BURCHAKLAR VA ULARNING TURLARI
Mundarija
Kirish
1. Burchaklar kattaligi va ularning turlari haqida.
2. Uchburchak va uning turlari .
3. Geometrik figuralar haqidagi fazoviy tasavvurlar.
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar
Kirish
Mavzuning dolzarbligi. Geometriya sohasidagi eng katta hissa -Euclid (mil.
Avv. 365-300), "Elementlar" deb nomlangan asarlari bilan mashhur. Bugungi kunda
uning geometriya qoidalarini qo'llashda davom etmoqdamiz.
Boshlang'ich
va
o'rta
ta'lim orqali
rivojlanayotganingizda,
Evklid
geometriyasi va tekislik geometriyasini o'rganish davomida o'rganiladi. Biroq,
Evklidiy bo'lmagan geometriya keyingi sinflarga va kollej matematika markaziga
aylanadi.
Maktabda geometriyani
olganingizda,
siz
bo'shliqni
o'ylab
topish
va muammoni hal qilish qobiliyatlarini rivojlantirasiz.Geometriya matematikada
ko'plab boshqa mavzularga, xususan o'lchashga bog'liq.
Erta maktabda geometrik yo'nalish shakl va qattiqlikda bo'lishga intiladi. U
yerdan siz shakllar va qattiq moddalarning xususiyatlari va munosabatlarini
o'rganishga kirishasiz. Siz muammoni hal qilish qobiliyatlarini, deduktiv fikrlashni,
o'zgarishlarni, simetriyani va mekansal fikrlashni tushunishni boshlaysiz.
Toʻgʻri burchak deb gradus oʻlchovi 90^\circ90∘90, degreesga teng
burchakka aytiladi. Toʻgʻri burchak toʻgʻri toʻrtburchak shaklidagi varaqning
burchagi kabi mukammal burchak shaklida boʻladi. Quyida toʻgʻri burchakka
namuna keltirilgan.
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining 1999 yil 16 avgustdagi
«Umumiy o’rta ta’limning Davlat ta’lim standartlarini tasdiqlash to’g’risida»gi
Qaroriga asosan boshlang’ich ta’lim nihoyasida o’quvchilar matematikadan
egallashi lozim bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalarining minimal darajasi belgilab
berilgan. Jumladan, boshlang’ich sinf o’quvchilari geometrik figuralarga oid
quyidagi bilim, ko’nikma va malakalarni egallashlari shartdir:
-rasmlarda kesma, uchburchak, to’rtburchak (jumladan, to’g’ri to’rtburchak
va kvadrat), beshburchak va aylanalarni tanish;
-tevarak-atrofdagi geometrik shakllarni tanish va tora olish;
-kesma uzunligini o’lchash, berilgan uzunlikdagi kesma yasash, kesma
uzunligini ko’z bilan chamalab o’lchay olish;
-chizg’ich va sirkuldan foydalanib, to’g’ri to’rtburchak, kvadrat, uchburchak
va aylanalar yasay olish;
-ko’pburchak perimetrini, to’g’ri to’rtburchak yuzini va kvadrat birliklardan
tuzilgan figuralarning yuzini hisoblay olish;
-uzunlik (mm, sm, dm, m, km) va yuza (sm.kv., dm.kv., m.kv.)
o’lchovi birliklarini, ular orasidagi asosiy nisbatlarni bilish, o’z o’rnida qo’llay olish.
Ma’lumki, uzluksiz ta’lim tizimida boshlang’ich ta’lim umumiy o’rta
ta’limning tarkibiy qismi bo’lib hisoblanadi. 1-4-sinflarda o’rganiladigan geometrik
material 5-6-sinflarda o’rganiladigan geometrik materiallarni, shuningdek,
geometriya sistematik kursini o’rganish uchun asos yaratish lozim bo’lganligidan,
uning mazmunini tarkib toptirish va rivojlantirish bilan bog’liq bo’lgan
umumta’limiy maqsadlarni; yuqori sinflarda o’quvchilar tomonidan geometrik
materialni ongli va puxta o’zlashtirish uchun zaruriy shart-sharoit yaratadigan
geometrik tasavvurlar zahirasini hosil qilishga, ularning fazoviy tasavvurlarini tarkib
toptirishga va rivojlantirish bilan bog’liq bo’lgan maqsadlarini amalga oshirishga
qaratilgandir.
Bu maqsadlarni amalga oshirish uchun boshlang’ich sinflarda geometrik
material mazmunini aniqlashda geometrik figuralar (nuqta, to’g’ri chiziq, egri chiziq
kesmasi, siniq chiziq, burchak, ko’pburchak, aylana, doira) va ularning elementlari
haqida o’quvchilarda tasavvurlar tarkib toptirish bilan bir qatorda, murakkab
chizmalarda talab etilayotgan figuralarni ajratishga doir, o’quvchilarni o’rab to’rgan
predmetlar ichida ularga tanish bo’lgan figuralarni topishga doir, geometrik
figuralarni qirqish va qirqilgan bo’lakdardan yangi figuralar yasashga doir,
geometrik miqdorlar (kesma uzunligi, to’g’ri to’rtburchak yuzi)ga doir mashqlarga
katta e’tibor berilishi talab etiladi.
Shuni qayd etish lozimki, boshlang’ich sinflar matematika kursida geometrik
figuralar dastlab ta’lim vositasi rolini bajarib, hisob materiali sifatida qo’llaniladi.
Lekin matematika darslarida geometrik figuralarni hisoblash material sifatida
qo’llashda masalaning faqat arifmetik tomonigagina e’tibor qaratmasdan, balki bu
geometrik figuralarning elementar xossalari (masalan, ko’pburchakning uchlari va
tomonlari, aylana va doiraning markazi va hokazolar)ni o’quvchilar tomonidan
o’zlashtirishiga ham e’tibor berilishi maqsadga muvofiqdir, chunki bu xossalar ko’p
hollarda eksperimental yo’l bilan topiladi, Shuning uchun ham o’quvchilar ba’zi
hollarda
xali
ularni
bir-biri
bilan
bog’lay
olmaydilar.
Keyinchalik esa, geometrik materialni o’rganishda geometrik figuralar (nuqta,
to’g’ri va egri chiziq, to’g’ri chiziq kesmasi, siniq chiziq, burchak, ko’pburchak,
aylana va doira) haqida, ularning ba’zi sodda xossalari haqidagi tasavvurlar
sistemasini o’quvchilarda tarkib toptirishga e’tibor qaratiladi.
1. BURCHAKLAR KATTALIGI VA ULARNING TURLARI
HAQIDA.
Burchak — bir nuqtadan chiqqan ikki nur (yarim toʻgʻri chiziq)dan tashkil
topgan shakl. Nurlar burchak tomonlari, ular chiqadigan nuqta burchak uchi deb
ataladi. Uchidagi harf yordamida burchak /LA shaklida, uchi va tomonlarida yotgan
nuqtalar yordamida.VAS shaklida belgilanadi. burchak tomonlari orqali tekislik
oʻtkazilsa, u tekislikni ikki qismga ajratadi. Agar burchak tomonlaridan nurlarni
burchak uchidan qarshi tomonga davom ettirganda u tekislikning qaysi qismini
kesmasa, shu qism burchakning ichki tomoni deb ataladi. Tomonlari bir toʻgʻri
chiziqni tashkil qilgan burchak yoyiq, uning yarmi esa toʻgʻri burchak deb ataladi.
Toʻgʻri burchakdan kichik burchak lar oʻtkir. kattalari oʻtmas burchak deyiladi. Bir
tomoni umumiy, qolgan ikki tomoni bir toʻgʻri chiziqni tashkil qiluvchi burchak
qoʻshni burchaklar, ikki toʻgʻri chiziqning kesishishidan hosil boʻlgan burchaklar
vertikal burchaklar deb ataladi. Tekislikdagi burchakning ichki qismi gradus yoki
radian (=57°)larda oʻlchanadi. Maye, yoyiq burchak 180° yoki p, toʻgʻri burchak 90°
yoki p/2 ga teng boʻladi.
Burchakni teng ikkiga boʻluvchi nur uning bissektris a s i deyiladi. Ikki
toʻgʻri chiziqni uchinchi toʻgʻri chiziq kesib oʻtganda hosil boʻlgan BURCHAKlar
quyidagicha ataladi (rasm): / bilan 5; 2 bilan b; J6H 7; 4 bilan 8 BURCHAKlar moye
BURCHAKlar; 3 bilan 6; 4 bilan 5 burchaklar ichki almashinuvchi; / bilan 8; 2 bilan
7 BURCHAKlar tashki almashinuvchi BURCHAKlar; 3 bilan 5; 4 bilan 6
BURCHAKlar ichki bir tomonli; 1 bilan 7; 2 bilan 8 tashqi bir tomonli burchaklar
Shuningdek tekislikning ushbu nurlar orasidagi barcha nuqtalaridan hosil
boʻlgan shaklga ham burchak deyiladi. Umuman aytganda, bu ikki nur ikkita
burchak hosil qiladi, chunki ular tekislikni ikkiga boʻladi. Shu burchaklardan biri
ichki, boshqasi esa tashqi deyiladi.
Geometrik figuralar va ularning xossalarini o’rganishda atrofdagi moddiy
narsalar, figuralarning tayyor modellari va chizmalaridan, turli xil vositalardan keng
foydalanish tavsiya etiladi. Bular geometrik figuralarning rangli kartondan yoki
qalin
qog’ozdan
tayyorlangan
demonstratsion,
butun
sinf
uchun
mo’ljallangan modellar, figuralar tasvirlangan plakatlar, diapozitiv, diafilmlar
bo’lishi mumkin.
Toʻgʻri burchak
Toʻgʻri burchak deb gradus oʻlchovi 90darajaga teng burchakka aytiladi.
Toʻgʻri burchak toʻgʻri toʻrtburchak shaklidagi varaqning burchagi kabi mukammal
burchak shaklida boʻladi. Quyida toʻgʻri burchakka namuna keltirilgan.
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining 1999 yil 16 avgustdagi
«Umumiy o’rta ta’limning Davlat ta’lim standartlarini tasdiqlash to’g’risida»gi
Qaroriga asosan boshlang’ich ta’lim nihoyasida o’quvchilar matematikadan
egallashi lozim bo’lgan bilim, ko’nikma va malakalarining minimal darajasi belgilab
berilgan. Jumladan, boshlang’ich sinf o’quvchilari geometrik figuralarga oid
quyidagi bilim, ko’nikma va malakalarni egallashlari shartdir:
-rasmlarda kesma, uchburchak, to’rtburchak (jumladan, to’g’ri to’rtburchak
va kvadrat), beshburchak va aylanalarni tanish;
-tevarak-atrofdagi geometrik shakllarni tanish va tora olish;
-kesma uzunligini o’lchash, berilgan uzunlikdagi kesma yasash, kesma
uzunligini ko’z bilan chamalab o’lchay olish;
-chizg’ich va sirkuldan foydalanib, to’g’ri to’rtburchak, kvadrat, uchburchak
va aylanalar yasay olish;
-ko’pburchak perimetrini, to’g’ri to’rtburchak yuzini va kvadrat birliklardan
tuzilgan figuralarning yuzini hisoblay olish;
-uzunlik (mm, sm, dm, m, km) va yuza (sm.kv., dm.kv., m.kv.) o’lchovi
birliklarini, ular orasidagi asosiy nisbatlarni bilish, o’z o’rnida qo’llay olish.
Ma’lumki, uzluksiz ta’lim tizimida boshlang’ich ta’lim umumiy o’rta
ta’limning tarkibiy qismi bo’lib hisoblanadi. 1-4-sinflarda o’rganiladigan geometrik
material 5-6-sinflarda o’rganiladigan geometrik materiallarni, shuningdek,
geometriya sistematik kursini o’rganish uchun asos yaratish lozim bo’lganligidan,
uning mazmunini tarkib toptirish va rivojlantirish bilan bog’liq bo’lgan
umumta’limiy maqsadlarni; yuqori sinflarda o’quvchilar tomonidan geometrik
materialni ongli va puxta o’zlashtirish uchun zaruriy shart-sharoit yaratadigan
geometrik tasavvurlar zahirasini hosil qilishga, ularning fazoviy tasavvurlarini tarkib
toptirishga va rivojlantirish bilan bog’liq bo’lgan maqsadlarini amalga oshirishga
qaratilgandir.
Bu maqsadlarni amalga oshirish uchun boshlang’ich sinflarda geometrik
material mazmunini aniqlashda geometrik figuralar (nuqta, to’g’ri chiziq, egri chiziq
kesmasi, siniq chiziq, burchak, ko’pburchak, aylana, doira) va ularning elementlari
haqida o’quvchilarda tasavvurlar tarkib toptirish bilan bir qatorda, murakkab
chizmalarda talab etilayotgan figuralarni ajratishga doir, o’quvchilarni o’rab to’rgan
predmetlar ichida ularga tanish bo’lgan figuralarni topishga doir, geometrik
figuralarni qirqish va qirqilgan bo’lakdardan yangi figuralar yasashga doir,
geometrik miqdorlar (kesma uzunligi, to’g’ri to’rtburchak yuzi)ga doir mashqlarga
katta e’tibor berilishi talab etiladi.
Shuni qayd etish lozimki, boshlang’ich sinflar matematika kursida geometrik
figuralar dastlab ta’lim vositasi rolini bajarib, hisob materiali sifatida qo’llaniladi.
Lekin matematika darslarida geometrik figuralarni hisoblash material sifatida
qo’llashda masalaning faqat arifmetik tomonigagina e’tibor qaratmasdan, balki bu
geometrik figuralarning elementar xossalari (masalan, ko’pburchakning uchlari va
tomonlari, aylana va doiraning markazi va hokazolar)ni o’quvchilar tomonidan
o’zlashtirishiga ham e’tibor berilishi maqsadga muvofiqdir, chunki bu xossalar ko’p
hollarda eksperimental yo’l bilan topiladi, Shuning uchun ham o’quvchilar ba’zi
hollarda xali ularni bir-biri bilan bog’lay olmaydilar.
Keyinchalik esa, geometrik materialni o’rganishda geometrik figuralar
(nuqta, to’g’ri va egri chiziq, to’g’ri chiziq kesmasi, siniq chiziq, burchak,
ko’pburchak, aylana va doira) haqida, ularning ba’zi sodda xossalari haqidagi
tasavvurlar sistemasini o’quvchilarda tarkib toptirishga e’tibor qaratiladi.
Geometrik figuralar va ularning xossalarini o’rganishda atrofdagi moddiy
narsalar, figuralarning tayyor modellari va chizmalaridan, turli xil vositalardan keng
foydalanish tavsiya etiladi. Bular geometrik figuralarning rangli kartondan yoki
qalin qog’ozdan tayyorlangan demonstratsion, butun sinf uchun mo’ljallangan
modellar, figuralar tasvirlangan plakatlar, diapozitiv, diafilmlar bo’lishi mumkin.
O’quvchilar geometrik figuralarning modellari bilan tajriba o’tkazib,
figuraning rangi, materiali, katta-kichikligi bu figura uchun muhim bo’lmagan
belgilar ekanligini tushunib yetib, o’rganilayotgan geometrik figura uchun muhim
bo’lgan belgilarni aniqlaydilar.
Ayrim geometrik figuralarni o’rganishda o’quvchilar bilan birgalikda qo’lda
ko’rgazmali qurollar tayyorlashga e’tibor berilishi kerak bo’ladi. Bular masalan,
to’g’ri burchak modeli, ko’pburchaklar modellari (shu jumladan, to’g’ri
to’rtburchaklar va kvadratlar) va boshqalar bo’lishi mumkin.
Boshlang’ich sinflarda geometrik elementlarini o’rganishning asosiy
maqsadlaridan biri o’quvchilarning fazoviy tasavvurlarini tarkib toptirish va
rivojlantirishdan iboratdir. Bu maqsadni amalga oshirish uchun ko’p hollarda va
ayniqsa, fazoviy tasavvurlarni tarkib toptirishning dastlabki bosqichlarida
o’quvchilarning amaliy ishlariga katta ahamiyat berilishi talab etiladi. O’z qo’li bilan
modellar yasab, chizmalarni o’zi chizib, ularni qirqib, qirqilgan figuralardan yangi
figuralar yasash bilan bog’liq bo’lgan amaliy ishlarni bajargan o’quvchilarning
fazoviy tasavvurlari ob’ektni passiv holda, faqat kuzatish bilan cheklangan holda
o’rgangan o’quvchining geometrik tasavvurlariga nisbatan ongli va mustahkam
bo’ladi.
Boshlang’ich
sinflarda
geometriya
elementlarini
o’rganishda
o’rganilayotgan material tizimi xususiyatlarini hisobga olgan holda, uning alohida
yo’nalishlarini ajrata olishlik muhim ahamiyat kasb etadi, chunki o’rganilishi lozim
bo’lgan mashqlarning mazmuni va harakterini belgilashga imkoniyat yaratib
konkret darsda ulardan qaysi biri asosiy va qaysi biri tanishtiruv harakteriga ega
ekanligini aniqlashga yordam beradi. Masalan, boshlang’ich maktab matematika
kursida asosan kesma tushunchasini o’rganish ko’zda to’tilgan. Bu tushuncha haqida
tasavvur hosil qilish uchun «to’g’ri chiziq» tushunchasidan foydalanish kerak
bo’ladi. Lekin bunday o’qituvchi to’g’ri chiziq tushunchasi bilan o’quvchilarni
tanishtirishi zarur degan xulosa kelib chiqmasligi lozim, chunki bu holda asosan
maqsad o’quvchilarni kesma bilan tanishtirish bo’lib, to’g’ri chiziq tushunchasi
faqat tanishuv harakteriga ega bo’ladi. Shuning uchun ham o’quvchilar qisqa holda
to’g’ri chiziq va egri chiziqlar bilan tanishtirilgandan so’ng ularning kesma
to’g’risidagi bilimlari chuqur va asosli ravishda tarkib toptiriladi.
Boshlang’ich matematika kursida o’rganiladigan geometrik materiallar
va ularning o’quvchilarni geometrik tasavvurlarini tarkib toptirishda tutgan o’rnini
ko’rib o’taylik.
Boshlang’ich matematika kursi o’quv dasturiga asosan o’quvchilarda nuqta,
to’g’ri chiziq, egri chiziq va to’g’ri chiziq kesmasi haqida aniq tasavvurlarni tarkib
toptirish talab etiladi. Bu talablarni bajarish uchun yuqorida ko’rib o’tilganday
o’quvchilarning amaliy ishlarini tashkil etishga, hamda taqqoslash va qarama- qarshi
qo’yish usullariga katta e’tibor beriladi.
O’quvchilarda to’g’ri chiziq haqida dastlabki tasavvurni tarkib toptirish
uchun doskaga uchta o’quvchi chiqarilib, ikki o’quvchi bo’r surtilgan ipni doskaga
ikki nuqtaga qo’yib mahkam ushlab turadi, uchinchi o’quvchi esa ipni tarang tortib
turib qo’yib yuboradi, natijada doskada to’g’ri chiziq bir qismining obrazi hosil
bo’ladi. Uni har ikkila tomonga davom ettirish mumkinligi sinf o’quvchilariga
tushuntiriladi.
O’quvchilarni to’g’ri chiziq bilan tanishtirish bilan bir qatorda egri chiziq
bilan (taqqoslash asosida) tanishtirilishi yaxshi natija beradi. Masalan, agar tarang
tortilgan ip doskaga to’g’ri chiziq izini qoldirgan bo’lsa, egri chiziq haqida tasavvur
hosil qilish uchun u salqi holatga keltiriladi va qoldirgan iz egri chiziq haqida
tasavvur beradi.
O’quvchilarda to’g’ri chiziq va egri chiziq haqida sodda tasavvurlar tarkib
toptirilgach, endi ular to’g’ri chiziqni chizg’ich yordamida yasash bilan
tanishtiriladi.
O’quvchilar to’g’ri chiziq haqidagi tasavvurlarni ongli va to’g’ri tarkib
toptirishda faqat gorizontal chizilgan to’g’ri chiziqlardan foydalanmasdan, balki
vertikal yoki qiya holda to’g’ri chiziqlar chizish ham muhim ahamiyatga egadir.
Ko’p hollarda vertikal chizilgan to’g’ri chiziqlarni o’quvchilar anglay olmaydilar,
qiya chizilgan to’g’ri chiziqlarni esa «qiya chiziq» yoki ba’zi hollarda «egri chiziq»
deb ham ataydilar. O’quvchilarni to’g’ri chiziq va egri chiziqlarning ba’zi bir
xossalari bilan tanishtirish ham maqsadga muvofiqdir. Masalan, o’quvchilar bir
necha mashqlar bajarish natijasida bir nuqta orqali istalgancha to’g’ri va egri chiziq
o’tkazish mumkin, ikki nuqta orqali ham istalgancha egri chiziq o’tkazish mumkin,
lekin ikki nuqta orqali faqat bitta to’g’ri chiziq o’tkazish mumkin degan xulosaga
keladilar.
To’g’ri chiziq haqida o’quvchilarda tasavvur hosil qilishda qog’oz varagini
buklashdan foydalanish muhim ahamiyatga egadir. Bunda o’quvchilarning e’tibori
qog’oz varag’i qay usulda buklanmasin natija bari-bir bir xil bo’lishiga, ya’ni to’g’ri
chiziq tasviri hosil bo’lishiga qaratilishi lozim.
To’g’ri chiziq va egri chiziq haqida o’quvchilarda tasavvurlar hosil
qilingach, endi ularda to’g’ri chiziq kesmasi haqida tasavvurlar hosil qilishga o’tish
mumkin. Bunda ham amaliy ishdan foydalanish tavsiya etiladi: doskada tarang
tortilgan ipni qaychi bilan qirqilib, to’g’ri chiziq kesmasi haqida dastlabki tasavvur
hosil qilinadi. O’quvchilar daftarlariga chizilgan to’g’ri chiziqqa ikkita nuqta qo’yib,
chegarasi shu nuqtalardan iborat bo’lgan to’g’ri chiziqning kesmasi yoki qisqa holda
kesma hosil bo’lishini anglab yetadilar. Geometrik figuralarni belgilashda harflardan
foydalanish kiritilgandan so’ng endi kesmani belgilashda ikkita harfdan foydalanish
mumkinligiga va bu harflar kesmaning oxirlariga qo’yilishi haqida tushuncha
beriladi va «DE kesma» deb yozilgan bo’lsa D va Ye nuqtalar kesmaning oxirlarini
bildirishi haqida ma’lumot beriladi.
Boshlang’ich sinflar matematika kursining dasturiga asosan kesmalarning
uzunliklarini o’lchash va taqqoslashga katta e’tibor beriladi. Agar dastlab
kesmalarning uzunliklari kataklar bo’yicha va masshtabli chizg’ich yordamida
amalga oshirilsa, keyinchalik kesma uzunligini va masshtabli chizg’ich yordamida
o’lchash amalga oshiriladi.
O’quvchilarda kesmalar uzunliklarini o’lchash va taqqoslash ko’nikmalari
tarkib toptirilg’ach, berilgan uzunlikdaga kesmalar yasash, to’g’ri to’rtburchak
yasashga doir masalalarni yechish yo’li bilan ularning bilim ko’nikma va malakalari
mustahkamlanadi. Kesma
to’g’risida tasavvurlarni mustahkamlash uchun
o’quvchilarni ularni o’rab to’rgan muhitdan to’g’ri chiziq kesmasini ko’rsatishga
doir mashqlar bilan (doskaning qirralari, shift bilan devorlar tutashadigan joylar,
partaning qirrasi va hokazolar) tanishtirish ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Boshlang’ich sinflarda matematika kursida birinchi o’nlik sonlarini
o’rganishda ko’pburchaklar didaktik, ya’ni sanoq vositalari sifatida qo’llaniladi.
So’ngra esa ko’pburchaklarning elementlari (tomonlari, burchaklari va uchlari)ni
o’rganishga kirishiladi. Masalan: uchburchak tushunchasini kiritishda o’quvchilar
har xil materiallardan (qog’ozdan, plastmassadan, yog’ochdan) qilingan, turli xil
kattalikdagi, rangdagi, ko’rinishdagi (o’tkir burchakli, o’tmas burchakli, teng yonli,
teng tomonli, turli tomonli) uchburchaklarni o’quvchilarga ko’rsatib, ularning
muhim bo’lmagan xossalari (turli xil materiallardan yasalganligi, rangi, katta-
kichikligi, turli ko’rinishga ega ekanligi)dan abstraktlashib, uchburchak uchun
asosiy muhim xossalar bu uning uchta uchi, uchta tomoni va uchta burchagi
mavjudligi ekanligiga e’tibor qaratishi kerak bo’ladi.
Metodik qo’llanmalarda bu ishni quyidagicha amalga oshirish tavsiya
etiladi; sinfga olib kirilgan har xil materiallardan qilingan turli xil rangdagi,
kattalikdagi, ko’rinishdagi uchburchaklarni o’quvchilarga ko’rsatib, o’qituvchi:
«Bular uchburchaklar. Ular bir-birlaridan rangi, katta-kichikligi, ko’rinishi bilan
farq qilsa ham, ularning hammasi bir xilda «uchburchaklar» deb ataladi. Kim aytadi,
nega bu figuralar (barcha olib kirgan uchburchaklarni ko’rsatadi) uchburchak
deyiladi?» (Chunki bularning uchtadan burchagi bor). O’qituvchi ko’rsatib turib
gapiradi: «Bu uchburchakning tomoni, bu uchburchakning uchi. Uchburchakning
nechta tomoni bor, nechta uchi bor?» O’quvchilar bu savollarga javob berish
natijasida uchburchakning uchta tomoniligini anglab yetadilar. Shundan keyin
o’quvchilarning o’zlaridagi uchburchak modellarida uchburchak elementlarini
ajratishadi. Bunda o’quvchilar uchburchakning uchi bu nuqta ekanligini,
uchburchakning tomoni esa kesma ekanini aniq tushunib olishlari muhimdir.
Uchburchakning yana bir elementi-burchagi bilan tanishtirishda o’quvchilar
birinchi marta burchak haqida tasavvurlarga ega bo’ladilar va bunda burchak
uchburchakning «uzib olingan burchagi» sifatida talqin etiladi.
Shuning uchun ham o’qituvchi uchburchak burchagini ko’rsatish bilan bir
qatorda (ko’rsatkichning bir uchini uchburchak uchiga qo’yib, uni burchakning bir
tomonidan ikkinchi tomonigacha burib boriladi) katta ko’rsatmalilik uchun
uchburchakning bir qismini-uning burchagini uzib olishi kerak.
O’quvchilar o’zlari kog’ozdan, plastilin va cho’plardan foydalanib,
uchburchaklar modellarini yasashi, daftarlarida uchburchak chizishi va ularni
bo’yashi, boshqa geometrik figuralar ichida uchburchaklarni ajratishga doir
mashqlarni bajarishlari muhim ahamiyaitga ega.
Bu mashqlarni bajarish natijasida o’quvchilar uchburchaklar elementlarini
ko’rsatishni: uchburchakning uchi (nuqtalarni ko’rsatishadi), uchburchakning
tomoni (kesmalarni ko’rsatishadi, bunda kesmaning bir uchidan ikkinchi uchigacha
ko’rsatiladi), uchburchakning burchaklarini anglab yetadilar.
O’quvchilarni to’rtburchaklar, beshburchaklar va oltiburchaklar bilan
tanishtirish ham xuddi mana shu reja asosida amalga oshiriladi, bunda o’quvchilar
e’tborini o’rganilayotgan ko’pburchak nomi bilan uning elementlari soni o’rtasida
bog’liqlik mavjud ekanligiga qaratish lozim: uchburchak-uchta burchak, uchta uch,
uchta tomon, to’rtburchak- to’rtta burchak, to’rtta uch, to’rtta tomon va hokazo.
Bundan tashqari, o’quvchilar bu elementlar soni, ya’ni burchaklar, uchlar, tomonlar
soni teng bo’lishini tushunib yetadilar.
O’quvchilar geometrik figuralarning modellari bilan tajriba o’tkazib,
figuraning rangi, materiali, katta-kichikligi bu figura uchun muhim bo’lmagan
belgilar ekanligini tushunib yetib, o’rganilayotgan geometrik figura uchun muhim
bo’lgan belgilarni aniqlaydilar.
Ayrim geometrik figuralarni o’rganishda o’quvchilar bilan birgalikda qo’lda
ko’rgazmali qurollar tayyorlashga e’tibor berilishi kerak bo’ladi. Bular masalan,
to’g’ri burchak modeli, ko’pburchaklar modellari (shu jumladan, to’g’ri
to’rtburchaklar va kvadratlar) va boshqalar bo’lishi mumkin.
Boshlang’ich sinflarda geometrik elementlarini o’rganishning asosiy
maqsadlaridan biri o’quvchilarning fazoviy tasavvurlarini tarkib toptirish va
rivojlantirishdan iboratdir. Bu maqsadni amalga oshirish uchun ko’p hollarda va
ayniqsa, fazoviy tasavvurlarni tarkib toptirishning dastlabki bosqichlarida
o’quvchilarning amaliy ishlariga katta ahamiyat berilishi talab etiladi. O’z qo’li bilan
modellar yasab, chizmalarni o’zi chizib, ularni qirqib, qirqilgan figuralardan yangi
figuralar yasash bilan bog’liq bo’lgan amaliy ishlarni bajargan o’quvchilarning
fazoviy tasavvurlari ob’ektni passiv holda, faqat kuzatish bilan cheklangan holda
o’rgangan o’quvchining geometrik tasavvurlariga nisbatan ongli va mustahkam
bo’ladi.
Boshlang’ich
sinflarda
geometriya
elementlarini
o’rganishda
o’rganilayotgan material tizimi xususiyatlarini hisobga olgan holda, uning alohida
yo’nalishlarini ajrata olishlik muhim ahamiyat kasb etadi, chunki o’rganilishi lozim
bo’lgan mashqlarning mazmuni va harakterini belgilashga imkoniyat yaratib
konkret darsda ulardan qaysi biri asosiy va qaysi biri tanishtiruv harakteriga ega
ekanligini aniqlashga yordam beradi. Masalan, boshlang’ich maktab matematika
kursida asosan kesma tushunchasini o’rganish ko’zda to’tilgan. Bu tushuncha haqida
tasavvur hosil qilish uchun «to’g’ri chiziq» tushunchasidan foydalanish kerak
bo’ladi. Lekin bunday o’qituvchi to’g’ri chiziq tushunchasi bilan o’quvchilarni
tanishtirishi zarur degan xulosa kelib chiqmasligi lozim, chunki bu holda asosan
maqsad o’quvchilarni kesma bilan tanishtirish bo’lib, to’g’ri chiziq tushunchasi
faqat tanishuv harakteriga ega bo’ladi. Shuning uchun ham o’quvchilar qisqa holda
to’g’ri chiziq va egri chiziqlar bilan tanishtirilgandan so’ng ularning kesma
to’g’risidagi bilimlari chuqur va asosli ravishda tarkib toptiriladi.
Boshlang’ich matematika kursida o’rganiladigan geometrik materiallar va
ularning o’quvchilarni geometrik tasavvurlarini tarkib toptirishda tutgan o’rnini
ko’rib o’taylik.
Boshlang’ich matematika kursi o’quv dasturiga asosan o’quvchilarda nuqta,
to’g’ri chiziq, egri chiziq va to’g’ri chiziq kesmasi haqida aniq tasavvurlarni tarkib
toptirish talab etiladi. Bu talablarni bajarish uchun yuqorida ko’rib o’tilganday
o’quvchilarning amaliy ishlarini tashkil etishga, hamda taqqoslash va qarama- qarshi
qo’yish usullariga katta e’tibor beriladi.
O’quvchilarda to’g’ri chiziq haqida dastlabki tasavvurni tarkib toptirish
uchun doskaga uchta o’quvchi chiqarilib, ikki o’quvchi bo’r surtilgan ipni doskaga
ikki nuqtaga qo’yib mahkam ushlab turadi, uchinchi o’quvchi esa ipni tarang tortib
turib qo’yib yuboradi, natijada doskada to’g’ri chiziq bir qismining obrazi hosil
bo’ladi. Uni har ikkila tomonga davom ettirish mumkinligi sinf o’quvchilariga
tushuntiriladi.
O’quvchilarni to’g’ri chiziq bilan tanishtirish bilan bir qatorda egri chiziq
bilan (taqqoslash asosida) tanishtirilishi yaxshi natija beradi. Masalan, agar tarang
tortilgan ip doskaga to’g’ri chiziq izini qoldirgan bo’lsa, egri chiziq haqida tasavvur
hosil qilish uchun u salqi holatga keltiriladi va qoldirgan iz egri chiziq haqida
tasavvur beradi.
O’quvchilarda to’g’ri chiziq va egri chiziq haqida sodda tasavvurlar tarkib
toptirilgach, endi ular to’g’ri chiziqni chizg’ich yordamida yasash bilan
tanishtiriladi.
O’quvchilar to’g’ri chiziq haqidagi tasavvurlarni ongli va to’g’ri tarkib
toptirishda faqat gorizontal chizilgan to’g’ri chiziqlardan foydalanmasdan, balki
vertikal yoki qiya holda to’g’ri chiziqlar chizish ham muhim ahamiyatga egadir.
Ko’p hollarda vertikal chizilgan to’g’ri chiziqlarni o’quvchilar anglay olmaydilar,
qiya chizilgan to’g’ri chiziqlarni esa «qiya chiziq» yoki ba’zi hollarda «egri chiziq»
deb ham ataydilar. O’quvchilarni to’g’ri chiziq va egri chiziqlarning ba’zi bir
xossalari bilan tanishtirish ham maqsadga muvofiqdir. Masalan, o’quvchilar bir
necha mashqlar bajarish natijasida bir nuqta orqali istalgancha to’g’ri va egri chiziq
o’tkazish mumkin, ikki nuqta orqali ham istalgancha egri chiziq o’tkazish mumkin,
lekin ikki nuqta orqali faqat bitta to’g’ri chiziq o’tkazish mumkin degan xulosaga
keladilar.
To’g’ri chiziq haqida o’quvchilarda tasavvur hosil qilishda qog’oz varagini
buklashdan foydalanish muhim ahamiyatga egadir. Bunda o’quvchilarning e’tibori
qog’oz varag’i qay usulda buklanmasin natija bari-bir bir xil bo’lishiga, ya’ni to’g’ri
chiziq tasviri hosil bo’lishiga qaratilishi lozim.
To’g’ri chiziq va egri chiziq haqida o’quvchilarda tasavvurlar hosil
qilingach, endi ularda to’g’ri chiziq kesmasi haqida tasavvurlar hosil qilishga o’tish
mumkin. Bunda ham amaliy ishdan foydalanish tavsiya etiladi: doskada tarang
tortilgan ipni qaychi bilan qirqilib, to’g’ri chiziq kesmasi haqida dastlabki tasavvur
hosil qilinadi. O’quvchilar daftarlariga chizilgan to’g’ri chiziqqa ikkita nuqta qo’yib,
chegarasi shu nuqtalardan iborat bo’lgan to’g’ri chiziqning kesmasi yoki qisqa holda
kesma hosil bo’lishini anglab yetadilar. Geometrik figuralarni belgilashda harflardan
foydalanish kiritilgandan so’ng endi kesmani belgilashda ikkita harfdan foydalanish
mumkinligiga va bu harflar kesmaning oxirlariga qo’yilishi haqida tushuncha
beriladi va «DE kesma» deb yozilgan bo’lsa D va Ye nuqtalar kesmaning oxirlarini
bildirishi haqida ma’lumot beriladi.
Boshlang’ich sinflar matematika kursining dasturiga asosan kesmalarning
uzunliklarini o’lchash va taqqoslashga katta e’tibor beriladi. Agar dastlab
kesmalarning uzunliklari kataklar bo’yicha va masshtabli chizg’ich yordamida
amalga oshirilsa, keyinchalik kesma uzunligini va masshtabli chizg’ich yordamida
o’lchash amalga oshiriladi.
O’quvchilarda kesmalar uzunliklarini o’lchash va taqqoslash ko’nikmalari
tarkib toptirilg’ach, berilgan uzunlikdaga kesmalar yasash, to’g’ri to’rtburchak
yasashga doir masalalarni yechish yo’li bilan ularning bilim ko’nikma va malakalari
mustahkamlanadi. Kesma
to’g’risida tasavvurlarni mustahkamlash uchun
o’quvchilarni ularni o’rab to’rgan muhitdan to’g’ri chiziq kesmasini ko’rsatishga
doir mashqlar bilan (doskaning qirralari, shift bilan devorlar tutashadigan joylar,
partaning qirrasi va hokazolar) tanishtirish ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Boshlang’ich sinflarda matematika kursida birinchi o’nlik sonlarini
o’rganishda ko’pburchaklar didaktik, ya’ni sanoq vositalari sifatida qo’llaniladi.
So’ngra esa ko’pburchaklarning elementlari (tomonlari, burchaklari va uchlari)ni
o’rganishga kirishiladi. Masalan: uchburchak tushunchasini kiritishda o’quvchilar
har xil materiallardan (qog’ozdan, plastmassadan, yog’ochdan) qilingan, turli
xil kattalikdagi, rangdagi, ko’rinishdagi (o’tkir burchakli, o’tmas burchakli, teng
yonli, teng tomonli, turli tomonli) uchburchaklarni o’quvchilarga ko’rsatib, ularning
muhim bo’lmagan xossalari (turli xil materiallardan yasalganligi, rangi, katta-
kichikligi, turli ko’rinishga ega ekanligi)dan abstraktlashib, uchburchak uchun
asosiy muhim xossalar bu uning uchta uchi, uchta tomoni va uchta burchagi
mavjudligi ekanligiga e’tibor qaratishi kerak bo’ladi.
Metodik qo’llanmalarda bu ishni quyidagicha amalga oshirish tavsiya
etiladi; sinfga olib kirilgan har xil materiallardan qilingan turli xil rangdagi,
kattalikdagi, ko’rinishdagi uchburchaklarni o’quvchilarga ko’rsatib, o’qituvchi:
«Bular uchburchaklar. Ular bir-birlaridan rangi, katta-kichikligi, ko’rinishi bilan
farq qilsa ham, ularning hammasi bir xilda «uchburchaklar» deb ataladi. Kim aytadi,
nega bu figuralar (barcha olib kirgan uchburchaklarni ko’rsatadi) uchburchak
deyiladi?» (Chunki bularning uchtadan burchagi bor). O’qituvchi ko’rsatib turib
gapiradi: «Bu uchburchakning tomoni, bu uchburchakning uchi. Uchburchakning
nechta tomoni bor, nechta uchi bor?» O’quvchilar bu savollarga javob berish
natijasida uchburchakning uchta tomoniligini anglab yetadilar. Shundan keyin
o’quvchilarning o’zlaridagi uchburchak modellarida uchburchak elementlarini
ajratishadi. Bunda o’quvchilar uchburchakning uchi bu nuqta ekanligini,
uchburchakning tomoni esa kesma ekanini aniq tushunib olishlari muhimdir.
Uchburchakning yana bir elementi-burchagi bilan tanishtirishda o’quvchilar
birinchi marta burchak haqida tasavvurlarga ega bo’ladilar va bunda burchak
uchburchakning
«uzib
olingan
burchagi»
sifatida
talqin
etiladi.
Shuning uchun ham o’qituvchi uchburchak burchagini ko’rsatish bilan bir qatorda
(ko’rsatkichning bir uchini uchburchak uchiga qo’yib, uni burchakning bir
tomonidan ikkinchi tomonigacha burib boriladi) katta ko’rsatmalilik uchun
uchburchakning
bir
qismini-uning
burchagini
uzib
olishi
kerak.
O’quvchilar o’zlari kog’ozdan, plastilin va cho’plardan foydalanib, uchburchaklar
modellarini yasashi, daftarlarida uchburchak chizishi va ularni bo’yashi, boshqa
geometrik figuralar ichida uchburchaklarni ajratishga doir mashqlarni bajarishlari
muhim ahamiyaitga ega.
Bu mashqlarni bajarish natijasida o’quvchilar uchburchaklar elementlarini
ko’rsatishni: uchburchakning uchi (nuqtalarni ko’rsatishadi), uchburchakning
tomoni (kesmalarni ko’rsatishadi, bunda kesmaning bir uchidan ikkinchi uchigacha
ko’rsatiladi), uchburchakning burchaklarini anglab yetadilar.
O’quvchilarni to’rtburchaklar, beshburchaklar va oltiburchaklar bilan
tanishtirish ham xuddi mana shu reja asosida amalga oshiriladi, bunda o’quvchilar
e’tborini o’rganilayotgan ko’pburchak nomi bilan uning elementlari soni o’rtasida
bog’liqlik mavjud ekanligiga qaratish lozim: uchburchak-uchta burchak, uchta uch,
uchta tomon, to’rtburchak- to’rtta burchak, to’rtta uch, to’rtta tomon va hokazo.
Bundan tashqari, o’quvchilar bu elementlar soni, ya’ni burchaklar, uchlar, tomonlar
soni teng bo’lishini tushunib yetadilar.
Ushbu dastur O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017-
yil 6-apreldagi 187-son
―
Umumiy o’rta va o’rta
maxsus,
kasb-hunar
ta‘limining davlat
ta‘lim
standartlarini tasdiqlash
to’g’risida‖gi qarori
bilan
tasdiqlangan umumiy o’rta
ta‘limning davlat
ta‘lim
standarti
hamda
umumiy o’rta ta‘limning ona tili fani
bo’yicha malaka talablari
asosida
tuzilgan bo’lib, Xalq ta‘limi vazirining 2017-yil 3 iyundagi 190-sonli buyrug’i bilan
tasdiqlangan
va umumiy o’rta ta‘lim
maktablarining
1-4-sinflari
uchun amaliyotga joriy etiladi.
Boshlang’ich ta‘limning Matematika fani o’quv dasturi o’quvchilarda
kompetensiyalarni shakllantirishga yo’naltirilgan
Davlat
ta‘lim
standarti
talablaridan kelib chiqib tuzildi. Boshlang’ich ta‘limda matematika fanini
o’qitishning asosiy maqsadi: o’quvchilarda kundalik faoliyatda qo’llash, fanlarni
o’rganish va ta‘lim olishni davom ettirish uchun zarur bo’lgan matematik
bilim va ko’nikmalar tizimini shakllantirish
va rivojlantirish;
jadal taraqqiy etayotgan jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yurita oladigan, aniq va
ravshan, tanqidiy hamda mantiqiy fikrlay oladigan shaxsni shakllantirish; milliy,
ma‘naviy va
madaniy merosni qadrlash,
tabiiy-moddiy resurslardan
oqilona foydalanish va asrab-avaylash, matematik
madaniyatni umumbashariy madaniyatning tarkibiy qismi
sifatida tarbiyalashdan iborat.
Geometrik figuralar modeli «Demonstratsionniy material po matematike
dlya I klassa» (muallif M. I. Moro) komplektida, shuningdek, o’quv sanoati
tomonidan chiqarilgan matematik jamlanmalar tarkibida mavjud.
Shuni ta’kidlash kerakki, ob’yekt shaklini to’g’ri idrok qilish uchun, predmet
formalarini abstraktlashtirish qobiliyatini rivojlantirish uchun o’quvchilarning
shakllarning modellarini kuzatishlarigina emas, balki ularning o’zlari tomonidan
shunday modellarning mustaqil yaratilishi ham juda muhimdir. Bu o’rinda mashhur
geometr N. A. Izvolskiyning «Biror geometrik obrazni o’rganishdan avval bu
obrazni yaratish, ro’yobga chiqarish kerak» degan fikrini keltirish o’rinlidir. Shu
maqsadlarda (mehnat ta’limi yoki matematika darslarida) dastlabki paytlarda
geometrik shakllarning modellarini andaza (shablon) ustidan qalam yuritish yo’li
bilan hosil qilishdan foydalanish mumkin. Shuningdek, figuralarning modellarini,
ularni oldindan nuqtalar (ko’pburchak uchlarini) belgilab olib katakli qog’ozdan
qiyish yo’li bilan hosil qilish mumkin. Geometrik figuralar modellarini qog’oz
varog’ini bukulash yo’li bilan ham hosil qilish mumkin. Masalan, qog’oz varog’ini
(ixtiyoriy shakldagi) uchta kesishuvchi to’g’ri chiziq bo’yicha shunday buklash
kerakki, bunda ikkinchi va uchinchi bukilish chiziqlari o’zaro kesishsin va boshqa
nuqtalarda birinchi bukilish chizig’ini kessin. Natijada uchburchak hosil bo’ladi.
(To’rtburcha, beshburchak va boshqalar shunga o’xshash hosil qilinishi mumkin.)
Ko’pburchaklarning modellaridan foydalanish ko’pburchaklar nima deb
atalishi va nega shunday atalishini tushunib olish, ularning tomonlari, burchaklari,
uchlarini ko’rsatish va sanash imkonini beradi; ularning ba’zi xossalarini ochish
uchun asos bo’lib xizmat qiladi. Geometrik figuralar modellari yordamida geometrik
figuralarni tanish va farqlash, klassifikatsiyasi bilan, yangi figuralar (applikatsiyalar)
va naqshlar tuzish bilan bog’liq bo’lgan bir qator topshiriqlarni bajarish mumkin.
Geometrik figuralarning modellaridan o’nlik sonlarini o’rganishda sanoq
materiali sifatida foydalanish mumkin. Figuralarning o’zlarini ham, ularning
elementlarini ham, ya’ni tomonlari, burchaklari, uchlarini sanash mumkin.
O’quvchilarning nazariya bilan amaliyot orasidagi bog’lanishlarining
murakkabligini anglab olishlariga amaliy ishlar yordam beradi.
Ko’pburchak, burchak, doira. Ko’pburchakning ayrim turlarini o’rganishga
kirishilayotgan paytda quyidagi amaliy ishlarni tashkillashtirish mumkin. Bu
bosqichda ko’pburchak elementlari ko'rsatiladi. Masalan 3 sonini o’rganilayotganda
turli uchburchaklar qaraladi. Rangli qalin qog’ozdan plastmassadan, yog’ochdan va
h.k.lardan yasalgan uchburchak modellarida o’quvchilar har bir figuraning uchta
tomoni, uchta uchini va uchta burchagini ko'rsatadilar. Keyin uchburchak modelini
bolalarning o’zlari cho’plardan, plastilindan, qog’oz poloskalardan yasaydilar:
uchburchaklarni daftarlarida chizadilar, uchlarini nuqtalar bilan belgilaydilar va
bo'yaydilar. Bunda o’quvchilar uchburchakning har xil turini (teng yonli, ten
tomonli, to'g'ri burchakli o'tkir burchakli, o'tmas burchakli uchburchaklar)
qarashlarini o’qituvchi oldindan o’ylab qo’yishi kerak. Bu uchburchak haqida to’g’ri
tasavvur hosil bo’lishiga yordam beradi. To’rtburchaklar, burchaklar va h.k.lar ham
shu usulda o’rgatiladi. Bundan tashqari,bolalar ko’pburchakda tomonlar, uchlar va
burchaklar soni bir xil bo’lishini bilib oladilar. Bu ma’lumotlarning hammasini
bolalar
amalda,
tayyor
modellar
bilan
mashqlar
bajarish
jarayonida,
ko'pburchaklarni qirqib olish, chizish va modellarini yasash vaqtida o’zlashtiradilar.
Modellar yasash uchun yaxshisi cho’plar naboridan yoki turli uzunlikdagi qog’oz
poloskalardan foydalanish lozim,bunda kuzatishlarda teng tomonli ko’pburchaklar
bilan cheklanib qolinmaydi. Bundan tashqari, bolalar har qanday 3ta, (4,5 ta va h.k.)
cho'pdan ham tegishli ko’pburchakni yasash mumkin bo’lavermaydigan hollarga
duch keladilar.
Ko’pburchaklar
ustida
ishlash
jarayonida
o’quvchilar
burchaklar
(ko’pburchakning bir uchidan chiquvchi ikkita tomoni burchakni tashkil qiladi)
haqida ma'lumot oladilar. 1-sinfda to’g’ri burchak quyidagicha tushuntiriladi:
bolalar o’qituvchi rahbarligida to’g’ri burchak modelini yasaydilar: ular bir varaq
qog’ozning o’rtasidan ikki marta buklaydilar va bunda hosil bo’lgan kesishivchi
to’g’ri chiziqlar to’rtta bir xil burchak hosil qilishini aniqlaydilar. O'qituvchi bunday
burchaklar to’g’ri burchaklar deyilishini aytadi. So’ngra bolalar qog’oz
varaqlarining har xilligiga qaramasdan, hosil bo’lgan barcha to’g’ri burchaklar teng
bo’lishini bir-birining ustiga qo’yish yo’li bilan aniqlaydilar. Keyinchalik,
burchakning turini aniqlash uchun chizmachilik uchburchagining (shaffof
plastmassadan bo’lgani yaxshi) to’g’ri burchagidan foydalaniladi. (ustiga qo’yib
taqqoslaydi). To’g’ri burchak haqidagi tasavvurini mustahkamlash uchun maxsus
amaliy mashqlar kiritiladi. Masalan, berilgan turli burchaklar orasidan to’g’ri
burchakni topish. Go’niya yordamida o'lchang (2-sinf, 31-b, 131 -m, Matematika)
Berilgan ko’pburchaklardan to’g’ri burchaklarni topish (4-rasm). Daftarda
uning chizig’idan foydalanib to’g’ri burchak chizish, to'g’ri burchakka ega bo’lgan
uchburchak (to'rtburchak) chizish taklif qilinadi (2-sinf, 194-b, 820-m, Matematika),
(2-sinf,9-b,34-m,Matematika)
Burchak ustida amaliy ishlar bajarilayotganda avval burchakning qog’oz
modellari bilan, keyinchalik, "suriladigan burchak" (malka) bilan ishlanadi.
Burchakning bunday modelini ikki cho’pdan mix yoki plastilin bo’lagi bilan
mahkamlab tayyorlash har bir o’quvchiga tavsiya etiladi. Keyin ko’pburchaklarni
yasashda ham burchaklar bilan tanishadilar (masalan to’g’ri to’rtburchak bo’lish
uchun burchaklari to’g’ri bo’lishi kerakligini anglaydilar)
Ishning navbatdagi bosqichida 1-sinf o’quvchilari to’g’ri to’rtburchakning
quyidagi xossasi bilan tanishadilar. To’g’ri to’rtburchakning qarama-qarshi
tomonlari o’zaro teng. O'qituvchi avval to’g’ri to’rtburchakning qarama-qarshi deb
atash
mumkinligini
bolalar
tushunish-tushunmasliklarini
aniqlab,to'g’ri
to’rtburchakning qog’oz modellarida bevosita buklash bilan qarama-qarshi
tomonlarini taqqoslashni o’quvchilarga taklif qiladi. Darslikda va doskada berilgan
to’rtburchaklarning qarama-qarshi tomonlarini o’lchab, bolalar o’z kuzatishlarini
taqqoslaydilar va umumlashtiradilar. To’g'ri to’rtburchak tomonlarining bu xossasi
haqidagi bilim keyinchalik o’quvchilar berilgan ikki tomoni (eni va bo’yi) bo’yicha
to’g’ri to’rtburchakni chizganlarida mustahkamlanadi. I-II sinflаrda o’quvchilar
to’g’ri to’rtburchaklarni chizg’ich yordasmida chizadilar (to'g’ri-to’rtburchaklarni
daftar chizig’idan foydalanib chizadilar).
III-IV sinflarda esa to’g’ri to’rtburchaklarni chizishda chizg’ichdan va
chizmachilik uchburchagidan foydalanadilar.
To’g’ri
to’rtburchaklar
orasidan
kvadratlarni
ham
o’lchab
(tomonlarini,burchaklarini) topadilar.
Ko’pburchaklar haqidagi tasavvurlarini mustahkamlash, shuningdek,
umuman fazoviy tasavvurlarni rivojlantirishda geometrtik mazmunli masalalar,
shuningdek, umuman fazoviy tasaurlarni rivqjlantirishda geometrek mazmunli
masalalar katta ahamiyatga ega.Vaholanki bunday masalalar I sinfdan boshlab
kiritilib boriladi. Bular figuralarni hosil bo’ladigan bo’laklar ko’rsatilgan shaklga
ega bo’ladigan qilib bo’lishga doir masalalar:
(l-sinf, 74-b, 4-m, Matematika)
Berilgan ko’pburchaklardan yangi figuralar tuzishga doir masalalar (ya'ni
bolaklardan butunni hosil qilish). Masalan, kvadrat qisimlaridan shunday shakllar
yasang:
Kvadrat qismlaridan shunday shakllar yasang:
(2-sinf, 37-b, 19-m, Matematika)
Bunday masalalarni yechish jarayonida bolalarda bo’laklardan tuzilgan
ko’pburchakni qabul qilish va shu bilan birga boshqa ko’pburchaklarning bo’laklari
bo’lgan ko’pburchaklarni ko’ra olish uquvi shakllanadi, kuzatuvchanlik, ziyraklik,
geometrik figuralarni xayolda konstruksiya qilish uquvi ishlab chiqiladi.
II sinfda o’quvchilar aylana bilan tanishadilar, aylanani sirkul yordamida chizishni
o’rganadilar, aylana va doiraning elementlari bo’lgan markaz va radius bilan
tanishadilar. Bu barcha ma'lumotlarni bolalar amaliy mashqlar jarayonida
o’zlashtiradilar. Masalan, aylana yotgan nuqtalarni markaz bilan tutashtirib va hosil
qilingan kesmalarni taqqoslab, bolalar bu kesmalarning tengligiga ishonch hosil
qiladilar. Bu kesmalarning nomi-doira yoki aylana radiusi kiritiladi. O’quvchilar
doira va aylanani adashtirib yubormasliklari uchun maxsus mashqlar beriladi,
masalan: aylana chizing va doirani bo'yang, doira yoki aylananing markazini,
shuningdek, doira ichida, doira tashqarisida va aylana yotuvchi nuqtalarni belgilang.
(2-sinf, 135-b, 580-m, Matematika)
So’ngra mashq qilish jarayonida bolalarda ko’rsatilgan radius bo’yicha
aylana chizish, shuningdek, aylanani sirkul yordamida teng 6,3,12 bo’lakka bo’lish
uquvi shakllanadi.
Siniq chiziq, siniq chiziq uzunligi, ko'pburchakning perimetri.
I sinf o’quvchilarini siniq chiziq bilan kesma tushunchasiga tayanib
tanishtiriladi. O’qituvchi bolalarning ko’zi oldida uzun cho’pni yoki simni
bo’laklarga sindirib siniq chiziqning modelini tayyorlashi mumkin. Doskada siniq
chiziqni ba'zan bir to’g’ri chiziqda yotmagan mixlar-nuqtalarga tortilgan rangli ip
yordamida ko'rsatiladi. O'quvchilar doskada va daftarlarida siniq chiziqni chizadilar.
Bir to’g’ri chiziqda yotmagan 3 ta 4,5 va h.k.nuqta qo’yadilar va ularni kesmalar
bilan tutashtiradilar. O'quvchilar har gal siniq chiziq nechta kesmadan iboratligi yoki
unda nechta bo’lim borligini sanaydilar. Amaliy ish jarayonida yopiq va yopilmagan
siniq chiziqlarni farqlab oladilar. Mashqlar jarayonida yopiq siniq chiziq bilan bu
siniq chiziq chegarasi bo’lgan ko’pburchak orasida bog’lanish aniqlanadi. Uch
bo’limdan iborat siniq chiziq uchburchakni, to'rt bo’limdan iborat siniq chiziq
to’rtburchakni vah.k. chegaralaydi.
Siniq chiziq uzunligini, uning bo’limlari uzunligining har birini o’lchab,
hosil bo’lgan sonlarni qo’shish kerak.
Masalan, daftaringizga bunday siniq chiziq chizing, har bir bo’g’inining
uzunligini aniqlang va uning barcha bo’g’inlari uzunliklarining yigindisini toping.
(8-rasm) (2-sinf, 7-b, 24-m, Matematika)
Ko’pburchak perimetri haqida tushuncha.
Ko’pburchak perimetri yopiq siniq chiziq uzunligini topishga doir amaliy
masalalar yechish jarayonida aniqlanadi. O'qituvchi ko’pburchak tomonlarining
uzunliklari yig’indisi uning perimetri deb atalishini tushuntiradi. Belgilanishini
ko'rsatadi (P-24 sm)
Ko’pburchakning perimetrini topishga doir amaliy ishlar yordamida amaliy
ishlar bajarish jarayonida to’rtburchakning turlarini, uchburchakning turlarini
xossalariga e'tibor beriladi.
Shu xossalardan foydalanib, o’quvchilar keyinchalik quyidagicha amaliy
ihlarni bajara olishlari kerak:a) perimetri ma'lum bo’lgan holda kvadrat,teng tomonli
uchburchak chizish.b) tomonlari uzunliklari ma'lum bo’lgan ko’pburchaklarni
chizish.
Bunday mashqlar jarayonida ko’pburchak perimetri haqida tushuncha va uni
topish uquvi shakllanadi, shuningdek, fazoviy va geometrik, tasavvurlar rivojlanadi.
Geometriyaga
oid
qiziqarli
masalalardan
matematika,
darslarida
foydalanilsa, dars jarayoni qiziqarli kechadi, shuning bilan birga o’quvchilarning
mantiqiy fikrlashi va tafakkuri rivojlanadi, o’z fikrini asoslash ko’nikmalari
shakllanadi, olgan bilimlarini hayot bilan bog’lay oladi. Faqat tanlangan masala
mazmuni murakkabligi ularning yoshiga mos tuzilishi lozim.
Biz I – IV sinflar uchun geometriyaga oid qiziqarli masalalardan namunalar
keltiramiz.
I – sinf
1)
Ortiqcha
shaklni
bo’yang.
2)
Chizmada nechta kesma bor?
A C D B
(6 ta)
3) Chizmada nechta uchburchak bor?
(6 ta)
4) Berilgan uchta nuqta orqali nechta to’g’ri chiziq o’tkazish mumkin?
•
•
•
II – sinf
1.
“Ortiqcha” shaklni ko’rsating:
2)
Chizmada
nechta
uchburchak
va
nechta
to’rtburchak
bor?
(8
ta)
3) Qalamni daftardan uzmagan holda ochiq konfert ko’rinishidagi shaklini
chizing.
4) To’g’ri to’rtburchak shaklidagi chiziqning bir burchagi kesib tashlansa, nechta
burchagi
qoladi?
(5
ta)
III – sinf
1)
Chizmada
hammasi
bo’lib,
nechta
uchburchak
bor?
2) Teng tomonli uchburchakni
a) Uchta chiziq yordamida 4 ta teng bo’lakka
b) Ikkita chiziq yordamida 4 bo’lakka bo’ling
3) Gugurt cho’plaridan quyidagi chizma tuzilgan. Undan 4 ta cho’pni
shunday olib tashlangki, natijada 5 ta kvadrat hosil bo’lsin.
4) Chizmada AC kesmani toping. Bu kesma qanday uchburchaklar uchun umumiy
tomon bo’lib hisoblanadi?
E A
K
B
D F C
IV – sinf
1) Muntazam oltiburchakni shunday qirqingki, natijada kvadrat hosil bo’lsin.
2) Buxanka shakldagi nonni 3 marta kesish orqali 8 bo’lakka bo’ling.
3) Chizmadagi besh qirrali yulduzning burchaklari nechta? Javob: ( 26 ta )
Geometrik materialni o’rganishda shuningdek, didaktik o’yinlardan ham
foydalanildi.
O’yin – bola hayotining uzviy qismidir. O’yin orqali bola atrof – muhit,
tabiat hodisalari, manzaralari, buyumlar, o’simliklar, hayvonlar dunyosi bilan
tanishadi.
Boshlang’ich ta’lim davrida o’quvchilarning aqliy va jismoniy faoliaytini
tashkil qilishda didaktik o’yinlar alohida ahamiyatga ega.
Boshlang’ich sinflarda matematika darslarida kichik – kichik matematika
diktantlar o’tkaziladi. Ushbu diktantlarga geometrik mazmundagi materiallarni
kiritib borish maqsadga muvofiq. Bu geometriya elementlari haqida olingan
bilimlarni mustahkamlashga, eslashga hamda shakllarning gavdalantirishga,
shakllarni xossalarini yodda saqlashga yordam beradi. Biz quyida misollar
keltiramiz.
1-sinfda o’quvchi shakllarning nomini aytib, ushbu shakllarni daftariga
chizishni aytadi. O’lchov birliklarining to’liq va qisqa nomini bilishlari kerak.
Masalan
1.
Nuqta, kesma, siniq chiziq, bir santimetr (sm), to’g’ri chiziq, egri chiziq
2.
Uchburchak, to’g’ri to’rtburchak, ixtiyoriy to’rtburchak, doira.
3.
Metr (m), detsimetr (dm), beshburchak, 1 m=100 sm, 1dm=10 sm
2 – sinf
1.
Burchak, to’g’ri burchak, to’g’ri to’rtburchak, perimetr, siniq chiziq,
kesma, kvadrat.
2.
aylana, doira, santimetr (sm), AB kesma, to’g’ri burchakdan kichik
burchak, millimetr (mm), 1 sm=10 mm.
3.
To’g’ri burchakdan katta burchak, radius, doira ichida yotgan nuqta,
doira tashqarisida yotgan nuqta.
4.
Radiusi 3 sm li doira, shaklning yuzi, 1 dm = 10 sm= 100 mm, P=16sm,
14dm=140 sm, 15mm=1sm 5 mm, 24 sm=2 dm 4 sm, ko’pburchak.
3 – sinf
1.
Perimetr (P), doira, ko’pburchak, kesma, egri chiziq, siniq chiziq, metr,
teng yonli uchburchak.
2.
Teng tomonli uchburchak, ixtiyoriy uchburchak, to’g’ri to’rtburchak,
santimetr (sm), millimetr (mm), 3 sm li kesma. CD kesma, 1 m=100sm=10dm.
3.
3. To’g’ri to’rtburchakning AB tomoni 3 sm, BS tomoni 4 sm uning
perimetri necha sm? Ko’pburchak, yuza, to’g’ri burchakli uchburchak, radiusi 3 sm
li aylana.
4.
4. To’g’ri burchak, kesma, metr (m), santimetr (sm), beshburchak,
aylana, perimetr (P), uchburchakning AB tomoni 3 sm, BS tomoni 4 sm, SA tomoni
5.
smga teng. Uning perimetrini toping.
4 – sinf
1. Kesma, siniq chiziq, aylana, doira, to’g’ri to’rtburchak, uchburchak, o’tkir
burchak, o’tmas burchak, to’g’ri burchak, yoyiq burchak.
2. Teng yonli uchburchak, teng tomonli uchburchak, ixtiyoriy uchburchak,
to’g’ri burchakli uchburchak, perimetr (P), santimetr (sm), detsimetr (dm), metr (m).
3. Kilometr (km), to’g’ri chiziq, 10 sm li kesma, 10 dm=100sm=1000 mm,
perimetri 10 sm ga teng to’g’ri to’rtburchak chizing.
4. Uchburchak, to’rtburchak, beshburchak, doira, kilometr (km), santimetr
(sm), kvadrat, siniq chiziq, har bir bo’lagi 3 sm dan iborat uch bo’limdan iborat siniq
chiziq chizing.
Diktantni o’tkazishdan 1 kun oldin o’quvchilarni ogohlantirish kerak.
O’quvchilarning yonida barcha o’quv qurollari shu jumladan chizmachilik asboblari
bo’lishi zarur.
Olingan bilimlarning mustahkamlashning va tekshirishning yana bir usuli
testdir.
Geometrik testlar – bu masalalar to’plami emas, balki maxsus vazifalar
to’plami bo’lib, ular shunday tuzilganki o’quvchi maktab dasturidan nimani va qay
darajada egallaganini tekshiruvchi omildir.
VIII. I'oydiiliiiiiliidigan adabiyotlar ro ‘yxati
Asosiy adabiyotlar
I.Junuiyev M.i;. Malcmalika o‘qitish metodikasi. (O 0 ‘Y uchun darslik.)
Toshkcnt. “ riii4)M-l(|li()l”, 2016 yil. 426 burchak
2..lumaycv M.i;. Tadjiyeva Z.G‘. BoshlangMch sinflarda malcmalika
o‘qilish metodikasi. (() O'Y uciiun darslik.) Toshkenl. “Fan va Icxnologiya”, 2005
yil.
3. .kimaycv M.E. Boslilang‘ich sinflarda malcmalika o‘qilish mclodikasidan
praklikum. (O 0 ‘Y uchun o‘quv qoMlanma ) Tosiikcnl. "O'qiluvchi”, 2004 yil.4.
Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda malcmalika o‘qilish mclodikasidan
laboraloriya mashg‘ulollari. (O ()‘Y uchun o4|uv qo'llanma) Toshkenl. “Yangi asr
avlodi”, 2006 yil.
5. Tadjiyeva 7,.(i‘., Alxlullaycva U.S., .lumaycv M.E., Sidelnikova R.I.,
Sadikova A.V. М сю дика мрсмоданаиия MarcMaTHKH.-T.:Turon-lqbol,2011.
336 s.
6. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kclajagimi/.ni mard va olijanob xalqimiz bilan
birga quramiz. - Toshkenl, 0 ‘zbekislon, 2017. - 488 burchak
7. Mirziyoyev Sh.M. Erkin va farovon, dcmokralik O'zbcki.slon davlalini
birgalikda barpo clamiz. - Toshkenl, 0 ‘zbekislon, 2016. - 56 burchak
8. Mirziyoyev Sh.M. Qonun usluvorligi va inson manfaallarini la’minlash-
yurl laraqqiyoli va xalq faravonligining garovi.- Toshkenl, 0 ‘zbekislon, 2017.- 48
burchak
9. Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy laxlil, qal’iy larlib inlizom va shaxsiy
javobgarlikhar bir rahbar faoliyalining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. - Toshkenl,
O‘zbekislon, 2017. - 104 burchak
10.2017-2021 yillarda O'zbckislon Respublikasini rivojlanlirishning beshla
usluvor yo‘nalishi bo'yicha llarakallar slralegiyasi. 0 ‘zbekislon Respublikasi
Prezidenlining 2017 yil 7 I'cvraldagi PF-4947 sonli Farmoni.
10. Узбекистои Иссмубликаси Копститутцияси - Т.: Узбекистон, 2014.
-46 б.
11. Barkamol avlod - Ovbckislon laraqqiyolining poydcvori.- Т.: «Sharq»
nashriyol-malbaa koiUscrni. 1997.
12. BURCHAKS.Abdullaycva va boslK]. Malcmalika 1. l-sinflar uchun
ilg‘or va axborolkommunikalsiya icxnologiyalarini la'lim jarayoniga joriy elish
bo‘yicha melodic qo‘llanma "O'/bckislon niilliy cnsiklopcdiyasi” Davlal nashriyoti.
11 burchakl. Toshkenl-2014. 176 bet
13. BURCHAKS.Abdullacva va boshq. Malcmalika 2. 2-з1пПаг uchun
ilg‘or va axborolkommunikalsiya Icxnologiyalarini la’lim jarayoniga joriy elish
bo‘yicha melodic qoMlanma “O '/bckislon milliy cnsiklopcdiyasi” Davlal
nashriyoli. II burchakl. Toshkenl-2015. 176 bcl
14. BURCHAKS.AbdulIaeva va boshq. Matematika 3. 3-sinflar uchun ilg‘or
va axborotkommunikatsiya texnologiyalarini ta’Iim jarayoniga joriy etish bo‘yicha
iVietodik qoMlanma “0 ‘zbekiston milliy ensiklopediyasi” Davlat nashriyoti. 11
87burchakt.Toshkent-2016. 176 bet
15. BURCHAKS.AbdulIaeva va boshq. Matematika 4. 4-sinflar uchun ilg‘or
va axborotkommunikatsiya texnologiyalarini ta’Iim jarayoniga joriy etish bo‘yicha
metodik
qoMIanma “0 ‘zbekiston milliy ensiklopediyasi” Davlat nashriyoti. 11
burchakt.Toshkent-2017. 224 bet
16. Toshpulatova M.I. Matematika 1.1-sinflar uchun matematika fanidan
elektron
axborot - ta ’Iim resursi № DGU 2014 0188.
17. Toshpulatova M.I. Matematika 2. 2-sinflar uchun matematika fanidan
elektron axborot - ta ’Iim resursi. № DGU 2016 0248
18. Axmedov М., Abduraxmonova N.Jumayev M.E. Birinchi sinf
matematika
darsligi. Toshkent.
19. Burhonov S.va boshq. Uchinchi sinf matematika darsligi. Toshkent.
“Sharq”
2015 у
20. Bikbayeva N.To‘rtinchi sinf matematika darsligi. Toshkent.
“0 ‘qituvchi”2017
21. Jumayev M.E, Bolalarda boshlang‘ich matematik tushunchalami
rivojlantirish nazariyasi va metodikasi. (KHK uchun ) Toshkent. “11m Ziyo”
2013
yil.
22. Jumayev E.E. BoshlangMch matematika nazariyasi va metodikasi.
(KHK
uchun) Toshkent. “Turon iqbol” 2012 yil.
23. Jumayev M.E. va boshq. Birinchi sinf matematika daftari.Toshkent.
“TuronIqbol” 2017 yil., 64 bet
24. Tadjiyeva Z.G‘ va boshqalar. Boshlang‘ich sinflarda matematikadan dars
samaradorligini oshirishda tarixiy materiallardan foydalanish. Toshkent.
TDPU,
2008., 96 bet
Elektron ta’Iim resurslari
25. W W W . tdpu. uz
26. W W W . pedagog. uz
27. W W W . Ziyonet. uz
28. W W W . edu. uz
29. tdpu-INTRANET. Ped