DAVLATNING IQTISODIY XAVFSIZLIGINI TA’MINLASH (Davlatning milliy iqtisodiy xavfsizligi va uning tarkibiy elementlari, Davlat iqtisodiy xavfsizligiga ta’sir etuvchi tahdidlar va omillar)
Yuklangan vaqt
2024-05-22
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
17
Faytl hajmi
43,5 KB
Ilmiybaza.uz
DAVLATNING IQTISODIY XAVFSIZLIGINI TA’MINLASH
Reja:
Davlatning milliy iqtisodiy xavfsizligi va uning tarkibiy elementlari
Davlat iqtisodiy xavfsizligiga ta’sir etuvchi tahdidlar va omillar
18.1.
Davlatning milliy iqtisodiy xavfsizligi va uning tarkibiy elementlari
Davlatning iqtisodiy xavfsizligi - mamlakat iqtisodiyotining har qanday noxush
vaziyatlarda ham jamiyatning uzluksiz va barqaror rivojlanishini, uning iqtisodiy va
ijtimoiy-siyosiy barqarorligini ta’minlashga qodir bo‘lgan hamda ichki va tashqi
tahdidlardan himoyalanganlik holatidir. Davlatning iqtisodiy xavfsizligi uning
milliy manfaatlarining ichki va tashqi tahdidlardan ishonchli tarzda himoyalangan
holati hisoblanadi.
Davlatning iqtisodiy xavfsizligi mamlakatdagi ishlab chiqaruvchi kuchlarning
hamda ijtimoiy - iqtisodiy munosabatlarning rivojlanish darajasi, fan-texnika
taraqqiyoti va uning yutuqlaridan milliy iqtisodiyotda foydalanish hamda hozirgi
vaqtda innovatsion rivojlanish yo‘liga qay darajada va ko‘lamda o‘tganligi bilan
belgilanadi. Shu boisdan davlat iqtisodiy xavfsizligining moddiy asosi
kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni, aholi turmush darajasi va sifatini oshirib
borishni, shuningdek, davlatning iqtisodiy va siyosiy mustaqilligini ta’minlashga
qodir bo‘lgan rivojlangan ishlab chiqaruvchi kuchlar tashkil etadi.
Bizningcha, davlatning iqtisodiy xavfsizligi mamlakat iqtisodiyotining ustuvor
ravishda ichki imkoniyatlar va manbalar asosida har qanday holatlarda, shu
jumladan, noxush holatlarda ham o‘z-o‘zidan rivojlanishga va ijtimoiy-iqtisodiy
Ilmiybaza.uz
barqarorlikni ta’minlashga qodirligini hamda zarar va yo‘qotishlarni qoplaydigan
kompensatsion salohiyatga egaligini ifodalaydi. Davlatning iqtisodiy xavfsizligi
tushunchasi keng qamrovli va murakkab jihatlarga ega bo‘lganligi tufayli iqtisodiy
adabiyotlarda turli yondashuvlar asosida ta’riflanadi (qarang: 18.1.1-rasm).
18.1.1-rasm. Davlatning iqtisodiy xavfsizligi tushunchalarining mazmuni1.
Davlat iqtisodiy xavfsizligining ob’ekti davlat, mamlakatning tabiiy va milliy
boyligi, jamiyatning barcha institutlari, aholi, shaxs, mamlakat iqtisodiyotining
barcha darajalaridagi xo‘jalik sub’ektlari, shuningdek, uning muhim iqtisodiy
manfaatlari hisoblanadi
Davlat iqtisodiy xavfsizligining sub’ektlarini qonunchilik, ijro, sud hokimiyati
organlari orqali o‘zining vazifalarini amalga oshiruvchi davlat va u bilan o‘zaro
aloqadorlikda faoliyat yurituvchi fuqarolik jamiyati institutlari bo‘lgan jamoat,
nodavlat notijorat tashkilotlari, iqtisodiyotning barcha darajalaridagi xo‘jalik
sub’ektlari, uy xo‘jaliklari hamda alohida shaxslar tashkil etadi. Davlat mamlakat
miqyosida iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashning asosiy sub’ekti hisoblanadi. U
barcha xavfsizlik sub’ektlari faoliyatini umummilliy maqsadlarga erishishga
yo‘naltiruvchi, tartibga soluvchi va boshqaruvchi vazifasini bajaradi.
Davlat iqtisodiy xavfsizligi tizimi ishlab chiqarishni moddiy ta’minlash, ishchi
kuchining holati, asosiy ishlab chiqarish kapitalining (fondining) zamonaviyligi,
ilmiy tadqiqotlar, texnologik yangiliklar va innovatsion ishlanmalar sohasining
rivojlanganligi, ichki va tashqi bozorlarda milliy tovar va xizmatlarning
1 Сушность экономической безопасности государства/ Гордиенко Д.В. Основн экономической безопасности государства.
Аналитический доклад.-М., 2009.-С.7 асосида муаллиф томонидан тузилган.
Davlatning iqtisodiy xavfsizligi tushunchasiga ta’riflar
Davlatning iqtisodiy xavfsizligi mamlakat iqtisodiyotining noxush omillarga
barqarorlik holati
Davlatning iqtisodiy xavfsizligi milliy manfaatlarining himoyalanaganlik holati
Davlatning iqtisodiy xavfsizligi iqtisodiyotning mamlakat va jamiyat ehtiyojlarini
qondirishga qodirligi
Davlatning iqtisodiy xavfsizligi mamlakat iqtisodiyotining rivojlanish holati
Davlatning iqtisodiy xavfsizligimamlakat iqtisodiyotining barqaror faoliyati holati
Ilmiybaza.uz
raqobatbardoshligi hamda sotilishi imkoniyatlari kabi tarkibiy elementlarning
yig‘indisini ifodalaydi.
Umuman, davlat iqtisodiy xavfsizligining asosiy komponentlari quyidagilardan
iborat:
-
sonoatning salohiyati;
-
qishloq xo‘jaligi ishlab chiqarishning rivojlanganlik darajasi;
-
tabiiy resurslarning zahiralari;
-
mamlakatning geografik joylashuvi;
-
ijtimoiy-demografik rivojlanish darajasi;
-
davlatning iqtisodiyotni boshqarish, tartibga solish darajasi va samaradorligi2.
Davlat iqtisodiy xavfsizligining tarkibiy elementlariga texnologik, texnik-ishlab
chiqarish, valyuta-kredit, xomashyoviy, energetik, ekologik, axborot xavfsizliklari
kiradi.
Davlat iqtisodiy xavfsizligining texnologik tarkibiy qismi mamlakatning ilmiy-
texnologik holatini ifodalaydi. Mamlakatning ilmiy-texnologik salohiyati fuqarolik
va harbiy-mudofaaviy ishlab chiqarish sohalarida qisqa davr mobaynida eng yangi
texnologik ishlanmalarni mustaqil ravishda yaratish imkoniyatiga ega bo‘lishini
ifodalaydi.
Davlatning iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashning texnik -ishlab chiqarish
tarkibiy qismi tashqi iqtisodiy aloqalar buzilganda va ichki ijtimoiy-iqtisodiy vaziyat
yomonlashgandagi salbiy oqibatlar, zarar va yo‘qotishlarning o‘rnini qoplash hamda
kengaytirilgan takror ishlab chiqarishni ta’minlash, ijtimoiy, shu jumladan
mudofaaviy ehtiyojlarni qondirish imkoniyatiga ega bo‘lgan industriya, ya’ni sanoat
va qurilish-tiklash salohiyatini ifodalaydi.
Valyuta-kredit tarkibiy qismi davlatning xorijiy investitsiya va kreditlarni jalb
qilish hamda ularni qaytara olish, o‘zining moliya va milliy valyuta tizimining
barqarorligini ta’minlash hamda noxush tashqi va ichki iqtisodiy vaziyatlarda ham
moliya va pul resurslariga bo‘lgan talab-ehtiyojlarni qondira olish imkoniyatidir.
Oziq-ovqat va xomashyoviy tarkibiy qismi mamlakat iqtisodiyotining samarali
2 Гордиенко Д.В. Основн экономической безопасности государства. Аналитический доклад.-М., 2009.-С.7.
Ilmiybaza.uz
faoliyatini tashkil etish va aholi ehtiyojlari uchun zarur hajmlarda oziq-ovqat va
xomashyo bilan ta’minlanganligini ifodalaydi. Mamlakatning oziq-ovqat va
xomashyo resurslari importiga o‘ta darajada bog‘liq emasligi, o‘zini-o‘zi ta’minlash
imkoniyatiga egaligi, bu borada mustaqilligini va iqtisodiy jihatdan xavfsizligini
ifodalaydi.
Davlat iqtisodiy xavfsizligining energetik tarkibiy qismi iqtisodiyotning
energiya tashuvchilari bilan ichki iste’molini o‘zi qondira olishini, milliy
iqtisodiyotning energiya resurslariga jahon narxlari o‘zgarishlariga moslasha
olishini ta’minlaydi. Ekologik tarkibiy qism milliy iqtisodiyotning shunday holatiki,
unda davlatning iqtisodiy salohiyati ekologik muammolarni o‘z vaqtida hal etish,
tashqi atrof muhitning salbiy ta’sirini yumshatish, ekologik nazoratning samarali
tizimini shakllantirish va amalga oshirish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Davlat iqtisodiy xavfsizligining axborot tarkibiy qismi mamlakat milliy
iqtisodiyoti va xorijiy hamkorlar bilan ishlab chiqarish, ilmiy-texnikaviy, tijorat
ma’lumotlarini almashish hamda ishlab chiqarishning texnologik va tijorat sirlarini
himoyalashning samarali tizimining shakllanganligini anglatadi.
Davlatning iqtisodiy xavfsizligi uning harbiy-iqtisodiy xavfsizligi bilan bevosita
bog‘liqdir. Davlatning harbiy iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash maqsadida
mamlakatda harbiy iqtisodiyot va harbiy iqtisodiy resurslar ham tashkil etiladi.
Harbiy iqtisodiyot - 1) davlat mudofaasi ehtiyojini ta’minlovchi xalq xo‘jaligining
maxsus qismi; 2) ushbu ta’minotning qonuniyatlari to‘g‘risidagi nazariy fanlar
tizimi. Harbiy-iqtisodiy resurslar - mamlakatni tashqi tajovuzkor kuchlardan
mudofaa qilish manfaatlarida qo‘llaniladigan moddiy, mehnat, ijtimoiy va
moliyaviy resurslar bo‘lib, ulardan harbiy iqtisodiyot doirasida amalda
foydalaniladi. Har bir davlat resurslari cheklanganligidan harbiy iqtisodiy resurslarni
taqsimlash ilmiy asoslangan bo‘lishi shart, ba’zan muayyan chegaradan chiqishi,
tarqalishi aks natijaga olib kelishi mumkin (mamlakat iqtisodiyotining butunlay
kuchsizlanishi). Harbiy iqtisodiy resurslarni samarali qo‘llashda uning taqsimlanishi
bo‘yicha ilmiy asoslangan qarorning mavjudligi muhim vositadir.
Harbiy-iqtisodiy xavfsizlik - iqtisodiy xavfsizlikning davlat mudofaasini
Ilmiybaza.uz
ta’minlash muommolari bilan bog‘liq qismi. Harbiy iqtisodiy xavfsizlik keng
ma’noda - davlatning milliy manfaatlari himoyasini kafolatlash va iqtisodiy, harbiy
agressiya sharoitida xalq xo‘jaligining barqaror faoliyatini ta’minlash darajasida
milliy xavfsizlikning iqtisodiy va harbiy sohalari o‘rtasida muayyan muvozanatni
ushlab turishdir. Tor ma’noda - harbiy-iqtisodiy qarama-qarshilik sharoitida
barqaror faoliyat va uning mustaqilligini kafolatlovchi hamda harbiy iqtisodiy
ehtiyojlarni qondirish maqsadida mudofaa-xo‘jalik majmuasining rivojlanishini
anglatadi. Harbiy iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlash o‘zaro bog‘liq ikki jihat - himoya
va hujumkorlikni qamrab olishi zarur. Ular harbiy iqtisodiy xavfsizlik strategiyasini
ishlab chiqishda muhim omil hisoblanadi3.
Harbiy-iqtisodiy
xavfsizlikni
ta’minlashdagi
himoya
jihati
-
milliy
iqtisodiyotning asosiy yo‘nalishlarida import tovarlarning o‘rniga mahalliy
mahsulot bilan ta’minlashni yo‘lga qo‘yish va shu orqali, chet el mahsulotlariga
tobelik
darajasini
pasaytirish
hisoblanadi.
Harbiy-iqtisodiy
xavfsizlikni
ta’minlashda hujumkorlik jihati - davlatning eksport potensiali sifatini yaxshilash va
oshirish, ba’zi sohalarda boshqa davlatlarga nisbatan harbiy iqtisodiy jihatdan
ustunligini ta’minlashga yo‘naltirilgan chora-tadbirlar yig‘indisi bo‘lib, boshqa
davlatlar tomonidan tashqi iqtisodiy aloqalardan tazyiq usuli sifatida foydalanishni
to‘xtatuvchi omil bo‘lib xizmat qiladi4.
Harbiy iqtisodiy xavfsizlik quyidagi komponentlarni o‘z ichiga oladi:
harbiy iqtisodiy o‘ziga yetarlilik, ya’ni davlatning tinchlik va harbiy harakatlar
sharoitida asosiy harbiy ehtiyojlarini o‘zi qondirishga qodirligi;
-
iqtisodiyot harbiy sektori faoliyatining ishonchligi va barqarorligi;
-
harbiy
iqtisodiyotning
ilmiy-texnik
imkoniyatlarini
barcha
turdagi
resurslardan minimal xarajat qilish asosida joriy va istiqbolli davrda harbiy iqtisodiy
ehtiyojlarini qondiradigan darajada rivojlantirish;
-
harbiy ishlab chiqarishni kengaytirish uchun mobilizatsion (safarbarlik)
3 Abulqosimov H.P., Abulqosimov M.H. Iqtisodiyotga oid atama va tushunchalarning izohli lug‘ati.- T.: “ABU MATBUOT-
KONSALT”,2017.- 617-618-betlar.
4 Abulqosimov H.P., Abulqosimov M.H. Iqtisodiyotga oid atama va tushunchalarning izohli lug‘ati.- T.: “ABU MATBUOT-
KONSALT”,2017.- 618-bet
Ilmiybaza.uz
imkoniyatlarining mavjudligi5.
Sanoatni mobilazatsion (safarbarligini) kengaytirish imkoniyatlarini vujudga
keltirish uchun quyidagi tashkiliy-texnik tadbirlar amalga oshiriladi:
-
sanoat korxonalarining bo‘shagan ishlab chiqarish quvvatlarining bir qismini
konservatsiya qilish;
-
konservatsiya qilingan korxona omborlarida qurol va harbiy texnika ishlab
chiqarishga yaroqli bo‘sh turgan maxsus asbob-uskunalar va ehtiyot qismlarni
saqlashni tashkil etish;
-
sanoat korxonalarida “ikkiyoqlama” texnologiyalarni, ya’ni fuqarolik
mahsulotlari ishlab chiqarishda hamda xavf tug‘ilgan sharoitda harbiy texnika ishlab
chiqarishga ixtisoslashtirish mumkin bo‘lgan texnika va texnologiyalarni joriy etish;
-
harbiy va fuqarolik ishlab chiqarish jarayonlariga innovatsiyalarni joriy etish
va boshqalar6.
Harbiy iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashning muhim yo‘nalishlaridan biri harbiy
kontrabandaning oldini olish va unga qarshi samarali choralarni qo‘llash
hisoblanadi. Harbiy kontrabanda - betaraf davlat yoki uning fuqarolari tomonidan
jang qilayotgan taraf olib o‘tilishi ta’qiqlangan material va predmetlar bilan qarama-
qarshi jang qilayotgan tarafning ta’minlanishi. Xalqaro huquqqa muvofiq, u mutlaq
va nisbiy bo‘ladi. Mutlaq harbiy kontrabandani faqat harbiy maqsadda
qo‘llaniladigan material va predmetlar tashkil etadi: qurollar, o‘q-dorilar, portlovchi
moddalar, harbiy aslaha-anjomlar va uning qismlari, qurol-yarog‘larni ishlab
chiqarish yoki ta’mirlash uchun mo‘ljallangan asbob-uskunalar va boshqalar. Nisbiy
harbiy kontrabandaga nafaqat harbiy, balki tinch maqsadda foydalanish mumkin
bo‘lgan material va predmetlar ham kiradi: kiyim-kechaklar, poyafzal va
materiallar; oltin, kumush, qog‘oz pullar, kema, qayiq va uning qismlari; temir
yo‘llar, aloqa vositalari uchun materiallar; havoda uchuvchi apparatlar va uning
ehtiyot qismlari; yonilg‘i, moylash materiallar va boshqalar. Harbiy maqsadda
ishlatilmaydigan material va predmetlarni harbiy kontrabanda deyish ta’qiqlangan
5 Гордиенко Д.В. Основн экономической безопасности государства. Аналитический доклад.-М., 2009.-С.14-15.
6 Гордиенко Д.В. Основн экономической безопасности государства. Аналитический доклад.-М., 2009.-С.15.
Ilmiybaza.uz
bo‘lib, bunga avvalo, yarador va kasallar parvarishi uchungina zarur bo‘lgan tibbiy
yordam vositalari kiradi. Harbiy kotrabanda predmetlari musodara qilinadi7.
Xulosa qilib aytganda, davlatning iqtisodiy xavfsizligi jamiyatning iqtisodiy va
siyosiy barqarorligini, davlat va uning sarhadlari butunligini, ichki va tashqi
tahdidlarga qarshi turish imkoniyatlarini hamda mamlakatdagi ijtimoiy-iqtisodiy
vaziyatning barqarorligini ta’minlashda o‘z ifodasini topadi.
18.2.
Davlat iqtisodiy xavfsizligiga ta’sir etuvchi tahdidlar va omillar
Davlat iqtisodiy xavfsizligiga ta’sir etuvchi tahdidlar ichki va tashqi tahdidlar
guruhiga ajratiladi. Davlat iqtisodiy xavfsizligiga tashqi tahdidlarga quyidagilar
kiradi:
milliy iqtisodiyot va uning eng muhim sohalarining global tashqi iqtisodiy
kon’yunktura o‘zgarishlariga, xalqaro iqtisodiy va moliyaviy tashkilotlar hamda
xorijiy mamlakatlarning integratsion guruhlari tomonidan qabul qilingan qarorlarga
o‘ta darajada bog‘liqligi;
-
xorijiy mamlakatlarning siyosiy va iqtisodiy tazyiqlari;
-
mamlakatning asosiy turdagi iste’mol va oziq-ovqat, mashinasozlik
mahsulotlari hamda ularning ehtiyot qismlari importiga bog‘liqligi;
-
xorijiy korxonalarning mamlakat milliy korxonalarini ichki va tashqi
bozorlardan siqib chiqarishga urinishlari;
-
rivojlangan mamlakatlar va ularni uyushmalarining tashqi iqtisodiy
munosabatlarda mamlakatga nisbatan diskriminatsion choralarni qo‘llashlari;
-
tashqi qarz miqdorining oshib borishi;
-
mamlakatda eksport-import, valyuta va bojxona nazoratining yetarli darajada
tashkil etilmaganligi;
-
eksport-import
operatsiyalarining
transport
infratuzilmasining
rivojlanmaganligi8.
Davlat iqtisodiy xavfsizligiga ta’sir etuvchi ichki tahdidlar birinchi navbatda
7 Abulqosimov H.P., Abulqosimov M.H. Iqtisodiyotga oid atama va tushuncha- larning izohli lug‘ati.- T.: “ABU MATBUOT-
KONSALT”,2017.- 619-bet.
8 Экономическая безопасность: учебник для вузов/под обш. ред.Л.П. Гончаренко.-2-е изд., перраб.и доп.-М.: Издательство
Юрайт, 2018.-С.23.
Ilmiybaza.uz
fuqarolik jamiyatiga ta’sir etuvchi omillar, ya’ni aholi turmush darajasi va sifatining
pasayishi, iqtisodiy va moliyaviy inqirozlar, jinoyatchilik darajasining o‘sishi,
millatlararo nizolar sababli vujudga keladi. Bizning fikrimizcha, davlat iqtisodiy
xavfsizligiga ichki tahdidlarni quyidagilar tashkil etadi:
-
iqtisodiy o‘sish sur’atlari va rivojlanishning pasayishi;
-
iqtisodiyot tarkibiy tuzilishining deformatsiyalashuvi;
-
iqtisodiyotni modernizatsiya qilish, texnik va texnologik qayta jihozlash uchun
budjet-moliyaviy salohiyatning yetarli emasligi;
-
moliya-bank tizimining yetarli darajada rivojlanmaganligi;
-
aholining bank tizimiga ishonchining pasayishi;
-
investitsiyaviy va innovatsiyaviy faollikning pasayishi, ilmiy-texnika
salohiyatining past darajadaligi;
-
mamlakatdan valyuta resurslarining chiqib ketishining kuchayishi;
-
inflyatsiyaning yuqori sur’atlarda o‘sishi;
-
iqtisodiyot raqobatbardoshligining pasayishi;
-
iqtisodiyotning haddan tashqari ochiqligi;
-
iqtisodiyotning kriminallashuvi, korrupsiya, iqtisodiy jinoyatchilik va
huquqbuzarliklarning kuchayishi;
-
jamiyatda aholi mulkiy tabaqalanishining kuchayishi;
-
aholi va mehnat resurslari sonining qisqarishi, aholi tarkibida qariya va
pensionerlar ulushining kattaligi, demografik yuklamaning o‘sib borishi;
-
ijtimoiy soha rivojlanishi sur’atlarining pasayishi, ta’lim va sog‘liqni saqlash
xizmatlari sifatining yomonligi;
-
uy-joy sharoitlarining yomonlashuvi, oziq-ovqat bilan ta’minlanishning
yetarli emasligi;
-
huquqiy, mehnat, moliyaviy, shartnomaviy intizomning pastligi;
-
soliq yukining yuqoriligi tufayli aholi o‘rtasida daromadlarni yashirish va
soliqlarni to‘lashdan bo‘yin tovlashning kuchayishi va h.k.
Davlat iqtisodiy xavfsizligini ichki omillari iqtisodiy, tashkiliy, huquqiy va
ijtimoiy omillar guruhlariga ajratiladi (qarang: 18.2.1-rasm).
Ilmiybaza.uz
Omillar
guruhi
Omillar mazmuni
Iqtisodiy
omillar
milliy iqtisodiyot tarkibi
iqtisodiyotning monopollashuv darajasi
ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligi
iqtisodiyotning raqobatbardoshligi
sanoat ishlab chiqarishining texnologik bazasi
moliyaviy tizimning holati
davlatning investitsiya siyosati
Tashkiliy
omillar
milliy iqtisodiyoni boshqarish tizimi holati va samaradorligi
infratuzilma ob’ektlarining holati
iqtisodiy resurslarni xo‘jalik oborotiga jal etish samaradorligi
mineral xomashyo bazasini razvedka-qidiruvni tashkil etish darajasi
ilmiy-texnika taraqqiyotini istiqbolli yo‘nalishlarda rivojlantirishni
tashkil etish
oqilona boshqarish qarorlarini qabul qilish
Huquqiy
omillar
huquqiy-me’yoriy qonunchilikni takomillashtirish
iqtisodiyotdagi monopolizmga barham berish, tartibga solish
huquqiy va ijrochilik intizom
iqtisodiyotdagi korrupsiyaga va jinoyatchilikka qarshi kurash holati
moliyaviy mablag‘lar harakatini nazorat qilish va boshqalar
Ijtimoiy
omillar
aholining katta qismi uchun maqbul hayot va inson shaxsini
rivojlantirish sharoitlarini ta’minlash
fuqarolarning
daromadlar
bo‘yicha
haddan
tashqari
tabaqalanishining oldini olish
daromadlarni yashirish va soliqlardan bo‘yin tovlashga yo‘l
qo‘ymaslik
ijtimoiy ziddiyotlarning vujudga kelishining potensial tahdidlarini
bartaraf etish
Ilmiybaza.uz
terrorizmga qarshi kurash
18.2.1- rasm. Davlat iqtisodiy xavfsizligini taminlashning ichki omillari9
Davlat ichki xavfsizligiga tahdidlar jumlasiga yana quyidagilarni kiritish
mumkin:
-
aholi, shu jumladan, mehnatga layoqatli aholi, mehnat resurslari sonining
o‘sish sur’atlarining asosiy fondlar, yaratilayotgan yangi ish o‘rinlarining o‘sish
sur’atlariga nisbatan yuqori darajada bo‘lishi kelgusida ishsizlar, daromad olish
imkoniyatiga ega bo‘lmagan kishilar sonining o‘sishiga olib kelishi mumkin;
-
ish haqining aholi, shu jumladan, yollanma ishchi va xizmatchilarning oila
daromadlaridagi ulushining kamayishi, ish haqining rag‘batlantiruvchanlik
ahamiyatining pasayishi;
-
aholi tarkibida keksa nafaqa yoshdagi kishilar ulushining ko‘payishi kelgusida
ularning ijtimoiy ta’minoti masalalarida muaamolarni tug‘diradi;
-
kichik biznes va xususiy tadbirkorlik sub’ektlari faoliyatiga to‘sqinlik qiluvchi
omillarning ko‘payishi;
-
soliq yukining og‘irligi tadbirkorlik faoliyatining rivojlanishiga to‘sqinlik
qiluvchi omil hisoblanadi.
Bu omillar ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishga, tadbirkorlik faoliyatiga to‘sqinlik
qilib, ijtimoiy ziddiyatlarni va tahdidlarni vujudga keltirishga imkoniyat yaratadi.
Soliq yukining og‘irligi turli huquqbuzarliklarning kelib chiqishiga sabab
bo‘lishi mumkin. Soliqqa oid huquqbuzarliklarni vujudga keltiruvchi sabablarni uch
guruhga ajratish mumkin:
-
qonunchilik normalarining takomillashmaganligi. Bunda tez-tez o‘zgartirish
va tuzatishlar kiritilishi;
-
soliq stavkalarining aholi va korxona daromadlari darajasi hamda real holatni
hisobga olmasdan yuqori qilib belgilanganligi;
-
ma’naviy-ahloqiy sabablar. Bu sabablar soliq to‘lovchi shaxslar, ishlab
9 Гордиенко Д.В. Основн экономической безопасности государства. Аналитический доклад.-М., 2009.-С.11-12 fikrlari
asosida muallif tomonidan tuzilgan
Ilmiybaza.uz
chiqarish, moliyaviy korxona va tashkilotlarning madaniy xulq-atvori, xususiy
manfaatlarini ustun qo‘yish.Soliq to‘lashdan bo‘yin tovlash usullari quyidagilardan
iborat:
-
soliq turi qanday bo‘lishidan qat’iy nazar daromadlarni, soliqqa tortish
ob’ektini yashirish, soliq hajmini kamaytirish, soliq imtiyozlaridan noqonuniy
foydalanish;
-
joriy soliqlarni to‘lamaslik maqsadida yoki soliqdan qarz bo‘la turib
mablag‘larni soliq to‘lashdan yashirish;
-
foyda solig‘ini kamaytirib ko‘rsatish, qo‘shilgan qiymat solig‘ini to‘lashdan
bo‘yin tovlash, jismoniy shaxslar daromad solig‘i to‘lashdan bo‘yin tovlash.
Soliq qonunchiligi sohasidagi kamchiliklar sababli soliqlarning yig‘ilishida
kamayish sodir bo‘ladi. Bu hol iqtisodiyotning xufyona sektori bilan ham bog‘liq
bo‘lishi mumkin. Xufyona iqtisodiyot bilan bog‘liq soliq to‘lashdan bo‘yin tovlash
holatlari buxgalteriya hisobida daromadlarni soliqqa tortish ob’ektlaridan to‘liq
ravishda chiqarish, aylanma mablag‘larni bir qismini yashirishda o‘z ifodasini
topadi. Ushbu salbiy jarayonlar, qonunbuzarliklarning oldini olish uchun soliq va
fuqarolik jinoyat-protsessual kodekslarini takomillashtirish lozim bo‘ladi.
Davlat iqtisodiy xavfsizligiga kishilar o‘rtasidagi noformal, iqtisodiy aloqa va
munosabatlar ham tahdid soladi. Bu tahdidga sabab bo‘luvchi holatlarni kassa
nazoratidan tashqaridagi hisob-kitoblar, maishiy xizmatlar ko‘rsatish, uy joylarni
ijaraga berishda, naqd pul aylanmasidagi noformal munosabat va aloqalarda ko‘rish
mumkin.
Xufyona iktisodiyot sektorining mavjudligi mamlakat iqtisodiy xavfsizligiga
jiddiy tahdid soladi. Xufyona iqtisodiyotning eng xavfli faoliyat sohalariga
narkobiznes kiritiladi. Xufyona iqtisodiyot iqtisodiy qonunbuzarliklar, terroristik
jinoyatlar bilan ham qo‘shilib ketmoqda.
Davlat iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashga ta’sir etuvchi omillar guruhiga
savdo-iqtisodiy, valyuta-moliyaviy va marketing omillari kiradi (qarang: 18.2.2-
rasm).
Omillar guruhi
Omillar mazmuni
Ilmiybaza.uz
Savdo-iqtisodiy
omillar
import tarkibi (oziq-ovqat va yuqori texnologik tovarlar
ulushi)
mamlakatning strategik tovarlar importiga bog‘liqlik darajasi
eksport tarkibi (raqobatdosh tovarlar ulushi)
mamlakatda ishlab chiqarilgan tovarlarni sotish bozorlarini
nazorat qilish, eksport-import operatsiyalarini bojxona
nazorati
Valyuta-moliyaviy
omillar
moliya va qimmatli qog‘ozlar bozorlarining holati
moliyaviy oqimlarning asosiy yo‘nalishlari va hisob-kitob
munosabatlarining xarakteri
davlat budjeti kamomadi darajasi
milliy valyutani konvertatsiya qilish darajasi
bank tizimining holati
ichki va tashqi qarz darajasi
mamlakatning oltin-valyuta zahirasi
davlatning bojxona chegaralarida valyuta nazorati
Marketing omillari
jahon bozorlariga eksport tovarlarini yo‘naltirish
ushbu tovarlarning raqobatdoshligi
Milliy tovarlarni sotish bozorlarini egallash imkoniyatlari
18.2.2- rasm. Davlat iqtisodiy xavfsizligini taminlashning tashqi omillari10
Ushbulardan kelib chiqqan holda davlat iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashning
maqsadi, vazifalari va asosiy yo‘nalishlarini, dastak va vositalarini o‘z ichiga olgan
mexanizmni shakllantiradi va amalga oshiradi.
18.3. Mamlakat iqtisodiy manfaatlarini himoya qilish va xavfsizligini
ta’minlash
Mamlakat iqtisodiy manfaatlarini himoya qilish va uning xavfsizligini
ta’minlashda davlat markaziy rolni o‘ynaydi. Bu boradagi davlatning vazifalari
quyidagilarda o‘z ifodasini topadi:
10 Гордиенко Д.В. Основн экономической безопасности государства. Аналитический доклад.-М., 2009.-С.13 fikrlari asosida
muallif tomonidan tuzilgan
Ilmiybaza.uz
-
davlatning mikro va makroiqtisodiyot darajalarida iqtisodiy tartiblash
ko‘lamlarini o‘z ichiga oladigan taktik va strategik qarorlarni asoslash va qabul
qilish uchun dastaklar bilan ta’minlash;
-
iqtisodiy va ma’muriy dastak hamda vositalari, usullari yordamida iqtisodiy
strategiya va joriy dasturlarni amalga oshirish, erishilgan natijalarni tahlil qilish va
baholash, mavjud sharoitlarga mos ravishda ko‘rilayotgan chora-tadbirlarga
tuzatishlar kiritish;
-
boshqa mamlakatlar bilan o‘zaro aloqalar tizimida himoyalanishni
rag‘batlantirish rejimlarini ko‘zda tutadigan qonunlar va me’yoriy hujjatlarni
hayotga tatbiq etish orqali mamlakatning iqtisodiy suverenitetini huquqiy va siyosiy
himoyalashni ta’minlash;
-
iqtisodiyotda yuzaga keladigan muammoli vaziyatlarni tezlikda hal qilish
uchun davlat boshqaruvi organlari hamda mansabdor shaxslarning huquqlari,
vazifalari mas’uliyatini oqilona taqsimlash va ularning o‘zaro bir o‘lchamdagi
faoliyatlarini uyg‘unlashtirish.
Davlat xavfsizligini ta’minlashni boshqarish tizimi o‘z ichiga quyidagilarni
oladi:
-
tashkiliy tuzilmalar;
-
kommunikatsiyalar va o‘zaro aloqalar tizimi;
-
axborotlar;
-
har tomonlama tayyorlangan kadrlar.
Davlat iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashga qaratilgan boshqaruv ishlari ikki,
o‘zaro bog‘liq yo‘nalishda olib boriladi:
-
iqtisodiy huquqbuzarliklarning manbalariga va ularning sub’ektlariga qarshi
kurashish;
-
barcha qonun, me’yoriy hujjatlar hamda boshqaruv qarorlarini iqtisodiy
xavfsizlikni mustahkamlash talablariga mosligini aniqlash uchun ekspertizadan
o‘tkazish.
Iqtisodiy
xavfsizlikni
ta’minlashning
muhim
sharti
ijtimoiy-iqtisodiy
jarayonlarni boshqarishning, bozor iqtisodiyotini davlat tomonidan tartibga
Ilmiybaza.uz
solishning samaradorligini oshirish hisoblanadi. Zero mamlakat iqtisodiy xavfsizligi
darajasi uning iqtisodiy salohiyati bilan belgilanadi. Bu salohiyat milliy iqtisodiyot
resurslari, zahiralari, amalga oshirilayotgan iqtisodiy siyosatning samaradorligi,
bozor strukturasi, boshqarish tizimi, sanoatni tashkil etish hamda tashqi bozor
konyunkturasining o‘zgarishlarga moslashuvchanligi, boshqa mamlakatlarning
qo‘llab quvvatlashi, xalqaro uyushma va tashkilotlarda ishtirok eta olishi bilan
ifodalanadi.
Mamlakatning iqtisodiy mustahkamligi, unga nisbatan qo‘llanilayotgan blokada,
sanksiya va tahdidlar kuchi bilan ta’sir qilishga qarshilik ko‘rsatishga qodirligini
o‘zida mujassamlashtiradi. Uni ta’minlash uchun milliy manfaatlarni kelishtirish,
muvofiqlashtirishning siyosiy mexanizmlarini qiyosiy tahlil qilish lozim.
Iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlash uchun milliy iqtisodiyotning jahon
hamjamiyati bilan takror ishlab chiqarish jarayonlariga to‘sqinlik qilmaydigan
hamda tahdidlar xavfini keskin kamaytirishga imkoniyat beradigan o‘zaro
uyg‘unlashish sharoitlarini yaratishga intiladi.
Davlat iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash uchun asosiy mahsulotlar bo‘yicha
importga bog‘liqlikka barham berish, tayyor mahsulotlarni eksport qilishni
kuchaytirish lozim bo‘ladi. Buning uchun mamlakat iqtisodiyoti tarkibiy tuzilishini
tubdan o‘zgartirish, xom ashyo, oraliq mahsulotlar ishlab chiqarishga yo‘naltirilgan
iqtisodiyotni mahsulotlarni eksport qilishga yo‘naltirilgan iqtisodiyotga aylantirish
maqsadga muvofiqdir. Shundagina mamlakatning iqtisodiy ahvoli jahon
bozorlaridagi konyunktura o‘zgarishlariga, resurs baholarining o‘zgarishiga bog‘liq
bo‘lmaydi. Shu boisdan, mamlakat iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashga qaratilgan
davlat strategiyasi iqtisodiyotda chuqur tarkibiy o‘zgartirishlar qilishga, sanoat,
moliya va bank tizimini mustahkamlashga qaratiladi. Buning uchun, texnologik
jihatdan orqada qolishga barham berish, ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish
lozim bo‘ladi. Shuningdek, milliy tovar ishlab chiqaruvchilarning manfaatlarini
ichki va tashqi bozorda himoya qilishga qaratilgan oqilona proteksionizm siyosatini
amalga oshirish lozim. Bu siyosat quyidagilarni ko‘zda tutishi kerak:
-
monopolistik faoliyatni cheklash;
Ilmiybaza.uz
-
tayyor ishlab beruvchi sanoat mahsulotlarini, asosan mashina va asbob-
uskunalarini eksport qilishni rag‘batlantirish uchun soliq imtiyozlarini, imtiyozli
kreditlash usullarini qo‘llash;
-
turli ishlab chiqarish tarmoqlarida kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni,
yangi tashkil topgan xo‘jalik sub’yektlarini qo‘llab quvvatlash, ular uchun qulay
sharoitlar yaratish;
-
ichki bozorga noqonuniy yo‘llar bilan arzon, ist’emolchilar salomatligiga
salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi tovarlarni kirib kelishining oldini olish;
-
ichki bozorda milliy tovar ishlab chiqaruvchilar manfaatini ko‘zlash, ularning
tashqi bozorga chiqishlarini qo‘llab quvvatlash;
-
yirik ishlab chiqarish birlashmalarini qo‘llab-quvvatlashning oqilona tizimini
yaratish.
Iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlash maqsadida davlat tomonidan iqtisodiyotni
tartibga solishning samarali tizimi shakllantiriladi. U o‘z ichiga quyidagilarni oladi:
-
barcha turdagi korxona va tashkilotlar xo‘jalik yuritishning umumiy
qoidalarini o‘rnatuvchi makroiqtisodiy tartiblash;
-
iqtisodiy rivojlanishni prognozlashtirish va indikativ rejalashtirish;
-
davlat va xo‘jalik boshqaruvi salohiyatini muvofiqlashtirish hamda davlat
mulkini boshqarishning samarali metodlarini qo‘llash.
Davlat
iqtisodiy
xavfsizligini
ta’minlash
uchun
iqtisodiyotning
kriminallashuviga qarshi kurashish kerak. Jinoiy guruhlarning iqtisodiyotga kirib
kelishining oldini olish uchun quyidagilarni amalga oshirish lozim bo‘ladi:
-
daromadlarni deklaratsiya qilish tizimini takomillashtirish;
-
nodavlat xo‘jalik sub’ektlarining ayrim faoliyat turlarini qonun yo‘li bilan
cheklash;
-
ro‘yxatga olinmasdan turib tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanishni man
qilish;
-
iste’molchilar salomatligiga zarar yetkazuvchi mahsulotlarni va litsenziyasiz,
sifat sertifikatisiz tovar sotishni man qilish;
-
bankrotlik qonuni talablarini qat’iy hayotga tatbiq etish;
Ilmiybaza.uz
-
huquq-tartibot organlarida iqtisodiy qonunbuzarliklarga qarshi kurashish
bo‘limlari faoliyatini kuchaytirish;
-
iqtisodiyotni erkinlashtirish sharoitida turli nazorat va davlat organlarining
tadbirkorlar xo‘jalik faoliyatiga noqonuniy aralashishlarini cheklash va bunga qarshi
kurashish;
-
iqtisodiyotni tartibga solishning bozor mexanizmlarining erkin amal qilishini
ta’minlash bilan bir qatorda, davlat organlarining iqtisodiyotni tartibga solish
faoliyati samaradorligi va ta’sirchanligini oshirish maqsadga muvofiqdir.Asosiy
tayanch tushunchalar:
Davlatning iqtisodiy xavfsizligi, mamlakatning iqtisodiy manfaatlari, ichki va
tashqi tahdidlar, harbiy iqtisodiyot, harbiy iqtisodiy xavfsizlik, harbiy kontrabanda,
soliqlarni to‘lashdan bo‘yin tovlash, iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashga ta’sir
etuvchi omillar, davlatning iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlash vazifalari, iqtisodiy
faoliyatni erkinlashtirish, davlat tomonidan iqtisodiyotni tartibga solish.
Takrorlash uchun savollar:
1.
Davlat iqtisodiy xavfsizligi tushunchasining mohiyati nima?
2.
Davlat iqtisodiy xavfsizligi qanday komponentlardan iborat?
3.
Davlat iqtisodiy xavfsizligi tarkibiy qismlari nimalardan iborat?
4.
Davlat iqtisodiy xavfsizligi harbiy iqtisodiy xavfsizlik bilan qanday
aloqadorlikka ega?
5.
Harbiy iqtisodiy xavfsizlik deganda nimalarni tushunasiz?
6.
Milliy iqtisodiy manfaatlarga nimalar tahdid soladi?
7.
Davlat va xo‘jalik boshqaruv organlarining mamlakat iqtisodiy xavfsizligini
ta’minlashdagi vazifalari nimalardan iborat?
8.
Mamlakat iqtisodiy xavfsizligiga qanday ichki va tashqi tahdidlar mavjud?
9.
Ichki tahdidlarning oldini olish uchun nimalar qilish kerak?
10.
Tashqi tahdidlarning oldini olish uchun nimalar qilish kerak?
11.
Davlat iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashning asosiy yo‘nalishlari nimalardan
iborat?
12.
Iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashda iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga
Ilmiybaza.uz
solishning o‘rni qanday?
13.
Soliq to‘lashdan bo‘yin tovlash holatlarining oldini olish uchun nimalar
qilish kerak?