BOSHQARUV FAOLIYATI ELEMENTLARI VA ULARDAN BOSHQARUV JARAYONIDA SAMARALI FOYDALANISH. IRMDA BOSHQARUV VA RAHBARLIK

Yuklangan vaqt

2024-06-21

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

20

Faytl hajmi

32,2 KB


 
 
 
 
 
BOSHQARUV FAOLIYATI ELEMENTLARI VA ULARDAN 
BOSHQARUV JARAYONIDA SAMARALI FOYDALANISH. IRMDA 
BOSHQARUV VA RAHBARLIK 
 
Reja: 
1. Boshqaruv va uning uslublari 
2. Boshqaruv taktikasi va strategiyasi. uning vositalari 
3. Rahbar boshqaruv uslublari 
 
Tayanch iboralar: 
Institutsional aspekt, instrumental aspekt, boshqaruv stili, avtoritar uslubi, 
liberal uslub, demokratik uslub. 
 
 
   5.1. Boshqaruv va uning uslublari 
Korxonani boshqarishning mohiyati bir kishining yoki kishilar guruhining 
(boshqaruvchilar, 
menejerlar) 
boshqa 
kishilarga 
(xodimlarga) 
maqsadga 
yo’naltirilgan harakatlarini uyg’otish uchun ta’sir ko’rsatishdan iborat. 
Keng ma’noda, bu yerda insonlarning o’zaro kompleks munosabatlari 
doirasida qarorlarni shakllantirish, ularning harakatlanishi va bajarilishini 
ta’minlash faoliyatiga xizmat qiluvchi ko’rsatmalar, jarayonlar va instrumentlar 
yig’indisi nazarda tutiladi. 
Korxonani boshqarish o’z ichiga uch aspektni oladi: 
1.  “Kim kimni” boshqaradi? (institutsional aspekt). Bu aspekt boshqarish 
masalalari ijrochilarini, xususan, menejerlar va boshqaruv organlarini xarakterlaydi. 
Boshqa tomondan, shu tarzda kim boshqarishini, xususan, qarorlar bilan bog’liq 
shaxslar va boshqa xodimlarni aniqlaydi. 
BOSHQARUV FAOLIYATI ELEMENTLARI VA ULARDAN BOSHQARUV JARAYONIDA SAMARALI FOYDALANISH. IRMDA BOSHQARUV VA RAHBARLIK Reja: 1. Boshqaruv va uning uslublari 2. Boshqaruv taktikasi va strategiyasi. uning vositalari 3. Rahbar boshqaruv uslublari Tayanch iboralar: Institutsional aspekt, instrumental aspekt, boshqaruv stili, avtoritar uslubi, liberal uslub, demokratik uslub. 5.1. Boshqaruv va uning uslublari Korxonani boshqarishning mohiyati bir kishining yoki kishilar guruhining (boshqaruvchilar, menejerlar) boshqa kishilarga (xodimlarga) maqsadga yo’naltirilgan harakatlarini uyg’otish uchun ta’sir ko’rsatishdan iborat. Keng ma’noda, bu yerda insonlarning o’zaro kompleks munosabatlari doirasida qarorlarni shakllantirish, ularning harakatlanishi va bajarilishini ta’minlash faoliyatiga xizmat qiluvchi ko’rsatmalar, jarayonlar va instrumentlar yig’indisi nazarda tutiladi. Korxonani boshqarish o’z ichiga uch aspektni oladi: 1. “Kim kimni” boshqaradi? (institutsional aspekt). Bu aspekt boshqarish masalalari ijrochilarini, xususan, menejerlar va boshqaruv organlarini xarakterlaydi. Boshqa tomondan, shu tarzda kim boshqarishini, xususan, qarorlar bilan bog’liq shaxslar va boshqa xodimlarni aniqlaydi.  
 
2.   Boshqaruv “qanday” amalga oshiriladi va boshqaruvchilarga “qanday” 
ta’sir ko’rsatadi (funktsional aspekt). Bu aspekt, birinchidan, menejerlar va 
boshqaruv organlari faoliyati va shakllanishini xarakterlaydi. Bu yerda 
boshqaruvning funktsiyalari va shuningdek, menejerlar faoliyatining maxsus 
xarakteristikalarini (boshqaruv uslublarini) ko’rib chiqish mumkin. Boshqa 
tomondan, 
menenjerning 
boshqariluvchilarga 
ta’sir 
etish 
munosabatlari 
xarakterlanadi. 
3.   Boshqaruv “nimalar” bilan amalga oshiriladi? (instrumental aspekt). Bu 
aspekt menejerlar o’z vazifalarini amalga oshirishda ishlatadigan instrumentlari 
(boshqaruv instrumentlari)ga taalluqli. 
Boshqaruv jarayonida etika masalalari ham alohida o’rin egallaydi. Menejerlar 
“tadbirkor” organi nomidan va uning topshirig’i bilan faoliyat yuritgani uchun 
boshqarishning ma’naviy o’lchovlari tadbirkorlik etikasidan kelib chiqadi. Bundan 
tashqari, ular boshqaruvchilarning shaxsiy sifatlari, va shuningdek, barcha 
menejerlarning ishlab chiqarishdan tashqari etika kodekslari bilan aniqlanadi. 
Davosda (1973 yil fevralda) menejment bo’yicha uchinchi Yevropa simpoziumining 
oxirgi kunida korxona menejerlarining “xulq etikasi” kodeksi loyihasi taklif qilindi. 
U quyidagilarni ifodalaydi: 
A. Menejerning professional vazifasi bo’lib mijozlarga, kasbdoshlarga, 
sarmoyadorlarga va jamiyatga xizmat qilish, bir-biriga karama-qarshi bo’lgan 
qiziqishlarni murosaga keltirish hisoblanadi. 
1.Menejer mijozlarga xizmat qilishi kerak. U mijozlar ehtiyojini eng yaxshi 
tarzda qondirishi kerak. Uning xatti-harakatlari korxonalar o’rtasidagi bahoni 
maksimal darajada pasaytirishni, mahsulotning sifati va xilma-xilligini ta’minlovchi 
teng musobakaga qaratilishi kerak. 
2.Raqobatbardosh mahsulotlar va xizmatlarga yangi g’oyalar va texnologik 
yangiliklarni joriy qilishga harakat qilishi zarur. 
3.Menejer kasbdoshlarga xizmat qilishi darkor, u faqat shundagina 
kasbdoshlari tomonidan qabul qilinadiki, qachonki ularning qiziqishlari bir vaqtda 
e’tiborga olinganida. 
2. Boshqaruv “qanday” amalga oshiriladi va boshqaruvchilarga “qanday” ta’sir ko’rsatadi (funktsional aspekt). Bu aspekt, birinchidan, menejerlar va boshqaruv organlari faoliyati va shakllanishini xarakterlaydi. Bu yerda boshqaruvning funktsiyalari va shuningdek, menejerlar faoliyatining maxsus xarakteristikalarini (boshqaruv uslublarini) ko’rib chiqish mumkin. Boshqa tomondan, menenjerning boshqariluvchilarga ta’sir etish munosabatlari xarakterlanadi. 3. Boshqaruv “nimalar” bilan amalga oshiriladi? (instrumental aspekt). Bu aspekt menejerlar o’z vazifalarini amalga oshirishda ishlatadigan instrumentlari (boshqaruv instrumentlari)ga taalluqli. Boshqaruv jarayonida etika masalalari ham alohida o’rin egallaydi. Menejerlar “tadbirkor” organi nomidan va uning topshirig’i bilan faoliyat yuritgani uchun boshqarishning ma’naviy o’lchovlari tadbirkorlik etikasidan kelib chiqadi. Bundan tashqari, ular boshqaruvchilarning shaxsiy sifatlari, va shuningdek, barcha menejerlarning ishlab chiqarishdan tashqari etika kodekslari bilan aniqlanadi. Davosda (1973 yil fevralda) menejment bo’yicha uchinchi Yevropa simpoziumining oxirgi kunida korxona menejerlarining “xulq etikasi” kodeksi loyihasi taklif qilindi. U quyidagilarni ifodalaydi: A. Menejerning professional vazifasi bo’lib mijozlarga, kasbdoshlarga, sarmoyadorlarga va jamiyatga xizmat qilish, bir-biriga karama-qarshi bo’lgan qiziqishlarni murosaga keltirish hisoblanadi. 1.Menejer mijozlarga xizmat qilishi kerak. U mijozlar ehtiyojini eng yaxshi tarzda qondirishi kerak. Uning xatti-harakatlari korxonalar o’rtasidagi bahoni maksimal darajada pasaytirishni, mahsulotning sifati va xilma-xilligini ta’minlovchi teng musobakaga qaratilishi kerak. 2.Raqobatbardosh mahsulotlar va xizmatlarga yangi g’oyalar va texnologik yangiliklarni joriy qilishga harakat qilishi zarur. 3.Menejer kasbdoshlarga xizmat qilishi darkor, u faqat shundagina kasbdoshlari tomonidan qabul qilinadiki, qachonki ularning qiziqishlari bir vaqtda e’tiborga olinganida.  
 
4.Menejer kapital qo’yuvchilarga xizmat qilishi lozim. U kapital 
qo’yilmalarning davlat zayom ssudalari daromad foizidan yuqori daromadini 
ta’minlashi kerak. Bu nisbatan yuqori daromad katta tavakkalchilikni mukofotlash 
uchun zarur. Korxona menejeri kapital kirituvchining vasiysi hisoblanadi. 
B. Korxona menejerining mijozlarga, kasbdoshlarga, kapital qo’yuvchilarga 
(sarmoyadorlarga) va jamiyatga xizmat qilishi korxonaning uzoq muddat yashashi 
ta’minlanganidagina mumkin bo’ladi. Buning uchun korxonaning yetarli 
daromadlar olishi zarur. 
Boshqarish jarayoni va stillari. 
Boshqarish jarayoni bir tomondan, menejerning maqsadlari, ko’rsatmalari va 
qobiliyatlari bilan, boshqa tomondan esa boshqaruv amalga oshirilayotgan vaziyat 
bilan aniqlanadi. Vaziyatni aniqlovchi omillar masalaning qo’yilishidan, xodimlar 
muammolarini hal qilish uchun nazarda tutilgan potentsialdan va tashqi muhitning 
hukmron sharoitlaridan kelib chiqadi. 
Boshqaruv stili (uslubi) deganda menejer xulqining odatiy ko’rinishi va o’zini 
tutish usullari tushuniladi. 
Qabul qilinadigan qarorlarda boshqaruvchilarning ishtirokiga ko’ra 
boshqaruvning ideal-tipik avtoritar, aloqadorlik va avtonom (muxtor) uslublari 
ajratiladi. 
Boshqaruvning avtoritar uslubi menejer uchun hokimiyat mavjud bo’lganda 
irodaning yakkashaxsliligi va markazlashganligini namoyon bo’lishi bilan ajralib 
turadi. Menejer hal qiladi va buyuradi, xodimlar bu farmoyishlarni bajarishlari 
lozim. Bunda turli holatlar ko’zga ko’rinadi: 
 buyruqbozlik uslubi. Menejer boshqariluvchilarning ishtirokisiz hal qiladi 
va kat’iy buyuradi, xodimlar jazolar xavfi ostida unga ergashishga majburlar; 
 avtokratik uslub. Bunda menejer ixtiyorida hokimiyat uchun katta apparat 
mavjud; 
 byurokratik uslub. Menejer obro’si bu yerda rasmiy tabaqaviy tartiblardan 
kelib chiqadi. Menejerlar va xodimlar bitta batafsil qoidalar tizimiga bo’ysinadilar; 
4.Menejer kapital qo’yuvchilarga xizmat qilishi lozim. U kapital qo’yilmalarning davlat zayom ssudalari daromad foizidan yuqori daromadini ta’minlashi kerak. Bu nisbatan yuqori daromad katta tavakkalchilikni mukofotlash uchun zarur. Korxona menejeri kapital kirituvchining vasiysi hisoblanadi. B. Korxona menejerining mijozlarga, kasbdoshlarga, kapital qo’yuvchilarga (sarmoyadorlarga) va jamiyatga xizmat qilishi korxonaning uzoq muddat yashashi ta’minlanganidagina mumkin bo’ladi. Buning uchun korxonaning yetarli daromadlar olishi zarur. Boshqarish jarayoni va stillari. Boshqarish jarayoni bir tomondan, menejerning maqsadlari, ko’rsatmalari va qobiliyatlari bilan, boshqa tomondan esa boshqaruv amalga oshirilayotgan vaziyat bilan aniqlanadi. Vaziyatni aniqlovchi omillar masalaning qo’yilishidan, xodimlar muammolarini hal qilish uchun nazarda tutilgan potentsialdan va tashqi muhitning hukmron sharoitlaridan kelib chiqadi. Boshqaruv stili (uslubi) deganda menejer xulqining odatiy ko’rinishi va o’zini tutish usullari tushuniladi. Qabul qilinadigan qarorlarda boshqaruvchilarning ishtirokiga ko’ra boshqaruvning ideal-tipik avtoritar, aloqadorlik va avtonom (muxtor) uslublari ajratiladi. Boshqaruvning avtoritar uslubi menejer uchun hokimiyat mavjud bo’lganda irodaning yakkashaxsliligi va markazlashganligini namoyon bo’lishi bilan ajralib turadi. Menejer hal qiladi va buyuradi, xodimlar bu farmoyishlarni bajarishlari lozim. Bunda turli holatlar ko’zga ko’rinadi:  buyruqbozlik uslubi. Menejer boshqariluvchilarning ishtirokisiz hal qiladi va kat’iy buyuradi, xodimlar jazolar xavfi ostida unga ergashishga majburlar;  avtokratik uslub. Bunda menejer ixtiyorida hokimiyat uchun katta apparat mavjud;  byurokratik uslub. Menejer obro’si bu yerda rasmiy tabaqaviy tartiblardan kelib chiqadi. Menejerlar va xodimlar bitta batafsil qoidalar tizimiga bo’ysinadilar;  
 
 patriarhal (matriarhal) uslub. Menejer “oila boshlig’i” obro’si yordamida 
qayg’urib va butun javobgarlikni o’z zimmasiga olib, qarorni tushuntiradi va 
buyuradi, xodimlar unga bo’lgan cheksiz ishonch asosida buysunadilar; 
 xushmoyillik uslubi. Menejer o’z obro’sini shaxsning eng yaxshi 
takrorlanmas sifatlari asosida qaror toptiradi va shunga yarasha yuqori shaxsiy 
mavqega erishadi, xodimlap uning qarorlari ortidan ergashadilar, chunki uning ichki 
ijobiy hislatlariga ishonadilar. 
Boshqaruvning aloqadorlik uslubi qarorlar qabul qilish jarayonida xodimlarning 
ishtiroki bilan ajralib turadi. Bunda quyidagi holatlarni farqlash muhim: 
 kommunikatsiya uslubi. Menejer o’z qarorini qabul qilinganini aytishga 
qiynaladi va shuning uchun xodimlarga ma’lum qilgandan keyingina qaror 
chiqaradi, xodimlar savollar berishi, o’z fikrini bildirishi mumkin, biroq 
farmoyishlarga rioya qilishlari kerak; 
 maslahat uslubi. Menejer qarorlarni faqat batafsil axborot va 
baxslashuvdan so’nggina qabul qiladi, shuningdek xodimlar tomonidan qaror va 
muammoning optimal yechimlari to’g’risida kiritilgan takliflarni inobatga oladi. 
Xodimlar, muhokamaviy ishtirok etib, qabul qilingan qarorlarni bajaradilar; 
 qo’shma qarorli boshqarish uslubi. Bunda menejer muammoni o’rtaga 
qo’yadi va uni hal qilish uchun cheklangan shart-sharoitlarni o’rnatadi, xodimlar 
kelishilgan chegaralarda o’tkaziladigan tadbirlar to’g’risida mustaqil qaror 
chiqaradilar, menejer ruxsat beradi, lekin veto (ta’qiqlash) huquqini saqlab qoladi; 
 avtonom uslubi. Menejer hal qilish jarayonida o’z zimmasiga moderator 
(ya’ni o’zini chetga oluvchi) rolini oladi va yechimlarni jamlashga kiynaladi, 
xodimlar mustaqil chegaralar belgilanmagan holda, odatda ko’pchilik bilan qaror 
qabul qiladilar. 
 
5.2. Boshqaruv taktikasi va strategiyasi. uning vositalari 
Boshqaruv vositalari: Sizning kurash reestringiz. 
Siz vaziyatlar va insonlarni qanday boshqarishni bilib, sizni boshqarishga 
urinib, sizga qarshi ishlatilayotgan harakatlarni oson bilib olasiz. Bu harakatlarni 
 patriarhal (matriarhal) uslub. Menejer “oila boshlig’i” obro’si yordamida qayg’urib va butun javobgarlikni o’z zimmasiga olib, qarorni tushuntiradi va buyuradi, xodimlar unga bo’lgan cheksiz ishonch asosida buysunadilar;  xushmoyillik uslubi. Menejer o’z obro’sini shaxsning eng yaxshi takrorlanmas sifatlari asosida qaror toptiradi va shunga yarasha yuqori shaxsiy mavqega erishadi, xodimlap uning qarorlari ortidan ergashadilar, chunki uning ichki ijobiy hislatlariga ishonadilar. Boshqaruvning aloqadorlik uslubi qarorlar qabul qilish jarayonida xodimlarning ishtiroki bilan ajralib turadi. Bunda quyidagi holatlarni farqlash muhim:  kommunikatsiya uslubi. Menejer o’z qarorini qabul qilinganini aytishga qiynaladi va shuning uchun xodimlarga ma’lum qilgandan keyingina qaror chiqaradi, xodimlar savollar berishi, o’z fikrini bildirishi mumkin, biroq farmoyishlarga rioya qilishlari kerak;  maslahat uslubi. Menejer qarorlarni faqat batafsil axborot va baxslashuvdan so’nggina qabul qiladi, shuningdek xodimlar tomonidan qaror va muammoning optimal yechimlari to’g’risida kiritilgan takliflarni inobatga oladi. Xodimlar, muhokamaviy ishtirok etib, qabul qilingan qarorlarni bajaradilar;  qo’shma qarorli boshqarish uslubi. Bunda menejer muammoni o’rtaga qo’yadi va uni hal qilish uchun cheklangan shart-sharoitlarni o’rnatadi, xodimlar kelishilgan chegaralarda o’tkaziladigan tadbirlar to’g’risida mustaqil qaror chiqaradilar, menejer ruxsat beradi, lekin veto (ta’qiqlash) huquqini saqlab qoladi;  avtonom uslubi. Menejer hal qilish jarayonida o’z zimmasiga moderator (ya’ni o’zini chetga oluvchi) rolini oladi va yechimlarni jamlashga kiynaladi, xodimlar mustaqil chegaralar belgilanmagan holda, odatda ko’pchilik bilan qaror qabul qiladilar. 5.2. Boshqaruv taktikasi va strategiyasi. uning vositalari Boshqaruv vositalari: Sizning kurash reestringiz. Siz vaziyatlar va insonlarni qanday boshqarishni bilib, sizni boshqarishga urinib, sizga qarshi ishlatilayotgan harakatlarni oson bilib olasiz. Bu harakatlarni  
 
bilish muloqotni jonlantiradi, qarshilik ko’rsatishga o’zgacha tus beradi, hal 
qilinayotgan tortishuv yanada yuqori darajada amalga oshadi. 
Endi savollarga murojaat qilamiz. Vaziyatni boshqarish imkoniyatiga qanday 
omillar ta’sir etadi? Ularning qaysi birlaridan foydalanish mumkin? Qaysi omillarni 
hisobga olish zarur, aks holda ular Sizni o’z tub qiziqishlaringizdan ayrim harakat 
qilishga majbur qilishi mumkin? Boshqacha aytganda: Boshqaruv mexanizmi nima? 
Boshqaruv mexanizmiga o’zining muhim kategoriyalari va maxsus taktikasi 
xos. Boshqaruv mexanizmi kategoriyalari shartli ravishda to’rt turga bo’linadi: fizik, 
emotsional, ijtimoiy va aralash. 
1.Jismoniy vositalar. 
Jismoniy vositalar - bu biz bevosita kuzatadigan narsalar, aynan ularning 
o’zgarishi tez seziladi. O’zingizning qaysidir bir shaxsiy jismoniy sifatlaringizni 
kamchilik deb hisoblab, ularni o’zgacha xulq manerasi bilan qanday qoplashni hal 
qilishingiz mumkin. 
Jismoniy sifatlarning har birini alohida ko’rib o’tamiz, lekin shuni esda tutish 
muhim: bizning har birimizda ular birgalikda namoyon bo’ladi. Har birimizning 
kalbimizda ayrim elementlarni birlashtirgan o’z ideal fizik obrazimiz mavjud 
bo’lishi kerak. 
Buyi - bast 
Bizning jamiyatimizda o’rta va past buyli kishilar oldida ko’pincha baland 
buyli kishilarga ko’proq e’tibor beriladi. 
Kadrlar bo’limida o’tkazilgan so’rovlar ishga qabul qilishda yuqori bo’yli 
kishilarga ma’lum darajada ko’proq e’tibor berilishini yuzaga chiqardi. Bu 
erkaklarga ham, ayollarga ham taalluqli, lekin ayollarga nisbatan kamroq darajada. 
Aniqki, buyni haqiqiy o’stirish to’g’risida gan ham bo’lishi mumkin emas, 
lekin uni yuqoriroq qilib ko’rsatish mumkin. Buning uchun gavdaning tuzilishini 
o’zgartirishi mumkin, ya’ni “To’g’ri tik turing”, “To’g’ri o’tiring”, gavdani to’g’ri 
tuting. Gavdaning to’g’ri tutilishi - o’ziga ishonch va erkinlik tasavvuridir, 
shuningdek, bu kishini balandroq ko’rsatadi. Achinarli tutilgan gavda zaiflikni 
ma’lum qiladi. O’z vaqtida bundan foydalanishingiz mumkin. 
bilish muloqotni jonlantiradi, qarshilik ko’rsatishga o’zgacha tus beradi, hal qilinayotgan tortishuv yanada yuqori darajada amalga oshadi. Endi savollarga murojaat qilamiz. Vaziyatni boshqarish imkoniyatiga qanday omillar ta’sir etadi? Ularning qaysi birlaridan foydalanish mumkin? Qaysi omillarni hisobga olish zarur, aks holda ular Sizni o’z tub qiziqishlaringizdan ayrim harakat qilishga majbur qilishi mumkin? Boshqacha aytganda: Boshqaruv mexanizmi nima? Boshqaruv mexanizmiga o’zining muhim kategoriyalari va maxsus taktikasi xos. Boshqaruv mexanizmi kategoriyalari shartli ravishda to’rt turga bo’linadi: fizik, emotsional, ijtimoiy va aralash. 1.Jismoniy vositalar. Jismoniy vositalar - bu biz bevosita kuzatadigan narsalar, aynan ularning o’zgarishi tez seziladi. O’zingizning qaysidir bir shaxsiy jismoniy sifatlaringizni kamchilik deb hisoblab, ularni o’zgacha xulq manerasi bilan qanday qoplashni hal qilishingiz mumkin. Jismoniy sifatlarning har birini alohida ko’rib o’tamiz, lekin shuni esda tutish muhim: bizning har birimizda ular birgalikda namoyon bo’ladi. Har birimizning kalbimizda ayrim elementlarni birlashtirgan o’z ideal fizik obrazimiz mavjud bo’lishi kerak. Buyi - bast Bizning jamiyatimizda o’rta va past buyli kishilar oldida ko’pincha baland buyli kishilarga ko’proq e’tibor beriladi. Kadrlar bo’limida o’tkazilgan so’rovlar ishga qabul qilishda yuqori bo’yli kishilarga ma’lum darajada ko’proq e’tibor berilishini yuzaga chiqardi. Bu erkaklarga ham, ayollarga ham taalluqli, lekin ayollarga nisbatan kamroq darajada. Aniqki, buyni haqiqiy o’stirish to’g’risida gan ham bo’lishi mumkin emas, lekin uni yuqoriroq qilib ko’rsatish mumkin. Buning uchun gavdaning tuzilishini o’zgartirishi mumkin, ya’ni “To’g’ri tik turing”, “To’g’ri o’tiring”, gavdani to’g’ri tuting. Gavdaning to’g’ri tutilishi - o’ziga ishonch va erkinlik tasavvuridir, shuningdek, bu kishini balandroq ko’rsatadi. Achinarli tutilgan gavda zaiflikni ma’lum qiladi. O’z vaqtida bundan foydalanishingiz mumkin.  
 
O’zingizda kat’iyatlikni ko’rsatmang - kuchingiz yetmasligini ko’rsatib 
qo’yasiz. Agar, Siz haqiqatda o’zingizni ishonchsiz sezib, buni ko’rsatsangiz 
mag’lubiyatga uchraysiz. Boshqa tomondan, Siz kuchli va o’ziga ishongan inson 
“rolini o’ynasangiz”, ikkita narsa sodir bo’lishi mumkin: birinchisi, Sizning 
raqibingiz kim kuchga va ka’tiyatga ega kishini ifoda etayotganini hisobga olishga 
majbur bo’ladi. Ikkinchidan, o’zingizning “zo’r”ligingizni namoyon qilib, Siz 
haqiqatdan ham o’zingizni kat’iyatli deb his qilasiz. 
Lekin bunday xulq asosiy printsip - har qanday vaziyatda ham nimani 
xoxlayotganingizni bilishingiz zarurligi bilan bevosita bog’liq. Sizga qanday yakun 
ma’qulligini bilib olsangiz, barcha imkoniyatlaringizni ishga solishingiz mumkin. 
Qo’l qisishuv. 
Biz har kuni bir-birimizning qo’limizni qisamiz, lekin buni ko’pincha 
noto’g’ri qilamiz. Bu yerda hech qanday qiyinchiliklar yo’q, do’stona qo’l 
qisishuvlar esa ko’p ma’noni bildiradi. Bu boshqalar bilan jismoniy aloqaga 
kirishishning eng birinchi va asosan yagona usulidir. Va bu o’z vazifasini bajarishi 
lozim. 
Yaxshi qo’l qisishuvni ikkita so’z - qisqa va kuchli so’zlari bilan ifodalash 
mumkin. Qo’l qisishuv kuchi qat’iy ishonchdan darak beradi. 
Ovoz. 
Qo’l qisishni oddiy “Salom!” yoki “Assalomu - alaykum!” degan so’zlar bilan 
bajargan ma’qul. Lekin bu so’zlar aniq eshitilishi va erkin, hamda ishonchga to’la 
bo’lishi kerak. Siz insonga ishonmagan takdiringizda ham buni bildirmang. 
Sizning qadam tashlashingiz kabi nutqingiz ham ravon bo’lsin. Tez gapirish 
insonni fikridan adashtiradi, hayajonlanishingizni ko’rsatib qo’yadi. Siz qabul 
qilishga 
qulay 
bo’lgan 
tezlik 
bilan 
ifodali 
qilib 
gapiring. 
Nima 
gapirayotganligingizni faqatgina uylab emas, balki qanday gapirayotganingizga ham 
qo’loq tuting. Ovozingiz qanday eshitilishini tasavvur qiling.  
Boshqalar muloqotda o’zini qanday tutishini kuzating. 
Muloqotga kirishayotgan tomonlarni kuzatishning ko’p imkoniyatlari 
mavjud. Kinofilmlarda ham, teleko’rsatuvlarda ham tanishuv va uchrashuv 
O’zingizda kat’iyatlikni ko’rsatmang - kuchingiz yetmasligini ko’rsatib qo’yasiz. Agar, Siz haqiqatda o’zingizni ishonchsiz sezib, buni ko’rsatsangiz mag’lubiyatga uchraysiz. Boshqa tomondan, Siz kuchli va o’ziga ishongan inson “rolini o’ynasangiz”, ikkita narsa sodir bo’lishi mumkin: birinchisi, Sizning raqibingiz kim kuchga va ka’tiyatga ega kishini ifoda etayotganini hisobga olishga majbur bo’ladi. Ikkinchidan, o’zingizning “zo’r”ligingizni namoyon qilib, Siz haqiqatdan ham o’zingizni kat’iyatli deb his qilasiz. Lekin bunday xulq asosiy printsip - har qanday vaziyatda ham nimani xoxlayotganingizni bilishingiz zarurligi bilan bevosita bog’liq. Sizga qanday yakun ma’qulligini bilib olsangiz, barcha imkoniyatlaringizni ishga solishingiz mumkin. Qo’l qisishuv. Biz har kuni bir-birimizning qo’limizni qisamiz, lekin buni ko’pincha noto’g’ri qilamiz. Bu yerda hech qanday qiyinchiliklar yo’q, do’stona qo’l qisishuvlar esa ko’p ma’noni bildiradi. Bu boshqalar bilan jismoniy aloqaga kirishishning eng birinchi va asosan yagona usulidir. Va bu o’z vazifasini bajarishi lozim. Yaxshi qo’l qisishuvni ikkita so’z - qisqa va kuchli so’zlari bilan ifodalash mumkin. Qo’l qisishuv kuchi qat’iy ishonchdan darak beradi. Ovoz. Qo’l qisishni oddiy “Salom!” yoki “Assalomu - alaykum!” degan so’zlar bilan bajargan ma’qul. Lekin bu so’zlar aniq eshitilishi va erkin, hamda ishonchga to’la bo’lishi kerak. Siz insonga ishonmagan takdiringizda ham buni bildirmang. Sizning qadam tashlashingiz kabi nutqingiz ham ravon bo’lsin. Tez gapirish insonni fikridan adashtiradi, hayajonlanishingizni ko’rsatib qo’yadi. Siz qabul qilishga qulay bo’lgan tezlik bilan ifodali qilib gapiring. Nima gapirayotganligingizni faqatgina uylab emas, balki qanday gapirayotganingizga ham qo’loq tuting. Ovozingiz qanday eshitilishini tasavvur qiling. Boshqalar muloqotda o’zini qanday tutishini kuzating. Muloqotga kirishayotgan tomonlarni kuzatishning ko’p imkoniyatlari mavjud. Kinofilmlarda ham, teleko’rsatuvlarda ham tanishuv va uchrashuv  
 
sahnalarini ko’rish mumkin. Ko’rish vaqtida e’tibor bering. Ovozga, gavda 
tutilishiga, harakatlarning ravonligiga e’tibor qiling. Insonlarni muloqot jarayonida 
kuzatish mumkin bo’lgan sharoitlarda ishlasangiz, bundan foydalaning. Muloqot 
boshlanishini, masalan, restoranda ham kursa bo’ladi. Mana ishbilarmonlar bir-
birini qarshilamoqda. Ular buni qanday bajaradilar? Nima sodir bo’layapti? Insonlar 
qanday qilib shakllanib bo’lgan guruhlarga qo’shilayaptilar? Bu qanday harakatlar 
bilan amalga oshirilmoqda? Sodir bo’layotgan narsalarni kuzatishdan foydali 
xulosalar chiqaring. Bu narsalarga yuzaki qaramang, asl mohiyatiga e’tibor bering. 
Mumkin bo’lgan vaziyatlarni tasavvur qiling. Har bir qulay vaziyatlarda Siz muloqot 
yo’llari va usullarini amalda qo’llang. Siz endi qatnashadigan vaziyat holatlarini 
tahlil qilish uchun vaqtga ega bo’lib, muloqot jarayonida erishmoqchi bo’lgan 
maqsadingizni aniq qo’yib, Siz ancha ustunlikni qo’lga kiritasiz. Balki har qachon 
va har qanday holatda omad sizga qo’lib boqmas, lekin Sizning g’alabalaringizning 
o’rtacha darajasi yuqori bo’ladi. 
2. Emotsional (mental) vositalar. 
Boshqaruvning ko’pgina emotsional vositalaridan biz quyidagilariga 
to’xtalamiz: 
«Qila olmoq – bajarmoq» o’rtasidagi munosabat  
Agar siz vazifani bajarish mumkinligiga o’zingizni ishontirsangiz va 
ishonsangiz: Siz uni bajarasiz. 
Joylashuvning ta’siri 
Xulq-atvorning qanday namoyon bo’lishiga “Bu yerda men o’z uyimdaman. 
Bu mening makonim” deb his qilish ham ta’sir etadi. O’zingizga ishonch, Sizga 
tanish bo’lgan ba’zi joylarda his qiladigan xotirjamlikni, agar Siz bu hissiyotni 
istagingizga ko’ra uyg’ota olsangiz - har qachon va har qanday joyda xotirjam 
bo’lishingizga yordam beradi.  
Muloqot turini tanlash 
Ko’pincha Sizda muloqot turini tanlash imkoniyati mavjud: masalan, Siz 
telefonda yoki yuzma-yuz gaplashishingiz mumkin. O’zingizga eng qulay va 
samaralisini tanlang. 
sahnalarini ko’rish mumkin. Ko’rish vaqtida e’tibor bering. Ovozga, gavda tutilishiga, harakatlarning ravonligiga e’tibor qiling. Insonlarni muloqot jarayonida kuzatish mumkin bo’lgan sharoitlarda ishlasangiz, bundan foydalaning. Muloqot boshlanishini, masalan, restoranda ham kursa bo’ladi. Mana ishbilarmonlar bir- birini qarshilamoqda. Ular buni qanday bajaradilar? Nima sodir bo’layapti? Insonlar qanday qilib shakllanib bo’lgan guruhlarga qo’shilayaptilar? Bu qanday harakatlar bilan amalga oshirilmoqda? Sodir bo’layotgan narsalarni kuzatishdan foydali xulosalar chiqaring. Bu narsalarga yuzaki qaramang, asl mohiyatiga e’tibor bering. Mumkin bo’lgan vaziyatlarni tasavvur qiling. Har bir qulay vaziyatlarda Siz muloqot yo’llari va usullarini amalda qo’llang. Siz endi qatnashadigan vaziyat holatlarini tahlil qilish uchun vaqtga ega bo’lib, muloqot jarayonida erishmoqchi bo’lgan maqsadingizni aniq qo’yib, Siz ancha ustunlikni qo’lga kiritasiz. Balki har qachon va har qanday holatda omad sizga qo’lib boqmas, lekin Sizning g’alabalaringizning o’rtacha darajasi yuqori bo’ladi. 2. Emotsional (mental) vositalar. Boshqaruvning ko’pgina emotsional vositalaridan biz quyidagilariga to’xtalamiz: «Qila olmoq – bajarmoq» o’rtasidagi munosabat Agar siz vazifani bajarish mumkinligiga o’zingizni ishontirsangiz va ishonsangiz: Siz uni bajarasiz. Joylashuvning ta’siri Xulq-atvorning qanday namoyon bo’lishiga “Bu yerda men o’z uyimdaman. Bu mening makonim” deb his qilish ham ta’sir etadi. O’zingizga ishonch, Sizga tanish bo’lgan ba’zi joylarda his qiladigan xotirjamlikni, agar Siz bu hissiyotni istagingizga ko’ra uyg’ota olsangiz - har qachon va har qanday joyda xotirjam bo’lishingizga yordam beradi. Muloqot turini tanlash Ko’pincha Sizda muloqot turini tanlash imkoniyati mavjud: masalan, Siz telefonda yoki yuzma-yuz gaplashishingiz mumkin. O’zingizga eng qulay va samaralisini tanlang.  
 
Telefon boshlash uchun yaxshi - Siz suhbatdan oldin yozuvlarni tayyorlab, 
oldingizga qo’yib qo’yasiz. 
Muvozanatning ko’rinishi 
Sizning rakibingiz o’z ustunligiga ishonadi. Sizga o’z xukmini o’tkazish 
mumkinligiga ishonib, uni o’ziga kat’iy ishonch hissiyoti qamrab oladi. Siz uning 
fikrlarini o’zingizga kerakli tomonga burishingiz mumkin va mantiqiy nihoyaga 
yetgandan so’ng, baxslashuvni uning o’z so’zlari bilan yakunlang, lekin bunda Sizga 
kerakli bo’lgan narsalarni uqtirib turing. 
3.Boshqaruvning ijtimoiy vositalari. 
Ijtimoiy borlikning ba’zi haqikatlari borki, ularning mohiyatini tushunib, o’z 
foydangiz uchun ishlatishingiz mumkin. Bu kabi narsalarning insonlarning o’zaro 
munosabatlariga qanday ta’sir ko’rsatishini anglamasak, o’zimiz bilmagan holda 
boshqaruv vositalari ta’siriga tushib qolishimiz mumkin. Boshqaruvning ijtimoiy 
vositalariga quyidagi kategoriyalarni kiritish mumkin. 
Leksika. 
O’z fikrimizni qanday so’zlar bilan ifodalaymiz? Ishlatadigan so’zlarimizga 
qarab, kishilarning qaysi toifasidanligimiz tez bilinadi. Bu - biz har doim “yuqori 
stilda” gaplashishimiz zarur degani emas so’zlar vaziyatga to’g’ri kelishi kerak. 
“Mening go’zal xonimim” myuziklida professor Xiggins shunday degan edi: Eliza 
Dulittl o’z talaffuzi bilan “kuchaga maxkum qilingan”. Uning nutki o’zgardi - Eliza 
boshqa insonga aylandi. 
To’g’ri, yaxshi tilda ganiring - o’zingizga ishonchni, fikrlarni erkin ifodalash 
qobiliyatingizni namoyon qiling. 
Jargon. 
Bu tilning alohida qismi, uning leksikasining bo’linmasi. Har bir kasb, etnik 
guruh, bir yerlik kishilar shunday so’zlar va iboralarga ega bo’lib, ularni 
“o’ziniki”lar orasida ishlatishi odatga aylangan. “O’ziniki” bo’lishni istaysizmi - shu 
guruhning, shu insonning jargonini (ommaviy tilini) o’rganing, undan foydalanishga 
tayyorlaning. Agar bu juda qiyin, maxsus jargon bo’lsa, Sizning bilimlaringiz 
suhbatdoshingiz uchun kutilmagan hol bo’ladi, va bu Sizning yutug’ingiz. Lekin 
Telefon boshlash uchun yaxshi - Siz suhbatdan oldin yozuvlarni tayyorlab, oldingizga qo’yib qo’yasiz. Muvozanatning ko’rinishi Sizning rakibingiz o’z ustunligiga ishonadi. Sizga o’z xukmini o’tkazish mumkinligiga ishonib, uni o’ziga kat’iy ishonch hissiyoti qamrab oladi. Siz uning fikrlarini o’zingizga kerakli tomonga burishingiz mumkin va mantiqiy nihoyaga yetgandan so’ng, baxslashuvni uning o’z so’zlari bilan yakunlang, lekin bunda Sizga kerakli bo’lgan narsalarni uqtirib turing. 3.Boshqaruvning ijtimoiy vositalari. Ijtimoiy borlikning ba’zi haqikatlari borki, ularning mohiyatini tushunib, o’z foydangiz uchun ishlatishingiz mumkin. Bu kabi narsalarning insonlarning o’zaro munosabatlariga qanday ta’sir ko’rsatishini anglamasak, o’zimiz bilmagan holda boshqaruv vositalari ta’siriga tushib qolishimiz mumkin. Boshqaruvning ijtimoiy vositalariga quyidagi kategoriyalarni kiritish mumkin. Leksika. O’z fikrimizni qanday so’zlar bilan ifodalaymiz? Ishlatadigan so’zlarimizga qarab, kishilarning qaysi toifasidanligimiz tez bilinadi. Bu - biz har doim “yuqori stilda” gaplashishimiz zarur degani emas so’zlar vaziyatga to’g’ri kelishi kerak. “Mening go’zal xonimim” myuziklida professor Xiggins shunday degan edi: Eliza Dulittl o’z talaffuzi bilan “kuchaga maxkum qilingan”. Uning nutki o’zgardi - Eliza boshqa insonga aylandi. To’g’ri, yaxshi tilda ganiring - o’zingizga ishonchni, fikrlarni erkin ifodalash qobiliyatingizni namoyon qiling. Jargon. Bu tilning alohida qismi, uning leksikasining bo’linmasi. Har bir kasb, etnik guruh, bir yerlik kishilar shunday so’zlar va iboralarga ega bo’lib, ularni “o’ziniki”lar orasida ishlatishi odatga aylangan. “O’ziniki” bo’lishni istaysizmi - shu guruhning, shu insonning jargonini (ommaviy tilini) o’rganing, undan foydalanishga tayyorlaning. Agar bu juda qiyin, maxsus jargon bo’lsa, Sizning bilimlaringiz suhbatdoshingiz uchun kutilmagan hol bo’ladi, va bu Sizning yutug’ingiz. Lekin  
 
ommaviy so’zlarni me’yorida ishlating, oshirib yubormang. Jargon so’zlari ko’payib 
ketganini sezsangiz, iloji boricha tabiiylikni saqlang, chunki Sizni “soxta” deb 
tushunishlari mumkin. O’zingizni bilimdon qilib ko’rsatmang. 
Mashhur ismni aytish. 
Jargondan qanday maqsadda foydalansangiz, raqibingiz uchun hurmatli 
bo’lgan mashhur ismni aytib ham shunday natijaga erishishingiz mumkin. Siz ish 
orasida shunday kishini tanishingizni aytib ko’ysangiz, Sizga e’tibor va hattoki, 
hurmat ta’minlangani. Ammo, bunda ham oshirib yubormaslik kerak, Sizga tanish 
kishilar qatoriga boshqa notanish kishilarni ham qo’shib yubormang. 
TSitatalar, manbalar. 
Ko’pchilik o’z qarashlari, fikrlarini ma’qullab - “Men... bilaman” deb 
aytadilar. Biroq bunda faqatgina shu bilimlaringizni aytib qolmasdan, balki shu 
bilimlarning manbalarini keltirishingiz mumkin. Maxsus adabiyotlardan tsitatalar, 
ma’lumotlar gapirib berish orqali mazkur sohadagi bilimlaringizni namoyon qilish 
ortiqcha bo’lmaydi. SHuning uchun ba’zan “Biror narsaga muvofiq...” yoki 
“qandaydir qonunga binoan” degan jumlalarni qo’shish o’rinlidir. Bu Sizning 
gapingizga qiziqishni kuchaytiradi. Aniqki, bunday taktikani qo’llash uchun 
tayyorgarliklar qurish zarur. Avtoritetlarga (allomalarga) tayanishni yoki 
kitoblardan tsitatalar keltirishni istasangiz, gaplaringizning to’g’riligiga ishonch 
hosil qilishingiz zarur. Buning uchun jiddiy tayyorlaning. Maxsus adabiyotlarni 
mutolaa qiling, bilimli kishilar bilan suhbatlashing. Axborotni ishlatishdan oldin, uni 
to’plang va tahlil qiling. 
4. Aralash vositalar. 
Boshqarishning boshqa vositalarini keng usullar to’plamidan iborat aralash 
kategoriyasiga kiritish mumkin. Ulardan ba’zilari: 
Yozuvlar. 
Suhbat chog’ida oldindan yozib qo’ygan o’z yozuvlaringizga qarab 
quyishingiz mumkin. Yozuvlar bo’yicha tsitatalar keltiring va har qanday bahsda 
so’zsiz ustunlik Sizga ta’minlanadi. Bahslashuvning eng muhim lahzalarida 
raqibingizning so’zlarini yashirmasdan yozib boring. Bu bilan - Sizning 
ommaviy so’zlarni me’yorida ishlating, oshirib yubormang. Jargon so’zlari ko’payib ketganini sezsangiz, iloji boricha tabiiylikni saqlang, chunki Sizni “soxta” deb tushunishlari mumkin. O’zingizni bilimdon qilib ko’rsatmang. Mashhur ismni aytish. Jargondan qanday maqsadda foydalansangiz, raqibingiz uchun hurmatli bo’lgan mashhur ismni aytib ham shunday natijaga erishishingiz mumkin. Siz ish orasida shunday kishini tanishingizni aytib ko’ysangiz, Sizga e’tibor va hattoki, hurmat ta’minlangani. Ammo, bunda ham oshirib yubormaslik kerak, Sizga tanish kishilar qatoriga boshqa notanish kishilarni ham qo’shib yubormang. TSitatalar, manbalar. Ko’pchilik o’z qarashlari, fikrlarini ma’qullab - “Men... bilaman” deb aytadilar. Biroq bunda faqatgina shu bilimlaringizni aytib qolmasdan, balki shu bilimlarning manbalarini keltirishingiz mumkin. Maxsus adabiyotlardan tsitatalar, ma’lumotlar gapirib berish orqali mazkur sohadagi bilimlaringizni namoyon qilish ortiqcha bo’lmaydi. SHuning uchun ba’zan “Biror narsaga muvofiq...” yoki “qandaydir qonunga binoan” degan jumlalarni qo’shish o’rinlidir. Bu Sizning gapingizga qiziqishni kuchaytiradi. Aniqki, bunday taktikani qo’llash uchun tayyorgarliklar qurish zarur. Avtoritetlarga (allomalarga) tayanishni yoki kitoblardan tsitatalar keltirishni istasangiz, gaplaringizning to’g’riligiga ishonch hosil qilishingiz zarur. Buning uchun jiddiy tayyorlaning. Maxsus adabiyotlarni mutolaa qiling, bilimli kishilar bilan suhbatlashing. Axborotni ishlatishdan oldin, uni to’plang va tahlil qiling. 4. Aralash vositalar. Boshqarishning boshqa vositalarini keng usullar to’plamidan iborat aralash kategoriyasiga kiritish mumkin. Ulardan ba’zilari: Yozuvlar. Suhbat chog’ida oldindan yozib qo’ygan o’z yozuvlaringizga qarab quyishingiz mumkin. Yozuvlar bo’yicha tsitatalar keltiring va har qanday bahsda so’zsiz ustunlik Sizga ta’minlanadi. Bahslashuvning eng muhim lahzalarida raqibingizning so’zlarini yashirmasdan yozib boring. Bu bilan - Sizning  
 
pozitsiyalaringizni mustahkamlovchi narsalarni qaytarib, Siz uni butunlay 
qurolsizlantirishingiz mumkin. 
Yakuniy mulohazalar. 
Nihoyat, bahslashuv natijasida chiqarilgan xulosalarni o’zingiz ifodalang va 
rakibingiz Siz bilan kelishishiga harakat qiling. Siz o’z nuqtai nazaringizni tan 
olinishiga faqat uni shakllantirish bilangina erishishingiz mumkin. Raqibingiz 
qisman qo’shilmasa ham, umuman Sizning xulosalaringizni qabul qilishi mumkin.  
 
5.3. Rahbar boshqaruv uslublari 
Boshliq va buysunuvchini o’zaro munosabatlariga alohida talablar qo’yiladi. 
Odatda rahbar - jamoada muhim shaxs. U insonlar bilan qanday muomala qilishi, 
qay tarzda va nimalarga aralashishi, o’z qo’l ostidagilarga munosabatiga ko’p narsa 
bog’liq. 
Nemis yozuvchisi Knoblokning rahbarga jamoadagi xulqda o’z yo’lini topib 
olish ba’zan qanchalik murakkabligini aks ettiruvchi hajviyasi ko’pchilikka ma’lum: 
“Ishga vaqtida kelsa”, “Ishga azonlab yugurib kelibdi, bizni aldamoqchi” 
deydilar. Kech kelsa, kesatib: “Boshliqlar kechikmaydilar, ular ushlanib qoladilar”- 
deydilar. “Rafiqangiz, bolalaringiz tuzukmi” desa - “Birovning ishiga bo’rnini 
tiqadi”. So’ramasa - “SHunakayam kurs bo’ladimi” deydilar. 
“Qanday taklif bor?” - deb qiziqsa - “O’zida hech qanday taklif yo’q”, deb 
shivirlaydi. So’ramasa - “Jamoa fikriga qo’lok solmaydi”. 
Masalani tez hal kilsa - shoshma-shoshar, uylashni istamaydi. Sekin hal qilsa 
– qat’iyatsiz, ma’suliyatdan qochuvchi. 
Yangi shtat birligini talab kilsa - shtatni ko’paytiradi. “Bor kuchlar bilan 
uddalaymiz” desa - “Bizni qurbon qilmoqchi” deb norozi bo’ladilar. 
Yuqoridagi ko’rsatmalarsiz ish yuritsa - o’zboshimcha, ko’rsatmalarni aniq 
bajarsa - eski byurokrat. Xazillashsa - “Qitiqlamasang kulmaydi”. Hazillashmasa 
“Hech kulganini ko’rganmisizlar?” deb gapiradilar. 
Do’stona muomala qilsa - ishonchga kirib olmoqchi. O’zini alohida tutsa- 
manman. 
pozitsiyalaringizni mustahkamlovchi narsalarni qaytarib, Siz uni butunlay qurolsizlantirishingiz mumkin. Yakuniy mulohazalar. Nihoyat, bahslashuv natijasida chiqarilgan xulosalarni o’zingiz ifodalang va rakibingiz Siz bilan kelishishiga harakat qiling. Siz o’z nuqtai nazaringizni tan olinishiga faqat uni shakllantirish bilangina erishishingiz mumkin. Raqibingiz qisman qo’shilmasa ham, umuman Sizning xulosalaringizni qabul qilishi mumkin. 5.3. Rahbar boshqaruv uslublari Boshliq va buysunuvchini o’zaro munosabatlariga alohida talablar qo’yiladi. Odatda rahbar - jamoada muhim shaxs. U insonlar bilan qanday muomala qilishi, qay tarzda va nimalarga aralashishi, o’z qo’l ostidagilarga munosabatiga ko’p narsa bog’liq. Nemis yozuvchisi Knoblokning rahbarga jamoadagi xulqda o’z yo’lini topib olish ba’zan qanchalik murakkabligini aks ettiruvchi hajviyasi ko’pchilikka ma’lum: “Ishga vaqtida kelsa”, “Ishga azonlab yugurib kelibdi, bizni aldamoqchi” deydilar. Kech kelsa, kesatib: “Boshliqlar kechikmaydilar, ular ushlanib qoladilar”- deydilar. “Rafiqangiz, bolalaringiz tuzukmi” desa - “Birovning ishiga bo’rnini tiqadi”. So’ramasa - “SHunakayam kurs bo’ladimi” deydilar. “Qanday taklif bor?” - deb qiziqsa - “O’zida hech qanday taklif yo’q”, deb shivirlaydi. So’ramasa - “Jamoa fikriga qo’lok solmaydi”. Masalani tez hal kilsa - shoshma-shoshar, uylashni istamaydi. Sekin hal qilsa – qat’iyatsiz, ma’suliyatdan qochuvchi. Yangi shtat birligini talab kilsa - shtatni ko’paytiradi. “Bor kuchlar bilan uddalaymiz” desa - “Bizni qurbon qilmoqchi” deb norozi bo’ladilar. Yuqoridagi ko’rsatmalarsiz ish yuritsa - o’zboshimcha, ko’rsatmalarni aniq bajarsa - eski byurokrat. Xazillashsa - “Qitiqlamasang kulmaydi”. Hazillashmasa “Hech kulganini ko’rganmisizlar?” deb gapiradilar. Do’stona muomala qilsa - ishonchga kirib olmoqchi. O’zini alohida tutsa- manman.  
 
Ishlar yaxshi ketayotgan bo’lsa pirovardida, bu biz ishlayapmiz. Reja 
bajarilmasa - qilmishiga yarasha, u bir o’zi aybdor - deydilar. 
Odatda rahbarlikni uch tipga ajratadilar - avtoritar, demokratik va erkin 
(liberal). Ishga doir etiket xulqning qanday yo’nalishini tanlashga maslahat beradi? 
O’zingiz hal qiling. 
Avtoritar rahbar qarorlarni yakka o’zi qabul qiladi va bo’ysinuvchilarning 
xatti-harakatlarini, ularga tashabbus ko’rsatish imkoniyatini bermay, qat’iy ravishda 
belgilaydi. Bunday rahbarga o’z shaxsini yuqori baholash va qo’l ostidagilarning 
ishchanlik va insoniy sifatlariga yetarli baho bermaslik xos. U odatda o’zini va u 
boshqarayotgan firmani, o’zini va unga buyso’ngan jamoani bir-biriga 
tenglashtiradi, ko’pincha ishda “yonadi”, o’zini usiz tasavvur qila olmaydi, shaxsiy 
hayotini unutadi, kuchini ayamasdan, lekin qo’l ostidagilari haqida qayg’urmasdan 
ishlaydi. Avtoritar rahbar ko’pincha hech qanday xarajatlarni, shu jumladan 
insonlarni ham ayamasdan ishlab chiqarish maqsadlariga erishishni ko’zlaydi. 
Bunday rahbar bilan birga kishilar o’zlarini “vulqon”dagidek, favqulotdagi vaziyat 
holatida his qiladilar. Ularni zaruriyatsiz bezovta qiladilar, asablariga tegadilar, 
xaddan tashqari ishlatadilar. Bunday tipni “Rahbar o’zini qanday tutmasligi kerak” 
degan qo’llanmaga kiritish mumkin. Biroq avtokratni qattikqo’l rahbar bilan 
adashtirmaslik kerak. 
Rahbarlikning demokratik uslubi bo’ysinuvchilarga ularning malakasi va ish 
xususiyatlariga mos bo’lgan mustakkilikni berish, ishlab chiqarish masalalarini 
ularning bevosita ishtirokida yoki hech bo’lmaganda ular bilan muhokama 
qilingandan so’ng hal qilish, ularning ishlashi uchun zaruriy sharoitlarni yaratish, 
ularning harakatlarini holis baholash, insonlarga ijobiy munosabatda bo’lish va 
ularning ehtiyojlari haqida o’ylash kabilarni ko’zlaydi. Rahbarning bunday 
harakatlari nafaqat yakkaboshchilik printsiplarini barbod qilib anarxiyaga olib 
keladi, balki rahbarning real hokimligini va obro’sini mustahkamlaydi, jamoada 
unumli ish sharoitini yaratishga ko’maklashadi. Rahbarlikning bu uslubida qo’l 
ostidagilarning tashvishlari va qiziqishlarini bilish zarur. Yirik yapon firmalarining 
birida shunday qoida mavjud: “Haftada soat, oyda kun”. Aynan shunday davriylik 
Ishlar yaxshi ketayotgan bo’lsa pirovardida, bu biz ishlayapmiz. Reja bajarilmasa - qilmishiga yarasha, u bir o’zi aybdor - deydilar. Odatda rahbarlikni uch tipga ajratadilar - avtoritar, demokratik va erkin (liberal). Ishga doir etiket xulqning qanday yo’nalishini tanlashga maslahat beradi? O’zingiz hal qiling. Avtoritar rahbar qarorlarni yakka o’zi qabul qiladi va bo’ysinuvchilarning xatti-harakatlarini, ularga tashabbus ko’rsatish imkoniyatini bermay, qat’iy ravishda belgilaydi. Bunday rahbarga o’z shaxsini yuqori baholash va qo’l ostidagilarning ishchanlik va insoniy sifatlariga yetarli baho bermaslik xos. U odatda o’zini va u boshqarayotgan firmani, o’zini va unga buyso’ngan jamoani bir-biriga tenglashtiradi, ko’pincha ishda “yonadi”, o’zini usiz tasavvur qila olmaydi, shaxsiy hayotini unutadi, kuchini ayamasdan, lekin qo’l ostidagilari haqida qayg’urmasdan ishlaydi. Avtoritar rahbar ko’pincha hech qanday xarajatlarni, shu jumladan insonlarni ham ayamasdan ishlab chiqarish maqsadlariga erishishni ko’zlaydi. Bunday rahbar bilan birga kishilar o’zlarini “vulqon”dagidek, favqulotdagi vaziyat holatida his qiladilar. Ularni zaruriyatsiz bezovta qiladilar, asablariga tegadilar, xaddan tashqari ishlatadilar. Bunday tipni “Rahbar o’zini qanday tutmasligi kerak” degan qo’llanmaga kiritish mumkin. Biroq avtokratni qattikqo’l rahbar bilan adashtirmaslik kerak. Rahbarlikning demokratik uslubi bo’ysinuvchilarga ularning malakasi va ish xususiyatlariga mos bo’lgan mustakkilikni berish, ishlab chiqarish masalalarini ularning bevosita ishtirokida yoki hech bo’lmaganda ular bilan muhokama qilingandan so’ng hal qilish, ularning ishlashi uchun zaruriy sharoitlarni yaratish, ularning harakatlarini holis baholash, insonlarga ijobiy munosabatda bo’lish va ularning ehtiyojlari haqida o’ylash kabilarni ko’zlaydi. Rahbarning bunday harakatlari nafaqat yakkaboshchilik printsiplarini barbod qilib anarxiyaga olib keladi, balki rahbarning real hokimligini va obro’sini mustahkamlaydi, jamoada unumli ish sharoitini yaratishga ko’maklashadi. Rahbarlikning bu uslubida qo’l ostidagilarning tashvishlari va qiziqishlarini bilish zarur. Yirik yapon firmalarining birida shunday qoida mavjud: “Haftada soat, oyda kun”. Aynan shunday davriylik  
 
bilan yuqori rahbarlikni o’z ichiga olgan ma’muriyat tsexga keladi va ishchilar bilan 
yonma-yon konveyerda ishlaydi. Bunday amaliyot tashabbuskorlari hisoblaganidek, 
bu ishchilar bilan aloqani saqlashga, ularning kayfiyati, ish va turmush sharoitlarini 
bilishga imkon beradi. Rahbarlikning bunday uslubi eng ma’qul hisoblanadi. 
Liberal uslub. Buni ko’pincha rahbar ishni o’z holiga tashlab qo’yganda 
albatta, samarasiz sifatida ko’radilar. 
Ammo ayrim kichik ishlab chiqarish guruhlarida, ilmiy jamoalarda, qaerda 
yuzaki majburlash va faoliyatni yo’naltirish talab qilinsa, u juda muhim, bunday 
uslub xodimlar bilan xushmuomala bo’lishni, ularning ish jarayoniga minimal 
aralashishni, 
bo’ysinuvchilar 
fikrini 
hurmatlashni, 
ishga 
doir 
bahslarini 
rag’batlantirishni va shu kabilarni ko’zlaydi. 
Ko’pincha rahbar va bo’ysinuvchilar o’rtasida masofa bo’lishi zarur, yaxshi 
munosabatlar va talabchanlik birga bo’lolmaydi degan fikr ko’p uchraydi, ammo 
g’arbda rahbariyat va bo’ysinuvchilar o’rtasidagi munosabatlarning demokratikligi 
aslo ishga taxdid solmaydi. Ko’p firmalarda bunday munosabat mijozlar va 
buyurtmachilarning qiziqishidan kelib chiqadi. Xizmatchining mijozlar bilan 
qanday muomala qilishi yollovchilarning unga bo’lgan muomalasining aks etishidir. 
Agar 
firma 
xodimlari 
rahbariyatdan 
rozi 
bo’lmasalar 
mijozlar 
haqida 
qayg’urmaydilar. Faqat jonkuyarlikkina jonkuyarlikni tug’diradi. 
Eng avvalo, vaqt cheklanganligiga qaramay rahbar ishga doir suhbat 
tashabbusini topishga o’rganishi darkor. Boshliqning bo’ysinuvchiga har qanday 
harakati oddiy bir shaxsning boshqa shaxsga munosabati sifatida emas, balki 
hokimiyatga ega bo’lgan shaxsning boshqa shaxsga harakati sifatida qabul qilinadi. 
SHuning uchun rahbarning qaysi bir jamoa a’zosini xush kurmasligi uning 
muomalasida ko’rinmasligi kerak, aks holda ular boshliqning insonni shaxsiy, 
kasbiy va boshqa hislatlariga berilgan baho deb tushunilishi mumkin. Va aksincha, 
boshliq va bo’ysinuvchining shaxsiy do’stona munosabatlari xizmat munosabatlari 
sohasiga ta’sir qilmasligi zarur. Agar rahbar xizmat munosabatlarini shaxsiy 
munosabatlar asosida shakllantirsa, hech qachon katta obro’-e’tibor va hurmat 
bilan yuqori rahbarlikni o’z ichiga olgan ma’muriyat tsexga keladi va ishchilar bilan yonma-yon konveyerda ishlaydi. Bunday amaliyot tashabbuskorlari hisoblaganidek, bu ishchilar bilan aloqani saqlashga, ularning kayfiyati, ish va turmush sharoitlarini bilishga imkon beradi. Rahbarlikning bunday uslubi eng ma’qul hisoblanadi. Liberal uslub. Buni ko’pincha rahbar ishni o’z holiga tashlab qo’yganda albatta, samarasiz sifatida ko’radilar. Ammo ayrim kichik ishlab chiqarish guruhlarida, ilmiy jamoalarda, qaerda yuzaki majburlash va faoliyatni yo’naltirish talab qilinsa, u juda muhim, bunday uslub xodimlar bilan xushmuomala bo’lishni, ularning ish jarayoniga minimal aralashishni, bo’ysinuvchilar fikrini hurmatlashni, ishga doir bahslarini rag’batlantirishni va shu kabilarni ko’zlaydi. Ko’pincha rahbar va bo’ysinuvchilar o’rtasida masofa bo’lishi zarur, yaxshi munosabatlar va talabchanlik birga bo’lolmaydi degan fikr ko’p uchraydi, ammo g’arbda rahbariyat va bo’ysinuvchilar o’rtasidagi munosabatlarning demokratikligi aslo ishga taxdid solmaydi. Ko’p firmalarda bunday munosabat mijozlar va buyurtmachilarning qiziqishidan kelib chiqadi. Xizmatchining mijozlar bilan qanday muomala qilishi yollovchilarning unga bo’lgan muomalasining aks etishidir. Agar firma xodimlari rahbariyatdan rozi bo’lmasalar mijozlar haqida qayg’urmaydilar. Faqat jonkuyarlikkina jonkuyarlikni tug’diradi. Eng avvalo, vaqt cheklanganligiga qaramay rahbar ishga doir suhbat tashabbusini topishga o’rganishi darkor. Boshliqning bo’ysinuvchiga har qanday harakati oddiy bir shaxsning boshqa shaxsga munosabati sifatida emas, balki hokimiyatga ega bo’lgan shaxsning boshqa shaxsga harakati sifatida qabul qilinadi. SHuning uchun rahbarning qaysi bir jamoa a’zosini xush kurmasligi uning muomalasida ko’rinmasligi kerak, aks holda ular boshliqning insonni shaxsiy, kasbiy va boshqa hislatlariga berilgan baho deb tushunilishi mumkin. Va aksincha, boshliq va bo’ysinuvchining shaxsiy do’stona munosabatlari xizmat munosabatlari sohasiga ta’sir qilmasligi zarur. Agar rahbar xizmat munosabatlarini shaxsiy munosabatlar asosida shakllantirsa, hech qachon katta obro’-e’tibor va hurmat  
 
qozonmaydi. SHuning uchun boshliq o’z xodimlariga nisbatan faol, og’ir va vazmin 
bo’lishi lozim. 
qozonmaydi. SHuning uchun boshliq o’z xodimlariga nisbatan faol, og’ir va vazmin bo’lishi lozim.  
 
 5.3.1-jadval 
Rahbarlik uslublarining turlanishi 
 
№ Rahbar 
va 
qo’l 
ostidagilarning 
o’zaro 
munosabatlari 
ko’rsatkichlari 
   Rahbarlik uslublari 
 
 
 
Avtokratik 
Demokratik 
Liberal 
1 
Qaror qabul qilish 
usuli 
Masalalarni 
yakka 
o’zi hal etadi 
Qaror qabul qilishda 
avval qo’l ostidagilar 
bilan 
maslahatlashadi 
Yuqori 
rahbarni 
ko’rsatmasini 
kutadi 
yoki 
kengash qarorini 
kutadi 
2 
Qarorni 
ish 
bajaruvchilarga 
yetkazish usuli 
Ko’rsatadi, farmon 
beradi, buyuradi 
Taklif qiladi, iltimos 
qiladi 
Iltimos 
qiladi, 
yalinadi 
3 
Javobgarlikni 
taksimlash  
O’z zimmasiga oladi 
yoki 
qo’l 
ostidagilarga 
yuklaydi 
Javobgarligini 
huquqlarga 
qarab 
taqsimlaydi 
O’zidan 
javobgarlikni olib 
tashlaydi 
4 
 
 
Tashabbusga 
munosabati 
To’la 
tashabbusni 
bostiradi 
Rag’batlantiradi va 
manfaat 
uchun 
ishlaydi 
Tashabbusni qo’l 
ostidagilarga 
topshiradi 
5 
Kadrlarni tanlashga 
munosabati 
Malakali 
xizmatchilardan 
qo’rqadi, 
ulardan 
ozod 
bo’lish 
yo’llarini izlaydi 
Ishbilarmon, 
o’qimishli 
ishchilarni 
tanlab 
oladi  
Kadrlar 
tanlash 
bilan 
shug’ullanmaydi 
5.3.1-jadval Rahbarlik uslublarining turlanishi № Rahbar va qo’l ostidagilarning o’zaro munosabatlari ko’rsatkichlari Rahbarlik uslublari Avtokratik Demokratik Liberal 1 Qaror qabul qilish usuli Masalalarni yakka o’zi hal etadi Qaror qabul qilishda avval qo’l ostidagilar bilan maslahatlashadi Yuqori rahbarni ko’rsatmasini kutadi yoki kengash qarorini kutadi 2 Qarorni ish bajaruvchilarga yetkazish usuli Ko’rsatadi, farmon beradi, buyuradi Taklif qiladi, iltimos qiladi Iltimos qiladi, yalinadi 3 Javobgarlikni taksimlash O’z zimmasiga oladi yoki qo’l ostidagilarga yuklaydi Javobgarligini huquqlarga qarab taqsimlaydi O’zidan javobgarlikni olib tashlaydi 4 Tashabbusga munosabati To’la tashabbusni bostiradi Rag’batlantiradi va manfaat uchun ishlaydi Tashabbusni qo’l ostidagilarga topshiradi 5 Kadrlarni tanlashga munosabati Malakali xizmatchilardan qo’rqadi, ulardan ozod bo’lish yo’llarini izlaydi Ishbilarmon, o’qimishli ishchilarni tanlab oladi Kadrlar tanlash bilan shug’ullanmaydi  
 
6 
SHaxsiy 
bilim 
yetishmasligiga 
bo’lgan munosabati 
Hamma 
narsalarni 
biladi va bajara oladi 
deb hisoblaydi 
O’z 
malakasini 
uzluksiz 
oshirib 
boradi, 
tanqidga 
ijobiy qaraydi 
O’z 
bilimini 
tuldirib 
boradi, 
buni 
qo’l 
ostidagilarga 
maslaxat beradi 
7 
Aloqa qilish uslubi 
Oraliq 
saqlaydi, 
muomilaga 
kirishmaydi 
Do’stlarga 
munosabatda 
muomilani yoqtiradi 
Aloqa 
qilishdan 
qo’rqadi, 
boshqalar 
tashabbusi bilan 
muomila qiladi 
8 
Tavsifiy 
qo’l 
ostidagilar 
bilan 
munosabati 
Kayfiyatga qarab 
Bir 
tekis 
axlok, 
doimo 
o’zini-o’zi 
nazorat qiladi 
Rasmiyatchilik 
intizomni 
talab 
qiladi  
9  
Intizomga 
munosabati 
Rasmiyatchilik bilan 
qattiq 
intizom 
tarafdori 
Ma’noli 
intizom 
tarafdori, odamlarga 
qarab munosabatda 
bo’lish 
Xuddi 
shunday 
harakat qiladi 
10 Qo’l ostidagilarga 
ma’naviy 
ta’sir 
ko’rsatishga 
munosabati 
Jazo berishni asosiy 
tarbiya 
usuli 
deb 
biladi. 
Ba’zi 
bir 
tanlangan odamlarni 
bayramlarda 
mukofatlash 
Doim 
turli 
rag’batlantirish- 
larni ishlatadi 
Xuddi 
shunday 
harakat qiladi 
 
 
Har qanday rahbar mehnati ko’p asab va quvvatini sarflashni taqozo etadi, bu 
uning xatti-harakatlarida aks etishi mumkin. Biroq shunga qaramay u doim va 
hamma yerda xushmuomala va odobli bo’lishi zarur. Yaxshi rahbarga manmanlik, 
dimog’dorlik, asabiylik, injiqlik, hokimiyat kuchi bilan o’z qo’l ostidagilarga 
qiliqlari va odatlarini zurlab o’tkazish yotdir. U bo’ysinuvchini kamsitish, shaxsiy 
6 SHaxsiy bilim yetishmasligiga bo’lgan munosabati Hamma narsalarni biladi va bajara oladi deb hisoblaydi O’z malakasini uzluksiz oshirib boradi, tanqidga ijobiy qaraydi O’z bilimini tuldirib boradi, buni qo’l ostidagilarga maslaxat beradi 7 Aloqa qilish uslubi Oraliq saqlaydi, muomilaga kirishmaydi Do’stlarga munosabatda muomilani yoqtiradi Aloqa qilishdan qo’rqadi, boshqalar tashabbusi bilan muomila qiladi 8 Tavsifiy qo’l ostidagilar bilan munosabati Kayfiyatga qarab Bir tekis axlok, doimo o’zini-o’zi nazorat qiladi Rasmiyatchilik intizomni talab qiladi 9 Intizomga munosabati Rasmiyatchilik bilan qattiq intizom tarafdori Ma’noli intizom tarafdori, odamlarga qarab munosabatda bo’lish Xuddi shunday harakat qiladi 10 Qo’l ostidagilarga ma’naviy ta’sir ko’rsatishga munosabati Jazo berishni asosiy tarbiya usuli deb biladi. Ba’zi bir tanlangan odamlarni bayramlarda mukofatlash Doim turli rag’batlantirish- larni ishlatadi Xuddi shunday harakat qiladi Har qanday rahbar mehnati ko’p asab va quvvatini sarflashni taqozo etadi, bu uning xatti-harakatlarida aks etishi mumkin. Biroq shunga qaramay u doim va hamma yerda xushmuomala va odobli bo’lishi zarur. Yaxshi rahbarga manmanlik, dimog’dorlik, asabiylik, injiqlik, hokimiyat kuchi bilan o’z qo’l ostidagilarga qiliqlari va odatlarini zurlab o’tkazish yotdir. U bo’ysinuvchini kamsitish, shaxsiy  
 
g’ururini tahqirlovchi vaziyatlardan o’zini chetga oladi. Rahbarning ijobiy sifati - 
bosiqlik, vazminlik bo’lib, u hamma vaqt – qaror qabul qilishda, so’zlarda, 
harakatlarda zarur, chunki dastlabki istaqlar ba’zan noto’g’ridir. Uning ta’siri ostida 
hissiyotlarga berilib inson haqikatni noto’g’ri qabul qiladi. Ba’zan u bosiq paytda 
hech qachon qilmaydigan ishini yoki so’zini qizishib ketganda sodir qilishi mumkin. 
Bunday vaziyatda to’g’ri yo’l - o’z xatosini tan olish. Bundan obro’ zarar ko’rmaydi. 
Aks 
holda 
vaziyat 
yanada 
murakkablashadi. 
O’zini 
tuta 
bilmaslik, 
asabiylashuvchanlikning natijasi sifatida urishish va qo’rslik kelib chiqadi. Haqorat 
baqirig’i hech qachon jamoada normal munosabatlarga qo’l kelmagan. Psihologlap 
qat’iy va bosiqlik bilan berilgan topshiriqlar asabiy holatda va dashnomlar berish 
orqali topshirilgan vazifalarga qaraganda kuchli ta’sir etadi deb ta’kidlaydi. 
Bo’ysinuvchi ayb ish qilganda ham eng jiddiy gaplashuv boshqa har xil narsalarga 
o’xshamasligi kerak. Jiddiylik va talabchanlikni cho’rtkesarlik va aybsitishlikdan 
farq qilish, jazolashni ayb darajasiga qarab belgilashni bilish zarur. SHuningdek, bir 
o’ziga va ko’pchilik oldida elon qilingan xayfsan o’rtasidagi farqni yodda tutish 
kerak. Tabiiy, rahbar bo’ysinuvchilarga qaratilgan tanqidiy gaplarsiz ish yuritishi 
mumkin. Tanqid - unga qo’yiladigan asosiy talablarga javob bersagina ta’sirchan 
kuchga ega bo’ladi. 
Birinchidan, u ishga va predmetga oid bo’lishi kerak. Afsuski psevdokritika 
deb ataluvchi soxta tanqid ham uchraydi. SHunday g’arazli maqsadlarni ko’zlovchi 
tanqidning bir necha xil turlari bor: 
1. SHaxsiy adovatlarni hal qilish, o’z holatini va obro’sini saqlash, oshirish 
vositasi sifatidagi tendentsioz (g’arazli, bir yoklama) tanqid. 
2. O’ziga xos “profilaktika” sifatidagi tanqid. Ayrim rahbarlarning fikricha, 
busiz ishlash kayfiyatini yaratib bo’lmaydi. 
3. Standart tanqid. Masalan, dokladga “tanqidiy” qism kiritilishi, bu hech 
qanday majburiyatni yuklamaydi va rasmiy xarakterga ega. 
4. Ko’rgazmali tanqid, u kamchiliklarga murosasizlikning ko’rinishini 
vujudga keltiradi. 
g’ururini tahqirlovchi vaziyatlardan o’zini chetga oladi. Rahbarning ijobiy sifati - bosiqlik, vazminlik bo’lib, u hamma vaqt – qaror qabul qilishda, so’zlarda, harakatlarda zarur, chunki dastlabki istaqlar ba’zan noto’g’ridir. Uning ta’siri ostida hissiyotlarga berilib inson haqikatni noto’g’ri qabul qiladi. Ba’zan u bosiq paytda hech qachon qilmaydigan ishini yoki so’zini qizishib ketganda sodir qilishi mumkin. Bunday vaziyatda to’g’ri yo’l - o’z xatosini tan olish. Bundan obro’ zarar ko’rmaydi. Aks holda vaziyat yanada murakkablashadi. O’zini tuta bilmaslik, asabiylashuvchanlikning natijasi sifatida urishish va qo’rslik kelib chiqadi. Haqorat baqirig’i hech qachon jamoada normal munosabatlarga qo’l kelmagan. Psihologlap qat’iy va bosiqlik bilan berilgan topshiriqlar asabiy holatda va dashnomlar berish orqali topshirilgan vazifalarga qaraganda kuchli ta’sir etadi deb ta’kidlaydi. Bo’ysinuvchi ayb ish qilganda ham eng jiddiy gaplashuv boshqa har xil narsalarga o’xshamasligi kerak. Jiddiylik va talabchanlikni cho’rtkesarlik va aybsitishlikdan farq qilish, jazolashni ayb darajasiga qarab belgilashni bilish zarur. SHuningdek, bir o’ziga va ko’pchilik oldida elon qilingan xayfsan o’rtasidagi farqni yodda tutish kerak. Tabiiy, rahbar bo’ysinuvchilarga qaratilgan tanqidiy gaplarsiz ish yuritishi mumkin. Tanqid - unga qo’yiladigan asosiy talablarga javob bersagina ta’sirchan kuchga ega bo’ladi. Birinchidan, u ishga va predmetga oid bo’lishi kerak. Afsuski psevdokritika deb ataluvchi soxta tanqid ham uchraydi. SHunday g’arazli maqsadlarni ko’zlovchi tanqidning bir necha xil turlari bor: 1. SHaxsiy adovatlarni hal qilish, o’z holatini va obro’sini saqlash, oshirish vositasi sifatidagi tendentsioz (g’arazli, bir yoklama) tanqid. 2. O’ziga xos “profilaktika” sifatidagi tanqid. Ayrim rahbarlarning fikricha, busiz ishlash kayfiyatini yaratib bo’lmaydi. 3. Standart tanqid. Masalan, dokladga “tanqidiy” qism kiritilishi, bu hech qanday majburiyatni yuklamaydi va rasmiy xarakterga ega. 4. Ko’rgazmali tanqid, u kamchiliklarga murosasizlikning ko’rinishini vujudga keltiradi.  
 
5. Ogohlantiruvchi - qoralovchi tanqid. Printsipial va sof vijdonli xodim 
tribunadan tanqidiy gapirishga ruxsat so’raganda, rahbar yoki uning “safdoshlari” 
tomonidan arzimagan xatolarini bo’rttiruvchi ayblashlar. 
Ikkinchidan, tanqid yaxshi niyatli bo’lib, tanqid qilinuvchining ijobiy 
hislatlari va xizmatlarini hisobga olishi kerak. Uning vazifasi - insonni kamsitish 
emas, balki uni yaxshi tomonga o’zgarishiga yordamlashish, mavjud holatdan 
chiqish yo’llarini ko’rsatish. Tanqid faqat salbiy zaryadlardan iborat bo’lsa, u doim 
adolatsiz deb qabul qilinadi.  
Uchinchidan, tanqid aniq ob’ektga qaratilishi kerak. Kishining aniq 
harakatlarini baholash o’rniga uning shaxsini, xarakterini tanqid qilish yaxshilik 
keltirmaydi. 
To’rtinchidan, tanqid aniq yondoshishni, insonning temperamenti va xarakteri 
xususiyatlarini hisobga olishni taqozo etadi. Ayrimlar tanqidga salbiy munosabatda 
bo’ladi, lekin tez tinchlanib o’ziga keladi, boshqa shaxsga “etib bormasligi” ham 
mumkin, uchinchi shaxsni tortishuvga chaqirish, to’rtinchi shaxs esa o’z kilmishini 
chuqur qoralashga moyil bo’lib, unga nisbatan jazo qo’llash ortiqchadir. Hatto bir 
xil jazo chorasi ruhiy holat kechinmalari, pedagogik ta’sir ko’rsatish kuchiga ko’ra 
turli ta’sir ko’rsatadi. 
Ish faoliyati rahbarni ko’pincha murakkab va nozik vaziyatlarga duch 
qiladiki, bunda psihologlar tavsiya etgan xulq-atvor qoidalariga rioya etish asabiy 
tanglikni pasaytirishga va xatolardan himoyalanishga yordam beradi. Birgina ishdan 
bo’shash jarayonini olsak: hamma unga uchraydi va barcha uchun u doim 
murakkabdir. Bozor iqtisodiyoti sharoitida esa u yanada keskinlashadi. Ishdan 
bo’shashdagi stresslarni biroz bo’lsa ham pasaytirish uchun amerika biznes va 
menejment maktablarida hatto yangi mutaxassislarni - menedjer - terminatorlarni 
(inglizcha terminate - tugatish) tayyorlaydilar, ular shu kabi ishlar bilan 
shug’ullanadilar. 
Yuqoridagi fikrlarni umumlashtirib, respublikamizning bozor iqtisodiyotiga 
o’tishida malakali rahbarlar juda zarur degan xulosa chiqarish mumkin. Asosiysi – 
rahbar bizning davrimizda qarorlar chiqarishda kat’iy bo’lishi, kishilarni, birinchi 
5. Ogohlantiruvchi - qoralovchi tanqid. Printsipial va sof vijdonli xodim tribunadan tanqidiy gapirishga ruxsat so’raganda, rahbar yoki uning “safdoshlari” tomonidan arzimagan xatolarini bo’rttiruvchi ayblashlar. Ikkinchidan, tanqid yaxshi niyatli bo’lib, tanqid qilinuvchining ijobiy hislatlari va xizmatlarini hisobga olishi kerak. Uning vazifasi - insonni kamsitish emas, balki uni yaxshi tomonga o’zgarishiga yordamlashish, mavjud holatdan chiqish yo’llarini ko’rsatish. Tanqid faqat salbiy zaryadlardan iborat bo’lsa, u doim adolatsiz deb qabul qilinadi. Uchinchidan, tanqid aniq ob’ektga qaratilishi kerak. Kishining aniq harakatlarini baholash o’rniga uning shaxsini, xarakterini tanqid qilish yaxshilik keltirmaydi. To’rtinchidan, tanqid aniq yondoshishni, insonning temperamenti va xarakteri xususiyatlarini hisobga olishni taqozo etadi. Ayrimlar tanqidga salbiy munosabatda bo’ladi, lekin tez tinchlanib o’ziga keladi, boshqa shaxsga “etib bormasligi” ham mumkin, uchinchi shaxsni tortishuvga chaqirish, to’rtinchi shaxs esa o’z kilmishini chuqur qoralashga moyil bo’lib, unga nisbatan jazo qo’llash ortiqchadir. Hatto bir xil jazo chorasi ruhiy holat kechinmalari, pedagogik ta’sir ko’rsatish kuchiga ko’ra turli ta’sir ko’rsatadi. Ish faoliyati rahbarni ko’pincha murakkab va nozik vaziyatlarga duch qiladiki, bunda psihologlar tavsiya etgan xulq-atvor qoidalariga rioya etish asabiy tanglikni pasaytirishga va xatolardan himoyalanishga yordam beradi. Birgina ishdan bo’shash jarayonini olsak: hamma unga uchraydi va barcha uchun u doim murakkabdir. Bozor iqtisodiyoti sharoitida esa u yanada keskinlashadi. Ishdan bo’shashdagi stresslarni biroz bo’lsa ham pasaytirish uchun amerika biznes va menejment maktablarida hatto yangi mutaxassislarni - menedjer - terminatorlarni (inglizcha terminate - tugatish) tayyorlaydilar, ular shu kabi ishlar bilan shug’ullanadilar. Yuqoridagi fikrlarni umumlashtirib, respublikamizning bozor iqtisodiyotiga o’tishida malakali rahbarlar juda zarur degan xulosa chiqarish mumkin. Asosiysi – rahbar bizning davrimizda qarorlar chiqarishda kat’iy bo’lishi, kishilarni, birinchi  
 
navbatda o’z atrofidagilarni juda yaxshi bilishi, faqat bo’ysinuvchilar bilan emas, 
balki yuqoridagi rahbarlar bilan muomala yuritishda printsipial bo’lishi kerak. 
O’z xodimlari bilan suhbatlashayotgan rahbar o’z fikrlarini tushunarli bayon 
qilishi, suhbatdoshlarini diqqat bilan tinglashi, har qanday e’tirozlarni rad qilmasligi 
zarur, chunki aynan shu e’tirozlar berilayotgan axborotning yetarli emasligini 
ko’rsatadi.  
5.4. Zamonaviy rahbar qanday bo’lishi kerak. 
Zamonaviy rahbar eng avvalo, rahbarlik qilayotgan korxonaning strategiyasi, 
yo’nalishi, maqsadlari va istiqbollarini yaxshi o’rgangan bo’lishi lozim. Rahbar, 
shuningdek, kadrlar siyosatini, qaerga qanday darajali mutaxassis zarurligini bilishi 
va sohalarning aniq, puxta bilimlarga ega bo’lishi lozim. 
Zamonaviy rahbar quyidagi bilim va malakaga ega bo’lishi lozim: 
1. Korxonaning strategiyasini; 
2. Korxonaning barcha bo’limlari ish faoliyati to’g’risida (imkon qadar 
to’liq); 
3. Ishchilarni topish, ularni joylashtirish, o’qitish masalalarini yecha olish; 
4. Texnologiyani doimo yangilashga intilish; 
5. Doimo o’z raqobatchilari to’g’risida ma’lumotga ega bo’lish; 
6. Jazo va rag’batlantirish choralarini o’z vaqtida va adolatli holda amalga 
oshirish; 
7. Korxonada kattiq tartib va nazorat o’rnata bilishi va nazorat o’rnatish 
yo’llarini o’rganishi(bilishi); 
8. Doimo korxonada ishchilar bilan yaxshi muomilada bo’lishi va har doim 
ularni ishdagi tashabbuskorligini oshirishi, ularni ruhlantirishi, qo’llab-
quvvatlashi va imkon darajada maksimal foyda olishga intilishi lozim; 
9. Rahbar har doim nizolarning oldini olishi, ularning sabablarini to’liq 
o’zlashtirishi va takrorlanmaslik choralarini ishlab chiqishi lozim; 
10. Rahbar qaror qabul qilayotganda ularning ta’sirini, natijasini, foyda va 
zararini har bir qaror qabul qilishidan oldin bilishi, hisob- kitob qila olishi 
kerak; 
navbatda o’z atrofidagilarni juda yaxshi bilishi, faqat bo’ysinuvchilar bilan emas, balki yuqoridagi rahbarlar bilan muomala yuritishda printsipial bo’lishi kerak. O’z xodimlari bilan suhbatlashayotgan rahbar o’z fikrlarini tushunarli bayon qilishi, suhbatdoshlarini diqqat bilan tinglashi, har qanday e’tirozlarni rad qilmasligi zarur, chunki aynan shu e’tirozlar berilayotgan axborotning yetarli emasligini ko’rsatadi. 5.4. Zamonaviy rahbar qanday bo’lishi kerak. Zamonaviy rahbar eng avvalo, rahbarlik qilayotgan korxonaning strategiyasi, yo’nalishi, maqsadlari va istiqbollarini yaxshi o’rgangan bo’lishi lozim. Rahbar, shuningdek, kadrlar siyosatini, qaerga qanday darajali mutaxassis zarurligini bilishi va sohalarning aniq, puxta bilimlarga ega bo’lishi lozim. Zamonaviy rahbar quyidagi bilim va malakaga ega bo’lishi lozim: 1. Korxonaning strategiyasini; 2. Korxonaning barcha bo’limlari ish faoliyati to’g’risida (imkon qadar to’liq); 3. Ishchilarni topish, ularni joylashtirish, o’qitish masalalarini yecha olish; 4. Texnologiyani doimo yangilashga intilish; 5. Doimo o’z raqobatchilari to’g’risida ma’lumotga ega bo’lish; 6. Jazo va rag’batlantirish choralarini o’z vaqtida va adolatli holda amalga oshirish; 7. Korxonada kattiq tartib va nazorat o’rnata bilishi va nazorat o’rnatish yo’llarini o’rganishi(bilishi); 8. Doimo korxonada ishchilar bilan yaxshi muomilada bo’lishi va har doim ularni ishdagi tashabbuskorligini oshirishi, ularni ruhlantirishi, qo’llab- quvvatlashi va imkon darajada maksimal foyda olishga intilishi lozim; 9. Rahbar har doim nizolarning oldini olishi, ularning sabablarini to’liq o’zlashtirishi va takrorlanmaslik choralarini ishlab chiqishi lozim; 10. Rahbar qaror qabul qilayotganda ularning ta’sirini, natijasini, foyda va zararini har bir qaror qabul qilishidan oldin bilishi, hisob- kitob qila olishi kerak;  
 
11. Har bir erishgan muvaffaqiyatidan hamma ishchilarni (hissa qo’shgan 
ishchilarni) bahramand qilishi, ularni rag’batlantirishi (motivatsiya) 
bundan-da kattaroq muvaffaqiyatlarga erishishi uchun yo’naltirishi, 
harakatlantirishi, qo’llashi lozim; 
12. Har bir erishgan muvaffaqiyatsizligidan hamma ishchilarni xabardor 
qilishi, ushbu muvaffaqiyatsizlik sabablarini aniq ko’rsatgan holda, 
ogohlantirishi, jazo, jarima va shunga o’xshash chora-tadbirlarini 
ishlatilishi va muvaffaqiyatsizlikka qayta erishmaslik qat’iy chora-
tadbirlarini ishlab chiqishi lozim; 
13. Rahbar davlatning iqtisodiy ahvoli, siyosati, qonunchiligi va tashqi 
hamkorlari to’g’risida aniq va puxta ma’lumotlarga ega bo’lishligi va 
ularni tahlil qilishi (ta’siri, natijasi) lozim; 
14. Rahbar falsafiy fanlar turkumiga kiruvchi fanlar (falsafa, etika, estetika, 
mantiq)dan ham ma’lumotga, bilimga ega bo’lishi lozim. Bu rahbarlar 
o’rtasida obro’si (ishchilar o’rtasida) oshishiga korxonasiga gudvillik 
nasib etishi lozim; 
15. Rahbar faqatgina korxonasi ishlab chiqarayotgan tovarlarni sifatli, ixcham, 
chiroyli chiqarishi bilan birgalikda, firmaning mashhurlik darajasi uning 
gudvilligini oshirish, tanilish yo’llarini ishlab chiqarishi va ammalga 
oshirishi lozim. Bu korxonaga katta foyda keltirishi mumkin; 
16.  Rahbar ijtimoiy hislatlarga ega bo’lishi lozim, ya’ni rahbar qo’l ostida 
ishlayotgan ba’zi yordamga muhtoj ishchilarni qo’llashi. Ularga 
mablag’lar ajratishi lozim; 
17. Rahbar tashqi ko’rinishi jihatidan ham qilishi va savlati ham shunga 
yarasha bo’lishi hamma o’z fikrini qo’llashga jalb qila olishi, o’ziga jalb 
qilishi lozim. 
 Xulosa qiladigan bo’lsak, zamonaviy rahbar ilmiy bilim va ko’nikmalarga 
ega bo’lish bilan birga, u boshqaruv sa’natini mukammal egallagan bo’lishi, 
shaxs sifatida insoniy qadriyatlar, urf-odat va atrofdagi odamlarning 
maqsadlari, niyatlarini to’liq tushunib yetishi, hurmat qilishi lozim. 
11. Har bir erishgan muvaffaqiyatidan hamma ishchilarni (hissa qo’shgan ishchilarni) bahramand qilishi, ularni rag’batlantirishi (motivatsiya) bundan-da kattaroq muvaffaqiyatlarga erishishi uchun yo’naltirishi, harakatlantirishi, qo’llashi lozim; 12. Har bir erishgan muvaffaqiyatsizligidan hamma ishchilarni xabardor qilishi, ushbu muvaffaqiyatsizlik sabablarini aniq ko’rsatgan holda, ogohlantirishi, jazo, jarima va shunga o’xshash chora-tadbirlarini ishlatilishi va muvaffaqiyatsizlikka qayta erishmaslik qat’iy chora- tadbirlarini ishlab chiqishi lozim; 13. Rahbar davlatning iqtisodiy ahvoli, siyosati, qonunchiligi va tashqi hamkorlari to’g’risida aniq va puxta ma’lumotlarga ega bo’lishligi va ularni tahlil qilishi (ta’siri, natijasi) lozim; 14. Rahbar falsafiy fanlar turkumiga kiruvchi fanlar (falsafa, etika, estetika, mantiq)dan ham ma’lumotga, bilimga ega bo’lishi lozim. Bu rahbarlar o’rtasida obro’si (ishchilar o’rtasida) oshishiga korxonasiga gudvillik nasib etishi lozim; 15. Rahbar faqatgina korxonasi ishlab chiqarayotgan tovarlarni sifatli, ixcham, chiroyli chiqarishi bilan birgalikda, firmaning mashhurlik darajasi uning gudvilligini oshirish, tanilish yo’llarini ishlab chiqarishi va ammalga oshirishi lozim. Bu korxonaga katta foyda keltirishi mumkin; 16. Rahbar ijtimoiy hislatlarga ega bo’lishi lozim, ya’ni rahbar qo’l ostida ishlayotgan ba’zi yordamga muhtoj ishchilarni qo’llashi. Ularga mablag’lar ajratishi lozim; 17. Rahbar tashqi ko’rinishi jihatidan ham qilishi va savlati ham shunga yarasha bo’lishi hamma o’z fikrini qo’llashga jalb qila olishi, o’ziga jalb qilishi lozim. Xulosa qiladigan bo’lsak, zamonaviy rahbar ilmiy bilim va ko’nikmalarga ega bo’lish bilan birga, u boshqaruv sa’natini mukammal egallagan bo’lishi, shaxs sifatida insoniy qadriyatlar, urf-odat va atrofdagi odamlarning maqsadlari, niyatlarini to’liq tushunib yetishi, hurmat qilishi lozim.  
 
     
Nazorat savollari 
1. Boshqarish uslublari deganda nimalarni tushunasiz? 
2. IRMda boshqarish taktikasi va strategiyasi nimalardan iborat? 
3. Menejer kodeksida nimalar yoritilgan? 
4. Birgalikda boshqarish tushunchasini izohlab bering?  
5. Boshqaruvning qanday vositalari mavjud? 
6.Rahbarlik uslublarining salbiy va ijobiy tomonlarini izohlab bering? 
7.Demokratik boshqarish usuli bilan liberal boshqarish usuli o’rtasidagi farq aytib 
bering? 
8.Yangi tashkil topgan korxona qanday boshqaruv usulidan foydalanish kerak? 
9.Zamonaviy rahbar qanday bo’lishi kerak? 
10.Zamonaviy o’zbek rahbari qanday bo’lishi kerak? 
 
Nazorat savollari 1. Boshqarish uslublari deganda nimalarni tushunasiz? 2. IRMda boshqarish taktikasi va strategiyasi nimalardan iborat? 3. Menejer kodeksida nimalar yoritilgan? 4. Birgalikda boshqarish tushunchasini izohlab bering? 5. Boshqaruvning qanday vositalari mavjud? 6.Rahbarlik uslublarining salbiy va ijobiy tomonlarini izohlab bering? 7.Demokratik boshqarish usuli bilan liberal boshqarish usuli o’rtasidagi farq aytib bering? 8.Yangi tashkil topgan korxona qanday boshqaruv usulidan foydalanish kerak? 9.Zamonaviy rahbar qanday bo’lishi kerak? 10.Zamonaviy o’zbek rahbari qanday bo’lishi kerak?