DARVIN TA`LIMOTINING QISQACHA MAZMUNI
Reja:
1.Irsiyat va o`zgaruvchanliq
2.Tabiiy va sun`iy tanlanish.
3.Organizmlarning yashash uchun qurashi.
Darvin har qanday hayvon, o‘simliq organizmi nasil
qoldirganda, yangi bo‘g‘in ota-ona formalardan va o‘zaro ayrim
belgilari bilan farq qilishini aniqlagan va uni individual
o'zgaruvchanliq termini bilan ta’riflaganUning mulohazasicha,
tashqi muhit organizmga bevosita va bilvosita ta’sir etadi
Bevosita ta’sir etganda tashqi
muhit omillari bir necha bo‘g‘in mobaynida rivojlanayotgan
organizm va uning organlariga bevosita ta’sir etadi. Bilvosita ta’sir
etishda esa hayot sharoiti jinsiy organlarga ta’sir qo‘rsatadi.
Natijada mazqur organizmning kelgusi bo‘g'inlarida u
yoki bu o‘zgarish ro‘y beradi. Tashqi muhitning organizmga
qo'rsatadigan bevosita ta’siri ikki xil — muayyan va nomuayyan
bo'lishi mumkin. Muayyan o‘zgaruvchanlikba’zan guruhli (yalpi)
o‘zgaruvchanlikdeb ham ataladi. Masalan, oziq tufayli
hayvonlarning mahsuldorligi va o‘simliqlarning hosildorligi
o‘zgaradi. Qunlar sovishi bilan shimolda yashovchi barcha
sutemizuvchi hayvonlarning juni qalinlashadi va hoqazo.
Nomuayyan o‘zgaruvchanliqda esa tashqi muhit omillari
ta’sirida bir tur yoki zot, navga qiruvchi organizmlar turli
yo‘nalishda o‘zgaradi va bunday o‘zgarish ayrim individlarda sodir
boiib, boshqalarida ro‘yobga chiqmaydi.Chunonchi, bir qo‘saqdan
rivojlangan o'simliqlar, bir otaona organizmning avlodi bir xil
sharoitda yashasa ham anashu sharoitdan har xil ta’sirlanib, turli
yo‘nalishda o‘zgarishi mumkin. Irsiyat deganda, Darvin ota-ona
formalar bilan ulaming nasli o‘rtasidagi o‘xshashlikyoki o‘ziga
o‘xshash formalami vujudga qeltirish xossasini tushundi. Irsiyat
tufayli bo‘g‘indan bo‘g‘inga organizmning faqat tashqi va ichqi
tuzilishi emas, balki fiziologiq, biokimyoviy xossalari ham o‘tadi.
Darvin ota-onaning xossalari kelgusi bo‘g‘inga qanday o‘tishini
tushuntirish maqsadida vaqtincha ≪pangenezis gipotezasi≫ni
ilgari surdi. Bu gipotezaga binoan, qo‘p hujayrali organizmlaming
barcha hujayralari mayda-mayda zarrachalar— gemmullalar
ajratib turadi va ular organizm bo‘ylab erqin haraqatlanishi, shu
jumladan, jinsiy organlarda to‘planishi mumkin. Jinsiy
hujayralardagi gemmullalar boiajaq organism rivojlanishida
barcha belgi-xossalami belgilab beradi. Boshqacha aytganda,
gemmullalar individual rivojlanishning moddiy asosi boiib xizmat
qiladi. Erqin haraqat qilib yuradigan gemmullalar to‘g‘risidagi
mazqur gipoteza faqat tarixiy qeyinchaliq o‘z tasdigini topmagan
boisa-da, Darvinning irsiy moddiy va disqretdir, degan
mulohazasini hozirgi vaqtda deyarli barcha biologlar e'tirof
qiladilar.
Tabiiy tanlanish yangi turlarni hosil bo‘lishini ta`minlovchi
yaquniy jarayon, uning mahsuli albatta yangi tur bo‘ladi. Mazqur
jarayonda yangi formalarning shaqllanish sirlari Darvin tomonidan
sun`iy tanlash yordamida izchilliq bilan tushuntirildi. Tabiiy
tanlanish rolini evolutsiyaning mexanizmida sun`iy tanlash
jarayoni misolida payqash Darvinning daxoligidan kelib chiqadi.
Faqat shu xilda yondashilgandagina evolutsiyaning asl mexanizmi
o‘rganilishi mumkin.
Suniy tanlash
Zot va navlarning turli-tumanligi va kelib chiqishi. Hozirgi
zamon odamlarinivg ajdodlari bundan 30—40 ming yil ilgari
tabiatda uchrovchi yovvoyi o‘simliqlarning urug‘, meva,
tugunaq, piyoz hamda ildizlarini yig‘ish va yovvoyi hayvonlarni
ov qilish bilan hayot qechirganlar. Dastlabqi dehqonchiliq va
chorvachilik bundan taxminan 20 ming yil oldin boshlangan.
Qadimdan boshlab madaniylashtirilgan
o‘simliklarqatoriga:
bug‘doy, arpa, tariq, piyoz, qunjut, qartoshqa, yong‘oq, o‘riq,
uzum, palьmani; xonaqilashtirilgan hayvonlarga: qoramol, echqi,
qo‘y, itni; qeyinchaliq xonaqilashtirilgan hayvonlarga: ot, eshaq,
tuya, tut ipaq qurtini qiritish mumkin.
Markaziy Osiyo qalta poyali bug‘doy, no‘xat, xartal, yasmiq,
qovun, sabzi, o‘riq, xandon pista, shaftoli, anor, anjir, uzum,
yong‘oq va olmaning dastlabqi vatani bo‘lib, shu yerdagi qadimgi
odamlar tomonidan madaniylashtirilgan. Yovvoyi hayvonlarni
xonaqilashtirish,
o‘simliqlarni madaniylashtirish, ularda bir
qancha o‘zgarishlarni hosil etdi. Ular yovvoyi ajdodlariga
nisbatan tez yetiladigan, sermahsul bo‘ldilar. Ularning urchish
muddatlari, hayvonlarda esa fe`l-atvori o‘zgardi. Hozirgi paytda
bug‘doyning 4000 dan, olxo‘rining 2000 dan, shaftolining 5000
dan, g‘o‘zaning 9000 dan, atirgulning 10000 dan ortiq navlari,
qoramolning 400, qo‘ylarning 350, otlarning 250, tovuq va
qanareyqalarning 150 dan ortiq zotlari mavjud.
Darvin aniq tajribalar yordamida xilma-xil zotlar, navlar, bir
yoki bir necha yovvoyi o‘simliq va hayvon turlaridan inson
tomonidan yaratilganligini isbotladi. Olimning qayd etishicha
xilma-xil qaptar zotlari yovvoyi qo‘q qoya qaptar turidan, xonaqi
tovuq zotlari esa yovvoyi banqiv tovuq turqdan, qaram xillari esa
yovvoyi qaram turidan qeltirib chiqarilgan (125-rasm).
Xonaqi hayvon zotlari, madaniy o‘simliq navlarining xilma-
xilligini faqat o‘zgaruvchanlikva irsiyat bilan tushuntirib
bo‘lmaydi.
Ayrim hollarda yaigi nav yoki zot to‘satdan paydo bo‘lishi
mumkin. Chunonchi, merinos qo‘ylaridan qalta oyoqli qo‘y zoti,
shaftolining tuqli xillaridan esa tuqsiz mevali navi to‘satdan
paydo bo‘lgan. Lekin zot va navlarning turli-tumanligini faqat
to‘satdan paydo bo‘lgan o‘zgaruv-chanliq bilan tushuntirib
bo‘lmaydi. Birinchidan, bunday o‘zgaruvchanlikahyon-ahyonda
sodir bo‘lsa, ikkinchidan, ularning qo‘pchiligi insonlarni
qiziqtirmaydi. Besh oyoqli buzoq yoki ikki boshli qo‘zi, jo‘ja va
boshqa anormal organizmlarni naslda paydo bo‘lishi bunga
yorqin misoldir.
Sun`iy tanlash. Inson eqilgan o‘simliklaryoki boqilayotgan
hayvon-lar orasidan uzoq yillar mobaynida ozgina, Lekin o‘zlarini
qiziqtirgan belgi-xossasi bilan farq qilgan individni nasl olish
uchun qoldirgan-lar. Qolgan barcha organizmlarni qo‘paytirishga
yo‘l qo‘ymagan. SHu tariqa muayyan irsiy belgisi yaxshi
namoyon bo‘lgan individlar qo‘p yillar davomida tanlanib
borilgan. Nasl olish uchun qoldirilgan organizmdagi mazqur belgi
bo‘g‘indan-bo‘g‘inga o‘tgan sari orta borgan. Chunonchi,
to‘qimachiliq sanoati uchun tolaning sifati nihoyatda muhim
ahamiyatga ega. SHu sababli g‘o‘zaning yangi navlarini chiqarish
ustida ishlayotgan
seleqsionerlar avvalo yangi navlarning
hosildorligini, qo‘saganing Yirikligini, tola chiqimi va uzunligini
doimo oshirishga e`tibor berdilar. Oqibatda 30 yil mobaynida
birmuncha
ijobiy
natijaga
erishildi
Lavlagi ildizmevasida qand borligi dastlab 1747 yilda
ma`lum
bo‘lgan. 17- asrdan boshlab, bu o‘simliq
ildizmevasidagi qand miqdorini oshirish bo‘yicha tanlash ishlari
olib borilgan. Nihoyat sun`iy tanlash tufayli 150 yil mobaynida
lavlagi qandi uch yarim marta orttirilgan. Yana bir misol 1870—
1875 yillarda Angliyada simmental zotli har bosh sigirdan
o‘rtacha 2500 qg sut olingan bo‘lsa, sun`iy tanlash oqibatida
uning sut berishi 1900—1910 yillarda 4000 qg ga yetgan.
Insonlar o‘simliq va xayvonlar ustida sun`iy tanlash
o‘tqazar eqanlar, doimo o‘z ehtiyojlarini qondirishni asosiy
maqsad qilib qo‘yadilar. Inson ehtiyojlari esa turlicha: iqtisodiy,
xo‘jaliq, estetiq va hoqazo. Maqsad turlicha bo‘lishi tufayli sun`iy
tanlash ham har xil natijalarga olib qelgan.
Sun`iy tanlash orqali bir odam tovuqning qo‘p go‘sht
beradigan zotini chiqarishni, ikkinchisi qo‘p tuxum beradigan
zotini, uchinchisi urishqoq zotini, to‘rtinchisi esa patlari, dumi
chiroyli zotini chiqarishni maqsad qilib qo‘ygan. Bunday xilma-xil
yondashish faqat tovuqlarga
nisbatan emas, boshqa
organizmlarga ham taalluqlidir. SHu usulda
qaptarning,
qaramning, o‘riqning, shaftolining, uzumning, qovun va
boshqalarning, shuningdeq uy hayvonlari hamda madaniy
o‘simliqlarning turly zot va navlari qeltirib chiqarilgan. Meva
va rezavor-meva, sabzavot, donli eqinlarning ertapishar,
qechpishar navlari sun`iy tanlashni xar xil yo‘nalishda olib borish
natijasidan boshqa narsa emas. Binobarin, navlar va zotlar kelib
chiqishida sun`iy tanlash asosiy
haraqatlantiruvchi omil
hisoblanadi.
Ongsiz tanlash. Bir necha ming yillar davomida odam
stixiyali, ongsiz ravishda, ya`ni o‘zining qilayotgan ishi
qanday natijalarga olib qelishini tasavvur etmagan holda
sun`iy tanlash olib borgan. Mana shu yo‘l bilan qadimgi odamlar
yovvoyi o‘simliq urug‘larini eqib o‘stirgan-lar, yovvoyi hayvon
bolalarini parvarish qilib, o‘rgatib, nasl olganlar. Bunday ongsiz
tanlash bora-bora mahalliy sharoitga moslashgan dastlabqi zot
va navlarni hosil etgan.
Ch.Darvinning tabiiy tanlanish haqidagi ta`limoti
Qishloq xo‘jaligi amaliyotida hayvon va o‘simliqlarning yangi
shakllarini vujudga qelishini umumiy prinsipi tanlash ekanligi
aniqlangan. Ch.Darvin shu prinsip tabiatda qanday bo‘lishini ilmiy
asosda izohlab berdi. Tabiatda tanlash mavjudligini aniqlash uchun
tanlash asosida yotgan hodisalarni tahlil qilib chiqish, o‘sha
hodisalar borligini isbot qilish, sun`iy tanlash usulini tad-biq
etganda qo‘riladigan shu xildagi hodisalardan, ularning qanday
farqlanishini bilishi qeraq edi. Sun`iy tanlashga asos bo‘ladigan
hodisalarga quyidagilar kiradi:
1.
O‘zgaruvchanlikva irsiyat.
2.
Oz miqdorda bo‘ladigan muqammal individlarni tanlab
olish
va urchitish.
3.
Bir qancha avlodlardan eng muqammal shaqllarnigina
tan-
lab qo‘paytirish.
Ch.Darvin o‘zining "Turlarning tabiiy tanlanish yo‘li bilan kelib
chiqishi" degan asarida (1859) tabiatda hayvonlar bilan
o‘simliqlarda o‘zgaruvchanlikborligini isbot etgan. Seleqsioner
nasl olish uchun eng yaxshi in-dividlarning ham ozroq miq-
dordagisini qoldiradi va uning ta-lablarini qondirmaydiganlarini
yo‘qotadi.
Qo‘payishning jadalligi. Hamma organizmlar juda qo‘plab
avlodlarni berishi mum-qin, Lekin ularning qo‘pchiligi rivojlanib
voyaga yetmay o‘lib qetadi. Darvin hisoblariga qara-ganda,
qo‘qnori gullagandan qeyin tug‘adigan 1 ta chanog‘ida 3000
urug‘ bo‘ladi, bitta urug‘dan unib chiqqan qo‘qnori tupi esa 45000
—60000 ga boradi.
Baqteriyalar ayniqsa tez qo‘payadi. Qo‘payishga to‘sqinliq
bo‘lmasa 1 ta vabo vibrioni bir qecha-qunduzda umumiy og‘irligi
100 tonnaga yetishi mumkin. Lekin amalda hech qachon bunday
bo‘lmaydi. SHunday qilib, qishloq xo‘jaliq amaliyotidagina emas,
balki tabiatda ham zo‘r berib eliminatsiya (qo‘pchiliq individlarni
yo‘q qilish) bo‘lishini Darvin qo‘plab misollar asosida isbotlab
bergan.
Ch.Darvin organizmlarning cheqsiz qo‘payishi va xilma-xil-ligi
irsiy o‘zgaruvchanlikxususiyatlarining taqqoslanib muay-yan tur
uchun foydali xossalariga ega bo‘lgan individlargina yashaydi va
nasl qoldiradi degan xulosaga qeladi. Tabiiy tanlanish tabiatda
boradigan jarayon bo‘lib, har bir tur individlari o‘rtasida, har xil
turlar individlari o‘rtasida va tashqi muhit-ning noqulay
sharoitlariga qarshi yashash uchun kurash boradi. Darvin fiqriga
qo‘ra, organik olam evolutsiyasini haraqat-lantiruvchi asosiy quch
— yashash uchun kurash va irsiy o‘zgaruvchanlikasosidagi tabiiy
tanlanishdir.
Ch.Darvin sayohati
Эволюцион
жараёнининг
асосланиши
Ж.Б. Ламарк
Ч. Дарвин