BOSHLANG‘ICH TA'LIMDA O‘QUVCHILARINING BILIM, KO‘NIKMA VA MALAKALARINI TASHXIS ETISH.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

50,3 KB


BOSHLANG‘ICH TA'LIMDA O‘QUVCHILARINING BILIM, KO‘NIKMA
VA  MALAKALARINI TASHXIS ETISH.
REJA:
1.Boshlang‘ich ta'limda ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati.
2. Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari.
3. Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari. 
4.O‘quvchilarning  o‘quv  faoliyatini  nazorat  qilish  turlari,  shakl  va  metodlari.
5.O‘quvchilarning  bilim,  ko‘nikma,  malakalari  va  kompetensiyalarini  baholash
mezonlari. 
  6.Xalqaro baholash dasturlarini va ularning ahamiyati.
  7. PISA, PIRLS, TIMSS vа TALIS  xalqaro dasturlari haqida ma’lumot.
    Tayanch tushunchalar: Ta'lim sifati, baho, baholash, tekshiruv, boshlang'ich ta'lim
sifatini  baholash,  yangi  yondashuvlar,  boshlang'ich  ta'lim  sifatini  boshqarishda,
Xalqaro baholash,dastur, tadqiqot, savodxonlik, baholash, PISA, TIMSS, PIRLS.
1. Bilim, ko’nikma va malakalarni shakllatirish.  Bilim – kishilarning tabiat va
jamiyat hodisalari haqida hosil qilgan maʼlumotlari, voqelikning inson tafakkurida
aks etishi.Voqelik haqidagi bilgan maʼlumotlarimiz
Bilim darajasiga koʻtarilishi uchun quyidagi shartlarni qanoatlantirishi lozim:
birinchidan, bu maʼlumotlarning voqelikka mutanosibligi;
ikkinchidan, yetarli darajada ishonarli boʻlishi;
uchinchidan, bu maʼlumotlar dalillar bilan asoslangan boʻlishi lozim.
Uchala shart birgalikda mavjud maʼlumotlarni Bilim darajasiga olib chiqadi.
Logotip
BOSHLANG‘ICH TA'LIMDA O‘QUVCHILARINING BILIM, KO‘NIKMA VA MALAKALARINI TASHXIS ETISH. REJA: 1.Boshlang‘ich ta'limda ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. 2. Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. 3. Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari. 4.O‘quvchilarning o‘quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari. 5.O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma, malakalari va kompetensiyalarini baholash mezonlari. 6.Xalqaro baholash dasturlarini va ularning ahamiyati. 7. PISA, PIRLS, TIMSS vа TALIS xalqaro dasturlari haqida ma’lumot. Tayanch tushunchalar: Ta'lim sifati, baho, baholash, tekshiruv, boshlang'ich ta'lim sifatini baholash, yangi yondashuvlar, boshlang'ich ta'lim sifatini boshqarishda, Xalqaro baholash,dastur, tadqiqot, savodxonlik, baholash, PISA, TIMSS, PIRLS. 1. Bilim, ko’nikma va malakalarni shakllatirish. Bilim – kishilarning tabiat va jamiyat hodisalari haqida hosil qilgan maʼlumotlari, voqelikning inson tafakkurida aks etishi.Voqelik haqidagi bilgan maʼlumotlarimiz Bilim darajasiga koʻtarilishi uchun quyidagi shartlarni qanoatlantirishi lozim: birinchidan, bu maʼlumotlarning voqelikka mutanosibligi; ikkinchidan, yetarli darajada ishonarli boʻlishi; uchinchidan, bu maʼlumotlar dalillar bilan asoslangan boʻlishi lozim. Uchala shart birgalikda mavjud maʼlumotlarni Bilim darajasiga olib chiqadi.
Ko’nikma –  mashq  qilish  natijasida  yuzaga  kelgan  xatti  –  harkatlarning
avtomatlashgan usuli.
Malaka–oldinga qo’yilgan maqsad va xatti–harakat  sharoitidan kelib chiqadigan
muvaffaqiyatli harakatlar usulidir.
Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. Tashxis – bu didaktik jarayon
kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilash demakdir.
Tashxissiz  didaktik  jarayonni  samarali  boshqarish,  mavjud  sharoit  uchun  optimal
natijalarga erishish mumkin emas.
Didaktik tashxislashning  maqsadi  o’quv jarayonida kechadigan barcha jihatlarni
uning mahsuli bilan bog’liq holda, o’z vaqtida aniqlash, baholash va tahlil qilishdan
iborat.
O’quvchilarning  bilim,  ko’nikma  va  malakalarini  nazorat  qilish,  baholash
tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi. 
Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. Ta’lim
jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri – nazorat va hisobga olishdir. Bu
tushunchalar o’ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O’qituvchi nazorat va
hisobga  olishni  to’g’ri  tashkil  etsa,  ta’lim  jarayonining  samaradorligi  ortadi.
Buning uchun o’qituvchi o’quvchining o’quv materiallarini o’zlashtirish darajasini
aniqlab borishi lozim.
Tekshirish – nazoratning tarkibiy qismi bo’lib, uning asosiy didaktik vazifasi
o’qituvchi va o’quvchilar o’rtasida aks aloqani ta’minlash, pedagog tomonidan
o’quv materialini o’zlashtirish haqida obyektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi
Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statistik ma’lumotlar to‘plash,
ularni tahlil qilish, dinamika, tendensiyalarni aniqlash, voqealarning keyingi
rivojini taxminlashni o‘z ichiga oladi.
Nazorat (ta’lim  jarayonida)  ta’lim  oluvchining  bilim,  ko‘nikma  va
malakalari darajasini aniqlash, o‘lchash va baholash jarayonini anglatadi.
Aniqlash va o‘lchash esa tekshirish deb ataladi. 
Logotip
Ko’nikma – mashq qilish natijasida yuzaga kelgan xatti – harkatlarning avtomatlashgan usuli. Malaka–oldinga qo’yilgan maqsad va xatti–harakat sharoitidan kelib chiqadigan muvaffaqiyatli harakatlar usulidir. Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. Tashxis – bu didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilash demakdir. Tashxissiz didaktik jarayonni samarali boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas. Didaktik tashxislashning maqsadi o’quv jarayonida kechadigan barcha jihatlarni uning mahsuli bilan bog’liq holda, o’z vaqtida aniqlash, baholash va tahlil qilishdan iborat. O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi. Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. Ta’lim jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri – nazorat va hisobga olishdir. Bu tushunchalar o’ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O’qituvchi nazorat va hisobga olishni to’g’ri tashkil etsa, ta’lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning uchun o’qituvchi o’quvchining o’quv materiallarini o’zlashtirish darajasini aniqlab borishi lozim. Tekshirish – nazoratning tarkibiy qismi bo’lib, uning asosiy didaktik vazifasi o’qituvchi va o’quvchilar o’rtasida aks aloqani ta’minlash, pedagog tomonidan o’quv materialini o’zlashtirish haqida obyektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statistik ma’lumotlar to‘plash, ularni tahlil qilish, dinamika, tendensiyalarni aniqlash, voqealarning keyingi rivojini taxminlashni o‘z ichiga oladi. Nazorat (ta’lim jarayonida) ta’lim oluvchining bilim, ko‘nikma va malakalari darajasini aniqlash, o‘lchash va baholash jarayonini anglatadi. Aniqlash va o‘lchash esa tekshirish deb ataladi.
kamchilik va nuqsonlarni o’z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat
o’quvchining  bilim  darajasi,  sifati,  balki  uning  o’quv  mehnati  hajmini  ham
aniqlashdan iborat.
O’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko’rsatilgan mantiqiy
ketma-ketlikda olib borilishi kerak:
Tekshirish tizimidagi  birinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning bilim darajasini
oldindan aniqlash hisoblanadi.  Odatda,  u  o’quv  yili  boshida  o’quvchilar
tomonidan  avvalgi  o’quv  yilida  o’zlashtirilgan  bilimlari  darajasini  aniqlash
maqsadida o’tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o’quv yilining o’rtasida
yangi bo’lim (kurs)ni o’rganishga kirishilganda ham o’tkazilishi mumkin va o’rinli
bo’ladi.
Bilimlarni  tekshirishning  ikkinchi  bo’g’ini  har  bir  mavzuni  o’zlashtirish
jarayonidagi  joriy  tekshirishdir.  Joriy  tekshirish  ta’lim  oluvchilar  tomonidan
o’quv dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o’zlashtirish darajasini
tashxislash imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o’rgatishdir.
Bunday tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo’lib, ular o’quv materiali
mazmuni, murakkabligi, o’quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta’lim bosqichi va
maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog’liq bo’ladi.
Takroriy tekshirish bilim, ko’nikma va malakalarni tekshirishning  uchinchi
bo’g’ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo’lishi mumkin. YAngi mavzuni
o’rganish bilan birga o’quvchilar avval o’rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy
tekshirish  bilimlarni  mustahkamlashga  ko’maklashadi,  biroq  o’quv  ishlari
bosqichini tavsiflash, bilimlarni o’zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash
imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan
birga qo’llanilsagina kutilgan samarani beradi.
Tizimning to’rtinchi bo’g’ini o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini
yaxlit  bo’lim  yoki  kursning  alohida  mavzusi  bo’yicha  davriy  tekshirish
hisoblanadi.  Mazkur  tekshirishning  maqsadi  –  kursning  turli  qismlarida
o’rganilgan  o’quv  materialining  strukturaviy  elementlari  o’rtasidagi  o’zaro
aloqalarni o’zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi –
tizimlashtirish va umumlashtirish.
Logotip
kamchilik va nuqsonlarni o’z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat o’quvchining bilim darajasi, sifati, balki uning o’quv mehnati hajmini ham aniqlashdan iborat. O’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko’rsatilgan mantiqiy ketma-ketlikda olib borilishi kerak: Tekshirish tizimidagi birinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning bilim darajasini oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o’quv yili boshida o’quvchilar tomonidan avvalgi o’quv yilida o’zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash maqsadida o’tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o’quv yilining o’rtasida yangi bo’lim (kurs)ni o’rganishga kirishilganda ham o’tkazilishi mumkin va o’rinli bo’ladi. Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bo’g’ini har bir mavzuni o’zlashtirish jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta’lim oluvchilar tomonidan o’quv dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o’zlashtirish darajasini tashxislash imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o’rgatishdir. Bunday tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo’lib, ular o’quv materiali mazmuni, murakkabligi, o’quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta’lim bosqichi va maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog’liq bo’ladi. Takroriy tekshirish bilim, ko’nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi bo’g’ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo’lishi mumkin. YAngi mavzuni o’rganish bilan birga o’quvchilar avval o’rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko’maklashadi, biroq o’quv ishlari bosqichini tavsiflash, bilimlarni o’zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan birga qo’llanilsagina kutilgan samarani beradi. Tizimning to’rtinchi bo’g’ini o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini yaxlit bo’lim yoki kursning alohida mavzusi bo’yicha davriy tekshirish hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi – kursning turli qismlarida o’rganilgan o’quv materialining strukturaviy elementlari o’rtasidagi o’zaro aloqalarni o’zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi – tizimlashtirish va umumlashtirish.
Tekshirishni  tashkil  etishda  beshinchi  bo’g’in ta’lim  oluvchilarning,  ta’lim
jarayonining  barcha  bosqichlarida egallangan  bilim,  ko’nikma  va malakalarini
yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O’zlashtirishning yakuniy hisobi har bir
chorak va o’quv yili oxirida o’tkaziladi. U olingan baholarni qo’shib, o’rtacha
arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo’lmasligi lozim. Bu,
avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta’lim
olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir.
Tekshirishdan  tashqari  nazorat  o’z  ichiga  baholashni  (jarayon  sifatida)  va
bahoni (natija sifatida) ham oladi. 
O’zlashtirish  tabellari,  sinf,  guruh  jurnallari,  reyting  daftarchalari  va  shu
kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va xokazolar
baho  ko’rinishida  qayd  etiladi.  O’quvchining  o’zlashtirish  darajasini  baholash
uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo’ladi. Bunda o’quvchilar ishining ham
sifat, ham miqdor ko’rsatkichlari hisobga olinadi. 
O’qituvchi o’qitish bilan bir vaqtda o’quvchilarning o’rganilayotgan mavzuni
qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo’llash
malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak. 
Hisobga olish natijasida o’qituvchi  ham, o’quvchi  ham  o’zlarining keyingi
bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O’zlashtirishni hisobga
olish o’quvchilarning bilish  faoliyatini  rag’batlantirib, ma’lum  bir  harakatlarni
bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o’zlashtirishni hisobga
olish  o’qituvchining  faoliyatini  ham  tashkil  etadi.  O’qitish  metodlari  va
shakllarining  tabora  takomillashuvi  natijasida  baho  o’qituvchining  pedagogik
Baholash deb bilim, ko‘nikma va malakalarni o‘quv dasturida ko‘rsatilgan
etalon (ko‘rstakich, qolip, o‘lchagich)lar bilan solishtirishni aytamiz. Baho deb
baholashning ball shaklida ko‘rsatilgan son jihatdan o‘lchamiga aytiladi.
Hisobga  olish –  bu  o‘qitishning  muayyan  bir  davrida  o‘quvchilar  va
o‘qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash.
Logotip
Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning, ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko’nikma va malakalarini yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O’zlashtirishning yakuniy hisobi har bir chorak va o’quv yili oxirida o’tkaziladi. U olingan baholarni qo’shib, o’rtacha arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo’lmasligi lozim. Bu, avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta’lim olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir. Tekshirishdan tashqari nazorat o’z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va bahoni (natija sifatida) ham oladi. O’zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va xokazolar baho ko’rinishida qayd etiladi. O’quvchining o’zlashtirish darajasini baholash uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo’ladi. Bunda o’quvchilar ishining ham sifat, ham miqdor ko’rsatkichlari hisobga olinadi. O’qituvchi o’qitish bilan bir vaqtda o’quvchilarning o’rganilayotgan mavzuni qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo’llash malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak. Hisobga olish natijasida o’qituvchi ham, o’quvchi ham o’zlarining keyingi bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O’zlashtirishni hisobga olish o’quvchilarning bilish faoliyatini rag’batlantirib, ma’lum bir harakatlarni bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o’zlashtirishni hisobga olish o’qituvchining faoliyatini ham tashkil etadi. O’qitish metodlari va shakllarining tabora takomillashuvi natijasida baho o’qituvchining pedagogik Baholash deb bilim, ko‘nikma va malakalarni o‘quv dasturida ko‘rsatilgan etalon (ko‘rstakich, qolip, o‘lchagich)lar bilan solishtirishni aytamiz. Baho deb baholashning ball shaklida ko‘rsatilgan son jihatdan o‘lchamiga aytiladi. Hisobga olish – bu o‘qitishning muayyan bir davrida o‘quvchilar va o‘qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash.
mahorati  ko’rsatkichiga  aylanmoqda  va  o’qituvchining  o’z  malakasini  oshirib
borishida muhim ahamiyatga ega bo’lmoqda.
Nazorat  qilish vazifasi  o’quvchilarning  bilim,  ko’nikma  va  malakalari
darajasini aniqlash va baholashdan iborat. Bu o’quv materiallarini o’rganishning
keyingi  bosqichiga  o’tish  imkoniyatlarini  aniqlashtiradi  hamda  o’qituvchining
o’quv metodlarini va usullarini to’g’ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish
vazifasi  o’quv  materiallarini  o’rganishning  maqbul  yo’llarini  topish  bilan
bog’liqdir.
O’qitish vazifasi o’quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko’rinadi. Yangi
mavzuni  mustahkamlash  jarayonida  yoki  uy  vazifalarini  tekshirishda
o’quvchilarning o’tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo’lgan
ma’lumotlarni bilib olishlariga imkon tug’iladi. 
Nazoratning  tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o’quvchilar tekshirishga
tayyor bo’lish uchun darslarni o’z vaqtida tayyorlaydilar, bo’sh vaqtlaridan unumli
foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o’rganadilar.
Agar nazoratning o’qitish va tarbiyalash vazifalari  to’g’ri  amalga oshirilsa,
shaxsning  tafakkurini  rivojlantirishga,  xis-tuyg’ulari  va  axloqiy  sifatlarini
tarbiyalashga imkon tug’iladi. Bu esa o’z-o’zidan nazoratning  rivojlantiruvchi
vazifasi sanaladi.
Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari.
Pedagogikada o’quvchilarning ta’lim olganligini tashxislash va nazorat qilish
tamoyillarining  tizimi  ishlab  chiqilgan.  Ulardan  eng  muhimlari xolislik
(obyektivlik),  tizimlilik  (sistemalilik),  ko’rgazmalilik  (oshkoralik)  sanaladi.
Xolislik (obyektivlik) tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni
mazmunining  ilmiy  asoslanganligi,  pedagogning  barcha  ta’lim  oluvchilarga
do’stona  munosabati  hamda  bilim,  malakalarni  baholashning  aniq  ko’rinishda
belgilangan mezonlaridan iborat. Amalda tashxisning xolisligi qo’yilgan baholar
O‘zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o‘qitish, tarbiyalash
va rivojlantirish vazifalarini bajaradi.
Logotip
mahorati ko’rsatkichiga aylanmoqda va o’qituvchining o’z malakasini oshirib borishida muhim ahamiyatga ega bo’lmoqda. Nazorat qilish vazifasi o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalari darajasini aniqlash va baholashdan iborat. Bu o’quv materiallarini o’rganishning keyingi bosqichiga o’tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi hamda o’qituvchining o’quv metodlarini va usullarini to’g’ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish vazifasi o’quv materiallarini o’rganishning maqbul yo’llarini topish bilan bog’liqdir. O’qitish vazifasi o’quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko’rinadi. Yangi mavzuni mustahkamlash jarayonida yoki uy vazifalarini tekshirishda o’quvchilarning o’tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo’lgan ma’lumotlarni bilib olishlariga imkon tug’iladi. Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o’quvchilar tekshirishga tayyor bo’lish uchun darslarni o’z vaqtida tayyorlaydilar, bo’sh vaqtlaridan unumli foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o’rganadilar. Agar nazoratning o’qitish va tarbiyalash vazifalari to’g’ri amalga oshirilsa, shaxsning tafakkurini rivojlantirishga, xis-tuyg’ulari va axloqiy sifatlarini tarbiyalashga imkon tug’iladi. Bu esa o’z-o’zidan nazoratning rivojlantiruvchi vazifasi sanaladi. Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari. Pedagogikada o’quvchilarning ta’lim olganligini tashxislash va nazorat qilish tamoyillarining tizimi ishlab chiqilgan. Ulardan eng muhimlari xolislik (obyektivlik), tizimlilik (sistemalilik), ko’rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. Xolislik (obyektivlik) tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni mazmunining ilmiy asoslanganligi, pedagogning barcha ta’lim oluvchilarga do’stona munosabati hamda bilim, malakalarni baholashning aniq ko’rinishda belgilangan mezonlaridan iborat. Amalda tashxisning xolisligi qo’yilgan baholar O‘zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o‘qitish, tarbiyalash va rivojlantirish vazifalarini bajaradi.
nazorat metodlari va vositalaridan, tashxis o’tkazgan o’qituvchidan qat’iy nazar
xamma vaqt mos kelishini anglatadi.
Tizimlilik  (sistemalilik) tamoyilining  talabi  shundan  iboratki,  tashxislash
nazoratini ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida – bilimlarni boshlang’ich idrok
etishdan  to  amalda  qo’llashgacha  bo’lgan  bosqichlarida  olib  borish
kerak.Tizimlilik  barcha  ta’lim  oluvchilar  o’quv  muassasida  bo’lgan  birinchi
kundan boshlab oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta’lim
oluvchining bilimi va egallashi lozim bo’lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish
uchun  ta’lim  nazoratini  tez-tez  o’tkazish  kerak.  Tizimlilik  tamoyili  tashxis
o’tkazishga  bir  butun  yondashuvni  talab  etadiki,  bunda  nazorat,  tekshirish,
baholashning turli  shakllari, metodlari, vositalari  uzviy o’zaro bog’liqlikda  va
birlikda qo’llaniladi, bir maqsadga xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning
ayrim metodlari va vositalarini mutloqlashtirishga yo’l qo’ymaydi.
Ko’rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo barcha ta’lim oluvchilar-ni aynan
bir xil mezonlar bo’yicha ochiq sinovdan o’tkazishni anglatadi. Tashxis jarayonida
belgilanadigan  har  bir  o’quvchi  reytingi  ko’rgazmali,  qiyosiy  xarakterga  ega.
Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e’lon qilish va motivatsiyalashni talab
etadi. Baho mo’ljal (orientir) bo’lib, ta’lim oluvchilar unga muvofiq o’zlariga
qo’yiladigan talablar  va pedagogning xolisligi  haqida  fikr  yuritadi. Tamoyilni
amalga  oshirishning  zarur  sharti  tashxislash  natijalarini  e’lon  qilish,  ularni
manfaatdor  shaxslar  ishtirokida  muhokama  va  tahlil  qilish,  nuqsonlarni
tugatishning istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi.
O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari.
Hozirgi  davr  pedagogik  amaliyotida  o’quvchilar  o’quv  faoliyatini  nazorat
qilishning qo’yidagi turlaridan foydalaniladi: joriy nazorat; oraliq nazorat; yakuniy
nazorat.
Joriy nazorat o’qituvchi tomonidan o’quvchilarning har bir o’quv ishini muntazam
nazorat qilishni hamda ularning o’rganilgan mavzularni o’zlashtirish bo’yicha bilim,
ko’nikma  va  malakalari  darajasini  tekshirishni  o’z  ichiga  oladi.  Bilim  darajasini
tekshirish fanning har bir mavzusi bo’yicha kundalik ballar qo’yib borishni nazarda
tutadi. Joriy nazorat o’qituvchini har bir o’quvchining o’quv faoliyati bo’yicha tezkor
ma’lumotlar bilan ta’minlaydi, o’qitish jarayonini boshqarishda yaxshi natija beradi,
Logotip
nazorat metodlari va vositalaridan, tashxis o’tkazgan o’qituvchidan qat’iy nazar xamma vaqt mos kelishini anglatadi. Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash nazoratini ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida – bilimlarni boshlang’ich idrok etishdan to amalda qo’llashgacha bo’lgan bosqichlarida olib borish kerak.Tizimlilik barcha ta’lim oluvchilar o’quv muassasida bo’lgan birinchi kundan boshlab oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta’lim oluvchining bilimi va egallashi lozim bo’lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish uchun ta’lim nazoratini tez-tez o’tkazish kerak. Tizimlilik tamoyili tashxis o’tkazishga bir butun yondashuvni talab etadiki, bunda nazorat, tekshirish, baholashning turli shakllari, metodlari, vositalari uzviy o’zaro bog’liqlikda va birlikda qo’llaniladi, bir maqsadga xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning ayrim metodlari va vositalarini mutloqlashtirishga yo’l qo’ymaydi. Ko’rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo barcha ta’lim oluvchilar-ni aynan bir xil mezonlar bo’yicha ochiq sinovdan o’tkazishni anglatadi. Tashxis jarayonida belgilanadigan har bir o’quvchi reytingi ko’rgazmali, qiyosiy xarakterga ega. Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e’lon qilish va motivatsiyalashni talab etadi. Baho mo’ljal (orientir) bo’lib, ta’lim oluvchilar unga muvofiq o’zlariga qo’yiladigan talablar va pedagogning xolisligi haqida fikr yuritadi. Tamoyilni amalga oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e’lon qilish, ularni manfaatdor shaxslar ishtirokida muhokama va tahlil qilish, nuqsonlarni tugatishning istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi. O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari. Hozirgi davr pedagogik amaliyotida o’quvchilar o’quv faoliyatini nazorat qilishning qo’yidagi turlaridan foydalaniladi: joriy nazorat; oraliq nazorat; yakuniy nazorat. Joriy nazorat o’qituvchi tomonidan o’quvchilarning har bir o’quv ishini muntazam nazorat qilishni hamda ularning o’rganilgan mavzularni o’zlashtirish bo’yicha bilim, ko’nikma va malakalari darajasini tekshirishni o’z ichiga oladi. Bilim darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo’yicha kundalik ballar qo’yib borishni nazarda tutadi. Joriy nazorat o’qituvchini har bir o’quvchining o’quv faoliyati bo’yicha tezkor ma’lumotlar bilan ta’minlaydi, o’qitish jarayonini boshqarishda yaxshi natija beradi,
o’zlashtirmagan o’quvchilarni o’z vaqtida aniqlaydi, o’zlashtirmaslikni bartaraf etish
bo’yicha choralar belgilaydi.
Oraliq nazorat –  bu o’quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob yoki
bo’limlarining o’zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o’qituvchi dars jadvali
asosida  darsda  o’quv  materialining  o’ziga  xos  xususiyatini  hisobga  olgan  holda
o’tkazadi. 
Oraliq  nazorat  o’tkazishdan  oldin  o’quvchilar  ogohlantiriladi.  Har  bir  oraliq
tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi.
Yakuniy  nazorat –  choraklik,  yarim  yillik,  yillik  va  davlat  attestatsiyasi
sinovlari singari turlarga bo’linadi. YAkuniy nazorat og’zaki, yozma, test hamda
amaliy topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o’tkaziladi.
Nazoratning  shakli  o’quv  ishini  tashkil  etish  shakliga  bog’liq  bo’ladi.
O’qituvchi uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy  besh shakli
mavjud: 
nazoratning  ommaviy  (frontal)  shaklida  o’qituvchi  o’quvchilarga
materialning ma’lum bir hajmi bo’yicha savol beradi, o’quvchilar unga qisqa javob
qaytaradi. Mazkur so’rash ko’pchilik o’quvchini nazorat qilishni ta’minlaydi va
butun guruhni faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o’quvchilarning bilim darajasini
har tomonlama aniqlash uchun qo’llab bo’lmaydi.
nazoratning  guruhli  shaklida  o’quvchilarning  ma’lum  bir  qismi  nazorat
qilinadi. O’qituvchi tomonidan o’quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu
guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o’quvchilar ham qatnashishi
mumkin.  Guruh  ishlayotgan  paytda  qolgan  o’quvchilar  bo’sh  qolmaydi,  ular
o’rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o’z ustilarida ishlab o’tiradi.
nazoratning individual shaklidan har bir o’quvchining bilim, ko’nikma va
malakasi  bilan  mukammal  tanishish  uchun  foydalaniladi.  Nazoratning  bu
shaklida,odatda o’quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi. 
nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakli individual  nazoratni
ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratni hajmi
katta mavzularni barcha o’quvchilardan so’rash kerak bo’lgan vaqtda foydalanadi.
Har bir o’quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda birnecha o’quvchini
tekshirish mumkin bo’ladi.
Logotip
o’zlashtirmagan o’quvchilarni o’z vaqtida aniqlaydi, o’zlashtirmaslikni bartaraf etish bo’yicha choralar belgilaydi. Oraliq nazorat – bu o’quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob yoki bo’limlarining o’zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o’qituvchi dars jadvali asosida darsda o’quv materialining o’ziga xos xususiyatini hisobga olgan holda o’tkazadi. Oraliq nazorat o’tkazishdan oldin o’quvchilar ogohlantiriladi. Har bir oraliq tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi. Yakuniy nazorat – choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi sinovlari singari turlarga bo’linadi. YAkuniy nazorat og’zaki, yozma, test hamda amaliy topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o’tkaziladi. Nazoratning shakli o’quv ishini tashkil etish shakliga bog’liq bo’ladi. O’qituvchi uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy besh shakli mavjud: nazoratning ommaviy (frontal) shaklida o’qituvchi o’quvchilarga materialning ma’lum bir hajmi bo’yicha savol beradi, o’quvchilar unga qisqa javob qaytaradi. Mazkur so’rash ko’pchilik o’quvchini nazorat qilishni ta’minlaydi va butun guruhni faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o’quvchilarning bilim darajasini har tomonlama aniqlash uchun qo’llab bo’lmaydi. nazoratning guruhli shaklida o’quvchilarning ma’lum bir qismi nazorat qilinadi. O’qituvchi tomonidan o’quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o’quvchilar ham qatnashishi mumkin. Guruh ishlayotgan paytda qolgan o’quvchilar bo’sh qolmaydi, ular o’rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o’z ustilarida ishlab o’tiradi. nazoratning individual shaklidan har bir o’quvchining bilim, ko’nikma va malakasi bilan mukammal tanishish uchun foydalaniladi. Nazoratning bu shaklida,odatda o’quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi. nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakli individual nazoratni ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratni hajmi katta mavzularni barcha o’quvchilardan so’rash kerak bo’lgan vaqtda foydalanadi. Har bir o’quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda birnecha o’quvchini tekshirish mumkin bo’ladi.
o’z-o’zini nazorat qilish shakli ta’lim jarayonida ichki aks aloqaning bo’lishini
ta’minlaydi.  Nazoratning  bu  shakli  psixologik  mezonlarga  asoslanadi.  Uning
samaradorligi o’qituvchining kasbiy mahoratiga bog’liq bo’ladi.
Og’zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha
keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir.
Og’zaki  tekshirishning  mohiyati  shunda  ko’rinadiki,  o’qituvchi  o’quvchilarga
o’rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va ularni javob
berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o’zlashtirish darajasini aniqlaydi. Og’zaki
tekshirish o’quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga
oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham ataladi. Og’zaki tekshirishda
o’qituvchi o’rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan
o’quvchilarga savollar beradi. Biroq o’quvchilarning nutqini o’stirish hamda ularning
chuqur va mustahkam bilimga ega bo’lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni
butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. 
Yozma tekshirish – o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish
va baholashning eng samarali usullaridan biri bo’lib, ularning ijodiy qobiliyatlarini
baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, o’qituvchi alohida
mavzu yoki o’quv dasturining ma’lum bo’limini o’tib bo’lganidan so’ng oz vaqtning
ichida barcha o’quvchilarni tekshirishi mumkin. YOzma tekshirish nazorat ishi, insho,
bayon, diktant va b. yordamida olib boriladi. Ammo o’qituvi va o’quvchi o’rtasida
bevosita aloqaning yo’qligi sababli uning fikrlashini kuzatish imkoni bo’lmaydi.
Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish. Bajarilayotgan amaliy
harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to’g’riligini kuzatish yoki olingan natijalarga
tayanishdan  iborat  bo’lishi  mumkin.  Amaliy  tekshirish  tabiiy-matematik  sikldagi
O‘quvchilarning  o‘quv  faoliyatini  nazorat  qilish metodlari  quyidagilar:
og‘zaki  tekshirish,  yozma  tekshirish,  amaliy  topshiriqlarni  bajarishga
asoslangan tekshirish, uy vazifalarini tekshirish. 
Logotip
o’z-o’zini nazorat qilish shakli ta’lim jarayonida ichki aks aloqaning bo’lishini ta’minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi. Uning samaradorligi o’qituvchining kasbiy mahoratiga bog’liq bo’ladi. Og’zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir. Og’zaki tekshirishning mohiyati shunda ko’rinadiki, o’qituvchi o’quvchilarga o’rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va ularni javob berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o’zlashtirish darajasini aniqlaydi. Og’zaki tekshirish o’quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham ataladi. Og’zaki tekshirishda o’qituvchi o’rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan o’quvchilarga savollar beradi. Biroq o’quvchilarning nutqini o’stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo’lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. Yozma tekshirish – o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo’lib, ularning ijodiy qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, o’qituvchi alohida mavzu yoki o’quv dasturining ma’lum bo’limini o’tib bo’lganidan so’ng oz vaqtning ichida barcha o’quvchilarni tekshirishi mumkin. YOzma tekshirish nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida olib boriladi. Ammo o’qituvi va o’quvchi o’rtasida bevosita aloqaning yo’qligi sababli uning fikrlashini kuzatish imkoni bo’lmaydi. Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish. Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to’g’riligini kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat bo’lishi mumkin. Amaliy tekshirish tabiiy-matematik sikldagi O‘quvchilarning o‘quv faoliyatini nazorat qilish metodlari quyidagilar: og‘zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish, uy vazifalarini tekshirish.
fanlardan o’quvchilarning o’zlashtirishini hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul
yordamida  o’quvchilarning  olgan  bilimlarini  amaliyotda  qo’llay  olish  malakasi
aniqlanadi.
Uy vazifalarini tekshirish. O’quvchilarning o’zlashtirishini nazorat qilish uchun
ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga ega. Uy
vazifalarini tekshirish o’qituvchiga o’quvchilarning o’quv ishiga bo’lgan munosabatini,
o’rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini bajarishdagi mustaqillik
darajasini aniqlashga imkon beradi.
O’quvchilarning bilim, ko’nikma, malakalari va kompetensiyalarini baholash
mezonlari.  O’quvchilarning  bilim,  ko’nikma  va  malakalarini  baholash  mezonlari
hamma vaqt bahstalab mavzu bo’lib kelgan. Chunki u turli adabiyotlarda turlicha
yoritilgan. Biroq mavjud qarashlarni umumlashtirib aytish mumkinki, o’quvchilarning
bilim,  ko’nikma  va  malakalarini  baholash  mezonlari  har  bir  fanning  maqsad  va
vazifalariga,  shuningdek,  sinf  (guruh)dagi  o’quvchilarning  o’zlashtirish  darajasiga
tayangan holda belgilanadi. 
Yuqoridagilardan kelib chiqib shunday xulosa chiqarish mumkin:
«5» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi dasturdagi materialni to’liq o’zlashtirib
olgan bo’lsa; b) o’rganilgan mavzu bo’yicha asosiy fikrlarni ochib bera olsa; v)
egallangan bilimlarni amalda erkin qo’llay olsa; g) o’rganilgan mavzuni bayon
qilishda, yozma ishlarda xatolarga yo’l qo’ymasdan, ma’lumotlarni tushuntirib bera
olsa.
«4» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzuning mohiyatini bilsa;
b)  o’qituvchining  savollariga  qiynalmasdan  javob  bera  olsa;  v)  egallangan
bilimlarni amaliyotda qo’llay olsa; g) og’zaki javob berishda jiddiy xatolarga yo’l
qo’ymasdan, o’qituvchining qo’shimcha savollari bilan xatolarini to’g’rilay olsa
hamda yozma ishda uncha jiddiy bo’lmagan xatoga yo’l qo’ysa qo’yiladi.
 «3» baho yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzuni o’zlashtirgan, lekin
mustaqil tushuntirib berishda o’qituvchining aniqlashtiruvchi savollariga ehtiyoj
sezsa; b) savollarning mantiqiy tuzuilishini o’zgartirib berganda, javob berishga
qiynalsa; v) yozma ishda xatolari bor bo’lsa.
Logotip
fanlardan o’quvchilarning o’zlashtirishini hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul yordamida o’quvchilarning olgan bilimlarini amaliyotda qo’llay olish malakasi aniqlanadi. Uy vazifalarini tekshirish. O’quvchilarning o’zlashtirishini nazorat qilish uchun ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga ega. Uy vazifalarini tekshirish o’qituvchiga o’quvchilarning o’quv ishiga bo’lgan munosabatini, o’rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi. O’quvchilarning bilim, ko’nikma, malakalari va kompetensiyalarini baholash mezonlari. O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini baholash mezonlari hamma vaqt bahstalab mavzu bo’lib kelgan. Chunki u turli adabiyotlarda turlicha yoritilgan. Biroq mavjud qarashlarni umumlashtirib aytish mumkinki, o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini baholash mezonlari har bir fanning maqsad va vazifalariga, shuningdek, sinf (guruh)dagi o’quvchilarning o’zlashtirish darajasiga tayangan holda belgilanadi. Yuqoridagilardan kelib chiqib shunday xulosa chiqarish mumkin: «5» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi dasturdagi materialni to’liq o’zlashtirib olgan bo’lsa; b) o’rganilgan mavzu bo’yicha asosiy fikrlarni ochib bera olsa; v) egallangan bilimlarni amalda erkin qo’llay olsa; g) o’rganilgan mavzuni bayon qilishda, yozma ishlarda xatolarga yo’l qo’ymasdan, ma’lumotlarni tushuntirib bera olsa. «4» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzuning mohiyatini bilsa; b) o’qituvchining savollariga qiynalmasdan javob bera olsa; v) egallangan bilimlarni amaliyotda qo’llay olsa; g) og’zaki javob berishda jiddiy xatolarga yo’l qo’ymasdan, o’qituvchining qo’shimcha savollari bilan xatolarini to’g’rilay olsa hamda yozma ishda uncha jiddiy bo’lmagan xatoga yo’l qo’ysa qo’yiladi. «3» baho yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzuni o’zlashtirgan, lekin mustaqil tushuntirib berishda o’qituvchining aniqlashtiruvchi savollariga ehtiyoj sezsa; b) savollarning mantiqiy tuzuilishini o’zgartirib berganda, javob berishga qiynalsa; v) yozma ishda xatolari bor bo’lsa.
 «2» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzu haqida tushunchaga
ega, biroq mavzuni o’zlashtirmagan, b) yozma ishda qo’pol xatolarga yo’l qo’ysa
qo’yiladi.
 Ta’lim  sifati  monitoring. “Monitoring”  atamasi  ilk  maratoba  Birlashgan
Millatlar tashkilotining 1972-yil iyun oyida Stokgolm konferensiyasini tashkil etish
arafasida “nazorat” atamasiga muqobil sifatida ishlatila boshlangan. 
“Monitoring – inglizcha atama bo’lib, “uzluksiz kuzatish” degan ma’nosini anglatadi.
Monitoringga  ijtimoiy  boshqaruv  nazariyasida  eng  muhim,  boshqaruv  sohasidagi
nisbatan mustaqil bo’lim sifatida qaraladi hamda ta’lim monitoringi doirasida pedagogik
faoliyat natijalari yuzaga chiqariladi va baholanadi.
Respublikamizda umumiy o’rta ta’lim maktablarida o’qitish sofati monitoring
tizimi samarali yo’lga qo’yilgan.
Umumiy o’rta  ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat: ichki
nazorat – O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan tartib
asosida umumiy o’rta  ta’lim muassasasining monitoring guruhi tomonidan amalga
oshiriladi; tashqi nazorat – ta’lim sohasidagi vakolatli  davlat organlari, hududiy xalq
ta’limi boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi; davlat-jamoatchilik nazorati –
qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hududiy xalq  ta’limi boshqaruvi organlari va
nodavlat notijorat tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi; milliy va xalqaro darajada
baholash – Hukumatning tegishli qarori hamda xalqaro shartnomalar asosida xalq
ta’limi  boshqaruvi  organlari, nodavlat  notijorat  tashkilotlar  va xalqaro tashkilotlar
hamkorligida amalga oshiriladi
O’qituvchilar yoki maktab ma’muriyati, o’quvchilarning o’zlari, ota-onalar va
jamoatchilik  vakillari  o’quvchilarning  bilimlarini  o’quv  maqsadlari  asosida
tekshiradilar. Mazkur yo’nalish o’ziga xos bir qator afzalliklarga ega bo’lib, baholash
bevosita o’quvchining sinfda amalga oshirilgan ishlari bilan bog’liq, bunda o’qituvchi
turli uslublardan (masalan og’zaki so’rov o’tkazish, amaliy mashq bajarish, test va h.k.)
Umumiy  o‘rta  ta’lim sifatini  nazorat  qilishning  turlari  quyidagilardan
iborat:  ichki nazorat; tashqi nazorat; davlat-jamoatchilik nazorati; milliy va
xalqaro darajada baholash.
Logotip
«2» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzu haqida tushunchaga ega, biroq mavzuni o’zlashtirmagan, b) yozma ishda qo’pol xatolarga yo’l qo’ysa qo’yiladi. Ta’lim sifati monitoring. “Monitoring” atamasi ilk maratoba Birlashgan Millatlar tashkilotining 1972-yil iyun oyida Stokgolm konferensiyasini tashkil etish arafasida “nazorat” atamasiga muqobil sifatida ishlatila boshlangan. “Monitoring – inglizcha atama bo’lib, “uzluksiz kuzatish” degan ma’nosini anglatadi. Monitoringga ijtimoiy boshqaruv nazariyasida eng muhim, boshqaruv sohasidagi nisbatan mustaqil bo’lim sifatida qaraladi hamda ta’lim monitoringi doirasida pedagogik faoliyat natijalari yuzaga chiqariladi va baholanadi. Respublikamizda umumiy o’rta ta’lim maktablarida o’qitish sofati monitoring tizimi samarali yo’lga qo’yilgan. Umumiy o’rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat: ichki nazorat – O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan tartib asosida umumiy o’rta ta’lim muassasasining monitoring guruhi tomonidan amalga oshiriladi; tashqi nazorat – ta’lim sohasidagi vakolatli davlat organlari, hududiy xalq ta’limi boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi; davlat-jamoatchilik nazorati – qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hududiy xalq ta’limi boshqaruvi organlari va nodavlat notijorat tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi; milliy va xalqaro darajada baholash – Hukumatning tegishli qarori hamda xalqaro shartnomalar asosida xalq ta’limi boshqaruvi organlari, nodavlat notijorat tashkilotlar va xalqaro tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi O’qituvchilar yoki maktab ma’muriyati, o’quvchilarning o’zlari, ota-onalar va jamoatchilik vakillari o’quvchilarning bilimlarini o’quv maqsadlari asosida tekshiradilar. Mazkur yo’nalish o’ziga xos bir qator afzalliklarga ega bo’lib, baholash bevosita o’quvchining sinfda amalga oshirilgan ishlari bilan bog’liq, bunda o’qituvchi turli uslublardan (masalan og’zaki so’rov o’tkazish, amaliy mashq bajarish, test va h.k.) Umumiy o‘rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat: ichki nazorat; tashqi nazorat; davlat-jamoatchilik nazorati; milliy va xalqaro darajada baholash.
foydalanib, o’quvchi tomonidan bajarilgan ishlarga baho qo’yadi. Baholash jarayoni
tizimli ravishda o’quv choragi va o’quv yili davomida olib boriladi. Bunday baholashda
o’qituvchilar, maktab monitoring guruhi o’quvchilarning o’zlashtirishi sifati, o’quv
yutuqlariga  asosiy  me’yor  bo’lgan  davlat  ta’lim  standartlariga  taqqoslagan  holda
individul baho beradilar.
Baholashning ikkinchi turi hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralari tomonidan
amalga oshiriladigan hududiy o’qitish sifati monitoringi hisoblanadi. Bunda o’quvchilar
tomonidan davlat ta’lim standartlarida belgilangan bilim, ko’nikma va malakalarning
o’zlashtirish  dinamikasini  tizimli  kuzatiladi,  o’quvchilar  bilimidagi  bo’shliqlar  va
ularning kelib chiqish omillarini aniqlanadi, boshqa maktablar hamda bartaraf etish
chora-tadbirlari rejalashtiriladi.
Shu sababli zamonaviy shaxsga, raqobatbardosh mutaxassisga qo’yilgan talablarning
ortib  borishi  eng  avvalo  ta’lim  muassasalari  va  hududiy  xalq  ta’limi  boshqaruvi
idoralaridagi alohida tuzilmalar tomonidan ta’lim sifati monitoringini tizimli va maqsadli
amalga oshirishni talab etadi. Ta’lim muassasalarida monitoring – yaxlit tizimning holati
va dinamikasini kompleks kuzatish, tahlil qilish, korrektsiyalash hamda prognozlash
jarayoni hisoblanadi.
Baholashning  keyingi  uchinchi  turi  –  davlat  attestatsiyasi  va  ta’lim
muassasalarining akkreditatsiyasi hisoblanadi. Ular davlat tomonidan yoki uning
nomidan vakolatli tashkilotlar tomonidan o’tkaziladi. Ularda qatnashish huquqiga
muayyan  talablarga  javob  beradigan  barcha  o’quvchilar  ega.  Mazkur  baholash
muayyan ta’lim bosqichi yoki turi tugaganidan so’ng amalga oshiriladi. Ularning
asosiy va ijtimoiy jihatdan muhim vazifalari bitiruvchilar va ta’lim muassasalarining
davlat va jamiyatning ijtimoiy buyurtmalarni bajarish holatini tahlil qilish imkonini
beradi. 
Umummilliy  baholash  –  barcha  o’quvchilarni  yoki  ma’lum  bir  guruhdagi
o’quvchilarni tanlab olish yo’li bilan muntazam ravishda o’quvchilar o’quv yutuqlari
darajasini milliy standartlarga nisbatan mosligi baholash hisoblanadi. Mazkur turdagi
baholash o’quv dasturlari asosida olinib, imtixonlardan farq qiladi. Birinchidan,
alohida olingan o’quvchilarning bilim va malakasi darajasi emas, balki tizimning
ishlash  natijalari  o’lchanadi.  Ikkinchidan,  milliy  baholash  natijalari  muayyan
yoshdagi yoki sinfdagi o’quvchilarning umumiy o’zlashtirish darajasining “rentgen
Logotip
foydalanib, o’quvchi tomonidan bajarilgan ishlarga baho qo’yadi. Baholash jarayoni tizimli ravishda o’quv choragi va o’quv yili davomida olib boriladi. Bunday baholashda o’qituvchilar, maktab monitoring guruhi o’quvchilarning o’zlashtirishi sifati, o’quv yutuqlariga asosiy me’yor bo’lgan davlat ta’lim standartlariga taqqoslagan holda individul baho beradilar. Baholashning ikkinchi turi hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralari tomonidan amalga oshiriladigan hududiy o’qitish sifati monitoringi hisoblanadi. Bunda o’quvchilar tomonidan davlat ta’lim standartlarida belgilangan bilim, ko’nikma va malakalarning o’zlashtirish dinamikasini tizimli kuzatiladi, o’quvchilar bilimidagi bo’shliqlar va ularning kelib chiqish omillarini aniqlanadi, boshqa maktablar hamda bartaraf etish chora-tadbirlari rejalashtiriladi. Shu sababli zamonaviy shaxsga, raqobatbardosh mutaxassisga qo’yilgan talablarning ortib borishi eng avvalo ta’lim muassasalari va hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralaridagi alohida tuzilmalar tomonidan ta’lim sifati monitoringini tizimli va maqsadli amalga oshirishni talab etadi. Ta’lim muassasalarida monitoring – yaxlit tizimning holati va dinamikasini kompleks kuzatish, tahlil qilish, korrektsiyalash hamda prognozlash jarayoni hisoblanadi. Baholashning keyingi uchinchi turi – davlat attestatsiyasi va ta’lim muassasalarining akkreditatsiyasi hisoblanadi. Ular davlat tomonidan yoki uning nomidan vakolatli tashkilotlar tomonidan o’tkaziladi. Ularda qatnashish huquqiga muayyan talablarga javob beradigan barcha o’quvchilar ega. Mazkur baholash muayyan ta’lim bosqichi yoki turi tugaganidan so’ng amalga oshiriladi. Ularning asosiy va ijtimoiy jihatdan muhim vazifalari bitiruvchilar va ta’lim muassasalarining davlat va jamiyatning ijtimoiy buyurtmalarni bajarish holatini tahlil qilish imkonini beradi. Umummilliy baholash – barcha o’quvchilarni yoki ma’lum bir guruhdagi o’quvchilarni tanlab olish yo’li bilan muntazam ravishda o’quvchilar o’quv yutuqlari darajasini milliy standartlarga nisbatan mosligi baholash hisoblanadi. Mazkur turdagi baholash o’quv dasturlari asosida olinib, imtixonlardan farq qiladi. Birinchidan, alohida olingan o’quvchilarning bilim va malakasi darajasi emas, balki tizimning ishlash natijalari o’lchanadi. Ikkinchidan, milliy baholash natijalari muayyan yoshdagi yoki sinfdagi o’quvchilarning umumiy o’zlashtirish darajasining “rentgen
surati” sifatida foydalaniladi va milliy standartlarning ko’p muddatda monitoringini
olib borishga xizmat qiladi. Tanlash yo’li bilan o’tkazilgan umummilliy baholash
qisqa muddatlarda va iqtisodiy jihatdan arzonroq o’tkazish imkoniyatini beradi.
Uning  natijalari  ma’lum  o’quv  fanlari  bo’yicha  o’quvchilar  o’quv  yutuqlari
to’g’risida qimmatli ma’lumotlarni berishi mumkin.
Xalqaro baholashni yaqin 15-20 yilda tashkil etish yo’lga qo’yilib, ularda bir necha
mamlakatlar o’quvchilarining o’quv yutuqlari tanlov yo’li bilan baholanadi. Bunday
keng qamrovli tadqiqotlarning asosiy maqsadi qamrab olingan muayyan yoshdagi
(masalan, 13 yoshdagi o’quvchilar) yoki sinfdagi o’quvchilarning bir yoki bir necha
o’quv fanlari bo’yicha o’quv yutuqlarini baholash va bir qator mamlakatlar kesimida
qiyoslashdan  iborat.  Misol  tariqasida  matematika  va  tabiiy  fanlardan  o’tkazib
kelinayotgan - TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study –
Xalqaro  matematika  va  tabiiy  fanlarning  o’rganishdagi  tendensiyalari)ni  keltirish
mumkin. TIMSS ning birinchi xalqaro tadqiqotida 38 mamlakatning 4-, 8- va umumiy
o’rta ta’lim muassasalarining bitiruvchilari (11- va 12-sinf o’quvchilari) qamrab olingan.
Oxirgi uchinchi tadqiqotida esa 46 mamlakat o’quvchilari qatnashganlar.
Yana bir xalqaro o’quvchilar ta’limiy yutuqlarini xalqaro baholash dasturi – PISA
(Programm for International Student Assessment) tadqiqoti hisoblanadi. Bu tadqiqot
birinchi marta 2000 yilda o’tkazilib, unda 32 mamlakatning 15 yoshli o’quvchilari
qatnashgan. PISA da asosiy e’tibor o’quvchilarning o’qish, matematika va tabiiy fanlar
(fizika,  ximiya,  biologiya)dan  olgan  bilimlarini  turli  hayotiy  vaziyatlarda  qo’llay
olishlarini  baholashga  qaratilgan.  Uchinchi  xalqaro  tadqiqot  –  PIRLS  da  turli
mamlakatlar boshlang’ich maktablari bitiruvchilarining matnni o’qish va uni tushunish
darajasi baholanadi. 
Mazkur tadqiqotlarning maqsadi – o’quvchilar yutuqlari to’g’risidagi ma’lumotlarni
jamlash va ularni xalqaro miqyosda qiyoslash bo’lib, uning natijalariga ko’ra ta’lim
siyosati masalalari hamda o’quvchilar o’zlashtirishidagi tafovutlarni yaxshiroq anglab
etishga qaratilgan xalqaro muloqot olib boriladi. Xalqaro tadqiqotlar nufuzining oshib
borishi bugungi dunyoda globallashuv jarayonlari natijasida mustaqil hayotga kirib
kelayotgan o’quvchilarga mehnat bozorida qanday bilim va ko’nikmalar kerakligi
to’g’risidagi ijtimoiy buyurtmalarni hamda raqobatbardosh mutaxassislarga qo’yilgan
talablarni kengayib borayotganligidan darak beradi. 
Logotip
surati” sifatida foydalaniladi va milliy standartlarning ko’p muddatda monitoringini olib borishga xizmat qiladi. Tanlash yo’li bilan o’tkazilgan umummilliy baholash qisqa muddatlarda va iqtisodiy jihatdan arzonroq o’tkazish imkoniyatini beradi. Uning natijalari ma’lum o’quv fanlari bo’yicha o’quvchilar o’quv yutuqlari to’g’risida qimmatli ma’lumotlarni berishi mumkin. Xalqaro baholashni yaqin 15-20 yilda tashkil etish yo’lga qo’yilib, ularda bir necha mamlakatlar o’quvchilarining o’quv yutuqlari tanlov yo’li bilan baholanadi. Bunday keng qamrovli tadqiqotlarning asosiy maqsadi qamrab olingan muayyan yoshdagi (masalan, 13 yoshdagi o’quvchilar) yoki sinfdagi o’quvchilarning bir yoki bir necha o’quv fanlari bo’yicha o’quv yutuqlarini baholash va bir qator mamlakatlar kesimida qiyoslashdan iborat. Misol tariqasida matematika va tabiiy fanlardan o’tkazib kelinayotgan - TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study – Xalqaro matematika va tabiiy fanlarning o’rganishdagi tendensiyalari)ni keltirish mumkin. TIMSS ning birinchi xalqaro tadqiqotida 38 mamlakatning 4-, 8- va umumiy o’rta ta’lim muassasalarining bitiruvchilari (11- va 12-sinf o’quvchilari) qamrab olingan. Oxirgi uchinchi tadqiqotida esa 46 mamlakat o’quvchilari qatnashganlar. Yana bir xalqaro o’quvchilar ta’limiy yutuqlarini xalqaro baholash dasturi – PISA (Programm for International Student Assessment) tadqiqoti hisoblanadi. Bu tadqiqot birinchi marta 2000 yilda o’tkazilib, unda 32 mamlakatning 15 yoshli o’quvchilari qatnashgan. PISA da asosiy e’tibor o’quvchilarning o’qish, matematika va tabiiy fanlar (fizika, ximiya, biologiya)dan olgan bilimlarini turli hayotiy vaziyatlarda qo’llay olishlarini baholashga qaratilgan. Uchinchi xalqaro tadqiqot – PIRLS da turli mamlakatlar boshlang’ich maktablari bitiruvchilarining matnni o’qish va uni tushunish darajasi baholanadi. Mazkur tadqiqotlarning maqsadi – o’quvchilar yutuqlari to’g’risidagi ma’lumotlarni jamlash va ularni xalqaro miqyosda qiyoslash bo’lib, uning natijalariga ko’ra ta’lim siyosati masalalari hamda o’quvchilar o’zlashtirishidagi tafovutlarni yaxshiroq anglab etishga qaratilgan xalqaro muloqot olib boriladi. Xalqaro tadqiqotlar nufuzining oshib borishi bugungi dunyoda globallashuv jarayonlari natijasida mustaqil hayotga kirib kelayotgan o’quvchilarga mehnat bozorida qanday bilim va ko’nikmalar kerakligi to’g’risidagi ijtimoiy buyurtmalarni hamda raqobatbardosh mutaxassislarga qo’yilgan talablarni kengayib borayotganligidan darak beradi.
Ta’lim sifati monitoringini olib borishdan ko’zlangan maqsad o’quvchilar tomonidan
davlat ta’lim standartlari talablarining bajarish dinamikasini tizimli kuzatish, ta’lim
sifatiga  ta’sir  etgan  omillarni  aniqlash,  ta’lim  muassasalari,  hududiy  xalq  ta’limi
boshqaruvi idoralari, metodik xizmat va malaka oshirish tizining faoliyatini baholab,
rivojlantirishga oid  chora-tadbirlarni belgilash, keyingi holatni bashoratlash natijasida
ta’lim sifatini oshirishdan iborat.
 Xalqaro baholash tizimi.
Xalqaro  baholash  dasturlarining  ahamiyati  nimada?
 So‘nggi  yillarda
mamlakatimizda  amalga  oshirilayotgan  islohotlar  natijasida  ulkan  iqtisodiy  o‘sish
ko‘rsatkichlariga  erishilayotganligi  barcha  sohalarda  malakali  kadrlar  va  yetuk
mutaxassilarga bo‘lgan talabni yanada oshirmoqda. Bu o‘z-o‘zidan o‘quvchilarimizning
darslarga  qiziqish  xususiyatini  oshirish  va  o‘qituvchilarning  har  tomonlama
ta’limtarbiyaga e’tiborini kuchaytirishni talab etadi. Yuqoridagi talablarning ta’lim tizimi
uchun juda muhim ekanligi, aksariyat xorijiy davlatlardagi kabi ta’lim va fan sohalari
rivojlanishini baholash va monitoring qilish orqali ta’lim sifatini oshirishga qaratilgan
ilg‘or tajribalarni sohaga jalb qilish kerakligini anglatadi.
Ta’lim sifatini baholash xalqaro tadqiqotlarida ishtirok etish O‘zbekistonga nima
beradi?  Milliy ta’lim tizimini isloh qilish, ta’lim mazmunini, pеdagog kadrlar
tayyorlash  va  ularning  malakasini  oshirish  dasturlarini  takomillashtirish  hamda
mutaxassislar  tomonidan  darsliklarning  yangi  avlodini  yaratishda  qo‘llaniladi.  
Tadqiqotlarda  olingan  natijalar  mamlakatdagi  ta’lim  sifati  va  uning  xalqaro
standartlarni  hisobga  olgan  holda  egallagan  o‘rni  to‘g‘risida  xulosalar  chiqarish
imkonini bеradi. Xalqaro tadqiqotlar ta’lim sohasidagi milliy tadqiqotlarni sifatli
o‘tkazishga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.  Xalqaro standartlar darajasida yuqori iqtisodiy
samaraga  asoslangan  milliy  baholash  tizimini  yaratish  imkonini  bеradi.  
O‘zbеkistonda turli tashkilotlarning yеtakchi mutaxassislarini jalb qilgan holda xalqaro
tadqiqotlarda  ishtirok  etish  orqali  mahalliy  mutaxassislarimizda  monitoring
tadqiqotlarini o‘tkazish madaniyati rivojlanadi, ta’lim sifatini baholashning xalqaro
standartlarga moslashuviga olib kеladi.
Milliy ta’lim sifatini baholashdagi nazorat matеriallarini xalqaro tadqiqotlarda
qo‘llaniladigan nazorat matеriallari sifati darajasida ishlab chiqish imkonini bеradi.
PISA – o‘quvchilarni ta’limiy yutuqlarini baholash xalqaro dasturi PIRLS – matnni
Logotip
Ta’lim sifati monitoringini olib borishdan ko’zlangan maqsad o’quvchilar tomonidan davlat ta’lim standartlari talablarining bajarish dinamikasini tizimli kuzatish, ta’lim sifatiga ta’sir etgan omillarni aniqlash, ta’lim muassasalari, hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralari, metodik xizmat va malaka oshirish tizining faoliyatini baholab, rivojlantirishga oid chora-tadbirlarni belgilash, keyingi holatni bashoratlash natijasida ta’lim sifatini oshirishdan iborat. Xalqaro baholash tizimi. Xalqaro baholash dasturlarining ahamiyati nimada? So‘nggi yillarda mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlar natijasida ulkan iqtisodiy o‘sish ko‘rsatkichlariga erishilayotganligi barcha sohalarda malakali kadrlar va yetuk mutaxassilarga bo‘lgan talabni yanada oshirmoqda. Bu o‘z-o‘zidan o‘quvchilarimizning darslarga qiziqish xususiyatini oshirish va o‘qituvchilarning har tomonlama ta’limtarbiyaga e’tiborini kuchaytirishni talab etadi. Yuqoridagi talablarning ta’lim tizimi uchun juda muhim ekanligi, aksariyat xorijiy davlatlardagi kabi ta’lim va fan sohalari rivojlanishini baholash va monitoring qilish orqali ta’lim sifatini oshirishga qaratilgan ilg‘or tajribalarni sohaga jalb qilish kerakligini anglatadi. Ta’lim sifatini baholash xalqaro tadqiqotlarida ishtirok etish O‘zbekistonga nima beradi?  Milliy ta’lim tizimini isloh qilish, ta’lim mazmunini, pеdagog kadrlar tayyorlash va ularning malakasini oshirish dasturlarini takomillashtirish hamda mutaxassislar tomonidan darsliklarning yangi avlodini yaratishda qo‘llaniladi.  Tadqiqotlarda olingan natijalar mamlakatdagi ta’lim sifati va uning xalqaro standartlarni hisobga olgan holda egallagan o‘rni to‘g‘risida xulosalar chiqarish imkonini bеradi. Xalqaro tadqiqotlar ta’lim sohasidagi milliy tadqiqotlarni sifatli o‘tkazishga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.  Xalqaro standartlar darajasida yuqori iqtisodiy samaraga asoslangan milliy baholash tizimini yaratish imkonini bеradi.  O‘zbеkistonda turli tashkilotlarning yеtakchi mutaxassislarini jalb qilgan holda xalqaro tadqiqotlarda ishtirok etish orqali mahalliy mutaxassislarimizda monitoring tadqiqotlarini o‘tkazish madaniyati rivojlanadi, ta’lim sifatini baholashning xalqaro standartlarga moslashuviga olib kеladi. Milliy ta’lim sifatini baholashdagi nazorat matеriallarini xalqaro tadqiqotlarda qo‘llaniladigan nazorat matеriallari sifati darajasida ishlab chiqish imkonini bеradi. PISA – o‘quvchilarni ta’limiy yutuqlarini baholash xalqaro dasturi PIRLS – matnni