DARSDAN TASHQARI VAQTDAGI TARBIYAVIY ISHLARNI TASHKIL ETISH SHAKLLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

51,1 KB


DARSDAN TASHQARI VAQTDAGI TARBIYAVIY ISHLARNI TASHKIL
ETISH SHAKLLARI
Reja:
6.1.  Darsdan  tashqari  vaqtdagi  tarbiyaviy  ishlar  mazmuni  va  unga
qo‘yiladigan talablar.
6.2. Darsdan tashqari vaqtdagi tarbiyaviy ishlarning shakllari.
6.3.Talalabalarni o‘z-o‘zini boshqarish.
6.4.Ta’lim  –  tarbiya  muassasalarida  bayramlarni,  ommaviy  tadbirlarni
namunali o‘tkazish.
Shaxs  sog‘lom  va  har  tomonlama  barkamol  shakllanishi  uchun  unda
o‘qishga intilish hissini takomillashtirish bilan chklanib bulmaydi. Ular ongida
kasb - hunar va mehnat kunikmalarini hosil qilish, umummadaniy bilimlarni, milliy
va umumbashariy qadriyatlarga asoslangan yuksak ma’naviy-a hloqiy fazilatlarini
tarbiyalash bilan uz vatani va halqiga nisbatan sadoqatni  shakllantirish, atrof-
muhitga nisbatan ongli munosabatda bulish tuyg‘usini, huquqiy ongini tarbiyalash
lozim. «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da madaniy - estetik, ilmiy, te hnikaviy,
sport va boshqa yunalishlarda  o‘quv bilim yurtidan tashqari davlat va nodavlat
ta’lim muassasalarini tashkil etish ta’kidlangan hamda ta’lim sifatini yahshilash,
uning  tuzilmasi  va  mazmun-mundarijasini  takomillashtirish  vazifalari  belgilab
berilgan.  Ushbu  «Darsdan  tashqari  ta’limni  tashkil  qilish  davlat  talablari»
talabalarning bo‘sh vaqtini tarbiyaviy ta’lim jihatdan samaradorli tashkil etishga
qaratilgan bulib, «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonun va milliy dastur g‘oyalari asosida
ishlab chiqildi.
Darsdan tashqari ta’limni urf-odatlarimiz, milliy qadriyatlarimiz, Respublika
hududlari  talablari  asosida  tashkil  etib,  uning  tarmog‘ini  kengaytirib,  hozirgi
zamon talablari darajasida islo h, qilish kun tartibida turgan dolzarb masaladir.
Logotip
DARSDAN TASHQARI VAQTDAGI TARBIYAVIY ISHLARNI TASHKIL ETISH SHAKLLARI Reja: 6.1. Darsdan tashqari vaqtdagi tarbiyaviy ishlar mazmuni va unga qo‘yiladigan talablar. 6.2. Darsdan tashqari vaqtdagi tarbiyaviy ishlarning shakllari. 6.3.Talalabalarni o‘z-o‘zini boshqarish. 6.4.Ta’lim – tarbiya muassasalarida bayramlarni, ommaviy tadbirlarni namunali o‘tkazish. Shaxs sog‘lom va har tomonlama barkamol shakllanishi uchun unda o‘qishga intilish hissini takomillashtirish bilan chklanib bulmaydi. Ular ongida kasb - hunar va mehnat kunikmalarini hosil qilish, umummadaniy bilimlarni, milliy va umumbashariy qadriyatlarga asoslangan yuksak ma’naviy-a hloqiy fazilatlarini tarbiyalash bilan uz vatani va halqiga nisbatan sadoqatni shakllantirish, atrof- muhitga nisbatan ongli munosabatda bulish tuyg‘usini, huquqiy ongini tarbiyalash lozim. «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da madaniy - estetik, ilmiy, te hnikaviy, sport va boshqa yunalishlarda o‘quv bilim yurtidan tashqari davlat va nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etish ta’kidlangan hamda ta’lim sifatini yahshilash, uning tuzilmasi va mazmun-mundarijasini takomillashtirish vazifalari belgilab berilgan. Ushbu «Darsdan tashqari ta’limni tashkil qilish davlat talablari» talabalarning bo‘sh vaqtini tarbiyaviy ta’lim jihatdan samaradorli tashkil etishga qaratilgan bulib, «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonun va milliy dastur g‘oyalari asosida ishlab chiqildi. Darsdan tashqari ta’limni urf-odatlarimiz, milliy qadriyatlarimiz, Respublika hududlari talablari asosida tashkil etib, uning tarmog‘ini kengaytirib, hozirgi zamon talablari darajasida islo h, qilish kun tartibida turgan dolzarb masaladir.
Hozirgi paytda yangi pedagogik va a hborot te hnologiyasi qonuniyatlari asosida
pedagog olimlarimiz ta’lim muassasalaridan tashqari ta’limni tashkil etishning turli
shakl  va  metodlarini  ishlab  chiqish  yo‘nalishida  tegishli  tadqiqotlarni  olib
bormokdalar. Shuning bilan birga bu, bir joyda to‘ htab turuvchi jarayon emas.
Ushbu «Talablar» barcha o‘quv maskanlaridan tashqari ta’lim muassasalari o‘quv -
tarbiyaviy  ishini  rejalashtirishda  dastur  va  uslubiy  materiallar,  metodik
qo‘llanmalar, o‘qyv adabiyotlarini tayyorlashda muhim hujjat bulib hizmat qiladi.1
Darsdan  tashqari  ta’lim  muassasalarining  tugarak  qatnashchilari  ongida
yuksak ma’naviy a hloqiy fazilatlar mujassamlashgan bulishi kerak.
Darsdan  tashqari  ta’lim  muassasalari  tugarak  qatnashchilarini  doimiy
ravishda fan va madaniyatning eng so‘nggi yutuqlaridan habardor qilib turish ular
ongini ijobiy ishlar va tarbiyaviy tadbirlar bilan band qilish muhim o‘rin tutadi.
Tugarak  qatnashchilarida  mustaqillik  tushunchasi  shakllangan  bulishi,  ular
Davlatimiz ramzlarini, madhiyasini, urf-odatlarimizni bilishi shart. Talabalar qaysi
tugarakka qatnashishidan qat’iy nazar shu kasb yoki hunar to‘g‘risida boshlang‘ich
ko‘nikmalarga zga bulishi lozim.
Darsdan tashqari  ta’lim talabalar qiziqshiga, hohishiga asoslangan holda
darsdan bo‘sh vaqtlarida o‘qyv tarbiya jarayonini to‘ldiradi va quyidagi yunalishlar
buyicha tugarak qatnashchilariga talablar qo‘yilishi kerak:
1. Vatanga muhabbat, komil inson tarbiyasi.
2. Estetik ta’lim.
Z. Sayyohlik yunalishi buyicha tugaraklarga qatnashish.
4. Ekologik ta’lim yo‘nalishi buyicha.
5. Talabalarni ma’naviy, a hloqiy yunalish buyicha.
6. Huquqiy ta’lim yo‘nalishi bo‘yicha.
7. Texnik ijodkorlik yo‘nalishi bo‘yicha.
8. Iqtidorli  va iste’dodli yoshlar.
9. Iqtisodiy ta’lim.
6.2. Darsdan tashqari vaqtdagi tarbiyaviy ishlarning shakllari.
Darsdan  tashqari  ta’lim  muassasalari  oldida  turgan  muhim  tarbiyaviy
1 А.Б.Исимова “Дарсдан ташқари таълим – тарбия жараёнида ўқувчиларда соғлом турмуш тарзини 
шакллантиришнинг педагогик шарт шароитлари” номзодлик диссертацияси. Т., 2004.
Logotip
Hozirgi paytda yangi pedagogik va a hborot te hnologiyasi qonuniyatlari asosida pedagog olimlarimiz ta’lim muassasalaridan tashqari ta’limni tashkil etishning turli shakl va metodlarini ishlab chiqish yo‘nalishida tegishli tadqiqotlarni olib bormokdalar. Shuning bilan birga bu, bir joyda to‘ htab turuvchi jarayon emas. Ushbu «Talablar» barcha o‘quv maskanlaridan tashqari ta’lim muassasalari o‘quv - tarbiyaviy ishini rejalashtirishda dastur va uslubiy materiallar, metodik qo‘llanmalar, o‘qyv adabiyotlarini tayyorlashda muhim hujjat bulib hizmat qiladi.1 Darsdan tashqari ta’lim muassasalarining tugarak qatnashchilari ongida yuksak ma’naviy a hloqiy fazilatlar mujassamlashgan bulishi kerak. Darsdan tashqari ta’lim muassasalari tugarak qatnashchilarini doimiy ravishda fan va madaniyatning eng so‘nggi yutuqlaridan habardor qilib turish ular ongini ijobiy ishlar va tarbiyaviy tadbirlar bilan band qilish muhim o‘rin tutadi. Tugarak qatnashchilarida mustaqillik tushunchasi shakllangan bulishi, ular Davlatimiz ramzlarini, madhiyasini, urf-odatlarimizni bilishi shart. Talabalar qaysi tugarakka qatnashishidan qat’iy nazar shu kasb yoki hunar to‘g‘risida boshlang‘ich ko‘nikmalarga zga bulishi lozim. Darsdan tashqari ta’lim talabalar qiziqshiga, hohishiga asoslangan holda darsdan bo‘sh vaqtlarida o‘qyv tarbiya jarayonini to‘ldiradi va quyidagi yunalishlar buyicha tugarak qatnashchilariga talablar qo‘yilishi kerak: 1. Vatanga muhabbat, komil inson tarbiyasi. 2. Estetik ta’lim. Z. Sayyohlik yunalishi buyicha tugaraklarga qatnashish. 4. Ekologik ta’lim yo‘nalishi buyicha. 5. Talabalarni ma’naviy, a hloqiy yunalish buyicha. 6. Huquqiy ta’lim yo‘nalishi bo‘yicha. 7. Texnik ijodkorlik yo‘nalishi bo‘yicha. 8. Iqtidorli va iste’dodli yoshlar. 9. Iqtisodiy ta’lim. 6.2. Darsdan tashqari vaqtdagi tarbiyaviy ishlarning shakllari. Darsdan tashqari ta’lim muassasalari oldida turgan muhim tarbiyaviy 1 А.Б.Исимова “Дарсдан ташқари таълим – тарбия жараёнида ўқувчиларда соғлом турмуш тарзини шакллантиришнинг педагогик шарт шароитлари” номзодлик диссертацияси. Т., 2004.
faoliyati bu yoshlarga estetik, ekologik, ahloqiy, huquqiy, iqtisodiy va shunga o‘
hshash boshqa turdagi tarbiyaviy ishlarni o‘rgatishdan iboratdir. Tarbiyaning ushbu
turlarini yosh avlodga singdirish uchun avvalo muassasada utkaziladigan talabalar
his – tuyg‘usini shakllantirishga asoslangan turli tadbirlarda, tugaraklar faoliyatida
milliy madaniy-tari hiy an’analarga, urf-odatlar va umumbashariy qadriyatlarga
tayangan  holda  amalga  oshiriladi.  Masalan  estetik  tarbiyani  yoshlar  ongiga
singdirish  maqsadda  talabalar  uylari,  saroylari,   shaxslar  va  usmirlar  ijodiyot
uylarida doirachilar, paqc, vokal-cholg‘u, folklor, maqom, karnay-surnaychilar,
ashula va paqc, uzbek xalq cholg‘u dastalari, hor studiyasi, qo‘g‘irchoq teatri,
drama tugaragi, san’at sevarlar klublari tashkil etadi.
Tugarak  a’zolari  ushbu  dasta,  tugarak  va  klublarda  san’atni  sevishga,
ardoqlashga, san’at orqali go‘zallikni kura bilishga, shu go‘zallik orqali uz ona
yurtini ulug‘lashga, undagi go‘zallikni, chiroyni asrab qolishga intiladi.
Estetik yo‘nalish buyicha tahsil olgan tugarak a’zolari quyidagilarni bilishi
lozim:
- raqs san’atining mashhur namoyandalari hayoti va ijodini;
-kuy  tinglash,  uning  mo  h,iyatini  tushunib  paqc  harakatlari  orqali
ifodalashni;
-turli millat va elatlar raqslari harakatlarini, uni ijro etishni;
-doiraning yaratilish tari hini, uning keksa namoyandalari ijodiy yo‘lini,
doirani ushlash qoidalarini;
Shuningdek, estetik ta’lim tasviriy va halq amaliy san’ati yo‘nalishlaridagi
tugaraklar mashg‘ulotlari orqali ham talabalar qalbiga singdiriladi. Bu o‘rinda
talabalar  uylari, saroylarida tashkil  etilgan«Tasviriy san’at», «haykaltaroshlik”,
«Kulolchilik”,  «Milliy  kashtachilik”  ,  «Naqqoshlik»,  «yog‘och  o‘ymakorligi»,
«Ganch o‘ymakorligi», «Yosh ta’mirlovchilar» tugaraklari ayni maqsadni doimiy
va uzluksiz amalga oshiradi.
Sayyohlik tugaraklariga talabalar ularning qiziqishlarini hisobga olgan holda
keng jalb qilinadi.
To‘garakka  qabul  qilinayotgan  talaba  yoshlar  avvalo  sayyohlik
tugaraklarining biror bir yunalishiga qiziqqan, sayyohlik ekspeditsiyasi to‘g‘risida
tasavvurga ega bulgan, sog‘lom bo‘lishi kerak.
Logotip
faoliyati bu yoshlarga estetik, ekologik, ahloqiy, huquqiy, iqtisodiy va shunga o‘ hshash boshqa turdagi tarbiyaviy ishlarni o‘rgatishdan iboratdir. Tarbiyaning ushbu turlarini yosh avlodga singdirish uchun avvalo muassasada utkaziladigan talabalar his – tuyg‘usini shakllantirishga asoslangan turli tadbirlarda, tugaraklar faoliyatida milliy madaniy-tari hiy an’analarga, urf-odatlar va umumbashariy qadriyatlarga tayangan holda amalga oshiriladi. Masalan estetik tarbiyani yoshlar ongiga singdirish maqsadda talabalar uylari, saroylari, shaxslar va usmirlar ijodiyot uylarida doirachilar, paqc, vokal-cholg‘u, folklor, maqom, karnay-surnaychilar, ashula va paqc, uzbek xalq cholg‘u dastalari, hor studiyasi, qo‘g‘irchoq teatri, drama tugaragi, san’at sevarlar klublari tashkil etadi. Tugarak a’zolari ushbu dasta, tugarak va klublarda san’atni sevishga, ardoqlashga, san’at orqali go‘zallikni kura bilishga, shu go‘zallik orqali uz ona yurtini ulug‘lashga, undagi go‘zallikni, chiroyni asrab qolishga intiladi. Estetik yo‘nalish buyicha tahsil olgan tugarak a’zolari quyidagilarni bilishi lozim: - raqs san’atining mashhur namoyandalari hayoti va ijodini; -kuy tinglash, uning mo h,iyatini tushunib paqc harakatlari orqali ifodalashni; -turli millat va elatlar raqslari harakatlarini, uni ijro etishni; -doiraning yaratilish tari hini, uning keksa namoyandalari ijodiy yo‘lini, doirani ushlash qoidalarini; Shuningdek, estetik ta’lim tasviriy va halq amaliy san’ati yo‘nalishlaridagi tugaraklar mashg‘ulotlari orqali ham talabalar qalbiga singdiriladi. Bu o‘rinda talabalar uylari, saroylarida tashkil etilgan«Tasviriy san’at», «haykaltaroshlik”, «Kulolchilik”, «Milliy kashtachilik” , «Naqqoshlik», «yog‘och o‘ymakorligi», «Ganch o‘ymakorligi», «Yosh ta’mirlovchilar» tugaraklari ayni maqsadni doimiy va uzluksiz amalga oshiradi. Sayyohlik tugaraklariga talabalar ularning qiziqishlarini hisobga olgan holda keng jalb qilinadi. To‘garakka qabul qilinayotgan talaba yoshlar avvalo sayyohlik tugaraklarining biror bir yunalishiga qiziqqan, sayyohlik ekspeditsiyasi to‘g‘risida tasavvurga ega bulgan, sog‘lom bo‘lishi kerak.
Sayyohlik yo‘nalishi bo‘yicha qatnashadigan talabalar birinchi o‘quv yilidan
keyin quyidagilarni bilishi lozim:
-yurtimiz haqida tasavvurga ega bulishi;
-yurtimizning  tari  hini,  qadimiy  obidalarini,  ular  haqidagi  afsona  va
rivoyatlarni bilishi;
-ma’lum joy, ulkani o‘rganish bo‘yicha reja va yunalishlarni ishlab chiqish;
-sayohat davomida kuzatuvchanlikni bilish, sayyohlikka oid materiallarni
o‘rganish;
-turli hildagi sayyohlikka oid adabiyotlar bilan doimiy tanishib borishi va
ularni bilish kerak.
Ekologik tabiatshunoslikdan tashkil qilingan tugaraklarning asosiy maqsadi
yoshlarda  jonli  va  jonsiz  tabiat  haqida  ya  hlit  tasavvur  hosil  qilish,
tarbiyalanuvchilarni  usimlik  va  hayvonot  olami  bilan  tanishtirish.  Tugarak
a’zolarida usimlik va hayvonlarni himoya qilish kerakligi to‘g‘risida tasavvur hosil
qilish, tugarak a’zolari  o‘quv bilim yurtilarida yer maydonlarida va tirik tabiat
burchagida o‘simlik va hayvonlarni parvarish qilgandagina, ya hshi hosil olish
mumkinligiga ishonch hosil qilishdan iboratdir.
Tugarak a’zolariga birinchi o‘quv yili o hirida quyidagi talablar qo‘yilishi
lozim:
-jonli va jonsiz tabiat haqida tasavvurga ega bo‘lishi;
-jonli va jonsiz tabiatni bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqligini;
-yoz, kuz, qish va bahorning harakterli belgilarini;
-yilning turli fasllarida odamning yashab turgan joyidagi mehnati va ularning
turlarini;
-usimlik nomlari, ildiz, poya, barg, meva va urug‘larini;
-ut usimliklar, dara htlar nomini;
-meva va manzarali dara htlarni aa ularning bir biridan farqlarini
-uchib ketuvchi va qishlovchi qushlarning hayoti va hususiyatlarini;
-tabiat bilan inson orasidagi qonun-qoidani doimo muvozanatda saqlashni
bilgan, kuzatgan ishlari yuzasidan hisobot yoza bilishni, ma’ruza qilishni bilishilari
kerak.
Ta’lim  muassasalaridan tashqari  ta’limning  barcha  yo‘alishlari  va
Logotip
Sayyohlik yo‘nalishi bo‘yicha qatnashadigan talabalar birinchi o‘quv yilidan keyin quyidagilarni bilishi lozim: -yurtimiz haqida tasavvurga ega bulishi; -yurtimizning tari hini, qadimiy obidalarini, ular haqidagi afsona va rivoyatlarni bilishi; -ma’lum joy, ulkani o‘rganish bo‘yicha reja va yunalishlarni ishlab chiqish; -sayohat davomida kuzatuvchanlikni bilish, sayyohlikka oid materiallarni o‘rganish; -turli hildagi sayyohlikka oid adabiyotlar bilan doimiy tanishib borishi va ularni bilish kerak. Ekologik tabiatshunoslikdan tashkil qilingan tugaraklarning asosiy maqsadi yoshlarda jonli va jonsiz tabiat haqida ya hlit tasavvur hosil qilish, tarbiyalanuvchilarni usimlik va hayvonot olami bilan tanishtirish. Tugarak a’zolarida usimlik va hayvonlarni himoya qilish kerakligi to‘g‘risida tasavvur hosil qilish, tugarak a’zolari o‘quv bilim yurtilarida yer maydonlarida va tirik tabiat burchagida o‘simlik va hayvonlarni parvarish qilgandagina, ya hshi hosil olish mumkinligiga ishonch hosil qilishdan iboratdir. Tugarak a’zolariga birinchi o‘quv yili o hirida quyidagi talablar qo‘yilishi lozim: -jonli va jonsiz tabiat haqida tasavvurga ega bo‘lishi; -jonli va jonsiz tabiatni bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqligini; -yoz, kuz, qish va bahorning harakterli belgilarini; -yilning turli fasllarida odamning yashab turgan joyidagi mehnati va ularning turlarini; -usimlik nomlari, ildiz, poya, barg, meva va urug‘larini; -ut usimliklar, dara htlar nomini; -meva va manzarali dara htlarni aa ularning bir biridan farqlarini -uchib ketuvchi va qishlovchi qushlarning hayoti va hususiyatlarini; -tabiat bilan inson orasidagi qonun-qoidani doimo muvozanatda saqlashni bilgan, kuzatgan ishlari yuzasidan hisobot yoza bilishni, ma’ruza qilishni bilishilari kerak. Ta’lim muassasalaridan tashqari ta’limning barcha yo‘alishlari va
tugaraklaridagi talabalarning ma’naviy fazilatlari, boy madaniy merosimiz, tari hiy
an’analarimizga, umuminsoniy k,adriyatlarga hurmat, vatanga muhabbat, istiqlol
g‘oyalariga sadoqat ruhida tarbiyalanishi bilan belgilanadi.
O‘quv bilim yurtlaridan tashqari ta’lim muassasalari klub va tugaraklari
boradilar. Bilimga tashnalik ham a hloqiy tarbiyaning tarkibiy qismidir tarbiyachi,
muassasa hodimlari talaba qalbida kitobni sevish, uni o‘qish va ardoqlash kabi
fazilatlarni doimiy ravishda shakllantiradilar.
Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida rejalashtirilayotgan har bir tadbir
mazmunida, klub va tugaraklar faoliyatida - Vatanga muhabbat va komilinson
tarbiyasi aks etishi lozim. Talabalarda Vatanga muhabbat tuyg‘usini tarbiyalashda
yurtimiz  madaniyati  tari  hi,  muayyan  davrlardagi  mavqei,  buyuk  mutafakkir-
larimizning jahon fan va madaniyati sohasidagi o‘rni, mamlakatimizning yorqin
istiqboliga ishonch to‘g‘pisida ma’lumot beriladi. Vatanni sevish, uning istiqboli
haqida qayg‘urish iymon-e’tiqod ramzi ekanligi o‘qtiriladi.  Shu nuqtai nazardan
asosiy maqsad - komil insonni tarbiyalash amalga oshiriladi.
Talabalarning  hququqiy  ongini  oshirmasdan  huquqiy  fuqarolik  davlatni
tasavvur etib bulmaydi. huquqiy ong poydevoriga  o‘quv muassasasilarda asos
solinadi.
Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida talabalarga huquqiy bilimlar, ijtimoiy
hayot me’yorlari va qoidalari to‘g‘risida keng ma’lumotlar berib boriladi. Huquqiy
ta’limning mazmuni mustaqil O‘zbekiston davlatining iqtisodiy, ma’naviy, siyosiy-
huquqiy manfaatlarini uzida mujassamlashtirishi kerak. 2
Darsdan  tashqari  ta’lim  muassasalarida  iqtidorli   shaxslar  va  iste’dodli
yoshlarni  uziga  xos  psixologik  jihatlarini  va  fazilatlarini  hisobga  olib  turli
tugaraklarga jalb etish «Respublika iste’dod markazi» xodimlari bilan hamkorlikda
va ularning ilmiy amaliy tajribalaridan foydalangan holda iste’dodlarin aniqlashga
muljallangan texnologik diagnostik tadbirlar asosida amalga oshiriladi.
Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida quyidagi tadbirlar ishlab chiqiladi:
--iqtidorli   shaxslar  va  iste’dodli  yoshlarni  chet  ellarda  kasbiy  jihatdan
tayyorgarlikdan o‘tkazishga qaratilgan turli tadbirlarni amalga oshirish;
--«Kamolot», “Mahalla», «Ulug‘bek» , «Oltin meros», «Umid» , «Ustoz»
kabi jamg‘armalar bilan hamkorlikda ish olib borish;
2 О.Собиров “Талаба ёшларда худудий маданиятни шакллантириш услубиёти” Т., 2005. (Б.М.И.)
Logotip
tugaraklaridagi talabalarning ma’naviy fazilatlari, boy madaniy merosimiz, tari hiy an’analarimizga, umuminsoniy k,adriyatlarga hurmat, vatanga muhabbat, istiqlol g‘oyalariga sadoqat ruhida tarbiyalanishi bilan belgilanadi. O‘quv bilim yurtlaridan tashqari ta’lim muassasalari klub va tugaraklari boradilar. Bilimga tashnalik ham a hloqiy tarbiyaning tarkibiy qismidir tarbiyachi, muassasa hodimlari talaba qalbida kitobni sevish, uni o‘qish va ardoqlash kabi fazilatlarni doimiy ravishda shakllantiradilar. Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida rejalashtirilayotgan har bir tadbir mazmunida, klub va tugaraklar faoliyatida - Vatanga muhabbat va komilinson tarbiyasi aks etishi lozim. Talabalarda Vatanga muhabbat tuyg‘usini tarbiyalashda yurtimiz madaniyati tari hi, muayyan davrlardagi mavqei, buyuk mutafakkir- larimizning jahon fan va madaniyati sohasidagi o‘rni, mamlakatimizning yorqin istiqboliga ishonch to‘g‘pisida ma’lumot beriladi. Vatanni sevish, uning istiqboli haqida qayg‘urish iymon-e’tiqod ramzi ekanligi o‘qtiriladi. Shu nuqtai nazardan asosiy maqsad - komil insonni tarbiyalash amalga oshiriladi. Talabalarning hququqiy ongini oshirmasdan huquqiy fuqarolik davlatni tasavvur etib bulmaydi. huquqiy ong poydevoriga o‘quv muassasasilarda asos solinadi. Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida talabalarga huquqiy bilimlar, ijtimoiy hayot me’yorlari va qoidalari to‘g‘risida keng ma’lumotlar berib boriladi. Huquqiy ta’limning mazmuni mustaqil O‘zbekiston davlatining iqtisodiy, ma’naviy, siyosiy- huquqiy manfaatlarini uzida mujassamlashtirishi kerak. 2 Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida iqtidorli shaxslar va iste’dodli yoshlarni uziga xos psixologik jihatlarini va fazilatlarini hisobga olib turli tugaraklarga jalb etish «Respublika iste’dod markazi» xodimlari bilan hamkorlikda va ularning ilmiy amaliy tajribalaridan foydalangan holda iste’dodlarin aniqlashga muljallangan texnologik diagnostik tadbirlar asosida amalga oshiriladi. Darsdan tashqari ta’lim muassasalarida quyidagi tadbirlar ishlab chiqiladi: --iqtidorli shaxslar va iste’dodli yoshlarni chet ellarda kasbiy jihatdan tayyorgarlikdan o‘tkazishga qaratilgan turli tadbirlarni amalga oshirish; --«Kamolot», “Mahalla», «Ulug‘bek» , «Oltin meros», «Umid» , «Ustoz» kabi jamg‘armalar bilan hamkorlikda ish olib borish; 2 О.Собиров “Талаба ёшларда худудий маданиятни шакллантириш услубиёти” Т., 2005. (Б.М.И.)
--o‘quv bilim yurtlaridan tashqari Ta’lim muassasalarida yoshlar iste’dodi va
iqtidorini namoyon qilishga doir shart sharoitlar yaratib berish;
--ularning  qiziqishini  inobatga  olgan  holda  fanlar  buyicha  olimpiadalar,
tanlovlar,  kurgazmalar,  turli  bayramlar,   talabalar  ijodkorligi  kabi  tadbirlarni
o‘tkazish.
Respublikaning  chekka  mintaqalaridan  iqtidorli   shaxslar  va  iste’dodli
yoshlarni izlash, ularga kelgusida uz qobiliyatlarini takomillashtirishlariga shart-
sharoitlar yaratib berish kerak.
           6.3.Talalabalarni o‘z-o‘zini boshqarish.
Pedagog  mustakil  tayyorgarlik  davrida  talabalar  bilan  ishlashni
tabakalashtirilgan tarzda olib boradi, ularni guruhlarga taksimlaydi, ayrimlari bilan
esa yakka tartibda ish olib boradi. Pedagog fan kabinetlaridagi mustakil ishlarni
tashkil etib, bilimlar egallashni ta’minlovchi topshiriklar sistemasini ishlab chikadi,
muntazam  ravishda  ukishning  borishini  nazorat  kiladi,  talabalarning  kitob,
asboblar, qullanmalar, ukuv telekursatuvlari, kushimcha adabiyotlar va boshkalar
bilan ishlash malaka va kunikmalarini muntazam shakllantirishni ta’minlaydi.
Mustakil tayyorgarlikni tashkil etishda laborant talabalar alo hida urin tutadi.
Ular  murakkab  tajribalarni  amalga  oshirishda  yordam  beradilar,  diapozitivlar,
filmlarni namoyish etadilar, haritalarni tayyorlaydilar, almashtiriladigan stendlarni
bezatadilar, kabinetlarda inventarizatsiya utkazadilar, darsliklar va dasturlarga doir
adabietlar fondiga mudirlik kiladilar va hokazo.
Mustakil  mashgulotlarda  pedagog  bilan  talabaning  hamkorlik  kilishi
zarurligi  bekor  qilinmaydi,  lekin  u  darsdagiga  nisbatan  boshkacha—asosan
bavosita,  ukuv  materiali  (sxemalar,  jadvallar,  yul-yuriklar,  maxsus  tuzilgan
ma’lumotnomalar  va  hokazolar)ni  tegishli  tarzda  tashkil  etish  orkali  amalga
oshiriladi.
Kelgusida  urta  buginda  darsdan  tashkari  mashgulotlarni  tashkil  etishda
pedagogning yunaltiruvchi ta’siri ostidagi talabalarning uz-uzini tartibga solish, uz-
uzini nazorat kilishi asosiga kurilgan va fan kabinetlarida, kutub honada va uyda
yakka tartibdagi reja asosida utkaziladigan mustakil mashrulotlar yetakchi shaklga
aylanishi  kerak.  Bunda  darsdan  tashkari  ishda  ta’limning  moddiy  bazasi:
Logotip
--o‘quv bilim yurtlaridan tashqari Ta’lim muassasalarida yoshlar iste’dodi va iqtidorini namoyon qilishga doir shart sharoitlar yaratib berish; --ularning qiziqishini inobatga olgan holda fanlar buyicha olimpiadalar, tanlovlar, kurgazmalar, turli bayramlar, talabalar ijodkorligi kabi tadbirlarni o‘tkazish. Respublikaning chekka mintaqalaridan iqtidorli shaxslar va iste’dodli yoshlarni izlash, ularga kelgusida uz qobiliyatlarini takomillashtirishlariga shart- sharoitlar yaratib berish kerak. 6.3.Talalabalarni o‘z-o‘zini boshqarish. Pedagog mustakil tayyorgarlik davrida talabalar bilan ishlashni tabakalashtirilgan tarzda olib boradi, ularni guruhlarga taksimlaydi, ayrimlari bilan esa yakka tartibda ish olib boradi. Pedagog fan kabinetlaridagi mustakil ishlarni tashkil etib, bilimlar egallashni ta’minlovchi topshiriklar sistemasini ishlab chikadi, muntazam ravishda ukishning borishini nazorat kiladi, talabalarning kitob, asboblar, qullanmalar, ukuv telekursatuvlari, kushimcha adabiyotlar va boshkalar bilan ishlash malaka va kunikmalarini muntazam shakllantirishni ta’minlaydi. Mustakil tayyorgarlikni tashkil etishda laborant talabalar alo hida urin tutadi. Ular murakkab tajribalarni amalga oshirishda yordam beradilar, diapozitivlar, filmlarni namoyish etadilar, haritalarni tayyorlaydilar, almashtiriladigan stendlarni bezatadilar, kabinetlarda inventarizatsiya utkazadilar, darsliklar va dasturlarga doir adabietlar fondiga mudirlik kiladilar va hokazo. Mustakil mashgulotlarda pedagog bilan talabaning hamkorlik kilishi zarurligi bekor qilinmaydi, lekin u darsdagiga nisbatan boshkacha—asosan bavosita, ukuv materiali (sxemalar, jadvallar, yul-yuriklar, maxsus tuzilgan ma’lumotnomalar va hokazolar)ni tegishli tarzda tashkil etish orkali amalga oshiriladi. Kelgusida urta buginda darsdan tashkari mashgulotlarni tashkil etishda pedagogning yunaltiruvchi ta’siri ostidagi talabalarning uz-uzini tartibga solish, uz- uzini nazorat kilishi asosiga kurilgan va fan kabinetlarida, kutub honada va uyda yakka tartibdagi reja asosida utkaziladigan mustakil mashrulotlar yetakchi shaklga aylanishi kerak. Bunda darsdan tashkari ishda ta’limning moddiy bazasi:
kushimcha  va  ma’lumotnoma  adabietlar,  laboratoriya  uskunalari,  kurgazmali
kullanmalar, didaktik materiallar, te hnika vositalaridan okilona foydalanish kuzda
tutiladi.
Uz ichiga:
— darslik va kushimcha  adabietlar  bilan ishlashning hilma- hil shakllarini
olgan, nazariy bilimlarni uzlashtirishni ta’minlovchi;
— tajribalar, ijodiy tusdagi  ishlarni bajarishni, asboblarni loyi halashni,
maketlar,  modellar va hokazolarni tayyorlashii olgan  mustakil  ishlash uchun
topshiriklar  sistemasi  maksadga  muvofikdir.
Yukorida  kayd  etilgan  topshiriklarni  bajarish  jaraenida   talabalar  turli
kullanmalar,  asboblar,  apparatlar,  didaktik  materiallardan  foydalanishni
urganadilar, uz-uzini tekshirish uchun turli ma’lumot va tayanch materiallarni jalb
etish kunikmalarini egallaydilar. Ayni paytda ularda topshiriklarni bajarish uchun
zarur materiallarni tanlash, ishning ketma-ketligini belgilash, vaktni hisobga olish
kabi tashkiliy kunikmalar shakllanadi. Bunga u hshash mashgulotlar talabalarga
ular uchun yangi bulgan sharoitlarda me hnat kilish kuiikmasini egallashga yordam
beradi, ukituvchiga esa talabalarda ta’lim-tarbiya jarayoniga faol kushilish uchun
zarur  bulgan  fazilatlarni  anik, maksadni  kuzlab, izchil  shakllantirish  imkonini
be;radi.
Natijada  talabalar  uchun  ukuv  mashg‘ulotlarini  tashkil  etishning  yangi
shakllni kiroat hona va bush auditoriyalarda pedagogsiz mustakil mashgulotlarni
asta-sekin joriy etish mumkin buladi. Shuni aytish kerakki, bunday ish shaklining
dastavval ayrim kismlari uzlashtiriladi. Talabalar guruhlariga tarbiyachisiz, uzlari
shugullanishlari uchun imkoniyat yaratiladi. Bunday mashgulotlar kattik, tartibga
solinadi: ish joyi, tarbiyachiga takdim etilishi kerak bulgan hisobot materiallari va
bu ishlarni amalga oshirish vakti anik belgilab kuyiladi. talabalarni guru hlarga
taksimlash oldidan katta tayyorgarlik ishlari olib boriladi: tarbiyachilar bilan ular
me  hnatini  tashkil  etish  usullari  hakida  suhbatlar,  kiroat  honada  va  bush
auditoriyalarda mustakil mashgulotlarni tashkil etish yuzasidan dastlabki sinovlar,
bu tajribani mu hokama kilish va unga zarur tuzatish kiritish kabi ishlar bajariladi.
Kuzatishlarning  kursatishicha,  ishning  yangi  shakllariga  utish  butun
pedagoglar  jamoasining  kuch-gayratlarini  birlashtirishni,  bush  honalarni
Logotip
kushimcha va ma’lumotnoma adabietlar, laboratoriya uskunalari, kurgazmali kullanmalar, didaktik materiallar, te hnika vositalaridan okilona foydalanish kuzda tutiladi. Uz ichiga: — darslik va kushimcha adabietlar bilan ishlashning hilma- hil shakllarini olgan, nazariy bilimlarni uzlashtirishni ta’minlovchi; — tajribalar, ijodiy tusdagi ishlarni bajarishni, asboblarni loyi halashni, maketlar, modellar va hokazolarni tayyorlashii olgan mustakil ishlash uchun topshiriklar sistemasi maksadga muvofikdir. Yukorida kayd etilgan topshiriklarni bajarish jaraenida talabalar turli kullanmalar, asboblar, apparatlar, didaktik materiallardan foydalanishni urganadilar, uz-uzini tekshirish uchun turli ma’lumot va tayanch materiallarni jalb etish kunikmalarini egallaydilar. Ayni paytda ularda topshiriklarni bajarish uchun zarur materiallarni tanlash, ishning ketma-ketligini belgilash, vaktni hisobga olish kabi tashkiliy kunikmalar shakllanadi. Bunga u hshash mashgulotlar talabalarga ular uchun yangi bulgan sharoitlarda me hnat kilish kuiikmasini egallashga yordam beradi, ukituvchiga esa talabalarda ta’lim-tarbiya jarayoniga faol kushilish uchun zarur bulgan fazilatlarni anik, maksadni kuzlab, izchil shakllantirish imkonini be;radi. Natijada talabalar uchun ukuv mashg‘ulotlarini tashkil etishning yangi shakllni kiroat hona va bush auditoriyalarda pedagogsiz mustakil mashgulotlarni asta-sekin joriy etish mumkin buladi. Shuni aytish kerakki, bunday ish shaklining dastavval ayrim kismlari uzlashtiriladi. Talabalar guruhlariga tarbiyachisiz, uzlari shugullanishlari uchun imkoniyat yaratiladi. Bunday mashgulotlar kattik, tartibga solinadi: ish joyi, tarbiyachiga takdim etilishi kerak bulgan hisobot materiallari va bu ishlarni amalga oshirish vakti anik belgilab kuyiladi. talabalarni guru hlarga taksimlash oldidan katta tayyorgarlik ishlari olib boriladi: tarbiyachilar bilan ular me hnatini tashkil etish usullari hakida suhbatlar, kiroat honada va bush auditoriyalarda mustakil mashgulotlarni tashkil etish yuzasidan dastlabki sinovlar, bu tajribani mu hokama kilish va unga zarur tuzatish kiritish kabi ishlar bajariladi. Kuzatishlarning kursatishicha, ishning yangi shakllariga utish butun pedagoglar jamoasining kuch-gayratlarini birlashtirishni, bush honalarni
taksimlashda, tartib va intizomga rioya etilishini nazorat kilishda alo hida aniklikni
talab etadi.
Talabalarning uz-uzini  tartibga solish  va uz-uzini  nazorat  kilish  asosiga
kurilgan guruh. va yakka tartibdagi ish shakllari asta-sekin asosiy ish shakllari
bulib  koladi.  Ular  talabalarda  intizom  va  mas’uliyatni  shakllantirishga
kumaklashadi.
Bir kancha hollarda mustakil tayyorgarlik yuzasidan ayrim mashgulotlarni
tarbiyachi ishtirokida uyushtirish zarurati vujudga keladi. Bu unchalik musta hkam
bulmagan va yanada kuchaytirilishi zarur bulgan malaka va kunikmalarni tiklash
yoki shakllantirishni davom ettirish maksadida utkaziladi. Binobarin, tarbiyachi
ishtirokidagi  mustakil  mashgulotlarni  talabalar mustakilligi  shakllanishining
muayyan boskichida tula bardam topadigan shakl sifatida karamaslik kerak. U
ukuv mashgulotlaridan keyingi darslarni tashkil etish shakllari sistemasida zarur ji
hat sifatida saklanib koladi, lekin undan foydalanish me’yori uzgaradi.
Mustakil tayyorgarlikni tashkil etish jarayonida  shaxslarning zurikishiga yul
kuymaslik mu himdir. Shu maksadda  shaxslarda ukuv ishining okilona usullarini,
ilmiy va ijtimoiy-siyosiy a hborot okimida yul topa olish, mustakil tajribalar kilish
va kuzatish olib borish kunikmalarini shakllantirish zarur.
Fanlararo  alokalar  goyalarini  ruyobga  chikarish  uchun:  dars  va  darsdan
tashkari  ukuv  ishlari—mustakil  tayyorgarlikni  uygun  birlashtirish;  mustakil
tayyorgarlik davrida turli fan ukituvchilarining uzaro alokasi; fan ukituvchisi bilan
tarbiyachining  hamji  hatligi;  turli  rejim  paytlarida  yagona  talablarni  amalga
oshirish kabi yangi imkoniyatlar vujudga keladi va hokazo.
Talabalarning  barcha  fanlar  yuzasidan  mustakil  ishlashi  fakat  darsdan
tashkari faoliyatdagina emas, shu bilan birga darsda ham boshkacha sifat kasb
etadi.  Dars  va  mustakil  tayyorgarlikning  bir-biriga  singib  ketishi,  ukuv  va
kushimcha adabiyotlardan, komuslardan, ma’lumotnomalardan va boshkalardan
keng foydalanish imkoniyati ob’ektiv tarzda ukuv materialini eng kup darajada
uzlashtirishga, mustakil ishni jadallashtirish hisobiga (uni birmuncha kiskartirgan
holda).ukuv  vaktidan  samarali  foydalanishga,  eng  mu  himi,   talabalarda
mehnatsevarlik, mustakillik, mas’uliyatni tarbiyalashga kumaklashadi.
Logotip
taksimlashda, tartib va intizomga rioya etilishini nazorat kilishda alo hida aniklikni talab etadi. Talabalarning uz-uzini tartibga solish va uz-uzini nazorat kilish asosiga kurilgan guruh. va yakka tartibdagi ish shakllari asta-sekin asosiy ish shakllari bulib koladi. Ular talabalarda intizom va mas’uliyatni shakllantirishga kumaklashadi. Bir kancha hollarda mustakil tayyorgarlik yuzasidan ayrim mashgulotlarni tarbiyachi ishtirokida uyushtirish zarurati vujudga keladi. Bu unchalik musta hkam bulmagan va yanada kuchaytirilishi zarur bulgan malaka va kunikmalarni tiklash yoki shakllantirishni davom ettirish maksadida utkaziladi. Binobarin, tarbiyachi ishtirokidagi mustakil mashgulotlarni talabalar mustakilligi shakllanishining muayyan boskichida tula bardam topadigan shakl sifatida karamaslik kerak. U ukuv mashgulotlaridan keyingi darslarni tashkil etish shakllari sistemasida zarur ji hat sifatida saklanib koladi, lekin undan foydalanish me’yori uzgaradi. Mustakil tayyorgarlikni tashkil etish jarayonida shaxslarning zurikishiga yul kuymaslik mu himdir. Shu maksadda shaxslarda ukuv ishining okilona usullarini, ilmiy va ijtimoiy-siyosiy a hborot okimida yul topa olish, mustakil tajribalar kilish va kuzatish olib borish kunikmalarini shakllantirish zarur. Fanlararo alokalar goyalarini ruyobga chikarish uchun: dars va darsdan tashkari ukuv ishlari—mustakil tayyorgarlikni uygun birlashtirish; mustakil tayyorgarlik davrida turli fan ukituvchilarining uzaro alokasi; fan ukituvchisi bilan tarbiyachining hamji hatligi; turli rejim paytlarida yagona talablarni amalga oshirish kabi yangi imkoniyatlar vujudga keladi va hokazo. Talabalarning barcha fanlar yuzasidan mustakil ishlashi fakat darsdan tashkari faoliyatdagina emas, shu bilan birga darsda ham boshkacha sifat kasb etadi. Dars va mustakil tayyorgarlikning bir-biriga singib ketishi, ukuv va kushimcha adabiyotlardan, komuslardan, ma’lumotnomalardan va boshkalardan keng foydalanish imkoniyati ob’ektiv tarzda ukuv materialini eng kup darajada uzlashtirishga, mustakil ishni jadallashtirish hisobiga (uni birmuncha kiskartirgan holda).ukuv vaktidan samarali foydalanishga, eng mu himi, talabalarda mehnatsevarlik, mustakillik, mas’uliyatni tarbiyalashga kumaklashadi.
Talabalarning mustakilligi turli darajada bulganida mustakil  tayyorgarlik
amalga oshirilishi mumkinligini hisobga olish mu himdir, albatta, bu esa ular sha
hsining shakllanishiga shub hasiz ta’sir kursatadi. Ayrim talabalarning ishdagi faol
va mustakil holati tarbiyachining aralashuvini talab etmaydi, chunki  talabalarning
uzlari  oldilarida  turgan  vazifalarni  va  ularni  hal  etish  yullarini  ancha  yaxshi
tushunadilar.  tarbiyalanuvchilar tarbiyachi yordamisiz ishlaydilar. Bu yerda tar-
biyachining aralashuvi makbul emas, chunki bunday holat  tarbiyalanuvchilarning
mexnatsevarligini,  bilish  ehtiyojlarini  shakllantirishda  eng  katta  imkoniyatga
egadir.
Talaba mustakil harakat kilib, lekin uz ishini tarbiyalashning fikri va ba
hosiga boglik kilib kuygan paytda tobe mustakil holat vujudga keladi. Ish kizikish
va  ishtiyok  bilan  bajarilsa  ham,  mustakil  ishni  bajarayotgan   shaxsning
harakatlarida ishonchsizlik ji hatlari mavjud buladi.
Tarbiyachining tula rahbarligi va nazorati ostida harakat kiladigan talabalar
toifasida majburiy-ijro etish holati paydo buladi. Bunda talabalar ishga unchalik
kizikish bildirmaydilar. Ular kupincha tar-biyachining yordamini surab murojaat
kiladilar, kuchli talabalarning kullab-kuvvatlashidan foydalanishga intiladilar, agar
bunday  kullab-kuvvatlash  bulmasa,  ishni  davom  ettirishda  irodalarini  ishga
solmaydilar. Bunday  shaxslarda tashkaridan majbur kilish vaktida harakat kilish
odati musta hkamlanadi. Agar bunday holat barkaror bulib kolsa, u talabaning fakat
akliy emas, shu bilan birga ma’naviy rivojlanishiga ham, tuskinlik kilishi mumkin.
Mustakil  tayyorgarlikning  nazoratsiz—ijro  etish  holati  rasmiy  ijrochilik
bilan,  ishgiyok.  va  havas  bilan  me  hnat  kilishni  istamasligini  yashirishga
intilayotgan talabalarda kuzatiladi. Bunday holatning uzoq vakt mavjud bulishiga
yul kuyib bulmaydi, aks holda talabalarda ishga nisbatan rasmiy munosabat ji
hatlari  paydo  buladi,  bu  esa  ularning  me  hnatdagi  tashki  faolliklarini  yukka
chikaradi.
Va, nihoyat, beixtiyor hosil buladigan holat ham ruy berishi, bunday holat
«hohlasam—o‘ynayman,  hohlamasam—o‘ynamayman»;  «yoksa—ishlayman,
yokmasa—ishlamayman»; «oson bulsa—bajaraman, kiyin bulsa—bajar-mayman»
degan suzlarga rioya etadigan talabalar faoliyatida namoyon buladi. Bu talabalar
guruhi  tarbiyachiga  yukorida  kayd  etilgan  talabalar  guru  higa  nisbatan  kam
Logotip
Talabalarning mustakilligi turli darajada bulganida mustakil tayyorgarlik amalga oshirilishi mumkinligini hisobga olish mu himdir, albatta, bu esa ular sha hsining shakllanishiga shub hasiz ta’sir kursatadi. Ayrim talabalarning ishdagi faol va mustakil holati tarbiyachining aralashuvini talab etmaydi, chunki talabalarning uzlari oldilarida turgan vazifalarni va ularni hal etish yullarini ancha yaxshi tushunadilar. tarbiyalanuvchilar tarbiyachi yordamisiz ishlaydilar. Bu yerda tar- biyachining aralashuvi makbul emas, chunki bunday holat tarbiyalanuvchilarning mexnatsevarligini, bilish ehtiyojlarini shakllantirishda eng katta imkoniyatga egadir. Talaba mustakil harakat kilib, lekin uz ishini tarbiyalashning fikri va ba hosiga boglik kilib kuygan paytda tobe mustakil holat vujudga keladi. Ish kizikish va ishtiyok bilan bajarilsa ham, mustakil ishni bajarayotgan shaxsning harakatlarida ishonchsizlik ji hatlari mavjud buladi. Tarbiyachining tula rahbarligi va nazorati ostida harakat kiladigan talabalar toifasida majburiy-ijro etish holati paydo buladi. Bunda talabalar ishga unchalik kizikish bildirmaydilar. Ular kupincha tar-biyachining yordamini surab murojaat kiladilar, kuchli talabalarning kullab-kuvvatlashidan foydalanishga intiladilar, agar bunday kullab-kuvvatlash bulmasa, ishni davom ettirishda irodalarini ishga solmaydilar. Bunday shaxslarda tashkaridan majbur kilish vaktida harakat kilish odati musta hkamlanadi. Agar bunday holat barkaror bulib kolsa, u talabaning fakat akliy emas, shu bilan birga ma’naviy rivojlanishiga ham, tuskinlik kilishi mumkin. Mustakil tayyorgarlikning nazoratsiz—ijro etish holati rasmiy ijrochilik bilan, ishgiyok. va havas bilan me hnat kilishni istamasligini yashirishga intilayotgan talabalarda kuzatiladi. Bunday holatning uzoq vakt mavjud bulishiga yul kuyib bulmaydi, aks holda talabalarda ishga nisbatan rasmiy munosabat ji hatlari paydo buladi, bu esa ularning me hnatdagi tashki faolliklarini yukka chikaradi. Va, nihoyat, beixtiyor hosil buladigan holat ham ruy berishi, bunday holat «hohlasam—o‘ynayman, hohlamasam—o‘ynamayman»; «yoksa—ishlayman, yokmasa—ishlamayman»; «oson bulsa—bajaraman, kiyin bulsa—bajar-mayman» degan suzlarga rioya etadigan talabalar faoliyatida namoyon buladi. Bu talabalar guruhi tarbiyachiga yukorida kayd etilgan talabalar guru higa nisbatan kam
kiyinchilik  va  tashvish  keltirmaydi.   shaxslarning  mustakil  tayyorgarligidagi
beihtiyor holatni boshka holatga aylantirish ancha kiyin ishdir. Bu  shaxslarning
fakat uz sha heiy istaklari buyicha ish bajarishga doir no hush mayllarini bartaraf
etish uchun uzok. vakt ter tukib me hnat kilishga tugri keladi.
Kursatib utilgan hollarning har birida  shaxslarni bilish jarayoniga jalb etish,
ularning  kizikishlariga  tayanish,  talabalarga  ukuv  faoliyatida  muvaffakiyatga
erishishni  his  etish  imkonini  berish,  ularni  ragbat-lantirish  va  albatta  ukishga
urgatish kerak.
Kuzatishlarning  kursatishicha,  tarbiyachilarning  uzlari  kupincha
shaxslarning  mustakil  tayyorgarligi,  ularning  ishga  munosabatidagi  holatning
hilma-  hilligini  bilmaydilar.  Pedagog  esa  ana  shunday  holatlar-ning  namoyon
bulishiga tayanib, yakka tartibda yahshirok, yondashishni amalga oshirish mumkin,
mustakil tayyorgarlik davrida tarbiyalanuvchilarga uz ta’snrini muvofiklashtirishi
va takkoslashi, uni sha hsni shakllanti-rishning samarali vositasiga aylantirishi
mumkin. Bunda unga talabalarning fe’l-atvoridagi uzgarishlar jarayoo‘ini va uz
tarbiyaviy faoliyatining pirovard natijalarini oldindan kura bilish, har bir talabaning
hususiyatlarini, uning sha hs sifatida mehnatga munosabatini yaxshi bilish yordam
beradi.
Talabalarning  mustakil  tayyorgarligini  tashkil  etganda,  
 shaxslar
mustakilligini  pasaytiruvchi  ortikcha  vasiylik  kilishga  yul  kuyib  bulmaydi.
Kuzatishlarning  kursatishicha,  tarbiyachilar  mustakil  tayyorgarlikning  turli
boskichlari (bulajak ishning borishi tushuntiriladi, uy ishi, uning mazmunini, talaba
faoliyatining  tartibini  tula  tushuntirib  berish  hollari  uchraydi  va  hokazo)da
talabalarning ishiga aralashib, kupincha ular mustakkilliginiig rivojlanishiga halakit
beradilar, mustakil faolnyat kunikmalari shakllanishiga tuskinlik kiladilar. Mustakil
tayyorgarlik jaraenida talabalar mustakilligi muntazam oshib borishi va yordam
berish muntazam kamayib borishiga erishish mu himdir, albatta.
Uz guruhining imkoniyatlarini,  shaxslarning uziga hos hususiyatlarini, ular
mustakil ishining uslubini hisobga oluvchi tarbiyachi mustakil tayyorgarlik davrida
goyat talabchan  buladi,   shaxslarni  mustakil  faoliyatga  yunaltiradi,  mustakil
tayyorgarlikii talabalar bilimlarini musta hkamlashning va ularda tashkiliy-amaliy
Logotip
kiyinchilik va tashvish keltirmaydi. shaxslarning mustakil tayyorgarligidagi beihtiyor holatni boshka holatga aylantirish ancha kiyin ishdir. Bu shaxslarning fakat uz sha heiy istaklari buyicha ish bajarishga doir no hush mayllarini bartaraf etish uchun uzok. vakt ter tukib me hnat kilishga tugri keladi. Kursatib utilgan hollarning har birida shaxslarni bilish jarayoniga jalb etish, ularning kizikishlariga tayanish, talabalarga ukuv faoliyatida muvaffakiyatga erishishni his etish imkonini berish, ularni ragbat-lantirish va albatta ukishga urgatish kerak. Kuzatishlarning kursatishicha, tarbiyachilarning uzlari kupincha shaxslarning mustakil tayyorgarligi, ularning ishga munosabatidagi holatning hilma- hilligini bilmaydilar. Pedagog esa ana shunday holatlar-ning namoyon bulishiga tayanib, yakka tartibda yahshirok, yondashishni amalga oshirish mumkin, mustakil tayyorgarlik davrida tarbiyalanuvchilarga uz ta’snrini muvofiklashtirishi va takkoslashi, uni sha hsni shakllanti-rishning samarali vositasiga aylantirishi mumkin. Bunda unga talabalarning fe’l-atvoridagi uzgarishlar jarayoo‘ini va uz tarbiyaviy faoliyatining pirovard natijalarini oldindan kura bilish, har bir talabaning hususiyatlarini, uning sha hs sifatida mehnatga munosabatini yaxshi bilish yordam beradi. Talabalarning mustakil tayyorgarligini tashkil etganda, shaxslar mustakilligini pasaytiruvchi ortikcha vasiylik kilishga yul kuyib bulmaydi. Kuzatishlarning kursatishicha, tarbiyachilar mustakil tayyorgarlikning turli boskichlari (bulajak ishning borishi tushuntiriladi, uy ishi, uning mazmunini, talaba faoliyatining tartibini tula tushuntirib berish hollari uchraydi va hokazo)da talabalarning ishiga aralashib, kupincha ular mustakkilliginiig rivojlanishiga halakit beradilar, mustakil faolnyat kunikmalari shakllanishiga tuskinlik kiladilar. Mustakil tayyorgarlik jaraenida talabalar mustakilligi muntazam oshib borishi va yordam berish muntazam kamayib borishiga erishish mu himdir, albatta. Uz guruhining imkoniyatlarini, shaxslarning uziga hos hususiyatlarini, ular mustakil ishining uslubini hisobga oluvchi tarbiyachi mustakil tayyorgarlik davrida goyat talabchan buladi, shaxslarni mustakil faoliyatga yunaltiradi, mustakil tayyorgarlikii talabalar bilimlarini musta hkamlashning va ularda tashkiliy-amaliy
malaka  va  kunikmalarii  rivojlantirishning  vositasi  sifatida  karab,  uz  yordami
darajasini asta-sekin pasaytiradi.
Ta’lim muassasalari talabalarining mustakilligi hakida gapirar ekanmiz, biz
bu jarayoining ikki tomonini ifodalaydigan tushunchalardan: talabalar faoliyatida-
mustakillik  darajasidan,  tarbiyachi  faoliyatida—yordam  berish  darajasidan
foydalanamiz. Mustakillik darajasi deganda biz talabalarning pedagog yordamiga
bulgan ehtiyojini  nazarda tutamiz. Yordamga bulgan ehtiyoj kanchalik yukori
bulsa,  talabalarning  mustakilligi  shunchalik  past  buladi.   Shaxslarga  yordam
kursa;tish  darajasining  mezoni  sifatida  biz  o‘quv  muassasasi  chilarining
topshiriklarni bajarish jaraeniga tarbiyachining aralashuvini kabul kilamiz.
Ayni vaktda shuni hisobga olish mu himki, mustakil tayyorgarlik mustakil
faoliyat shakli bulib, u  shaxsni ukishga urgatar ekan, tulik; ravishda tarbiyachining
ra  hbarligisiz,  muayyan  darajadagi  tarbiyaviy  kuch-rayrat  sarflashisiz  utishi
mumkin emas.
Pedagoglarning mustakillikni tarbiyalash vazifalarini hal kilishga sarflagan
kuch-gayrati  talabalarning  ruhiy-fiziologik  kayfiyatiga  mutanosibdir.  Agar
shaxslar mustakil tayyorgarlikni  uz faoliyati zanji-ridagi tabiiy bugin sifatida kabul
kilsalar, pedagoglar tomonidan ham,  shaxslar  tomonidan  ham  katta kuch-gayrat
sarflash  talab  etilmaydi.  Aksincha,  mashgulotga  yomon   tayyorgarlik  kurish
hamma  uchun  kushimcha  kiyinchiliklar  tugdiradi.  Tarbiyachining  o‘quv
muassasasi  talabalariga irodaviy ta’sir  kursatishi  talab etiladi, ularning esa uz
organizmlari va ruhiyatlarining a hvolini muayyan  faoliyatga  yunaltirish  uchun
irodaviy zurikishlariga tugri keladi. Har kanday holatda tarbiyachi tomonidan ham,
talabalar  tomonidan  ham  kup  yoki  oz  midorda  kuch-gayrat  sarf  etishni  talab
etadigan  vaziyatlar  vujudga  keladi.   Mustakil  tayyorgarlik  davomida  ta’lim
muassasalarining  talabalari   mustakil  faoliyatining  u  yoki  bu  kunikmasi
shakllanayotganda ham huddi shunday vaziyatlar vujudga keladi. Bu vaziyatni
zarur tarbiyaviy maksadni   amalga oshirishga yordam  beradigan pedagogik ji
hatdan maksadga muvofik holatga aylantirish tarbiyachining ma horatini bildiradi.
O‘z-o‘zini tarbiyalash o‘z ustida ongli va rejali ish olib borish, jamiyat va
rivojlanish  shaxsiy  dasturi  talablarga  javob  beruvchi  xususiyat  va  sifatlarni
Logotip
malaka va kunikmalarii rivojlantirishning vositasi sifatida karab, uz yordami darajasini asta-sekin pasaytiradi. Ta’lim muassasalari talabalarining mustakilligi hakida gapirar ekanmiz, biz bu jarayoining ikki tomonini ifodalaydigan tushunchalardan: talabalar faoliyatida- mustakillik darajasidan, tarbiyachi faoliyatida—yordam berish darajasidan foydalanamiz. Mustakillik darajasi deganda biz talabalarning pedagog yordamiga bulgan ehtiyojini nazarda tutamiz. Yordamga bulgan ehtiyoj kanchalik yukori bulsa, talabalarning mustakilligi shunchalik past buladi. Shaxslarga yordam kursa;tish darajasining mezoni sifatida biz o‘quv muassasasi chilarining topshiriklarni bajarish jaraeniga tarbiyachining aralashuvini kabul kilamiz. Ayni vaktda shuni hisobga olish mu himki, mustakil tayyorgarlik mustakil faoliyat shakli bulib, u shaxsni ukishga urgatar ekan, tulik; ravishda tarbiyachining ra hbarligisiz, muayyan darajadagi tarbiyaviy kuch-rayrat sarflashisiz utishi mumkin emas. Pedagoglarning mustakillikni tarbiyalash vazifalarini hal kilishga sarflagan kuch-gayrati talabalarning ruhiy-fiziologik kayfiyatiga mutanosibdir. Agar shaxslar mustakil tayyorgarlikni uz faoliyati zanji-ridagi tabiiy bugin sifatida kabul kilsalar, pedagoglar tomonidan ham, shaxslar tomonidan ham katta kuch-gayrat sarflash talab etilmaydi. Aksincha, mashgulotga yomon tayyorgarlik kurish hamma uchun kushimcha kiyinchiliklar tugdiradi. Tarbiyachining o‘quv muassasasi talabalariga irodaviy ta’sir kursatishi talab etiladi, ularning esa uz organizmlari va ruhiyatlarining a hvolini muayyan faoliyatga yunaltirish uchun irodaviy zurikishlariga tugri keladi. Har kanday holatda tarbiyachi tomonidan ham, talabalar tomonidan ham kup yoki oz midorda kuch-gayrat sarf etishni talab etadigan vaziyatlar vujudga keladi. Mustakil tayyorgarlik davomida ta’lim muassasalarining talabalari mustakil faoliyatining u yoki bu kunikmasi shakllanayotganda ham huddi shunday vaziyatlar vujudga keladi. Bu vaziyatni zarur tarbiyaviy maksadni amalga oshirishga yordam beradigan pedagogik ji hatdan maksadga muvofik holatga aylantirish tarbiyachining ma horatini bildiradi. O‘z-o‘zini tarbiyalash o‘z ustida ongli va rejali ish olib borish, jamiyat va rivojlanish shaxsiy dasturi talablarga javob beruvchi xususiyat va sifatlarni
shakllantirishga  yo‘natirilgandir.  O‘z-o‘zini  tarbiyalash  tarbiya  jarayonida
shakllanadi.
Bu usullarni shartli ravishda 2 guruhga bo‘lish mumkin.
O‘z-o‘zini tarbiyalash shaxsining o‘z-o‘zini anglashdan boshlanadi. Buning
uchun quyidagi usullar qo‘llaniladi. Ular 1-guruhga tegishli:
O‘z-o‘zini kuzatish ;
Taqqoslash;
O‘z-o‘zini tahlil qilish;
Empatiya;
O‘z-o‘zini baholash.
Bu  usullarning  barchasi  o‘z-o‘zini  anglash  saviyasini  o‘stirishni
maromlashtiradi. Bu besh usul yordamida shaxsni o‘z-o‘zini baholashi amalga
oshiriladi. Qolgan usullar o‘z-o‘zini tarbiyalash uchun qo‘llaniladi:
O‘z-o‘ini tanqid qilish;
O‘z-o‘ziga majburiyat yuklash;
O‘z-o‘zini boshqarish;
O‘z-o‘ziga buyruq berish;
O‘z-o‘zini jazolash;
O‘z-o‘ziga ta’sir ko‘rsatish;
O‘ziga ishonch.
6.4.Ta’lim – tarbiya muassasalarida bayramlarni, ommaviy tadbirlarni
namunali o‘tkazish.
Mamlakatimiz  mustaqillikka  erishgach,  yurtmizda  ko‘plab  bayramlar
nishonlana boshlandi. Ular o‘z mazmunicha xalqimizning azaliy an’analarini, urf –
odatlarini va orzu umidlarini olgan bo‘lib, ommaviy tarzda muntazam nishonlanib
kelyapti. Albatta, bu bayramlar kishilarga zavqu shavq bag‘ishlash barobarida,
yoshlarda vatanparvarlik, an’analarimizga  sadoqat, urf  – odatlarimizga hurmat
hissini shakllantirishda muhim omil bo‘lib xizmat qiladi.
Ushbu darslar talabalar qalbida iymon – e’tiqod hissini munavvar etib, ona –
Vatan, xalqiga mehir muhabbat uyg‘otish zarur. Shu bois avvalo dars mavzusini
to‘g‘ri  tanlab  olish,  talabaning  bilimdarajasi,  malaka  va  ko‘nikmalariga  mos
Logotip
shakllantirishga yo‘natirilgandir. O‘z-o‘zini tarbiyalash tarbiya jarayonida shakllanadi. Bu usullarni shartli ravishda 2 guruhga bo‘lish mumkin. O‘z-o‘zini tarbiyalash shaxsining o‘z-o‘zini anglashdan boshlanadi. Buning uchun quyidagi usullar qo‘llaniladi. Ular 1-guruhga tegishli: O‘z-o‘zini kuzatish ; Taqqoslash; O‘z-o‘zini tahlil qilish; Empatiya; O‘z-o‘zini baholash. Bu usullarning barchasi o‘z-o‘zini anglash saviyasini o‘stirishni maromlashtiradi. Bu besh usul yordamida shaxsni o‘z-o‘zini baholashi amalga oshiriladi. Qolgan usullar o‘z-o‘zini tarbiyalash uchun qo‘llaniladi: O‘z-o‘ini tanqid qilish; O‘z-o‘ziga majburiyat yuklash; O‘z-o‘zini boshqarish; O‘z-o‘ziga buyruq berish; O‘z-o‘zini jazolash; O‘z-o‘ziga ta’sir ko‘rsatish; O‘ziga ishonch. 6.4.Ta’lim – tarbiya muassasalarida bayramlarni, ommaviy tadbirlarni namunali o‘tkazish. Mamlakatimiz mustaqillikka erishgach, yurtmizda ko‘plab bayramlar nishonlana boshlandi. Ular o‘z mazmunicha xalqimizning azaliy an’analarini, urf – odatlarini va orzu umidlarini olgan bo‘lib, ommaviy tarzda muntazam nishonlanib kelyapti. Albatta, bu bayramlar kishilarga zavqu shavq bag‘ishlash barobarida, yoshlarda vatanparvarlik, an’analarimizga sadoqat, urf – odatlarimizga hurmat hissini shakllantirishda muhim omil bo‘lib xizmat qiladi. Ushbu darslar talabalar qalbida iymon – e’tiqod hissini munavvar etib, ona – Vatan, xalqiga mehir muhabbat uyg‘otish zarur. Shu bois avvalo dars mavzusini to‘g‘ri tanlab olish, talabaning bilimdarajasi, malaka va ko‘nikmalariga mos
ravishda aniq belgilay bilishi lozim. Dars o‘tiladigan xona ham mavzuga mos
ravishda  bezatilgan  bo‘lishi  lozim.  Ya’ni  qanday  bayram  o‘tkazilishga  qarab
O‘zbekiston  Respublikasi  Davlat  bayrog‘i,  Gerbi,  Madhiyasi,  Konstitutsiyasi,
“Ta’lim  to‘g‘risida”  gi  Qonun,  Mutafakkir  olimlarning  ibratli  so‘zlaridan
namunalar keltirish mumkin va hakozolar.
Saboqlar  suhbat,  savol–javob,  bahs–munozara,  hikoya  shakllarida
sahnalashtirilgan  lavhalar  yordamida  tashkil  etilsa,  yanada  maqsadga  muvofiq
bo‘ladi.
Bunday  bayram  tadbirlariga  eng  asosiylaridan  misol  tariqasida  aytib
o‘tishimiz mukin bo‘lganlari “Mustaqillik – buyuk ne’mat” umumxalq bayrami –
“O‘qituvchilar  va  murabbiylar  kuni”,  “  9  may  –  Xotira  va  Qadrlash  kuni”,
“Navro‘z – gul bayrami” kabilardir.
Ushbu bayramlarni tashkil etishda Milliy dastur talablariga muvofiq vujudga
kelayotgan akademik litsey va kasb–hunar kollejlarida, ayniqsa, behad ko‘tarinki
ruhda alohida mahorat va izlanuvchanlikni talab qiladi.
Ta’lim  muassasalarida,  akademik-litsey,  kasb-xunar  kollejlarida,  o‘quv
yurtlarida, mahallalarda, korxonalarda "1oktyabr—O‘qituvchilar va murabbiylar
kuni" bayramini o‘tkazish o‘sib kelaetgan yosh avlodni tarbiyalashda xalqimizning
ustoz  murabbiyga  bo‘lgan  munosabatlarining  eng  yaxshi  namunalari  misolida
o‘quvchi  yoshlar,  umuman  insonlar  dunyoqarashini  shakllantirishda  katta
ahamiyatga ega.
Bayram tantanalariga ota-onalar, mahalla faollari, xalq ta’limi xodimlari,
yozuvchi, shoirlar, san’at ashli, homiy tashkilotlar, faxriy o‘qituvchilar, "Umid",
"Kamolot",  "Ulug‘bek",  "Mahalla"  "Nuroniy",  "Ustoz"  "Oltin  meros"  kabi
jamg‘armalar, ommaviy axborot vositalari vakillarini jalb etish kerak.
Bayram doirasida dars, tarbiyaviy soat, seminar-adabiyot, adabiy-badiiy va
ilmiy kechalar, uchrashuv va davra suhbatlari o‘tkazilishi mumkin.
Bayram  tantanalari  "O‘qituvchi—ulug‘  nom,  u  Mag‘pyp  jaranglaydi",
"Ustoz—otangdan ulug‘", "Ustoz va murabbiylar, sizlarni sharaflaymiz", "Men
sevgan ustoz", "Agar hayot bo‘ston bo‘lsa, bog‘bon muallim", "Ustozlar kuni —
umumxalq bayramidir" kabi mavzularda o‘tkazilishi mumkin.
Logotip
ravishda aniq belgilay bilishi lozim. Dars o‘tiladigan xona ham mavzuga mos ravishda bezatilgan bo‘lishi lozim. Ya’ni qanday bayram o‘tkazilishga qarab O‘zbekiston Respublikasi Davlat bayrog‘i, Gerbi, Madhiyasi, Konstitutsiyasi, “Ta’lim to‘g‘risida” gi Qonun, Mutafakkir olimlarning ibratli so‘zlaridan namunalar keltirish mumkin va hakozolar. Saboqlar suhbat, savol–javob, bahs–munozara, hikoya shakllarida sahnalashtirilgan lavhalar yordamida tashkil etilsa, yanada maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bunday bayram tadbirlariga eng asosiylaridan misol tariqasida aytib o‘tishimiz mukin bo‘lganlari “Mustaqillik – buyuk ne’mat” umumxalq bayrami – “O‘qituvchilar va murabbiylar kuni”, “ 9 may – Xotira va Qadrlash kuni”, “Navro‘z – gul bayrami” kabilardir. Ushbu bayramlarni tashkil etishda Milliy dastur talablariga muvofiq vujudga kelayotgan akademik litsey va kasb–hunar kollejlarida, ayniqsa, behad ko‘tarinki ruhda alohida mahorat va izlanuvchanlikni talab qiladi. Ta’lim muassasalarida, akademik-litsey, kasb-xunar kollejlarida, o‘quv yurtlarida, mahallalarda, korxonalarda "1oktyabr—O‘qituvchilar va murabbiylar kuni" bayramini o‘tkazish o‘sib kelaetgan yosh avlodni tarbiyalashda xalqimizning ustoz murabbiyga bo‘lgan munosabatlarining eng yaxshi namunalari misolida o‘quvchi yoshlar, umuman insonlar dunyoqarashini shakllantirishda katta ahamiyatga ega. Bayram tantanalariga ota-onalar, mahalla faollari, xalq ta’limi xodimlari, yozuvchi, shoirlar, san’at ashli, homiy tashkilotlar, faxriy o‘qituvchilar, "Umid", "Kamolot", "Ulug‘bek", "Mahalla" "Nuroniy", "Ustoz" "Oltin meros" kabi jamg‘armalar, ommaviy axborot vositalari vakillarini jalb etish kerak. Bayram doirasida dars, tarbiyaviy soat, seminar-adabiyot, adabiy-badiiy va ilmiy kechalar, uchrashuv va davra suhbatlari o‘tkazilishi mumkin. Bayram tantanalari "O‘qituvchi—ulug‘ nom, u Mag‘pyp jaranglaydi", "Ustoz—otangdan ulug‘", "Ustoz va murabbiylar, sizlarni sharaflaymiz", "Men sevgan ustoz", "Agar hayot bo‘ston bo‘lsa, bog‘bon muallim", "Ustozlar kuni — umumxalq bayramidir" kabi mavzularda o‘tkazilishi mumkin.