BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TA’LIM METODLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

27,6 KB


BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TA’LIM METODLARI.
REJA:
1.Ta'lim metodlari va usullari haqida ma'lumot.
2.Hozirgi  zamon  didaktikasi  va  xususiy  metodikasida  ta'lim  metodlarini
tavsiflashga turlicha yondashuvlar.
3. Ta'lim metodlari va vositalarining tavsifi. Sharq mutafakkirlarining ta'lim
metodlari haqidagi fikrlari. 
4.  Turli  yosh  guruhlarida  ta'lim  metodlarini  qo‘llashning  o‘ziga  xos
xususiyatlari.   
5. Ta'lim metodlarini faollashtirish yo‘llari. Mustaqil ish va ularning turlari.
Tayanch tushunchalar:metod, ta’lim metodi, ta’lim usuli, qoida, intrefaol
metod, metodika,texnologiya, didaktik vosita, ta’limning texnik vositalari.
1.Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. Metod, usul va texnologiya. Ta’lim
metodi tushunchasi anchagina murakkabdir. Shu bois pedagogikada uning tobora aniq
talqini xususida munozara haligacha davom etmoqda. Biroq bu tushunchaga beriladigan
didaktlarning turli ta’riflariga qaramay, ularning nuqtai nazarlarini yaqinlashtiradigan
qandaydir umumiylikni ham ta’kidlash mumkin. Ko‘pchilik mualliflar ta’lim metodini
o‘quvchilarning o‘quv bilish faoliyatini tashkil etish usuli, deb hisoblashga moyildir. Shu
qoidani boshlang‘ich nuqta bilib, mazkur tushunchani yanada batafsil ko‘rib chiqish va
uning ilmiy ta’rifiga kelishga harakat qilamiz. Metod so‘zi yunoncha tadqiqot, maqsadga
erishish yo‘li, usuli deganidir.
Logotip
BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA TA’LIM METODLARI. REJA: 1.Ta'lim metodlari va usullari haqida ma'lumot. 2.Hozirgi zamon didaktikasi va xususiy metodikasida ta'lim metodlarini tavsiflashga turlicha yondashuvlar. 3. Ta'lim metodlari va vositalarining tavsifi. Sharq mutafakkirlarining ta'lim metodlari haqidagi fikrlari. 4. Turli yosh guruhlarida ta'lim metodlarini qo‘llashning o‘ziga xos xususiyatlari. 5. Ta'lim metodlarini faollashtirish yo‘llari. Mustaqil ish va ularning turlari. Tayanch tushunchalar:metod, ta’lim metodi, ta’lim usuli, qoida, intrefaol metod, metodika,texnologiya, didaktik vosita, ta’limning texnik vositalari. 1.Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. Metod, usul va texnologiya. Ta’lim metodi tushunchasi anchagina murakkabdir. Shu bois pedagogikada uning tobora aniq talqini xususida munozara haligacha davom etmoqda. Biroq bu tushunchaga beriladigan didaktlarning turli ta’riflariga qaramay, ularning nuqtai nazarlarini yaqinlashtiradigan qandaydir umumiylikni ham ta’kidlash mumkin. Ko‘pchilik mualliflar ta’lim metodini o‘quvchilarning o‘quv bilish faoliyatini tashkil etish usuli, deb hisoblashga moyildir. Shu qoidani boshlang‘ich nuqta bilib, mazkur tushunchani yanada batafsil ko‘rib chiqish va uning ilmiy ta’rifiga kelishga harakat qilamiz. Metod so‘zi yunoncha tadqiqot, maqsadga erishish yo‘li, usuli deganidir.
     Metod - eng umumiy ma’noda - maqsadga erishish usuli, ma’lum tarzda
tartibga  solingan  faoliyat.  O’qituvchining  o‘rgatuvchi  ishi  va  u  tashkil  etgan
o‘quvchilarning faol o‘quv-bilish faoliyati uyg‘unlashadi. Ta’lim metodlari deyilganda,
o‘rganilayotgan materialni egallashga qaratilgan turli didaktik vazifalarni hal etish
bo‘yicha o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini
tashkil etish usullari yig‘indisi tushuniladi. Didaktikada, ta’ lim usullari atamasi ham
keng qo‘llanadi. Ta’lim usuli - ta’lim metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni.
Metodlar bilan usullar munosabati o‘zaro bir-biriga bog‘langan. Usul va metod butun va
qism sifatida bir-biriga bog‘lanadi. Usullar yordamida faqat pedagogik yoki o‘quv
vazifasining  bir  qismi  hal  qilinadi.  Xuddi  shu  metodik  usullar  turli  metodlarda
foydalanilgan bo‘lishi mumkin. Va aksincha, xuddi shu metod turli o‘ qituvchilar
tomonidan turli usullarda ochib berilishi mumkin. Masalan, o‘qituvchilar tomonidan
ko‘p qo‘llaniladigan mashq manbasiga ko‘ra amaliy metod hisoblansa, uni qo‘llash esa
bir nechta usullar (mashqning qoidasini o‘ qib berish (1-usul), bittasini namuna sifatida
bajarib ko‘rsatish (2-usul), o‘qituvchining namunasi asosida o‘quvchilar tomonidan
mashqning bajarilishi (3-usul), o‘quvchilar tomonidan bajarilgan mashqlarni tekshirish
va  xatolarini  tuzatish  (4-usul)  va  boshqalar)  yordamida  amalga  oshiriladi.
O‘qituvchilarning ayrimlari esa, “metod” tushunchasining o‘rniga “uslub” tushunchasini
ham qo‘llaydilar. Ammo “uslub” tushunchasi “metod” atamasining mohiyatini o‘zida
to‘liq aks ettira olmaydi. Chunki uslub ko‘proq xususiy (so‘z borayotgan holatda aynan
o‘qituvchiga xoslikni ifoda etadi) tavsifga ega bo‘lib, aniq maqsadga erishish yo‘li
sifatida xizmat qila olmaydi. 
          Ta’lim amaliyotida “pedagogik texnologiya” tushunchasi uch darajada
qo‘llaniladi: Umumpedagogik (makro) daraja. Mazkur darajaga muvofiq keladigan
texnologiyalar  yaxlit  pedagogik  jarayonga  tegishli  bo‘lib,  ularga  muammoli,
tabaqalashtirilgan,  integratsion,  shaxsga  yo‘naltirilgan,  rivojlantiruvchi,  modulli,
masofali  o‘qitish  texnologiyalarini  misol  sifatida  keltirish  mumkin.  Mazkur
texnologiyalar  innovatsiya  tavsifiga ega bo‘lib, novator  o‘  qituvchilar, olimlar  va
izlanuvchilar tomonidan ishlab chiqiladi hamda samaradorligi kafolatlanganidan va
amaliyotga keng tatbiq etish imkoniyatiga ega bo‘linganidan so‘ng uni amaliyotchi
o‘qituvchilar o‘z faoliyatida qo‘llaydilar.  Xususiy-metodik (mezo) daraja. Ushbu
daraja o‘zida ma’lum bir o‘quv fanini o‘qitish jarayonini loyihalash va rejalashtirishni
Logotip
Metod - eng umumiy ma’noda - maqsadga erishish usuli, ma’lum tarzda tartibga solingan faoliyat. O’qituvchining o‘rgatuvchi ishi va u tashkil etgan o‘quvchilarning faol o‘quv-bilish faoliyati uyg‘unlashadi. Ta’lim metodlari deyilganda, o‘rganilayotgan materialni egallashga qaratilgan turli didaktik vazifalarni hal etish bo‘yicha o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish usullari yig‘indisi tushuniladi. Didaktikada, ta’ lim usullari atamasi ham keng qo‘llanadi. Ta’lim usuli - ta’lim metodining tarkibiy qismi yoki alohida tomoni. Metodlar bilan usullar munosabati o‘zaro bir-biriga bog‘langan. Usul va metod butun va qism sifatida bir-biriga bog‘lanadi. Usullar yordamida faqat pedagogik yoki o‘quv vazifasining bir qismi hal qilinadi. Xuddi shu metodik usullar turli metodlarda foydalanilgan bo‘lishi mumkin. Va aksincha, xuddi shu metod turli o‘ qituvchilar tomonidan turli usullarda ochib berilishi mumkin. Masalan, o‘qituvchilar tomonidan ko‘p qo‘llaniladigan mashq manbasiga ko‘ra amaliy metod hisoblansa, uni qo‘llash esa bir nechta usullar (mashqning qoidasini o‘ qib berish (1-usul), bittasini namuna sifatida bajarib ko‘rsatish (2-usul), o‘qituvchining namunasi asosida o‘quvchilar tomonidan mashqning bajarilishi (3-usul), o‘quvchilar tomonidan bajarilgan mashqlarni tekshirish va xatolarini tuzatish (4-usul) va boshqalar) yordamida amalga oshiriladi. O‘qituvchilarning ayrimlari esa, “metod” tushunchasining o‘rniga “uslub” tushunchasini ham qo‘llaydilar. Ammo “uslub” tushunchasi “metod” atamasining mohiyatini o‘zida to‘liq aks ettira olmaydi. Chunki uslub ko‘proq xususiy (so‘z borayotgan holatda aynan o‘qituvchiga xoslikni ifoda etadi) tavsifga ega bo‘lib, aniq maqsadga erishish yo‘li sifatida xizmat qila olmaydi. Ta’lim amaliyotida “pedagogik texnologiya” tushunchasi uch darajada qo‘llaniladi: Umumpedagogik (makro) daraja. Mazkur darajaga muvofiq keladigan texnologiyalar yaxlit pedagogik jarayonga tegishli bo‘lib, ularga muammoli, tabaqalashtirilgan, integratsion, shaxsga yo‘naltirilgan, rivojlantiruvchi, modulli, masofali o‘qitish texnologiyalarini misol sifatida keltirish mumkin. Mazkur texnologiyalar innovatsiya tavsifiga ega bo‘lib, novator o‘ qituvchilar, olimlar va izlanuvchilar tomonidan ishlab chiqiladi hamda samaradorligi kafolatlanganidan va amaliyotga keng tatbiq etish imkoniyatiga ega bo‘linganidan so‘ng uni amaliyotchi o‘qituvchilar o‘z faoliyatida qo‘llaydilar. Xususiy-metodik (mezo) daraja. Ushbu daraja o‘zida ma’lum bir o‘quv fanini o‘qitish jarayonini loyihalash va rejalashtirishni
o‘zida aks ettiradi. Masalan, boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi o‘qish darsini har safar
texnologik  modeli  va  xaritasini  tuzib  kelishi  kerak.  Hozir  ko‘p  ta’kidlanayotgan
texnologik model loyihalashga, texnologik xarita rejalashtirishga to‘g‘ri keladi. Natijada
har bir fanni o‘ qitish texnologiyasi yuzaga keladi.
    Lokal daraja (mikro). Mazkur darajaga tegishli texnologiyalar o‘quv-tarbiya
jarayonining ma’lum tarkibiy qismi, alohida shaxs sifatlarini shakllantirish, maxsus
o‘quv  ko‘nikma  va  malakalarini  tarkib  toptirishga  xizmat  qiladi.  Masalan,
o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashini shakllantirish texnologiyasi, o‘quvchilarning aqliy
qobiliyatini rivojlantirish texnologiyasi va boshqalar. Metodika - qat’iy ketma-ketlikka
(algoritmik xarakterga), ilgari o‘rnatilgan reja (qoida), tizimga aniq rioya qilish bo‘lib,
biror bir ishni maqsadga muvofiq o‘tkazish metodlari, yo‘llari majmuasi. “Metodika”
tushunchasi turli fanlarni o‘qitish bilan ham bog‘ liqlikda qo‘llanilib, ma’lum sohani
o‘qitish  jarayoni,  mazmuni,  qonuniyatlari,  tamoyillari,  shakl,  metod  va  vositalari
yig‘indisini o‘zida ifoda etadi. 
   “Metodika” va “texnologiya” tushunchalarining bahs doirasi bilan ham bog‘liqlikda
ayrim farqli jihatlarni ajratib ko‘rsatish mumkin. Jumladan, metodik tizim “Qanday
o‘qitish?”, “Nima uchun o‘qitish?”, “Nimaga o‘rgatish?” kabi savollarga javob izlaydi,
texnologiya esa, “Qanday tarzda samarali o‘qitishga erishish mumkin?” degan savolni
markazga qo‘yadi. Metodika o‘quv jarayoninin qanday tarzda tashkil etish lozimligini
nazarda tutsa, texnologiya qay yo‘sinda o‘quv jarayonini eng qulay, maqbul tarzda
amalga oshirishga diqqat-e’ tiborni qaratadi.
 2. Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar.
Didaktik tadqiqotlar  ko‘rsatadiki,  ta’lim  metodlari  nomenklaturasi  (nomlanishi)  va
tasnifi ularni ishlab chiqishda tanlangan yondashuvga bog‘liq holda juda xilma-xil
ekanligi bilan xarakterli. Ulardan eng muhimlariga to‘xtalamiz. Ta’lim metodlari tasnifi:
An’anaviy (manbasiga ko‘ra) ta’lim metodlari (E.I.Golant, N.M.Verzilin va bosh.)
Og‘zaki  Ko‘rgazmali  Amaliy  Kitob  bilan  ishlash  Videometod  Hikoya  Suhbat
Tushuntirish Ma’ruza Munozara Illyustratsiya Demonstratsiya Mashq Amaliy
Laboratoriya Didaktik o‘yin O‘qish, O‘rganish, Reja tuzish, Konspekt qilish
Ko‘rish, O‘rganish, Nazorat qilish O‘quvchilarning bilish faoliyati tavsifiga ko‘ra
ta’lim metodlari tasnifi (I.Ya.Lerner va M.N.Skatkin). Ta’lim metodining nomlanishi
O‘qituvchi  faoliyati  O‘quvchi  faoliyati  Axboriyretseptiv  O‘quv axborotini  uzatish,
Logotip
o‘zida aks ettiradi. Masalan, boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi o‘qish darsini har safar texnologik modeli va xaritasini tuzib kelishi kerak. Hozir ko‘p ta’kidlanayotgan texnologik model loyihalashga, texnologik xarita rejalashtirishga to‘g‘ri keladi. Natijada har bir fanni o‘ qitish texnologiyasi yuzaga keladi. Lokal daraja (mikro). Mazkur darajaga tegishli texnologiyalar o‘quv-tarbiya jarayonining ma’lum tarkibiy qismi, alohida shaxs sifatlarini shakllantirish, maxsus o‘quv ko‘nikma va malakalarini tarkib toptirishga xizmat qiladi. Masalan, o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashini shakllantirish texnologiyasi, o‘quvchilarning aqliy qobiliyatini rivojlantirish texnologiyasi va boshqalar. Metodika - qat’iy ketma-ketlikka (algoritmik xarakterga), ilgari o‘rnatilgan reja (qoida), tizimga aniq rioya qilish bo‘lib, biror bir ishni maqsadga muvofiq o‘tkazish metodlari, yo‘llari majmuasi. “Metodika” tushunchasi turli fanlarni o‘qitish bilan ham bog‘ liqlikda qo‘llanilib, ma’lum sohani o‘qitish jarayoni, mazmuni, qonuniyatlari, tamoyillari, shakl, metod va vositalari yig‘indisini o‘zida ifoda etadi. “Metodika” va “texnologiya” tushunchalarining bahs doirasi bilan ham bog‘liqlikda ayrim farqli jihatlarni ajratib ko‘rsatish mumkin. Jumladan, metodik tizim “Qanday o‘qitish?”, “Nima uchun o‘qitish?”, “Nimaga o‘rgatish?” kabi savollarga javob izlaydi, texnologiya esa, “Qanday tarzda samarali o‘qitishga erishish mumkin?” degan savolni markazga qo‘yadi. Metodika o‘quv jarayoninin qanday tarzda tashkil etish lozimligini nazarda tutsa, texnologiya qay yo‘sinda o‘quv jarayonini eng qulay, maqbul tarzda amalga oshirishga diqqat-e’ tiborni qaratadi. 2. Zamonaviy didaktikada ta’lim metodlari tasnifiga turlicha yondashuvlar. Didaktik tadqiqotlar ko‘rsatadiki, ta’lim metodlari nomenklaturasi (nomlanishi) va tasnifi ularni ishlab chiqishda tanlangan yondashuvga bog‘liq holda juda xilma-xil ekanligi bilan xarakterli. Ulardan eng muhimlariga to‘xtalamiz. Ta’lim metodlari tasnifi: An’anaviy (manbasiga ko‘ra) ta’lim metodlari (E.I.Golant, N.M.Verzilin va bosh.) Og‘zaki Ko‘rgazmali Amaliy Kitob bilan ishlash Videometod Hikoya Suhbat Tushuntirish Ma’ruza Munozara Illyustratsiya Demonstratsiya Mashq Amaliy Laboratoriya Didaktik o‘yin O‘qish, O‘rganish, Reja tuzish, Konspekt qilish Ko‘rish, O‘rganish, Nazorat qilish O‘quvchilarning bilish faoliyati tavsifiga ko‘ra ta’lim metodlari tasnifi (I.Ya.Lerner va M.N.Skatkin). Ta’lim metodining nomlanishi O‘qituvchi faoliyati O‘quvchi faoliyati Axboriyretseptiv O‘quv axborotini uzatish,
o‘rganilayotgan ob’ekt bilan o‘ quvchi harakatini tashkil etish Bilimlarni idrok etish,
anglash va yodda saqlash. Reproduktiv Bilimlar hamda aqliy va faoliyat usullarini hosil
qilishga doir topshiriqlarni tuzish va taqdim etish Namuna asosida bilimlarni hamda
aqliy va faoliyat usullarini egallash. Muammoli bayon etish Muammoni qo‘yish va uni
hal etish usullarini ochib berish Topshiriqni idrok etish va uni qismlarga ajratish.
Topshiriq qismlarini mustaqil hal etish va o‘z- o‘zini nazorat qilish Evristik (qisman-
izlanish) Muammoni qo‘yish va uni hal etishga doir qadamlar ketmaketligini rejalatirish.
O‘quvchilar faoliyatini boshqarish Qo‘yilgan vazifa bilan bog‘liqlikda muammoni hal
etish yo‘llarini mustaqil izlash va o‘qituvchining qisman ko‘magi yordamida muammoni
hal  etish  Tadqiqotchilikka  doir  Mustaqil  hal  etishga  doir  muammoli  vazifalarni
shakllantirish. 
   Muammoni hal etilish jarayonini nazorat qilish Muammoni mustaqil hal etish. Asosiy
didaktik maqsadlariga ko‘ra ta’lim metodlari tasnifi (M.A.Danilov va B.P.Esipov): •
Yangi bilimlarni egallash metodlari; • Ko‘nikma va malakalarni shakllantirish metodlari;
• Bilimlarni amaliyotda qo‘llash metodlari. Ta’limning binar metodlari (M.I.Maxmutov)
O‘rgatish  metodlari  O‘rganish  metodlari  Axboriy-ma’lumotli  Ijro  etish  (bajarish)
Tushuntirishli Reproduktiv Ko’rgazmali-amaliy Ijodiy-amaliy Tushuntirishli-undovchi
Qisman izlanishli Undovchi Izlanishli Yaxlit yondashuv bo‘yicha ta’lim metodlari
tasnifi (Yu.K.Babanskiy):
 • Bilim, ko‘nikma va malakalarni mustahkamlash va nazorat qilish metodlari. 
 • O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari.
 • O‘quv-bilish faoliyatini motivatsiyalash va rag‘batlantirish metodlari.
 • O‘quv-bilish faoliyatini nazorat va o‘z-o‘zini nazorat qilish metodlari. Interfaol
metodlar va grafik organayzerlar O‘rganilayotganlarini o‘zlashtirishga da’vat qilish
metodlari  Yangi  materialni  anglash  metodlari  O‘rganilganlarini  fikrlashga  imkon
beruvchi  metodlar  Erkin  yozish,  Klaster,  Aqliy  hujum,  B-B-B  chizmasi,
Chalkashtirilgan  mantiqiy  zanjirlar  ketma-ketligi,  Semantik  xususiyatlar  tahlili.
Semantik xususiyatlar tahlili. B-B-B chizmasi. O‘qitish bo‘yicha qo‘llanma. Bir-biriga
o‘rgatish.  Birbiridan  so‘rash.  Ikki  qismli  kundaliklar.  Eng  asosiy  tushunchalar,
Takrorlash.  T-chizma.  Kontseptual  jadval.  Venn  diagrammasi.  Nilufar  guli.  Besh
minutlik esse. O‘n minutlik esse. 3.Ta’lim metodlarining mohiyati va mazmuni. 
Logotip
o‘rganilayotgan ob’ekt bilan o‘ quvchi harakatini tashkil etish Bilimlarni idrok etish, anglash va yodda saqlash. Reproduktiv Bilimlar hamda aqliy va faoliyat usullarini hosil qilishga doir topshiriqlarni tuzish va taqdim etish Namuna asosida bilimlarni hamda aqliy va faoliyat usullarini egallash. Muammoli bayon etish Muammoni qo‘yish va uni hal etish usullarini ochib berish Topshiriqni idrok etish va uni qismlarga ajratish. Topshiriq qismlarini mustaqil hal etish va o‘z- o‘zini nazorat qilish Evristik (qisman- izlanish) Muammoni qo‘yish va uni hal etishga doir qadamlar ketmaketligini rejalatirish. O‘quvchilar faoliyatini boshqarish Qo‘yilgan vazifa bilan bog‘liqlikda muammoni hal etish yo‘llarini mustaqil izlash va o‘qituvchining qisman ko‘magi yordamida muammoni hal etish Tadqiqotchilikka doir Mustaqil hal etishga doir muammoli vazifalarni shakllantirish. Muammoni hal etilish jarayonini nazorat qilish Muammoni mustaqil hal etish. Asosiy didaktik maqsadlariga ko‘ra ta’lim metodlari tasnifi (M.A.Danilov va B.P.Esipov): • Yangi bilimlarni egallash metodlari; • Ko‘nikma va malakalarni shakllantirish metodlari; • Bilimlarni amaliyotda qo‘llash metodlari. Ta’limning binar metodlari (M.I.Maxmutov) O‘rgatish metodlari O‘rganish metodlari Axboriy-ma’lumotli Ijro etish (bajarish) Tushuntirishli Reproduktiv Ko’rgazmali-amaliy Ijodiy-amaliy Tushuntirishli-undovchi Qisman izlanishli Undovchi Izlanishli Yaxlit yondashuv bo‘yicha ta’lim metodlari tasnifi (Yu.K.Babanskiy): • Bilim, ko‘nikma va malakalarni mustahkamlash va nazorat qilish metodlari. • O‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish va amalga oshirish metodlari. • O‘quv-bilish faoliyatini motivatsiyalash va rag‘batlantirish metodlari. • O‘quv-bilish faoliyatini nazorat va o‘z-o‘zini nazorat qilish metodlari. Interfaol metodlar va grafik organayzerlar O‘rganilayotganlarini o‘zlashtirishga da’vat qilish metodlari Yangi materialni anglash metodlari O‘rganilganlarini fikrlashga imkon beruvchi metodlar Erkin yozish, Klaster, Aqliy hujum, B-B-B chizmasi, Chalkashtirilgan mantiqiy zanjirlar ketma-ketligi, Semantik xususiyatlar tahlili. Semantik xususiyatlar tahlili. B-B-B chizmasi. O‘qitish bo‘yicha qo‘llanma. Bir-biriga o‘rgatish. Birbiridan so‘rash. Ikki qismli kundaliklar. Eng asosiy tushunchalar, Takrorlash. T-chizma. Kontseptual jadval. Venn diagrammasi. Nilufar guli. Besh minutlik esse. O‘n minutlik esse. 3.Ta’lim metodlarining mohiyati va mazmuni.
Hikoya - o‘qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit yoki
qismlarga bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li bilan ixcham, qisqa
va  izchil  bayon  qilinishi.  Metodning  samarasi  ko‘p  jihatdan  o‘qituvchining  nuqt
mahorati, so‘zlarni o‘z o‘rnida, ifodali bayon qilishi, shuningdek, o‘quvchilarning yoshi,
rivojlanish darajasini inobatga olgan holda yondashuviga bog‘liq. Shu bois hikoya
mazmuni o‘quvchilarning mavjud bilimlariga tayanishi, ularni kengaytirishga xizmat
qilishi zarur. Hikoyaning axborotlar bilan boyitilishi maqsadga muvofiqdir.  Hikoya
qilinayotgan materialni samaralash maxsus reja asosida amalga oshiriladi. O‘qituvchi
har bir darsda uning maqsadini aniq belgilab oladi, undagi asosiy tushunchalarga alohida
urg‘u berishga e’tiborni qaratadi. Suhbat - savol va javob shaklidagi dialogik ta’lim
metodi bo‘lib, u fanga qadimdan ma’lum, xatto undan o‘z faoliyatida Suqrot ham
mohirona foydalangan.  Suhbat  ta’lim  jarayonida  ko‘p  funktsiyalar  (aqliy fikrlash,
hozirjavoblik, muloqot madaniyati va boshqa sifatlarni shakllantiradi) bajaradi, ammo
asosiysi o‘quvchida faollikni yuzaga keltiradi. Suhbat o‘qituvchi fikriga mos harakat
qilish, natijada yangi bilimlarni bosqichma-bosqich egallashga imkon beradi. 
Suhbat  - faoliyatni endigina boshlagan o‘qituvchi uchun murakkab ta’lim metodi
hisoblanadi, binobarin, savollarni tayyorlash, ularning ketma-ketligini ta’minlash ko‘p
vaqt talab etadi, uni tashkil etishda esa barcha o‘quvchilarning diqqatini jalb etish talab
qilinadi. O‘qituvchi oddiy savollar berishi, o‘quvchilarga ular yuzasidan batafsil o‘ylash
uchun  vaqt  ajratishi,  o‘quvchilarning  javoblarini  esa  diqqat  bilan  tinglashi,  zarur
o‘rinlarda ularni sharhlashi lozim. Shu bois suhbatda bilish deduktiv yoki induktiv yo‘l
bilan amalga oshadi. 
Deduktiv  suhbat  o‘quvchilarga  oldindan  ma’lum  bo‘lgan  qoidalar,  tushunchalar,
hodisalar,  jarayonlar  asosida  tashkil  etilib,  o‘quvchilar  tahlil  yordamida  xususiy
xulosalarga keladilar. Suhbatning induktiv shaklida alohida dalillar, tushunchalarning
tahlil asosida umumiy xulosaga kelinadi. Suhbat ko‘proq o‘quvchilarni yangi bilimlar
bilan tanishtirish, bilimlarni tizimlashtirish va mustahkamlash, nazoratni tashkil etish
hamda o‘zlashtirilgan bilimlarni tashxislashda ijobiy natijalarni beradi. 
Suhbat turli ko‘rinishlarda, ya’ni, kirish, yakuniy, individual va guruhli suhbattarzida
tashkil etiladi. Tushuntirish o‘quv materiali mazmunini isbot, tahlil, umumlashma,
taqqoslash  asosida  bayon qilishdir. Bu metod hikoyaga nisbatan birmuncha keng
qo‘llaniladi.    Undan  odatda,  nazariy  materiallar  hamda  murakkab  masalalarni
Logotip
Hikoya - o‘qituvchi tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit yoki qismlarga bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li bilan ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishi. Metodning samarasi ko‘p jihatdan o‘qituvchining nuqt mahorati, so‘zlarni o‘z o‘rnida, ifodali bayon qilishi, shuningdek, o‘quvchilarning yoshi, rivojlanish darajasini inobatga olgan holda yondashuviga bog‘liq. Shu bois hikoya mazmuni o‘quvchilarning mavjud bilimlariga tayanishi, ularni kengaytirishga xizmat qilishi zarur. Hikoyaning axborotlar bilan boyitilishi maqsadga muvofiqdir. Hikoya qilinayotgan materialni samaralash maxsus reja asosida amalga oshiriladi. O‘qituvchi har bir darsda uning maqsadini aniq belgilab oladi, undagi asosiy tushunchalarga alohida urg‘u berishga e’tiborni qaratadi. Suhbat - savol va javob shaklidagi dialogik ta’lim metodi bo‘lib, u fanga qadimdan ma’lum, xatto undan o‘z faoliyatida Suqrot ham mohirona foydalangan. Suhbat ta’lim jarayonida ko‘p funktsiyalar (aqliy fikrlash, hozirjavoblik, muloqot madaniyati va boshqa sifatlarni shakllantiradi) bajaradi, ammo asosiysi o‘quvchida faollikni yuzaga keltiradi. Suhbat o‘qituvchi fikriga mos harakat qilish, natijada yangi bilimlarni bosqichma-bosqich egallashga imkon beradi. Suhbat - faoliyatni endigina boshlagan o‘qituvchi uchun murakkab ta’lim metodi hisoblanadi, binobarin, savollarni tayyorlash, ularning ketma-ketligini ta’minlash ko‘p vaqt talab etadi, uni tashkil etishda esa barcha o‘quvchilarning diqqatini jalb etish talab qilinadi. O‘qituvchi oddiy savollar berishi, o‘quvchilarga ular yuzasidan batafsil o‘ylash uchun vaqt ajratishi, o‘quvchilarning javoblarini esa diqqat bilan tinglashi, zarur o‘rinlarda ularni sharhlashi lozim. Shu bois suhbatda bilish deduktiv yoki induktiv yo‘l bilan amalga oshadi. Deduktiv suhbat o‘quvchilarga oldindan ma’lum bo‘lgan qoidalar, tushunchalar, hodisalar, jarayonlar asosida tashkil etilib, o‘quvchilar tahlil yordamida xususiy xulosalarga keladilar. Suhbatning induktiv shaklida alohida dalillar, tushunchalarning tahlil asosida umumiy xulosaga kelinadi. Suhbat ko‘proq o‘quvchilarni yangi bilimlar bilan tanishtirish, bilimlarni tizimlashtirish va mustahkamlash, nazoratni tashkil etish hamda o‘zlashtirilgan bilimlarni tashxislashda ijobiy natijalarni beradi. Suhbat turli ko‘rinishlarda, ya’ni, kirish, yakuniy, individual va guruhli suhbattarzida tashkil etiladi. Tushuntirish o‘quv materiali mazmunini isbot, tahlil, umumlashma, taqqoslash asosida bayon qilishdir. Bu metod hikoyaga nisbatan birmuncha keng qo‘llaniladi. Undan odatda, nazariy materiallar hamda murakkab masalalarni
o‘rganishda foydalaniladi. Tushuntirish jarayonida o‘quv materialining bir qadar qiyin
unsurlari  ko‘zga  tashlanadi  va  shu  asosda  materialning  mohiyati  ochib  beriladi.
Tushuntirish samarasi ko‘p hollarda o‘qituvchining ko‘rgazmali vositalardan oqilona
foydalanishiga bog‘liq bo‘ladi.  Ma’ruza  - yirik hajmdagi o‘quv materialini og‘zaki
bayon qilish metodi sanalib, uning o‘ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat: qat’iy
mantiqiy  ketma-ketlik,  uzatilayotgan  axborotlarning  ko‘pligi,  bilimlar  bayonining
tizimliligi.  Maktab  ma’ruzasi  mazmunini  murakab  tizimlar,  hodisalar,  obyektlar,
jarayonlar, ularning sababli-oqibatli bog‘lanishlari, qonun va qoidalar tashkil etadi. Shu
bois ma’ruza maktab sharoitida yuqori sinflardagina qo‘llaniladi. Chunki u butun dars
jarayonini qamrab olishi mumkin.
 Ma’ruza metodi tushuntirish va suhbatning asta-sekin kengayib borishidan vujudga
keladi va bir vaqida o‘quvchilarni qisqacha yozib olish (konspektlash)ga o‘rgata boradi.
Ta’lim  sifati  va  samaradorligini  ta’minlashda  ko‘rgazmali  metodlar  ham  alohida
ahamiyatga ega. 
Tasvir (illyustratsiya) metodi namoyish metodiga chambarchas bog‘liq bo‘lsada,
didaktikada alohida o‘rganiladi. Amaliy ishlar sinfda yoki tabiiy sharoitlar - maktab er
maydoni, issiqxona, geografik maydonlarda amalga oshiriladi. Ularni amalga oshirishda
sodir etiladigan harakatlar o‘qituvchi tomonidan nazorat qilinadi va zarur hollarda
yo‘riqnoma yoki maxsus ko‘rsatmani o‘quvchilar e’tiboriga havola etadi. Mashq - aqliy
yoki amaliy (jismoniy) harakatlarni bajarish ko‘nikmalarini egallash yo‘lidagi ko‘p
marta  takrorlanishlar  bo‘lib,  mashqsiz  ko‘nikma  hamda  malakalarni  shakllantirish
mumkin emas. Mashqlar og‘zaki, yozma, gradikaviy (texnik jarayonlar mohiyatini
ifodalash), ijtimoiy-foydali, jismoniy va boshqa turlarga bo‘linadi. 
       Laboratoriya ishlari o‘quvchilarning jihoz, maxsus uskuna, qurol hamda turli
texnikaviy qoliplardan foydalangan holda tajribalarni o‘tkazish metodlari bo‘lib, ular
ko‘proq tabiiy fanlar asoslarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Bu metod o‘quvchilarning
asbob-uskunalar  bilan  ish  ko‘rish,  o‘lchash  ishlarini  amalga  oshirish  va  ularning
natijalariga ishlov berish kabi ko‘nikmalarini tezkor shakllantirishga imkon beradi.
Laboratoriya ishlarini bajarish maxsus qurilma va jihozlar, shuningdek, materiallar
hamda vaqtni sarflash, ularni ishga tayyor holatga keltirishni talab etadi. Biroq bu
harakatlar o‘quvchilarning yuqori darajadagi faolligi asosida mustaqil ravishda tajriba va
o‘lchash  ishlarini  tashkil  etish  bilan  takomillashtirilib  boriladi.  Didaktik  o‘yin
Logotip
o‘rganishda foydalaniladi. Tushuntirish jarayonida o‘quv materialining bir qadar qiyin unsurlari ko‘zga tashlanadi va shu asosda materialning mohiyati ochib beriladi. Tushuntirish samarasi ko‘p hollarda o‘qituvchining ko‘rgazmali vositalardan oqilona foydalanishiga bog‘liq bo‘ladi. Ma’ruza - yirik hajmdagi o‘quv materialini og‘zaki bayon qilish metodi sanalib, uning o‘ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat: qat’iy mantiqiy ketma-ketlik, uzatilayotgan axborotlarning ko‘pligi, bilimlar bayonining tizimliligi. Maktab ma’ruzasi mazmunini murakab tizimlar, hodisalar, obyektlar, jarayonlar, ularning sababli-oqibatli bog‘lanishlari, qonun va qoidalar tashkil etadi. Shu bois ma’ruza maktab sharoitida yuqori sinflardagina qo‘llaniladi. Chunki u butun dars jarayonini qamrab olishi mumkin. Ma’ruza metodi tushuntirish va suhbatning asta-sekin kengayib borishidan vujudga keladi va bir vaqida o‘quvchilarni qisqacha yozib olish (konspektlash)ga o‘rgata boradi. Ta’lim sifati va samaradorligini ta’minlashda ko‘rgazmali metodlar ham alohida ahamiyatga ega. Tasvir (illyustratsiya) metodi namoyish metodiga chambarchas bog‘liq bo‘lsada, didaktikada alohida o‘rganiladi. Amaliy ishlar sinfda yoki tabiiy sharoitlar - maktab er maydoni, issiqxona, geografik maydonlarda amalga oshiriladi. Ularni amalga oshirishda sodir etiladigan harakatlar o‘qituvchi tomonidan nazorat qilinadi va zarur hollarda yo‘riqnoma yoki maxsus ko‘rsatmani o‘quvchilar e’tiboriga havola etadi. Mashq - aqliy yoki amaliy (jismoniy) harakatlarni bajarish ko‘nikmalarini egallash yo‘lidagi ko‘p marta takrorlanishlar bo‘lib, mashqsiz ko‘nikma hamda malakalarni shakllantirish mumkin emas. Mashqlar og‘zaki, yozma, gradikaviy (texnik jarayonlar mohiyatini ifodalash), ijtimoiy-foydali, jismoniy va boshqa turlarga bo‘linadi. Laboratoriya ishlari o‘quvchilarning jihoz, maxsus uskuna, qurol hamda turli texnikaviy qoliplardan foydalangan holda tajribalarni o‘tkazish metodlari bo‘lib, ular ko‘proq tabiiy fanlar asoslarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Bu metod o‘quvchilarning asbob-uskunalar bilan ish ko‘rish, o‘lchash ishlarini amalga oshirish va ularning natijalariga ishlov berish kabi ko‘nikmalarini tezkor shakllantirishga imkon beradi. Laboratoriya ishlarini bajarish maxsus qurilma va jihozlar, shuningdek, materiallar hamda vaqtni sarflash, ularni ishga tayyor holatga keltirishni talab etadi. Biroq bu harakatlar o‘quvchilarning yuqori darajadagi faolligi asosida mustaqil ravishda tajriba va o‘lchash ishlarini tashkil etish bilan takomillashtirilib boriladi. Didaktik o‘yin
o‘rganilayotgan ob’yekt, hodisa va jarayonlarni modellashtirish asosida o‘quvchining
bilishga bo‘lgan qiziqishi va faollik darajasini rag‘batlantiruvchi o‘quv faoliyati turi.
Ayni vaqtda o‘yin ham ijtimoiy faoliyat ko‘rinishi sanaladi.
1. Ta’lim metodlarini tanlash.  Pedagogika fanida, o‘qituvchilarning amaliy tajribasini
o‘rganish va umumlashtirish asosida ta’lim metodlarini tanlashga o‘quvtarbiya jarayoni
kechayotgan shart-sharoitlar va aniq holatlarga bog‘liq muayyan yondashuvlar vujudga
keladi. Ta’lim metodlarini tanlashda quyidagi holatlar inobatga olinishi lozim: 
• Ta’limning umumiy maqsadlari. • Fanning va o‘rganilayotgan mavzuning mazmuni
hamda o‘ziga xosliklari. • Biror fanni o‘qitish metodikasining o‘ziga xosliklari. •
Materialni o‘rganishga ajratilgan vaqt. • O‘quv mashg‘ulotining maqsadi, vazifalari va
mazmuni.  •  O‘quvchilarning  yoshi  va  bilish  imkoniyatlari.  •  O‘quvchilarning
tayyorgarlik  darajasi.  •  Ta’lim  muassasasining  moddiy  ta’minlanganligi.  •
O‘qituvchining  nazariy,  amaliy  va  metodik  tayyorgarligi,  pedagogik  mahoratni
egallaganlik darajasi.
 5.Ta’lim vositalari va ularning vazifalari. Ta’lim vositalari. Ta’lim metodlari ta’ lim
vositalari  bilan  birgalikda  qo‘llaniladi.  Ta’lim  vositalari  -  bu  yangi  bilimlarni
o‘zlashtirish uchun o‘qituvchi  va o‘quvchilar  tomonidan foydalaniladigan ob’yekt.
Ta’lim vositalari katta ahamiyatga ega. Ta’limning barcha vositalari ta’lim maqsadlarini
muvafaqqiyatli amalga oshiradi. Didaktik vositalar deganda, o‘quv va ko‘rgazmali
qo‘llanmalar,  namoyishli  qurilmalar,  texnik  vositalar  tushuniladi.  Ta’lim  vositalari
o‘zida o‘quv-tarbiyaviy maqsadga erishish uchun zarur bo‘lgan moddiy yoki ma’naviy
qadriyatlarni aks ettiradi. Odatda ular ta’lim metodlariga mos holatda foydalaniladi.
Biroq agar metodlar «qanday o‘qitish» savoliga javob bersa, vositalar esa, «uning
yordamida niamani o‘qitish» savoliga javob beradi. An’anaviy ravishda qo‘laniladigan
ta’lim  vositalariga  darslik,  rasmlar,  jadvallar,  nutq,  o‘  quvustaxonasi  jihozlari,
laboratoriyalar, axborot vositalari, o‘quv jarayonini tashkil eti shva boshqarish vositalari
kiradi.  Didaktik vositalar  metodlar singari ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi
funktsiyalarni bajaradi. Bundan tashqari o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini hosil
qilish, boshqarish va nazorat qilish vazifalarini bajaradi. Didaktik vositalar audivizuallik
tafsilotida  motivatsion,  axborot,  ta’lim  jarayonini  boshqarish,  optimallashtirish
funktsiyalarini bajaradi. Fanni o‘qitish bilan bog‘liq holda ta’lim vositasi tanlanadi.
O‘qituvchi  o‘zining  ixtiyori  bo‘yicha  ko‘rgazmali  material,  o‘quv  qo‘llanmadan
Logotip
o‘rganilayotgan ob’yekt, hodisa va jarayonlarni modellashtirish asosida o‘quvchining bilishga bo‘lgan qiziqishi va faollik darajasini rag‘batlantiruvchi o‘quv faoliyati turi. Ayni vaqtda o‘yin ham ijtimoiy faoliyat ko‘rinishi sanaladi. 1. Ta’lim metodlarini tanlash. Pedagogika fanida, o‘qituvchilarning amaliy tajribasini o‘rganish va umumlashtirish asosida ta’lim metodlarini tanlashga o‘quvtarbiya jarayoni kechayotgan shart-sharoitlar va aniq holatlarga bog‘liq muayyan yondashuvlar vujudga keladi. Ta’lim metodlarini tanlashda quyidagi holatlar inobatga olinishi lozim: • Ta’limning umumiy maqsadlari. • Fanning va o‘rganilayotgan mavzuning mazmuni hamda o‘ziga xosliklari. • Biror fanni o‘qitish metodikasining o‘ziga xosliklari. • Materialni o‘rganishga ajratilgan vaqt. • O‘quv mashg‘ulotining maqsadi, vazifalari va mazmuni. • O‘quvchilarning yoshi va bilish imkoniyatlari. • O‘quvchilarning tayyorgarlik darajasi. • Ta’lim muassasasining moddiy ta’minlanganligi. • O‘qituvchining nazariy, amaliy va metodik tayyorgarligi, pedagogik mahoratni egallaganlik darajasi. 5.Ta’lim vositalari va ularning vazifalari. Ta’lim vositalari. Ta’lim metodlari ta’ lim vositalari bilan birgalikda qo‘llaniladi. Ta’lim vositalari - bu yangi bilimlarni o‘zlashtirish uchun o‘qituvchi va o‘quvchilar tomonidan foydalaniladigan ob’yekt. Ta’lim vositalari katta ahamiyatga ega. Ta’limning barcha vositalari ta’lim maqsadlarini muvafaqqiyatli amalga oshiradi. Didaktik vositalar deganda, o‘quv va ko‘rgazmali qo‘llanmalar, namoyishli qurilmalar, texnik vositalar tushuniladi. Ta’lim vositalari o‘zida o‘quv-tarbiyaviy maqsadga erishish uchun zarur bo‘lgan moddiy yoki ma’naviy qadriyatlarni aks ettiradi. Odatda ular ta’lim metodlariga mos holatda foydalaniladi. Biroq agar metodlar «qanday o‘qitish» savoliga javob bersa, vositalar esa, «uning yordamida niamani o‘qitish» savoliga javob beradi. An’anaviy ravishda qo‘laniladigan ta’lim vositalariga darslik, rasmlar, jadvallar, nutq, o‘ quvustaxonasi jihozlari, laboratoriyalar, axborot vositalari, o‘quv jarayonini tashkil eti shva boshqarish vositalari kiradi. Didaktik vositalar metodlar singari ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi funktsiyalarni bajaradi. Bundan tashqari o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini hosil qilish, boshqarish va nazorat qilish vazifalarini bajaradi. Didaktik vositalar audivizuallik tafsilotida motivatsion, axborot, ta’lim jarayonini boshqarish, optimallashtirish funktsiyalarini bajaradi. Fanni o‘qitish bilan bog‘liq holda ta’lim vositasi tanlanadi. O‘qituvchi o‘zining ixtiyori bo‘yicha ko‘rgazmali material, o‘quv qo‘llanmadan