DAVLAT DAROMADLARI VA XARAJATLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

24

File size

Fayl hajmi

161,5 KB


DAVLAT DAROMADLARI VA XARAJATLARI
Reja:
1. Davlat daromadlari va ularning tasnifi.
2. Davlat xarajatlari tushunchasi, ularning tarkibi va xususiyatlari.
Logotip
DAVLAT DAROMADLARI VA XARAJATLARI Reja: 1. Davlat daromadlari va ularning tasnifi. 2. Davlat xarajatlari tushunchasi, ularning tarkibi va xususiyatlari.
1. Davlat daromadlari va ularning tasnifi
Byudjet  tizimi  daromad  qismining  tarkibi  yuridik  va  jismoniy  shaxslar
tomonidan turli darajadagi byudjetlarga to’lanadigan to’lovlarda ifodalanadi. Turli
darajadagi  byudjetlarga  kelib  tushadigan  daromadlarni  ijtimoiy  -  iqtisodiy
belgilari, to’lanish tartibi va shartlari, yuridik shakllariga ko’ra tasniflash mumkin.
Davlat byudjeti daromadlari:
 soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar;davlat aktivlarini joylashtirish,
foydalanishga berish va sotishdan olingan daromadlar;
 meros, hada huquqi bo’yicha davlat mulkiga o’tgan pul mablag’lari;
 yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushadigan
qaytarilmaydigan pul tushumlari;
 rezident-yuridik shaxslarga berilgan byudjet ssudalarini va chet davlatlarga
ajratilgan kreditlarni to’lash hisobidan to’lovlar;
 qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi.
O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti daromadlari:
1) Umumdavlat soliqlari, shu jumladan:
 yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i;
 yagona soliq to’lovi;
 jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i;
 qo’shilgan qiymat solig’i;
 aksiz solig’i;
 yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq;
2) bojxona bojlari;
3) qo’shimcha foyda solig’i;
4) mahsulot taqsimotiga oid bitimlar bo’yicha foyda keltiradigan mahsulotdagi
davlat ulushi;
5) boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi. 
Boshqa  daromadlarga  imzoli  bonus  va  tijoratbop  topilma  bonusi
to’lanishidan  tushgan  tushumlar,  qonun  hujjatlariga  muvofiq  O’zbekiston
Logotip
1. Davlat daromadlari va ularning tasnifi Byudjet tizimi daromad qismining tarkibi yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan turli darajadagi byudjetlarga to’lanadigan to’lovlarda ifodalanadi. Turli darajadagi byudjetlarga kelib tushadigan daromadlarni ijtimoiy - iqtisodiy belgilari, to’lanish tartibi va shartlari, yuridik shakllariga ko’ra tasniflash mumkin. Davlat byudjeti daromadlari:  soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar;davlat aktivlarini joylashtirish, foydalanishga berish va sotishdan olingan daromadlar;  meros, hada huquqi bo’yicha davlat mulkiga o’tgan pul mablag’lari;  yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushadigan qaytarilmaydigan pul tushumlari;  rezident-yuridik shaxslarga berilgan byudjet ssudalarini va chet davlatlarga ajratilgan kreditlarni to’lash hisobidan to’lovlar;  qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi. O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti daromadlari: 1) Umumdavlat soliqlari, shu jumladan:  yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i;  yagona soliq to’lovi;  jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i;  qo’shilgan qiymat solig’i;  aksiz solig’i;  yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq; 2) bojxona bojlari; 3) qo’shimcha foyda solig’i; 4) mahsulot taqsimotiga oid bitimlar bo’yicha foyda keltiradigan mahsulotdagi davlat ulushi; 5) boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi. Boshqa daromadlarga imzoli bonus va tijoratbop topilma bonusi to’lanishidan tushgan tushumlar, qonun hujjatlariga muvofiq O’zbekiston
Respublikasining respublika byudjetiga yo’naltiriladigan davlat bojlari, yig’imlar,
tovon pullari, kompensatsiya to’lovlari va jarima sanksiyalari, davlat aktivlarini
joylashtirish, foydalanishga berish va sotishdan belgilangan normativlar bo’yicha
olingan daromadlar, meros, hada huquqi bo’yicha davlat mulkiga o’tkazilgan pul
mablag’lari,  yuridik  va  jismoniy  shaxslardan,  shuningdek  chet  davlatlardan
tushgan  qaytarilmaydigan  pul  tushumlari,  rezident-yuridik  shaxslarga  berilgan
byudjet  ssudalarini,  chet  davlatlarga  berilgan  kreditlarni  to’lash  hisobidan
to’lovlar, aksiyalarning davlat ulushi (payi) bo’yicha dividendlar (daromadlar),
mobil aloqa xizmatlari ko’rsatuvchi yuridik shaxslar (uyali aloqa kompaniyalari)
tomonidan  abonent  raqamidan  foydalanganlik  uchun  to’lov,  O’zbekiston
Respublikasi Markaziy bankining foydasi va qonun hujjatlariga muvofiq boshqa
daromadlar kiradi.
Qoraqalpog’iston  Respublikasi  byudjetining,  viloyatlar  va  Toshkent
shahar mahalliy byudjetlarining daromadlari:
1) belgilangan normativlarga muvofiq umumdavlat soliqlari, shu jumladan:

yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i;

yagona soliq to’lovi;

jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i;

tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq;

qo’shilgan qiymat solig’i;

aksiz solig’i;

yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq;

suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq;
2) mahalliy soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar, shu jumladan:
 obodonlashtirish va ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish solig’I;
 transport  vositalariga  benzin, dizel  yoqilg’isi  va  gaz  ishlatganlik  uchun
olinadigan soliq;
 mol-mulk solig’i;yer solig’i;
 yagona yer solig’i;
Logotip
Respublikasining respublika byudjetiga yo’naltiriladigan davlat bojlari, yig’imlar, tovon pullari, kompensatsiya to’lovlari va jarima sanksiyalari, davlat aktivlarini joylashtirish, foydalanishga berish va sotishdan belgilangan normativlar bo’yicha olingan daromadlar, meros, hada huquqi bo’yicha davlat mulkiga o’tkazilgan pul mablag’lari, yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushgan qaytarilmaydigan pul tushumlari, rezident-yuridik shaxslarga berilgan byudjet ssudalarini, chet davlatlarga berilgan kreditlarni to’lash hisobidan to’lovlar, aksiyalarning davlat ulushi (payi) bo’yicha dividendlar (daromadlar), mobil aloqa xizmatlari ko’rsatuvchi yuridik shaxslar (uyali aloqa kompaniyalari) tomonidan abonent raqamidan foydalanganlik uchun to’lov, O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining foydasi va qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar kiradi. Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetining, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlarining daromadlari: 1) belgilangan normativlarga muvofiq umumdavlat soliqlari, shu jumladan:  yuridik shaxslardan olinadigan foyda solig’i;  yagona soliq to’lovi;  jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig’i;  tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq;  qo’shilgan qiymat solig’i;  aksiz solig’i;  yer qa’ridan foydalanganlik uchun soliq;  suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq; 2) mahalliy soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar, shu jumladan:  obodonlashtirish va ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish solig’I;  transport vositalariga benzin, dizel yoqilg’isi va gaz ishlatganlik uchun olinadigan soliq;  mol-mulk solig’i;yer solig’i;  yagona yer solig’i;
 yrim turdagi tovarlar bilan chakana savdo qilish huquqi va ayrim turdagi
xizmatlarni ko’rsatish uchun yig’im;
3)  yuridik  va jismoniy shaxslardan,  shuningdek  chet  davlatlardan tushgan
qaytarilmaydigan pul tushumlari;
4) bozorlardan tushadigan daromadlar;
5) boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi. 
Boshqa daromadlarga davlat daromadiga o’tkazilgan mol-mulkni realizatsiya
qilishdan tushgan tushumlar,  davlat aktivlarini joylashtirishdan,  foydalanishga
berishdan va sotishdan belgilangan normativlar bo’yicha olingan daromadlar,
qonun hujjatlariga muvofiq Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetiga,  viloyatlar
va Toshkent shahar mahalliy byudjetlariga yo’naltiriladigan davlat bojlari,
yig’imlar, tovon pullari va jarima sanksiyalari, egasiz mol-mulkni, meros huquqi
bo’yicha davlat ixtiyoriga o’tgan mol-mulkni, huquq bo’yicha davlat daromadiga
o’tkazilishi lozim bo’lgan xazinalarni realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va
qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar kiradi.
O’zbekiston 
Respublikasining 
respublika 
byudjetidan 
ajratiladigan
subvensiyalar,  o’tkazib beriladigan daromadlar va dotatsiyalar Qoraqalpog’iston
Respublikasi respublika byudjetining,  viloyatlar viloyat byudjetlarining va
Toshkent shahri shahar byudjetining daromadlari hisoblanadi.
Suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq,  tadbirkorlik faoliyatining
ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq, O’zbekiston Respublikasida ishlab
chiqariladigan pivo va o’simlik yog’i uchun aksiz solig’i Qoraqalpog’iston
Respublikasi byudjeti,  viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlari
daromadlariga o’tkazib beriladi.
Byudjet tashkilotlarining byudjetdan tashqari jamg’armalari daromadlari
Byudjet tashkilotining rivojlantirish jamg’armasi daromadlari:
 hisobot choragining so’nggi ish kuni oxirida xarajatlar smetasi bo’yicha
tejalgan mablag’lar, kapital qo’yilmalarni moliyalashtirish uchun nazarda
tutilgan mablag’lar bundan mustasno;
Logotip
 yrim turdagi tovarlar bilan chakana savdo qilish huquqi va ayrim turdagi xizmatlarni ko’rsatish uchun yig’im; 3) yuridik va jismoniy shaxslardan, shuningdek chet davlatlardan tushgan qaytarilmaydigan pul tushumlari; 4) bozorlardan tushadigan daromadlar; 5) boshqa daromadlar hisobidan shakllantiriladi. Boshqa daromadlarga davlat daromadiga o’tkazilgan mol-mulkni realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar, davlat aktivlarini joylashtirishdan, foydalanishga berishdan va sotishdan belgilangan normativlar bo’yicha olingan daromadlar, qonun hujjatlariga muvofiq Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetiga, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlariga yo’naltiriladigan davlat bojlari, yig’imlar, tovon pullari va jarima sanksiyalari, egasiz mol-mulkni, meros huquqi bo’yicha davlat ixtiyoriga o’tgan mol-mulkni, huquq bo’yicha davlat daromadiga o’tkazilishi lozim bo’lgan xazinalarni realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va qonun hujjatlariga muvofiq boshqa daromadlar kiradi. O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan ajratiladigan subvensiyalar, o’tkazib beriladigan daromadlar va dotatsiyalar Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining daromadlari hisoblanadi. Suv resurslaridan foydalanganlik uchun soliq, tadbirkorlik faoliyatining ayrim turlari bo’yicha qat’iy belgilangan soliq, O’zbekiston Respublikasida ishlab chiqariladigan pivo va o’simlik yog’i uchun aksiz solig’i Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlari daromadlariga o’tkazib beriladi. Byudjet tashkilotlarining byudjetdan tashqari jamg’armalari daromadlari Byudjet tashkilotining rivojlantirish jamg’armasi daromadlari:  hisobot choragining so’nggi ish kuni oxirida xarajatlar smetasi bo’yicha tejalgan mablag’lar, kapital qo’yilmalarni moliyalashtirish uchun nazarda tutilgan mablag’lar bundan mustasno;
 faoliyat  ixtisosligi  bo’yicha  tovarlarni  (ishlarni,  xizmatlarni)  realizatsiya
qilishdan olingan daromadlar;
 byudjet tashkiloti balansida turgan mol-mulkni ijaraga berishdan olingan
mablag’larning bir qismi;
 belgilangan  tartibda  byudjet  tashkilotlari  tasarrufida  qoldiriladigan
mablag’lar;
 homiylikdan olingan mablag’lar hisobidan shakllantiriladi.
Byudjet tashkilotining rivojlantirish jamg’armasiga byudjet tashkilotlarining
tovarlarni (ishlarni,  xizmatlarni)  realizatsiya qilishdan olingan daromadlari
tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va ularni
ishlab chiqarish bo’yicha xarajatlar o’rtasidagi ijobiy farq sifatida aniqlanadi.
Tibbiyot  tashkilotlarining  moddiy  rag’batlantirish  va  rivojlantirish
jamg’armasi daromadlari:
-tibbiyot tashkilotiga ajratiladigan byudjet mablag’lari umumiy hajmining 5
foizigacha bo’lgan miqdorda byudjetdan ajratiladigan mablag’lar;
 faoliyat  ixtisosligi  bo’yicha  tovarlarni  (ishlarni,  xizmatlarni)  realizatsiya
qilishdan olingan daromadlar;
 hisobot choragining so’nggi ish kuni oxirida xarajatlar smetasi bo’yicha
tejalgan mablag’lar, kapital qo’yilmalarni moliyalashtirish uchun nazarda
tutilgan mablag’lar bundan mustasno;
 tibbiyot tashkiloti balansida turgan mol-mulkni ijaraga berishdan olingan
mablag’larning bir qismi;
 belgilangan  tartibda  byudjet  tashkilotlari  tasarrufida  qoldiriladigan
mablag’lar;
 homiylikdan olingan mablag’lar hisobidan shakllantiriladi.
Tibbiyot 
tashkilotlarining 
moddiy 
rag’batlantirish 
va 
rivojlantirish
jamg’armasiga 
tibbiyot 
tashkilotlarining 
tovarlarni 
(ishlarni,
 xizmatlarni)
realizatsiya qilishdan olingan daromadlari tovarlarni (ishlarni,  xizmatlarni)
realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va ularni ishlab chiqarish bo’yicha
xarajatlar o’rtasidagi ijobiy farq sifatida aniqlanadi.Vazirliklar, davlat qo’mitalari
Logotip
 faoliyat ixtisosligi bo’yicha tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan olingan daromadlar;  byudjet tashkiloti balansida turgan mol-mulkni ijaraga berishdan olingan mablag’larning bir qismi;  belgilangan tartibda byudjet tashkilotlari tasarrufida qoldiriladigan mablag’lar;  homiylikdan olingan mablag’lar hisobidan shakllantiriladi. Byudjet tashkilotining rivojlantirish jamg’armasiga byudjet tashkilotlarining tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan olingan daromadlari tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va ularni ishlab chiqarish bo’yicha xarajatlar o’rtasidagi ijobiy farq sifatida aniqlanadi. Tibbiyot tashkilotlarining moddiy rag’batlantirish va rivojlantirish jamg’armasi daromadlari: -tibbiyot tashkilotiga ajratiladigan byudjet mablag’lari umumiy hajmining 5 foizigacha bo’lgan miqdorda byudjetdan ajratiladigan mablag’lar;  faoliyat ixtisosligi bo’yicha tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan olingan daromadlar;  hisobot choragining so’nggi ish kuni oxirida xarajatlar smetasi bo’yicha tejalgan mablag’lar, kapital qo’yilmalarni moliyalashtirish uchun nazarda tutilgan mablag’lar bundan mustasno;  tibbiyot tashkiloti balansida turgan mol-mulkni ijaraga berishdan olingan mablag’larning bir qismi;  belgilangan tartibda byudjet tashkilotlari tasarrufida qoldiriladigan mablag’lar;  homiylikdan olingan mablag’lar hisobidan shakllantiriladi. Tibbiyot tashkilotlarining moddiy rag’batlantirish va rivojlantirish jamg’armasiga tibbiyot tashkilotlarining tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan olingan daromadlari tovarlarni (ishlarni, xizmatlarni) realizatsiya qilishdan tushgan tushumlar va ularni ishlab chiqarish bo’yicha xarajatlar o’rtasidagi ijobiy farq sifatida aniqlanadi.Vazirliklar, davlat qo’mitalari
va idoralarning byudjetdan tashqari jamg’armalari daromadlari belgilangan
tartibda davlat bojlari, yig’imlar va soliq bo’lmagan to’lovlar, ma’muriy jarimalar
hamda moliyaviy sanksiyalardan ajratmalar hisobidan shakllantiriladi.
Byudjet tashkilotlari tomonidan byudjetdan tashqari mablag’lar:
 o’quvchilar va tarbiyalanuvchilar davlat maktabgacha ta’lim muassasalarida,
umumta’lim  maktablarining  kuni  uzaytirilgan  guruhlarida,  maktab-
internatlarda, olimpiya zaxiralari kollejlari va boshqa ta’lim muassasalarida
saqlab turilganligi uchun;
 o’quvchilar bolalar musiqa va san’at maktablari hamda maktabdan tashqari
ta’lim muassasalarida ta’lim olganligi uchun;
 oliy va o’rta maxsus, kasb-hunar  ta’limi muassasalarida  ta’lim  olganlik
uchun;
 statsionar  davolash-profilaktika  muassasalarida  davolanayotganlar  tarkibi
ovqatlanishi uchun;
  qonun hujjatlariga muvofiq boshqa turdagi undiriladigan to’lovlar hisobidan
shakllantiriladi.
Undiriladigan to’lovlarning miqdorlari, ularni kiritish va ulardan foydalanish
tartibi, shuningdek undiriladigan to’lovlar bo’yicha imtiyozlar qonun hujjatlari
bilan belgilanadi.
Beg’araz yordam
O’zbekiston Respublikasi Byudjet kodeksining 64-  moddasi berg’araz
yordamga bag’ishlangan bo’lib unga ko’ra,beg’araz yordam insonparvarlik
yordami va texnik ko’maklashish mablag’lari tarzida beriladi.
Insonparvarlik yordami aholining ijtimoiy nochor guruhlariga tibbiy va
ijtimoiy yordam ko’rsatish, ijtimoiy soha muassasalarini qo’llab-quvvatlash, tabiiy
ofatlar, avariyalar va halokatlar, epidemiyalar, epizootiyalar va boshqa favqulodda
vaziyatlarning oldini olish hamda ularning oqibatlarini tugatish uchun dori
vositalari va tibbiyot uchun mo’ljallangan buyumlar,  oziq-ovqat,  xalq iste’moli
tovarlari,  boshqa tovarlar,  shu jumladan asbob-uskunalar,  transport va texnika,
shuningdek ixtiyoriy xayriyalar,  ishlarni bajarish va xizmatlar ko’rsatish,  shu
Logotip
va idoralarning byudjetdan tashqari jamg’armalari daromadlari belgilangan tartibda davlat bojlari, yig’imlar va soliq bo’lmagan to’lovlar, ma’muriy jarimalar hamda moliyaviy sanksiyalardan ajratmalar hisobidan shakllantiriladi. Byudjet tashkilotlari tomonidan byudjetdan tashqari mablag’lar:  o’quvchilar va tarbiyalanuvchilar davlat maktabgacha ta’lim muassasalarida, umumta’lim maktablarining kuni uzaytirilgan guruhlarida, maktab- internatlarda, olimpiya zaxiralari kollejlari va boshqa ta’lim muassasalarida saqlab turilganligi uchun;  o’quvchilar bolalar musiqa va san’at maktablari hamda maktabdan tashqari ta’lim muassasalarida ta’lim olganligi uchun;  oliy va o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalarida ta’lim olganlik uchun;  statsionar davolash-profilaktika muassasalarida davolanayotganlar tarkibi ovqatlanishi uchun;  qonun hujjatlariga muvofiq boshqa turdagi undiriladigan to’lovlar hisobidan shakllantiriladi. Undiriladigan to’lovlarning miqdorlari, ularni kiritish va ulardan foydalanish tartibi, shuningdek undiriladigan to’lovlar bo’yicha imtiyozlar qonun hujjatlari bilan belgilanadi. Beg’araz yordam O’zbekiston Respublikasi Byudjet kodeksining 64- moddasi berg’araz yordamga bag’ishlangan bo’lib unga ko’ra,beg’araz yordam insonparvarlik yordami va texnik ko’maklashish mablag’lari tarzida beriladi. Insonparvarlik yordami aholining ijtimoiy nochor guruhlariga tibbiy va ijtimoiy yordam ko’rsatish, ijtimoiy soha muassasalarini qo’llab-quvvatlash, tabiiy ofatlar, avariyalar va halokatlar, epidemiyalar, epizootiyalar va boshqa favqulodda vaziyatlarning oldini olish hamda ularning oqibatlarini tugatish uchun dori vositalari va tibbiyot uchun mo’ljallangan buyumlar, oziq-ovqat, xalq iste’moli tovarlari, boshqa tovarlar, shu jumladan asbob-uskunalar, transport va texnika, shuningdek ixtiyoriy xayriyalar, ishlarni bajarish va xizmatlar ko’rsatish, shu
jumladan insonparvarlik yordami yuklarini tashish,  kuzatib borish va saqlash
tarzida beriladi. Tamaki mahsulotlari, alkogol mahsulotlari, harbiy maqsad uchun
mo’ljallangan  tovarlar,  shuningdek  olib  kirilishi  taqiqlangan  tovarlar
insonparvarlik yordami sirasiga kiritilishi mumkin emas.
Texnik ko’maklashish mablag’lari asbob-uskunalar va texnologiyalarni sotib
olish,  tajriba-konstruktorlik ishlarini,  ilmiy yoki boshqa tadqiqotlarni o’tkazish,
xodimlarni davolash,  o’qitish,  ularning malakasini oshirish va ularni qayta
tayyorlash,  maslahat xizmatlari ko’rsatish hamda qonun hujjatlariga muvofiq
boshqa maqsadlar uchun natura ko’rinishdagi va pul shaklidagi grantlar tarzida
beriladi.
O’zbekiston Respublikasi,  O’zbekiston Respublikasi Hukumati,  nodavlat
notijorat tashkilotlari,  fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari,  shuningdek
faoliyati foyda olishga qaratilmagan yuridik va jismoniy shaxslar insonparvarlik
yordami va texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar bo’lishi mumkin.
Insonparvarlik yordami va texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar tegishli
donorlar bilan kelishuvlar yoki qonun hujjatlari asosida aniqlanadi.
O’zbekiston Respublikasiga beg’araz yordam doirasida kelgan tovarlardan
tijorat maqsadlarida foydalanish taqiqlanadi.
Mablag’lar, tovarlar, ishlar va xizmatlarning beg’araz yordamga mansubligi
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan tartibda
aniqlanadi.
Insonparvarlik yordamini jalb etishga doir takliflar insonparvarlik yordami
bo’yicha hududiy va tarmoq komissiyalari tomonidan har yili 1  iyulga qadar
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga yuboriladi.
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi insonparvarlik yordami bo’yicha
hududiy va tarmoq komissiyalarining takliflari asosida kelgusi yilda insonparvarlik
yordamini jalb etish uchun jamlanma buyurtmani 31  iyuldan kechiktirmay
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritadi.
Logotip
jumladan insonparvarlik yordami yuklarini tashish, kuzatib borish va saqlash tarzida beriladi. Tamaki mahsulotlari, alkogol mahsulotlari, harbiy maqsad uchun mo’ljallangan tovarlar, shuningdek olib kirilishi taqiqlangan tovarlar insonparvarlik yordami sirasiga kiritilishi mumkin emas. Texnik ko’maklashish mablag’lari asbob-uskunalar va texnologiyalarni sotib olish, tajriba-konstruktorlik ishlarini, ilmiy yoki boshqa tadqiqotlarni o’tkazish, xodimlarni davolash, o’qitish, ularning malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash, maslahat xizmatlari ko’rsatish hamda qonun hujjatlariga muvofiq boshqa maqsadlar uchun natura ko’rinishdagi va pul shaklidagi grantlar tarzida beriladi. O’zbekiston Respublikasi, O’zbekiston Respublikasi Hukumati, nodavlat notijorat tashkilotlari, fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari, shuningdek faoliyati foyda olishga qaratilmagan yuridik va jismoniy shaxslar insonparvarlik yordami va texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar bo’lishi mumkin. Insonparvarlik yordami va texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar tegishli donorlar bilan kelishuvlar yoki qonun hujjatlari asosida aniqlanadi. O’zbekiston Respublikasiga beg’araz yordam doirasida kelgan tovarlardan tijorat maqsadlarida foydalanish taqiqlanadi. Mablag’lar, tovarlar, ishlar va xizmatlarning beg’araz yordamga mansubligi O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilangan tartibda aniqlanadi. Insonparvarlik yordamini jalb etishga doir takliflar insonparvarlik yordami bo’yicha hududiy va tarmoq komissiyalari tomonidan har yili 1 iyulga qadar O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga yuboriladi. O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi insonparvarlik yordami bo’yicha hududiy va tarmoq komissiyalarining takliflari asosida kelgusi yilda insonparvarlik yordamini jalb etish uchun jamlanma buyurtmani 31 iyuldan kechiktirmay O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritadi.
Insonparvarlik yordamini jalb etish O’zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan insonparvarlik yordamini jalb etishga doir
jamlanma buyurtma asosida amalga oshiriladi.
Kelgusi  yil  uchun texnik  ko’maklashish  bo’yicha ustuvor  loyihalarning
ro’yxati  vazirliklar,  davlat  qo’mitalari  va  idoralarning,  Qoraqalpog’iston
Respublikasi  Vazirlar  Kengashining,  viloyatlar  va  Toshkent  shahar
hokimliklarining (loyiha tashabbuskorlarining) takliflari asosida joriy yilning 31
mayiga qadar O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi tomonidan tuziladi
hamda  O’zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasiga  tasdiqlash  uchun
kiritiladi.
Kelgusi yil uchun texnik ko’maklashish mablag’larini jalb qilishni donorlar
bilan ishlab chiqish  O’zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasi  tomonidan
tasdiqlangan. Texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalar ro’yxati asosida
amalga oshiriladi.
Texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalarning ushbu loyihalarni
amalga oshirish uchun donorlar bilan ishlab chiqilgan ro’yxati O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan kelgusi yilning 10  fevraligacha
tasdiqlanadi.
Beg’araz yordam oluvchilar:
 beg’araz  yordam  loyihalari  bo’yicha  donorlar  bilan  kelishuvlarni
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi hamda tegishli vazirliklar,
davlat qo’mitalari va idoralar bilan kelishib olishi hamda ularda nazarda
tutilgan, o’z zimmasiga olgan majburiyatlarini o’z vaqtida bajarishi;
 olingan  beg’araz  yordamdan  maqsadli  va  samarali  foydalanilishini
ta’minlashi;
 olingan  beg’araz  yordamning  hisob  va  hisobotlarda  aks  ettirilishini
ta’minlashi;
 beg’araz yordam doirasida kelgan tovarlarning bojxona rasmiylashtiruvini
o’z vaqtida amalga oshirishi;
Logotip
Insonparvarlik yordamini jalb etish O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan insonparvarlik yordamini jalb etishga doir jamlanma buyurtma asosida amalga oshiriladi. Kelgusi yil uchun texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalarning ro’yxati vazirliklar, davlat qo’mitalari va idoralarning, Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashining, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklarining (loyiha tashabbuskorlarining) takliflari asosida joriy yilning 31 mayiga qadar O’zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot vazirligi tomonidan tuziladi hamda O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritiladi. Kelgusi yil uchun texnik ko’maklashish mablag’larini jalb qilishni donorlar bilan ishlab chiqish O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlangan. Texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalar ro’yxati asosida amalga oshiriladi. Texnik ko’maklashish bo’yicha ustuvor loyihalarning ushbu loyihalarni amalga oshirish uchun donorlar bilan ishlab chiqilgan ro’yxati O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan kelgusi yilning 10 fevraligacha tasdiqlanadi. Beg’araz yordam oluvchilar:  beg’araz yordam loyihalari bo’yicha donorlar bilan kelishuvlarni O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi hamda tegishli vazirliklar, davlat qo’mitalari va idoralar bilan kelishib olishi hamda ularda nazarda tutilgan, o’z zimmasiga olgan majburiyatlarini o’z vaqtida bajarishi;  olingan beg’araz yordamdan maqsadli va samarali foydalanilishini ta’minlashi;  olingan beg’araz yordamning hisob va hisobotlarda aks ettirilishini ta’minlashi;  beg’araz yordam doirasida kelgan tovarlarning bojxona rasmiylashtiruvini o’z vaqtida amalga oshirishi;
 beg’araz yordam kelganligi va foydalanilganligi yuzasidan hisobot taqdim
etishi shart.
Texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar ushbu moddaning birinchi
qismida ko’rsatilgan majburiyatlar bilan bir qatorda, shuningdek:
 texnik ko’maklashish loyihasini amalga oshirish bo’yicha tadbirlar rejasini
va  uni  o’zlashtirish  jadvalini  O’zbekiston  Respublikasi  Vazirlar
Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritishi;
 texnik ko’maklashish mablag’lari kelib tushishi uchun vakolatli banklarda
maxsus hisobvaraqlar ochishi;
 texnik ko’maklashish loyihasi amalga oshirilganligi to’g’risidagi yakuniy
hisobotni O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga taqdim etishi shart.
O’zbekiston  Respublikasining  beg’araz  yordam  ko’rsatishi  to’g’risidagi
qaror O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan qabul qilinadi. O’zbekiston
Respublikasi nomidan beg’araz yordam ko’rsatgan vakolatli organ hisobot yilidan
keyingi  yilning  1  martigacha  O’zbekiston  Respublikasi  Moliya  vazirligiga
moliyaviy hisobotlar taqdim etadi.
2. Davlat xarajatlari tushunchasi, ularning tarkibi va xususiyatlari
Davlat byudjetining xarajat qismi quyidagilardan iborat:
 ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari;
 nodavlat  notijorat  tashkilotlarini  va  fuqarolik  jamiyatining  boshqa
institutlarini davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash xarajatlari;
 iqtisodiyot xarajatlari;
 markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari;
 davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini saqlab turish xarajatlari; 
 sudlarni, adliya va prokuratura organlarini saqlab turish xarajatlari;
 fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlarini saqlab turish xarajatlari;
 boshqa xarajatlar.
Davlat byudjetining xarajat qismi tarkibida O’zbekiston Respublikasi
Vazirlar Mahkamasining, Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining,
Logotip
 beg’araz yordam kelganligi va foydalanilganligi yuzasidan hisobot taqdim etishi shart. Texnik ko’maklashish mablag’larini oluvchilar ushbu moddaning birinchi qismida ko’rsatilgan majburiyatlar bilan bir qatorda, shuningdek:  texnik ko’maklashish loyihasini amalga oshirish bo’yicha tadbirlar rejasini va uni o’zlashtirish jadvalini O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga tasdiqlash uchun kiritishi;  texnik ko’maklashish mablag’lari kelib tushishi uchun vakolatli banklarda maxsus hisobvaraqlar ochishi;  texnik ko’maklashish loyihasi amalga oshirilganligi to’g’risidagi yakuniy hisobotni O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga taqdim etishi shart. O’zbekiston Respublikasining beg’araz yordam ko’rsatishi to’g’risidagi qaror O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan qabul qilinadi. O’zbekiston Respublikasi nomidan beg’araz yordam ko’rsatgan vakolatli organ hisobot yilidan keyingi yilning 1 martigacha O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga moliyaviy hisobotlar taqdim etadi. 2. Davlat xarajatlari tushunchasi, ularning tarkibi va xususiyatlari Davlat byudjetining xarajat qismi quyidagilardan iborat:  ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari;  nodavlat notijorat tashkilotlarini va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlarini davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash xarajatlari;  iqtisodiyot xarajatlari;  markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari;  davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini saqlab turish xarajatlari;  sudlarni, adliya va prokuratura organlarini saqlab turish xarajatlari;  fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlarini saqlab turish xarajatlari;  boshqa xarajatlar. Davlat byudjetining xarajat qismi tarkibida O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining, Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining,
viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining zaxira
jamg’armalari hisobga olinadi.
O’zbekiston  Respublikasining  respublika  byudjetidan quyidagi  xarajatlar
amalga oshiriladi:
1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu jumladan:

maktabgacha ta’lim, umumiy o’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi,
oliy ta’lim, oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim, maktabdan tashqari ta’lim,
kadrlarning malakasini  oshirish va ularni qayta tayyorlash muassasalari,
bolalar  uylari,  ta’lim  muassasalarini  axborot-uslubiy  jihatdan  ta’minlash
muassasalari,  vazirliklar  va  idoralar  tasarrufidagi  ta’lim  muassasalari,
boshqa  yordamchi  muassasalarni  saqlab  turish,  shuningdek  qonun
hujjatlarida  O’zbekiston  Respublikasining  respublika  byudjetidan
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimi tadbirlarining xarajatlari;

respublika shoshilinch tibbiy yordam  markazi, OITSga qarshi  kurashish
respublika markazi, Davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati, karantin va
o’ta  xavfli  infeksiyalar  profilaktikasi,  Salomatlik  va  tibbiyot  statistikasi
instituti, ilmiy-tadqiqot institutlari va oliy o’quv yurtlarining klinikalari, qon
quyish  xizmati  va  sud-tibbiyot  ekspertizasi  respublika  muassasalari,
respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi boshqa davolash-profilaktika
muassasalari  hamda  yordamchi  tashkilotlarni  saqlab  turish,  shuningdek
qonun  hujjatlarida  O’zbekiston  Respublikasining  respublika  byudjetidan
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan xizmatlar haqini to’lash xarajatlari;

qonun hujjatlariga muvofiq ayrim toifadagi fuqarolarga tibbiy xizmatlar
ko’rsatilganligi  uchun  respublika  ixtisoslashtirilgan  markazlari
xarajatlarining o’rnini qoplash (subsidiyalar);

qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash
tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari;

respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi madaniyat, jismoniy tarbiya
va sport muassasalarini saqlab turish, tele- va radiodasturlar yaratish hamda
ularni  tarqatishga  doir  xizmatlar  ta’minoti  va  ularga  haq  to’lash,
Logotip
viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining zaxira jamg’armalari hisobga olinadi. O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan quyidagi xarajatlar amalga oshiriladi: 1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu jumladan:  maktabgacha ta’lim, umumiy o’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim, oliy o’quv yurtidan keyingi ta’lim, maktabdan tashqari ta’lim, kadrlarning malakasini oshirish va ularni qayta tayyorlash muassasalari, bolalar uylari, ta’lim muassasalarini axborot-uslubiy jihatdan ta’minlash muassasalari, vazirliklar va idoralar tasarrufidagi ta’lim muassasalari, boshqa yordamchi muassasalarni saqlab turish, shuningdek qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimi tadbirlarining xarajatlari;  respublika shoshilinch tibbiy yordam markazi, OITSga qarshi kurashish respublika markazi, Davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati, karantin va o’ta xavfli infeksiyalar profilaktikasi, Salomatlik va tibbiyot statistikasi instituti, ilmiy-tadqiqot institutlari va oliy o’quv yurtlarining klinikalari, qon quyish xizmati va sud-tibbiyot ekspertizasi respublika muassasalari, respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi boshqa davolash-profilaktika muassasalari hamda yordamchi tashkilotlarni saqlab turish, shuningdek qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan xizmatlar haqini to’lash xarajatlari;  qonun hujjatlariga muvofiq ayrim toifadagi fuqarolarga tibbiy xizmatlar ko’rsatilganligi uchun respublika ixtisoslashtirilgan markazlari xarajatlarining o’rnini qoplash (subsidiyalar);  qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari;  respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi madaniyat, jismoniy tarbiya va sport muassasalarini saqlab turish, tele- va radiodasturlar yaratish hamda ularni tarqatishga doir xizmatlar ta’minoti va ularga haq to’lash,
hukumatning alohida qarorlariga ko’ra ommaviy axborot vositalarini saqlab
turish,  kino-  va  videomahsulotlar  yaratish,  madaniy  meros  obektlarida
restavratsiya  ishlarini  bajarish,  tasdiqlangan  kalendar  rejalarga  muvofiq
madaniyat va sportni rivojlantirish bo’yicha qonun hujjatlarida O’zbekiston
Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan
maqsadli tadbirlar xarajatlari;

fundamental, amaliy tadqiqotlar  va innovatsiya  ishlarining davlat  ilmiy-
texnik dasturlari doirasida grantlar bo’yicha amalga oshiriladigan ilmiy-
texnik  loyihalar,  noyob  ilmiy  obektlarni  va  fanga  xizmat  ko’rsatuvchi
muassasalarni saqlab turish, ilmiy loyihalar ekspertizasini o’tkazish hamda
qonun  hujjatlariga  muvofiq  O’zbekiston  Respublikasining  respublika
byudjeti  hisobidan  amalga  oshiriladigan  fanga  doir  alohida  tadbirlar
xarajatlari;

davlat arxivlarini saqlab turish xarajatlari;

respublika  vazirliklari  va  idoralari  tasarrufidagi  urush  hamda  mehnat
faxriylari uchun pansionatlar va sanatoriylarni, aholini ijtimoiy muhofaza
qilish  muassasalarini  saqlab  turish,  shuningdek  qonun  hujjatlarida
O’zbekiston  Respublikasining  respublika  byudjetidan  moliyalashtirilishi
nazarda tutilgan, aholini ijtimoiy muhofaza qilishga doir maqsadli tadbirlar
xarajatlari;

davlat mukofotlari, davlat pul mukofotlari bilan taqdirlanganligi munosabati
bilan bir yo’la beriladigan davlat pul mukofotlari va mukofotlarini to’lash
xarajatlari;

bolalikdan nogironlarga va bola tug’ilganda beriladigan nafaqalarni, qonun
hujjatlarida  ayrim  toifadagi  shaxslarga  belgilangan  kompensatsiyalarni
to’lash uchun vakolatli organga mablag’lar ajratish xarajatlari;

Chernobil AYeS halokati oqibatlarini tugatishda ishtirok etgan shaxslarni va
radiatsiya-yadro  obektlarida  harbiy  xizmatni  o’tagan  pensiya  yoshidagi
shaxslarni  ijtimoiy qo’llab-quvvatlash, ayrim  toifadagi  shaxslarga  qonun
hujjatlarida belgilangan imtiyozlar va kompensatsiyalarni to’lash xarajatlari;
Logotip
hukumatning alohida qarorlariga ko’ra ommaviy axborot vositalarini saqlab turish, kino- va videomahsulotlar yaratish, madaniy meros obektlarida restavratsiya ishlarini bajarish, tasdiqlangan kalendar rejalarga muvofiq madaniyat va sportni rivojlantirish bo’yicha qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan maqsadli tadbirlar xarajatlari;  fundamental, amaliy tadqiqotlar va innovatsiya ishlarining davlat ilmiy- texnik dasturlari doirasida grantlar bo’yicha amalga oshiriladigan ilmiy- texnik loyihalar, noyob ilmiy obektlarni va fanga xizmat ko’rsatuvchi muassasalarni saqlab turish, ilmiy loyihalar ekspertizasini o’tkazish hamda qonun hujjatlariga muvofiq O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti hisobidan amalga oshiriladigan fanga doir alohida tadbirlar xarajatlari;  davlat arxivlarini saqlab turish xarajatlari;  respublika vazirliklari va idoralari tasarrufidagi urush hamda mehnat faxriylari uchun pansionatlar va sanatoriylarni, aholini ijtimoiy muhofaza qilish muassasalarini saqlab turish, shuningdek qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan, aholini ijtimoiy muhofaza qilishga doir maqsadli tadbirlar xarajatlari;  davlat mukofotlari, davlat pul mukofotlari bilan taqdirlanganligi munosabati bilan bir yo’la beriladigan davlat pul mukofotlari va mukofotlarini to’lash xarajatlari;  bolalikdan nogironlarga va bola tug’ilganda beriladigan nafaqalarni, qonun hujjatlarida ayrim toifadagi shaxslarga belgilangan kompensatsiyalarni to’lash uchun vakolatli organga mablag’lar ajratish xarajatlari;  Chernobil AYeS halokati oqibatlarini tugatishda ishtirok etgan shaxslarni va radiatsiya-yadro obektlarida harbiy xizmatni o’tagan pensiya yoshidagi shaxslarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash, ayrim toifadagi shaxslarga qonun hujjatlarida belgilangan imtiyozlar va kompensatsiyalarni to’lash xarajatlari;

davlat  grantlari,  subsidiyalar  va  ijtimoiy  buyurtma  shaklida  nodavlat
notijorat tashkilotlari va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlari faoliyatini
davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash xarajatlari;
2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan:
 qishloq  va  suv  xo’jaligi  sohasidagi  respublika  nazorat  organlarining
xarajatlari,  suv,  qishloq,  o’rmon  xo’jaligi  xarajatlari,  qishloq  xo’jaligi
ekinlari zararkunandalariga qarshi kurashish muassasalarining xizmatlariga
haq to’lash va ularni saqlab turish xarajatlari;
 hosildorligi  past  yerlarda  davlat  ehtiyojlari  uchun  qishloq  xo’jaligi
mahsulotlarini  yetishtiruvchi  fermer  xo’jaliklarini  moliyaviy  qo’llab-
quvvatlash xarajatlari;
 qishloq xo’jaligi tovar ishlab chiqaruvchilari tomonidan to’lanadigan yagona
yer  solig’i  bo’yicha  tushumlarga  muvofiq  byudjetdan  ajratiladigan
mablag’lar  va  O’zbekiston  Respublikasi  Moliya  vazirligi  huzuridagi
Sug’oriladigan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash jamg’armasining
har  yili  tasdiqlanadigan  asosiy  parametrlari  doirasida  byudjetdan
ajratiladigan maqsadli mablag’lar;
 qonun  hujjatlarida  O’zbekiston  Respublikasining  respublika  byudjetidan
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan standartlashtirish va sertifikatlashtirish,
topografiya-geodeziya, kartografiya va kadastr ishlari, davlat shaharsozlik
kadastrini yuritish xarajatlari, chegaradosh davlatlarga haq evaziga yerdan
foydalanish to’lovi, gidrometeorologiya xizmati muassasalarini saqlab turish
xarajatlari;
 atrof muhit va landshaftning muhofaza qilinishini, biologik xilma-xillikning
himoya qilinishini ta’minlash bilan bog’liq xarajatlar;
3) respublika vazirliklari, davlat qo’mitalari va idoralari buyurtmachi bo’lgan
markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari;
4) davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini saqlab turish xarajatlari, shu
jumladan:

O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarini;
Logotip
 davlat grantlari, subsidiyalar va ijtimoiy buyurtma shaklida nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlari faoliyatini davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash xarajatlari; 2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan:  qishloq va suv xo’jaligi sohasidagi respublika nazorat organlarining xarajatlari, suv, qishloq, o’rmon xo’jaligi xarajatlari, qishloq xo’jaligi ekinlari zararkunandalariga qarshi kurashish muassasalarining xizmatlariga haq to’lash va ularni saqlab turish xarajatlari;  hosildorligi past yerlarda davlat ehtiyojlari uchun qishloq xo’jaligi mahsulotlarini yetishtiruvchi fermer xo’jaliklarini moliyaviy qo’llab- quvvatlash xarajatlari;  qishloq xo’jaligi tovar ishlab chiqaruvchilari tomonidan to’lanadigan yagona yer solig’i bo’yicha tushumlarga muvofiq byudjetdan ajratiladigan mablag’lar va O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi Sug’oriladigan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash jamg’armasining har yili tasdiqlanadigan asosiy parametrlari doirasida byudjetdan ajratiladigan maqsadli mablag’lar;  qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan standartlashtirish va sertifikatlashtirish, topografiya-geodeziya, kartografiya va kadastr ishlari, davlat shaharsozlik kadastrini yuritish xarajatlari, chegaradosh davlatlarga haq evaziga yerdan foydalanish to’lovi, gidrometeorologiya xizmati muassasalarini saqlab turish xarajatlari;  atrof muhit va landshaftning muhofaza qilinishini, biologik xilma-xillikning himoya qilinishini ta’minlash bilan bog’liq xarajatlar; 3) respublika vazirliklari, davlat qo’mitalari va idoralari buyurtmachi bo’lgan markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari; 4) davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini saqlab turish xarajatlari, shu jumladan:  O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarini;

O’zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  devonini;O’zbekiston  Respublikasi
Vazirlar Mahkamasini;

O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudini;

O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Inson huquqlari bo’yicha vakili
(ombudsman) kotibiyatini;

qonun  hujjatlarida  O’zbekiston  Respublikasining  respublika  byudjeti
mablag’laridan  saqlab  turilishi  nazarda  tutilgan  davlat  boshqaruvi
organlarini;

O’zbekiston Respublikasining chet ellardagi muassasalarini saqlab turish
xarajatlari;
6) sudlarni, adliya va prokuratura organlarini saqlab turish xarajatlari;
7) O’zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining zaxira jamg’armasini
shakllantirish xarajatlari;
8) boshqa xarajatlar:

siyosiy  partiyalarga  ularning  ustavida  belgilangan  faoliyatini
moliyalashtirish uchun ajratiladigan mablag’lar;

qonun hujjatlarida belgilangan tartibda qo’shilgan qiymat solig’ining o’rnini
qoplash;

O’zbekiston Respublikasi ishtirokchi bo’lgan xalqaro tashkilotlarga a’zolik
badallarini to’lash va ularni moliyalashtirishda ishtirok etish xarajatlari;

davlat qarzi bo’yicha xizmat ko’rsatish va O’zbekiston Respublikasining
kafolatlangan majburiyatlarini bajarish bilan bog’liq xarajatlar;

davlat buyurtmasi bo’yicha statistika ishlariga haq to’lash;

saylovlar va referendumlar o’tkazish bo’yicha xarajatlar;

xo’jalik jamiyatlaridagi davlat ulushini boshqarish bo’yicha davlat ishonchli
vakillarining  xizmatlariga  haq  to’lash;davlat  zaxiralari  va  strategik
zaxiralarni  vujudga  keltirish,  saqlab  va  yangilab  turish  bilan  bog’liq
xarajatlar;

mudofaaga, jamoat tartibi va xavfsizligini ta’minlashga, bojxona organlariga
ajratiladigan  mablag’lar,  shu  jumladan  harbiy  xizmatni,  ichki  ishlar
Logotip
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti devonini;O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasini;  O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaviy sudini;  O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Inson huquqlari bo’yicha vakili (ombudsman) kotibiyatini;  qonun hujjatlarida O’zbekiston Respublikasining respublika byudjeti mablag’laridan saqlab turilishi nazarda tutilgan davlat boshqaruvi organlarini;  O’zbekiston Respublikasining chet ellardagi muassasalarini saqlab turish xarajatlari; 6) sudlarni, adliya va prokuratura organlarini saqlab turish xarajatlari; 7) O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining zaxira jamg’armasini shakllantirish xarajatlari; 8) boshqa xarajatlar:  siyosiy partiyalarga ularning ustavida belgilangan faoliyatini moliyalashtirish uchun ajratiladigan mablag’lar;  qonun hujjatlarida belgilangan tartibda qo’shilgan qiymat solig’ining o’rnini qoplash;  O’zbekiston Respublikasi ishtirokchi bo’lgan xalqaro tashkilotlarga a’zolik badallarini to’lash va ularni moliyalashtirishda ishtirok etish xarajatlari;  davlat qarzi bo’yicha xizmat ko’rsatish va O’zbekiston Respublikasining kafolatlangan majburiyatlarini bajarish bilan bog’liq xarajatlar;  davlat buyurtmasi bo’yicha statistika ishlariga haq to’lash;  saylovlar va referendumlar o’tkazish bo’yicha xarajatlar;  xo’jalik jamiyatlaridagi davlat ulushini boshqarish bo’yicha davlat ishonchli vakillarining xizmatlariga haq to’lash;davlat zaxiralari va strategik zaxiralarni vujudga keltirish, saqlab va yangilab turish bilan bog’liq xarajatlar;  mudofaaga, jamoat tartibi va xavfsizligini ta’minlashga, bojxona organlariga ajratiladigan mablag’lar, shu jumladan harbiy xizmatni, ichki ishlar
organlarida, bojxona organlarida xizmatni o’tagan shaxslar hamda ularning
oilalariga  pensiyalar  va  nafaqalar  uchun  xarajatlar,  shuningdek  qonun
hujjatlariga  muvofiq  faoliyati  O’zbekiston  Respublikasining  respublika
byudjetidan  moliyalashtiriladigan  muassasalar,  tashkilotlar  va  idoralarga
ajratiladigan mablag’lar;

qonun hujjatlariga muvofiq boshqa xarajatlar.
O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan:
 Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetiga, viloyatlar va Toshkent shahar
mahalliy byudjetlariga subvensiyalar, o’tkazib beriladigan daromadlar va
dotatsiyalar;
 davlat maqsadli jamg’armalariga byudjet ssudalari va dotatsiyalar;
 yuridik  shaxslarga  byudjet  ssudalari  va  kredit  liniyalari  hamda  chet
davlatlarga kreditlar belgilangan tartibda ajratilishi mumkin.
Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjeti, viloyatlarning viloyat
byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan quyidagi xarajatlar amalga
oshiriladi:
1)  ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari,  shu
jumladan:
-umumiy o’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, maktabdan tashqari
ta’lim, pedagog kadrlar malakasini oshirish va qayta tayyorlash, boshqa yordamchi
va uslubiy ta’lim muassasalarini saqlab turish xarajatlari;
-bolalar uylari,  davlat bolalar shaharchalarini saqlab turish,  qonun
hujjatlarida 
Qoraqalpog’iston 
Respublikasining 
respublika 
byudjetidan,
viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan
moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimidagi yordamchi xizmatlar va
maqsadli tadbirlar xarajatlari;
-Respublika shoshilinch tibbiy yordam markazi filialini,  ko’p tarmoqli va
ixtisoslashtirilgan tibbiyot markazlarini,  ixtisoslashtirilgan kasalxonalar va
dispanserlarni, tug’ruqxonalar va akusherlik majmualarini, tibbiy tashxis qo’yish
va davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati markazlarini, qon quyish xizmati va
Logotip
organlarida, bojxona organlarida xizmatni o’tagan shaxslar hamda ularning oilalariga pensiyalar va nafaqalar uchun xarajatlar, shuningdek qonun hujjatlariga muvofiq faoliyati O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan moliyalashtiriladigan muassasalar, tashkilotlar va idoralarga ajratiladigan mablag’lar;  qonun hujjatlariga muvofiq boshqa xarajatlar. O’zbekiston Respublikasining respublika byudjetidan:  Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetiga, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlariga subvensiyalar, o’tkazib beriladigan daromadlar va dotatsiyalar;  davlat maqsadli jamg’armalariga byudjet ssudalari va dotatsiyalar;  yuridik shaxslarga byudjet ssudalari va kredit liniyalari hamda chet davlatlarga kreditlar belgilangan tartibda ajratilishi mumkin. Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjeti, viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan quyidagi xarajatlar amalga oshiriladi: 1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu jumladan: -umumiy o’rta ta’lim, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, maktabdan tashqari ta’lim, pedagog kadrlar malakasini oshirish va qayta tayyorlash, boshqa yordamchi va uslubiy ta’lim muassasalarini saqlab turish xarajatlari; -bolalar uylari, davlat bolalar shaharchalarini saqlab turish, qonun hujjatlarida Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjetidan, viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan ta’lim tizimidagi yordamchi xizmatlar va maqsadli tadbirlar xarajatlari; -Respublika shoshilinch tibbiy yordam markazi filialini, ko’p tarmoqli va ixtisoslashtirilgan tibbiyot markazlarini, ixtisoslashtirilgan kasalxonalar va dispanserlarni, tug’ruqxonalar va akusherlik majmualarini, tibbiy tashxis qo’yish va davlat sanitariya-epidemiologiya nazorati markazlarini, qon quyish xizmati va
sud-tibbiyot ekspertizasi muassasalarini, Salomatlik va tibbiyot statistikasi instituti
filialini,  hududiy sog’liqni saqlashni boshqarish organlari tasarrufidagi boshqa
davolash-profilaktika muassasalari va yordamchi tashkilotlarni saqlab turish,
shuningdek qonun hujjatlarida Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika
byudjeti,  viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar
byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan xizmatlarga haq to’lash xarajatlari;
-qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash
tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari;
-hududiy madaniyat va sportni boshqarish organlari tasarrufidagi madaniyat,
jismoniy tarbiya va sport muassasalarini saqlab turish, shuningdek madaniyat va
sportni rivojlantirishga doir maqsadli tadbirlarni amalga oshirish xarajatlari;
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi,  viloyatlar va Toshkent
shahar 
nazarda hokimliklari tasarrufidagi arxivlarni saqlab turish xarajatlari;
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi,  viloyatlar va Toshkent
shahar hokimliklari tasarrufidagi qariyalar va nogironlarning internat-uylari,
pansionatlari va sanatoriylari,  nogironlarni reabilitatsiya qilish markazlarini,
boshqa muassasalarni saqlab turish xarajatlari,  shuningdek aholini ijtimoiy
muhofaza qilishga doir maqsadli tadbirlar xarajatlari;
-shahar yo’lovchilar transporti tashuvchilarining yo’lovchilarni va bagajni
cheklangan tariflar bo’yicha tashish,  shuningdek alohida toifadagi fuqarolarni
imtiyozli tashish xizmatlarini ko’rsatish bilan bog’liq zararlarning o’rnini qoplash
xarajatlari;
2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan:
-qishloq xo’jaligi sohasida hududiy nazorat organlarini saqlab turish,  shu
jumladan hayvonlar kasalliklariga qarshi kurashuvchi muassasalar xizmatlariga
haq to’lash, shuningdek yerlarni rekultivatsiya qilish ishlarini bajarish;
-uy-joy-kommunal xo’jaligi obektlarida ta’mirlash ishlarini olib borish;
-suv yo’llarining ayrim texnik uchastkalarini saqlab turish;
-aholi punktlarini obodonlashtirish;
Logotip
sud-tibbiyot ekspertizasi muassasalarini, Salomatlik va tibbiyot statistikasi instituti filialini, hududiy sog’liqni saqlashni boshqarish organlari tasarrufidagi boshqa davolash-profilaktika muassasalari va yordamchi tashkilotlarni saqlab turish, shuningdek qonun hujjatlarida Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjeti, viloyatlarning viloyat byudjetlari va Toshkent shahrining shahar byudjetidan moliyalashtirilishi nazarda tutilgan xizmatlarga haq to’lash xarajatlari; -qabul qilingan davlat dasturlariga muvofiq fuqarolarning sog’lig’ini saqlash tadbirlarini amalga oshirish xarajatlari; -hududiy madaniyat va sportni boshqarish organlari tasarrufidagi madaniyat, jismoniy tarbiya va sport muassasalarini saqlab turish, shuningdek madaniyat va sportni rivojlantirishga doir maqsadli tadbirlarni amalga oshirish xarajatlari; -Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar nazarda hokimliklari tasarrufidagi arxivlarni saqlab turish xarajatlari; -Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari tasarrufidagi qariyalar va nogironlarning internat-uylari, pansionatlari va sanatoriylari, nogironlarni reabilitatsiya qilish markazlarini, boshqa muassasalarni saqlab turish xarajatlari, shuningdek aholini ijtimoiy muhofaza qilishga doir maqsadli tadbirlar xarajatlari; -shahar yo’lovchilar transporti tashuvchilarining yo’lovchilarni va bagajni cheklangan tariflar bo’yicha tashish, shuningdek alohida toifadagi fuqarolarni imtiyozli tashish xizmatlarini ko’rsatish bilan bog’liq zararlarning o’rnini qoplash xarajatlari; 2) iqtisodiyot xarajatlari, shu jumladan: -qishloq xo’jaligi sohasida hududiy nazorat organlarini saqlab turish, shu jumladan hayvonlar kasalliklariga qarshi kurashuvchi muassasalar xizmatlariga haq to’lash, shuningdek yerlarni rekultivatsiya qilish ishlarini bajarish; -uy-joy-kommunal xo’jaligi obektlarida ta’mirlash ishlarini olib borish; -suv yo’llarining ayrim texnik uchastkalarini saqlab turish; -aholi punktlarini obodonlashtirish;
-shaharlarning,  boshqa aholi punktlarining ko’chalarini va xo’jaliklararo
qishloq avtomobil yo’llarini ta’mirlash, shuningdek ayrim tashkilotlar xarajatlari;
-qonun hujjatlarida tutilgan o’rmon xo’jaligini saqlab turish xarajatlari;
3) Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent
shahar hokimliklari buyurtmachi bo’lgan markazlashtirilgan investitsiyalarni
moliyalashtirish xarajatlari;
4) mahalliy davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini, shu jumladan:
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesini;
-Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi,  viloyatlar va Toshkent
shahar hokimliklari,  ularning boshqarmalari va bo’limlarini saqlab turish
xarajatlari;
5) Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat
byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining zaxira jamg’armalarini
shakllantirish xarajatlari;
6) davlat yoki jamoat ehtiyojlari uchun yer uchastkalarining olib qo’yilishi
munosabati bilan yuridik va jismoniy shaxslarga yetkazilgan zararning o’rnini
qoplash xarajatlari;
7) Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat
byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining mablag’lari hisobidan
moliyalashtiriladigan tashkilotlar va tadbirlarning xarajatlari.
Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjetidan,  viloyatlarning
viloyat byudjetlaridan va Toshkent shahrining shahar byudjetidan tumanlar va
shaharlar byudjetlariga byudjet ssudalari,  dotatsiyalar,  subvensiyalar va o’tkazib
beriladigan daromadlar ajratilishi mumkin.
Tumanlar  va  shaharlar  byudjetlaridan  quyidagi  xarajatlar  amalga
oshiriladi:
1)  ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari,  shu
jumladan:
 tumanlar (shaharlar) xalq ta’limi muassasalari faoliyatini uslubiy jihatdan
ta’minlash  va  tashkil  etish  bo’limlarini,  shuningdek  ular  tasarrufidagi
Logotip
-shaharlarning, boshqa aholi punktlarining ko’chalarini va xo’jaliklararo qishloq avtomobil yo’llarini ta’mirlash, shuningdek ayrim tashkilotlar xarajatlari; -qonun hujjatlarida tutilgan o’rmon xo’jaligini saqlab turish xarajatlari; 3) Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari buyurtmachi bo’lgan markazlashtirilgan investitsiyalarni moliyalashtirish xarajatlari; 4) mahalliy davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarini, shu jumladan: -Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesini; -Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari, ularning boshqarmalari va bo’limlarini saqlab turish xarajatlari; 5) Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining zaxira jamg’armalarini shakllantirish xarajatlari; 6) davlat yoki jamoat ehtiyojlari uchun yer uchastkalarining olib qo’yilishi munosabati bilan yuridik va jismoniy shaxslarga yetkazilgan zararning o’rnini qoplash xarajatlari; 7) Qoraqalpog’iston Respublikasi respublika byudjetining, viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining mablag’lari hisobidan moliyalashtiriladigan tashkilotlar va tadbirlarning xarajatlari. Qoraqalpog’iston Respublikasining respublika byudjetidan, viloyatlarning viloyat byudjetlaridan va Toshkent shahrining shahar byudjetidan tumanlar va shaharlar byudjetlariga byudjet ssudalari, dotatsiyalar, subvensiyalar va o’tkazib beriladigan daromadlar ajratilishi mumkin. Tumanlar va shaharlar byudjetlaridan quyidagi xarajatlar amalga oshiriladi: 1) ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo’llab-quvvatlash xarajatlari, shu jumladan:  tumanlar (shaharlar) xalq ta’limi muassasalari faoliyatini uslubiy jihatdan ta’minlash va tashkil etish bo’limlarini, shuningdek ular tasarrufidagi