CHOLG’U MUSIQASI.
Reja:
1.XX asrda cholg’u musiqasining rivojlanishi .
2.O’zbek kompozitorlarining simfonik asarlari.
3.O’zbek xalq cholg’u asboblari orkestri uchun yaratilgan asarlar.
1.XX asrda cholg’u musiqasining rivojlanishi. Agar o’zbek kuylarini
simfonik moslashning ilk tajribalari 20-yillarning boshlariga to’g’ri kelsa, 30-
yillarning birinchi yarmida xilma-xil janrlar doirasini o’ziga olgan qator asarlar
yaratildi. Ularni yozgan mualliflarning aksariyati, o’zbek xalq musiqasi kuylari
materiallarida asarlar ijod qilgan, Moskva xamda Leningrad kompozitorlaridir.
Bular V. Deshevovning “Samarqand syuitasi”, M. Ippolitov-Ivanovning
“O’zbekistonning musiqali manzaralari”, S. Vasilenkoning “ Sovet sharqi” (bu
asarlarning qismlaridan biri O’zbekistonga bag’ishlangan), V. Zolotarevning
“O’zbek rapsodiyasi” va boshqalardir. M. Ippolitov-Ivanovning syuitasidan
tashqari, eslatilgan asarlar respublika musiqali hayotida ahamiyatli o’rin
egallamadi (ular deyarli ijro etilmadi ham). Bu ilk tajribalarning ahamiyati
shundaki, ular o’zbek kuylarining simfonik qayta ishlanishini boshlab berdi,
o’zbek xalq kuylarini keng madaniy aloqalar maydoniga olib chiqdi.
2.O’zbek kompozitorlarining simfonik asarlari. O’sha paytlarda
Toshkent va Moskva musiqa o’quv yurtlarida ta’lim olayotgan yosh o’zbek
kompozitorlari ham, o’z kuchlarini simfonik janrda sinab ko’rdilar. Muxtor
Ashrafiy “Qurilish” marshi, Mutal Burxonov “ O’zbekiston qizi” syuitasi,
Manas Leviev “Nurxon” poemasini yaratdi. (Bu asarlar partiturasi saqlanib
qolmagan).
30-yillarning ikkinchi yarmi, simfonik musiqa sohasida yangi voqealar
bilan nishonlandi. Bu yillarda respublikada o’z hayotini O’zbekiston san’ati
bilan mustahkam bog’lagan A.F. Kozlovskiy va Georgiy Mushel ish boshladi.
1937-yilda Kozlovskiyning dasturli, farg’onacha syuitasi –“Lola”
maydonga keldi. Asarning har bir qismi hayotning an’anaviy tiklanish
bayramiga bag’ishlangan, muayyan tasviriy fikrni aks ettirdi: birinchi qism--
“Lolachilarni yig’ish va bozor maydonida kuzatish”, ikkinchi qism-- “ Farg’ona
bog’larida tun”, uchinchi qism-- “ Lolachilarning qaytishi. Lola sayli”.
Fikrning barcha “manzaraliligiga” qaramay, “Lola” musiqasi dinamikali
bo’lib, aniq shaklga ega. Nur singdirilgan, quvnoq bayram kunining to’la
jarayoni bilan to’lgan birinchi qismdan - “sonata shaklida yozilgan” janub
kechasi timsolini yaratuvchi, o’ziga xos noktyurn, xushbo’y hid tarqatuvchi
bog’lar, to’la noaniq shitirlagan ovoz, o’tkinchi soyalar tasvirlanadi. Syuita
xotimasi birinchi qism yo’nalishini davom ettiradi: unda yana yangidan bayram
sadolari paydo bo’ladi, uning musiqasi to’la dabdabali va harakatchandir.
Final mavzusi Farg’ona vodiysida tarqalgan tojik xalq qo’shig’idan olingan.
Uning harakatli sur’ati, jonli xarakteri syuitaning bu qismi mazmuniga juda mos
tushgan.
Final rivojining dinamik chizig’i, kulminatsiya eng yuqori nuqtaga
chiqadigan joy -- kodaga olib keladi. “ Umumiy shodiyona o’zining apogeyiga
etadi”—final kodasidagi niyatini kompozitorning o’zi ana shunday ta’riflagan
edi.
“Lola” da Rimskiy-Korsakov simfonizmi an’analari, tabiat va xalq
turmushi hodisalarini gavdalantirishda, uning uchun xarakterli bo’lgan
manzaralar bayoni konkretligi, original tarzda singdiriladi. Kozlovskiy
syuitasidagi juda ko’p narsalar “Ispan kaprichchiosi” ning bayram shukuhliligi
va shod-xurramligini yoki “Shahrizoda” ning yanada go’zalroq jilvalarini esga
soladi. “Shahrizoda” bilan “Lola” ni dasturli simfoniya belgilarini beradigan
keng musiqali mavzular ham yaqinlashtiradi.
Shuningdek “Lola” ning partiturasi frantsuz ipressionistlari ko’proq Ravel,
qisman Debyussi ( syuitasining ikkinchi qismi) merosidan ijodiy
foydalanilganligi to’g’risida guvohlik beradi.