DAROMADLAR TENGSIZLIGI VUJUDGA KELISHINING IJTIMOIY
JIHATLARI, UNING SABABLARI VA OQIBATLARI
Mundarija
Kirish
1-BOB. Daromadlarning tengsizligi
1.1.
Daromadlarning tengsizligi: tabiati, sabablari, o'lchovi. Daromadlar
tengsizligining tushunchasi va sabablari
1.2. Daromadlar tengsizligini o'lchash ko'rsatkichlar
2-BOB. Qashshoqlik
2.1. Qashshoqlik: tabiati, sabablari, o'lchamlari va sabablari Qashshoqlik: tabiati,
sabablari, o'lchamlari va sabablari
2.2. Daromadlarni qo'llab-quvvatlash tizimi. Daromadlarni taqsimlashning davlat
mexanizmi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1
KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi: Hozirgi kunda davlatlararo har tomonlama hamkorlikning
bir ko’rinishi sifatida xalqaro tashkilotlar va fondlarning ahamiyati ortib bormoqda. Ular
siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy, ilmiy-texnikaviy va madaniy sohalarda umumiy tusdagi
maqsadlarga erishish uchun davlatlar, milliy institutlar, nodavlat assotsiatsiyalarini
birlashtiradi. Xalqaro tashkilotlar o’z faoliyatini har tomonlama muvofiqlashtirish uchun
o’z fondlarini tashkil etadilar. Bu fondlar orqali ma’lum bir davlat iqtisodiyoti yoki uning
tarmoqlari moliyalashtiriladi.
Mamlakatimiz ham qator xalqaro tashkilotlarning a’zo hisoblanib, har yili yurtimizda
xalqaro nufuzli tadbirlar uyushtiriladi. Prezidentimiz Islom Karimov O’zbekistonning
jahon xo’jaligidagi o’rni haqida shunday deganlar: “ Uzoq muddatli istiqbolga
mo’ljallangan, mamlakatimizning salohiyati, qudrati va iqtisodiyotimizning
raqobatdoshligini oshirishda hal qiluvchi ahamiyat kasb etadigan navbatdagi muhim
ustuvor yo’nalish-bu asosiy yetakchi sohalarni modernizatsiya qilish, texnik va texnologik
yangilash, transport va infratuzilma kommunikatsiyalarini rivojlantirishga qaratilgan
strategik ahamiyatga molik loyihalarni amalga oshirish uchun faol investitsiya siyosatini
olib borishdan iborat. Dunyodagi mashhur va nufuzli kompaniyalar, Osiyo taraqqiyot
banki, Jahon banki, Islom taraqqiyot banki, Janubiy Koreya, Yaponiya taraqqiyot banklari
singari moliya institutlari, qator arab davlatlarining investitsiya fondlari va boshqa xorijiy
tashkilotlar yuqori qo’shimcha qiymatga ega bo’lgan, yuksak texnologiyalarga asoslangan
mahsulotlar ishlab chiqarish bo’yicha investitsiya loyihalarini amalga oshirishda bizning
yirik hamkorlarimiz bo’lmoqda”.
2
1-BOB. Daromadlarning tengsizligi
1.1 Daromadlar tengsizligining tushunchasi va sabablari.
Daromadning tengsizligi nima? Daromadlar tengsizligi va uning sabablari.
Daromadlar tengsizligi va uning sabablari. Daromadlar tengsizligining ko'rsatkichlari.
Aholi jon boshiga yoki bitta ishchiga to'g'ri keladigan daromad darajasidagi farqlar
odatda daromadlarni farqlash deb ataladi. Daromadlarning tengsizligi barcha
iqtisodiyotlarda keng tarqalgan, ammo har xil darajada.
An'anaviy tizim eng katta daromad farqiga ega. U erkin raqobat kapitalizmiga o'tish
bilan asta-sekin kamaydi va zamonaviy bozor tizimiga o'tish bilan sezilarli darajada
kamaydi. Ma'muriy-buyruqbozlikdan bozor tizimiga o'tish davrida daromadlar
tengsizligining sezilarli darajada oshishi qayd etilgan. Buning sababi shundaki,
aholining bir qismi parchalanib ketgan eski tuzum sharoitida yashashni davom ettiradi
va shu bilan birga bozor iqtisodiyoti qonunlari asosida harakat qiladigan ijtimoiy
qatlam paydo bo'ladi. Vaqt o'tishi bilan bozor munosabatlariga aholining keng
qatlamini jalb qilish orqali tengsizlik kamayadi. Daromadlar va boylik tengsizligi juda
katta bo'lishi va mamlakatda siyosiy va iqtisodiy barqarorlikka tahdid solishi mumkin.
Shu sababli, dunyodagi deyarli har bir rivojlangan davlat ushbu tengsizlikni
kamaytirish uchun doimiy ravishda choralar ko'rmoqda. Ammo bu chora-tadbirlarni
ishlab chiqish faqat daromadlar va boyliklarni farqlash darajasini, shuningdek, davlat
siyosati yordamida unga ta'sir o'tkazish natijalarini aniq o'lchash imkoniyati bilan
mumkin bo'ladi.Odamlar o'zlarining bizneslarini yaratishlari (tadbirkorlar bo'lishlari)
yoki ishlab chiqarish omillarini (ularning mehnatlari, erlari yoki kapitali) o'zlarining
mulkida boshqa odamlar yoki firmalardan foydalanishlari uchun ta'minlashlari
natijasida daromad olishadi. Va ular ushbu mulkdan odamlarga kerakli foyda olish
uchun foydalanadilar. Daromadlarni shakllantirishning bunday mexanizmida dastlab
ularning tengsizligi ehtimoli kiritilgan.
Odamlarga tegishli ishlab chiqarish omillarining turli xil qiymatlari (kompyuter
shaklidagi kapital, asosan, belkurak shaklidagi kapitalga qaraganda ko'proq daromad
3
keltirishi mumkin);Ishlab chiqarish omillaridan foydalanishdagi farqli yutuqlar
(masalan, kam mahsulot ishlab chiqaradigan firma xodimi, mahsuloti qiyinchilik bilan
sotiladigan firmada ishlaydigan bir xil malakadagi hamkasbiga qaraganda yuqori
daromad olishi mumkin);Odamlarga tegishli bo'lgan ishlab chiqarish omillarining har
xil hajmi (ikkita neft qudug'i egasi, boshqa narsalar teng, bitta quduq egasiga
qaraganda ko'proq daromad oladi). Shunga asoslanib, daromadlar tengsizligining
sabablarini tushunish uchun odamlarning imkoniyatlariga murojaat qilish
kerak.Avvalo, tug'ilishdan boshlab odamlarga turli xil aqliy va jismoniy qobiliyatlar
beriladi. Boshqa barcha narsalar teng (bu shart har doim yodda tutilishi kerak), ajoyib
jismoniy kuchga ega bo'lgan odam taniqli va yuqori maoshli sportchiga aylanish
ehtimoli ko'proq.
Ikkinchidan, mulkka, xususan meros qilib olingan mulkka egalikdagi farqlar.
Odamlar qaysi oilada tug'ilishini tanlashlari mumkin emas - merosxo'r millionerlar
yoki oddiy ishchilar. Demak, daromad oqimining bir turi, mulkdan olingan daromad
biz nomlagan sub'ektlar uchun sezilarli darajada farq qiladi.
Uchinchidan, ta'lim darajasidagi farqlar. Aynan shu sabab ko'p jihatdan yuqorida
aytib o'tilganlarga bog'liq. Boy oilada tug'ilgan bola, ehtimol, kambag'al, ko'p bolali
oiladagi bolaga qaraganda juda yaxshi ma'lumot va shunga mos ravishda
yuqori daromad keltiradigan kasbni egallaydi.
Daromadlarni farqlash miqdorini aniqlash uchun turli ko'rsatkichlardan foydalaniladi.
Ammo jamiyatdagi tengsizlik darajasini baholash va samarali davlat siyosatini ishlab
chiqish uchun daromadlarni taqsimlash ko'rsatkichlari etarli emas, chunki
daromadlarning konsentratsiyasi darajasi aholining ayrim guruhlari orasida
ko'rinmaydi, bu shaxsiy daromadlarni oilalar yoki shaxslar o'rtasida shaxsiy
taqsimlash haqida. Buning uchun oilalarning umumiy sonini daromad darajasiga ko'ra
oilalar soni bo'yicha teng bo'lgan 5 guruhga bo'lish juda muhimdir. Birinchi 20 foiz
oilalarga kam daromadli oilalar, ikkinchi 20 foizga daromadlari birinchi guruhga
nisbatan yuqori bo'lgan oilalar va boshqalar kiradi. Egri chiziqni chizishdaabtssissa
4
daromadlarning tegishli foiziga ega bo'lgan oilalarning foizini, ordinat esa ko'rib
chiqilayotgan oilalarning foizlarini ifodalaydi. Daromadlarni mutlaqo teng
taqsimlashning nazariy imkoniyati bissektrisa bilan ifodalanadi, bu oilalarning
istalgan foiziga tegishli foiz daromad olishini ko'rsatadi. Bu shuni anglatadiki, agar
oilalarning 20, 40, 60% tegishlicha, jami daromadning 20, 40 va 60% ini oladigan
bo'lsa, unda tegishli punktlar bissektrisada joylashgan bo'ladi. Lorenz egri chizig'i - bu
aholining jami taqsimoti va tegishli daromad. Natijada, u barcha daromadlar foizining
barcha oluvchilar foiziga nisbatini ko'rsatadi. Agar daromadlar teng taqsimlangan
bo'lsa, foyda oluvchilarning 10% daromadning o'ndan bir qismiga, 50%
- yarmiga va hokazolarga ega bo'lishadi, shunda bunday taqsimot teng taqsimot (lar)
qatoriga o'xshaydi.Notekis taqsimot Lorents egri chizig'i, bilan tavsiflanadi haqiqiy
taqsimot chizig'i to'g'ri chiziqdan qanchalik uzoq bo'lsa, differentsiatsiya shunchalik
katta bo'ladi. Masalan, eng kam daromadga ega bo'lgan aholining 20% umumiy
daromadning 5%, 40% eng kam daromad bilan 15% va hk. Mutlaq teng taqsimot
chizig'i va Lorenz egri chizig'i orasidagi maydon daromadlar tengsizligi darajasini
bildiradi: maydon qancha katta bo'lsa, daromadlar tengsizligi darajasi shunchalik katta
bo'ladi. Agar daromadning haqiqiy taqsimoti mutlaqo teng bo'lsa, u holda Lorents egri
chizig'i va bissektrisasi to'g'ri keladi.
Korrado Jini (1884-1965) nomi bilan atalgan aholi daromadlari kontsentratsiyasi
indeksidan(Jini koeffitsienti) foydalaniladi. Gini koeffitsienti Lorents egri chizig'i
bilan chegaralangan raqam maydonining shu egri chiziq ostidagi uchburchak
maydoniganisbati bilan teng yoki Ushbu koeffitsient qanchalik katta bo'lsa, tengsizlik
shunchalik kuchayadi daromadlar bo'yicha jamiyatning qutblanish darajasi qanchalik
yuqori bo'lsa, Jini koeffitsienti 1 ga yaqinlashadi, jamiyatda daromadlar
tenglashtirilganda, bu ko'rsatkich 0 ga intiladi, shuni ta'kidlash kerakki, bu koeffitsient
1 ga ham, tenglikka ham teng bo'lolmaydi. 0, beri tsivilizatsiyalashgan bozor
iqtisodiyoti daromadlarni maqsadli ravishda taqsimlash yo'li bilan bunday haddan
tashqari holatlarni istisno qiladi.
5
Har bir intervalli guruhning daromadlari miqdori aholi sonining taqsimot egri chizig'i
asosida aholi jon boshiga o'rtacha daromad miqdori bo'yicha ushbu intervalda
daromadlar oralig'ining o'rtasini aholi soniga ko'paytirish yo'li bilan aniqlanadi.Jini
koeffitsienti bilan bir qatorda jamiyatdagi daromadlarning farqlanishini tavsiflash
uchun mablag'lar koeffitsienti yoki daromadlarni farqlashning dekil koeffitsientidan
foydalaniladi, bu esa bir xil bo'lgan bir-biridan eng uzoq aholi qatlamlarining
daromadlaridagi bo'shliq qanchalik katta ekanligini ko'rsatadi. Aholining umumiy
qismidagi ulush ishlatiladi: eng kam daromad bilan 10% va eng yuqori bilan 10%.
Jahon amaliyoti shuni ko'rsatadiki, daromadlarni farqlash koeffitsienti tanqidiy
tanqidiy koeffitsientdan 10: 1 dan oshmasligi kerak, Rossiyada bu koeffitsient, faqat
statistik ma'lumotlar hisobga olinadigan qonuniy daromadlarni aks ettiradi, 2006 yilda
15: 1 edi. Qabul qilinganidan 5 ball yuqori. Agar soya daromadlarini hisobga olsak,
unda bu nisbat yanada yuqori bo'ladi.Boshqaruvning bozor tizimining paydo bo'lishi
va shu asosda mulkdorlar qatlamining shakllanishi muqarrar ravishda to'plangan mulk
asosida taqsimlash printsipi ta'sirini kuchaytiradi. Shu bilan birga, aholining umumiy
daromadlarini shakllantirish daromadlarni differentsiatsiyasi va jamiyatning ijtimoiy
tabaqalanishining o'sishiga, nafaqat boylarning, balki kambag'allarning qatlamini
shakllantirishga yordam beradi, bu hukumatning faol aralashuvini talab qiladi.
ijtimoiy taranglikni engish uchun. Kambag'allik kabi keskin
ijtimoiy muammoni hal etish davlat faoliyatining yo'nalishlaridan biri bo'lib, o'zlarini
yaxshi hayot bilan ta'minlay olmaganlarni kamida maosh miqdorida qo'llab-
quvvatlash bilan bog'liq. Aks holda, kambag'al odamlar sonining ko'payishi ijtimoiy
portlashlar va jamiyatdagi beqarorlik bilan to'la. Kambag'allar sonini kamaytirish
bozor iqtisodiyoti bo'lgan mamlakatlarda davlat ijtimoiy siyosatining asosiy
vazifalaridanbiridir. Ammo daromadlarni tenglashtirish siyosatini amaliy amalga
oshirish murakkab muammolarning kengayishi bilan bog'liq. Ijtimoiy iqlim uchun
mas'uliyatni o'z zimmasiga olgan davlat, ba'zida o'z xatti-harakatlarini juda ziddiyatli
jamoatchilik idrokiga duch keladi. Gap shundaki, ijtimoiy-iqtisodiy tadbirlarni
6
muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun katta miqdordagi moliyaviy resurslar zarur.
Ularning manbalari soliqlardir. Demak, muntazamlik: ijtimoiy nafaqalar miqdori
qancha ko'p bo'lsa, soliqqa tortish shunchalik kuchayishi kerak. Ushbu bog'liqlik L.
Erxard tomonidan muvaffaqiyatli shakllantirildi: «Men harakatqilayotgan turmush
darajasini yaxshilash taqsimot muammosi emas, ishlab chiqarish, aniqrog'i
mahsuldorlik. Yechim bo'linishda emas, balki milliy mahsulotlarni ko'paytirishda.
Diqqatini tarqatish muammolariga bag'ishlaganlar doimo o'zlarining milliy
iqtisodiyotini ishlab chiqarishga qodir bo'lganlaridan ko'proq narsani tarqatish haqida
noto'g'ri istaklarga duch kelishadi.
Ammo jadal rivojlanayotgan iqtisodiyot soliqlarni nisbatan imtiyozli stavkalar
bo'yicha yig'ish va shu bilan birga ijtimoiymaqsadlar uchun juda katta miqdordagi
mablag'larni olish imkonini beradi.
Zamonaviy G'arb mamlakatlarida umuman iqtisodiyotning rentabelligi ancha yuqori
bo'lib, bu ushbu davlatlar hukumatlariga samarali ijtimoiy dasturlarni amalga
oshirishga imkon beradi va shu bilan dinamik rivojlanish uchun qulayijtimoiy
vaziyatni ta'minlaydi.
Shuni ham ta'kidlash kerakki, iste'mol darajasidagi farqlar ishchining o'zida
mehnatning ichki xususiyatlari va uning sifati bilan bog'liq bo'lmagan omillarga ham
bog'liq bo'lishi mumkin. Avvalo, bu omillarga quyidagilar kiradi: oilaning kattaligi,
oiladagi ishchilar va qaramog'idagi kishilar sonining nisbati, sog'liq holati, geografik
va iqlim sharoiti. Davlatning milliy daromadini qayta taqsimlashning asosiy maqsadi
bu farqlarni kamaytirish va jamiyatning barcha a'zolari uchun moddiy hayot uchun
yanada qulay sharoitlarni ta'minlashdir. Ushbu maqsad mahsulot va xizmatlarni
taqsimlash, transfert to'lovlari, shuningdek daromadlarni barqarorlashtirish bo'yicha
davlat dasturlari orqali amalga oshiriladi.Yordam dasturlari orqali amalga
oshiriladigan to'lovlar ishdagi farqlar emas, balki mehnat jarayonining o'ziga bog'liq
bo'lmagan sabablar tufayli kelib chiqadigan daromadlar farqini kamaytirishga,
shuningdek, qobiliyatni shakllantirish vazifalari nuqtai nazaridan eng muhim bo'lgan
7
bir qator ehtiyojlarniqondirishga yordam beradi. mehnat qilish, shaxsiy rivojlanish,
yuqori ta'lim va madaniy darajalarga erishish, arzon sog'liqni saqlash, pensiya
nafaqalari. Ammo tarqatishning ushbu shakli butun jamiyat va uning har bir
a'zosining manfaatlariga alohida ta'sir qilganligi sababli, ushbu sohadagi davlat
siyosati ayniqsa faol bo'lishikerak.Daromadlarni taqsimlash va davlatning ijtimoiy
siyosatidagi tengsizlik muammolari yana 70-yillarning oxiri - 80-yillarning
boshlarida, davlat tomonidan tartibga solishda neokonservativ siljish davrida
("Greyganomika", "Tetcherizm") jonli nazariy munozaralar mavzusiga aylandi. .
Muammoning mohiyati quyidagicha: qayta taqsimlash jarayonlariga davlat aralashuvi
qanday chegaralar bilan belgilanadi? Transfert to'lovlari ko'lami o'sib borayotganligi
sababli umuman iqtisodiyotning samaradorligi pasayib ketmayaptimi
- axir soliqlar manba bo'ladimi? Soliq stavkalari tobora ilgarilab borayotgani
tadbirkorlarni rag'batlantiradimi? Ijtimoiy dasturlar ijtimoiy qaramog'idagi
qatlamning o'sishiga yordam beradimi? Amerikalik iqtisodchi P. Xaynning
ta'kidlashicha: haqiqatan ham yaxtalari bo'lgan odamlar boy, axlat qutilarida
bemalol yuradiganlar kambag'al. Ammo yangi qoidalar qabul qilinadigan bo'lsa,
unga ko'ra har bir yaxta egasidan har yili "yuvish qo'llari" uchun maxsus
jamg'armaga 10 000 AQSh dollarimiqdorida soliq solinadigan bo'lsa, va agar
"qo'llar" ning har biri yillik 2 dollar miqdorida nafaqa olish huquqiga ega bo'lsa.
Bu fonddan ming, keyin esa bularningbarchasi quyidagicha sodir bo'ladi:
ro'yxatdan o'tgan yaxtalar egalari soni kamayadi va "ziyoratchilar" soni
hayratlanarli darajada ko'payadi (Xayn P. Iqtisodiy
fikrlash uslubi. Shuni unutmaslik kerakki, daromadlar tengsizligi asosan bozor
narxlari mexanizmining ob'ektiv harakati bilan hosil bo'ladi. Daromadlarni
farqlanishini butunlay yo'q qilish istagi bozor mexanizmining o'zini butunlay yo'q
qilish niyatini bildiradi.Bozor iqtisodiyotida davlatning ijtimoiy siyosati juda nozik
vosita bo'lishi kerak, bir tomondan u ijtimoiy barqarorlikka hissa qo'shish va ijtimoiy
taranglikni yumshatish uchun, ikkinchidan, tadbirkorlik uchun rag'batni
8
susaytirmaslik uchun mo'ljallangan. yollash uchun yuqori samarali
mehnat.Daromadlar tengsizligi va uning sabablari.
Daromadlar tengsizligining ko'rsatkichlari. - tushuncha va turlari. "Daromadlar
tengsizligi va uning sabablari. Daromadlar tengsizligining ko'rsatkichlari" toifasining
tasnifi va xususiyatlari.
Odamlarning tug'ma qobiliyati kabi omillar sezilarli darajada farq qilishi mumkin. Ish
unumdorligi yuqori bo'lgan shaxslar ham yuqori daromad olishadi. Bundan tashqari,
ularning ba'zilari "intellektual ijara" olish imkoniyatini beradigan noyob
qobiliyatlarga ega. Shu bilan birga, insonning ishlashi, uning faoliyatida yuqori
natijalarga erishish istagi eng kam ahamiyatga ega emas. Daromad miqdori mulk
egaligidagi farqlarga bog'liq, ammo ikkinchisi jismoniy shaxslar tomonidan
merosqilib olinishi mumkin, ya'ni. daromadlarning tengsizligi qayta tiklanib, ushbu
toifadagi odamlarning yanada yaxshi ma'lumot olishiga va shunga muvofiq ravishda
yaxshi ish haqiga ega bo'lishiga yordam beradi.
1.2 Daromad taqsimotidagi tengsizlikning sabablari:
1) qobiliyatlarning farqlari;
2) ta'limdagi farqlar;
3) kasbiy tajribadagi farqlar.
4) mulkni taqsimlashdagi farqlar;
xavf, omad, muvaffaqiyatsizlik, qimmatli ma'lumotlarga kirish.
Qobiliyatning farqlari. Odamlar turli xil jismoniy va intellektual qobiliyatlarga ega.
Masalan, ba'zi bir insonlar ajoyib jismoniy qobiliyatlarga ega va sportdagi yutuqlari
uchun katta miqdordagi pul olishlari mumkin. Va ba'zilari tadbirkorlik qobiliyatlari va
ishbilarmonlik qobiliyatlariga ega. Shunday qilib, hayotning ba'zi bir sohalarida
iste'dodi bor odamlar boshqalarga qaraganda ko'proq pul olishlari mumkin.
Ta'limdagi farqlar. Odamlar nafaqat qobiliyatlari, balki ta'lim darajasi jihatidan ham
farq qiladilar. Biroq, bu farqlar, asosan, insonning o'zi tanlashining natijasidir.
Shunday qilib, 11-sinfni tugatgandan so'ng, kimdir ishga ketadi, kimdir esa
9
universitetga kiradi. Demak, universitet bitiruvchisi ko'proq ma'lumot olish uchun
ko'proq ma'lumotga ega bo'lgan odamlarga qaraganda ko'proq imkoniyatga ega.
Kasbiy tajribadagi farqlar. Shaxslarning daromadlari har xil, shu jumladan kasbiy
tajribadagi farqlar tufayli. Shunday qilib, agar Ivanov bir yilda bir kompaniyada
ishlagan bo'lsa, unda u ushbu kompaniyada 10 yildan ortiq vaqt davomida ishlaganva
ko'proq kasbiy tajribaga ega bo'lgan Petrovdan kam ish haqi olishi aniq.Mulkni
taqsimlashdagi farqlar. Mulkni taqsimlashdagi farqlar daromadlar tengsizligining eng
kuchli sababidir. Ko'p sonli odamlar ozgina mol-mulkka ega yoki umuman yo'q, yoki
shunga ko'ra kam daromad olishadi yoki umuman yo'q. Boshqalar ko'proq ko'chmas
mulk, asbob-uskunalar, aktsiyalar va boshqalarning egalaridir. va ko'proq daromad
olish. Xavf, omad, muvaffaqiyatsizlik, qimmatli ma'lumotlarga kirish. Ushbu omillar,
shuningdek, daromad taqsimotiga sezilarli ta'sir ko'rsatadi.
Shunday qilib, iqtisodiy faoliyatda tavakkal qilishga moyil bo'lgan kishi,
tavakkalqilishga qodir bo'lmagan boshqa odamlarga qaraganda ko'proq daromad
olishi mumkin. Omad sizga ko'proq daromad olishga yordam beradi.Daromadning
"oqilona" tengsizligi tadbirkor va g'ayratli odamlarni rag'batlantirishi va
daromadlarning ko'payishi asosida jamiyatning ijtimoiy zaif qatlamlarini qo'llab-
quvvatlashi mumkin. Daromad taqsimotidagi tengsizlikning sabablari nimada?
1. Odamlarning qobiliyati va iste'dodidagi farqlar.
2. Daromadlar tengsizligining asosiy sabablaridan biri bu daromadga nisbatan
teng ravishda taqsimlanmagan boylikka egalikdagi tengsizlikdir. S.Fisherning
fikriga ko'ra, Qo'shma Shtatlardagi oilalar o'rtasidagi boylik farqi juda katta
darajaga etadi. Amerikalik oilalarning 0,05% shaxsiy mulk umumiy
qiymatining 35 foiziga egalik qiladi, 90 foiz "pastki" mulk: uy xo'jaliklari
uning umumiy qiymatining atigi 30 foizini tashkil qiladi. Agar 1963 yilda.
oilalarning eng yuqori 1 foizi milliy boylikning 32 foiziga egalik qilgan bo'lsa,
1983 yilda ular allaqachon 42 foizga egalik qilishgan. Buyuk Britaniyada
milliy boylikning taqsimlanishi Qo'shma Shtatlarga qaraganda ancha notekis.
10
3. Daromadlar farqlanishining tobora muhim omili bu ta'lim darajasi va kasbiy
tayyorgarlikdir. Agar 1976 yilda Qo'shma Shtatlardagi kollejlar bitiruvchilari
o'rta maktab bitiruvchilariga qaraganda o'rtacha 55% ko'proq daromad
olishgan bo'lsa, unda 1994 yilda allaqachon 84% ga o'sgan. Kollej
bitiruvchilari 65 yoshgacha taxminan 2,5 million dollar, o'rta maktabni
bitirmaganlar esa 1,2 million dollar ishlab topishadi.
4. Shaxsning kasbiy o'ziga xosligi. So'nggi paytlarda, masalan, AQShda
shifokorlar etakchi bo'lib, yiliga o'rtacha 120 ming dollar ishlab topmoqdalar,
bu bir qator omillar bilan izohlanadi: ularning xizmatlariga talab ortib
bormoqda; ularo'qish uchun ko'p vaqt va kuch sarflashadi; tibbiyot
muassasalari etarli miqdordagitegishli mutaxassislarni tayyorlamaydilar.
5. Amaldagi soliqqa tortish tizimlari. Progressiv daromad solig'i daromadlar
tengsizligini yumshatadi.
6. Iqtisodiyotni monopollashtirish darajasi.
7. Boshqa omillar: masalan, kim ko'proq ishlaydi ko'proq ishlaydi; nufuzli
faoliyat bilan shug'ullanadigan va mehnat sharoitlari noqulay bo'lgan shaxslar
tovon puli oladi va hokazo.
Bundan tashqari, aholining 5 foizidan iborat yuqori guruh, milliy daromadning 20,1
foizini o'zlashtirdi, ya'ni. pastki guruhlarga mansub barcha oilalarning 40% dan
ortig'i.Daromad taqsimotidagi tengsizlik darajasi Lorents egri chizig'i bilan namoyon
bo'ladi Abtsiskada biz aholi guruhlari ulushini uning umumiy soniga, ordinatada esa
milliy daromaddagi ulushlarini keyinga qoldiramiz.
Daromad tengsizligi
Ish haqi va oilaviy byudjetni shakllantirishning boshqa manbalaridagi farqlar
daromadlarni taqsimlashdagi tengsizlikni belgilaydi. Masalan, maktab
o'qituvchisining o'rtacha ish haqi taxminan 1500 UAH, farrosh - 700 UAH, moliyachi
11
- 4500 UAH, stipendiya - 500 UAH. Nima uchun bunday daromadlar tengsizligi
mavjud? Darhaqiqat, bozor tizimi mutlaq tenglikni ta'minlamaydi, chunki kimdir
ishlab chiqarish omillarini boshqalardan ko'ra yaxshiroq ishlatadi.Va shu bilan
ko'proq pul ishlaydi. Biroq, bu tengsizlikni keltirib chiqaradigan aniqroq sabablar
mavjud.
Milliy daromadni taqsimlashdagi tengsizlikning sabablari.Ushbu sabablarga
quyidagilar kiradi:
1) qobiliyatlarning farqlari;
2) ta'limdagi farqlar;
3) kasbiy tajribadagi farqlar;
4) mulkni taqsimlashdagi farqlar;
5) xavf, omad, muvaffaqiyatsizlik, qimmatli ma'lumotlarga kirish.
Qobiliyatning farqlari. Odamlar jismoniy va intellektual jihatdan har xil qobiliyat.
Masalan, ba'zi bir insonlar ajoyib jismoniy qobiliyatlarga ega va sportdagi yutuqlari
uchun katta miqdordagi pul olishlari mumkin. Ba'zilariga tadbirkorlik ko'nikmalari va
muvaffaqiyatli biznes yuritishga moyillik beriladi. Shunday qilib, hayotning har
qanday sohasida iste'dodga ega odamlar boshqalardan ko'ra ko'proq pul ishlashlari
mumkin.Ta'limdagi farqlar. Odamlar nafaqat qobiliyatlari, balki ta'lim darajasi
jihatidan ham farq qiladilar. Biroq, bu farqlar qisman shaxsning o'z tanlovi natijasidir.
Shunday qilib, 11-sinfni tugatgandan so'ng, kimdir ishga ketadi, kimdir esa
universitetga kiradi. Demak, universitet bitiruvchisi ko'proq ma'lumot olish uchun
ko'proq ma'lumotga ega bo'lgan odamlarga qaraganda ko'proq imkoniyatga ega.
Kasbiy tajribadagi farqlar. Shaxslarning daromadlari har xil, shu jumladan kasbiy
tajribadagi farqlar tufayli. Shunday qilib, agar Ivanov bir yildan beri biron bir
kompaniyada ishlagan bo'lsa,unda u ushbu kompaniyada 10 yildan ortiq vaqt
davomida ishlagan va ko'proq kasbiy tajribaga ega bo'lgan Petrovdan kam ish haqi
olishi aniq. Mulkni taqsimlashdagi farqlar. Mulkni taqsimlashdagi farqlar daromadlar
tengsizligining eng muhim sabablari hisoblanadi. Ko'p sonli odamlar ozgina mol-
12
mulkka ega yokiumuman yo'q, yoki shunga ko'ra kam daromad olishadi yoki umuman
yo'q.
Boshqalar ko'proq ko'chmas mulk, asbob-uskunalar, aktsiyalar va boshqalarning
egalaridir. va ko'proq daromad olish.Xavf, omad, muvaffaqiyatsizlik, qimmatli
ma'lumotlarga kirish. Ushbu omillar daromad taqsimotiga ham sezilarli ta'sir
ko'rsatadi. Shunday qilib, iqtisodiy faoliyatda tavakkal qilishga moyil bo'lgan kishi,
tavakkal qilishga qodir bo'lmagan boshqa odamlarga qaraganda ko'proq daromad
olishi mumkin. Omad sizga ko'proq daromad olishga yordam beradi. Masalan, bir
kishi xazina topsa.Ushbu sabablarning barchasi turli yo'nalishlarda ishlaydi,
tengsizlikni kuchaytiradi yoki kamaytiradi. Ushbu tengsizlikning darajasini aniqlash
uchun iqtisodchilar Lorentsning egri chizig'idan foydalanadilar, bu esa milliy
daromadning haqiqiy taqsimlanishini aks ettiradi. Ushbu egri chiziq iqtisodchilar
tomonidan daromadlarni turli vaqtlarda yoki ma'lum bir mamlakatning turli qatlamlari
o'rtasida yoki turli mamlakatlar o'rtasida taqqoslash uchun ishlatiladi.
Egri chiziqning gorizontal o'qi aholi foizini, vertikal esa daromadfoizini tashkil etadi.
Albatta, iqtisodchilar aholini besh qismga bo'lishadi, ularning har biri aholining 20
foizini tashkil qiladi. Aholi guruhlari eksa bo'ylab eng kambag'aldan eng boyga
taqsimlanadi. Daromadning mutlaqo teng taqsimlanishining nazariy imkoniyati AB
chizig'i bilan ifodalanadi. AB chizig'i harqanday aholi guruhi daromadning tegishli
foizini olishini ko'rsatadi. Daromadning mutlaqo notekis taqsimlanishi JB liniyasi
bilan ifodalanadi. Bu shuni anglatadiki, barcha 100% oilalar barcha milliy
daromadlarni oladilar. Shubhasiz taqsimlash shuni anglatadiki, oilalarning 20%
daromadning 20%, 40% - 40%, 60% - 60% va boshqalarni oladi.Albatta, real hayotda
aholining kambag'al qismi umumiy daromadning 5-7 foizini, boylar esa 40-45 foizini
oladi. Shuning uchun Lorents egri chizig'i daromadlarni taqsimlashda mutlaq tenglik
va tengsizlikni aks ettiruvchi chiziqlar orasida yotadi. Daromad taqsimoti qanchalik
notekis bo'lsa, Lorents egri chizig'ining konkavligi shunchalik katta bo'ladi va B
13
nuqtasiga yaqinroq bo'ladi. Va aksincha, taqsimot qanchalik adolatli bo'lsa,
Lorentsegri chizig'i ham AB chizig'iga yaqinroq bo'ladi.
Milliy daromadni qayta taqsimlash va aholini ijtimoiy himoya qilish.
Aholining turli qatlamlari o'rtasida milliy daromadni taqsimlashdagi tengsizlik
muammosini qanday yumshatish mumkin? Ko'pgina rivojlangan mamlakatlarda
daromadlar tengsizligini kamaytirishni o'z zimmasiga olgan davlat (hukumat).
Hukumat bu muammoni soliq tizimi yordamida hal qilishi mumkin. Ya'ni, umuman
olganda, aholining ayrim qismlariga kambag'allarga nisbatan yuqori foizlar (foizlarda)
to'lanadi. Bundan tashqari, davlat olingan soliq tushumlarini quyidagicha ishlatishi
mumkin to'lovlarni o'tkazish kambag'allar foydasiga. Deyarli barcha mamlakatlarda
aholini himoya qilish uchun turli xil ijtimoiy dasturlar mavjud, ya'ni ishdan ayrilish,
boquvchisini yo'qotish, nogironlik nafaqasi va shunga o'xshash holatlarda ijtimoiy
sug'urta yordami.
Rossiyadagi iqtisodiy o'sish qashshoqlikka qarshi kurashishga yordam bermaydi va
kambag'allar va boylar o'rtasidagi daromad farqini kamaytirishga yordam bermaydi.
Ushbu xulosa Rossiya Fanlar akademiyasining Aholining ijtimoiy va iqtisodiy
muammolari institutining Rossiyadagi qashshoqlik muammosiga bag'ishlangan
ma'ruzasida qilingan.Olimlarning ta'kidlashicha, eng boy va kambag'allarning
daromadlari o'rtasidagi farq Rossiyaning barcha mintaqalarida deyarli bir xil, garchi
bu mintaqalarning o'zlari turli xil ijtimoiy muammolarga duch kelishgan va ulardagi
iqtisodiy vaziyat boshqacha.Shu bilan birga, olimlar alohida e'tibor berishadi -
islohotlar olib borilayotganda kambag'allar va boylar o'rtasidagi "bo'shliq"
kamaymaydi, aksincha ko'payadi: agar 1991 yilda Davlat statistika qo'mitasi
ma'lumotlariga ko'ra 4,5 baravarga etgan bo'lsa, hozirgi kunga kelib, ekspertlarning
hisob-kitoblariga ko'ra, 14-15 martagacha o'sdi.Daromad taqsimotidagi tengsizlikning
sabablari bozor tizimining o'zi bilan bog'liq. Bozor tizimi o'ta xavfli mexanizm bo'lib,
u axloqiy me'yorlarga mos kelmaydi. Shuning uchun daromadlar tengsizligining
asosiy sababi raqobatning shafqatsiz qonunlari bilan iqtisodiyotning xususiy tabiatida
14
yotadi. Bundan tashqari, daromadlar tengsizligining quyidagi sabablarini aniqlash
mumkin:
1. Ob'ektiv sabablar - kasblarning umumiy foydaliligini, hududini, ish haqining
tarmoq va professionallararo farqlanishini, ta'lim darajasini, mulkka nisbatan
tengsizlikni aks ettiradi.
2. Subyektiv sabablar - shaxsning tabiati bilan bog'liq (omad, aloqalar, xavf,
avanturizm, kamsitish va harakat kerak).
3. Maxsus sabablar - bozor muhitining hozirgi o'ziga xos xususiyatlari bilan bog'liq
(ish haqining pastligi, tartibga solinmagan me'yoriy-huquqiy baza, katta "soya"
daromadlarini o'zlashtirish imkoniyati).
Aholining daromadlari juda katta farq qiladi va bu xilma-xilliklar aholi jon boshiga
to'g'ri keladigan yalpi hududiy mahsulot (YaHM) darajasi bilan juda kam bog'liqdir.
Aholining qariyb 30 foizi yashash darajasidan pastroq ish haqi oladi", dedi Aleksey
Shevyakov, Rossiya Fanlar akademiyasining Aholining ijtimoiy- iqtisodiy
muammolari instituti direktori.Mamlakatdagi iqtisodiy o'sish, asosan, aholining
farovon qismi daromadlariga ijobiy ta'sir ko'rsatmoqda. Va, hukumatningkutganidan
farqli o'laroq, bu kambag'al va kam daromadli fuqarolar sonining haqiqiy qisqarishiga
olib kelmaydi.Paradoksal vaziyat yuzaga keladi: na qashshoqlikni pasaytirish darajasi,
na turmush darajasining o'sish sur'atlari yalpi hududiy mahsulot (YaHM) o'sish
sur'atlari bilan statistik jihatdan bog'liq emas.Iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlardan
farqli o'laroq, Rossiyada ish haqi fondining o'sishi ham ijtimoiy- iqtisodiy vaziyat
yaxshilanganidan dalolat bermaydi: axir, bu o'sishning aksariyati yuqori va o'rta
darajadagi menejerlarning ish haqining oshishi bilan bog'liq, davlat sektori
maoshlarini indeksatsiyasi esa Rossiya aholisining qashshoq qismi - ko'pincha
narxlarning o'sish sur'atlaridan orqada qoladi. Ish haqining umumiy o'sishining 45%
eng yuqori maosh oladigan ishchilarning 10% ish haqining oshishi va 60% dan
ko'prog'i - eng yuqori ish haqi bo'lgan ishchilarning 20% ish haqining oshishi hisobiga
15
sodir bo'ldi. Eng kam ish haqiga ega bo'lgan ishchilarning 20 foizining ish haqi
o'sishining ish haqining umumiy o'sishiga qo'shgan hissasi 3 foizdan kam
bo'lgan.Rivojlanish markazining etakchi mutaxassisi Natalya Akindinovaning
so'zlariga ko'ra, 2004 yil oxiriga kelib boylar va kambag'allarning daromadlari
o'rtasida jiddiy farq mavjud edi. Davlat kam ta'minlanganlar va boylar daromadlari
o'rtasidagi farqni vaqti- vaqti bilan byudjet sohasi xodimlariga ijtimoiy to'lovlar va ish
haqini oshirish orqali kamaytiradi.«Iqtisodiy farqlanmaganligi sababli bizda
daromadlar polarizatsiyasi yuqori darajada. Daromadlar cheklangan sohalarda
to'plangan va shunga muvofiq boshqa tarmoqlarda daromadlarning o'sishi yomon »,
- deya ta'kidladi Natalya Akindinova.Rossiya Fanlar akademiyasining Aholining
ijtimoiy- iqtisodiy muammolari instituti xodimlari qutblanish mulkdan olinadigan
daromadning o'sishida eng ko'p seziladi, deb hisoblashadi. «Bizning hisob-
kitoblarimizga ko'ra, 2003 yilda mulkdan olingan daromad eng badavlat aholining
20 foizining barcha pul daromadlarining 28,5 foizini va YaIMning 12 foizini
tashkil etdi.
Rossiya mintaqalarida nohaq daromadlar tengsizligining muammosi shundaki,
mintaqaviy elita o'zlarini aholi jon boshiga YaHMdan va mintaqa aholisining jon
boshiga o'rtacha daromadidan bir necha baravar yuqori daromad bilan ta'minlaydilar.
Bundan tashqari, mintaqa iqtisodiyoti unumdorligi darajasi qanchalik past bo'lsa va
shunga muvofiq mintaqa aholisi turmush darajasi o'rtacha past bo'lsa, bunday qarama-
qarshiliklar shunchalik kuchliroq bo'ladi », deyiladi xabarda.Iqtisodiy faoliyatning
turli xil natijalari, ish haqi darajasidagi farqlar, erkaklar va ayollar uchun inson
kapitalining qaytishi zamonaviy gender tengsizligining iqtisodiy asoslarini
yaratmoqda. Ammo boshqa ijtimoiy va demografik omillar ham gender tengsizligiga
ta'sir qiladi. Ayollarning kam ish haqiko'pincha jiddiy muammo sifatida qaralmaydi,
chunki aksariyat ayollar o'zlarining turmush o'rtog'i, boshqa oila a'zolari orqali boshqa
manbalarga ega bo'lishlari va shu sababli kam ish haqi bilan kambag'al bo'lmasdan
ishlashlari mumkin deb taxmin qilishadi. Daromaddagi iqtisodiy tengsizlikni, albatta,
16
oiladagi qayta taqsimlash tufayli yumshatish mumkin yoki u ko'payishi mumkin.
Bundan tashqari, ish haqidan tashqari daromad manbalari ham bo'lishi mumkin,
ularga kirishdagi tengsizlik gender tengsizligiga ta'sir qiladi.
Rossiya aholisining jinsi tarkibi yoshi kattaroq farq qiladi. Erkaklar o'limining yuqori
darajasi va umr ko'rish davomiyligining pastligi, mehnatga layoqatli yoshdan katta
yoshdagi erkaklarga qaraganda deyarli 2, 2 baravar ko'p ayollar borligiga olib keldi.
Yoki 60 yoshdan oshgan taqqoslanadigan yosh guruhlarini taqqoslasak, ayollar
erkaklarnikiga qaraganda deyarli 1,9 baravar ko'p. Shunday qilib, nafaqaxo'rlarning
uchdan ikki qismi ayollardir. 75 yoshdan oshgan eng keksayoshdagi guruhlarda bu
ustunlik yanada kuchli - 3-4 marta.Yolg'iz keksa ayollarning qashshoqligi uning
namoyon bo'lishining o'ta shakllari bilan ham ajralib turadi, chunki pensiyalardan
tashqari boshqa pul o'tkazmalari yo'qligi, pul topish va shaxsiy yordamchi
xo'jaliklarini boshqarish jismoniy qobiliyatini yo'qotib, ular o'zlarini aholining eng
muhtoj guruhlari qatoriga qo'shmoqdalar.To'liq bo'lmagan oilalarda qaram yukni
hisobga olgan holda kamroq iqtisodiy imkoniyatlar mavjud. To'liq bo'lmagan oilalar
bilan taqqoslaganda, bir oilada bolalar soni o'rtacha ko'p bo'lsa-da, aksariyat hollarda
bitta bolani tashkil etadi, ammo to'liq oilalarning yarmida ikkita ota-onadan bitta bola
borligini hisobga olsak, to'la-to'kis oilalarda qaram yuk ko'proq yordam beradi
kambag'allarga.Ajralishning yuqori darajasi, nikohsiz bolalar sonining ko'payishi,
erkaklar o'limining yuqori darajasi tufayli beva ayollarning ko'payishi, qayta turmush
qurishning kamayishi - bularning barchasi yolg'iz oilalarning ulushini
oshiradi.Kambag'allikni tahlil qilish odatda Davlat statistika qo'mitasi ma'lumotlari
yoki RLMS kabi tadqiqot ma'lumotlar bazalari asosida amalga oshiriladi. Ammo
mutaxassislar bunday tadqiqotlar ekstremal guruhlarga ta'sir qilmasligini yaxshi
bilishadi: eng boy va kambag'al. Eng kambag'al, marginallashgan va ijtimoiy pastki
qismini hisobga olmasdan, rasm o'zgaradi, bu etarli ijtimoiy siyosatni ishlab chiqishga
imkon bermaydi.Uysizlarning aksariyati o'rta ma'lumotga ega va to'liq bo'lmagan o'rta
ma'lumotga ega bo'lgan uysizlar nisbati kamaygan. Buning sababi shundaki, 1990-
17
yillarda uysizlarni to'ldirish asosan nafaqat sobiq mahbuslar hisobiga, balki ko'chmas
mulk oldi-sotdi operatsiyalari natijasida uylaridan ayrilganlar hisobiga ham sodir
bo'lgan. Kasbiy malakalariga ko'ra, ular asosan ishchilar (80%).Uysizlar uchun
tirikchilik manbalari: - 59% tasodifiy va vaqtincha ish haqiga ega; - 20% do'stlari va
qarindoshlari hisobiga yashaydi; - 14% sadaqa so'raydi; - pensiya va / yoki nafaqa
olish 11%; - butilkalarni 7% yig'ish; - faqat 4% doimiy ish joyiga ega. 50 yosh va
undan katta yoshdagi odamlar uchun eng qiyin vaziyat: 11 foizi daromadsiz, 31 foizi
tilanchilik qilishga majbur bo'lgan.Doimiy ish joyiga ega bo'lganlarning ulushining
pastligi korxonalarda (muassasalarda, tashkilotlarda) amalda yashash joyida
ro'yxatdan o'tmagan odamlarni ishlamasligi, uy-joy va yashash joyida ro'yxatdan
o'tishni yo'qotganlar ishdan bo'shatilishi bilan izohlanadi.Ko'cha bolalari ham chetda
qolmoqda. Ular har doim ham uysiz emaslar, ammo turli holatlar tufayli ularning
turmush tarzi asosan ko'cha bilan bog'liq.
2. Daromadlar tengsizligini o'lchash ko'rsatkichlari Tengsizlikni turli yo'llar
bilan o'lchash mumkin:
Lorenz egri chizig'i - bu mamlakatning bir yil davomida jami daromadining qaysi
ulushi aholining turli guruhlari, kambag'allardan eng boylarga qadar bo'lganligini
ko'rsatadigan grafik. Daromad taqsimoti grafik jihatdan quyidagicha tasvirlangan.
Gorizontal ravishda foizlar aholi guruhlarini ko'rsatish uchun ishlatiladi va vertikal
ravishda ular oladigan daromadlarning yig'indisi, shuningdekfoizda. Lorents egri
chizig'i qanchalik ko'p egri bo'lsa, unchalik kam daromad taqsimlanadi.
Gini indeksi (koeffitsient) - bu Lorenz egri chizig'i va mutlaq tenglik chizig'i orasidagi
maydon bu egri chiziq ostidagi uchburchakning 0% dan 100% gacha yoki 0 dan 1
gacha bo'lgan maydoniga teng bo'lgan nisbati. Indeks qiymati qanchalik baland bo'lsa,
tengsizlik shunchalik katta bo'ladi. daromadlarni taqsimlashda. Masalan, SSSR uchun
1990 yilda Jini indeksi 23,3%, Rossiya uchun2006 yilda 39,4% ni tashkil etdi.SSSRda
1990 yilda (Sovet Ittifoqi qulashi arafasida) daromadlarni teng taqsimlash amalga
oshirildi, Jini indeksi 23,3% ni tashkil etdi, chunki bu ustunlik deb bo'lmaydi.
18
mehnatni rag'batlantirishning kamayishi. Bozor iqtisodiyotiga o'tish muqarrar
ravishda aholining tabaqalanishiga, kambag'al va boylarning paydo bo'lishiga olib
keladi. 1994 yil engyuqori tengsizlik yili bo'ldi (indeks 40,9%), unda tengsizlikning
bir oz pasayishi kuzatilib, 37,5% gacha bo'lgan, ammo 1998 yil avgust inqirozi yana
tengsizlikningo'sishiga turtki berdi. Daromadlarning sezilarli darajada tengsizligi
odamlarning hayot sifatiga salbiy ta'sir qiladi, aholining kambag'al qatlamining
nisbatan katta qismini keltirib chiqaradi va mamlakatda siyosiy barqarorlikka tahdid
soladi. Mamlakatning normal iqtisodiy rivojlanishi indeksning qiymatiga 28 dan
32%gacha to'g'ri keladi.
Aholi daromadlarining farqlanishi
Aholining daromadlarini farqlash byudjet statistikasi asosida baholanadi, bu aholining
eng boy va kambag'al (uydan tashqarida yashaydigan) qatlamlarini qamrab olmaydi.
Bundan tashqari, differentsiatsiyani baholash uchun doimiy kuzatuv bilan qamrab
olingan uy xo'jaligining o'rtacha oylik daromadining ko'rsatkichi qo'llaniladi, bu erda
individual
daromadlarning
noqonuniyligi
haqiqati
shu
tarzda
tekislanadi.Daromadlarning tarkibiy va dinamik xarakteristikalari umuman aholi va
ularning alohida tarkibiy qismlari uchun daromadlar to'g'risida umumiy tasavvurga
ega bo'lishga imkon beradi.
19
II BOB 2.1 Qashshoqlik: tabiati, sabablari, o'lchamlari qashshoqlik
tushunchasi va sabablari
Qashshoqlik - zarur tovarlar narxini o'zlari to'lay olmaydigan shaxs yoki guruhning
iqtisodiy holatining o'ziga xos xususiyati.Qashshoqlikning sabablari va
jamiyatdagio'rnini o'rganishda 18-asrdan 20-asrning birinchi yarmigacha bo'lgan davr
ajratilgan (A. Smit, D. Rikardo, T. Maltus, G. Spenser, J. Proudon, E. Reclus,
C. Marks, C. Booth va S. Rowntree) va XX asrdagi qashshoqlikning zamonaviy
tadqiqotlari (F.A. Hayek, P. Taunsend va boshqalar). A.Smitning asarlari allaqachon
qashshoqlik va ijtimoiy uyat o'rtasidagi bog'liqlik orqali qashshoqlikning nisbiy
mohiyatini ochib bergan, ya'ni. ijtimoiy standartlar va ularga rioya qilishning moddiy
qobiliyati o'rtasidagi farq. XIX asrda qashshoqlik chegarasini oilaviy byudjetlar
asosida hisoblash va shu bilan mutlaq qashshoqlik mezonini kiritish, qashshoqlikni
aniqlash mezonlarini daromad darajasi bilan bog'lash va uning mehnat qobiliyati va
sog'lig'ining muayyan darajasini saqlab qolish bilan bog'liq bo'lgan shaxsning asosiy
ehtiyojlarini qondirish taklif qilingan edi. Iqtisodchilar ham, sotsiologlar ham
qashshoqlik muammolarini o'rganishda katta hissa qo'shdilar, ularning aksariyati
jamiyatda qashshoqlik mavjudligini muntazamligini tan oldilar; nuqtai nazarlarning
farqi, avvalambor, qashshoqlik muammosini hal qilishda davlat aralashuvi zarurligini
tan olish yoki rad etish va shu kabi aralashuv miqyosidan iborat edi.So'nggi 20-30 yil
ichida qashshoqlikka qarshi kurashning ijtimoiy siyosatini shakllantirishga ta'sir
ko'rsatadigan muqobil qashshoqlik nazariyalari ishlab chiqildi. 1980-yillarda sezilarli
ta'sir odamlarning ularning eng kam daromadlari haqidagi g'oyalariga asoslangan
qashshoqlik chegarasining (Leyden ta'rifi deb ataladigan) empirik ta'rifini taqdim etdi;
u Gollandiyada keng tarqaldi.Rossiyada byudjet so'rovlari asosida qashshoqlik
tadqiqotlari 1908-1909 yillarda boshlangan bo'lib, ulardan eng mashhurlari A.M.
Kambag'al oilalarni VTsIOM so'roviga ko'ra kattalar aholisining jinsi, yoshi,
ma'lumot darajasi va turar-joy turi bo'yicha vakillik namunasi asosida maxsus
o'rganish o'tkazildi. Qadimgi va yangi kambag'allarni taqqoslash o'tish davri
20
iqtisodiyoti bo'lgan mamlakatlarda (tranzit mamlakatlar) qashshoqlikni o'rganish
bo'yicha katta ahamiyatga ega, ya'ni. an'anaviy ravishda kambag'allar toifasiga
kiradigan ijtimoiy-demografik guruhlar (ko'p miqdordagi va to'la-to'kis oilalar,
qariyalar, faqat minimal pensiyalar bilan yashaydigan va hk) va inflyatsiya,
ishsizlik, ishsizlar natijasida qashshoqlikka tushib qolganlar. ikkinchisi
kambag'allarni ish bilan qidirayotganlarni yoki ishsizlarni ajratib turadi. Tadqiqotni
baholash tanlanganlar orasida qashshoqlikda yashovchilarning 58 foizini tashkil
etdi, bu rasmiy statistika idoralarining hisob-kitoblaridan deyarli 2 baravar yuqori,
ammo
farqlar VTsIOM uchun uchdan ikki qismga yuqori bo'lgan, ammo ko'proq nisbiy
qashshoqlikning xalqaro mezonlariga javob beradigan va shuning uchun
baholashda qabul qilingan qashshoqlik chegarasidan kelib chiqadi.
Tadqiqotchilarhaqli ravishda statistika idoralarini baholash qashshoqlik darajasini
baholash deb hisoblashni taklif qilmoqdalar.
Qashshoqlikni o'lchash.
Mehnat bozorida raqobatga dosh berolmaslik, boqimandalik kayfiyatining
yuqoriligi, milliy urf-odatlardagi ortiqcha sarf-xarajatlar, ta'lim tizimidagi salbiy
holatlar va hududlarda tibbiyot sifatining pastligi kambag‘allikka yetaklovchi
asosiy sabablardir. Kim kambag‘al yoki kambag‘al emasligini aniqlashda
odamlarning yashash darajasiga bevosita ta'sir ko‘rsatadigan omil – daromad va
xarajatlar ko‘rsatkichi muhim o‘rin tutadi. O‘zbekistonda kambag‘allik
ko‘rsatkichlari qanday va uni qisqartirish bo‘yicha nima ishlar qilinmoqda?
Respublikada kambag‘al aholi qatlami mavjud bo‘lsa-da, uzoq vaqt bu mavzu tilga
olinmay kelgani sir emas. Bundan ikki yil ilgari ham faqat kam ta'minlanganlar
haqida gapirilardi.
Prezident Shavkat Mirziyoyev 2020 yil fevraldagi parlamentga murojaatida ilk bor
O‘zbekiston aholisining kambag‘al qatlami haqida so‘zladi. Respublika aholisining
12-15 foizi kambag‘al ekani, ularning umumiy soni 4,5-5 million nafarligini
21
ta'kidladi. Pandemiya va uning salbiy oqibatlari mamlakatda kambag‘allik
darajasiyanada ortishiga olib keldi. Ayni paytda bu bo‘yicha yangi hisob-kitoblar
ma'lumqilinganicha yo‘q.Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish
vazirligi boshqarma boshlig‘i o‘rinbosari – iqtisodiyot bo‘yicha falsafa doktori
Nurbek Yo‘ldoshev bu mavzuga oid maqolasida aholi kambag‘allashuviga ta'sir
qilgan quyidagi omillarni yozadi:
asosan qishloq joylarda aholining yetarli bilim va malakaga ega emasligi va
natijada mehnat bozorida raqobatga dosh berolmasligi;
ta'lim tizimidagi salbiy natijalar va hududlarda tibbiyot sifatining pastligi;
aholining ba'zi qatlamlarida boqimandalik kayfiyatining yuqoriligi, milliy urf-
odatlarda ortiqcha sarf-xarajatlarning mavjudligi;
ayrim hududlarda ishsizlikning yuqori darajada ekanligi, yangi ish o‘rinlari tashkil
etilishining faqat qog‘ozdagina mavjudligi daromad kamligi va yashash
darajasining pasayishiga olib kelgan.Agar mazkur ko‘rsatkichlarning aksi yuz
bersa, ya'ni ishlab chiqarish rivojlansa, bilim va malaka, bandlikni ta'minlash,
mehnat bozorida raqobatbardoshlik ko‘rsatkichlari oshsa, o‘z-o‘zidan
moddiyo‘sish ham yuqorilashi kuzatiladi. Jahon bankiga ko‘ra, O‘zbekistonda
kambag‘allikning yuqori darajasi Samarqand, Surxondaryo, Sirdaryo, Andijon
viloyatlari va Qoraqalpog‘iston Respublikasida kuzatilmoqda.
Hisob-kitoblar natijasida kambag‘al deya ta'riflanayotgan aholining kunlik
daromadi 10-13 ming so‘mni tashkil etishi ma'lum bo‘lgan. Biroq ayni paytgacha
aholining minimal iste'mol xarajatlari qanchaligi e'lon qilinmayapti. Dunyo
miqyosida esa aholi turmush darajasi minimumi muhim ahamiyatga egaligi
ma'lumva bu doimiy e'tibordagi ko‘rsatkichlardan hisoblanadi. Mutaxassislar
fikricha, kambag‘allik tushunchasiga yagona ta'rif mavjud emas. Ba'zilar insonning
birlamchi ehtiyojlarini qondirish imkoniyati yo‘qligini kambag‘allik deb tushunsa,
boshqalar tanlov erkinligining yetarlicha emasligini yoki kishining jamiyat
22
ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi ishtirokiga putur yetkazuvchi ijtimoiy, ta'lim va
sog‘liqni-saqlash sohasidagi to‘siqlarning doimiy doirasini tushunishadi.
Kambag‘allikka turli davlatlarda har xil izohlar, ayricha fikrlar bildiriladi.
Umuman, jahon tajribasida biror shaxs yoki ijtimoiy guruhning hayot kechirishi
uchun zarur bo‘lgan minimal ehtiyojlar, mehnatga layoqatlilik hamda avlodini
davom ettirishga imkoniyati yetarli bo‘lmagan kabi iqtisodiy holatlarni tavsiflovchi
tushunchaga kambag‘allik deyiladi.
Kambag‘allik chegarasi kunlik eng kam miqdordagi oziq-ovqat va zaruriy
mahsulotlarni sotib olish uchun sarflangan xarajatlar yoki olingan daromadlar hamda
oilaning ma'lum bir guruhdagi tovar va xizmatlardan foydalana olish imkoniyatini
baholash orqali belgilanadi. Masalan, Davlat statistika qo‘mitasining kambag‘allikni
o‘lchash uslubiyotiga binoan, O‘zbekistonda kunlik 2100 kkal.dan kam iste'mol
(xarajat) qilgan kishilar kambag‘al deyiladi.
Moliya vazirligining 2020 yil aprel-may oylari bo‘yicha e'lon qilingan hisobotida ish
haqi olib ishlayotgan va jismoniy shaxslar daromad solig‘ini to‘layotgan
fuqarolarning qariyb 1 million 772 ming nafari (42,6 foiz) 1 million
so‘mgacha, 1 million 66 ming nafari 1 million so‘mdan 2 million so‘mgacha oylik
olishikeltirilgan.
Iqtisodiy tadqiqotlar va islohotlar markazining ma'lum qilishicha, hozirgi kunda
kambag‘al oilaning shaxsiy kompyuter bilan ta'minlanganligi respublikadagi o‘rtacha
oiladan 12 barobarga, shaxsiy avtomobil bilan 11 barobarga, konditsionerbilan 8
barobarga, changyutkich bilan 4 barobarga, kir yuvish mashinalari bilan 4 barobarga,
muzlatkich bilan 2 barobarga, televizor va uyali aloqa vositalari bilan 1,5 barobarga
kamligi kuzatiladi.1O‘ylab qaralsa, respublikada kambag‘allik darajasi rasman e'tirof
etilib, unga qarshi kurashish choralari ko‘rilayotgan bir paytda pandemiya boshlandi.
2020 yil martida Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish vazirligi tashkil
etildi. Mutaxassislar fikricha, mazkur vazirlikning tuzilishi mamlakat iqtisodiyotini
23
rivojlantirish bilan birga, kambag‘alaholi moddiy ta'minotida ham amaliy ko‘mak
berishga bo‘lgan muhim qadamdir.
Koronavirus pandemiyasi dunyo davlatlari qatori O‘zbekiston aholisi uchun ham katta
yo‘qotishlar olib keldi. Yashash uchun eng muhim resurs moddiy ta'minlanganlik
darajasi tushib ketdi. Ishsizlar, bemorlar, moddiy yordamga
muhtojlar safi karrasiga ortdi. Odamlar g‘oyat og‘ir vaziyatda qolishdi.
Mazkur holatda O‘zbekiston hukumati ehtiyoji o‘ta yuqori fuqarolarni aniqlab,ularni
moddiy qo‘llab-quvvatlovchi dastur – «temir daftar» tizimini joriy etdi.
Ma'lumotlarga ko‘ra, respublika miqyosida mazkur ro‘yxatga kirgan 594,3 ming oila
va ularning 2,5 million nafar a'zosi (shundan 648 ming nafar mehnatga layoqatli
ishsiz oila a'zolari) kiritilib, joriy yil 1 mart holatiga 641,3 ming nafarining (99 foiz)
bandligi ta'minlandi.Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish vazirligi
hozirgi kunga qadar «temir daftar»ga kiritilgan 600 mingga yaqin ehtiyojmand
oilalarga jami 1,37 trillion so‘mlik to‘g‘ridan to‘g‘ri moddiy va nomoddiy yordamlar
ko‘rsatilganini ochiqladi.
Qayd etilishicha, kam ta'minlangan oilalarning daromad manbaini yaratish orqali
respublika bo‘yicha 2021 yil 1 mart holatiga 515,9 ming oila va ularning 2,2
million nafar a'zolari «temir daftar» ro‘yxatidan chiqarilgan.
Shu bilan birga, o‘tgan yilda ijtimoiy ko‘makka muhtoj va kam ta'minlangan oilalarga
nafaqa va moddiy yordam ajratish qamrovi ham oshirilgan. Jumladan, bola parvarishi
uchun nafaqa va moddiy yordam oluvchi oilalar soni o‘tgan yil yakunida yil boshiga
nisbatan ikki baravarga, ya'ni 600 ming nafardan 1,2 millionnafargacha ortgan.
Shuningdek, o‘rta va uzoq muddatlarda kambag‘allikni qisqartirishning
strategikmaqsadlarini belgilash maqsadida, Jahon banki va BMT Taraqqiyot dasturi
ekspertlari bilan birga «2021-2030 yillarga qadar O‘zbekiston Respublikasida
24
kambag‘allikni qisqartirish strategiyasi» loyihasi ishlab chiqilib, umumxalq
muhokamasiga qo‘yildi.
Kambag‘allar soni 5 million nafar atrofida deya aytilayotgan bir davrda bu kabi
harakatlar qamrovini kengaytirish va jadallashtirish muhim ahamiyatga ega.
Vazirlikka ko‘ra, ishsiz a'zolari bor bo‘lgan hamda «temir daftar», «ayollar daftari»va
«yoshlar daftari»ga kiritilgan oilalarga dehqonchilik bilan shug‘ullanish
imkoniyatlarini kengaytirish uchun 2021 yil 1 iyuldan boshlab:dehqonchilik bilan
shug‘ullanish uchun yangi o‘zlashtirilgan, lalmi, foydalanilmayotgan yer
maydonlaridan 10 sotixdan 1 gektargacha yer ajratilishi;ajratilgan yer maydonlari
sug‘orish tizimi (artezian quduqlar, tomchilatib sug‘orish va boshqalar) hamda elektr
energiyasi bilan ta'minlanishi;berilgan yerlarni o‘zlashtirish uchun (yer haydash,
urug‘-ko‘chat xarid qilish va boshqalar) subsidiya ajratilishi belgilangan.
Moddiy yordamga muhtojlar ro‘yxatiga kiritilgan fuqarolarga dehqonchilik bilan
shug‘ullanishi uchun kerakli mehnat qurollari xaridiga subsidiyalar ajratilishi,
ishsizlar bandligini ta'minlash, turli grant, nafaqa va boshqa to‘lovlardan foydalanish
imkoniyatini oshirish maqsad qilingan.Ma'lumotlarga qaraganda, 2021yilda 70 ming
nafar ishsiz fuqaroni 40 turdagi kasb-hunarga o‘qitish, 39,6 ming nafar ishsizlarni
tadbirkorlik ko‘nikmalariga o‘rgatish, 50 ming kishini tashkillashtirilgan mehnat
migratsiyasi uchun chet tillariga o‘qitish reja qilingan.
Bundan tashqari, ehtiyojmand oilalarni uy-joy bilan ta'minlash bo‘yicha
olibborilayotgan ishlar ko‘lami ham kengaytirilmoqda.
Bu sa'y-harakatlar o‘zini qay darajada oqlashi va kelgusida kambag‘allikni
qisqartirish borasida qanday natijalarga erishilishini vaqt ko‘rsatadi.
Kambag’allikni baholash tamoyillari va mezonlari:
Jahon banki va AQSH misolida jahon banki mezoni.
Qashshoqlikni o’lchash va qashshoqlikni qisqartirish natijalarini e’lon qilish Jahon
bankining uzoq yillik ustuvor yo’nalishi hisoblanadi. 2015-yilda global qashshoqlikni
25
yanada kengroq o’lchash va monitoring qilish bo’yicha tavsiyalar berish uchun
Global qashshoqlik bo’yicha komissiya tuzulgan. Komissiya 21 ta tavsiya berdi. Ular
pulga aloqador bo’lmagan chora-tadbirlarni o’z ichiga olgan holda qashshoqlikni
o’lchash ko’lamini kengaytirishni, global qashshoqlikning ijtimoiy o’lchovini joriy
qilishni va kambag’allarning global profilini nashr qilishnio’z ichiga oladi.Jahon
banki guruhi ushbu tavsiyalarning aksariyat qismini qabul qilish majburiyatini oldi.
2017-yilda u bir-birini to’ldiruvchi ikkita global qashshoqlik chegarasini joriy qildi,
ulardan rivojlanish darajasi Xalqaro qashshoqlik chegarasini (kuniga 1,90 dollar) kam
taraqqiy etgan dunyo mamlakatlari uchun mezon sifatida foydalanish mumkin. Bir
kishi uchun kuniga 3,20 va 5,50 dollarlik qashshoqlik chegaralari Xalqaro
qashshoqlik chegarasini to’ldiradi lekin o’rnini bosmaydi.
2018-yilda Jahon bankining “Qashshoqlik boshqotirmasi” hisobotida Jahon banki
qashshoqlikni aniqlash va o’lchash usullarini kengaytirdi:Ijtimoiy qashshoqliknin-g
yangi o’lchovini taqdim etish, mutloq qashshoqlikning mutlaq kontseptsiyasini va
mamlakatlar bo’ylab ehtiyojlarni aks ettiruvchi nisbiy qashshoqlik tushunchasini
birlashtirish;Uy xo’jaliklari iste’moli va 1,90 dollarlik xalqaro qashshoqlik
chegarasiga bog’langan, ammo ta’lim va kommunal xizmatlardan foydalanish
to’g’risidagi ma’lumotlarni o’z ichiga olgan holda chora- tadbirlarni kengaytiruvchi
ko’p o’lchovli qashshoqlik chorasini joriy etish;Uy xo’jaliklari ichidagi
kambag’allikdagi farqlarni, shu jumladan yoshi va jinsi bo’yicha o’rganish.Jahon
banki guruhi yiliga ikki marta ikki sahifali qashshoqlik, umumiy farovonlik va
tengsizlik tendentsiyalarini ta’kidlaydigan va qashshoqlik tarixining mamlakat
kontekstini ta’minlaydigan " Qashshoqlik va tenglik " ma’lumotlarini ishlab
chiqaradi. 2019-yil sentabr oyida mamlakatdagi qashshoqlik brifinglari 115 dan ortiq
mamlakatlar uchun qashshoqlikning ko’p o’lchovli ko’rsatkichlari
to’g’risidagi ma’lumotlarni ham e’lon qila boshladi.
26
2020-yilda koronavirus (COVID-19) halokatli pandemiyaning, xususan, kambag’alva
zaif qatlamlarga ta’sirini o’lchashda yangi muammoni qo’ydi. Yuzma yuz suhbatlarga
asoslangan so’rovlarga ijtimoiy masofaviy protokollar va harakatlanish cheklovlari
to’sqinlik qiladi. Siyosatchilar inqiroz oqibatlari, shuningdek, hayotni saqlab qolish va
yashash vositalarini qo’llab-quvvatlash bo’yicha o’zlarining siyosat choralari
samaradorligi haqida o’z vaqtida va tegishli ma’lumotlarga muhtoj. Jahon banki
tomonidan qo’llab-quvvatlanadigan telefon so’rovlari COVID-19 ning uy xo’jaliklari
va jismoniy shaxslarga ta’sirini monitoring qilish uchun hozirda barcha
rivojlanayotgan mintaqalar bo’ylab 100 dan ortiq mamlakatlarda tayyorlandi yoki
amalga oshirilmoqda. Bunga Janubiy Osiyo va Lotin Amerikasida mos ravishda 42
000 va 13 000 uy xo’jaliklarini qamrab olgankeng ko’lamli mintaqaviy so’rovlar
kiradi. So’rov raundlari har 4-6 haftada 12 oydavomida o’tkaziladi. Shuningdek, biz
mahalliy potentsialni oshirish, mamlakatlarga qashshoqlik bo’yicha tadqiqotlarni
ishlab chiqish va amalga oshirish hamda natijalarni baholashda yordam berish uchun
davlat statistika idoralari bilan hamkorlik qildik. Tarixan, qashshoqlikni o’lchash
uchun foydalaniladigan uy xo’jaliklari so’rovlari mamlakat resurslari va
imkoniyatlarigaqarab har uch, besh yoki hatto 10 yilda bir marta amalga oshirilgan.
Ammo ko’pgina mamlakatlarda qashshoqlikka qarshi kurash ma’lumotlarning
etishmasligi tufayli cheklandi. 2002 yildan 2012 yilgacha bo’lgan davrda 29 ta
davlatda qashshoqlik to’g’risidagi ma’lumotlar yo’qligi sababli, katta ma’lumotlar
bo’shliqlarini bartaraf etish Jahon bankining ustuvor vazifasi bo’ldi.
Shuningdek, biz mahalliy potentsialni oshirish, mamlakatlarga qashshoqlik bo’yicha
tadqiqotlarni ishlab chiqish va amalga oshirish hamda natijalarni baholashda yordam
berish uchun davlat statistika idoralari bilan hamkorlik qildik. Tarixan, qashshoqlikni
o’lchash uchun foydalaniladigan uy xo’jaliklari so’rovlari mamlakat resurslari va
imkoniyatlariga qarab har uch, besh yoki hatto 10 yilda bir marta amalga oshirilgan.
Shuningdek, Jahon banki anʼanaviy soʻrovlar orasidagi boʻshliqlarni toʻldiruvchi va
toʻldiradigan yangi, qisqaroq soʻrovlarni ishlab chiqmoqda. Loyiha
27
ta’sirinimonitoring qilishda Bank guruhi real vaqt rejimida natijalarni yaxshilash va
o’lchash uchun ikkita asosiy vositaga ega: Instant Frequent Tracking(SWIFT) va
Iterative Beneficiary Monitoring (IBM) orqali farovonlik so’rovi. Ushbu
vositalarmobil texnologiyalarga, katta va kichik ma’lumotlarga tayanib, muayyan
loyiha natijalari va loyiha benefitsiarlarining iste’moli/daromadlari haqida ma’lumot
beradi. Hozirgi vaqtda IBM FCV va FCV bo’lmagan kontekstlarda 40 dan ortiq
operatsiyalarda keng tarqalgan. SWIFT arzon ma’lumotlarni to’plash va tahlil qilish
orqali qashshoqlik va sektorga xos ko’rsatkichlarni bog’lashda muhim rolo’ynaydi.
Aholini ro’yxatga olish byurosi qashshoqlik holatini rasmiy qashshoqlik o’lchovi
(RKO’) yordamida aniqlaydi, u soliqqa tortilgunga qadar pul daromadlarini 1963
yilda eng kam oziq-ovqat dietasidan uch baravar yuqori bo’lgan va oila
kattaligigamoslashtirilgan chegara bilan taqqoslaydi. RKO’ aholining necha foizi
kambag’al ekanligini aniqlash uchun ushbu uchta element - daromad, chegara va oila
hisob- kitoblaridan foydalanadi. Rasmiy qashshoqlik hisob-kitoblari fevral, mart va
apreloylarida yiliga taxminan 100 000 ta manzilni tanlash bilan o’tkaziladigan Joriy
Aholi So’rovi yillik ijtimoiy va iqtisodiy qo’shimchasidan olingan. 2016 yilda,
ma’lumotlar mavjud bo’lgan eng so’nggi yil, RKO’ milliy qashshoqlik darajasi 12,7
foizni tashkil etdi. 40,6 million kishi qashshoq. Joriy Aholi So’rovi yillik ijtimoiy va
iqtisodiy qo’shimchasi so’rovnomasi 50 dan ortiq manbalardan olingandaromadlar
haqida so’raydi va 27 tagacha turli xil daromad miqdorini qayd etadi. Daromad
soliqlarni to’lashdan oldin quyidagi manbalarni o’z ichiga olgan holda RKO’
tomonidan belgilanadi: daromad ishsizlik va ishchilarning kompensatsiyasi,ijtimoiy
havfsizlik, qo’shimcha xavfsizlik daromadi, jamoat yordami faxriylarningto’lovlari,
pensiya yoki pensiya daromadi, dividendlar, bolalarni qo’llab-quvvatlash, ta’lim
yordami, boshqa turli manbalar RKO’ daromad sifatida qo’shimcha oziq-ovqat
yordam dasturi imtiyozlari va uy-joy yordami kabi naqd bo’lmagan davlat
imtiyozlarini o’z ichiga olmaydi. RKO’ chegarsi qanday o’rnatildi.
28
Qashshoqlik chegaralari, kambag’allikdan qochish uchun zarur bo’lgan minimal
daromad har yili iste’mol narxlari indeksidan foydalangan holda inflyatsiya uchun
yangilanadi va oilaning kattaligi, tarkibi va uy egasining yoshiga qarab tuzatiladi.
RKO’chegaralari geografik jihatdan farq qilmaydi.
* 2016 yilda to’rt kishilik oila uchun RKO’ qashshoqlik chegarasi 24 339 dollarni
tashkil etdi. Qashshoqlik chegaralari turli maqsadlarga xizmat qiladi, jumladan,
vaqt o’tishi bilan qashshoqlikni kuzatish, turli demografik guruhlardagi
qashshoqlikni taqqoslash va bir qator federal yordam dasturlariga muvofiqlikni
aniqlash uchun boshlang’ich nuqta sifatida.
Aholini ro’yxatga olish byurosi ogohlik qiladiki, chegaralar odamlarning yashashi
uchun qancha daromad olishi kerakligini to’liq hisobga olish sifatidaemas, balki
"statistik mezon" sifatida talqin qilinishi kerak. Ular Amerikada qashshoqlikni
aniqlash va miqdorini aniqlash, shuningdek, qashshoqlikda bo’lgan odamlar va oilalar
sonidagi o’zgarishlarni va vaqt o’tishi bilan ularning xususiyatlarini qayd etish uchun
mo’ljallangan edi. Qo’shimcha
Kambag’allik
O’lchovi
Aholini ro’yxatga olish byurosi 2
Qo’shma Shtatlardagi qashshoqlikning muqobil ko’rinishini taqdim etish uchun
qo’shimcha qashshoqlik o’lchovi yoki QKO’ni joriy etdi, bu 21-asrdagi hayotni,
jumladan, zamonaviy ijtimoiy va iqtisodiy voqeliklar va hukumat siyosatini yaxshiroq
aks ettiradi.
QKO’ qashshoqlikning rasmiy o’lchovini to’ldiradi, lekin uning o’rnini bosmaydi, bu
qashshoqlik bo’yicha rasmiy statistik ma’lumotlar va vositalar bilan sinovdan o’tgan
dastur muvofiqligini aniqlash uchun mamlakat manbai bo’lib qoladi.Rasmiy
qashshoqlik o’lchovi va QKO’ ni yonma-yon taqqoslashda, aholini ro’yxatga olish
byurosi ularning o’lchov birliklari, qashshoqlik chegarasi, chegara sozlamalari
(masalan, oila kattaligi bo’yicha), yangilash chegaralari va umumlashtirilgan
manbalar sifatidagi farqlarini qayd etadi.
29