DAVLATNING BARQARORLASHTIRISH SIYOSATI
33.1. Barqarorlashtirish siyosati tushunchasi va xususiyatlari
33.2. Siyosatni amalga oshirish va uning oqibatlarida vaqt oraliqlari
33.3. Mamlakatimiz iqtisodiyotini rivojlantirish va liberallashtirishning ustuvor
yoʻnalishlari
Barqarorlashtirish siyosati tushunchasi va xususiyatlari haqida ba’zi iqtisodchilar,
William McChesney Martin kabi, nobarqarorlikni iqtisodiyotga xos boʻlgan xususiyat deb
hisoblaydilar. Ular iqtisodiyot doimo yalpi talab va yalpi taklif sohasida toʻsatdan
shoklarga duch keladi deb ta’kidlaydilar. Iqtisodiyotni barqarorlashtirishga yoʻnaltirilgan
pul va byudjet-soliq siyosati oʻtkazilmasa, bu shoklar ishlab chiqarish hajmlarida
istalmagan va samarasiz tebranishlarga olib kelishi, ishsizlik va inflyatsiya muammolarini
kuchaytirishi mumkin. Hammaga tanish boʻlgan fikrga koʻra, makroiqtisodiy siyosat
“shamolga qarshi yurishi”, ya’ni turgʻunlik sharoitida iqtisodiyotni ragʻbatlantirib va
“qizib ketganda” uning oʻsishini sekinlashtirishi lozim.
Hukumat siyosatchilari biznes sikliga qanday munosabatda boʻlishlari lozim?
Milton Fridmanga oʻxshagan boshqa iqtisodchilar iqtisodiyot tabiatan barqaror deb
hisoblashadi. Vaqti-vaqti bilan unda yuzaga keladigan kuchli va xatarli tebranishlar uchun
javobgarlikni ular notoʻgʻri iqtisodiy siyosat zimmasiga yuklaydilar. Ular iqtisodiyotni
maqsadga yoʻnaltirilgan tadbirlar yordamida “nozik sozlash”ni ta’minlashga harakat qilish
kerakmasligini
isbotlaydilar.
Aksincha,
iqtisodiy
siyosatchilar
imkoniyatlari
cheklanganligini hisobga olib, zarar yetkazishmaganidan xursand boʻlish kerakligini
uqtiradilar.
Oʻn yillar mobaynida bu masala boʻyicha munozaralarga oʻz nuqtayi nazarlarini
asoslash uchun turli dalillarni ilgari surgan koʻplab qatnashchilar jalb etildilar. Iqtisodiy
siyosatni ishlab chiqishda iqtisodning tebranishlar nazariyasini qoʻllash haqidagi masala
bu munozaralar diqqat markazida boʻldi.
Usbu bobda ikkita munozarali masalani muhokama qilamiz. Birinchisi: iqtisodiyotni
barqarorlashtirishda monetar va fiskal siyosat faol rol oʻynashi kerakmi yoki ularning roli
joriy davrdagi iqtisodiy tebranishlarga moslashishdan iborat boʻlishi lozimmi? Ikkinchisi:
iqtisodiy siyosat muayyan yoʻldan chiqmaslikka harakat qilishi lozimmi yoki siyosat
namoyandalari oʻzlarining shaxsiy qarashlariga koʻra iqtisodiy sharoitlar oʻzgarishini
tezlik bilan inobatga olishlari lozimmi?
Federal hukumatning siyosatchilari iqtisodni barqarorlashtirishni oʻzlarining asosiy
majburiyatlaridan biri deb hisoblashadi. Makroiqtisodiy siyosatni tahlil qilish iqtisodiy
maslahat kengashi, Kongress byudjet idorasi, Federal zaxira tizimi va boshqa davlat
tashkilotlarining har kunlik majburiyatlariga kiradi. Oldingi boblarda koʻrganimizdek,
monetar va fiskal siyosat jami talabga, va shu asnoda, inflyatsiya va ishsizlikka kuchli
taʼsir qilishi mumkin. Qachonki Kengash yoki prezident fiskal siyosatda yoki Federal
zaxira tizimi monetar siyosatda katta oʻzgarishlar amalga oshirishmoqchi boʻlsa,
avvalambor, oʻzgarishlarni muhokama qilishda koʻzda tutilayotgan chora-tadbirlar
inflyatsiya va ishsizlikka qanday ta’sir koʻrsatishi hamda yalpi talabni oshirish yoki
qisqartirish zarurligi haqidagi masala diqqat markazida boʻladi. Pul-kredit va byudjet-soliq
siyosatlarini ishlab chiqish va oʻtkazish hukumatning an’anaviy vazifalari boʻlishiga
qaramay, uni barqarorlashtirish chora-tadbirlarini amalga oshirishga majburligi haqidagi
fikrni yuzaga kelganligiga unchalik koʻp boʻlmadi. Hukumat makroiqtisodiy vaziyat
uchun mas’uliyatni oʻz zimmasiga olganligining birinchi dalili 1946-yilda qabul qilingan
bandlik toʻgʻrisidagi qonun boʻldi. Unda “Federal hukumat toʻliq bandlik va ishlab
chiqarishni qoʻllab-quvvatlashni ta’minlashga yoʻnaltirilgan siyosatni doimo oʻtkazishga
majbur”ligi haqida gapirilgan. Bu qonun qabul qilingan vaqtda Buyuk depressiya haqidagi
oʻy-hayollar hali yangi edi.
Masalani aktiv davlat siyosati foydasiga hal etish koʻplab iqtisodchilarga oddiy va
tushunarli boʻlib koʻrinadi. Pasayish davrlari uchun ishsizlikning yuqori darajasi,
daromadlar va aholi farovonligining past darajasiga xosdir. Yalpi talab va yalpi taklif
modeli qanday qilib toʻsatdan boʻladigan shoklar iqtisodiy pasayishlarni yuzaga
keltirishini koʻrsatadi. U shuningdek, qanday qilib monetar va fiskal siyosat bunday
shoklarga tezda ta’sir etib iqtisodiy pasayishlarni oldini olishi mumkinligini koʻrsatadi.
Boshqa iqtisodchilar hukumatni iqtisodiyotni barqarorlashtirishga intilishlariga
tanqidiy yondashadilar. Bu tanqidchilar davlat makroiqtisodiy siyosatdan chetda turishi
lozim deb hisoblaydilar. Birinchi qarashda bunday nuqtayi nazar gʻalati tuyulishi mumkin.
33.2. Siyosatni amalga oshirish va uning oqibatlarida vaqt oraliqlari
Agar siyosatning ta’sirlari natijasi kutishga majbur qilmasa, iqtisodiyotni
barqarorlashtirish oson boʻlardi. Siyosatni barpo qilish mashina haydash kabi boʻladi:
iqtisodiyotni kerakli yoʻlda saqlab qolish uni asboblar orqali rostlash demakdir. Iqtisodiy
siyosatni yuritish katta kemada yoʻl koʻrsatishga qaraganda koʻproq mashina boshqarishga
oʻxshaydi. Mashina yoʻnalishini oʻzgartirishda rul burilgandan keyin deyarli zudlik bilan
yoʻnalish oʻzgaradi. Aksincha, kemani yoʻnalishini oʻzgartirish uchun kapitan rulini
rostlaydi, keyin yelkanni tiklab oʻzgartiradi va uzoq vaqt davomida aylantirishni davom
ettiradi. Agar kema haydovchisi endi ish oʻrgangan boʻlsa, aylantirish davomida qarama-
qarshi tomonga kema yoʻnalishini oʻzgartirguncha katta-kichik xatolarga yoʻl qoʻyiladi.
Kema boshqaruvchisiga oʻxshab iqtisodiy siyosatni amalga oshiruvchilar uzoq
kechikishlar natijasida muammolarga duch keladi.
Albatta siyosatchilar uchun muammolar qiyinroq kechadi. Chunki uzoq va
oʻzgaruvchan muddatli davrda monetar va fiskal siyosat yuritishni bashorat qilish oson ish
emas.
Iqtisodchilar iqtisodiy siyosatga olib boruvchi ikki muhim vaqt oraligʻini ajratadilar:
ichki va tashqi. Ichki oraliq – bu iqtisodiy larza yuzaga kelgan vaqt bilan bunga javoban
iqtisodiy siyosat chora-tadbirlarini qabul qilish vaqti oʻrtasidagi vaqt oraligʻi boʻlib,
inqiroz yuz berganligini va unga muvofiq chora-tadbirlarni hayotga tatbiq etishni his qilish
uchun qandaydir vaqt zarur boʻlganligi uchun ham yuzaga keladi. Tashqi oraliq – bu
iqtisodiy siyosatning u yoki bu chora-tadbirlari qabul qilingan vaqt bilan bu chora-
tadbirlar oʻz natijalarini bera boshlagan vaqt oʻrtasidagi oraligʻidir. U bu chora-tadbirlar
xarajatlar, daromadlar va bandlik darajalarini birdaniga oʻzgarishga olib kelmasligi
sababli yuzaga keladi.Iqtisodiyotni barqarorlashtirishda fiskal siyosatni amalga oshirish
uzoq davom etadigan ichki oraliqlarning markaziy muammosidir. Ayniqsa bu holat AQSh
uchun haqiqat, chunki byudjet xarajatlari yoki soliqlarni qayta koʻrib chiqish uchun odatda
prezident va Kongressning ikkala palatasi roziligiga erishish zarur. Qonunni qabul qilish
jarayoni sekin va murakkab boʻlib, koʻpincha kechikishlarga olib keladi, bu esa
iqtisodiyotni barqarorlashtirish uchun fiskal siyosatning mujmal vositasi hisoblanadi. Bu
ichki oraliqlar, Buyuk Britaniya kabi parlament tizimidagi mamlakatlarda kechikishlar
qisqaroq boʻladi, chunki koʻpincha siyosatni muntazam oʻzgartirishda hokimiyat
tepasidagi partiya amalga oshirishi mumkin.
Barqarorlashtirish siyosatining “avtomatik stabilizatorlar” deb ataluvchi ba’zi chora-
tadbirlari shu oraliqlarni qisqartirish uchun maxsus oʻylab topilgan. Ular siyosiy
yoʻnalishni maxsus oʻzgartirishlarsiz iqtisodiy oʻsishni toʻxtatish yoki ragʻbatlantirishga
imkon beradi. Bunday stabilizatorlarning daromad soliqlari tizimi misol hisoblanadi yaʼni:
iqtisodiy pasayish davrida fuqarolar va korporatsiyalar daromadlarining qisqarishiga qarab
soliq qonunchiligiga qandaydir maxsus oʻzgartirishlarsiz soliqlar avtomatik ravishda
kamayadi. Xuddi shunday tarzda ishsizlik boʻyicha ijtimoiy tolovlar tizimida ham
iqtisodiy pasayish oqibatida ishsizlikni oʻsishi toʻlovlarni avtomatik koʻpayishiga olib
keladi, chunki koʻproq odamlar nafaqa olish uchun arizalar bilan murojaat qilishadi. Bu
avtomatik stabilizatortlar ichki oraliqlarga bogʻliq boʻlmagan fiskal siyosatning turini
oʻzida aks ettiradi.
Bashoratlashdagi xatolar, “Ozroq yogʻingarchilik, oʻzgaruvchan bulutlilik va
oʻrtacha shamollar”. Bu ob-havo bashorati 1987-yil 14-oktyabrda Britaniyaning mashhur
ob-havo xizmati tomonidan taqdim qilingan. Ertasi kuni Britaniyada oxirgi ikki asrdagi
eng kuchli boʻron boʻlgan.
Ob-havo maʼlumotlarini bashoratlash kabi iqtisodiy bashoratlar ham xususiy va
ommaviy qaror qabul qilishning muhim asosidir. Biznes rahbarlari bashoratlarga tayanib,
qancha ishlab chiqarish kerak, zavodga va uskunalarga qancha investitsiya tikish kerakligi
boyicha qaror qabul qiladi. Hukumat siyosatchilari iqtisodiy siyosatni bashoratlarga
asoslanib ishlab chiqadilar. Afsuski, ob-havo bashoratlariga oʻxshab, iqtisodiy bashoratlar
ham kamdan-kam toʻgʻri chiqadi.
AQSh iqtisodiyotining tarixida eng ogʻir pasayish 1930-yillardagi Buyuk
Depressiya boʻlib, iqtisodiy bashoratchilar uchun butunlay kutilmagan hodisa boʻldi.
1929-yildagi fond bozorining qulashidan keyin ham, ular iqtisodiyot qiyinchiliklarsiz
oʻzini oʻnglay oladi deb ishontirishgan edi. 1931-yilning oxirida iqtisodiyot oʻzining eng
past nuqtasiga yetganida, taniqli iqtisodchi Irving Fisher, iqtisodiyot tez qayta iziga
tushadi deb bashorat qilgan. Keyingi voqealar koʻrsatishicha bu bashoratlar juda ham
optimistik boʻlgan: ishsizlik darajasi 1933-yilga qadar oʻsishni davom etdi va u oʻn
yillikni oxirigacha ham yuqori surʼatlarda saqlanib qoldi1.
Ikkinchi mavzu iqtisodchilar oʻrtasida muhokama qilinganda iqtisodiy siyosat
qonun-qoida tomonidan yoki mulohazakorlik bilan boshqarilishi lozim. Siyosat qonun
qoida tomonidan boshqarilsa siyosatchilar oldindan qay darajada siyosatni turli
vaziyatlarga javob berishini va oʻzlarini oʻsha mulohaza orqali borishini ta’kidlaydi.
Siyosat mulohazakorlik bilan olib borilsa siyosatchilar voqealarni hajmi ular zarur deb
hisoblangan siyosatni tanlash imkoniyatiga ega boʻladilar.
Qoidalarga va mulohazalarga bogʻliq bahslar faol siyosatning passiv nisbatlari
ustidan munozara qiladi. Siyosat qonun-qoida bilan boshqarilganda aktiv yoki passiv
misol uchun passiv siyosat qonun qoidasida barqaror oʻsishni yiliga 3 foiz pul talabini
ajratish orqali koʻrishimiz mumkin. Foal siyosat qoidasi boʻlishi uchun
Pulning oʻsishi = 3%+(ishsizlik darajasi -6%)
Bu qoidaga koʻra pul massasi 3% ga oʻsadi, ishsizlik darajasi 6% boʻladi, ammo
har bir foiz ishsizlik darajasi bilan pul bazasi oʻsishi 6% koʻproqdir. Bu qoida
iqtisodiyotda pul massasini oʻsishini kuchaytirish orqali, qachonki iqtisodiyotda turgʻunlik
boʻlganda barqaror holatga erishtirishga harakat qiladi.
Monetar siyosat sababli agar Federal zaxira nol foiz inflyatsiya siyosatini sodir etsa,
katta ishsizlik darajasisiz kamroq inflyatsiya vujudga keladi, yaʼni:
▪ investitsiyani kuchaytirish hukumat kapitaldan daromad soligʻi boʻlmaganligini
eʼlon qiladi. Ammo fabrikalar qurilgandan keyin hukumat oʻzining soliq daromadlarini
kuchaytrishni vaʼda berganligiga ishontiradi;
▪ qayta oʻrganib chiqishni kuchaytirishda hukumat muntazam kompaniyalarga yangi
dori-darmon ishlab chiqarish uchun monopoliya berganligini eʼlon qiladi, ammo bitta dori
1 Kathryn M. Dominguez, Ray C. Fair,va Matthew D. Shapiro, “Depressiyani prognoz qilish: Harvard Yalega
qarshi”, Amerika iqtisodiy tahriri 78 (1988 sentabr): 595-612. Bu maqola shuni ko’rsatadiki, buyuk depressiya
davrida iqtisodiy bashoratlash qanday yomon amalga oshirilganini korishimiz mumkin va bu ular hozirgiday
bashoratlashni amalga oshira olishmaganini bildiradi.
yaratilgandan keyin hukumat patentni bekor qilishga yoki dorini narxini pasaytirishga
koʻndiradi;
▪ yaxshi xatti-harakatni ragʻbatlantirishda ota-ona farzandi qonun qoidani buzganda
uni jazolash kerakligini eʼlon qiladi, bola tartib-qoidani buzmaganda esa ota-ona uni
kechirishligini aytadi, chunki oʻzini bolasini jazolash ota-ona uchun ogʻir hisoblanadi.
33.3. Mamlakatimiz iqtisodiyotini rivojlantirish va liberallashtirishning ustuvor
yoʻnalishlari
Makroiqtisodiy barqarorlikni yanada mustahkamlash va yuqori iqtisodiy oʻsish
sur’atlarini saqlab qolish:
- makroiqtisodiy mutanosiblikni saqlash, qabul qilingan oʻrta muddatli dasturlar
asosida tarkibiy va institutsional oʻzgarishlarni chuqurlashtirish hisobiga yalpi ichki
mahsulotning barqaror yuqori oʻsish sur’atlarini ta’minlash;
- xarajatlarning ijtimoiy yoʻnaltirilganini saqlab qolgan holda Davlat byudjetining
barcha darajalarida mutanosiblikni ta’minlash, mahalliy byudjetlarning daromad qismini
mustahkamlashga qaratilgan byudjetlararo munosabatlarni takomillashtirish;
- soliq yukini kamaytirish va soliqqa tortish tizimini soddalashtirish siyosatini
davom ettirish, soliq ma’muriyatchiligini takomillashtirish va tegishli ragʻbatlantiruvchi
choralarni kengaytirish;
- ilgʻor xalqaro tajribada qoʻllaniladigan instrumentlardan foydalangan holda pul-
kredit siyosatini yanada takomillashtirish, shuningdek, valyutani tartibga solishda
zamonaviy bozor mexanizmlarini bosqichma-bosqich joriy etish, milliy valyutaning
barqarorligini ta’minlash;
- bank tizimini isloh qilishni chuqurlashtirish va barqarorligini ta’minlash,
banklarning kapitallashuv darajasi va depozit bazasini oshirish, ularning moliyaviy
barqarorligi va ishonchliligini mustahkamlash, istiqbolli investitsiya loyihalari hamda
kichik biznes va xususiy tadbirkorlik subyektlarini kreditlashni yanada kengaytirish;
- sugʻurta, lizing va boshqa moliyaviy xizmatlarning hajmini ularning yangi
turlarini joriy qilish va sifatini oshirish hisobiga kengaytirish, shuningdek, kapitalni jalb
qilish
hamda
korxona,
moliyaviy
institutlar
va
aholining
erkin
resurslarini
joylashtirishdagi muqobil manba sifatida fond bozorini rivojlantirish;
- xalqaro iqtisodiy hamkorlikni yanada rivojlantirish, jumladan, yetakchi xalqaro
va xorijiy moliyaviy institutlar bilan aloqalarni kengaytirish, puxta oʻylangan tashqi
qarzlar siyosatini amalga oshirishni davom ettirish, jalb qilingan xorijiy investitsiya va
kreditlardan samarali foydalanish.
Tarkibiy oʻzgartirishlarni chuqurlashtirish, milliy iqtisodiyotning yetakchi
tarmoqlarini modernizatsiya va diversifikatsiya qilish hisobiga uning raqobatbardoshligini
oshirish:
- milliy iqtisodiyotning mutanosibligi va barqarorligini ta’minlash, uning tarkibida
sanoat, xizmat koʻrsatish sohasi, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik ulushini
koʻpaytirish;
- ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish, texnik va texnologik jihatdan yangilash,
ishlab chiqarish, transport-kommunikatsiya va ijtimoiy infratuzilma loyihalarini amalga
oshirishga qaratilgan faol investitsiya siyosatini olib borish;
- yuqori texnologiyali qayta ishlash tarmoqlarini, eng avvalo, mahalliy xomashyo
resurslarini chuqur qayta ishlash asosida yuqori qoʻshimcha qiymatli tayyor mahsulot
ishlab chiqarishni jadal rivojlantirishga qaratilgan sifat jihatidan yangi bosqichga oʻtkazish
orqali sanoatni yanada modernizatsiya va diversifikatsiya qilish;
- iqtisodiyot tarmoqlari uchun samarali raqobatbardosh muhitni shakllantirish
hamda mahsulot va xizmatlar bozorida monopoliyani bosqichma-bosqich kamaytirish;
- prinsipial jihatdan yangi mahsulot va texnologiya turlarini oʻzlashtirish, shu
asosda ichki va tashqi bozorlarda milliy tovarlarning raqobatbardoshligini ta’minlash;
- ishlab chiqarishni mahalliylashtirishni ragʻbatlantirish siyosatini davom ettirish
hamda, eng avvalo, iste’mol tovarlar va butlovchi buyumlar importining oʻrnini bosish,
tarmoqlararo sanoat kooperatsiyasini kengaytirish;
- iqtisodiyotda energiya va resurslar sarfini kamaytirish, ishlab chiqarishga
energiya tejaydigan texnologiyalarni keng joriy etish, qayta tiklanadigan energiya
manbalaridan foydalanishni kengaytirish, iqtisodiyot tarmoqlarida mehnat unumdorligini
oshirish;
- faoliyat koʻrsatayotgan erkin iqtisodiy zonalar, texnoparklar va kichik sanoat
zonalari samaradorligini oshirish, yangilarini tashkil etish;
- xizmat koʻrsatish sohasini jadal rivojlantirish, yalpi ichki mahsulotni
shakllantirishda xizmatlarning oʻrni va ulushini oshirish, koʻrsatilayotgan xizmatlar
tarkibini, eng avvalo, ularning zamonaviy yuqori texnologik turlari hisobiga tubdan
oʻzgartirish;
- turizm industriyasini jadal rivojlantirish, iqtisodiyotda uning roli va ulushini
oshirish, turistik xizmatlarni diversifikatsiya qilish va sifatini yaxshilash, turizm
infratuzilmasini kengaytirish;
- eksport faoliyatini liberallashtirish va soddalashtirish, eksport tarkibini va
geografiyasini diversifikatsiya qilish, iqtisodiyot tarmoqlari va hududlarning eksport
salohiyatini kengaytirish va safarbar etish;
- yoʻl-transport infratuzilmasini yanada rivojlantirish, iqtisodiyot, ijtimoiy soha,
boshqaruv tizimiga axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish.
Qishloq xoʻjaligini modernizatsiya qilish va jadal rivojlantirish:
- tarkibiy oʻzgartirishlarni chuqurlashtirish va qishloq xoʻjaligi ishlab chiqarishini
izchil rivojlantirish, mamlakat oziq-ovqat xavfsizligini yanada mustahkamlash, ekologik
toza mahsulotlar ishlab chiqarishni kengaytirish, agrar sektorning eksport salohiyatini
sezilarli darajada oshirish;
- paxta va boshoqli don ekiladigan maydonlarni qisqartirish, boʻshagan yerlarga
kartoshka, sabzavot, ozuqa va yogʻ olinadigan ekinlarni ekish, shuningdek, yangi intensiv
bogʻ va uzumzorlarni joylashtirish hisobiga ekin maydonlarini yanada optimallashtirish;
- fermer xoʻjaliklari, eng avvalo, qishloq xoʻjaligi mahsulotlarini ishlab chiqarish
bilan bir qatorda, qayta ishlash, tayyorlash, saqlash, sotish, qurilish ishlari va xizmatlar
koʻrsatish bilan shugʻullanayotgan koʻp tarmoqli fermer xoʻjaliklarini ragʻbatlantirish va
rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratish;
- qishloq xoʻjaligi mahsulotlarini chuqur qayta ishlash, yarim tayyor va tayyor
oziq-ovqat hamda qadoqlash mahsulotlarini ishlab chiqarish boʻyicha eng zamonaviy
yuqori texnologik asbob-uskunalar bilan jihozlangan yangi qayta ishlash korxonalarini
qurish, mavjudlarini rekonstruksiya va modernizatsiya qilish boʻyicha investitsiya
loyihalarini amalga oshirish;
- qishloq xoʻjaligi mahsulotlarini saqlash, tashish va sotish, agrokimyo, moliyaviy
va boshqa zamonaviy bozor xizmatlari koʻrsatish infratuzilmasini yanada kengaytirish;
- sugʻoriladigan yerlarning meliorativ holatini yanada yaxshilash, melioratsiya va
irrigatsiya obyektlari tarmoqlarini rivojlantirish, qishloq xoʻjaligi ishlab chiqarish sohasiga
intensiv
usullarni,
eng
avvalo,
suv
va
resurslarni
tejaydigan
zamonaviy
agrotexnologiyalarni joriy etish, unumdorligi yuqori boʻlgan qishloq xoʻjaligi texnikasidan
foydalanish;
- kasallik va zararkunandalarga chidamli, mahalliy yer-iqlim va ekologik
sharoitlarga moslashgan qishloq xoʻjaligi ekinlarining yangi seleksiya navlarini hamda
yuqori mahsuldorlikka ega hayvonot zotlarini yaratish va ishlab chiqarishga joriy etish
boʻyicha ilmiy-tadqiqot ishlarini kengaytirish;
- global iqlim oʻzgarishlari va Orol dengizi qurishining qishloq xoʻjaligi
rivojlanishi hamda aholining hayot faoliyatiga salbiy ta’sirini yumshatish boʻyicha tizimli
chora-tadbirlar koʻrish.
Iqtisodiyotda davlat ishtirokini kamaytirish, xususiy mulk huquqini himoya qilish
va uning ustuvor mavqeini yanada kuchaytirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik
rivojini ragʻbatlantirishga qaratilgan institutsional va tarkibiy islohotlarni davom ettirish:
- xususiy mulk huquqi va kafolatlarini ishonchli himoya qilishni ta’minlash,
xususiy tadbirkorlik va kichik biznes rivoji yoʻlidagi barcha toʻsiq va cheklovlarni bartaraf
etish, unga toʻliq erkinlik berish, «Agar xalq boy boʻlsa, davlat ham boy va kuchli boʻladi»
degan tamoyilni amalga oshirish;
- kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni keng rivojlantirish uchun qulay
ishbilarmonlik muhitini yaratish, tadbirkorlik tuzilmalarining faoliyatiga davlat, huquqni
muhofaza qiluvchi va nazorat idoralari tomonidan noqonuniy aralashuvlarning qat’iy
oldini olish;
- davlat mulkini xususiylashtirishni yanada kengaytirish va uning tartib-
taomillarini soddalashtirish, xoʻjalik yurituvchi subyektlarning ustav jamgʻarmalarida
davlat ishtirokini kamaytirish, davlat mulki xususiylashtirilgan obyektlar bazasida xususiy
tadbirkorlikni rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratish;
- investitsiya muhitini takomillashtirish, mamlakat iqtisodiyoti tarmoqlari va
hududlariga xorijiy, eng avvalo, toʻgʻridan-toʻgʻri xorijiy investitsiyalarni faol jalb qilish;
- korporativ boshqaruvning zamonaviy standart va usullarini joriy etish,
korxonalarni strategik boshqarishda aksiyadorlarning rolini kuchaytirish;
- tadbirkorlik subyektlarining muhandislik tarmoqlariga ulanishi boʻyicha tartib-
taomil va mexanizmlarni takomillashtirish va soddalashtirish;
- mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish jarayonlarini tartibga solishda davlat
ishtirokini kamaytirish, davlat boshqaruvi tizimini markazlashtirishdan chiqarish va
demokratlashtirish, davlat-xususiy sheriklikni kengaytirish, nodavlat, jamoat tashkilotlari
va joylardagi oʻzini-oʻzi boshqarish organlarining rolini oshirish.
Viloyat, tuman va shaharlarni kompleks va mutanosib ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish, ularning mavjud salohiyatidan samarali va optimal foydalanish:
- ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishni jadallashtirish, xalqning turmush darajasi va
daromadlarini oshirish uchun har bir hududning tabiiy, mineral-xomashyo, sanoat, qishloq
xoʻjaligi, turistik va mehnat salohiyatidan kompleks va samarali foydalanishni ta’minlash;
- hududlar iqtisodiyotini modernizatsiya va diversifikatsiya qilish koʻlamini
kengaytirish, rivojlanish darajasi nisbatan past boʻlgan tuman va shaharlarni, eng avvalo,
sanoat va eksport salohiyatini oshirish yoʻli bilan jadal rivojlantirish hisobiga mintaqalar
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish darajasidagi farqlarni kamaytirish;
- yangi sanoat korxonalari va servis markazlarini tashkil etish, kichik sanoat
zonalarini tashkil qilish, yirik xoʻjalik birlashmalarining mablagʻlarini, banklarning
kreditlarini va xususiy xorijiy investitsiyalarni jalb qilish hisobiga kichik shaharlar va
shaharchalarni jadal rivojlantirish;
- sanoat va xizmatlar koʻrsatish sohasini jadal rivojlantirish hisobiga subvensiyaga
qaram tuman va shaharlarni kamaytirish va mahalliy byudjetlarning daromad bazasini
kengaytirish;
- sanoat korxonalari va boshqa ishlab chiqarish obyektlarini joylashtirishga qulay
shart-sharoitlar yaratish, xususiy tadbirkorlikni keng rivojlantirish hamda aholining
turmush sharoitini yaxshilash maqsadida hududlarning ishlab chiqarish, muhandis-
kommunikatsiya va ijtimoiy infratuzilma tarmoqlarini yanada rivojlantirish va
modernizatsiya qilish.
Nazorat savollari
1. Ichki oraliq va tashqi oraliq nima? Qaysi birida uzunroq ichki oraliq boʻladi -
monetar yoki fiscal siyosatda? Qaysi birida uzunroq tashqi oraliq boʻladi? Nima uchun?
2. Nima uchun ishonchli iqtisodiy prognoz siyosatshunoslar uchun iqtisodiyotni
barqarorlashtirishni osonlashtiradi? Iqtisodchilar Iqtisodiyotdagi rivojlanishni prognoz
qiladigan 2xil usulni tasvirlang.
3. Lukas tanqidini tasvirlang.
4. Insonning makroiqtisodiyot tarixi natijasi uning makroiqtisodiy siyosatiga oid
qarashiga qanday ta’sir qiladi?
5. Iqtisodiy siyosatning “norozilik vaqti” tushunchasi qanday tushuncha? Nima
uchun siyosatshunoslar oʻzlari bergan e’lonlarini rad qilishlari mumkin? Bu holatga
siyosat qonunining qanday avzalligi
6. Barqarorlashtirish siyosatiga inflyatsiyaning ta’siri qanday?
7. Barqarorlashtirish siyosati deganda nimani tushnasiz?
8. Diskret siyosati nima, uning mos kelmaydigan vaqti qachon?
9. Federal zaxira tizimi haqida nimalar bilasiz?
Hozirgi davrda Oʻzbekiston Respublikasi barqarorlashtirish boyicha olib borayotgan
siyosati qanday?