BOZOR SEGMENTATSIYASI VA XARIDORLAR TURLARI
Reja:
1. Bozor segmentatsiyasining mohiyati va uning ahamiyati.
2. Bozor segmentatsiyasining xususiyatlari
3. Bozor segmentatsiyasi turlari
4. Bozor segmentatsiyasining asosiy tamoyillari
5. Maqsadli bozor segmentlarini tanlash va tovarni bozordagi joylashish
pozitsiyasi
1. Bozor segmentatsiyasining mohiyati va uning ahamiyati
«Bozorni segmentatsiyalash» tushunchasi AQSHda 1950 yillarda vujudga
kelgan.
Marketingni boshqaruv tizimida bozor segmentatsiyasi muhim ahamiyatga
ega va bozorda talabni o’rganish yoki marketologlar atamasi bilan aytganda
«iste’molchini tahlil etish»- bozorlar holatini tahlil etishdagi birinchi bosqich
hisoblanadi. U uch tarkibiy qismga bo’linadi: bozor segmentatsiyasi; iste’molchi
talabi sabablarini o’rganish; qondirilmagan yextiyojlarni aniqlash. Bozor
segmentatsiyasi talabni qondirishga tabaqalangan holda yondashuvga, tovarlarning
turi, sifati va miqdoriga ko’ra har xil talab qo’yadigan iste’molchilarni guruhlarga
ajratishda turli mezonlar qo’llashga asoslanadi, ya’ni bozor bir jinsli hodisa tarzida
emas, balki ayrim-ayrim segmentlar majmui tarzida, har bir segment doirasida
alohida o’ziga xos bir talab namoyon bo’ladigan hodisa tarzida olib qaraladi.
Bozorda xaridorlarning ma’lum bir tovarga bo’lgan talablari xilma-xildir, har
bir xaridorning o’zining didi bor. Xaridorning talabi, xohishi, yextiyoji, turmush
tarzi, tovar sotib olishdagi xulq-atvori haqidagi ma’lumotlar samarali marketing
tadbirlari ishlab chiqish va amalga oshirish imkoniyatlarini vujudga keltiradi. Ya’ni
bozor segmentatsiyasi xaridorlarning talabiga muvofiq tovarni taklif yetilishini va
tovarga talabni kat’iyligini ta’minlaydi.
Demak, xaridorlarning tovarlarni sotib olishdagi xulq-atvorlari, talabi va
tovarlarga munosabatidagi xususiyatlariga qarab, guruhlarga ajratishni bozor
segmentatsiyasi deyiladi.
Bozorni segmentlash orqali, xo’jalik yurituvchi sub’ekt quyidagi maqsadlarni
ko’zlaydi:
iste’molchilarni hoxish va talabini maksimal ravishda hisobga olish;
tovarni (xizmatni) va xo’jalik yurituvchi sub’ektni raqobatbardoshligini
ta’minlash;
xo’jalik yurituvchi sub’ektni harajatlarini optimallashtirish;
xo’jalik yurituvchi sub’ektni marketing strategiyasini samaradorligini
oshirish;
raqobatchilardan xolis bo’lgan segmentlarga ketish.
Segmentlashning asosiy maqsadi bozordagi xatti-harakatlarni o’rganib,
ularning obrazini (modelini) va kelajakdagi ehtiyoj talablarni tasavvur qilishdan
iborat. Hozirgi raqobatda yutib chiqishning asosiy sharti yangi, yuqori sifatli tovar
va kompleks servis texnika xizmatlarni hamda samarali sotish usullarini
qo’llashdan iborat bo’lib qoldi. Ana shu talablar asosida marketing tadqiqotlarining
ustuvor turi iste’molchilarni o’rganish va navbatida bozorni segmentlashdan
boshlanadi, chunki bozor bir xil sub’ektlardan tashkil topgan emas.
8.2. Bozor segmentatsiyasining xususiyatlari
Bozorni segmentlash, bozorni o’rganishning asosiy usulidir.Uning yordamida
bozor (uning tarkibiy qismlari) segmentlarga bo’linadi. Bozor segmenti-bu
iste’molchilar, tovarlar, raqobatchilarning shunday ajratilgan qismiki, ular uchun
umumiy xususiyatlar xosdir. Bozorni to’g’ri segmentlash, shu segmentning
spetsifik yextiyojlariga kat’iy rioya qilingan holda kam xarajatlar bilan tovar
yetkazib berishni to’g’ri tashkil qilishdan iboratdir. Xalq iste’moli tovarlari
bozorini tadqiq etishda marketingga oid adabiyotlarda ikki turdagi mezonlar qabul
qilinadi. Birinchisi xaridorlarning daromadi, yoshi, jinsi, turar manzilgohi, oilaning
hayot tsikli, kasbi, turmush tarzi va shunga o’xshash umumiy belgilarni hisobga
oladi. Mezonlarning ikkinchi turi segmentlashni ijtimoiy guruhlarning kadriyatlari
tizimi yoki ularning marketing strategiyasining, masalan, yangi mahsulot, yangi
sotish tizimi kabi vositalariga ko’rsatadigan qiziqishlari asosida olib boradi.
Amaliyotda birinchi usul ko’proq qo’llaniladi, ikkinchi usulni qo’llash qo’shimcha
qiyinchiliklarni keltirib chiqaradi, chunki ijtimoiy sotsiologiya va psihologiya
sohalarida bevosita tadqiqotlar olib borish yo’li bilan maxsus hisob-kitob ishlarini
amalga oshirish talab etiladi.
Xaridorlarning munosabatini tabaqalashtiradigan asosiy omil daromad
hisoblanadi. Ko’pgina mamlakatlarda daromad bo’yicha
uch
guruhga
segmentlashdan keng foydalaniladi.
Birinchi guruh, eng yuqori daromadga ega bo’lgan xaridorlar, amalda ular
jami xaridorlarning 10 % ini tashkil etadi. Ular eng oliy navli tovarlarni xarid
etadilar, xarid quvvati hamda o’z guruhi izzat nafsi bunga imkon beradi. Bunday
guruhlar har bir mamlakatda bor, ularning daromad miqdori shu mamlakatning
umumiy boyligiga bog’liq bo’ladi.
Ikkinchi guruh - har bir mamlakatdagi o’rtacha daromad egalaridir,ularning
soni juda ko’p, garchi bu guruh ichida yana o’ziga xos tabaqalanish bo’lsa-da,
umuman olganda shu mamlakatda bozorning umumiy standartini belgilaydigan,
yalpi tovarlarning asosiy xaridorlari shular hisoblanadi.
Uchinchi guruh - bir shaxs hisobiga eng kam daromad oladigan
xaridorlardan iborat. Ular aksariyat hollarda ijtimoiy ta’minotning turli
ko’rinishlaridan foydalanadilar, o’z daromadlarining 80 % iga yaqinini asosiy
yextiyojlarni qondirishga sarflaydilar.
Bozorni segmentlarga ajratish xaridorlarning talab va ehtiyojlarini aniqlash
masalasini hal etishning edial vositasi bo’la olmaydi, ammo shunga qaramay bu
usul ishbilarmonlarni bu boradagi ishlarga qiziqtirish uchun qimmatli ma’lumotlar
beradi.
Iste’mol bozori va texnik-ishlab chiqarish maqsadidagi mahsulot bozorlarini
segmentlash, xaridorning sifat marka, narx, reklama, tovar harakati shartlari
saqlash haqidagi fikrlari asosida amalga oshirilishi mumkin. Bozorning tovar
bo’yicha segmentlanishi raqobatchilar uchun sirli bo’lgan tovar o’lchamlarini, bu
sohadagi raqobatchilar faoliyati va zafarlarini sonini aniqlash imkoniyatini
kompaniya va firmalarga beradi. Bozor tovarlar bo’yicha segmentlanganda, shu
tovar foydalanuvchilarning guruhi, ularning yo’nalishlari, foydalanish maqsadlari,
nisbatan ahamiyatli parametrlarini aniqlash imkonini beradi.
Marketingni boshqarishda alohida yetibor berilayotgan segmentatsiya belgisi -
bu xaridorni sotib olishdagi xulq-atvoridagi belgilari hisoblanadi. Filipp Kotler
o’zining kitobida bir necha belgilarni ko’rsatib o’tadi. Ular quyidagilar:
Tovarni sotib olish sababiga ko’ra doimiy, alohida sabablarga ko’ra.
Sotib olishdan manfaatiga ko’ra. Sifati, xizmat ko’rsatish turlari. Iqtisod qilish
uchun.
Foydalanuvchi sifatidagi o’rniga qarab:
foydalanmaydigan;
oldin foydalangan;
doimiy foydalanuvchi;
yangi foydalanuvchi;
endi foydalanmoqchi bo’lgan;
tovarlarga bo’lgan munosabatga qarab.
Yuqorida aytib o’tilgan belgilar xaridorni xarakterini to’la-to’kis ochib
berishga, uni tovarga bo’lgan munosabati va sotib olish imkoniyatini aniqlashga
imkoniyatini aniqlashga yordam beradi.
8.3. Bozor segmentatsiyasi turlari
Bozorni segmentlash marketing kontseptsiyasining xususiyatlaridan biri
bo’lib, xaridor tomonidan tovarlarning u yoki bu turini tanlash jarayonini tahlil
qilish bozor segmentining ko’pligini ajratishga imkon beradi.
Bozorni segmentlarga bo’lishni o’tkazish xaridorlarning tovarga talablari va
xaridorlar tavsiflari to’g’risidagi eng muvofiq bilimlarni talab qiladi.
Bozorni segmentlash
Segmentlashni xarakterdan
boglikligiga kura
Iste’molchilar turiga ko’ra
makrosegmentlash
mikrosegmentlash
Ichkarida
segmentlash
Chuqur segmentlash
Avvaldan
segmentlash
Yakuniy segmentlash
Iste’mol tovarlari
iste’molchilarini segmentlash
Ishlab chiqarish texnik
tovarlar bo’yicha
iste’molchilarini segmentlash
Ikki turdagi tovar
iste’molchilarini segmentlash
Bozor segmentatsiyasi turlari
Makrosegmentlash bozorlarni hududlar, mamlakatlar bo’yicha ularning
sanoatlashuviga qarab bo’lishni ko’zda to’tadi.
Mikrosegmentlash esa bir mamlakat iste’molchilarini yanada batafsilroq
mezonlar bo’yicha guruhlarga bo’ladi.
Ichkarida segmentlashda segmentlash jarayoni keng iste’molchi guruhlari
bilan boshlanib, keyin tovar yoki xizmatlarni oxirgi iste’molchilari
klassifikatsiyasiga bog’liqligiga qarab bosqichma-bosqich chuqurlashadi.
CHuqurda segmentlash tor iste’molchi guruhlari (segmentlari) bilan
boshlanib, keyin tovarni ishlatish va qo’llanish sohasidan bog’liqligiga qarab
kengaytirishni nazarda to’tadi.
Avvaldan segmentlash maksimal bozor segmentini o’rganishga mo’ljallangan
marketing tadqiqotining boshlangich bosqichidir.
Yakuniy segmentlash – bozor muhiti sharoitlari va firmaning o’z
imkoniyatlarini tartibga solib o’tkazishdagi bozor tahlilini yakunlovchi bosqichidir.
U iste’molchilar talabiga va firma imkoniyatiga javob beruvchi segmentga
tovarlarni pozitsiyalashtirish maqsadida bozorni optimal segmentini qidirish bilan
bog’liq.
Iste’molchilar turiga ko’ra iste’mol talabdagi tovarlari iste’molchilarni
segmentlash va ishlab chiqarish, texnik maqsadidagi tovar iste’molchilari bo’yicha
farq qiladi.
Tegishli mahsulot ishlab chiqaruvchilar nazarga ilmagan segment bozor
darchasi deb ataladi. Bozor darchasi xech ham mahsulot tanqisligini bildirmaydi.
Bozor uyachasi shunday bozor segmentiki, uning uchun ushbu firma tovarlari
va ularni yetkazib berish imkoniyatlari eng qulay va munosibdir.
8.4. Bozor segmentatsiyasining asosiy tamoyillari
Bozor segmentatsiyasining tamoyillari quyidagilardir:
Geografik tamoyil;
Psixografik tamoyil;
Demografik tamoyil;
Xulq-atvor tamoyili;
Xolat tamoyili.
Geografik tamoyil orqali bozorni joylashuvi, aholining soni va zichligi, tijorat
faoliyatining tuzilishi, regionni rivojlani dinamikasi, inflyatsiya darajasi, huquqiy
cheklashlar hisobga olinadi.
Psixografik tamoyil natijasida hayot tarzi, shaxsning tipi, jamoat holati kabi
hisobga olinib, turmush tarzi shaxsning o’z faoliyatida, qiziqishlarida, kat’iyatida
va e’tikodlarida o’z aksini topadi. SHaxsning turi esa hayotdan mamnun,
melanholik, o’zgalardek ish kuruvchi, o’zbilarmon va boshqa hislatlarda bo’lishi
mumkin.
Demografik tamoyillarda oilani soni va sifat tarkibi, oilaning hayotiylik tsikli
bosqichi, daromadlilik darajasi, mashg’ulot turi, ma’lumoti, millati kabilar inobatga
olinadi hamda bozor segmentatsiyasining asosiy tamoyillaridan biri hisoblanadi.
Xulq-atvor tamoyili orqali xarid qilishga yo’l, foydalanuvchi maqomi,
iste’mol jadalligi, bog’lanib qolish darajasi, tovar haqida ma’lumot berish, tovarga
bo’lgan munosabati hisobga olinadi.
8.5. Maqsadli bozor segmentlarini tanlash va tovarni bozordagi joylashish
pozitsiyasi
Segmentlashni rejalashtirish jarayoni quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi:
1. Iste’molchilar talablari va tavsifnomalarini aniqlash
2. Iste’molchilarning turli-tumanligi va o’xshashligi tahlili
3. Iste’molchilar guruhlari sohasini ishlab chiqish
4. Iste’mol segmentini tanlash
5. Raqobat muhitida kompaniya o’rnini aniqlash
6. Barcha marketing-miks kompleksi chora-tadbirlari rejasini ishlab chiqish.
Bozorni segmentatsiyasining rejalashtirish jarayonini tashkil etishda quyidagi
talablarga rioya qilish zarur:
segmentlar o’zaro bir-biri bilan farq qilishi zarur
har bir segmentga faqat iste’molchi talabiga mos keluvchisini kiritish zarur