DASTLABKI ILMIY TADQIQOT YOZISH (Ilmiy tadqiqotning tarkibiy qismlari, Kirish, asosiy qism, xulosa, adabiyotlar, perefraza (havola, iqtibos, sitata, abzats)

Yuklangan vaqt

2024-04-07

Yuklab olishlar soni

4

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

24,2 KB


 
 
 
 
DASTLABKI ILMIY TADQIQOT YOZISH 
 
 
 
REJA: 
1.Ilmiy tadqiqotning tarkibiy qismlari. 
2.Kirish, asosiy qism, xulosa, adabiyotlar, perefraza (havola, iqtibos, sitata, 
abzats) 
 
Tayanch so‘zar: perefraza (havola, iqtibos, sitata, abzats), alloma, 
mutafakkir, ijodkor, ulug‘, ajdod, tarix, ijod, meros, ma’naviyat, ma’rifat, xotira, 
asar, g‘azal, qomusiy,buyuk 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
DASTLABKI ILMIY TADQIQOT YOZISH REJA: 1.Ilmiy tadqiqotning tarkibiy qismlari. 2.Kirish, asosiy qism, xulosa, adabiyotlar, perefraza (havola, iqtibos, sitata, abzats) Tayanch so‘zar: perefraza (havola, iqtibos, sitata, abzats), alloma, mutafakkir, ijodkor, ulug‘, ajdod, tarix, ijod, meros, ma’naviyat, ma’rifat, xotira, asar, g‘azal, qomusiy,buyuk  
Mavzuning qisqacha bayoni 
 
Dastlabki ilmiy tadqiqot haqida ma’lumot 
Kirishning samaradorligi maqsadni va ma’lumotning qo‘llanilish ko‘lamini 
kitobxonga tushuntiradi. Xulosa sarlavhada berilgan ixtiyoriy savolga javobni va 
asosiy punktlarning yakunini o‘zida aks ettirishi lozim. O‘qish faoliyatida, odatda, 
kirish ham, xulosa ham, asosiy qismdan so‘ng yoziladi. 
Kirish va asosiy qism 
Kirish, odatda, vazifaning umumiy hajmining 10%ini tashkil qiladi. Shu 
sababli, 2000 ta so‘zdan iborat esselarda kirish 200 ta so‘zdan iborat bo‘lishi lozim. 
Kirishga aniq bir na’muna mavjud emas, chunki ko‘p narsa siz olib 
borayotgan va davom etayotgan ishning turiga bog‘liq. Lekin quyidagilar uning 
umumiy xususiyati: 
a) Kerak bo‘lsa kalit so‘zlar ta’rifining berilishi. 
b) Kerak bo‘ladigan axborot. 
c) Bu mavzu haqidagi boshqa mualliflarning ishlaridan namuna. 
d) Ishning maqsad va vazifalari. 
e) Sizning tadqiqot uslubingiz. 
f) Siz tomoningizdan belgilanadigan biror-bir chegaralar. 
g) Ishingizning rejasi. 
Esselarni boshlash, asosan, imtihonlarda juda qiyin bo‘ladi, ikkilanish esa 
qimmatli vaqtiningizni behuda sarflanishiga sabab bo‘ladi. Birinchi gaplar umumiy 
bo‘lishi lozim, ammo kitobxonning mavzuga diqqatini qaratishi uchun noaniqroq 
bo‘lishi lozim. 
O‘rganish bilimlarga asoslangan zamonaviy iqtisodiyotning muhim ajralmas 
qismi hisoblanadi. Hisoblash mashinalari va texnologiyaning taraqqiyoti 
natijasida, internet bilimlar almashishning muhim vositasiga aylandi. 
Mavzuning qisqacha bayoni Dastlabki ilmiy tadqiqot haqida ma’lumot Kirishning samaradorligi maqsadni va ma’lumotning qo‘llanilish ko‘lamini kitobxonga tushuntiradi. Xulosa sarlavhada berilgan ixtiyoriy savolga javobni va asosiy punktlarning yakunini o‘zida aks ettirishi lozim. O‘qish faoliyatida, odatda, kirish ham, xulosa ham, asosiy qismdan so‘ng yoziladi. Kirish va asosiy qism Kirish, odatda, vazifaning umumiy hajmining 10%ini tashkil qiladi. Shu sababli, 2000 ta so‘zdan iborat esselarda kirish 200 ta so‘zdan iborat bo‘lishi lozim. Kirishga aniq bir na’muna mavjud emas, chunki ko‘p narsa siz olib borayotgan va davom etayotgan ishning turiga bog‘liq. Lekin quyidagilar uning umumiy xususiyati: a) Kerak bo‘lsa kalit so‘zlar ta’rifining berilishi. b) Kerak bo‘ladigan axborot. c) Bu mavzu haqidagi boshqa mualliflarning ishlaridan namuna. d) Ishning maqsad va vazifalari. e) Sizning tadqiqot uslubingiz. f) Siz tomoningizdan belgilanadigan biror-bir chegaralar. g) Ishingizning rejasi. Esselarni boshlash, asosan, imtihonlarda juda qiyin bo‘ladi, ikkilanish esa qimmatli vaqtiningizni behuda sarflanishiga sabab bo‘ladi. Birinchi gaplar umumiy bo‘lishi lozim, ammo kitobxonning mavzuga diqqatini qaratishi uchun noaniqroq bo‘lishi lozim. O‘rganish bilimlarga asoslangan zamonaviy iqtisodiyotning muhim ajralmas qismi hisoblanadi. Hisoblash mashinalari va texnologiyaning taraqqiyoti natijasida, internet bilimlar almashishning muhim vositasiga aylandi. a) Uzun maqolalar alohida adabiyotlar sharhiga ega bo‘lgan bir paytda, qisqa 
esselar uchun bu mavzu haqida tanish bo‘lish muhim ahamiyat kasb etadi. Bu esa 
o‘z ishini oqlaydigan ilmiy tadqiqotlarda bo‘shliqlar yaratishi mumkin: 
Ko‘plab tadqiqodchilar (Veb va Kirstin, 2003; Honiga va boshqalar, 2006) 
sog‘liqni saqlash va biznesda elektron ta’limni baholashgan, ammo hozirgacha oliy 
ta’lim muassasalarida talabalarning bunday ta’lim tizimiga yetarlicha e’tibor 
berilmagan. 
b) Kitobxon siz nimani tushuntirmoqchiligingizni anglashi uchun o‘z 
tadqiqotingiz maqsadini aniq shakllantiring: 
Bu tadqiqotning maqsadi oliy ta’lim muassasalaridagi elektron ta’lim tizimi 
bo‘yicha o‘qiyotgan talabalarning tajribalarini o‘rganish edi. 
c) Uslub –  bu siz qo‘ygan maqsadga erishishni ko‘rsatuvchi jarayondir: 
Avvalo, bir necha tadqiqotlar olib borildi, keyin esa 200 ta talabaning elektron 
ta’lim tizimidagi tajribalarini o‘rganish uchun so‘rov o‘tkazildi. 
d) Siz esseingizning har bir aspekti bilan alohida ish ko‘ra olmaysiz, shuning 
uchun o‘z ishingizni chegaralashingiz lozim: 
Shu narsa aniqki, bu tadqiqot ma’lum bir chegaralar bilan cheklandi, asosan, 
talabani tanlash, bu farmatsevtika va qishloq xo‘jaligidagi talabalar bilan 
cheklangan. 
e) Kitobxonga sizning munozaralaringizni tushuntirish uchun ishingizning 
tarkibiy tuzilishini tushunishingiz lozim: 
Ish quyidagicha shakllangan. Birinchi bo‘lim, asosan, talabalarning tajribasi 
borasida chegaralarga e’tibor qaratilgan tadqiqotlarning tahlilini o‘z ichiga oladi. 
Ikkinchisi esa so‘rovning metodologiyasi bilan natijalarning tahlilini o‘zida 
mujassamlashtiradi va oxirgisi elektron ta’lim dasturlarini olib borishning 
oqibatlarini qamrab oladi. 
Barcha talabalarga ko‘chirmachilik (plagiat) ning ma’nosini tushunish va o‘z 
ishlarida buning oldini qanday olishni o‘rganish muhimdir. 
Talabalar duch keladigan asosiy qiyinchilik shundaki: 
a. Sitata berish orqali fanda eng muhim huquqlarni o‘qiganligini ko‘rsatish. 
a) Uzun maqolalar alohida adabiyotlar sharhiga ega bo‘lgan bir paytda, qisqa esselar uchun bu mavzu haqida tanish bo‘lish muhim ahamiyat kasb etadi. Bu esa o‘z ishini oqlaydigan ilmiy tadqiqotlarda bo‘shliqlar yaratishi mumkin: Ko‘plab tadqiqodchilar (Veb va Kirstin, 2003; Honiga va boshqalar, 2006) sog‘liqni saqlash va biznesda elektron ta’limni baholashgan, ammo hozirgacha oliy ta’lim muassasalarida talabalarning bunday ta’lim tizimiga yetarlicha e’tibor berilmagan. b) Kitobxon siz nimani tushuntirmoqchiligingizni anglashi uchun o‘z tadqiqotingiz maqsadini aniq shakllantiring: Bu tadqiqotning maqsadi oliy ta’lim muassasalaridagi elektron ta’lim tizimi bo‘yicha o‘qiyotgan talabalarning tajribalarini o‘rganish edi. c) Uslub – bu siz qo‘ygan maqsadga erishishni ko‘rsatuvchi jarayondir: Avvalo, bir necha tadqiqotlar olib borildi, keyin esa 200 ta talabaning elektron ta’lim tizimidagi tajribalarini o‘rganish uchun so‘rov o‘tkazildi. d) Siz esseingizning har bir aspekti bilan alohida ish ko‘ra olmaysiz, shuning uchun o‘z ishingizni chegaralashingiz lozim: Shu narsa aniqki, bu tadqiqot ma’lum bir chegaralar bilan cheklandi, asosan, talabani tanlash, bu farmatsevtika va qishloq xo‘jaligidagi talabalar bilan cheklangan. e) Kitobxonga sizning munozaralaringizni tushuntirish uchun ishingizning tarkibiy tuzilishini tushunishingiz lozim: Ish quyidagicha shakllangan. Birinchi bo‘lim, asosan, talabalarning tajribasi borasida chegaralarga e’tibor qaratilgan tadqiqotlarning tahlilini o‘z ichiga oladi. Ikkinchisi esa so‘rovning metodologiyasi bilan natijalarning tahlilini o‘zida mujassamlashtiradi va oxirgisi elektron ta’lim dasturlarini olib borishning oqibatlarini qamrab oladi. Barcha talabalarga ko‘chirmachilik (plagiat) ning ma’nosini tushunish va o‘z ishlarida buning oldini qanday olishni o‘rganish muhimdir. Talabalar duch keladigan asosiy qiyinchilik shundaki: a. Sitata berish orqali fanda eng muhim huquqlarni o‘qiganligini ko‘rsatish. b. Bu g‘oyalarni shaxsi fikri orqali bayon etish va o‘zining xulosalarini berish. 
Quyida nega talabalar ko‘chirmachilikdan qochishi kerakligiga bir necha 
sabablar berilgan: 
- akademik jamiyat qoidalarini tushunishini ko‘rsatish; 
- boshqalar ishini ko‘chirish rivojlanishga yordam bermasligi; 
- ko‘chirmachilik o‘qituvchi va kompyuter dasturlari orqali tezda aniqlanishi; 
 
- ko‘chirmachilik kursdan yiqilish va hatto oliy o‘quv yurtidan haydalishga 
olib kelishi mumkin. 
Agar siz kimningdir ishidan yordam olsangiz, uni ko‘rsatishingiz kerak, siz 
bundan to‘g‘ri foydalanib bajargansiz. Buni amalga oshirishning 2 xil yo‘li bor: 
 
- Qisqacha mazmun; 
(Smit zamonaviy davlatlar hokimyatni o‘z qo‘lida turli xil yo‘llar bilan ushlab 
turganini ta’kidlab o‘tdi. ) 
- Qo‘shtirnoq usuli. 
(Smitning fikricha, “Maqsad shuki davlat panada turishi emas, yangi 
hokimyat ko‘rinishlarini rivojlantirish”) 
Bu sitatalar asosiy matn oxiridagi quyidagi tavsilotlarni o‘z ichiga olgan 
havolalar ro‘yxatiga bog‘langan. 
Ko‘chirmachilik (plagiat) darajalari. Garchi ko‘chirmachilik asosan 
birovning ishini ko‘chirishni anglatsa ham, buni aniqlash har doim ham oson emas. 
1.Paragrafni 
ko‘chirish, 
ammo 
bir 
necha 
so‘zlarni 
o‘zgartirish va sitata berish; 
2.Sitatasiz web saytdan ko‘chirib 
olish; 
 
3.  Ikkita paragrafni kursdoshingizning essesidan sitatasiz 
ko‘chirish; 
4.Manba ko‘rsatib daftardan chizma olish; 
b. Bu g‘oyalarni shaxsi fikri orqali bayon etish va o‘zining xulosalarini berish. Quyida nega talabalar ko‘chirmachilikdan qochishi kerakligiga bir necha sabablar berilgan: - akademik jamiyat qoidalarini tushunishini ko‘rsatish; - boshqalar ishini ko‘chirish rivojlanishga yordam bermasligi; - ko‘chirmachilik o‘qituvchi va kompyuter dasturlari orqali tezda aniqlanishi; - ko‘chirmachilik kursdan yiqilish va hatto oliy o‘quv yurtidan haydalishga olib kelishi mumkin. Agar siz kimningdir ishidan yordam olsangiz, uni ko‘rsatishingiz kerak, siz bundan to‘g‘ri foydalanib bajargansiz. Buni amalga oshirishning 2 xil yo‘li bor: - Qisqacha mazmun; (Smit zamonaviy davlatlar hokimyatni o‘z qo‘lida turli xil yo‘llar bilan ushlab turganini ta’kidlab o‘tdi. ) - Qo‘shtirnoq usuli. (Smitning fikricha, “Maqsad shuki davlat panada turishi emas, yangi hokimyat ko‘rinishlarini rivojlantirish”) Bu sitatalar asosiy matn oxiridagi quyidagi tavsilotlarni o‘z ichiga olgan havolalar ro‘yxatiga bog‘langan. Ko‘chirmachilik (plagiat) darajalari. Garchi ko‘chirmachilik asosan birovning ishini ko‘chirishni anglatsa ham, buni aniqlash har doim ham oson emas. 1.Paragrafni ko‘chirish, ammo bir necha so‘zlarni o‘zgartirish va sitata berish; 2.Sitatasiz web saytdan ko‘chirib olish; 3. Ikkita paragrafni kursdoshingizning essesidan sitatasiz ko‘chirish; 4.Manba ko‘rsatib daftardan chizma olish; 5.Manbadan qisqacha manba olish, sitata berib, ammo 
qo‘shtirnoqdan foydalanish; 
6.Umumiy bilimlardan foydalanish; 
7.O‘zingiz oldin yozib, baholangan essedan paragraf olish; 
8.Shaxsiy tajriba natijalaridan foydalanish; 
9.Topikni guruhda muhokama qilish va ularning fikrini o‘z 
ishingizda qo‘llash; 
10.Ba’zi ma’lumotlarni qisqacha xulosasidan foydalanish, ammo 
muallif ismini xato yozish. 
 
Ko‘chirmachilikdan xulosalash orqali saqlanish. Qo‘shtirnoqlar oshib 
ketmasligi kerak, shuning uchun siz o‘zgalar ishini xulosalab o‘z ishingizda 
foydalanishni o‘rganishingiz kerak. Bu sizning matnni tushunishingizni isbotlaydi. 
Mavzu yuzasidan savol va topshiriqlar: 
 
1-tоpshiriq. Matnlarni o‘qing va tarixiy sanalarni qayd eting? 
Abu Rayhon Bеruniy 
Bu voqеaning bo‘lganiga ming yildan oshdi. Sakkiz-o‘n yoshli do‘mboqqina 
bola har kuni ertalab Amu sohili bo‘ylab aylanib yurar, har xil o‘t, giyoh va 
gullarni, shuningdеk, mеva, don, mayda toshlarni yig‘ishga oshiqardi. Kunlarning 
birida yiqqan giyohlarni ko‘tarib, mahallasidagi hamma taniydigan tabibga 
kеltirdi: “Bobo, bu o‘tlarning oti nеdur?” – dеb so‘radi. Tabib bobo jilmaydi, 
bolaning qiziqishidan xursand bo‘lib: “Barakalla, bo‘tam, qanday yaxshi ish 
qilibsan. Qara-ya, bular dorivor o‘tlar – giyohlar-ku”, – dеdi. Shu tariqa tabib bobo 
har xil giyohlar va donlarning nomini aytib bеrar va bolaning tabiatga qiziqishini 
yanada oshirar edi. 
Bu bolakay bo‘lajak olim Abu Rayhon Bеruniy edi. 
U 973- yil  4-sеntabrda Xorazmda tug‘ildi. Erta yеtim qolgan bo‘lsa ham 
yaxshi odamlarning qo‘lida tarbiyalandi.  Yoshligidanoq  ilm-fanga juda qiziqdi. 
Ayniqsa, matеmatika, astronomiya, gеografiya va tibbiyot fanlariga doir ko‘p 
5.Manbadan qisqacha manba olish, sitata berib, ammo qo‘shtirnoqdan foydalanish; 6.Umumiy bilimlardan foydalanish; 7.O‘zingiz oldin yozib, baholangan essedan paragraf olish; 8.Shaxsiy tajriba natijalaridan foydalanish; 9.Topikni guruhda muhokama qilish va ularning fikrini o‘z ishingizda qo‘llash; 10.Ba’zi ma’lumotlarni qisqacha xulosasidan foydalanish, ammo muallif ismini xato yozish. Ko‘chirmachilikdan xulosalash orqali saqlanish. Qo‘shtirnoqlar oshib ketmasligi kerak, shuning uchun siz o‘zgalar ishini xulosalab o‘z ishingizda foydalanishni o‘rganishingiz kerak. Bu sizning matnni tushunishingizni isbotlaydi. Mavzu yuzasidan savol va topshiriqlar: 1-tоpshiriq. Matnlarni o‘qing va tarixiy sanalarni qayd eting? Abu Rayhon Bеruniy Bu voqеaning bo‘lganiga ming yildan oshdi. Sakkiz-o‘n yoshli do‘mboqqina bola har kuni ertalab Amu sohili bo‘ylab aylanib yurar, har xil o‘t, giyoh va gullarni, shuningdеk, mеva, don, mayda toshlarni yig‘ishga oshiqardi. Kunlarning birida yiqqan giyohlarni ko‘tarib, mahallasidagi hamma taniydigan tabibga kеltirdi: “Bobo, bu o‘tlarning oti nеdur?” – dеb so‘radi. Tabib bobo jilmaydi, bolaning qiziqishidan xursand bo‘lib: “Barakalla, bo‘tam, qanday yaxshi ish qilibsan. Qara-ya, bular dorivor o‘tlar – giyohlar-ku”, – dеdi. Shu tariqa tabib bobo har xil giyohlar va donlarning nomini aytib bеrar va bolaning tabiatga qiziqishini yanada oshirar edi. Bu bolakay bo‘lajak olim Abu Rayhon Bеruniy edi. U 973- yil 4-sеntabrda Xorazmda tug‘ildi. Erta yеtim qolgan bo‘lsa ham yaxshi odamlarning qo‘lida tarbiyalandi. Yoshligidanoq ilm-fanga juda qiziqdi. Ayniqsa, matеmatika, astronomiya, gеografiya va tibbiyot fanlariga doir ko‘p kitoblarni o‘qib chiqdi. Qadimgi Xorazm tilini, turkiy, forsiy va arab tillarini  puxta 
o‘rganib oldi. Boshqa tillarni ham mashq qildi. 
So‘ngra o‘zi ham matеmatika va astronomiya, gеografiya va tarixdan kitoblar 
yoza boshladi. Yulduzlarni kuzatdi, daryo oqimini o‘lchadi. Qum ostida qolgan 
baliq suyaklarini topdi va o‘rgandi, tabiat sirlari bilan qiziqdi. Turli fanlar sohasida 
kuzatishlar olib borish maqsadida o‘zi ko‘pgina tajriba asboblarini ixtiro qildi. 
Asta-sеkin uning bilimdonligi va kashfiyotlari haqida olimlar o‘rtasida 
gapiriladigan bo‘ldi. 
Bеruniy  kamtar va odobli, haqgo‘y va olijanob inson bo‘lgan. 
Bеruniyning jahon fani oldidagi buyuk xizmatlari jamoatchilik tomonidan 
e’tirof etilgan. Uning yubilеylari tug‘ilgan shahri va boshqa ko‘pgina 
mamlakatlarda nishonlandi, O‘zbеkiston Rеspublikasi Fanlar akadеmiyasining 
Sharqshunoslik  instituti Bеruniy nomi bilan ataldi. Bеruniy nomidagi O‘zbеkiston 
Rеspublikasi Davlat mukofoti ta’sis etildi. 
Alisher Navoiy 
Buyuk shoir, mutafakkir, davlat arbobi Alisher Navoiy 1441-yilning 9-
fevralida Hirotda tug‘ilgan. U shoirtabiat oilada tarbiya oldi. Uning tog‘alari Mir 
Said Qobuliy va Muhammad Ali G‘aribiylar shoir edilar. Navoiy yoshligidanoq 
shoh farzandi Husayn Boyqaro bilan do‘stlashadi. 1469-yilda Husayn Boyqaro 
taxtga o‘tirgach, Navoiyni avval muhrdor, keyin esa vazir etib tayinlaydi. Navoiy 
bu katta mansablardan xalq manfaati, mamlakat obodonchiligi, madaniyat ravnaqi, 
adolat tantanasi uchun foydalanadi. Navoiy ko‘plab yosh iste’dodlarni tarbiyalab, 
ularga homiylik qiladi. Ayniqsa, tarixchi Xondamir, rassom Behzod, voiz 
Koshifiylar Navoiy homiyligida voyaga yetadilar. Tarixchi Xondamir Navoiy 32 
rabot, hovuz, 16 ko‘prik, bir qancha ariq, to‘g‘on, hammom, masjid-madrasalar 
qurdirgani haqida yozadi. 
Alisher Navoiy o‘zining 60 yillik hayoti davomida 1000-yilliklarga arzigulik 
xayrli ishlarni amalga oshirdi. Ulug‘ shoir Alisher Navoiy 1501-yilning 3-
yanvarida Hirot shahrida vafot qilgan. 
kitoblarni o‘qib chiqdi. Qadimgi Xorazm tilini, turkiy, forsiy va arab tillarini puxta o‘rganib oldi. Boshqa tillarni ham mashq qildi. So‘ngra o‘zi ham matеmatika va astronomiya, gеografiya va tarixdan kitoblar yoza boshladi. Yulduzlarni kuzatdi, daryo oqimini o‘lchadi. Qum ostida qolgan baliq suyaklarini topdi va o‘rgandi, tabiat sirlari bilan qiziqdi. Turli fanlar sohasida kuzatishlar olib borish maqsadida o‘zi ko‘pgina tajriba asboblarini ixtiro qildi. Asta-sеkin uning bilimdonligi va kashfiyotlari haqida olimlar o‘rtasida gapiriladigan bo‘ldi. Bеruniy kamtar va odobli, haqgo‘y va olijanob inson bo‘lgan. Bеruniyning jahon fani oldidagi buyuk xizmatlari jamoatchilik tomonidan e’tirof etilgan. Uning yubilеylari tug‘ilgan shahri va boshqa ko‘pgina mamlakatlarda nishonlandi, O‘zbеkiston Rеspublikasi Fanlar akadеmiyasining Sharqshunoslik instituti Bеruniy nomi bilan ataldi. Bеruniy nomidagi O‘zbеkiston Rеspublikasi Davlat mukofoti ta’sis etildi. Alisher Navoiy Buyuk shoir, mutafakkir, davlat arbobi Alisher Navoiy 1441-yilning 9- fevralida Hirotda tug‘ilgan. U shoirtabiat oilada tarbiya oldi. Uning tog‘alari Mir Said Qobuliy va Muhammad Ali G‘aribiylar shoir edilar. Navoiy yoshligidanoq shoh farzandi Husayn Boyqaro bilan do‘stlashadi. 1469-yilda Husayn Boyqaro taxtga o‘tirgach, Navoiyni avval muhrdor, keyin esa vazir etib tayinlaydi. Navoiy bu katta mansablardan xalq manfaati, mamlakat obodonchiligi, madaniyat ravnaqi, adolat tantanasi uchun foydalanadi. Navoiy ko‘plab yosh iste’dodlarni tarbiyalab, ularga homiylik qiladi. Ayniqsa, tarixchi Xondamir, rassom Behzod, voiz Koshifiylar Navoiy homiyligida voyaga yetadilar. Tarixchi Xondamir Navoiy 32 rabot, hovuz, 16 ko‘prik, bir qancha ariq, to‘g‘on, hammom, masjid-madrasalar qurdirgani haqida yozadi. Alisher Navoiy o‘zining 60 yillik hayoti davomida 1000-yilliklarga arzigulik xayrli ishlarni amalga oshirdi. Ulug‘ shoir Alisher Navoiy 1501-yilning 3- yanvarida Hirot shahrida vafot qilgan. Alisher Navoiyning yirik asarlari 
“Xamsa” asari 5 dostondan iborat: 
1. 
“Hayrat ul-abror” (“Yaxshi kishilarning hayratlanishi”) 
1. 
“Farhod va Shirin” 
1. 
“Layli va Majnun” 
1. 
“Sab’ai sayyor” (“Yetti sayyora”) 
1. 
“Saddi Iskandariy” (“Iskandar devori”) 
“Xazoyinul maoniy” (“Ma’nolar xazinasi”)devoni g‘azallar, ruboiylar, 
qit’alar, tuyuqlar, fardlar va dostonlardan iborat. 
“Lison ut-tayr” (“Qushlar tili”) va“Nasoim ul-muhabbat”falsafiy dostonlar 
bo‘lib, tasavvufga bag‘ishlangan. 
“Muhokamatul-lug‘atayin” (“Ikki til muhokamasi”) turkiy tilining 
afzalligini isbotlashga bag‘ishlangan prozaik asar. 
“Majolisun nafois” (“Nafislar majlisi”) Navoiy yashagan davrdagi shoir, 
yozuvchi, rassom, umuman, san’at va adabiyot vakillari haqidagi prozaik asar. 
Shuningdek, Navoiyning “Mezon ul-avzon”, Holoti Sayid Hasan Ardasher”, 
“Holoti Pahlavon Mahmud”, “Mufradot”, “Munshoot” kabi asarlari ham mavjud. 
 
Alisher Navoiyning yirik asarlari “Xamsa” asari 5 dostondan iborat: 1. “Hayrat ul-abror” (“Yaxshi kishilarning hayratlanishi”) 1. “Farhod va Shirin” 1. “Layli va Majnun” 1. “Sab’ai sayyor” (“Yetti sayyora”) 1. “Saddi Iskandariy” (“Iskandar devori”) “Xazoyinul maoniy” (“Ma’nolar xazinasi”)devoni g‘azallar, ruboiylar, qit’alar, tuyuqlar, fardlar va dostonlardan iborat. “Lison ut-tayr” (“Qushlar tili”) va“Nasoim ul-muhabbat”falsafiy dostonlar bo‘lib, tasavvufga bag‘ishlangan. “Muhokamatul-lug‘atayin” (“Ikki til muhokamasi”) turkiy tilining afzalligini isbotlashga bag‘ishlangan prozaik asar. “Majolisun nafois” (“Nafislar majlisi”) Navoiy yashagan davrdagi shoir, yozuvchi, rassom, umuman, san’at va adabiyot vakillari haqidagi prozaik asar. Shuningdek, Navoiyning “Mezon ul-avzon”, Holoti Sayid Hasan Ardasher”, “Holoti Pahlavon Mahmud”, “Mufradot”, “Munshoot” kabi asarlari ham mavjud.