DARSNI TASHKIL ETISH: AMALIYOT VA NAZARIYA BIRLIGI (DARS KONSPEKTI, DARS ISHLANMALARINING YOZILISH TARTIBLARI)

Yuklangan vaqt

2024-05-18

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

32,6 KB


ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
DARSNI TASHKIL ETISH: AMALIYOT VA NAZARIYA BIRLIGI (DARS 
KONSPEKTI, DARS ISHLANMALARINING YOZILISH TARTIBLARI) 
 
 
 
Reja: 
1. Dars - ta’limni tashkil etish asosiy shakli.  
2. Bilimlarni mustaxkamlash vositalari 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ilmiybaza.uz DARSNI TASHKIL ETISH: AMALIYOT VA NAZARIYA BIRLIGI (DARS KONSPEKTI, DARS ISHLANMALARINING YOZILISH TARTIBLARI) Reja: 1. Dars - ta’limni tashkil etish asosiy shakli. 2. Bilimlarni mustaxkamlash vositalari ilmiybaza.uz 
 
 
Dars - ta’limni tashkil etish asosiy shakli. Dars ta’lim jarayonining yaxlitligi 
nuqtai nazaridan ta’limning asosiy tashkiliy usuli hisoblanadi. Unda sinf-dars 
tizimining xususiyatlari aks etadi, unda o’quvchilarni ommaviy qamrab olish, 
tashkiliy tartib va o’quv ishlarining muntazamligi ta’minlanadi. Dars iqtisodiy 
jihatdan foydalidir. O’quvchilar hamda sinf jamoasining individual xususiyatlarini 
bilishi o’qituvchi uchun har bir o’quvchi faoliyatiga rag’batlantiruvchi ta’sir 
ko’rsatishga imkon beradi. Dars doirasida ommaviy, guruhli va individual ta’lim 
shakllarini birlashtirish imkoniyati uning rad etib bo’lmaydigan ustunligi 
hisoblanadi. 
Dars bevosita o’qituvchi rahbarligida aniq belgilangan vaqt davomida 
muayyan o’quvchilar guruhi bilan olib boriladigan ta’lim jarayonining asosiy shakli 
sanaladi. Darsda har bir o’quvchi xususiyatlarini hisobga olish, barcha 
o’quvchilarning mashg’ulot jarayonida o’rganilayotgan fan asoslarini egallab 
olishlari, ularning idrok etish qobiliyatlari va ma’naviy-axloqiy sifatlarini 
tarbiyalash hamda rivojlantirish uchun qulay sharoitlarni yaratiladi. 
Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega, 
chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har biri 
xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o’rganilayotgan fan asoslarini 
bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki o’z 
xususiyatini ham aks ettiradi). 
Darsning tuzilishi oddiy va ancha murakkab bo’lishi mumkin. Bu o’quv 
materialining mazmuni, darsning didaktik maqsadi, o’quvchilar va jamoa sifatida 
sinfning xususiyatlariga bog’liq.. 
Zamonaviy didaktikada dars quyidagi turlari ajratib ko’rsatilgan: 
 
 
ilmiybaza.uz Dars - ta’limni tashkil etish asosiy shakli. Dars ta’lim jarayonining yaxlitligi nuqtai nazaridan ta’limning asosiy tashkiliy usuli hisoblanadi. Unda sinf-dars tizimining xususiyatlari aks etadi, unda o’quvchilarni ommaviy qamrab olish, tashkiliy tartib va o’quv ishlarining muntazamligi ta’minlanadi. Dars iqtisodiy jihatdan foydalidir. O’quvchilar hamda sinf jamoasining individual xususiyatlarini bilishi o’qituvchi uchun har bir o’quvchi faoliyatiga rag’batlantiruvchi ta’sir ko’rsatishga imkon beradi. Dars doirasida ommaviy, guruhli va individual ta’lim shakllarini birlashtirish imkoniyati uning rad etib bo’lmaydigan ustunligi hisoblanadi. Dars bevosita o’qituvchi rahbarligida aniq belgilangan vaqt davomida muayyan o’quvchilar guruhi bilan olib boriladigan ta’lim jarayonining asosiy shakli sanaladi. Darsda har bir o’quvchi xususiyatlarini hisobga olish, barcha o’quvchilarning mashg’ulot jarayonida o’rganilayotgan fan asoslarini egallab olishlari, ularning idrok etish qobiliyatlari va ma’naviy-axloqiy sifatlarini tarbiyalash hamda rivojlantirish uchun qulay sharoitlarni yaratiladi. Dars ta’limning boshqa shakllaridan farq qiluvchi o’ziga xos belgilarga ega, chunonchi: o’quvchilarning doimiy guruhi, o’quvchilar faoliyatiga ularning har biri xususiyatlarini hisobga olish bilan rahbarlik qilish, o’rganilayotgan fan asoslarini bevosita darsda egallab olish (bu belgilari darsning faqat mazmunini emas, balki o’z xususiyatini ham aks ettiradi). Darsning tuzilishi oddiy va ancha murakkab bo’lishi mumkin. Bu o’quv materialining mazmuni, darsning didaktik maqsadi, o’quvchilar va jamoa sifatida sinfning xususiyatlariga bog’liq.. Zamonaviy didaktikada dars quyidagi turlari ajratib ko’rsatilgan: ilmiybaza.uz 
 
 aralash darslar; 
 yangi ma’lumotlar, aniq hodisalar bilan tanishish bo’yicha yoki 
umumlashtirishlarni anglab yetish va o’zlashtirish maqsadiga ega darslar; 
 bilimlarini mustahkamlash va takrorlash darslari; 
 o’rganilganlarni umumlashtirish va tizimlashtirish asosiy maqsadiga ega 
darslar; 
 malaka va ko’nikmalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari; 
 bilimlarni tekshirish va tekshirish ishlarini o’rganish darsi; 
 o’z tuzilishi bo’yicha oddiy bo’lgan, ya’ni bitta asosiy didaktik maqsadga ega 
bo’lgan dars turlari (o’rta va katta sinflarda qo’llash uchun mos keladi). 
Boshlang’ich sinflarda o’quvchilar yoshlarini hisobga olib o’quv ishlari turli 
xillaridan foydalanishga, yangi bilimlarni berishni avval ilgari o’rganilganni 
mustahkamlash, takrorlash bilan birga olib borishga to’g’ri keladi. Hatto tekshirish 
darslari ham bu yerda ko’pincha ishlar boshqa turlarini o’z ichiga oladi: materialni 
og’zaki yetkazish. qiziharli hikoyani o’qish. Darsning aynan mana shu turi aralash 
(kombinatsiyalashgan), yoki murakkab tuzilishli deb ataladi. Kombinatsiyalashgan 
darsning taxminiy tuzilishi: uy vazifalarini tekshirish va o’quvchilar bilan savol-
javob, yangi materialni o’rganish, o’zlashtirishini dastlabki tekshirish, mashq 
misollari davomida yangi bilimlarini mustahkamlash, ilgari o’rganilganlarni suhbat 
ko’rinishida takrorlash, o’quvchilar bilimlarini tekshirish va baholash, uyga vazifa 
berish. 
O’quvchilarning yangi materiallar bilan tanishish darsi yoki yangi bilimlarni 
berish (o’rganish) darsi nisbatan keng doiradagi savollarni o’z ichiga olgan va uni 
o’rganishga ko’p vaqtini talab qiluvchi, o’quvchilarga tanish bo’lmagan yangi 
material uning mazmuni bo’lgan ta’lim jarayoni. Bunday darslarda uning mazmuni, 
aniq maqsadi va o’quvchilarning mustaqil ish bajarishga tayyorgarliklariga harab 
ba’zi hollarda yangi materialni o’zi bayon etadi. Boshqa hollarda esa – o’qituvchi 
rahbarligi ostida o’quvchilarning mustaqil ishlari olib boriladi, uchinchi holda – 
unisi ham bunisidan ham foydalaniladi. YAngi material bilan tanishish darsining 
ilmiybaza.uz  aralash darslar;  yangi ma’lumotlar, aniq hodisalar bilan tanishish bo’yicha yoki umumlashtirishlarni anglab yetish va o’zlashtirish maqsadiga ega darslar;  bilimlarini mustahkamlash va takrorlash darslari;  o’rganilganlarni umumlashtirish va tizimlashtirish asosiy maqsadiga ega darslar;  malaka va ko’nikmalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari;  bilimlarni tekshirish va tekshirish ishlarini o’rganish darsi;  o’z tuzilishi bo’yicha oddiy bo’lgan, ya’ni bitta asosiy didaktik maqsadga ega bo’lgan dars turlari (o’rta va katta sinflarda qo’llash uchun mos keladi). Boshlang’ich sinflarda o’quvchilar yoshlarini hisobga olib o’quv ishlari turli xillaridan foydalanishga, yangi bilimlarni berishni avval ilgari o’rganilganni mustahkamlash, takrorlash bilan birga olib borishga to’g’ri keladi. Hatto tekshirish darslari ham bu yerda ko’pincha ishlar boshqa turlarini o’z ichiga oladi: materialni og’zaki yetkazish. qiziharli hikoyani o’qish. Darsning aynan mana shu turi aralash (kombinatsiyalashgan), yoki murakkab tuzilishli deb ataladi. Kombinatsiyalashgan darsning taxminiy tuzilishi: uy vazifalarini tekshirish va o’quvchilar bilan savol- javob, yangi materialni o’rganish, o’zlashtirishini dastlabki tekshirish, mashq misollari davomida yangi bilimlarini mustahkamlash, ilgari o’rganilganlarni suhbat ko’rinishida takrorlash, o’quvchilar bilimlarini tekshirish va baholash, uyga vazifa berish. O’quvchilarning yangi materiallar bilan tanishish darsi yoki yangi bilimlarni berish (o’rganish) darsi nisbatan keng doiradagi savollarni o’z ichiga olgan va uni o’rganishga ko’p vaqtini talab qiluvchi, o’quvchilarga tanish bo’lmagan yangi material uning mazmuni bo’lgan ta’lim jarayoni. Bunday darslarda uning mazmuni, aniq maqsadi va o’quvchilarning mustaqil ish bajarishga tayyorgarliklariga harab ba’zi hollarda yangi materialni o’zi bayon etadi. Boshqa hollarda esa – o’qituvchi rahbarligi ostida o’quvchilarning mustaqil ishlari olib boriladi, uchinchi holda – unisi ham bunisidan ham foydalaniladi. YAngi material bilan tanishish darsining ilmiybaza.uz 
 
tuzilishi: yangi materialni o’rganish uchun asos bo’lgan avvalgi materialni 
takrorlash. o’qituvchining yangi materialni va darslik bilan ishlashni tushuntirishi, 
bilimlarni tushunishlarini tekshirish va dastlabki mustahkamlash, uyga vazifa berish. 
Bilimlarni mustaxkamlash vositalari 
Bilimlarni mustahkamlash darslarida o’quv ishining asosiy mazmuni ilgari 
o’zlashtirilgan bilimlarni mustahkam o’zlashtirish maqsadida ularni ikkinchi bor 
tushunib olish hisoblanadi. 
O’quvchilar o’z bilimlarini yangi manbalar bo’yicha anglab oladilar va 
chuqurlashtiradilar yoki ularga ma’lum bo’lgan qoidaga yangi masalalar yechadilar, 
ilgari olgan bilimlarini og’zaki va yozma takrorlaydilar yoki ilgari o’rganganlarini 
yanada chuqurroq va mustahkam o’zlashtirish maqsadida ulardan alohida masalalar 
bo’yicha axborot beradilar. Tuzilishi bo’yicha bunday darslar quyidagi 
bosqichlardan o’tishni ko’zda tutadi: uy vazifasini tekshirish, og’zaki va yozma 
mashqlarni bajarish, topshiriqni bajarishni tekshirish, uyga vazifa berish. 
Ko’nikma va malakalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari bilimlarni 
mustahkamlash darslari bilan bog’liqdir. Bu jarayon bir necha maxsus darslar 
jarayonida amalga oshiriladi. Boshqa darslarda yangi mavzularni o’rganishda 
davom ettiriladi. SHu bilan birga avvaliga mashqni bajarish ishlari bolalar 
tomonidan o’qituvchi yordamida va ular topshiriqni qanday tushunganlarini daslab 
jiddiy tekshirish bilan bajarilsa, keyinchalik esa qayerda qanday qoida qo’llanilishini 
o’quvchilarning o’zlari belgilaydilar. Ular turli vaziyatlarda malaka va 
ko’nikmalarini qo’llash, shu jumladan, hayotiy amaliyotida qo’llashni o’zlashtirib 
olishlari kerak. 
Umumlashtiruvchi darslari (bilimlarini umumlashtirish va tizimlashtirishlar) 
ilgari o’tilgan materialdan eng muhim savollari qayta takrorlanadigan va 
tizimlashtiriladigan, o’quvchilar bilimlarida mavjud kamchiliklari to’ldiriladigan va 
o’rganilayotgan kursning muhim g’oyalari ochib beriladigan darslar hisoblanadi. 
Umumlashtiruvchi darslar mavzu, bo’lim va o’quv kurslarining yakunida 
ilmiybaza.uz tuzilishi: yangi materialni o’rganish uchun asos bo’lgan avvalgi materialni takrorlash. o’qituvchining yangi materialni va darslik bilan ishlashni tushuntirishi, bilimlarni tushunishlarini tekshirish va dastlabki mustahkamlash, uyga vazifa berish. Bilimlarni mustaxkamlash vositalari Bilimlarni mustahkamlash darslarida o’quv ishining asosiy mazmuni ilgari o’zlashtirilgan bilimlarni mustahkam o’zlashtirish maqsadida ularni ikkinchi bor tushunib olish hisoblanadi. O’quvchilar o’z bilimlarini yangi manbalar bo’yicha anglab oladilar va chuqurlashtiradilar yoki ularga ma’lum bo’lgan qoidaga yangi masalalar yechadilar, ilgari olgan bilimlarini og’zaki va yozma takrorlaydilar yoki ilgari o’rganganlarini yanada chuqurroq va mustahkam o’zlashtirish maqsadida ulardan alohida masalalar bo’yicha axborot beradilar. Tuzilishi bo’yicha bunday darslar quyidagi bosqichlardan o’tishni ko’zda tutadi: uy vazifasini tekshirish, og’zaki va yozma mashqlarni bajarish, topshiriqni bajarishni tekshirish, uyga vazifa berish. Ko’nikma va malakalarni ishlab chiqish va mustahkamlash darslari bilimlarni mustahkamlash darslari bilan bog’liqdir. Bu jarayon bir necha maxsus darslar jarayonida amalga oshiriladi. Boshqa darslarda yangi mavzularni o’rganishda davom ettiriladi. SHu bilan birga avvaliga mashqni bajarish ishlari bolalar tomonidan o’qituvchi yordamida va ular topshiriqni qanday tushunganlarini daslab jiddiy tekshirish bilan bajarilsa, keyinchalik esa qayerda qanday qoida qo’llanilishini o’quvchilarning o’zlari belgilaydilar. Ular turli vaziyatlarda malaka va ko’nikmalarini qo’llash, shu jumladan, hayotiy amaliyotida qo’llashni o’zlashtirib olishlari kerak. Umumlashtiruvchi darslari (bilimlarini umumlashtirish va tizimlashtirishlar) ilgari o’tilgan materialdan eng muhim savollari qayta takrorlanadigan va tizimlashtiriladigan, o’quvchilar bilimlarida mavjud kamchiliklari to’ldiriladigan va o’rganilayotgan kursning muhim g’oyalari ochib beriladigan darslar hisoblanadi. Umumlashtiruvchi darslar mavzu, bo’lim va o’quv kurslarining yakunida ilmiybaza.uz 
 
o’tkaziladi. Kirish va yakunlash darsning tarkibiy elementi hisoblanadi. Takrorlash 
va umumlashtirishning o’zi hikoya, qisqacha xabarlar, darslikni o’qib berish yoki 
o’qituvchining o’quvchilar bilan suhbatlashishi shaklida o’tkazilishi mumkin. 
Tekshirish (nazorat) darslari o’qituvchiga o’quvchilarning ma’lum sohadagi 
bilim, malaka va ko’nikmalari shakllanganlik darajasi, o’quv materialini 
egallashdagi kamchiliklarni aniqlash, shuningdek, navbatdagi topshiriqlarning 
bajarish yo’llarini belgilab olishga yordam beradi. Tekshirish darslari o’quvchidan 
ushbu mavzu bo’yicha uning hamma bilim, ko’nikma va malakalarini qo’llashini 
talab etadi. Tekshirish og’zaki hamda yozma shaklda ham amalga oshirilishi 
mumkin. 
Yuqorida ifodalangan hamma darslarning majburiy elementi tashkiliy va 
yakuniy bosqich hisoblanadi. Tashkiliy bosqich maqsadlarni qo’yish va ularni 
o’quvchilar tomonidan qabul qilish sharoitlari ta’minlash, ish sharoitini yaratish, 
o’quv faoliyati motivlarini dolzarblashtirish va materialni idrok etish, anglash, eslab 
qolish yuzasidan beriladigan ko’rsatmalarni shakllantirishni ko’zda tutadi. Darsga 
yakun yasash bosqichida maqsadlarga erishish qayd etiladi, ularga erishishda barcha 
yoki yakka o’quvchilarning alohida ishtiroki belgilanadi, ishlari baholanadi va 
istiqbollari belgilanadi. 
Ta’limning tashkiliy shakli sifatida dars dinamik hodisadir. U pedagogik 
jarayonning yaxlitligini ta’minlaydi va ta’limiy-tarbiyaviy-rivojlantirish vazifalarini 
ijobiy yechimini topishga imkon beradi. 
Dars rivojlanishining asosiy tendentsiyalari darsga bo’lgan talablarda o’zining aniq 
ifodasini topadi. 
Zamonaviy darslar quyidagi talablarga javob bera olishi lozim: 
 fanning ilg’or yutuqlari, pedagogik texnologiyalardan foydalanish, darsni 
o’quv-tarbiyaviy jarayon qonuniyatlari asosida tashkil etish; 
ilmiybaza.uz o’tkaziladi. Kirish va yakunlash darsning tarkibiy elementi hisoblanadi. Takrorlash va umumlashtirishning o’zi hikoya, qisqacha xabarlar, darslikni o’qib berish yoki o’qituvchining o’quvchilar bilan suhbatlashishi shaklida o’tkazilishi mumkin. Tekshirish (nazorat) darslari o’qituvchiga o’quvchilarning ma’lum sohadagi bilim, malaka va ko’nikmalari shakllanganlik darajasi, o’quv materialini egallashdagi kamchiliklarni aniqlash, shuningdek, navbatdagi topshiriqlarning bajarish yo’llarini belgilab olishga yordam beradi. Tekshirish darslari o’quvchidan ushbu mavzu bo’yicha uning hamma bilim, ko’nikma va malakalarini qo’llashini talab etadi. Tekshirish og’zaki hamda yozma shaklda ham amalga oshirilishi mumkin. Yuqorida ifodalangan hamma darslarning majburiy elementi tashkiliy va yakuniy bosqich hisoblanadi. Tashkiliy bosqich maqsadlarni qo’yish va ularni o’quvchilar tomonidan qabul qilish sharoitlari ta’minlash, ish sharoitini yaratish, o’quv faoliyati motivlarini dolzarblashtirish va materialni idrok etish, anglash, eslab qolish yuzasidan beriladigan ko’rsatmalarni shakllantirishni ko’zda tutadi. Darsga yakun yasash bosqichida maqsadlarga erishish qayd etiladi, ularga erishishda barcha yoki yakka o’quvchilarning alohida ishtiroki belgilanadi, ishlari baholanadi va istiqbollari belgilanadi. Ta’limning tashkiliy shakli sifatida dars dinamik hodisadir. U pedagogik jarayonning yaxlitligini ta’minlaydi va ta’limiy-tarbiyaviy-rivojlantirish vazifalarini ijobiy yechimini topishga imkon beradi. Dars rivojlanishining asosiy tendentsiyalari darsga bo’lgan talablarda o’zining aniq ifodasini topadi. Zamonaviy darslar quyidagi talablarga javob bera olishi lozim:  fanning ilg’or yutuqlari, pedagogik texnologiyalardan foydalanish, darsni o’quv-tarbiyaviy jarayon qonuniyatlari asosida tashkil etish; ilmiybaza.uz 
 
 darsda barcha didaktik tamoyil va qoidalarning optimal nisbatlarini 
ta’minlash; 
 o’quvchilarning qiziqishlari, layoqati va talablarini hisobga olish asosida ular 
tomonidan bilimlarning puxta o’zlashtirilishi uchun zarur sharoitlarni 
yaratish; 
 o’quvchilar anglab yetadigan fanlararo bog’liqliklarni o’rnatish; 
 ilgari o’rganilgan bilim va malakalari, shuningdek, o’quvchilarning 
rivojlanish darajasiga tayanish; 
 shaxsning har tomonlama rivojlantirishni motivatsiyalash va faollashtirish; 
 o’quv-tarbiyaviy 
faoliyat 
barcha 
bosqichlarining 
mantiqiyligi 
va 
emotsionalligi; 
 pedagogik vositalardan samarali foydalanish; 
 zarur bilim, ko’nikma va malakalar, fikrlash va faoliyat ratsional usullarini 
shakllantirish; 
 mavjud bilimlarni doimo boyitib borish ehtiyojini yuzaga keltirish; 
 har bir darsni puxta loyihalashtirish, rejalashtirish, tashhis va taxmin qilish. 
Har bir dars quyidagi uchta asosiy maqsadga erishishga yo’naltiriladi: o’qitish, 
tarbiyalash, rivojlantirish. Ana shularni hisobga olib darsga umumiy talablar 
didaktik, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi talablarda aniq ifodalanadi. 
Didaktik (yoki ta’lim)iy talablarga har bir darsning ta’lim vazifalarini aniq belgilash, 
darsni axborotlar bilan boyitish, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni hisobga olish bilan 
mazmunini optimallashtirish, idrok etish eng yangi texnologiyalarini kiritish, turli 
xildagi shakli, metodlari va ko’rinishlaridan mos ravishda foydalanish, dars 
tuzilishini shakllantirishga ijodiy yondoshish, jamoaviy faoliyat usullari bilan birga 
o’quvchilar mustaqil faoliyatlarini turli shakllaridan birga foydalanish, operativ 
qayta aloqani ta’minlash, amaliy nazorat va boshharuvni amalga oshirish, ilmiy 
mo’ljal va darsni mahorat bilan o’tkazishni ta’minlash kabilar kiradi. 
Darsga nisbatan qo’yilavdigan tarbiyaviy talablar o’quv materialining tarbiyaviy 
imkoniyatlarini aniqlash, darsdagi faoliyat, aniq erishilishi mumkin bo’lgan 
ilmiybaza.uz  darsda barcha didaktik tamoyil va qoidalarning optimal nisbatlarini ta’minlash;  o’quvchilarning qiziqishlari, layoqati va talablarini hisobga olish asosida ular tomonidan bilimlarning puxta o’zlashtirilishi uchun zarur sharoitlarni yaratish;  o’quvchilar anglab yetadigan fanlararo bog’liqliklarni o’rnatish;  ilgari o’rganilgan bilim va malakalari, shuningdek, o’quvchilarning rivojlanish darajasiga tayanish;  shaxsning har tomonlama rivojlantirishni motivatsiyalash va faollashtirish;  o’quv-tarbiyaviy faoliyat barcha bosqichlarining mantiqiyligi va emotsionalligi;  pedagogik vositalardan samarali foydalanish;  zarur bilim, ko’nikma va malakalar, fikrlash va faoliyat ratsional usullarini shakllantirish;  mavjud bilimlarni doimo boyitib borish ehtiyojini yuzaga keltirish;  har bir darsni puxta loyihalashtirish, rejalashtirish, tashhis va taxmin qilish. Har bir dars quyidagi uchta asosiy maqsadga erishishga yo’naltiriladi: o’qitish, tarbiyalash, rivojlantirish. Ana shularni hisobga olib darsga umumiy talablar didaktik, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi talablarda aniq ifodalanadi. Didaktik (yoki ta’lim)iy talablarga har bir darsning ta’lim vazifalarini aniq belgilash, darsni axborotlar bilan boyitish, ijtimoiy va shaxsiy ehtiyojlarni hisobga olish bilan mazmunini optimallashtirish, idrok etish eng yangi texnologiyalarini kiritish, turli xildagi shakli, metodlari va ko’rinishlaridan mos ravishda foydalanish, dars tuzilishini shakllantirishga ijodiy yondoshish, jamoaviy faoliyat usullari bilan birga o’quvchilar mustaqil faoliyatlarini turli shakllaridan birga foydalanish, operativ qayta aloqani ta’minlash, amaliy nazorat va boshharuvni amalga oshirish, ilmiy mo’ljal va darsni mahorat bilan o’tkazishni ta’minlash kabilar kiradi. Darsga nisbatan qo’yilavdigan tarbiyaviy talablar o’quv materialining tarbiyaviy imkoniyatlarini aniqlash, darsdagi faoliyat, aniq erishilishi mumkin bo’lgan ilmiybaza.uz 
 
tarbiyaviy maqsadlarni shakllantirish va qo’yish, faqat o’quv ishlari maqsadlari va 
mazmunidan tabiiy ravishda kelib chiqadigan tarbiyaviy masalalarni belgilash, 
o’quvchilarni umuminsoniy qadriyatlarda tarbiyalash, hayotiy muhim sifatlar 
(tirishqoqlik, tartiblilik, mas’uliyatlilik, intizomlilik, mustaqillik, ish bajarishga 
qobiliyatlilik, e’tiborlilik, halollik va boshqalar)ni shakllantirish, o’quvchilarga 
diqqat-e’tiborli munosabatda bo’lib, pedagogik odob talablariga amal qilish, 
o’quvchilar bilan hamkorlik va ularning muvaffaqiyat qozonishlaridan manfaatdor 
bo’lishdan iborat. 
Barcha darslarda doim amalga oshirilib boriladigan rivojlantiruvchi talablarga 
o’quvchilarda 
o’quv-o’rganish 
faoliyati 
ijobiy 
sifatlari, 
qiziqish, 
ijodiy 
tashabbuskorlik va faollik shakllantirish hamda rivojlantirish, o’quvchilarning idrok 
etish imkoniyatlari darajasini o’rganish, hisobga olish, “rivojlanishning yaqin 
zonasini loyihalashtirish”, “o’zib ketish” darajasidagi o’quv mashg’ulotlarini tashkil 
etish, rivojlanishidagi yangi o’zgarishlarni rag’batlantirish, o’quvchilarning 
intellektual, emotsional, ijtimoiy rivojlanishlaridagi «sakrash»larni oldindan ko’ra 
bilish, boshlanayotgan o’zgarishlarni hisobga olish asosida o’quv mashg’ulotlarini 
operativ qayta qurish kabilar kiradi. 
Nostandart darslar. XX asr 70-yillari o’rtalarida milliy maktablarda o’quvchilarning 
mashg’ulotlarga qiziqishlarining pasayish xavfi aniqlandi. Muammoni bartaraf etish 
maqsadida nostandart darslarning tashkil etilishiga alohida e’tibor haratildi. 
Nostandart dars an’anaviy tuzilishdagi improvizatsion o’quv mashg’ulotidir. 
Pedagogik adabiyotlarni tahlil qilish nostandart darslarning o’nlab turlari 
mavjudligini ko’rsatdi. Ular orasida “berilish” darsi, amaliy o’yinlar, matbuot 
konferentsiyalari, ijodiy hisobotlar, musobaqalar, KVN turidagi o’yinlar, tanlov, 
teatrlashtirilgan darslar, binar, kompyuterli darslar, fantaziyalar, “sudlar”, haqiqatni 
izlash, “paradokslar”, auktsionlar, dialoglar va boshqalar ko’zga tashlanadi. 
ilmiybaza.uz tarbiyaviy maqsadlarni shakllantirish va qo’yish, faqat o’quv ishlari maqsadlari va mazmunidan tabiiy ravishda kelib chiqadigan tarbiyaviy masalalarni belgilash, o’quvchilarni umuminsoniy qadriyatlarda tarbiyalash, hayotiy muhim sifatlar (tirishqoqlik, tartiblilik, mas’uliyatlilik, intizomlilik, mustaqillik, ish bajarishga qobiliyatlilik, e’tiborlilik, halollik va boshqalar)ni shakllantirish, o’quvchilarga diqqat-e’tiborli munosabatda bo’lib, pedagogik odob talablariga amal qilish, o’quvchilar bilan hamkorlik va ularning muvaffaqiyat qozonishlaridan manfaatdor bo’lishdan iborat. Barcha darslarda doim amalga oshirilib boriladigan rivojlantiruvchi talablarga o’quvchilarda o’quv-o’rganish faoliyati ijobiy sifatlari, qiziqish, ijodiy tashabbuskorlik va faollik shakllantirish hamda rivojlantirish, o’quvchilarning idrok etish imkoniyatlari darajasini o’rganish, hisobga olish, “rivojlanishning yaqin zonasini loyihalashtirish”, “o’zib ketish” darajasidagi o’quv mashg’ulotlarini tashkil etish, rivojlanishidagi yangi o’zgarishlarni rag’batlantirish, o’quvchilarning intellektual, emotsional, ijtimoiy rivojlanishlaridagi «sakrash»larni oldindan ko’ra bilish, boshlanayotgan o’zgarishlarni hisobga olish asosida o’quv mashg’ulotlarini operativ qayta qurish kabilar kiradi. Nostandart darslar. XX asr 70-yillari o’rtalarida milliy maktablarda o’quvchilarning mashg’ulotlarga qiziqishlarining pasayish xavfi aniqlandi. Muammoni bartaraf etish maqsadida nostandart darslarning tashkil etilishiga alohida e’tibor haratildi. Nostandart dars an’anaviy tuzilishdagi improvizatsion o’quv mashg’ulotidir. Pedagogik adabiyotlarni tahlil qilish nostandart darslarning o’nlab turlari mavjudligini ko’rsatdi. Ular orasida “berilish” darsi, amaliy o’yinlar, matbuot konferentsiyalari, ijodiy hisobotlar, musobaqalar, KVN turidagi o’yinlar, tanlov, teatrlashtirilgan darslar, binar, kompyuterli darslar, fantaziyalar, “sudlar”, haqiqatni izlash, “paradokslar”, auktsionlar, dialoglar va boshqalar ko’zga tashlanadi.