BOZOR IQTISODIYOTIGA KIRISH (Bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari)

Yuklangan vaqt

2024-08-26

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

108,0 KB


 
 
91 
 
 
 
 
BOZOR IQTISODIYOTIGA KIRISH 
 
 
Reja: 
1. O‘tish davrining mazmuni. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari. 
2. O‘zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning tamoyillari va xususiyatlari. 
3. Respublikada bozor islohotlarini amalga oshirish va uning asosiy 
yo‘nalishlari. 
 
Bozor iqtisodiyotiga o‘tish uchun maxsus o‘tish davri zarur bo‘lib, bu 
davrning mazmuni va asosiy belgilarini ko‘rib chiqish maqsadga muvofiq 
hisoblanadi. Bu mavzuda o‘tish davri nazariyasi, xususan bozor iqtisodiyotiga 
o‘tish yo‘llari bayon qilinadi. Shuningdek, O‘zbekistonda bozor iqtisodiyotiga 
o‘tishning tamoyillari va xususiyatlari, respublikada bozor islohotlarini amalga 
oshirishning mazmuni, maqsadi va asosiy yo‘nalishlari ko‘rsatib beriladi.  
Mavzu bozor munosabatlariga o‘tish, iqtisodiyotni erkinlashtirish va 
islohotlarni chuqurlashtirish jarayonida makroiqtisodiy barqarorlikka erishish, 
strategik vazifalarni amalga oshirish yo‘llarini tahlil qilish bilan yakunlanadi. 
 
1. O‘tish davrining mazmuni. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari. 
 
Bozor 
iqtisodiyotiga 
o‘tish 
davrining 
umumiy 
mazmuni 
iqtisodiy 
munosabatlarning alohida unsurlarini isloh qilish yoki iqtisodiy siyosatga 
tuzatishlar 
kiritish 
emas, 
balki 
butun 
iqtisodiy 
munosabatlar 
tizimini 
o‘zgartirishdan iboratdir. 
91 BOZOR IQTISODIYOTIGA KIRISH Reja: 1. O‘tish davrining mazmuni. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari. 2. O‘zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning tamoyillari va xususiyatlari. 3. Respublikada bozor islohotlarini amalga oshirish va uning asosiy yo‘nalishlari. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish uchun maxsus o‘tish davri zarur bo‘lib, bu davrning mazmuni va asosiy belgilarini ko‘rib chiqish maqsadga muvofiq hisoblanadi. Bu mavzuda o‘tish davri nazariyasi, xususan bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari bayon qilinadi. Shuningdek, O‘zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning tamoyillari va xususiyatlari, respublikada bozor islohotlarini amalga oshirishning mazmuni, maqsadi va asosiy yo‘nalishlari ko‘rsatib beriladi. Mavzu bozor munosabatlariga o‘tish, iqtisodiyotni erkinlashtirish va islohotlarni chuqurlashtirish jarayonida makroiqtisodiy barqarorlikka erishish, strategik vazifalarni amalga oshirish yo‘llarini tahlil qilish bilan yakunlanadi. 1. O‘tish davrining mazmuni. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari. Bozor iqtisodiyotiga o‘tish davrining umumiy mazmuni iqtisodiy munosabatlarning alohida unsurlarini isloh qilish yoki iqtisodiy siyosatga tuzatishlar kiritish emas, balki butun iqtisodiy munosabatlar tizimini o‘zgartirishdan iboratdir.  
 
92 
Bozor iqtisodiyotiga o‘tish davri – ma’muriy-buyruqbozlik tizimini 
bartaraf etish yoki tubdan o‘zgartirish hamda bozor tizimining asoslarini 
shakllantirish jarayonlari amalga oshiriluvchi tarixiy davrdir. 
1980-1990 yillarga kelib dunyoda ro‘y bergan muhim o‘zgarishlar iqtisodiy 
taraqqiyot istiqbollari to‘g‘risidagi nazariyalarni qaytadan ko‘rib chiqish va ularga 
jiddiy o‘zgartirishlar kiritishni zarur qilib qo‘ydi. Chunki, bu vaqtga kelib g‘arbiy 
mamlakatlarda uzoq vaqtdan beri (A.Smit davridan boshlab) hukm surib kelgan 
erkin iqtisodiy tartibga solish, ya’ni iqtisodiyotning o‘zini-o‘zi tartibga solish 
g‘oyasi ham, iqtisodiyotni markazlashtirilgan tarzda tartibga solish va boshqarish 
g‘oyasi ham inqirozga uchradi. Bunday sharoitda iqtisodiy taraqqiyotning sifat 
jihatdan yangi yo‘llarini qidirib topish zarur bo‘lib qoldi. Bu vaqtga kelib ko‘pgina 
rivojlangan mamlakatlarning tajribalari umumlashtirilib, iqtisodiyotning yangi 
taraqqiyot yo‘li – ongli ravishda boshqariladigan va tartibga solinadigan bozor 
iqtisodiyoti deb tan olindi va aksariyat davlatlar shu yo‘lni tanladilar. Lekin bunday 
bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari (modellari) xilma-xil bo‘lib, ularning umumiy va 
xususiy tomonlari farqlanadi. 
Jahon tajribasida bozor iqtisodiyotiga o‘tishning barcha yo‘llari umumlashtirilib, 
quyidagi uchta asosiy turga bo‘linadi: 
1) rivojlangan mamlakatlar yo‘li; 
2) rivojlanayotgan mamlakatlar yo‘li; 
3) sobiq sotsialistik mamlakatlar yo‘li; 
4) sotsializm g‘oyalarini samarali bozor iqtisodiyotini vujudga keltirish 
mexanizmi bilan qo‘shib olib borish yo‘li (Xitoy, Vetnam). 
Bu yo‘llar turli tuman va har xil bo‘lishiga qaramay ularda umumiylik 
mavjuddir. Ularning umumiyligi shundaki, ularning hammasi bozor iqtisodiyotiga 
o‘tishni maqsad qilib qo‘yadi va mazkur iqtisodiyotning qonun-qoidalari, amal 
qilish mexanizmi ko‘p jihatdan umumiy bo‘ladi. Shu bilan birga har bir yo‘lning 
o‘ziga xos xususiyatlari ham bor, bu esa bozor munosabatlarini shakllantirishning 
ijtimoiy-iqtisodiy, tarixiy, milliy sharoitlari har xil bo‘lishidan kelib chiqadi. 
92 Bozor iqtisodiyotiga o‘tish davri – ma’muriy-buyruqbozlik tizimini bartaraf etish yoki tubdan o‘zgartirish hamda bozor tizimining asoslarini shakllantirish jarayonlari amalga oshiriluvchi tarixiy davrdir. 1980-1990 yillarga kelib dunyoda ro‘y bergan muhim o‘zgarishlar iqtisodiy taraqqiyot istiqbollari to‘g‘risidagi nazariyalarni qaytadan ko‘rib chiqish va ularga jiddiy o‘zgartirishlar kiritishni zarur qilib qo‘ydi. Chunki, bu vaqtga kelib g‘arbiy mamlakatlarda uzoq vaqtdan beri (A.Smit davridan boshlab) hukm surib kelgan erkin iqtisodiy tartibga solish, ya’ni iqtisodiyotning o‘zini-o‘zi tartibga solish g‘oyasi ham, iqtisodiyotni markazlashtirilgan tarzda tartibga solish va boshqarish g‘oyasi ham inqirozga uchradi. Bunday sharoitda iqtisodiy taraqqiyotning sifat jihatdan yangi yo‘llarini qidirib topish zarur bo‘lib qoldi. Bu vaqtga kelib ko‘pgina rivojlangan mamlakatlarning tajribalari umumlashtirilib, iqtisodiyotning yangi taraqqiyot yo‘li – ongli ravishda boshqariladigan va tartibga solinadigan bozor iqtisodiyoti deb tan olindi va aksariyat davlatlar shu yo‘lni tanladilar. Lekin bunday bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llari (modellari) xilma-xil bo‘lib, ularning umumiy va xususiy tomonlari farqlanadi. Jahon tajribasida bozor iqtisodiyotiga o‘tishning barcha yo‘llari umumlashtirilib, quyidagi uchta asosiy turga bo‘linadi: 1) rivojlangan mamlakatlar yo‘li; 2) rivojlanayotgan mamlakatlar yo‘li; 3) sobiq sotsialistik mamlakatlar yo‘li; 4) sotsializm g‘oyalarini samarali bozor iqtisodiyotini vujudga keltirish mexanizmi bilan qo‘shib olib borish yo‘li (Xitoy, Vetnam). Bu yo‘llar turli tuman va har xil bo‘lishiga qaramay ularda umumiylik mavjuddir. Ularning umumiyligi shundaki, ularning hammasi bozor iqtisodiyotiga o‘tishni maqsad qilib qo‘yadi va mazkur iqtisodiyotning qonun-qoidalari, amal qilish mexanizmi ko‘p jihatdan umumiy bo‘ladi. Shu bilan birga har bir yo‘lning o‘ziga xos xususiyatlari ham bor, bu esa bozor munosabatlarini shakllantirishning ijtimoiy-iqtisodiy, tarixiy, milliy sharoitlari har xil bo‘lishidan kelib chiqadi.  
 
93 
Masalan, bozor munosabatlariga o‘tishning rivojlangan mamlakatlar yo‘lida 
oddiy tovar xo‘jaligidan erkin raqobatga asoslangan klassik yoki erkin bozor 
iqtisodiyotiga va undan hozirgi zamon bozor iqtisodiyotiga o‘tiladi. 
Mustamlakachilikdan ozod bo‘lib, mustaqil rivojlanayotgan mamlakatlarning 
bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘lining xususiyati – bu qoloq, an’anaviy iqtisodiyotdan 
erkin bozor iqtisodiyotiga o‘tishdir. Nihoyat, sobiq sotsialistik mamlakatlar yo‘lining 
muhim 
belgisi 
markazlashtirilgan, 
ma’muriy-buyruqbozlikka 
asoslangan 
iqtisodiyotdan hozirgi zamon rivojlangan bozor tizimiga o‘tishdan iboratdir. Bu 
yo‘lning boshqa yo‘llardan farqi shundaki, totalitar iqtisodiyotning bozor 
iqtisodiyoti bilan umumiyligi yo‘q, ular batamom bir-biriga zid. Shu bilan birga 
uchinchi yo‘lda bozor munosabatlariga o‘tayotgan mamlakatlarning o‘zi o‘tish 
sharoitlari, iqtisodiy rivojlanish darajasi, mulkchilik va xo‘jalik yuritish shakllari 
bilan bir-birlaridan farqlanadi. Bularning hammasi bozor iqtisodiyotiga o‘tishning 
mazkur yo‘lining o‘ziga xos xususiyatlaridir. 
Jahon tajribasi ko‘rsatishicha, bozor iqtisodiyotiga revolyusion yo‘l bilan, 
ya’ni jadal usulda yoki evolyusion yo‘l bilan, ya’ni bosqichma-bosqich o‘tish 
mumkin. Birinchi holda, tub islohotlarni o‘tkazish, avvalgi tizimni va tarkib topgan 
iqtisodiy munosabatlarni birdagina va batamom sindirish talab etilib, «karaxt qilib 
davolash» usuli («shokovaya terapiya») deb ataladi. Eski iqtisodiy munosabatlarni 
bosqichma-bosqich yangi bozor munosabatlariga aylantira borib, samarali bozor 
iqtisodiyotini shikastsiz vujudga keltirish mumkin. Islohotlar tajribasi shuni 
ko‘rsatadiki, evolyusion yo‘l kamroq ijtimoiy larzalarga olib keladi, ancha izchil va 
muqarrardir. 
Tartibga solinadigan bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llarigina emas, balki uning 
andozalari ham xilma-xildir. Eng avvalo, ular shunday bozor iqtisodiyoti vujudga 
keltirilayotgan va amal qilib turgan mamlakatlarning milliy xususiyatlari va 
an’analari bilan farq qiladi. Shu boisdan bozor iqtisodiyotining ma’lum andozalari 
ularni amalga oshiruvchi muayyan mamlakatga mansubligiga qarab ajratiladi. 
93 Masalan, bozor munosabatlariga o‘tishning rivojlangan mamlakatlar yo‘lida oddiy tovar xo‘jaligidan erkin raqobatga asoslangan klassik yoki erkin bozor iqtisodiyotiga va undan hozirgi zamon bozor iqtisodiyotiga o‘tiladi. Mustamlakachilikdan ozod bo‘lib, mustaqil rivojlanayotgan mamlakatlarning bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘lining xususiyati – bu qoloq, an’anaviy iqtisodiyotdan erkin bozor iqtisodiyotiga o‘tishdir. Nihoyat, sobiq sotsialistik mamlakatlar yo‘lining muhim belgisi markazlashtirilgan, ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan hozirgi zamon rivojlangan bozor tizimiga o‘tishdan iboratdir. Bu yo‘lning boshqa yo‘llardan farqi shundaki, totalitar iqtisodiyotning bozor iqtisodiyoti bilan umumiyligi yo‘q, ular batamom bir-biriga zid. Shu bilan birga uchinchi yo‘lda bozor munosabatlariga o‘tayotgan mamlakatlarning o‘zi o‘tish sharoitlari, iqtisodiy rivojlanish darajasi, mulkchilik va xo‘jalik yuritish shakllari bilan bir-birlaridan farqlanadi. Bularning hammasi bozor iqtisodiyotiga o‘tishning mazkur yo‘lining o‘ziga xos xususiyatlaridir. Jahon tajribasi ko‘rsatishicha, bozor iqtisodiyotiga revolyusion yo‘l bilan, ya’ni jadal usulda yoki evolyusion yo‘l bilan, ya’ni bosqichma-bosqich o‘tish mumkin. Birinchi holda, tub islohotlarni o‘tkazish, avvalgi tizimni va tarkib topgan iqtisodiy munosabatlarni birdagina va batamom sindirish talab etilib, «karaxt qilib davolash» usuli («shokovaya terapiya») deb ataladi. Eski iqtisodiy munosabatlarni bosqichma-bosqich yangi bozor munosabatlariga aylantira borib, samarali bozor iqtisodiyotini shikastsiz vujudga keltirish mumkin. Islohotlar tajribasi shuni ko‘rsatadiki, evolyusion yo‘l kamroq ijtimoiy larzalarga olib keladi, ancha izchil va muqarrardir. Tartibga solinadigan bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘llarigina emas, balki uning andozalari ham xilma-xildir. Eng avvalo, ular shunday bozor iqtisodiyoti vujudga keltirilayotgan va amal qilib turgan mamlakatlarning milliy xususiyatlari va an’analari bilan farq qiladi. Shu boisdan bozor iqtisodiyotining ma’lum andozalari ularni amalga oshiruvchi muayyan mamlakatga mansubligiga qarab ajratiladi.  
 
94 
Masalan, Germaniya, Janubiy Koreya, Turkiya, Argentina, Polsha andozalari va 
hokazo.1 
Ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan hozirgi zamon bozor iqtisodiyotiga 
o‘tishning 
zarurligi 
iqtisodiy 
o‘sish 
ekstensiv 
omillaridan 
foydalanish 
imkoniyatlarining tugab borishi bilan notovar iqtisodiyotning amal qilish 
layoqatining pasayishi orqali ifodalanadi. 
Ma’muriy-buyruqbozlik tizimi ikkita ahamiyatli kamchilikka ega:  
1) uning moslashuvchan emasligi, ro‘y berayotgan o‘zgarishlarga juda 
sekinlik bilan moslashib borishi;  
2) xo‘jalik yuritish tashabbuskorligini «yo‘qotib yuborish» oqibatida 
samaradorlikning o‘ta darajada pasayib ketganligi. 
Ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan bozor iqtisodiyotiga o‘tish turli 
mamlakatlarda umumiy tendensiyaga ega. Bu jarayon iqtisodiyotni erkinlashtirish, 
chuqur institutsional (eng avvalo, mulkchilik munosabatlarida) o‘zgarishlarni o‘z 
ichiga oladi, biroq, bir vaqtning o‘zida moliyaviy barqarorlashtirish chora-
tadbirlarini amalga oshirilishini taqozo etadi. 
Ma’muriy-buyruqbozlik tizimini o‘zgartirish mazkur tizim asosining 
o‘zgarishini hamda uni sifat jihatidan farq qiluvchi bozor tizimiga almashtirilishini 
anglatar ekan, bunday turdagi o‘zgarishlarni tizimiy islohotlar deb atash 
maqsadga muvofiq bo‘ladi. 
O‘tish davrida bozor iqtisodiyotini shakllantirishning asosiy yo‘nalishlari 
bo‘lib quyidagilar hisoblanadi: 
1. Iqtisodiyotni erkinlashtirish. Erkinlashtirish – bu xo‘jalik hayotining 
barcha sohalaridagi to‘siq hamda cheklovlarni, shuningdek, davlat nazoratini 
keskin ravishda qisqartirish yoki bekor qilishga yo‘naltirilgan chora-tadbirlar 
tizimidan iborat. U butun iqtisodiyotga tatbiq etilib, quyidagilarni o‘z ichiga 
oladi: 
- xo‘jalik faoliyatini amalga oshirishda davlat monopoliyasini bekor qilish; 
- resurslarning markazlashgan holdagi taqsimotini tugatish; 
                                                           
1 Каримов И.А.  Ўзбекистон – бозор муносабатларига ўтишнинг ўзига хос йўли. Т.: Ўзбекистон, 1993, 23-
бет. 
94 Masalan, Germaniya, Janubiy Koreya, Turkiya, Argentina, Polsha andozalari va hokazo.1 Ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan hozirgi zamon bozor iqtisodiyotiga o‘tishning zarurligi iqtisodiy o‘sish ekstensiv omillaridan foydalanish imkoniyatlarining tugab borishi bilan notovar iqtisodiyotning amal qilish layoqatining pasayishi orqali ifodalanadi. Ma’muriy-buyruqbozlik tizimi ikkita ahamiyatli kamchilikka ega: 1) uning moslashuvchan emasligi, ro‘y berayotgan o‘zgarishlarga juda sekinlik bilan moslashib borishi; 2) xo‘jalik yuritish tashabbuskorligini «yo‘qotib yuborish» oqibatida samaradorlikning o‘ta darajada pasayib ketganligi. Ma’muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan bozor iqtisodiyotiga o‘tish turli mamlakatlarda umumiy tendensiyaga ega. Bu jarayon iqtisodiyotni erkinlashtirish, chuqur institutsional (eng avvalo, mulkchilik munosabatlarida) o‘zgarishlarni o‘z ichiga oladi, biroq, bir vaqtning o‘zida moliyaviy barqarorlashtirish chora- tadbirlarini amalga oshirilishini taqozo etadi. Ma’muriy-buyruqbozlik tizimini o‘zgartirish mazkur tizim asosining o‘zgarishini hamda uni sifat jihatidan farq qiluvchi bozor tizimiga almashtirilishini anglatar ekan, bunday turdagi o‘zgarishlarni tizimiy islohotlar deb atash maqsadga muvofiq bo‘ladi. O‘tish davrida bozor iqtisodiyotini shakllantirishning asosiy yo‘nalishlari bo‘lib quyidagilar hisoblanadi: 1. Iqtisodiyotni erkinlashtirish. Erkinlashtirish – bu xo‘jalik hayotining barcha sohalaridagi to‘siq hamda cheklovlarni, shuningdek, davlat nazoratini keskin ravishda qisqartirish yoki bekor qilishga yo‘naltirilgan chora-tadbirlar tizimidan iborat. U butun iqtisodiyotga tatbiq etilib, quyidagilarni o‘z ichiga oladi: - xo‘jalik faoliyatini amalga oshirishda davlat monopoliyasini bekor qilish; - resurslarning markazlashgan holdagi taqsimotini tugatish; 1 Каримов И.А. Ўзбекистон – бозор муносабатларига ўтишнинг ўзига хос йўли. Т.: Ўзбекистон, 1993, 23- бет.  
 
95 
- narxlarning asosan talab va taklif nisbati asosida shakllantirilishiga o‘tish; 
- ichki va tashqi bozorlarda transaksion bitimlar ustidan davlat nazoratini 
pasaytirish. 
2. Iqtisodiyotni monopoliyadan chiqarish va raqobat muhitini yaratish. 
Bu yo‘nalish quyidagi jarayonlarning amalga oshirilishini taqozo etadi:  
- barcha iqtisodiy agentlarning ish faolligi uchun teng imkoniyat va sharoitlar 
yaratilishi; 
- bozorga xorijiy raqobatchilar ham kirishi uchun imkon berilishi;  
- kichik biznesning rivojlanishiga halaqit beruvchi ma’muriy to‘siqlarni olib 
tashlash, imtiyozli kreditlar berish orqali qo‘llab-quvvatlash va tarmoqqa 
kirishidagi to‘siqlarni pasaytirish; 
- tabiiy monopoliyalarning narx va mahsulot sotish siyosatini tartibga solish 
va boshqalar.  
3. Institutsional o‘zgarishlar. Mazkur o‘zgarishlar quyidagi sohalarni 
qamrab oladi: 
- mulkchilik munosabatlarini o‘zgartirish, jumladan, xususiy sektorni 
yaratish; 
- bozor infratuzilmasini (tijorat banklari, tovar va fond birjalari, investitsiya 
fondlari va h.k.) shakllantirish; 
- iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning yangi tizimini yaratish; 
- bozor sharoitlariga mos tushuvchi xo‘jalik qonunchiligini qabul qilish va 
boshqalar.   
4. Tarkibiy o‘zgarishlar. Tarkibiy o‘zgarishlar birinchi navbatda iqtisodiyot 
va uning alohida tarmoqlari tarkibida oldingi tizimdan qolgan nomutanosibliklarni 
yumshatish yoki bartaraf etishga yo‘naltirilgan. Iqtisodiyot tarkibiy tuzilishini 
qayta qurishdan asosiy maqsad – ichki va tashqi bozorlarda to‘lovga qodir talabga 
ega bo‘lgan mahsulotlarni ishlab chiqarilishini rivojlantirishdan iborat. 
5. Makroiqtisodiy, asosan, moliyaviy barqarorlashtirish. Aslini olganda, 
bu jarayon tizimiy islohotlar qatoriga kirmaydi, chunki u bozor iqtisodiyoti 
barqaror amal qilayotgan mamlakatlarda ham tez-tez o‘tkazilib turadi. Bu 
95 - narxlarning asosan talab va taklif nisbati asosida shakllantirilishiga o‘tish; - ichki va tashqi bozorlarda transaksion bitimlar ustidan davlat nazoratini pasaytirish. 2. Iqtisodiyotni monopoliyadan chiqarish va raqobat muhitini yaratish. Bu yo‘nalish quyidagi jarayonlarning amalga oshirilishini taqozo etadi: - barcha iqtisodiy agentlarning ish faolligi uchun teng imkoniyat va sharoitlar yaratilishi; - bozorga xorijiy raqobatchilar ham kirishi uchun imkon berilishi; - kichik biznesning rivojlanishiga halaqit beruvchi ma’muriy to‘siqlarni olib tashlash, imtiyozli kreditlar berish orqali qo‘llab-quvvatlash va tarmoqqa kirishidagi to‘siqlarni pasaytirish; - tabiiy monopoliyalarning narx va mahsulot sotish siyosatini tartibga solish va boshqalar. 3. Institutsional o‘zgarishlar. Mazkur o‘zgarishlar quyidagi sohalarni qamrab oladi: - mulkchilik munosabatlarini o‘zgartirish, jumladan, xususiy sektorni yaratish; - bozor infratuzilmasini (tijorat banklari, tovar va fond birjalari, investitsiya fondlari va h.k.) shakllantirish; - iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning yangi tizimini yaratish; - bozor sharoitlariga mos tushuvchi xo‘jalik qonunchiligini qabul qilish va boshqalar. 4. Tarkibiy o‘zgarishlar. Tarkibiy o‘zgarishlar birinchi navbatda iqtisodiyot va uning alohida tarmoqlari tarkibida oldingi tizimdan qolgan nomutanosibliklarni yumshatish yoki bartaraf etishga yo‘naltirilgan. Iqtisodiyot tarkibiy tuzilishini qayta qurishdan asosiy maqsad – ichki va tashqi bozorlarda to‘lovga qodir talabga ega bo‘lgan mahsulotlarni ishlab chiqarilishini rivojlantirishdan iborat. 5. Makroiqtisodiy, asosan, moliyaviy barqarorlashtirish. Aslini olganda, bu jarayon tizimiy islohotlar qatoriga kirmaydi, chunki u bozor iqtisodiyoti barqaror amal qilayotgan mamlakatlarda ham tez-tez o‘tkazilib turadi. Bu  
 
96 
yo‘nalishning muhim ahamiyati shundan kelib chiqadiki, ma’muriy-buyruqbozlik 
tizimining inqirozi eng avvalo va kuchli ravishda moliyaviy sohada, ayniqsa yuqori 
inflyatsiya shaklida namoyon bo‘ladi. Inflyatsiyaning uzoq vaqt mavjud bo‘lishi 
bozor munosabatlarining normal qaror topishiga to‘sqinlik qiladi, shuning uchun 
uni bartaraf etish o‘tish davri iqtisodiyoti uchun o‘ta muhim hisoblanadi. 
Makroiqtisodiy barqarorlashtirish chora-tadbirlari tizimiga pul emissiyasini 
cheklash, davlat byudjeti taqchilligini qisqartirish, ijobiy foiz stavkasini ta’minlash 
va boshqalar kiradi. 
6. Bozor xo‘jaligiga mos bo‘lgan aholini ijtimoiy himoyalash tizimini 
shakllantirish. Bu tizim aholining nisbatan muhtoj qatlamini aniq ijtimoiy qo‘llab-
quvvatlashga o‘tishga yo‘naltirilgan. 
Bozor tizimining ko‘rsatib o‘tilgan asosiy unsurlarini shakllanishining 
yakuniga yetishi o‘tish davri tugaganligidan darak beradi. 
 
2. O‘zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning tamoyillari  
va xususiyatlari. 
 
Markazlashgan ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan bozor 
iqtisodiyotiga o‘tishda maqsad bir xil bo‘lsa-da, turli mamlakatlar turli yo‘llarni 
tanlashlari mumkin. Hammaga ma’lumki, bir tizimdan ikkinchi tizimga o‘tishning 
revolyusion va evolyusion yo‘llari mavjud. Polsha, Chexoslovakiya, Rossiya va 
boshqa ayrim mamlakatlar bozor iqtisodiyotiga o‘tishning revolyusion yo‘lini, 
birdaniga katta to‘ntarishlar qilish yo‘lini tanladilar.  
O‘zbekistonda esa o‘ziga xos madaniy, tarixiy, iqtisodiy va tabiiy 
xususiyatlarini hamda bu yo‘ldagi jahon tajribasini hisobga olgan holda 
revolyusion 
to‘ntarishlarsiz, 
ijtimoiy 
to‘qnashuvlarsiz, 
ijtimoiy 
himoyani 
kuchaytirgan holda asta-sekinlik, lekin qat’iyatlilik bilan bosqichma-bosqich 
rivojlangan bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘li tanlandi. 
«Bizning bozor munosabatlariga o‘tish modelimiz Respublikaning o‘ziga xos 
sharoitlari va xususiyatlarini, an’analar, urf-odatlar va turmush tarzini har 
96 yo‘nalishning muhim ahamiyati shundan kelib chiqadiki, ma’muriy-buyruqbozlik tizimining inqirozi eng avvalo va kuchli ravishda moliyaviy sohada, ayniqsa yuqori inflyatsiya shaklida namoyon bo‘ladi. Inflyatsiyaning uzoq vaqt mavjud bo‘lishi bozor munosabatlarining normal qaror topishiga to‘sqinlik qiladi, shuning uchun uni bartaraf etish o‘tish davri iqtisodiyoti uchun o‘ta muhim hisoblanadi. Makroiqtisodiy barqarorlashtirish chora-tadbirlari tizimiga pul emissiyasini cheklash, davlat byudjeti taqchilligini qisqartirish, ijobiy foiz stavkasini ta’minlash va boshqalar kiradi. 6. Bozor xo‘jaligiga mos bo‘lgan aholini ijtimoiy himoyalash tizimini shakllantirish. Bu tizim aholining nisbatan muhtoj qatlamini aniq ijtimoiy qo‘llab- quvvatlashga o‘tishga yo‘naltirilgan. Bozor tizimining ko‘rsatib o‘tilgan asosiy unsurlarini shakllanishining yakuniga yetishi o‘tish davri tugaganligidan darak beradi. 2. O‘zbekistonda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning tamoyillari va xususiyatlari. Markazlashgan ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyotdan bozor iqtisodiyotiga o‘tishda maqsad bir xil bo‘lsa-da, turli mamlakatlar turli yo‘llarni tanlashlari mumkin. Hammaga ma’lumki, bir tizimdan ikkinchi tizimga o‘tishning revolyusion va evolyusion yo‘llari mavjud. Polsha, Chexoslovakiya, Rossiya va boshqa ayrim mamlakatlar bozor iqtisodiyotiga o‘tishning revolyusion yo‘lini, birdaniga katta to‘ntarishlar qilish yo‘lini tanladilar. O‘zbekistonda esa o‘ziga xos madaniy, tarixiy, iqtisodiy va tabiiy xususiyatlarini hamda bu yo‘ldagi jahon tajribasini hisobga olgan holda revolyusion to‘ntarishlarsiz, ijtimoiy to‘qnashuvlarsiz, ijtimoiy himoyani kuchaytirgan holda asta-sekinlik, lekin qat’iyatlilik bilan bosqichma-bosqich rivojlangan bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘li tanlandi. «Bizning bozor munosabatlariga o‘tish modelimiz Respublikaning o‘ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini, an’analar, urf-odatlar va turmush tarzini har  
 
97 
tomonlama hisobga olishga, o‘tishdagi iqtisodiyotni bir yoqlama, beso‘naqay 
rivojlantirishning mudhish merosiga barham berishga asoslanadi»2, deb yozadi 
mamlakatimiz Prezidenti Islom Karimov. 
O‘zbekistonda bozor munosabatlariga o‘tish yo‘li ijtimoiy-yo‘naltirilgan 
bozor iqtisodiyotini shakllantirishga qaratilgan. Bu yo‘lni amalga oshirishga, 
iqtisodiyotni tubdan isloh qilishga Prezidentimiz I.Karimov tomonidan ishlab 
chiqilgan quyidagi beshta muhim tamoyil asos qilib olingan: 
- iqtisodiyotni mafkuradan xoli qilish, uning ustunligini ta’minlash; 
- o‘tish davrida davlatning bosh islohotchi bo‘lishi; 
- butun yangilanish va taraqqiyot jarayoni qonunlarga asoslanishi, qonunlar 
ustunligining ta’minlanishi; 
- bozor munosabatlariga o‘tish bilan bir qatorda aholini ijtimoiy himoyalash 
sohasida kuchli chora-tadbirlarni amalga oshirish. 
- bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror toptirish.  
Bozor munosabatlariga o‘tishda bu tamoyillarning hammasi ham muhim 
ahamiyatga egadir, lekin ularning ichida bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich 
o‘tish tamoyili alohida e’tiborga loyiq. Chunki tegishli huquqiy negizni, bozor 
infratuzilmalarini yaratish, odamlarda bozor ko‘nikmalarini hosil qilish, yangi 
sharoitlarda ishlay oladigan kadrlarni tayyorlash uchun vaqt kerak bo‘ladi. 
Bundan tashqari, bozor munosabatlariga o‘tish faqatgina iqtisodiyot sohalarini 
o‘zgartirish bilan cheklanmaydi. U ijtimoiy hayotning bir-birlari bilan uzviy 
bog‘liq bo‘lgan barcha sohalarini, shu jumladan siyosiy, ma’naviy-axloqiy, maishiy 
va boshqa sohalarni ham tubdan o‘zgartirishni taqozo qiladi. Bularning hammasi 
bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich, evolyusion yo‘l bilan o‘tish haqidagi 
g‘oya juda muhim va afzal ekanligini ko‘rsatadi. 
Bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich o‘tish tamoyilini amalga oshirish 
iqtisodiyotni isloh qilishning asosiy bosqichlarini aniq farqlash, bu bosqichlarning 
har biri uchun aniq maqsadlarni, ularga erishish vositalarini belgilab olishni talab 
qiladi. 
                                                           
2 Каримов И.А. Ўзбекистон буюк келажак сари. Т.: Ўзбекистон, 1998, 101-102-бетлар. 
 
97 tomonlama hisobga olishga, o‘tishdagi iqtisodiyotni bir yoqlama, beso‘naqay rivojlantirishning mudhish merosiga barham berishga asoslanadi»2, deb yozadi mamlakatimiz Prezidenti Islom Karimov. O‘zbekistonda bozor munosabatlariga o‘tish yo‘li ijtimoiy-yo‘naltirilgan bozor iqtisodiyotini shakllantirishga qaratilgan. Bu yo‘lni amalga oshirishga, iqtisodiyotni tubdan isloh qilishga Prezidentimiz I.Karimov tomonidan ishlab chiqilgan quyidagi beshta muhim tamoyil asos qilib olingan: - iqtisodiyotni mafkuradan xoli qilish, uning ustunligini ta’minlash; - o‘tish davrida davlatning bosh islohotchi bo‘lishi; - butun yangilanish va taraqqiyot jarayoni qonunlarga asoslanishi, qonunlar ustunligining ta’minlanishi; - bozor munosabatlariga o‘tish bilan bir qatorda aholini ijtimoiy himoyalash sohasida kuchli chora-tadbirlarni amalga oshirish. - bozor munosabatlarini bosqichma-bosqich qaror toptirish. Bozor munosabatlariga o‘tishda bu tamoyillarning hammasi ham muhim ahamiyatga egadir, lekin ularning ichida bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich o‘tish tamoyili alohida e’tiborga loyiq. Chunki tegishli huquqiy negizni, bozor infratuzilmalarini yaratish, odamlarda bozor ko‘nikmalarini hosil qilish, yangi sharoitlarda ishlay oladigan kadrlarni tayyorlash uchun vaqt kerak bo‘ladi. Bundan tashqari, bozor munosabatlariga o‘tish faqatgina iqtisodiyot sohalarini o‘zgartirish bilan cheklanmaydi. U ijtimoiy hayotning bir-birlari bilan uzviy bog‘liq bo‘lgan barcha sohalarini, shu jumladan siyosiy, ma’naviy-axloqiy, maishiy va boshqa sohalarni ham tubdan o‘zgartirishni taqozo qiladi. Bularning hammasi bozor iqtisodiyotiga bosqichma-bosqich, evolyusion yo‘l bilan o‘tish haqidagi g‘oya juda muhim va afzal ekanligini ko‘rsatadi. Bozor munosabatlariga bosqichma-bosqich o‘tish tamoyilini amalga oshirish iqtisodiyotni isloh qilishning asosiy bosqichlarini aniq farqlash, bu bosqichlarning har biri uchun aniq maqsadlarni, ularga erishish vositalarini belgilab olishni talab qiladi. 2 Каримов И.А. Ўзбекистон буюк келажак сари. Т.: Ўзбекистон, 1998, 101-102-бетлар.  
 
98 
Prezidentimiz I.A.Karimovning asarlarida bozor iqtisodiyotiga o‘tishning birinchi 
bosqichida quyidagi ikkita vazifani birdaniga hal qilish maqsad qilib qo‘yilganligi 
ta’kidlanadi: 
- totalitar tizimning og‘ir oqibatlarini yengish, tanglikka barham berish, 
iqtisodiyotni barqarorlashtirish; 
- Respublikaning o‘ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini hisobga olgan holda bozor 
munosabatlarining negizlarini shakllantirish.3 
Shu vazifalarni hal qilish uchun birinchi bosqichda isloh qilishning quyidagi 
muhim yo‘nalishlari aniqlab olindi va amalga oshirildi: 
- o‘tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish, islohotlarning qonuniy-
huquqiy negizini mustahkamlash; 
- mahalliy sanoat, savdo, maishiy xizmat korxonalarini, uy-joy fondini 
xususiylashtirish, qishloq xo‘jaligida va xalq xo‘jaligining boshqa sohalarida 
mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish; 
- ishlab chiqarishning pasayib borishiga barham berish, moliyaviy ahvolning 
barqarorlashuvini ta’minlash. 
Respublikada 
bozor 
munosabatlariga 
o‘tishning 
birinchi 
bosqichida 
iqtisodiyotda va ijtimoiy sohada yuz bergan tub o‘zgarishlar uning o‘z 
taraqqiyotida keyingi sifat jihatdan yangi bosqichga o‘ta boshlash uchun 
mustahkam shart-sharoit yaratdi. Shu bilan birga isloh qilishning birinchi bosqichi 
natijalari keyingi bosqichning strategik maqsadlari va ustun yo‘nalishlarini aniq 
belgilab olish imkonini berdi. 
Ikkinchi bosqichda investitsiya faoliyatini kuchaytirish, chuqur tarkibiy 
o‘zgarishlarni amalga oshirish va shuning negizida iqtisodiy o‘sishni ta’minlab, 
bozor munosabatlarini to‘liq joriy qilish maqsad qilib qo‘yiladi. Shu maqsaddan 
kelib chiqib I.A.Karimov asarida bu bosqich uchun quyidagi bir qator vazifalar 
ajratib ko‘rsatildi: 
- davlat mulklarini xususiylashtirish sohasida boshlangan ishni oxiriga 
yetkazish;  
                                                           
3 Каримов И.А. Ўзбекистон иқтисодий ислоҳотларни чуқурлаштириш йўлида. Т.: «Ўзбекистон», 1995, 19-
бет. 
98 Prezidentimiz I.A.Karimovning asarlarida bozor iqtisodiyotiga o‘tishning birinchi bosqichida quyidagi ikkita vazifani birdaniga hal qilish maqsad qilib qo‘yilganligi ta’kidlanadi: - totalitar tizimning og‘ir oqibatlarini yengish, tanglikka barham berish, iqtisodiyotni barqarorlashtirish; - Respublikaning o‘ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini hisobga olgan holda bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish.3 Shu vazifalarni hal qilish uchun birinchi bosqichda isloh qilishning quyidagi muhim yo‘nalishlari aniqlab olindi va amalga oshirildi: - o‘tish jarayonining huquqiy asoslarini shakllantirish, islohotlarning qonuniy- huquqiy negizini mustahkamlash; - mahalliy sanoat, savdo, maishiy xizmat korxonalarini, uy-joy fondini xususiylashtirish, qishloq xo‘jaligida va xalq xo‘jaligining boshqa sohalarida mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish; - ishlab chiqarishning pasayib borishiga barham berish, moliyaviy ahvolning barqarorlashuvini ta’minlash. Respublikada bozor munosabatlariga o‘tishning birinchi bosqichida iqtisodiyotda va ijtimoiy sohada yuz bergan tub o‘zgarishlar uning o‘z taraqqiyotida keyingi sifat jihatdan yangi bosqichga o‘ta boshlash uchun mustahkam shart-sharoit yaratdi. Shu bilan birga isloh qilishning birinchi bosqichi natijalari keyingi bosqichning strategik maqsadlari va ustun yo‘nalishlarini aniq belgilab olish imkonini berdi. Ikkinchi bosqichda investitsiya faoliyatini kuchaytirish, chuqur tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish va shuning negizida iqtisodiy o‘sishni ta’minlab, bozor munosabatlarini to‘liq joriy qilish maqsad qilib qo‘yiladi. Shu maqsaddan kelib chiqib I.A.Karimov asarida bu bosqich uchun quyidagi bir qator vazifalar ajratib ko‘rsatildi: - davlat mulklarini xususiylashtirish sohasida boshlangan ishni oxiriga yetkazish; 3 Каримов И.А. Ўзбекистон иқтисодий ислоҳотларни чуқурлаштириш йўлида. Т.: «Ўзбекистон», 1995, 19- бет.  
 
99 
- ishlab chiqarishning pasayishiga barham berish va makroiqtisodiy 
barqarorlikni ta’minlash;  
- milliy valyuta-so‘mni yana ham mustahkamlash; 
- iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini tubdan o‘zgartirish, xom ashyo yetkazib 
berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o‘tish.4 
O‘tish davrining ikkinchi bosqichida aholining kam ta’minlangan qatlamlarini 
ijtimoiy himoyalashni kuchaytirish, ularga tegishli yordam ko‘rsatish borasida 
birinchi bosqichda tutilgan yo‘l davom ettiriladi. 
Prezidentimiz 
I.Karimov 
ta’kidlab 
o‘tganlaridek, 
hozirgi 
bosqichda 
«erkinlashtirish va islohotlarni chuqurlashtirish nafaqat iqtisodiy, balki ham ijtimoiy, 
ham siyosiy vazifalarni hal qilishning asosiy shartidir»5. Bu esa iqtisodiyot sohasida 
quyidagi aniq vazifalarni amalga oshirishni ko‘zda tutadi: 
- iqtisodiyotning barcha sohalari va tarmoqlarida erkinlashtirish jarayonini 
izchillik bilan o‘tkazish va iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish; 
- xususiylashtirish jarayonini yanada chuqurlashtirish va shu asosida amalda 
mulkdorlar sinfini shakllantirish; 
- mamlakat iqtisodiyotiga xorij sarmoyasini, avvalo, bevosita yo‘naltirilgan 
sarmoyalarni keng jalb etish uchun qulay xuquqiy shart-sharoit, kafolat va iqtisodiy 
omillarni yanada kuchaytirish; 
- kichik va o‘rta biznes iqtisodiy taraqqiyotda ustivor o‘rin olishiga erishish; 
- mamlakatning eksport salohiyatini rivojlantirish va mustahkamlash, 
iqtisodiyotimizning jahon iqtisodiy tizimiga keng ko‘lamda integratsiyalashuvini 
ta’minlash; 
- 
iqtisodiyotda 
mamlakatimiz 
iqtisodiy 
mustaqilligini 
yanada 
mustahkamlashga qaratilgan tarkibiy o‘zgarishlarni izchil davom ettirish. 
 
3. Respublikada bozor islohotlarini amalga oshirish  
va uning asosiy yo‘nalishlari. 
                                                           
4 Каримов И.А. Ўзбекистон буюк келажак сари. Т.: Ўзбекистон, 1998. 332-333 бетлар. 
5 Қаранг: И.А. Каримов. Озод ва обод Ватан, эркин ва фаровон ҳаёт пировард мақсадимиз. Т.: Ўзбекистон, 
2000, 15-бет. 
99 - ishlab chiqarishning pasayishiga barham berish va makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash; - milliy valyuta-so‘mni yana ham mustahkamlash; - iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini tubdan o‘zgartirish, xom ashyo yetkazib berishdan tayyor mahsulot ishlab chiqarishga o‘tish.4 O‘tish davrining ikkinchi bosqichida aholining kam ta’minlangan qatlamlarini ijtimoiy himoyalashni kuchaytirish, ularga tegishli yordam ko‘rsatish borasida birinchi bosqichda tutilgan yo‘l davom ettiriladi. Prezidentimiz I.Karimov ta’kidlab o‘tganlaridek, hozirgi bosqichda «erkinlashtirish va islohotlarni chuqurlashtirish nafaqat iqtisodiy, balki ham ijtimoiy, ham siyosiy vazifalarni hal qilishning asosiy shartidir»5. Bu esa iqtisodiyot sohasida quyidagi aniq vazifalarni amalga oshirishni ko‘zda tutadi: - iqtisodiyotning barcha sohalari va tarmoqlarida erkinlashtirish jarayonini izchillik bilan o‘tkazish va iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish; - xususiylashtirish jarayonini yanada chuqurlashtirish va shu asosida amalda mulkdorlar sinfini shakllantirish; - mamlakat iqtisodiyotiga xorij sarmoyasini, avvalo, bevosita yo‘naltirilgan sarmoyalarni keng jalb etish uchun qulay xuquqiy shart-sharoit, kafolat va iqtisodiy omillarni yanada kuchaytirish; - kichik va o‘rta biznes iqtisodiy taraqqiyotda ustivor o‘rin olishiga erishish; - mamlakatning eksport salohiyatini rivojlantirish va mustahkamlash, iqtisodiyotimizning jahon iqtisodiy tizimiga keng ko‘lamda integratsiyalashuvini ta’minlash; - iqtisodiyotda mamlakatimiz iqtisodiy mustaqilligini yanada mustahkamlashga qaratilgan tarkibiy o‘zgarishlarni izchil davom ettirish. 3. Respublikada bozor islohotlarini amalga oshirish va uning asosiy yo‘nalishlari. 4 Каримов И.А. Ўзбекистон буюк келажак сари. Т.: Ўзбекистон, 1998. 332-333 бетлар. 5 Қаранг: И.А. Каримов. Озод ва обод Ватан, эркин ва фаровон ҳаёт пировард мақсадимиз. Т.: Ўзбекистон, 2000, 15-бет.  
 
100 
 
Iqtisodiy munosabatlar va tashkiliy-boshqaruv tuzilmalarining bir turidan 
butunlay boshqa yangi turiga o‘tish, iqtisodiy islohotlar strategiyasini ishlab 
chiqish va uning asosiy yo‘nalishlarini aniqlab olishni taqozo qiladi. Iqtisodiy 
islohotlar – bu bozor munosabatlarini shakllantirishga qaratilgan chora-
tadbirlar majmuidir. 
Iqtisodiy islohotlardan ko‘zda tutilgan maqsad mamlakat aholisi uchun yashash va 
faoliyat qilishning eng yaxshi sharoitlarini yaratish, ularning ma’naviy-axloqiy 
yetukligiga erishish, iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni ta’minlashdan iborat. 
Islohotlarni amalga oshirishdan oldin bozor iqtisodiyotiga o‘tishning nazariy modeli 
yaratildi (bu boradagi ma’lumotlar mazkur mavzuning 2-bandida bayon etildi). 
Bu modelda yangi iqtisodiyotga o‘tishning umumiy tomonlari va milliy 
xususiyatlari nazarda tutiladi, islohotlarning asosiy yo‘nalishlari belgilanadi. 
Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning asosiy yo‘nalishlari 
quyidagilardan iborat: 
- mulkiy munosabatlarni isloh qilish; 
- agrar islohotlar; 
- moliya-kredit va narx-navo islohoti; 
- boshqarish tizimini isloh qilish va bozor infratuzilmasini yaratish; 
- tashqi iqtisodiy aloqalar islohoti; 
- ijtimoiy islohotlar. 
Iqtisodiy islohotlarning bosh bo‘g‘ini mulkchilik munosabatlarini tubdan 
o‘zgartirishdir, chunki shu orqali ko‘p ukladli iqtisodiyot va raqobatlashish muhiti 
shakllantiriladi hamda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning shart-sharoitlari vujudga 
keltiriladi. Shu sababli Respublikada mulkiy munosabatlarni isloh qilishdan ko‘zda 
tutilgan 
maqsad 
davlat 
mulki 
monopolizmini 
tugatish 
va 
bu 
mulkni 
xususiylashtirish hisobiga ko‘p ukladli iqtisodiyotni real shakllantirishdan iborat.6  
                                                           
6 Мулкий ислоҳотларнинг негизи бўлган давлат мулкини хусусийлаштиришнинг Республикадаги 
хусусиятлари, уни амалга оширилиш шакллари, усуллари ва йўллари билан биз кейинги бандда танишишимиз 
мумкин бўлганлиги сабабли, бу ерда иқтисодий ислоҳотларнинг бошқа йўналишларига кенгроқ ўрин берамиз. 
 
100 Iqtisodiy munosabatlar va tashkiliy-boshqaruv tuzilmalarining bir turidan butunlay boshqa yangi turiga o‘tish, iqtisodiy islohotlar strategiyasini ishlab chiqish va uning asosiy yo‘nalishlarini aniqlab olishni taqozo qiladi. Iqtisodiy islohotlar – bu bozor munosabatlarini shakllantirishga qaratilgan chora- tadbirlar majmuidir. Iqtisodiy islohotlardan ko‘zda tutilgan maqsad mamlakat aholisi uchun yashash va faoliyat qilishning eng yaxshi sharoitlarini yaratish, ularning ma’naviy-axloqiy yetukligiga erishish, iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni ta’minlashdan iborat. Islohotlarni amalga oshirishdan oldin bozor iqtisodiyotiga o‘tishning nazariy modeli yaratildi (bu boradagi ma’lumotlar mazkur mavzuning 2-bandida bayon etildi). Bu modelda yangi iqtisodiyotga o‘tishning umumiy tomonlari va milliy xususiyatlari nazarda tutiladi, islohotlarning asosiy yo‘nalishlari belgilanadi. Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat: - mulkiy munosabatlarni isloh qilish; - agrar islohotlar; - moliya-kredit va narx-navo islohoti; - boshqarish tizimini isloh qilish va bozor infratuzilmasini yaratish; - tashqi iqtisodiy aloqalar islohoti; - ijtimoiy islohotlar. Iqtisodiy islohotlarning bosh bo‘g‘ini mulkchilik munosabatlarini tubdan o‘zgartirishdir, chunki shu orqali ko‘p ukladli iqtisodiyot va raqobatlashish muhiti shakllantiriladi hamda bozor iqtisodiyotiga o‘tishning shart-sharoitlari vujudga keltiriladi. Shu sababli Respublikada mulkiy munosabatlarni isloh qilishdan ko‘zda tutilgan maqsad davlat mulki monopolizmini tugatish va bu mulkni xususiylashtirish hisobiga ko‘p ukladli iqtisodiyotni real shakllantirishdan iborat.6 6 Мулкий ислоҳотларнинг негизи бўлган давлат мулкини хусусийлаштиришнинг Республикадаги хусусиятлари, уни амалга оширилиш шакллари, усуллари ва йўллари билан биз кейинги бандда танишишимиз мумкин бўлганлиги сабабли, бу ерда иқтисодий ислоҳотларнинг бошқа йўналишларига кенгроқ ўрин берамиз.  
 
101 
Respublikada 
iqtisodiy 
islohotlarni 
amalga 
oshirishning 
dastlabki 
bosqichidayoq qishloq xo‘jaligini isloh qilishga ustunlik berildi. Bunga quyidagilar 
sabab bo‘ldi: 
- Respublikamiz iqtisodiyotida agrar soha ustunlikka egaligi, aholining 
ko‘pchiligi qishloq xo‘jaligida bandligi, iqtisodiy o‘sishning ko‘p jihatdan shu 
tarmoq ahvoliga bog‘liqligi;  
- Respublika butun sanoat potensialining yarmiga yaqinini tashkil qiladigan 
sanoatning ko‘pgina tarmoqlarini (paxta tozalash, to‘qimachilik, yengil, oziq-ovqat, 
kimyo sanoati, qishloq xo‘jalik mashinasozligi va boshqalar) rivojlantirish 
istiqbollari bevosita qishloq xo‘jaligiga bog‘liqligi; 
- qishloq xo‘jalik mahsulotlari (asosan paxta) hozirgi vaqtda valyuta 
resurslari, respublika uchun zarur bo‘lgan oziq-ovqat mahsulotlari, dori-darmonlar, 
texnika va texnologiya uskunalarini chetdan sotib olishni ta’minlayotgan asosiy 
manba ekanligi; 
- mustaqillik sharoitida qishloq xo‘jaligining oziq-ovqat muammosini hal 
etishdagi rolining ortib borishi. 
Mavjud iqtisodiy tizimning izchillik bilan bozor munosabatlariga o‘sib 
o‘tishida moliya-kredit sohasini isloh qilish alohida o‘rin tutadi. Moliyaviy 
munosabatlarda davlat byudjeti tanqisligini kamaytirib borish, byudjetdan 
beriladigan dotatsiyalar va subsidiyalarni bosqichma-bosqich qisqartirish, birinchi 
darajali, eng zarur umumdavlat ehtiyojlari uchungina byudjetdan mablag‘ ajratish, 
xalq xo‘jaligini rivojlantirishda investitsiya kreditlaridan keng foydalanish 
islohotlarning asosiy yo‘nalishlari hisoblanadi. 
Iqtisodiyotni isloh qilishning eng asosiy muammolaridan biri narxlarni 
erkinlashtirishdir. Narxlarning erkin shakllanishi uchun narxlar tizimini isloh qilish 
ham zarurdir. Dastlab davlat xarid narxlarining amal qilish doirasi qisqartiriladi va 
keyin ichki narxlar jahon narxlariga muvofiqlashtirib boriladi. Shuningdek, 
narxlarni erkinlashtirishda xom-ashyo va mahsulot ayrim turlarining, narx-navo 
bilan aholi va korxonalar daromadlari o‘rtasidagi tenglikka erishishga harakat 
qilinadi. 
101 Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning dastlabki bosqichidayoq qishloq xo‘jaligini isloh qilishga ustunlik berildi. Bunga quyidagilar sabab bo‘ldi: - Respublikamiz iqtisodiyotida agrar soha ustunlikka egaligi, aholining ko‘pchiligi qishloq xo‘jaligida bandligi, iqtisodiy o‘sishning ko‘p jihatdan shu tarmoq ahvoliga bog‘liqligi; - Respublika butun sanoat potensialining yarmiga yaqinini tashkil qiladigan sanoatning ko‘pgina tarmoqlarini (paxta tozalash, to‘qimachilik, yengil, oziq-ovqat, kimyo sanoati, qishloq xo‘jalik mashinasozligi va boshqalar) rivojlantirish istiqbollari bevosita qishloq xo‘jaligiga bog‘liqligi; - qishloq xo‘jalik mahsulotlari (asosan paxta) hozirgi vaqtda valyuta resurslari, respublika uchun zarur bo‘lgan oziq-ovqat mahsulotlari, dori-darmonlar, texnika va texnologiya uskunalarini chetdan sotib olishni ta’minlayotgan asosiy manba ekanligi; - mustaqillik sharoitida qishloq xo‘jaligining oziq-ovqat muammosini hal etishdagi rolining ortib borishi. Mavjud iqtisodiy tizimning izchillik bilan bozor munosabatlariga o‘sib o‘tishida moliya-kredit sohasini isloh qilish alohida o‘rin tutadi. Moliyaviy munosabatlarda davlat byudjeti tanqisligini kamaytirib borish, byudjetdan beriladigan dotatsiyalar va subsidiyalarni bosqichma-bosqich qisqartirish, birinchi darajali, eng zarur umumdavlat ehtiyojlari uchungina byudjetdan mablag‘ ajratish, xalq xo‘jaligini rivojlantirishda investitsiya kreditlaridan keng foydalanish islohotlarning asosiy yo‘nalishlari hisoblanadi. Iqtisodiyotni isloh qilishning eng asosiy muammolaridan biri narxlarni erkinlashtirishdir. Narxlarning erkin shakllanishi uchun narxlar tizimini isloh qilish ham zarurdir. Dastlab davlat xarid narxlarining amal qilish doirasi qisqartiriladi va keyin ichki narxlar jahon narxlariga muvofiqlashtirib boriladi. Shuningdek, narxlarni erkinlashtirishda xom-ashyo va mahsulot ayrim turlarining, narx-navo bilan aholi va korxonalar daromadlari o‘rtasidagi tenglikka erishishga harakat qilinadi.  
 
102 
Narxlar islohoti boshlangandan 1994 yilgacha hamma turdagi xom ashyo va 
mahsulotlar bo‘yicha erkin narxlarga o‘tildi, barcha iste’mol mollari narxi ustidan 
davlat nazorati bekor qilindi. 
Isloh qilishning dastlabki davrida (1992 yil) keng doiradagi ishlab chiqarish-
texnik vositasi bo‘lgan mahsulotlar, ayrim turdagi xalq iste’mol mollari, bajarilgan 
ishlar va xizmatlarning kelishilgan narxlari va tariflarga o‘tildi. Aholini himoyalash 
maqsadida cheklangan doiradagi oziq-ovqat va sanoat tovarlari narxlarining 
chegarasi belgilab qo‘yildi. 
Narxlar islohotining navbatdagi bosqichida (1993 yil) kelishilgan ulgurji 
narxlarni davlat tomonidan tartibga solish to‘lig‘icha to‘xtatildi. Narxlarni 
erkinlashtirishning oxirgi bosqichida (1994 yil oktyabr-noyabr) xalq iste’mol 
mollari asosiy turlarining narxi erkin qo‘yib yuborildi. Shunday qilib, iqtisodiyotni 
isloh qilishning birinchi bosqichi narxlarni to‘liq erkinlashtirish bilan tugadi. 
Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish boshqarishning tegishli tizimini 
yaratishni talab qiladi. Shunga asosan respublikada butun iqtisodiyotni, tarmoqlar 
va hududlarni boshqarishning eng maqbul va hozirgi davrga mos bo‘lgan 
tuzilmalari ishlab chiqildi. 
Ko‘plab markaziy iqtisodiy organlar va vazirliklar tugatildi (Davlat reja 
qo‘mitasi, Davlat ta’minot qo‘mitasi, Davlat narxlar qo‘mitasi, Davlat agrosanoat 
qo‘mitasi va boshqa qo‘mita hamda vazirliklar) yoki ularning faoliyati tubdan 
qayta qurildi. Faoliyati tugatilgan ma’muriy apparatlar o‘rniga bozor iqtisodiyotiga 
xos yangi boshqarish bo‘g‘inlari tuzildi. 
Boshqarishning mahalliy darajasida (viloyat, tuman, shahar) ijroiya-
boshqaruv vazifalarini bajarish uchun hokimlik joriy qilindi. Quyi bo‘g‘in 
boshqaruvida korxona va tashkilotlarga iqtisodiy erkinlik berilib, ular yangicha ish 
uslubiga o‘tdi. 
Isloh qilish natijasida tarkib topgan boshqaruv tizimi bozor iqtisodiyotiga 
o‘tib borish bilan yanada takomillashib va rivojlanib boradi. 
Bozor islohotlari bozor infratuzilmasini yaratish chora-tadbirlarini ham 
qamrab oladi. Bunda moliya, bank-kredit tizimi muassasalari, sug‘urta, auditorlik, 
102 Narxlar islohoti boshlangandan 1994 yilgacha hamma turdagi xom ashyo va mahsulotlar bo‘yicha erkin narxlarga o‘tildi, barcha iste’mol mollari narxi ustidan davlat nazorati bekor qilindi. Isloh qilishning dastlabki davrida (1992 yil) keng doiradagi ishlab chiqarish- texnik vositasi bo‘lgan mahsulotlar, ayrim turdagi xalq iste’mol mollari, bajarilgan ishlar va xizmatlarning kelishilgan narxlari va tariflarga o‘tildi. Aholini himoyalash maqsadida cheklangan doiradagi oziq-ovqat va sanoat tovarlari narxlarining chegarasi belgilab qo‘yildi. Narxlar islohotining navbatdagi bosqichida (1993 yil) kelishilgan ulgurji narxlarni davlat tomonidan tartibga solish to‘lig‘icha to‘xtatildi. Narxlarni erkinlashtirishning oxirgi bosqichida (1994 yil oktyabr-noyabr) xalq iste’mol mollari asosiy turlarining narxi erkin qo‘yib yuborildi. Shunday qilib, iqtisodiyotni isloh qilishning birinchi bosqichi narxlarni to‘liq erkinlashtirish bilan tugadi. Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish boshqarishning tegishli tizimini yaratishni talab qiladi. Shunga asosan respublikada butun iqtisodiyotni, tarmoqlar va hududlarni boshqarishning eng maqbul va hozirgi davrga mos bo‘lgan tuzilmalari ishlab chiqildi. Ko‘plab markaziy iqtisodiy organlar va vazirliklar tugatildi (Davlat reja qo‘mitasi, Davlat ta’minot qo‘mitasi, Davlat narxlar qo‘mitasi, Davlat agrosanoat qo‘mitasi va boshqa qo‘mita hamda vazirliklar) yoki ularning faoliyati tubdan qayta qurildi. Faoliyati tugatilgan ma’muriy apparatlar o‘rniga bozor iqtisodiyotiga xos yangi boshqarish bo‘g‘inlari tuzildi. Boshqarishning mahalliy darajasida (viloyat, tuman, shahar) ijroiya- boshqaruv vazifalarini bajarish uchun hokimlik joriy qilindi. Quyi bo‘g‘in boshqaruvida korxona va tashkilotlarga iqtisodiy erkinlik berilib, ular yangicha ish uslubiga o‘tdi. Isloh qilish natijasida tarkib topgan boshqaruv tizimi bozor iqtisodiyotiga o‘tib borish bilan yanada takomillashib va rivojlanib boradi. Bozor islohotlari bozor infratuzilmasini yaratish chora-tadbirlarini ham qamrab oladi. Bunda moliya, bank-kredit tizimi muassasalari, sug‘urta, auditorlik,  
 
103 
yuridik va konsalting firmalari hamda kompaniyalarini, birja tizimini yaratish 
taqozo qilinadi. 
Respublikada bozor infratuzilmasini yaratish bir qator yo‘nalishlar bo‘yicha 
bordi. Birinchi yo‘nalish bo‘yicha tovar-xom ashyo birjasi tizimi rivojlandi. Bu, 
o‘z navbatida, brokerlik va dilerlik idoralari, savdo uylari, vositachi firmalar paydo 
bo‘lishiga olib keldi. 
Ikkinchi yo‘nalishda kapital bozorining ishini ta’minlaydigan tuzilmalar 
vujudga keltirildi. Kredit resurslari bozori va valyuta bozori vujudga keltirildi 
hamda davlatga qarashli bo‘lmagan sug‘urta kompaniyalari tuzildi. 
Uchinchi yo‘nalish ishchi kuchi bozorini shakllantirishdan iborat bo‘lib, bu 
sohada 240 dan ortiq mehnat birjasini o‘z ichiga oluvchi katta tarmoq tuzildi. 
Bozor islohotlari tashqi iqtisodiy aloqalarga ham tegishlidir. Bu sohada 
islohotlarni amalga oshirish borasida respublikaning zamonaviy tashqi iqtisodiy 
kompleksi 
mutlaqo 
yangidan 
shakllantirildi, 
tashqi 
iqtisodiy 
faoliyatni 
boshqarishning mohiyat e’tibori bilan yangi mexanizmi vujudga keltirildi. Tashqi 
iqtisodiy faoliyat bilan shug‘ullanishi zarur bo‘lgan muassasalar (Tashqi iqtisodiy 
faoliyat milliy banki, bojxonalar xizmati) barpo etildi. Respublikaning barcha 
vazirliklari va idoralari, korxonalarida tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug‘ullanuvchi 
maxsus bo‘limlar, tashkilotlar va firmalar tuzildi. 
Amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohotlarning asl maqsadi insonga munosib 
yashash va faoliyat ko‘rsatish sharoitlarini vujudga keltirishdan iborat. Shu sababli 
iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning butun davri davomida aholini ijtimoiy 
himoyalash bo‘yicha chora-tadbirlar ko‘rish ob’ektiv zaruratdir. 
Respublikada 
aholini 
ijtimoiy 
himoyalash 
chora-tadbirlari 
quyidagi 
yo‘nalishlar bo‘yicha amalga oshirildi. 
Birinchi yo‘nalish – narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi 
ortib borishi munosabati bilan daromadlarning eng kam va o‘rtacha darajasini 
muntazam oshirib borish. 
103 yuridik va konsalting firmalari hamda kompaniyalarini, birja tizimini yaratish taqozo qilinadi. Respublikada bozor infratuzilmasini yaratish bir qator yo‘nalishlar bo‘yicha bordi. Birinchi yo‘nalish bo‘yicha tovar-xom ashyo birjasi tizimi rivojlandi. Bu, o‘z navbatida, brokerlik va dilerlik idoralari, savdo uylari, vositachi firmalar paydo bo‘lishiga olib keldi. Ikkinchi yo‘nalishda kapital bozorining ishini ta’minlaydigan tuzilmalar vujudga keltirildi. Kredit resurslari bozori va valyuta bozori vujudga keltirildi hamda davlatga qarashli bo‘lmagan sug‘urta kompaniyalari tuzildi. Uchinchi yo‘nalish ishchi kuchi bozorini shakllantirishdan iborat bo‘lib, bu sohada 240 dan ortiq mehnat birjasini o‘z ichiga oluvchi katta tarmoq tuzildi. Bozor islohotlari tashqi iqtisodiy aloqalarga ham tegishlidir. Bu sohada islohotlarni amalga oshirish borasida respublikaning zamonaviy tashqi iqtisodiy kompleksi mutlaqo yangidan shakllantirildi, tashqi iqtisodiy faoliyatni boshqarishning mohiyat e’tibori bilan yangi mexanizmi vujudga keltirildi. Tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug‘ullanishi zarur bo‘lgan muassasalar (Tashqi iqtisodiy faoliyat milliy banki, bojxonalar xizmati) barpo etildi. Respublikaning barcha vazirliklari va idoralari, korxonalarida tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug‘ullanuvchi maxsus bo‘limlar, tashkilotlar va firmalar tuzildi. Amalga oshirilayotgan iqtisodiy islohotlarning asl maqsadi insonga munosib yashash va faoliyat ko‘rsatish sharoitlarini vujudga keltirishdan iborat. Shu sababli iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning butun davri davomida aholini ijtimoiy himoyalash bo‘yicha chora-tadbirlar ko‘rish ob’ektiv zaruratdir. Respublikada aholini ijtimoiy himoyalash chora-tadbirlari quyidagi yo‘nalishlar bo‘yicha amalga oshirildi. Birinchi yo‘nalish – narxlar erkinlashtirilishi va pulning qadrsizlanish darajasi ortib borishi munosabati bilan daromadlarning eng kam va o‘rtacha darajasini muntazam oshirib borish.  
 
104 
Ikkinchi yo‘nalish – Respublikaning ichki iste’mol bozorini himoya qilish 
hamda oziq-ovqat mahsulotlari va sanoat mollari asosiy turlari iste’molini muayyan 
darajada saqlab turish. 
Uchinchi yo‘nalish – islohotlarning dastlabki bosqichida aholining kam 
ta’minlangan tabaqalarini ijtimoiy himoyalash va qo‘llab-quvvatlash. 
Shunday qilib, islohotlarning barcha yo‘nalishlari mavjud iqtisodiy tizimning 
izchillik bilan bozor iqtisodiyotiga o‘sib o‘tishiga qaratildi. Bu islohotlar 
O‘zbekistonning mustaqilligini iqtisodiy jihatdan ta’minlash, uni iqtisodiy jihatdan 
rivojlangan va xalqaro miqyosda obro‘-e’tiborli mamlakatga aylantirishga xizmat 
qildi. «Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan bozor islohotlarini chuqurlashtirish 
va iqtisodiyotni erkinlashtirish jarayonlari ko‘plab nufuzli xalqaro tashkilotlar 
tomonidan munosib baholanmoqda. Misol uchun, har yili dunyoning 162 ta 
mamlakati bo‘yicha iqtisodiy erkinlik indeksini e’lon qiladigan «Nasledie» fondi 
xalqaro reyting agentligining bu boradagi xulosasi e’tiborga sazovor. Bu tashkilot 
2000-2007 yillarda O‘zbekistonda erkinlashtirish indeksi 18 punktga yaxshilanib, 
53 foizni tashkil qilganini e’tirof etadi. Hech shubhasiz, bu ko‘rsatkich milliy 
iqtisodiyotimizni 
erkinlashtirish 
sohasida 
sezilarli 
darajada 
rivojlanishga 
erishganimizdan dalolat beradi»7. 
Respublika uchun ijtimoiy himoyalash tizimini tanlab olishda xalqning uzoq 
yillar davomida qaror topgan ma’naviy ahloqiy qadriyatlari, turmush tarzi va 
dunyoqarash xususiyatlari hisobga olinadi. 
Shunday qilib, islohotlarning barcha yo‘nalishlari mavjud iqtisodiy tizimning 
izchillik bilan bozor iqtisodiyotiga o‘sib o‘tishiga qaratildi. Bu islohotlar 
O‘zbekistonning mustaqilligini iqtisodiy jihatdan ta’minlash, uni iqtisodiy jihatdan 
rivojlangan va xalqaro miqyosda obro‘-e’tiborli mamlakatga aylantirishga xizmat 
qiladi. 
 
Asosiy tayanch tushunchalar: 
                                                           
7 Инсон манфаатлари устуворлигини таъминлаш – барча ислоҳот ва ўзгаришларимизнинг бош мақсадидир. 
Ўзбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг 2007 йилда мамлакатни ижтимоий-иқтисодий 
ривожлантириш якунлари ва 2008 йилда иқтисодий ислоҳотларни чуқурлаштиришнинг энг муҳим устувор 
йўналишларига бағишланган Вазирлар Маҳкамаси мажлисидаги маърузаси // Халқ сўзи, 2008 йил 9 февраль. 
104 Ikkinchi yo‘nalish – Respublikaning ichki iste’mol bozorini himoya qilish hamda oziq-ovqat mahsulotlari va sanoat mollari asosiy turlari iste’molini muayyan darajada saqlab turish. Uchinchi yo‘nalish – islohotlarning dastlabki bosqichida aholining kam ta’minlangan tabaqalarini ijtimoiy himoyalash va qo‘llab-quvvatlash. Shunday qilib, islohotlarning barcha yo‘nalishlari mavjud iqtisodiy tizimning izchillik bilan bozor iqtisodiyotiga o‘sib o‘tishiga qaratildi. Bu islohotlar O‘zbekistonning mustaqilligini iqtisodiy jihatdan ta’minlash, uni iqtisodiy jihatdan rivojlangan va xalqaro miqyosda obro‘-e’tiborli mamlakatga aylantirishga xizmat qildi. «Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan bozor islohotlarini chuqurlashtirish va iqtisodiyotni erkinlashtirish jarayonlari ko‘plab nufuzli xalqaro tashkilotlar tomonidan munosib baholanmoqda. Misol uchun, har yili dunyoning 162 ta mamlakati bo‘yicha iqtisodiy erkinlik indeksini e’lon qiladigan «Nasledie» fondi xalqaro reyting agentligining bu boradagi xulosasi e’tiborga sazovor. Bu tashkilot 2000-2007 yillarda O‘zbekistonda erkinlashtirish indeksi 18 punktga yaxshilanib, 53 foizni tashkil qilganini e’tirof etadi. Hech shubhasiz, bu ko‘rsatkich milliy iqtisodiyotimizni erkinlashtirish sohasida sezilarli darajada rivojlanishga erishganimizdan dalolat beradi»7. Respublika uchun ijtimoiy himoyalash tizimini tanlab olishda xalqning uzoq yillar davomida qaror topgan ma’naviy ahloqiy qadriyatlari, turmush tarzi va dunyoqarash xususiyatlari hisobga olinadi. Shunday qilib, islohotlarning barcha yo‘nalishlari mavjud iqtisodiy tizimning izchillik bilan bozor iqtisodiyotiga o‘sib o‘tishiga qaratildi. Bu islohotlar O‘zbekistonning mustaqilligini iqtisodiy jihatdan ta’minlash, uni iqtisodiy jihatdan rivojlangan va xalqaro miqyosda obro‘-e’tiborli mamlakatga aylantirishga xizmat qiladi. Asosiy tayanch tushunchalar: 7 Инсон манфаатлари устуворлигини таъминлаш – барча ислоҳот ва ўзгаришларимизнинг бош мақсадидир. Ўзбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг 2007 йилда мамлакатни ижтимоий-иқтисодий ривожлантириш якунлари ва 2008 йилда иқтисодий ислоҳотларни чуқурлаштиришнинг энг муҳим устувор йўналишларига бағишланган Вазирлар Маҳкамаси мажлисидаги маърузаси // Халқ сўзи, 2008 йил 9 февраль.  
 
105 
O‘tish davri – bir iqtisodiy tizimdan boshqasiga, mavjud iqtisodiy 
munosabatlardan butunlay boshqa, yangi iqtisodiy munosabatlarga o‘tish taqozo 
qilinadigan davrdir. 
Bozor 
islohotlari 
– 
bozor 
iqtisodiyotini 
va 
bozor 
munosabatlarini 
shakllantirishga qaratilgan chora-tadbirlar majmuidir. 
Iqtisodiy islohotlar – iqtisodiyotda tub o‘zgarishlarni amalga oshirishga 
qaratilgan tadbirlar majmui. 
Iqtisodiy uklad – turli mulkchilikka asoslangan xo‘jalik yuritishning shakllari 
va turlari. 
Iqtisodiyotni erkinlashtirish – nima va qancha ishlab chiqarishni qaerga, 
qanday bahoda sotishni tadbirkorning o‘zi belgilashi lozim. Iqtisodiyotning barcha 
sohalari va tarmoqlarini erkinlashtirish, xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning erkinligi 
va mustaqilligini ta’minlash, tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirish uchun barcha 
shart-sharoitlarni yaratish demakdir. 
Islohotlar konsepsiyasi – ijtimoiy–iqtisodiy islohotlarning asosiy maqsad va 
yo‘nalishlari, uni amalga oshirishning vazifalari va strategik yo‘llarining umumiy 
g‘oyasidir. 
Iqtisodiyotni barqarorlashtirish – tanglik holatlariga barham berish asosida 
makroiqtisodiy muvozanatlikni saqlash va ishlab chiqarishni yuksaltirish uchun 
shart-sharoitlarni vujudga keltirishdir. 
 
105 O‘tish davri – bir iqtisodiy tizimdan boshqasiga, mavjud iqtisodiy munosabatlardan butunlay boshqa, yangi iqtisodiy munosabatlarga o‘tish taqozo qilinadigan davrdir. Bozor islohotlari – bozor iqtisodiyotini va bozor munosabatlarini shakllantirishga qaratilgan chora-tadbirlar majmuidir. Iqtisodiy islohotlar – iqtisodiyotda tub o‘zgarishlarni amalga oshirishga qaratilgan tadbirlar majmui. Iqtisodiy uklad – turli mulkchilikka asoslangan xo‘jalik yuritishning shakllari va turlari. Iqtisodiyotni erkinlashtirish – nima va qancha ishlab chiqarishni qaerga, qanday bahoda sotishni tadbirkorning o‘zi belgilashi lozim. Iqtisodiyotning barcha sohalari va tarmoqlarini erkinlashtirish, xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning erkinligi va mustaqilligini ta’minlash, tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirish uchun barcha shart-sharoitlarni yaratish demakdir. Islohotlar konsepsiyasi – ijtimoiy–iqtisodiy islohotlarning asosiy maqsad va yo‘nalishlari, uni amalga oshirishning vazifalari va strategik yo‘llarining umumiy g‘oyasidir. Iqtisodiyotni barqarorlashtirish – tanglik holatlariga barham berish asosida makroiqtisodiy muvozanatlikni saqlash va ishlab chiqarishni yuksaltirish uchun shart-sharoitlarni vujudga keltirishdir.