BOSHQARUV PERSONALI MEHNATINI TASHKIL ETISH
1. Boshqaruv personali msqiatini tashkil etishning mohiyati, maqsadlari
va vazifalari
Rahbar va mutaxassis ishining maqsadlari va mazmuni umuman xodimning
o‘zini ham tashkil etish nuqtai nazaridan olib qaralishi kerak.
Rahbarning, mutaxassisning samarali faoliyatiga tayyorligi shaxsning bilimlari,
malakalari, ko‘nikmalari va shaxsiy fazilatlari bilan belgilanadi.
Aqliy mehnatni okilona tashkil etish, uning samaradorligini oshirish uchun
qulay shart-sharoitlar yaratish vazifalari hozirgi vaqtda alohida muhim ahamiyat
kasb etadi. Har qanday sohadagi aqliy mehnat fikrlash mehnatidan tashqari sof
tashkiliy, texnik elementlarni ham o‘z ichiga oladi, ularning muayyan qismi
ko‘pgina kasblar uchun umumiy hisoblanadi. Demak xodimning shaxsiy mehnatini
tashkil etish muammolarini ishni tashkil etish, foydalanilgan usullar, prinsiplar
nuqtai nazaridan o‘rganish mumkin. Shaxs mehnatini tashkil etishning ikkinchi
tomoni kundalik ish tajribasida boshqaruv personali tadbiq etadigan shaxsning ish
texnikasi, texnikaviy vositalaridir.
Xodimning shaxsiy mehnatini fan va shggor tajriba yutuqlaridan
foydalanishga, texnikaviy vositalarni tadbiq etishga asoslangan holda tashkil etishni,
lavozim vazifalarini bajarish jarayonida xodim bilan foydalaniladigan texnika
vositalari o‘rtasida o‘zaro ta’sir ko‘rsatish eng yaxshi tarzda o‘rnatish imkonini
beradigan bilim sohalari personal menejmenti deyiladi.
Personal menejmentiiing ilmiy asosini boshqaruv faoliyati tajribasida hamda
boshqaruv personali mehnat faoliyatini tashkil etish tamoyillari, usullari tarzida
taqdim etilgan shaxsiy mehnatni tashkil etish to‘g‘risidagi butun bilimlar majmui
tashkil etadi. Personal menejmenti fan sifatida rahbarlar, mutaxassislar va boshqa
xizmatchilar samarali mehnatining omillari va shartlarini namoyon qaladi. Ana shu
asosda nazariya ishlab chiqiladi, uning mazmuni boshqarish jarayonida kishilar
oqilona faoliyatining tamoyillari, shakllari va usullari hisoblanadi.
Kabul qilingan ta’rifdan kelib chiqib, personal menejmenti quyidagi bir-biri
o‘zaro bog‘langan masalalarni ilmiy asoslangan holda hal qalishni o‘z ichiga oladi:
boshqaruv apparatidagi mehnatni tashkil etish (mehnat taqsimoti, mehnatni
mazmuniga kura tartibga solish, mednatni vaqti bo‘yicha tartibga solish), tizimlar va
ish usullarini tanlash;
shaxsiy mehnatni tashkil etishning o‘ziga xos muammolari (ish vaqtini
rejalashtirish va taqsimlash, tashrif buyuruvchilar oqimini boshqarish, o‘ziga xos ish
uslubi, yozishmalarni oqilona yuritish va h.k.)
ish o‘rinlarini tashkil etish va jixozlash;
hisoblash va tashkiliy texnika vositalaridan foydalanishni tashkil etish.
Boshqaruv apparati xodimlari mehnatini tashkil etish murakkab va ko‘p kirrali
jarayondir. Har qanday xodim uchun bugungi kunda eng muhim muammo ish
vaqtidan okilona foydalanish hisoblanadi. Shuning uchun ham boshqaruv mehnatini
ilmiy asosda tashkil etishning boshlang‘ich boskdchi boshqaruv apparati
xodimlarining ish vaqtidan foydalanishni o‘rganishdir. Ish vaqtidan foydalanishni
o‘rganish uning bekor sarf bo‘lishini aniqlash, uning sabablarini bilib olish, ishlarni
bajarishning yangi shakllari va usullarini ishlab chiqish imkonini beradi.
2. Rahbarning ish vaqt i va undan foydalanishi
Vaqt tanqisligi - bu har xil darajadagi rahbarlar va mutaxassislarni hammadan
ko‘proq tashvishlantiradigan muammolardan biridir, chunki ular uchun vaqt omili
odatda hal qiluvchi rol uynaydi. Vaqt shunday bir resurs hisoblanadiki, har bir rahbar
unga baravar miqdorda ega bo‘ladi. Shuning uchun ham har bir rahbar va mutaxassis
uchun asosiy muammo uning qancha vaqtga ega ekanligi emas, balki o‘zi ega
bo‘lgan bu vaqtdan qanday foydalanishdadir.O‘zbekiston Respublikasi Mehnat
kodeksining 115 moddasida "Xodimning ish vaqtining normal muddati haftasiga
kirq soatdan ortiq bo‘lishi mumkin emas. Olti kunlik ish haftasida har kungi ishning
muddati yetti soatdan, besh kunlik ish haftasida esa sakkiz soatdan ortib ketmasligi
lozim", deb ta’kidlangan.
Vaqt - bu shunday noyob resurski, uni pul singari jamgarib bo‘lmaydi. U bizning
mavjudligimizning eng moslashmaydigan elementidir. Bakt omili - bu shunday bir
resurski, u rahbarga qanchalik qimmatga tushsa, mazkur vaqtdan u shunchalik
samarali foydalanishga harakat qiladi. Ba’zan rahbarga uning uzida bor bilim va
qobiliyatdan ko‘progi talab qilinmaydi. U faqat o‘zining ishdagi malakalarini
takomillashtirib borishi kamchiliklarga barham berishi va avvalo vaqtdan samarasiz
foydalanishga, uning bekor sarf etilishiga barham berishi talab qilinadi.
Rahbar mehnatining samaradorligi u sarflagan shaxsiy mehnat natijalari bilan
boshchilik qilayotgan xizmat (bulinma) xodimlari mehnati natijalarining mos kelishi
o‘lchovidir. Bunda qo‘yilgan vazifalar albatta bajarilgan bo‘lishi lozim. Amalda har
bir rahbar o‘z bo‘linmasining ishi natijalarini aniq biladi. Rahbarning bu
natyukalarga qanday qilib erishildi, uning hissasi qanday, u qanday shaxsiy mehnat
sarflagan, degan savollarga javob berish qiyinrokdir.
Siz qanday ishlayapsiz? Kuiilgan vazifalarni hal qilish uchun siz qancha vaqt
sarfladingiz? Bular shunday savollarki, rahbar bularga javob olishidan oldin
o‘zining mehnat ko‘nikmalarini va ish usullarini yaxshilashi lozim.Amalda barcha
rahbarlar va mutaxassislar ish vaqti sarflarini hisobga olib borish zarurligini e’tirof
qiladilar. Lekin tajribada kamdankam rahbarlar bu masalani o‘zlari uchun hal
qiladilar, bu esa ba’zi bir salbiy oqibatlarga: ishda shoshilishga, charchashga,
mehnatning kam asoslanishiga, ishdagi rejasizlikka olib keladi. Ish vaqlini
sarflashning hisobga olib borilmasligi, rahbarlar ishida va mutaxassislar faoliyatida
keng tadbiq etilmay kelishiga sabab shuki, bu borada hapi ko‘nikma mavjud emas.
Mazkur masalaga doir maxsus adabietlarda asosiy muammo joriy ishlarni yozib
borish texnikasidan iboratligi bayon qilingan.
Rahbar va mutaxassisning ish vaqtini okilona tashkil etishi bajariladigan barcha
ishlarni hisobga olib borishni, o‘zining ish vaqtini muntazam nazorat qilib borishni,
ish vaqtini sarflash tuzilmasini o‘rganishni talab qadadi. Bu esa ish vaqtidan
foydalanishni tahlil qalish, shaxsiy ishning asosli rejalarini tuzib chiqishni tahlil
qilish imkonini beradi. Ish vaqtidan foydalanishni hisobga olmasdan va uni tahlil
qalmasdan turib radbar va mutaxassisning tuzib chiqqan shaxsiy ish rejalari real
sharoitdan ajralib qolgan bo‘ladi.
Rahbarlar va mutaxassislar sarflaydigan ish vaqti tuzilishi va mehnat
mazmunini o‘rganib chiqish uchun quyidagi usullardan foydalanish mumkin:
anketa orqali va og‘zaki savoljavoblar qilish;
ish vaqtini suratga olish;
Anketa orqali va ogzaki savoljavoblar qilish mehnatni tashkil etish va ish
vaqtidan foydalanishning mavjud holatini o‘rganish uchun o‘tkaziladi. Shuningdek
rahbarlar va mutaxassislarning mehnat samaradorligini oshirishga va ish sharoitini
yaxshilashga imkon beradigan maxsus tadbirlar o‘tkazish haqidagi mulohazalarni
o‘rganish uchun amalga oshiriladi.
Ish vaqtini suratga olish (IVS) mo‘ljallangan kuzatishlar davri mobaynida vaqt
sarflari tuzilishini belgilash uchun tadbiq etiladi. IVS da ish vaqti sarflarini o‘rganish
istisnosiz barcha vaqt sarflarini ularning haqikiy izchilligi tartibida kuzatish va
ulchash yo‘li bilan amalga oshiriladi.Ish vaqtini suratga olish ikkita asosiy belgisi
bilan: kuzatiladigan ob’ektlar va kuzatishlarni o‘tkazish va ishlov berish usullari
bilan ajralib turadi.
Birinchi belgi bo‘yicha rahbarlar va mutaxassislarning ish vaqtini suratga olish
ajratib ko‘rsatiladi:
yakka tartibdagi suratga olish, bunda kuzatish ob’ekti rahbar yoki mutaxassis
bo‘ladi;
guruhiy suratga olish, bir xil yoki turli ishlarni bajaruvchi rahbarlar yoki
mutaxassislar guruhini kuzatish qamrab olinadi;
mustaqil suratga olish, bunda ish vaqtining sarflanishini xodimning o‘zi
hisobga olib boradi.
Kuzatish usullari bo‘yicha IVS quyidagicha bo‘lishi mumkin:
yoppasiga, bunda ish vaqti sarflashning yozib borilishi (qayd etilishi) joriy
vaqtta qarab ularning paydo bo‘lishi bo‘yicha tanafussiz olib boriladi;
saralash yo‘li bilan, bunda vaqtni ulchash ish vaqti sarfining ayrim turlari
bo‘yicha olib boriladi (masalan, kun buyi faqat telefon bo‘yicha xizmatga doir
so‘zlashuvlar qancha davom etganligi qayd etiladi);
lahzalik kuzatishlar, bunda vaqt sarflarini yozib borish tanlab olingan yoki
tasodifiy vaqt lahzalarida amalga oshiriladi. Kuzatishlar natijalarining aniqligi yoki
ularning real ahvolga yaqinligi darajasi mazkur holatda kuzatishlar miqdori bilan
belgilanadi.
Mehnat jarayonini tahlil qilish maqsadlariga qarab turli texnikaviy vositalardan
foydalanish mumkin. Masalan, vizual kuzatish odatda soat mili yoki sekundlarni
ulchagich ko‘rsatkichlari bo‘yicha olib boriladi. IVS maxsus asboblar vositasida
o‘tkazilishi ham mumkin, bunda vaqt kuzatuvchining boshqaruvida yoki avtomat
ravishda qayd qilinadi.
Rahbarlar va mutaxassislar ish vaqti sarflarini tadkiq qilishning barcha usullari
quyidagi asosiy bosqichlarni o‘z ichiga oladi: kuzatishga tayyorgarlik ko‘rish, uni
o‘tkazish, ma’lumotlarga ishlov berish, natijalarni tahlil qilish va o‘tkazilayotgan
kuzatishlarning maqsadiga muvofiq tashkiliy-texnikaviy takliflar tayyorlash. Har bir
bosqich bo‘yicha ishlar mazmuni ish vaqti sarflarini tadkiq qilish usuliga bog‘liq
bo‘ladi.
Mehnat mazmunini o‘rganish usulini tanlash va ish vaqti sarflari tuzilishi tadqiqot
vazifalariga va miqyosiga, ulardan u yoki bu usulni qo‘llashning maqsad ta
muvofiqligi va tejamkorligiga bog‘liq (10.1-rasmga qarang).
Rahbarlar va mutaxassislarning butun ish vaqtini shartli ravishda ish vaqiga va
tanaffuslar vaqtiga bo‘lish mumkin. Ish vaqti sarflarini o‘rganish vaqtida ularni
quyidagicha tasniflash maqsadga muvofiqdir.
Tadqiqot o‘tkazish uchun davr shunday tanlanadiki, u tadqiqotchining ish
vaqtidan foydalanish to‘g‘risidagi eng umumiy manzarini berishi mumkin bo‘lgan
o‘rtacha hajmta eng ko‘p darajada muvofiq kelishi kerak.
Tadqiqot o‘tkazish uchun ikki-uch haftadan iborat vaqt davrini tanlash tavsiya
qilinadi, lekin aniq vaziyatga qarab va tadqiqot maqsad idan kelib chiqib,
tanlanadigan davr birmuncha uzunroq bo‘lishi mumkin, biroq qisqaroq bo‘lmasligi
zarur.
Ish vaqti sarflarining rahbar va mutaxassis tomonidan shaxsan ro‘yxatga olib
borilishi ko‘pincha faqat taxminiy aniqlikni ta’minlaydi. Lekin shuni esda tutish
kerakki, bu yerda ortiqcha batafsillashtirishning keragi yo‘q, chunki bu zarur
axborot to‘plash ishini murakkablashtirib yuboradi. Tadqiqotni 1520 daqiqagacha
aniqlik bilan ro‘yxatga olish yetarli bo‘ladi. Vaqt sarfini ro‘yxatga olish vaqtida ish
kunining tamom bo‘lishini kutib utirish shart emas, larhol ro‘yxatga olishdan
foydalanish va xotiraga qarab ancha oldingi yozuvlarni qayd qilishdan qochish
kerak.
Bajariladigan ishlar xususiyati bo‘yicha rahbarning ish vaqti sarflarini quyidagicha
tasniflash mumkin: xizmat aloqa ishlari, farmoyish berish, muvofiqlashtirish,
nazorat - baho berish, yakka tartibdagi, ijodiy, yordamchi ishlar, dam olish va
shaxsiy ehtiyojlar.
Jamoaga rahbarlik vazifalari bo‘yicha ish vaqti sarflari quyidagicha guruhlanishi
mumkin: rejalashtirish, tashkil etish, muvofiqlashtirish, rag‘batlantirish va nazorat
qalish.
Ish shakllari bo‘yicha vaqt sarflarini quyidagi guruhlarga ajratish mumkin:
kengashlar o‘tkazish, kengashlar va uchrashuvlarda qatnashish;
lavozim vazifalarini bajarish bilan botiq bo‘lgan ishlar;
maktublar bilan ishlash;
xodimlar bilan alohida suxbatlar o‘tkazish;
telefonda so‘zlashishlar va boshqalar.
Boshqaruv tadbirlarini bajarish usullariga bog‘liq ravishda quyidagicha
guruhlarni ajratish mumkin:
Tashkiliy-ma’muriy, analitik konstruktorlik va axborot-texnikaviy tadbirlar.
Har bir rahbar yoki mutaxassis ish vaqtini sarflashni alohida tasniflashni tahlil
qilish jarayonida o‘zining kundalik ishida rezervlarni kidirib topish uchun har
tomonlama axborot olish imkoniga ega bo‘ladi. Masalan, turli tasniflash belgilaridan
foydalanib, vaqtning haqikiy sarfini tasniflovchi jadvallarni shakllantirish tavsiya
etiladi. Ma’lum statistik formulalardan foydalangan holda har bir ish turiga qancha
foiz vaqt ketishini va uning umumiy natijalarga nisbatan salmogini belgilab chiqish
mumkin. Boshqarishga doir turli tadbirlarni bajarish vaqtida sarf etiladigan ish vaqti
10.2-rasmda keltirilgan.
Boshqarishga doir tadbirlarni bajarish vaqtida ish vaqti sarflarining nisbati
boshqaruv faoliyatining xususiyati va uslubini aks ettiradi. Chunonchi, axborot-
texnikaviy tadbirlarni bajarishga ish vaqtining ko‘proq sarflanishi boshqaruv
tajribasida hisoblash texnikasi va tashkiliy texnika vositalaridan yetarli
foydalanilmaganidan dalolat beradi. Rahbarlar va mutaxassislarning tashkiliy
ma’muriy tadbirlarni bajarishga ish vaqtini ko‘proq sarflaganliklari boshqariladigan
va boshqaradigan tizimlarning barqaror faoliyat ko‘rsatmasligidan, boshqaruvdagi
kamchiliklardan guvohaik beradi.
Ish vaqtidan foydalanishni tadkiq qilish natijalarini tahlil etish jarayonida bir qancha
savollarga javoblar olish mumkinki, ular quyida keltirilgan.
Maxsus ajratilgan ishlarni bajarishga qancha vaqt sarf etiladi? Ish kaerda bajarilgan?
Sinalayotgan kishi ishda kim bilan bog‘langan?
Ish vaqti qanday shakllanadi? Ish kuni vaqt jihatidan uzoq davom etmaydigan
bo‘laklardan tashkil topadimi yoki ilgaridan rejalashtirilgan funksional qismlardan
iborat bo‘ladimi?
Ishning bajarilishi qanday xarajatlar bilan boglik? Rahbarning, mutaxassisning
vaqtini kim band qiladi?
Rahbar, mutaxassis haftaning kaysi kunlari va qaysi vaqtda huyilgan maqsadga
erisha olmaydi?
Faoliyat turlarini batafsilroq tahlil va tadqiq qilinayotgan har bir kun
mobaynidagi sarflarini bilish uchun bajarilgan ishlardan har biriga quyidagi
mezonlar bo‘yicha baho berish zarur:
ishning bajarilishi zarurligi;
uni bajarishga sarflangan vaqt o‘zini oqladimi;
ishni bajarish uchun vaqt orali™ ongli ravishda aniqoanganmi.
Tadkiq qadinayotgan davrdagi tegishli kun ishlaridan har biri ana shu mezonlar
bo‘yicha tahlil qilinadi.
Tahlil etish vaqtida mazkur ish mezonga to‘g‘ri kelishkelmasligi aniqlanadi,
ana shunga qarab "xa" yoki "yo‘q" degan javob beriladi.
Mezonlardan har biri bo‘yicha "yo‘q" javobi olingan ishlarning davomiyligi
aniqlanadi.
Agar tahlil natijasida shunday bo‘lib chiqsa, ya’ni rahbarning, mutaxassisning
faoliyatida 10% dan ko‘prog‘i shart emas bo‘lsa, u holda ular o‘zlarining kundalik
ishlarida muhim tomonlarni belgilashda katta muammolarga duch keladi.
Agar 10% dan ko‘proq holatda vaqt sarfi kattaroq bo‘lsa, rahbar, mutaxassis
mehnatni tashkil etish masalalariga (texnikaviy usullar, ichki intizom va hokazo)
e’tibor berishlari kerak bo‘ladi.
Agar 10% dan ko‘proq holatda ishlarning bajarilishi maqsadga muvofiq emas,
deb topilsa, u holda rahbarning diqkat e’tibori ish vaqtini sarflashni rejalashtirish
muammosiga qaratilishi lozim.
Agar 10% dan ko‘proq holatda ishni bajarish payti tasodifan belgilansa, unda
rahbar kun uchun rejalar tuzishda qiyinchilik sezadi.
Kuzatishlarning butun davri mobaynida vaqtning umumiy sarflarini tahlil
qilishni "kuzatishlar davri uchun ish vaqti sarflarini tahlil qilish" maxsus shaklidan
foydalangan holda o‘tkazish maqsadga muvofiqdir. Shu narsa yaqol ma’lum
bo‘ladiki, rahbar, mutaxassis ishining samaradorligi ish vaqtidan okilona
foydalanish va ish vaqti fondining okilona tuzilishi bilan belgilangan.
Mehnat va vatqt sarflarini tankidiy tahlil qilish vaqt rezervlarining borligini
ko‘rsatadiki, ular tashkiliy kamchiliklardan dalolat beradi. Chunonchi, ishlarni
bajarish uchun vaqt sarflari o‘rta hisobda 15,5% qisqarishi mumkin, bu vaqtning
bekor sarf bo‘lishini qiskartirish va mavjud kamchiliklarni yo‘qotish hisobiga
bo‘ladi. Kuzatishlar davri mobaynida ish vaqtining yashirin bekor sarf etishi
aniqlandi, bunda muayyan ishni bajarish uchun kerak bo‘ladigan ortiqcha vaqt
sarflangan. Bunga yuqori tashkilotlar tomonidan vazifalar berishdagi noaniqliklar
sabab bqladi.
Tadqiqot natijasida olingan ma’lumotlar va ularni tahlil qilish ish vaqtidan
foydalanish tugrisida tegishli xulosalar chiqarish imkonini beradi. Shunday qilib,
tadqiqot natijalarini tahlil kshshsh va ular yuzasidan qarorlar qabul qilish yagona
majmuani tashkil etadiki, uni rahbar yoki mutaxassis kuzatish davri tamom
bo‘lgandan keyin bajarishlari zarur bo‘ladi.
Ish vaqtidan foydalanishga umumiy baho berish o‘ziga ish vaqtini
taqsimlashni, undan foydalanish samaradorligi nuqtai nazaridan baho berishni
qamrab oladi.
Vaqt sarfidan
foydalanishning
samaradorligini baholash
uchun
Ke
koeffitsientini tadbiq etish mumkin.
U foydali ish vaqtining (I) umumiy vaqt fondiga (F), shu jumladan vaqtni bekor
sarflashga nisbati sifatida hisoblab chiqqariladi:
Ke=I : F.
Rahbarning, mutaxassisning har turli ishlar bilan bandligi nuhtai nazaridan ish
vaqi sarflaridan foydalanishning oqilonalik darajasini haqiqiy sarflangan vaqtni
rejali byudjetda belgilangan rejali. Sarflar bilan qiyoslash yo‘li bilan ani*utash
mumkin.
Tadqiqot natijasida olingan ma’lumotlar va o‘tkazilgan tahlil rahbar,
mutaxassisning ish vaqtidan oqilona foydalanish sohasida amaliy takliflarni ishlab
chiqishni va ish vaqtining bekor sarf bo‘lish asosiy sabablarini tugatishni ta’minlash
lozim. Olingan tahliliy ma’lumotlar va bilimlarni kundalik tajribada qo‘llash lozim,
toki rahbar yoki mutaxassis o‘z ishida mustahkamlaydigan ijobiy tomonlarni joriy
kilsin va o‘tkazilgan tahlil natijasida aniqlangan salbiy xususiyatlarga barham
bersin.Rahbar tomonidan belgilangan maqsallarning amalga oshirilishi zarur
bo‘lgan harakatlarni belgilab qolmasdan, igu bilan birga ularning ijrosini
rag‘batlantiradi ham.
Rahbar uchun maqsadni aniqdab olish harakatlantiruvchi kuch sifatida ta’sir
qiladi, maqsadga erishilgandan keyingina bu kuchning kuvvati sunadi. Rahbar
belgilashi lozim bo‘lgan maksadlar quyidagicha bo‘lishi kerak:
xakikiy va aniq bo‘lishi;
faoliyatni amalga oshirishga emas, balki muayyan natijaga erishishga
qaratilgan bo‘lishi;
vaqt jihatidan aniq muddat bilan o‘lchanadigan va cheklanadigan bo‘lishi.
Maqsadlarni aniqlash - bu faqat boshlang‘ich bosqichdir. Maqsad ni uni amalga
oshirish yuzasidan harakat rejasiga aylantirish kerak. Mavjud maqsadlar va
vazifalarnkng muhimlik darajasini aniqlash hamda ulardan qaysilari hammadan
ko‘ra muhimroq, qaysilarini hal etishni esa tuxtatib turish mumkinligini belgilab
olish zarur. Muhimlik darajasini aniqlash vazifasini muvaffaqiyatli hal qilish
rahbarning ishi samarali bo‘lishiga kuchli ta’sir qiladi.
Rahbarning o‘z maqsadiga erishishining muhim sharti uning o‘z ish vaqtini ana
shu maqsadlarga olib keladigan tadbirlarni amalga oshirishga sarflashdan iboratdir.
Ko‘pgina rahbarlarni tasodiflar "boshqaradi". Ularda vaqtni rejalashtirishda qarorlar
qabul qilish uchun aniq baza yo‘q bo‘ladi. Ular harakatining izchilligi ko‘pincha
tashqi omillar bilan boshqariladi. Buning muhim sabablari qarorlar qabul qilish
uchun yaxshi tashkil etilgan bazaning yo‘qligi, shuningdek qo‘yilgan maqsadlarga
erishish istagi bilan kamroq boEpangan vaqtni rejalashtirish odatidir.
Rahbarning har kuni o‘z ish vaqtida qanday qilib maqsad ga muvofiqroq foydalanish
to‘g‘risida qarorlar qabul qilishiga to‘g‘ri keladi. Shuning uchun ham ish vaqtini
rejalashtirish va kutilgan natijalarni uzviy ravishda bog‘lay olish ancha muhimdir.
Rahbar har bir davrning rejasini ishlab chiqqtshda quyidagi savollarga javob
berishi zarur: mazkur davrning asosiy maqsad i nimadan iborat? U o‘z ixtiyorida
qancha vaqlta ega? Davrning asosiy vazifalari qanday navbat bilan bajarilishi lozim?
Qanday tayyorgarlik tadbirlari bajarilishi zarur?
Rejalashtirish davrlari ichida rahbar uchun eng muhimi kun hisoblanadi. Kunni
rejalashtirish o‘ziga berilgan vaqt mobaynidagi muayyan harakatlarni belgilab
olishni o‘z ichiga oladi va faqat maqsad ni, istakni yeki muddaolarni aniqlash bilan
chegaralanmaydi. Haftalik rejani ishlab chiqishda mazkur haftaning pirovard
maqsadlarini aniqlash va ularning aqamiyatiga qarab zarur ishlarni belgilab chiqish
tavsiya etiladi.
Rejalashtirilayotgan haftaning butun xilma-xil ishlarini shartli ravishda
quyidagi uchta guruh bilan taqdim etish mumkin:
pirovard maqsadga erishish nuqtai nazaridan zarur (muhim va shoshilinch)
ishlar;
muhim ishlar, lekin ular shoshilinch emas, ularni bajarishga shu haftada vaqt
qolsa shunda kirishiladi;
unchalik murakkab bo‘lmagan va shoshilinch bo‘lmagan ishlar, agar shu
haftada vaqt qolsa, bu ishlar bajariladi.
Haftalik rejalashtirish jarayonida ilgari belgilangan aloqalarni aniqlash va ularni
amalga oshirish usullarini belgilab chiqish tavsiya etiladi.
Yillik rejalashtirishning muhim bo‘g‘ini faoliyatning zarur yo‘nalishlarini belgilab
chiqishdir. Ana shu muhim natijalar asosida rahbar shaxsiy faoliyat rejasini va shu
yil uchun mo‘ljallangan byudjetni ishlab chiqishi lozim. Sungra rahbarning
ixtiyorida bo‘lgan vaqt kalenlar ish rejasida aniq bo‘lishi zarur.
Nazorat qilish tadbirlarining mavjudligi rahbarga rejalashtirishning turli
davrlariga
tatbiqan
ish
vaqtidan
foydalanishni
rejalashtirish
qanchalik
muvaffaqiyatli bo‘lganligini aniqlash va o‘zining imkoniyatlari, cheklanishlari va
ish vaqtidan foydalanish to‘g‘risida asosliroq axborot olishiga imkon tug‘diradi.