DAROMAD VA XARAJATLAR AUDITI
REJA:
1.Daromad jarayonlari auditi
2.Foyda va zararlarni hisobga oluvchi schetlar auditi hamda riskni
baholash
3. Ishlab chiqarish xarajatlari auditining maqsadi, me’yoriy asoslari va
xususiyatlari
4.Mahsulot tannarxini hisoblashni tekshirish
5.Tugallanmagan ishlab chiqarishni tekshirish
6.Mahsulot sotish auditi
7. Xaridorlar va buyurtmachilar bilan hisob-kitoblar auditi
8. Moliyaviy natijalarni tekshirishning asosiy yo’nalishlari
9. Moliyaviy faoliyatga doir xarajatlar va daromadlar hamda favqulodda
olingan foyda (ko’rilgan zarar) larni tekshirish
10. Davr sarflarini tekshirish
Tayanch so’z va iboralar: Mahsulot sotishdan tushgan tushum, asosiy
faoliyat foydasi, umumxo‘jalik foydasi, moliyaviy faoliyat bo‘yicha daromad
va xarajatlar, favqulodda foyda va zararlar, soliq to‘lagunga qadar foyda,
soliq bazasi, soliq va buxgalteriya foydasi, sof foyda, daromadlarni tekshirish
amallari, xarajatlarni tekshirish amallari, kalkulyatsiya moddalari.
1.Daromad jarayonlari auditi
Daromad jarayonlari auditi ushbu bobning boshida ko’rib chiqiladi,
chunki ushbu asosiy kontseptsiyani o’rganish daromad jarayonlari auditining
fundamental ahamiyatiga ega. Bundan tashqari, auditor ijobiy xulosa berishi
uchun daromadlar GAAP standartlariga muvofiq bo’lishi kerak. Ishlab
chiqarish daromadlari esa, odatdagi kabi mahsulot sotish yoki xizmat
ko’rsatishdan iborat. FASB bayonotiga asosan, Moliyaviy Buxgalteriya
tushunchalari 6-chi soni "moliyaviy jadval elementlari" daromadlarni
belgilaydi: Kompaniya daromadlari yoki boshqa aktivlarning yaxshilanishi
(yoki ikkalasining birikmasi) kompaniyaning asosiy yoki markaziy faoliyatini
tashkil etuvchi mahsulot etkazib berish yoki ishlab chiqarish, xizmat
ko’rsatish yoki boshqa xizmat turlariga bog’liq.
Daromadlar mahsulot va xizmatlar almashinuvi qiymati bilan o’lchanadi.
Umuman olganda, kompaniya mahsulot yoki ko’rsatilgan xizmatlari uchun
naqd pul yoki da’volarni qabul kiladi. Naqd pul da’volari odatda, debitor
qarzdorlik sifatida ko’rib chiqiladi. FASB 5-chi Moliyaviy Buxgalteriya
tushunchalari "savdo-sotiq bilan bog’liq tashkilotlar moliyaviy hisobotlarini
tashkil qilish va baholash" bayonotiga asosan, daromadni tan olish (yozuv)
uchun u amalga oshirilishi yoki ishlab chiqilgan bo’lishi kerak deb talab qiladi.
Daromad mahsulot yoki xizmat ko’rsatish pulga almashinganida, boshka
aktivlarni to’lashga va’da qilinganida paydo bo’ladi. Odatda kompaniya
tomonidan mahsulot etkazib berilganida yoki xizmat ko’rsatilib bo’linganida
daromad olish jarayoni tugatilgan hisoblanadi. SEC in SAB №101 daromadni
tan olish uchun qo’yidagi mezonlarni belgilaydi:
-
Ishonarli dalillar mavjudligi
-
Etkazib berilgan yoki xizmat ko’rsatilgan
-
Xaridorga sotuvchining narxi belgilangan yoki aniqlangan
-
Tahlil oqilona taqdim etilgan
Daromadni tan olish auditorlar uchun audit xavfni tug’dirib kelmoqda va
moliyaviy xisobotlar yaxlitligi jarayoniga ta’lluqli savollar tug’ilishi olib keldi.
Aslida, firibgarlik sharoitlarida audit standarti firibgarlik ta’sirlar tufayli
daromadni tan olish xato ekanligini faraz qilishi kerak deb ta’kidlaydi. (AU
316.41).
O’g’irliklarni tekshirish bo’yicha dimlomga ega mutaxassislar Assotsiyasi
ma’lumotlariga ko’ra, moliyaviy hisobotlarda firibgarlik sodir etishning sakkiz
xil umumiy usullari mavjud.
1. Erta daromadni tan olish;
2. O’tgan hisobot davrida kitobni ochiq tutish;
3. Soxta savdo;
4. Qayd qilingan yozuvlarni qaytarishni ilojsizligi;
5. Foiz bajarilishi uslubidagi firibgarlik;
6. Tomonlar bilan bog’lik operatsiyalar;
7. Debitor qarzdorlik va zahiralarning oshirib ko’rsatilishi; va
8. Mas’uliyat va xarajatlarning kamchiligi.
Auditor daromadning tan olinishi bilan bog’lik firibgarlik xavfi
kuzatilganida ho’shyor bo’lishi kerak:
-
Tomonlar kelishuvi mijozlarni mahsulotni qabul qilishi yoki xizmat turini
qabul qilishini rag’batlantirish maqsadida kelishuv va sotuv shartlari tartibini
o’zgartirishadi.
-
Savdo yuklash sifati marketing amaliyotida etkazib beruvchilar sotuv
hajmini oshirish uchun ba’zan distribyutorlarni rag’batlantirish orqali ular tez
sotib bo’lishi mumkin bo’lgan hajmdan ham ziyodroq zahirani sotib
olishlariga ko’ndiradilar.
Ko’pchilik tashkilotlar uchun daromadni tan olish jarayoni qisqa
muddatda sodir bo’ladi (kun, hafta yoki oylar), lekin ba’zi bir sohalarda,
masalan qurilish, mudofaa tarmoqlarida daromadni tan olish vaqti ma’lum bir
yillar davomida kechishi mumkin. Yuridik shaxslar daromadini tan olish
siyosati moliyaviy hisobotlarda aks ettiriladi. Shunday qilib, auditor yuridik
shaxslar daromadini tan olish siyosatiga audit jarayoni daromadi sifatida
qarashi kerak.
O’quvchi uchun tushum jarayoni zahiralarni boshqarish jarayoni bilan
o’zaro hamkorligi 10-2 rasmda ko’rsatilgan. Ko’pchilik buxgalteriya tizimlari
daromadlarni integratsiyalash, sotib olish, inson resurslari va inventerizatsiya
jarayonlarini o’z ichiga oladi.
Ushbu tekstda ishlatilgan blok-diagrammalar jarayonlarning bir-biriga
bog’liqligini ko’rsatish uchun no’qtalar bilan ifodalangan. Aslida, IT bu
diagrammalardan axborotlar oqimini hisob jarayonlaridan farqlash uchun
ko’prok ishlatishadi.
Daromad jarayonlari bilan bog’lik mavzuni muhokama qilamiz:
-
Moliyaviy hisobotlar hisobi va operatsiya turlari.
-
Xujjatlar va yozuv turlari.
-
Asosiy vazifalar.
-
Majburiyatlarni belgilash kaliti.
Operatsiyalarning uch turiga daromad jarayoni yordamida ishlov
beriladi:
-
Naqd pul yoki kredit uchun mahsulot sotish yoki xizmat ko’rsatish
-
Mijozdan mahsulot yoki ko’rsatilgan xizmat uchun pul tushumi
-
Buyurtmachi tomonidan mahsulot yoki ko’rsatilgan xizmatning
qaytarilishi
Tushum jarayoni moliyaviy hisobotlarning ko’pgina hisoblariga ta’sir
ko’rsatadi. Kelishuvning har bir turidan jabr tortganlarning eng muhim
hisoblari qo’yidagilar:
Operatsiya turi
Jabr ko’rganlar soni
Oldi-sotdi bitimi
Debitor qarzdorlik
Sotuv
Zahiradagi umidsizlik qarzdorligi
Yomon qarzdorlik xarajatlari
Pul tushumlari operatsiyalari
Naqd pul
Debitor qarzdorlik
Pul chegirmalari
Sotuvning qaytishi va bitim hisobi
Sotuv qaytishi
Sotuvga ko’maklashish
Debitor qarzdorlik
Audit natijalari-hisoblar va tegishli hisob raqamlarini baholash
Auditor rejalashtirilgan ishlarni bajarib bo’lganida, debitor qarzdorlikning
buzib ko’rsatish yig’indisi o’z ichiga statistik yoki nostatistik namuna olish
usullari ishlatilgan bo’lsa buzilishning ma’lum bir miqdorini ko’rsata oladi.
Umumiy buzilishlar kelib chiqishi mumkin bo’lgan noaniqliklar bilan
solishtiriladi. Agar umumiy buzilishlar kelib chiqishi mumkin bo’lgan
noaniqlardan kam bo’lsa, auditor adolatli qabul qilingan qaror deb inobatga
olishi kerak. Agar umumiy buzilishlar kelib chiqishi mumkin bo’lgan
noaniqlardan ko’p bo’lsa, hisob etarli darajada taqdim etilmagan degan
xulosaga kelishi kerak.
Shuningdek, auditor buzilishlar mohiyatini tahlil qilishi kerak. Ba’zi
holatlarda bu buzilishlar boshqaruv xavfining qo’shimcha ma’lumotlarini
berishi mumkin. Buzilishlarni paydo bo’lish sabablarini aniqlash jarayonida
auditor birlamchi nazoratni baholash xavfi past ekanligini aniqlaydi. Masalan,
auditor kredit nazorat samaradorligini ta’minlash yo’li orqali o’z bahosini
tushirishi mumkin.
2.Foyda va zararlarni hisobga oluvchi schetlar auditi hamda riskni
baholash
Foyda va zararlarni hisobga oluvchi schetlarni tekshirishda auditor
ko’rsatilgan foyda va xarajatlar noto’g’ri axborot bermayotganligiga ishonch
hosil qilishi kerak. Foyda va zararlar to’g’risidagi hisobot moliyaviy
hisobotdan foydalanuvchilar uchun muhim ob’ekt bo’lib hisoblanadi. Masalan
kreditorlar yoki bo’lajak kreditorlar korxonaning foydalilik darajasini qarz
berish to’g’risida ijobiy yoki salbiy qaror qabul qilishda indikatorlardan biri
sifatida ko’radi. Bo’lajak investorlar korxona aktsiyalarini sotib olishdan oldin
foyda va zararlar to’g’risidagi hisobotga murojaat qilishadi. Hattoki, mol
etkazib beruvchilar ham kreditga etkazilgan tovarlar haqini korxona to’lay
olishi mumkin yoki yo’qligini aynan moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobotga
tayanib taxmin qiladilar.
Foyda va zararlar auditi ko’p hollarda korxonadagi boshqaruv tizimiga,
korxonada tuziladigan moliyaviy hisobot yuzasidan o’rnatilgan ichki
nazoratga bog’liq. Masalan, koxona erishgan foydasi va ko’rgan zararlari
to’g’risida muhim noto’g’ri ma’lumotlar aynan boshqaruv tizimi xatosi bilan
sodir bo’lishi mumkin.
Foyda va zararlar to’g’risidagi hisobot auditi ko’p jihatdan auditning
boshqa hududlaridagi tekshiruvlar natijasini ham o’z ichiga oladi hamda
tekshiruvni samarali yakunlash uchun quyidagi mustaqil audit amallarining
natijasi zarur bo’ladi:
-
Turli biznes jarayonlar ustidan boshqaruv vositalarini testdan o’tkazish
natijalari;
-
Balans moddalari va foyda va zararlar to’g’risidagi hisobotga aloqador
bo’lgan schetlarni testdan o’tkazish natijalari;
-
Foyda va zararlarni ifodalovchi schetlar ustidan o’tkazilgan tahliliy audit
amallari natijasi;
-
Moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobotning tanlangan schetlarini
batafsil testlash natijalari.
Biz yuqoridagi boblarda nazorat riskini boshqarishda auditorning turli
yondashuvlari haqida so’zladik. Ya’ni, nazorat riski maksimum deb qaralsa,
auditor ichki nazorat ma’lumotlariga tayanib fikr yurita olmaydi va keng
miqyosdagi mustaqil audit amallarini bajaradi. Mijoz boshqaruv tizimi,
nazorat tizimi samarali ishlayotgan yoki yo’qligini testlab o’rganiladi. Agar
korxonada nazorat vositalari samarali ishlayotgan bo’lsa, auditor nazorat
riskini maksimumdan tushirishi mumkin.
Moliyaviy natijalar auditida pasaytirilgan nazorat riski korxona ichki
nazoratining ushbu qismlari ishonchliligini bildiradi. Masalan, korxona sotish
jarayoni ustidan o’rnatilgan nazorat riskining pastligi sotuv jarayoni,
debitorlik qarzlari, sotishan tushum kabi qismlardagi raqamlar noto’g’ri
ma’lumotga asoslanmaganligini bildiradi. Xuddi shunday sotib olish
jarayonida ham nazorat riskining pastligi kreditorlik qarzlari, vakillik
xarajatlari va boshqa majburiyatlardagi raqamlar aniqroq ekanligini
anglatadi. Muhim tomoni shundaki moliyaviy natijalar ustidan etarlicha
dalillarning borligi auditor uchun fikr bilidirishida yordam beradi. Sotish va
sotib olish jarayonidan to’plangan dalillar esa foyda va zararlar to’g’risidagi
hisobot auditida ko’pincha daromadlar va xarajatlar haqida qo’shimcha
axborot beradi hamda moliyaviy natijalar auditining samarali o’tkazilishida
yordam beradi.
3. Ishlab chiqarish xarajatlari auditining maqsadi, me’yoriy asoslari va
xususiyatlari
Ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulotlar tannarxini hisoblashni
auditorlik tekshiruvidan o’tkazishdan maqsad sodir bo’lgan xo’jalik
muomalalarini hisobga olish va soliqqa tortishda qo’llanilayotgan tartibning
O’zbekiston Respublikasi me’yoriy hujjatlari talablariga muvofiqligini
aniqlashdan iborat.
Korxonalarda ishlab chiqarish xarajatlari va soliqqa tortish hisobini
tartibga soluvchi asosiy hujjat-O’zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasining 1999 yil 5-fevraldagi 54-sonli qarori bilan tasdiqlangan
«Mahsulot(ish, xizmat)larni ishlab chiqarish va realizatsiya xarajatlarining
tarkibi hamda moliyaviy natijalarni shakllantirish tartibi to’g’risidagi Nizom»
keyingi o’zgarishlar bo’lib hisoblanadi.
Ishlab chiqarish xarajatlari hisobining to’g’riligini va mahsulot, ish hamda
xizmatlar tannarxi to’g’risidagi hisobotni tuzishning to’g’riligini nazorat qilish
uchun quyidagilarni tekshirish lozim:hisobot davridagi haqiqiy xarajatlarning
ishlab chiqarish xarajatlari schyotlarida o’z vaqtida, to’liq va ishonarli aks
ettirilishi;ishlab chiqarishga xarajat qilingan xom ashyolar, materiallar,
yoqilg’ilar, ehtiyot qismlar va yoqilg’i-moylash materiallarini baholashning
to’g’riligi;belgilangan xarajat smetalari, lavozim maoshlari, tarif stavkalari,
ishlab chiqarish xodimlarining mehnatiga haq to’lash va mukofatlash
haqidagi Nizomga rioya qilish ustidan nazoratning ta’minlanganligi; noishlab
chiqarish sarflari va yo’qotishlarning paydo bo’lish sabablari hamda hisobdan
o’chirilishning asoslanganligi; ularni kamaytirish bo’yicha qabul qilingan
chora-tadbirlar;asosiy vositalar va nomoddiy aktivlarga eskirish hisoblashning
to’g’riligi; tovar-moddiy boyliklarning hisob bahosidan chetga chiqqan
summalar (transport tayyorlov xarajatlari)ni hisobdan o’chirishning to’g’riligi;
tovarlar, YoMM va boshqa qiymatliklar tabiiy kamayishini hisobdan
o’chirishning to’g’riligi, shu bilan birga quyidagi xarajatlarni mahsulot (ish,
xizmat)lar tannarxiga qo’shishning to’g’riligi va asoslanganligi; ta’sis
hujjatlariga muvofiq qo’shma korxonada ishlab chiqarishda bevosita
ishlaydigan chet el fuqarolariga berilgan turar joylar va kommunal xizmatlar
uchun to’lovlar; xizmat safarida va yo’lda bo’lgan vaqt, turar joy ijarasi,
xizmat safari joyiga borib qaytish yo’l xarajatlari uchun tasdiqlangan
me’yorlar doirasida, ishlab chiqarish faoliyati bilan bog’liq chet el xizmat
safari xarajatlari.
Asosiy xarajatlar, ishlab chiqarishni tashkil etish va boshqarish
xarajatlarining to’g’ri va asoslangan hamda me’yorlarga muvofiqligini
tekshiriladi. Mahsulot (ish, xizmat) larning rejadagi va hisobot
kalkulyatsiyasining to’g’riligini xarajat moddalari bo’yicha tekshiriladi.
Natijada reja va haqiqiy tannarx o’rtasidagi tafovutlarni moddalar bo’yicha
tahlil qilinib, tafovutlar sababi aniqlanadi. Xom ashyo va materiallarni
sarflashning to’g’riligi, baholar to’g’riligini tekshirish metodlari, mahsulot (ish,
xizmat) birligiga to’g’ri keladigan sarf me’yoriga rioya qilinishi tekshiriladi.
Brak(yaroqsizlik)dan ko’rilgan yo’qotishlar va ishlab chiqarish xarajatlari
schyotlarini yopishning to’g’riligini tekshirish.
Auditor shuni yaxshi bilishi zarurki, mahsulot(ish, xizmat)lar tannarxi
buxgalteriya hisobida oddiy faoliyat turlari bo’yicha hisobot davrida mahsulot
ishlab chiqarish (ish bajarish, xizmat ko’rsatish) va realizatsiya bilan bog’liq
sarflar yig’indisi kabi aniqlanadi.
Tannarx soliqqa tortish maqsadlarida hisob elementi sifatida esa soliqqa
tortiladigan bazani kamaytiradigan miqdor bo’lib hisoblanadi. Ushbu
ta’rifdagi tafovut faqat shaklan ya’ni atamashunoslik nuqtai nazaridan emas,
balki miqdor jihatidan hamdir. Chunki, soliqqa tortish maqsadida
hisoblanadigan tannarxga odatdagi faoliyat turlariga doir sarflar belgilangan
me’yor(limit)lar va cheklashlarni hisobga olgan holda qo’shiladi. Mahsulot
ishlab chiqarish (ish bajarish, xizmat ko’rsatish) xarajatlari to’langan vaqtidan
qat’iy nazar (oldin yoki keyinchalik to’langan), qaysi hisobot davriga taalluqli
bo’lsa, shu davr tannarxiga qo’shiladi. Xo’jalik faoliyatidagi faktlarning
vaqtinchalik aniqlik tamoili tannarxni to’g’ri shakllantirish uchun tovar-
moddiy zahira (ish, xizmat)lar qiymatining to’langanlik fakti emas, balki
ularni ishlatish(sarflash) fakti ahamiyatli ekanini bildiradi. Masalan, auditorga
tekshiruv o’tkazish uchun taqdim qilingan hujjatlar mazmunidan ma’lum
bo’lishicha, tekshirilayotgan korxona tomonidan o’tgan yili dekabr oyida
keyingi yil uchun ishlab chiqarish binolarining ijara haqi to’langan. Ushbu sarf
shu vaqtning o’zida ya’ni o’tgan yili dekabr oyida mahsulot(ish, xizmat)lar
tannarxiga olib borilgan. Auditor ushbu xo’jalik muomalasini asossiz, ya’ni
o’tgan yildagi mahsulot (ish, xizmat) lar tannarxini sun’iy ravishda oshirgan
va moliyaviy natijani hamda foyda solig’ini pasaytirgan deb topdi va tuzatish
kiritishni tavsiya qildi. Shu bilan birga to’langan ijara haqi keyingi yil
davomida umumiy summaning 1/12 qismi miqdorida har oyda xarajatga
hisobdan o’chirishi lozimligini tushuntirdi. O’zbekiston Respublikasi
«Buxgalteriya hisobi to’g’risida»gi qonunining 9-moddasiga muvofiq
korxonada sodir etilgan barcha xo’jalik muomalalari amalga oshirilayotgan
vaqtda yoki amalga oshirilib bo’lingandan so’ng tegishli dastlabki hujjatlar
bilan rasmiylashtirilishi lozim. Xarajatlarni hujjatlashtirish tamoyili auditorning
xarajatlarni asoslash uchun isbotlovchi hujjatlarning mavjudligi, hamda ushbu
muomalalarni buxgalteriya hisobida aks ettirishning to’g’riligini tasdiqlash
vazifasini belgilab beradi.
Yuqorida nomi qayd qilingan, «Xarajatlar tarkibi. . . . to’g’risidagi
Nizom»ga muvofiq barcha xarajatlar ko’rib chiqiladi
Auditor xarajatlar tarkibini batafsil tahlil qilib chiqishi uchun har bir
xarajat guruhidagi iqtisodiy elementlarni tekshirib chiqishi lozim.
4.Asosiy ishlab chiqarish xarajatlarini auditorlik tekshiruvidan o’tkazish
Ushbu xarajatlar guruhi iqtisodiy mazmuniga ko’ra mahsulot (ish,
xizmat)lar tannarxining tarkibini tashkil etuvchi quyidagi elementlarga
bo’linadi:
1.
Ishlab chiqarish moddiy xarajatlari (qaytariladigan chiqindilar
qiymati chegirilib tashlangan holda);
1.
Ishlab chiqarish xususiyatiga ega bo’lgan mehnat haqi xarajatlari;
2.
Ishlab chiqarishga taalluqli ijtimoiy sug’urta ajratmalari;
3.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan asosiy vositalar va
nomoddiy aktivlar eskirishi;
4.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar.
Shuning uchun auditor har bir xarajat elementi tarkibining «Nizom»ga
muvofiqligiga ishonch hosil qilishi lozim.
«Ishlab chiqarish moddiy xarajatlari»elementi tarkibiga ishlab
chiqariladigan mahsulotning asosini tashkil etuvchi yoki mahsulotni
tayyorlash (ishlarni bajarish va xizmatlarni ko’rsatish)da zarur tarkibiy qism
hisoblangan, chetdan sotib olingan xom-ashyo va materiallar, butlovchi
buyumlar va yarim tayyor mahsulotlar, ish va xizmatlar hamda Nizomda
belgilangan boshqa xarajatlar kiradi. (1. 1. 1-1. 1. 10 bandlar)
Auditor qaytarib olinadigan chiqindilar qiymati va idish hamda o’rash
materiallari qiymati ularni sotish, foydalanish yoki omborga kirim qilish
mumkin bo’lgan narxda baholanib, mahsulot tannarxiga kiritiladigan moddiy
resurslar xarajatlaridan chegirib tashlanganligini aniqlashi zarur. (1. 1. 11-
band). Shuningdek, mazkur element bo’yicha aks ettiriladigan moddiy
resurslar qiymati ularni sotib olish narxidan, shu jumladan barter
kelishuvlarida, qo’shimcha narx(ustama)dan, ta’minlovchi, tashqi iqtisodiy
tashkilotlarga to’lanadigan vositachilik taqdirlashlaridan, tovar birjalari
xizmatlari qiymatidan, shu jumladan brokerlik xizmatlari bilan birga, bojlar va
yig’imlardan , yuklash-tushirish hamda tashishga haq to’lashdan, tashqi
yuridik shaxslar tomonidan amalga oshiriladigan saqlash va etkazib berishga
haq to’lashdan kelib chiqib shakllanishini ham nazarda tutishi zarur(1. 1. 12-
band).
Bulardan tashqari auditor mahsulot(ish, xizmat)lar tannarxiga olib
borilgan moddiy resurslarni baholashning to’g’riligini ham tekshirishi kerak.
№4-«Tovar-moddiy zahiralar»nomli BHMSga muvofiq har bir xo’jalik
yurituvchi sub’ekt materiallarni baholash usullaridan (FIFO, AVECO)birini
tanlaydi va hisob yuritish siyosatida aks ettiradi.
Ishlab chiqarish xususiyatiga ega bo’lgan mehnat haqi xarajatlari. Bu
element bo’yicha xarajatlar ro’yxati «Xarajatlar tarkibi . . . to’g’risidagi
Nizom»da batafsil berilgan.
Mahsulot (ish, xizmat) lar tannarxining mazkur elementini tekshirishda
aniqlanadigan asosiy xato-bu xarajatlarning ishlab chiqarish yo’nalishi
tamoyiliga rioya qilmaslikdir. Auditor ish haqi hisoblashga doir dastlabki
hujjatlar (ish vaqtini hisobga olish tabeli, ishbay ishlar uchun naryadlar,
hisoblashuv-to’lov vedomostlari)ni tekshirish chog’ida boshqa faoliyat turlari
(qurilish, madaniy-maishiy va sh. o’)da band bo’lgan xodimlarning mehnatiga
haq to’lash xarajatlarining asosiy faoliyatdagi mahsulot(ish, xizmat)lar
tannarxiga qo’shilish faktlarini aniqlashi kerak. Bunga 6710-«Mehnat haqi
bo’yicha xodimlar bilan hisob-kitoblar»va 6720-«Deponentlangan mehnat
haqi» schyotlarining krediti bo’yicha ma’lumotlarning ishlab chiqarishga olib
borilgan qismini, yig’ma mehnat haqi vedomostining uni hisoblash qismi
bo’yicha jami ko’rsatkichlari bilan solishtirish orqali erishiladi. Qoidaga ko’ra,
yig’ma vedomostning jami ma’lumotlari, ishlab chiqarish xarajatlarini hisobga
oladigan schyotlarning debeti bo’yicha ma’lumotlarga qaraganda ko’p
bo’lishi lozim.
«Ishlab chiqarishga taalluqli ijtimoiy sug’urta ajratmalari». Bu elementga
byudjetdan tashqari majburiy fondlarga qonunchilik bilan belgilangan
me’yorlarga muvofiq ajratiladigan to’lovlar kiradi. Masalan, mehnat haqi
fondidan sug’urta fondiga majburiy ajratmalar, nodavlat pensiya
jamg’armalariga, ixtiyoriy tibbiy sug’urta va sug’urtaning boshqa turlariga
ajratmalar, bandlik xizmatiga ajratmalar shular jumlasidandir. Bunday
ajratmalarning mahsulot (ish, xizmat) lar tannarxiga olib borilishini
tekshirishda byudjetdan tashqari fondlarga to’lanadigan badallarni hisoblab
chiqarish manbalarining mehnat haqi fondining o’zini hisoblab chiqarish
manbasiga bevosita bog’liq ekanligiga e’tibor berish zarur. Boshqacha qilib
aytganda, to’lov manbasi qanday bo’lsa, badallarni to’lash manbasi ham
shunday bo’ladi, bu esa yoxud tannarx, yoxud korxonaning o’z xususiy
mablag’lari bo’lishi mumkin. Masalan, tekshiruv jarayonida auditor asosiy
ishlab chiqarishda ishlaydigan ishlovchiga bergan 20000 so’mlik moddiy
rag’batlantirish summasi hamda shu summaga nisbatan hisoblangan
byudjetdan tashqari fondlarga to’lovlar summalari(ijtimoiy sug’urta fondiga
37, 3%- 7460 so’m, bandlik xizmatiga 1, 5% - 300 so’m) ham mahsulot
tannarxiga olib borilgan(Dt 2010 Kt 6710 - 20000 s , Dt 2010 Kt 6510 - 7460
so’m, Dt 2010 Kt 6520 - 300 so’m). Auditor ushbu xo’jalik muomalalari
bo’yicha tuzilgan schyotlar korrespondentsiyasini noto’g’ri deb topib, jami
27760 so’mga mahsulot tannarxi asossiz oshirilgan va natijada soliqqa
tortiladigan baza shu summaga kamaytirilganligini isbotladi.
Moddiy rag’batlantirish summasi ( 20000 s) va u bo’yicha hisoblangan
barcha ajratmalar (7760 s) mahsulot tannarxiga qo’shilmasdan, korxonaning
o’z mablag’lari ya’ni moddiy rag’batlantirish uchun ajratilgan fond hisobidan
qoplanishi kerak.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan asosiy vositalar va nomoddiy
aktivlar eskirishi. Ushbu element bo’yicha xarajatlar tarkibiga asosiy ishlab
chiqarish vositalarining, shu jumladan moliyaviy lizing asosida olinganlarni
ham qo’shgan holda dastlabki (tiklash) qiymatiga nisbatan belgilangan
tartibda tasdiqlangan me’yorlar, jadallashtirilgan amortizatsiyani ham
qo’shib, hisoblangan amortizatsiya ajratmalari (hisoblangan eskirish)
summalari kiradi.
Ta’kidlash joiz-ki, №5 -«Asosiy vositalar»nomli BHMSga muvofiq asosiy
vositalarga amortizatsiya hisoblashning quyidagi usullari tavsiya qilinadi:
Bir tekis (to’g’ri chiziqli) usul;
Bajarilgan ishlar hajmiga mutanosib usul(ishlab chiqarish usuli);
Asosiy vositalar foydali xizmat qilish muddati yillar sonining yig’indisi
bo’yicha hisobdan o’chirish usuli (kumulyativ usul);
Kamayib boruvchi qoldiq usuli.
Auditor korxonada ushbu usullardan bittasi tanlab olinib, hisob yuritish
siyosati to’g’risidagi buyruq bilan rasmiylashtirilganligini aniqlashi lozim.
Shuningdek, tanlangan usulning hisobot yili davomida o’zgarmaganligiga,
agar o’zgargan bo’lsa sababini va bu haqda hisob yuritish siyosati
to’g’risidagi buyruqqa o’zgartish kiritilganligiga e’tibor berishi kerak. Asosiy
vositalar ob’ektlarining foydali xizmat qilish muddatlari ularni balansga qabul
qilish paytida aniqlanadi. Amortizatsiya hisoblash asosiy vositalar
ob’ektlarining butun foydali xizmat qilish muddati davomida to’xtatilmaydi.
Faqat korxona rahbarining qaroriga muvofiq qayta jihozlash (rekonstruktsiya)
va zamonaviylashtirish(modernizatsiya) uchun o’tkazilgan, hamda
konservatsiyaga qo’yilgan asosiy vositalar bundan mustasno. Amortizatsiya
ajratmalari hisoblash yillik summasi quyidagicha aniqlanadi:
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar ro’yxati
«Xarajatlar tarkibi. . . . to’g’risidagi Nizom»da batafsil keltirilgan. Jumladan,
ishlab chiqarish jarayonlariga xizmat ko’rsatish xarajatlari; ishlab chiqarishni
xom ashyo, materiallar, yonilg’i, energiya, dastgohlar, moslamalar va boshqa
mehnat vositalari hamda buyumlari bilan ta’minlash xarajatlari; asosiy ishlab
chiqarish vositalarini ishchi holatida saqlash xarajatlari; asosiy ishlab
chiqarish vositalarini xo’jalik usuli bilan barcha turdagi (joriy, o’rta, kapital)
ta’mirlashlar ishlab chiqarish xarajatlarining tegishli moddalari bo’yicha
mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxiga kiritiladi.
Bundan tashqari, zarur hollarda ayrim tarmoqlar xo’jalik yurituvchi
sub’ektlari O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligining ruxsati bilan kapital
ta’mirlash ishlarini bajarish uchun zahira (manba) yaratishlari mumkin. Ushbu
zahirani yaratish uchun qilingan ajratmalar ham mazkur element tarkibida
aks ettiriladi va ko’zda tutilayotgan xarajatlar qiymati hamda har bir asosiy
vosita ob’ektini kapital ta’mirlashning davriyligidan kelib chiqqan holda
aniqlanadi. Zahira uchun ajratmalar me’yori har hisobot yili oxirida qayta
ko’rib chiqilib, zarurat bo’lganda yangi moliya yili uchun o’zgartirilishi
(ko’paytirilishi yoki kamaytirilishi) mumkin.
Agar kapital ta’mirlash uchun yaratilgan zahira mablag’larining summasi
mazkur ob’ektni ta’mirlash uchun qilingan haqiqiy xarajatlar summasidan
ortiqcha bo’lsa, oshib ketgan summa bo’yicha tuzatish kiritilishi kerak;
agarda haqiqiy xarajatlar zahiradagidan oshib ketsa, u holda oshib ketgan
summa «Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar»
elementi tarkibida aks ettiriladi.
Yong’indan saqlash va qo’riqlashni hamda xo’jalik yurituvchi
sub’ektlarning texnikadan foydalanish qoidalarida ko’rsatilgan boshqa
maxsus talablarni ta’minlash, ular faoliyatini nazorat qilish xarajatlari ham
tekshiriladi.
Idoradan tashqari qo’riqlash xarajatlarini, bunday qo’riqlash talab
qilinadigan mazkur ishlab chiqarishga maxsus talablar mavjud bo’lgandagina,
mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxiga kiritish mumkin.
«Xarajatlar tarkibi. . . . . to’g’risidagi Nizom»ga muvofiq ishlab chiqarish
faoliyatiga taalluqli joriy ijaraga olish bilan bog’liq xarajatlar ham mahsulot
(ish, xizmat)lar tannarxiga kiritiladi. Ijara to’lovlarini mahsulot (ish, xizmat)lar
tannarxiga kiritish bo’yicha Nizomda hech qanday cheklashlar ko’zda
tutilmagan. Xususan, joriy tartibda ijaraga olingan asosiy vositalarni
ta’mirlash xarajatlarini hisobdan o’chirish ko’plab munozarali masalalarni
yuzaga keltiradi.
O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik Kodeksining 548-moddasida
belgilangan, ijaraga olingan asosiy vositalarni saqlash bo’yicha umumiy
qoidalarga muvofiq agarda qonun yoki shartnomada boshqacha tartib
belgilangan bo’lmasa, ijaraga oluvchi mol-mulkni yaxshi holda saqlashi,
ijaraga olingan mulk-mulkni o’z hisobidan joriy ta’mirlashi va saqlash
bo’yicha boshqa xarajatlarni qilishi lozim. O’z navbatida, agar qonun
hujjatlari yoki shartnomada boshqa tartib nazarda tutilgan bo’lmasa, ijaraga
beruvchi ijaraga topshirilgan mol-mulkni o’z hisobidan ta’mirlashi shart (547-
modda). Shunday qilib, shartnomada ta’mirlash ishlari ko’rsatilmagan bo’lsa,
O’zRFK 547 va 548 moddalariga muvofiq ish tutiladi.
Audit maqsadida ko’p hollarda tahlil o’tkaziladi, zaruratga qarab ijara
shartnomalari yuridik ekspertizadan o’tkaziladi. Masalan, auditor tekshiruv
chog’ida ijaraga olingan binoni ta’mirlash xarajatlarining tannarxga olib
borilishi bilan bog’liq muomalani aniqlagan. Ammo shartnomada barcha
turdagi mol-mulklarni ijaraga beruvchi tomon ta’mirlashi ko’rsatilgan.
Demak, ijaraga oluvchi binoni ta’mirlashga doir xarajatlarni tannarxga
asossiz kiritgan. Agar shartnomada bunday holat ko’rsatilmaganda edi, unda
korxona O’zRFK ning 610-moddasiga muvofiq ta’mirlash xarajatlarini o’z
hisobidan amalga oshirib, mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxiga kiritgani asosli
hisoblanar edi.
5.Mahsulot tannarxini hisoblashni tekshirish
Kalkulyatsiya - bu ayrim turdagi mahsulotlar birligining yoki butun tovar
mahsulotlarning tannarxini aniqlash usulidir. Kalkulyatsiya muayyan turdagi
mahsulotga nisbatan xarajatlarni guruhlash usuli sifatida, ishlab chiqarish
jarayonining istalgan bosqichida mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxining har
bir tarkibiy elementini kuzatib borish imkonini beradi. Shu boisdan, mahsulot
(ish, xizmat)lar birligining tannarxini hisoblashni tekshirish ishlab chiqarish
xarajatlari auditining muhim bo’lagi hisoblanadi.
Auditor xarajatlarning sarf-xarajat moddalari bo’yicha ularning maqsadi
va vujudga kelish joylariga qarab guruhlanishini hamda bevosita yoki
bilvosita yo’l bilan mahsulot (ish, xizmat)larning har bir turiga olib borilishini
bilishi zarur. Iqtisodiyot tarmoqlarida sarf-xarajatlar tarkibi turlicha va tegishli
tarmoq (yoki tarmoqlararo) yo’riqnomalar va uslubiy tavsiyalar bilan
belgilanadi.
Mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxini hisoblashni tekshirishda auditor
quyidagilarning to’g’riligini aniqlaydi:
-
mahsulot ishlab chiqarish (ish, xizmat) uchun qilinadigan
xarajatlarning turkumlanishini;
-
xarajatlarni kalkulyatsiya moddalari bo’yicha hisobga olish va hisobdan
chiqarish (taqsimlash);
-
yaroqsizlik (brak) dan va bekor turib qolishdan ko’rilgan yo’qotishlar;
-
tugallanmagan ishlab chiqarishni aniqlash;
-
bilvosita sarflarni taqsimlash;
-
xarajatlarni hisobga olish va mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxini
hisoblash usullarini qo’llash;
-
ishlab chiqarish xarajatlarini hisobga olishga doir schyotlarning o’zaro
bog’lanishi (korrespondentsiyasi)ni tuzish;
-
ishlab chiqarish xarajatlarining yig’ma, analitik va sintetik hisobini
yuritishni;
-
xarajat schyotlari bo’yicha analitik va sintetik hisob yozuvlarining bosh
daftar hamda balansdagi yozuvlarga mos kelishi.
Mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxini hisoblashda har xil usullar
qo’llaniladi.
Sanoat ishlab chiqarishida tannarx hisoblash quyidagi usullarda amalga
oshiriladi: oddiy usul, normativ usul, buyurtmalar usuli, bosqichlar usuli.
Auditorlik tekshiruvining vazifalaridan biri - tanlangan kalkulyatsiyalash
usulining asosliligini tasdiqlashdan iborat.
Xarajatlar mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxiga olib borilish xususiyatiga
ko’ra muayyan mahsulot (ish, xizmat) tannarxiga to’g’ridan-to’g’ri olib
boriladigan bevosita va bilvosita xarajatlarga bo’linadi.
Bilvosita xarajatlar ko’p elementli bo’lib, hisob yuritish siyosati
to’g’risidagi buyruqda belgilangan qaysidir ko’rsatkichga mutanosib ravishda
alohida mahsulot turlari o’rtasida taqsimlanadi. Qanday ko’rsatkichga
mutanosib taqsimlash usulini har bir korxona tarmoq xususiyatidan kelib
chiqib mustaqil aniqlaydi.
Masalan, sanoatda mutanosib taqsimlash
ko’rsatkichi sifatida quyidagilar qo’llaniladi:
-
asosiy ish haqi;
-
qurilmalarni saqlash va ishlatish uchun qilinadigan smeta (normativ)
xarajatlar;
-
mahsulot massasi va hajmi;
-
ishchilar tomonidan ishlangan kishi-soatlar;
-
qurilmalarning mashina-soatlar soni.
Auditorning vazifasi korxona hisob siyosatida qabul qilingan va amalda
qo’llanilayotgan bilvosita sarflarni taqsimlash usulining to’g’riligini
tasdiqlashdan iborat.
Bir necha turdagi faoliyat bilan shug’ullanuvchi (har xil mahsulot ishlab
chiqaruvchi)
korxonalar
bilvosita
xarajatlarini
ular
o’rtasida
taqsimlamaydigan holatlar auditorlik amaliyotida tez-tez uchrab turadi.
Bunday hollarda har xil mahsulotlar tannarxlarining buzib ko’rsatilish hollari
sodir bo’ladi, haqiqiy moliyaviy natijalar yashiriladi.
6.Tugallanmagan ishlab chiqarishni tekshirish
№4-«Tovar-moddiy zahiralar» nomli BHMS ga muvofiq tugallanmagan
ishlab chiqarish, ish va xizmat ko’rinishidagi korxona aktivlari ham tovar-
moddiy zahiralar bo’lib hisoblanadi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishlarga ishlab chiqarish jarayonining
barcha texnologik bosqichlaridan o’tmagan mahsulotlar hamda
komplektlanmagan, sinovdan va texnik qabuldan o’tmagan buyumlar kiradi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishni baholashning turli usullari
mavjud:haqiqiy o’lchov, donabay o’lchov, hajmini o’lchash, shartli qayta
baholash. Ommaviy yoki seriyali ishlab chiqarishda hisobot davrining oxiriga
tugallanmagan ishlab chiqarishlar qoldiqlari normativ yoki rejadagi ishlab
chiqarish tannarxi (to’liq yoki to’liqmas) bo’yicha, bevosita xarajat moddalari
bo’yicha, hamda xom-ashyo, materiallar va yarim fabrikatlar qiymati bo’yicha
baholanadi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishni baholashning ishonchliligi to’g’risida
fikr shakllantirish ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulotlar tannarxini
auditorlik tekshiruvidan o’tkazishning muhim yo’nalishlaridan biri bo’lib
hisoblanadi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishni auditorlik tekshiruvidan o’tkazish
jarayonida quyidagi masalalarni o’rganish zarur:
-
xarajatlar hisobini ahvoli;
-
inventarizatsiya o’tkazishning o’z vaqtidaligi va to’g’riligi;
-
inventarizatsiya natijalarini aks ettirishning ishonchliligi;
-
tugallanmagan ishlab chiqarishning texnologiyasi va belgilangan
me’yorlariga (agar ular korxonda tasdiqlangan bo’lsa) rioya qilinishi va uni
baholashning to’g’riligi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishlarni inventarizatsiya qilish «Mahsulot
(ishlar, xizmatlar) ishlab chiqarish va realizatsiya xarajatlar tarkibi hamda
moliyaviy natijalarni shakllantirish tartibi to’g’risidagi Nizom» va u asosida
ishlab chiqilgan tarmoq yo’riqnomalarida belgilangan tartibga muvofiq
ularning hajmi va haqiqiy tannarxini aniqlash maqsadidan iborat.
Sanoat korxonalari qismida, masalan, quyidagilar zarur:
-
mahsulotlar ishlab chiqarishi boshlangan (detallar, qismlar,
agregatlar) va ishlab chiqarilishi va yig’ilishi tugatilmagan, ishlab chiqarishda
bo’lgan haqiqatda borligini aniqlash;
-
hisobga olinmagan yaroqsizini aniqlash;
-
tugatilmagan ishlab chiqarishni haqiqiy jihozlanishi va qismlar
bilan yig’ilishini ta’minlanganligini aniqlash;
-
tugatilmagan ishlab chiqarish qoldig’ini bekor qilingan
buyurtmalar, shuningdek bajarilishi to’xtatib qo’yilgan buyurtmalar bo’yicha
aniqlash;
-
ishlab chiqarishda bo’lgan ishlab chiqarish boshlangan (detallar,
qismlar, agregatlar) va mahsulotlar ishlab chiqarilishi va yig’ilishi
tugatilmaganining haqiqiy qiymatini aniqlash.
Inventarizatsiyani boshlashdan oldin tsexlarga kerak bo’lmagan barcha
materiallar, sotib olingan detallar va yarim tayyor mahsulotlar, shuningdek
mazkur bosqichda ishlov berilishi tugatilgan detallar, qismlar va agregatlar
omborxonaga topshirilishi kerak.
Tsexlardagi boshlab qo’yilgan tugallanmagan ishlab chiqarishlar va
yarim tayyor mahsulotlar ularning miqdorini to’g’ri aniqlash va qulay
sanalishini ta’minlaydigan tartibga keltirilgan bo’lishi kerak.
Ishlab chiqarilishi tugallanmagan mahsulotlarni (detallar, qismlar,
agregatlar) qoldigi haqiqatda sanash, tortish, o’lchash yo’li bilan tekshirilib
amalga oshiriladi.
Ro’yxatlar har bir tsex (uchastka, bo’linma) bo’yicha tugallanmagan
ishlab chiqarishlar nomi, ularning tayyorlik darajasi, soni yoki hajmi, qurilish-
montaj ishlari bo’yicha ish hajmi ko’rsatilib; tugallanmagan korxonalar,
ularning navbatlari, ob’ektlar, ishga tushiriladigan majmualar, qaysiki ular
bo’yicha hisob-kitoblar ular to’liq tugatilgandan keyin oraliq to’lovlarsiz
amalga oshiriladi; konstruktiv elementlarning tugallanmagan qismlari va
ishlarning turlari bo’yicha alohida tuziladi.
Ish joylarida qayta ishlanishi boshlanmagan xom ashyo, materiallar va
sotib olingan yarim tayyor mahsulotlar tugallanmagan ishlab chiqarish
ro’yxatiga kiritilmaydi, alohida inventarizatsiya qilinadi va alohida
ro’yxatlarda qayd qilinadi. To’liq yaroqsiz deb topilgan detallar ham
tugallanmagan ishlab chiqarish tarkibiga kiritilmaydi.
Bir xil bo’lmagan massa yoki qorishmadan iborat bo’lgan tugallanmagan
ishlab chiqarishlar
bo’yicha
(sanoatning
tegishli
tarmoqlarida)
inventarizatsiya ro’yxatlarida, shuningdek, solishtirish vedomostlarida ikkita
miqdoriy ko’rsatkich keltiriladi: ushbu massa yoki qorishma miqdori va uning
tarkibiga kiruvchi xom ashyo miqdori yoki materiallar (alohida nomlari
bo’yicha). Xom ashyo va materiallarning miqdori tarmoq yo’riqnomalari bilan
belgilangan tartibda texnik hisob-kitob bo’yicha aniqlanadi.
Tugallanmagan kapital qurilish soni va hajmi inventarizatsiya paytida
uning haq to’langan qismini hamda tekshirish yo’li bilan aniqlanadi.
Inventarizatsiya dalolatnomalarida ob’ektning nomi va ushbu ob’ekt bo’yicha
bajarilgan ishlarning, konstruktiv elementlarning, jihozlarning va h. k. har bir
alohida turi bo’yicha ko’rsatiladi. Xususan, inventarizatsiya komissiyasi
quyidagilarni tekshiradi.
-
tugallanmagan kapital qurilish tarkibida montajga berilgan, lekin
haqiqatda montaji boshlanmagan uskunani hisobda turganligi yoki yo’qligi;
-
qurilishi butkul to’xtatilgan yoki vaqtincha to’xtatilgan qurilish
ob’ektlarining ahvoli.
Mazkur ob’ektlar bo’yicha, qisman, ularni butkul to’xtatilish sabablari va
asoslarini aniqlash kerak.
Haqiqatda foydalanishga to’liq yoki qisman topshirilgan, qabul qilinishi
va ishga tushirilishi tegishli hujjatlar bilan rasmiylashtirilmagan, qurilishi
tugallanmagan ob’ektlarga alohida dalolatnomalar tuziladi.
Alohida
dalolatnomalar tugallangan, lekin nima uchundir foydalanishga
topshirilmagan ob’ektlarga ham tuziladi. Mazkur dalolatnomalarda
ko’rsatilgan ob’ektlar foydalanishga topshirilishini rasmiylashtirishning
kechiktirilganlik sabablari ko’rsatiladi.
Balansdan chiqarilishi kerak bo’lgan qurilishi tugatilgan ob’ektlarga,
shuningdek qurilishi amalga oshirilmagan ob’ektlar bo’yicha loyiha-izlanish
ishlariga bajarilgan ishlar xususiyati va ularning qiymati to’g’risidagi
ma’lumotlar qurilishning to’xtatilishi sabablari ko’rsatilib dalolatnomalar
tuziladi.
Buning uchun tegishli texnik hujjatlar, ishlar, bosqichlar topshirilganligi
to’g’risidagi dalolatnomalar, qurilish ob’ektlarida bajarilgan ishlarni hisobga
olish jurnali va boshqa hujjatlardan foydalanish kerak bo’ladi.
Binolar, inshootlar, mashinalar, uskunalar, energetik jihozlar va boshqa
ob’ektlar qonunsiz kapital ta’mirlanganining inventarizatsiyasi bajarilgan
ishlarni naturada tekshirish yo’li bilan amalga oshiriladi.
Tugallanmagan kapital ta’mirlash bo’yicha ta’mirlanayotgan ob’ektning
nomi, bajarilgan ishlarning nomi va bajarilish foizi, bajarilgan ishlarning
smeta bo’yicha va haqiqiy qiymati ko’rsatilgan dalolatnoma tuziladi.
Qishloq xo’jaligida tugallanmagan ishlab chiqarishni tekshi-rish o’ziga
xos xususiyatlarga ega. Amaliyot shuni ko’rsatmoqda-ki, ayrim hollarda
qishloq xo’jalik korxonalarida mahsulotlar tan-narxini pasaytirib ko’rsatish
maqsadida tugallangan ishlab chiqa-rishlarga taalluqli xarajatlarning bir
qismi tannarxga olib bo-rilmasdan, tugallanmagan ishlab chiqarish tarkibiga
qo’shiladi. Bu birinchidan, mahsulotlar tannarxini sun’iy ravishda pasay-
tirilishiga olib kelsa, ikkinchidan, moliyaviy hisobot ko’rsat-kichlarining buzib
ko’rsatilishiga olib keladi. Shuning uchun audi-tor qishloq xo’jaligida
tugallanmagan ishlab chiqarishni tekshi-rishda texnologik jarayonlarni, norma
va normativlarni hamda haqiqiy xarajatlarni tasdiqlovchi barcha buxgalteriya
hujjat-larini sinchiklab tekshirish lozim.
Auditorlik amaliyoti shuni ko’rsatmoqda-ki, tugallanmagan ishlab
chiqarishni inventarizatsiya qilish ko’p hollarda o’lda-jo’lda, sifatsiz va
nomuntazam o’tkaziladi hamda uning natija-lari buxgalteriya hisobida to’liq,
ayrim hollarda esa umuman aks ettirilmaydi.
Bunday holatlar mahsulotlar tannarxining asossiz oshib yoki sun’iy
ravishda pasayib, moddiy boyliklar saqlanishi usti-dan nazoratning susayib
ketishiga olib keladi.
Agar korxonaning xo’jalik faoliyati jarayonida oldin bosh-langan
buyurtmalarni to’xtatib qo’yish hollari mavjud bo’lsa, audi-tor qolgan moddiy
boyliklarning qanday ishlatilganligi, bekor qilingan buyurtmalarga doir
yo’qotishlar qanday aniqlanganligi va buxgalteriya hisobida qanday aks
ettirilganligini tekshirishi lozim. Ta’kidlash joizki, bekor qilingan ishlab
chiqarish buyurt-malari bo’yicha xarajatlar realizatsiyadan tashqari sarflar
qatoriga qo’shiladi.
Tugallanmagan ishlab chiqarishni tekshirish yakunida aniq-langan xato-
kamchiliklarning jiddiyligi (katta-kichikligi) va ularning tegishli hisobot
ko’rsatkichlari ishonchliligiga ta’siri haqida xulosa qilinadi.
7.Mahsulot sotish auditi
Sotuv hajmi va uning tarkibiy qismlarining auditi - ko’p jihatdan butun
tekshiruvning sifatini belgilovchi muhim masalalardan biridir.
Tayyor mahsulot ishlab chiqarish va uni sotish auditining maqsadi -
tayyor mahsulot to’liq kirim qilinganligini, sotishdan olingan tushum va
sotilgan mahsulotning tannarxi to’g’ri hisoblanganligini aniqlashdan iborat.
Tekshiruv jarayonida auditor quyidagi masalalarni hal etadi:
-
tayyor mahsulotni baholash bo’yicha usul asosli tanlab olinganligi
va to’g’ri qo’llanilayotganini tasdiqlash;
-
tayyor mahsulot to’liq kirim qilinayotganligini aniqlash;
-
jo’natilgan va sotilgan mahsulotlar hajmlarini tasdiqlash;
-
jo’natilgan va sotilgan mahsulotlar tannarxini tasdiqlash.Tayyor
mahsulot ishlab chiqarish va uni sotish bo’yicha hisob yuritilishi holatini
tekshirish bo’yicha ma’lumot manbalari bo’lib quyidagilar hisoblanadm:
tayyor mahsulotni omborda hisobga olish bo’yicha varaqalar, preyskurantlar,
maheulotni etkazib berish to’g’risida shartnomalar, hisobvaraq-fakturalar,
sotish bo’yicha daftarlar, tayyor mahsulotni berish to’g’risida yuk xatlari,
xaridorlar ishonchnomalari, tushum kelib tushganligi to’g’risida dastlabki
bank va kassa hujjatlari (to’lov talabnomalar, talabnoma-topshiriqnomalar,
kirim kassa orderlari va boshqalar), 2010, 2810, 2910, 9010, 9110, 5010,
5110, 4010, 6310-sonli va boshqa hisobvaraqlar bo’yicha hisob registrlari
(ro’yxatnomalar, jurnal-orderlar, mashinogrammalar), Bosh kitob, "Moliyaviy
natijalar to’g’risida hisobot" (2-sonli shakl) va boshqalar.
Daromadlar olish tsikliga taalluqli bo’lgan operatsiyalar quyidagi faoliyat
ko’rsatish vaqtida amalga oshiriladi:
-
buyurtmalarni qabul qilish;
-
kreditlarni berish;
-
mahsulotlar va xizmatlarni etkazib berish;
-
xaridorlarga hisobvaraqlarni yozib berish;
-
qarzlarni undirish (muddati o’tgan hisobvaraqlar);
-
pul tushumlarini olish.
Nazorat samaradorligini baholash uch bosqichdan iborat: a) na-zorat
tizimini o’rganish; b) nazorat samaradorligini baholash; v) na-zorat
muolajalarini tekshirish (testlashni o’tkazish).
Ko’zdan kechirish bosqichida hujjatlashtirishni uch turdagi usulda
amalga oshirish mumkin: og’zaki yoritish, ichki nazorat bo’yicha savolnoma
va blok-chizma. Ushbu bosqichda hujjatlarni tayyorlash uni yakunlanlash
degani emas. Hujjatlarni tayyorlashda auditorlar tomonidan sharhlarni
tayyorlashdan maqsad - nazorat tizimini o’rganish ekanligini unutmaslik
lozim.
Blok-chizmalar va savolnomalar - bu daromad olish tsikli bo’yicha,
sotish, pul olish va debitorlik qarzlari bosqichlaridan iborat nazorat tizimining
afzalroq elementlaridir.
Ichki nazorat tizimi samaradorligi va mahsulotni ishlab chiqarish va
sotish bo’yicha operatsiyalar hisobini dastlabki baholash uchun foydali vosita
bo’lib maxsus savolnoma bo’yicha test savolnomalarini qo’llash hisoblanadi.
Olingan javoblarni tahlil qilib bo’lib, auditor mahsulotni ishlab chiqarish
va sotish jarayonini nazorat qilish yo’nalishlarini aniqlashi va har bir yo’nalish
bo’yicha eng ma’qul bo’lgan muolajalarni tanlab olishi, mahsulotni ishlab
chiqarish va sotish operatsiyalar tsikllari bo’yicha auditorlik tekshiruvining
dasturini tayyorlashi lozim.
Avvalambor, auditor korxonada tayyor mahsulot qanday baholanishini
aniqlashi kerak. Xozirgi kunda mahsulot baholashning quyidagi turlaridan
foydalaniladi:
-
amaldagi (to’liq) ishlab chiqarish tannarxi bo’yicha;
-
ulgurji narxlar qat’tiy hisob narxlari sifatida qabul qilingan sotishning
ulgurji narxlari bo’yicha. Bunda farqlar alohida hisobvaravda hisobga olinadi;
-
rejali (me’yoriy) ishlab chiqarish tannarxi bo’yicha. Shuningdek,
amaldagi ishlab chiqarish tannarxi farqlari rejali yoki me’yoriy narxlardan
alohida hisoblanadi:\
-QQS summasiga oshirilgan erkin sotish narxlari bo’yicha;
- erkin bozor (sotuv) narxlari bo’yicha.
Tayyor mahsulotni baholash bo’yicha tanlab olingan usul korxona hisob
siyosatining elementi sifatida qayd etilishi, hisobvaraqlarning ishchi rejasida
esa uning hisobga olish uchun tegishli hisobvaraqlar belgilanishi lozim.
Tayyor mahsulotning
to’liq
kirim qilinganligi xom ashyo va
materiallarning xarajati bo’yicha muqobil balans tuzish, tayyor
mahsulotlarning chiqarilishini me’yoriy sarf-xarajatlardan kelib chiqqan holda
belgilash yo’llari bilan tekshirish mumkin. Ishlab chikarilgan mahsulot
hajmlarini tekshirish uchun dastlabki hujjatlar va ishlab chiqarish hisobotlari,
tugallanmagan ishlab chiqarish bo’yicha inventarlash dalolatnomalari, tahliliy
va sintetik hisob registrlari ma’lumotlaridan foydalaniladi. Bunda "Ombordagi
tayyor mahsulot" hisobvarag’ining debetida hisobga olingan tayyor
mahsulotning xaqmqiy ishlab chiqarilishi va omborga topshirilishi (xaqiqiy
tannarxi) bo’yicha ma’lumotlar "Asosiy ishlab chiqarish", "Yordamchi ishlab
chiqarish" hisobvaraqlarining krediti bo’yicha aylanmalar bilan solishtiriladi.
Bajarilgan ishlar va ko’rsatilgan xizmatlar tannarxi ushbu hieobvaraqlar
bo’yicha kredit aylanmalari "Asosiy (operatsion) faoliyatdan olingan
daromadlar hisobi bo’yicha hisobvaraqlar" hisobvarag’ining debet
aylanmalari bilan solishtirib tekshiriladi.
Sotish tsiklini audit qilish vaqtida auditor mahsulotni sotishdan tushum
to’g’ri aniqlanganligi va hisobga olinganligini tekshirishi lozim. Barcha
korxonalar sotishdan tushum va hisobotni tayyorlash bo’yicha buxgalteriya
hisobini faqat hisoblash usulida yoki "jo’natish bo’yicha" amalga oshirishlari
kerak. Mahsulotni jo’natish (sotish) jarayoni "Tayyor mahsulotni sotishdan
olingan daromadlar" hisobvarag’ida hisobga olinadi. Jo’tilgan, lekin hali ham
xaridor tomonidan to’lanmagan mahsulot sotish narxlari bo’yicha "Xaridorlar
va buyurtmachilardan olinadigan hisobvaraqlar" hisobvarag’ida hisobga
olinadi.
Auditor tegishli hisobvaraqlar bo’yicha hisob registrlari ma’lumotlariga
asosan qo’llanilayotgan hisobvaraqlar korrespon-dentlanishi to’g’riligi va
mahsulotni sotishdan tushum "jo’natish bo’yicha", me’yoriy hujjatlar
talablariga muvofiq hisobda to’g’ri aks etilganligiga ishonch hosil qilishi
lozim.
Mahsulotni (ish va xizmatlar)ni jo’natish va sotish bo’yicha
operatsiyalarni hisobga olish uchun 1b-sonli ro’yxatnoma (jo’natish) va 11-
sonli jurnal-order qo’llaniladi. 1b-sonli ro’yxatnoma jo’tilgan mahsulot
sotilishidan tushgan tushumni aniqlashda yuritiladi. 11-sonli jurnal-orderda
oylik yakunlar va tegishli hisobvaraqlar bo’yicha kredit aylanmalari aks
etiladi.
Mahsulotlarni sotish bo’yicha operatsiyalarni o’rganish jarayonida
auditor mahsulot etkazib berish uchun shartnomalar mavjudligi va to’g’ri
rasmiylashtirilganligi, yozib berilgan hisobvaraq-fakturalar to’liq ro’yxatga
olinganligi, etkazib berilgan mahsulot uchun xaridor to’lov muddatlariga rioya
qilayotganligini aniqlashi va tekshirishi lozim.
Sotilgan mahsulot tannarxi to’g’ri anshuganganligini auditor tegishli
ko’rsatkichlarni qaytadan sanab chiqish, shuningdek, mahsulotning alohida
turlari bo’yicha tovar balansini natural va qiymat ifodalarini solishtirish yo’li
bilan aniqlaydi.
Bunda tovar balansi ko’rsatkichlari boshqa hujjatlardagi shunga o’xshash
ko’rsatkichlar bilan solishtiriladi:
-
hisobot davrining boshiga va oxiriga tayyor mahsulotning qoldig’i
hisobot davrida ishlab chiqarilgani va jo’natilgani (sotilgani)
buxgalteriyadagm tayyor mahsulot harakati hisobi bo’yicha tahliliy hisob
ma’lumotlari va ishlab chiqarish-nozimlik xizmatidagi tezkor ma’lumotlar
bilan tasdiqlanadi;
-
hisobot davrining boshiga va ohiriga tayyor mahsulotning haqiqiy
tannarxi yoki hisob narxlari (rejali, me’yoriy) tannarxi bo’yicha qoldiqlari va
boshqalar "Tayyor mahsulotning hisobi bo’yicha hisobvaraqlar"
hisobvarag’ining hisobot davrining boshlanishi va oxiriga qoldiq bilan
tasdiqlanadi. Ishlab chiqarishdan tayyor mahsulotni haqiqiy tannarx bo’yicha
chiqarilishi ishlab chiqarish bo’yicha xarajatlarning umumlashtirilgan hisobi
ma’lumotlari bilan tasdiqlanadi;
-
haqiqiy tannarx bo’yicha yuklab jo’natish hisobnarxlari bo’yicha
jo’natish va farqlarning algebraik summasi sifatida aniqlanadi. Farqlar
summasi farqlarning o’rtacha foiz
darajasidan kelib chiqqan holda
hisoblanadi.
Farqlarning o’rtacha foizi, o’z navbatida, amaldagi tannarx bilan hisob
narx o’rtasidagi farq hisob narxi bo’yicha davr boshiga tayyor mahsulot va
uning hisobot davrida ishlab chiqarilgan summasi nisbati bilan aniqlanadi.
Tekshiruv yakunida auditor QQS va sotishdan olingan moliyaviy natijalar
to’g’ri hisoblanganligini tekshiradi.
Auditor o’z xulosalarinm tekshirilayotgan dastlabki hujjatlar va hisob
registrlari ma’lumotlari, amalga oshirilgan nazoratli arifmetik hisob-kitoblar
natijalari bilan asoslaydi. Audit davrida aniqlangan xato va kamchiliklarni
auditor o’z ish hujjatlarida qayd etadi.
Tayyor mahsulotni ishlab chiqarish va sotish bo’yicha buxgalteriya
hisobini yuritishda odatda sodir etiladigan xatolar quyidagilar bo’lishi
mumkin:
-
mahsulotni sotish buxgalteriya hisobida "to’lov bo’yicha" yuritilishi;
-
sotilgan mahsulotning tannarxi noto’g’ri hisoblanishi;
-
hisobning ushbu bo’limi bo’yicha hujjatlar to’g’ri va o’z vaqtida
yuritilmasligi;
-
mahsulot sotilishini hisobda aks etishda hisobvaraqlar noto’g’ri
korrespondentlanishi.
-
8. Xaridorlar va buyurtmachilar bilan hisob-kitoblar auditi
Xaridorlar va buyurtmachilar bilan hisob-kitoblarni tekshirishning
umumiy qismi - qoldiqlar haqqoniyligini baholash va bajariladigan uslubiy
amallar mol etkazib beruvchilar va pudratchilar bilan hisob-kitoblarni
tekshirishga o’xshash.
№21-BHMSga muvofiq jo’natilgan mahsulot, material, bajarilgan ish va
ko’rsatilgan xizmatlar uchun xaridor va buyurtmachilar bilan olib boriladigan
hisob-kitoblar 4010 - «Xaridorlar va buyurtmachilardan olinadigan schyotlar»,
4020- «Olingan veksellar», 6310- «Xaridorlar va buyurtmachilardan olingan
bo’naklar» schyotlarida hisobga olinadi. Auditor 4010-«Xaridorlar va
buyurtmachilardan olinadigan schyotlar», 4020-«Olingan veksellar» va
6310-«Xaridorlar va buyurtmachilardan olingan bo’naklar» schyotlari
bo’yicha hisob yuritish va nazoratning holati hamda qoldiqlarning
haqqoniyligini baholash natijasida xaridorlar va buyurtmachilar bilan hisob-
kitoblar bo’yicha muomalalarning ishonchliligini tekshiradi. Bu schyot
bo’yicha oborotlarni tekshirishning muhimligi korxona faoliyatini
baholaydigan asosiy ko’rsatkich - tovarlar, mahsulotlar, ish va xizmatlarni
sotishdan olinadigan daromad ko’rsatkichi bo’yicha axborotlarni
shakllantirishi bilan izohlanadi.
Xaridorlar va buyurtmachilar bilan hisob-kitoblarga doir muomalalarni
tekshirishda 4010, 4020 va 6310 schyotlar bo’yicha hisob registrlari
ma’lumotlarining Bosh daftar hamda o’zaro aloqador hisob registrlari
ma’lumotlari bilan tengligi aniqlanadi. Bunda asosan 4010- schyot debeti
bo’yicha yozuvlar 9010, 9020, 9030, 9210, 9220-schyotlarning krediti
bo’yicha yozuvlar bilan solishtiriladi. Agar qonun yoki oldi-sotti
shartnomasida tovarga mulkchilik huquqining maxsus tartibi ko’zda
tutilmagan bo’lsa, uholda umumiy qoida bo’yicha mulkiy huquq mol etkazib
beruvchidan xaridorga tovarni jo’natish vaqtida o’tadi va debet
4010-«Xaridorlar va buyurtmachilardan olinadigan schyotlar» va kredit
9010-«Tayyor mahsulotlarni sotishdan olingan daromadlar»schyoti yozuvi
bilan aks ettiriladi. Bunday yozuv soliqqa tortish maqsadi uchun qanday
hisob tartibi - «to’lov bo’yicha» yoki «jo’natish bo’yicha» qabul qilinganidan
qat’iy nazar amalga oshiriladi. Dastlabki hujjat va 4010-schyotning hisob