BOZOR IQTISODIYOTINI TARTIBGA SOLISHDA DAVLATNING ROLI

Yuklangan vaqt

2024-08-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

99,0 KB


 
 
273 
 
 
 
 
BOZOR IQTISODIYOTINI TARTIBGA SOLISHDA DAVLATNING ROLI 
 
 
Reja:  
1. Davlatning milliy iqtisodiyotini tartibga solishdagi roli haqidagi nazariya va 
qarashlar.    
2. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish, uning maqsadi va vazifalari.  
3. Davlatning iqtisodiyotga ta’sir qilish usullari va vositalari. 
 
Barcha iqtisodiy tizimlarda davlat va bozor tizimi o‘ziga xos o‘rinlarga ega 
bo‘lib, har biri mustaqil amal qiladi. Shu bilan birga dunyodagi turli xil iqtisodiy 
tizimlar bir-biridan iqtisodiyotini boshqarish va tartibga solishda davlat va bozor 
rolining nisbati bo‘yicha keskin farqlanadi. Masalan, bir iqtisodiy tizim ko‘proq 
davlat tomonidan boshqarishga tayansa, boshqasi bozor mexanizmi orqali 
tartiblashga ustunlik beradi. Mazkur mavzuda bozor iqtisodiyotini tartibga solishda 
davlatning rolini ochib berishga harakat qilinadi.   
Dastlab davlatning milliy iqtisodiyotdagi roli qarab chiqilib, keyin uning 
iqtisodiy vazifalari tavsifi beriladi. Mavzu davlatning iqtisodiyotga ta’sir qilish 
usullarini yoritib berish bilan yakunlanadi.  
 
1. Davlatning milliy iqtisodiyotini tartibga solishdagi  
roli haqidagi nazariya va qarashlar  
Iqtisodiyot nazariyasi tarixida davlatning iqtisodiyotdagi roli masalasi ilmiy 
asosda dastlab A.Smit tomonidan ko‘rib chiqilgan. Uning «Xalqlar boyligining 
tabiati va sabablarini tadqiq qilish haqida» (1776 yil) degan kitobida bozor usullari 
orqali iqtisodiyotning o‘zini o‘zi tartibga solishning zarurligi ta’kidlab o‘tilgan. 
273 BOZOR IQTISODIYOTINI TARTIBGA SOLISHDA DAVLATNING ROLI Reja: 1. Davlatning milliy iqtisodiyotini tartibga solishdagi roli haqidagi nazariya va qarashlar. 2. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish, uning maqsadi va vazifalari. 3. Davlatning iqtisodiyotga ta’sir qilish usullari va vositalari. Barcha iqtisodiy tizimlarda davlat va bozor tizimi o‘ziga xos o‘rinlarga ega bo‘lib, har biri mustaqil amal qiladi. Shu bilan birga dunyodagi turli xil iqtisodiy tizimlar bir-biridan iqtisodiyotini boshqarish va tartibga solishda davlat va bozor rolining nisbati bo‘yicha keskin farqlanadi. Masalan, bir iqtisodiy tizim ko‘proq davlat tomonidan boshqarishga tayansa, boshqasi bozor mexanizmi orqali tartiblashga ustunlik beradi. Mazkur mavzuda bozor iqtisodiyotini tartibga solishda davlatning rolini ochib berishga harakat qilinadi. Dastlab davlatning milliy iqtisodiyotdagi roli qarab chiqilib, keyin uning iqtisodiy vazifalari tavsifi beriladi. Mavzu davlatning iqtisodiyotga ta’sir qilish usullarini yoritib berish bilan yakunlanadi. 1. Davlatning milliy iqtisodiyotini tartibga solishdagi roli haqidagi nazariya va qarashlar Iqtisodiyot nazariyasi tarixida davlatning iqtisodiyotdagi roli masalasi ilmiy asosda dastlab A.Smit tomonidan ko‘rib chiqilgan. Uning «Xalqlar boyligining tabiati va sabablarini tadqiq qilish haqida» (1776 yil) degan kitobida bozor usullari orqali iqtisodiyotning o‘zini o‘zi tartibga solishning zarurligi ta’kidlab o‘tilgan.  
 
274 
A.Smitning fikricha, xususiy tovar ishlab chiqaruvchilar bozori davlat nazoratidan 
to‘liq ozod bo‘lishi zarur. Ana shundagina iste’molchilar talabiga mos ravishda 
ishlab chiqarishni tashkil qilish imkoni mavjud bo‘ladi. Bunda bozor vositasida 
tartibga solish, har qanday chetdan aralashuvsiz ishlab chiqaruvchilarni butun 
jamiyat manfaatlari uchun harakat qilishga majbur qiladi.  
A.Smit davlatning iqtisodiy jarayonlarga har qanday aralashuvi oxir oqibatda 
faqat vaziyatni yomonlashtiradi deb hisoblaydi. Biroq, uning mazkur nazariyasi 
1929-1933 yillarda bozor iqtisodiyotiga asoslangan deyarli barcha mamlakatlarni 
qamrab olgan iqtisodiy inqiroz davrida tanqidga uchradi. Iqtisodiy tanazzul va 
ommaviy ishsizlik davlatning iqtisodiy jarayonlarga aralashuvini kuchaytirishni 
taqozo qildi.  
Davlatni iqtisodiyotdagi rolini oshirish masalasi J.M.Keynsning «Ish bilan 
bandlik, foiz va pulning umumiy nazariyasi» (1936 yil) nomli kitobida o‘z aksini 
topdi.  Bu kitobda muallif davlat fiskal va kreditli tartibga solish vositalaridan 
foydalanib, jamiyatning yalpi talabini rag‘batlantirishni va aholining ish bilan 
bandligini ta’minlashi zarurligini isbotlaydi.  
Urushdan keyingi davrda Keyns nazariyasidagi ko‘rsatmalar u yoki bu 
darajada bozor iqtisodiyoti amalda ustun bo‘lgan barcha mamlakatlarda 
foydalanildi. Shu bilan birga davlatning iqtisodiyotdagi rolini yanada ko‘proq 
oshib borishi ro‘y berdi. Hozirgi davrda davlat tomonidan tartibga solishning 
muhim maqsadi sifatida nafaqat siklga qarshi tartibga solish va ish bilan bandlikni 
ta’minlash, balki iqtisodiy o‘sishning yuqori darajasini va yaxlit takror ishlab 
chiqarish jarayonini optimallashtirishni rag‘batlantirish tan olinadi.  
Ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan tizimdan bozor iqtisodiyotiga o‘tish 
sharoitida davlatning milliy iqtisodiyotga aralashuvi quyidagi holatlar orqali 
izohlanadi. 
Birinchidan, davlat o‘ziga milliy iqtisodiyotda bozor vositasida o‘zini-o‘zi 
tartibga solish orqali bajarish mumkin bo‘lmagan yoki samarali ravishda amalga 
oshirib bo‘lmaydigan vazifalarni oladi.  
274 A.Smitning fikricha, xususiy tovar ishlab chiqaruvchilar bozori davlat nazoratidan to‘liq ozod bo‘lishi zarur. Ana shundagina iste’molchilar talabiga mos ravishda ishlab chiqarishni tashkil qilish imkoni mavjud bo‘ladi. Bunda bozor vositasida tartibga solish, har qanday chetdan aralashuvsiz ishlab chiqaruvchilarni butun jamiyat manfaatlari uchun harakat qilishga majbur qiladi. A.Smit davlatning iqtisodiy jarayonlarga har qanday aralashuvi oxir oqibatda faqat vaziyatni yomonlashtiradi deb hisoblaydi. Biroq, uning mazkur nazariyasi 1929-1933 yillarda bozor iqtisodiyotiga asoslangan deyarli barcha mamlakatlarni qamrab olgan iqtisodiy inqiroz davrida tanqidga uchradi. Iqtisodiy tanazzul va ommaviy ishsizlik davlatning iqtisodiy jarayonlarga aralashuvini kuchaytirishni taqozo qildi. Davlatni iqtisodiyotdagi rolini oshirish masalasi J.M.Keynsning «Ish bilan bandlik, foiz va pulning umumiy nazariyasi» (1936 yil) nomli kitobida o‘z aksini topdi. Bu kitobda muallif davlat fiskal va kreditli tartibga solish vositalaridan foydalanib, jamiyatning yalpi talabini rag‘batlantirishni va aholining ish bilan bandligini ta’minlashi zarurligini isbotlaydi. Urushdan keyingi davrda Keyns nazariyasidagi ko‘rsatmalar u yoki bu darajada bozor iqtisodiyoti amalda ustun bo‘lgan barcha mamlakatlarda foydalanildi. Shu bilan birga davlatning iqtisodiyotdagi rolini yanada ko‘proq oshib borishi ro‘y berdi. Hozirgi davrda davlat tomonidan tartibga solishning muhim maqsadi sifatida nafaqat siklga qarshi tartibga solish va ish bilan bandlikni ta’minlash, balki iqtisodiy o‘sishning yuqori darajasini va yaxlit takror ishlab chiqarish jarayonini optimallashtirishni rag‘batlantirish tan olinadi. Ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan tizimdan bozor iqtisodiyotiga o‘tish sharoitida davlatning milliy iqtisodiyotga aralashuvi quyidagi holatlar orqali izohlanadi. Birinchidan, davlat o‘ziga milliy iqtisodiyotda bozor vositasida o‘zini-o‘zi tartibga solish orqali bajarish mumkin bo‘lmagan yoki samarali ravishda amalga oshirib bo‘lmaydigan vazifalarni oladi.  
 
275 
Ikkinchidan, bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarish va iste’molning 
xususiy tavsifi bir qator ijobiy va salbiy oqibatlarni tug‘diradi. Davlat yakka 
tadbirkor yoki iste’molchidan farqli, jamiyat manfaatini ifodalab, qo‘shimcha 
ijobiy samarani rag‘batlantirishga va aksincha salbiy samara bilan bog‘liq 
faoliyatni tartibga solishi va cheklashga harakat qilishi zarur.  
Uchinchidan, davlatning iqtisodiy jarayonlariga aralashuvi shu sababli ro‘y 
beradiki, individual iste’molchilar hamma vaqt u yoki bu tovarni iste’mol 
qilishning oqibatlarini ob’ektiv baholay olmaydi. Shu nuqtai nazardan, davlat 
foydali iste’molni kengaytirish va aksincha sog‘liqqa salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi 
tovarlar iste’molini cheklash vazifasini o‘z zimmasiga oladi.  
To‘rtinchidan, davlat o‘z zimmasiga bozorning tabiatidan kelib chiqadigan 
ayrim holatlarni qisman yengillashtirish vazifasini oladi.  
Beshinchidan, 
hozirgi 
sharoitda 
barqaror, 
izchil 
iqtisodiy 
o‘sishni 
rag‘batlantirish vazifasi ham davlatning zimmasiga tushadi.  
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning ma’lum chegaralari ham 
mavjud bo‘lib, ular davlatning ishlab chiqarish samaradorligiga ta’siridan kelib 
chiqadi. Iqtisodiyotga davlatning har qanday aralashuvi ma’lum xarajatlarni taqozo 
etadi. Ularga eng avvalo tartibga solishni tashkil etish va amalga oshirish bo‘yicha 
xarajatlarni kiritish mumkin. Shuningdek, tartibga solishning u yoki bu shakli 
bozor muvozanati, ishlab chiqarish hajmi, resurslarning qayta taqsimlanishiga 
ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan ta’sirni ham hisobga olish lozim. Bunda tartibga 
solishni amalga oshirish bilan bog‘liq bo‘lgan sarf-xarajatlarning miqdori 
davlatning iqtisodiyotni tartibga solishi natijasida olinadigan samaradan kam 
bo‘lishi lozim. Ularning nisbati davlatning iqtisodiyotga aralashuvi chegaralarini 
belgilab beradi. 
XX asrning 80-yillarida rivojlangan mamlakatlarda yangi konservativ 
konsepsiyalar asosida iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishni cheklash 
jarayonlari boshlandi. Bunda tartibga solishning an’anaviy shakllaridan voz 
kechildi, davlat mulkini xususiylashtirish yo‘li bilan davlat sektori ulushi 
qisqartirildi, xo‘jalik qarorlarini qabul qilishda nomarkazlashuv jarayonlari 
275 Ikkinchidan, bozor iqtisodiyoti sharoitida ishlab chiqarish va iste’molning xususiy tavsifi bir qator ijobiy va salbiy oqibatlarni tug‘diradi. Davlat yakka tadbirkor yoki iste’molchidan farqli, jamiyat manfaatini ifodalab, qo‘shimcha ijobiy samarani rag‘batlantirishga va aksincha salbiy samara bilan bog‘liq faoliyatni tartibga solishi va cheklashga harakat qilishi zarur. Uchinchidan, davlatning iqtisodiy jarayonlariga aralashuvi shu sababli ro‘y beradiki, individual iste’molchilar hamma vaqt u yoki bu tovarni iste’mol qilishning oqibatlarini ob’ektiv baholay olmaydi. Shu nuqtai nazardan, davlat foydali iste’molni kengaytirish va aksincha sog‘liqqa salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi tovarlar iste’molini cheklash vazifasini o‘z zimmasiga oladi. To‘rtinchidan, davlat o‘z zimmasiga bozorning tabiatidan kelib chiqadigan ayrim holatlarni qisman yengillashtirish vazifasini oladi. Beshinchidan, hozirgi sharoitda barqaror, izchil iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish vazifasi ham davlatning zimmasiga tushadi. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning ma’lum chegaralari ham mavjud bo‘lib, ular davlatning ishlab chiqarish samaradorligiga ta’siridan kelib chiqadi. Iqtisodiyotga davlatning har qanday aralashuvi ma’lum xarajatlarni taqozo etadi. Ularga eng avvalo tartibga solishni tashkil etish va amalga oshirish bo‘yicha xarajatlarni kiritish mumkin. Shuningdek, tartibga solishning u yoki bu shakli bozor muvozanati, ishlab chiqarish hajmi, resurslarning qayta taqsimlanishiga ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan ta’sirni ham hisobga olish lozim. Bunda tartibga solishni amalga oshirish bilan bog‘liq bo‘lgan sarf-xarajatlarning miqdori davlatning iqtisodiyotni tartibga solishi natijasida olinadigan samaradan kam bo‘lishi lozim. Ularning nisbati davlatning iqtisodiyotga aralashuvi chegaralarini belgilab beradi. XX asrning 80-yillarida rivojlangan mamlakatlarda yangi konservativ konsepsiyalar asosida iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishni cheklash jarayonlari boshlandi. Bunda tartibga solishning an’anaviy shakllaridan voz kechildi, davlat mulkini xususiylashtirish yo‘li bilan davlat sektori ulushi qisqartirildi, xo‘jalik qarorlarini qabul qilishda nomarkazlashuv jarayonlari  
 
276 
kuchaytirildi, iqtisodiyotdagi bozor mexanizmlarining ahamiyati oshirildi. 
Jumladan, AQShda bu tadbirlar «Amerikaning yangi rivojlanish yo‘li: iqtisodiy 
jihatdan yangilanish dasturi» nomli yo‘nalish asosida amalga oshirilib, unda 
daromad solig‘i stavkalarining pasaytirilishi, iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish 
maqsadida yirik korporatsiyalar investitsiyalari uchun soliq imtiyozlarini qo‘llash, 
federal hukumat xarajatlarini cheklash, xususiy biznes faoliyatining davlat 
tomonidan tartibga solinishini kamaytirish, inflyatsiyaga qarshi pul-kredit 
siyosatini o‘tkazish ko‘zda tutilgan edi.   
Biroq, olib borilgan tadbirlar kutilgan natijani bermadi. Masalan, AQShda 
YaMMdagi davlat sarflari ulushi 1980 yilda 22,6% bo‘lsa, 1987 yilga kelib 27%ga 
qadar o‘sdi. Davlat qarzlari kamayish o‘rniga o‘sib ketdi, inflyatsiyaning pasayishi 
moliya tizimining izdan chiqishdan saqlab qola olmadi. Aksincha, inflyatsiyaning 
cheklanganligi uchun o‘sish sur’atlarining pasayishi, ishsizlikning o‘sishi, real ish 
haqining pasayishi kabi holatlar yuzaga keldi. Bunday jarayonlar Angliya, 
Yaponiya, Avstriya, Italiya va boshqa mamlakatlarda ham ro‘y berdi.1  
90-yillardan boshlab iqtisodiyotni tartibga solishda keynscha tendensiyalar 
yangidan kuchaya boshladi. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning 
yangi tipi davlat va xususiy sektor o‘rtasidagi munosabatlarni ro‘yobga chiqarish, 
davlat tomonidan tartibga solishning moslashuvchanligini oshirish, to‘g‘ridan-
to‘g‘ri aralashuv shakllari va byurokratik nazoratning kamayishi bilan tavsiflanadi. 
 
2. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish, 
uning maqsadi va vazifalari  
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish ob’ektiv ravishda shartlanadi. 
Ko‘plab iqtisodchilar iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solinishining 
zarurligini faqat bozorning kamchiliklari, uning ko‘plab iqtisodiy muammolarni 
hal eta olmaslik holati bilan izohlaydilar. Bu ma’lum ma’noda to‘g‘ri bo‘lsada, 
biroq, iqtisodiyotga davlat ta’sirining ob’ektiv zarurligini eng avvalo ishlab 
chiqaruvchi kuchlarning rivojlanishi bilan belgilanadi. Iqtisodiyotni davlat 
                                                           
1 Основы экономической теории. Политэкономия: Учебник / Под ред. Д.Д.Москвина. – М.: Едиториал 
УРСС, 2003, 392-393-б. 
276 kuchaytirildi, iqtisodiyotdagi bozor mexanizmlarining ahamiyati oshirildi. Jumladan, AQShda bu tadbirlar «Amerikaning yangi rivojlanish yo‘li: iqtisodiy jihatdan yangilanish dasturi» nomli yo‘nalish asosida amalga oshirilib, unda daromad solig‘i stavkalarining pasaytirilishi, iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish maqsadida yirik korporatsiyalar investitsiyalari uchun soliq imtiyozlarini qo‘llash, federal hukumat xarajatlarini cheklash, xususiy biznes faoliyatining davlat tomonidan tartibga solinishini kamaytirish, inflyatsiyaga qarshi pul-kredit siyosatini o‘tkazish ko‘zda tutilgan edi. Biroq, olib borilgan tadbirlar kutilgan natijani bermadi. Masalan, AQShda YaMMdagi davlat sarflari ulushi 1980 yilda 22,6% bo‘lsa, 1987 yilga kelib 27%ga qadar o‘sdi. Davlat qarzlari kamayish o‘rniga o‘sib ketdi, inflyatsiyaning pasayishi moliya tizimining izdan chiqishdan saqlab qola olmadi. Aksincha, inflyatsiyaning cheklanganligi uchun o‘sish sur’atlarining pasayishi, ishsizlikning o‘sishi, real ish haqining pasayishi kabi holatlar yuzaga keldi. Bunday jarayonlar Angliya, Yaponiya, Avstriya, Italiya va boshqa mamlakatlarda ham ro‘y berdi.1 90-yillardan boshlab iqtisodiyotni tartibga solishda keynscha tendensiyalar yangidan kuchaya boshladi. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning yangi tipi davlat va xususiy sektor o‘rtasidagi munosabatlarni ro‘yobga chiqarish, davlat tomonidan tartibga solishning moslashuvchanligini oshirish, to‘g‘ridan- to‘g‘ri aralashuv shakllari va byurokratik nazoratning kamayishi bilan tavsiflanadi. 2. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish, uning maqsadi va vazifalari Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish ob’ektiv ravishda shartlanadi. Ko‘plab iqtisodchilar iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solinishining zarurligini faqat bozorning kamchiliklari, uning ko‘plab iqtisodiy muammolarni hal eta olmaslik holati bilan izohlaydilar. Bu ma’lum ma’noda to‘g‘ri bo‘lsada, biroq, iqtisodiyotga davlat ta’sirining ob’ektiv zarurligini eng avvalo ishlab chiqaruvchi kuchlarning rivojlanishi bilan belgilanadi. Iqtisodiyotni davlat 1 Основы экономической теории. Политэкономия: Учебник / Под ред. Д.Д.Москвина. – М.: Едиториал УРСС, 2003, 392-393-б.  
 
277 
tomonidan tartibga solishning ob’ektiv asosi bo‘lib ham milliy iqtisodiyot 
darajasida, ham xalqaro miqyosda ijtimoiy mehnat taqsimotining rivojlanishi 
negizida ishlab chiqarishning umumlashuvi jarayoni xizmat qiladi. 
Bu jarayon quyidagilarda namoyon bo‘ladi: 
- chuqurlashib borayotgan ijtimoiy mehnat taqsimoti asosida ishlab 
chiqarishning ixtisoslashgan tarmoqlarining o‘zaro aloqasi va o‘zaro bog‘liqligi 
yanada kuchayadi;  
- ishlab chiqarishning kooperatsiyalashuvi va markazlashuvi natijasida alohida 
xo‘jalik birliklarining mayda bo‘laklarga ajralib ketish holatlari barham topadi; 
- ishlab chiqarishning yirik korxonalarda to‘planuvi jarayoni o‘sadi; 
- turli iqtisodiy mintaqalar o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalar va faoliyat almashuvi 
jadallashadi. 
Ishlab chiqarishning umumlashuvi darajasining oshishi bilan o‘zaro 
muvofiqlashtirilgan holda xo‘jalik yuritish, takror ishlab chiqarish nisbatlarini 
ongli ravishda tartibga solish, yirik ishlab chiqarish majmualari, yaxlit 
iqtisodiyotni markazlashtirilgan holda boshqarishga ob’ektiv ehtiyoj paydo bo‘ladi. 
Shunga ko‘ra, iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish ishlab chiqarish 
munosabatlarining har qanday tizimida ishlab chiqarish umumlashuvining ma’lum 
darajasida ob’ektiv zaruriyatga aylanadi.     
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish deganda davlatning 
jamiyat a’zolarining ehtiyojlarini qondirish darajasini oshirish uchun 
cheklangan ishlab chiqarish resurslaridan yanada samarali foydalanishni 
ta’minlovchi, umumiy iqtisodiy muvozanatga erishishga yo‘naltirilgan, 
ijtimoiy takror ishlab chiqarish jarayonini tashkil etish bo‘yicha faoliyati 
tushuniladi.   
Bozor xo‘jaligi sharoitida iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish 
qonunchilik, ijro etish va nazorat qilish xususiyatidagi tadbirlar tizimidan iborat 
bo‘ladi.  
Hozirgi sharoitda iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish  takror ishlab 
chiqarish jarayoniga tegishli bir qator vazifalarni hal qilishga qaratiladi. Bular 
277 tomonidan tartibga solishning ob’ektiv asosi bo‘lib ham milliy iqtisodiyot darajasida, ham xalqaro miqyosda ijtimoiy mehnat taqsimotining rivojlanishi negizida ishlab chiqarishning umumlashuvi jarayoni xizmat qiladi. Bu jarayon quyidagilarda namoyon bo‘ladi: - chuqurlashib borayotgan ijtimoiy mehnat taqsimoti asosida ishlab chiqarishning ixtisoslashgan tarmoqlarining o‘zaro aloqasi va o‘zaro bog‘liqligi yanada kuchayadi; - ishlab chiqarishning kooperatsiyalashuvi va markazlashuvi natijasida alohida xo‘jalik birliklarining mayda bo‘laklarga ajralib ketish holatlari barham topadi; - ishlab chiqarishning yirik korxonalarda to‘planuvi jarayoni o‘sadi; - turli iqtisodiy mintaqalar o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalar va faoliyat almashuvi jadallashadi. Ishlab chiqarishning umumlashuvi darajasining oshishi bilan o‘zaro muvofiqlashtirilgan holda xo‘jalik yuritish, takror ishlab chiqarish nisbatlarini ongli ravishda tartibga solish, yirik ishlab chiqarish majmualari, yaxlit iqtisodiyotni markazlashtirilgan holda boshqarishga ob’ektiv ehtiyoj paydo bo‘ladi. Shunga ko‘ra, iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish ishlab chiqarish munosabatlarining har qanday tizimida ishlab chiqarish umumlashuvining ma’lum darajasida ob’ektiv zaruriyatga aylanadi. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish deganda davlatning jamiyat a’zolarining ehtiyojlarini qondirish darajasini oshirish uchun cheklangan ishlab chiqarish resurslaridan yanada samarali foydalanishni ta’minlovchi, umumiy iqtisodiy muvozanatga erishishga yo‘naltirilgan, ijtimoiy takror ishlab chiqarish jarayonini tashkil etish bo‘yicha faoliyati tushuniladi. Bozor xo‘jaligi sharoitida iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish qonunchilik, ijro etish va nazorat qilish xususiyatidagi tadbirlar tizimidan iborat bo‘ladi. Hozirgi sharoitda iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish takror ishlab chiqarish jarayoniga tegishli bir qator vazifalarni hal qilishga qaratiladi. Bular  
 
278 
jumlasiga iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish, bandlikni tartibga solish, tarmoq va 
mintaqaviy tuzilmalardagi ijobiy siljishlarni qo‘llab-quvvatlash, eksportni himoya 
qilish kabilarni kiritish mumkin.  
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish mexanizmi to‘g‘risida to‘laroq 
tasavvurga ega bo‘lishi uchun uning maqsadi, vazifalari va tartibga solish usullari 
hamda vosita yoki dastaklarini to‘laroq tavsiflash lozim.  
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning asosiy maqsadi 
iqtisodiy va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash, mavjud tuzumni mamlakat 
ichida va xalqaro maydonda mustahkamlash va uni o‘zgarib turuvchi 
sharoitga moslashtirish hisoblanadi.  
Bu asosiy maqsaddan bir qator aniq maqsadlar kelib chiqadi. Ular jumlasiga 
iqtisodiy siklni barqarorlashtirish; milliy xo‘jaliklarning tarmoq va mintaqaviy 
tuzilishini takomillashtirish, atrof-muhit holatini yaxshilash kabilarni kiritish 
mumkin. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning maqsadi uning 
quyidagi vazifalarida aniq namoyon bo‘ladi:  
1) bozor  tizimining samarali amal qilishiga imkon tug‘diruvchi huquqiy asos 
va ijtimoiy muhitni ta’minlash; 
2) raqobatni himoya qilish;  
3) daromad va boylikni qayta taqsimlash;  
4) resurslarni qayta taqsimlash; 
5) iqtisodiyotni barqarorlashtirish, ya’ni iqtisodiy tebranishlar vujudga 
keltiradigan inflyatsiya va bandlilik darajasi ustidan nazorat qilish hamda iqtisodiy 
o‘sishni rag‘batlantirish. 
Davlat bozor iqtisodiyotining samarali amal qilishining shart-sharoiti 
hisoblangan huquqiy asosni ta’minlash vazifalarini o‘z zimmasiga oladi. Bozor 
iqtisodiyoti uchun zarur bo‘lgan huquqiy asosni ta’minlash quyidagi tadbirlarning 
amalga oshirilishini taqozo qiladi: xususiy korxonalarning huquqiy mavqeini 
mustahkamlash; xususiy mulkchilik huquqini ta’minlash va shartnomalarga amal 
qilishni kafolatlash; korxonalar, resurslarni yetkazib beruvchilar va iste’molchilar 
278 jumlasiga iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish, bandlikni tartibga solish, tarmoq va mintaqaviy tuzilmalardagi ijobiy siljishlarni qo‘llab-quvvatlash, eksportni himoya qilish kabilarni kiritish mumkin. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish mexanizmi to‘g‘risida to‘laroq tasavvurga ega bo‘lishi uchun uning maqsadi, vazifalari va tartibga solish usullari hamda vosita yoki dastaklarini to‘laroq tavsiflash lozim. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning asosiy maqsadi iqtisodiy va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash, mavjud tuzumni mamlakat ichida va xalqaro maydonda mustahkamlash va uni o‘zgarib turuvchi sharoitga moslashtirish hisoblanadi. Bu asosiy maqsaddan bir qator aniq maqsadlar kelib chiqadi. Ular jumlasiga iqtisodiy siklni barqarorlashtirish; milliy xo‘jaliklarning tarmoq va mintaqaviy tuzilishini takomillashtirish, atrof-muhit holatini yaxshilash kabilarni kiritish mumkin. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning maqsadi uning quyidagi vazifalarida aniq namoyon bo‘ladi: 1) bozor tizimining samarali amal qilishiga imkon tug‘diruvchi huquqiy asos va ijtimoiy muhitni ta’minlash; 2) raqobatni himoya qilish; 3) daromad va boylikni qayta taqsimlash; 4) resurslarni qayta taqsimlash; 5) iqtisodiyotni barqarorlashtirish, ya’ni iqtisodiy tebranishlar vujudga keltiradigan inflyatsiya va bandlilik darajasi ustidan nazorat qilish hamda iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish. Davlat bozor iqtisodiyotining samarali amal qilishining shart-sharoiti hisoblangan huquqiy asosni ta’minlash vazifalarini o‘z zimmasiga oladi. Bozor iqtisodiyoti uchun zarur bo‘lgan huquqiy asosni ta’minlash quyidagi tadbirlarning amalga oshirilishini taqozo qiladi: xususiy korxonalarning huquqiy mavqeini mustahkamlash; xususiy mulkchilik huquqini ta’minlash va shartnomalarga amal qilishni kafolatlash; korxonalar, resurslarni yetkazib beruvchilar va iste’molchilar  
 
279 
o‘rtasidagi munosabatlarni tartibga soluvchi qonuniy bitimlarni ishlab chiqish va 
boshqalar.  
Davlat tomonidan ijtimoiy muhitni ta’minlash o‘z ichiga ichki tartibni 
saqlash, mahsulot sifati va og‘irligini o‘lchash standartlarini belgilash, tovar va 
xizmatlar ayirboshlashni yengillashtirish uchun milliy pul tizimini muomalaga 
kiritish kabilarni oladi.  
Bozor tizimi pul daromadlarini va milliy mahsulotni jamiyat a’zolari o‘rtasida 
taqsimlashda birmuncha tengsizliklarni keltirib chiqaradi. Shu sababli davlat o‘z 
zimmasiga daromadlar tengsizligini kamaytirish vazifasini oladi. Bu vazifa bir 
qator tadbir va dasturlarda o‘z ifodasini topadi.  
Birinchidan, transfert to‘lovlari muhtojlarni, nogironlarni va birovning 
qaramog‘ida bo‘lganlarni nafaqalar bilan, ishsizlarni ishsizlik nafaqalari bilan 
ta’minlaydi. Ijtimoiy ta’minot dasturlari orqali pensionerlar va qariyalarga 
moliyaviy yordam ko‘rsatiladi.  
Ikkinchidan, davlat bozorni tartibga solish yo‘li bilan, ya’ni talab va taklif 
ta’sirida o‘rnatiladigan narxlarni o‘zgartirish yo‘li bilan ham daromadlarning 
taqsimlanishiga ta’sir ko‘rsatadi.  
Davlat bir qator yo‘llar bilan resurslarning nomutanosib taqsimlanishi keltirib 
chiqaradigan oqibatlarni yumshatishga ham harakat qiladi.  
Birinchidan, iste’molchilarning aniq tovar va xizmatlarni xarid qilish 
qobiliyatini oshirish yo‘li bilan ularning talabi kengaytiriladi.  
Ikkinchidan, 
davlat 
taklifni 
oshirish 
maqsadida 
ishlab 
chiqarishni 
subsidiyalashi mumkin. Subsidiyalar ishlab chiqaruvchilarning zararlarini 
qisqartiradi va mahsulotlar ishlab chiqarishda resurslarning yetishmasligi 
muamosini bartaraf qiladi.  
Uchinchidan, davlat ayrim tovarlar va ijtimoiy ne’matlarning ishlab 
chiqaruvchisi sifatida chiqadi. Bunday tarmoqlar davlat mulkchiligiga asoslanadi 
va davlat tomonidan bevosita boshqariladi yoki ularni moliyalashtirishni davlat o‘z 
zimmasiga oladi.  
279 o‘rtasidagi munosabatlarni tartibga soluvchi qonuniy bitimlarni ishlab chiqish va boshqalar. Davlat tomonidan ijtimoiy muhitni ta’minlash o‘z ichiga ichki tartibni saqlash, mahsulot sifati va og‘irligini o‘lchash standartlarini belgilash, tovar va xizmatlar ayirboshlashni yengillashtirish uchun milliy pul tizimini muomalaga kiritish kabilarni oladi. Bozor tizimi pul daromadlarini va milliy mahsulotni jamiyat a’zolari o‘rtasida taqsimlashda birmuncha tengsizliklarni keltirib chiqaradi. Shu sababli davlat o‘z zimmasiga daromadlar tengsizligini kamaytirish vazifasini oladi. Bu vazifa bir qator tadbir va dasturlarda o‘z ifodasini topadi. Birinchidan, transfert to‘lovlari muhtojlarni, nogironlarni va birovning qaramog‘ida bo‘lganlarni nafaqalar bilan, ishsizlarni ishsizlik nafaqalari bilan ta’minlaydi. Ijtimoiy ta’minot dasturlari orqali pensionerlar va qariyalarga moliyaviy yordam ko‘rsatiladi. Ikkinchidan, davlat bozorni tartibga solish yo‘li bilan, ya’ni talab va taklif ta’sirida o‘rnatiladigan narxlarni o‘zgartirish yo‘li bilan ham daromadlarning taqsimlanishiga ta’sir ko‘rsatadi. Davlat bir qator yo‘llar bilan resurslarning nomutanosib taqsimlanishi keltirib chiqaradigan oqibatlarni yumshatishga ham harakat qiladi. Birinchidan, iste’molchilarning aniq tovar va xizmatlarni xarid qilish qobiliyatini oshirish yo‘li bilan ularning talabi kengaytiriladi. Ikkinchidan, davlat taklifni oshirish maqsadida ishlab chiqarishni subsidiyalashi mumkin. Subsidiyalar ishlab chiqaruvchilarning zararlarini qisqartiradi va mahsulotlar ishlab chiqarishda resurslarning yetishmasligi muamosini bartaraf qiladi. Uchinchidan, davlat ayrim tovarlar va ijtimoiy ne’matlarning ishlab chiqaruvchisi sifatida chiqadi. Bunday tarmoqlar davlat mulkchiligiga asoslanadi va davlat tomonidan bevosita boshqariladi yoki ularni moliyalashtirishni davlat o‘z zimmasiga oladi.  
 
280 
Iqtisodiyotni barqarorlashtirish, ya’ni iqtisodiyotning barcha sohalarini 
resurslar bilan ta’minlash, to‘liq bandlik va narxlarning barqaror darajasiga 
erishishda yordam berish hamda iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish davlatning eng 
muhim  vazifasi hisoblanadi.  
Iqtisodiyotda to‘liq bandlikni ta’minlash uchun umumiy sarflar, ya’ni xususiy 
va davlat sarflarining hajmi yetarli bo‘lmasa, davlat bir tomondan ijtimoiy 
ne’matlar va xizmatlarga o‘z xarajatlarini ko‘paytiradi, boshqa tomondan xususiy 
sektorning sarflarini rag‘batlantirish maqsadida soliqlarni qisqartiradi.  
 
3. Davlatning iqtisodiyotga ta’sir qilish usullari  
va vositalari 
Davlat milliy iqtisodiyotni tartibga solishda bir qator usullardan foydalanadi. 
Bu usullarni umumlashtirib quyidagicha guruhlash mumkin:  
-bevosita ta’sir qilish usullari; 
-bilvosita ta’sir qilish usullari;  
-tashqi iqtisodiy usullar. 
Markazdan boshqarish tartibi ustun bo‘lgan mamlakatlarda davlatning 
iqtisodiy jarayonlarga aralashuvida bevosita ta’sir qilish usullari ustun bo‘lsa, 
bozor iqtisodiyoti esa birinchi navbatda iqtisodiy jarayonlarni bilvosita tartibga 
solish bilan bog‘langan. Shu bilan birga barcha mamlakatlarda iqtisodiyotning 
davlat sektori mavjud. Davlat sektorini boshqarish mulkchilikning davlat shakliga 
asoslanib, u asosan quyidagi uchta yo‘l orqali shakllanadi: 
1) ishlab chiqarish vositalari egalariga pul yoki qimmatli qog‘ozlar bilan 
tovon to‘lash orqali mulkni milliylashtirish; 
2) davlat byudjeti mablag‘lari hisobiga yangi korxonalar, ba’zi hollarda yaxlit 
tarmoqlarni barpo etish; 
3) davlat tomonidan xususiy korporatsiyalarning aksiyalarini sotib olish va 
aralash davlat-xususiy korxonalarini tashkil etish. 
Davlat iqtisodiyotni bevosita tartibga solishda ma’muriy vositalardan 
foydalanadi. Ma’muriy vositalar davlat hokimiyati kuchiga tayanadi va taqiqlash, 
280 Iqtisodiyotni barqarorlashtirish, ya’ni iqtisodiyotning barcha sohalarini resurslar bilan ta’minlash, to‘liq bandlik va narxlarning barqaror darajasiga erishishda yordam berish hamda iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish davlatning eng muhim vazifasi hisoblanadi. Iqtisodiyotda to‘liq bandlikni ta’minlash uchun umumiy sarflar, ya’ni xususiy va davlat sarflarining hajmi yetarli bo‘lmasa, davlat bir tomondan ijtimoiy ne’matlar va xizmatlarga o‘z xarajatlarini ko‘paytiradi, boshqa tomondan xususiy sektorning sarflarini rag‘batlantirish maqsadida soliqlarni qisqartiradi. 3. Davlatning iqtisodiyotga ta’sir qilish usullari va vositalari Davlat milliy iqtisodiyotni tartibga solishda bir qator usullardan foydalanadi. Bu usullarni umumlashtirib quyidagicha guruhlash mumkin: -bevosita ta’sir qilish usullari; -bilvosita ta’sir qilish usullari; -tashqi iqtisodiy usullar. Markazdan boshqarish tartibi ustun bo‘lgan mamlakatlarda davlatning iqtisodiy jarayonlarga aralashuvida bevosita ta’sir qilish usullari ustun bo‘lsa, bozor iqtisodiyoti esa birinchi navbatda iqtisodiy jarayonlarni bilvosita tartibga solish bilan bog‘langan. Shu bilan birga barcha mamlakatlarda iqtisodiyotning davlat sektori mavjud. Davlat sektorini boshqarish mulkchilikning davlat shakliga asoslanib, u asosan quyidagi uchta yo‘l orqali shakllanadi: 1) ishlab chiqarish vositalari egalariga pul yoki qimmatli qog‘ozlar bilan tovon to‘lash orqali mulkni milliylashtirish; 2) davlat byudjeti mablag‘lari hisobiga yangi korxonalar, ba’zi hollarda yaxlit tarmoqlarni barpo etish; 3) davlat tomonidan xususiy korporatsiyalarning aksiyalarini sotib olish va aralash davlat-xususiy korxonalarini tashkil etish. Davlat iqtisodiyotni bevosita tartibga solishda ma’muriy vositalardan foydalanadi. Ma’muriy vositalar davlat hokimiyati kuchiga tayanadi va taqiqlash,  
 
281 
ruxsat berish va majbur qilish xususiyatidagi tadbirlarni o‘z ichiga oladi. Ayniqsa 
ishlab chiqarish tanazzulga uchragan davrda iqtisodiyotga bilvosita ta’sir qilish 
tadbirlari kam samarali bo‘lib, ma’muriy vositalardan foydalanishga ustunlik 
beriladi. Bu usullardan quyidagilarni alohida ko‘rsatish mumkin:  
a) iqtisodiyotning ayrim bo‘g‘inlari – transport, aloqa, atom va elektr 
energetikasi, kommunal xizmat va boshqa sohalarni bevosita boshqarish. 
Bunda davlat mulk sohibi va tadbirkor sifatida o‘ziga qarashli korxona va 
tashkilotlar iqtisodiy hayotida faol qatnashadi;  
b) narxlar va ish haqini «muzlatib» qo‘yish siyosati. Bu iqtisodiyotga 
aralashishning antiinflyatsion tadbirlari hisoblanib, inflyatsiyani yumshatishga 
qaratiladi;  
v) ish bilan bandlik xizmati faoliyati (mehnat birjalari)ni tashkil qilish. 
Davlat bu faoliyatni tashkil qilish bilan ishsizlikni qisqartirish choralarini ko‘radi. 
Ularni zarur kasblarga qayta tayyorlaydi, ish bilan ta’minlanmaganlarga nafaqa 
beradi, muhtojlarga yordam ko‘rsatadi;  
g) iqtisodiy sohani tartibga solishni ko‘zda tutuvchi qonunlarni ishlab 
chiqish va qabul qilish (monopoliyaga qarshi qonunchilik, tadbirkorlik 
to‘g‘risidagi, bank sohalari, qimmatli qog‘ozlar bozorining faoliyatini tartibga 
solishni ko‘zda tutuvchi qonunlar). 
Shu orqali bozor munosabatlarining rivojlanishi qonun yo‘li bilan 
kafolatlanadi, turli mulk shakllarining daxlsizligi ta’minlanadi, monopoliyalarga 
yo‘l berilmaydi va erkin raqobatga sharoit yaratiladi.  
Iqtisodiyotni bilvosita tartibga solishda iqtisodiy dastak va vositalarga 
ustunlik beriladi. U davlatning pul-kredit va byudjet siyosatida o‘z ifodasini topadi.  
Pul-kredit siyosatining asosiy vositalari quyidagilardan iborat bo‘ladi:  
-hisob stavkasini tartibga solish;  
-moliya-kredit muassasalalarining Markaziy bankdagi zahiralari minimal 
hajmini o‘rnatish va o‘zgartirish;  
-davlat muassasalarining qimmatli qog‘ozlar bozoridagi operatsiyalari (davlat 
majburiyatlarini chiqarish, ularni sotish va to‘lash).  
281 ruxsat berish va majbur qilish xususiyatidagi tadbirlarni o‘z ichiga oladi. Ayniqsa ishlab chiqarish tanazzulga uchragan davrda iqtisodiyotga bilvosita ta’sir qilish tadbirlari kam samarali bo‘lib, ma’muriy vositalardan foydalanishga ustunlik beriladi. Bu usullardan quyidagilarni alohida ko‘rsatish mumkin: a) iqtisodiyotning ayrim bo‘g‘inlari – transport, aloqa, atom va elektr energetikasi, kommunal xizmat va boshqa sohalarni bevosita boshqarish. Bunda davlat mulk sohibi va tadbirkor sifatida o‘ziga qarashli korxona va tashkilotlar iqtisodiy hayotida faol qatnashadi; b) narxlar va ish haqini «muzlatib» qo‘yish siyosati. Bu iqtisodiyotga aralashishning antiinflyatsion tadbirlari hisoblanib, inflyatsiyani yumshatishga qaratiladi; v) ish bilan bandlik xizmati faoliyati (mehnat birjalari)ni tashkil qilish. Davlat bu faoliyatni tashkil qilish bilan ishsizlikni qisqartirish choralarini ko‘radi. Ularni zarur kasblarga qayta tayyorlaydi, ish bilan ta’minlanmaganlarga nafaqa beradi, muhtojlarga yordam ko‘rsatadi; g) iqtisodiy sohani tartibga solishni ko‘zda tutuvchi qonunlarni ishlab chiqish va qabul qilish (monopoliyaga qarshi qonunchilik, tadbirkorlik to‘g‘risidagi, bank sohalari, qimmatli qog‘ozlar bozorining faoliyatini tartibga solishni ko‘zda tutuvchi qonunlar). Shu orqali bozor munosabatlarining rivojlanishi qonun yo‘li bilan kafolatlanadi, turli mulk shakllarining daxlsizligi ta’minlanadi, monopoliyalarga yo‘l berilmaydi va erkin raqobatga sharoit yaratiladi. Iqtisodiyotni bilvosita tartibga solishda iqtisodiy dastak va vositalarga ustunlik beriladi. U davlatning pul-kredit va byudjet siyosatida o‘z ifodasini topadi. Pul-kredit siyosatining asosiy vositalari quyidagilardan iborat bo‘ladi: -hisob stavkasini tartibga solish; -moliya-kredit muassasalalarining Markaziy bankdagi zahiralari minimal hajmini o‘rnatish va o‘zgartirish; -davlat muassasalarining qimmatli qog‘ozlar bozoridagi operatsiyalari (davlat majburiyatlarini chiqarish, ularni sotish va to‘lash).  
 
282 
Davlat bu dastaklar yordamida moliya bozorida talab va taklif nisbatini 
kutilgan yo‘nalishda o‘zgartirishga harakat qiladi. Jumladan, ssudaga beriladigan 
pul miqdorini o‘zgartirish uchun foiz stavkasi vositasidan foydalanadi. Davlat 
kreditga bo‘lgan talab va taklifni Markaziy bank orqali quyidagi yo‘llar bilan 
o‘zgartiradi:  
- davlat Markaziy bank ehtiyojlari orqali banklar mablag‘larining qarzga 
beriladigan va zahirada turadigan qismlari ulushini o‘zgartiradi; 
- Markaziy bank boshqa banklarga past foiz stavkasida qarz berib, ularning 
kreditlash ishida faol qatnashib, iqtisodiy o‘sishiga ta’sir qilishini ta’minlaydi;  
- davlat Markaziy bank orqali xazina majburiyatlarini tarqatadi, o‘z 
obligatsiyalarini sotadi yoki qimmatli qog‘ozlarini sotib oladi. Natijada taklif 
etilgan pul miqdori o‘zgarib, bu foizga ta’sir etadi. Davlatning pulga bo‘lgan 
talab va taklifini o‘zgartirish borasidagi siyosati monetar siyosat deb 
yuritiladi.  
Davlatning byudjet siyosati uning daromadlar va harajatlar qismini 
o‘zgartirishga qaratiladi. Davlat xarajatlarini qoplash uchun moliyaviy 
mablag‘larni jalb qilishning eng asosiy dastagi soliqlar hisoblanadi. Ulardan 
xo‘jalik sub’eklari faoliyatiga va ijtimoiy barqarorlikga ta’sir ko‘rsatishda xam 
keng foydalaniladi.  
Soliqlar yordamida davlat tomonidan tartibga solish tanlangan soliq tizimiga, 
soliq stavkasi darajasiga hamda soliq turlari va soliq to‘lashda berilgan 
imtiyozlarga bog‘liq bo‘ladi.       
Davlat iqtisodiyotni tartibga solish vositasi sifatida byudjet xarajatlaridan 
ham foydalanadi.  
Iqtisodiyotni 
davlat 
tomonidan 
tartibga 
solishda 
asosiy 
kapitalga 
hisoblanadigan jadallashgan amortizatsiya ajratmalari alohida rol o‘ynaydi. U 
hozirgi 
sharoitda 
jamg‘arish 
va 
iqtisodiyotdagi 
tarkibiy 
o‘zgarishlarni 
rag‘batlantirishning asosiy vositasi hamda iqtisodiy sikli va bandlikka ta’sir 
ko‘rsatuvchi muhim dastak hisoblanadi.  
282 Davlat bu dastaklar yordamida moliya bozorida talab va taklif nisbatini kutilgan yo‘nalishda o‘zgartirishga harakat qiladi. Jumladan, ssudaga beriladigan pul miqdorini o‘zgartirish uchun foiz stavkasi vositasidan foydalanadi. Davlat kreditga bo‘lgan talab va taklifni Markaziy bank orqali quyidagi yo‘llar bilan o‘zgartiradi: - davlat Markaziy bank ehtiyojlari orqali banklar mablag‘larining qarzga beriladigan va zahirada turadigan qismlari ulushini o‘zgartiradi; - Markaziy bank boshqa banklarga past foiz stavkasida qarz berib, ularning kreditlash ishida faol qatnashib, iqtisodiy o‘sishiga ta’sir qilishini ta’minlaydi; - davlat Markaziy bank orqali xazina majburiyatlarini tarqatadi, o‘z obligatsiyalarini sotadi yoki qimmatli qog‘ozlarini sotib oladi. Natijada taklif etilgan pul miqdori o‘zgarib, bu foizga ta’sir etadi. Davlatning pulga bo‘lgan talab va taklifini o‘zgartirish borasidagi siyosati monetar siyosat deb yuritiladi. Davlatning byudjet siyosati uning daromadlar va harajatlar qismini o‘zgartirishga qaratiladi. Davlat xarajatlarini qoplash uchun moliyaviy mablag‘larni jalb qilishning eng asosiy dastagi soliqlar hisoblanadi. Ulardan xo‘jalik sub’eklari faoliyatiga va ijtimoiy barqarorlikga ta’sir ko‘rsatishda xam keng foydalaniladi. Soliqlar yordamida davlat tomonidan tartibga solish tanlangan soliq tizimiga, soliq stavkasi darajasiga hamda soliq turlari va soliq to‘lashda berilgan imtiyozlarga bog‘liq bo‘ladi. Davlat iqtisodiyotni tartibga solish vositasi sifatida byudjet xarajatlaridan ham foydalanadi. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishda asosiy kapitalga hisoblanadigan jadallashgan amortizatsiya ajratmalari alohida rol o‘ynaydi. U hozirgi sharoitda jamg‘arish va iqtisodiyotdagi tarkibiy o‘zgarishlarni rag‘batlantirishning asosiy vositasi hamda iqtisodiy sikli va bandlikka ta’sir ko‘rsatuvchi muhim dastak hisoblanadi.  
 
283 
Iqtisodiyotni tartibga solishda davlat kapital qo‘yilmalari muhim rol o‘ynaydi. 
Jumladan, bozor kon’yunkturasi yomonlashgan, turg‘unlik yoki inqiroz sharoitida 
xususiy kapital qo‘yilmalar qisqaradi, davlat investitsiyalari esa odatda o‘sadi. Shu 
orqali davlat ishlab chiqarishda tanazzul va ishsizlikning o‘sishiga qarshi turishga 
harakat qiladi.  
Shuningdek, iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish bir qator 
shakllarini ham ajratib ko‘rsatish mumkin: 
- 
davlat iqtisodiy dasturlarining ishlab chiqilishi; 
- 
ilmiy tadqiqotlar va ilmiy-tadqiqot konstruktorlik ishlanmalari, 
ixtirolarni davlat tomonidan rag‘batlantirish hamda iqtisodiyotdagi ijobiy tarkibiy 
siljishlarni ta’minlash; 
- 
investitsiya jarayoni va iqtisodiy o‘sishni davlat tomonidan tartibga 
solish; 
- 
ishchi kuchi bozorga davlat tomonidan ta’sir ko‘rsatish; 
- 
qishloq xo‘jaligini davlat tomonidan tartibga solish va boshqalar.  
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning oliy shakli davlat iqtisodiy 
dasturlari hisoblanadi. Uning vazifasi tartibga solishning barcha usuli va 
vositalaridan kompleks foydalanishdan iborat.  
Iqtisodiy dasturlar o‘rta muddatli, favquloddagi va maqsadli bo‘lishi mumkin. 
O‘rta muddatli umumiqtisodiy dasturlar odatda besh yilga tuziladi. Favquloddagi 
dasturlar tig‘iz vaziyatlarda, masalan, inqiroz, ommaviy ishsizlik va kuchli 
inflyatsiya sharoitlarida ishlab chiqilib, qisqa muddatli xususiyatga ega bo‘ladi. 
Bunday maqsadli dasturlarning ob’ekti tarmoqlar, mintaqalar, ijtimoiy sohalar va 
ilmiy tadqiqotlarning har xil yo‘nalishlari bo‘lishi mumkin.  
O‘zbekistonda 2008 yil «Yoshlar yili» deb nomlandi va unga oid maxsus 
davlat dasturi qabul qilindi. Prezidentimiz o‘z ma’ruzasida «Yoshlar yili» 
dasturining mazmun-mohiyati, ahamiyati hamda uni shakllantirishda e’tibor 
qaratilishi lozim bo‘lgan asosiy jihatlarga to‘xtalib o‘tdi. Jumladan, mazkur dastur 
haqida gapirganda, yoshlar siyosati masalalarini tahlil etayotganda, biz yosh 
oilalarning ehtiyoj va talablariga alohida e’tibor qaratishimiz kerakligi ta’kidlandi. 
283 Iqtisodiyotni tartibga solishda davlat kapital qo‘yilmalari muhim rol o‘ynaydi. Jumladan, bozor kon’yunkturasi yomonlashgan, turg‘unlik yoki inqiroz sharoitida xususiy kapital qo‘yilmalar qisqaradi, davlat investitsiyalari esa odatda o‘sadi. Shu orqali davlat ishlab chiqarishda tanazzul va ishsizlikning o‘sishiga qarshi turishga harakat qiladi. Shuningdek, iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish bir qator shakllarini ham ajratib ko‘rsatish mumkin: - davlat iqtisodiy dasturlarining ishlab chiqilishi; - ilmiy tadqiqotlar va ilmiy-tadqiqot konstruktorlik ishlanmalari, ixtirolarni davlat tomonidan rag‘batlantirish hamda iqtisodiyotdagi ijobiy tarkibiy siljishlarni ta’minlash; - investitsiya jarayoni va iqtisodiy o‘sishni davlat tomonidan tartibga solish; - ishchi kuchi bozorga davlat tomonidan ta’sir ko‘rsatish; - qishloq xo‘jaligini davlat tomonidan tartibga solish va boshqalar. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning oliy shakli davlat iqtisodiy dasturlari hisoblanadi. Uning vazifasi tartibga solishning barcha usuli va vositalaridan kompleks foydalanishdan iborat. Iqtisodiy dasturlar o‘rta muddatli, favquloddagi va maqsadli bo‘lishi mumkin. O‘rta muddatli umumiqtisodiy dasturlar odatda besh yilga tuziladi. Favquloddagi dasturlar tig‘iz vaziyatlarda, masalan, inqiroz, ommaviy ishsizlik va kuchli inflyatsiya sharoitlarida ishlab chiqilib, qisqa muddatli xususiyatga ega bo‘ladi. Bunday maqsadli dasturlarning ob’ekti tarmoqlar, mintaqalar, ijtimoiy sohalar va ilmiy tadqiqotlarning har xil yo‘nalishlari bo‘lishi mumkin. O‘zbekistonda 2008 yil «Yoshlar yili» deb nomlandi va unga oid maxsus davlat dasturi qabul qilindi. Prezidentimiz o‘z ma’ruzasida «Yoshlar yili» dasturining mazmun-mohiyati, ahamiyati hamda uni shakllantirishda e’tibor qaratilishi lozim bo‘lgan asosiy jihatlarga to‘xtalib o‘tdi. Jumladan, mazkur dastur haqida gapirganda, yoshlar siyosati masalalarini tahlil etayotganda, biz yosh oilalarning ehtiyoj va talablariga alohida e’tibor qaratishimiz kerakligi ta’kidlandi.  
 
284 
Avvalambor, yosh oilalarga munosib uy-joy va ijtimoiy-maishiy shart-sharoitlarni 
yaratib berish, ro‘zg‘orni butlash uchun mablag‘ va kreditlar bilan ta’minlash, 
ma’naviy yetuk, jismonan sog‘lom bolalarni tarbiyalab voyaga yetkazish yo‘lida 
zarur imkoniyatlarni tug‘dirib berishimiz kerakligi, bu masalalarning barchasi 
dasturda o‘z ifodasini topishi lozimligi uqtirildi2. 
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish tashqi iqtisodiy usullar 
yordamida ham amalga oshiriladi. Bunda maxsus vosita va dastaklar orqali 
mamlakatning tashqi dunyo bilan amalga oshiriladigan xo‘jalik aloqalariga 
bevosita ta’sir ko‘rsatiladi.  
Tovarlar, xizmatlar, kapital va fan-texnika yutuqlari eksportini rag‘batlantirish 
tadbirlari, eksportni kreditlash, chet ellardan investitsiyalar va eksport kreditlarini 
kafolatlash, tashqi iqtisodiy aloqalarga cheklashlar kiritish yoki bekor qilish, tashqi 
savdoda boj to‘lovlarini o‘zgartirish, mamlakat iqtisodiyotiga chet el kapitalini jalb 
qilish yoki cheklash bo‘yicha tadbirlar, mamlakatga chetdan ishchi kuchini jalb 
qilish, xalqaro iqtisodiy tashkilotlarda va davlatlararo uyushmalarda qatnashish 
mamlakatlarning 
tashqi 
iqtisodiy 
aloqalarini 
tartibga 
solishning 
asosiy 
vositalaridir.  
Shunday qilib, iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning qarab 
chiqilgan barcha ichki va tashqi iqtisodiy usullari (vosita va dastaklari) birgalikda 
milliy iqtisodiyotdagi takror ishlab chiqarish jarayoniga va mamlakatning tashqi 
iqtisodiy aloqalariga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.  
 
Asosiy tayanch tushunchalar: 
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish  - qonunchilik, ijro va nazorat 
qilish xususiyatidagi tadbirlar tizimini ishlab chiqish va amalga oshirish. 
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning maqsadi - iqtisodiy va 
ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash, iqtisodiy tizimni mustahkamlash va uni o‘zgarib 
turuvchi sharoitga moslashtirishga qaratiladi. 
                                                           
2 Инсон манфаатлари устуворлигини таъминлаш – барча ислоҳот ва ўзгаришларимизнинг бош мақсадидир. 
Ўзбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг 2007 йилда мамлакатни ижтимоий-иқтисодий 
ривожлантириш якунлари ва 2008 йилда иқтисодий ислоҳотларни чуқурлаштиришнинг энг муҳим устувор 
йўналишларига бағишланган Вазирлар Маҳкамаси мажлисидаги маърузаси // Халқ сўзи, 2008 йил 9 февраль. 
284 Avvalambor, yosh oilalarga munosib uy-joy va ijtimoiy-maishiy shart-sharoitlarni yaratib berish, ro‘zg‘orni butlash uchun mablag‘ va kreditlar bilan ta’minlash, ma’naviy yetuk, jismonan sog‘lom bolalarni tarbiyalab voyaga yetkazish yo‘lida zarur imkoniyatlarni tug‘dirib berishimiz kerakligi, bu masalalarning barchasi dasturda o‘z ifodasini topishi lozimligi uqtirildi2. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish tashqi iqtisodiy usullar yordamida ham amalga oshiriladi. Bunda maxsus vosita va dastaklar orqali mamlakatning tashqi dunyo bilan amalga oshiriladigan xo‘jalik aloqalariga bevosita ta’sir ko‘rsatiladi. Tovarlar, xizmatlar, kapital va fan-texnika yutuqlari eksportini rag‘batlantirish tadbirlari, eksportni kreditlash, chet ellardan investitsiyalar va eksport kreditlarini kafolatlash, tashqi iqtisodiy aloqalarga cheklashlar kiritish yoki bekor qilish, tashqi savdoda boj to‘lovlarini o‘zgartirish, mamlakat iqtisodiyotiga chet el kapitalini jalb qilish yoki cheklash bo‘yicha tadbirlar, mamlakatga chetdan ishchi kuchini jalb qilish, xalqaro iqtisodiy tashkilotlarda va davlatlararo uyushmalarda qatnashish mamlakatlarning tashqi iqtisodiy aloqalarini tartibga solishning asosiy vositalaridir. Shunday qilib, iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning qarab chiqilgan barcha ichki va tashqi iqtisodiy usullari (vosita va dastaklari) birgalikda milliy iqtisodiyotdagi takror ishlab chiqarish jarayoniga va mamlakatning tashqi iqtisodiy aloqalariga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Asosiy tayanch tushunchalar: Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish - qonunchilik, ijro va nazorat qilish xususiyatidagi tadbirlar tizimini ishlab chiqish va amalga oshirish. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning maqsadi - iqtisodiy va ijtimoiy barqarorlikni ta’minlash, iqtisodiy tizimni mustahkamlash va uni o‘zgarib turuvchi sharoitga moslashtirishga qaratiladi. 2 Инсон манфаатлари устуворлигини таъминлаш – барча ислоҳот ва ўзгаришларимизнинг бош мақсадидир. Ўзбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг 2007 йилда мамлакатни ижтимоий-иқтисодий ривожлантириш якунлари ва 2008 йилда иқтисодий ислоҳотларни чуқурлаштиришнинг энг муҳим устувор йўналишларига бағишланган Вазирлар Маҳкамаси мажлисидаги маърузаси // Халқ сўзи, 2008 йил 9 февраль.  
 
285 
Davlatning iqtisodiy vazifalari - iqtisodiy tizimning amal qilishiga shart-
sharoit yaratish va iqtisodiyotni tartibga solish hamda iqtisodiy o‘sishni 
ta’minlashga qaratilgan chora-tadbirlardan iborat bo‘ladi. 
Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning usullari - tartibga 
solishning ma’muriy va iqtisodiy vositalari birligi. 
Bevosita usullar - iqtisodiyotni tartibga solishning ta’qiqlash, ruxsat berish va 
majbur qilish xarakteridagi ma’muriy vositalari. 
Bilvosita usullar  - iqtisodiyotni tartibga solishning iqtisodiy vosita va 
dastaklari. 
 
Takrorlash uchun savol va topshiriqlar. 
1.  Davlatning iqtisodiyotdagi roliga turlicha  qarashlarini baholang?  
2.  Davlat asosiy iqtisodiy vazifalarini sanab chiqing va ularning qisqacha 
tavsifini bering? 
3.  Bozor iqtisodyoti sharoitida iqtisodiyotni davlat tomonidan  tartibga 
solishning zarurligini nima taqozo qiladi?  
4.  Tartibga solish o‘z oldiga qanday maqsad va vazifalarni qo‘yadi? 
5.  Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning bevosita va bilvosita 
usullariga tavsif bering.  
6.  Tartibga solishning ma’muriy va iqtisodiy vositalarini sanab ko‘rsating. 
7.  Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishda davlat sektori qanday rol 
o‘ynaydi?  
8.  Davlat iqtisodiy dasturlari qanday amalga oshiriladi? 
 
285 Davlatning iqtisodiy vazifalari - iqtisodiy tizimning amal qilishiga shart- sharoit yaratish va iqtisodiyotni tartibga solish hamda iqtisodiy o‘sishni ta’minlashga qaratilgan chora-tadbirlardan iborat bo‘ladi. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning usullari - tartibga solishning ma’muriy va iqtisodiy vositalari birligi. Bevosita usullar - iqtisodiyotni tartibga solishning ta’qiqlash, ruxsat berish va majbur qilish xarakteridagi ma’muriy vositalari. Bilvosita usullar - iqtisodiyotni tartibga solishning iqtisodiy vosita va dastaklari. Takrorlash uchun savol va topshiriqlar. 1. Davlatning iqtisodiyotdagi roliga turlicha qarashlarini baholang? 2. Davlat asosiy iqtisodiy vazifalarini sanab chiqing va ularning qisqacha tavsifini bering? 3. Bozor iqtisodyoti sharoitida iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning zarurligini nima taqozo qiladi? 4. Tartibga solish o‘z oldiga qanday maqsad va vazifalarni qo‘yadi? 5. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishning bevosita va bilvosita usullariga tavsif bering. 6. Tartibga solishning ma’muriy va iqtisodiy vositalarini sanab ko‘rsating. 7. Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solishda davlat sektori qanday rol o‘ynaydi? 8. Davlat iqtisodiy dasturlari qanday amalga oshiriladi?