BUXORO XONLIGI dars ishlanma

Yuklangan vaqt

2024-03-11

Yuklab olishlar soni

10

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

219,5 KB


 
1 
 “BUXORO XONLIGI”  
 Mavzusida 1 soatlik  
DARS ISHLANMASI 
 
Mavzu: Buxoro xonligi. 
Darsning ta’limiy maqsadi: o’quvhilarda Buxoro xonligi mavzusi haqida   
bilim,ko’nikma va malakalarni hosil qilish 
Darsning tarbiyaviy maqsadi:1.O’quvchilarni o’z ustilarida mustaqil ishlashga 
o’rgatish.2.Komil insoniylik ,Vatanparvarlik ,Vatanga sodiqlik ruhida 
tarbiyalash.3.Ajdodlarimiz qoldirgan ma’naviy va madaniy meroslarni ko’z 
qorachig’iday asrab avaylashga o’rgatish. 
 Rivojlantiruvchi maqsad:   1.O’quvchilarni darsga oldindan tayorgarliklarini xis 
qildirish.2.Tarix faniga qiziqishlarini dars davomida turli musobaqalar 
uyushtirish yo’li bilan oshirib boorish.3.Past o’zlash tiruvchi o’quvchilar 
bilan darsning oxirgi daqiqalarda shug’ullanish. 
Darsning turi: yangi tushuncha va bilimlarni tashkil qilish. 
 Dars usuli: Zamonaviy,aqliy hujum. 
 Dars 
jihozi: 
darslik, 
dars 
ishlanma, 
ko’rgazmali 
qurollar, 
tarqatma 
va 
didaktikmatiriallar va dunyoning siyosiy haritasi. 
 Texnik vositalar: telivizor , DVD va ko’rgazmalar yozilgan disklar. 
Darsning blok-chizmasi 
 
Dars bosqichlari 
Vaqt 
Usullar 
1 Tashkiliy qism 
3 daqiqa 
 
2 O'tilganlarni takrorlash 
7 daqiqa 
 
3 Yangi mavzu ustida ishlash 
17 daqiqa 
 
4 Yangi mavzuni mustahkamlash 
15 daqiqa 
 
5 Uyga vazifa 
3 daqiqa 
 
1 “BUXORO XONLIGI” Mavzusida 1 soatlik DARS ISHLANMASI Mavzu: Buxoro xonligi. Darsning ta’limiy maqsadi: o’quvhilarda Buxoro xonligi mavzusi haqida bilim,ko’nikma va malakalarni hosil qilish Darsning tarbiyaviy maqsadi:1.O’quvchilarni o’z ustilarida mustaqil ishlashga o’rgatish.2.Komil insoniylik ,Vatanparvarlik ,Vatanga sodiqlik ruhida tarbiyalash.3.Ajdodlarimiz qoldirgan ma’naviy va madaniy meroslarni ko’z qorachig’iday asrab avaylashga o’rgatish. Rivojlantiruvchi maqsad: 1.O’quvchilarni darsga oldindan tayorgarliklarini xis qildirish.2.Tarix faniga qiziqishlarini dars davomida turli musobaqalar uyushtirish yo’li bilan oshirib boorish.3.Past o’zlash tiruvchi o’quvchilar bilan darsning oxirgi daqiqalarda shug’ullanish. Darsning turi: yangi tushuncha va bilimlarni tashkil qilish. Dars usuli: Zamonaviy,aqliy hujum. Dars jihozi: darslik, dars ishlanma, ko’rgazmali qurollar, tarqatma va didaktikmatiriallar va dunyoning siyosiy haritasi. Texnik vositalar: telivizor , DVD va ko’rgazmalar yozilgan disklar. Darsning blok-chizmasi Dars bosqichlari Vaqt Usullar 1 Tashkiliy qism 3 daqiqa 2 O'tilganlarni takrorlash 7 daqiqa 3 Yangi mavzu ustida ishlash 17 daqiqa 4 Yangi mavzuni mustahkamlash 15 daqiqa 5 Uyga vazifa 3 daqiqa
 
2 
 
Darsning borishi: 
a. Tashkiliy qism 
b. Savol-javob 
c. Yakunlash va baholash 
 
I.Tashkiliy qism: salomlashish, davomatni aniqlash,  
 
II.Ma’naviy-siyosiy daqiqa:dunyo xabarlari va yurtimiz voqiyalari. 
 
III.O’tilgan mavzularni takrorlash va mustahkamlash. 
1. Shayxulislom — ? 
2. Mubayyin -? 
3. Rojalar—? 
IV.Yangi mavzu bayoni: 
 Shayboniyxon halok bo’lgach, uning o’rniga amakisi Ko’chkunchixon taxtgao’tirdi. 
Ko’chkunchixondan so’ng taxtga o’g’li Abu Said (1530—1533) o’tirdi. Undan keyin 
esa hukmdorlik Shayboniyxonning ukasi Mahmud Sultonning o’g’li Ubaydullaxon 
(1533—1540) qo’liga o’tdi. Ubaydullaxon poytaxtni Samarqanddan Buxoroga 
ko’chirtirdi. Ubaydullaxon Buxoroga otameros mulk deb qarar edi, chunki 
Shayboniyxon 
hayotligidayoq 
Buxoro 
hokimligini 
ukasi 
Mahmud 
Sulton 
(Ubaydullaxonning otasi)ga bergan edi. Shu tariqa, shayboniylarning Movarounnahrda 
tashkil etgan davlati endilikda rasmiy ravishda Buxoro xonligi deb ataladigan bo’ldi. 
Ubaydullaxonning tariximizdagi xizmatlari katta. Avvalo, u Ismoil Safaviy va 
qizilboshlilar (Ular 12 shia imomi sharafiga 12 qizil yo’llik matodan salla o’rab 
yurishgan)ning hujumlarini bartaraf etib, Movarounnahrni ularning harbiysiyosiy 
tazyiqlaridan saqlab qoldi. Ubaydullaxon hukmronligi davrida Buxoroning markaz 
sifatidagi nufuzi har tomonlama o’sdi. 
Ubaydullaxon o’z davlatining chegarasini Shayboniyxon davridagi sarhadlarda qayta 
tiklashga harakat qildi. U Hirotni ishg’ol etgan qizilboshlilarni bir necha marta 
2 Darsning borishi: a. Tashkiliy qism b. Savol-javob c. Yakunlash va baholash I.Tashkiliy qism: salomlashish, davomatni aniqlash, II.Ma’naviy-siyosiy daqiqa:dunyo xabarlari va yurtimiz voqiyalari. III.O’tilgan mavzularni takrorlash va mustahkamlash. 1. Shayxulislom — ? 2. Mubayyin -? 3. Rojalar—? IV.Yangi mavzu bayoni: Shayboniyxon halok bo’lgach, uning o’rniga amakisi Ko’chkunchixon taxtgao’tirdi. Ko’chkunchixondan so’ng taxtga o’g’li Abu Said (1530—1533) o’tirdi. Undan keyin esa hukmdorlik Shayboniyxonning ukasi Mahmud Sultonning o’g’li Ubaydullaxon (1533—1540) qo’liga o’tdi. Ubaydullaxon poytaxtni Samarqanddan Buxoroga ko’chirtirdi. Ubaydullaxon Buxoroga otameros mulk deb qarar edi, chunki Shayboniyxon hayotligidayoq Buxoro hokimligini ukasi Mahmud Sulton (Ubaydullaxonning otasi)ga bergan edi. Shu tariqa, shayboniylarning Movarounnahrda tashkil etgan davlati endilikda rasmiy ravishda Buxoro xonligi deb ataladigan bo’ldi. Ubaydullaxonning tariximizdagi xizmatlari katta. Avvalo, u Ismoil Safaviy va qizilboshlilar (Ular 12 shia imomi sharafiga 12 qizil yo’llik matodan salla o’rab yurishgan)ning hujumlarini bartaraf etib, Movarounnahrni ularning harbiysiyosiy tazyiqlaridan saqlab qoldi. Ubaydullaxon hukmronligi davrida Buxoroning markaz sifatidagi nufuzi har tomonlama o’sdi. Ubaydullaxon o’z davlatining chegarasini Shayboniyxon davridagi sarhadlarda qayta tiklashga harakat qildi. U Hirotni ishg’ol etgan qizilboshlilarni bir necha marta
 
3 
magiubiyatga uchratgan edi. Ayni paytda, u mamlakat ichkarisidagi o’zaro kurash va 
tarqoqlikka barham berdi. 
Ubaydullaxon vafot etgach, ichki ziddiyatlar yana kuchaydi. Hokimiyat uchun qattiq 
kurashlar boshlandi. Shayboniyxon avlodlarining har birida 10—12 nafardan o’g’il 
bolib, ularning har biri tojtaxtga da'vogar edilar. Ularning har biri o’z otamerosi bo’lgan 
hududlarda o’z qo’shiniga bosh bolib, mustaqillikka intilar, o’zini oliy hukmdor deb his 
etar hamda imkoni bolsa, xonlik taxtini egallash ishtiyoqida edilar. 
Ubaydullaxondan so’ng shayboniylar sulolasi vakillari o’rtasida o’zaro nizolar avjiga 
chiqdi. Buning oqibatida Abdullaxon I ning qisqa hukmronligi (1540—1541) dan so’ng 
mamlakatda qo’shhokimiyatchilik vujudga keldi. Ya'ni bir davlatda ikki hukmdor paydo 
bo’ldi. 
Biri 
— 
Ubaydullaxonning 
o’g’li 
Abdulazizxon 
Buxoroda, 
ikkinchisi 
— 
Ko’chkunchixonning o’gli Abdulatifxon Samarqandda hukmdorlik qila boshldilar. 
Mamlakat bir necha mustaqil hokimliklarga bolinib ketdi. Biroq qachondir, kimdir bu 
holatga  chek qo’yishi kerak edi. 
 
      Mamlakatdagi parokandalikka chek qo’yish uchun markaziy hokimiyatni yana 
tiklash va kuchaytirish zarur edi. Bu zaruriyatni qonli urushlarsiz amalga oshirib 
bo’lmas edi. Ana shunday sharoitda kurash maydoniga Miyonqol hukmdori Iskandar 
Sultonning o’g’li Abdullaxon II (1534-1598) chiqdi. Iskandarxon xonadoga Buxoro 
yaqinidagi Jo’ybor qishlog’ida istiqomat qiluvchi, g’oyatda katta nufuzga ega bo’lgan 
shayx Muhammad Islom (1493— 1563)ning ixlosi baland bo’lganligi Abdullaxonga bu 
kurashda juda katta madad bo’ldi. Muhammad Islom va uning avlodlari o’zlarining 
kelib chiqishini ota tomondan Muhammad payg’ambar 
avlodlariga, ona tomondan csa Chingizxon va Jo’jiga ular 
edilar. Aslzodalik va tasavvuf tariqadagi mavqeyiga ko’ra, 
Jo’ybor shayxlari somoniylar davridan boshlaboq davlat 
ishlarida muhim mansablarni egallab kelar edilar. XVI 
asrning 
ikkinchi 
yarmida 
Shayx 
Muhammad 
Islom, 
keyinchalik uning o’g’li Shayx Abubakr Sa’d Buxoroda 
3 magiubiyatga uchratgan edi. Ayni paytda, u mamlakat ichkarisidagi o’zaro kurash va tarqoqlikka barham berdi. Ubaydullaxon vafot etgach, ichki ziddiyatlar yana kuchaydi. Hokimiyat uchun qattiq kurashlar boshlandi. Shayboniyxon avlodlarining har birida 10—12 nafardan o’g’il bolib, ularning har biri tojtaxtga da'vogar edilar. Ularning har biri o’z otamerosi bo’lgan hududlarda o’z qo’shiniga bosh bolib, mustaqillikka intilar, o’zini oliy hukmdor deb his etar hamda imkoni bolsa, xonlik taxtini egallash ishtiyoqida edilar. Ubaydullaxondan so’ng shayboniylar sulolasi vakillari o’rtasida o’zaro nizolar avjiga chiqdi. Buning oqibatida Abdullaxon I ning qisqa hukmronligi (1540—1541) dan so’ng mamlakatda qo’shhokimiyatchilik vujudga keldi. Ya'ni bir davlatda ikki hukmdor paydo bo’ldi. Biri — Ubaydullaxonning o’g’li Abdulazizxon Buxoroda, ikkinchisi — Ko’chkunchixonning o’gli Abdulatifxon Samarqandda hukmdorlik qila boshldilar. Mamlakat bir necha mustaqil hokimliklarga bolinib ketdi. Biroq qachondir, kimdir bu holatga chek qo’yishi kerak edi. Mamlakatdagi parokandalikka chek qo’yish uchun markaziy hokimiyatni yana tiklash va kuchaytirish zarur edi. Bu zaruriyatni qonli urushlarsiz amalga oshirib bo’lmas edi. Ana shunday sharoitda kurash maydoniga Miyonqol hukmdori Iskandar Sultonning o’g’li Abdullaxon II (1534-1598) chiqdi. Iskandarxon xonadoga Buxoro yaqinidagi Jo’ybor qishlog’ida istiqomat qiluvchi, g’oyatda katta nufuzga ega bo’lgan shayx Muhammad Islom (1493— 1563)ning ixlosi baland bo’lganligi Abdullaxonga bu kurashda juda katta madad bo’ldi. Muhammad Islom va uning avlodlari o’zlarining kelib chiqishini ota tomondan Muhammad payg’ambar avlodlariga, ona tomondan csa Chingizxon va Jo’jiga ular edilar. Aslzodalik va tasavvuf tariqadagi mavqeyiga ko’ra, Jo’ybor shayxlari somoniylar davridan boshlaboq davlat ishlarida muhim mansablarni egallab kelar edilar. XVI asrning ikkinchi yarmida Shayx Muhammad Islom, keyinchalik uning o’g’li Shayx Abubakr Sa’d Buxoroda