Dars shakllari va uslublarini o’qitishning metodologik asoslari
Umumiy ma’lumot: Dars - maktab taʼlimining asosiy tashkiliy shakli. Dars
muayyan miqdordagi doimiy oʻquvchilar tarkibi bilan qatʼiy tartibda
uyushtiriladigan va aniq maqsadga yoʻnaltirilgan didaktik tadbirdir. Dars -
insoniyat tomonidan minglab yillar mobaynida orttirilgan hayotiy tajribalarni
oʻquvchilarga juda qisqa vaqtda oʻrgatishning eng samarali usuli. Taʼlimning dars
shakli Turkistonda uzoq zamonlardan buyon qoʻllanilib kelgan. Darsni tashkil etish
va uning samaradorligini taʼminlashda oʻqituvchining oʻrni beqiyos boʻlgan.
Turkiston maktablarida taʼlimning tashqi shakliy jihatlariga emas, balki mohiyatiga
ham eʼtibor berilgan. Chunonchi, oʻquvchilarning tayyorligini aniqlash, ularni
guruhlarga ajratishda bolalarning yoshi va maktabda qancha vaqt oʻqiganligiga
emas, balki oʻtilgan mashgʻulotlarni nechogʻli oʻzlashtirganliklariga tayanilgan.
Dars taʼlimning jamoa boʻlib amalga oshirilish tarzi sifatida ijtimoiy
ahamiyat kasb etadi. Shuningdek, dars maktab yoshidagi bolalarni yalpi oʻqitishni
osonlashtiradi, ularni jamoa sifatida tarbiyalashga hissa qoʻshadi, bolalarda ijtimoiy
faollik va muomala madaniyatining shakllanishiga koʻmaklashadi. Darsda oʻquv
mashgʻulotlarining individual, guruhiy va umumsinf shakllari uygʻunlashadi.
Dars tarkibi masalasi darsni tasniflash, yaʼni tipologiya bilan bogʻliq.
Pedagogik adabiyotlarda dars mazmunga, didaktik maqsadga, oʻtish yoʻllariga,
taʼlim jarayonining xususiyatlari va uning qismlariga koʻra tasnif qilingan. Odatda,
dars kirish, yangi bilim berish, mustahkamlash, koʻnikma va malakalarni
shakllantirish, bilimlarni amaliyotda qoʻllash, nazorat qilish va aralash kabi
turlarga boʻlinadi. Taʼlim tajribasida bir dars jarayonida bir yoki bir necha dars
turlari umumlashtirilgan holda ish olib boriladigan aralash dars koʻp uchraydi. Dars
oʻquv jarayonining yolgʻiz shakli emas. Turli sinflarda fakultativ mashgʻulotlar,
seminar, oʻquv konferensiyalari, bahslar, muammoli darslar, amaliy ishlar,
ustaxonada ishlash kabi darslar mavjud.
O`qituvchi o`zining aniq sharoitlari va imkoniyatlariga eng ko`p mos
kеladigan o`quv jarayonini ongli ravishda tanlab olishi foydadan holi emas. Bu ish
darsning muhim tomonlarini tanlashdagi tavakkalchilikka, bilim, ko`nikma va
malakalarni o`zlashtirish jarayonni boshqarishga qandaydir tasodifiy yondashishga
yo`l qo`ymaydi.
Darsga qo’yiladigan umumdidaktik talablar:
1. Har bir dars ma'lum bir maqsadni amalga oshirishga qaratilgan va puxta
rеjalashtirilgan bo`lmog`i lozim.
2. Har bir dars mustahkam g`oyaviy-siyosiy yo`nalishga ega bo`lmog`i
lozim.
3. Har bir dars turmush bilan, amaliyot bilan bog`langan bo`lmog`i lozim.
4. Har bir dars xilma-xil usul, uslub va vositalardan unumli foydalangan
holda olib borilmog`i lozim.
5. Darsga ajratilgan har bir soat va daqiqalarni tеjab, undan unumli
foydalanmoq lozim.
6. Har bir dars o`qituvchi va o`quvchilarning faolligi birligini ta'minlamog`i
lozim.
7. Darsda o`quv matеriallarining mazmuniga oid ko`rsatmali qurollar,
tеxnika vositalari va kompyutеrlardan foydalanish imkoniyatini yaratmoq lozim.
8. Dars mashg`ulotini butun sinf bilan yoppasiga olib borish bilan har qaysi
o`quvchining individual xususiyatlari, ularning mustaqilligini oshirish hisobga
olinadi.
9. Har bir darsda mavzuning xaraktеridan kеlib chiqib, xalqimizning boy
pеdagogik mеrosiga murojaat qilish va undan fondalanmoq imkoniyatini izlamoq
lozim.
Dars - ta’limni tashkil etish asosiy shakli. Dars ta’lim jarayonining
yaxlitligi nuqtai nazaridan ta’limning asosiy tashkiliy usuli hisoblanadi. Unda sinf-
dars tizimining xususiyatlari aks etadi, unda o’quvchilarni ommaviy qamrab olish,
tashkiliy tartib va o’quv ishlarining muntazamligi ta’minlanadi. Dars iqtisodiy
jihatdan foydalidir. O’quvchilar hamda sinf jamoasining individual xususiyatlarini
bilishi o’qituvchi uchun har bir o’quvchi faoliyatiga rag’batlantiruvchi ta’sir
ko’rsatishga imkon beradi. Dars doirasida ommaviy, guruhli va individual ta’lim
shakllarini birlashtirish imkoniyati uning rad etib bo’lmaydigan ustunligi
hisoblanadi.
Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega,
chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har biri
xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o’rganilayotgan fan asoslarini
bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki
o’z xususiyatini ham aks ettiradi).
Darsning tuzilishi oddiy va ancha murakkab bo’lishi mumkin. Bu o’quv
materialining mazmuni, darsning didaktik maqsadi, o’quvchilar va jamoa sifatida
sinfning xususiyatlariga bog’liq.
Sinf-dars shaklidagi dars turlari va ularning tuzilishi. Bir soatlik darsga
mo`ljallangan dastur matеriallarining mazmunini bayon qilish uchun didaktik
maqsad va talablarga muvofiq ravishda tashkil qilingan mashg`ulot turi dars
turlari dеb yuritiladi.
Zamonaviy didaktikada dars quyidagi turlari ajratib ko’rsatilgan:
- aralash darslar;
- yangi ma’lumotlar, aniq hodisalar bilan tanishish bo’yicha yoki
umumlashtirishlarni anglab yetish va o’zlashtirish maqsadiga ega darslar;
- bilimlarini mustahkamlash va takrorlash darslari;
- o’rganilganlarni umumlashtirish va tizimlashtirish asosiy maqsadiga ega
darslar;
- malaka va ko’nikmalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari;
- bilimlarni tekshirish va tekshirish ishlarini o’rganish darsi;
- o’z tuzilishi bo’yicha oddiy bo’lgan, ya’ni bitta asosiy didaktik maqsadga
ega bo’lgan dars turlari (o’rta va katta sinflarda qo’llash uchun mos keladi).
Har bir dars turining ma'lum tuzilishi va xususiyatlari bor, bu narsa
o`qituvchining o`quv matеrialini to`g`ri va samarali tushuntirishiga, mustahkam
esda qoldirishga, takrorlashga va uning o`zlashtirilishini nazorat qilib borishiga
yordam beradi.
Boshlang’ich sinflarda o’quvchilar yoshlarini hisobga olib o’quv ishlari turli
xillaridan foydalanishga, yangi bilimlarni berishni avval ilgari o’rganilganni
mustahkamlash, takrorlash bilan birga olib borishga to’g’ri keladi. Xatto tekshirish
darslari ham bu yerda ko’pincha ishlar boshqa turlarini o’z ichiga oladi: materialni
og’zaki yetkazish. qiziqarli hikoyani o’qish. Darsning aynan mana shu turi aralash
(kombinatsiyalashgan), yoki murakkab tuzilishli deb ataladi. Kombinatsiyalashgan
darsning taxminiy tuzilishi: uy vazifalarini tekshirish va o’quvchilar bilan savol-
javob, yangi materialni o’rganish, o’zlashtirishini dastlabki tekshirish, mashq
misollari davomida yangi bilimlarini mustahkamlash, ilgari o’rganilganlarni suhbat
ko’rinishida takrorlash, o’quvchilar bilimlarini tekshirish va baholash, uyga vazifa
berish.
O’quvchilarning yangi materiallar bilan tanishish darsi yoki yangi bilimlarni
berish (o’rganish) darsi nisbatan keng doiradagi savollarni o’z ichiga olgan va uni
o’rganishga ko’p vaqtini talab qiluvchi, o’quvchilarga tanish bo’lmagan yangi
material uning mazmuni bo’lgan ta’lim jarayoni. Bunday darslarda uning
mazmuni, aniq maqsadi va o’quvchilarning mustaqil ish bajarishga
tayyorgarliklariga qarab ba’zi hollarda yangi materialni o’zi bayon etadi. Boshqa
hollarda esa - o’qituvchi rahbarligi ostida o’quvchilarning mustaqil ishlari olib
boriladi, uchinchi holda -unisi ham bunisidan ham foydalaniladi. Yangi material
bilan tanishish darsining tuzilishi: yangi materialni o’rganish uchun asos bo’lgan
avvalgi materialni takrorlash. o’qituvchining yangi materialni va darslik bilan
ishlashni tushuntirishi, bilimlarni tushunishlarini tekshirish va dastlabki
mustahkamlash, uyga vazifa berish.
Bilimlarni mustahkamlash darslarida o’quv ishining asosiy mazmuni ilgari
o’zlashtirilgan bilimlarni mustahkam o’zlashtirish maqsadida ularni ikkinchi bor
tushunib olish hisoblanadi.
O’quvchilar o’z bilimlarini yangi manbalar bo’yicha anglab oladilar va
chuqurlashtiradilar yoki ularga ma’lum bo’lgan qoidaga yangi masalalar
yechadilar, ilgari olgan bilimlarini og’zaki va yozma takrorlaydilar yoki ilgari
o’rganganlarini yanada chuqurroq va mustahkam o’zlashtirish maqsadida ulardan