BOSHQARUV QARORLARINI QABUL QILISH VA UNI TAKOMILLASHTIRISH YO’LLARI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

34,9 KB


BOSHQARUV QARORLARINI QABUL QILISH VA UNI
TAKOMILLASHTIRISH YO’LLARI.
                            Reja
1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar.
2. Boshqaruv qarorlari tasnifi.
3. Qabul qilingan qarorlarni amalga oshirish jarayonini tashkillashtirish.
4. Qabul qilingan qarorlarning ijro etishini nazorat qilish вa baholash.
1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar.
Qaror -  bu  bajarilishi  lozim  bo’lgan  ishning  aniq  bir  yo’lini  tanlab  olish.
Boshqacha qilib aytganda, qaror - bu u yoki bu yo’lni tanlab olishda bir to’xtamga
yoki muayyan bir fikrga kelish. Bunday qarorlarni har birimiz bir kunda o’nlab-
yuzlab,  bir  umr  davomida  esa  ming-minglab  qabul  qilamiz.  Masalan,  kiyim
jovonidagi qaysi bir kiyimni tanlab kiyish, taomnomadan qaysi ovqatni, manzilga
yetib olishda transport turini, kasbni tanlash va h.k. Bunday misollarni ko’plab
keltirishimiz mumkin.
Qaror qabul qilish zaruriyati mavjud holatning bo’lishi lozim bo’lgan holat bilan
mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi. Masalan, davlat tomonidan qat’i belgilab
qo’yilgan narx bozor iqtisodiyoti sharoitida o’z funktsiyasini bajara olmaydi. SHu
sababli narxlarni erkinlashtirish to’g’risida qaror qabul qilinadi.
Qaror qabul qilish imkoniyatining muqobil yo’llari bo’lganda vujudga keladi va
rahbar ulardan birini, eng maqbulini tanlaydi. Qarorning eng samarali variantini
topish uchun rahbar “etti o’lchab bir kes” maqoliga rioya qilishi darkor. Puxta
o’ylab ish olib bormaslik qanchalik qimmatga tushishini quyidagi misoldan ko’rish
mumkin.
Logotip
BOSHQARUV QARORLARINI QABUL QILISH VA UNI TAKOMILLASHTIRISH YO’LLARI. Reja 1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar. 2. Boshqaruv qarorlari tasnifi. 3. Qabul qilingan qarorlarni amalga oshirish jarayonini tashkillashtirish. 4. Qabul qilingan qarorlarning ijro etishini nazorat qilish вa baholash. 1. Boshqaruv qarorlarining mohiyati va ularga qo’yiladigan talablar. Qaror - bu bajarilishi lozim bo’lgan ishning aniq bir yo’lini tanlab olish. Boshqacha qilib aytganda, qaror - bu u yoki bu yo’lni tanlab olishda bir to’xtamga yoki muayyan bir fikrga kelish. Bunday qarorlarni har birimiz bir kunda o’nlab- yuzlab, bir umr davomida esa ming-minglab qabul qilamiz. Masalan, kiyim jovonidagi qaysi bir kiyimni tanlab kiyish, taomnomadan qaysi ovqatni, manzilga yetib olishda transport turini, kasbni tanlash va h.k. Bunday misollarni ko’plab keltirishimiz mumkin. Qaror qabul qilish zaruriyati mavjud holatning bo’lishi lozim bo’lgan holat bilan mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi. Masalan, davlat tomonidan qat’i belgilab qo’yilgan narx bozor iqtisodiyoti sharoitida o’z funktsiyasini bajara olmaydi. SHu sababli narxlarni erkinlashtirish to’g’risida qaror qabul qilinadi. Qaror qabul qilish imkoniyatining muqobil yo’llari bo’lganda vujudga keladi va rahbar ulardan birini, eng maqbulini tanlaydi. Qarorning eng samarali variantini topish uchun rahbar “etti o’lchab bir kes” maqoliga rioya qilishi darkor. Puxta o’ylab ish olib bormaslik qanchalik qimmatga tushishini quyidagi misoldan ko’rish mumkin.
Masalan,  Toshkent-Jizzax  katta  yo’lining  ma’lum  qismini  qayta  sozlash
to’g’risida  bir  necha  marta  noshudlarcha  qabul  qilingan  qarorlar  natijasida
davlatning qanchadan-qancha mablag’i behuda sarflangan. Dastlab yo’lni ikkiga
ajratib turadigan  bardyurli polosa bo’lgan. Bir rahbarning qarori bilan ular olib
tashlanib, o’rniga asfalь’t yotqizilgan. Ma’lum vaqt o’tgach, boshqa rahbar qarori
asosida ular tiklanib, yo’l ikkiga ajratilgan. Bir yil o’tgach, ular olib tashlanib,
o’rniga  balandligi  bir  metrlik  beton  to’siq  qo’yib  chiqilgan.  SHunday  qilib,
asoslanmagan bu qarorlar iqtisodiyotga  millionlab zarar keltirgan.
Qabul qilingan qaror reja, topshiriq, buyruq, farmon va farmoyishlar orqali
yuridik  kuchga  kiritiladi  va  amalga  oshiriladi.  SHu  nuqtai  nazardan,  qarorni
boshqaruv binosining poydevori deyishi mumkin.
Qaror  qabul  qilish  menejerning  fikri-zikrini  doim  band  qilib  turadigan
tashvishdir. Menejer  juda xilma-xil  masalalar  yuzasidan  - ishlab chiqarish  va
kadrlarga oid, tashkiliy va xo’jalik masalalari yuzasidan qarorlar qabul qiladi.
Menejer qarorni yakka boshchilik asosida, yordamchilarni va jamoatchilikni jalb
qilib qabul qilishi mumkin. Boshqaruvga oid har qanday qaror samarali bo’lsagina,
u maqsadga muvofiq deb hisoblanadi.
SHunday qilib:
Qaror qabul qilish - bu tashkilot rahbarining tashkilot oldidagi maqsadga erishish
uchun o’z vakolati va omilkorligi doirasida qarzdorning mavjud variantlaridan eng
maqbulini tanlash jarayoni.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida rahbar qabul qiladigan qarorning ahamiyati ortib
boradi. Iqtisodchilarning fikricha sex (bo’lim)ning boshlig’i qabul qiladigan bitta
qaror  shu  sex  (bo’lim)ning  besh-olti  oylik  ishiga  ta’sir  qilar  ekan.  Qabul
qilinadigan  qarorning  oqilligi  bir  necha  omillarga  bog’liq.  Ulardan  asosiylari
quyidagilardir:
qaror qabul qilish jarayonida axborotning to’laligi va sifati;
qaror qabul qiluvchi rahbarning shaxsiy sifati;
qaror  qabul  qilishda  tashkiliy  masalalarning  oqilona  yechilish  darajasi
(masalan,  qaror  qabul  qilishda  mutaxassislarni  jalb  etish,  qaror  qabul  qilish
tizimining takomillik darajasi, qarorni ijrochilarga yetkazish, nazorat qilish va
bajarilish darajasi va hokazo).
Logotip
Masalan, Toshkent-Jizzax katta yo’lining ma’lum qismini qayta sozlash to’g’risida bir necha marta noshudlarcha qabul qilingan qarorlar natijasida davlatning qanchadan-qancha mablag’i behuda sarflangan. Dastlab yo’lni ikkiga ajratib turadigan bardyurli polosa bo’lgan. Bir rahbarning qarori bilan ular olib tashlanib, o’rniga asfalь’t yotqizilgan. Ma’lum vaqt o’tgach, boshqa rahbar qarori asosida ular tiklanib, yo’l ikkiga ajratilgan. Bir yil o’tgach, ular olib tashlanib, o’rniga balandligi bir metrlik beton to’siq qo’yib chiqilgan. SHunday qilib, asoslanmagan bu qarorlar iqtisodiyotga millionlab zarar keltirgan. Qabul qilingan qaror reja, topshiriq, buyruq, farmon va farmoyishlar orqali yuridik kuchga kiritiladi va amalga oshiriladi. SHu nuqtai nazardan, qarorni boshqaruv binosining poydevori deyishi mumkin. Qaror qabul qilish menejerning fikri-zikrini doim band qilib turadigan tashvishdir. Menejer juda xilma-xil masalalar yuzasidan - ishlab chiqarish va kadrlarga oid, tashkiliy va xo’jalik masalalari yuzasidan qarorlar qabul qiladi. Menejer qarorni yakka boshchilik asosida, yordamchilarni va jamoatchilikni jalb qilib qabul qilishi mumkin. Boshqaruvga oid har qanday qaror samarali bo’lsagina, u maqsadga muvofiq deb hisoblanadi. SHunday qilib: Qaror qabul qilish - bu tashkilot rahbarining tashkilot oldidagi maqsadga erishish uchun o’z vakolati va omilkorligi doirasida qarzdorning mavjud variantlaridan eng maqbulini tanlash jarayoni. Bozor iqtisodiyoti sharoitida rahbar qabul qiladigan qarorning ahamiyati ortib boradi. Iqtisodchilarning fikricha sex (bo’lim)ning boshlig’i qabul qiladigan bitta qaror shu sex (bo’lim)ning besh-olti oylik ishiga ta’sir qilar ekan. Qabul qilinadigan qarorning oqilligi bir necha omillarga bog’liq. Ulardan asosiylari quyidagilardir: qaror qabul qilish jarayonida axborotning to’laligi va sifati; qaror qabul qiluvchi rahbarning shaxsiy sifati; qaror qabul qilishda tashkiliy masalalarning oqilona yechilish darajasi (masalan, qaror qabul qilishda mutaxassislarni jalb etish, qaror qabul qilish tizimining takomillik darajasi, qarorni ijrochilarga yetkazish, nazorat qilish va bajarilish darajasi va hokazo).
To’g’ri qarorni  to’g’ri tanlashda muayyan tamoyillarga tayanish va qarorga
bo’lgan talablarni hisobga olish, qabul qilinadigan maqsadni xo’jalik maqsadiga
muvofiqlashtirish,  mehnat  jamoasi  manfaatlarining  jamiyat  manfaatlariga
muvofiqli  aniqlash,  mehnat  va  moddiy  resurslardan  tejamli  foydalanish,
texnikaviy, iqgisodiy va sotsial rivojlanish tendentsiyalarini hisobga olish zarur.
Qayd  qilinganlarni  umumlashtirib  aytganda,  boshqaruv  qarorlari  quyidagi
talablarga javob berishi kerak (14.1-jadval).
14.1-jadval
               Boshqaruv qarorlariga qo’yiladigan talablar
T/r
Talablar
Izoh
1.
Ilmiy
asoslangan
bo’lishi lozim.
Boshqaruv qarorlari muayyan ishlab chiqarish holatini taxlil
qilishdan kelib chiqishi, iqtisodiy, texnikaviy va boshqa sotsial
qonunlarning amal qilishini hisobga olishi, hozirgi zamon fan-
texnika yutuqlari negizida qabul qilinishi lo’nda va aniq bo’lishi
2.
Bir-biri bilan
aloqador va yakdil
bo’lishi kerak.
Muayyan vazifani hal etishda ko’pincha asosiy masalalardan
kelib chiqadigan qo’shimcha vazifalarni hal etishga to’g’ri keladi.
Bu  vazifalar  qaror  qabul  qilinayotgan  bosh  vazifaga
bo’ysundirilishi lozim. Barcha qaror, ko’rsatma, qoidalar bir-biri
bilan bog’lanadi. , shuningdek,, ular oldindan qabul qilingan va
3.
Huquq va
javobgarlik
doirasida bo’lishi
lozim.
Rahbar qarorni o’ziga berilgan huquqlar doirasidagina qabul
qilishi  mumkin.  Bu  yerda  gap  boshqarishning  barcha
bo’g’inlarida  huquq  va  javobgarlik  ko’lami  nisbati  to’g’risida
borayapti. Huquqlar katta, mas’uliyati esa kam bo’lsa, ma’muriy
o’zboshimchalikka,  o’ylamasdan  qaror  qabul  qilishga  yo’l
4.
Aniq va to’g’ri
yo’nalishga ega
bo’lishi kerak.
Har  qanday  qaror  aniq  va  bajaruvchiga  tushunarli  bo’lishi
lozim. Qarordan bir necha ma’no kelib chiqishiga va uni turlicha
talqin qilish yoki tushunishga yo’l qo’ymaslik kerak.
5.
Vaqt bo’yicha
qisqa bo’lishi
kerak.
Axborotlar  bilan  ishlash  vaqtini  tejash  maqsadida  qisqa
muddatli qarorlar qabul qilinishi lozim.
6.
Vaqt bo’yicha
aniq bo’lishi
lozim.
Har  qanday  qarorning  bajarilish  muddati  aniq  ko’rsatilishi
kerak.  Aks  holda,  uning  bajarilishini  ob’ektiv  nazorat  qilish
imkoniyatiga ega bo’lmaydi.
Logotip
To’g’ri qarorni to’g’ri tanlashda muayyan tamoyillarga tayanish va qarorga bo’lgan talablarni hisobga olish, qabul qilinadigan maqsadni xo’jalik maqsadiga muvofiqlashtirish, mehnat jamoasi manfaatlarining jamiyat manfaatlariga muvofiqli aniqlash, mehnat va moddiy resurslardan tejamli foydalanish, texnikaviy, iqgisodiy va sotsial rivojlanish tendentsiyalarini hisobga olish zarur. Qayd qilinganlarni umumlashtirib aytganda, boshqaruv qarorlari quyidagi talablarga javob berishi kerak (14.1-jadval). 14.1-jadval Boshqaruv qarorlariga qo’yiladigan talablar T/r Talablar Izoh 1. Ilmiy asoslangan bo’lishi lozim. Boshqaruv qarorlari muayyan ishlab chiqarish holatini taxlil qilishdan kelib chiqishi, iqtisodiy, texnikaviy va boshqa sotsial qonunlarning amal qilishini hisobga olishi, hozirgi zamon fan- texnika yutuqlari negizida qabul qilinishi lo’nda va aniq bo’lishi 2. Bir-biri bilan aloqador va yakdil bo’lishi kerak. Muayyan vazifani hal etishda ko’pincha asosiy masalalardan kelib chiqadigan qo’shimcha vazifalarni hal etishga to’g’ri keladi. Bu vazifalar qaror qabul qilinayotgan bosh vazifaga bo’ysundirilishi lozim. Barcha qaror, ko’rsatma, qoidalar bir-biri bilan bog’lanadi. , shuningdek,, ular oldindan qabul qilingan va 3. Huquq va javobgarlik doirasida bo’lishi lozim. Rahbar qarorni o’ziga berilgan huquqlar doirasidagina qabul qilishi mumkin. Bu yerda gap boshqarishning barcha bo’g’inlarida huquq va javobgarlik ko’lami nisbati to’g’risida borayapti. Huquqlar katta, mas’uliyati esa kam bo’lsa, ma’muriy o’zboshimchalikka, o’ylamasdan qaror qabul qilishga yo’l 4. Aniq va to’g’ri yo’nalishga ega bo’lishi kerak. Har qanday qaror aniq va bajaruvchiga tushunarli bo’lishi lozim. Qarordan bir necha ma’no kelib chiqishiga va uni turlicha talqin qilish yoki tushunishga yo’l qo’ymaslik kerak. 5. Vaqt bo’yicha qisqa bo’lishi kerak. Axborotlar bilan ishlash vaqtini tejash maqsadida qisqa muddatli qarorlar qabul qilinishi lozim. 6. Vaqt bo’yicha aniq bo’lishi lozim. Har qanday qarorning bajarilish muddati aniq ko’rsatilishi kerak. Aks holda, uning bajarilishini ob’ektiv nazorat qilish imkoniyatiga ega bo’lmaydi.
7.
Tezkor bo’lishi
kerak.
Har  qanday  qaror  o’z  vaqtida,  ya’ni  ishlab  chiqarishdagi
vaziyat  talab  qilgan  vaqtning  o’zida  qabul  qilinishi  zarur.
Kechiqib yoki shoshqaloqlik bilan qabul qilingan qarorning har
8.
Samarali
bo’lishi lozim.
Qabul  qilingan  qarorning  samaraliligi  deganda,,  qo’yilgan
maqsadga eng kam harajat bilan erishish tushuniladi.
Ma’lumki, qaror qabul qilish zaruriyati mavjud amaldagi holatning muammoni
hal etish uchun talab etiladigan holatga mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi.
Ana  shu  yerning  o’zida  muammo  kelib  chiqadi.  Bu  muammoning  yechimi
quyidagi savollarga javob berishni talab qiladi:

Nima qilish kerak (masalan, iste’molchilarning yana qanday yangi talablarini
qondirish  kerak  yoki  mahsulotning  qanday  sifat  ko’rsatkichlarini  yaxshilash
lozim)?

Qaysi vositalarni (qanday texnologiyani) qo’llash lozim?

Ishlab chiqarish harajatlari qay darajada, qanday miqdorda bo’lishi kerak?

Kim javobgar bo’lishi kerak?

Kimga va qaysi bahoda sotish lozim?

Bu ishlab chiqarish yoki xizmat investorga va jamiyatga nima beradi?

Qaysi muddatlarda bajarilishi kerak?
Qaror qabul qilishda rahbarning vakolati va javobgarligi muhim ahamiyatga ega.
Ma’lumki,  xar  bir  rahbar  qabul  qiladigan  qarorning  doirasi  har  xil  bo’ladi.
Masalan,  usta  (master)  asosan  tezkor  tusdagi  kundalik  masalalarga  doir,  tsex
boshlig’i xuddi shu tezkor masalalar yuzasidan tsex va ish uchastkalarining ishini
muvofiqlashtirishga, o’zaro moslashtirishga doir qarorlar qabul qiladi. Direktor
(rais) asosan istiqboldagi masalalar bo’yicha qaror qabul qiladi.
Turli rahbarlar qaror qabul qilishga turlicha yondoshadilar. Masalan, ulardan
ba’zilari qarorni mustaqil qabul qiladi, uning natijasini talab etilgandagina yuqori
turgan rahbarlarga ma’lum qiladi, boshqalari yuqori turgan rahbar bilan kelishmay
turib hech qanday qaror qabul qilmaydi. Uchinchi turdagi rahbarlar mustaqil qaror
qabul qilishdan cho’chiydi, o’z rahbari ko’rsatmasini kutib o’tiraveradi.
Har  qanday  darajadagi  rahbar  o’z  huquq  va  burchlarini,  mas’uliyat  va
javobgarligini, o’z vaqtida qabul qilinmagan yoki kechiqtirib qabul qilingan qaror
uchun javobgar bo’lishini aniq tasavvur qilishi kerak. Rahbar zimmasiga yuklangan
Logotip
7. Tezkor bo’lishi kerak. Har qanday qaror o’z vaqtida, ya’ni ishlab chiqarishdagi vaziyat talab qilgan vaqtning o’zida qabul qilinishi zarur. Kechiqib yoki shoshqaloqlik bilan qabul qilingan qarorning har 8. Samarali bo’lishi lozim. Qabul qilingan qarorning samaraliligi deganda,, qo’yilgan maqsadga eng kam harajat bilan erishish tushuniladi. Ma’lumki, qaror qabul qilish zaruriyati mavjud amaldagi holatning muammoni hal etish uchun talab etiladigan holatga mos tushmasligi natijasida yuzaga keladi. Ana shu yerning o’zida muammo kelib chiqadi. Bu muammoning yechimi quyidagi savollarga javob berishni talab qiladi:  Nima qilish kerak (masalan, iste’molchilarning yana qanday yangi talablarini qondirish kerak yoki mahsulotning qanday sifat ko’rsatkichlarini yaxshilash lozim)?  Qaysi vositalarni (qanday texnologiyani) qo’llash lozim?  Ishlab chiqarish harajatlari qay darajada, qanday miqdorda bo’lishi kerak?  Kim javobgar bo’lishi kerak?  Kimga va qaysi bahoda sotish lozim?  Bu ishlab chiqarish yoki xizmat investorga va jamiyatga nima beradi?  Qaysi muddatlarda bajarilishi kerak? Qaror qabul qilishda rahbarning vakolati va javobgarligi muhim ahamiyatga ega. Ma’lumki, xar bir rahbar qabul qiladigan qarorning doirasi har xil bo’ladi. Masalan, usta (master) asosan tezkor tusdagi kundalik masalalarga doir, tsex boshlig’i xuddi shu tezkor masalalar yuzasidan tsex va ish uchastkalarining ishini muvofiqlashtirishga, o’zaro moslashtirishga doir qarorlar qabul qiladi. Direktor (rais) asosan istiqboldagi masalalar bo’yicha qaror qabul qiladi. Turli rahbarlar qaror qabul qilishga turlicha yondoshadilar. Masalan, ulardan ba’zilari qarorni mustaqil qabul qiladi, uning natijasini talab etilgandagina yuqori turgan rahbarlarga ma’lum qiladi, boshqalari yuqori turgan rahbar bilan kelishmay turib hech qanday qaror qabul qilmaydi. Uchinchi turdagi rahbarlar mustaqil qaror qabul qilishdan cho’chiydi, o’z rahbari ko’rsatmasini kutib o’tiraveradi. Har qanday darajadagi rahbar o’z huquq va burchlarini, mas’uliyat va javobgarligini, o’z vaqtida qabul qilinmagan yoki kechiqtirib qabul qilingan qaror uchun javobgar bo’lishini aniq tasavvur qilishi kerak. Rahbar zimmasiga yuklangan
vazifalar yuzasidan bir marta va uzil-kesil qaror qabul qilishga erishmog’i lozim.
Har qanday mayda-chuyda narsalar yuzasidan yuqori turgan rahbarlarga murojaat
qilaverish, birinchidan, ularni ishdan chalg’itsa, ikkinchidan, bu rahbarning bilim
doirasi  torligidan,  o’z  sohasini  yaxshi  bilmasligidan,  o’z  vazifasini  uddalay
olmayotganligidan dalolat beradi. Har qanday rahbar ham, qolaversa oddiy xodim
ham o’z zimmasiga yuklatilgan vazifalarni tezkorlik bilan hal qilishni o’zining
burchi ekanligini yaxshi bilishi kerak.
Ko’ndalang  turgan  masalalar  yuzasidan  bir  marta  va  uzil-kesil  qaror  qabul
qilishga erishmoq kerak. Boshqaruvning har bir bo’g’ini o’z ishini bajarishi kerak,
yuqori  organlarga  hadeb  murojaat  qilinaversa,  ular  yirik  muammolar  bilan
shug’ullanishga yetarli vaqg topa olmay qolishlari mumkin. Quyi organlar o’z
huquqlari doirasidagi masalalarni tezkor hal qilishlari mumkin.
       2. Boshqaruv qarorlari tasnifi  va  turli
Boshqaruv  jarayonida  turli  masalalar  yuzasidan  turli  darajada  xilma-xil
mohiyatga va  mazmunga ega bo’lgan minglab qarorlar  qabul  qilinadi. Ularni
quyidagi belgilar bo’yicha guruhlarga bo’lish mumkin (14.2-jadval).
 14.2-jadval
Boshqaruv qarorlarining tasnifi.
T/r
Guruhlash belgilari
Boshqaruv qarorlari turlari
1.
Amal qilish davriga ko’ra

strategik qarorlar

taktik qarorlar
2.
Mazmuni va amal qilish

sotsial-iqtisodiy qarorlar
xususiyatiga ko’ra

texnikaviy qarorlar

stereotip qarorlar

tashabbusli qarorlar
3.
Takrorlanish yoki yangilik

an’anaviy qarorlar
darajasiga ko’ra

tavsiyali qarorlar
4.
Axborot bilan ta’minlanganlik

aniq qarorlar
Logotip
vazifalar yuzasidan bir marta va uzil-kesil qaror qabul qilishga erishmog’i lozim. Har qanday mayda-chuyda narsalar yuzasidan yuqori turgan rahbarlarga murojaat qilaverish, birinchidan, ularni ishdan chalg’itsa, ikkinchidan, bu rahbarning bilim doirasi torligidan, o’z sohasini yaxshi bilmasligidan, o’z vazifasini uddalay olmayotganligidan dalolat beradi. Har qanday rahbar ham, qolaversa oddiy xodim ham o’z zimmasiga yuklatilgan vazifalarni tezkorlik bilan hal qilishni o’zining burchi ekanligini yaxshi bilishi kerak. Ko’ndalang turgan masalalar yuzasidan bir marta va uzil-kesil qaror qabul qilishga erishmoq kerak. Boshqaruvning har bir bo’g’ini o’z ishini bajarishi kerak, yuqori organlarga hadeb murojaat qilinaversa, ular yirik muammolar bilan shug’ullanishga yetarli vaqg topa olmay qolishlari mumkin. Quyi organlar o’z huquqlari doirasidagi masalalarni tezkor hal qilishlari mumkin. 2. Boshqaruv qarorlari tasnifi va turli Boshqaruv jarayonida turli masalalar yuzasidan turli darajada xilma-xil mohiyatga va mazmunga ega bo’lgan minglab qarorlar qabul qilinadi. Ularni quyidagi belgilar bo’yicha guruhlarga bo’lish mumkin (14.2-jadval). 14.2-jadval Boshqaruv qarorlarining tasnifi. T/r Guruhlash belgilari Boshqaruv qarorlari turlari 1. Amal qilish davriga ko’ra  strategik qarorlar  taktik qarorlar 2. Mazmuni va amal qilish  sotsial-iqtisodiy qarorlar xususiyatiga ko’ra  texnikaviy qarorlar  stereotip qarorlar  tashabbusli qarorlar 3. Takrorlanish yoki yangilik  an’anaviy qarorlar darajasiga ko’ra  tavsiyali qarorlar 4. Axborot bilan ta’minlanganlik  aniq qarorlar
darajasiga ko’ra

noaniq qarorlar
5.
Amal qilish xususiyatiga ko’ra

vaqtinchalik qarorlar

operativ (tezkor) qarorlar

muntazam qarorlar

vaqt-vaqti bilan qabul qilinadigan

qarorlar
6.
Qarorni qabul qilish shakliga

yakkaboshchilik  printsipi  asosida
ko’ra
       qilingan qarorlar

kollegiallik (ko’pchilik fikri) asosi-
       qabul qilingan qarorlar

yakdillik printsipi asosida qabul
      qilingan qarorlar

konsensus printsipi asosida qabul
       qilingan qarorlar

“Ringi” usuli asosida qabul qilin-
        gan qarorlar
Strategik  qaror maqsadga  erishishda  muhim  ahamiyatga  ega.  U  yuqori
boshqaruv  organlari  tomonidan  tub  va  istiqbolli  dasturlarni  ishlab  chiqish
maqsadlarida qabul qilinadi. Bunday dasturlarga:
-Xususiylashtirish jarayonlarini chuqurlashtirish.
-Raqobat muhitini shakllantirish.
-CHuqur tarkibiy o’zgarishlarga erishish.
-Kichiq va o’rta biznesni rivojlantirish kabi dasturlar misol bo’la oladi.
Taktik qarorlar maqsadga erishishning vosita va usullari xususidagi joriy, tezkor
qarorlardir. Masalan:
-Korxona, firmaning joriy rejalarini tuzish va joriy qilish.
-Kadrlar masalasini hal qilish va h.k.
Mazkur qarorlar yuqori va o’rta bo’g’in rahbarlari tomonidan uzog’i bilan ikki
yilgacha bo’lgan muddatga qabul qilinadi.
Umumiy qarorlar bir xil muammoga daxldor bo’lib, barcha bo’g’inlar uchun
birdek amal qiladi. Masalan, ish kunining boshlanishi va tugashi, tushlik vaqti, ish
haqini to’lash muddatlari va boshqa tanaffuslar.
Maxsus  qarorlar tor  doiradagi  muammoga  taalluqli  bo’lib,  korxonaning
muayyan bir bo’limi yoki bir guruh xodimlari yuzasidan qabul qilinadi.
Stereotip qarorlar odatda qat’i yo’riqnomalar, me’yoriy hujjatlar doirasida qabul
qilinadi.  Bunday  qarorlar  ba’zan  kundalik,  ba’zan  masalalar  bo’yicha  qabul
Logotip
darajasiga ko’ra  noaniq qarorlar 5. Amal qilish xususiyatiga ko’ra  vaqtinchalik qarorlar  operativ (tezkor) qarorlar  muntazam qarorlar  vaqt-vaqti bilan qabul qilinadigan  qarorlar 6. Qarorni qabul qilish shakliga  yakkaboshchilik printsipi asosida ko’ra qilingan qarorlar  kollegiallik (ko’pchilik fikri) asosi- qabul qilingan qarorlar  yakdillik printsipi asosida qabul qilingan qarorlar  konsensus printsipi asosida qabul qilingan qarorlar  “Ringi” usuli asosida qabul qilin- gan qarorlar Strategik qaror maqsadga erishishda muhim ahamiyatga ega. U yuqori boshqaruv organlari tomonidan tub va istiqbolli dasturlarni ishlab chiqish maqsadlarida qabul qilinadi. Bunday dasturlarga: -Xususiylashtirish jarayonlarini chuqurlashtirish. -Raqobat muhitini shakllantirish. -CHuqur tarkibiy o’zgarishlarga erishish. -Kichiq va o’rta biznesni rivojlantirish kabi dasturlar misol bo’la oladi. Taktik qarorlar maqsadga erishishning vosita va usullari xususidagi joriy, tezkor qarorlardir. Masalan: -Korxona, firmaning joriy rejalarini tuzish va joriy qilish. -Kadrlar masalasini hal qilish va h.k. Mazkur qarorlar yuqori va o’rta bo’g’in rahbarlari tomonidan uzog’i bilan ikki yilgacha bo’lgan muddatga qabul qilinadi. Umumiy qarorlar bir xil muammoga daxldor bo’lib, barcha bo’g’inlar uchun birdek amal qiladi. Masalan, ish kunining boshlanishi va tugashi, tushlik vaqti, ish haqini to’lash muddatlari va boshqa tanaffuslar. Maxsus qarorlar tor doiradagi muammoga taalluqli bo’lib, korxonaning muayyan bir bo’limi yoki bir guruh xodimlari yuzasidan qabul qilinadi. Stereotip qarorlar odatda qat’i yo’riqnomalar, me’yoriy hujjatlar doirasida qabul qilinadi. Bunday qarorlar ba’zan kundalik, ba’zan masalalar bo’yicha qabul
qilinadi,  lekin  o’zgarishlar  asosan  muddatlarga,  ayrim  sifat  parametrlariga,
ijrochilarga taalluqli bo’ladi.
Rahbar  stereotip  qarorlarni  odatda  ortiqcha  tayyorgarliksiz  qabul  qiladi.
Xodimlarni ishga olish va ishdan bo’shatish, korxonaning faoliyatini risoladagidek
boshqarish yuzasidan chiqarilgan buyruqlarni shunday qarorlar jumlasiga kiritish
mumkin.
Tashabbusli  qarorlar o’z  tavsifiga  ko’ra  novatorlik,  mazmuniga  ko’ra  esa
istiqbolni nazarda tutadigan qarorlardir. Bunday qarorlar vaziyatni  sinchkovlik
bilan batafsil  o’rganishni,  maxsus  kuzatuv materiallariga  asoslanishni,  maxsus
hisob-kitoblarning amalga oshirilishini talab qiladi.
Tashabbusli qarorlar erkin harakatga asoslanib qabul qilinadi.
An’anaviy qarorlar - bu odatiy vaziyatlarda qabul qilinadigan qarorlar. Ularning
amal qilish doirasi oldindan ma’lumdir. Bunga korxona yoki firmaning ishlab
chiqarish dasturini qabul qilishga oid qarorlar misol bo’la oladi.
Tavsiyali qarorlar o’z mohiyatiga ko’ra tashabbusli qarorlarga yaqin bo’lib,
ularda korxona faoliyatini yaxshilash borasidagi tavsiyalar o’z aksini topadi.
Aniq qarorlar to’la-to’kis axborot mavjud bo’lgan holdagina qabul qilinadi. SHu
sababli bunday qarorlarning amalga oshish ehtimolligi birga yaqin bo’ladi.
Noaniq qarorlar - bu tavakkal bilan to’la bo’lmagan axborotga asoslanib qabul
qilinadigan  qarorlar.  Boshqacha  qilib  aytganda,  bunday  qarorlar  kutiladigan
natijaga
baho berish imkoniyati bo’lmagan hollarda tavakkal  qilib qabul  qilinadigan
qarorlardir.
Masalan,  Mudofaa  Vazirligining  eng  yangi,  murakkab  qurolni  yaratish
to’g’risidagi loyihani tasdiqlash bo’yicha qabul qilingan qarori, odatda noaniq
qaror shaklida bo’ladi. CHunki ishlab chiqarilgan qurolning qanchalik samarali
yoki  samarasizligi,  uning,  qanchalik  puxta  yaratilganligi,  nechog’lik  mo’ljalni
oqlaganligi  bilan  isbotlanadi.  Ehtimol,  tavakkal  qilib  ishlab  chiqarilgan  yangi
qurolga ehtiyoj umuman bo’lmasligi mumkin.
Ana shunday va shunga o’xshash hollarda qabul qilingan qarorlar, odatda noaniq
yoki tavakkal qilib qabul qilingan qarorlar hisoblanadi.
Logotip
qilinadi, lekin o’zgarishlar asosan muddatlarga, ayrim sifat parametrlariga, ijrochilarga taalluqli bo’ladi. Rahbar stereotip qarorlarni odatda ortiqcha tayyorgarliksiz qabul qiladi. Xodimlarni ishga olish va ishdan bo’shatish, korxonaning faoliyatini risoladagidek boshqarish yuzasidan chiqarilgan buyruqlarni shunday qarorlar jumlasiga kiritish mumkin. Tashabbusli qarorlar o’z tavsifiga ko’ra novatorlik, mazmuniga ko’ra esa istiqbolni nazarda tutadigan qarorlardir. Bunday qarorlar vaziyatni sinchkovlik bilan batafsil o’rganishni, maxsus kuzatuv materiallariga asoslanishni, maxsus hisob-kitoblarning amalga oshirilishini talab qiladi. Tashabbusli qarorlar erkin harakatga asoslanib qabul qilinadi. An’anaviy qarorlar - bu odatiy vaziyatlarda qabul qilinadigan qarorlar. Ularning amal qilish doirasi oldindan ma’lumdir. Bunga korxona yoki firmaning ishlab chiqarish dasturini qabul qilishga oid qarorlar misol bo’la oladi. Tavsiyali qarorlar o’z mohiyatiga ko’ra tashabbusli qarorlarga yaqin bo’lib, ularda korxona faoliyatini yaxshilash borasidagi tavsiyalar o’z aksini topadi. Aniq qarorlar to’la-to’kis axborot mavjud bo’lgan holdagina qabul qilinadi. SHu sababli bunday qarorlarning amalga oshish ehtimolligi birga yaqin bo’ladi. Noaniq qarorlar - bu tavakkal bilan to’la bo’lmagan axborotga asoslanib qabul qilinadigan qarorlar. Boshqacha qilib aytganda, bunday qarorlar kutiladigan natijaga baho berish imkoniyati bo’lmagan hollarda tavakkal qilib qabul qilinadigan qarorlardir. Masalan, Mudofaa Vazirligining eng yangi, murakkab qurolni yaratish to’g’risidagi loyihani tasdiqlash bo’yicha qabul qilingan qarori, odatda noaniq qaror shaklida bo’ladi. CHunki ishlab chiqarilgan qurolning qanchalik samarali yoki samarasizligi, uning, qanchalik puxta yaratilganligi, nechog’lik mo’ljalni oqlaganligi bilan isbotlanadi. Ehtimol, tavakkal qilib ishlab chiqarilgan yangi qurolga ehtiyoj umuman bo’lmasligi mumkin. Ana shunday va shunga o’xshash hollarda qabul qilingan qarorlar, odatda noaniq yoki tavakkal qilib qabul qilingan qarorlar hisoblanadi.
Amal  qilish  xarakteriga  ko’ra  boshqaruv  qarorlarining  turlari.  Amal  qilish
xarakteriga qarab boshqaruv qarorlari quyidagi turlarga bo’linadi:
-
vaqtinchalik qarorlar;
-
tezkor (operativ) qarorlar;
-
muntazam qarorlar;
-
vaqt-vaqti bilan qabul qilinadigan qarorlar.
Vaqtinchalik  qarorning  amal  qilishi  ma’lum  muddat  bilan  cheklanadi  yoki
doimiy qaror qabul qilinguncha amal qiladi. Masalan, biror-bir bayram munosabati
bilan  korxonada  navbatchilarning  tayinlanishi  bo’yicha  chiqarilgan  buyruq
shunday qarorlarga misol bo’la oladi.
Tezkor  (operativ)  qaror  kechiqtirmay  ijro etish  uchun  chiqariladi.  Masalan,
tabiiy  ofat  sodir  bo’lgan  hollarda  uni  bartaraf  qilish  bo’yicha  qabul  qilingan
qarorlar ana shunday qarorlar turkumiga kiradi.
Muntazam  qarorlar  belgilangan  muddatlarda  chiqariladi.  Masalan,  xo’jalik
faoliyati yakuniga doir qabul qilinadigan (dekada, oy, yil choragi, yarim yillik,
to’qqiz oylik va yillik) qarorlar shunday qarorlarga misol bo’la oladi.
Vaqt-vaqti bilan qabul qilinadigan qarorlar har zamonda biror sababga ko’ra
qabul qilinadi. Masalan, shahar transporti xizmatining samaradorligini aniqlash
maqsadida  biror-bir  avtobus  marshrutidagi  harakatni  kuzatish  bo’yicha  qabul
qilinadigan qaror shunday qarorlar turkumiga kiradi.
Yakkaboshchilik  va  yakdillik  asosida  qabul  qilinadigan  qarorlar.  Qabul
qilinadigan  qarorlar  tarkibida  yakkaboshchilik  va  yakdillik  asosida  qabul
qilinadigan qarorlar ham bo’ladi. Ammo yakkaboshchilik asosidagi qarorlar ko’p
hollarda  asosli  tanqidga  uchrab  turadi.  Sababi,  rahbar  yakkaboshchilikka
asoslangan qarorni aksariyat hollarda o’zini ko’rsatish maqsadida qabul qiladi.
Bunday rahbar faoliyatining 80—90 foizi buyruqbozlikka asoslangan bo’ladi. Bu
jamoada keskinlikning yuzaga kelishiga sabab bo’ladi. Boshqaruv qarorlari jamoa
fikriga tayangan holda qabul qilinmas ekan, boshqaruvchi bilan bo’ysunuvchilar
o’rtasidagi  munosabatlarning  keskinlashuvi,  o’zaro  ishonchning  yo’qolishi,
nizolarning kelib chiqishi muqarrardir.
Yakkaboshchilik  tamoyilidan  farqli  o’laroq,  yaqdillik  tamoyili  asosida  ham
qarorlar qabul qilinadi. Bu tamoyil mohiyatiga ko’ra ilgari surilayotgan muqobil
Logotip
Amal qilish xarakteriga ko’ra boshqaruv qarorlarining turlari. Amal qilish xarakteriga qarab boshqaruv qarorlari quyidagi turlarga bo’linadi: - vaqtinchalik qarorlar; - tezkor (operativ) qarorlar; - muntazam qarorlar; - vaqt-vaqti bilan qabul qilinadigan qarorlar. Vaqtinchalik qarorning amal qilishi ma’lum muddat bilan cheklanadi yoki doimiy qaror qabul qilinguncha amal qiladi. Masalan, biror-bir bayram munosabati bilan korxonada navbatchilarning tayinlanishi bo’yicha chiqarilgan buyruq shunday qarorlarga misol bo’la oladi. Tezkor (operativ) qaror kechiqtirmay ijro etish uchun chiqariladi. Masalan, tabiiy ofat sodir bo’lgan hollarda uni bartaraf qilish bo’yicha qabul qilingan qarorlar ana shunday qarorlar turkumiga kiradi. Muntazam qarorlar belgilangan muddatlarda chiqariladi. Masalan, xo’jalik faoliyati yakuniga doir qabul qilinadigan (dekada, oy, yil choragi, yarim yillik, to’qqiz oylik va yillik) qarorlar shunday qarorlarga misol bo’la oladi. Vaqt-vaqti bilan qabul qilinadigan qarorlar har zamonda biror sababga ko’ra qabul qilinadi. Masalan, shahar transporti xizmatining samaradorligini aniqlash maqsadida biror-bir avtobus marshrutidagi harakatni kuzatish bo’yicha qabul qilinadigan qaror shunday qarorlar turkumiga kiradi. Yakkaboshchilik va yakdillik asosida qabul qilinadigan qarorlar. Qabul qilinadigan qarorlar tarkibida yakkaboshchilik va yakdillik asosida qabul qilinadigan qarorlar ham bo’ladi. Ammo yakkaboshchilik asosidagi qarorlar ko’p hollarda asosli tanqidga uchrab turadi. Sababi, rahbar yakkaboshchilikka asoslangan qarorni aksariyat hollarda o’zini ko’rsatish maqsadida qabul qiladi. Bunday rahbar faoliyatining 80—90 foizi buyruqbozlikka asoslangan bo’ladi. Bu jamoada keskinlikning yuzaga kelishiga sabab bo’ladi. Boshqaruv qarorlari jamoa fikriga tayangan holda qabul qilinmas ekan, boshqaruvchi bilan bo’ysunuvchilar o’rtasidagi munosabatlarning keskinlashuvi, o’zaro ishonchning yo’qolishi, nizolarning kelib chiqishi muqarrardir. Yakkaboshchilik tamoyilidan farqli o’laroq, yaqdillik tamoyili asosida ham qarorlar qabul qilinadi. Bu tamoyil mohiyatiga ko’ra ilgari surilayotgan muqobil
fikrni so’zsiz qo’llab-quvvatlashdan iborat. Bunday bo’lishi juda kam uchraydigan
hodisadir,  chunki  qarorlarni  qabul  qilishda  qatnashadigan  kishilar  demokratik
uslubda fikrlash tarafdorlari bo’lsada, odatda boshqalarnikidan farq qiladigan o’z
fikriga ega bo’ladi.
Yakdillik  ko’pincha  favqulodda  ro’y  beradigan  vaziyatlarda  qaror  qabul
qilishda, , shuningdek, qarshilik ko’rsatuvchi guruhlarda “Koalitsiyalar” bo’lmagan
hollarda yuzaga keladi. Bizning sharoitda yakdillik “ma’qullaymiz” degan g’alati
shaklni egallaydiki, bu iqtisodiyotgagina emas, balki butun jamiyatga ham zarar
yetkazishi  mumkin.  SHunday  bo’lsada,  bizdagi  ko’pgina  boshqaruvchilar  va
Parlament vakillari shu tamoyilga amal qilishga moyildir.
Qaror qabul qilishda Kollegial va Konsensus tamoyillari. ollegiallik (ko’pchilik)
tamoyili “koalitsiyalar”, ya’ni turli itgifoq yoki birlashmalar ro’yrost ma’lum bo’lib
turgan vaziyatlarda, har xil fikrlar raqobat qiladigan hollarda amal qiladi. SHu
sababli qaror qabul qilishda ovoz berish yo’liga o’tiladi. Bunday hollarda qabul
qilish uchun ko’pchilikning ovoziga tayaniladi. Ko’pchilik hollarda yarmidan ko’p
ovoz gohida printsipial masalalar yuzasidan me’yor 2/3 deb tasdiqlanadi.
Konsensus  tamoyili  hurfikrlilik,  ya’ni  fikrlar  plyuralizmi  kuchaygan  hamda
axborot oqimi tobora kuchayib borgan hollarda qo’llaniladi. O’z mohiyati bilan:
Konsensus - bu qarorlarni ishlab chiqish jarayonida barcha baxsli masalalar va
turli-tuman fikrlar yuzasidan bir bitimga kelish yoki kelishish.
Konsensusga o’zaro fikr almashish va maslahat, , shuningdek, ilgari surilayotgan
muqobil masalalarni maqsadga muvofiqlashtirishning har xil usullarini qo’llash
yordamida erishiladi.
Qaror qabul qilishda “Ringi” usulining mohiyati. “Ringi” usuli yapon biznesida
keng  qo’llaniladigan  usuldir.  Bu  usulga  ko’ra  majlislarda  emas,  balki  so’rab
chiqish yo’li bilan rozilik olish vositasida hal etiladi, bir necha bosqichda amalga
oshiriladi (21-jadval).
14.3-jadval
                             “Ringi” usulini qo’llash bosqichlari
T/r
Bosqichlar
Izoh
Logotip
fikrni so’zsiz qo’llab-quvvatlashdan iborat. Bunday bo’lishi juda kam uchraydigan hodisadir, chunki qarorlarni qabul qilishda qatnashadigan kishilar demokratik uslubda fikrlash tarafdorlari bo’lsada, odatda boshqalarnikidan farq qiladigan o’z fikriga ega bo’ladi. Yakdillik ko’pincha favqulodda ro’y beradigan vaziyatlarda qaror qabul qilishda, , shuningdek, qarshilik ko’rsatuvchi guruhlarda “Koalitsiyalar” bo’lmagan hollarda yuzaga keladi. Bizning sharoitda yakdillik “ma’qullaymiz” degan g’alati shaklni egallaydiki, bu iqtisodiyotgagina emas, balki butun jamiyatga ham zarar yetkazishi mumkin. SHunday bo’lsada, bizdagi ko’pgina boshqaruvchilar va Parlament vakillari shu tamoyilga amal qilishga moyildir. Qaror qabul qilishda Kollegial va Konsensus tamoyillari. ollegiallik (ko’pchilik) tamoyili “koalitsiyalar”, ya’ni turli itgifoq yoki birlashmalar ro’yrost ma’lum bo’lib turgan vaziyatlarda, har xil fikrlar raqobat qiladigan hollarda amal qiladi. SHu sababli qaror qabul qilishda ovoz berish yo’liga o’tiladi. Bunday hollarda qabul qilish uchun ko’pchilikning ovoziga tayaniladi. Ko’pchilik hollarda yarmidan ko’p ovoz gohida printsipial masalalar yuzasidan me’yor 2/3 deb tasdiqlanadi. Konsensus tamoyili hurfikrlilik, ya’ni fikrlar plyuralizmi kuchaygan hamda axborot oqimi tobora kuchayib borgan hollarda qo’llaniladi. O’z mohiyati bilan: Konsensus - bu qarorlarni ishlab chiqish jarayonida barcha baxsli masalalar va turli-tuman fikrlar yuzasidan bir bitimga kelish yoki kelishish. Konsensusga o’zaro fikr almashish va maslahat, , shuningdek, ilgari surilayotgan muqobil masalalarni maqsadga muvofiqlashtirishning har xil usullarini qo’llash yordamida erishiladi. Qaror qabul qilishda “Ringi” usulining mohiyati. “Ringi” usuli yapon biznesida keng qo’llaniladigan usuldir. Bu usulga ko’ra majlislarda emas, balki so’rab chiqish yo’li bilan rozilik olish vositasida hal etiladi, bir necha bosqichda amalga oshiriladi (21-jadval). 14.3-jadval “Ringi” usulini qo’llash bosqichlari T/r Bosqichlar Izoh
1.
Birinchi
bosqich
Bu bosqichda firma rahbariyati qanday muammo yuzasidan
qaror qabul qilinishi lozim bo’lsa, shu muammo (masalan,
yangi  mahsulot  turini  ishlab  chiqarishga)  doir  umumiy
mulohazalarni  jalb  etilgan  mutaxassislar  bilan  birgalikda
2.
Ikkinchi
bosqich
Muammo  “pastga”,  ya’ni  loyiha  ustida  ish  tashkil
etiladigan pog’onaga uzatiladi.
3.
Uchinchi
bosqich
Bu bosqichda tayyorlanayottan loyihaning barcha jihatlari
bo’yicha ijrochilar bilan batafsil kelishib olinadi. Aslida bu
ixtiloflarni,  qarama-qarshi  nuqtai  nazarlarni  bartaraf  etish
4.
To’rtinchi
bosqich
Muammoni  hal  qilish  uchun  maxsus  kengash  va
konferentsiyalar o’tkaziladi.
5.
Beshinchi
bosqich
Bu bosqichda hujjat ijrochilar tomonidan imzolanadi, har
kim o’z muhrini bosadi va hujjat firma rahbariyati tomonidan
tasdiqlanadi.
Yaponiyada  “Ringi”  usulini  ehtiyotkorlik,  avaylash,  jamoat  mas’uliyatini
oldinga suruvchi boshqaruv falsafasining ko’rinishlaridan biri deb hisoblash odat
tusiga kirgan. Garchi bu usulning hadd an tashqari sermashaqqat bo’lgani uchun
yapon matbuotida uning sha’niga aytilgan tanqidni uchratish mumkin bo’lsa-da,
uni qo’llashdan voz kechish to’g’risida hech narsa deyilmaydi.
Boshqaruvchining shaxsiy fazilatlari ta’sirida qabul qilinadigan qarorlar.  Qaror
shaxs tomonidan qabul qilinar ekan, unda bu shaxs fazilatlari u yoki bu darajada
aks etmay qolmaydi. SHu nuqtai nazardan, quyidagi ko’rinishdagi qarorlarning
mavjudligi e’tirof etiladi:

mo’’tadil, muvozanatlashgan qarorlar;

turtki beruvchi (impulьsli) qarorlar;

tinch holatni saqlovchi (inertli) qarorlar;

tavakkalli qarorlar;

ehtiyotkorona qarorlar;

oqilona qarorlar.
Muvozanatlashgan qarorlarni, odatda mazkur muammoni obdon bilgan, har bir
harakatini “etti o’lchab bir kes” qabilida ish tutadigan, o’zining xatti-harakatlariga
tanqidiy  nuqtai  nazardan  yondoshadigan  menejerlar  qabul  qiladi.  Bunday
boshqaruvchilar qarorni qabul qilishdan oldinroq u to’g’risida o’zining tayanch
fikriga ega bo’lgan bo’ladi.
Turtki beruvchi (impulьsli) qarorlarni qabul qiluvchi rahbar rang-barang fikr,
g’oyalarni  osonlik  bilan  o’ylab  topadigan,  ammo  ularni  aniqlash,  baholash,
Logotip
1. Birinchi bosqich Bu bosqichda firma rahbariyati qanday muammo yuzasidan qaror qabul qilinishi lozim bo’lsa, shu muammo (masalan, yangi mahsulot turini ishlab chiqarishga) doir umumiy mulohazalarni jalb etilgan mutaxassislar bilan birgalikda 2. Ikkinchi bosqich Muammo “pastga”, ya’ni loyiha ustida ish tashkil etiladigan pog’onaga uzatiladi. 3. Uchinchi bosqich Bu bosqichda tayyorlanayottan loyihaning barcha jihatlari bo’yicha ijrochilar bilan batafsil kelishib olinadi. Aslida bu ixtiloflarni, qarama-qarshi nuqtai nazarlarni bartaraf etish 4. To’rtinchi bosqich Muammoni hal qilish uchun maxsus kengash va konferentsiyalar o’tkaziladi. 5. Beshinchi bosqich Bu bosqichda hujjat ijrochilar tomonidan imzolanadi, har kim o’z muhrini bosadi va hujjat firma rahbariyati tomonidan tasdiqlanadi. Yaponiyada “Ringi” usulini ehtiyotkorlik, avaylash, jamoat mas’uliyatini oldinga suruvchi boshqaruv falsafasining ko’rinishlaridan biri deb hisoblash odat tusiga kirgan. Garchi bu usulning hadd an tashqari sermashaqqat bo’lgani uchun yapon matbuotida uning sha’niga aytilgan tanqidni uchratish mumkin bo’lsa-da, uni qo’llashdan voz kechish to’g’risida hech narsa deyilmaydi. Boshqaruvchining shaxsiy fazilatlari ta’sirida qabul qilinadigan qarorlar. Qaror shaxs tomonidan qabul qilinar ekan, unda bu shaxs fazilatlari u yoki bu darajada aks etmay qolmaydi. SHu nuqtai nazardan, quyidagi ko’rinishdagi qarorlarning mavjudligi e’tirof etiladi:  mo’’tadil, muvozanatlashgan qarorlar;  turtki beruvchi (impulьsli) qarorlar;  tinch holatni saqlovchi (inertli) qarorlar;  tavakkalli qarorlar;  ehtiyotkorona qarorlar;  oqilona qarorlar. Muvozanatlashgan qarorlarni, odatda mazkur muammoni obdon bilgan, har bir harakatini “etti o’lchab bir kes” qabilida ish tutadigan, o’zining xatti-harakatlariga tanqidiy nuqtai nazardan yondoshadigan menejerlar qabul qiladi. Bunday boshqaruvchilar qarorni qabul qilishdan oldinroq u to’g’risida o’zining tayanch fikriga ega bo’lgan bo’ladi. Turtki beruvchi (impulьsli) qarorlarni qabul qiluvchi rahbar rang-barang fikr, g’oyalarni osonlik bilan o’ylab topadigan, ammo ularni aniqlash, baholash,
tekshirishga imkoniyat topa olmaydigan rahbardir. SHu sababli bunday qarorlar
birdaniga qabul qilinib, yetarli darajada asoslanmagan va ishonchsizroq bo’ladi.
Tinch holatni  saqlovchi  (inertli) qarorlar chuqur  izlanishlar  natijasida  qabul
qilinadi. Bunda qaror tezkor g’oyaning paydo bo’lishdan ko’ra ko’proq aniqlik
kiritish,  nazorat  qilish  asosida  qabul  qilinadi.  SHu  sababli  bunday  qarorlarda
novatorlik, originallik va juda sozlik alomatlari o’z aksini topmaydi.
Tavakkalli (riskli) qarorlarning impulьsli qarorlardan farqi shundaki, uni qabul
qiluvchi boshqaruvchilar o’z taxminlarini asoslashga urinmaydilar. Ular o’zlariga
ishongan holda hech qanday xavfdan qo’rqmaydilar.
Ehtiyotkorona qarorlar o’z ishiga nihoyat puxta yondoshadigan, unga tanqidiy
nuqtai nazardan qaraydigan, turli variantlarni baholab ish tutadigan menejerlar
tomonidan qabul qilinadi. Bu qarorlarda originallik va yangilik alomatlari o’z
aksini topmaydi.
Qayd qilingan qarorlar, odatda tezkor boshqaruvni amalga oshirish maqsadida
qabul qilinadi, strategik va taktik boshqaruv maqsadida esa iqtisodiy taxlilga,
optimallashtirishga asoslangan oqilona qarorlar qabul qilinadi.
14.3. Qarorni ishlab chiqish va uni qabul qilish
Qaror qabul qilishdagi asosiy masala faqat muqobil variantni tanlash emas, balki
boshqaruv oldida qo’yilgan maqsadning oqilona yechimini topishdan iborat. SHu
sababli qarorni ishlab chiqish jarayoni, ayrim unsurlar mazmuni xilma-xil va ancha
murakkabdir. Qarorni ishlab chiqish jarayoni quyidagi bosqichlarni o’z ichiga
oladi.
Keltirilgan chizma taxminiy bo’lib, vaziyatga va hal qilinayotgan holatning
xususiyatlariga  ko’ra  o’zgarishi  mumkin.  Umuman  qarorni  ishlab  chiqish
jarayonida quyidagi savollarga javob topish lozim bo’ladi:

Nima qilish kerak (ob’ekt miqdori va sifati)?

Qanday xarajat (resurslar) evaziga?

Qanday tarzda (texnologiyada) bajarish kerak?

Kim uchun bajarish kerak?

Qanday muddatda bajarish lozim?

Kim tomonidan bajarilishi kerak?
Logotip
tekshirishga imkoniyat topa olmaydigan rahbardir. SHu sababli bunday qarorlar birdaniga qabul qilinib, yetarli darajada asoslanmagan va ishonchsizroq bo’ladi. Tinch holatni saqlovchi (inertli) qarorlar chuqur izlanishlar natijasida qabul qilinadi. Bunda qaror tezkor g’oyaning paydo bo’lishdan ko’ra ko’proq aniqlik kiritish, nazorat qilish asosida qabul qilinadi. SHu sababli bunday qarorlarda novatorlik, originallik va juda sozlik alomatlari o’z aksini topmaydi. Tavakkalli (riskli) qarorlarning impulьsli qarorlardan farqi shundaki, uni qabul qiluvchi boshqaruvchilar o’z taxminlarini asoslashga urinmaydilar. Ular o’zlariga ishongan holda hech qanday xavfdan qo’rqmaydilar. Ehtiyotkorona qarorlar o’z ishiga nihoyat puxta yondoshadigan, unga tanqidiy nuqtai nazardan qaraydigan, turli variantlarni baholab ish tutadigan menejerlar tomonidan qabul qilinadi. Bu qarorlarda originallik va yangilik alomatlari o’z aksini topmaydi. Qayd qilingan qarorlar, odatda tezkor boshqaruvni amalga oshirish maqsadida qabul qilinadi, strategik va taktik boshqaruv maqsadida esa iqtisodiy taxlilga, optimallashtirishga asoslangan oqilona qarorlar qabul qilinadi. 14.3. Qarorni ishlab chiqish va uni qabul qilish Qaror qabul qilishdagi asosiy masala faqat muqobil variantni tanlash emas, balki boshqaruv oldida qo’yilgan maqsadning oqilona yechimini topishdan iborat. SHu sababli qarorni ishlab chiqish jarayoni, ayrim unsurlar mazmuni xilma-xil va ancha murakkabdir. Qarorni ishlab chiqish jarayoni quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi. Keltirilgan chizma taxminiy bo’lib, vaziyatga va hal qilinayotgan holatning xususiyatlariga ko’ra o’zgarishi mumkin. Umuman qarorni ishlab chiqish jarayonida quyidagi savollarga javob topish lozim bo’ladi:  Nima qilish kerak (ob’ekt miqdori va sifati)?  Qanday xarajat (resurslar) evaziga?  Qanday tarzda (texnologiyada) bajarish kerak?  Kim uchun bajarish kerak?  Qanday muddatda bajarish lozim?  Kim tomonidan bajarilishi kerak?

Qaysi joyda bajarish lozim?

Qanday (iqtisodiy, sotsial, texnikaviy, ekologik) samara beradi?
Agar shu savollarga miqtsor nuqtai nazardan to’g’ri javob topib, ularni makon va
zamonda, , shuningdek,, resurs va bajaruvchilar bilan bog’lay olmasangaz, bilingki
siz qarorni ishlab chiqish texnologiyasini to’liq uddalay olmagan bo’lasiz.
Qarorni  ishlab  chiqish  jarayoni  vaziyatni  tahdil  qilish  va  vazifani  aniqlab
olishdan boshlanadi. Vaziyatni taxlil qilish quyidagilarni amalga oshirishni talab
qiladi:

taxlil  qilinayotgan  ob’ekt  holatini, uning  sifat  jihatlarini, resurslar  bilan
ta’minlanganligani taxlil qilish;

mazkur ob’ekt samaradorligini eng yuqori samaraga ega bo’lgan o’xshash
ob’ekt bilan taqqoslash;

taqqoslanayotgan  ob’ektlar  ko’rsatkichlari  o’rtasidagi  tafovutlar  sababini
aniqlash;

adabiyotlar  manbaini, ilmiy-tadqiqot  ishlari  bo’yicha  hisobotlarni, patent
fondi, iste’molchilar imkoniyatlari va shu kabilarni taxlil qilish;

ishlab chiqaruvchi va raqobatchilardagi ishlab chiqarishning tashkiliy-texnik
darajasini taxlil qilish;

mazkur ob’ektning taraqqiyot yo’nalishlarini shakllantirish va h.k.
Boshqarish  jarayonida doimo biror  bir  masalani  hal  qilishga  to’g’ri  keladi.
CHunki  turli  sabablar  tufayli  belgilangan  parametrlardan  og’ish sodir  bo’ladi,
yangi  jarayonlarga  zaruriyat  tug’iladi,  natijada  ishlab  chiqarish  oldida  paydo
bo’lgan muammoni bilish, uni taxlil qilish va hal etish zaruriyati yuzaga keladi.
Qaror  qabul  qilish  zarurati  va  taxlil  qilinayotgan  ob’ektdagi  aniq  vaziyat
aniqlangach, turli yo’llar bilan erishiladigan qaror maqsadi shakllantiriladi va uning
yechimi bo’yicha vazifalar belgilanadi. Qarorning maqsadi yuqori organ tomonidan
ko’rsatib berilishi mumkin. Masalan, g’alla yetishtirishni keskin ko’paytirish va
g’alla mustaqilligiga erishish maqsad qilib qo’yildi. Bir qator mulohazalar asosida
donni  yetishtirishga  eng  yaxshi  moslashadigan  tumanlar  aniqlanadi.  Vazirlik
ularning ixtisoslashuvini o’zgartirish to’g’risida qaror qabul qiladi va buning uchun
u tumanlarni don yetishtirishga ko’chirish rejasini ishlab chiqadi. Tuman rahbarlari
Logotip
 Qaysi joyda bajarish lozim?  Qanday (iqtisodiy, sotsial, texnikaviy, ekologik) samara beradi? Agar shu savollarga miqtsor nuqtai nazardan to’g’ri javob topib, ularni makon va zamonda, , shuningdek,, resurs va bajaruvchilar bilan bog’lay olmasangaz, bilingki siz qarorni ishlab chiqish texnologiyasini to’liq uddalay olmagan bo’lasiz. Qarorni ishlab chiqish jarayoni vaziyatni tahdil qilish va vazifani aniqlab olishdan boshlanadi. Vaziyatni taxlil qilish quyidagilarni amalga oshirishni talab qiladi:  taxlil qilinayotgan ob’ekt holatini, uning sifat jihatlarini, resurslar bilan ta’minlanganligani taxlil qilish;  mazkur ob’ekt samaradorligini eng yuqori samaraga ega bo’lgan o’xshash ob’ekt bilan taqqoslash;  taqqoslanayotgan ob’ektlar ko’rsatkichlari o’rtasidagi tafovutlar sababini aniqlash;  adabiyotlar manbaini, ilmiy-tadqiqot ishlari bo’yicha hisobotlarni, patent fondi, iste’molchilar imkoniyatlari va shu kabilarni taxlil qilish;  ishlab chiqaruvchi va raqobatchilardagi ishlab chiqarishning tashkiliy-texnik darajasini taxlil qilish;  mazkur ob’ektning taraqqiyot yo’nalishlarini shakllantirish va h.k. Boshqarish jarayonida doimo biror bir masalani hal qilishga to’g’ri keladi. CHunki turli sabablar tufayli belgilangan parametrlardan og’ish sodir bo’ladi, yangi jarayonlarga zaruriyat tug’iladi, natijada ishlab chiqarish oldida paydo bo’lgan muammoni bilish, uni taxlil qilish va hal etish zaruriyati yuzaga keladi. Qaror qabul qilish zarurati va taxlil qilinayotgan ob’ektdagi aniq vaziyat aniqlangach, turli yo’llar bilan erishiladigan qaror maqsadi shakllantiriladi va uning yechimi bo’yicha vazifalar belgilanadi. Qarorning maqsadi yuqori organ tomonidan ko’rsatib berilishi mumkin. Masalan, g’alla yetishtirishni keskin ko’paytirish va g’alla mustaqilligiga erishish maqsad qilib qo’yildi. Bir qator mulohazalar asosida donni yetishtirishga eng yaxshi moslashadigan tumanlar aniqlanadi. Vazirlik ularning ixtisoslashuvini o’zgartirish to’g’risida qaror qabul qiladi va buning uchun u tumanlarni don yetishtirishga ko’chirish rejasini ishlab chiqadi. Tuman rahbarlari
topshiriq olgach, qarorni ishlab chiqarishga tatbiq etish uchun har tomonlama
tayyorgarlik ko’radi.
Bu  yerda  asosiy  maqsad  va  vazifa  respublika  uchun  zarur  bo’lgan  don
mahsulotini  yetishtirishdir.  SHunday  qilib,  muammoni  aniqlash  vaziyatni  va
muammoning kelib chiqish sabablarini aniqlashdan boshlanadi. Vaziyatni aniqlash
deganda, muammoning kelib chiqish sabablarini taxlil qilish tushuniladi (14.4-
jadval.). 
14.4-jadval.
                 Muammo quyidagicha tushuncha va tasnifga ega
Muammo - bu murakkab nazariy masala yoki amaliy vaziyat yechimini topish
zaruriyati.
      Miqyo
si
Tashkilot uchun oqibat
Muhimli
gi
So’rov qilinadigan shaxslar soni, yo’qotishlar ko’lami
Tezkorlig
i
O’z vaqtida hal qilishdagi zarurlik darajasi
Echish
imkoniyati
Umumanolgandaechimgaegaemasmazkursharoitdaechibbo’lmay
diechishmumkin
Tarkibiy
tuzilishi
Tarkiban aniq, bo’laklab-maydalab o’rganish imkoniyati bor.
Tarkiban  o’rtacha  aniqliqda,  faqat  asosiy  qismlarini  o’zaro
bog’lanishda o’rganish imkoniyati bor.
   
Muammo tushunchasi va uning tasnifi.
Muammo asosan:

mavjud bo’lgan holatning bo’lishi lozim bo’lgan holatga mos tushmaslik;

noaniqlik;

sabab va oqibatning aniq bo’lmasligi;

bir necha muqobilning mavjudlik hollarida yuzaga keladi (11-jadval).
CHizmadan ko’rinib turibdiki, muammolar turli sabablar, ya’ni ko’zlanmagan
holatlar, oldimizga qo’yilgan maqsadning yechimi bo’yicha bo’ladigan harakatlar,
ayrim standartlarda mavjud mezonlarning noaniqliklari va nihoyat, yo’l qo’yilishi
mumkin  bo’lgan  tasodifiy  xatolar  tufayli  vujudga  kelishi  mumkin.  Bu
muammolarning yechimi qaror modelini ishlab chiqish bilan bog’liq.
Qaror modelini ishlab chiqish va maqbul variantni ajratib olish esa mezonlarni
tanlash bilan bevosita bog’liq. Mezonlarni tanlash vazifalarning har xil variantlarini
Logotip
topshiriq olgach, qarorni ishlab chiqarishga tatbiq etish uchun har tomonlama tayyorgarlik ko’radi. Bu yerda asosiy maqsad va vazifa respublika uchun zarur bo’lgan don mahsulotini yetishtirishdir. SHunday qilib, muammoni aniqlash vaziyatni va muammoning kelib chiqish sabablarini aniqlashdan boshlanadi. Vaziyatni aniqlash deganda, muammoning kelib chiqish sabablarini taxlil qilish tushuniladi (14.4- jadval.). 14.4-jadval. Muammo quyidagicha tushuncha va tasnifga ega Muammo - bu murakkab nazariy masala yoki amaliy vaziyat yechimini topish zaruriyati. Miqyo si Tashkilot uchun oqibat Muhimli gi So’rov qilinadigan shaxslar soni, yo’qotishlar ko’lami Tezkorlig i O’z vaqtida hal qilishdagi zarurlik darajasi Echish imkoniyati Umumanolgandaechimgaegaemasmazkursharoitdaechibbo’lmay diechishmumkin Tarkibiy tuzilishi Tarkiban aniq, bo’laklab-maydalab o’rganish imkoniyati bor. Tarkiban o’rtacha aniqliqda, faqat asosiy qismlarini o’zaro bog’lanishda o’rganish imkoniyati bor. Muammo tushunchasi va uning tasnifi. Muammo asosan:  mavjud bo’lgan holatning bo’lishi lozim bo’lgan holatga mos tushmaslik;  noaniqlik;  sabab va oqibatning aniq bo’lmasligi;  bir necha muqobilning mavjudlik hollarida yuzaga keladi (11-jadval). CHizmadan ko’rinib turibdiki, muammolar turli sabablar, ya’ni ko’zlanmagan holatlar, oldimizga qo’yilgan maqsadning yechimi bo’yicha bo’ladigan harakatlar, ayrim standartlarda mavjud mezonlarning noaniqliklari va nihoyat, yo’l qo’yilishi mumkin bo’lgan tasodifiy xatolar tufayli vujudga kelishi mumkin. Bu muammolarning yechimi qaror modelini ishlab chiqish bilan bog’liq. Qaror modelini ishlab chiqish va maqbul variantni ajratib olish esa mezonlarni tanlash bilan bevosita bog’liq. Mezonlarni tanlash vazifalarning har xil variantlarini