BUDJET TAQCHILLIGI VA DAVLAT QARZLARI
Davlat budjetining daromadlari va xarajatlari muvozanatda bo‘lishini taqozo
qiladi.
Lekin
ko‘pchilik
hollarda
davlat
budjeti
xarajatlarining
daromadlardan ortiqchaligi kuzatiladi, buning oqibatida budjet taqchilligi
ro‘y beradi. Bu holning sabablari ko‘p bo‘lib, ularning ichida davlatning jamiyat
hayotining barcha sohalaridagi rolining uzluksiz o‘sib borishi, uning iqtisodiy va
ijtimoiy vazifalarining kengayishi alohida o‘rin tutadi. Budjet taqchilligining
o‘sishi yoki kamayishi mutlaq miqdorda va uning yalpi ichki mahsulot (YaIM)ga
nisbatida aniq namoyon bo‘ladi.
Keyingi yillarda jahon iqtisodiyotidagi ayrim o‘zgarishlarning vujudga
kelishiga qaramasdan, budjet profitsitini saqlab qolishga erishilmoqda. Xususan,
2019 yilda maqsadga muvofiq yo‘naltirilgan chora-tadbirlar natijasida budjet
xarajatlari uning daromadlaridan ortish -0,5 foiz darajasida bo‘ldi (21.1-rasm).
21.1-rasm. Davlat budjeti ko‘rsatkichlari holati, foizda1.
Umuman olganda, davlat budjeti sohasidagi bunday natijalarni qo‘lga
kiritishda mamlakatimiz iqtisodiyotini bosqichma-bosqich o‘zgartirish va
erkinlashtirish, ilgari davlat zimmasida bo‘lgan bir qancha vazifalarning xususiy
sektorga o‘tkazish orqali davlat budjeti xarajatlarini optimallashtirish, yangi sanoat
yo‘nalishlarining rivojlantirilishi hamda xususiy sektor moliyaviy holatining
mustahkamlanishi, shuningdek, uning mamlakat iqtisodiyotidagi roli va ulushining
ortishi kabi omillar sezilarli ta’sir ko‘rsatdi.
Budjet
taqchilligining
o‘zgarishi
xo‘jalik
kon’yunkturasidagi
joriy
tebranishlar, ishlab chiqarishdagi davriy inqiroz va yuksalishlarni ham aks ettiradi,
inqirozlar davrida davlat budjet mablag‘lari hisobidan iqtisodiyotning ma’lum
sektorlarini moliyaviy ta’minlab turishga, umumdavlat ahamiyatiga ega bo‘lgan
tarmoqlarda investitsiyalar hajmini saqlab turishga majbur bo‘ladi. O‘rnatilgan
1 Manba: O‘zbеkiston Rеspublikasi Moliya vazirligi ma'lumotlari asosida hisoblandi.
, 3
0
, 4
0
4
,
0
,
0 3
2
0 ,
0 , 1
,
0 1
0 , 1
0 , 1
- 5
0 ,
6
,
-0
5
,
-0
4
-0 ,
3
,
-0
, 2
-0
,
-0 1
0
1
,
0
2
,
0
3
,
0
0 4
,
5
,
0
201 0
201 1
201 2
201 3
201 4
201 5
201 6
201 7
201 8
201 9
xalqaro standartlarga ko‘ra budjet taqchilligi YaIMning 2% darajasidan oshmasligi
lozim. Budjet taqchilligi, asosan, davlat qarzi hisobiga qoplanadi.
Davlat qarzi ichki va tashqi qarzlardan iborat bo‘ladi. Davlat ichki qarzi – bu
davlatning mamlakat ichida zayomlar va boshqa qimmatli qog‘ozlarini
chiqarish, turli nobudjet fondlari (sug‘urta fondi, ishsizlik bo‘yicha
sug‘urtalash fondi, pensiya fondi)dan qarz olish ko‘rinishidagi qarzlari.
Budjet taqchilligini moliyalashtirish (qoplash)ning muhim ko‘rinishlaridan
biri davlat krediti hisoblanadi. Davlat krediti – davlat qarz oluvchi yoki kreditor
sifatida maydonga tushadigan barcha moliyaviy-iqtisodiy munosabatlar
yig‘indisi.
Moliyaviy resurslarni davlat tomonidan qarzga olishning asosiy shakli – bu
davlat qarz majburiyatlari (zayomlari)ni chiqarish hisoblanadi. Ularni joylashtirish
jarayonida davlat aholi, banklar, savdo va sanoat kompaniyalarining vaqtincha
bo‘sh turgan pul mablag‘larini jalb qiladi.
Davlat o‘z majburiyatlarini nafaqat xususiy sektorda joylashtirishi, balki
ularni Markaziy bankda hisobga olishi ham mumkin. Bunda bank muomalaga
pulning tovar hajmining ko‘payishi bilan bog‘liq bo‘lmagan qo‘shimcha miqdorini
chiqaradi. Mazkur holda, davlat budjetini moliyalashtirish pul muomalasiga
to‘g‘ridan-to‘g‘ri inflyasion ta’sir ko‘rsatadi. Pul massasining o‘sishi jamiyat
haqiqiy boyligining ko‘payishi bilan birga bormaydi.
Davlat qarzlarining to‘xtovsiz ko‘payib borishi, milliy daromadni foiz
to‘lovlari shaklida tobora ko‘proq qayta taqsimlanishga olib keladi.
Katta budjet taqchilligi va davlat majburiyatlari bo‘yicha foiz to‘lovlari o‘sish
sharoitida davlat qarzlarini to‘lash vaqtini imkon darajada cho‘zishga harakat
qiladi. Buning uchun turli xil usullardan foydalanish mumkin. Jumladan davlat
o‘zining qisqa muddatli majburiyatlarini o‘rta va uzoq muddatli zayomlarga
almashtiradi. U o‘zining qisqa muddatli majburiyatlarini ancha yuqori foiz
bo‘yicha yangi, uzoq muddatli zayomlar chiqarish hisobiga ham sotib olishi
mumkin. Bunday turdagi tadbirlar qisqa davrli samara berishi va vaqtincha
davlatning moliyaviy ahvolini engillashtirishi mumkin, chunki u odatda kelgusida
foiz stavkasining oshishi va qarzlar umumiy miqdorining o‘sishi bilan bog‘liq.
Xo‘jalik hayoti baynalminallashuv jarayonlarining tez o‘sishi, xalqaro
kreditning jadal rivojlanishi natijasida davlat o‘ziga zarur bo‘lgan moliyaviy
resurslarni jalb qilish uchun bo‘sh pul mablag‘larining milliy chegaradan
tashqaridagi manbalaridan faol foydalanadi. Buning natijasida tashqi qarz vujudga
keladi. Davlat tashqi qarzi – xorijiy davlatlardan, ulardagi jismoniy va yuridik
shaxslardan, shuningdek, xalqaro moliyaviy tashkilotlardan olingan qarz.
Tashqi qarzning me’yoridan oshib ketishi milliy iqtisodiyotning rivojlanishiga
salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Agar tashqi qarz bo‘yicha to‘lovlar mamlakat tovar va
xizmatlari eksportidan tushumning ahamiyatli qismi, masalan, 20-25% dan oshib
ketsa, bu holat mamlakatning kredit bo‘yicha reytingini pasaytirib yuboradi.
Natijada, chetdan yangi qarz mablag‘larini jalb etish mushkullashadi. Shunga
ko‘ra, davlatlar muntazam ravishda tashqi qarzni tartibga solish chora-tadbirlarini
amalga oshirib boradilar. Bular qatoriga mamlakat oltin-valyuta zaxirasi hisobidan
qarzlarni to‘lab borish; kreditorlarning qarz to‘lov muddatlarini o‘zgartirishlari,
ayrim hollarda ularning ma’lum qismidan voz kechishlariga erishish; qarzlarni
mamlakatdagi ko‘chmas mulklar, qimmatli qog‘ozlar, kapitalda ishtirok etish va
boshqa huquqlarni sotish hisobiga to‘lash; xalqaro banklar va boshqa moliyaviy
tashkilotlardan yordam olish va h.k.
Demak, davlat o‘z faoliyatini moliyaviy resurslar bilan ta’minlashda ssuda
kapitallarining ham milliy bozoridan, ham tashqi bozoridan qarz olishi mumkin.
Xalqaro kreditning tez o‘sishi, kapitalning mamlakatlararo migratsiyasi mamlakat
va mintaqalar iqtisodiy o‘zaro bog‘liqligi chuqurlashuvining muqarrar natijasi
hisoblanadi. Xalqaro kredit moliyaviy resurslarni ham xususiy sektorning
ehtiyojlarini qondirish, ham davlat budjeti taqchilligini qoplash uchun jalb qilish
imkoniyatini sezilarli kengaytiradi. Shu bilan birga tashqi qarzlarning o‘sishi bir
qator boshqa muammolarni keltirib chiqaradi. Bu o‘rinda eng asosiy muammo
milliy iqtisodiyotning kreditor va debitor mamlakatlar iqtisodiyotiga
bog‘liqligining kuchayib borishi hisoblanib, bu jarayonni mamlakatdagi ichki
moliyaviy dastaklar bilan nazorat qilish imkoniyati bo‘lmay qoladi.