BOSHQARUV FUNKSIYALARI VA TAMOYILLARI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

22

File size

Fayl hajmi

62,3 KB


BOSHQARUV FUNKSIYALARI VA TAMOYILLARI.
Reja:
1. Menejmentning qonun-qoidalari va tamoyillari. Qonunlarni tatbiq etish.
2. Amir Temurning boshqaruv tamoyillari.
3. O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar
strategiyasi.
4. Davlat boshqaruvi.
5. Boshqaruv funksiyalari to‘g‘risida tushuncha.
6. Boshqaruv tamoyillari.
1
Logotip
BOSHQARUV FUNKSIYALARI VA TAMOYILLARI. Reja: 1. Menejmentning qonun-qoidalari va tamoyillari. Qonunlarni tatbiq etish. 2. Amir Temurning boshqaruv tamoyillari. 3. O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. 4. Davlat boshqaruvi. 5. Boshqaruv funksiyalari to‘g‘risida tushuncha. 6. Boshqaruv tamoyillari. 1
Tayanch so‘z va iboralar:  tashkilot mazmuni, oddiy, murakkab, formal va
noformal tashkilotlar, mehnat taqsimoti, rahbar azifalari, boshqaruv funksiyalari,
boshqaruv darajalari, boshqaruv usullari, tamoyillar, shaxslararo, informatsion va
qaror  qabul  qilish  bilan  bog‘liq  vazifalar,  rejalashtirish,  tashkil  etish,
rag‘batlantirish, nazorat, yuqori, o‘rta va quyi bug‘in rahbarlari.
1. Menejmentning qonun-qoidalari va tamoyillari. Qonunlarni tatbiq etish.
Har qanday faoliyat ma’lum qonun-qoidalarga asoslanadi. Menejment ham o‘z
qonunlariga,  tamoyillariga  egadir.  Ularga  amal  qilish  orqali  olib  borilgan
faoliyatgina samarali faoliyat bo‘la oladi. Menejment faoliyatini uning qonun-
qoidalarini, tamoyillarini hisobga olmasdan olib borish samarasizlik sari qo‘yilgan
qadam bo‘ladi. Menejment qonunlari menejment fani va amaliyotining poydevorini
tashkil etadi. Bu qonunlarda menejment ob’ekti va sub’ekti o‘rtasidagi ob’ektiv,
muhim, takrorlanadigan, nisbiy, turg‘un, aniqlik, mohiyat bilan umumiy bog‘lanish
va aloqadorliklar o‘z ifodasini topadi. Bu umumiy bog‘lanish va aloqadorliklar
ma’lum shart-sharoitlarda voqealar rivojining yo‘nalishi va xususiyatini belgilab
beradi. Bundan ko‘rinib turibdiki menejment tamoyillari hamma uchun majbur
bo‘lgan me’yor, qoida, rasm-rusum, moyilliklar orqali ta’riflanishi va ifodalanishi
mumkin. Menejmentning umumiy tamoyillari 3-jadvalda ko‘rsatilgan.  
Boshqarish tamoyili deganda boshqaruv organlari va rahbarlari faoliyatining
asosini tashkil etuvchi qonun-qoidalar tushuniladi. Boshqarish tamoyillari bu -
boshqaruv amaliyotida ob’ektiv qonunlardan foydalanish shakllaridir. Menejment
amaliyotida  qonunlardan  foydalanish  orqali  boshqaruv  faoliyatining
samaradorlikka erishishi uchun asos yaratiladi. 
3-jadval
Menejmentning umumiy tamoyillari
№ Tamoyillar
Tamoyillar izoxi
1. Demokratik
Ommani boshqarishga keng ko‘lamda jalb qilishni, ishlarning
2
Logotip
Tayanch so‘z va iboralar: tashkilot mazmuni, oddiy, murakkab, formal va noformal tashkilotlar, mehnat taqsimoti, rahbar azifalari, boshqaruv funksiyalari, boshqaruv darajalari, boshqaruv usullari, tamoyillar, shaxslararo, informatsion va qaror qabul qilish bilan bog‘liq vazifalar, rejalashtirish, tashkil etish, rag‘batlantirish, nazorat, yuqori, o‘rta va quyi bug‘in rahbarlari. 1. Menejmentning qonun-qoidalari va tamoyillari. Qonunlarni tatbiq etish. Har qanday faoliyat ma’lum qonun-qoidalarga asoslanadi. Menejment ham o‘z qonunlariga, tamoyillariga egadir. Ularga amal qilish orqali olib borilgan faoliyatgina samarali faoliyat bo‘la oladi. Menejment faoliyatini uning qonun- qoidalarini, tamoyillarini hisobga olmasdan olib borish samarasizlik sari qo‘yilgan qadam bo‘ladi. Menejment qonunlari menejment fani va amaliyotining poydevorini tashkil etadi. Bu qonunlarda menejment ob’ekti va sub’ekti o‘rtasidagi ob’ektiv, muhim, takrorlanadigan, nisbiy, turg‘un, aniqlik, mohiyat bilan umumiy bog‘lanish va aloqadorliklar o‘z ifodasini topadi. Bu umumiy bog‘lanish va aloqadorliklar ma’lum shart-sharoitlarda voqealar rivojining yo‘nalishi va xususiyatini belgilab beradi. Bundan ko‘rinib turibdiki menejment tamoyillari hamma uchun majbur bo‘lgan me’yor, qoida, rasm-rusum, moyilliklar orqali ta’riflanishi va ifodalanishi mumkin. Menejmentning umumiy tamoyillari 3-jadvalda ko‘rsatilgan. Boshqarish tamoyili deganda boshqaruv organlari va rahbarlari faoliyatining asosini tashkil etuvchi qonun-qoidalar tushuniladi. Boshqarish tamoyillari bu - boshqaruv amaliyotida ob’ektiv qonunlardan foydalanish shakllaridir. Menejment amaliyotida qonunlardan foydalanish orqali boshqaruv faoliyatining samaradorlikka erishishi uchun asos yaratiladi. 3-jadval Menejmentning umumiy tamoyillari № Tamoyillar Tamoyillar izoxi 1. Demokratik Ommani boshqarishga keng ko‘lamda jalb qilishni, ishlarning 2
tamoyil
kengash va maslahat bilan bajarilishini talab qiladi. 
2. Ierarxiya
tamoyili
Boshqaruvning  pog‘onaliligiga  asoslanadi.  Bu  tamoyil,  bir
tomondan, markaziy, ikkinchi tomondan esa viloyat shahar va
tumanlar  darajasidagi  davlat  xokimiyati  hamda  boshqaruv
idoralarining  vazifalarini  aniq belgilashni  talab  qiladi.
Samarasiz  boshqaruv  bo‘g‘inlari  qanchalik  ko‘p  bo‘lsa,
boshqaruv jarayoni shunchalik chigallashi. 
3. Rejalashti-
rish tamoyili
Boshqaruv  bo‘g‘inlari  o‘rtasidagi  taraqqiyot  nisbatlarini
aniqlaydi, shartnomalarning bajarilishini tashkil etadi hamda
nazorat qiladi. 
4. Yakkaxokim
-lik tamoyili
Boshqaruv faoliyati belgilangan shaxs tomonidan bajarilib,
unga  boshqariladigan  ob’ekt,  uning  mol-mulki,  pul
mablag‘lari ishonib topshiriladi. Yakkaxokimlik boshqarishda
jiddiy tartib va mehnat intizomini ta’minlaydi. Bajariladigan
masalalar  birglaikda  muhokama  etiladi,  ammo  javobgarlik
rahbarda qolaveradi.  
5. Ilmiylik
tamoyili
Boshqaruv  faoliyatini  olib  boradigan  shaxs  chuqur  ilmiy
bilimlarga ega bo‘lishi lozim. U boshqaruv faoliyatini ilmiy
asoslangan xolda olib borishi talab etiladi.   Menejerlardan
chuqur  bilimni,  o‘z  sohasini,  iqtisod,  mantiq,  ruxiyat,
matematika, chet tili, texnologiya kabi fanlarni yaxshi bilishni
talab  qiladi.  Shu  bilan  birga,  menejerlar  tashkilotchi,
tashabbuskor,  g‘oyalarga  boy,  izlanuvchan,  bozor
kon’yukturasini  yaxshi  biladigan,  tavakkal  qilishdan
qo‘rqmaydigan mutaxassis bo‘lishini talab qiladi.
6. Qayta
aloqalar
tamoyili
Boshqaruvchi  tomonidan  qabul  qilingan  har  qanday  qaror
ijrochilarga  tushunarli  bo‘lishi  hamda  ular  tomonidan  o‘z
vaqtida va samarali tarzda bajarilishi lozim. Qaytar aloqalar
bo‘lishiga erishish lozim.   
7
.
Javobgarlik
tamoyili
Bu tamoyil, eng avvalo,  menejerning javobgarligini nazarda
tutadi. Bajaruvchanlik madaniyati past, mas’uliyatsiz rahbar
3
Logotip
tamoyil kengash va maslahat bilan bajarilishini talab qiladi. 2. Ierarxiya tamoyili Boshqaruvning pog‘onaliligiga asoslanadi. Bu tamoyil, bir tomondan, markaziy, ikkinchi tomondan esa viloyat shahar va tumanlar darajasidagi davlat xokimiyati hamda boshqaruv idoralarining vazifalarini aniq belgilashni talab qiladi. Samarasiz boshqaruv bo‘g‘inlari qanchalik ko‘p bo‘lsa, boshqaruv jarayoni shunchalik chigallashi. 3. Rejalashti- rish tamoyili Boshqaruv bo‘g‘inlari o‘rtasidagi taraqqiyot nisbatlarini aniqlaydi, shartnomalarning bajarilishini tashkil etadi hamda nazorat qiladi. 4. Yakkaxokim -lik tamoyili Boshqaruv faoliyati belgilangan shaxs tomonidan bajarilib, unga boshqariladigan ob’ekt, uning mol-mulki, pul mablag‘lari ishonib topshiriladi. Yakkaxokimlik boshqarishda jiddiy tartib va mehnat intizomini ta’minlaydi. Bajariladigan masalalar birglaikda muhokama etiladi, ammo javobgarlik rahbarda qolaveradi. 5. Ilmiylik tamoyili Boshqaruv faoliyatini olib boradigan shaxs chuqur ilmiy bilimlarga ega bo‘lishi lozim. U boshqaruv faoliyatini ilmiy asoslangan xolda olib borishi talab etiladi. Menejerlardan chuqur bilimni, o‘z sohasini, iqtisod, mantiq, ruxiyat, matematika, chet tili, texnologiya kabi fanlarni yaxshi bilishni talab qiladi. Shu bilan birga, menejerlar tashkilotchi, tashabbuskor, g‘oyalarga boy, izlanuvchan, bozor kon’yukturasini yaxshi biladigan, tavakkal qilishdan qo‘rqmaydigan mutaxassis bo‘lishini talab qiladi. 6. Qayta aloqalar tamoyili Boshqaruvchi tomonidan qabul qilingan har qanday qaror ijrochilarga tushunarli bo‘lishi hamda ular tomonidan o‘z vaqtida va samarali tarzda bajarilishi lozim. Qaytar aloqalar bo‘lishiga erishish lozim. 7 . Javobgarlik tamoyili Bu tamoyil, eng avvalo, menejerning javobgarligini nazarda tutadi. Bajaruvchanlik madaniyati past, mas’uliyatsiz rahbar 3
korxonani  yuqori  darajadagi  samaradorlikka  olib  bora
olmaydi.  Menejerlar o‘z qo‘l ostidagilar faoliyati va yashash
darajasi uchun ham javobgar hisoblanadilar. 
2. Amir Temurning boshqaruv tamoyillari
Boshqarish  nazariyasining  dastlabki  ko‘rtaklari  qadim  zamonlarga  borib
taqalib, Yu. Sezar, A. Makedonskiy, Turkistonda esa o‘rta asr davrida Amir Temur
hukmronligi vaqgidan boshlab shakllana boshlagan. Dastlabki paytlarda u oddiy
bo‘lib, asosan harbiy tavsifga ega edi. Bizga ma’lumki, 1340-1400 yillarda Amir
Temur  xukmronligi  davri  bo‘lgan.  Bu  davrda  Amir  Temur  o‘z  xukmronligi
ostidagi xududlarda mamlakatni idora qilish va saltanatni boshqarish uslubini,
strategiyasi va taktikasini joriy qildi. U bu davrda  IV-XV asrlar voqealari va
ijtimoiy  hayotni  o‘zida  aks  etirgan  qimmatli  asar  Temur  tuzuklarini  yaratdi.
Mazkur asarda bayon etilgan boshqarish yo‘l-yo‘riqlari, qonun-qoidalari, pand-
nasihatlari O‘zbekiston mustaqilligini mustahkamlash yo‘lida xizmat qilmoqda.
Kuchli  davlatni  barpo  etish,  davlat  hokimiyatining  qaysi  ijgimoiy  toifalarga
tayanishi, mansabdor shaxslarni ularning sifatlariga ko‘ra tanlash va vazifalarga
tayinlash borasida amaliy jihatdan mukammal bo‘lgan ta’limotni yaratdi. 
O‘sha davr menejerlari harbiy intizomni o‘rnatish maqsadida odamlarni jazo
bilan qo‘rqitish, har qanday buyruq va farmonlarga so‘zsiz itoat etish kabi usullarni
qo‘llaganlar. Bunday boshqaruvga mehnat resurslaridan foydalanish, ulardan iloji
boricha ko‘proq qo‘shimcha qiymat undirishning g‘oyatda samarali usuli, deb
qaralgan.  Amir  Temur  davrida  markazlashgan,  intizomli  davlatning  barpo
etilganligiga  ham  Sohibqironning  o‘z  qo‘l  osgidagilarni  "qo‘rquv  bilan  umid
o‘rtasida ushlash" bo‘yicha boshqargani sabab bo‘lgan.
O‘rta Osiyoda menejmentning nazariy asoslari va uning asosiy tamoyillari
qadim zamonlarda ham u yoki bu ko‘rinishda mavjud bo‘lgan. Ammo, ular Amir
Temur  hukmronligi  davriga  kelib  ma’lum  shaklni  kasb  etgan,  bunga  Amir
Temurning "Temur tuzuklari" asari yorqin misol bo‘la oladi.  Asar ikki qismdan
iborat.
4
Logotip
korxonani yuqori darajadagi samaradorlikka olib bora olmaydi. Menejerlar o‘z qo‘l ostidagilar faoliyati va yashash darajasi uchun ham javobgar hisoblanadilar. 2. Amir Temurning boshqaruv tamoyillari Boshqarish nazariyasining dastlabki ko‘rtaklari qadim zamonlarga borib taqalib, Yu. Sezar, A. Makedonskiy, Turkistonda esa o‘rta asr davrida Amir Temur hukmronligi vaqgidan boshlab shakllana boshlagan. Dastlabki paytlarda u oddiy bo‘lib, asosan harbiy tavsifga ega edi. Bizga ma’lumki, 1340-1400 yillarda Amir Temur xukmronligi davri bo‘lgan. Bu davrda Amir Temur o‘z xukmronligi ostidagi xududlarda mamlakatni idora qilish va saltanatni boshqarish uslubini, strategiyasi va taktikasini joriy qildi. U bu davrda IV-XV asrlar voqealari va ijtimoiy hayotni o‘zida aks etirgan qimmatli asar Temur tuzuklarini yaratdi. Mazkur asarda bayon etilgan boshqarish yo‘l-yo‘riqlari, qonun-qoidalari, pand- nasihatlari O‘zbekiston mustaqilligini mustahkamlash yo‘lida xizmat qilmoqda. Kuchli davlatni barpo etish, davlat hokimiyatining qaysi ijgimoiy toifalarga tayanishi, mansabdor shaxslarni ularning sifatlariga ko‘ra tanlash va vazifalarga tayinlash borasida amaliy jihatdan mukammal bo‘lgan ta’limotni yaratdi. O‘sha davr menejerlari harbiy intizomni o‘rnatish maqsadida odamlarni jazo bilan qo‘rqitish, har qanday buyruq va farmonlarga so‘zsiz itoat etish kabi usullarni qo‘llaganlar. Bunday boshqaruvga mehnat resurslaridan foydalanish, ulardan iloji boricha ko‘proq qo‘shimcha qiymat undirishning g‘oyatda samarali usuli, deb qaralgan. Amir Temur davrida markazlashgan, intizomli davlatning barpo etilganligiga ham Sohibqironning o‘z qo‘l osgidagilarni "qo‘rquv bilan umid o‘rtasida ushlash" bo‘yicha boshqargani sabab bo‘lgan. O‘rta Osiyoda menejmentning nazariy asoslari va uning asosiy tamoyillari qadim zamonlarda ham u yoki bu ko‘rinishda mavjud bo‘lgan. Ammo, ular Amir Temur hukmronligi davriga kelib ma’lum shaklni kasb etgan, bunga Amir Temurning "Temur tuzuklari" asari yorqin misol bo‘la oladi. Asar ikki qismdan iborat. 4
A.Temur asarining birinchi qismi Amir Temurning o‘z davlatini barpo etish va
uni har jihatdan mustahkamlash, mukammal qurollangan qudratli qo‘shin tuzish
borasida  tatbiq  etgan  "tuzuklari"  va  rejalaridan  iborat  bo‘lib,  unda  hatto
qo‘shinning  jangovor  saflanish  tartibi  ham  mahsus  jadvallar  orqali  ko‘rsatib
berilgan.
Asarning  o‘n  uch  qism  (kengash)dan  iborat  ikkinchi  bobida  esa
Sohibqironning kuchli feodal davlatni barpo etish, qo‘shin tuzish va dushman
lashkarini sindirish yuzasidan tuzgan kengashlari va amalga oshirgan ishlari o‘z
ifodasini topgan.
Amir Temur zukko, tajribali va siyosatdon davlat arbobi bo‘lgan. U o‘zi
tuzmoqchi  bo‘lgan  davlatning  markaziy  apparati  va  mahalliy  hokimiyatning
qanday, qaysi ijtimoiy toifalarga tayanishi, mansabdor shaxslar va ularning sifatlari
hamda burch va vazifalarini oldindan belgilab bergan.
Davlatni idora qilishda vazirlar, amirlar va viloyatlarda o‘tirgan noiblarning
roli benihoya katta bo‘lgan. Shuning uchun ham Amir Temur ularni tanlash va
vazifalarga tayinlash ishiga alohida ahamiyat bergan. Ular Sohibqironning fikricha
sadoqatli, axloqiy pok, adolatpesha, tinchliksevar va tashabbuskor odamlar bo‘lishi
kerak. "Tuzuklar" muallifining fikriga ko‘ra, masalan, vazirlar to‘rt sifatga ega
bo‘lishlari shart:
1.
Asillik, toza nasllik va ulug‘vorlik.
2.
Aqlu farosatlik.
3.
Sipoh  bilan  raiyat  ahvolidan  boxabarlik  va  ularga  g‘amxo‘rlik
ko‘rsatish, ular bilan yaxshi muomalada bo‘lish.
4.
Sabru bardoshlilik, muloyimlik.
"Tuzuklar"da keltirilgan ma’lumotlarga ko‘ra Amir Temur o‘z davlatini, bir
uchi Chinu Mochin va ikkinchi uchi Shom hududida bo‘lgan ulkan mamlakatni
bor-yo‘g‘i yetti nafar vazir yordamida boshqargan.
Amir Temur davlatni boshqarishda o‘ziga xos tamoyillardan foydalangan.
Boshqaruv tamoyillarining shakllanishi  chuqur  tarixiy ildizlarga ega. O‘zining
ixcham, tezkor boshqarish devoniga ega bo‘lgan Amir Temur saltanatidek buyuk
davlat:
5
Logotip
A.Temur asarining birinchi qismi Amir Temurning o‘z davlatini barpo etish va uni har jihatdan mustahkamlash, mukammal qurollangan qudratli qo‘shin tuzish borasida tatbiq etgan "tuzuklari" va rejalaridan iborat bo‘lib, unda hatto qo‘shinning jangovor saflanish tartibi ham mahsus jadvallar orqali ko‘rsatib berilgan. Asarning o‘n uch qism (kengash)dan iborat ikkinchi bobida esa Sohibqironning kuchli feodal davlatni barpo etish, qo‘shin tuzish va dushman lashkarini sindirish yuzasidan tuzgan kengashlari va amalga oshirgan ishlari o‘z ifodasini topgan. Amir Temur zukko, tajribali va siyosatdon davlat arbobi bo‘lgan. U o‘zi tuzmoqchi bo‘lgan davlatning markaziy apparati va mahalliy hokimiyatning qanday, qaysi ijtimoiy toifalarga tayanishi, mansabdor shaxslar va ularning sifatlari hamda burch va vazifalarini oldindan belgilab bergan. Davlatni idora qilishda vazirlar, amirlar va viloyatlarda o‘tirgan noiblarning roli benihoya katta bo‘lgan. Shuning uchun ham Amir Temur ularni tanlash va vazifalarga tayinlash ishiga alohida ahamiyat bergan. Ular Sohibqironning fikricha sadoqatli, axloqiy pok, adolatpesha, tinchliksevar va tashabbuskor odamlar bo‘lishi kerak. "Tuzuklar" muallifining fikriga ko‘ra, masalan, vazirlar to‘rt sifatga ega bo‘lishlari shart: 1. Asillik, toza nasllik va ulug‘vorlik. 2. Aqlu farosatlik. 3. Sipoh bilan raiyat ahvolidan boxabarlik va ularga g‘amxo‘rlik ko‘rsatish, ular bilan yaxshi muomalada bo‘lish. 4. Sabru bardoshlilik, muloyimlik. "Tuzuklar"da keltirilgan ma’lumotlarga ko‘ra Amir Temur o‘z davlatini, bir uchi Chinu Mochin va ikkinchi uchi Shom hududida bo‘lgan ulkan mamlakatni bor-yo‘g‘i yetti nafar vazir yordamida boshqargan. Amir Temur davlatni boshqarishda o‘ziga xos tamoyillardan foydalangan. Boshqaruv tamoyillarining shakllanishi chuqur tarixiy ildizlarga ega. O‘zining ixcham, tezkor boshqarish devoniga ega bo‘lgan Amir Temur saltanatidek buyuk davlat: 5
  ilmiylik;
  yakkahokimlik;
  ierarxiya;
  bilimdonlik;
  demokratiya kabi tamoyillar asosida boshqarilgan.
Xurosonlik yirik shayx va shayxulislom, Amir Temurning etiqod qo‘ygan piri,
tinchliksevar  va  raiyatparvar  inson  Zaynuddin  Abubakir  Toybodiy  Temurga
maktub  yozib,  uning  saltanat  yumushlarida  quyidagi  "to‘rt  ish”ni  qo‘llashini
tavsiya etgan, ya’ni:
1. Kengash.
2. Mashvaratu maslahat.
3. Hushyorligu mulohazakorlik.
4. Ehtiyotkorlik.
“Shunday ekan, saltanatni boshqarishda mashvaratu maslahat va tadbir bilan
ish yuritgin, toki oqibatda nadomat chekib, pushaymon bo‘lmagaysan. Yana shuni
ham bilgilkim, saltanat ishlarining bir qismi sabru toqat bilan bo‘lgay, yana bir
qismi esa bilib-bilmaslikka, ko‘rib-ko‘rmaslikka solish bilan bitur. Tadbirlardan
ogoh  qilingandan  keyin  shuni  aytish  joizdirkim,  qatiylik,  sabr,  chidamlilik,
hushyorlik,  ehtiyotkorlik  va  shijoat  bilan  barcha  ishlar  amalga  oshirilgay.
Vassalom”.
Maktubni o‘qnb Amir Temur o‘z "tuzuklari"da: "U menga saltanat ishlarining
to‘qqiz ulushi mashvarat, tadbir va kengash, qolgan bir ulush esa qilich bilan bajo
keltirishni anglatdi. Tajribamda ko‘rilgankim, azmi qat’iy, tadbirkor, hushyor, jang
ko‘rgan, mard, shijoatli bir kishi mingga tadbirsiz, loqayd kishidan yaxshiroqsir.
Chunki tajribali bir kishi minglab odamga ish buyuradi"-  deb yozgan edi.
3. O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha
Harakatlar strategiyasi.
Harakatlar  strategiyasi  besh  bosqichda  amalga  oshirilib, ularning  har  biri
bo‘yicha yil nomlanishidan kelib chiqqan holda alohida bir yillik davlat dasturini
6
Logotip
ilmiylik; yakkahokimlik; ierarxiya; bilimdonlik; demokratiya kabi tamoyillar asosida boshqarilgan. Xurosonlik yirik shayx va shayxulislom, Amir Temurning etiqod qo‘ygan piri, tinchliksevar va raiyatparvar inson Zaynuddin Abubakir Toybodiy Temurga maktub yozib, uning saltanat yumushlarida quyidagi "to‘rt ish”ni qo‘llashini tavsiya etgan, ya’ni: 1. Kengash. 2. Mashvaratu maslahat. 3. Hushyorligu mulohazakorlik. 4. Ehtiyotkorlik. “Shunday ekan, saltanatni boshqarishda mashvaratu maslahat va tadbir bilan ish yuritgin, toki oqibatda nadomat chekib, pushaymon bo‘lmagaysan. Yana shuni ham bilgilkim, saltanat ishlarining bir qismi sabru toqat bilan bo‘lgay, yana bir qismi esa bilib-bilmaslikka, ko‘rib-ko‘rmaslikka solish bilan bitur. Tadbirlardan ogoh qilingandan keyin shuni aytish joizdirkim, qatiylik, sabr, chidamlilik, hushyorlik, ehtiyotkorlik va shijoat bilan barcha ishlar amalga oshirilgay. Vassalom”. Maktubni o‘qnb Amir Temur o‘z "tuzuklari"da: "U menga saltanat ishlarining to‘qqiz ulushi mashvarat, tadbir va kengash, qolgan bir ulush esa qilich bilan bajo keltirishni anglatdi. Tajribamda ko‘rilgankim, azmi qat’iy, tadbirkor, hushyor, jang ko‘rgan, mard, shijoatli bir kishi mingga tadbirsiz, loqayd kishidan yaxshiroqsir. Chunki tajribali bir kishi minglab odamga ish buyuradi"- deb yozgan edi. 3. O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. Harakatlar strategiyasi besh bosqichda amalga oshirilib, ularning har biri bo‘yicha yil nomlanishidan kelib chiqqan holda alohida bir yillik davlat dasturini 6
tasdiqlashni nazarda tutadi. Xususan, 2017 yil — Xalq bilan muloqot va inson
manfaatlari yili deb e’lon qilindi.
2017−2021  yillarda  O‘zbekistonni
 
rivojlantirish  
harakatlar
strategiyasining beshta ustuvor yo‘nalishi (quyida — yanada batafsil)
 davlat  va  jamiyat  qurilishini  takomillashtirishga yo‘naltirilgan
demokratik islohotlarni chuqurlashtirish va mamlakatni modernizatsiya qilishda
parlamentning  hamda  siyosiy  partiyalarning  rolini  yanada  kuchaytirish,  davlat
boshqaruvi tizimini isloh qilish, davlat xizmatining tashkiliy-huquqiy asoslarini
rivojlantirish,  «Elektron  hukumat» tizimini  takomillashtirish,  davlat  xizmatlari
sifati va samarasini oshirish, jamoatchilik nazorati mexanizmlarini amalda tatbiq
etish,  fuqarolik  jamiyati  institutlari  hamda  ommaviy  axborot  vositalari  rolini
kuchaytirish;
 qonun  ustuvorligini  ta’minlash  va  sud-huquq  tizimini  yanada  isloh
qilishga yo‘naltirilgan  sud  hokimiyatining  chinakam  mustaqilligini  hamda
fuqarolarning  huquq  va  erkinliklarini  ishonchli  himoya  qilish  kafolatlarini
mustahkamlash,  ma’muriy,  jinoyat,  fuqarolik  va  xo‘jalik  qonunchiligini,
jinoyatchilikka  qarshi  kurashish  va  huquqbuzarliklarning  oldini  olish  tizimi
samarasini  oshirish,  sud  jarayonida  tortishuv  tamoyilini  to‘laqonli  joriy  etish,
yuridik yordam va huquqiy xizmatlar sifatini tubdan yaxshilash;
 iqtisodiyotni  yanada  rivojlantirish  va  liberallashtirishga yo‘naltirilgan
makroiqtisodiy barqarorlikni mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini
saqlab  qolish,  milliy  iqtisodiyotning  raqobatbardoshligini  oshirish,  qishloq
xo‘jaligini  modernizatsiya  qilish  va  jadal  rivojlantirish,  iqtisodiyotda  davlat
ishtirokini  kamaytirish  bo‘yicha  institutsional va  tarkibiy  islohotlarni  davom
ettirish, xususiy mulk huquqini himoya qilish va uning ustuvor mavqeini yanada
kuchaytirish,  kichik  biznes  va  xususiy  tadbirkorlik  rivojini  rag‘batlantirish,
hududlar, tuman va shaharlarni kompleks va mutanosib holda ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiy  ettirish,  investitsiyaviy  muhitni  yaxshilash  orqali  mamlakatimiz
iqtisodiyoti tarmoqlari va hududlariga xorijiy sarmoyalarni faol jalb etish;
 ijtimoiy  sohani  rivojlantirishga yo‘naltirilgan  aholi  bandligi  va  real
daromadlarini izchil oshirib borish, ijtimoiy himoya va sog‘lig‘ini saqlash tizimini
7
Logotip
tasdiqlashni nazarda tutadi. Xususan, 2017 yil — Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yili deb e’lon qilindi. 2017−2021 yillarda O‘zbekistonni rivojlantirish harakatlar strategiyasining beshta ustuvor yo‘nalishi (quyida — yanada batafsil)  davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirishga yo‘naltirilgan demokratik islohotlarni chuqurlashtirish va mamlakatni modernizatsiya qilishda parlamentning hamda siyosiy partiyalarning rolini yanada kuchaytirish, davlat boshqaruvi tizimini isloh qilish, davlat xizmatining tashkiliy-huquqiy asoslarini rivojlantirish, «Elektron hukumat» tizimini takomillashtirish, davlat xizmatlari sifati va samarasini oshirish, jamoatchilik nazorati mexanizmlarini amalda tatbiq etish, fuqarolik jamiyati institutlari hamda ommaviy axborot vositalari rolini kuchaytirish;  qonun ustuvorligini ta’minlash va sud-huquq tizimini yanada isloh qilishga yo‘naltirilgan sud hokimiyatining chinakam mustaqilligini hamda fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilish kafolatlarini mustahkamlash, ma’muriy, jinoyat, fuqarolik va xo‘jalik qonunchiligini, jinoyatchilikka qarshi kurashish va huquqbuzarliklarning oldini olish tizimi samarasini oshirish, sud jarayonida tortishuv tamoyilini to‘laqonli joriy etish, yuridik yordam va huquqiy xizmatlar sifatini tubdan yaxshilash;  iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirishga yo‘naltirilgan makroiqtisodiy barqarorlikni mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini saqlab qolish, milliy iqtisodiyotning raqobatbardoshligini oshirish, qishloq xo‘jaligini modernizatsiya qilish va jadal rivojlantirish, iqtisodiyotda davlat ishtirokini kamaytirish bo‘yicha institutsional va tarkibiy islohotlarni davom ettirish, xususiy mulk huquqini himoya qilish va uning ustuvor mavqeini yanada kuchaytirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik rivojini rag‘batlantirish, hududlar, tuman va shaharlarni kompleks va mutanosib holda ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiy ettirish, investitsiyaviy muhitni yaxshilash orqali mamlakatimiz iqtisodiyoti tarmoqlari va hududlariga xorijiy sarmoyalarni faol jalb etish;  ijtimoiy sohani rivojlantirishga yo‘naltirilgan aholi bandligi va real daromadlarini izchil oshirib borish, ijtimoiy himoya va sog‘lig‘ini saqlash tizimini 7
takomillashtirish, xotin-qizlarning ijtimoiy-siyosiy faolligini oshirish, arzon uy-
joylar  barpo  etish,  yo‘l-transport,  muhandislik-kommunikatsiya  va  ijtimoiy
infratuzilmalarni  rivojlantirish  hamda  modernizatsiya  qilish  bo‘yicha  maqsadli
dasturlarni amalga oshirish, ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport
sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish;
 xavfsizlik,  millatlararo  totuvlik  va  diniy  bag‘rikenglikni  ta’minlash,
chuqur  o‘ylangan,  o‘zaro  manfaatli  va  amaliy  ruhdagi  tashqi  siyosat
yuritishga yo‘naltirilgan davlatimiz mustaqilligi va suverenitetini mustahkamlash,
O‘zbekistonning yon-atrofida xavfsizlik, barqarorlik va ahil qo‘shnichilik muhitini
shakllantirish, mamlakatimizning xalqaro nufuzini mustahkamlash.
4. Davlat boshqaruvi.
Boshqaruv  faoliyati  nazariyalarini  tahlil  qilishda  davlat  boshqaruvini
o‘rganishga  alohida  ahamiyat  qaratilishi  lozim.  Mamlakatimizda  davlat
boshqaruvini tashkil etilishini o‘rganishga kirishamiz. 
O‘zbekiston  -  mustaqil,  demokratik  respublika.  Unda  demokratiya
umuminsoniy tamoyillarga asoslanadi, bu  tamoyillarga asosan eng oliy qadriyat
inson,  uning  hayoti,  erkinligi,  or-nomusi,  qadr-qimmati  va  boshqa  ajralmas
xuquqlaridir. Demokratik xuquq va erkinlik Konstitutsiya va qonunlar tomonidan
ximoya qilinadi. Rsepublika o‘z milliy - davlat va ma’muriy-xududiy tuzilishini
mustaqil ravishda belgilaydi, o‘z ichki va tashqi siyosatini amalga oshiradi. Jamiyat
hayotining  eng  muhim  masalalari  umumxalq  muhokamasiga  havola  qilinadi,
umumiy ovoz berish (referendum) natijasida hal etiladi. Respublika davlat jamiyati
tizimi  xokimiyatning  qonun  chiqaruvchi,  ijro  etuvchi  va  sud  xokimiyatlariga
bo‘linish tamoyillariga asoslanadi.
Mamlakatimizda oliy davlat vakillik tashkiloti O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisi  hisoblanadi.  Oliy  Majlis  qonun  chiqaruvchi  xokimiyatdir.  U  xududiy
saylov okruglardan saylanadi. Oliy Majlisga saylanish xuquqiga saylov kunigacha
25 yoshga to‘lgan O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari ega bo‘ladilar.
8
Logotip
takomillashtirish, xotin-qizlarning ijtimoiy-siyosiy faolligini oshirish, arzon uy- joylar barpo etish, yo‘l-transport, muhandislik-kommunikatsiya va ijtimoiy infratuzilmalarni rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish bo‘yicha maqsadli dasturlarni amalga oshirish, ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish;  xavfsizlik, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglikni ta’minlash, chuqur o‘ylangan, o‘zaro manfaatli va amaliy ruhdagi tashqi siyosat yuritishga yo‘naltirilgan davlatimiz mustaqilligi va suverenitetini mustahkamlash, O‘zbekistonning yon-atrofida xavfsizlik, barqarorlik va ahil qo‘shnichilik muhitini shakllantirish, mamlakatimizning xalqaro nufuzini mustahkamlash. 4. Davlat boshqaruvi. Boshqaruv faoliyati nazariyalarini tahlil qilishda davlat boshqaruvini o‘rganishga alohida ahamiyat qaratilishi lozim. Mamlakatimizda davlat boshqaruvini tashkil etilishini o‘rganishga kirishamiz. O‘zbekiston - mustaqil, demokratik respublika. Unda demokratiya umuminsoniy tamoyillarga asoslanadi, bu tamoyillarga asosan eng oliy qadriyat inson, uning hayoti, erkinligi, or-nomusi, qadr-qimmati va boshqa ajralmas xuquqlaridir. Demokratik xuquq va erkinlik Konstitutsiya va qonunlar tomonidan ximoya qilinadi. Rsepublika o‘z milliy - davlat va ma’muriy-xududiy tuzilishini mustaqil ravishda belgilaydi, o‘z ichki va tashqi siyosatini amalga oshiradi. Jamiyat hayotining eng muhim masalalari umumxalq muhokamasiga havola qilinadi, umumiy ovoz berish (referendum) natijasida hal etiladi. Respublika davlat jamiyati tizimi xokimiyatning qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud xokimiyatlariga bo‘linish tamoyillariga asoslanadi. Mamlakatimizda oliy davlat vakillik tashkiloti O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi hisoblanadi. Oliy Majlis qonun chiqaruvchi xokimiyatdir. U xududiy saylov okruglardan saylanadi. Oliy Majlisga saylanish xuquqiga saylov kunigacha 25 yoshga to‘lgan O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari ega bo‘ladilar. 8
Oliy  Majlis  O‘zbekiston  Respublikasi  Konstitutsiyasini  qabul  qiladi,
shuningdek unga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritadi, O‘zbekiston Respublikasi
qonunlarini qabul qiladi; qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud xokimiyatlari
tashkilotlari  tizimi  va  vakolatlarini  belgilaydi;  bojxona,  valyuta  va  kredit
faoliyatini,  davlat  bankini  boshqarishni  qonuniy  jixatdan  tartibga  soladi,
shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi xududiy ma’muriy tuzilishi, chegaralarining
o‘zgarishi masalalari bilan shug‘ullanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti:
 mamlakat  fuqarolari  xuquq  va  erkinliklarini  ximoya  qilish,  O‘zbekiston
Respublika Konstitutsiyasi va qonunlari bajarilishini kafolatlaydi;
 O‘zbekiston  Respublikasi  mustaqilligi,  xavfsizligi,  xududiy  yaxlitligini
ximoya  qilish,  milliy  davlat  tuzilishi  masalalarini  xal  qilish  bo‘yicha  zarur
choralarni belgiladi;
 O‘zbekiston Respublikasi tomonidan muzokaralar olib boradi va shartnoma
hamda bitimlarni imzolaydi, respublika tomonidan tuzilgan bitim, shartnomalarga
rioya  qilinishni  va  u  tomonidan  qabul  qilingan  majburiyatlar  bajarilishini
ta’minlaydi;
 diplomatik va boshqa vakillarining ishonch va chaqiruv yorlig‘ini qabul
qiladi;
 O‘zbekiston Respublikasining chet ellardagi diplomatik va boshqa vakillarini
tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi;
 Respublika Oliy Majlisiga yillik ichki va tashqi  vaziyat  haqida ma’ruza
taqdim etadi;
 ijroiya xokimiyat apparatini tashkil etadi va unga rahbarlik qiladi; respublika
oliy  xokimiyat  tashkilotlari  va  boshqaruvning  o‘zaro  aloqasini  ta’minlaydi;
O‘zbekiston  Respublikasi  vazirliklari,  davlat  qo‘mitalari  va  boshqa  davlat
boshqaruvining boshqa tashkilotlarini ta’sis etadi va tugatish  bo‘yicha farmonlar
chiqarib, ularni tasdiqlash uchun  Oliy Majlisga taqdim etadi;
 Bosh  vazirni  tayinlaydi  va  vazifasidan  ozod  qiladi,  uning  birinchi
o‘rinbosari,  bosh  vazir  o‘rinbosarlari,  O‘zbekiston  Respublikasi  Vazirlar
Mahkamasi  a’zolarini,  O‘zbekiston  Respublikasi  Bosh  prokurori  va  uning
9
Logotip
Oliy Majlis O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasini qabul qiladi, shuningdek unga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritadi, O‘zbekiston Respublikasi qonunlarini qabul qiladi; qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud xokimiyatlari tashkilotlari tizimi va vakolatlarini belgilaydi; bojxona, valyuta va kredit faoliyatini, davlat bankini boshqarishni qonuniy jixatdan tartibga soladi, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi xududiy ma’muriy tuzilishi, chegaralarining o‘zgarishi masalalari bilan shug‘ullanadi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti:  mamlakat fuqarolari xuquq va erkinliklarini ximoya qilish, O‘zbekiston Respublika Konstitutsiyasi va qonunlari bajarilishini kafolatlaydi;  O‘zbekiston Respublikasi mustaqilligi, xavfsizligi, xududiy yaxlitligini ximoya qilish, milliy davlat tuzilishi masalalarini xal qilish bo‘yicha zarur choralarni belgiladi;  O‘zbekiston Respublikasi tomonidan muzokaralar olib boradi va shartnoma hamda bitimlarni imzolaydi, respublika tomonidan tuzilgan bitim, shartnomalarga rioya qilinishni va u tomonidan qabul qilingan majburiyatlar bajarilishini ta’minlaydi;  diplomatik va boshqa vakillarining ishonch va chaqiruv yorlig‘ini qabul qiladi;  O‘zbekiston Respublikasining chet ellardagi diplomatik va boshqa vakillarini tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi;  Respublika Oliy Majlisiga yillik ichki va tashqi vaziyat haqida ma’ruza taqdim etadi;  ijroiya xokimiyat apparatini tashkil etadi va unga rahbarlik qiladi; respublika oliy xokimiyat tashkilotlari va boshqaruvning o‘zaro aloqasini ta’minlaydi; O‘zbekiston Respublikasi vazirliklari, davlat qo‘mitalari va boshqa davlat boshqaruvining boshqa tashkilotlarini ta’sis etadi va tugatish bo‘yicha farmonlar chiqarib, ularni tasdiqlash uchun Oliy Majlisga taqdim etadi;  Bosh vazirni tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi, uning birinchi o‘rinbosari, bosh vazir o‘rinbosarlari, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi a’zolarini, O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokurori va uning 9
o‘rinbosarlarini  keyinchalik  Oliy  Majlis  tasdiqlashi  sharti  bilan  tayinlaydi  va
vazifasidan ozod qiladi;
 O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga Konstitutsiya sudi raisi, Oliy sud
raisi va a’zolari, Oliy xo‘jalik mudi raisi va a’zolari, O‘zbekiston Respublikasi
Markaziy Banki  boshqaruvi  raisi,  O‘zbekiston Respublikasi  tabiatni  muxofaza
qilish davlat qo‘mitasi raisi lavozimlariga nomzodlarni taqdim etadi;
 viloyat, tuman, shahar va xo‘jalik sudlari sudyalarini tayinlaydi va ishdan
bo‘shatadi;
 viloyatlar va Toshkent shahar xokimlarini ularni keyinchalik xalq deputatlari
kengashi tomonidan tasdiqlash sharti bilan tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi.
Prezident  tuman  va  shahar  hokimlarini  ular  konstitutsiya,  qonunlarga  rioya
qilmagan, hokim sha’niga dog‘ tushiradigan harakatlar qilgan taqdirda o‘z qarori
bilan vazifasidan ozod qilish xuquqiga ega;
 respublika davlat boshqaruv tashkilotlari, hokimlar qarorlari amal qilinishini
to‘xtatadi, bekor qiladi;
 O‘zbekiston  Respublikasi  qonunlarini  imzolaydi.  Prezident  Oliy  Majlis
qabul qilgan qonunlarga e’tiroz bildirib, qayta muhokama qilib, ovoz berish uchun
qaytarish xuquqiga ega. Agar Oliy Majlis uchdan ikki qismi ovoz berishi natijasida
ilgari qabul qilingan qarorni tasdiqlasa, Prezident qonunni imzolaydi;
 favqulodda xollarda (tashqi taxdid, ommaviy betartiblik. Yirik xalokatlar,
tabiiy  ofatlar)  va  fuqarolar  xavfsizligini  ta’minlash  maqsadida  O‘zbekiston
Respublikasining  butun xududida yoki  aloxida mintaqalarida favqulodda xolat
e’lon qiladi va sutka davomida bu xaqidagi qarorni O‘zbekiston Respublikasi Oliy
Majlisiga tasdiqlash uchun taqdim etadi;
 respublika  qurolli  kuchlarining  Oliy  Bosh  qo‘mondoni  bo‘ladi.  Qurolli
kuchlarning  oliy  qo‘mondonligi  lavozimlariga  tayinlaydi  va  vazifasidan  ozod
qiladi; oliy harbiy unvonlar beradi;
 O‘zbekiston  Respublikasiga  xujum  qilingan  yoki  o‘zaro  bosqinchilikka
qarshi shartnoma majburiyatlarini bajarish zaruriyati vujudga kelgan xollarda urush
xolatini e’lon qiladi va sutka davomida bu qarorni tasdiqlash uchun Oliy Majlisga
xavola qiladi;
10
Logotip
o‘rinbosarlarini keyinchalik Oliy Majlis tasdiqlashi sharti bilan tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi;  O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga Konstitutsiya sudi raisi, Oliy sud raisi va a’zolari, Oliy xo‘jalik mudi raisi va a’zolari, O‘zbekiston Respublikasi Markaziy Banki boshqaruvi raisi, O‘zbekiston Respublikasi tabiatni muxofaza qilish davlat qo‘mitasi raisi lavozimlariga nomzodlarni taqdim etadi;  viloyat, tuman, shahar va xo‘jalik sudlari sudyalarini tayinlaydi va ishdan bo‘shatadi;  viloyatlar va Toshkent shahar xokimlarini ularni keyinchalik xalq deputatlari kengashi tomonidan tasdiqlash sharti bilan tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi. Prezident tuman va shahar hokimlarini ular konstitutsiya, qonunlarga rioya qilmagan, hokim sha’niga dog‘ tushiradigan harakatlar qilgan taqdirda o‘z qarori bilan vazifasidan ozod qilish xuquqiga ega;  respublika davlat boshqaruv tashkilotlari, hokimlar qarorlari amal qilinishini to‘xtatadi, bekor qiladi;  O‘zbekiston Respublikasi qonunlarini imzolaydi. Prezident Oliy Majlis qabul qilgan qonunlarga e’tiroz bildirib, qayta muhokama qilib, ovoz berish uchun qaytarish xuquqiga ega. Agar Oliy Majlis uchdan ikki qismi ovoz berishi natijasida ilgari qabul qilingan qarorni tasdiqlasa, Prezident qonunni imzolaydi;  favqulodda xollarda (tashqi taxdid, ommaviy betartiblik. Yirik xalokatlar, tabiiy ofatlar) va fuqarolar xavfsizligini ta’minlash maqsadida O‘zbekiston Respublikasining butun xududida yoki aloxida mintaqalarida favqulodda xolat e’lon qiladi va sutka davomida bu xaqidagi qarorni O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga tasdiqlash uchun taqdim etadi;  respublika qurolli kuchlarining Oliy Bosh qo‘mondoni bo‘ladi. Qurolli kuchlarning oliy qo‘mondonligi lavozimlariga tayinlaydi va vazifasidan ozod qiladi; oliy harbiy unvonlar beradi;  O‘zbekiston Respublikasiga xujum qilingan yoki o‘zaro bosqinchilikka qarshi shartnoma majburiyatlarini bajarish zaruriyati vujudga kelgan xollarda urush xolatini e’lon qiladi va sutka davomida bu qarorni tasdiqlash uchun Oliy Majlisga xavola qiladi; 10
 O‘zbekiston  Respublikasi  ordenlari,  nishonlari  va  yorliqlari  bilan
mukofotlaydi va malaka hamda faxriy nomlarni beradi;
 O‘zbekiston Respublikasi fuqaroligi va siyosiy boshpana berish masalalarini
hal qiladi;
5. Boshqaruv funksiyalari to‘g‘risida tushuncha.
Ishlab chiqarish korxonalarining samaradorligi ulardagi boshqaruv faoliyatiga,
boshqaruv  faoliyatining  funksiyalaridan  foydalanish  darajasiga  ko‘p  jihatdan
bog‘liq bo‘ladi. Boshqaruv faoliyati samarali tarzda amalga oshirilishi uchun uning
har  bir  funksiyasi  oqilona  tarzda  amalga  oshirilishi  kerak.  Ishlab  chiqarish
korxonalarida boshqaruvning quyidagi funksiyalari harakatda bo‘ladi:
1. Rejalashtirish
2. Tashkil etish.
3. Nazorat qilish.
4. Tahlil qilish.
5. Rag‘batlantirish.
Boshqaruv  funksiyalari  ichida  rejalashtirish  funksiyasi  muhim  o‘rinni
egallaydi. Rejalashtirish har qanday korxonaning muhim funksiyalaridan biridir.
Unga yetarli e’tibor bermaslik katta iqtisodiy yo‘qotishlarga va oqibat natijada
bankrotga olib keladi. Rejalashtirishning taktik va strategik rejalashtirish turlari
mavjud. Taktik rejalashtirish nisbatan qisqaroq bo‘lgan muddatlardagi boshqaruv
faoliyatini  aks  ettirsa,  strategik  rejalashtirish  uzoq  muddatga  mo‘njallangan
rejalashtirishni nazarda tutadi.
Boshqaruv faoliyatini olib borish uning funksiyalarini amalga oshirilishini
taqozo etadi. Bu funksiyalarning asosiy mohiyati 4-jadvalda keltirilgan. Boshqaruv
faoliyatini  amalga  oshirilishida  uning  rejalashtirish  funksiyasining  ahamiyati
nihoyatda  kattadir.  Rejalashtirish  boshqaruv  faoliyati  davomida  amalga
oshiriladigan ishlarning boshlanish nuqtasidir. Rejalashtirish asosida boshqaruv
faoliyati belgilanadi. Nima qilish kerakligi, qanday maqsad bo‘yicha ish olib borish
lozimligi aniqlanadi va bajariladigan ishlar, tadbirlar me’yorlar va imkoniyatlar
bilan bog‘lanadi. 
11
Logotip
 O‘zbekiston Respublikasi ordenlari, nishonlari va yorliqlari bilan mukofotlaydi va malaka hamda faxriy nomlarni beradi;  O‘zbekiston Respublikasi fuqaroligi va siyosiy boshpana berish masalalarini hal qiladi; 5. Boshqaruv funksiyalari to‘g‘risida tushuncha. Ishlab chiqarish korxonalarining samaradorligi ulardagi boshqaruv faoliyatiga, boshqaruv faoliyatining funksiyalaridan foydalanish darajasiga ko‘p jihatdan bog‘liq bo‘ladi. Boshqaruv faoliyati samarali tarzda amalga oshirilishi uchun uning har bir funksiyasi oqilona tarzda amalga oshirilishi kerak. Ishlab chiqarish korxonalarida boshqaruvning quyidagi funksiyalari harakatda bo‘ladi: 1. Rejalashtirish 2. Tashkil etish. 3. Nazorat qilish. 4. Tahlil qilish. 5. Rag‘batlantirish. Boshqaruv funksiyalari ichida rejalashtirish funksiyasi muhim o‘rinni egallaydi. Rejalashtirish har qanday korxonaning muhim funksiyalaridan biridir. Unga yetarli e’tibor bermaslik katta iqtisodiy yo‘qotishlarga va oqibat natijada bankrotga olib keladi. Rejalashtirishning taktik va strategik rejalashtirish turlari mavjud. Taktik rejalashtirish nisbatan qisqaroq bo‘lgan muddatlardagi boshqaruv faoliyatini aks ettirsa, strategik rejalashtirish uzoq muddatga mo‘njallangan rejalashtirishni nazarda tutadi. Boshqaruv faoliyatini olib borish uning funksiyalarini amalga oshirilishini taqozo etadi. Bu funksiyalarning asosiy mohiyati 4-jadvalda keltirilgan. Boshqaruv faoliyatini amalga oshirilishida uning rejalashtirish funksiyasining ahamiyati nihoyatda kattadir. Rejalashtirish boshqaruv faoliyati davomida amalga oshiriladigan ishlarning boshlanish nuqtasidir. Rejalashtirish asosida boshqaruv faoliyati belgilanadi. Nima qilish kerakligi, qanday maqsad bo‘yicha ish olib borish lozimligi aniqlanadi va bajariladigan ishlar, tadbirlar me’yorlar va imkoniyatlar bilan bog‘lanadi. 11
4-jadval
Boshqaruvning asosiy funksiyalari
№ Asosiy
funksiyalar
Funksiyalarning mazmuni va zaruriyati
1
Rejalashtirish
 boshqaruvning  asosiy  va  dastlabki  funksiyasidir.  Har
qanday boshqarish reja tuzishdan boshlanadi.
Bu rejada:
 boshqaruv  maqsadlari  va  vazifalari,  ularni  amalga
oshirish muddatlari belgilanadi;
 vazifalarni amalga oshirish usullari ishlab chiqiladi;
 iqtisodiyot bo‘g‘inlarining o‘zaro aloqalari o‘rnatiladi.
Rejalashtirishning umumiylik xususiyati shundaki, bunda
har  bir  boshqaruv  xodimi  o‘zining  shaxsiy  ishini
rejalashtiradi,  o‘z ish joyining faoliyati ko‘rsatkichlarini
ishlab  chiqadi,  rejalarning  qanday  bajarilayotganini
nazorat qilishni uyushtiradi.
2
Tashkil qilish
Boshqaruv  ob’ekti  doirasida  barcha  boshqariluvchi  va
boshqaruvchi  jarayonlarning  uyushqoqligini  ta’minlaydi.
Shu nuqtai nazardan tashkil  qilish tashqi va ichki shart-
sharoitlarning  o‘zgarib  turishiga  qarab  amaldagi  tizim
tarkibini takomillashtirish yoki yangisini tuzish demakdir.
Bu  funksiya  joriy  va  strategik  rejalarning  ijrosini
ta’minlash bo‘yicha birinchi qadamdir.
3
Muvofiqlashti-
rish va tartibga
solish
Rejalashtirish  boshqarishning  strategiyasi
 hisoblansa,
muvofiqlashtirish  boshqarishning  taktik  masalalarini  hal
qilib beradi.
Bu funksiyaning  asosiy  vazifasi  aloqalar  o‘rnatish  yo‘li
bilan  boshqariladigan  tizimning  turli  qismlari  o‘rtasida
kelishib ish olib borishni ta’minlashdir. Muvofiqlashtirish
mablag‘larni tejash maqsadida boshqaruvdagi parallelizm
(takrorlash)ni bartaraf qilish imkonini beradi. Shuningdek,
12
Logotip
4-jadval Boshqaruvning asosiy funksiyalari № Asosiy funksiyalar Funksiyalarning mazmuni va zaruriyati 1 Rejalashtirish  boshqaruvning asosiy va dastlabki funksiyasidir. Har qanday boshqarish reja tuzishdan boshlanadi. Bu rejada:  boshqaruv maqsadlari va vazifalari, ularni amalga oshirish muddatlari belgilanadi;  vazifalarni amalga oshirish usullari ishlab chiqiladi;  iqtisodiyot bo‘g‘inlarining o‘zaro aloqalari o‘rnatiladi. Rejalashtirishning umumiylik xususiyati shundaki, bunda har bir boshqaruv xodimi o‘zining shaxsiy ishini rejalashtiradi, o‘z ish joyining faoliyati ko‘rsatkichlarini ishlab chiqadi, rejalarning qanday bajarilayotganini nazorat qilishni uyushtiradi. 2 Tashkil qilish Boshqaruv ob’ekti doirasida barcha boshqariluvchi va boshqaruvchi jarayonlarning uyushqoqligini ta’minlaydi. Shu nuqtai nazardan tashkil qilish tashqi va ichki shart- sharoitlarning o‘zgarib turishiga qarab amaldagi tizim tarkibini takomillashtirish yoki yangisini tuzish demakdir. Bu funksiya joriy va strategik rejalarning ijrosini ta’minlash bo‘yicha birinchi qadamdir. 3 Muvofiqlashti- rish va tartibga solish Rejalashtirish boshqarishning strategiyasi hisoblansa, muvofiqlashtirish boshqarishning taktik masalalarini hal qilib beradi. Bu funksiyaning asosiy vazifasi aloqalar o‘rnatish yo‘li bilan boshqariladigan tizimning turli qismlari o‘rtasida kelishib ish olib borishni ta’minlashdir. Muvofiqlashtirish mablag‘larni tejash maqsadida boshqaruvdagi parallelizm (takrorlash)ni bartaraf qilish imkonini beradi. Shuningdek, 12
u turli tarmoqlar o‘rtasida resurslarni taqsimlash yo‘li bilan
nisbat va mutanosiblikni, ishlab chiqarish bilan iste’mol
o‘rtasidagi munosabatni o‘rnatadi.
 Tartibga solish muvofiqlashtirishning davomi bo‘lib, u
sodir bo‘lib turadigan og‘ishlarni bartaraf qilish yo‘li bilan
ishlab  chiqarish  jarayonlarini  amalga  oshirishni  maqsad
kilib qo‘yadi. Uning yordami bilan vujudga kelishi extimol
tutilgan og‘ishlarning oldi olinadi.
4
Nazorat
Bu funksiyaning maqsadi “tutib olish”, “aybini ochish”,
“ilintirish”  emas,  balki  boshqaruv  ob’ektida  sodir
bo‘layotgan  jarayonlarni  hisobga  olish,  tekshirish,  tahlil
qilish va ma’lum tartibda shu ob’ekt faoliyatini o‘z vaqtida
sozlab turishdir. Nazorat o‘rnatilgan me’yoriy xujjatlardan,
rejalardan  og‘ishlarning  joyi,  vaqti,  sababi  va
xususiyatlarini aniqlash imkonini beradi.
Ta’sirchan  nazoratni  tashkil  qilish  har  bir  rahbarning
funksional ishidir. Muntazam nazorat yo‘q joyda yuksak
pirovard natijalarga erishib bo‘lmaydi. 
6. Boshqaruv tamoyillari.
Boshqaruv tamoyillari deganda, rahbarlik qilishning fundamental qoidalari
tushuniladi. Ular iqtisodiy qonunlar harakati va boshqarish usullari bilan bog‘liq
bo‘lgan voqeliklarning mohiyatini aks ettiradi.
Boshqarish mexanizmini quyidagicha ta’riflash mumkin: 
qonunlar – tamoyillar – usullar – uslublar
Bozor iqtisodiyoti sharoitida O‘zbekistonning siyosiy-ijtimoiy va iqtisodiy
istiqbolga  erishishining  asosiy  tamoyillari  Respublikaning  birinchi  Prezidenti
13
Logotip
u turli tarmoqlar o‘rtasida resurslarni taqsimlash yo‘li bilan nisbat va mutanosiblikni, ishlab chiqarish bilan iste’mol o‘rtasidagi munosabatni o‘rnatadi. Tartibga solish muvofiqlashtirishning davomi bo‘lib, u sodir bo‘lib turadigan og‘ishlarni bartaraf qilish yo‘li bilan ishlab chiqarish jarayonlarini amalga oshirishni maqsad kilib qo‘yadi. Uning yordami bilan vujudga kelishi extimol tutilgan og‘ishlarning oldi olinadi. 4 Nazorat Bu funksiyaning maqsadi “tutib olish”, “aybini ochish”, “ilintirish” emas, balki boshqaruv ob’ektida sodir bo‘layotgan jarayonlarni hisobga olish, tekshirish, tahlil qilish va ma’lum tartibda shu ob’ekt faoliyatini o‘z vaqtida sozlab turishdir. Nazorat o‘rnatilgan me’yoriy xujjatlardan, rejalardan og‘ishlarning joyi, vaqti, sababi va xususiyatlarini aniqlash imkonini beradi. Ta’sirchan nazoratni tashkil qilish har bir rahbarning funksional ishidir. Muntazam nazorat yo‘q joyda yuksak pirovard natijalarga erishib bo‘lmaydi. 6. Boshqaruv tamoyillari. Boshqaruv tamoyillari deganda, rahbarlik qilishning fundamental qoidalari tushuniladi. Ular iqtisodiy qonunlar harakati va boshqarish usullari bilan bog‘liq bo‘lgan voqeliklarning mohiyatini aks ettiradi. Boshqarish mexanizmini quyidagicha ta’riflash mumkin: qonunlar – tamoyillar – usullar – uslublar Bozor iqtisodiyoti sharoitida O‘zbekistonning siyosiy-ijtimoiy va iqtisodiy istiqbolga erishishining asosiy tamoyillari Respublikaning birinchi Prezidenti 13
I.Karimovning O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining birinchi sessiyasidagi
ma’ruzasida o‘z aksini topgan.
5-jadval
Bozor iqtisodiyotida O‘zbekistonda davlatni boshqarish tamoyillari
№
Tamoyillar
Izoh
1.
Demokratiya
tamoyili
-
insonning  o‘z  xohish-irodasini  erkin  bildirish
hamda uni amalga oshirish;
-
barcha fuqarolarning teng huquqliligi;
-
davlat va jamiyat boshqaruvida qonun ustuvorligi;
-
davlat  va  nodavlat  iqtisodiyotidan  saylovchilar
oldidagi javobgarligi va boshqalar.
2.
Iqtisodiy
munosabatlarni
demokratiyalash
tamoyili
-
monopollashgan
 
iqtisodiyotdan
 
erkin
iqtisodiyotga;
-
sotsialistik musoboqadan erkin, sof raqobatga;
-
qat’iy belgilangan narxlardan erkin narxlarga;
-
davlatlashgan  mulkdan  xilma-xil  mulkchilikka
asoslangan iqtisodiyotga o‘tish.
3.
Yuksak  ma’naviy
tamoyil
-
mustaqillik tafakkurini kengroq tushunish, ya’ni:
-
O‘zbekiston  davlatining  istiqboli  va  istiqloli
haqida qayg‘urish;
-
o‘zining  va  o‘z  xalqining,  vatanning  qadru-
qimmati, or-nomusini anglab, uni himoya qilish;
-
Yuksak  g‘oyalar,  yangi  kashfiyotlar,  niyatlar
og‘ushida  mehnat  qilib,  iste’dodi  va  iqtidori,  bor
imkoniyatini, kerak bo‘lsa, jonini yurt istiqboli, eliga
14
Logotip
I.Karimovning O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining birinchi sessiyasidagi ma’ruzasida o‘z aksini topgan. 5-jadval Bozor iqtisodiyotida O‘zbekistonda davlatni boshqarish tamoyillari № Tamoyillar Izoh 1. Demokratiya tamoyili - insonning o‘z xohish-irodasini erkin bildirish hamda uni amalga oshirish; - barcha fuqarolarning teng huquqliligi; - davlat va jamiyat boshqaruvida qonun ustuvorligi; - davlat va nodavlat iqtisodiyotidan saylovchilar oldidagi javobgarligi va boshqalar. 2. Iqtisodiy munosabatlarni demokratiyalash tamoyili - monopollashgan iqtisodiyotdan erkin iqtisodiyotga; - sotsialistik musoboqadan erkin, sof raqobatga; - qat’iy belgilangan narxlardan erkin narxlarga; - davlatlashgan mulkdan xilma-xil mulkchilikka asoslangan iqtisodiyotga o‘tish. 3. Yuksak ma’naviy tamoyil - mustaqillik tafakkurini kengroq tushunish, ya’ni: - O‘zbekiston davlatining istiqboli va istiqloli haqida qayg‘urish; - o‘zining va o‘z xalqining, vatanning qadru- qimmati, or-nomusini anglab, uni himoya qilish; - Yuksak g‘oyalar, yangi kashfiyotlar, niyatlar og‘ushida mehnat qilib, iste’dodi va iqtidori, bor imkoniyatini, kerak bo‘lsa, jonini yurt istiqboli, eliga 14
baxshida etishdir.
4.
Milliy  xafsizlikni
ta’minlash
tamoyili
-
O‘zbekistonning  dunyo  hamjamiyatiga  kirish
sur’atlarini tezlashtirish;
-
Turli  xalqaro  davlat  va  nodavlat  tashkilotlari
ishlarida faol ishtirok etishni ta’minlash.
O‘zbekistonning  istiqlol  yo‘li  Islom  Karimovning  bozor  munosabatlariga
o‘tish  yuzasidan  olg‘a  surgan  besh  tamoyiliga  asoslanadi.  Ularning  mohiyati
quyidagicha
6-jadval
Besh asosiy tamoyil
№
Asosiy tamoyillar
Asosiy tamoyillarning mohiyati
1.
Iqtisodiyotning
siyosatdan ustuvorligi
Iqtisodiy  islohotlar  hech  qachon  siyosat  ortida
qolmasligi  kerak,  u  birorta  mafkuraga
bo‘ysundirilishi  kerak  emas.  Buning  ma’nosi
shuki, iqtisodiyot siyosatdan ustun turishi kerak.
Ham ichki, ham tashqi iqtisodiy munosabatlarni
mafkuradan holi qilish zarur.
2.
Davlat bosh islohotchi
Davlat  asosiy  islohotchi  bo‘lishi  lozim.  U
islohotlarning  ustuvor  yo‘nalishlarini  belgilab
berishi, o‘zgartirishlar siyosatini ishlab chiqishi va
uni  izchillik  bilan  o‘tkazish,  jaholatparastlar  va
konservatorlar qarshiligini bartaraf etishi shart.
3.
Qonunlar  va  ularga
rioya qilish ustuvorligi
Qonunlarga  rioya  etish  ustuvor  bo‘lishi  lozim.
Buning ma’nosi shuki, demokratik yo‘l bilan qabul
qilingan Konstitutsiya va qonunlarni hech istinosiz
hamma hurmat qilishi va ularga og‘ishmay rioya
etishi lozim.
4.
Kuchli ijtimoiy siyosat
yuritish
Aholining  demokratik  tarkibini  hisobga  olgan
holda kuchli ijtimoiy siyosat o‘tkazish.
15
Logotip
baxshida etishdir. 4. Milliy xafsizlikni ta’minlash tamoyili - O‘zbekistonning dunyo hamjamiyatiga kirish sur’atlarini tezlashtirish; - Turli xalqaro davlat va nodavlat tashkilotlari ishlarida faol ishtirok etishni ta’minlash. O‘zbekistonning istiqlol yo‘li Islom Karimovning bozor munosabatlariga o‘tish yuzasidan olg‘a surgan besh tamoyiliga asoslanadi. Ularning mohiyati quyidagicha 6-jadval Besh asosiy tamoyil № Asosiy tamoyillar Asosiy tamoyillarning mohiyati 1. Iqtisodiyotning siyosatdan ustuvorligi Iqtisodiy islohotlar hech qachon siyosat ortida qolmasligi kerak, u birorta mafkuraga bo‘ysundirilishi kerak emas. Buning ma’nosi shuki, iqtisodiyot siyosatdan ustun turishi kerak. Ham ichki, ham tashqi iqtisodiy munosabatlarni mafkuradan holi qilish zarur. 2. Davlat bosh islohotchi Davlat asosiy islohotchi bo‘lishi lozim. U islohotlarning ustuvor yo‘nalishlarini belgilab berishi, o‘zgartirishlar siyosatini ishlab chiqishi va uni izchillik bilan o‘tkazish, jaholatparastlar va konservatorlar qarshiligini bartaraf etishi shart. 3. Qonunlar va ularga rioya qilish ustuvorligi Qonunlarga rioya etish ustuvor bo‘lishi lozim. Buning ma’nosi shuki, demokratik yo‘l bilan qabul qilingan Konstitutsiya va qonunlarni hech istinosiz hamma hurmat qilishi va ularga og‘ishmay rioya etishi lozim. 4. Kuchli ijtimoiy siyosat yuritish Aholining demokratik tarkibini hisobga olgan holda kuchli ijtimoiy siyosat o‘tkazish. 15