BOSHQARISHNING TASHKILIY STRUKTURALARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

20,7 KB


BOSHQARISHNING TASHKILIY STRUKTURALARI
Reja
4.1. Boshqarish strukturasining mazmuni
4.2. Boshqarish strukturalarining tashkiliy turlari
4.3. Boshqarish strukturasini qayta tashkil qilish usullari, shakllari va yo’llari
4.4.  Bozor  munosabatlariga  o’tish  jarayonida  vujudga  kelgan  yangi  tipdagi
korxona, firmalarning mohiyati va mazmuni
Tayanch iboralar
Struktura. Ishlab chiqarish strukturasi. Boshqarish bo’gini. Boshqaruv tashkiliy
strukturasi. Chiziqli struktura. Funktsional struktura. CHiziqli shatabli struktura.
CHiziqli funktsional struktura. Norasmiy aloqalar. Korxona. Firma. Konglomerat.
Venchur. 
4.1. Boshqarish strukturasining mazmuni
"Struktura" - lotincha so’z bo’lib, narsalar tarkibiy qismlarining o’zaro bog’liq,
ravishda joylashishi, tuzilishini bildiradi.
Boshqarish  strukturasi  deganda  boshqaruv  maqsadlarini  amalga  oshiruvchi  va
funktsiyalarni bajaruvchi bir-biri bilan bog’langan turli boshqaruv organlari va
bo’g’inlarining majmui tushuniladi. Boshqarishning u yoki bu vazifalarini hal
qilish  uchun  muayyan  organlar  tuziladi.  Boshqarish  organlari  tizimi,  quyi
organlarning  yuqori  organlarga  bo’ysunishi  va  ular  o’rtasidagi  o’zaro  aloqa
boshqarish  strukturasi  tushunchasini  tashkil  qiladi.  Bunday  struktura  odatda
Logotip
BOSHQARISHNING TASHKILIY STRUKTURALARI Reja 4.1. Boshqarish strukturasining mazmuni 4.2. Boshqarish strukturalarining tashkiliy turlari 4.3. Boshqarish strukturasini qayta tashkil qilish usullari, shakllari va yo’llari 4.4. Bozor munosabatlariga o’tish jarayonida vujudga kelgan yangi tipdagi korxona, firmalarning mohiyati va mazmuni Tayanch iboralar Struktura. Ishlab chiqarish strukturasi. Boshqarish bo’gini. Boshqaruv tashkiliy strukturasi. Chiziqli struktura. Funktsional struktura. CHiziqli shatabli struktura. CHiziqli funktsional struktura. Norasmiy aloqalar. Korxona. Firma. Konglomerat. Venchur. 4.1. Boshqarish strukturasining mazmuni "Struktura" - lotincha so’z bo’lib, narsalar tarkibiy qismlarining o’zaro bog’liq, ravishda joylashishi, tuzilishini bildiradi. Boshqarish strukturasi deganda boshqaruv maqsadlarini amalga oshiruvchi va funktsiyalarni bajaruvchi bir-biri bilan bog’langan turli boshqaruv organlari va bo’g’inlarining majmui tushuniladi. Boshqarishning u yoki bu vazifalarini hal qilish uchun muayyan organlar tuziladi. Boshqarish organlari tizimi, quyi organlarning yuqori organlarga bo’ysunishi va ular o’rtasidagi o’zaro aloqa boshqarish strukturasi tushunchasini tashkil qiladi. Bunday struktura odatda
"boshqaruv apparati strukturasi" deb yuritiladi. U biron-bir boshqaruv organining
(vazirlikning  boshqaruv  apparati,  korxonaning  boshqaruv  apparati  va  h.k)
bo’limlari tarkibini bildiradi.
Boshqarish strukturasi ishlab chiqarish strukturasi bilan ham ifodalanadi. Bunda
boshqarishni  tashkil  etishning  dastlabki  va  belgilovchi  omili  ishlab  chiqarish
jarayoni bo’lib hisoblanadi. U o’zaro bog’langan asosiy, yordamchi va xizmat
ko’rsatuvchi  jarayonlardan  iborat  bo’lib,  bu  jarayonlar  bo’limlar  va  xodimlar
o’rtasida  mehnat  taqsimotini  talab  qiladi.  SHu  maqsadda  ishlab  chiqarish
bo’limlari va ularga xos bo’lgan boshqaruv apparati tuziladi.
Bo’linmalar yig’indisi, ularning tarkibi va o’zaro aloqa shakllari korxonalarning
ishlab chiqarish strukturasini tashkil etadi. Har bir korxona o’ziga xos ishlab
chiqarish strukturasiga egadir.
SHunday qilib, boshqarishning maqsadlari, funktsiyalari, vazifalari, ob’ektlari va
organlari uning tashkiliy strukturasini belgilab beradi.
 Tashkiliy strukturalarni hosil qiladigan boshqarish organlari boshqaruv bo’g’inlari
va boshqaruv bosqichlari shaklida bo’ladi.
Boshqarish  bo’g’ini  -  bu  boshqarishning  ayrim  yoki  qator  funktsiyalarini
bajaruvchi mustaqil strukturasi bo’limlaridir. Bu bo’limlar o’rtasidagi bog’lanish
va aloqalar gorizontal harakterga ega: Vazirlik, birlashma, korxona, tsex, uchastka.
Boshqarish  bosqichlari  bir  boshqarish  bo’g’inining  ikkinchisiga,  odatda,  quyi
bo’g’inning yuqori bo’g’inga izchillik bilan bo’ysinishini ko’rsatadi. Bu vertikal
bo’yicha bo’linishdir.
Barcha bo’g’in va bosqichlarning tarkibi va ularning o’zaro bo’ysunish tartibi, har
bir  boshqaruv  organi  va  bo’g’inning  huquq  va  burchlari,  shuningdek,  ular
o’rtasidagi munosabatlar tartibi, axborot kabi boshqarishning tashkiliy unsurlari
boshqarish tizimini tashkil qiladi.
Boshqarish tizimi turli miqyoslarga ega bo’lishi mumkin. CHunonchi:
 butun xalq xo’jaligini (tarmoklarni va mamlakat tumanlarini) boshqarish;
 har bir tarmoq va tuman tasarrufidagi korxonalarni boshqarish;
 korxonalar ichidagi bo’limlarni (tsexlar, uchastkalar va xokazolarni) boshqarish.
Logotip
"boshqaruv apparati strukturasi" deb yuritiladi. U biron-bir boshqaruv organining (vazirlikning boshqaruv apparati, korxonaning boshqaruv apparati va h.k) bo’limlari tarkibini bildiradi. Boshqarish strukturasi ishlab chiqarish strukturasi bilan ham ifodalanadi. Bunda boshqarishni tashkil etishning dastlabki va belgilovchi omili ishlab chiqarish jarayoni bo’lib hisoblanadi. U o’zaro bog’langan asosiy, yordamchi va xizmat ko’rsatuvchi jarayonlardan iborat bo’lib, bu jarayonlar bo’limlar va xodimlar o’rtasida mehnat taqsimotini talab qiladi. SHu maqsadda ishlab chiqarish bo’limlari va ularga xos bo’lgan boshqaruv apparati tuziladi. Bo’linmalar yig’indisi, ularning tarkibi va o’zaro aloqa shakllari korxonalarning ishlab chiqarish strukturasini tashkil etadi. Har bir korxona o’ziga xos ishlab chiqarish strukturasiga egadir. SHunday qilib, boshqarishning maqsadlari, funktsiyalari, vazifalari, ob’ektlari va organlari uning tashkiliy strukturasini belgilab beradi. Tashkiliy strukturalarni hosil qiladigan boshqarish organlari boshqaruv bo’g’inlari va boshqaruv bosqichlari shaklida bo’ladi. Boshqarish bo’g’ini - bu boshqarishning ayrim yoki qator funktsiyalarini bajaruvchi mustaqil strukturasi bo’limlaridir. Bu bo’limlar o’rtasidagi bog’lanish va aloqalar gorizontal harakterga ega: Vazirlik, birlashma, korxona, tsex, uchastka. Boshqarish bosqichlari bir boshqarish bo’g’inining ikkinchisiga, odatda, quyi bo’g’inning yuqori bo’g’inga izchillik bilan bo’ysinishini ko’rsatadi. Bu vertikal bo’yicha bo’linishdir. Barcha bo’g’in va bosqichlarning tarkibi va ularning o’zaro bo’ysunish tartibi, har bir boshqaruv organi va bo’g’inning huquq va burchlari, shuningdek, ular o’rtasidagi munosabatlar tartibi, axborot kabi boshqarishning tashkiliy unsurlari boshqarish tizimini tashkil qiladi. Boshqarish tizimi turli miqyoslarga ega bo’lishi mumkin. CHunonchi: butun xalq xo’jaligini (tarmoklarni va mamlakat tumanlarini) boshqarish; har bir tarmoq va tuman tasarrufidagi korxonalarni boshqarish; korxonalar ichidagi bo’limlarni (tsexlar, uchastkalar va xokazolarni) boshqarish.
O’z navbatida, butun xalq xo’jaligini boshqarish ham uni "tarmoq", "birlashma" va
"korxona" darajalaridagi iyerarxik bosqichlar miqyosida amalga oshiriladi. 
Boshqarish  strukturasi  boshqarish  apparatining  operativ  ishlashini  ta’minlashi
lozim. Bu faoliyat joriy vazifalarni o’z vaqtida va mohirlik bilan tez hal etishda
namoyon bo’ladi. Bunga ishlab chiqarishning miqyosi, murakkabligi, boshqarish
ob’ektlarining  joylashuvi  ham  ta’sir  ko’rsatadi.  Shunday  qilib,  boshqarish
strukturasi qanchalik mukammal bo’lsa, ishlab chiqarish jarayoniga ta’sir o’tkazish
shunchalik samarali amalga oshiriladi.
4.2. Boshqarish strukturalarining tashkiliy turlari
Boshqarishning quyidagi  asosiy tashkiliy  strukturalari mavjud: 
 CHiziqli struktura;
 CHiziqli-shtabli struktura;
 Funktsional struktura;
 CHiziqli-funktsional struktura;
 Dasturli-maqsadli struktura;   
Har bir strukturada rasmiy va norasmiy aloqalar mavjud. Rasmiy aloqalar, avvalo
vertikal aloqalardir. Ular rahbarlik va bo’sunish turlariga ko’ra bir-biridan farq
qiladi.
Agar  rahbarlik  to’laqonli  bo’lib,  quyi  organ  quyi  faoliyatga  doir  barcha
masalalarga daxldor bo’lsa, bunday aloqa chiziqli rasmiy aloqa deb ataladi.
Agar  rahbarlik  cheklangan  bo’lib,  quyi  organ  quyi  faoliyatga  doir  o’zining
masalalariga daxldor bo’lsa, bunday aloqa funktsional vazifaviy rasmiy aloqa deb
ataladi.
Organlar o’rtasidagi vertikal aloqadan tashqari gorizontal aloqalar ham mavjud
bo’lib,  ular  muvofiqlashtirish,  uyg’unlashtirish  va  hamkorlik  qilish  tarzidagi
aloqalardir.
Boshqaruv strukturasida asosiy o’rinni hokimiyatga tayanadigan rasmiy aloqalar
egallaydi. Lekin norasmiy aloqalar muhimdir. Ba’zan ular tashkilotning ishini
yo’lga qo’yishda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo’ladi.
Logotip
O’z navbatida, butun xalq xo’jaligini boshqarish ham uni "tarmoq", "birlashma" va "korxona" darajalaridagi iyerarxik bosqichlar miqyosida amalga oshiriladi. Boshqarish strukturasi boshqarish apparatining operativ ishlashini ta’minlashi lozim. Bu faoliyat joriy vazifalarni o’z vaqtida va mohirlik bilan tez hal etishda namoyon bo’ladi. Bunga ishlab chiqarishning miqyosi, murakkabligi, boshqarish ob’ektlarining joylashuvi ham ta’sir ko’rsatadi. Shunday qilib, boshqarish strukturasi qanchalik mukammal bo’lsa, ishlab chiqarish jarayoniga ta’sir o’tkazish shunchalik samarali amalga oshiriladi. 4.2. Boshqarish strukturalarining tashkiliy turlari Boshqarishning quyidagi asosiy tashkiliy strukturalari mavjud: CHiziqli struktura; CHiziqli-shtabli struktura; Funktsional struktura; CHiziqli-funktsional struktura; Dasturli-maqsadli struktura; Har bir strukturada rasmiy va norasmiy aloqalar mavjud. Rasmiy aloqalar, avvalo vertikal aloqalardir. Ular rahbarlik va bo’sunish turlariga ko’ra bir-biridan farq qiladi. Agar rahbarlik to’laqonli bo’lib, quyi organ quyi faoliyatga doir barcha masalalarga daxldor bo’lsa, bunday aloqa chiziqli rasmiy aloqa deb ataladi. Agar rahbarlik cheklangan bo’lib, quyi organ quyi faoliyatga doir o’zining masalalariga daxldor bo’lsa, bunday aloqa funktsional vazifaviy rasmiy aloqa deb ataladi. Organlar o’rtasidagi vertikal aloqadan tashqari gorizontal aloqalar ham mavjud bo’lib, ular muvofiqlashtirish, uyg’unlashtirish va hamkorlik qilish tarzidagi aloqalardir. Boshqaruv strukturasida asosiy o’rinni hokimiyatga tayanadigan rasmiy aloqalar egallaydi. Lekin norasmiy aloqalar muhimdir. Ba’zan ular tashkilotning ishini yo’lga qo’yishda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo’ladi.
Norasmiy  aloqalar  turli  xilda  bo’lishi  mumkin.  Bular  jumlasiga  korxonadagi
qarindoshlik aloqalari, unda tarkib topgan umumiy manfaatlar, masalan, kasblar,
qiziqishlar, sport bilan shug’ullanish yoki do’stona munosabatlar, birga o’qiganlik
va boshqalar kiradi.
Norasmiy aloqalar ham e’tibordan chetda qolmasligi kerak. CHunki:
 norasmiy aloqalar rasmiy strukturaning barcha bo’g’inlari bilan kesishadi;  qator
munosabatlar ishdan tashqarida paydo bo’ladi va korxonaning barcha ishiga ta’sir
ko’rsatadi;
 norasmiy tizim o’zining ko’pgina ko’rsatkichlari bo’yicha korxona faoliyatining
samarali tashkil qilishga imkon beradi.
Ammo  norasmiy  aloqalarning  salbiy  jihatlari  ham  yo’q  emas.  ehtiyotkorlik,
sezgirlik yo’q bo’lgan joyda guruhbozlik, mahalliychilik, qarindosh-urug’chilik va
shunga o’xshash ko’rinishlarning sodir bo’lishi hech gap emas.
Har bir rahbar o’ziga ishonib topshirilgan bo’linma faoliyatini yakkaboshchilik
asosida boshqaradi va barcha zarur qarorlarni mustaqil ravishda qabul qiladi.
Bo’ysunuvchi xodimlar faqat o’zlarining bevosita rahbarlarining farmoyishlarini
bajaradilar.  YUqori  turuvchi  rahbar  xodimlarga  ularning  bevosita  boshlig’ini
"chetlab" murojaat qilmasligi kerak. Masalan, korxona direktori tsex boshlig’ini
chetlab  masterga  buyruq  bermasligi  kerak.  SHu  tariqa  rahbarlikning  vertikal
liniyasi va bo’ysunuvchilarga ta’sir ko’rsatishning to’g’ridan-to’g’ri yo’li ochiladi.
CHiziqli stukturaning o’ziga xos ijobiy tomonlari va kamchiliklari bor. 
Ijobiy tomonlari:
 bunday  struktura  bir-biriga  zid,  chalkash  topshiriqlar  berilish  hollarini
kamaytiradi;
 yakkaboshchilikni va shaxsiy javobgarlikni mustahkamlaydi;
 bu struktura oddiy, puxta va tejamlidir;
 bosqichlar soni kam bo’lganda boshqariluvchi ob’ekt ishiga kam kishi aralashadi;
 vazifalar tezkor hal etiladi butun tizim samarali ishlaydi;
 xodimlar faqat  o’z rahbariga hisobot beradilar, natijada ijrochilik va intizom
darajasi ancha oshadi.
Logotip
Norasmiy aloqalar turli xilda bo’lishi mumkin. Bular jumlasiga korxonadagi qarindoshlik aloqalari, unda tarkib topgan umumiy manfaatlar, masalan, kasblar, qiziqishlar, sport bilan shug’ullanish yoki do’stona munosabatlar, birga o’qiganlik va boshqalar kiradi. Norasmiy aloqalar ham e’tibordan chetda qolmasligi kerak. CHunki: norasmiy aloqalar rasmiy strukturaning barcha bo’g’inlari bilan kesishadi; qator munosabatlar ishdan tashqarida paydo bo’ladi va korxonaning barcha ishiga ta’sir ko’rsatadi; norasmiy tizim o’zining ko’pgina ko’rsatkichlari bo’yicha korxona faoliyatining samarali tashkil qilishga imkon beradi. Ammo norasmiy aloqalarning salbiy jihatlari ham yo’q emas. ehtiyotkorlik, sezgirlik yo’q bo’lgan joyda guruhbozlik, mahalliychilik, qarindosh-urug’chilik va shunga o’xshash ko’rinishlarning sodir bo’lishi hech gap emas. Har bir rahbar o’ziga ishonib topshirilgan bo’linma faoliyatini yakkaboshchilik asosida boshqaradi va barcha zarur qarorlarni mustaqil ravishda qabul qiladi. Bo’ysunuvchi xodimlar faqat o’zlarining bevosita rahbarlarining farmoyishlarini bajaradilar. YUqori turuvchi rahbar xodimlarga ularning bevosita boshlig’ini "chetlab" murojaat qilmasligi kerak. Masalan, korxona direktori tsex boshlig’ini chetlab masterga buyruq bermasligi kerak. SHu tariqa rahbarlikning vertikal liniyasi va bo’ysunuvchilarga ta’sir ko’rsatishning to’g’ridan-to’g’ri yo’li ochiladi. CHiziqli stukturaning o’ziga xos ijobiy tomonlari va kamchiliklari bor. Ijobiy tomonlari: bunday struktura bir-biriga zid, chalkash topshiriqlar berilish hollarini kamaytiradi; yakkaboshchilikni va shaxsiy javobgarlikni mustahkamlaydi; bu struktura oddiy, puxta va tejamlidir; bosqichlar soni kam bo’lganda boshqariluvchi ob’ekt ishiga kam kishi aralashadi; vazifalar tezkor hal etiladi butun tizim samarali ishlaydi; xodimlar faqat o’z rahbariga hisobot beradilar, natijada ijrochilik va intizom darajasi ancha oshadi.
Salbiy tomonlari:
bunday struktura oddiy, barqaror masalalarni echishga mo’ljallanganligi sababli
uning doirasida kompleks  masalalarni hal qilish ancha qiyin kechadi, bunday
sharoitda rahbarlar ko’proq tezkor ishlar bilan band bo’lib, strategik kompleks
muammolarni e’tibordan chetda qoldiradilar.
bunday  boshqarishda  teng  huquqli  struktura  birliklari  negizida  gorizontal
bog’lanish  bo’lmaydi,  bunday  boshqarish  sharoitida  buyruqbozlik  va
rasmiyatchilikning  paydo  bo’lish  xavfi  kuchli  chunki,  strukturaning  har  bir
bo’g’inida rahbar o’z lavozimi bo’yicha farmoyish berish uchun barcha huquqlarga
ega bo’ladi.
CHiziqli-shtabli  struktura  har  bir  rahbar  huzurida  ixtisoslashgan  xizmatlar,
maslahatchilar kengashi, ya’ni shtablar tuzish orqali tashkil etiladi. Bu struktura
quyidagi ko’rinishga ega:
Maslahatchilar, referentlar, yuridik xizmat bo’limi va boshqaruvchi.
Marketing tadqiqoti  bo’yicha marketologlar guruhi, mehnatni  muhofaza qilish
xizmati, audit guruhi va boshqaruv.
SHtablarning vazifasi har xil muammolarni o’rganish orqali rahbarga qaror qabul
qilishda yordam berishdan iborat. Bunday shtablarga ehtiyojning paydo bo’lishiga
asosiy sabab - bu tashkilotlardagi funktsiyalarning murakkablashuvidir. Bu erda
mehnat taqsimoti ikki turdagi maqsad va vazifalar bilan belgilanadi.
CHiziqli  rahbarlar  korxonaning  bosh  maqsadiga  erishish  yo’lidagi  birlamchi
vazifalarning  bajarilishiga  javobgar  bo’lsalar,  shtabdagilar  esa  birlamchi
vazifalarga tobe bo’lgan ikkilamchi vazifalarning bajarilishiga javobgardirlar. Ular
maslahat berish funktsiyasini bajaradilar. CHiziqli rahbarlarning asosiy vazifasi
taklif etilgan ijobiy va salbiy maslahatlar ichidan maqsadga muvofig’ini aniqlash
va uni uzil-kesil qabul qilishdan iborat.
SHtablarning  tashkil  qilinishi  va  bunday  yordamchilarga  ega  bo’lgani  uchun
korxona faoliyatini boshqarish bir tomondan engillashadi, boshqa tomondan esa
berilgan maslahatlar qarama-qarshi bo’lganligi sababli murakkablashadi.
Logotip
Salbiy tomonlari: bunday struktura oddiy, barqaror masalalarni echishga mo’ljallanganligi sababli uning doirasida kompleks masalalarni hal qilish ancha qiyin kechadi, bunday sharoitda rahbarlar ko’proq tezkor ishlar bilan band bo’lib, strategik kompleks muammolarni e’tibordan chetda qoldiradilar. bunday boshqarishda teng huquqli struktura birliklari negizida gorizontal bog’lanish bo’lmaydi, bunday boshqarish sharoitida buyruqbozlik va rasmiyatchilikning paydo bo’lish xavfi kuchli chunki, strukturaning har bir bo’g’inida rahbar o’z lavozimi bo’yicha farmoyish berish uchun barcha huquqlarga ega bo’ladi. CHiziqli-shtabli struktura har bir rahbar huzurida ixtisoslashgan xizmatlar, maslahatchilar kengashi, ya’ni shtablar tuzish orqali tashkil etiladi. Bu struktura quyidagi ko’rinishga ega: Maslahatchilar, referentlar, yuridik xizmat bo’limi va boshqaruvchi. Marketing tadqiqoti bo’yicha marketologlar guruhi, mehnatni muhofaza qilish xizmati, audit guruhi va boshqaruv. SHtablarning vazifasi har xil muammolarni o’rganish orqali rahbarga qaror qabul qilishda yordam berishdan iborat. Bunday shtablarga ehtiyojning paydo bo’lishiga asosiy sabab - bu tashkilotlardagi funktsiyalarning murakkablashuvidir. Bu erda mehnat taqsimoti ikki turdagi maqsad va vazifalar bilan belgilanadi. CHiziqli rahbarlar korxonaning bosh maqsadiga erishish yo’lidagi birlamchi vazifalarning bajarilishiga javobgar bo’lsalar, shtabdagilar esa birlamchi vazifalarga tobe bo’lgan ikkilamchi vazifalarning bajarilishiga javobgardirlar. Ular maslahat berish funktsiyasini bajaradilar. CHiziqli rahbarlarning asosiy vazifasi taklif etilgan ijobiy va salbiy maslahatlar ichidan maqsadga muvofig’ini aniqlash va uni uzil-kesil qabul qilishdan iborat. SHtablarning tashkil qilinishi va bunday yordamchilarga ega bo’lgani uchun korxona faoliyatini boshqarish bir tomondan engillashadi, boshqa tomondan esa berilgan maslahatlar qarama-qarshi bo’lganligi sababli murakkablashadi.
SHunday  hollarda  har  ikkala  tomon  o’zinikini  ma’qullashga,  o’z  obro’larini
saqlashga harakat qiladi. Natijada o’rtada nizo chiqadi.
Bu strukturaning afzalligi  shundan  iboratki, chiziqli  rahbarlar  o’z diqqatlarini
ilmiy-tadqiqot   ishlarga  emas,  balki  asosan,  korxonaning  joriy  faoliyatiga
qaratadilar.  Kamchiligi  esa  boshqaruv  tizimida  ortiqcha  bo’g’inlarning  paydo
bo’lishi,  boshqarish  tezkorligining  susayishi,  boshqarish  harajatlarining
o’sishidadir.
CHiziqli-shtabli strukturadan farqli o’laroq boshqaruvning funktsional strukturasi
rahbarlar  va  struktura  bo’g’inlarining  boshqaruv  faoliyatini  ixtisoslashtirishga
qaratilgandir. Bunda har bir boshqaruv bo’g’iniga muayyan funktsiyalar biriktirib
qo’yiladi. Masalan, biri marketingni, ikkinchisi ishlab chiqarishni, uchinchisi esa
moliyani boshqarish bilan shug’ullanadi.
Boshqarish apparatini funktsional  ixtisoslashtirish uning samaradorligini ancha
oshiradi. Boshqarishning barcha funktsiyalarini bajarishi lozim bo’lgan universal
rahbarlar o’rniga o’z sohasini puxta biladigan, o’z  shtatiga ega bo’lgan, o’ziga
topshirilgan ish uchastkasi uchun javob beradigan mutaxassislar apparati paydo
bo’ladi.
Albatta, funktsional xizmatlar rahbarlari va mutaxassislari:
 o’z sohasini   chuqur va puxta biladigan;
 jarayonlar va hodisalarni tahlil qilish va baholash qobiliyatiga ega bo’lgan;
 o’z xulosa va tavsiyalarini himoya qila oladigan;
 chiziqli  struktura  rahbarlarini  shu  tavsiyalarni  amalga  oshirish  maqsadga
muvofiqligiga ishontira oladigan kishilar bo’lishi kerak.
Funktsional bo’linmalar bevosita barcha quyi struktura bo’linmalarining faoliyatini
boshqaradi.  Funktsional boshqarish u yoki bu funktsiya vakolatiga taalluqli tor
doiradagi masalalar bo’yicha quyi bosqich organlari va bo’linmalari faoliyatiga
rahbarlikni  ta’minlaydi.  Masalan,  korxonaning  reja  bo’limi  tsexlarning  reja
byurolariga rahbarlik qiladi.
Bunda ham funktsional bo’limlar rahbarlarining vertikal bo’yicha iyerarxiyasi va
bo’ysunishi mavjud. Ammo chiziqli strukturadan farqli o’laroq bunday bo’ysinish
Logotip
SHunday hollarda har ikkala tomon o’zinikini ma’qullashga, o’z obro’larini saqlashga harakat qiladi. Natijada o’rtada nizo chiqadi. Bu strukturaning afzalligi shundan iboratki, chiziqli rahbarlar o’z diqqatlarini ilmiy-tadqiqot ishlarga emas, balki asosan, korxonaning joriy faoliyatiga qaratadilar. Kamchiligi esa boshqaruv tizimida ortiqcha bo’g’inlarning paydo bo’lishi, boshqarish tezkorligining susayishi, boshqarish harajatlarining o’sishidadir. CHiziqli-shtabli strukturadan farqli o’laroq boshqaruvning funktsional strukturasi rahbarlar va struktura bo’g’inlarining boshqaruv faoliyatini ixtisoslashtirishga qaratilgandir. Bunda har bir boshqaruv bo’g’iniga muayyan funktsiyalar biriktirib qo’yiladi. Masalan, biri marketingni, ikkinchisi ishlab chiqarishni, uchinchisi esa moliyani boshqarish bilan shug’ullanadi. Boshqarish apparatini funktsional ixtisoslashtirish uning samaradorligini ancha oshiradi. Boshqarishning barcha funktsiyalarini bajarishi lozim bo’lgan universal rahbarlar o’rniga o’z sohasini puxta biladigan, o’z shtatiga ega bo’lgan, o’ziga topshirilgan ish uchastkasi uchun javob beradigan mutaxassislar apparati paydo bo’ladi. Albatta, funktsional xizmatlar rahbarlari va mutaxassislari: o’z sohasini chuqur va puxta biladigan; jarayonlar va hodisalarni tahlil qilish va baholash qobiliyatiga ega bo’lgan; o’z xulosa va tavsiyalarini himoya qila oladigan; chiziqli struktura rahbarlarini shu tavsiyalarni amalga oshirish maqsadga muvofiqligiga ishontira oladigan kishilar bo’lishi kerak. Funktsional bo’linmalar bevosita barcha quyi struktura bo’linmalarining faoliyatini boshqaradi. Funktsional boshqarish u yoki bu funktsiya vakolatiga taalluqli tor doiradagi masalalar bo’yicha quyi bosqich organlari va bo’linmalari faoliyatiga rahbarlikni ta’minlaydi. Masalan, korxonaning reja bo’limi tsexlarning reja byurolariga rahbarlik qiladi. Bunda ham funktsional bo’limlar rahbarlarining vertikal bo’yicha iyerarxiyasi va bo’ysunishi mavjud. Ammo chiziqli strukturadan farqli o’laroq bunday bo’ysinish
ma’muriy emas, balki sof uslubiy maslahatli bo’ysinishdir. Funktsional struktura
ham o’zining ijobiy va salbiy tomonlariga ega.
Salbiy  tomonlari:  bunda  boshqaruv  faoliyati  chuqur  ixtisoslashadi.  Bu  esa
boshqaruv samaradorligining, kasb mahorati darajasining o’sishini ta’minlaydi,
funktsional sohada muvofiqlashtirish ishini yaxshilashga erishiladi. Xizmatchilar
bunga yaxshi va tez ko’nikma hosil qiladilar, moddiy harajatlarni kamaytiradi va
boshqarishdagi takrorlanishlarga chek qo’yadi va hokazo.
Ijobiy tomonlari:  Funktsional organlar o’ziga topshirilgan funktsiyalarni sifatli
bajarishdan  manfaatdor  bo’lib,  "begona"  funktsiyalar  uchun  ham,  butun
korxonaning umumiy faoliyati uchun ham javob bermaydi.  Bunda har bir rahbar
o’z funktsiyalari bo’yicha farmoyish berish huquqiga ega bo’ladi. Binobarin, bu
narsa:  yakkaboshchilik  tamoyillarining  buzilishiga,  ijrochilar  mas’uliyatining
susayishiga olib keladi, chunki ijrochi bir boshliqqa emas, bir necha boshliqqa
bo’ysinadi, ko’pincha ulardan bir-biriga zid ko’rsatmalar oladi. 
Funktsional strukturadagi qayd qilingan kamchiliklar, ya’ni:
funktsional bo’limlar ishlashlarini muvofiqlashtirish darajasining yuqori emasligi;
rahbarlar vazifalari va huquqlarining etarli darajada muvofiqlashmaganligi;
ishning pirovard natijalari uchun aniq va mas’ul xodimlarning yo’qligi;
funktsional bo’linmalar o’rtasida ish yuzasidan nizolarning mavjudligi;
boshqaruv apparatida ishga turalarcha munosabatda bo’lish hollarining mavjudligi
kabilarni  bartaraf  etish  uchun  chiziqli-funktsional  (aralash)  turdagi  boshqaruv
strukturasi tuziladi.
CHiziqli-funktsional boshqaruv strukturasida asosiy boshqaruv chiziqli boshqaruv
bo’lib hisoblanadi.  Barcha boshqaruv bosqichlari va mustaqil uchastkalar o’z
rahbariga ega bo’ladi. Rahbar ishlab chiqarish xo’jalik faoliyatini yakkaboshchilik
asosida boshqarish huquqiga ega bo’ladi va faoliyat natijalari uchun to’la javobgar
hisoblanadi.
Boshqaruvning  chiziqli  struktura  sharoitida  ishlaydigan  rahbarlarga  malakali
yordam ko’rsatish uchun funktsional va idoraviy tashkilotlar tashkil etiladi va bu
Logotip
ma’muriy emas, balki sof uslubiy maslahatli bo’ysinishdir. Funktsional struktura ham o’zining ijobiy va salbiy tomonlariga ega. Salbiy tomonlari: bunda boshqaruv faoliyati chuqur ixtisoslashadi. Bu esa boshqaruv samaradorligining, kasb mahorati darajasining o’sishini ta’minlaydi, funktsional sohada muvofiqlashtirish ishini yaxshilashga erishiladi. Xizmatchilar bunga yaxshi va tez ko’nikma hosil qiladilar, moddiy harajatlarni kamaytiradi va boshqarishdagi takrorlanishlarga chek qo’yadi va hokazo. Ijobiy tomonlari: Funktsional organlar o’ziga topshirilgan funktsiyalarni sifatli bajarishdan manfaatdor bo’lib, "begona" funktsiyalar uchun ham, butun korxonaning umumiy faoliyati uchun ham javob bermaydi. Bunda har bir rahbar o’z funktsiyalari bo’yicha farmoyish berish huquqiga ega bo’ladi. Binobarin, bu narsa: yakkaboshchilik tamoyillarining buzilishiga, ijrochilar mas’uliyatining susayishiga olib keladi, chunki ijrochi bir boshliqqa emas, bir necha boshliqqa bo’ysinadi, ko’pincha ulardan bir-biriga zid ko’rsatmalar oladi. Funktsional strukturadagi qayd qilingan kamchiliklar, ya’ni: funktsional bo’limlar ishlashlarini muvofiqlashtirish darajasining yuqori emasligi; rahbarlar vazifalari va huquqlarining etarli darajada muvofiqlashmaganligi; ishning pirovard natijalari uchun aniq va mas’ul xodimlarning yo’qligi; funktsional bo’linmalar o’rtasida ish yuzasidan nizolarning mavjudligi; boshqaruv apparatida ishga turalarcha munosabatda bo’lish hollarining mavjudligi kabilarni bartaraf etish uchun chiziqli-funktsional (aralash) turdagi boshqaruv strukturasi tuziladi. CHiziqli-funktsional boshqaruv strukturasida asosiy boshqaruv chiziqli boshqaruv bo’lib hisoblanadi. Barcha boshqaruv bosqichlari va mustaqil uchastkalar o’z rahbariga ega bo’ladi. Rahbar ishlab chiqarish xo’jalik faoliyatini yakkaboshchilik asosida boshqarish huquqiga ega bo’ladi va faoliyat natijalari uchun to’la javobgar hisoblanadi. Boshqaruvning chiziqli struktura sharoitida ishlaydigan rahbarlarga malakali yordam ko’rsatish uchun funktsional va idoraviy tashkilotlar tashkil etiladi va bu
tashkilotlarning vazifasi boshqaruv qarorlarini tayyorlash va rahbarlarga malakali
yordam berishdan iborat.
Hozirgi  zamon  korxonalari  faoliyatidagi  ko’pgina  muammolarni  hal  etish
gorizontal  bo’yicha  kelishib olishni va muvofiqlashni talab etadi. 
Bularni  mazmun  va  muddatlariga  ko’ra  kelishib  olish,  ishlab  chiqarishning
ko’pgina unsurlarini tutashtirish ishlarini turli xizmatlar bajaradi. Goho funktsional
xizmatlar o’rtasidagi bu gorizontal aloqalar juda cho’zilib ketadi, baxs va nizolar
bilan amalga oshiriladi. CHiziqli struktura rahbari esa ko’p sonli bo’linmalar ishini
muvofiqlashtirishga juda qiynaladi.
Bu  muammolarni  yangi  tashkiliy  boshqaruv  strukturalarini  tuzish  yo’li  bilan,
aniqrog’i, chiziqli-funktsional boshqaruv strukturalariga tuzatishlar kiritish yo’li
bilan hal etiladi. Bunday struktura dasturli-maqsadli struktura deb ataladi.  Bunday
struktura quyidagi uch ko’rinshda bo’ladi:
 loyiha bo’yicha boshqaruv;
 mahsulotga ko’ra boshqaruv;
 matritsaviy struktura.
Loyiha bo’icha boshqaruvdan yangi texnika va texnologiyani qisqa muddatda joriy
qilish  zaruriyati  tug’ilgan  hollarda  foydalaniladi.  Bunda  vaqtinchalik  maxsus
xizmat bo’limi tuzilib, unga resurslar beriladi. Bu bo’lim loyiha tayyorlaydi va
uning ijro etilishini nazorat qiladi. 
Mahsulotga  ko’ra  boshqaruvning  afzalligi  axborotlarning  kelish  yo’llari  va
oqimining  qisqarishida,  yakka  boshchilik  tamoyiliga  to’la  rioya  qilinishida,
boshqarishning  yuqori  bosqichlarini  mayda  joriy  vazifalardan  xalos  qilishda
namoyon  bo’ladi.  Bunday  struktura  bozorda  talabning  o’zgarishiga  tezkor
munosabat bildirishga qodir.
Matritsaviy struktura bo’yicha boshqarish ancha murakkab bo’lib, u mahsuloti
nisbatan  qisqa  "umr"  ko’radigan  va  tez-tez  o’zgarib  turadigan  korxonalar
tomonidan  qo’llaniladi.  Bu  struktura  korxonada  gorizontal  aloqalarni  yo’lga
qo’yishga  va  ularni  murakkab  buyurtmalarni  bajaruvchi  turli  xil  korxonalar
Logotip
tashkilotlarning vazifasi boshqaruv qarorlarini tayyorlash va rahbarlarga malakali yordam berishdan iborat. Hozirgi zamon korxonalari faoliyatidagi ko’pgina muammolarni hal etish gorizontal bo’yicha kelishib olishni va muvofiqlashni talab etadi. Bularni mazmun va muddatlariga ko’ra kelishib olish, ishlab chiqarishning ko’pgina unsurlarini tutashtirish ishlarini turli xizmatlar bajaradi. Goho funktsional xizmatlar o’rtasidagi bu gorizontal aloqalar juda cho’zilib ketadi, baxs va nizolar bilan amalga oshiriladi. CHiziqli struktura rahbari esa ko’p sonli bo’linmalar ishini muvofiqlashtirishga juda qiynaladi. Bu muammolarni yangi tashkiliy boshqaruv strukturalarini tuzish yo’li bilan, aniqrog’i, chiziqli-funktsional boshqaruv strukturalariga tuzatishlar kiritish yo’li bilan hal etiladi. Bunday struktura dasturli-maqsadli struktura deb ataladi. Bunday struktura quyidagi uch ko’rinshda bo’ladi: loyiha bo’yicha boshqaruv; mahsulotga ko’ra boshqaruv; matritsaviy struktura. Loyiha bo’icha boshqaruvdan yangi texnika va texnologiyani qisqa muddatda joriy qilish zaruriyati tug’ilgan hollarda foydalaniladi. Bunda vaqtinchalik maxsus xizmat bo’limi tuzilib, unga resurslar beriladi. Bu bo’lim loyiha tayyorlaydi va uning ijro etilishini nazorat qiladi. Mahsulotga ko’ra boshqaruvning afzalligi axborotlarning kelish yo’llari va oqimining qisqarishida, yakka boshchilik tamoyiliga to’la rioya qilinishida, boshqarishning yuqori bosqichlarini mayda joriy vazifalardan xalos qilishda namoyon bo’ladi. Bunday struktura bozorda talabning o’zgarishiga tezkor munosabat bildirishga qodir. Matritsaviy struktura bo’yicha boshqarish ancha murakkab bo’lib, u mahsuloti nisbatan qisqa "umr" ko’radigan va tez-tez o’zgarib turadigan korxonalar tomonidan qo’llaniladi. Bu struktura korxonada gorizontal aloqalarni yo’lga qo’yishga va ularni murakkab buyurtmalarni bajaruvchi turli xil korxonalar
faoliyati  bilan  kompyuterlar  yordamida  bog’lashga,  texnika  sohasida  yuqori
malakali xizmat ko’rsatishga va ekspertizani ta’minlashga qaratilgan.
Ushbu  strukturani  "To’r" ko’rinishida  tasavvur  etish  mumkin.  U ikki  turdagi
strukturaning, ya’ni:
- funktsional struktura;
- mahsulot bo’yicha strukturalar kombinatsiyasini ifodalaydi. 
4.3. Boshqarish strukturasini qayta tashkil qilish usullari, shakllari va yo’llari
G’arb  adabiyotlarida  "strukturani  takomillashtirish"  iborasi  umuman
qo’llanilmaydi. Uning o’rniga:
"strukturaga o’zgartirish" kiritish;
strukturani almashtirish;
strukturani tanlash;
strukturani integratsiyalash kabi iboralar ishlatiladi.
Strukturaga  o’zgartirish  kiritish  va  uni  almashtirish  -  bu  jahon  amaliyotidagi
doimiy jarayon bo’lib, har  qanday tashkilotda  menejer  faoliyatini  ifodalovchi
asosiy ko’rsatkichlardan hisoblanadi. Bunday o’zgarishlarning bosh omili - bu
ilmiy-texnika taraqqiyoti va kuchli raqobatdir. AQSH firmalarida, G’arbiy evropa
va rivojlangan SHarq davlatlarida boshqaruv strukturasi o’rtacha har 3-5 yilda
almashtirilib turiladi. 
Boshqaruv strukturasini takomillashtirish yo’llari:
1. Amaldagi strukturani soddalashtirish usuli
Boshqaruv bo’g’inlari sonini qisqartirish va boshqaruvning quyi bo’g’iniga huquq
va  vakolatni  ko’prok  berish  (demarkazlashuv).  Bunday  usul  inqilobiy  usullar
qatoriga kiradi. 
SHtablar  yoki  ulardagi  xodimlar  sonini  kamaytirish,  matritsali  strukturadan
chiziqli funktsional strukturaga o’tish boshqaruvchilar sonini har 3-7 kishiga bitta
rahbar emas, balki 10-12 kishiga bitta rahbar to’g’ri kelishiga erishish lozim, ya’ni
boshqaruv normasiga erishishga intilish kerak.
2. Mexanik tarzda tashkil etilgan strukturani ko’nikma hosil qilingan struktura
bilan almashtirish.
Logotip
faoliyati bilan kompyuterlar yordamida bog’lashga, texnika sohasida yuqori malakali xizmat ko’rsatishga va ekspertizani ta’minlashga qaratilgan. Ushbu strukturani "To’r" ko’rinishida tasavvur etish mumkin. U ikki turdagi strukturaning, ya’ni: - funktsional struktura; - mahsulot bo’yicha strukturalar kombinatsiyasini ifodalaydi. 4.3. Boshqarish strukturasini qayta tashkil qilish usullari, shakllari va yo’llari G’arb adabiyotlarida "strukturani takomillashtirish" iborasi umuman qo’llanilmaydi. Uning o’rniga: "strukturaga o’zgartirish" kiritish; strukturani almashtirish; strukturani tanlash; strukturani integratsiyalash kabi iboralar ishlatiladi. Strukturaga o’zgartirish kiritish va uni almashtirish - bu jahon amaliyotidagi doimiy jarayon bo’lib, har qanday tashkilotda menejer faoliyatini ifodalovchi asosiy ko’rsatkichlardan hisoblanadi. Bunday o’zgarishlarning bosh omili - bu ilmiy-texnika taraqqiyoti va kuchli raqobatdir. AQSH firmalarida, G’arbiy evropa va rivojlangan SHarq davlatlarida boshqaruv strukturasi o’rtacha har 3-5 yilda almashtirilib turiladi. Boshqaruv strukturasini takomillashtirish yo’llari: 1. Amaldagi strukturani soddalashtirish usuli Boshqaruv bo’g’inlari sonini qisqartirish va boshqaruvning quyi bo’g’iniga huquq va vakolatni ko’prok berish (demarkazlashuv). Bunday usul inqilobiy usullar qatoriga kiradi. SHtablar yoki ulardagi xodimlar sonini kamaytirish, matritsali strukturadan chiziqli funktsional strukturaga o’tish boshqaruvchilar sonini har 3-7 kishiga bitta rahbar emas, balki 10-12 kishiga bitta rahbar to’g’ri kelishiga erishish lozim, ya’ni boshqaruv normasiga erishishga intilish kerak. 2. Mexanik tarzda tashkil etilgan strukturani ko’nikma hosil qilingan struktura bilan almashtirish.