DAVLAT BOSHQARUVI FAOLIYATINING MA’MURIY-HUQUQIY SHAKLLARI VA USULLARI
Yuklangan vaqt
2025-09-07
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
46
Faytl hajmi
70,9 KB
DAVLAT BOSHQARUVI FAOLIYATINING MA’MURIY-HUQUQIY
SHAKLLARI VA USULLARI
MAVZU DOIRASIDA KO'RIB CHIQILADIGAN ASOSIY MASALALAR:
1.Davlat boshqaruv faoliyatining shakllar tushunchasi va ahamiyati.
2.Davlat boshqaruv organlari faolyatiga boshqaruvining huquqiy va tashkiliy
shakllari .
3.Davlat boshqaruvi faolyatining maxsus shakllar.
4.Davlat boshqaruv faolyatida boshqaruvning ma’muriy –huquqiy shartnoma
shakllari.
5.Davlat boshqaruv organlari foalyatida boshqaruv usullari tushunchasi va
ahamiyati.
6.Davlat boshqaruv organlari foalyatida boshqaruv usullari va turlari .
7.Ishontirish- davlat boshqaruv foalyatining usuli sifatida.
8. Davlat boshqaruvida ma’muriy majburlash va uning xususuiyatlari.
Ma’muriy huquq sohasining yetuk olimlari tomonidan ishlab chiqilgan va bizga
tavsiya qilingan xulosalaridan ko’rinadiki, davlat boshqaruv organlari va xo’jalik
boshqaruv organlari tushunchalarini umumiy ifodalovchi tushuncha-bu ommaviy
boshqaruv organlari tushunchasidir.
Bu holatda davlat boshqaruv organlari-ommaviy boshqaruv organlari hamdir.
Davlat boshqaruv faolyatining ma’muriy –huquqiy shakllari-ommaviy boshqaruv
faolyatining ma’muriy –huquqiy shakllari ham hisoblanadi.
Davlat boshqaruvi faolyatining ma’muriy-huquqiy shakllari haqida batafsil
to’xtalishdan oldin yuqoridagi davlat boshqaruv organlari va xo’jalik boshqaruv
organlari tushunchasiga qayta to’xtalib o’taylik.
Oldingi mavzulardan ma’lumki,davlat boshqaruvi organlari-bular qonun bilan
belgilangan tartibda tashkil topgan va uning funksiyalari hamda vazifalarini amalga
oshirish uchun davlat tomonidan vakolat berilgan,bu maqsadda davlat hokimyati
vakolati bilan ta’minlangan va belgilangan tartibda ish ko’ruvchi fuqarolar
guruhidir.
Ma’muriy huquqning asosiy subyekti hisoblangan davlat boshqaruvi organlari
qatoriga-vazirliklarni,davlat
qo’mitalarini,agentliklarini,inspeksiyalarini,komissiyalar va markazlar hamda
hokimyatlar kiritilgan.
Yuqorida sanab o’tilgan organlarning barchasi davlatning ijro hokimyatida
faoliyat yurituvchi boshqaruv organlaridir.
hularga uyushmalar,konsernlar,kompaniyalar,birlashmalar taalluqli.
Davlat boshqaruv organlari bilan xo’jalik boshqaruvi organlarining uyg’unligi va
umumiyligi nimalarda ko’rinadi.Buni keltirilgan tasnif bilan izohlashga harakat
qiladigan bo’lsak,qo’shi,mcha ravishda shuni ta’kidlash kerakki, bunday organlarda
davlat o’z ulushi bilan ishtirok etadi.Demak bunday ko’rinishdagi boshqaruv
organlarida xususiy shaxslarning ham ulishlari bo’lishi aniq.Odatda ular aksiyador
sifatida ishtirok etadi, ammo davlatning aksiyasi qoida tariqasida umumiy
aksiyalarining 30 foizidan kam bo’lmaydi.Shu tariqa davlat o’zining iqtisodiyotni
boshqarishdagi o’rnini saqlab turadi.
Qisqa qilib ta’kidlaganda,davlat boshqaruv organlari asosan idoraviy faoliyat
turi bo’lib, ularning xodimlaridan ya’ni, davlat xizmatchilaridan asosan yuksak
intellektual
salohiyatni,oddiy
qilib
ta’kidlaganda
hujjatlar
bilan
ishlash
ko’nikmasini talab qiluvchi faoliyat turidir.Davlat va xo’jalik boshqaruv
organlarining umumiyligi esa ularning davlat hokimiyati organlari ( O’zbekiston
Respublikasi Prezidenti, O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari,
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ) tomonidan tashkil etilishidir.
Demak, ommaviy boshqaruv organlari bu –davlat va xo’jalik boshqaruv
organlaridir.
Ommaviy boshqaruv organlarining ( Davlat va xo’jalik boshqaruv
organlarining ) shakllari va turlari haqida batafsil to’xtalib o’tamiz.
Xar qanday faoliyat singari davlat boshqaruvi faolyati ham ma’lum bir
shakllarda ifodalanadi.Davlat boshqaruvi shunday jarayonki, unda ko’pgina
shaxslar,tashkilot,organlar ishtirok etadi.Bu jarayonda ijro etuvchi hokimiyat
organlarining
vazifalari,funksiyalari
va
vakolatlari
amalga
oshirilganligi
sababli,birinchi navbatda,mazkur
hokimiyat
subyektlari
faoliyat
shakllari
muammosi vujudga keladi.
Shakl o’zi nima.Shakl-ma’lum bir xodisa yoki xarakat mazmunining tashqi
ko’rinishidir.
Ijro etuvchi hokimiyat organlari o’z funksiyalarini bevosita davlat nomidan
amalga oshirar ekan,ular faoliyatining tashqi ko’rinishi (shakli) huquq normalari
bilan tartibga solingan bo’lishi kerak.U yoki bu davlat organining huquqiy
maqomini belgilab beruvchi ma’muriy-huquqiy normalar,ular faoliyatining tashqi
ko’rinishi ( shakllari )ni ham belgilab beradi.
Boshqaruv organlari o’z vazifa va funksiyalarini amalga oshirish jarayonida turli
xil ma’muriy-huquqiy shakllardan foydalanadilar.
Davlat
boshqaruvi
jarayonida
normativ-huquqiy
hujjatlar
(
ustavlar,nizomlar,yo’riqnomalar ) bilan o’rnatilgan boshqaruv shakllaridan
foydalaniladi.
Davlat boshqaruvi faoliyatining tashqi ko’rinishlari turli xil bo’lganligi sababli,uni
har-xil asoslarga ko’ra tasniflash mumkin.
Boshqaruv shakllari turli yuridik ahamiyatga ega bo’lgan ma’muriy-huquqiy
normalar bilan tartibga solinadi.Ularning belgilari konstitutsiyaviy normalar
(masalan:O’zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
farmonlari,qaror,farmoyishlari)va
qonunlar
bilan
(masalan:O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Maxkamasining qarorlari)boshqalari esa qonunosti aktlari
bilan ( masalan: vazirlik,davlat qo’mitasining buyruqlari,ko’rsatmalari va hokazo)
tartibga solinadi.Davlat organlarining ichki tashkiliy faoliyati shakllari ham ma’lum
bir normalar bilan tartibga solingan bo’lib tashkilot ichidagi u yoki bu organning
faoliyati doirasida bo’ladi (masalan: yo’riqnomalar )
Davlat boshqaruvi shakllari bo’yicha keng doiradagi ilmiy tadqiqotlar
E.Starosiyak tomonidan olib borilgan bo’lib,u boshqaruv shakllarining quyidagi
turlarini ko’rsatib o’tgan:
1.Umummajburiy normalarni o’rnatish
2.Ma’muriy aktlar qabul qilish
3.Shartnomalar tuzish
4.Ijtimoiy-tashkiliy faoliyatni amalga oshirish
5.Moddiy-texnik xarakatlarni bajarish
X.R.Alimovning fikriga,boshqaruv faoliyati shakllari quyidagicha ;
Huquqiy shakllar;
-Huquq normalarini o’rnatish ( boshqaruv aktlarini qabul qilish)
-
Huquq normalarini qo’llash amaldagi huquq normalari asosida yuridik
axamiyatga ega bo’lgan harakatlarni amalga oshirish.
Nohuquqiy shakllar:
-Tashkiliy tadbirlarni amalga oshirish ;
-Moddiy-texnik operasiyalarni amalga oshirish;
Hozirgi eng oxirgi,yangi ilmiy adabiyotlarda boshqaruv shakllari quyidagicha
tasniflanadi;
-Ommaviy boshqaruv organlarining ( davlat va xo’jalik boshqaruvi organlarining )
huquqiy boshqaruv shakllari.
-Ommaviy boshqaruv organlarining (davlat va xo’jalik boshqaruv organlarining )
nohuquqiy ( tashkiliy )boshqaruv shakllari.
Ommaviy
boshqaruv
organlari
faoliyatining
huquqiy
va
nohuquqiy
(tashkiliy)shakllari deb ularning faoliyatida o’zlariga qonunlar va kodekslar bilan
berilgan vakolatlarni,huquq hamda majburiyatlarni kundalik tarzda amalga
oshirilishiga qaratilgan boshqaruv shakliga aytiladi.
Ommaviy boshqaruv organlari faoliyatida boshqaruvning huquqiy shakllari deb u
yoki bu ommaviy boshqaruv organi va ular mansabdor shaxslarining harakatlari va
qabul qilgan qarorlarining,qonunlar va kodekslarga hamda yuqori turuvchi organlar
xujjatlariga to’la mos ravishdagi yuridik javobgarlikni keltirib chiqaruvchi
harakatga aytiladi.
Ommaviy boshqaruv organlarining va ular mansabdor shaxslarining har bir
xarakati,qabul qilgan qarori qonunlarga,kodekslarga asoslangan bo’lishi kerak.
Ommaviy boshqaruv organlari jamiyatda uchratishi mumkin bo’lgan har bir
vaziyatini qonunlarga mujassamlashtirish o’ta murakkab ish.Biror bir soha bo’yicha
qonun qabul qilib,o’sha qonunda amaliyotda yuzaga kelishi mumkin bo’lgan barcha
vaziyatlarni belgilab qo’yishning deyarli imkoni yo’q.Shu sababli ham qonunlar va
kodekslardagi ayrim masalalarni qo’shimcha ravishda,qonunlar maqsad va
prinsiplarga
mos
ravishda
aniqlashtirish,oydinlashtirish
zaruriyati
paydo
bo’ladi.Ushbu vazifani odatda Ozbekiston Respublikasi Prezidenti hujjatlari yoki
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi hujjatlari amalga oshiradi.Yangi
qonunlar va kodekslarning ayrim normalarini detallashtiradi.Shu tariqa ommaviy
boshqaruv organlarining u yoki bu vaziyatlarda qanday harakat qilishi lozimligini
belgilab beradi.Bu esa ma’muriy huquqda ommaviy boshqaruv organlarining
huquqiy shakllari deb nomlanadi.
O’z navbatida huquqiy boshqaruv shakllari ham 2 turga ajratiladi.
a) Huquq normasini o’rnatilishi,
b) Huquq normasining qo’llanilishi.
Huquq normasini o’rnatish ( boshqaruv aktlarini qabul qilish )
Ommaviy
boshqaruv
organlariga
qonunlar
bilan
belgilab
berilgan
vakolatlarni,huquq
va
majburiyatlarni
amalga
oshirish
mexanizmlarini
aniqlashtirishga qaratilgan ijro hokimyati organlarining norma ijodkorligi
faoliyatidagi harakatlaridir
Huquq normasini o’rnatish asosan boshqaruv aktlarini qabul qilishdan iborat.
Boshqaruvning huquqiy aktlari deganda,ijro etuvchi hokimiyat subyektlarining bir
tomonlama hokimiyat ko’rsatmalarini ifodalash,yuridik oqibatlarni vujudga
keltirish va bajarishi majburiy bo’lgan aktlar tushuniladi.
Huquqiy aktlar boshqaruv qarorlarining yuridik shakli hisoblanadi.Ijro etuvchi
hokimiyat organi (mansabdor shaxs) vakolati doirasida hukumat akt qabul qilishi
orqali umumiy ( normativ) yoki individual ( yakka,ma’muriy ) ahamiyatga ega
bo’lgan masalalarni xal etadi.
Boshqaruvning huquqiy akti imperativ xususiyatga ega bo’lib,uning talablari
qaysi subyektga qaratilgan bo’lsa,uning uchun majburiy bo’ladi.
Hukumat aktlarning ijrosi,uni talablarini bajarmagan yoki lozim darajada
bajarmagan shaxslarni yuridik javobgarlikka tortish taxdidi bilan ta’minlanadi.
Boshqaruvning huquqiy aktlari : birinchidan,davlat boshqaruv sohasida xulq –
atvor qoidalarini o’rnatadi,ikkinchidan,aniq bir me’yoriy-huquqiy munosabatni
vujudga keltiruvchi yuridik fakt sifatida namoyon bo’ladi.Masalan,vazir o’z
buyrug’i bilan tegishli sohaga faoliyat yurituvchi barcha davlat organlari,mansabdor
shaxslar,korxona va muassasalar uchun majburiy bo’lgan qoidalar o’rnatadi.
Boshqaruvning har qanday shakldagi huquqiy akti qonunosti xususiyatga ega
bo’ladi,ya’ni ular vakolatli davlat organlari tomonidan konstitutsiya va qonunlarga
asoslanib va ularni ijro etish maqsadida qabul qilinadi.
Boshqaruv aktlari boshqaruv subyektlari tomonidan mamlakatning xo’jalik,
ijtimoiy-madaniy,ma’muriy-siyosiy sohalariga kundalik hamda bevosita raxbarlik
jarayonida qabul qilinadigon qarorlaridir.
Boshqaruv aktlari o’rtasida ijro etuvchi hokimiyat organlari ( mansabdor
shaxslar ) tomonidan qabul qilinadigan aktlar alohida ahamiyatga egadir.
Huquqiy akt-bir tomonlama tartibda,ya’ni ommaviy boshqaruvning maxsus
organi yoki mansabdor shaxs tomonidan qabul qilinadi.
Boshqaruvning huquqiy aktlari huquq normalarini o’rnatadi,o’zgartiradi va
bekor qiladi; keng doiradagi shaxslar ishtirok etgan munosabatlarni bir xil tartibga
solidi; boshqaruv tartibini,ma’muriy majburlov choralarini qo’llash imkoniyatini
belgilab beradi.
Boshqaruv aktlari boshqa huquqiy aktlarning qabul qilinishida xizmat qiladi.
Masalan; O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni asosida,Vazirlar
Mahkamasining qarori asosida vazirliklar, davlat qo’mitalari,yoki boshqa
organlarning normativ hujjatlari qabul qilinadi.
Huquqni qo’lash ommaviy boshqaruv organlari va ular mansabdor
shaxslarining qonunlar bilan belgilab berilgan vakolatlarni,huquq va majburiyatlarni
amalga oshirish mexanizmlarining ijro hokimiyati organlari tomonidan huquq
normasi o’rnatilganidan so’ng uni qo’llash yuzasidan qaror qabul qilishi shaklida
namoyon bo’ladigon faoliyatdir.
Dastavval huquq normasini o’rnatish deb nomlangan boshqaruvining huquqiy
shakliga misol keltiramiz
Huquqiy shakl turi
Huquqiy shaklining
nomlanishi
Misol
Huquq normasining
o’rnatilishi
“ Chakana savdo va
xizmat ko’rsatish
sohasida o’tkaziladigan
soliq tekshiruvlarida
nazorat xaridini amalga
oshirish tartibi
to’g’risidagi nizomni
tasdiqlash haqida,,
O’zbekiston
Respublikasi Adliya
vazirligi tomonidan
2013-yil 28-iyunda
ro’yxatdan
o’tkazildi,ro’yxat
raqami 2475
Aholiga chakana oziq-ovqat
savdosi bilan shug’ullanuvchi
A ismli tadbirkor subyektining
do’konida
tuman
soliq
inspeksiyasi
vakillari
fiskal
xotirali
nazorat
kassa
mashinasidan
foydalanayotganligini
tekshirish maqsadida nazorat
xaridi shaklidagi soliq nazorati
tadbirini o’tkazishga qaror qildi
va tuman soliq inspeksiyasi
raxbari shu masala yuzasidan
buyruq chiqardi.So’ng ular shu
buyruq bilan kelib tadbirkorlik
O’rnatilgan huquq
normasining
qonunlar va
kodekslarga mosligi
O’zbekiston
Respublikasi Soliq
Kodeksi, “ Davlat soliq
xizmati to’g’risida”gi
qonun
subyektini do’konida naqd va
bank plastic kartochkasidan
foydalangan holda biron bir
maxsulotni xarid qilishdi,shu
tariqa
nazorat
xaridini
o’tkazdi.Nazorat
xaridi
davomida tadbirkorning naqd
pul
uchun
nazorat
kassa
mashinasidan
chek
bermaganligi aniqlandi.So’ngra
soliq inspeksiyasi vakillari o’z
xizmat
guvohnomalarini
taqdim qilib,bu nazorat xaridi
bo’lganligini
ta’kidlashdiva
qisqa
muddatli
tekshiruvni
boshlashdi
Qonunlar va
kodekslarning
Konstitutsiyaga
mosligi
O’zbekiston
Respublikasi
konstitutsiyasi
Eslatma!
Ushbumisoldatumansoliqinspeksiyasixodimlario’zhattixarakatlarininghuquqiylig
inita’minlashiuchunquyidagilargaqat’iyrioyaetishishart;
-
O’rnatilganhuquqnormasichegarasidanchiqmasligi.Bu“Chakanasavdovaxizmatk
o’rsatishsohasidao’tkaziladigansoliqtekshiruvlaridanazoratxaridiniamalgaoshiris
htartibito’g’risidaginizomnitasdiqlashhaqidaO’zbekistonRespublikasiAdliyavazir
ligitomonidan
2013-yil
28-iyundaro’yxatdano’tkazildi,ro’yxatraqami,2475
huquqnormasidir.
-
Ushbuo’rnatilganhuquqnormasihamo’znavbatidaO’zbekistonRespublikasiSoliqK
odeksiningyoki
,,
Davlatsoliqxizmatito’g’risida”giqonuniningyoxud
,,Xo’jalikyurituvchisubyektlariningdavlatnazoratito’g’risida”giqonuniningtegishl
imoddalarivabandlarigato’liqmosravishdaqabulqilinganbo’lishishart.
-O’z navbatida mazkur qonunlar ham mantiqan O’zbekiston Respublikasining
Konstitutsiyasi moddalari va bandlariga mos bo’lishi lozim.
Mana shu talablarga mos bo’lgan ommaviy boshqaruv organining ( tuman soliq
inspeksiyasining ) harakatlarini huquqiy shakldagi harakatlar deyish mumkin.
Endigi navbatda huquq normasini qo’llash deb nomlangan boshqaruvining
huquqiy shakliga misol keltiramiz.Bunda tizimli va tushunarli bo’lishi uchun
yuqoridagi kazusli vaziyatni davom ettirgan holda kazusdagi huquqni qo’llash
shaklida qabul qilingan qarorlarga misol keltiramiz
Yuqorida biz huquqni qo’llash, ommaviy boshqaruv organlari va ular mansabdor
shaxslarning qonunlar va kodekslar bilan belgilab berilgan vakolatlarni, huquq va
majburiyatlarni amalga oshirish mexanizmlarining ijro hokimiyati organlari
tomonidan huquq normasi o’rnatilganidan so’ng unib qo’llash yuzasidan qaror qabul
qilish shakllida namoyon bo’ladigan faoliyati degan ta’rifni ilgari surdik.
Xo’sh, chakana savdo va xizmat ko’rsatish sohasida o’tkaziladigan soliq
tekshiruvlarida nazorat xaridini amalga oshirish tartibi to’g’risidagi nizom
tasdiqlanib, huquq normasi o’rnatilgan ekan, mazkur tadbirni o’rnatish asoslari,
muddatlari,ishtirokchilari va boshqa zarur shartlarini huquqiy asoslantirilgan tarzda
tuman soliq inspeksiyasi buyruq qabul qilishi shart. Mazkur buyruqda yuqoridagi
ta’kidlangan barcha shartlar o’z ifodasini topishi lozim. Eng avvalo nazoratni
bunday shaklini qo’llashga bo’lgan zarurat va asos aniq hamda to’liq keltirilishi
darkordir.
Demak, ushbu shartlar aniq va to’liq asoslantirilgan tarzda qabul qilingan nazorat
haridini o’tkazish to’g’risidagi qaror huquqni qo’llash hisoblanadi. Ya’ni soliq
inspeksiyasi rahbari qonuniy va hatto konstitutsiyaviy asoslarga ega bo’lgan, avval
o’rnatilgan huquq normasiga asoslangan va uning ijrosini ta’minlash maqsadida
qabul qilgan buyrug’i huquqni qo’llash deb ataladi.
Shunday qilib, ommaviy boshqaruv organlarining boshqaruv shakllarining
huquqiy shakllari turlari bo’lgan huquq normasini o’rnatish va huquqni qo’llash
turlari bir-biri bilan bevosita bog’liqlikda va bir-birini to’ldirib turish xususiyatiga
ega. Ta’kidlash kerakki, bunda shartli ravishda avval huquq normasi o’rnatilishi
shart, so’ngra uni qo’llash mumkin.Agar uning aksi yuz beradigan bo’lsa, ya’ni
huquq normasi o’rnatilmasidan u qo’llanilsa, bunday harakat o’z-o’zidan
nohuquqiy yoxud noqonuniy hisoblashga asos bo’ladi.
Ommaviy boshqaruv organlarining faoliyatida nohuquqiy (tashkiliy )
shakllari deb, boshqaruv organining huquqiy shakllarini amalga oshirish
maqsadida qo’llaniladigan harakatlar algoritimi tushuniladi. O’z navbatida
ushbu shakl ham 2 turga ajratiladi. Bular:
- Tashkiliy shakllar
- Moddiy texnik shkllar
Tashkiliy shakllar deb ommaviy boshqaruv organining huquqiy shakllarida
belgilangan vakolatlarni, huquq va majburiyatlarni amalga oshirish uchun zarur
bo’ladigan taskiliy, uslubiy harakatlar algoritmini amalga oshirish tushuniladi.
Moddiy texnik shakllar deb ommaviy boshqaruv organining huquqiy shakllarida
belgilangan vakolatlarni, huquq va majburiyatlarini amalga oshirish uchun zarur
bo’ladigan moddiy ajratmalar, ommaviy boshqaruv organining resurslarti, kuch va
vositalarining ajratilishi, foydalanilishiga aytiladi.
Boshqaruvning ushbu shaklini ta’riflar ekanmiz, yuqoridagi tuman soliq
inspeksiyasi misolini davom ettirish maqsadga muvofiq. Tashkiliy shakllarga
quyidagfilar taalluqli. Bunda tuman soliq inspeksiyasi hodimlari mazkur
tadbirkorlik subyekti ustidan jismoniy yoki yuridik shaxs tomoonidan kelib tushgan
shikoyatini o’rganib chiqadi. Jumladan, tegishli bo’lim shikoyatni ro’yxatga oladi,
shikoyat mazmuni bo’yicha murojaatchi bilan bog’lanishi mumkin, ustidan shikoyat
kelib tushgan tadbirkorlik subyektining soliq organi ixtiyorida mavjud bo’lgan soliq
hisobotlarini o’rganishi mumkin, uning soliq to’lash to’lash tarixini o’rganishi
mumkin, tadbirkor faoliyat yurituvchi hudud uchastka soliq inspektoridan
tavsiyanoma so’rashi mumkin, shikoyat yuzasidan qisqa muddatli tekshirish
o’tkazish yoki o’tkazmaslik to’g’risida kengashisgi mumkin, so’ngra soliq o’rgani
ish yurituvchisi tomonidan tekdshirish o’tkazish to’g’risida soliq o’rgani rahbari
imzolaydigan buyrug’ loyihasini tayyorlaydi va boshqa shu kabi hasrakatlarni
amalga oshiradi. Bularning barchasini ommaviy boshqaruv organlarining
boshqaruvidagi tashkiliy shakllari deb ataladi. Boshqacha qilib ta’kidlaganda,
boshqaruvning huquqiy shakllari tomonidan o’rnatilgan tartib qoidalarini bevosita
ro’yobga chiqarish yo’lida amalga oshiriladigan ish yurituv jarayoniga aytiladi.
Boshqaruv nohuquqiy shaklining 2-turi bu moddiy texnik shaklidir.Bunda
yuqoridagi misol asosida davom ettirgan holda shuni ta’kidlash kerakki, tuman soliq
inspeksiyasi chakana savdo va xizmat ko’rsatish sohasida o’tkaziladigan soliq
tekshiruvlarida nazorat xaridini amalga oshirish tartibi to’g’risidagi nizom
talablariga ko’ra o’z kuch va vositalaridan foydalanishi mumkin.Bunda mazkur
davlat boshqaruvi organi belgilangan tartibda nazorat xaridini o’tkazishda
foydalanish uchun milliy valyutadagi naqd pul mablag’lari O’zbekiston
Respublikasi davlat soliq qo’mitasining noddiy yordam, ijtimoiy himoya, soliq
organlarini rivojlantirish va ko’zda tutilmagan xarajatlare maxsus jamg’armasi
mablag’lari hisobidan ajratadi, nazorat xaridi o’tkazilganidan so’ng soliq o’rgani
hodimlari qisqa muddatli tekshiruvni e’lon qoladi va ularning yakunlari
tekshiurilgan
tadbirkorga
ham
tekshiruvlar
natijalari
bo’yicha
tuzilgan
bayyonnomaning bir nusxasini tekshiriluvchining imzosini olib unga topshirish
jarayonidagi
maxsus
pul
mablag’ining
ajratilishi
va
tekshiriluvchiga
bayyonnomaning bir nusxalarining topshirilishi ham boshqaruvning moddiy texnik
shakliga misol bo’la oladi, ommaviy boshqaruv organining u yoki bu o’z vakolatiga
taalluqli bo’lgan tadbirni o’tkazish uchun ishlatilishi mumkin bo’lgan kuch va
vositalari, boshqaruvning nohuquqiy moddiy texnik shakllaridir.
Ta’kidlash kerakki ko’lab adabiyotlarni boshqaruvni ushbu shaklini nohuquqiy
degan ta’rifni ishlatadi. Nazarimizda ushbu ahtama uning asl ma’nosini bera
olmaydi. Shu bilan birga bunday atama talabalar orasida uni huquqqa hilof degan
ma’nolarda tushunishga ham olib kelish mumkin. Shuning uchun ommaviy
boshqaruv organlarining boshqaruv shakllarini huquqiy va tashkiliy deb atash
maqsadga muvofiq.
Boshqaruv shakllari huquq yoki tashkiliy shakllarga ajratilishi shartli tushunchalar
ekanligini ta’kidlash zarur. Chunki biri ikkinchisisiz mavjud bo’la olmaydi,ya’ni
ular bir tizimning ajralmas qismlaridir. Shu shaklni chizma ko’rinishida batafsil
tushunib yetish uchun quyidagi №3 chizmaga qarang.
№3 chizma.
Ommaviy boshqaruv
organining
3. Davlat boshqaruvining maxsus shakllari.
Paragraf mazmunini o’zlashtirish uchun kichik kazusli misol
Talaba qonunchilikda belgilangan 74 soatdan ko’p miqdorda uzrli
sabablarsiz dars mashg’ulotlarini qoldirdi.Natijada tegishli fanlar professor –
o’qituvchilar talaba tehsil oluvchi dekanatiga bildirgilar kiritdi,talabaning o’zi
ham bir necha bor tushuntirish xatlari taqdim etdi.Belgilangan tartibda talabaga
qayta o’zlashtirish uchun vaqt va imkoniyat yaratildi,shunga qaramasdan talaba
vaziyatni o’zi uchun ijobiy tomonga o’zgartira olmadi.
Yakunda tegishli tartibda institut rahbarining buyrug’i rasmiylashtirildi.
Buyruqda talabaning shikoyat keltirishi mumkinligi to’g’risidagi band ham
mustahkamlab qo’yildi.
1.Mazkur vaziyatda boshqaruvning huquqiy shakllarini aniqlang
2.Mazkur holatga huquq normasini qo’llash amalga oshirilganmi
3.Mazkur vaziyatda qanday tashkiliy-uslubiy ishlar amalga oshirilgan bo’lishi
mumkin.
Huquq
Huquq
Tashkiliy
Moddiy-texnik
Maxsus shakllar deb nomlashimiz prinsipial ahamiyatga ega emas.Keyinchalik
uni yangi qirralari kashf qilinishi orqali uni boshqacha nomlash ham
mumkin.Asosiysi bugungi kunda shunday maxsus boshqaruv shakllari degan shartli
nomlanishdagi kategoriyalarning mavjudligi,uning ommaviy boshqaruv organlari
faoliyatiga, qolaversa rasmiy hujjat shakliga kirgandan so’ng jamiyat hayotiga ham
ta’sir etishi hamda ushbu shakllarning ijtimoiy munosabatlarni yuzaga keltira olishi
faktini o’rganishi zaruriyati mavjud.
Ushbu maxsus boshqaruv shakllariga ommaviy boshqaruv organi yoki uning bir
qismining istiqboldagi rivojlanish va zamonaviy yondashuvlarni qo’llash faoliyati
tushuniladi.Odatda ushbu shakllar konsepsiyalar,strategiyalar,doktrinalar va
yo’l xaritalari shaklida namoyon bo’ladi.
Strategiya,konsepsiya va doktrina tushunchalari bir –biriga yaqin tushunchalar
va ular istiqbolda erishish lozim marralarni,rejalarni,loyihalarni idora etadi.Ushbu
tushunchalar bir-biriga o’xshash va yaqin bo’lsada ma’lum farqlarga ham ega
ekanligini ta’kidlash lozim.
Xususan ayrim jixatlariga ko’ra strategiya keng va umumiy ahamiyatga ega.Har
qanday davlat,xalqaro hamjamiyatning bir qismi sifatida o’z istiqbolini 10,20,30
hatto 50 yilga mo’ljallangan strategiyalarni qabul qilishi mumkin.
Ularning ayrim yo’nalishlari yoki davrlardagi marralarga erishish uchun
konsepsiya yoki doktrina shakldagi hujjatlarni ham qabul qilishi mumkin.
Ma’lumki,bugungi kunda ijro hokimyatining ma’lum tarmoqlarida ham
o’zlarining rivojlanishi strategiyalari,konsepsiyalarini qabul qilmoqdalar.
Dasturlar va yo’l xaritalari ham strategiya,konsepsiya va doktrinalardan so’ngi
o’rinlarda turuvchi odatda qisqa muddatli istiqbolga ( 1 yilga )mo’ljallangan
loyihalardir.Ushbu rejadagi,loyihadagi tadbirlarni bosqichma –bosqich amalga
oshirish orqali u huquqiy,bajarilishi majburiy bo’lgan kategoriyaga aylanadi.
Strategiya va konsepsiya shaklidagi hujjatning boshqa huquqiy,ijro etilishi majburiy
bo’lgan hujjatlardan bir qator xususiyatlari bilan farqlanadi.
Strategiya,konsepsiya va doktrina shaklidagi hujjatning normativ –huquqiy
hujjatlardan farqi.
Strategiya,konsepsiya va doktrina
shaklidagi hujjatning o’ziga xosligi
Normativ –huquqiy hujjatlarning
o’ziga xosligi
Istiqbolga
mo’ljallangan
qarashlar,g’oyalar
yo’nalishlar
yig’indisi
Rasmiy ravishda tayyorlanib,taxlil
qilinib,huquqiy
va
boshqa
ekspertizalardan o’tkazilgan,ro’yxatga
olingan va bajarilishi majburiy kuchga
ega bo’lgan rasmiy hujjat
Kelgusida davlat va jamiyat hayotidagi
obyektiv o’zgarishlar ta’siri ostida
strategiya,konsepsiya
va
doktrinalarning u yoki bu qismi
o’zgarishi ommaviy va xususiy huquq
subyektlari huquq va manfaatlariga
javob
bermay
qolishi
natijasida
bajarilmasdan qolishi mumkin
Normativ –huquqiy hujjatining barcha
normalari rasmiy kuchga kirganidan
keyin
ijro
etilishi
va
ommaviy
boshqaruv organlarining mansabdor
shaxslariga
ma’lum
huquq
va
majburiyatlar yuklanadi
Bir qator yangi normativ-huquqiy
hujjatlar qabul qilinishi yoki eskilari
ma’lum
o’zgarishlarga
uchrashi
kuzatiladi
Rasmiy qabul qilingan hujjat amalda
o’z kuchida turli yuridik faktlarga
huquqiy ta’sir etishda davom etadi
Odatda o’rta va uzoq istiqbolga
mo’ljallanadi
Odatda muddatsiz yoki yangisi qabul
qilinmaguncha davom etadi
Bajarilishi
ommaviy
boshqaruv
organlaridan talab qilinadi
Bajarilishi
ommaviy
va
xususiy
huquq subyektlaridan birdek talab
qilinishi mumkin
Odatda amalga oshirish mexanizmlari
no’malum holatda bo’ladi
Mexanizmlari
aniq
belgilangan
bo’ladi
Hoxish,istak yoki tasavvurdagi ideal
holat
Jamiyat hayotga bevosita bugungi
kunda ta’sir qiladigan real holat
Ilmiy –nazariy nuqtai nazardan strategiya,konsepsiya va doktrinalar,yuqoridagi
jadvalda ko’rsatilgan xususiyatlardan kelib chiqib,hamda ma’lum o’zgarishlarga
uchrashi mumkinligini e’tiborga olib,parlament,mahalliy vakillik organlari kabi
kollegial institutlar tomonidan e’lon qilinishi maqsadga muvofiq bo’lishi
mumkin.Ammo,ta’kidlash lozim,bugungi kunda O’zbekiston Respublikasidagi
barcha
darajadagi
vakillik
organlari
faoliyatida,eski
tuzum
davridan
qolgan,boqimandachilik kayfiyati ma’lum darajada saqlanib qolmoqda va natijada
barcha strategiya,konsepsiya va doktrina kabi muhim istiqbolli hujjatlar O’zbekiston
Respublikasi Prezidenti va hukumat tashabbusi bilan amalga oshirilmoqda .
Ommaviy boshqaruv organlari faoliyatida maxsus boshqaruv shakllari (
strategiya,konsepsiya,doktrina,yo’l xaritasi )ga quyidagilar misol bo’lishi mumkin.
Strategiya
2017-yil 7-fevralda qabul qilingan “2017-2021-
yillarda
O’zbekiston
Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustivor yo’nalishi bo’yicha
Harakatlar strategiyasi”
Konsepsiya
2010-yil 12-noyabrda e’lon qilingan O’zbekiston
respublikasida
demokratik
islohotlarni
chuqurlashtirish
va
fuqarolik
jamiyatini
shakllantirish konsepsiyasi
2017-yil 8-sentabrda qabul qilingan O’zbekiston
respublikasida Ma’muriy islohotlar konsepsiyasi
2018-yil 8-avgustda qabul qilingan “Norma
ijodkorligi
faoliyatini
takomillashtirish
konsepsiyasi.
Doktrina
Doktrina tushunchasi mazmun –mohiyatiga ko’ra
siyosiy va ilmiy kategoriya bo’lib,uni huquqiy
kategoriyaga bog’liqligi yuqori darajada o’rin
tutmasligini ta’kidlash joiz. Doktrina 2 ko’rinishda
bo’ladi.Bular yuqorida ta’kidlanganidek ilmiy va
siyosiy.
- Ilmiy doktrinalarga ko’ra turli sohalardagi
olimlar,shu jumladan huquq sohasi
olimlarining umum tan olingan qarashlari va
g’oyalari nazarda tutuladi.
- Siyosiy doktrinalarga siyosiy arboblarning
qarashlari,chiqishlari va ilgari suradigan
takliflari hamda murojaatlarini keltirish
mumkin
Dastur
2019-yil 17- yanvarda qabul qilingan “2017-
2021-yillarda
O’zbekiston
Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustivor yo’nalishi bo’yicha
Harakatlar strategiyasi”ni <<Faol investitsiyalar va
ijtimoiy rivojlanish yili>>da amalga oshirishga oid
davlat dasturi
Yo’l xaritasi
O’zbekiston Respublikasida ma’muriy islohotlar
konsepsiyasining
samarali
amalga
oshirilishi
bo’yicha <<yo’l xaritasi>>
Xalq ta’limi tizimida maktab va maktabdan
tashqari ta’lim sifatini yanada yaxshilash bo’yicha
bosqichma
bosqich
chora-tadbirlarni
amalga
oshirishga qaratilgan yo’l xaritasi
Ma’muriy huquq doirasida
ommaviy boshqaruv organlari tomonidan
boshqaruvning maxsus shaklini o’rganish natijasida ushbu organlar va ularning
mansabdor shaxslari xatti-harakatlariga baho berish,ularning qabul qilayotgan
qarorlari
va
chiqarayotgan
hulosalarining
qanchalik
huquqiy
tomondan
asoslanganligiga,adolatlilik,xolislik va ochiqlik prinsiplariga mosligiga baho berish
imkoniyatini yaratadi.
Paragraf mazmunini o’zlashtirish uchun kichik kazuzli misol
2030-yilgacha xalq ta’limi tizimini rivojlantirish Konsepsiyasi qabul
qilinganligi munosabati bilan O’zbekiston Respublikasi xalq ta’limi vazirligining
strategik taxlil ,progressiv pedagogik texnalogiyalar va ta’lim sohasida yangi
tashabbuslarni joriy etish boshqarmasiga O’zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasidan konsepsiyada belgilangan maqsad va vazifalarni amalga
oshirishga qaratilgan yo’l xaritasini tayyorlab Vazirlar Mahkamasiga tasdiq uchun
taqdim etish topshirig’i kelib tushdi.Shu munosabat bilan Vazirlik tegishli xat
bilan ta’lim sohasini takomillashtirish masalalariga oid olib borilgan ilmiy va
taxliliy tadqiqotlar natijalarini so’rab tegishli OTM lariga,O’zbekiston
Respublikasi Fanlar Akademiyasiga,O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi
huzuridagi parlament tadqiqotlari va qonunchilik muammolari Institutiga boshqa
ta’limga aloqador tashkilotlarga xat yo’lladi.Mazkur masala yuzasidan soha
mutaxassislari bilan konferensiya o’tkazish masalalari belgilanib olindi.
1.Mazkur vaziyatda boshqaruvning qanday maxsus shakli qo’llanilgan
2.Ma’muriy huquq subyektlari maqomiga huquqiy baho bering
3.Ushbu holatda Ma’muriy huquq predmeti doirasidagi ijtimoiy munosabatga
misol mavjudmi ?
4. Davlat boshqaruvi organlari faoliyatida boshqaruvning ma’muriy –
huquqiy shartnoma shakllari
Ommaviy boshqaruv organlari faoliyatida boshqaruvning ma’muriy-huquqiy
shartnoma shakli O’zbekiston huquq tizimi uchun nisbatan yangi shakl bo’lib
bugungi kunda amaliyotda kam uchraydigan va yetarli darajada ilmiy tadqiq
etilmagan qismidir.Ammo ta’kidlash kerakki,shunday bo’lsada O’zbekiston
Respublikasi ijro hokimyati organlari tizimida ham ma’muriy -huquqiy
shartnomalardan foydalangan holdagi boshqaruv shakli mavjudligini,faqat ular
yetarli darajada ilmiy tadqiq etilmaganligini kuzatish mumkin.
Ma’muriy-huquqiy shartnomalar nazariy jihatdan subyektlariga ko’ra 2 guruhga
bo’linadi.
1.Yuridik shaxslar bilan tuzildigan ma’muriy-huquqiy shartnomalar
2.Jismoniy shaxslar bilan tuziladigan ma’muriy-huquqiy shartnomalar
Muddatiga ko’ra
-Ma’lum muddatga tuziladigan ma’muriy –huquqiy shartnomalar
-Noma’lum muddatga tuziladigan ma’muriy-huquqiy shartnomalar
Boshqaruv
faoliyatining
(hararakatlarini)
amalga
oshirishning
huquqiy
shakllaridan biri ma’muriy-huquqiy shartnoma tuzish hisoblanadi.
Ma’muriy-huquqiy shartnoma-bu ommaviy boshqaruv organining o’ziga berilgan
qonuniy vakolatlari doirasida ularni samarali amalga oshirish, jamiyatning
huquq va manfaatlarini ro’yobga chiqarish maqsadida turli mulkchilik shakllaridagi
yuridik va jismoniy shaxslar bilan tuziladigan shartnomasi bo’lib, ularga o’z
funksiyalari va vakolatlariga oid ayrim boshqaruv bilan bog’liq bo’lgan
ustunliklarining ta’minlanishi tushuniladi.
Xozirgi sharoitda ma’muriy-huquqiy shartnomalarning ahamiyati ijtimoiy
munosabatlarni tartibga solishda ko’maklashadi. Bunday ommaviy huquqning bu
shaklini o’rnatishni nafaqat ijro etuvchi hokimyat sohasida intizom va javobgarlikni
kuchaytiruvchi, balki shartnoma vakolatlarini qo’llash orqali boshqaruv vazifalarini
hal etishning huquqiy mexanizmlarini yaratishga yo’naltirilgandir.
Ommaviy huquqiy tartibga solishda shrtnomalardan foydalaniladi.
Ommaviy huquqiy sohada shartnomalar, ommaviy manfaatlarni qondirish
maqsadida, boshqaruv funksiyalarini (masalan muvofiqlashtirish, bo’ysunish,
tashkil etish, taqsimlashni) o’z zimmasiga oladi.
Ma’muriy-huquqiy shrtnomalar muammosiga nafaqat moddiy ma’muriy-huquqiy
normalar, ya’ni munosabat ishtirokchilari, ularning huquqlari, majburiyatlari va
javobgarligini, ijro etish tartibini o’rnatuvchi normalar orqali, balki unga ma’muriy-
protsessual huquq nuqtayi nazaridan ham yondashish zarur bo’ladi. Ma’muriy
huquqiy shartnomalarga maxsus majburiyatlar (shartnomalar) ni nazarda tutadigan
va oddiy fuqarolik-huquqiy shartnomalar doirasidan tashqari chiqadigan
shartnomalarni kiritish mumkin.
Mazkur shartnomlarda davlat va jamiyat manfaatlarini qondirishni nazarda tutgan
davlat vazifalarini amalga oshirishi tushuniladi.
Ma’muriy-huquqiy shartnomalarning majburiy shartlari ikkinchi ishtirokchi
tomonidan bajarilmaganligi-mazkur shartnomalarda ko’jrsatib o’tilgan iqtisodiy
sanksiyalarni harakatga keltirishi, shuningdek, ijro hokimyati organi tomonidan
shartnomaning bir tomonlama bekor qilinishiga olib kelishi mumkin.
Ijro etuvchi hokimyat organi shartnoma munosabatlariga kirishganda,uning ijro
etilishini nazariy qilish, barcha hujjatlar bilan tanishib chiqish, shartnoma
subyektlarining faoliyatini tekshirish vakolatiga ega bo’lishi kerak.Nazoratni
amalga oshirish tartibi va usullari shartnomaning o’zida nazarda tutishi lozim.
Ijro etuvchi hokimiyat organi nazarda tutilmagan holatlarning vujudga kelishi
bilan shartnomani bir tomonlama tartibda,uni moliyaviy va boshqa muhim
shartlarini buzmagan holda o’zgartirish,imkoniyatiga ega bo’lishi kerak.Mazkur
shartnoma bo’yicha vujudga keladigan barcha nizolar ma’muriy va sud tartibida hal
qilinishi kerak.
Shartnoma munosabatlari subyektlari ustidan shikoyat qilish va prokurorning
mazkur
shartnoma
va
uning
ijrosi
ustdan
protesti-ma’muriy
sudlar
tomonidan,ularning tashkil etilishiga qadar esa tegishli sudlar ( masalan xo’jalik
sudlari)tomonidan ko’rib chiqilishi lozim.
Shartnomalarni tuzish va ijro etishda belgilangan doirada,fuqarolik qonunchiligi
bilan o’rnatilgan shartnomalarning umumiy talablaridan foydalanish kerak.
Masalan: Shartnoma shakli,shartnomada o’rnatiladigan muddatlar,shartnoma
ishtirokchilari,va ularning ma’muriy - huquqiy holati,shartnomalarni ijro
etish,shartnomada nazarda tutilgan majburiyatlar bajarilishini ta’minlash, shartnoma
shartlarini buzganlik uchun javobgarlik,shartnoma shartlarini o’zgartirish hamda uni
bekor qilish va hokazo.
Ma’muriy-huquqiy shartnomalar nazariy jihatdan subyektlariga ko’ra ikkita
guruhga bo’linadi.
-Yuridik shaxslar bilan tuziladigan ma’muriy huquqiy shartnomalar.
- Jismoniy shaxslar bilan tuziladigan ma’muriy –huquqiy shartnomalar
Muddatiga ko’ra
- Ma’lum muddatga tuziladigan ma’muriy-huquqiy shartnomalar
- Noma’lum muddatga tuziladigan shartnomalar
Darajasiga ko’ra
- Respublika darajasidagi ma’muriy –huquqiy shartnomalar
- Mahalliy darajadagi ma’muriy-huquqiy shartnomalar
Ma’muriy-huquqiy shartnomalarga oid ushbu nazariy kategoriyalarni tahlil
qilishdan oldin ushbu tushuncha ta’rifini keltiragigan bo’lsak ,Ma’muriy-huquqiy
shartnoma-bu ommaviy boshqaruv organining o’ziga berilgan qonuniy vakolatlari
doirasida ularni samarali amalga oshirish,jamiyatning qonuniy huquq va
manfaatlarini ro’yobga chiqarish maqsadida turli mulkchilik shakllaridagi yuridik
va jismoniy shaxslar bilan tuziladigan shartnomasi bo’lib ularga o’z funksiyalari va
vakolatlariga oid ayrim boshqaruv bilan bog’liq bo’lgan ustunliklarni ta’minlanishi
tushuniladi.
Shu masalaga alohida urg’u berish lozimki,ma’muriy huquqiy shartnomalar
fuqarolik-huquqiy
shartnomalardan
tubdan
farq
qiladi.Fuqarolik-huquqiy
shartnomaning huquqiy asoslari mavjud va u yillar davomida shakllanib
ulgurgan.Jumladan O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik Kodeksining 26-bobi
O’zbekiston Respublikasining “Xo’jalik yurituvchi subyektlar faoliyatining
shartnomaviy-huquqiy bazasi to’g’risida”gi qonuni kabi normativ- huquqiy
asoslarini tashkil etadi.Ammo ularning barchasi fuqarolik sohasiga oid bo’lgan
shartnomalardir.O’zbekiston Respublikasining “Xo’jalik yurituvchi subyektlar
faoliyatining shartnomaviy-huquqiy bazasi to’g’risida”gi qonuni 8-9-moddalarida
mustahkamlangan normalar ham ma’muriy-huquqiy shartnoma mazmunini bera
olmaydi.Ommaviy boshqaruv organlarining xo’jalik yurituvchi subyektlar bilan
tovarlar yetkazib berish va xizmatlarni amalga oshirish yuzasidan tuziladigan
shartnomalari fuqarolik-huquqiy shartnomalar guruhiga taaluqli bo’lib unda
shartnoma predmetiga ommaviy
boshqaruv organi vakolatlari,huquq va
majburiyatlari,tuzilmaviy masalalar kiritilmaydi.
Ma’muriy –huquqiy shartnomalarning nazariy tasniflanishiga misollar:
Tasniflanishi
Xususiyati
Amaliy misollar
Subyetlariga
ko’ra
Yuridik shaxslar
bilan tuziladigan
ma’muriy-huquqiy
shartnomalar
Mahsulot taqsimotiga oid bitim (
bundan buyon matnda bitim deb
yuritiladi )shartnoma hisoblanib,unga
muvofiq O’zbekiston Respublikasi
haq olish asosida va muayyan
muddatga chet ellik investorga (
bundan buyon matnda investor deb
yuritiladi)bitimda ko’rsatilgan yer qari
uchastkasida
konlarni
aniqlash,qidirish
va
foydali
qazilmalarni kavlab olish hamda
shular bilan bog’liq bo’lgan ishlarni
olib boorish uchun mutloq huquqlar
beradi,investor esa mazkur ishlarni o’z
mablag’lari hisobiga va tavakkal qilib
amalga oshirish majburiyatini oladi.
Jismoniy
shaxslar
bilan
tuziladigan
ma’muriy-huquqiy
shartnomalar
Kontrakt bo’yicha harbiy xizmatga
kirish
Ma’lum
muddatga
tuziladigan
ma’muriy-huquqiy
shartnomalar
Odatda
yuridik
shaxslar
bilan
tuziladigan har qanday shartnoma
muayyan muddatga tuziladi
Muddatiga
ko’ra
Nomalum muddatga
tuziladigan
ma’muriy-huquqiy
shartnomalar
Davlat xizmatiga qabul qilinayotgan
fuqarolar
bilan
tuziladigan
shartnomalar
Darajasiga
ko’ra
Respublika
darajasidagi
ma’muriy-huquqiy
shartnomalar
Davlat boshqaruvi organlari social va
ijtimoiy ahamiyatga molik loyihalarni
amalga
oshirish
uchun
nodavlat
notijorat tashkilotlariga buydjetdan
tashqari mablag’lar hisobidan bevosita
davlat ijtimoiy buyurtmasi berish
mumkin
Mahalliy darajadagi
ma’muriy-huquqiy
shartnomalar
Qonun
hujjatlarida
belgilangan
hollarda vakolatli davlat organlari
tomonidan
ushlangan
transport
vositalarini saqlash Qoraqalpog’iston
Respublikasi
Vazirlar
Kengashi,viloyatlar
va
Toshkent
shahar hokimliklari tomonidan talab
olingan yuridik shaxslar tomonidan
amalga oshiriladi
Har
bir
mintaqada
tanlov
asosida,mintaqaning
ma’muriy-
hududiy bo’linishining joylashishidan
kelib
chiqqan
holda
transport
vositalarini
saqlash
xizmatlari
ko’rsatuvchi bir necha yuridik shaxslar
aniqlanishi mumkin.
Yuqorida ta’kidlanganidek,ma’muriy-huquqiy shartnomalar masalasi u yoki bu
qonunlarning ayrim normalarida ko’rsatilishiga qaramasdan bugungi kunda alohida
institute sifatida o’rganilmaydi.Ushbu holat Ma’muriy huquq fani doirasida,xalq tili
bilan ta’kidlaganda “ teshi tegmagan”masalalardan biridir.Aynan ushbu shartnoma
turning
o’rganilishi,aniqlashtirilishi
O’zbekiston
Respublikada
davlat
xizmati,davlat xizmatchisi institutining rivojlanishiga ham zamin yaratishi
mumkin.Zero,davlat xizmatchisi maqomidagi mansabdor shaxs bilan tuziladigan
shartnoma mazmuni bilan oddiy ishga joylashish masalasi bo’yicha tuziladigan
mahnat shartnomalari orasida katta huquqiy farq mavjud.Chunki,davlat xizmatchisi-
bu boshqaruv bilan bog’liq bo’lgan hokimiyat vakolatiga ega mansabdor shaxs
hisoblanadi.Mehnat shartnomasini imzolayotgan ikkinchi tomonda esa har doim
ham hokimiy vakolatlar bo’lmasligi aniq.Aynan ushbu joy,ushbu nuqta,hudud
bugungi kundagi Ma’muriy huquqning mustaqil institutlaridan biri bo’lgan-Davlat
xizmati institutining mehnat huquqi bilan eng yaqin joylashgan chegaralari
hisoblanadi.Davlat xizmati va davlat xizmatchilari to’g’risida keyingi bobimizda
atroflicha to’xtalamiz.
Paragraf mazmunini o’zlashtirish uchun kichik kazusli misol
O’zbekiston Respublikasida Davlat Soliq qo’mitasi soliq organlarini yangi
kompyuter jihozlari bilan ta’minlash maqsadida ommaviy axborot vositalari orqali
kompyuter xaridi tenderini e’lon qildi.Tenderdagi talablarga ko’ra har bir
kompyuter narxi 3 mln dan ko’p bo’lmagan,oxirgi rusumdagi qo’shimcha
uskunalari bilan jihozlangan hamda 1 kalendar yili davomida dasturlash va sozlash
xizmatlari sharti belgilandi.Tenderda Toshkent shahrida ro’yxatdan o’tgan 5 ta va
Samarqand shahrida faoliyat yurituvchi 3 ta jami 8 ta mazkur xizmatni
ko’rsatishga tayyor xo’jalik yurituvchi subyekt qatnashdi.Natijada Toshkent
shahridagi “ REAL LIFE ” MCHJ g’olib deb topildi va DSQ bilan shartnoma
imzolanadi.Shartnoma shakllariga ko’ra ma’muriy organ 15% to’lovni amalga
oshirdi.Qolgan 10% to’lov bir calendar yili yakunlanganidan keyin amalga
oshiriladigan bo’ldi.”REAL LIFE ”MCHJ shartlarda belgilanganidek bir yil
davomida dasturlash va sozlash xizmatlarini amalga oshirib keldi.
1. Mazkur vaziyat Ma’muriy huquq predmetiga taalluqlimi ?
2. Mazkur vaziyatdagi shartnoma ma’muriy –huquqiy shartnoma maqomiga
egami ?
3. Ma’muriy huquqiy shartnoma tushunchasi va shartlarini yana bir esga
oling.
5-Davlat boshqaruvi faoliyatiniig usullari tushunchasi va ahamyati.
Boshqaruv jarayonida ijro etuvchi organlar oldida turgan vazifalar muayyan
vositalar va usullar orqali amalga oshiriladi. Davlat boshqaruvi usullari ijro
etuvchi xokimiyat organlari va ularning mansabdor shaxslari tomonidan
boshqariluvchi obyektlarga va shaxslarga maʼmuriy taʼsir koʻrsatish
maqsadida qonunchilikda ruxsat etilgan doirada qoʻllaniladigan usul va
vositalardir.
Boshqaruv usuli huquqiy vosita sifatida davlat boshqaruvi faoliyatining
maqsadlariga erishish, vazifalarini bajarish va funksiyalarini amalga oshirish uchun
qollaniladi. O’z navbatida, bosharuv usullari boshqaruv shaklari bilan chambarchas
bogliqdir. Chunki, muayyan boshqaruv xarakatlari natijasida yuzaga kelgan huquqiy
oqibat (huquqiy akt) asosidagina boshqaruv usullari qollanilishi mumkin. Aniqrogi,
boshqaruvning huquqiy shakli bo’lgan boshqaruv xujjatining qabul qilinishi u yoki
bu usulning qollanilishiga asos boladi. Boshqaruv usullari ijro etuvchi xokimiyat
organlari tomonidan boshqaruv maqsadlari, vazifalari va funksiyalarini amalga
oshirish xamda vakolatlarini taminlash vositasi sifatida namoyon boʻladi. Shu bilan
birga, boshqaruv usullari muayyan ijro etuvchi organlarning boshqaruv
maqsadlariga qanday usul va vositalar bilan erishishini belgilab beradi. Boshqaruv
usuli boshqaruv subyektining boshqaruv obyektiga nisbatan maqsadga
muvofiq yoʻnaltirilgan taʼsir etish vositasi xamdir.
Ilimiy jamoatchilikda ommaviy boshqaruv organlari qo’laydigan uslublar turlari
borasida har-xil yondashuvlar mavjud. Xususan M.Shotursunovning fikricha
ommaviy boshqaruvda ishontirish, boshqaruv, rag’batlantirish, tarbiyalash va
majburlash uslublari mavjud.
D.N.Baxraxning fikricha yuqoridagi sanab o’tilgan uslublar bilan bir qatorda
ommaviy
boshqaruv
organlarida
normativ
tartibga
solish
,tashkilashtirish,legallashtirish,vakolat
bilan
ta’minlash,taqsimlash,xisob-kitob
qilish ,nazorat,ishontirish, rag’batlantirish,muammoni bartaraf etish ,majburlash,
qurolli bostitish kabi usullarni sanab o’tadi.
D.N.Baxrax :ommaviy boshqaruv organlari usullarini ma’muriy organning
bevosita va bilvosita ta’sir estish lozimligini ta’kidlaydi.Uning fikricha birinchisi
“Buyurilgandek bajar”, ikkinchisi “Vaziyatga qarab bajar” degan tamoyilarga to’gri
kelishi kerakligiga urg’u beradi.Bunda albatta olim fikrlarida Sobiq Ittifoq davridan
“meros” bo’lib qolgan, ommaviy boshqaruv organlari usullari targ’ibotini sezish
mumkin.
B.N. Gabrichidzening fikricha ommaviy boshqaruv organlari tabiatiga iktisodiy
uslub, statistik uslub, sotsiologik, psixologik va axborot bilan taʼminlash uslublari
xos degan fikr bildirib, mazkur uslublar bir biri bilan uzviy bogʻliqlikda bo’lib, ijro
xokimiyati uslublariniig yagona majmuyini tashkil etishini taʼkidlaydi.
Yu.M. Kozlovning fikricha ishontirish, majburlash va iqtisodiy uslublar
ommaviy boshqaruv organlari tomonidan eng koʻp qoʻllanilishini taʼkidlaydi.
Olimning nazarida, majburlash uslubining ommaviy boshqaruv organlari oʻz
qonuniy maqsad va vazifalarini amalga oshirishi uchun zarur" ekanligini taʼkidlaydi.
Shunday qilib, ommaviy (davlat) boshqaruv organlari faoliyatida uslublar
deb, boshqaruv organiga qonunan yuklatilgan maqsad va vazifalarni amalga
oshirishga qaratilgan harakatlari davomida ishlatiladigan vositalari yigindisi
tushuniladi.
Maʼmuriy huquq nazariyasidagi turli xil uslublarni umumlashtirgan xolda
shuni taʼkidlash joyizki, xar bir olim, nazariyotchi ommaviy boshqaruv organlari
uslublarini qanday turlarga, toifalarga ajratmasin, ularning mazmuni bir xil bo’lib
qolaveradi. Jumladan, bu ommaviy boshqaruvni amalga oshirishga qaratilgan,
qonuniy tartibga solingan, inson huquq va erkinliklari hamda qonuniy manfaatlarini
asossiz cheklamaydigan harakatlar majmuidir.
Ommaviy (davlat) boshqaruv organlari faoliyatida uslublar deb, boshqaruv
organiga qonunan yuklatilgan maqsad va vazifalarni amalga oshirishga
qaratilgan xarakatlari davomida ishlatiladitan vositalari yigʻindisi tushuniladi.
Paragraf mazmunini uzlashtirish uchun kichik kazusli misol:
Oʻzbekiston Respublikasi Davlat soliq qoʻmitasida 2018-yil yakunlari bo’yicha
hisobot majlisi bo’lib o’tdi va unda bir qator masalalar ko’rib chiqildi. Xususan
majlisda DSK raisining birinchi oʻrinbosari hisobot yili davomida soliq organlari
tomonidan byudjetga tushumlarni yashirgan va kamomad bilan to’lagan shaxslarga
nisbatan jami 1174ta maʼmuriy ish ochilganligi, insofli soliq toʻlovchilarga o’z
vaqtida va to’la hajmda soliqlarni to’laganliklari uchun jami 24ta xujalik yurituvchi
subyektlarga “soliq ta’tillari” eʼlon qilinganligi taʼkidlandi. Hisobot yilida namunali
xizmati uchun soliq organlari xodimlarining 47 nafari Uzbekiston Respublikasi
mustakilligining 27 yilligi" koʻkrak nishoni bilan taqdirlanganligi, aholining soliq
to’lovlarini oʻz vaqtida to’lashlari uchun jami 4ta ijtimoiy video rolik tayorlanib
davlat telekanallarida efirga uzatilganligi taʼkidlangan. Natijada xisobot yilida
avvalgi yillarga nisbatan soliq tushumlari 33%ga oldindan va to’la xajmda ixtiyoriy
tulanishi taʼminlanganligi taʼkidlandi.
1.Mazkur misolda Maʼmuriy huquq predmeti mavjudligiga baxo bering.
2. Ommaviy boshqaruv organlari faoliyatida qanday uslublar qo’llanilganligini
izohlang.
6.Davlat boshqaruv organlari foalyatida boshqaruv usullari va turlari.
Yuqoridagi va oldingi paragrafda davlat boshqaruv foalyatining usullari
tushunchasi,mazmuni
va
bu
boradagi
olimlar
tadqiqotlarinig
ilmiy
yondashuvlaridan korinadiki,
davlat boshqaruv usuli deganda
davlat
bosharuvini amalga oshirish maqsadida boshqaruv subyektining boshqaruv
obyektiga hokimyat tasirini tushunish mumkin.
Davlat boshqaruv organlari foalyatidagi boshqaruv usullari haqida
to’xtalishdan oldin umumiy boshqaruv usullari haqida to’xtalib o’tamiz.
Boshqariv usullari ma’muriy,iqtisodiy va ijtimoiy-psixologik usullardan
iborat. Bu usullar boshqaruv subyektining bosqaruv obyektiga tasir ko’rsatishining
turli usullarini ifodalaydi hamda o’zaro bog’liqdir.
Ushbu usullarning xar biri irodaviy yunalishga, iqtisodiy mazmunga ega
bo’lishi hamda ijtimoiy-psixologik ta’sir ko’rsatishi mumkin. Boshqaruv
amaliyotida usullar bir-biridan ajratilgan xolda qullanilmaydi. Barcha usullar
yagona vazifaga ega, yaʼni boshqaruv maqsadlariga erishishga xizmat qiladi. Ularni
muayyan boshqarish subyektlari qullaydilar hamda shu boshqarish obyektlarining
xatti-harakatlariga taʼsir koʻrsatadilar. Bir boshqaruv subyektiga bir vaqtning oʻzida
bir necha usullar qoʻllanilishi mumkin. Boshqaruvning barcha usullari mazmuni,
aniq maqsadga yoʻnaltirilganligi va tashkiliy shakliga ko’ra amaldagi qonunchilik
xujjatlariga mos kelishi kerak. Turli xil boshqaruv vaziyatlari, tarmoqlari va
soxalarida u yoki bu usullardan koʻproq foydalanish mumkin. Masalan, ishlab
chiqarishni boshqarish soxasida iqtisodiy usullar afzal deb topiladi,
boshqaruvning taʼlim, madaniyat, sog’liqni saqlash soxalarida ijtimoyi-
psixologik usullar keng qoʻllaniladi; mudofaa, ichki ishlar, milliy xavfsizlik
sohalarida maʼmuriy usullar ustunlik qiladi. Maʼmuriy usullar boshqaruv
subyektining obyektga (fukarolar, yuridik shaxslar, davlat xizmatchilari) bir
tomonlama davlat-hokimiyat taʼsiri koʻrsatish orqali ifodalanadi. Bunda ushbu
usulni qoʻllayotgan boshqaruv subyekti tegishli boshqariluvchilar uchun majburiy
bo’lgan va yuridik oqibatlarni keltirib chiqaradigan huquqiy aktlarni qabul qiladi.
Qabul qilingan qaror, buyruq yoki farmoyishning bajarilmaganligi intizomning
buzilishi xisoblanib, aybdorga nisbatan qonunda belgilangan majburlov choralari
qoʻllanilishiga sabab bo’ladi. Ma’muriy usullar boshqaruv subyektining boshkaruv
obyektiga
tasir
koʻrsatish
usuli
sifatida
boshqariluvchining
irodasini
boshqaruvchining irodasiga buysundirishda, yaʼni “Hokimiyatga buysundirishda”
namoyon boʻladi. Boshqaruv subyekti uziga berilgan vakolatlar doirasida bir
tomonlama ravishda tegishli shakllar (xujjatlar) orqali oʻzining hukmron irodasini
ifodalaydi, boshqariluvchilar uchun bajarilishi majburiy boʻlgan koʻrsatmalar,
topshiriqlar beradi. Ushbu topshiriqlarning mazmunini boshqariluvchilar uchun
beriladigan qaysi harakatlarni qanday usulda va qaysi muddatda bajarish kerakligi
yoki qaysi harakatlardan tiyilish lozimligiga doir koʻrsatmalar tashkil qiladi. Bunday
usullar
muayyan
boshqaruv
xarakatlarini
muvofiqlashtirish,
boshqaruv
maqsadlariga erishish, tartib va intizomni saqlash uchun nixoyatda zarurdir.
Boshqaruv obyektlariga to’g’iridan to’g’ri taʼsir etish (maʼmuriy usul)dan
foydalanmay turib davlat boshqaruvining maqsad va vazifalariga erishib boʻlmaydi.
Tugʻridan-to’gʻri taʼsir etish-boshqariluvchining irodasiga bevosita taʼsirni, buyruq
xususiyatiga
ega
ekanligini,
berilgan
ko’rsatmalarning
bajarilishini
ragʻbatlantirishni oʻzida ifoda etadi.
Davlat boshqaruvining maqsad va vazifalariga bilvosita taʼsir etish, yaʼni
iqtisodiy usullar orqali xam erishiladi. Iqtisodiy usullar boshqariluvchilarga
ularning manfaatlarini qondirish, turli imtiyozli shart-sharoitlar yaratishni
nazarda tutuvchi bilvosita taʼsir usulidir.
Iqtisodiy usullarning qoʻllanilishi natijasida:
- boshqaruv natijalariga erishish uchun boshqariluvchi shaxslarning ongi va
irodasiga taʼsir koʻrsatishga;
- boshqariluvchi subyektlarning manfaatlariga, extiyojlariga tasir ko’rsatish orqali,
ularning namunali xulq-atvorda boʻlishini taʼminlashga;
- maʼlum bir xarakatlarni amalga oshirish va qarorlar qabul qilishni belgilovchi
boshqaruv aktlari chiqarishga erishiladi
Iqtisodiy usullarning qoʻllanilishi maʼmuriy yoki boshqa usullar bilan
chambarchas bogʻliq. Iqtisodiy usullar orqali muayyan imtiyozlarning, shart-
sharoitlarning oʻrnatilishi natijasida boshqaruvning samaradorligiga maʼmuriy
usullar yoki boshqa taʼsir choralari qoʻllanilishi oqibatida erishish mumkin
(masalan, soliqlarni oʻz vaqtida toʻlash huquq subyektlarining majburiyati yoki ular
majburiy choralar bilan taʼminlangan boʻlsada, iqtisodiy usul sifatida soliq imtiyozi
oʻrnatish usulining ko’lanilishi natijasida boshqaruv jarayonida muayyan samarali
natijaga olib kelishi mumkin). Iqtisodiy usullarga mehnat jamoalarini ham, alohida
xodimlarni ham moddiy rag’batlantirishda foydalaniladigan usullarning barchasi
kiradi. Iqtisodiy usullar tizimi foyda, ish xaqi, mukofotlar, kredit, baho kabilarni oʻz
ichiga oladi. Birlamchi davlat yoki maxalliy ishlab chiqarish tashkiloti (korxona,
birlashma) darajasida ishlab chiqarish samaradorligini oshirishda iqtisodiy
rag’batlantirish, xoʻjalik mustaqilligi, soliqqa tortish siyosati kabilar alohida oʻrin
tutadi. Iqtisodiy rag’batlantirish boshqaruv usuli sifatida rejali ravishda ishlab
chiqiladigan va amalga oshiriladigan xamda mehnat jamoalari va xar bir xodimning
ishlab chiqarishni yanada rivojlantirish xamda uning samaradorligini oshirishdan
manfaatdorligini
kuchaytirishga
qaratilgan
tadbirlar
tizimidir.
Iqtisodiy
rag’batlantirish
ijtimoiy
(mexnat
jamoalarining
manfaatlari)
va
shaxsiy
manfaatlarning; xodimlarning yuksak ongliligiga asoslangan iqtisodiy xamda
maʼnaviy ragʻbatlantirishning; mehnat jamoalari va mansabdor shaxslarning
belgilangan topshiriqlar va majburiyatlarni bajarmaganligi xamda ishdagi xatolari
uchun moddiy javobgarligini nazarda tutuvchi iqtisodiy jazolarning uyg’unligiga
acoslanadi. Mehnatni moddiy ragbatlantirish ham alohida ahamiyatga ega. U
ishning miqdori va sifatiga qarab xaq to’lash prinsipi qoʻllanishini, mexnat
natijalarining to’gʻri baholanishini, ishning korxona, birlashma, tashkilot foydasi
bilan aloqadorligini bildiradi.
Moddiy ragbatlantirish turlaridan birini organ, korxona, muassasa va
tashkilotlar xodimlarini ish xaqi fondidan mukofotlash, yil natijalari buyicha
mukofotlash hamda moddiy rag’batlantirish fondidan beriladigan bir martalik
tulovlar tashkil qiladi. Rag’batlantirish fondlarining hajmi rentabellik darajasiga,
shuningdek, mexnat unumdorligining usishi, ishlab chiqariladigan mahsulot
sifatining yaxshilanishiga bog’liqdir.
Mehnat jamoasi (korxona, birlashma) xo’jalik mustaqilligi asosida faoliyat
ko’rsatib, ishlab chiqarish faoliyatidan olingan daromadlar xisobidan mahsulot
ishlab chiqarish, ilmiy-tadqiqot hamda loyiha va konstruktorlik ishlari, maxsulot va
texnikaning yangi turlarini oʻzlashtirish, bosqaruv apparatini saqlash uchun
sarflanadigan xarajatlarni toʻliq qoplaydi. Olinadigan foyda byudjet, banklar bilan
xisob-kitob qilish, ishlab chiqarishni texnikaviy jihatdan takomillashtirish va
rivojlantirish, iqtisodiy ragʻbatlantirish fondlari va zaxiralarini tashkil qilish uchun
ishlatiladi. Daromadlarning xarajatlardan koʻpligi ishning rentabelli ekanidan
dalolat beradi. Moddiy manfaatdorlik ikki tarkibiy qismdan iborat: moddiy
rag’batlantirish va moddiy javobgarlik. Moddiy ragʻbatlantirish choralari
xodimlarga samarali mexnati uchun mukofotlar ko’rinishida beriladigan moddiy
neʼmatlarning koʻpayib borishini nazarda tutadi. Moddiy javobgarlik choralari esa
xodimlarning faoliyati zarar keltirgan xollarda ular oladigan moddiy neʼmatlar
miqdorining kamaytirilishini nazarda tutadi.
Boshqaruvning iqtisodiy usullariga kredit kiradi. Kredit yordamida
qoʻshimcha kapital sarflashni talab etadigan ishlab chiqarish vazifalari xal qilinadi.
Kreditdan foydalanish evaziga ishlab chiqarish va tovarlar shaklidagi fondlarning
pul shaklidagi fondlarga aylanish jarayoni tezlashadi, ishlab chiqarish va muomala
vaqti qisqaradi, pul mablagʻlarining aylanishi tezlashadi. Kredit ishlab chiqarishni
kengaytirish xamda fan-texnika taraqqiyotini amalga oshirish uchun zarur boʻlgan
pul mablagʻlarining yirik manbaidir.
Boshqaruvda boshqa iqtisodiy usullar, chunonchi, soliqqa tortish siyosati
xam muhim oʻrin tutadi. Ishlab chiqarishni tashkil qilish uchun soliqning maqbul
foizini belgilash ushbu tashkilotning maxsulot ishlab chiqarishni koʻpaytirishdan
manfaatdor bo’lishiga yordam beradi va aksincha, soliqni asossiz ravishda
koʻpaytirish ishlab chiqarish faoliyatini ragbatlantirmaydi. Jamiyat uchun muxim
bo’lgan ishlab chiqarish soxalarini rivojantirish maqsadlarida davlat imtiyozli
soliqlar belgilaydi.
Boshqaruvning iqtisodiy usullaridan foydalanish ularning samaradorligini
nazorat qilishining amaliy tizimi boʻlishini talab etadi. Maʼlumki, moddiy mukofot,
ayniqsa individual mukofot miqdorini oshirish, agar u to’gʻri tanlangan boʻlsa,
odatda kutilgan natijaga erishilishini taʼminlaydi. Shu bilan birga, iqtisodiy usullarni
noto’gʻri qoʻllash moddiy mukofotlashning kutilgan samaradorligini bermasligiga
olib kelishi mumkin. Masalan, asossiz ravishda moddiy mukofot berish ko’p
xollarda salbiy oqibatlarga olib keladi, moddiy rag’batlantirishning taʼsir kuchini
kamaytiradi.
Mukofot
miqdorining
xaddan
tashqari
kamligi
odatda
ragʻbatlantituvchi taʼsir koʻrsatmaydi.
Ommaviy boshqaruv organlari tomonidan qoʻllaniladigan turli xil uslublarni
umulashtirib, mazmuni jixatidan uch turga boʻlish mumkinligini avvalgi
paragrafimizda xam taʼkidlagan edik. Bular
-ishontirish uslubi
-rag’batlantirish uslubi; -
-majburlash uslubi.
7. Ishontirish – davlat boshqaruv faoliyatining usuli sifatida.
Ommaviy boshqaruv organi faoliyatida ishlatiladigan uslublardan biri bu
ishontirish uslubi boʻlib, davlat dasturlarini, qonun normalarini va umuman davlat
siyosatini amalga oshirishning eng afzal va ko’p qo’llaniladigan uslublaridan biridir.
Davlat organlarining oʻz faoliyati davomida mazkur uslubdan foydalanishi va
koʻzlangan ezgu natijaga erishishi ko’rsatkichining yuqoriligi - davlat va jamiyat
ustunligi koʻrsatgichlaridan biri bo’lib xizmat qiladi. Ommaviy boshqaruv
organlarining ishontirish uslubini qoʻllashi maʼmuriy-huquqiy munosabatlar
subyektlarining ongiga, dunyoqarashiga va maʼnaviyatiga ijobiy maʼnodagi
taʼsir etish orqali amalga oshiriladi.
Yuqorida qayd etilganidek, davlat boshqaruvining eng asosiy usullaridan
biri hisoblangan ishontrish usuli boshqaruvchilarning amaldagi qonunchilik
va oʻrnatilgan tartib-qoidalarining talablarini ixtiyoriy bajarishlarini nazarda
tutadigon taʼsir usulidir.
Ishontirish usuli yordamida kishilarning ongi va irodasiga muayyan taʼsir
koʻrsatiladi, boshqaruv subyektlarining xarakatlari maqsadga muvofiqligi hamda
ularga bo’lgan eʼtiborni shakllantirishga erishiladi. Fuqarolarning qonunlarga,
huquqiy tartibotga rioya etish hamda bo’ysunish ruhida tarbiyalash bir necha
qonunchilik xujjatlarining eng asosiy vazifalaridan biri xisoblanadi. Jumladan,
MJtKning 2, 22-moddalariga asosan, shaxsni qonunlarga rioya etish va ularni