BOZOR SEGMENTATSIYASI VA XARIDORLAR TURLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

34,0 KB


BOZOR SEGMENTATSIYASI VA XARIDORLAR TURLARI
Reja:
1. Bozor segmentatsiyasining mohiyati va uning ahamiyati.
2. Bozor segmentatsiyasining xususiyatlari
3. Bozor segmentatsiyasi turlari
4. Bozor segmentatsiyasining asosiy tamoyillari
5. Maqsadli bozor segmentlarini tanlash va tovarni bozordagi joylashish 
pozitsiyasi
Logotip
BOZOR SEGMENTATSIYASI VA XARIDORLAR TURLARI Reja: 1. Bozor segmentatsiyasining mohiyati va uning ahamiyati. 2. Bozor segmentatsiyasining xususiyatlari 3. Bozor segmentatsiyasi turlari 4. Bozor segmentatsiyasining asosiy tamoyillari 5. Maqsadli bozor segmentlarini tanlash va tovarni bozordagi joylashish pozitsiyasi
1. Bozor segmentatsiyasining mohiyati va uning ahamiyati
«Bozorni  segmentatsiyalash»  tushunchasi  AQSHda  1950 yillarda vujudga
kelgan. 
Marketingni boshqaruv tizimida bozor segmentatsiyasi muhim ahamiyatga
ega  va  bozorda  talabni  o’rganish  yoki  marketologlar  atamasi  bilan  aytganda
«iste’molchini  tahlil  etish»- bozorlar  holatini  tahlil  etishdagi  birinchi  bosqich
hisoblanadi. U uch tarkibiy qismga bo’linadi: bozor segmentatsiyasi; iste’molchi
talabi  sabablarini  o’rganish; qondirilmagan  yextiyojlarni  aniqlash.  Bozor
segmentatsiyasi talabni qondirishga tabaqalangan holda yondashuvga, tovarlarning
turi, sifati va miqdoriga ko’ra har xil talab qo’yadigan iste’molchilarni guruhlarga
ajratishda turli mezonlar qo’llashga asoslanadi, ya’ni bozor bir jinsli hodisa tarzida
emas, balki ayrim-ayrim segmentlar majmui tarzida, har bir segment doirasida
alohida o’ziga xos bir talab namoyon bo’ladigan hodisa tarzida olib qaraladi.
Bozorda xaridorlarning ma’lum bir tovarga bo’lgan talablari xilma-xildir, har
bir xaridorning o’zining didi bor. Xaridorning talabi, xohishi, yextiyoji, turmush
tarzi, tovar sotib olishdagi xulq-atvori haqidagi ma’lumotlar samarali marketing
tadbirlari ishlab chiqish va amalga oshirish imkoniyatlarini vujudga keltiradi. Ya’ni
bozor segmentatsiyasi xaridorlarning talabiga muvofiq tovarni taklif yetilishini va
tovarga talabni kat’iyligini ta’minlaydi.
Demak, xaridorlarning tovarlarni sotib olishdagi xulq-atvorlari, talabi va
tovarlarga munosabatidagi xususiyatlariga qarab, guruhlarga ajratishni bozor
segmentatsiyasi deyiladi.
Bozorni segmentlash orqali, xo’jalik yurituvchi sub’ekt quyidagi maqsadlarni
ko’zlaydi: 
 iste’molchilarni hoxish va talabini maksimal ravishda hisobga olish;
 tovarni (xizmatni) va xo’jalik yurituvchi sub’ektni raqobatbardoshligini
ta’minlash;
  xo’jalik yurituvchi sub’ektni harajatlarini optimallashtirish;
 xo’jalik  yurituvchi  sub’ektni  marketing  strategiyasini  samaradorligini
oshirish;
 raqobatchilardan xolis bo’lgan segmentlarga ketish.
Segmentlashning  asosiy  maqsadi  bozordagi  xatti-harakatlarni  o’rganib,
Logotip
1. Bozor segmentatsiyasining mohiyati va uning ahamiyati «Bozorni segmentatsiyalash» tushunchasi AQSHda 1950 yillarda vujudga kelgan. Marketingni boshqaruv tizimida bozor segmentatsiyasi muhim ahamiyatga ega va bozorda talabni o’rganish yoki marketologlar atamasi bilan aytganda «iste’molchini tahlil etish»- bozorlar holatini tahlil etishdagi birinchi bosqich hisoblanadi. U uch tarkibiy qismga bo’linadi: bozor segmentatsiyasi; iste’molchi talabi sabablarini o’rganish; qondirilmagan yextiyojlarni aniqlash. Bozor segmentatsiyasi talabni qondirishga tabaqalangan holda yondashuvga, tovarlarning turi, sifati va miqdoriga ko’ra har xil talab qo’yadigan iste’molchilarni guruhlarga ajratishda turli mezonlar qo’llashga asoslanadi, ya’ni bozor bir jinsli hodisa tarzida emas, balki ayrim-ayrim segmentlar majmui tarzida, har bir segment doirasida alohida o’ziga xos bir talab namoyon bo’ladigan hodisa tarzida olib qaraladi. Bozorda xaridorlarning ma’lum bir tovarga bo’lgan talablari xilma-xildir, har bir xaridorning o’zining didi bor. Xaridorning talabi, xohishi, yextiyoji, turmush tarzi, tovar sotib olishdagi xulq-atvori haqidagi ma’lumotlar samarali marketing tadbirlari ishlab chiqish va amalga oshirish imkoniyatlarini vujudga keltiradi. Ya’ni bozor segmentatsiyasi xaridorlarning talabiga muvofiq tovarni taklif yetilishini va tovarga talabni kat’iyligini ta’minlaydi. Demak, xaridorlarning tovarlarni sotib olishdagi xulq-atvorlari, talabi va tovarlarga munosabatidagi xususiyatlariga qarab, guruhlarga ajratishni bozor segmentatsiyasi deyiladi. Bozorni segmentlash orqali, xo’jalik yurituvchi sub’ekt quyidagi maqsadlarni ko’zlaydi:  iste’molchilarni hoxish va talabini maksimal ravishda hisobga olish;  tovarni (xizmatni) va xo’jalik yurituvchi sub’ektni raqobatbardoshligini ta’minlash;  xo’jalik yurituvchi sub’ektni harajatlarini optimallashtirish;  xo’jalik yurituvchi sub’ektni marketing strategiyasini samaradorligini oshirish;  raqobatchilardan xolis bo’lgan segmentlarga ketish. Segmentlashning asosiy maqsadi bozordagi xatti-harakatlarni o’rganib,
ularning obrazini (modelini) va kelajakdagi ehtiyoj talablarni tasavvur qilishdan
iborat. Hozirgi raqobatda yutib chiqishning asosiy sharti yangi, yuqori sifatli tovar
va  kompleks  servis  texnika  xizmatlarni  hamda  samarali  sotish  usullarini
qo’llashdan iborat bo’lib qoldi. Ana shu talablar asosida marketing tadqiqotlarining
ustuvor  turi  iste’molchilarni  o’rganish  va  navbatida  bozorni  segmentlashdan
boshlanadi, chunki bozor bir xil sub’ektlardan tashkil topgan emas.
8.2. Bozor segmentatsiyasining xususiyatlari
Bozorni segmentlash, bozorni o’rganishning asosiy usulidir.Uning yordamida
bozor  (uning  tarkibiy  qismlari)  segmentlarga  bo’linadi.  Bozor  segmenti-bu
iste’molchilar, tovarlar, raqobatchilarning shunday ajratilgan qismiki, ular uchun
umumiy  xususiyatlar  xosdir.  Bozorni  to’g’ri  segmentlash,  shu  segmentning
spetsifik  yextiyojlariga  kat’iy  rioya  qilingan  holda  kam  xarajatlar  bilan  tovar
yetkazib  berishni  to’g’ri  tashkil  qilishdan  iboratdir.  Xalq  iste’moli  tovarlari
bozorini tadqiq etishda marketingga oid adabiyotlarda ikki turdagi mezonlar qabul
qilinadi. Birinchisi xaridorlarning daromadi, yoshi, jinsi, turar manzilgohi, oilaning
hayot tsikli, kasbi, turmush tarzi va shunga o’xshash umumiy belgilarni hisobga
oladi. Mezonlarning ikkinchi turi segmentlashni ijtimoiy guruhlarning kadriyatlari
tizimi yoki ularning marketing strategiyasining, masalan, yangi mahsulot, yangi
sotish  tizimi  kabi  vositalariga  ko’rsatadigan  qiziqishlari  asosida  olib  boradi.
Amaliyotda birinchi usul ko’proq qo’llaniladi, ikkinchi usulni qo’llash qo’shimcha
qiyinchiliklarni  keltirib  chiqaradi,  chunki  ijtimoiy  sotsiologiya  va  psihologiya
sohalarida bevosita tadqiqotlar olib borish yo’li bilan maxsus hisob-kitob ishlarini
amalga oshirish talab etiladi. 
Xaridorlarning  munosabatini  tabaqalashtiradigan  asosiy  omil  daromad
hisoblanadi.  Ko’pgina  mamlakatlarda  daromad  bo’yicha
 uch 
guruhga
segmentlashdan keng foydalaniladi.
Birinchi guruh, eng yuqori daromadga ega bo’lgan xaridorlar, amalda ular
jami xaridorlarning 10 % ini tashkil etadi. Ular eng oliy navli tovarlarni xarid
etadilar, xarid quvvati hamda o’z guruhi izzat nafsi bunga imkon beradi. Bunday
Logotip
ularning obrazini (modelini) va kelajakdagi ehtiyoj talablarni tasavvur qilishdan iborat. Hozirgi raqobatda yutib chiqishning asosiy sharti yangi, yuqori sifatli tovar va kompleks servis texnika xizmatlarni hamda samarali sotish usullarini qo’llashdan iborat bo’lib qoldi. Ana shu talablar asosida marketing tadqiqotlarining ustuvor turi iste’molchilarni o’rganish va navbatida bozorni segmentlashdan boshlanadi, chunki bozor bir xil sub’ektlardan tashkil topgan emas. 8.2. Bozor segmentatsiyasining xususiyatlari Bozorni segmentlash, bozorni o’rganishning asosiy usulidir.Uning yordamida bozor (uning tarkibiy qismlari) segmentlarga bo’linadi. Bozor segmenti-bu iste’molchilar, tovarlar, raqobatchilarning shunday ajratilgan qismiki, ular uchun umumiy xususiyatlar xosdir. Bozorni to’g’ri segmentlash, shu segmentning spetsifik yextiyojlariga kat’iy rioya qilingan holda kam xarajatlar bilan tovar yetkazib berishni to’g’ri tashkil qilishdan iboratdir. Xalq iste’moli tovarlari bozorini tadqiq etishda marketingga oid adabiyotlarda ikki turdagi mezonlar qabul qilinadi. Birinchisi xaridorlarning daromadi, yoshi, jinsi, turar manzilgohi, oilaning hayot tsikli, kasbi, turmush tarzi va shunga o’xshash umumiy belgilarni hisobga oladi. Mezonlarning ikkinchi turi segmentlashni ijtimoiy guruhlarning kadriyatlari tizimi yoki ularning marketing strategiyasining, masalan, yangi mahsulot, yangi sotish tizimi kabi vositalariga ko’rsatadigan qiziqishlari asosida olib boradi. Amaliyotda birinchi usul ko’proq qo’llaniladi, ikkinchi usulni qo’llash qo’shimcha qiyinchiliklarni keltirib chiqaradi, chunki ijtimoiy sotsiologiya va psihologiya sohalarida bevosita tadqiqotlar olib borish yo’li bilan maxsus hisob-kitob ishlarini amalga oshirish talab etiladi. Xaridorlarning munosabatini tabaqalashtiradigan asosiy omil daromad hisoblanadi. Ko’pgina mamlakatlarda daromad bo’yicha uch guruhga segmentlashdan keng foydalaniladi. Birinchi guruh, eng yuqori daromadga ega bo’lgan xaridorlar, amalda ular jami xaridorlarning 10 % ini tashkil etadi. Ular eng oliy navli tovarlarni xarid etadilar, xarid quvvati hamda o’z guruhi izzat nafsi bunga imkon beradi. Bunday
guruhlar har bir mamlakatda bor, ularning daromad miqdori shu mamlakatning
umumiy boyligiga bog’liq bo’ladi. 
Ikkinchi guruh - har bir mamlakatdagi o’rtacha daromad egalaridir,ularning
soni juda ko’p, garchi bu guruh ichida yana o’ziga xos tabaqalanish bo’lsa-da,
umuman olganda shu mamlakatda bozorning umumiy standartini belgilaydigan,
yalpi tovarlarning asosiy xaridorlari shular hisoblanadi.
Uchinchi guruh  -  bir  shaxs  hisobiga  eng  kam  daromad  oladigan
xaridorlardan  iborat.  Ular  aksariyat  hollarda  ijtimoiy  ta’minotning  turli
ko’rinishlaridan foydalanadilar,  o’z daromadlarining 80 % iga yaqinini  asosiy
yextiyojlarni qondirishga sarflaydilar.
Bozorni segmentlarga ajratish xaridorlarning talab va ehtiyojlarini aniqlash
masalasini hal etishning edial vositasi bo’la olmaydi, ammo shunga qaramay bu
usul ishbilarmonlarni bu boradagi ishlarga qiziqtirish uchun qimmatli ma’lumotlar
beradi.
Iste’mol bozori va texnik-ishlab chiqarish maqsadidagi mahsulot bozorlarini
segmentlash,  xaridorning  sifat  marka,  narx,  reklama,  tovar  harakati  shartlari
saqlash  haqidagi  fikrlari  asosida  amalga  oshirilishi  mumkin.  Bozorning  tovar
bo’yicha segmentlanishi raqobatchilar uchun sirli bo’lgan tovar o’lchamlarini, bu
sohadagi  raqobatchilar  faoliyati  va  zafarlarini  sonini  aniqlash  imkoniyatini
kompaniya va firmalarga beradi. Bozor tovarlar bo’yicha segmentlanganda, shu
tovar foydalanuvchilarning guruhi, ularning yo’nalishlari, foydalanish maqsadlari,
nisbatan ahamiyatli parametrlarini aniqlash imkonini beradi.
Marketingni boshqarishda alohida yetibor berilayotgan segmentatsiya belgisi -
bu xaridorni sotib olishdagi xulq-atvoridagi belgilari hisoblanadi. Filipp Kotler
o’zining kitobida bir necha belgilarni ko’rsatib o’tadi. Ular quyidagilar:
Tovarni sotib olish sababiga ko’ra doimiy, alohida sabablarga ko’ra.
Sotib olishdan manfaatiga ko’ra. Sifati, xizmat ko’rsatish turlari. Iqtisod qilish
uchun.
Foydalanuvchi sifatidagi o’rniga qarab:
  foydalanmaydigan;
  oldin foydalangan;
  doimiy foydalanuvchi;
Logotip
guruhlar har bir mamlakatda bor, ularning daromad miqdori shu mamlakatning umumiy boyligiga bog’liq bo’ladi. Ikkinchi guruh - har bir mamlakatdagi o’rtacha daromad egalaridir,ularning soni juda ko’p, garchi bu guruh ichida yana o’ziga xos tabaqalanish bo’lsa-da, umuman olganda shu mamlakatda bozorning umumiy standartini belgilaydigan, yalpi tovarlarning asosiy xaridorlari shular hisoblanadi. Uchinchi guruh - bir shaxs hisobiga eng kam daromad oladigan xaridorlardan iborat. Ular aksariyat hollarda ijtimoiy ta’minotning turli ko’rinishlaridan foydalanadilar, o’z daromadlarining 80 % iga yaqinini asosiy yextiyojlarni qondirishga sarflaydilar. Bozorni segmentlarga ajratish xaridorlarning talab va ehtiyojlarini aniqlash masalasini hal etishning edial vositasi bo’la olmaydi, ammo shunga qaramay bu usul ishbilarmonlarni bu boradagi ishlarga qiziqtirish uchun qimmatli ma’lumotlar beradi. Iste’mol bozori va texnik-ishlab chiqarish maqsadidagi mahsulot bozorlarini segmentlash, xaridorning sifat marka, narx, reklama, tovar harakati shartlari saqlash haqidagi fikrlari asosida amalga oshirilishi mumkin. Bozorning tovar bo’yicha segmentlanishi raqobatchilar uchun sirli bo’lgan tovar o’lchamlarini, bu sohadagi raqobatchilar faoliyati va zafarlarini sonini aniqlash imkoniyatini kompaniya va firmalarga beradi. Bozor tovarlar bo’yicha segmentlanganda, shu tovar foydalanuvchilarning guruhi, ularning yo’nalishlari, foydalanish maqsadlari, nisbatan ahamiyatli parametrlarini aniqlash imkonini beradi. Marketingni boshqarishda alohida yetibor berilayotgan segmentatsiya belgisi - bu xaridorni sotib olishdagi xulq-atvoridagi belgilari hisoblanadi. Filipp Kotler o’zining kitobida bir necha belgilarni ko’rsatib o’tadi. Ular quyidagilar: Tovarni sotib olish sababiga ko’ra doimiy, alohida sabablarga ko’ra. Sotib olishdan manfaatiga ko’ra. Sifati, xizmat ko’rsatish turlari. Iqtisod qilish uchun. Foydalanuvchi sifatidagi o’rniga qarab:  foydalanmaydigan;  oldin foydalangan;  doimiy foydalanuvchi;
  yangi foydalanuvchi;
  endi foydalanmoqchi bo’lgan;
  tovarlarga bo’lgan munosabatga qarab.
Yuqorida  aytib  o’tilgan  belgilar  xaridorni  xarakterini  to’la-to’kis  ochib
berishga, uni tovarga bo’lgan munosabati va sotib olish imkoniyatini aniqlashga
imkoniyatini aniqlashga yordam beradi.
8.3. Bozor segmentatsiyasi turlari
Bozorni  segmentlash  marketing  kontseptsiyasining  xususiyatlaridan  biri
bo’lib, xaridor tomonidan tovarlarning u yoki bu turini tanlash jarayonini tahlil
qilish bozor segmentining ko’pligini ajratishga imkon beradi.
Bozorni segmentlarga bo’lishni o’tkazish xaridorlarning tovarga talablari va
xaridorlar tavsiflari to’g’risidagi eng muvofiq bilimlarni talab qiladi.
Bozorni segmentlash
Segmentlashni xarakterdan 
boglikligiga kura
Iste’molchilar turiga ko’ra
makrosegmentlash
mikrosegmentlash
Ichkarida 
segmentlash
Chuqur segmentlash
Avvaldan  
segmentlash
Yakuniy segmentlash
Iste’mol tovarlari 
iste’molchilarini segmentlash
Ishlab chiqarish texnik 
tovarlar bo’yicha 
iste’molchilarini segmentlash
Ikki turdagi tovar 
iste’molchilarini segmentlash
Logotip
 yangi foydalanuvchi;  endi foydalanmoqchi bo’lgan;  tovarlarga bo’lgan munosabatga qarab. Yuqorida aytib o’tilgan belgilar xaridorni xarakterini to’la-to’kis ochib berishga, uni tovarga bo’lgan munosabati va sotib olish imkoniyatini aniqlashga imkoniyatini aniqlashga yordam beradi. 8.3. Bozor segmentatsiyasi turlari Bozorni segmentlash marketing kontseptsiyasining xususiyatlaridan biri bo’lib, xaridor tomonidan tovarlarning u yoki bu turini tanlash jarayonini tahlil qilish bozor segmentining ko’pligini ajratishga imkon beradi. Bozorni segmentlarga bo’lishni o’tkazish xaridorlarning tovarga talablari va xaridorlar tavsiflari to’g’risidagi eng muvofiq bilimlarni talab qiladi. Bozorni segmentlash Segmentlashni xarakterdan boglikligiga kura Iste’molchilar turiga ko’ra makrosegmentlash mikrosegmentlash Ichkarida segmentlash Chuqur segmentlash Avvaldan segmentlash Yakuniy segmentlash Iste’mol tovarlari iste’molchilarini segmentlash Ishlab chiqarish texnik tovarlar bo’yicha iste’molchilarini segmentlash Ikki turdagi tovar iste’molchilarini segmentlash
Bozor segmentatsiyasi turlari
Makrosegmentlash  bozorlarni  hududlar,  mamlakatlar  bo’yicha  ularning
sanoatlashuviga qarab bo’lishni ko’zda to’tadi.
Mikrosegmentlash  esa  bir  mamlakat  iste’molchilarini  yanada  batafsilroq
mezonlar bo’yicha guruhlarga bo’ladi.
Ichkarida  segmentlashda  segmentlash  jarayoni  keng  iste’molchi  guruhlari
bilan  boshlanib,  keyin  tovar  yoki  xizmatlarni  oxirgi  iste’molchilari
klassifikatsiyasiga bog’liqligiga qarab bosqichma-bosqich chuqurlashadi.
CHuqurda  segmentlash  tor  iste’molchi  guruhlari  (segmentlari)  bilan
boshlanib,  keyin  tovarni  ishlatish  va  qo’llanish  sohasidan  bog’liqligiga  qarab
kengaytirishni nazarda to’tadi.
Avvaldan segmentlash maksimal bozor segmentini o’rganishga mo’ljallangan
marketing tadqiqotining boshlangich bosqichidir.
Yakuniy  segmentlash  –  bozor  muhiti  sharoitlari  va  firmaning  o’z
imkoniyatlarini tartibga solib o’tkazishdagi bozor tahlilini yakunlovchi bosqichidir.
U  iste’molchilar  talabiga  va  firma  imkoniyatiga  javob  beruvchi  segmentga
tovarlarni pozitsiyalashtirish maqsadida bozorni optimal segmentini qidirish bilan
bog’liq.
Iste’molchilar  turiga  ko’ra  iste’mol  talabdagi  tovarlari  iste’molchilarni
segmentlash va ishlab chiqarish, texnik maqsadidagi tovar iste’molchilari bo’yicha
farq qiladi.
Tegishli  mahsulot  ishlab  chiqaruvchilar  nazarga  ilmagan  segment  bozor
darchasi deb ataladi. Bozor darchasi xech ham mahsulot tanqisligini bildirmaydi.
Bozor uyachasi shunday bozor segmentiki, uning uchun ushbu firma tovarlari
va ularni yetkazib berish imkoniyatlari eng qulay va munosibdir.
8.4. Bozor segmentatsiyasining asosiy tamoyillari
Bozor segmentatsiyasining tamoyillari quyidagilardir:
 Geografik tamoyil;
 Psixografik tamoyil;
Logotip
Bozor segmentatsiyasi turlari Makrosegmentlash bozorlarni hududlar, mamlakatlar bo’yicha ularning sanoatlashuviga qarab bo’lishni ko’zda to’tadi. Mikrosegmentlash esa bir mamlakat iste’molchilarini yanada batafsilroq mezonlar bo’yicha guruhlarga bo’ladi. Ichkarida segmentlashda segmentlash jarayoni keng iste’molchi guruhlari bilan boshlanib, keyin tovar yoki xizmatlarni oxirgi iste’molchilari klassifikatsiyasiga bog’liqligiga qarab bosqichma-bosqich chuqurlashadi. CHuqurda segmentlash tor iste’molchi guruhlari (segmentlari) bilan boshlanib, keyin tovarni ishlatish va qo’llanish sohasidan bog’liqligiga qarab kengaytirishni nazarda to’tadi. Avvaldan segmentlash maksimal bozor segmentini o’rganishga mo’ljallangan marketing tadqiqotining boshlangich bosqichidir. Yakuniy segmentlash – bozor muhiti sharoitlari va firmaning o’z imkoniyatlarini tartibga solib o’tkazishdagi bozor tahlilini yakunlovchi bosqichidir. U iste’molchilar talabiga va firma imkoniyatiga javob beruvchi segmentga tovarlarni pozitsiyalashtirish maqsadida bozorni optimal segmentini qidirish bilan bog’liq. Iste’molchilar turiga ko’ra iste’mol talabdagi tovarlari iste’molchilarni segmentlash va ishlab chiqarish, texnik maqsadidagi tovar iste’molchilari bo’yicha farq qiladi. Tegishli mahsulot ishlab chiqaruvchilar nazarga ilmagan segment bozor darchasi deb ataladi. Bozor darchasi xech ham mahsulot tanqisligini bildirmaydi. Bozor uyachasi shunday bozor segmentiki, uning uchun ushbu firma tovarlari va ularni yetkazib berish imkoniyatlari eng qulay va munosibdir. 8.4. Bozor segmentatsiyasining asosiy tamoyillari Bozor segmentatsiyasining tamoyillari quyidagilardir:  Geografik tamoyil;  Psixografik tamoyil;
 Demografik tamoyil;
 Xulq-atvor tamoyili;
 Xolat tamoyili.
Geografik tamoyil orqali bozorni joylashuvi, aholining soni va zichligi, tijorat
faoliyatining tuzilishi, regionni rivojlani dinamikasi, inflyatsiya darajasi, huquqiy
cheklashlar hisobga olinadi.
Psixografik tamoyil natijasida hayot tarzi, shaxsning tipi, jamoat holati kabi
hisobga olinib, turmush tarzi shaxsning o’z faoliyatida, qiziqishlarida, kat’iyatida
va  e’tikodlarida  o’z  aksini  topadi.  SHaxsning  turi  esa  hayotdan  mamnun,
melanholik, o’zgalardek ish kuruvchi, o’zbilarmon va boshqa hislatlarda bo’lishi
mumkin.
Demografik tamoyillarda oilani soni va sifat tarkibi, oilaning hayotiylik tsikli
bosqichi, daromadlilik darajasi, mashg’ulot turi, ma’lumoti, millati kabilar inobatga
olinadi hamda bozor segmentatsiyasining asosiy tamoyillaridan biri hisoblanadi.
Xulq-atvor  tamoyili  orqali  xarid  qilishga  yo’l,  foydalanuvchi  maqomi,
iste’mol jadalligi, bog’lanib qolish darajasi, tovar haqida ma’lumot berish, tovarga
bo’lgan munosabati hisobga olinadi.
8.5. Maqsadli bozor segmentlarini tanlash va tovarni bozordagi joylashish 
pozitsiyasi
Segmentlashni rejalashtirish jarayoni quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi:
1. Iste’molchilar talablari va tavsifnomalarini aniqlash
2. Iste’molchilarning turli-tumanligi va o’xshashligi tahlili
3. Iste’molchilar guruhlari sohasini ishlab chiqish
4. Iste’mol segmentini tanlash
5. Raqobat muhitida kompaniya o’rnini aniqlash
6. Barcha marketing-miks kompleksi chora-tadbirlari rejasini ishlab chiqish. 
Bozorni segmentatsiyasining rejalashtirish jarayonini tashkil etishda quyidagi
talablarga rioya qilish zarur:
 segmentlar o’zaro bir-biri bilan farq qilishi zarur
 har bir segmentga faqat iste’molchi talabiga mos keluvchisini kiritish zarur
Logotip
 Demografik tamoyil;  Xulq-atvor tamoyili;  Xolat tamoyili. Geografik tamoyil orqali bozorni joylashuvi, aholining soni va zichligi, tijorat faoliyatining tuzilishi, regionni rivojlani dinamikasi, inflyatsiya darajasi, huquqiy cheklashlar hisobga olinadi. Psixografik tamoyil natijasida hayot tarzi, shaxsning tipi, jamoat holati kabi hisobga olinib, turmush tarzi shaxsning o’z faoliyatida, qiziqishlarida, kat’iyatida va e’tikodlarida o’z aksini topadi. SHaxsning turi esa hayotdan mamnun, melanholik, o’zgalardek ish kuruvchi, o’zbilarmon va boshqa hislatlarda bo’lishi mumkin. Demografik tamoyillarda oilani soni va sifat tarkibi, oilaning hayotiylik tsikli bosqichi, daromadlilik darajasi, mashg’ulot turi, ma’lumoti, millati kabilar inobatga olinadi hamda bozor segmentatsiyasining asosiy tamoyillaridan biri hisoblanadi. Xulq-atvor tamoyili orqali xarid qilishga yo’l, foydalanuvchi maqomi, iste’mol jadalligi, bog’lanib qolish darajasi, tovar haqida ma’lumot berish, tovarga bo’lgan munosabati hisobga olinadi. 8.5. Maqsadli bozor segmentlarini tanlash va tovarni bozordagi joylashish pozitsiyasi Segmentlashni rejalashtirish jarayoni quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi: 1. Iste’molchilar talablari va tavsifnomalarini aniqlash 2. Iste’molchilarning turli-tumanligi va o’xshashligi tahlili 3. Iste’molchilar guruhlari sohasini ishlab chiqish 4. Iste’mol segmentini tanlash 5. Raqobat muhitida kompaniya o’rnini aniqlash 6. Barcha marketing-miks kompleksi chora-tadbirlari rejasini ishlab chiqish. Bozorni segmentatsiyasining rejalashtirish jarayonini tashkil etishda quyidagi talablarga rioya qilish zarur:  segmentlar o’zaro bir-biri bilan farq qilishi zarur  har bir segmentga faqat iste’molchi talabiga mos keluvchisini kiritish zarur