Davlat xizmati tushunchasi va huquqiy tabiati

Yuklangan vaqt

2025-09-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

41,2 KB


 
 
 
 
 
Davlat xizmati 
 
Reja: 
Davlat xizmati tushunchasi va huquqiy tabiati 
Davlat xizmatiga oid Qonunchilik holati tahlili 
Davlat xizmatiga kirish, o'tash va chiqish asoslari 
Davlat xizmatiga oid nizolarni ko'rib chiqishning o'ziga xos xususiyatlari 
 
Davlatimiz tanlagan taraqqiyot yo'li – demokratik huquqiy davlat va fuqarolik 
jamiyat qurishdir. Davlatning taraqqiy etishi eng avvalo davlat xizmatini to'g'ri 
tashkil etishga bog'liqdir. Huquqshunos olim E.V.Oxotskiy aytganidek, "Davlat 
qanday bo'lsa, davlat xizmati va davlat xizmatchilari ham shunday bo'ladi" yoki 
"Davlat xizmatchilari, ularning intilishi va qiziqishlari qanday bo'lsa, davlat ham 
shunday bo'ladi". Chunki davlat xizmatini o'tash jarayoni tabiatan davlat 
xizmatchilari tarkibining sifatiga va professionallik darajasiga bog'liqdir. 
Davlat xizmati deganda, davlat tashkilotlari organlari, birlashma, korxona, 
muassasalar xizmatchilarining davlat funktsiyalari va vazifalarini amalga oshirishga 
yo'naltirilgan hamda haq to'lanadigan mehnat faoliyatini tushunish mumkin. 
Yodda tuting! 
 
 
 
 
 
 
 
Davlat xizmati bu davlat organlari va tashkilotlarida ma’lum bir 
mansabni egallab turgan shaxs tomonidan ommaviy manfaatlar yo‘lida 
davlat vazifa va funksiyalarini ma’lum bir haq evaziga amalga 
oshiriladigan professional faoliyatdir 
 
 
 
Logotip
Davlat xizmati Reja: Davlat xizmati tushunchasi va huquqiy tabiati Davlat xizmatiga oid Qonunchilik holati tahlili Davlat xizmatiga kirish, o'tash va chiqish asoslari Davlat xizmatiga oid nizolarni ko'rib chiqishning o'ziga xos xususiyatlari Davlatimiz tanlagan taraqqiyot yo'li – demokratik huquqiy davlat va fuqarolik jamiyat qurishdir. Davlatning taraqqiy etishi eng avvalo davlat xizmatini to'g'ri tashkil etishga bog'liqdir. Huquqshunos olim E.V.Oxotskiy aytganidek, "Davlat qanday bo'lsa, davlat xizmati va davlat xizmatchilari ham shunday bo'ladi" yoki "Davlat xizmatchilari, ularning intilishi va qiziqishlari qanday bo'lsa, davlat ham shunday bo'ladi". Chunki davlat xizmatini o'tash jarayoni tabiatan davlat xizmatchilari tarkibining sifatiga va professionallik darajasiga bog'liqdir. Davlat xizmati deganda, davlat tashkilotlari organlari, birlashma, korxona, muassasalar xizmatchilarining davlat funktsiyalari va vazifalarini amalga oshirishga yo'naltirilgan hamda haq to'lanadigan mehnat faoliyatini tushunish mumkin. Yodda tuting! Davlat xizmati bu davlat organlari va tashkilotlarida ma’lum bir mansabni egallab turgan shaxs tomonidan ommaviy manfaatlar yo‘lida davlat vazifa va funksiyalarini ma’lum bir haq evaziga amalga oshiriladigan professional faoliyatdir
 
Davlat xizmati tushunchasi keng maʼnoda davlat organlari tomonidan 
boshqaruvning kadrlar funksiyasini amalga oshirish bo‘lib, u davlat organlari 
apparatida doimiy yoki vaqtincha mansabni egallab turgan hamda davlat budjetidan 
mablag‘ bilan taʼminlanuvchi barcha shaxslarning faoliyatidir. 
Davlat xizmatining quyidagi xususiyatlarini ko‘rsatib o‘tishimiz mumkin:  
 davlat xizmati davlat xizmatchisining davlat oldida turgan vazifa va funksiyalarini 
amalga oshirishga qaratilgan professional faoliyatidir; 
 ushbu faoliyatni olib borish jarayonida davlat organlarining kompetensiyasi amalga 
oshiriladi; 
 bu faoliyat davlat organlarining funksiyalanishini taʼminlashga qaratilgandir; 
 bunday faoliyat mansab majburiyatlarining ijro etilishini taʼminlaydi.  
Davlat xizmati jarayonida yuzaga keladigan munosabatlarning bir necha 
o‘ziga xos xususiyatlarini ko‘rib chiqamiz: 
 birinchidan, bu munosabatlar davlat-huquqiy munosabatlar bo‘lib hisoblanadi, yaʼni 
davlat-xizmat munosabatlari ommaviy huquq (davlat, maʼmuriy) meʼyorlari bilan 
tartibga solinadi va ko‘pgina holatlarda xususiy-huquqiy tartibga colinishdan 
xolidir; 
 ikkinchidan, davlat-xizmat munosabatlari alohida huquqiy munosabatlar bo‘lib, 
davlat xizmatchilarining maqomiga bog‘liqdir; 
 uchinchidan, davlat-xizmat munosabatalari – davlat xizmatchilarining ishonch, 
xizmat va sadoqat munosabatlaridir; 
 to‘rtinchidan, davlat-xizmat munosabatlari – davlat hokimiyat munosabatlaridir; 
 beshinchidan, davlat-xizmat munosabatlari – davlat lavozimini boshqarish bilan 
bog‘liq, yaʼni davlat xizmatchisi davlatning funksiyalarini amalga oshirib, maʼlum 
bir davlat vazifalarini bajaradi.  
 
 
 
 
 
Davlat fuqarolik xizmati – davlat organlari va  tashkilotlarida ommaviy 
manfaatlar yo‘lida O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarining haq 
to‘lanadigan kasbiy faoliyati; 
Davlat lavozimi – davlat vazifa va funksiyalarini bajarish uchun 
belgilangan doiradagi xizmat vazifa va majburiyatlariga ega davlat 
organlari va tashkilotlardagi lavozim; 
Davlat organi – davlat funksiyalarini bajarish uchun davlat-hokimiyat 
vakolatlariga ega O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlariga asosan 
Logotip
Davlat xizmati tushunchasi keng maʼnoda davlat organlari tomonidan boshqaruvning kadrlar funksiyasini amalga oshirish bo‘lib, u davlat organlari apparatida doimiy yoki vaqtincha mansabni egallab turgan hamda davlat budjetidan mablag‘ bilan taʼminlanuvchi barcha shaxslarning faoliyatidir. Davlat xizmatining quyidagi xususiyatlarini ko‘rsatib o‘tishimiz mumkin:  davlat xizmati davlat xizmatchisining davlat oldida turgan vazifa va funksiyalarini amalga oshirishga qaratilgan professional faoliyatidir;  ushbu faoliyatni olib borish jarayonida davlat organlarining kompetensiyasi amalga oshiriladi;  bu faoliyat davlat organlarining funksiyalanishini taʼminlashga qaratilgandir;  bunday faoliyat mansab majburiyatlarining ijro etilishini taʼminlaydi. Davlat xizmati jarayonida yuzaga keladigan munosabatlarning bir necha o‘ziga xos xususiyatlarini ko‘rib chiqamiz:  birinchidan, bu munosabatlar davlat-huquqiy munosabatlar bo‘lib hisoblanadi, yaʼni davlat-xizmat munosabatlari ommaviy huquq (davlat, maʼmuriy) meʼyorlari bilan tartibga solinadi va ko‘pgina holatlarda xususiy-huquqiy tartibga colinishdan xolidir;  ikkinchidan, davlat-xizmat munosabatlari alohida huquqiy munosabatlar bo‘lib, davlat xizmatchilarining maqomiga bog‘liqdir;  uchinchidan, davlat-xizmat munosabatalari – davlat xizmatchilarining ishonch, xizmat va sadoqat munosabatlaridir;  to‘rtinchidan, davlat-xizmat munosabatlari – davlat hokimiyat munosabatlaridir;  beshinchidan, davlat-xizmat munosabatlari – davlat lavozimini boshqarish bilan bog‘liq, yaʼni davlat xizmatchisi davlatning funksiyalarini amalga oshirib, maʼlum bir davlat vazifalarini bajaradi. Davlat fuqarolik xizmati – davlat organlari va tashkilotlarida ommaviy manfaatlar yo‘lida O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarining haq to‘lanadigan kasbiy faoliyati; Davlat lavozimi – davlat vazifa va funksiyalarini bajarish uchun belgilangan doiradagi xizmat vazifa va majburiyatlariga ega davlat organlari va tashkilotlardagi lavozim; Davlat organi – davlat funksiyalarini bajarish uchun davlat-hokimiyat vakolatlariga ega O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlariga asosan
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Davlat 
xizmatining 
maqsadi-O‘zbekiston 
Respublikasida 
davlat 
xizmatining asosiy maqsadi - O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlari 
bilan belgilangan tamoyillar va boshqa holatlarga asoslanib, davlat funksiyalarini 
amalga oshirish, uning vazifalarini bajarish, jamiyat va fuqarolarning ehtiyojlarini 
taʼminlashdan iboratdir. 
 
Davlat xizmatiga oid qonunchilik holati tahlili 
 
Logotip
Davlat xizmatining maqsadi-O‘zbekiston Respublikasida davlat xizmatining asosiy maqsadi - O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlari bilan belgilangan tamoyillar va boshqa holatlarga asoslanib, davlat funksiyalarini amalga oshirish, uning vazifalarini bajarish, jamiyat va fuqarolarning ehtiyojlarini taʼminlashdan iboratdir. Davlat xizmatiga oid qonunchilik holati tahlili
 
Davlat xizmatiga oid qonunchilik taxlili shuni ko‘rsatadigi, ushbu sohani 
tartibga solishda birinchi navbatda Asosiy qonun O‘zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasining bir qator normalarida fundamental tamoyillar belgilangan. 
Xususan Konstitutsiyaning sud hokimiyati, mahalliy davlat hokimiyat 
organlari, mudofaa va prokuraturga oid moddalarida davlat xizmatining  mazkur 
prinsipial normalar asosida tashkil etilishi va rivojlanishini belgilab bergan. Davlat 
xizmatini huquqiy taritibiga solishda O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 
asosida qabul qilingan joriy qonunlar va boshqa meʼyoriy hujjatlar ham katta 
ahamiyatga egadir. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Mehnat Kodeksi, 
O‘zbekiston Respublikasi qonunlari va Oliy Majlis qarorlari, O‘zbekiston 
Respublikasi Prezideti va Hukumati qabul qilgan hujjatlar, mahalliy davlat 
hokimiyati organlarining o‘z vakolati doirasida qabul qilgan qarorlari, markaziy ijro 
organlar tomonidan qabul qilingan hujjatlari kiradi.  
So‘nggi yillarda mamlakatimizda davlat xizmati faoliyati samaradorligini 
oshirishga qaratilgan keng ko‘lamli islohotlar amalga oshirilmoqda. Jumladan, 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 3-oktabrdagi “O‘zbekiston 
Respublikasida kadrlar siyosati va davlat fuqarolik xizmati tizimini tubdan 
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF–5843-sonli Farmoni hamda 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 3-oktabrdagi “O‘zbekiston 
Respublikasi Prezidenti huzuridagi davlat xizmatini rivojlantirish agentligi 
faoliyatini tashkil etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ–4472-sonli Qarorining 
qabul qilinishi davlat fuqarolik xizmatini tashkil etishning tashkiliy-huquqiy 
asoslarini belgilab berdi. 
Shu bilan birga davlat xizmati va davlat fuqarolik xizmatini rivojlantirish ular 
o‘rtasidagi asosiy farqlar shu bilan birga maxsus davlat xizmatini tartibga soluvchi 
qonunchilik xam aloxida ahamiyat kasb etadi. 
O‘zbekiston Respublikasining 2022-yil 8-avgust kuni qabul qilingan “Davlat 
fuqarolik xizmati to‘g‘risida”gi (qabul qilingan kundan boshlab uch oydan so‘ng 
kuchga kiradi) Qonun muxim ahamiyatga ega bo‘lib, taqriban 32 yil mobaynida 
Logotip
Davlat xizmatiga oid qonunchilik taxlili shuni ko‘rsatadigi, ushbu sohani tartibga solishda birinchi navbatda Asosiy qonun O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining bir qator normalarida fundamental tamoyillar belgilangan. Xususan Konstitutsiyaning sud hokimiyati, mahalliy davlat hokimiyat organlari, mudofaa va prokuraturga oid moddalarida davlat xizmatining mazkur prinsipial normalar asosida tashkil etilishi va rivojlanishini belgilab bergan. Davlat xizmatini huquqiy taritibiga solishda O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi asosida qabul qilingan joriy qonunlar va boshqa meʼyoriy hujjatlar ham katta ahamiyatga egadir. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Mehnat Kodeksi, O‘zbekiston Respublikasi qonunlari va Oliy Majlis qarorlari, O‘zbekiston Respublikasi Prezideti va Hukumati qabul qilgan hujjatlar, mahalliy davlat hokimiyati organlarining o‘z vakolati doirasida qabul qilgan qarorlari, markaziy ijro organlar tomonidan qabul qilingan hujjatlari kiradi. So‘nggi yillarda mamlakatimizda davlat xizmati faoliyati samaradorligini oshirishga qaratilgan keng ko‘lamli islohotlar amalga oshirilmoqda. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 3-oktabrdagi “O‘zbekiston Respublikasida kadrlar siyosati va davlat fuqarolik xizmati tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PF–5843-sonli Farmoni hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 3-oktabrdagi “O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi davlat xizmatini rivojlantirish agentligi faoliyatini tashkil etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ–4472-sonli Qarorining qabul qilinishi davlat fuqarolik xizmatini tashkil etishning tashkiliy-huquqiy asoslarini belgilab berdi. Shu bilan birga davlat xizmati va davlat fuqarolik xizmatini rivojlantirish ular o‘rtasidagi asosiy farqlar shu bilan birga maxsus davlat xizmatini tartibga soluvchi qonunchilik xam aloxida ahamiyat kasb etadi. O‘zbekiston Respublikasining 2022-yil 8-avgust kuni qabul qilingan “Davlat fuqarolik xizmati to‘g‘risida”gi (qabul qilingan kundan boshlab uch oydan so‘ng kuchga kiradi) Qonun muxim ahamiyatga ega bo‘lib, taqriban 32 yil mobaynida
 
mamlakatimizda mavjud bo‘lgan biroq huquqiy jixatdan tartibga solinmagan 
qonunchilik asosi xisoblanadi. 
Mazkur qonunda uning qo‘llanish sohasi va eng muhimi davlat fuqarolik 
xizmatchilarining toiflari, majburiyatlari va huquqlari qayd etilgan. 
Jumladan, davlat fuqarolik xizmati bu davlat xizmatining bir turi bo‘lib, 
O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarining davlat fuqarolik xizmati lavozimlaridagi 
davlat organlari vakolatlari amalga oshirilishini taʼminlashga doir haq to‘lanadigan 
kasbiy faoliyatini ifodalashi belgilab berilmoqda. Shuningdek, davlat fuqarolik 
xizmatchisining kasbiy kompetensiyasi - davlat organining vakolatlarini lozim 
darajada amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan bilimlar, malakalar va ko‘nikmalar 
majmui; davlat fuqarolik xizmati lavozimi-davlat organining vakolatlarini amalga 
oshirish uchun Davlat fuqarolik xizmati lavozimlarining davlat ryestriga kiritilgan 
lavozim va malaka talablari-davlat fuqarolik xizmatining muayyan malaka darajasi 
berilishi va (yoki) davlat fuqarolik xizmatining muayyan lavozimini egallash uchun 
talabgor bo‘layotgan nomzodlarga nisbatan davlat organi tomonidan belgilanadigan, 
ish tajribasiga va kasbiy kompetensiyasiga doir talablar. 
Yodda tuting! 
 
 
 
 
 
O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi davlat fuqarolik xizmati lavozimiga 
tayinlangan paytdan eʼtiboran davlat fuqarolik xizmatchisining huquqiy maqomiga 
ega bo‘ladi va davlat fuqarolik xizmatchisining faoliyati tugatilishi munosabati bilan 
uni yo‘qotadi. 
Davlat fuqarolik xizmati lavozimlarining siyosiy guruhiga taalluqli davlat 
fuqarolik xizmatchilarining huquqiy maqomi bilan bog‘liq bo‘lgan qo‘shimcha 
huquqlar, majburiyatlar va cheklovlar alohida qonunchilik bilan belgilanadi. 
Davlat fuqarolik xizmatchisi bu davlat fuqarolik xizmati lavozimida o‘z 
faoliyatini amalga oshirayotgan O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi davlat 
fuqarolik xizmatchisidir. 
 
 
 
 
 
Logotip
mamlakatimizda mavjud bo‘lgan biroq huquqiy jixatdan tartibga solinmagan qonunchilik asosi xisoblanadi. Mazkur qonunda uning qo‘llanish sohasi va eng muhimi davlat fuqarolik xizmatchilarining toiflari, majburiyatlari va huquqlari qayd etilgan. Jumladan, davlat fuqarolik xizmati bu davlat xizmatining bir turi bo‘lib, O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarining davlat fuqarolik xizmati lavozimlaridagi davlat organlari vakolatlari amalga oshirilishini taʼminlashga doir haq to‘lanadigan kasbiy faoliyatini ifodalashi belgilab berilmoqda. Shuningdek, davlat fuqarolik xizmatchisining kasbiy kompetensiyasi - davlat organining vakolatlarini lozim darajada amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan bilimlar, malakalar va ko‘nikmalar majmui; davlat fuqarolik xizmati lavozimi-davlat organining vakolatlarini amalga oshirish uchun Davlat fuqarolik xizmati lavozimlarining davlat ryestriga kiritilgan lavozim va malaka talablari-davlat fuqarolik xizmatining muayyan malaka darajasi berilishi va (yoki) davlat fuqarolik xizmatining muayyan lavozimini egallash uchun talabgor bo‘layotgan nomzodlarga nisbatan davlat organi tomonidan belgilanadigan, ish tajribasiga va kasbiy kompetensiyasiga doir talablar. Yodda tuting! O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi davlat fuqarolik xizmati lavozimiga tayinlangan paytdan eʼtiboran davlat fuqarolik xizmatchisining huquqiy maqomiga ega bo‘ladi va davlat fuqarolik xizmatchisining faoliyati tugatilishi munosabati bilan uni yo‘qotadi. Davlat fuqarolik xizmati lavozimlarining siyosiy guruhiga taalluqli davlat fuqarolik xizmatchilarining huquqiy maqomi bilan bog‘liq bo‘lgan qo‘shimcha huquqlar, majburiyatlar va cheklovlar alohida qonunchilik bilan belgilanadi. Davlat fuqarolik xizmatchisi bu davlat fuqarolik xizmati lavozimida o‘z faoliyatini amalga oshirayotgan O‘zbekiston Respublikasi fuqarosi davlat fuqarolik xizmatchisidir.
 
Shu bilan birga davlat fuqarolik xizmatchilariga qo‘yilgan cheklovlar ham 
aniq belgilab berilgan bo‘lib, undan chetga chiqish javobgarikka sabab bo‘lishi xam 
belgilanmoqda. 
Shuni nazarda tutish lozimki bu cheklovlarning baʼzilari qonun normasiga 
aylangunga qadar ham mavjud bo‘lgan. Masalan, Vazirlar Mahkamasining 
06.03.1992 yildagi 103-sonli «Tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanish taqiqlangan 
mansabdor shaxslarning ro‘yxati to‘g‘risida»gi  Qarorida belgilab qo‘yilgan 
bo‘lsada, amalda aksariyat davlat xokimiyati organlari mansabdor shaxslarining 
tadbirkorlik faoliyati bilan bevosita bo‘lmasada bilvosita shug‘ullanishini  guvohi 
bo‘lishimiz mumkin. 
Bundan tashqari, maxsus davlat xizmati organlari ham mavjud bo‘lib, ushbu 
davlat organlarida xizmatni o‘tash alohida tartibga solinishi va davlat xizmati yoki 
davlat fuqarolik xizmatidan farqlanishini ham nazarda tutadi. 
Davlat xokimiy vakolatining maʼlum bir vazifa va funksiyalarini amalga 
oshiruvchi davlat organlari xisoblangan O‘zbekiston Respublikasi Prokuraturasini 
«Prokuratura to‘g‘risida”gi va «Prokuratura organlari kadrlarini tayyorlash, qayta 
tayyorlash va ularning malakasini oshirish tizimini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi                        5438-sonli Farmon, DXXni «O‘zbekiston 
davlat xavfsizlik xizmati to‘g‘risida”gi Qonun, Mudofaa sohasini «O‘zbekiston 
Respublikasi fuqarolarining xarbiy xizmatni o‘tash xaqida”gi 4447-sonli Qaror, 
Bojxona sohasida «Davlat bojxona xizmati to‘g‘risida”gi Qonun va qonun osti 
xujjati, Sudlarda «Sudlar to‘g‘risida”gi Qonun va qonun osti xujjati, Soliq, Qutqaruv 
xizmati va Favqulotda xizmat xaqidagi qonun va boshqa normativ hujjatlar bilan 
ularda xizmatni o‘tash tartibga solinadi. 
   
Davlat xizmatiga kirish, o‘tash va chiqish asoslari 
 
Davlat xizmati huquqiy institutida davlat xizmatini o‘tash asosiy element 
bo‘lib hisoblanadi. Bu davlat-xizmat munosabatlarining yuzaga kelishi bilan, yaʼni 
xizmatchining tegishli mansabni egallashi, mansab bo‘yicha harakatlanishi, 
Logotip
Shu bilan birga davlat fuqarolik xizmatchilariga qo‘yilgan cheklovlar ham aniq belgilab berilgan bo‘lib, undan chetga chiqish javobgarikka sabab bo‘lishi xam belgilanmoqda. Shuni nazarda tutish lozimki bu cheklovlarning baʼzilari qonun normasiga aylangunga qadar ham mavjud bo‘lgan. Masalan, Vazirlar Mahkamasining 06.03.1992 yildagi 103-sonli «Tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanish taqiqlangan mansabdor shaxslarning ro‘yxati to‘g‘risida»gi Qarorida belgilab qo‘yilgan bo‘lsada, amalda aksariyat davlat xokimiyati organlari mansabdor shaxslarining tadbirkorlik faoliyati bilan bevosita bo‘lmasada bilvosita shug‘ullanishini guvohi bo‘lishimiz mumkin. Bundan tashqari, maxsus davlat xizmati organlari ham mavjud bo‘lib, ushbu davlat organlarida xizmatni o‘tash alohida tartibga solinishi va davlat xizmati yoki davlat fuqarolik xizmatidan farqlanishini ham nazarda tutadi. Davlat xokimiy vakolatining maʼlum bir vazifa va funksiyalarini amalga oshiruvchi davlat organlari xisoblangan O‘zbekiston Respublikasi Prokuraturasini «Prokuratura to‘g‘risida”gi va «Prokuratura organlari kadrlarini tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish tizimini tubdan takomillashtirish chora- tadbirlari to‘g‘risida”gi 5438-sonli Farmon, DXXni «O‘zbekiston davlat xavfsizlik xizmati to‘g‘risida”gi Qonun, Mudofaa sohasini «O‘zbekiston Respublikasi fuqarolarining xarbiy xizmatni o‘tash xaqida”gi 4447-sonli Qaror, Bojxona sohasida «Davlat bojxona xizmati to‘g‘risida”gi Qonun va qonun osti xujjati, Sudlarda «Sudlar to‘g‘risida”gi Qonun va qonun osti xujjati, Soliq, Qutqaruv xizmati va Favqulotda xizmat xaqidagi qonun va boshqa normativ hujjatlar bilan ularda xizmatni o‘tash tartibga solinadi. Davlat xizmatiga kirish, o‘tash va chiqish asoslari Davlat xizmati huquqiy institutida davlat xizmatini o‘tash asosiy element bo‘lib hisoblanadi. Bu davlat-xizmat munosabatlarining yuzaga kelishi bilan, yaʼni xizmatchining tegishli mansabni egallashi, mansab bo‘yicha harakatlanishi,
 
xizmatchilarning attestatsiyasi, ular faoliyatini rag‘batlantirish va ularning 
javobgarligi hamda davlat xizmat munosabatlarining tugashi bilan bekor bo‘luvchi 
jarayondir. Demak, davlat xizmatiga qabul qilish davlat xizmatini o‘tash 
jarayonining birinchi bosqichidir.  
Qonunchikka ko‘ra, davlat xizmatiga kirish huquqiga, umumiy qoida 
bo‘yicha davlat tilini biladigan, professional taʼlimga ega bo‘lgan, davlat xizmatiga 
qo‘yilgan talablarga javob bera oladigan O‘zbekiston Respublikasining maʼlum 
yoshga to‘lgan fuqarolari egadir. Davlat fuqarolik xizmatiga davlat tilini biladigan, 
davlat fuqarolik xizmati lavozimlarini egallash uchun tegishli malaka talablariga va 
boshqa talablarga javob beradigan O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari qabul 
qilinadi. Chet el mutaxassislari va ekspertlari davlat fuqarolik xizmati lavozimlarini 
qonunchilikda belgilangan tartibda egallashi mumkin. Chet el mutaxassislari va 
ekspertlarining xizmatni o‘tash tartibi hamda shartlari tegishli shartnoma asosida 
belgilanadi. 
Quyidagilar davlat fuqarolik xizmatiga qabul qilinishi mumkin emas: 
o‘n sakkiz yoshga to‘lmagan shaxslar, agar davlat fuqarolik xizmati 
lavozimiga doir malaka talablarida boshqacha qoida belgilanmagan bo‘lsa; 
sud tomonidan muomalaga layoqatsiz yoki muomala layoqati cheklangan 
deb topilgan shaxslar; 
sudning qarori bilan muayyan muddatga davlat fuqarolik xizmati 
lavozimlarini egallash huquqidan mahrum qilingan shaxslar; 
korrupsiyaga oid jinoyatlarni sodir etishda sud tomonidan aybdor deb 
topilgan shaxslar; 
og‘ir va o‘ta og‘ir jinoyatlarni sodir etganlik uchun sudlanganlik holati 
tugallanmagan yoki olib tashlanmagan shaxslar; 
tibbiy xulosaga asosan sog‘lig‘ining holati davlat fuqarolik xizmati 
lavozimini egallash imkonini bermaydigan shaxslar; 
Davlat xizmatiga ishga kirishida, shuningdek uni o‘tash jarayonida maʼlum 
bir, masalan, millati, tili, jinsi, kelib chiqishi, mulkiy ahvoli, eʼtiqodi va boshqa 
belgilarga qarab cheklovlarning qo‘yilishi mumkin emas. 
Logotip
xizmatchilarning attestatsiyasi, ular faoliyatini rag‘batlantirish va ularning javobgarligi hamda davlat xizmat munosabatlarining tugashi bilan bekor bo‘luvchi jarayondir. Demak, davlat xizmatiga qabul qilish davlat xizmatini o‘tash jarayonining birinchi bosqichidir. Qonunchikka ko‘ra, davlat xizmatiga kirish huquqiga, umumiy qoida bo‘yicha davlat tilini biladigan, professional taʼlimga ega bo‘lgan, davlat xizmatiga qo‘yilgan talablarga javob bera oladigan O‘zbekiston Respublikasining maʼlum yoshga to‘lgan fuqarolari egadir. Davlat fuqarolik xizmatiga davlat tilini biladigan, davlat fuqarolik xizmati lavozimlarini egallash uchun tegishli malaka talablariga va boshqa talablarga javob beradigan O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari qabul qilinadi. Chet el mutaxassislari va ekspertlari davlat fuqarolik xizmati lavozimlarini qonunchilikda belgilangan tartibda egallashi mumkin. Chet el mutaxassislari va ekspertlarining xizmatni o‘tash tartibi hamda shartlari tegishli shartnoma asosida belgilanadi. Quyidagilar davlat fuqarolik xizmatiga qabul qilinishi mumkin emas: o‘n sakkiz yoshga to‘lmagan shaxslar, agar davlat fuqarolik xizmati lavozimiga doir malaka talablarida boshqacha qoida belgilanmagan bo‘lsa; sud tomonidan muomalaga layoqatsiz yoki muomala layoqati cheklangan deb topilgan shaxslar; sudning qarori bilan muayyan muddatga davlat fuqarolik xizmati lavozimlarini egallash huquqidan mahrum qilingan shaxslar; korrupsiyaga oid jinoyatlarni sodir etishda sud tomonidan aybdor deb topilgan shaxslar; og‘ir va o‘ta og‘ir jinoyatlarni sodir etganlik uchun sudlanganlik holati tugallanmagan yoki olib tashlanmagan shaxslar; tibbiy xulosaga asosan sog‘lig‘ining holati davlat fuqarolik xizmati lavozimini egallash imkonini bermaydigan shaxslar; Davlat xizmatiga ishga kirishida, shuningdek uni o‘tash jarayonida maʼlum bir, masalan, millati, tili, jinsi, kelib chiqishi, mulkiy ahvoli, eʼtiqodi va boshqa belgilarga qarab cheklovlarning qo‘yilishi mumkin emas.
 
Quyidagilar davlat xizmatiga qabul qilishni g‘ayriqonuniy ravishda rad 
etish, deb hisoblanadi: 
1) jinsi, irqi, millati, tili, ijtimoiy kelib chiqishi, mulkiy holati, dinga bo‘lgan 
munosabati kabi jihatlariga qarab ishga qabul qilmaslik; 
2) taklif qilingan shaxslarni ishga qabul qilmaslik; 
3) ish beruvchi, qonunga muvofiq, mehnat shartnomasini tuzishi shart bo‘lgan 
shaxslarni (belgilangan kvota hisobidan ishga yuborilgan nogironlar, o‘n sakkiz 
yoshga to‘lmagan shaxslar, homilador ayollar va uch yoshgacha bolasi bor ayollarni 
– ularning homiladorligi yoki yosh bolasi borligini vaj qilib) ishga qabul qilmaslik; 
4) qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa hollar. 
Davlat xizmatini o‘tashning asosiy belgisi - bu davlat lavozimini egallashdir. 
Davlat lavozimini egallash fuqaroning mansab huquqlari, majburiyatlari, cheklovlar 
va huquqiy javobgarlikning subʼektiga aylanganidan dalolat beradi. Fuqarolar davlat 
xizmatiga tayinlash, saylov yoki tanlov yo‘li bilan qabul qilinadilar. Davlat 
lavozimlarini egallashda qonunchilikda o‘rnatilgan hollarda baʼzi bir cheklovlar 
o‘rnatilishi mumkin. 
Masalan, o‘zaro yaqin qarindoshlikda yoki quda tomondan qarindosh 
bo‘lgan shaxslar bilan (ota-onalar, aka-ukalar, opa-singillar, o‘g‘illar, qizlar, er-
xotinlar, shuningdek er-xotinlarning ota-onalari, aka-ukalari, opa-singillari va 
farzandlari) aynan bitta davlat organida birga xizmat qilishi, agar ularning birga 
xizmat qilishi ulardan birining ikkinchisiga bevosita bo‘ysunishiga yoki uning 
nazorati ostida bo‘ladigan davlat fuqarolik xizmati lavozimini egallashga, bundan 
qonunchilikda nazarda tutilgan hollar mustasno; 
pedagogik, ilmiy va ijodiy faoliyatdan tashqari haq to‘lanadigan boshqa 
faoliyat bilan shug‘ullanishga, O‘zbekiston Respublikasi qonunlarida hamda 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti qarorlarida nazarda tutilgan holatlar bundan 
mustasno; 
tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanishga; 
tadbirkorlik faoliyati subʼektlarini tashkil etishga, ularning muassisi 
(ishtirokchisi) bo‘lishga, tadbirkorlik faoliyati subʼektida tashkiliy-boshqaruv, 
Logotip
Quyidagilar davlat xizmatiga qabul qilishni g‘ayriqonuniy ravishda rad etish, deb hisoblanadi: 1) jinsi, irqi, millati, tili, ijtimoiy kelib chiqishi, mulkiy holati, dinga bo‘lgan munosabati kabi jihatlariga qarab ishga qabul qilmaslik; 2) taklif qilingan shaxslarni ishga qabul qilmaslik; 3) ish beruvchi, qonunga muvofiq, mehnat shartnomasini tuzishi shart bo‘lgan shaxslarni (belgilangan kvota hisobidan ishga yuborilgan nogironlar, o‘n sakkiz yoshga to‘lmagan shaxslar, homilador ayollar va uch yoshgacha bolasi bor ayollarni – ularning homiladorligi yoki yosh bolasi borligini vaj qilib) ishga qabul qilmaslik; 4) qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa hollar. Davlat xizmatini o‘tashning asosiy belgisi - bu davlat lavozimini egallashdir. Davlat lavozimini egallash fuqaroning mansab huquqlari, majburiyatlari, cheklovlar va huquqiy javobgarlikning subʼektiga aylanganidan dalolat beradi. Fuqarolar davlat xizmatiga tayinlash, saylov yoki tanlov yo‘li bilan qabul qilinadilar. Davlat lavozimlarini egallashda qonunchilikda o‘rnatilgan hollarda baʼzi bir cheklovlar o‘rnatilishi mumkin. Masalan, o‘zaro yaqin qarindoshlikda yoki quda tomondan qarindosh bo‘lgan shaxslar bilan (ota-onalar, aka-ukalar, opa-singillar, o‘g‘illar, qizlar, er- xotinlar, shuningdek er-xotinlarning ota-onalari, aka-ukalari, opa-singillari va farzandlari) aynan bitta davlat organida birga xizmat qilishi, agar ularning birga xizmat qilishi ulardan birining ikkinchisiga bevosita bo‘ysunishiga yoki uning nazorati ostida bo‘ladigan davlat fuqarolik xizmati lavozimini egallashga, bundan qonunchilikda nazarda tutilgan hollar mustasno; pedagogik, ilmiy va ijodiy faoliyatdan tashqari haq to‘lanadigan boshqa faoliyat bilan shug‘ullanishga, O‘zbekiston Respublikasi qonunlarida hamda O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti qarorlarida nazarda tutilgan holatlar bundan mustasno; tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanishga; tadbirkorlik faoliyati subʼektlarini tashkil etishga, ularning muassisi (ishtirokchisi) bo‘lishga, tadbirkorlik faoliyati subʼektida tashkiliy-boshqaruv,
 
maʼmuriy-xo‘jalik vazifalarini bajarishga, bundan aksiyadorlik jamiyatlarining 
erkin muomalada bo‘lgan aksiyalariga qonunchilikda belgilangan talablar doirasida 
egalik qilish hollari mustasno; 
o‘zi xizmat qilayotgan davlat organi nazorati ostidagi yoki u bilan aloqalar 
va manfaatlarga ega bo‘lgan tashkilotlardagi ulushlarni, paylarni va aksiyalarni 
bevosita yoki vakillar orqali olishga; 
o‘z xizmat vakolatlarini jismoniy va yuridik shaxslarning manfaatlarini 
ko‘zlab bajarish yoki bajarmaslik evaziga ulardan biron-bir mukofot, foyda yoki 
sovg‘alar olishga; 
chet davlat fuqaroligini olishga; 
qonunchilikda nazarda tutilmagan imtiyozlar, preferensiyalar yoki 
afzalliklardan o‘z xizmat mavqei bilan bog‘liq holda foydalanishga; 
O‘zbekiston Respublikasi hududidan tashqarida hisobvaraqlar ochishga va 
ularga ega bo‘lishga, ko‘chmas mulkka va boshqa mol-mulkka egalik qilishga, 
bundan chet davlatda taʼlim olish, stajirovka o‘tash va tibbiy xizmatlardan 
foydalanish maqsadida ochilgan hisobvaraqlar, shuningdek davlat fuqarolik 
xizmatiga kirishdan oldin olingan va oshkor qilingan mol-mulk mustasno; 
o‘zining 
vakolatlarini 
siyosiy 
partiyalarning, 
boshqa 
jamoat 
birlashmalarining va ular organlarining manfaatlarini ko‘zlab amalga oshirishga. 
Tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanib kelayotgan shaxs davlat fuqarolik 
xizmatiga qabul qilingandan so‘ng tadbirkorlik faoliyatini to‘xtatib turish tartibi 
qonunchilik hujjatlari bilan belgilanadi. 
Davlat fuqarolik xizmatchisi shug‘ullanishi mumkin bo‘lmagan haq 
to‘lanadigan faoliyat turlari ro‘yxati korrupsiyaga qarshi kurashish va davlat 
fuqarolik xizmati bo‘yicha maxsus vakolatli davlat organlari tomonidan belgilanadi. 
 
 
 
 
 
Davlat fuqarolik xizmatiga qabul qilish hamda ularning xizmat 
pog‘onalari bo‘yicha ko‘tarilishi uchun meritokratiya, yaʼni kasbga oid 
sifatlari va alohida xizmatlarini odilona va obʼektiv baholash asosida eng 
munosib va qobiliyatli shaxslarga teng imkoniyatlar yaratish tamoyili 
qo‘llaniladi. 
 
 
 
 
Logotip
maʼmuriy-xo‘jalik vazifalarini bajarishga, bundan aksiyadorlik jamiyatlarining erkin muomalada bo‘lgan aksiyalariga qonunchilikda belgilangan talablar doirasida egalik qilish hollari mustasno; o‘zi xizmat qilayotgan davlat organi nazorati ostidagi yoki u bilan aloqalar va manfaatlarga ega bo‘lgan tashkilotlardagi ulushlarni, paylarni va aksiyalarni bevosita yoki vakillar orqali olishga; o‘z xizmat vakolatlarini jismoniy va yuridik shaxslarning manfaatlarini ko‘zlab bajarish yoki bajarmaslik evaziga ulardan biron-bir mukofot, foyda yoki sovg‘alar olishga; chet davlat fuqaroligini olishga; qonunchilikda nazarda tutilmagan imtiyozlar, preferensiyalar yoki afzalliklardan o‘z xizmat mavqei bilan bog‘liq holda foydalanishga; O‘zbekiston Respublikasi hududidan tashqarida hisobvaraqlar ochishga va ularga ega bo‘lishga, ko‘chmas mulkka va boshqa mol-mulkka egalik qilishga, bundan chet davlatda taʼlim olish, stajirovka o‘tash va tibbiy xizmatlardan foydalanish maqsadida ochilgan hisobvaraqlar, shuningdek davlat fuqarolik xizmatiga kirishdan oldin olingan va oshkor qilingan mol-mulk mustasno; o‘zining vakolatlarini siyosiy partiyalarning, boshqa jamoat birlashmalarining va ular organlarining manfaatlarini ko‘zlab amalga oshirishga. Tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanib kelayotgan shaxs davlat fuqarolik xizmatiga qabul qilingandan so‘ng tadbirkorlik faoliyatini to‘xtatib turish tartibi qonunchilik hujjatlari bilan belgilanadi. Davlat fuqarolik xizmatchisi shug‘ullanishi mumkin bo‘lmagan haq to‘lanadigan faoliyat turlari ro‘yxati korrupsiyaga qarshi kurashish va davlat fuqarolik xizmati bo‘yicha maxsus vakolatli davlat organlari tomonidan belgilanadi. Davlat fuqarolik xizmatiga qabul qilish hamda ularning xizmat pog‘onalari bo‘yicha ko‘tarilishi uchun meritokratiya, yaʼni kasbga oid sifatlari va alohida xizmatlarini odilona va obʼektiv baholash asosida eng munosib va qobiliyatli shaxslarga teng imkoniyatlar yaratish tamoyili qo‘llaniladi.
 
 
 
 
Davlat-xizmat huquqiy munosabatlarining yuzaga kelishida ikki asosiy 
huquqiy hujjatni: birinchidan, mehnat shartnomasi; ikkinchidan, fuqaroni davlat 
xizmatidagi davlat mansabiga tayinlash to‘g‘risidagi buyruqni farqlay olish lozim. 
Davlat xizmatiga qabul qilish buyruq bilan rasmiylashtiriladi. Buyruq uchun esa 
mehnat shartnomasi asos bo‘ladi. Xodimni alohida lavozimlarga tayinlanayotganda 
boshqa normativ-huquqiy hujjat, masalan, qaror, farmon asos bo‘ladi. 
Fuqaroning davlat xizmatiga kirishda  mehnat shartnomasi tuziladi. 
O‘zbekiston Respublikasining Mehnat kodeksiga binoan mehnat shartnomasi xodim 
bilan ish beruvchi o‘rtasida muayyan mutaxassislik, malaka, lavozim bo‘yicha ishni 
ichki mehnat tartibiga bo‘ysungan holda taraflar kelishuvi, shuningdek mehnat 
to‘g‘risidagi qonunlar va boshqa normativ hujjatlar bilan belgilangan shartlar 
asosida haq evaziga bajarish haqidagi kelishuvdir. Mehnat shartnomasini tuzish 
haqidagi kelishuvdan oldin qo‘shimcha holatlar (tanlovdan o‘tish, lavozimga 
saylanish va boshqalar) bo‘lishi mumkin. Xodim o‘rindoshlik asosida ishlash 
to‘g‘risida, basharti bu qonun hujjatlari bilan taqiqlanmagan bo‘lsa, mehnat 
shartnomalari tuzishi mumkin.  
Mehnat shartnomasi yozma shaklda, ikki nushada tuziladi. Mehnat 
shartnomasining shakli O‘zbekiston Respublikasi Hukumati tomonidan belgilangan 
tartibda tasdiqlanadigan namunaviy shartnomani hisobga olgan holda ishlab 
chiqiladi. 
Mehnat shartnomalari: nomuayyan muddatga; besh yildan ortiq bo‘lmagan 
muayyan muddatga; muayyan ishni bajarish vaqtiga mo‘ljallab tuzilishi mumkin.  
Agar mehnat shartnomasida uning amal qilish muddati ko‘rsatilmagan bo‘lsa, 
mehnat shartnomasi nomuayyan muddatga tuzilgan deb hisoblanadi. 
Ko‘pgina davlat organlariga, jumladan, davlatning alohida funksiyalari va 
vazifalarini bajaradigan maxsus organlarga dastlabki ishga qabul qilinayotgan 
jarayonning yana bir muhim va ramziy belgisi davlat xizmatchisining qasamyodidir. 
Logotip
Davlat-xizmat huquqiy munosabatlarining yuzaga kelishida ikki asosiy huquqiy hujjatni: birinchidan, mehnat shartnomasi; ikkinchidan, fuqaroni davlat xizmatidagi davlat mansabiga tayinlash to‘g‘risidagi buyruqni farqlay olish lozim. Davlat xizmatiga qabul qilish buyruq bilan rasmiylashtiriladi. Buyruq uchun esa mehnat shartnomasi asos bo‘ladi. Xodimni alohida lavozimlarga tayinlanayotganda boshqa normativ-huquqiy hujjat, masalan, qaror, farmon asos bo‘ladi. Fuqaroning davlat xizmatiga kirishda mehnat shartnomasi tuziladi. O‘zbekiston Respublikasining Mehnat kodeksiga binoan mehnat shartnomasi xodim bilan ish beruvchi o‘rtasida muayyan mutaxassislik, malaka, lavozim bo‘yicha ishni ichki mehnat tartibiga bo‘ysungan holda taraflar kelishuvi, shuningdek mehnat to‘g‘risidagi qonunlar va boshqa normativ hujjatlar bilan belgilangan shartlar asosida haq evaziga bajarish haqidagi kelishuvdir. Mehnat shartnomasini tuzish haqidagi kelishuvdan oldin qo‘shimcha holatlar (tanlovdan o‘tish, lavozimga saylanish va boshqalar) bo‘lishi mumkin. Xodim o‘rindoshlik asosida ishlash to‘g‘risida, basharti bu qonun hujjatlari bilan taqiqlanmagan bo‘lsa, mehnat shartnomalari tuzishi mumkin. Mehnat shartnomasi yozma shaklda, ikki nushada tuziladi. Mehnat shartnomasining shakli O‘zbekiston Respublikasi Hukumati tomonidan belgilangan tartibda tasdiqlanadigan namunaviy shartnomani hisobga olgan holda ishlab chiqiladi. Mehnat shartnomalari: nomuayyan muddatga; besh yildan ortiq bo‘lmagan muayyan muddatga; muayyan ishni bajarish vaqtiga mo‘ljallab tuzilishi mumkin. Agar mehnat shartnomasida uning amal qilish muddati ko‘rsatilmagan bo‘lsa, mehnat shartnomasi nomuayyan muddatga tuzilgan deb hisoblanadi. Ko‘pgina davlat organlariga, jumladan, davlatning alohida funksiyalari va vazifalarini bajaradigan maxsus organlarga dastlabki ishga qabul qilinayotgan jarayonning yana bir muhim va ramziy belgisi davlat xizmatchisining qasamyodidir.
 
Yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan normativ-huquqiy hujjatlar davlat xizmatchisining 
davlat oldidagi huquq va majburiyatlarini, javobgarligini yuridik tomondan 
mustahkamlasa, qasamyod esa davlat xizmatchisining o‘z davlati, xalqi, 
Konstitutsiyasiga sodiq bo‘lishi, Konstitutsiya va qonunlarga qatʼiy rioya etishi, 
mavjburiyatlarini to‘la va qonuniy bajarishi hamda xizmat davomida baʼzi bir xatti-
harakatlardan o‘zini tiyishini kafolatlaydi. 
Shu bilan birga davlat xizmatchilari xizmatni o‘tash, xarakatlanish yoki 
rotatsiya qilinishi jarayonida attestatsiyadan xam o‘tkaziladi. 
Davlat xizmatini o‘tash jarayonida davlat xizmatchilarini attestatsiyadan 
o‘tkazish muhim iqtisodiy va siyosiy ahamiyatlarga egadir. Attestatsiya qoidalarini 
ishlab chiqish va o‘tkazish tartibi hamda xizmat bo‘yicha harakatlanish bevosita 
bog‘liq bo‘lgan jarayonlardir. Davlat xizmatini o‘tashda davlat xizmatchilarining 
attestatsiyasidan o‘tkazish huquqiy instituti katta ahamiyatga egadir. Mazkur 
huquqiy institut O‘zbekiston Respublikasining turli qonun hujjatlari bilan tartibga 
solinadi. Davlat xizmatchilarini attestatsiyadan o‘tkazishning huquqi asoslari 
O‘zbekiston Respublikasi qonunlarida, shuningdek har bir davlat organini 
xizmato‘tash tartibi to‘g‘risidagi hamda attestaatsiyadan o‘tkazish haqidagi 
nizolardi belgilanadi.  
Xukukshunos olim Yu.N.Starilovning fikricha, davlat xizmatchilarini 
attestatsiyadan o‘tkazish - davlat xizmatchisining professional tayyorgarlik 
darajasini va egallagan davlat mansabi talablariga loyiqligini tekshirish, shuningdek 
davlat xizmatchisiga malaka razryad berish masalasini hal etish maqsadida 
o‘tkaziladi. Demak, qonun chiqaruvchi tomonidan attestatsiyaning ikki asosiy 
vazifasi belgilab qo‘yilgan: birinchidan, xizmatchining egallagan mansabiga 
loyiqligini belgilash (yaʼni professional tayyorgarlik darajasini aniqlash); 
ikkinchidan, malaka razryadini berish1. 
Davlat organlarida davlat xizmatchilarni attestatsiyadan o‘tkazish, asosan, 
o‘z ichki nizomlari bilan tartibga solinadi. Attestatsiya o‘tkazish usullari davlat 
                                           
1 Старилов Ю.Н. Служебное право. – М.: БЕК, 1996. – С.398-413. 
Logotip
Yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan normativ-huquqiy hujjatlar davlat xizmatchisining davlat oldidagi huquq va majburiyatlarini, javobgarligini yuridik tomondan mustahkamlasa, qasamyod esa davlat xizmatchisining o‘z davlati, xalqi, Konstitutsiyasiga sodiq bo‘lishi, Konstitutsiya va qonunlarga qatʼiy rioya etishi, mavjburiyatlarini to‘la va qonuniy bajarishi hamda xizmat davomida baʼzi bir xatti- harakatlardan o‘zini tiyishini kafolatlaydi. Shu bilan birga davlat xizmatchilari xizmatni o‘tash, xarakatlanish yoki rotatsiya qilinishi jarayonida attestatsiyadan xam o‘tkaziladi. Davlat xizmatini o‘tash jarayonida davlat xizmatchilarini attestatsiyadan o‘tkazish muhim iqtisodiy va siyosiy ahamiyatlarga egadir. Attestatsiya qoidalarini ishlab chiqish va o‘tkazish tartibi hamda xizmat bo‘yicha harakatlanish bevosita bog‘liq bo‘lgan jarayonlardir. Davlat xizmatini o‘tashda davlat xizmatchilarining attestatsiyasidan o‘tkazish huquqiy instituti katta ahamiyatga egadir. Mazkur huquqiy institut O‘zbekiston Respublikasining turli qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi. Davlat xizmatchilarini attestatsiyadan o‘tkazishning huquqi asoslari O‘zbekiston Respublikasi qonunlarida, shuningdek har bir davlat organini xizmato‘tash tartibi to‘g‘risidagi hamda attestaatsiyadan o‘tkazish haqidagi nizolardi belgilanadi. Xukukshunos olim Yu.N.Starilovning fikricha, davlat xizmatchilarini attestatsiyadan o‘tkazish - davlat xizmatchisining professional tayyorgarlik darajasini va egallagan davlat mansabi talablariga loyiqligini tekshirish, shuningdek davlat xizmatchisiga malaka razryad berish masalasini hal etish maqsadida o‘tkaziladi. Demak, qonun chiqaruvchi tomonidan attestatsiyaning ikki asosiy vazifasi belgilab qo‘yilgan: birinchidan, xizmatchining egallagan mansabiga loyiqligini belgilash (yaʼni professional tayyorgarlik darajasini aniqlash); ikkinchidan, malaka razryadini berish1. Davlat organlarida davlat xizmatchilarni attestatsiyadan o‘tkazish, asosan, o‘z ichki nizomlari bilan tartibga solinadi. Attestatsiya o‘tkazish usullari davlat 1 Старилов Ю.Н. Служебное право. – М.: БЕК, 1996. – С.398-413.
 
organi 
tomonidn 
belgilanadi. 
Jumladan, 
suhbat, 
test 
yoki 
tegishli 
hujjatlarnitekshirish usullari orali ham amalga oshiriladi. 
Attestatsiya natijalariga ko‘ra attestatsiya komissiyasi davlat organi rahbariga: 
davlat xizmatchisini yuqori mansabga ko‘tarish; navbatdagi malaka darajasini 
berish; xizmatning maxsus sharoitlari (mushkulligi, ishning maxsus tartibi va 
h.k.lar) uchun qo‘shimcha haqni o‘zgartirish; yuqori mansabga ko‘tarish uchun 
zahiraga kiritish kabi asoslantirilgan tavsiyalarni berishi mumkin. 
Attestatsiya natijalariga ko‘ra davlat xizmatchilariga quyidagi uch turdagi baho 
berilishi mumkin: 
birinchidan, egallagan davlat mansabiga loyiqligi; 
ikkinchidan, 
xizmat 
faoliyati 
yuzasidan 
attestatsiya 
komissiyasi 
ko‘rsatmalarini bajargan taqdirda, egallagan mansabiga loyiqligi; 
uchinchidan, egallagan davlat mansabiga loyiq emasligi. 
Agar davlat xizmatchisi egallab turgan davlat mansabiga noloyiq deb topilgan 
bo‘lsa, u malakasini oshirishga yoki qayta tayyorlanishga yoxud boshqa davlat 
mansabiga o‘tkazilishi mumkin. 
Korrupsiya va boshqa suiisteʼmolchiliklarning paydo bo‘lishiga yo‘l 
qo‘ymaslik va oldini olish, xodimning shaxsiy va ishchanlik fazilatlarini, uning 
faoliyati samaradorligini tizimli o‘rganish, shuningdek, soliq organlari faoliyatining 
turli yo‘nalishlarida bilim va tajribaga ega kadrlar zaxirasini shakllantirish 
maqsadida xodimlar rotatsiya qilinadi. Davlat xizmatchisini rotatsiyasi tegishli 
davlat organlarining xizmatni o‘tash tartibi to‘g‘risidagi nizomlar bilan belgilanadi. 
Davlat 
xizmatchilarining 
rotatsiyasi 
davlat  
xizmati 
samaradorligini 
oshirish 
va 
korrupsiyaga 
qarshi 
kurashish  
maqsadida 
davlat 
xizmatchisini 
boshqa 
davlat 
lavozimiga  
o‘tkazish yoki boshqa davlat organi va tashkilotining davlat lavozimiga  
o‘tkazish yo‘li bilan amalga oshiriladi. 
Rotatsiya 
davlat 
fuqarolik 
xizmatchicining 
malaka 
martabasi  
va darajasiga muvofiq lavozimlar bo‘yicha amalga oshiriladi. 
Logotip
organi tomonidn belgilanadi. Jumladan, suhbat, test yoki tegishli hujjatlarnitekshirish usullari orali ham amalga oshiriladi. Attestatsiya natijalariga ko‘ra attestatsiya komissiyasi davlat organi rahbariga: davlat xizmatchisini yuqori mansabga ko‘tarish; navbatdagi malaka darajasini berish; xizmatning maxsus sharoitlari (mushkulligi, ishning maxsus tartibi va h.k.lar) uchun qo‘shimcha haqni o‘zgartirish; yuqori mansabga ko‘tarish uchun zahiraga kiritish kabi asoslantirilgan tavsiyalarni berishi mumkin. Attestatsiya natijalariga ko‘ra davlat xizmatchilariga quyidagi uch turdagi baho berilishi mumkin: birinchidan, egallagan davlat mansabiga loyiqligi; ikkinchidan, xizmat faoliyati yuzasidan attestatsiya komissiyasi ko‘rsatmalarini bajargan taqdirda, egallagan mansabiga loyiqligi; uchinchidan, egallagan davlat mansabiga loyiq emasligi. Agar davlat xizmatchisi egallab turgan davlat mansabiga noloyiq deb topilgan bo‘lsa, u malakasini oshirishga yoki qayta tayyorlanishga yoxud boshqa davlat mansabiga o‘tkazilishi mumkin. Korrupsiya va boshqa suiisteʼmolchiliklarning paydo bo‘lishiga yo‘l qo‘ymaslik va oldini olish, xodimning shaxsiy va ishchanlik fazilatlarini, uning faoliyati samaradorligini tizimli o‘rganish, shuningdek, soliq organlari faoliyatining turli yo‘nalishlarida bilim va tajribaga ega kadrlar zaxirasini shakllantirish maqsadida xodimlar rotatsiya qilinadi. Davlat xizmatchisini rotatsiyasi tegishli davlat organlarining xizmatni o‘tash tartibi to‘g‘risidagi nizomlar bilan belgilanadi. Davlat xizmatchilarining rotatsiyasi davlat xizmati samaradorligini oshirish va korrupsiyaga qarshi kurashish maqsadida davlat xizmatchisini boshqa davlat lavozimiga o‘tkazish yoki boshqa davlat organi va tashkilotining davlat lavozimiga o‘tkazish yo‘li bilan amalga oshiriladi. Rotatsiya davlat fuqarolik xizmatchicining malaka martabasi va darajasiga muvofiq lavozimlar bo‘yicha amalga oshiriladi.