Dars shakllari va uslublarini o’qitishning metodologik asoslari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

42,3 KB


Dars shakllari va uslublarini o’qitishning metodologik asoslari
Umumiy ma’lumot: Dars - maktab taʼlimining asosiy tashkiliy shakli. Dars
muayyan  miqdordagi  doimiy  oʻquvchilar  tarkibi  bilan  qatʼiy  tartibda
uyushtiriladigan  va  aniq  maqsadga  yoʻnaltirilgan  didaktik  tadbirdir.  Dars  -
insoniyat  tomonidan  minglab  yillar  mobaynida  orttirilgan  hayotiy  tajribalarni
oʻquvchilarga juda qisqa vaqtda oʻrgatishning eng samarali usuli. Taʼlimning dars
shakli Turkistonda uzoq zamonlardan buyon qoʻllanilib kelgan. Darsni tashkil etish
va  uning  samaradorligini  taʼminlashda  oʻqituvchining  oʻrni  beqiyos  boʻlgan.
Turkiston maktablarida taʼlimning tashqi shakliy jihatlariga emas, balki mohiyatiga
ham  eʼtibor  berilgan.  Chunonchi,  oʻquvchilarning  tayyorligini  aniqlash,  ularni
guruhlarga ajratishda bolalarning yoshi va maktabda qancha vaqt oʻqiganligiga
emas, balki oʻtilgan mashgʻulotlarni nechogʻli oʻzlashtirganliklariga tayanilgan. 
Dars  taʼlimning  jamoa  boʻlib  amalga  oshirilish  tarzi  sifatida  ijtimoiy
ahamiyat kasb etadi. Shuningdek, dars maktab yoshidagi bolalarni yalpi oʻqitishni
osonlashtiradi, ularni jamoa sifatida tarbiyalashga hissa qoʻshadi, bolalarda ijtimoiy
faollik va muomala madaniyatining shakllanishiga koʻmaklashadi. Darsda oʻquv
mashgʻulotlarining individual, guruhiy va umumsinf shakllari uygʻunlashadi.
Dars  tarkibi  masalasi  darsni  tasniflash,  yaʼni  tipologiya  bilan  bogʻliq.
Pedagogik adabiyotlarda dars mazmunga, didaktik maqsadga, oʻtish yoʻllariga,
taʼlim jarayonining xususiyatlari va uning qismlariga koʻra tasnif qilingan. Odatda,
dars  kirish,  yangi  bilim  berish,  mustahkamlash,  koʻnikma  va  malakalarni
shakllantirish,  bilimlarni  amaliyotda  qoʻllash,  nazorat  qilish  va  aralash  kabi
turlarga boʻlinadi. Taʼlim tajribasida bir dars jarayonida bir yoki bir necha dars
turlari umumlashtirilgan holda ish olib boriladigan aralash dars koʻp uchraydi. Dars
oʻquv jarayonining yolgʻiz shakli emas. Turli sinflarda fakultativ mashgʻulotlar,
Logotip
Dars shakllari va uslublarini o’qitishning metodologik asoslari Umumiy ma’lumot: Dars - maktab taʼlimining asosiy tashkiliy shakli. Dars muayyan miqdordagi doimiy oʻquvchilar tarkibi bilan qatʼiy tartibda uyushtiriladigan va aniq maqsadga yoʻnaltirilgan didaktik tadbirdir. Dars - insoniyat tomonidan minglab yillar mobaynida orttirilgan hayotiy tajribalarni oʻquvchilarga juda qisqa vaqtda oʻrgatishning eng samarali usuli. Taʼlimning dars shakli Turkistonda uzoq zamonlardan buyon qoʻllanilib kelgan. Darsni tashkil etish va uning samaradorligini taʼminlashda oʻqituvchining oʻrni beqiyos boʻlgan. Turkiston maktablarida taʼlimning tashqi shakliy jihatlariga emas, balki mohiyatiga ham eʼtibor berilgan. Chunonchi, oʻquvchilarning tayyorligini aniqlash, ularni guruhlarga ajratishda bolalarning yoshi va maktabda qancha vaqt oʻqiganligiga emas, balki oʻtilgan mashgʻulotlarni nechogʻli oʻzlashtirganliklariga tayanilgan. Dars taʼlimning jamoa boʻlib amalga oshirilish tarzi sifatida ijtimoiy ahamiyat kasb etadi. Shuningdek, dars maktab yoshidagi bolalarni yalpi oʻqitishni osonlashtiradi, ularni jamoa sifatida tarbiyalashga hissa qoʻshadi, bolalarda ijtimoiy faollik va muomala madaniyatining shakllanishiga koʻmaklashadi. Darsda oʻquv mashgʻulotlarining individual, guruhiy va umumsinf shakllari uygʻunlashadi. Dars tarkibi masalasi darsni tasniflash, yaʼni tipologiya bilan bogʻliq. Pedagogik adabiyotlarda dars mazmunga, didaktik maqsadga, oʻtish yoʻllariga, taʼlim jarayonining xususiyatlari va uning qismlariga koʻra tasnif qilingan. Odatda, dars kirish, yangi bilim berish, mustahkamlash, koʻnikma va malakalarni shakllantirish, bilimlarni amaliyotda qoʻllash, nazorat qilish va aralash kabi turlarga boʻlinadi. Taʼlim tajribasida bir dars jarayonida bir yoki bir necha dars turlari umumlashtirilgan holda ish olib boriladigan aralash dars koʻp uchraydi. Dars oʻquv jarayonining yolgʻiz shakli emas. Turli sinflarda fakultativ mashgʻulotlar,
seminar,  oʻquv  konferensiyalari,  bahslar,  muammoli  darslar,  amaliy  ishlar,
ustaxonada ishlash kabi darslar mavjud.
O`qituvchi  o`zining  aniq  sharoitlari  va  imkoniyatlariga  eng  ko`p  mos
kеladigan o`quv jarayonini ongli ravishda tanlab olishi foydadan holi emas. Bu ish
darsning  muhim  tomonlarini  tanlashdagi  tavakkalchilikka,  bilim,  ko`nikma  va
malakalarni o`zlashtirish jarayonni boshqarishga qandaydir tasodifiy yondashishga
yo`l qo`ymaydi. 
Darsga qo’yiladigan umumdidaktik talablar:
1. Har bir dars ma'lum bir maqsadni amalga oshirishga qaratilgan va puxta
rеjalashtirilgan bo`lmog`i lozim.
2.  Har  bir  dars  mustahkam  g`oyaviy-siyosiy  yo`nalishga  ega  bo`lmog`i
lozim.
3. Har bir dars turmush bilan, amaliyot bilan bog`langan bo`lmog`i lozim.
4. Har bir dars xilma-xil usul, uslub va vositalardan unumli foydalangan
holda olib borilmog`i lozim.
5.  Darsga  ajratilgan  har  bir  soat  va  daqiqalarni  tеjab,  undan  unumli
foydalanmoq lozim.
6. Har bir dars o`qituvchi va o`quvchilarning faolligi birligini ta'minlamog`i
lozim.
7.  Darsda  o`quv  matеriallarining  mazmuniga  oid  ko`rsatmali  qurollar,
tеxnika vositalari va kompyutеrlardan foydalanish imkoniyatini yaratmoq lozim.
8. Dars mashg`ulotini butun sinf bilan yoppasiga olib borish bilan har qaysi
o`quvchining  individual  xususiyatlari,  ularning  mustaqilligini  oshirish  hisobga
olinadi.
9. Har bir darsda mavzuning xaraktеridan kеlib chiqib, xalqimizning boy
pеdagogik mеrosiga murojaat qilish va undan fondalanmoq imkoniyatini izlamoq
lozim. 
Dars  -  ta’limni  tashkil  etish  asosiy  shakli. Dars ta’lim  jarayonining
yaxlitligi nuqtai nazaridan ta’limning asosiy tashkiliy usuli hisoblanadi. Unda sinf-
dars tizimining xususiyatlari aks etadi, unda o’quvchilarni ommaviy qamrab olish,
Logotip
seminar, oʻquv konferensiyalari, bahslar, muammoli darslar, amaliy ishlar, ustaxonada ishlash kabi darslar mavjud. O`qituvchi o`zining aniq sharoitlari va imkoniyatlariga eng ko`p mos kеladigan o`quv jarayonini ongli ravishda tanlab olishi foydadan holi emas. Bu ish darsning muhim tomonlarini tanlashdagi tavakkalchilikka, bilim, ko`nikma va malakalarni o`zlashtirish jarayonni boshqarishga qandaydir tasodifiy yondashishga yo`l qo`ymaydi.  Darsga qo’yiladigan umumdidaktik talablar: 1. Har bir dars ma'lum bir maqsadni amalga oshirishga qaratilgan va puxta rеjalashtirilgan bo`lmog`i lozim. 2. Har bir dars mustahkam g`oyaviy-siyosiy yo`nalishga ega bo`lmog`i lozim. 3. Har bir dars turmush bilan, amaliyot bilan bog`langan bo`lmog`i lozim. 4. Har bir dars xilma-xil usul, uslub va vositalardan unumli foydalangan holda olib borilmog`i lozim. 5. Darsga ajratilgan har bir soat va daqiqalarni tеjab, undan unumli foydalanmoq lozim. 6. Har bir dars o`qituvchi va o`quvchilarning faolligi birligini ta'minlamog`i lozim. 7. Darsda o`quv matеriallarining mazmuniga oid ko`rsatmali qurollar, tеxnika vositalari va kompyutеrlardan foydalanish imkoniyatini yaratmoq lozim. 8. Dars mashg`ulotini butun sinf bilan yoppasiga olib borish bilan har qaysi o`quvchining individual xususiyatlari, ularning mustaqilligini oshirish hisobga olinadi. 9. Har bir darsda mavzuning xaraktеridan kеlib chiqib, xalqimizning boy pеdagogik mеrosiga murojaat qilish va undan fondalanmoq imkoniyatini izlamoq lozim.  Dars - ta’limni tashkil etish asosiy shakli. Dars ta’lim jarayonining yaxlitligi nuqtai nazaridan ta’limning asosiy tashkiliy usuli hisoblanadi. Unda sinf- dars tizimining xususiyatlari aks etadi, unda o’quvchilarni ommaviy qamrab olish,
tashkiliy tartib va o’quv ishlarining muntazamligi ta’minlanadi. Dars iqtisodiy
jihatdan foydalidir. O’quvchilar hamda sinf jamoasining individual xususiyatlarini
bilishi  o’qituvchi  uchun  har  bir  o’quvchi  faoliyatiga  rag’batlantiruvchi  ta’sir
ko’rsatishga imkon beradi. Dars doirasida ommaviy, guruhli va individual ta’lim
shakllarini  birlashtirish  imkoniyati  uning  rad  etib  bo’lmaydigan  ustunligi
hisoblanadi. 
Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega,
chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har biri
xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o’rganilayotgan fan asoslarini
bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki
o’z xususiyatini ham aks ettiradi).
Darsning tuzilishi oddiy va ancha murakkab bo’lishi mumkin. Bu o’quv
materialining mazmuni, darsning didaktik maqsadi, o’quvchilar va jamoa sifatida
sinfning xususiyatlariga bog’liq.
Sinf-dars shaklidagi dars turlari va ularning tuzilishi. Bir soatlik darsga
mo`ljallangan  dastur  matеriallarining  mazmunini  bayon  qilish  uchun  didaktik
maqsad  va  talablarga  muvofiq  ravishda  tashkil  qilingan  mashg`ulot  turi  dars
turlari dеb yuritiladi. 
Zamonaviy didaktikada dars quyidagi turlari ajratib ko’rsatilgan:
- aralash darslar; 
- yangi ma’lumotlar,  aniq hodisalar bilan tanishish bo’yicha yoki
umumlashtirishlarni anglab yetish va o’zlashtirish maqsadiga ega darslar; 
- bilimlarini mustahkamlash va takrorlash darslari; 
- o’rganilganlarni  umumlashtirish  va  tizimlashtirish  asosiy  maqsadiga  ega
darslar; 
- malaka va ko’nikmalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari; 
- bilimlarni tekshirish va tekshirish ishlarini o’rganish darsi; 
- o’z tuzilishi bo’yicha oddiy bo’lgan, ya’ni bitta asosiy didaktik maqsadga
ega bo’lgan dars turlari (o’rta va katta sinflarda qo’llash uchun mos keladi). 
Har  bir  dars  turining  ma'lum  tuzilishi  va  xususiyatlari  bor,  bu  narsa
o`qituvchining o`quv matеrialini to`g`ri va samarali tushuntirishiga, mustahkam
Logotip
tashkiliy tartib va o’quv ishlarining muntazamligi ta’minlanadi. Dars iqtisodiy jihatdan foydalidir. O’quvchilar hamda sinf jamoasining individual xususiyatlarini bilishi o’qituvchi uchun har bir o’quvchi faoliyatiga rag’batlantiruvchi ta’sir ko’rsatishga imkon beradi. Dars doirasida ommaviy, guruhli va individual ta’lim shakllarini birlashtirish imkoniyati uning rad etib bo’lmaydigan ustunligi hisoblanadi.  Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega, chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har biri xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o’rganilayotgan fan asoslarini bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki o’z xususiyatini ham aks ettiradi). Darsning tuzilishi oddiy va ancha murakkab bo’lishi mumkin. Bu o’quv materialining mazmuni, darsning didaktik maqsadi, o’quvchilar va jamoa sifatida sinfning xususiyatlariga bog’liq. Sinf-dars shaklidagi dars turlari va ularning tuzilishi. Bir soatlik darsga mo`ljallangan dastur matеriallarining mazmunini bayon qilish uchun didaktik maqsad va talablarga muvofiq ravishda tashkil qilingan mashg`ulot turi dars turlari dеb yuritiladi.  Zamonaviy didaktikada dars quyidagi turlari ajratib ko’rsatilgan: - aralash darslar;  - yangi ma’lumotlar, aniq hodisalar bilan tanishish bo’yicha yoki umumlashtirishlarni anglab yetish va o’zlashtirish maqsadiga ega darslar;  - bilimlarini mustahkamlash va takrorlash darslari;  - o’rganilganlarni umumlashtirish va tizimlashtirish asosiy maqsadiga ega darslar;  - malaka va ko’nikmalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari;  - bilimlarni tekshirish va tekshirish ishlarini o’rganish darsi;  - o’z tuzilishi bo’yicha oddiy bo’lgan, ya’ni bitta asosiy didaktik maqsadga ega bo’lgan dars turlari (o’rta va katta sinflarda qo’llash uchun mos keladi).  Har bir dars turining ma'lum tuzilishi va xususiyatlari bor, bu narsa o`qituvchining o`quv matеrialini to`g`ri va samarali tushuntirishiga, mustahkam
esda qoldirishga, takrorlashga va uning o`zlashtirilishini nazorat qilib borishiga
yordam beradi.
Boshlang’ich sinflarda o’quvchilar yoshlarini hisobga olib o’quv ishlari turli
xillaridan  foydalanishga,  yangi  bilimlarni  berishni  avval  ilgari  o’rganilganni
mustahkamlash, takrorlash bilan birga olib borishga to’g’ri keladi. Xatto tekshirish
darslari ham bu yerda ko’pincha ishlar boshqa turlarini o’z ichiga oladi: materialni
og’zaki yetkazish. qiziqarli hikoyani o’qish. Darsning aynan mana shu turi aralash
(kombinatsiyalashgan), yoki murakkab tuzilishli deb ataladi. Kombinatsiyalashgan
darsning taxminiy tuzilishi: uy  vazifalarini tekshirish va o’quvchilar bilan savol-
javob,  yangi  materialni  o’rganish,  o’zlashtirishini  dastlabki  tekshirish,  mashq
misollari davomida yangi bilimlarini mustahkamlash, ilgari o’rganilganlarni suhbat
ko’rinishida takrorlash, o’quvchilar bilimlarini tekshirish va baholash, uyga vazifa
berish.
O’quvchilarning yangi materiallar bilan tanishish darsi yoki yangi bilimlarni
berish (o’rganish) darsi nisbatan keng doiradagi savollarni o’z ichiga olgan va uni
o’rganishga ko’p vaqtini talab qiluvchi, o’quvchilarga tanish bo’lmagan yangi
material  uning  mazmuni  bo’lgan  ta’lim  jarayoni.  Bunday  darslarda uning
mazmuni,  aniq  maqsadi  va  o’quvchilarning  mustaqil  ish  bajarishga
tayyorgarliklariga qarab ba’zi hollarda yangi materialni o’zi bayon etadi. Boshqa
hollarda esa - o’qituvchi rahbarligi ostida o’quvchilarning mustaqil ishlari olib
boriladi, uchinchi holda -unisi ham bunisidan ham foydalaniladi. Yangi material
bilan tanishish darsining tuzilishi: yangi materialni o’rganish uchun asos bo’lgan
avvalgi  materialni  takrorlash. o’qituvchining yangi  materialni  va darslik bilan
ishlashni  tushuntirishi,  bilimlarni  tushunishlarini  tekshirish  va  dastlabki
mustahkamlash, uyga vazifa berish.
Bilimlarni mustahkamlash darslarida o’quv ishining asosiy mazmuni ilgari
o’zlashtirilgan bilimlarni mustahkam o’zlashtirish maqsadida ularni ikkinchi bor
tushunib olish hisoblanadi.
O’quvchilar  o’z  bilimlarini  yangi  manbalar  bo’yicha  anglab  oladilar  va
chuqurlashtiradilar  yoki  ularga  ma’lum  bo’lgan  qoidaga  yangi  masalalar
yechadilar, ilgari olgan bilimlarini og’zaki va yozma takrorlaydilar yoki ilgari
o’rganganlarini yanada chuqurroq va mustahkam o’zlashtirish maqsadida ulardan
Logotip
esda qoldirishga, takrorlashga va uning o`zlashtirilishini nazorat qilib borishiga yordam beradi. Boshlang’ich sinflarda o’quvchilar yoshlarini hisobga olib o’quv ishlari turli xillaridan foydalanishga, yangi bilimlarni berishni avval ilgari o’rganilganni mustahkamlash, takrorlash bilan birga olib borishga to’g’ri keladi. Xatto tekshirish darslari ham bu yerda ko’pincha ishlar boshqa turlarini o’z ichiga oladi: materialni og’zaki yetkazish. qiziqarli hikoyani o’qish. Darsning aynan mana shu turi aralash (kombinatsiyalashgan), yoki murakkab tuzilishli deb ataladi. Kombinatsiyalashgan darsning taxminiy tuzilishi: uy vazifalarini tekshirish va o’quvchilar bilan savol- javob, yangi materialni o’rganish, o’zlashtirishini dastlabki tekshirish, mashq misollari davomida yangi bilimlarini mustahkamlash, ilgari o’rganilganlarni suhbat ko’rinishida takrorlash, o’quvchilar bilimlarini tekshirish va baholash, uyga vazifa berish. O’quvchilarning yangi materiallar bilan tanishish darsi yoki yangi bilimlarni berish (o’rganish) darsi nisbatan keng doiradagi savollarni o’z ichiga olgan va uni o’rganishga ko’p vaqtini talab qiluvchi, o’quvchilarga tanish bo’lmagan yangi material uning mazmuni bo’lgan ta’lim jarayoni. Bunday darslarda uning mazmuni, aniq maqsadi va o’quvchilarning mustaqil ish bajarishga tayyorgarliklariga qarab ba’zi hollarda yangi materialni o’zi bayon etadi. Boshqa hollarda esa - o’qituvchi rahbarligi ostida o’quvchilarning mustaqil ishlari olib boriladi, uchinchi holda -unisi ham bunisidan ham foydalaniladi. Yangi material bilan tanishish darsining tuzilishi: yangi materialni o’rganish uchun asos bo’lgan avvalgi materialni takrorlash. o’qituvchining yangi materialni va darslik bilan ishlashni tushuntirishi, bilimlarni tushunishlarini tekshirish va dastlabki mustahkamlash, uyga vazifa berish. Bilimlarni mustahkamlash darslarida o’quv ishining asosiy mazmuni ilgari o’zlashtirilgan bilimlarni mustahkam o’zlashtirish maqsadida ularni ikkinchi bor tushunib olish hisoblanadi. O’quvchilar o’z bilimlarini yangi manbalar bo’yicha anglab oladilar va chuqurlashtiradilar yoki ularga ma’lum bo’lgan qoidaga yangi masalalar yechadilar, ilgari olgan bilimlarini og’zaki va yozma takrorlaydilar yoki ilgari o’rganganlarini yanada chuqurroq va mustahkam o’zlashtirish maqsadida ulardan