BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA PEDAGOGIK JARAYON.
REJA:
1.Boshlang‘ich ta’limni tashkil qilish va tarbiya jarayoni.
2.Boshlang‘ich ta’limning zamonaviy tendentsiyalari.
3.Boshlang‘ich ta’limda pedagogik konfliktlar va ularni bartaraf etish
Tayanch tushunchalar: barkamol shaxs, ta’lim-tarbiya jarayoni, o‘quvchilar
savodxonlik asoslari, zamonaviy ta’lim tizimi, milliy-ma’naviy merosimiz, Avesto,
milliy qat’iyatlar, ilm-fani, dunyoqarash, an’ana, urf-odatlar.
Mamlakatimiz taraqqiyotining ko‘p jihatlari olib borilayotgan yoshlar ta’lim-
tarbiyasiga oid davlat siyosatiga bog‘liq bo‘lib, unda ta’lim tarbiya sohasida sezilarli
sifat o‘zgarishlari qilib, yuqori samaradorlikka erishish asosiy e’tiborda bo‘ladi.
Bunday jihatlar uzluksiz ta’lim tizimida qo‘lga kiritilayotgan sifat o‘zgarishlarining
mazmun-mohiyatiga bog‘liq bo‘lib, u ko‘proq boshlang‘ich ta’limga ham tegishlidir.
Bunga sabab boshlang`ich ta’limda o‘quvchilar savodxonlik asoslari, hisoblash
tafakkuri, mehnat ko‘nikmalari va shaxs ma’naviyati elementlari bilan qurollantiriladi
hamda yuqori sinflarda o‘rganiladigan fanlar asoslari bilan tanishtiriladi. Shu sababli
ham zamonaviy ta’lim tizimi, uning maqsad va vazifalari mamlakatimiz taraqqiyotiga
xizmat qiluvchi ta’lim-tarbiya jarayoni oldiga qo‘yilgan muammo yechimiga mos
kelishi kerak. Bular zamonaviy ta’lim tizimida millat ruhiyatining nozik jihatlariga
kirib borish va boshlang‘ich ta’limda savodxonlik asoslarini puxta egallash hamda
hisoblash tafakkurini shakllantirishning innovatsion usullarini yaratishni taqozo etadi.
Ushbu yo‘nalishdagi ishlarni uzluksiz ta’lim tizimining dastlabki bosqichi
bo‘lmish boshlang‘ich ta’limdan boshlash ahamiyatli va foydali hamda istiqbolli
ekanligi hozirda hech kimga sir emas. Chunki, bu orqali o‘quvchilar jamiyat
taraqqiyotining ma’naviy asoslarini egallagan, Vatanning istiqbolini o‘ylaydigan,
Vatan ravnaqiga , yurt tinchligiga va xalq farovonligiga munosib hissa qo‘sha olish
mumkinligini ongli ravishda his qila oladilar. Bu tabiiyki, boshlang‘ich ta’lim
mazmuniga katta mas’uliyat yuklaydi. Bu haqda birinchi Prezidentimiz I. A.
Karimovning 1997 yil 29-avgustdagi «Barkamol avlod - O‘zbekiston taraqqiyotining
poydevori» mavzusidagi ma’ruzasida «Agar poydevor mustahkam bo‘lsa (Bu erda
boshlang‘ich ta’limga urg‘u berilayapti - mualliflar), imorat baquvvat bo‘ladi (ya’ni
uzluksiz ta’lim tizimi - mualliflar)» degan ko‘rsatmaviy fikrini bildirishi ham
boshlang‘ich ta’limning uzluksiz ta’lim tizimining dastlabki (poydevoriy –
fundamental) asosi ekanligi va unga e’tiborni kuchaytirish zarurligini ta’kidlashidir.
Bu muammo yechimi boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ongi va qalbiga ma’naviy va
milliy qadriyatlarni singdirish orqali hal qilish mumkin. Bunga sabab mazkur
qadriyatlar o‘quvchilarning ma’naviy dunyoqarashi va intellektual salohiyatini
kengaytirib, ularning tashabbuskorlikka va fidoyilikka hamda ijodkorliklarga bo‘lgan
moyilliklarini yanada oshiradi. Bu borada donishmandlarimiz tomonidan qoldirilgan
va bizgacha yetib kelgan boy milliy va ma’naviy, meroslarimiz,hamda umuminsoniy,
shu jumladan, milliy qadriyatlarimizni o‘quvchilar ongiga singdirishimiz ularning
kelajakda ma’naviy barkamol shaxs bo‘lishida muhim ahamiyat kasb etadi. Bu orqali
o‘quvchilarning turli tahdid va salbiy ta’sirlar domiga tushib qolishining oldi olinadi,
chunki, ma’naviy jihatdan etuk va intellektual salohiyatli o‘quvchilar hech qachon
turli salbiy ta’sirlar domiga tushib qolmaydi.
Ma’lumki, o‘zbek xalqi va ular bilan bog‘liq savodxonlik asoslarining dastlabki
ildizlari juda qadimiy tarixga ega, ya’ni ular Zardushtiylar ta’limoti bo‘lmish
«Avesto» kitobining paydo bo‘lishi va Urxun Enisey bitiklarining yuzaga kelishi
hamda Selenger madaniyatining shakllanishidan buyon to hozirgacha jamiyat
taraqqiyotiga mos ravishda takomillashib, rivojlanib kelmoqda. Bulardan uzluksiz
ta’lim tizimining dastlabki bosqichlaridan biri boshlang‘ich ta’lim turli davrlarda
turfa ko‘rinishlarda namoyon bo‘lib kelmoqda. Bunga sabab, Markaziy Osiyo
xalqlari, jumladan, o‘zbeklar ham jahondagi eng qadimiy xalqlardan bo‘lib, ular
orasidan etishib chiqqan olimlarimiz, donishmandlarimiz va allomalarimiz jahon
ilm-faniga, jamiyat ma’naviy-ma’rifiy taraqqiyotiga munosib hissa qo‘shganlar.
Bular milliy-ma’naviy merosimizni chuqur o‘rganishga, ular haqida xolisona
(qanday bo‘lsa o‘shandayligicha) fikr bildirishga va qolaversa, mamlakatimizda
Mustaqillikka erishishda ma’naviy ozuqa va asos bo‘la oladi. Ijtimoiy hayotning
tarkibiy qismi sifatida xalq pedagogikasi ham millatimizning tarixidek uzoq
o‘tmishga, ya’ni eramizdan oldingi ming yilliklarga borib taqaladi.
Xususan, Zardushtiylar ta’limoti bo‘lmish, «Avesto» muqaddas kitobining
yuzaga kelishi bunga yorqin misoldir, chunki, xalqimizning savodxonlikka
intilishisiz inson ma’naviy-marifiy kamolotini yuksaltirish muammosini hal etib
bo‘lmaydi. «Avesto» kitobining muallifi Spitama Zardushtra ta’lim-tarbiya
masalasiga katta ahamiyat bergan donishmand bo‘lgan. Buni mazkur kitobdagi
quyidagi fikrdan ham bilsa bo‘ladi: «Tarbiya hayotning eng muhim tirgagi, tayanchi
bo‘lib hisoblanishi lozim. Har bir yoshni shunday tarbiyalash lozimki, u avvalo
yaxshi o‘qishni, keyin esa yozishni o‘rganish bilan eng yuksak pog‘onaga
ko‘tarilsin». Keltirilgan fikrdagi «...yaxshi o‘qishni, keyin esa yozishni o‘rganish
bilan...» - degan talabning o‘zi o‘sha davrda ham boshlang‘ich ta’limga nechog‘lik
e’tibor qaratilganligidan dalolatdir. Shuningdek, «Avesto» da bolalarni o‘qitish va
tarbiyalash qoidalari asosan quyidagicha uchta yo‘nalishda olib borilishi
ta’kidlangan:
diniy va axloqiy tarbiya;
jismoniy tarbiya;
o‘qish va yozishga o‘rgatish.
Agar bu yo‘nalishlarga e’tibor beradigan bo‘lsak, bizning ota-bobolarimiz
farzandlarini ma’rifatli va ma’naviyatli bo‘lishligini xohlaganligini anglash mumkin.
Bunga asos sifatida yuqoridagi yo‘nalishlarni misol sifatida keltirish mumkin. Ya’ni
birinchi yo‘nalishga (diniy va axloqiy tarbiyaga) e’tibor beradigan bo‘lsak, bu to‘liq
inson ma’naviyatini ta’minlovchi jihatlardir. Ikkinchi yo‘nalish esa (jismoniy
tarbiya) kishi ma’naviyatidagi sog‘lom turmush tarzining ifodasidir va uchinchi
yo‘nalish (o‘qish va yozishni o‘rgatish) farzandlarimizning «ma’naviy qashshoq»
ligining oldini olishdagi ma’rifiy negizdir. Bu haqda «Avesto»da yana shunday bir
fikr bor: «Tarbiya jamiyatning asosi.
Shuning uchun bolalar yaxshi tarbiya olmog‘i, yaxshi o‘qishni, yaxshi yozishni
bilmog‘i lozim. Bolalarga voyaga yetgan sayin to‘rt narsani yaxshi o‘rgating. Eng
avvalo, ko‘chat ekib bog‘ qilishni, uy ro‘zg‘or buyumlarini yasashni, chorvani
boqishni hamda ekin ekishni yaxshi o‘rgating, mana shu to‘rt narsani bola yaxshi
bilsa xor bo‘lmaydi, farovon hayot kechiradi». Ota – onalar yetti yoshga yetganda
bolalarga muqaddas oq ko‘ylak kiydirib, shu kuni o‘qituvchiga berganlar. Ular eng
avvalo, «ezgu fikrga, ezgu so‘zga, ezgu ishga ishonaman» deb quyoshga qarab
qasam ichganlar va har kuni besh marta tahorat olib, ustozi bilan birgalikda
quyoshga qarab madhiya o‘qiganlar.Eng qadimgi «Hayot yo‘riqnoma –
«Avesto»ning yaratilganiga 3000 yildan oshib ketdi. Bu muqaddas kitobning
yaratilishi va tarqalishi, ya’ni zardushtiylik ta’limoti va undagi diniy-falsafiy
aqidalar, pandu nasihatlarni, O‘rta Osiyo xalqlari tarixi, madaniyati, urf-odati va
ularni o‘rganish yoshlar ma’naviy dunyoqarashini kengaytirishda muhim ahamiyat
kasb etadi.
«Avesto»ning nasihatlari va boy an’analari yoshlarni har tomonlama
tarbiyalab, kamolga yetkazuvchi qadriyatlarni qadrlashga chorlaydi. «Avesto»da
bayon etilgan aqidalar, dono fikrlar odamlarni ezgulikka chorlovchi pandu-
nasihatlar, juda kuchli ta’sirga ega bo‘lgan qadimgi Xorazmda kurtak yozgan
zardushtiylik ta’limoti keyin O‘rta Osiyoga tarqalib uzoq vaqt davlat dini
maqomiga ega bo‘lgan. Hozir ham Xoja nulai haqda turli rivoyatlar saqlanib
kelinmoqda. «Avesto»ni o‘rganishning ahamiyati shundan iboratki, u yoshlarimizni
Vatanga e’tiqodli, dunyoqarashini teran qilib tarbiyalashda muhim ma’naviy
merosdir. Undagi milliy qat’iyatlar orqali, ya’ni Hubbimxo‘janing (U haqda
«Avesto»dagi rivoyatlarda ma’lumot bor, xususan Hubbimxo‘ja o‘sib-ulg‘ayibdi.
Shuning uchun uning ota-onasi yurtga osh beribdi. Ular Amudaryo suviga
sig‘inib yashabdilar, ulardan «Suvga tupirma» degan gaplar ham o‘sha davrdan
hozirgacha yetib kelgan – mualliflar) onasi o‘g‘lini kutib yashagani, uning ishini
davom ettirishi va bu orqali odamlarga yaxshilik qilishlik, insofli, diyonatli
bo‘lishlikni o‘zlarining insoniy fazilatlari deb bilishlari ham yoshlar ma’naviy
tarbiyasida o‘ta muhimdir Demak, boshlang‘ich ta’limda o‘quvchilarga ta’lim-
tarbiya berishda «Avesto» kitobidagi pand-nasihatlar, rivoyatlardan foydalanish
mumkin. Ular yoshlarimizning milliy qadriyatlarga va an’analarga qiziqishlarini
oshiradi, ilmiy- dunyoviy va ma’naviy-ma’rifiy dunyoqarashlarini yuksaltiradi
hamda pirovard natijada o‘quvchilar ma’naviy dunyoqarashini shakllantirish
jadallashadi. Bu esa mustaqil mamlakatimizning yetakchi kuchlarining, ya’ni
yoshlar tarbiyasi uchun muhimdir. Bundan shunday xulosa chiqarish mumkinki, har
qanday (ta’lim-tarbiya jarayonini boshlang‘ich ta’limsiz tasavvur qilib bo‘lmaydi.
Bular jamiyat taraqqiyotining mazmun-mohiyatiga mos ravishda yangicha
mazmun kashf etib kelindi. Xususan, Zardushtiylar davridan keyin eramizdan
avvalgi VI-I asrlardagi savodxonlikka e’tibor beradigan bo‘lsak, unda boshlang‘ich
ta’limning elementlari asosan ikki yo‘nalishda amalga oshirilgan, ya’ni yerli xalqlar
boshlang‘ich ta’limiga oid dastlabki ma’lumotlar va yunon savodxonligiga
asoslangan boshlang‘ich ta’lim elementlari. Ta’lim yo‘nalishining ikkiga ajralishiga
sabab o‘sha davrdagi Eron bosqini va undan keyin IV asrga kelib, Markaziy Osiyoni
Iskandar Zulqarnayin (Aleksandr Makedonskiy) tomonidan bosib olinishining ta’siri
edi.
Eramiz boshidagi, ya’ni I—VIII asrlarda diyorimizdagi boshlang‘ich ta’lim
o‘zgacha mazmun-mohiyat kasb etdi, ya’ni oldingi davrlardagi boshlang‘ich ta’lim
mazmuni jamiyat taraqqiyotiga mos takomillashib bordi. Bunda asosan boshlang‘ich
ta’lim oldingi davrdagi Yunon mutafakkirlarining asarlarini o‘rganishga asoslangan
savodxonlik asoslarini egallash qisman kun tartibida qolib, asosan arab alifbosi
asosidagi boshlang‘ich ta’lim rasm bo‘la boshladi. Bu davrga kelib masjidlar
tashkillashtirila boshlandi. Tarixiy manbalarga qaraganda bundan olti yuz yillar
muqaddam Samarqand shahrida Hazrati Xizr masjidi ishga tushirilgan, uni Ko‘k
masjid deb ham atalgan. Tabiiyki, bunday joylarda ham boshlang‘ich ta’limsiz
savodxonlik asoslarini shakllantirib bo‘lmaydi.
Tarixda Sharq ma’naviy yuksalishining Oltin davri deb buyuk iz qoldirgan davr
Ilk Uyg‘onish va So‘nggi Uyg‘onish davrlarini o‘z ichiga oladi. Bu davrning
o‘ziga xos xususiyati shunisi bilan ahamiyatliki, bunda dunyoviy va diniy bilimlarga
bab-baravar e’tibor qaratildi, marifat-ma’naviyatga intilish va jamoani ezgu
niyatlarga, bunyodkorlikka yo‘naltirish insoniyatning asosiy burchi deb qaraldi. Bu
davrga kelib, ta’lim tizimi turlari hozirgi ta’lim tizimi turlariga yaqinroq bo‘lgan
ketma-ketlikka keltirilgan. Bular X asrlarga kelib an’anaviy ta’lim tizimiga aylandi.
Ularning tarkibiy qisimlarini quyidagilar tashkil etadi:
an’anaviy boshlang‘ich maktablar; o‘rta maxsus va oliy o‘quv yurtlari – madrasalar;
xususiy o‘quv maskanlari; ixtisoslashtirilgan maxsus ta’lim maskanlari; mustaqil
ta’lim. Bu davrga kelib diyorimiz ilm-fani dunyoga mashhur bo‘ldi. Ayniqsa, ilm
ahli hurmat-e’tibor topdi, ommaviy ta’limga e’tibor kuchaytirildi va tabiiyki bunday
jarayonlarda boshlang‘ich ta’limga e’tibor yanada kuchaytirildi. Buni Alisher
Navoiyning quyidagi fikridan ham anglash mumkin:
«Haq yo‘lida kim senga bir harf o‘rgatmish ranj ila,
Aylamoq bo‘lmas ado aning haqqin yuz ganj ila».
Umuman olganda, Uyg‘onish davrlarida insoniy qadriyatlar ulug‘landi. Bunda
boshlang‘ich ta’limdan ko‘zlangan maqsad yurtimizda manaviyat va marifat
turlarini keng egallash ko‘maklashish bo‘lgan. Ularda ilmga intilishga, har bir
insonning iymonli, e’tiqodli bo‘lishiga keng imkoniyatlar yaratilgan. Ana shu
sababli yurtimiz olimlari, allomalari: Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy, Abi Ali
ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Ahmad al-Farg‘oniy, Imom al-Buxoriy, Mahmud
az-Zamaxshariy, Abu Nasr Forobiy, Mirzo Ulug‘bek, Alisher Navoiy kabilar dunyo
ilm-faniga buyuk xizmatlar qildi. Ular yaratgan intellektul mulklari orqali dunyo fani
ham rivojlanish cho‘qqilariga erishdi va xulosa o‘rnida shuni ta’kidlash mumkinki,
o‘zbek xalqi Yer yuzidan tortib Samogacha ma’lum va mashhur bo‘ldi. Bunday
allomalarga boy yurtda albatta ma’naviyat. madaniyat, ma’rifat keng rivojlangan
bo‘ladi. Bularning hammasi diyorimizdagi ta’lim-tarbiyaga kuchli e’tiborning
natijasidir.
VII-VIII asrlarda ham ta’lim-tarbiya jamiyat taraqqiyoti va davlat tinchligiga
bog‘liq holda olib borildi. Xalqimizning ma’rifatli hamda ma’naviyatliligi sabab bu
davrda ham oilalarda. mahallalarda ta’lim-tarbiya muassasalari tashkil qilindi. Bu
davrda otin oyilar ham tayyorlandi va ular yordamida qizlarimizni ham savodxon
bo‘lishiga kirishildi. Demak, har qanday davrda ham boshlang‘ich ta’lim o‘z
ahamiyatini yo‘qotgan emas, chunki u siz inson, insoniyat, jamoa, jamiyat hattoki
davlat ham yuksaklikka erisha olmaydi.
2. Jadidchilik harakati namoyondalarining boshlang‘ich ta’limni rivojlantirishdagi
faoliyatlari. XIX asr oxiri va XX asr boshlarida diyorimizda jadidchilik harakati
keng yoyildi. Jadidchilik harakati namoyondalari xalq savodxonligini taraqqiy
ettirishga fidoyiliklar qildilar va bu borada ular milliy maktablar ochishda jasorat
ko‘rsatdilar. Ularning faoliyatlari milliy o‘zligimizni anglash va yosh avlod
ma’naviyatini yuksaltirishda muhim ahamiyat kasb etdi.
Avvalo, jadidchilik haqida yoki jadidchilik o‘zi nima?
Bizga ma’lumki, millatning yashamog‘i va uni rivojlantirilishi uchun avvalo
Vatan mustaqil bo‘lmog‘i lozim. Jadidchilar buni anglab yetdi va ular shu oliy
maqsadda keng xalq ommasini uyg‘otishga alohida e’tibor berdi. Jadidchilar bu
maqsadga yetish uchun yangi g‘oya zarurligini ham chuqur anglab yetgan edilar.
Shuning uchun bu g‘oyalarni targ‘ib etishga gazeta, jurnallar ta’sis ettirdi, teatr va
ularga mos sahna asarlari tayyorlandi va tabiiyki birinchi navbatda yangi
maktablarni tashkil etishga hamda yangi O‘quv adabiyotlarini chop ettirishga
kirishildi. Demak, «Usuli jadid» maktablarining yuzaga kelishi bejiz emas. Ular
jamiyat taraqqiyotiga mos hayotiy zarurat edi. Umuman olganda, «Jadid» so‘zining
ma’nosi «Yangi» so‘zini anglatadi. Jadidchilik harakati namoyondalari nuqtayi
nazaridan qaraganda esa u «Yangi tafakkur», «Yangi inson», «Yangi avlod» kabi
keng qamrovli ma’nolarni anglatadi. Shu maqsadni shior qilib olgan ma’rifatparvar
fidoyi insonlar tufayli mamlakatda jadidchilik harakatlari boshlanib ketdi va ular
g‘oyalari tezlik bilan hayotning qaloq zulmatli qarigacha yoritdi, hayotimizga sof va
musaffo ruhni olib kirdi. Ushbu jarayonda birinchi navbatda maktablar isloh qilina
boshlandi. Isloh dastlab boshlang‘ich maktabni tashkil etishdan boshlandi.
Boshlang‘ich ma’lumot beruvchi «Usuli jadid» maktablari dastlab Buxoroda,
Samarqandda, Shahrisabzda, Toshkentda, Farg‘ona vodiysida ketma-ket tashkil etila
boshlandi. Bu borada 1901-yilda birinchi bo‘lib Munavvarqori ochgan «Usuli jadid»
maktabi alohida kasb etdi. U o‘z maktabi uchun «Adibi avval», « Adibi soniy» kabi
alifbo kitoblarini, «Tajvid al-Qur’on», « Yer yuzi» kabi qo‘llanmalar yozib nashr
ettirdi. U o‘z maktablarini rivojlantirish va targ‘ib qilish uchun 1913-yilda «Turon»
nomli jamiyatni ta’sis ettirdi hamda «Maktab» va «Nashriyot» nomli shirkatlarni
tashkil etishga erishdi. Shuningdek, «Turon» kutubxonasi, «Turon» klubi, «Turon»
gazetalari tashkil etilib, milliy aholi uchun moddiy-ma’naviy yordam bera oldi.
Shuning bilan birga jadidchilarning deyarli barcha faoliyatlari xalqimizda maorif-
madaniyatga, ayniqsa, ma’naviyatga rag‘bat uyg‘ota oldi. Shu ma’noda ular
g‘oyalari bunyodkorlikka asoslangan edi, deb to‘liq ishonch bilan aytish mumkin.
Ular ma’rifat va madaniyatni ulug‘lash, o‘zligini anglash, o‘z xalqini hurmat
qilish va ularning istiqbolli kelajagi uchun kerak bo‘lsa, o‘z jonini fido qilish kabi
fidoiyliklar bilan yo‘g‘rilgan insonlardir. Bular nafaqat o‘z faoliyati, balki o‘z yangi
g‘oyalariga sodiq va ularni amalga oshirishga jasorat ko‘rsata oladigan insonlar edi.
Bular o‘quvchilar ma’naviyatini yuksaltirishda eng ta’sirchan vositalar va
ma’lumotlar hamdir. Bundan jadidchilik harakati namoyondalari milliy g‘oyalarga
sodiq va uni ro‘yobga chiqarishga fidoyi insonlar, degan xulosani chiqarish mumkin.
Bu borada, aynan boshlang‘ich maktabni rivojlantirish borasidagi jadidchilik
harakati namoyondalarining milliy g‘oyaga sodiqligi diqqatga sazovordir.
Shu ma’noda Q. Karmishev va K. Normatovlarning izlanishlaridagi quyidagi
fikrlari ahamiyatlidir: «Boshlang‘ich maktabni rivojlantirish, uni ma’rifatga xizmat
qildirish, ma’rifat tufayligina milliy istiqlolni qo‘lga kiritish - bu umumiy
maqsadning bir bo‘lagi edi xolos. Ular kerak bo‘lganda aktyor, kerak bo‘lganda
muxbir, kerak bo‘lganda nashriyotchi, kerak bo‘lganda yozuvchi, kerak bo‘lganda
siyosatchi, kerak bo‘lganda diplomant, kerak bo‘lganda olim bo‘ldilar va hayotning
hamma jabhalarida kata jasorat ko‘rsatdi, hatto jonlarini xatarga qo‘yib, milliy
istiqlol g‘oyasi sari yaqinlashib bordi. Bugungi kundagi milliy istiqlol g‘oyasini
milliy qadriyatlarga aylantinish masalalari bundan yuz yil ilgari jadidlar tomonidan
kun tartibiga qo‘yilgan va qizg‘in muhokama qilingan. Milliy va milliy g‘oya
tushunchasi bundan ikki yarim ming yil ilgari Demokrit tomonidan ishlatilgan. U
yozadi: - har bir mamlakatning yagona sohibini - millat deb tushuntiradi. Millat va
uning oldiga qo‘yilgan buyuk g‘oyalar, buyuk ezgu niyatlar uni buyuk
kashfiyotlarga olib chiqqaniga tarix guvoh» . Jadidchilik harakati
namoyondalarining millatparvarligi (ular millatimizning ma’naviy-madaniy
yuksalishiga turtki bo‘ldi), ma’rifat-parvarligi (ular darsliklar va boshqa O‘quv
qo‘llanmalarini tayyorladilar hamda yangi usul maktablarini ochdilar),
madaniyatliligi (ular ko‘pgina jurnallar va gazetalar ta’sis etdi, sahnalashtirilgan
teatrlar uyushtirdi) va shu kabi jihatlari ma’naviyatimiz yuksalishiga mustahkam
asos va turtki bo‘la oldi. Ularning har biri xalqimizni ilm-ma’rifatli qilish yo‘lida
hormas tolmas kurashchilar bo‘lgan. Ular tanlagan yo‘l tamoman yangi yo‘l bo‘lib,
u milliy ta’limni yuksak cho‘qqilarga olib chiqishga qodir ta’lim-tarbiya usuli edi.
Bu haqda tadqiqotchi O.Jamoliddinovaning quyidagi fikrlari o‘quvchilar
ma’naviyatini yuksaltirishda didaktik asos bo‘la oladi:
«Ma’rifat ahillari avlodlar kamoliga befarq bo‘lmagan. Ular Vatan ozodligi va asriy
armonlar ushalishini ilmli, shijoatli, tarbiyali avlod misolida ko‘rishgan. Ana
shunday jonkuyar,ma’rifatparvarlardan biri, o‘zbek a’rifatparvarlarining yorqin
namoyondasi Abdulla Avloniy ham sog‘lom va barkamol avlod tarbiyasi borasida
boy meros qoldirgan....
Abdulla Avloniyning ta’limiy-axloqiy asarlari, xususan, «Turkiy Guliston yoxud
axloq» asari, «Birinchi muallim», «Ikkinchi muallim» darsliklaridagi ixcham
hikoyalari bugungi kun yosh avlod tarbiyasi uchun g‘oyat dolzarbdir. Uning pand-
nasihat, ibrat turkumidagi hikoyalari va asarlari yosh avlod tarbiyasida muhim o‘rin
tutadi. Jumladan, u «Turkiy Guliston yoxud axloq» asarida badan tarbiyasiga
e’tiborni qaratar ekan, shunday deydi: «Badanning salomat va quvvatli bo‘lmog‘i
insonga eng kerakli narsadir. Chunki, o‘qimoq, o‘qitmoq, o‘rganmoq va o‘rgatmoq
uchun insonga kuchlik, kasalsiz jasad lozimdur». Tarixga nazar tashlaydigan
bo‘lsak, yuqoridagi qayd etilgan davrlarda doimo yurtimizda qahramonlar, olimlar,
allomalar, donishmandlar bo‘lgan va ular taraqqiyparvar, bunyodkor, ma’rifatparvar,
ma’naviyalli hamda fidoyi insonlar bo‘lgan. Buni mustaqillik davrida yanada
yaqqolroq sezish mumkin.
Yurtimizdagi mustaqillik (1991-yil 31-avgust kuni birinchi Prezidentimiz Ona
diyorimizni muslaqil O‘zbekiston Respublikasi, deb e’lon qildi va 1-sentabr kunini
«Mustaqillik kuni» bayrami deb e’lon qildi) O‘zbekiston xalqi ma’naviyatiga
yaratuvchilik faoliyatini baxsh etdi. O‘sib kelayotgan barcha yosh avlodga ularning
ma’naviy va aqliy yuksalishiga keng imkoniyallar yaratildi. Ana shular asosida
mamlakatimizda uzluksiz ta’lim tizimi shakllantirildi va undan amaliyotda
foydalanishga keng yo‘l ochildi hamda bunday faoliyat davlat siyosati darajasigacha
ko‘tarildi. Ushbu davlat siyosati uzluksiz ta’lim tizimida faoliyat yurituvchi
mutaxassislar oldiga milliy g‘ururli, insoniyat aql-zakovati yaratgan milliy moddiy
va ma’naviy merosimizdan xabardor bo‘lgan barkamol avlodni shakllantirishdek
buyuk istiqbolli vazifani qo‘ymoqda. Bu vazifani bajarish orqali millatning,
jamiyatning taraqqiyotini (ta’minlash, ya’ni yurtimizning ham moddiy jihatdan, ham
ma’naviy jihatdan yuksalishini ta’minlash mumkin. Bular yurtimizda
shakllanayotgan barkamol avlod ishtirokida amalga oshiriladi. Bu tabiiyki, uzluksiz
ta’lim tizimi oldiga, ayniqsa, boshlang‘ich ta’limga katta mas’uliyat yuklaydi.
Birinchi Prezidentimiz ta’kidlaganidek “Poydevor mustahkam bo‘lsa, imorat
baquvvat bo‘ladi». Ya’ni boshlang‘ich ta’limga qo‘yilgan Davlat ta’lim
standartlarini (DTS) talablarini o‘quvchilar mukammal o‘zlashtirsa, yuqori
sinflardagi DTS talablariga javob berishi osonlashadi. Bunday uzviylik va
uzluksizlik barkamol shaxsni ma’naviy jihatdan ham yetuk qilib shakllantirish
imkonini beradi.Demak, boshlang‘ich ta’limni tashkil etishning yuqorida
ta’kidlangan barcha bosqichlardan mustaqillik davri boshlang‘ich ta’limi tubdan farq
qiladi. «O‘zbekiston Respublikasi umumiy o‘rta ta’lim to‘g‘risida»gi Nizomda
(1998-yil 5-yanvar) «Boshlang‘ich ta’lim o‘qish, yozish, sanash, o‘quv faoliyatining
asosiy malaka va ko‘nikmalari, ijodiy fikrlash xislatlari, o‘zini-o‘zi nazorat qilish,
o‘quv nutq va xulq-atvor madaniyati, shaxsiy gigiena va sog‘lom turmush tarzi
asoslarining egallab olinishi ta’minlanadi», deyilgan . Shuningdek, «Kadrlar
tayyorlash milliy dasturi»ning 3 - qismi –«Kadrlar tayyorlash milliy modeli»da
boshlang‘ich ta’limga qo‘yilgan talabni quyidagicha ifodalagan, ya’ni «Ta’limning
bu turi boshlang‘ich ta’limni (1-4-sinflarni) qamrab oladi hamda O‘quvchilarning
fanlar asoslari bo‘yicha muntazam bilim olishlarini, ularda bilim o‘zlashtirish
umumbashariy qadriyatlarga asoslangan ma’naviy-axloqiy fazilatlarni, mehnat
ko‘nikmalarini, ijodiy fikrlash va atrof-muhitga ongli munosabatda bo‘lishni va kasb
tanlashni shakllantiradi». Bu hujjatda boshlang‘ich ta’limda savodxonligi haqidagi
ma’lumot uzluksiz ta’lim tizimining keyingi bo‘limlarida intellektual salohiyatli
bo‘lishiga mustahkam asos bo‘la oladi. Shu sababli boshlang‘ich ta’limda yaxshi
ta’lim-tarbiya berilsa, qaysi fan bo‘lishidan qat’i nazar, yuqori sinflarda
O‘quvchining fanlarni o‘zlashtirishi oson bo‘ladi, degan xulosaviy fikr mavjud.
Boshlang‘ich ta’limning yuqorida qayd qilingan tarixiy va nazariy asoslari
quyidagi xulosani chiqarishga asos bo‘ldi. Demak , boshlang‘ich ta’limda
o‘quvchilar, birinchidan, savodxonlik asoslarini egallashi va hisoblash tafakkuriga
ega bo‘lishi, ikkinchidan, umummadaniy va axloqiy ko‘nikmalar bilan qurollanishi,
uchinchidan, mantiqiy tafakkur qilishga kirisha olishi, to‘rtinchidan, aqliy
rivojlanishning samarali bosqichiga o‘tishi, beshinchidan, ma’naviy dunyoqarashni
kengaytirish tizimining faol ishtirokchisiga aylanishi, ya’ni o‘quvchi shaxsi
ma’naviyati rivojlanishining jadallashuviga erishishi, oltinchidan, kommunikativ
savodxonlikka kirishishi, yettinchidan, o‘z-o‘zini anglash salohiyatini
shakllantirishga harakat qilishi, sakkizinchidan, moddiy va ma’naviy go‘zallikni his
eta bilishi hamda zavqlana bilishi, to‘qqizinchidan, milliy boyliklarimiz (marosim,
an’ana, urf-odatlarimiz va h.k.)ni o‘ziga singdira olishliklari zarur bo‘ladi va bu
orqali ularda milliy ta’lim-tarbiyaga nisbatan moyillik uyg‘onadi.
O‘quvchilar ma’naviyatini shakllantirishning tarixiy va nazariy asoslaridan ham
ma’lum bo‘ldiki, bugungi kundagi ta’lim tizimi yangi standartlar va dasturlar
doirasida ta’lim jarayonini eskirgan uslubda olib borishga yo`l qo`ymaydi, chunki bu
jamiyat taraqqiyoti talabidir. Shu sababli ham hozirda zamonaviy ta’lim uchun
pedagogik innovastiyalar zarur. Bunga sabab pedagogik innovastiyani yaxlit
murakkab dinamik jarayon sifatida qaralib, uning interfaol sifatlari, tarbiyaviy
qismlari, funkstional tavsifi va uzviyligi izchil tadqiq qilinmoqda.
3. Boshlang‘ich ta’lim mazmuni tahlili va unga qo‘yilgan zamonaviy talablar
Vatanimizda hozirda ta’lim tizimiga e’tibor davlat siyosati darajasigacha
ko‘tarilgan.O‘zbekiston Respublikasining 2020-yil 23 sentayabda “Ta’lim
to‘g‘risida”gi Qonuni Qonun) qabul qilindi. Shundan keyin boshlang‘ich ta’lim
bo‘yicha konsepsiyalar qabul qilindi .
O‘zbekiston Respublikasi Davlat ta’lim standarti va yuqorida qayd etilgan qonunlar
hamda me’yoriy hujjatlar boshlang‘ich ta’limni zamon talabi darajasida olib borishni
talab etadi. Bu zamonaviy boshlang`ich ta’lim pedagogikasida dolzarb muammodir.
Bunga sabab boshlang‘ich ta’lim uzluksiz ta’lim tizimi uchun asosiy poydevor
vazifasini o‘taydi. Unda ta’kidlanganidek boshlang‘ich ta’limga qadimdan ota-
bobolarimiz e’tibor berib kelganlar. Ulardan ba’zilari haqida quyida qisqacha
to‘xtalamiz:
1. Zardushtiylik dinining asoschisi va «Avesto» kitobining muallifi Spitama
Zardushtra ham ta’lim-tarbiya masalalariga katta e’tibor bergan. Demak,
boshlang‘ich ta’limga eramizdan oldin yaratilgan muqaddas kitoblarda ham alohida
e’tibor bergan desak xato bo‘lmaydi. Ularda asosan mantiqiy tafakkurni va shu
asosdagi dunyoqarashni yuksaltirish asosiy e’tiborga olingan. Bu davr boshlang‘ich
ta’limida o‘z-o‘zini anglash salohiyatini shakllantirishga harakat qilingan. Unda
moddiy va ma’naviy go‘zallikni his eta bilishga hamda zavqlanishga undash, milliy-
ma’naviy boyliklarimizni ta’lim oluvchilar ongiga singdirishga harakat qilingan.
Shuningdek, marosim, an’ana, urf-odatlarimizni ta’lim oluvchilar ongiga singdirish
orqali ularda ma’naviy jihatdan tarbiyalanishga moyillik uyg‘otilgan va ularga rioya
qilishliklar o‘rgatilgan. «Avesto»da qayd etilgan milliy va umuminsoniy qadriyatlar,
tabiat va ular hodisalariga bog‘liq bo‘lgan qadriyatlar, shuningdek, tabiat va
insoniyatni sof saqlashga qaratilgan, qadriyatlar ta’lim mazmuniga to‘laligicha
kirishiga harakat qilingan. Bu davrning va unga mos «Avesto» ta’limotining
diqqatga sazovor joyi shundaki, unda ezgulikning yovuzlik ustidan g‘alabasi
tarannum qilingan, ya’ni «Ezgu o‘y → ezgu so‘z → ezgu amal» tizimining “Yovuz
niyat → yovuz fikr → yovuz harakat» tizimi ustidan g‘alabasini odamlar va ta’lim
oluvchilar ongiga singdirish asosiy e’tiborda bo`lgan. Bu yurtimiz yoshlari
ma’naviyatini yuksaltirishga fundamental asos bo‘la oladi va ular yoshlarimizdagi
ma’naviy qadriyatlarimizga bo‘lgan hurmatni yanada oshiradi hamda ma’naviy
tarbiyamizning chuqur ildizlari uzoq tarixga ega ekanligini ta’kidlaydi.
2. Eramizdan oldingi VI-I asrlarga kelib yurtimizdagi boshlang‘ich ta’lim
mazmunida o‘zgarishlar bo‘ldi. Ya’ni an’anaviy boshlang‘ich ta’limga yunon
avodxonligiga asoslangan boshlang‘ich ta’lim ham qo‘shildi. Yurtimiz xalqlari
boshlang‘ich ta’limida Quyosh, Oy, tuproq, havo, olov muqaddasligi asos qilinib
olinadi va insonlarning bir-birlari bilan bo‘ladigan muloqoti hayotiy ehtiyoj ekanligi
haqidagi tasavvurlar hosil qilinadi. Bu davrdagi ikkala yo‘nalishdagi boshlang‘ich
ta’limda ham jamiyatning ehtiyoj va talablari haqida ta’lim oluvchilarda tasavvur
shakllantirilgan. Shuningdek, o‘simliklardan va hayvonlardan olinadigan
xomashyolar to‘g‘risidagi tasavvurlarni ta’lim oluvchilar ongiga singdirish ham
ta’lim mazmuniga qo‘yilgan talablardan biri bo‘lgan. O‘sha davr boshlang‘ich
ta’limining asosiy maqsadi insonning moddiy va ma’naviy ehtiyoji hamda jamiyat
talablarini qondirishga oid bo‘lgan bilimlarni shakllantirishdan iborat bo‘lgan.
Ayniqsa, tabiatga bo‘lgan munosabat, Ona diyorni muqaddas deb bilish mazkur
maqsadning asosini tashkil etadi. Havo, suv, olov, quyosh oliy qadriyat hisoblangan.
Demak, o‘sha davrdagi moddiy va ma’naviy qadriyatlar o‘z davri boshlang‘ich
ta’limining asosiy mazmun-mohiyatini tashkil etgan ekan.
3.Eramiz boshidagi I-VIII asrlarda ta’lim mazmuniga yana o‘zgarishlar kirdi,ya’ni
oldingi davrda yunon mutafakkirlarining asarlarini o‘rganish savodxonlikning
asosini tashkil etgan bo‘lsa, bu davrga kelib, arab alifbosini va raqamlarini o‘rganish
hamda ular yordamida amallarni bajarish boshlang‘ich ta’lim mazmunini tashkil
etgan. Unda o‘qish, yozish, hisoblash, kuzatish va mehnat malakalarini hosil qilish
ham asosiy e’tiborda bo‘lgan. Bu davr boshlang‘ich ta’limining diqqatga sazovor
joyi shundaki, unda bilimni o‘zlashtirish ehtiyojini qondirish asosiy e’tiborda
bo‘lgan va ular asosida umumbashariy qadriyatlarga asoslangan ma’naviy-axloqiy
fazilatlarni, mehnat ko‘nikmalarini, atrof-muhitga ongli munosabatda bo‘lishliklarni
ta’lim oluvchilar ongiga singdirilgan.
4.«Ilk Uyg‘onish davri»dagi boshlang‘ich ta’lim. Bu davr V-VI asrlarni o‘z ichiga
oladi va bu vaqtga kelib tushunchalar ta’rifsiz boshlang‘ich tushuncha sifatida ta’lim
mazmuniga kiritilgan. Bu davrdagi boshlang‘ich ta’lim mazmuniga kiritilgan ijobiy
o‘zgarishlar quyidagilardan iborat: boshlang‘ich ta’limda har xil
ob’ektlar va ular orasidagi farq hamda umumiylik o‘rganiladi; son tushunchasiga har
xil yondashuvlar va ular orasidagi amallar hamda mantiqiy fikrlar to‘g‘risidagi
ma’lumotlar o‘rganila boshlangan; munosabat tushunchasi va algoritmlar, matnli
masalalarni turli usullar bilan echish asoslari egallangan. Bu davrning yana bir
qimmatli tomoni shundaki, «Ilk Uyg‘onish davri» va «So‘nggi Uyg‘onish davri»
Sharq ma’naviy rivojlanishining «ol tin davri» deb ataladi. Bu davrdagi ilm-fan
rivoji dunyo sivilizatsiyasiga ham salmoqli hissa bo‘lib qo‘shilgan. Tabiiyki, bunday
yutuq olimlarimiz va mutafakkirlarimiz faoliyatisiz amalga oshirilmaydi. Shuni
hisobga olib o‘sha davrda yashab ijod etgan qomusiy olimlarimizdan ba’zilarining
boshlang‘ich ta’limga oid fikrlarini
keltirib o‘tamiz:
«Abu Rayhon Beruniy o‘quvchiga bilim berish va uni xat-savodli qilish haqida
gapirar ekan, qog‘ozning paydo bo‘lishi, yozuv va uning vujudga kelishi, turli yozuv
belgilari, o‘quv qurollari haqida alohida to‘xtaladi. Olim ta’limtarbiyaga
o‘quvchilarning diqqatini jalb qilish, mashg‘ulotlar davomida o‘quvchilarning
zerikib qolmasligi uchun ta’lim olishning turli yillari va shakl hamda metodlarini
ko‘rsatib beradi. Xususan uning «Bizning maqsadimiz o‘quvchini toliqtirib
qo‘ymaslikdir. Hadeb bir narsani o‘qib berish zerikarli bo‘ladi. Agar o‘quvchi bir
masaladan boshqa bir masalaga o‘tib tursa, u xuddi turli-tuman bog‘larda sayr
qilgandek bo‘ladi, bu bog‘dan o‘tar-o‘tmas boshqa bir bog‘ boshlanadi. Kishi