BOSHLANG’ICH TA’LIMDA TABIIY FANLARNING
O’QUVCHILARNI TARBIYALASH VAZIFALARI.
Reja:
I.
Kirish
II.
Asosiy qism:
1. Fan haqida tushuncha va uning asosiy xususiyatlari
2. Boshlang’ich sinflarda tabiiy fanlarni o’tishda amaliy ishlarni tashkil
etish
3. Tabiiy fanlarni o’qitishda innovatsion metodlardan foydalanish.
III.
Xulosa
IV.
Foydalanilgan adabiyotlar
1
Kirish.
Respublikada amalga oshirilayotgan islohatlarning asosiy maqsad uni
harakatlantiruvchi kuchi inson shaxsining har tomonlama rivojlanish va
forovonligi hisoblanadi. Mamlakatimiz taraqqiyotini muhim sharti kadrlar
tayyorlash tizimini mukammal bo’lishi, zamonaviy fan madaniyat texnika va
iqtisod asosida rivojlanishi hisoblanadi. “Ma’naviyatni shakllantirishda bevosita
yana bir muhim hayotiy omil bu ta’lim-tarbiya tizimi bilan chambarchas
bog’liqdir”. Kelajagimiz poydevorini bilim dargohlarida yaratilgan, boshqacha
aytganda xalqimizning ertangi kuni qanday bo’lishi farzandlarimizning bugun
qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog’liq. Bir so’z bilan aytganda
farzandlarimizga umumiy ta’lim bilan birga zamonaviy kasb-hunarga ega
bo’lish imkonini beradigan 12 yillik ta’lim tizimiga o’tish yakunlandi. Shu
kunlarda hukumatimiz tomonidan ushbu masala yuzasidan qabul qilingan
Davlat dasturi ana shu maqsadga erishish yo’lidagi jarayonni davlat va nodavlat
manbalarni hisobga olgan holda mavjud barcha resurs va imkoniyatimizni
safarbar etishni ko’zda tutadi. Ta’lim-tarbiya islohoti haqida so’z borar ekan
uning mazmunini lo’nda qilib ifoda etish mumkin. Ya’ni Prezidentimiz Islom
Abdug’aniyevich Karimov ta’kidlaganidek “Bizga bitiruvchilar emas maktab
ta’lim va tarbiyasini ko’rgan shaxslar kerak”, - shunday ekan har bir soha bu
masalani to’laqonli yechimini topishga harakat qilishi kerak. Shu jumladan
kimyo sohasi ham bu sohada olib borilayotgan ishlarning bosh maqsadi ta’lim
jarayoniga yangi pedagogik texnologiyani joriy qilishdi. Hozirgi kunda ta’lim
2
jarayonida interaktiv metodlar pedagogik va axborot texnologiyalarni o’quv
jarayoniga qo’llashga bo’lgan qiziqish e’tibor kundan-kunga kuchayib
bormoqda bunday bo’lishiga sabablarning biri shu vaqtgacha an’anaviy ta’limga
o’quvchi talabalarni faqat tayyor bilimlarni qo’llashga o’rgatilgan bo’lsa,
ananaviy texnologiyalar ularni egallayotgan bilimlarin o’zlari qidirib
topishlariga mustaqil o’rganib tahlil qilishga hamma xulosalarni ham o’zlari
keltirib chiqarishga o’rgatadi.Bizning fikrimizcha pedagogik texnologiyalarning
eng asosiy negizi – bu o’qituvchi va o’quvchi talabalarga belgilangan
maqsadning kafolatlangan natija ham kerakli darajaga erishish uchun tanlagan
texnologiyalarga bog’liq deb hisoblaymiz. Bu uyg’unlikni jonlantirish uchun
esa maktab kasb-hunar kollejlari, akademik litseylar, barcha o’quv
muassasalarini zamon talabiga mos ravishda jihozlangan bo’lishi fikrimizga
yorqin dalildir. “Zamonaviy talablarga mos mutaxasis tayyorlamoqchi ekanmiz,
1-navbatda o’quv yurtlarmizda shakli, qiyofasini va tarkibi moddiy ba’zasi, ham
zamonaviy bo’lish shart” Zamonaviy bilim berish uchun o’qituvchidan ana
shunday bilimga ega bo’lishi kerak shuning uchun pedagog kadrlar obro’-
e’tiborini ijtimoiy maqomini ma’suliyatini, m’alakasini oshrishga va zamon
talablariga mos holda qayta tayyorlashga katta e’tibor berilmoqda. Hozirgi
kunda ta’lim jarayonini interfaol usullardan foydalanib ta’lim samaradorligini
ko’rsatishga bo’lgan qiziqish va e’tibor tobora kuchayib bormoqda, zamonaviy
texnologiyalarni qo’llanilgan mashg’ulotlar o’quvchilar egallagan bilimlarni
o’zlari qidirib topishlariga mustaqil o’rganib tahlil qilishlariga hatto xulosalarni
ham o’zlari keltirib chiqarishlariga yorgam beradi. Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi”ni amalga oshirish jarayonida ta’lim muassasalari axborot
komunikatsiya texnologiyalari bilan ta’minlandi. Ta’lim sohasini isloh qilish
uchun zarur bo’lgan moddiy texnik ba’zasiniyaratildi.Ta’limni isloh qilishda
zamonaviy vazifasi – faol pedagogik texnologiyalarni joriy qilib o’quv-tarbiya
jarayonini yuksaltirishdan iborat. Shuda uchun kadrlar tayyorlash milliy dasturi
“kimyo o’qitish metodikasi” fanning nazariy va amaliy asos qilib olindi. Bugun
3
xalqaro hayot kishilik taraqqiyoti shunday bosqichga kirganki, uning harbiy
qudrati emas, balki intelektual salohiyati aql-idrok, fikr, ilg’or texnologiyasi hal
qiluvchi ahamiyat kasb etadi.Amir Temur bobomizning “Kuch-adolatda” degan
mashhur tabirini bugungi kunga nisbatan qo’llab aytadigan bo’lsak, men unga
qo’shimcha qilib “Kuch-bilim va tafakkurda” degan bo’lardim. Barkamol avlod
haqida so’z borganda o’tgan yillar davomida katta kuch va mablag’ hisobida
ta’lim sohasida barpo etilgan moddiy-texnik bazadan oqilona va samarali
foydalanish masalasi qanchalik muhim ekanligi barchamizga ayon. O’quv
jarayoniga yangi axborot va pedagogik texnologiyalarni keng joriy etish,
bolalarimizni komil inson etib tarbiyalashda jonbozlik ko’rsatadigan o’qituvchi
va ustozlarga e’tiborimizni yanada oshirish, qisqacha aytganda ta’lim tarbiya
tizimini sifat jixatdan butunlay yangi bosqichga ko’tarish, diqqatimiz markazida
bo’lishi lozim.
Kurs ishining dolzarbligi: Boshlang‘ich maktab tabiiy kursi tabiat
hodisalarining keng doirasini qamrab oladi, shu munosabat bilan ba’zan
o‘rganilayotgan hodisalar bilan o‘zaro bog‘liq holda kuzatishlar olib borish
qiyin bo‘ladi. Shuning uchun ham tabiatshunoslikni dastlab o‘rganish uchun
ob‘ektlar tanlashda quyidagilarni: o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini,
o‘rganilayotgan materialning tushunarli bo‘lishini, uning ta’limiy va
rivojlantiruvchi ta’sirini, o‘lkashunoslik materiali bo‘lishini, olingan bilimlarni
maktab jonli tabiat burchagi va o‘quv-tajriba uchastkasidagi ishlar bajarilishida
foydalanish imkoniyatini hisobga olish zarur.Barcha ta’lim va tarbiyaviy
vazifalarning bajarilishi metodlarning to‘g‘ri tanlanishiga bog‘liq. Tabiatdagi
mustaqil kuzatishlarsiz kichik yoshdagi o‘quvchilarda kuzatuvchanlikni
rivojlantirib bo‘lmaydi, tirik organizmlarni bevosita o‘rganmasdan turib
o‘simlik va hayvonlar hayotini tushunib bo‘lmaydi, o‘simliklarni o‘stirish va
hayvonlarni parvarish qilish bo‘yicha amaliy ishlar bajarilmasdan qishloq
xo‘jalik mehnatining amaliy o‘quv hamda ko‘nikmalarini hosil qilib bo‘lmaydi.
Qo‘llaniladigan har qanday metodning ahamiyatini, o‘quvchilarning materialni
4
o‘zlashtirganligini, ularda zarur tasavvur va tushunchalarning
shakllantirilganligini tarbiyaviy natijalarni aniqlamasdan turib bilib bo‘lmaydi.
Faqat shu ma’lumotlarga asoslanib, har qanday metodni to‘g‘ri baholash
mumkin.O‘qitish metodlari to‘g‘risidagi masalani ishlab chiqish bilan
mashg‘ulotlarning o‘quv jihozlari to‘g‘risidagi masalalar ham chambarchas
bog‘liqdir, chunki o‘quv qurollari va boshqa jihozlar tabiatshunoslik
tasavvurlari va tushunchalarni shakllantirishning asosi hisoblanadi.
1. Fan haqida tushuncha va uning o’ziga xos xususiyatlari.
Tabiatshunoslikda ilmiy tadqiqot natijalari nazariyalar, qonunlar, modellar,
gipotezalar, empirik umumlashtirishlar va tamoyillar (prinsiplar) vositasida
ifodalanadi. Ana shu ilmiy tadqiqot yakunlarining barcha majmuasi
tabiatshunoslik konsepsiyasi deb yuritiladi. “Tabiiy fanlarning zamonaviy
konsepsiyasi” kursini o‘qitishda talabalar o‘zlarining dunyoqarashini tabiiy
fanlami o‘rganish bilan mustahkamlash va kelajakda o‘z ixtisosliklarini chuqur
egallashda va muhim masalalarini yechishda qo‘llashlari kerak. Tabiat ilmining
zamonaviy konsepsiyasi fani asosida olam evolyutsiyasi va uni tabiiy, iqtisodiy,
sotsial va boshqa gumanitar fanlar ta’sirida sivilizatsion dunyoga munosabatlar
va haqiqiy tabiat qonunlarini bilishga qaratilgan kursdir. Bu fanning vazifasi
talabalarga, ya’ni yosh avlodga yangi m a’lumotlar berish, m a’naviy va moddiy
imtiyozlar yaratishga, jamiyatni rivojlantirishga, yagona umuminsoniy
madaniyat yaratishga xizmat qilishdir. Shu o‘rinda “konsepsiya” atamasining
mazmuni bilan tanishib o ‘tish o‘rinlidir. Ma’lumki, ilmiy tadqiqotlaming
natijalari bular nazariyalar, qonunlar, modellar, gipotezalar, empirik
umumlashmalar hisoblanadi . Bu tushunchalaming barchasini “konsepsiya”
so‘zi ostida birlashtirish mumkin. Tabiatshunoslik deganda olamni, uni qanday
bo‘lsa, shunday o‘rganish, uning tabiiy holatini insonga bog‘lamagan holda
tadqiq etadigan bilim sohasi nazarda tutiladi. Hozirgi zamon tabiatshunosligiga
XX asrda yuzaga kelgan konsepsiyalar tegishlidir (rasmda natural filosofiya
matematik tuzilishining kitobdagi titul varag'i).
5
Fan tez sur’atlar bilan rivojlanmoqda, ilmiy kashfiyotlar bizning ko‘z
oldimizda yangilanib, takomillashib, shu bilan birga mukammallashib
bormoqda. Shuni ta’kidlash joizki, ilmiy hodisalaming o‘zi hozirgi zamonni
ifodalab qolmaydi, balki bu tushuncha hozirgi fanlar suyanadigan barcha
tayanchlami ham nazarda tutadi. Hozirgi zamon tabiatshunosligi konsepsiyalari
ahamiyati va tuzilmasini tasaw ur etish uchun awalambor, fanning o‘zini, uning
tarixi, strukturasi va dinamikasi masalalarini tadqiq etish zarur. Fanning natural
filosofiya sifatida rivojlanishi Fan asosi qadimda Gretsiyada natural filosofiya
formasida keng rivojlandi. Shu bois u natural filosofiya deb ham yuritiladi.
Antik davrdagi fanda inson va tabiatni bir butun deb qarab, bitta qonunga
bo‘ysunadi deyishgan. Keyinchalik esa u tabiiy va gumanitar fanlarga bo‘lindi.
Tabiiy fanlar tabiatni, gumanitar fanlar esa jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy
muammolari bilan shug‘ullanadi.
Tabiatshunoslikning izchilligi, uning olg‘a rivojlanishida qaytmas
(takrorlanmaydigan) tasnifga olib keladi. Har bir tarixiy bosqichda ilmiy bilish
fundamental kategoriyalar va tushunchalar, metodlar, tamoyillar, ya’ni
tafakkumi tushuncha bilan birlashtiradigan bilish shakllarining ma’lum
yig‘indisidan foydalanadi. Masalan, kuzatish antik tafakkur uslubi uchun bilim
olishning asosiy usulidir. Yangi zamon fani eksperimental va oddiy, kelgusida
tadqiqotning ajralmaydigan birinchi elementlarini izlashga yo‘naltirilgan
tafakkur, analitik yondashuv boshqaruviga tayanadi. Zamonaviy fan
o‘rganilayotgan obyektlami yaxlit va ko‘p tomonlama qamrab olishga intilishi
bilan tavsiflanadi. Tabiatshunoslikning butun tarixida differensiatsiya va
integratsiyaning murakkab dialektik birikmasini qoplaydi. Ilmiy bilishda
differensiatsiyalash ko‘p asrlik tarixga ega. Astronomiya va matematika birinchi
fanlardandir. Qadimgi tabiat falsafasidagi “fanlarning fani” - astronomiya va
matematika sanaladi. XVII-XIX asrda differensiatsiyalash jarayoni ko‘proq
faollashdi. Geografiya, geologiya, paleontologiya, fizika, biologiya, birmuncha
vaqtdan so‘ng kimyo, fiziologiya mustaqil fan bo‘ldi. Termodina7 mika va
6
boshqalar fan sifatida rasmiylashdi. Shunday qilib, barcha yangi sohalami
o‘zlashtirish va bilimni chuqurlashtirish fanni differensiatsiyalashga olib keladi.
XIX asr fanining rivojlanish tendensiyasi fanni bir-biridan ajratib,
ixtisoslashtirish bo‘ldi. Biroq, tabiatshunoslikning rivojlanishi bilan turli tabiiy
fanlarning imkoniyatlari, usullari va metodlarini jalb etishni talab qilgan yangi
murakkab ilmiy muammolar paydo bo‘ldi . Olamda mavjud bo‘lgan va o‘zaro
bog‘liq barcha hodisa va jarayonlar tabiatshunoslik rivojlanishining ma’lum
bosqichida integratsiya tendensiyasi uchun sharoit yaratdi. Tabiatshunoslik rivoj
lanishining barcha bosqichlarida tabiiy va texnikaviy yoki amaliy deb
ataladigan fanlar shunchalik matematika, fizika va kimyo bilan bog‘liq
bo‘lganligi sababli ularni bir-biridan ajratish qiyin bo‘Igan, ana shu holatda
integratsiya namoyon boiadi. Dastlab, tabiatshunoslikning yangi tarmoqlari
predmetlik belgisiga ko‘ra shakllanadi.
Zamonaviy tabiatshunoslik uchun predmetlikdan muammolik yo‘nalishiga
o‘tish xosdir. Bunda ma’lum yirik nazariy yoki amaliy muammo ilgari surilishi
munosabati bilan bilishning yangi sohalari paydo bo‘ladi. Shunday qilib,
biofizika, biokimyo va elektrokimyo kabi birikkan fanlar vujudga keldi.
Ularning vujudga kelishi tabiatshunoslik differensiatsiyasining yangi shakllarida
davom etdi. Biroq, shu bilan birga, avval ajralgan fanlar integratsiyasi uchun
yangi asos bo‘ldi. Ko‘proq darajada tez rivojlangan yangi fanlardan biri
radioastronomiyadir. Zamonaviy, mukammal tuyulgan teleskoplar cheklangan
imkoniyatga ega. Radioastronomiyada kuzatish radio to‘lqinlari yordami bilan
olib boriladi.
Fan asosi qadimda Gretsiyada natural filosofiya formasida keng rivojlandi.
Shu bois u natural filosofiya deb ham yuritiladi. Antik davrdagi fanda inson va
tabiatni bir butun deb qarab, bitta qonunga bo‘ysunadi deyishgan. Keyinchalik
esa u tabiiy va gumanitar fanlarga bo‘lindi. Tabiiy fanlar tabiatni, gumanitar
fanlar esa jamiyatning ijtimoiy iqtisodiy muammolari bilan
shug‘ullanadi.Tabiatshunoslikning izchilligi, uning olg‘a rivojlanishida qaytmas
7
(takrorlanmaydigan) tasnifga olib keladi. Har bir tarixiy bosqichda ilmiy bilish
fundamental kategoriyalar va tushunchalar, metodlar, tamoyillar, ya’ni
tafakkumi tushuncha bilan birlashtiradigan bilish shakllarining ma’lum
yig‘indisidan foydalanadi. Masalan, kuzatish antik tafakkur uslubi uchun bilim
olishning asosiy usulidir. Yangi zamon fani eksperimental va oddiy, kelgusida
tadqiqotning ajralmaydigan birinchi elementlarini izlashga yo‘naltirilgan
tafakkur, analitik yondashuv boshqaruviga tayanadi.Zamonaviy fan o
‘rganilayotgan obyektlami yaxlit va ko‘p tomonlama qamrab olishga intilishi
bilan tavsiflanadi.Tabiatshunoslikning butun tarixida differensiatsiya va
integratsiyaning murakkab dialektik birikmasini qoplaydi. Ilmiy bilishda dif-
ferensiatsiyalash ko‘p asrlik tarixga ega. Astronomiya va matematika birinchi
fanlardandir. Qadimgi tabiat falsafasidagi “fanlarning fani” - astronomiya va
matematika sanaladi.
XVII-XIX asrda differensiatsiyalash jarayoni ko‘proq faollashdi.
Geografiya, geologiya, paleontologiya, fizika, biologiya, birmuncha vaqtdan
so‘ng kimyo, fiziologiya mustaqil fan bo‘ldi. Termodinamika va boshqalar fan
sifatida rasmiylashdi. Shunday qilib, barcha yangi sohalami o ‘zlashtirish va
bilimni chuqurlashtirish fanni differensiatsiyalashga olib keladi.XIX asr
fanining rivojlanish tendensiyasi fanni bir-biridan ajratib ixtisoslashtirish bo‘ldi.
Biroq, tabiatshunoslikning rivojlanishi bilan turli tabiiy fanlarning
imkoniyatlari, usullari va metodlarini jalb etishni talab qilgan yangi murakkab
ilmiy muammolar paydo bo‘ldi [4].Olamda mavjud bo‘lgan va o ‘zaro bog‘liq
barcha hodisa va jarayonlar tabiatshunoslik rivojlanishining ma’lum bosqichida
integratsiya tendensiyasi uchun sharoit yaratdi. Tabiatshunoslik rivojlanishining
barcha bosqichlarida tabiiy va texnikaviy yoki amaliy deb ataladigan fanlar
shunchalik matematika, fizika va kimyo bilan bog‘liq bo‘lganligi sababli ularni
bir-biridan ajratish qiyin bo‘Igan, ana shu holatda integratsiya namoyon boladi.
Dastlab, tabiatshunoslikning yangi tarmoqlari predmetlik belgisiga ko‘ra
shakllanadi.Zamonaviy tabiatshunoslik uchun predmetlikdan muammolik
8
yo‘nalishiga o‘tish xosdir. Bunda ma’lum yirik nazariy yoki amaliy muammo
ilgari surilishi munosabati bilan bilishning yangi sohalari paydo bo‘ladi.
Shunday qilib, biofizika, biokimyo va elektrokimyo kabi birikkan fanlar
vujudga keldi. Ularning vujudga kelishi tabiatshunoslik differensiatsiyasining
yangi shakllarida davom etdi. Biroq, shu bilan birga, avval ajralgan fanlar
integratsiyasi uchun yangi asos bo‘ldi. Ko‘proq darajada tez rivojlangan yangi
fanlardan biri radioastronomiyadir. Zamonaviy, mukammal tuyulgan teleskoplar
cheklangan imkoniyatga ega. Radioastronomiyada kuzatish radio to‘lqinlari
yordami bilan olib boriladi. Xususan, radioteleskop yordami bilan Koinotning
eng katta obyekti o‘lchami 2*107 yorug‘lik yiliga teng bo‘lgan galaktika
aniqlandi.
Nazariy-mantiqiy
qat’iylik,
mukammallik,
yuqori
matematikalashtirish tabiiy fanlar blokining muhim xususiyati hisoblanadi.
Tabiatshunoslikda eksperimentning o‘ylangan va tabiiy fizik tipi shakllandi,
so‘ng ular nazariy-amaliy imkoniyatlari bilan ilmiy ishlab chiqarish
darajasigacha o ‘sdi, hozirgi vaqtda esa u mashinali yoki matematikdir. U
murakkab yoki bajarilishi mumkin bo‘lmagan tadqiqot vositalari bilan bilish
obyektlarida qo‘llaniladi. Tabiatshunoslikning bitta yutuqli xususiyatlaridan
yana biri, ko‘pgina tarkibiy fanlar bilan o ‘zining obyektiv va metodologik
chegaralarini egallash, ularni umumilmiy darajaga chiqarishdir. Ayniqsa,
boshqaruv jarayonlari va har qanday tabiat tizimi (informatsion aspektdagi tirik
organizmlardan boshlab)ni o‘rganadigan fizika, kibernetika hamda etologiya
(yuqori organizmli hayvonlar va ularning hamjamiyati haqidagi fan) va
ekologiyani aytib o ‘tish zarur.Ko‘p asrlik tajribalar odamlarga tabiatni ilmiy
metodlar bilan o‘rganish mumkin, degan xulosaga kelish imkonini berdi. Metod
tushunchasi yunoncha “metodos” so‘zidan olingan bo‘lib, nazariy va amaliy
o‘zlashtirishning usullari va operatsiyalari yig‘indisini anglatadi. Taniqli
faylasuf, XVII asr olimi F.Bekon metodni qorong‘ida ketayotgan yo‘lovchining
yo‘lini yoritayotgan fonar bilan qiyoslaydi. Metodlami maxsus o‘rganish bilan
shug‘ullanadigan, metodologiya deb nomlash qabul qilingan butun bilimlar
9
sohasi mavjud. Metodologiyaning muhim vazifasi bilish metodlarining kelib
chiqishi, mohiyati, samaradorligi va boshqa tasniflarini o‘rganish hisoblanadi.
Ilmiy bilishning metodlarini ilmiy tadqiqot jarayonida keng qo‘llanishiga qarab
bo‘lish qabul qilingan bo‘lib umumiy ilmiy va xususiy ilmiy turlarga bo‘linadi.
Barcha narsalarga taalluqli metodlar ikki xil bo‘lib, metafizik va dialektik
metodlardir. XIX asrning o‘rtalarigacha hukmron bo‘lgan metafizik metodni
dialektik metod siqib chiqara boshladi.Hozirgi zamon fizikasi hamma mavjud
jarayonlar, materiallar haqida nazariya yaratish ustida ishlamoqda. Agar
“yagona nazariya” yaratilsa, biz hamma jarayonlami oldindan aytib beramiz,
degan fikr tug‘ilmasligi kerak. Chunki bunga ikkita sabab bor: birinchidan—
Kvant mexanikasi, Geyzenberg noaniqliklari, ikkinchidan biz bu nazariyaning
tenglamalarini to ‘liq yechib berolmaymiz. Natural filosoflar fizika fanini
harakatning umumiy qonunlari va materiya evolyutsiyasi bilan shug‘ullanadi,
der edi. Nils Bor 1885-yilda Kopengagen universitetining fiziologiya professori
oilasida tug‘ilgan. 1908-yilda Kopengagen universitetinitugatgan. 1911-yili
Kembrij va Kavendish laboratoriyalarida amaliyot o‘tagan. Kembrij
universitetida stajirovka o ‘tish davrida E.Rezerford bilan tanishib o‘z ishlarini
davom ettiradi. N.Bor 1912-yildan boshlab Rezerford Manchesterida juda yaqin
hamkorlikda ishlay boshlaydi. Atomning planetar modelini yaratishni
o‘zlarining birinchi galdagi vazifasi deb belgilaydi. Shunda u o‘zining Bor
postulatlari deb atalgan beshta postulatini yaratib mashhur olim sifatida e’tirof
etiladi.N.Bor mikro zarrachalar to ‘lqin va korpuskulyar nazariyalari orasidagi
qarama-qarshilikni yechish uchun o‘zining qo‘shimchalarini kiritdi. Bu
qo‘shimcha xususiyat umumilmiy metodologik xususiyat bo‘lib qoldi. Biologik
jarayonlami to‘g ‘ri tushunish uchun N.Bor qo‘shimchalarining fizik-kimyoviy
sabablarini va biologik maqsadga yo‘nalganligini anglab etish kerak. “Tabiiy
fanlarning zamonaviy konsepsiyasi” kursi asosida evolyutsion sinergetik
paradigma yotadi. Bu kurs mazmunida material dunyodagi voqea va jarayonlar
asosida universal evolyutsionizm bilan jonsiz va jonli tabiatni o ‘z-o‘zidan
10
paydo bo‘lish xususiyatlarining bir-biriga bog‘liqligi yotadi.Ibn al-Arabiy Abu
Bakr Muhammad (taxallusi Shayx al-Akbar “Buyuk Shayx”) arab mutafakkiri
va shoiri, sufiylikning ko‘zga ko‘ringan namoyandasi. Falsafiy dunyoqarashiga
vaxdat ul-vujud ta’limoti xos bo‘lib, hamma narsaning yagona asosi ilohiy
substansiya (ruh, ideya)dir, deb hisoblaydi. Sufiy sifatida Allohni oliy, mutlaq
haqiqat holda anglash va unga ko‘nglini poklash orqali erishishni tan olgan.
Uning “al-Futuhot al-Makkiyya” (“Makka g‘alabalari”), “Fusus al-Flikam”
(“Hikmatlar durdonasi”), “Kitob as-saba’” (“Yetti hikmat kitobi”), “Mafotih al-
g‘ayb” (“G'ayb kalitlari”),’’Kitob al-haq” (“Haqiqat kitobi”) kabi 400 ga yaqin
asari bor.Ibn al-Arabiy Abu Bakr Muhammad (Tabiatdagi universal
evol¬yutsionizm va o ‘z-o‘zidan paydo boiishni bir-biriga bog4 liqligini
tasdiqlovchi usullar efifekti ekanligi Ibn al-Arabiy, Mirzo Abdulqodir Bedil
(1644-1721), akademik V.I.Vemadskiy, P.Teyyar de ShardenI.R. Prigojin,
G.Xeken, E. Xabblning ta’limotlarida hamda ilmiy ishMirzo Abdulqodir Bedil.
Bedil uning taxallusi; asl ismi Mirzo Abdulqodir) (1644-1721) - shoir,
mutafakkir. Harbiy xizmatchi oilasida tug'ilgan. Ota-bobosi Kesh
(Shahrisabz)lik, turkiy Barlos urug‘idan. Yoshligidan turli fanlarga qiziqqan.
Shayx Kamol, ShGh Fozil va Mirza Abdulqosim kabi olimiar(jan ta’lim olgan.
Hindiston bo‘ylab k&p sayohat qilgan, 1685-yildan umrining oxirigacha
Dehlida yashagan. Fors tilida ijod qilgan. Arab, fors, hind, urdu tillarini
mukammal bilgan, sharq xalqlari adabiyotini, tasavvuf va yunon falsafasini,
ayniqsa? Aristotel falsafasini atroflicha o ‘rgangan. 10 yoshidan boshlab badiiy
ijod bilan shug'ullangan. Murakkab ijtimoiy-iqtisodiy sharoitda yashab ijod
qilgan shoir o‘z davriga befarq qaramagan,hindlar va musulmonlaming tinch-
totuv yashashligini, yurtni obod, xalqni tinch-osoyishta farog'atda,
hamjihatlikda ko‘rishni orzu qilgan. Inson erkinligi tafakkuri haqida falsafiy
fikrlar bayon etgan. Uning falsafiy-axloqiy qarashlari tasavvuf aqidalari
ta’sirida shakllangan. Yirik asari “Chor unsur” (“To‘rt unsur”, 1703) nasrda
yozilgan bo‘lib, she’rlar ham ilova qilingan. Kitobning dastlabki boblarida
11
Bedil о‘г hayoti haqida hikoya qiladi. So‘nggi ikki bobdaesa to ‘rt u n sur-havo,
suv, yer, olov to ‘g ‘risida; o'simliklar, hayvonlar va odamning paydo bo‘lishi
haqida so‘zlaydi.Kursni bayon qilishda tabiiy-ilmiy va gumanitar
madaniyat¬ning birligi va bir-biri bilan uzviy bog‘liqligi metodologik asoslari
ta’riflanadi. Bizni o‘rab turgan dunyoni bilishda, uyg‘otuvchi omillari haqiqatni
bilish nisbiy haqiqat, empirik va nazariy, sezgi organlari, ilmiy dalil, kuzatish va
eksperiment, texnik vositalar, tafakkur, taqqoslash va fanda isbotlandi.Sintez,
abstrakt va aniq o ‘xshashlik topish, modellashtirish, induksiya va deduksiya,
logik va boshqa shakl hamda usullardan foydalaniladi. Olamning tabiiy-ilmiy
manzarasini yoritishda fazo va vaqt konsepsi¬yasi, ayniqsa vaqtning
qaytmasligi, astronomik, biologik, psixologik fazo va vaqt hamda fazo va
vaqtning universalligi haqida fikr yuritiladi.Bundan tashqari materiya
tuzilishining biologik, kimyoviy shakllari haqida so‘z yuritiladi. Bu borada
kimyoviy va biologik konsepsiyalar, materiya tuzilishini oddiydan murakkabga,
jonsiz tabiatdan jonli tabiatga o ‘tish jarayonlari. Bu bilan biologik evolyutsiya
mexanizmini harakatga keltiruvchi kompleks omillar haqida fikr
almashinadi.Jonsiz va jonli tabiatni bilishda simmetriyaning roli, fizika
qonunlarining simmetrikligi, tabiatda atom va molekulalaming betartib
joylashganligi, tabiatni chidamli, o ‘lchamli, chiroyli, proporsional bo‘lishida
simmetriyaning roli haqida fikrlar yuritiladi.
Biosferadan ionosferaga o ‘tish tabiatda xilma-xillik, tirik sistemalaming
o‘z-o‘zidan paydo bo‘lish, tabiatning bir butunligi, tirik organizm va atrof-
muhitning o‘zaro ta’siri, gemostatik (ichki) boshqarish, tirik sistemalarni
funksional asimmetriyasi kabi muammolar haqida ham fikr
almashinadi.Shuningdek, ilmiy tadqiqotlar hamda ularning natijalari, irsiyat va
hujayra muhandisligi insoniyatga fanda bo‘lib o ‘tadigan barcha narsalar uchun
jamoat nazorati zarurati sifatida e ’tiborga olingani keltirilgan. Har bir tirik
organizmning paydo bo‘lganidan o ‘lishiga qadar vaqt davomida har xil tezlikda
metabolik jarayonlar, morfologik, fiziologik va bio-xilma-xillik
12
yangilanishlarini m a’lum davomiylikda tirik organizmning butun hayotida
muvofiqlashtirilganligi o ‘quvchi uchun foydali bo‘lib, qo‘shimcha manba
sifatida o ‘rganish foydalidir.
2. Boshlang’ich sinflarda tabiiy fanlarni o’tishda amaliy ishlarni
tashkil etish.
Tabiiy fanlar alohida fan sifatida o’qitish 1-sinfdan boshlanadi. O’quv
materiali hisoblanadigan darsliklarda - «Tabiat jismlari», «O’simlik va
hayvonot olami», «Sog’ligimizni saqlaymiz» va «Ekologiya» mavzulari
birlashtirilgan kitoblar o’rgatiladi. Tabiiy fanlar bo’yicha dastur kichik yoshdagi
maktab o’quvchilariga faqat jonajon tabiat go’zalligi va boyliklarinigina emas,
balki respublikamizning tabiatini o’rganishga ham ham imkon beradi. Tabiiy
fanlarni o’qitishda o’quvchilarning ilmiy-tabiiy dunyoqarashlarini shakllantirish
va kengaytirish, mantiqiy fikrlashga o’rgatishda har bir dars mavzuyini bayon
qilishga e’tibor beriladi. O’quvchilar topshiriqlarni individual bajarish
jarayonida ularning aqliy faoliyati jalb etiladi, o’z bilimi, kuchi va qobiliyatiga
bo’lgan ishonch ortadi. Buning natijasida har bir shaxs o’z imkoniyati
darajasida rivojlanadi. Shu tarzda tashkil etilgan bilish faoliyatida vaqtdan
unumli foydalaniladi. Pirovard natijada ta’lim samaradorligi ortadi.
Ta’limning zamonaviy pedagogik texnologiyalaridan foydalanib
o’tiladigan darslarda o’quvchilarning bilish faoliyati individual tarzda tashkil
etiladi. O’quvchilarga zamonaviy usullar yordamida dars o’tilsa o’quchilarning
qabul qilishi o’rganishi juda yuqorilab boradi buni amalda ko’pchilik
tadqiqotchilar sinashgan. O’quvchilarning bolajak kasbiy sifatlarini
shakllantirishda nazariy bilimlar bilan bir qatorda amaliyot ham muhim orin
egallaydi. Tabiiy ilmiy bilimlar uzoq yillar davomida amaliy faoliyat tufayli
qo’lga kiritilgan. Bilim odamlar miyasida o‘z-o‘zidan paydo bo‘lmasdan, balki
muayyan ish faoliyatida shakllanadi. Amaliyot insonni tabiat bilan
13
munosabatida asosiy omil bo‘lib, bu oz navbatida, odamlarning o‘zaro
munosabnatlari tizimida, ijtimoiy ishlab chiqarishda muhim ro‘l o‘ynaydi.
Amaliyotning asosiy turlari moddiy ishlab chiqarish va ilmiy tajriba
hisoblanadi. Ilmiy - tabiiy amaliyot quyidagi vazifalarni bajaradi. Masalan,
amaliyotda o’rgatilgan bilimlar nazariy qilib o’tkazilgan darslarga qaraganda
ko’proq narsalarga tushunishi mumkin bo’ladi o’quvchilarni. Mavzuning
dolzarbligi sifatida didaktik ko’rgazmali qurollardan foydalanish metodi qadim
zamonlardan beri ishlatilib kelinayotgan eng qulay samarali va tushunarli metod
hisoblanadi. Didaktik tarqatma materiallardan foydalanib dars o’tish ya’ni ko’z
bilan ko’rish orqali eshitishga nisbatan 5 marta ko’proq va 13 marta ko’proq
taktik organlarga nisbatan ancha ko’p ma’lumotni miyaga yetkazadi. Shunday
ekan oʻquvchilarga dars oʻtishni boshlangʻich sinflardan boshlab didaktik
oʻyinlar va dasturlar orqali oʻtgan maqsadga muvofiq boʻladi.
Xorij tajribasiga yuzlanadigan boʻlsak xorijiy davlatlarda taʼlim berishning
eng yangi usullaridan foydalanilmoqda. Hattoki shunday maktablar borki ularda
oʻquvchilar faqat amaliyotda koʻrib oʻrgabishadi. Nazariy maʼlumotlar esa faqat
oʻzlari mustaqil ravishda oʻrgabkshlari mumkin boʻladi.Metod va metodik
uslublar o'zaro chambarchas bog'liqdir.Ularning didaktik birligi shundan
iboratki, ular bir-biriga o'tishi mumkin. Masalan, o'quvchilar bajaradigan
tajribalar o'qitish metodi hisoblanadi, tajribani o'qituvchi tomonidan hikoya
vaqtida namoyish qilinishi metodik uslubdir. Hikoya davomida o'qituvchi
tomonidan diafilm namoyish qilinishi metodik uslub hisoblanib,o'quv filmlarini
ko‘rish o'qitish metodi ham bo'lishi mumkin Metod va uslublardan kompleks
holda foydalaniladi, ular bir birlarini to'ldiradi, o'rganilayotgan tabiat jismlari va
hodisalarini bolalar tomonidan qabul qilib olinishini yaxshilashga,
tabiatshunoslik kursida tushunchalami to'g'ri shakllanishiga xizmat qiladi.Har
bir metod turi kichik uslublardan iborat.
Hikoya. O'quvchilarga bilim berishning yetakchi metod o'qituvchining
jonli so'zi — hikoyasidir. U o'qish kitoblarini o'qish obyekt, jism va hodisalami
14
namoyish qilish, o'qitishning texnikvositalaridan foydalanish, o'quvchilar oldiga
savollar qo'yish badiiy adabiyot o'qish va boshqalar bilan uyg'unlashadi.
Hikoya;o'qituvchi shaxsiga bog'liq, shuning uchun u juda katta
imkoniyatlaiga ega.O'qituvchi hikoyasi tasviriy, hissiy va izchil bayondir.
Hikoyada izchillikka qat’iy rioya qilgan holda o'qituvchi har xil usul va
mantiqiy ishlashning uslublari (tahlil, taqqoslash, umumlashtirish)ni qo'llaydi,
o'quvchilarga to'g'ri tuzilgan bayonning namunasini beradi.
O'qitish amaliyotida hikoyaning aytib berish, ta’riflash, xarakterlash,
tushuntirish, muhokama qilish kabi xillari qo'llaniladi.Aytib berishbayonning
shunday turiki, unda aniq fakt, voqea,jarayon yoki harakatlar haqida tushunarli,
ravon gapirib beriladi.Hikoya shohid (sayyoh, yosh tabiatshunos, sayohatchi,
biror kashfiyotning ishtirokchisi va boshqalar) nomidan olib boriladi.Ta’riflash
— borliq jismlari va hodisalarining (foydali qazilmalar,o'simlik va hayvonot
dunyosining), u yoki bu tabiiy zona iqlimining xususiyatlarini izchil bayon
qilishda qo'llaniladi.
Xarakterlashta’riflashning bir ko‘rinishidir, u jism (narsa) yoki hodisaning
belgi va xususiyatlarini sanab o'tishdan iborat (tog‘lar,daryolar, tabiiy zonalar
xarakteristikasi).Tushuntirish — bayonning bir ko‘rinishi, unda yangi
tushunchalar, atamalar ochib beriladi, sabab-oqibatlar bog'lanishi,tobelik
belgilanadi, ya’ni u yoki bu hodisaning mantiqiy tabiati(masalan, nima uchun
tundrada tun uzun, kun qisqa bo'lishi,nima uchun kun va tun, yil fasllari
almashib turishi) ochib beriladi.Tushuntirishdan barcha darslarda foydalaniladi,
ko'pincha u muhokama qilish bilan uyg'unlashadi.Muhokama qilish — bayon
qilish bo'lib, unda o'quvchilarnixulosa va xotimaga olib keluvchi qoida hamda
isbotlaming izchil rivojlanishi beriladi. Hikoyaning bu shaklidan
o'rganilayotgan hodisani (masalan, o'simlik va hayvonot dunyosining
o'zgarishiga iqlimning ta’siri, suv, metalining xususiyatlari) tahlil qilish zarur
bo'lganda foydalaniladi.Hikoyaning yuqorida qayd etilgan xillaridan
tabiatshunoslik darslarida ular bir-biriga uyg'unlashtirilgan holda
15
foydalaniladi.O'qituvchi dars materialini qay tahlit bayon qilmasin, didaktik
ma’no o'quvchilarga ilmiy umumlashtirilgan bilimlarning faol berilishi
o'shanday qolaveradi.Hikoyaning har qanday xili ushbu didaktik talablarga:
1) tanlangan materialning ilmiyligi va yuqori g'oyaviyligiga;
2) mantiqiy izchillik va isbotlanuvchanligiga;
3) o'quvchilar uchun aniq, ravon va tushunarli bo'lishligiga;
4) o'qituvchi nutqining tasviriy va hisobiy bo'lishligiga javob berishi kerak.
Dars mavzusini bildirish. Yangi mavzuni bayon qilish oldidan
o'quvchilarga yechimi yangi bilimlar uchun zarur bo'lgan masala taklif qilinadi
va u shu darsda o'rganish obyekti bo'lib qoladi ya’ni muammoli vaziyati
«qiyinlashish vaziyati» vujudga keltiriladi.Yangi materialni o'rganish tajriba
o'tkazish, shuningdek, tabiatda o'tkazilgan kuzatishlarni tahlil qilish bilan
boshlanadi.
Bayon rejasini bildirish. Bu uslub faqat o'zlashtirish jarayonini
faollashtiribgina qolmasdan, balki o'quvchilarni butun bayon tizimini ko'rishga
o'rgatadi, bu bilan tafakkuming mantiq izchilligini rivojlantirishga,
o'rganilayotgan atrof hayot faktlar yoki hodisalari o'rtasidagi muayyan
bog'lanishlarni aniqlashga yordam beradi; masalan, «Cho'l tabiati» mavzusini
bayon qila turib, o'qituvchi doskaga ushbu rejani yozishi mumkin: 1) tabiiy
zonalar xaritasida cho'llarning geografik o'mi;
2) cho'l iqlimining xususiyatlari;
3) yuzasi;
4) vohalari;
5) cho'lda yil fasllari.
III. O'quvchilar e’tiborini faollashtiruvchi savollarni dars davomida berib
borish.
IV. O'quvchilarning idrok qilish faoliyatlarini faollashtiruvchi taqqoslash
(masalan, dala, cho'l, dasht, o'rmonlarning o'simlik va hayvonot dunyosini
taqqoslash va hokazolar).
16
V. Yangi materialni bayon qilish davomida ilgari o'rganilgan mavzular
turmush bilan, amaliyot bilan (masalan, «Skelet mavzusini «Mushaklar»
mavzusi bilan, jonajon o'lka tabiatini har xil zonalar tabiati mavzusi) bilan
aloqasini turmushda amaliyotda o'rganish.
VI. Hikoyaga maqol, qiziqarli material yoki kitob o'qish epizodini kiritish.
O'qituvchi hikoyasini tegishli maqolani o'qigandan keyin yoki undan oldin
boshlashi mumkin. Qo'shimcha materialdan foydalanish hikoyani boyitadi va
konkretlashtiradi.Hikoya davomida foydalanilgan maqol, matal va topishmoqlar
darsni boyitib, bayon qilayotgan materialni o'quvchilar tomonidan qabul qilib
olinishini osonlashtiradi.
VII. Ko'rgazmalilik (surat, jadval, texnika vositalari)ni qo'llash Hikoya
davomida ko'rgazmalilikning har xil vositalarida foydalanish o'quvchilarda aniq
tasavvurlar hosil bo'lishig.o'rganilayotgan materialga diqqat va qiziqishni
quvvatlashga, undaydi vapuxta o'zlashtirilishiga yordam beradi. Sxemalar,
jadvallar tajribalar, doska va daftardagi (atama) va xulosalar o'quv materialini
o'zlashtirilishini yengillashtiradi.Qayd etilgan bu didaktik uslublardan
foydalanish o'quvchilarning aqliy faoliyatini maksimal faollashtirish uchun
yetarli emas.
O’quvchilarning bolajak kasbiy sifatlarini shakllantirishda nazariy bilimlar
bilan bir qatorda amaliyot ham muhim orin egallaydi. Tabiiy ilmiy bilimlar
uzoq yillar davomida amaliy faoliyat tufayli qo’lga kiritilgan. Atrof muhitni
bilishda, anglashda ilmiy tajriba, amaliy bilimlar muhim rol o’ynab kelgan va
kelmoqda. Ma’lumki, tabiatshunoslik keng qamrovli moddiy dunyoni rang-
barang xususiyatlari, tabiatning har xil voqea hodisalarini o rganuvchi fan bolib,
ilmiy tajriba asosida shakllanadi, amaliyot esa mazkur fanning poydevori
hisoblanadi. Insoniyatni tabiat qonunlari haqidagi bilimga asoslangan amaliy
faoliyati bilish jarayonini, ilm-fan taraqqiyotini belgilaydi. Amaliyot - haqiqat
mezonidir. Bilimlarga ehtiyoj amaliyotda tug’iladi va ularning to’g’riligi
amaliyot orqali tekshiriladi hamda tasdiqlanadi. Bilim odamlar miyasida oz-
17
ozidan paydo bolmasdan, balki muayyan ish faoliyatida shakllanadi. Amaliyot
insonni tabiat bilan munosabatida asosiy omil bolib, bu oz navbatida,
odamlarning o’zaro munosabnatlari tizimida, ijtimoiy ishlab chiqarishda muhim
rol oynaydi.
Amaliyotning asosiy turlari moddiy ishlab chiqarish va ilmiy tajriba
hisoblanadi. Ilmiy - tabiiy amaliyot quyidagi vazifalarni bajaradi [1].
1. Amaliyot bilish jarayonining rivojlantiruvchi omil. U nazariy bilimlarni
umumlashtirib, ularni hayotiy jarayonlardan ajralishga yol qoymaydi.
2. Amaliyot bilishning buyurtmasi, ilovasi va maqsadi hamdir.
3. Amaliyot bilish jarayoninig haqiqiy ekanligini ko’rsatuvchi mezondir.
Tabiatshunoslikdagi amaliyot ilmiy ishlab chiqarishning asosiy omili bolib
kelmoqda. Amaliyot nazariyani paydo bo’lishiga, ilmiy shakllanishiga va
rivojlanishiga olib keladi. Bilishning aniqligi muayyan obekt haqidagi
ma’lumotning haqiqat ekanligi bilan tasdiqlanadi. Ayni paytda, sharoit
boshqacha bo’lsa, haqiqat ham boshqacha bolishi mumkin. Masalan, oddiy
sharoit va bosimda suv 100C0 da qaynaydi. Lekin bosim o’zgarsa yoki og’ir
suv bolsa, u aniq -konkret hisoblanadi. Ma’lum tizimdagi haqiqat boshqa
sharoitda butunlay o’zgarishi mumkin. G’oyaning amaliyotda tasdiqlanishi
haqiqatning asosiy omili hisoblanadi. Amaliy ishlarga o’rgatish boshlang’ich
sinflardan boshlanishi maqsadga muvofiqdir. Amaliy uslublar o’qituvchi
tomonidan tashkil qilinadigan va yo’naltiriladigan, o’quvchilar fikrini
rivojlantirishga mo’ljallagan so’z, ko’rgazmalilik va amaliy ishning o’zaro
murakkab bog’lanishida bo’lishini ko’rsatadi. Amaliy uslublar qo’llanilishi
o’quvchilar retseptorlari va effektorlarining jadal faoliyati bilan bog’liq. Amaliy
uslublar o’rganilgan materialni chuqur tushunib yetishga, ko’nikma va
malakalar hosil qilishga imkoniyat yaratadi. Amaliy uslublarni qo’llashga
o’quvchilar faoliyatining o’zi, bilim manbai hisoblanadi. Bunday usullar
sirasiga og’zaki, yozma mashqlar, laboratoriya ishlari, maktab yer maydoni,
tirik tabiat burchagida, sinfdan tashqari bajariladigan mashg’ulotlar kiradi.
18
Amaliy uslublarning turlariga quyidagilar kiradi.
1. Oquvchilarning tarqatma didaktik material bilan turli narsalar yasashi.
2. Rasm chizishi.
3. Tabiat obyektlarini tanib olish va aniqlash bo’yicha ishlari.
4. Hodisalarni kuzatish va qayd qilishlari.
5. Tajriba o’tkazishlari (tajriba vositasida masalalarni hal qilish) kiradi.
Amaliy ish boshlanishi oldidan qo’yilgan savol, muammo, masalaga
o’quvchilar uning natijalari bilan javob berishlari kerak. Tabiatshunoslik
darslari tanib olish va aniqlash amaliy metodlarining bir turi bo’lib, tarqalgan
o’simliklarni yoki ularning qismlarini farqiga borib, tanib olish xususiyatlarini
o’rgatadi. Taqqoslashdagi farqga borish o’quvchining aniqlash qobiliyatini
rivojlantiradi. Farq qilish va aniqlash bo’yicha ishlar darslardagina olib
borilmaydi, o’qituvchi tabiatga uyushtiriladigan ekskursiyalarda ham
o’simliklarni topish va to’plashni, namunalar yig’ishni, ularning yoshi,
vegetativ usullari, tuproq kesmalari, moslashishlarini, o’zgaruvchanlikni
o’quvchilarning o’zlashtira olish qobiliyatlariga qarab tanlab berishi kerak.
Osimliklar, ular qismlarining shaklini bilib olish bo’yicha ishlarni o’quvchilar
uy vazifasi sifatida bajaradilar. O’simliklarni yoshini tabiatda nafaqat yillik
halqalardan balki o’simliklarni yillik shoxlanishiga qarab aniqlash mumkin.
O’simlik bahordan kuzgacha o’sish davriga ega, kuzdan bahorgacha tinim davri
boladi. Bu osimlikning bir yoshi demakdir, ikkinchi yilda yana o sish,
shoxlanish sodir bo ladi. Shoxlanish orasidagi masofa o simlikning bir yoshi
hisoblanadi, buni o quvchilarga tabiatda tushuntirish talab etiladi. O’quvchilar
amaliy bilimga ega bo’ladilar, daraxtlar yoshini kesmasdan turib ham aniqlash
mumkinligini bilib oladilar. Bu ekologik, hamda ilmiy tushunchalarni
shakllantiradi. Tabiatshunoslikni o’qitish metodlari tizimida amaliy ishlar tabiat
haqidagi bilimlarni o zlashtirishda katta rol o’ynaydi. Amaliy ishlar
o’quvchilarni ular faoliyati jarayonida har xil mehnat operatsiyalariga o’rgatish
metodidir. Amaliy ishlarga o’quvchilarning ekskursiya vaqtida tabiiy
19
materiallar yig’ish, maktab oldi yer maydonidagi va tirik tabiat burchagidagi
o’simliklarni parvarish qilish, gerbariy va kolleksiyalar tuzish, mulyaj, maket,
ko’rgazmali qurollar tayyorlash kabi faoliyat turlari kiradi.
O’quvchilarni amaliy bilimlarini sinash maqsadida 4-sinflarda quyidagi
muammoli savollarni o’rtaga tashlash mumkin. Yozning jazirama issig’ida
cho’lda turibsiz. Amaliy kuzatish bilimlaringizga tayanib, turgan joyingizdan
orientir olib, janub tomonni belgilang. Amaliy tabiatni kuzatish natijasida
quyidagi faktorlar asosida janubni aniqlash mumkin: 1) sudralib yuruvchi
hayvonlar o’z inini kirish yo’lini doim janubga qaratadi; 2) qushlar o’z uyasini
doimo janub tomonga qo’yadi; 3) osimliklar shoxlari doimo janub tomonga
egilgan; 4) osimlik poyasining janub tomoni doimo yog’onlashgan boladi; 5)
barxan qumlar bir uchi shimolda ikkini uchi esa janubga yotgan boladi. O
quvchilarga har xil narsalarni berib rasm, fotosurat va gugurt qutisi, kubik,
stakan boshqa narsalarni olib chiqib, o’xshashlik farqlarini topishni topshiradi,
so’ng geometrik figuralarni tarqatadi, uni o’quvchilar daftar varag’iga ustiga
qo’yib atrofini qalam bilan qog’ozga chizadilar. Topshiriq bajarilgandan keyin
narsaning yuqoridan ko’rinishini plan deyiladi degan xulosaga olib keladi.
Undan keyin stolning plani chizdiriladi. Agar o’quvchilar narsalarning
kattaliliga qiynalsalar tasvirlanadigan narsani shartli ravishda kichraytirish
mumkinligini tushuntiradi. (Masalan 10, 20 marta) Dasturlashtirilgan o’qitish
uchun quyidagilar kerak: -o’quv materialining puxta tahlili, uning qat’iy
tanlanish va mantiqiy ketma-ketlik bo’yicha bo’linishi; -o’quvchilarning bilim
olish faoliyatini tekshirishdagi rahbarlik.
Dasturlashtirilgan o’qitishda o’quvchilarning o’quv materialini qo’llashda
faolligi va mustaqilligi ortadi, o’qitish jarayonini individuallashtirish imkoni
paydo bo’ladi, texnik vositali o’qitish keng qo’llaniladi, o’qitish va o’quvchi
mehnatini oqilona tashkil etishga erishiladi. Nazorat ishlarini
dasturlashtirishning tamoyili o’quvchilarning og’zaki javoblarini shartli belgilar
va chiziqlar bilan yozma ravishda. Ularning afzal jihati shundaki, ular qisqa
20
vaqt ichida har bir o’quvchining o’tilgan mavzuni o’zlashtirish darajasini
aniqlay oladi. Tajriba atrof olam bilan tanishish darslarida bilim olish faoliyatini
faollashtirish maqsadida dasturlashtirilgan o’qitish usullaridan foydalanishning
afzalliklarini ko’rsatadi. Bu usullarning afzalligi shundaki, o’quv materialini
o’zlashtirish darajasini o’quvchilarning o’zlari shu dars mobaynida
tekshirishlari mumkin. 2 - sinfda dasturlashtirilgan o’qitishda tezis turidagi
tarqatma topshiriqlar, raqamlar, tarqatma testlar, grafik topshiriqlardan
foydalanish mumkin. Grafik topshiriqlarini bajarayotganda o’quvchilarga « —»
noto’g’ri javob, «1» — to’g’ri javob ekanligini tushuntirish lozim. O’qituvchida
esa grafik usuldagi javoblarni tezda aniqlashga moslashtirilgan asbob bo’lishi
kerak.
Masalan: 21- mart — Navro’z bayrami. 1- sentabr — Ustozlar va
murabbiylar kuni. 1- oktabr — Mustaqillik bayrami. 8- dekabr — O’zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasi kuni. «So’z top» o’yini. Bu metoddan darsning
hamma qismlarida foydalanish mumkin. O’qituvchi qushlar, hayvonlar, meva,
sabzavotlar haqida bir so’z aytadi, o’quvchilar davom ettiradilar. O’qituvchi
boshlagan so’z qaysi harf bilan tugasa, o’quvchi shu harfdan boshlangan so’zni
aytishi kerak. Masalan: tulki — ilon — ninachi — it — tipratikan — nortuya —
yalqov (panda) — ayiq — qarg’a — ari va hokazo. Bu usul o’quvchilarni
tezkorlik bilan fikr yuritib, javob berishga hamda xotirasini mustahkamlashga
yordam beradi. «Klaster» usuli. Bu usul o’quvchiga berilgan mavzu bo’yicha
erkin o’ylash va fikrlarini bemalol bayon etish uchun sharoit yaratadi. Bu usulda
o’quvchi nimani o’ylagan bo’lsa, shuni aytadi va yozadi. Yozilgan fikrlar to’g’ri
yoki noto’g’ri bo’lishidan qat’i nazar muhokama qilinmaydi va belgilangan
vaqtgacha davom etadi. Bu sinfning har bir o’quvchisi tomonidan ilgari
surilayotgan g’oyalarni uyg’unlashtirib, ular o’rtasidagi aloqalarni yanada
mustahkamlash imkoniyatini yaratadi.
«Klastyer» usuli yangi mavzuni boshlashdan avval o’quvchini darsga
qiziqtirib, shu mavzu bo’yicha oldin egallagan bilimlarini aniqlash maqsadida
21
hamda o’tilgan mavzuni mustahkamlash uchun o’tkaziladi. Masalan,
«O’lkamizdagi uy va yovvoyi hayvonlar» mavzusi. «Mozaika», ya’ni mayda
bo’laklardan yaxlit ko’rinishni hosil qilish. Bunda qushlar, hayvonlar, daraxtlar,
mevalarning rasmlari bo’laklarga bo’linib, har bir guruhga alohida tarqatiladi.
Guruhlarning qatnashchilari bo’lakchalarni bir butun ko’rinishga keltiradilar.
Guruh sardorlari yaxlit holga kelgan hayvon, meva yoki daraxt haqida gapirib
beradilar. «To’xtab o’qish» usuli.
O’qituvchi matn bilan tanishtirish jarayonida bir necha marta to’xtab,
o’quvchilarga savollar bilan murojaat qiladi. Savollar aynan matnga tegishli
bo’lishi zarur. Yoki o’quvchi matn o’qish jarayonida to’xtatilib, nima haqida
o’qiganligi so’raladi. Bu usul orqali o’quvchilarning diqqati jamlanadi, mustaqil
fikrlash ko’nikmalari shakllanadi. «Zanjir» usuli. Bu usulni she’r, topishmoq,
maqollar berilgan darslarda qo’llash maqsadga mu-vofiqdir. O’quvchilar tartib
bilan ketma-ket berilgan she’r misrasi yoki topishmoq qatorini aytadilar. Bu
usul qo’llanganda o’quvchi uyalib qolmasligi uchun berilgan she’r, maqol,
topishmoqni yod olishga majbur bo’ladi«Rasmli rebus» o’yini.
Sinf o’quvchilari uch guruhga bo’linadilar. Har bir guruhga rasmlar
tarqatadi. Berilgan rasmlar nomining bosh harflaridan hayvon yoki qushlar
nomi kelib chiqishi kerak. Masalan, it, laylak, ohu, ninachi — non, anor,
rediska, chinni gul, arpa — archa. «Kim tez bajaradi» o’yini.
O’quvchilar uch guruhga bo’linadilar. Har bir guruhga 5 tadan hayvonlar
yoki qushlar rasmlari teskari qilib beriladi. Belgilangan vaqt ichida (1—2
daqiqada) o’quvchilar hayvon yoki qushlarni yovvoyi yoki uy hayvonlari
guruhlariga ajratadilar. Topishmoqni birinchi bo’lib xatosiz bajargan guruh
g’olib hisoblanadi. «O’z guruhingni top» o’yini. O’quvchilarga rangli
buklangan qog’ozlar tarqatiladi. Ularga hayvon va parrandalar nomi yozilgan
bo’ladi. O’qituvchi o’quvchilarga qog’ozda rasmi berilgan hayvon yoki
parranda qanday tovush chiqarsa, ular ham shunday tovush chiqarib o’z
guruhini topishlarini tushuntiradi. 1. Mushuk (miyov-miyov). 2. Kuchuk (vov-
22
vov). 3. Xo’roz (qu-qu-qu-qu). 4. Sigir (mo’-mo’). Guruhga bo’linib
olganlaridan so’ng guruhga tegishli hayvon yoki parrandalar haqida bilganlarini
so’zlab beradilar.
Uzoq vaqt davom etadigan kuzatish va tajribalar uchun jonli tabiat
burchagi tashkil qilinishi kerak, u yerda hayvon va osimliklarni saqlash va
zaruratga qarab ulardan tabiatshunoslikni o’rganishda foydalanish mumkin.
Burchak shunindek o’ quvchilarning darsdan va sinfdan tashqari ishlari uchun
moddiy baza hisoblanadi. Bu yerda ular yilning istagan vaqtida ish olib
borishlari mumkin ekskursiya jonli tabiat burchagi tashkil qilishning boshlanini
bo’lishi mumkin. Suv havzasidagi hayot bilan o’quvchilar mollyuska, ninachi
qurtlari, har xil qo’ng’izlar, gambuziya, peskar (tanga baliq), shuningdek suv
o’simliklarining barchasi akvarium, shisha banka idishlarga joylashtiriladi. Bog’
va polizdarda ko’pincha meva, rezavor meva hamda sabzavod o’simliklari
zararkunandalarning g’umbak va qurtlari uchraydi. Jonli tabiat burchagi uchun
alohida xona ajratgan ma’qul. Bunday imkoniyat bo’lmaganda osimlik va
hayvonlarni tabiatshunoslik xonasida yoki sinfda joylashtiriladi. Jonli tabiat
burchagi uchun xona yorug’ bo’lishi, deraza ro’parasiga har xil tokchalarga suv
hayvonlari hamda osimliklari bo’lgan akvariumlarni qo’yish qulay bo’ladi.
Burchakda hayvonlar uchun ajratilgan joy ularning tabiatdagi hayot
sharoitlariga muvofiq bo’lishi kerak. Akvariumni zoomagazindan olish ma’qul.
Ammo akvarium sifatida xohlagan shisha idishdan foydalanish mumkin, lekin
shuni hisobga olish mumkinki, baliqlar to’rtburchak idishda yaxshi ko’rinadi.
Akvariumdagi baliqlar soni uning kattakichikligiga (o’lchamiga) va undagi
o’simliklarning soniga muvofiq bo’lishi kerak. Bunda yutiladigan va
chiqariladigan kislarodning balansi ta’minlansin. Akvariumda yashovchilarga
doimiy parvarish zarur, oziqni zoomagazindan sotib olish mumkin. Baliqlarni
ularni shartli refleks hosil qilishi uchun muayyan vaqtda oziqlantirish kerak.
Bolalar termometr bilan o’lchab, suv haroratini tekshirib borishga o’rganishlari
lozim.
23