BUDJET TAQCHILLIGI VA DAVLAT QARZLARI

Yuklangan vaqt

2024-08-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

65,7 KB


 
 
 
 
 
 
BUDJET TAQCHILLIGI VA DAVLAT QARZLARI 
  
Davlat budjetining daromadlari va xarajatlari muvozanatda bo‘lishini taqozo 
qiladi. 
Lekin 
ko‘pchilik 
hollarda 
davlat 
budjeti 
xarajatlarining 
daromadlardan ortiqchaligi kuzatiladi, buning oqibatida budjet taqchilligi 
ro‘y beradi. Bu holning sabablari ko‘p bo‘lib, ularning ichida davlatning jamiyat 
hayotining barcha sohalaridagi rolining uzluksiz o‘sib borishi, uning iqtisodiy va 
ijtimoiy vazifalarining kengayishi alohida o‘rin tutadi. Budjet taqchilligining 
o‘sishi yoki kamayishi mutlaq miqdorda va uning yalpi ichki mahsulot (YaIM)ga 
nisbatida aniq namoyon bo‘ladi.   
Keyingi yillarda jahon iqtisodiyotidagi ayrim o‘zgarishlarning vujudga 
kelishiga qaramasdan, budjet profitsitini saqlab qolishga erishilmoqda. Xususan,  
2019 yilda maqsadga muvofiq yo‘naltirilgan chora-tadbirlar natijasida budjet 
xarajatlari uning daromadlaridan ortish -0,5 foiz darajasida bo‘ldi (21.1-rasm).      
BUDJET TAQCHILLIGI VA DAVLAT QARZLARI Davlat budjetining daromadlari va xarajatlari muvozanatda bo‘lishini taqozo qiladi. Lekin ko‘pchilik hollarda davlat budjeti xarajatlarining daromadlardan ortiqchaligi kuzatiladi, buning oqibatida budjet taqchilligi ro‘y beradi. Bu holning sabablari ko‘p bo‘lib, ularning ichida davlatning jamiyat hayotining barcha sohalaridagi rolining uzluksiz o‘sib borishi, uning iqtisodiy va ijtimoiy vazifalarining kengayishi alohida o‘rin tutadi. Budjet taqchilligining o‘sishi yoki kamayishi mutlaq miqdorda va uning yalpi ichki mahsulot (YaIM)ga nisbatida aniq namoyon bo‘ladi. Keyingi yillarda jahon iqtisodiyotidagi ayrim o‘zgarishlarning vujudga kelishiga qaramasdan, budjet profitsitini saqlab qolishga erishilmoqda. Xususan, 2019 yilda maqsadga muvofiq yo‘naltirilgan chora-tadbirlar natijasida budjet xarajatlari uning daromadlaridan ortish -0,5 foiz darajasida bo‘ldi (21.1-rasm).  
 
 
21.1-rasm. Davlat budjeti ko‘rsatkichlari holati, foizda1.  
Umuman olganda, davlat budjeti sohasidagi bunday natijalarni qo‘lga 
kiritishda mamlakatimiz iqtisodiyotini bosqichma-bosqich o‘zgartirish va  
erkinlashtirish, ilgari davlat zimmasida bo‘lgan bir qancha vazifalarning xususiy 
sektorga o‘tkazish orqali davlat budjeti xarajatlarini optimallashtirish, yangi sanoat 
yo‘nalishlarining rivojlantirilishi hamda xususiy sektor moliyaviy holatining 
mustahkamlanishi, shuningdek, uning mamlakat iqtisodiyotidagi roli va ulushining 
ortishi kabi omillar sezilarli ta’sir ko‘rsatdi.   
Budjet 
taqchilligining 
o‘zgarishi 
xo‘jalik 
kon’yunkturasidagi 
joriy 
tebranishlar, ishlab chiqarishdagi davriy inqiroz va yuksalishlarni ham aks ettiradi, 
inqirozlar davrida davlat budjet mablag‘lari hisobidan iqtisodiyotning ma’lum 
sektorlarini moliyaviy ta’minlab turishga, umumdavlat ahamiyatiga ega bo‘lgan 
tarmoqlarda investitsiyalar hajmini saqlab turishga majbur bo‘ladi. O‘rnatilgan 
                                           
1 Manba: O‘zbеkiston Rеspublikasi Moliya vazirligi ma'lumotlari asosida hisoblandi.  
, 3 
0 
, 4 
0 
4 
, 
0 
, 
0 3 
2 
0 , 
0 , 1 
, 
0 1 
0 , 1 
0 , 1 
- 5 
0 , 
6 
, 
-0 
5 
, 
-0 
4 
-0 , 
3 
, 
-0 
, 2 
-0 
, 
-0 1 
0 
1 
, 
0 
2 
, 
0 
3 
, 
0 
0 4 
, 
5 
, 
0 
201 0 
201 1 
201 2 
201 3 
201 4 
201 5 
201 6 
201 7 
201 8 
201 9 
  
21.1-rasm. Davlat budjeti ko‘rsatkichlari holati, foizda1. Umuman olganda, davlat budjeti sohasidagi bunday natijalarni qo‘lga kiritishda mamlakatimiz iqtisodiyotini bosqichma-bosqich o‘zgartirish va erkinlashtirish, ilgari davlat zimmasida bo‘lgan bir qancha vazifalarning xususiy sektorga o‘tkazish orqali davlat budjeti xarajatlarini optimallashtirish, yangi sanoat yo‘nalishlarining rivojlantirilishi hamda xususiy sektor moliyaviy holatining mustahkamlanishi, shuningdek, uning mamlakat iqtisodiyotidagi roli va ulushining ortishi kabi omillar sezilarli ta’sir ko‘rsatdi. Budjet taqchilligining o‘zgarishi xo‘jalik kon’yunkturasidagi joriy tebranishlar, ishlab chiqarishdagi davriy inqiroz va yuksalishlarni ham aks ettiradi, inqirozlar davrida davlat budjet mablag‘lari hisobidan iqtisodiyotning ma’lum sektorlarini moliyaviy ta’minlab turishga, umumdavlat ahamiyatiga ega bo‘lgan tarmoqlarda investitsiyalar hajmini saqlab turishga majbur bo‘ladi. O‘rnatilgan 1 Manba: O‘zbеkiston Rеspublikasi Moliya vazirligi ma'lumotlari asosida hisoblandi. , 3 0 , 4 0 4 , 0 , 0 3 2 0 , 0 , 1 , 0 1 0 , 1 0 , 1 - 5 0 , 6 , -0 5 , -0 4 -0 , 3 , -0 , 2 -0 , -0 1 0 1 , 0 2 , 0 3 , 0 0 4 , 5 , 0 201 0 201 1 201 2 201 3 201 4 201 5 201 6 201 7 201 8 201 9  
 
xalqaro standartlarga ko‘ra budjet taqchilligi YaIMning 2% darajasidan oshmasligi 
lozim. Budjet taqchilligi, asosan, davlat qarzi hisobiga qoplanadi.  
Davlat qarzi ichki va tashqi qarzlardan iborat bo‘ladi. Davlat ichki qarzi – bu 
davlatning mamlakat ichida zayomlar va boshqa qimmatli qog‘ozlarini 
chiqarish, turli nobudjet fondlari (sug‘urta fondi, ishsizlik bo‘yicha 
sug‘urtalash fondi, pensiya fondi)dan qarz olish ko‘rinishidagi qarzlari.    
Budjet taqchilligini moliyalashtirish (qoplash)ning muhim ko‘rinishlaridan 
biri davlat krediti hisoblanadi. Davlat krediti – davlat qarz oluvchi yoki kreditor 
sifatida maydonga tushadigan barcha moliyaviy-iqtisodiy munosabatlar  
yig‘indisi.  
Moliyaviy resurslarni davlat tomonidan qarzga olishning asosiy shakli – bu 
davlat qarz majburiyatlari (zayomlari)ni chiqarish hisoblanadi. Ularni joylashtirish 
jarayonida davlat aholi, banklar, savdo va sanoat kompaniyalarining vaqtincha 
bo‘sh turgan pul mablag‘larini jalb qiladi.  
Davlat o‘z majburiyatlarini nafaqat xususiy sektorda joylashtirishi, balki 
ularni Markaziy bankda hisobga olishi ham mumkin. Bunda bank muomalaga 
pulning tovar hajmining ko‘payishi bilan bog‘liq bo‘lmagan qo‘shimcha miqdorini 
chiqaradi. Mazkur holda, davlat budjetini moliyalashtirish pul muomalasiga 
to‘g‘ridan-to‘g‘ri inflyasion ta’sir ko‘rsatadi. Pul massasining o‘sishi jamiyat 
haqiqiy boyligining ko‘payishi bilan birga bormaydi.  
Davlat qarzlarining to‘xtovsiz ko‘payib borishi, milliy daromadni foiz 
to‘lovlari shaklida tobora ko‘proq qayta taqsimlanishga olib keladi.  
Katta budjet taqchilligi va davlat majburiyatlari bo‘yicha foiz to‘lovlari o‘sish 
sharoitida davlat qarzlarini to‘lash vaqtini imkon darajada cho‘zishga harakat 
qiladi. Buning uchun turli xil usullardan foydalanish mumkin. Jumladan davlat 
o‘zining qisqa muddatli majburiyatlarini o‘rta va uzoq muddatli zayomlarga 
xalqaro standartlarga ko‘ra budjet taqchilligi YaIMning 2% darajasidan oshmasligi lozim. Budjet taqchilligi, asosan, davlat qarzi hisobiga qoplanadi. Davlat qarzi ichki va tashqi qarzlardan iborat bo‘ladi. Davlat ichki qarzi – bu davlatning mamlakat ichida zayomlar va boshqa qimmatli qog‘ozlarini chiqarish, turli nobudjet fondlari (sug‘urta fondi, ishsizlik bo‘yicha sug‘urtalash fondi, pensiya fondi)dan qarz olish ko‘rinishidagi qarzlari. Budjet taqchilligini moliyalashtirish (qoplash)ning muhim ko‘rinishlaridan biri davlat krediti hisoblanadi. Davlat krediti – davlat qarz oluvchi yoki kreditor sifatida maydonga tushadigan barcha moliyaviy-iqtisodiy munosabatlar yig‘indisi. Moliyaviy resurslarni davlat tomonidan qarzga olishning asosiy shakli – bu davlat qarz majburiyatlari (zayomlari)ni chiqarish hisoblanadi. Ularni joylashtirish jarayonida davlat aholi, banklar, savdo va sanoat kompaniyalarining vaqtincha bo‘sh turgan pul mablag‘larini jalb qiladi. Davlat o‘z majburiyatlarini nafaqat xususiy sektorda joylashtirishi, balki ularni Markaziy bankda hisobga olishi ham mumkin. Bunda bank muomalaga pulning tovar hajmining ko‘payishi bilan bog‘liq bo‘lmagan qo‘shimcha miqdorini chiqaradi. Mazkur holda, davlat budjetini moliyalashtirish pul muomalasiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri inflyasion ta’sir ko‘rsatadi. Pul massasining o‘sishi jamiyat haqiqiy boyligining ko‘payishi bilan birga bormaydi. Davlat qarzlarining to‘xtovsiz ko‘payib borishi, milliy daromadni foiz to‘lovlari shaklida tobora ko‘proq qayta taqsimlanishga olib keladi. Katta budjet taqchilligi va davlat majburiyatlari bo‘yicha foiz to‘lovlari o‘sish sharoitida davlat qarzlarini to‘lash vaqtini imkon darajada cho‘zishga harakat qiladi. Buning uchun turli xil usullardan foydalanish mumkin. Jumladan davlat o‘zining qisqa muddatli majburiyatlarini o‘rta va uzoq muddatli zayomlarga  
 
almashtiradi. U o‘zining qisqa muddatli majburiyatlarini ancha yuqori foiz 
bo‘yicha yangi, uzoq muddatli zayomlar chiqarish hisobiga ham sotib olishi 
mumkin. Bunday turdagi tadbirlar qisqa davrli samara berishi va vaqtincha 
davlatning moliyaviy ahvolini engillashtirishi mumkin, chunki u odatda kelgusida 
foiz stavkasining oshishi va qarzlar umumiy miqdorining o‘sishi bilan bog‘liq.  
Xo‘jalik hayoti baynalminallashuv jarayonlarining tez o‘sishi, xalqaro 
kreditning jadal rivojlanishi natijasida davlat o‘ziga zarur bo‘lgan moliyaviy 
resurslarni jalb qilish uchun bo‘sh pul mablag‘larining milliy chegaradan 
tashqaridagi manbalaridan faol foydalanadi. Buning natijasida tashqi qarz vujudga 
keladi. Davlat tashqi qarzi – xorijiy davlatlardan, ulardagi jismoniy va yuridik 
shaxslardan, shuningdek, xalqaro moliyaviy tashkilotlardan olingan qarz.    
Tashqi qarzning me’yoridan oshib ketishi milliy iqtisodiyotning rivojlanishiga 
salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Agar tashqi qarz bo‘yicha to‘lovlar mamlakat tovar va 
xizmatlari eksportidan tushumning ahamiyatli qismi, masalan, 20-25% dan oshib 
ketsa, bu holat mamlakatning kredit bo‘yicha reytingini pasaytirib yuboradi. 
Natijada, chetdan yangi qarz mablag‘larini jalb etish mushkullashadi. Shunga 
ko‘ra, davlatlar muntazam ravishda tashqi qarzni tartibga solish chora-tadbirlarini 
amalga oshirib boradilar. Bular qatoriga mamlakat oltin-valyuta zaxirasi hisobidan 
qarzlarni to‘lab borish; kreditorlarning qarz to‘lov muddatlarini o‘zgartirishlari, 
ayrim hollarda ularning ma’lum qismidan voz kechishlariga erishish; qarzlarni 
mamlakatdagi ko‘chmas mulklar, qimmatli qog‘ozlar, kapitalda ishtirok etish va 
boshqa huquqlarni sotish hisobiga to‘lash; xalqaro banklar va boshqa moliyaviy 
tashkilotlardan yordam olish va h.k.      
Demak, davlat o‘z faoliyatini moliyaviy resurslar bilan ta’minlashda ssuda 
kapitallarining ham milliy bozoridan, ham tashqi bozoridan qarz olishi mumkin.  
almashtiradi. U o‘zining qisqa muddatli majburiyatlarini ancha yuqori foiz bo‘yicha yangi, uzoq muddatli zayomlar chiqarish hisobiga ham sotib olishi mumkin. Bunday turdagi tadbirlar qisqa davrli samara berishi va vaqtincha davlatning moliyaviy ahvolini engillashtirishi mumkin, chunki u odatda kelgusida foiz stavkasining oshishi va qarzlar umumiy miqdorining o‘sishi bilan bog‘liq. Xo‘jalik hayoti baynalminallashuv jarayonlarining tez o‘sishi, xalqaro kreditning jadal rivojlanishi natijasida davlat o‘ziga zarur bo‘lgan moliyaviy resurslarni jalb qilish uchun bo‘sh pul mablag‘larining milliy chegaradan tashqaridagi manbalaridan faol foydalanadi. Buning natijasida tashqi qarz vujudga keladi. Davlat tashqi qarzi – xorijiy davlatlardan, ulardagi jismoniy va yuridik shaxslardan, shuningdek, xalqaro moliyaviy tashkilotlardan olingan qarz. Tashqi qarzning me’yoridan oshib ketishi milliy iqtisodiyotning rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Agar tashqi qarz bo‘yicha to‘lovlar mamlakat tovar va xizmatlari eksportidan tushumning ahamiyatli qismi, masalan, 20-25% dan oshib ketsa, bu holat mamlakatning kredit bo‘yicha reytingini pasaytirib yuboradi. Natijada, chetdan yangi qarz mablag‘larini jalb etish mushkullashadi. Shunga ko‘ra, davlatlar muntazam ravishda tashqi qarzni tartibga solish chora-tadbirlarini amalga oshirib boradilar. Bular qatoriga mamlakat oltin-valyuta zaxirasi hisobidan qarzlarni to‘lab borish; kreditorlarning qarz to‘lov muddatlarini o‘zgartirishlari, ayrim hollarda ularning ma’lum qismidan voz kechishlariga erishish; qarzlarni mamlakatdagi ko‘chmas mulklar, qimmatli qog‘ozlar, kapitalda ishtirok etish va boshqa huquqlarni sotish hisobiga to‘lash; xalqaro banklar va boshqa moliyaviy tashkilotlardan yordam olish va h.k. Demak, davlat o‘z faoliyatini moliyaviy resurslar bilan ta’minlashda ssuda kapitallarining ham milliy bozoridan, ham tashqi bozoridan qarz olishi mumkin.  
 
Xalqaro kreditning tez o‘sishi, kapitalning mamlakatlararo migratsiyasi mamlakat 
va mintaqalar iqtisodiy o‘zaro bog‘liqligi chuqurlashuvining muqarrar natijasi 
hisoblanadi. Xalqaro kredit moliyaviy resurslarni ham xususiy sektorning 
ehtiyojlarini qondirish, ham davlat budjeti taqchilligini qoplash uchun jalb qilish 
imkoniyatini sezilarli kengaytiradi. Shu bilan birga tashqi qarzlarning o‘sishi bir 
qator boshqa muammolarni keltirib chiqaradi. Bu o‘rinda eng asosiy muammo 
milliy iqtisodiyotning kreditor va debitor mamlakatlar  iqtisodiyotiga 
bog‘liqligining kuchayib borishi hisoblanib, bu jarayonni mamlakatdagi ichki 
moliyaviy dastaklar bilan nazorat qilish imkoniyati bo‘lmay qoladi.  
 
Xalqaro kreditning tez o‘sishi, kapitalning mamlakatlararo migratsiyasi mamlakat va mintaqalar iqtisodiy o‘zaro bog‘liqligi chuqurlashuvining muqarrar natijasi hisoblanadi. Xalqaro kredit moliyaviy resurslarni ham xususiy sektorning ehtiyojlarini qondirish, ham davlat budjeti taqchilligini qoplash uchun jalb qilish imkoniyatini sezilarli kengaytiradi. Shu bilan birga tashqi qarzlarning o‘sishi bir qator boshqa muammolarni keltirib chiqaradi. Bu o‘rinda eng asosiy muammo milliy iqtisodiyotning kreditor va debitor mamlakatlar iqtisodiyotiga bog‘liqligining kuchayib borishi hisoblanib, bu jarayonni mamlakatdagi ichki moliyaviy dastaklar bilan nazorat qilish imkoniyati bo‘lmay qoladi.