Burchak turlari. Yoyiq burchak. Burchak gradusi. 30, 45, 60, 90 gradusli
burchaklarni transporter yordamida o’lchash metodikasi
Reja:
1. Burchak turlari. Yoyiq burchak. Burchak gradusi.
2. 30, 45, 60, 90 gradusli burchaklarni transporter yordamida
o’lchash.
3. Soat millari. Shakllarni burish. Burchak simmetriyasi.
Burchak turlari. Yoyiq burchak. Burchak gradusi.
Toʻgʻri burchak
Toʻgʻri burchak deb gradus oʻlchovi 90darajaga teng burchakka aytiladi.
Toʻgʻri burchak toʻgʻri toʻrtburchak shaklidagi varaqning burchagi kabi
mukammal burchak shaklida boʻladi. Quyida toʻgʻri burchakka namuna keltirilgan.
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining 1999 yil 16 avgustdagi
«Umumiy o’rta ta’limning Davlat ta’lim standartlarini tasdiqlash to’g’risida»gi
Qaroriga asosan boshlang’ich ta’lim nihoyasida o’quvchilar matematikadan
egallashi lozim bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalarining minimal darajasi
belgilab berilgan. Jumladan, boshlang’ich sinf o’quvchilari geometrik figuralarga
oid quyidagi bilim, ko’nikma va malakalarni egallashlari shartdir:
-rasmlarda kesma, uchburchak, to’rtburchak (jumladan, to’g’ri to’rtburchak va
kvadrat), beshburchak va aylanalarni tanish;
-tevarak-atrofdagi geometrik shakllarni tanish va tora olish;
-kesma uzunligini o’lchash, berilgan uzunlikdagi kesma yasash, kesma
uzunligini ko’z bilan chamalab o’lchay olish;
-chizg’ich va sirkuldan foydalanib, to’g’ri to’rtburchak, kvadrat, uchburchak va
aylanalar yasay olish;
-ko’pburchak perimetrini, to’g’ri to’rtburchak yuzini va kvadrat birliklardan
tuzilgan figuralarning yuzini hisoblay olish;
-uzunlik (mm, sm, dm, m, km) va yuza (sm.kv., dm.kv., m.kv.) o’lchovi
birliklarini, ular orasidagi asosiy nisbatlarni bilish, o’z o’rnida qo’llay olish.
Ma’lumki, uzluksiz ta’lim tizimida boshlang’ich ta’lim umumiy o’rta
ta’limning tarkibiy qismi bo’lib hisoblanadi. 1-4-sinflarda o’rganiladigan
geometrik
material
5-6-sinflarda
o’rganiladigan
geometrik
materiallarni,
shuningdek, geometriya sistematik kursini o’rganish uchun asos yaratish lozim
bo’lganligidan, uning mazmunini tarkib toptirish va rivojlantirish bilan bog’liq
bo’lgan umumta’limiy maqsadlarni; yuqori sinflarda o’quvchilar tomonidan
geometrik materialni ongli va puxta o’zlashtirish uchun zaruriy shart-sharoit
yaratadigan geometrik tasavvurlar zahirasini hosil qilishga, ularning fazoviy
tasavvurlarini tarkib toptirishga va rivojlantirish bilan bog’liq bo’lgan maqsadlarini
amalga oshirishga qaratilgandir.
Bu maqsadlarni amalga oshirish uchun boshlang’ich sinflarda geometrik
material mazmunini aniqlashda geometrik figuralar (nuqta, to’g’ri chiziq, egri
chiziq kesmasi, siniq chiziq, burchak, ko’pburchak, aylana, doira) va ularning
elementlari haqida o’quvchilarda tasavvurlar tarkib toptirish bilan bir qatorda,
murakkab chizmalarda talab etilayotgan figuralarni ajratishga doir, o’quvchilarni
o’rab to’rgan predmetlar ichida ularga tanish bo’lgan figuralarni topishga doir,
geometrik figuralarni qirqish va qirqilgan bo’lakdardan yangi figuralar yasashga
doir, geometrik miqdorlar (kesma uzunligi, to’g’ri to’rtburchak yuzi)ga doir
mashqlarga katta e’tibor berilishi talab etiladi.
Shuni qayd etish lozimki, boshlang’ich sinflar matematika kursida geometrik
figuralar dastlab ta’lim vositasi rolini bajarib, hisob materiali sifatida qo’llaniladi.
Lekin matematika darslarida geometrik figuralarni hisoblash material sifatida
qo’llashda masalaning faqat arifmetik tomonigagina e’tibor qaratmasdan, balki bu
geometrik figuralarning elementar xossalari (masalan, ko’pburchakning uchlari va
tomonlari, aylana va doiraning markazi va hokazolar)ni o’quvchilar tomonidan
o’zlashtirishiga ham e’tibor berilishi maqsadga muvofiqdir, chunki bu xossalar
ko’p hollarda eksperimental yo’l bilan topiladi, Shuning uchun ham o’quvchilar
ba’zi hollarda xali ularni bir-biri bilan bog’lay olmaydilar.
Keyinchalik esa, geometrik materialni o’rganishda geometrik figuralar (nuqta,
to’g’ri va egri chiziq, to’g’ri chiziq kesmasi, siniq chiziq, burchak, ko’pburchak,
aylana va doira) haqida, ularning ba’zi sodda xossalari haqidagi tasavvurlar
sistemasini o’quvchilarda tarkib toptirishga e’tibor qaratiladi.
Geometrik figuralar va ularning xossalarini o’rganishda atrofdagi moddiy
narsalar, figuralarning tayyor modellari va chizmalaridan, turli xil vositalardan
keng foydalanish tavsiya etiladi. Bular geometrik figuralarning rangli kartondan
yoki qalin qog’ozdan tayyorlangan demonstratsion, butun sinf uchun mo’ljallangan
modellar, figuralar tasvirlangan plakatlar, diapozitiv, diafilmlar bo’lishi mumkin.
O’quvchilar geometrik figuralarning modellari bilan tajriba o’tkazib,
figuraning rangi, materiali, katta-kichikligi bu figura uchun muhim bo’lmagan
belgilar ekanligini tushunib yetib, o’rganilayotgan geometrik figura uchun muhim
bo’lgan belgilarni aniqlaydilar.
Ayrim geometrik figuralarni o’rganishda o’quvchilar bilan birgalikda qo’lda
ko’rgazmali qurollar tayyorlashga e’tibor berilishi kerak bo’ladi. Bular masalan,
to’g’ri burchak modeli, ko’pburchaklar modellari (shu jumladan, to’g’ri
to’rtburchaklar va kvadratlar) va boshqalar bo’lishi mumkin.
Boshlang’ich
sinflarda
geometrik
elementlarini
o’rganishning
asosiy
maqsadlaridan biri o’quvchilarning fazoviy tasavvurlarini tarkib toptirish va
rivojlantirishdan iboratdir. Bu maqsadni amalga oshirish uchun ko’p hollarda va
ayniqsa, fazoviy tasavvurlarni tarkib toptirishning dastlabki bosqichlarida
o’quvchilarning amaliy ishlariga katta ahamiyat berilishi talab etiladi. O’z qo’li
bilan modellar yasab, chizmalarni o’zi chizib, ularni qirqib, qirqilgan figuralardan
yangi figuralar yasash bilan bog’liq bo’lgan amaliy ishlarni bajargan
o’quvchilarning fazoviy tasavvurlari ob’ektni passiv holda, faqat kuzatish bilan
cheklangan holda o’rgangan o’quvchining geometrik tasavvurlariga nisbatan ongli
va mustahkam bo’ladi.
Boshlang’ich sinflarda geometriya elementlarini o’rganishda o’rganilayotgan
material tizimi xususiyatlarini hisobga olgan holda, uning alohida yo’nalishlarini
ajrata olishlik muhim ahamiyat kasb etadi, chunki o’rganilishi lozim bo’lgan
mashqlarning mazmuni va harakterini belgilashga imkoniyat yaratib konkret
darsda ulardan qaysi biri asosiy va qaysi biri tanishtiruv harakteriga ega ekanligini
aniqlashga yordam beradi. Masalan, boshlang’ich maktab matematika kursida
asosan kesma tushunchasini o’rganish ko’zda to’tilgan. Bu tushuncha haqida
tasavvur hosil qilish uchun «to’g’ri chiziq» tushunchasidan foydalanish kerak
bo’ladi. Lekin bunday o’qituvchi to’g’ri chiziq tushunchasi bilan o’quvchilarni
tanishtirishi zarur degan xulosa kelib chiqmasligi lozim, chunki bu holda asosan
maqsad o’quvchilarni kesma bilan tanishtirish bo’lib, to’g’ri chiziq tushunchasi
faqat tanishuv harakteriga ega bo’ladi. Shuning uchun ham o’quvchilar qisqa holda
to’g’ri chiziq va egri chiziqlar bilan tanishtirilgandan so’ng ularning kesma
to’g’risidagi bilimlari chuqur va asosli ravishda tarkib toptiriladi.
Boshlang’ich matematika kursida o’rganiladigan geometrik materiallar va
ularning o’quvchilarni geometrik tasavvurlarini tarkib toptirishda tutgan o’rnini
ko’rib o’taylik.
Boshlang’ich matematika kursi o’quv dasturiga asosan o’quvchilarda nuqta,
to’g’ri chiziq, egri chiziq va to’g’ri chiziq kesmasi haqida aniq tasavvurlarni tarkib
toptirish talab etiladi. Bu talablarni bajarish uchun yuqorida ko’rib o’tilganday
o’quvchilarning amaliy ishlarini tashkil etishga, hamda taqqoslash va qarama-
qarshi qo’yish usullariga katta e’tibor beriladi.
O’quvchilarda to’g’ri chiziq haqida dastlabki tasavvurni tarkib toptirish uchun
doskaga uchta o’quvchi chiqarilib, ikki o’quvchi bo’r surtilgan ipni doskaga ikki
nuqtaga qo’yib mahkam ushlab turadi, uchinchi o’quvchi esa ipni tarang tortib
turib qo’yib yuboradi, natijada doskada to’g’ri chiziq bir qismining obrazi hosil
bo’ladi. Uni har ikkila tomonga davom ettirish mumkinligi sinf o’quvchilariga
tushuntiriladi.
O’quvchilarni to’g’ri chiziq bilan tanishtirish bilan bir qatorda egri chiziq bilan
(taqqoslash asosida) tanishtirilishi yaxshi natija beradi. Masalan, agar tarang
tortilgan ip doskaga to’g’ri chiziq izini qoldirgan bo’lsa, egri chiziq haqida
tasavvur hosil qilish uchun u salqi holatga keltiriladi va qoldirgan iz egri chiziq
haqida tasavvur beradi.
O’quvchilarda to’g’ri chiziq va egri chiziq haqida sodda tasavvurlar tarkib
toptirilgach, endi ular to’g’ri chiziqni chizg’ich yordamida yasash bilan
tanishtiriladi.
O’quvchilar to’g’ri chiziq haqidagi tasavvurlarni ongli va to’g’ri tarkib
toptirishda faqat gorizontal chizilgan to’g’ri chiziqlardan foydalanmasdan, balki
vertikal yoki qiya holda to’g’ri chiziqlar chizish ham muhim ahamiyatga egadir.
Ko’p hollarda vertikal chizilgan to’g’ri chiziqlarni o’quvchilar anglay olmaydilar,
qiya chizilgan to’g’ri chiziqlarni esa «qiya chiziq» yoki ba’zi hollarda «egri
chiziq» deb ham ataydilar. O’quvchilarni to’g’ri chiziq va egri chiziqlarning ba’zi
bir xossalari bilan tanishtirish ham maqsadga muvofiqdir. Masalan, o’quvchilar bir
necha mashqlar bajarish natijasida bir nuqta orqali istalgancha to’g’ri va egri chiziq
o’tkazish mumkin, ikki nuqta orqali ham istalgancha egri chiziq o’tkazish mumkin,
lekin ikki nuqta orqali faqat bitta to’g’ri chiziq o’tkazish mumkin degan xulosaga
keladilar.
To’g’ri chiziq haqida o’quvchilarda tasavvur hosil qilishda qog’oz varagini
buklashdan foydalanish muhim ahamiyatga egadir. Bunda o’quvchilarning e’tibori
qog’oz varag’i qay usulda buklanmasin natija bari-bir bir xil bo’lishiga, ya’ni
to’g’ri chiziq tasviri hosil bo’lishiga qaratilishi lozim.
To’g’ri chiziq va egri chiziq haqida o’quvchilarda tasavvurlar hosil qilingach,
endi ularda to’g’ri chiziq kesmasi haqida tasavvurlar hosil qilishga o’tish mumkin.
Bunda ham amaliy ishdan foydalanish tavsiya etiladi: doskada tarang tortilgan ipni
qaychi bilan qirqilib, to’g’ri chiziq kesmasi haqida dastlabki tasavvur hosil
qilinadi. O’quvchilar daftarlariga chizilgan to’g’ri chiziqqa ikkita nuqta qo’yib,
chegarasi shu nuqtalardan iborat bo’lgan to’g’ri chiziqning kesmasi yoki qisqa
holda kesma hosil bo’lishini anglab yetadilar. Geometrik figuralarni belgilashda
harflardan foydalanish kiritilgandan so’ng endi kesmani belgilashda ikkita harfdan
foydalanish mumkinligiga va bu harflar kesmaning oxirlariga qo’yilishi haqida
tushuncha beriladi va «DE kesma» deb yozilgan bo’lsa D va Ye nuqtalar
kesmaning oxirlarini bildirishi haqida ma’lumot beriladi.
Boshlang’ich sinflar matematika kursining dasturiga asosan kesmalarning
uzunliklarini o’lchash va taqqoslashga katta e’tibor beriladi. Agar dastlab
kesmalarning uzunliklari kataklar bo’yicha va masshtabli chizg’ich yordamida
amalga oshirilsa, keyinchalik kesma uzunligini va masshtabli chizg’ich yordamida
o’lchash amalga oshiriladi.
O’quvchilarda kesmalar uzunliklarini o’lchash va taqqoslash ko’nikmalari
tarkib toptirilg’ach, berilgan uzunlikdaga kesmalar yasash, to’g’ri to’rtburchak
yasashga doir masalalarni yechish yo’li bilan ularning bilim ko’nikma va
malakalari mustahkamlanadi. Kesma to’g’risida tasavvurlarni mustahkamlash
uchun o’quvchilarni ularni o’rab to’rgan muhitdan to’g’ri chiziq kesmasini
ko’rsatishga doir mashqlar bilan (doskaning qirralari, shift bilan devorlar
tutashadigan joylar, partaning qirrasi va hokazolar) tanishtirish ham muhim
ahamiyat kasb etadi.
Boshlang’ich
sinflarda
matematika
kursida
birinchi
o’nlik
sonlarini
o’rganishda ko’pburchaklar didaktik, ya’ni sanoq vositalari sifatida qo’llaniladi.
So’ngra esa ko’pburchaklarning elementlari (tomonlari, burchaklari va uchlari)ni
o’rganishga kirishiladi. Masalan: uchburchak tushunchasini kiritishda o’quvchilar
har xil materiallardan (qog’ozdan, plastmassadan, yog’ochdan) qilingan, turli xil
kattalikdagi, rangdagi, ko’rinishdagi (o’tkir burchakli, o’tmas burchakli, teng yonli,
teng tomonli, turli tomonli) uchburchaklarni o’quvchilarga ko’rsatib, ularning
muhim bo’lmagan xossalari (turli xil materiallardan yasalganligi, rangi, katta-
kichikligi, turli ko’rinishga ega ekanligi)dan abstraktlashib, uchburchak uchun
asosiy muhim xossalar bu uning uchta uchi, uchta tomoni va uchta burchagi
mavjudligi ekanligiga e’tibor qaratishi kerak bo’ladi.
Metodik qo’llanmalarda bu ishni quyidagicha amalga oshirish tavsiya etiladi;
sinfga olib kirilgan har xil materiallardan qilingan turli xil rangdagi, kattalikdagi,
ko’rinishdagi uchburchaklarni o’quvchilarga ko’rsatib, o’qituvchi: «Bular
uchburchaklar. Ular bir-birlaridan rangi, katta-kichikligi, ko’rinishi bilan farq qilsa
ham, ularning hammasi bir xilda «uchburchaklar» deb ataladi. Kim aytadi, nega bu
figuralar (barcha olib kirgan uchburchaklarni ko’rsatadi) uchburchak deyiladi?»
(Chunki bularning uchtadan burchagi bor). O’qituvchi ko’rsatib turib gapiradi: «Bu
uchburchakning tomoni, bu uchburchakning uchi. Uchburchakning nechta tomoni
bor, nechta uchi bor?» O’quvchilar bu savollarga javob berish natijasida
uchburchakning
uchta
tomoniligini
anglab
yetadilar.
Shundan
keyin
o’quvchilarning o’zlaridagi uchburchak modellarida uchburchak elementlarini
ajratishadi. Bunda o’quvchilar uchburchakning uchi bu nuqta ekanligini,
uchburchakning tomoni esa kesma ekanini aniq tushunib olishlari muhimdir.
Uchburchakning yana bir elementi-burchagi bilan tanishtirishda o’quvchilar
birinchi marta burchak haqida tasavvurlarga ega bo’ladilar va bunda burchak
uchburchakning «uzib olingan burchagi» sifatida talqin etiladi.
Shuning uchun ham o’qituvchi uchburchak burchagini ko’rsatish bilan bir
qatorda (ko’rsatkichning bir uchini uchburchak uchiga qo’yib, uni burchakning bir
tomonidan ikkinchi tomonigacha burib boriladi) katta ko’rsatmalilik uchun
uchburchakning bir qismini-uning burchagini uzib olishi kerak.
O’quvchilar
o’zlari
kog’ozdan,
plastilin
va
cho’plardan
foydalanib,
uchburchaklar modellarini yasashi, daftarlarida uchburchak chizishi va ularni
bo’yashi, boshqa geometrik figuralar ichida uchburchaklarni ajratishga doir
mashqlarni bajarishlari muhim ahamiyaitga ega.
Bu mashqlarni bajarish natijasida o’quvchilar uchburchaklar elementlarini
ko’rsatishni: uchburchakning uchi (nuqtalarni ko’rsatishadi), uchburchakning
tomoni (kesmalarni ko’rsatishadi, bunda kesmaning bir uchidan ikkinchi uchigacha
ko’rsatiladi), uchburchakning burchaklarini anglab yetadilar.
O’quvchilarni
to’rtburchaklar,
beshburchaklar
va
oltiburchaklar
bilan
tanishtirish ham xuddi mana shu reja asosida amalga oshiriladi, bunda o’quvchilar
e’tborini o’rganilayotgan ko’pburchak nomi bilan uning elementlari soni o’rtasida
bog’liqlik mavjud ekanligiga qaratish lozim: uchburchak-uchta burchak, uchta uch,
uchta tomon, to’rtburchak- to’rtta burchak, to’rtta uch, to’rtta tomon va hokazo.
Bundan tashqari, o’quvchilar bu elementlar soni, ya’ni burchaklar, uchlar,
tomonlar soni teng bo’lishini tushunib yetadilar.