Davlatning maqsadli jamg’armalari

Yuklangan vaqt

2025-09-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

93,5 KB


 
 
 
 
Davlatning maqsadli jamg’armalari 
 
Reja: 
1. Davlat maqsadli jamg’armalari tushunchasi va turlari. 
2. Davlatnining byudjetdan tashqari jamg’armalari tizimi. 
3. Davlat maqsadli jamg`armalari manbalari va shakllantirish tartibi. 
 
1. Davlat maqsadli jamg’armalari tushunchasi va turlari 
Davlat maqsadli jamg’armalari bu davlatning ijtimoiy va moliyaviy 
funksiyalarini amalga oshirish maqsadida davlat byudjetidan yoki soliq va 
yig’imlardan tushadigan to’lovlarning alohida hisobini yuritish uchun tashkil 
etilgan markazlashgan pul fondi hisoblanadi. 
O’zbekiston Respublikasi Byudjet kodeksi 36-moddasiga ko’ra mablag’lari 
soliqlar, majburiy to’lovlar va jarimalar, shuningdek byudjet subsidiyalaridan 
shakllantiriladigan davlat maqsadli jamg’armalari davlat funksiyalarini amalga 
oshirish uchun tashkil etiladi. Davlat maqsadli jamg’armalari O’zbekiston 
Respublikasi Prezidentining qarori bilan tashkil etiladi. Davlat maqsadli 
jamg’armalari yuridik shaxs shaklida yoki yuridik shaxs tashkil etmasdan tuzilishi 
mumkin. 
O’zbekiston Respublikasining konsolidatsiyalashgan byudjeti tarkibiga 
kiradigan davlat maqsadli jamg’armalarining ro’yxatini tasdiqlash hamda davlat 
maqsadli jamg’armalari va byudjet tashkilotlarining byudjetdan tashqari 
jamg’armalari g’aznachilik ijrosi bilan to’liq qamrab olinishini ta’minlash 
maqsadida 
va 
O’zbekiston 
Respublikasi 
Byudjet 
kodeksining 
46-
moddasiga muvofiq Vazirlar Mahkamasi qaror 2019 yil 19 noyabrdagi 917-son 
Logotip
Davlatning maqsadli jamg’armalari Reja: 1. Davlat maqsadli jamg’armalari tushunchasi va turlari. 2. Davlatnining byudjetdan tashqari jamg’armalari tizimi. 3. Davlat maqsadli jamg`armalari manbalari va shakllantirish tartibi. 1. Davlat maqsadli jamg’armalari tushunchasi va turlari Davlat maqsadli jamg’armalari bu davlatning ijtimoiy va moliyaviy funksiyalarini amalga oshirish maqsadida davlat byudjetidan yoki soliq va yig’imlardan tushadigan to’lovlarning alohida hisobini yuritish uchun tashkil etilgan markazlashgan pul fondi hisoblanadi. O’zbekiston Respublikasi Byudjet kodeksi 36-moddasiga ko’ra mablag’lari soliqlar, majburiy to’lovlar va jarimalar, shuningdek byudjet subsidiyalaridan shakllantiriladigan davlat maqsadli jamg’armalari davlat funksiyalarini amalga oshirish uchun tashkil etiladi. Davlat maqsadli jamg’armalari O’zbekiston Respublikasi Prezidentining qarori bilan tashkil etiladi. Davlat maqsadli jamg’armalari yuridik shaxs shaklida yoki yuridik shaxs tashkil etmasdan tuzilishi mumkin. O’zbekiston Respublikasining konsolidatsiyalashgan byudjeti tarkibiga kiradigan davlat maqsadli jamg’armalarining ro’yxatini tasdiqlash hamda davlat maqsadli jamg’armalari va byudjet tashkilotlarining byudjetdan tashqari jamg’armalari g’aznachilik ijrosi bilan to’liq qamrab olinishini ta’minlash maqsadida va O’zbekiston Respublikasi Byudjet kodeksining 46- moddasiga muvofiq Vazirlar Mahkamasi qaror 2019 yil 19 noyabrdagi 917-son
qarori bilan davlat maqsadli jamg’armalari ro’yxati tasdiqlangan. Unga ko’ra 18 ta 
davlat maqsadli jamg’armalari konsolidatsiyalashgan byudjeti tarkibiga kiradi. 
2. Davlatnining byudjetdan tashqari jamg’armalari tizimi 
1. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi davlat va 
jamiyat ehtiyojlari uchun yer uchastkalarining olib qo’yilishi munosabati bilan 
jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan zararlarni qoplash bo’yicha 
markazlashtirilgan jamg’arma 
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Davlat xizmatini 
rivojlantirish agentligining «El-yurt umidi» jamg’armasi 
3. O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi byudjetdan tashqari 
Pensiya jamg’armasi 
4. O’zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi 
huzuridagi Bandlikka ko’maklashish davlat jamg’armasi 
5. O’zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi 
huzuridagi Xorijda mehnat faoliyatini amalga oshiruvchi shaxslarni qo’llab-
quvvatlash hamda ularning huquq va manfaatlarini himoya qilish jamg’armasi 
6. O’zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi 
huzuridagi Jamoat ishlari jamg’armasi 
7. Kichik biznes va tadbirkorlikni rivojlantirish agentligi huzuridagi 
Tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishni qo’llab-quvvatlash davlat jamg’armasi 
8. O’zbekiston Respublikasi davlat aktivlarini boshqarish agentligi 
huzuridagi byudjetdan tashqari Davlat aktivlarini boshqarish, transformatsiya va 
xususiylashtirish jamg’armasi 
9. O’zbekiston yoshlar ittifoqi huzuridagi «Yoshlar — kelajagimiz» 
jamg’armasi 
10. Xotin-qizlarni va oilani qo’llab-quvvatlash jamoat fondi 
11. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirish jamg’armasi 
12. O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi huzuridagi byudjetdan 
tashqari Respublika maqsadli kitob jamg’armasi 
Logotip
qarori bilan davlat maqsadli jamg’armalari ro’yxati tasdiqlangan. Unga ko’ra 18 ta davlat maqsadli jamg’armalari konsolidatsiyalashgan byudjeti tarkibiga kiradi. 2. Davlatnining byudjetdan tashqari jamg’armalari tizimi 1. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi davlat va jamiyat ehtiyojlari uchun yer uchastkalarining olib qo’yilishi munosabati bilan jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan zararlarni qoplash bo’yicha markazlashtirilgan jamg’arma 2. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Davlat xizmatini rivojlantirish agentligining «El-yurt umidi» jamg’armasi 3. O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi 4. O’zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi huzuridagi Bandlikka ko’maklashish davlat jamg’armasi 5. O’zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi huzuridagi Xorijda mehnat faoliyatini amalga oshiruvchi shaxslarni qo’llab- quvvatlash hamda ularning huquq va manfaatlarini himoya qilish jamg’armasi 6. O’zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi huzuridagi Jamoat ishlari jamg’armasi 7. Kichik biznes va tadbirkorlikni rivojlantirish agentligi huzuridagi Tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishni qo’llab-quvvatlash davlat jamg’armasi 8. O’zbekiston Respublikasi davlat aktivlarini boshqarish agentligi huzuridagi byudjetdan tashqari Davlat aktivlarini boshqarish, transformatsiya va xususiylashtirish jamg’armasi 9. O’zbekiston yoshlar ittifoqi huzuridagi «Yoshlar — kelajagimiz» jamg’armasi 10. Xotin-qizlarni va oilani qo’llab-quvvatlash jamoat fondi 11. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirish jamg’armasi 12. O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi huzuridagi byudjetdan tashqari Respublika maqsadli kitob jamg’armasi
13. O’zbekiston Respublikasi Sog’liqni saqlash vazirligi huzuridagi Tez 
tibbiy yordamni rivojlantirish jamg’armasi 
14. O’zbekiston Respublikasi Sog’liqni saqlash vazirligi huzuridagi 
Nogironligi bo’lgan shaxslarni qo’llab-quvvatlash jamg’armasi 
15. O’zbekiston Respublikasi Turizmni rivojlantirish davlat qo’mitasi 
huzuridagi byudjetdan tashqari Turizm sohasini qo’llab-quvvatlash jamg’armasi 
16. O’zbekiston Respublikasi Qishloq xo’jaligi vazirligi huzuridagi 
Bog’dorchilik va 
issiqxona 
xo’jaligini rivojlantirish agentligi qoshidagi 
Bog’dorchilik va issiqxona xo’jaligini rivojlantirish jamg’armasi 
17. O’zbekiston Respublikasi Qishloq xo’jaligi vazirligi huzuridagi 
Uzumchilik va vinochilikni rivojlantirish agentligining Uzum yetishtiruvchilar va 
vino tayyorlovchilarni qo’llab-quvvatlash  
18. 
«O’zbekbaliqsanoat» 
uyushmasining 
Baliqchilikni 
rivojlantirish 
jamg’armasi 
 
3. Davlat maqsadli jamg`armalari manbalari va shakllantirish tartibi. 
Vazirlar Mahkamasining 2010 yil 19 fevraldagi 30-son qarori bilan 
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi byudjetdan tashqari Pensiya 
jamg’armasi to’g’risida nizom tasdiqlangan. Unga ko’ra jamg’arma idoraviy 
jihatdan O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga qarashli hamda o’z faoliyati 
to’g’risida O’zbekiston Respublikasi Bosh vazirning o’rinbosariga, Jamg’armaning 
kuzatuv kengashi raisiga hisob beradi. 
Jamg’armaning asosiy vazifalari va funksiyalari hisoblanadi: 
 qonun hujjatlarida belgilangan tartibda fuqarolarning davlat pensiya 
ta’minotini tashkil etish, fuqarolarga pensiyalar, ijtimoiy nafaqalar, 
kompensatsiya to’lovlari va boshqa to’lovlarni tayinlash, pensiyalar va 
boshqa to’lovlar miqdorlarining qayta hisoblab chiqilishini ta’minlash; 
 pensiyalar va boshqa to’lovlarni to’liq hajmda moliyalashtirish va 
to’lanishini tashkil etish, ular bo’yicha hisob va hisobotni yuritish; 
Logotip
13. O’zbekiston Respublikasi Sog’liqni saqlash vazirligi huzuridagi Tez tibbiy yordamni rivojlantirish jamg’armasi 14. O’zbekiston Respublikasi Sog’liqni saqlash vazirligi huzuridagi Nogironligi bo’lgan shaxslarni qo’llab-quvvatlash jamg’armasi 15. O’zbekiston Respublikasi Turizmni rivojlantirish davlat qo’mitasi huzuridagi byudjetdan tashqari Turizm sohasini qo’llab-quvvatlash jamg’armasi 16. O’zbekiston Respublikasi Qishloq xo’jaligi vazirligi huzuridagi Bog’dorchilik va issiqxona xo’jaligini rivojlantirish agentligi qoshidagi Bog’dorchilik va issiqxona xo’jaligini rivojlantirish jamg’armasi 17. O’zbekiston Respublikasi Qishloq xo’jaligi vazirligi huzuridagi Uzumchilik va vinochilikni rivojlantirish agentligining Uzum yetishtiruvchilar va vino tayyorlovchilarni qo’llab-quvvatlash 18. «O’zbekbaliqsanoat» uyushmasining Baliqchilikni rivojlantirish jamg’armasi 3. Davlat maqsadli jamg`armalari manbalari va shakllantirish tartibi. Vazirlar Mahkamasining 2010 yil 19 fevraldagi 30-son qarori bilan O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi huzuridagi byudjetdan tashqari Pensiya jamg’armasi to’g’risida nizom tasdiqlangan. Unga ko’ra jamg’arma idoraviy jihatdan O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligiga qarashli hamda o’z faoliyati to’g’risida O’zbekiston Respublikasi Bosh vazirning o’rinbosariga, Jamg’armaning kuzatuv kengashi raisiga hisob beradi. Jamg’armaning asosiy vazifalari va funksiyalari hisoblanadi:  qonun hujjatlarida belgilangan tartibda fuqarolarning davlat pensiya ta’minotini tashkil etish, fuqarolarga pensiyalar, ijtimoiy nafaqalar, kompensatsiya to’lovlari va boshqa to’lovlarni tayinlash, pensiyalar va boshqa to’lovlar miqdorlarining qayta hisoblab chiqilishini ta’minlash;  pensiyalar va boshqa to’lovlarni to’liq hajmda moliyalashtirish va to’lanishini tashkil etish, ular bo’yicha hisob va hisobotni yuritish;
 tizimli asosda pensiyalar tayinlash va ularni qayta hisoblashning doimiy 
tahlilini o’tkazish va monitoringini olib borish, fuqarolarning pensiya 
ta’minotiga yo’naltiriladigan mablag’lardan qat’iy maqsadli foydalanilishini 
ta’minlash; 
 boquvchisini yo’qotgan taqdirda, shuningdek mehnatda mayib bo’lganlik 
yoki xodim mehnat majburiyatlarini bajarishi bilan bog’liq kasb kasalligi 
oqibatidagi 
nogironlik 
tufayli 
tayinlangan 
pensiyalarga 
to’langan 
mablag’larni da’volar bo’yicha aybdor yuridik va jismoniy shaxslardan 
belgilangan tartibda undirib olishni tashkil etish. 
O’zbekiston Respublikasi Sog’liqni saqlash vazirligining tibbiy-mehnat 
ekspertizasi xizmatlari bilan birgalikda nogironlikni belgilash monitoringini olib 
boradi. Majburiy ajratmalar, badallar va boshqa to‘lovlardan tushgan mablag‘larni 
jamlash yo‘li bilan ijtimoiy ta’minot tizimida davlat kafolatlarini amalga oshirish, 
shuningdek mablag‘larning pensiyalar, nafaqalar va kompensatsiyalarni to‘lashga 
maqsadli va samarali sarflanishi ustidan nazoratni kuchaytirish Jamg‘arma 
faoliyatining maqsadi hisoblanadi. 
Quyidagilar Jamg‘armaning asosiy vazifalari hisoblanadi: 
 fuqarolarning ijtimoiy ta’minotga va ijtimoiy sug‘urtaga bo‘lgan davlat 
tomonidan kafolatlangan huquqlarini amalga oshirish; 
 respublikada pensiya ta’minotini yanada takomillashtirish; 
 majburiy ajratmalar, badallar va boshqa to‘lovlarni Jamg‘armaning 
budjetdan tashqari maxsus hisob raqamida markazlashtirilgan tartibda 
jamlash; 
 pensiyalar, 
nafaqalar 
va 
kompensatsiyalarni 
to‘lashga 
xarajatlarni 
moliyalashtirish; 
 Jamg‘arma mablag‘larining maqsadli va samarali sarflanishi ustidan 
nazoratni ta’minlash; 
 Jamg‘arma mablag‘larini ko‘paytirishni tashkil etish; 
 davlat ijtimoiy sug‘urtasi sohasida xalqaro aloqalarni amalga oshirish, chet 
el tajribasini o‘rganish va undan foydalanish. 
Logotip
 tizimli asosda pensiyalar tayinlash va ularni qayta hisoblashning doimiy tahlilini o’tkazish va monitoringini olib borish, fuqarolarning pensiya ta’minotiga yo’naltiriladigan mablag’lardan qat’iy maqsadli foydalanilishini ta’minlash;  boquvchisini yo’qotgan taqdirda, shuningdek mehnatda mayib bo’lganlik yoki xodim mehnat majburiyatlarini bajarishi bilan bog’liq kasb kasalligi oqibatidagi nogironlik tufayli tayinlangan pensiyalarga to’langan mablag’larni da’volar bo’yicha aybdor yuridik va jismoniy shaxslardan belgilangan tartibda undirib olishni tashkil etish. O’zbekiston Respublikasi Sog’liqni saqlash vazirligining tibbiy-mehnat ekspertizasi xizmatlari bilan birgalikda nogironlikni belgilash monitoringini olib boradi. Majburiy ajratmalar, badallar va boshqa to‘lovlardan tushgan mablag‘larni jamlash yo‘li bilan ijtimoiy ta’minot tizimida davlat kafolatlarini amalga oshirish, shuningdek mablag‘larning pensiyalar, nafaqalar va kompensatsiyalarni to‘lashga maqsadli va samarali sarflanishi ustidan nazoratni kuchaytirish Jamg‘arma faoliyatining maqsadi hisoblanadi. Quyidagilar Jamg‘armaning asosiy vazifalari hisoblanadi:  fuqarolarning ijtimoiy ta’minotga va ijtimoiy sug‘urtaga bo‘lgan davlat tomonidan kafolatlangan huquqlarini amalga oshirish;  respublikada pensiya ta’minotini yanada takomillashtirish;  majburiy ajratmalar, badallar va boshqa to‘lovlarni Jamg‘armaning budjetdan tashqari maxsus hisob raqamida markazlashtirilgan tartibda jamlash;  pensiyalar, nafaqalar va kompensatsiyalarni to‘lashga xarajatlarni moliyalashtirish;  Jamg‘arma mablag‘larining maqsadli va samarali sarflanishi ustidan nazoratni ta’minlash;  Jamg‘arma mablag‘larini ko‘paytirishni tashkil etish;  davlat ijtimoiy sug‘urtasi sohasida xalqaro aloqalarni amalga oshirish, chet el tajribasini o‘rganish va undan foydalanish.
Tarkibi 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
Vazirlar 
Mahkamasi 
tomonidan 
tasdiqlanadigan Jamg‘armani boshqarish kengashi Jamg‘armani boshqarishning 
yuqori organi hisoblanadi. Jamg‘armani boshqarish kengashi majlislari har yarim 
yilda kamida bir marta o‘tkaziladi. Jamg‘armaning ijro etuvchi direksiyasi 
Jamg‘armani boshqarish kengashining ishchi organi hisoblanadi. 
Quyidagilar 
Jamg‘armani 
boshqarish 
kengashining 
funksiyalari 
hisoblanadi: 
 Jamg‘arma daromadlari va xarajatlarining prognoz ko‘rsatkichlarini ko‘rib 
chiqish va tasdiqlash; 
 Jamg‘arma ijro etuvchi direksiyasining amalga oshirilgan ishlar to‘g‘risidagi 
hisobotlarini eshitish va tasdiqlash; 
 O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasining majburiy ajratmalar, 
badallar va boshqa to‘lovlarning Jamg‘armaga to‘liq va o‘z vaqtida 
to‘lanishini ta’minlash to‘g‘risidagi axborotlarini eshitish; 
 O‘zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish 
vazirligi, “O‘zbekiston pochtasi” ochiq aksiyadorlik jamiyati va Xalq banki 
bo‘linmalari tomonidan Jamg‘arma mablag‘laridan maqsadli foydalanilishi 
masalalarini ko‘rib chiqish; 
 O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga Jamg‘arma faoliyatini 
takomillashtirish va uning mablag‘laridan foydalanish to‘g‘risida takliflar 
kiritish; 
 Jamg‘arma ijro etuvchi direksiyasining faoliyatini, ayniqsa daromadlar 
manbalarini 
shakllantirish, 
Jamg‘arma 
mablag‘larining 
o‘z 
vaqtida 
moliyalashtirilishi va maqsadli foydalanilishiga doir faoliyatini nazorat 
qilish; 
 Jamg‘arma daromadlarining shakllantirilishi hamda fuqarolarning ijtimoiy 
ta’minotga va ijtimoiy sug‘urtaga bo‘lgan davlat tomonidan kafolatlangan 
huquqlarining amalga oshirilishi bilan bog‘liq boshqa funksiyalarni amalga 
oshirish. 
Jamg‘armaning ijro etuvchi organi 
Logotip
Tarkibi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadigan Jamg‘armani boshqarish kengashi Jamg‘armani boshqarishning yuqori organi hisoblanadi. Jamg‘armani boshqarish kengashi majlislari har yarim yilda kamida bir marta o‘tkaziladi. Jamg‘armaning ijro etuvchi direksiyasi Jamg‘armani boshqarish kengashining ishchi organi hisoblanadi. Quyidagilar Jamg‘armani boshqarish kengashining funksiyalari hisoblanadi:  Jamg‘arma daromadlari va xarajatlarining prognoz ko‘rsatkichlarini ko‘rib chiqish va tasdiqlash;  Jamg‘arma ijro etuvchi direksiyasining amalga oshirilgan ishlar to‘g‘risidagi hisobotlarini eshitish va tasdiqlash;  O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasining majburiy ajratmalar, badallar va boshqa to‘lovlarning Jamg‘armaga to‘liq va o‘z vaqtida to‘lanishini ta’minlash to‘g‘risidagi axborotlarini eshitish;  O‘zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi, “O‘zbekiston pochtasi” ochiq aksiyadorlik jamiyati va Xalq banki bo‘linmalari tomonidan Jamg‘arma mablag‘laridan maqsadli foydalanilishi masalalarini ko‘rib chiqish;  O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga Jamg‘arma faoliyatini takomillashtirish va uning mablag‘laridan foydalanish to‘g‘risida takliflar kiritish;  Jamg‘arma ijro etuvchi direksiyasining faoliyatini, ayniqsa daromadlar manbalarini shakllantirish, Jamg‘arma mablag‘larining o‘z vaqtida moliyalashtirilishi va maqsadli foydalanilishiga doir faoliyatini nazorat qilish;  Jamg‘arma daromadlarining shakllantirilishi hamda fuqarolarning ijtimoiy ta’minotga va ijtimoiy sug‘urtaga bo‘lgan davlat tomonidan kafolatlangan huquqlarining amalga oshirilishi bilan bog‘liq boshqa funksiyalarni amalga oshirish. Jamg‘armaning ijro etuvchi organi
Tuzilmasi va xodimlarining soni O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 
tomonidan belgilanadigan Jamg‘armaning ijro etuvchi direksiyasi (keyingi 
o‘rinlarda Ijro etuvchi direksiya deb ataladi) Jamg‘armaning ijro etuvchi organi 
hisoblanadi.Ijro etuvchi direksiyaning ta’minoti respublika budjeti mablag‘lari 
hisobiga amalga oshiriladi. Jamg‘armaning Ijro etuvchi direktori O‘zbekiston 
Respublikasi Moliya vazirining taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi 
Vazirlar Mahkamasi tomonidan tayinlanadi va vazir o‘rinbosariga tenglashtiriladi. 
Budjetdan tashqari Pensiya jamg‘armasining Ijro etuvchi direktori, zarurat 
bo‘lganda, Ijro etuvchi direksiya tuzilmasiga xodimlarning umumiy soni doirasida 
o‘zgartirishlar kiritish huquqiga ega. Ijro etuvchi direktor o‘rinbosari O‘zbekiston 
Respublikasi Moliya vaziri tomonidan lavozimga tayinlanadi va lavozimdan ozod 
qilinadi. 
Ijro etuvchi direksiya: 
 majburiy ajratmalar, badallar va boshqa to‘lovlar miqdorlarini belgilash 
to‘g‘risida takliflar ishlab chiqadi; 
 har yili O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi bilan birgalikda — 
daromadlar 
manbalari 
bo‘yicha 
tushumlar 
prognozi, 
O‘zbekiston 
Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi bilan 
birga — Jamg‘arma mablag‘lari xarajatlari loyihasini ishlab chiqadi; 
 Jamg‘arma mablag‘laridan pensiyalar, nafaqalar va kompensatsiyalarni 
moliyalashtiradi; 
 Jamg‘arma mablag‘larini o‘z vaqtida moliyalashtirish va ulardan samarali 
foydalanish monitoringini amalga oshiradi; 
 Aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi bo‘linmalari, korxonalar va 
tashkilotlar tomonidan pensiyalar, nafaqalar va kompensatsiyalarning to‘g‘ri 
hisoblanishi bo‘yicha rejali tekshirishlarni amalga oshiradi; 
 Davlat soliq xizmati organlari tomonidan Jamg‘armaga majburiy ajratmalar, 
badallar va boshqa to‘lovlarning to‘liq va o‘z vaqtida yig‘ilishini ta’minlash 
bo‘yicha doimiy monitoringni amalga oshiradi; 
Logotip
Tuzilmasi va xodimlarining soni O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadigan Jamg‘armaning ijro etuvchi direksiyasi (keyingi o‘rinlarda Ijro etuvchi direksiya deb ataladi) Jamg‘armaning ijro etuvchi organi hisoblanadi.Ijro etuvchi direksiyaning ta’minoti respublika budjeti mablag‘lari hisobiga amalga oshiriladi. Jamg‘armaning Ijro etuvchi direktori O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirining taqdimnomasiga binoan O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tayinlanadi va vazir o‘rinbosariga tenglashtiriladi. Budjetdan tashqari Pensiya jamg‘armasining Ijro etuvchi direktori, zarurat bo‘lganda, Ijro etuvchi direksiya tuzilmasiga xodimlarning umumiy soni doirasida o‘zgartirishlar kiritish huquqiga ega. Ijro etuvchi direktor o‘rinbosari O‘zbekiston Respublikasi Moliya vaziri tomonidan lavozimga tayinlanadi va lavozimdan ozod qilinadi. Ijro etuvchi direksiya:  majburiy ajratmalar, badallar va boshqa to‘lovlar miqdorlarini belgilash to‘g‘risida takliflar ishlab chiqadi;  har yili O‘zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo‘mitasi bilan birgalikda — daromadlar manbalari bo‘yicha tushumlar prognozi, O‘zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi bilan birga — Jamg‘arma mablag‘lari xarajatlari loyihasini ishlab chiqadi;  Jamg‘arma mablag‘laridan pensiyalar, nafaqalar va kompensatsiyalarni moliyalashtiradi;  Jamg‘arma mablag‘larini o‘z vaqtida moliyalashtirish va ulardan samarali foydalanish monitoringini amalga oshiradi;  Aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi bo‘linmalari, korxonalar va tashkilotlar tomonidan pensiyalar, nafaqalar va kompensatsiyalarning to‘g‘ri hisoblanishi bo‘yicha rejali tekshirishlarni amalga oshiradi;  Davlat soliq xizmati organlari tomonidan Jamg‘armaga majburiy ajratmalar, badallar va boshqa to‘lovlarning to‘liq va o‘z vaqtida yig‘ilishini ta’minlash bo‘yicha doimiy monitoringni amalga oshiradi;
 “O‘zbekiston pochtasi” ochiq aksiyadorlik jamiyati hamda Xalq banki 
bo‘linmalarida pensiyalar, nafaqalar va kompensatsiyalarning to‘liqligini va 
o‘z vaqtida to‘lanishini tekshiradi; 
 davlat ijtimoiy sug‘urta tizimining barqarorligini ta’minlash va yanada 
takomillashtirish bo‘yicha oldini oluvchi chora-tadbirlarni ishlab chiqish 
maqsadida Jamg‘arma daromadlari va xarajatlarining o‘rta va uzoq muddatli 
prognozlarini tayyorlaydi hamda ko‘rib chiqish uchun Jamg‘armani 
boshqarish kengashiga kiritadi; 
 aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish bo‘yicha yozma ko‘rsatmalar 
yuboradi; 
 Jamg‘armani boshqarish kengashiga Jamg‘armaning pensiyalar, nafaqalar va 
to‘lovlarning barqarorligini va o‘z vaqtida to‘lanishini ta’minlash uchun 
zarur bo‘lgan aylanma — kassa mablag‘larining yildan-yilga o‘tuvchi 
miqdorlari to‘g‘risida takliflar kiritadi; 
 Jamg‘armani 
boshqarish 
kengashiga 
Jamg‘arma 
budjetining 
ijrosi 
to‘g‘risidagi hisobotlarni tayyorlaydi va belgilangan tartibda taqdim 
etadi;o‘z vakolatlari doirasida Jamg‘arma vazifalarini amalga oshirish uchun 
zarur bo‘lgan yo‘riqnoma va metodik hujjatlarni ishlab chiqadi; 
 Jamg‘armaning vaqtinchalik bo‘sh mablag‘larini O‘zbekiston Respublikasi 
tijorat 
banklaridagi 
depozitlarga 
va 
davlat 
qimmatli 
qog‘ozlariga 
joylashtiradi; 
 topshiriqnomalar, vedomostlar va pochta jo‘natmalari bo‘yicha to‘lanadigan 
pensiyalar hamda nafaqalarni jo‘natganlik va yetkazib berganlik uchun 
O‘zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish 
vazirligi tomonidan taqdim etilgan tariflar miqdorlarini ko‘rib chiqadi va 
tasdiqlaydi. 
4.Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi huzuridagi Bandlikka 
ko’maklashish davlat jamg’armasi 
Vazirlar Mahkamasining 2018 yil 31 dekabrdagi 1066-son qarori 
bilan  O’zbekiston Respublikasi Bandlikka ko’maklashish davlat jamg’armasi 
Logotip
 “O‘zbekiston pochtasi” ochiq aksiyadorlik jamiyati hamda Xalq banki bo‘linmalarida pensiyalar, nafaqalar va kompensatsiyalarning to‘liqligini va o‘z vaqtida to‘lanishini tekshiradi;  davlat ijtimoiy sug‘urta tizimining barqarorligini ta’minlash va yanada takomillashtirish bo‘yicha oldini oluvchi chora-tadbirlarni ishlab chiqish maqsadida Jamg‘arma daromadlari va xarajatlarining o‘rta va uzoq muddatli prognozlarini tayyorlaydi hamda ko‘rib chiqish uchun Jamg‘armani boshqarish kengashiga kiritadi;  aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish bo‘yicha yozma ko‘rsatmalar yuboradi;  Jamg‘armani boshqarish kengashiga Jamg‘armaning pensiyalar, nafaqalar va to‘lovlarning barqarorligini va o‘z vaqtida to‘lanishini ta’minlash uchun zarur bo‘lgan aylanma — kassa mablag‘larining yildan-yilga o‘tuvchi miqdorlari to‘g‘risida takliflar kiritadi;  Jamg‘armani boshqarish kengashiga Jamg‘arma budjetining ijrosi to‘g‘risidagi hisobotlarni tayyorlaydi va belgilangan tartibda taqdim etadi;o‘z vakolatlari doirasida Jamg‘arma vazifalarini amalga oshirish uchun zarur bo‘lgan yo‘riqnoma va metodik hujjatlarni ishlab chiqadi;  Jamg‘armaning vaqtinchalik bo‘sh mablag‘larini O‘zbekiston Respublikasi tijorat banklaridagi depozitlarga va davlat qimmatli qog‘ozlariga joylashtiradi;  topshiriqnomalar, vedomostlar va pochta jo‘natmalari bo‘yicha to‘lanadigan pensiyalar hamda nafaqalarni jo‘natganlik va yetkazib berganlik uchun O‘zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi tomonidan taqdim etilgan tariflar miqdorlarini ko‘rib chiqadi va tasdiqlaydi. 4.Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi huzuridagi Bandlikka ko’maklashish davlat jamg’armasi Vazirlar Mahkamasining 2018 yil 31 dekabrdagi 1066-son qarori bilan O’zbekiston Respublikasi Bandlikka ko’maklashish davlat jamg’armasi
mablag’larini shakllantirish va ulardan foydalanish tartibi to’g’risida nizom 
tasdiqlangan. Unga ko’ra O’zbekiston Respublikasi Bandlikka ko’maklashish 
davlat jamg’armasi mehnat, bandlik va mehnatni muhofaza qilish sohasidagi davlat 
siyosatini amalga oshirishga doir tadbirlarni moliyalashtirishni samarali tashkil 
etishni ta’minlash, shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat 
munosabatlari 
vazirligining, 
uning 
hududiy 
tashkilotlarining 
va 
idora 
bo’ysunuvidagi tashkilotlari faoliyatining ustuvor yo’nalishlarini va loyihalarini 
rivojlantirish maqsadida tashkil etilgan. 
Bandlik jamg’armasining asosiy yo’nalishlari quyidagilardan iborat: 
 mehnat bozorining barqaror va mutanosib ravishda rivojlanishini ta’minlash, 
aholi bandligi darajasini oshirish va mehnat resurslaridan oqilona 
foydalanish bo’yicha aniq maqsadli kompleks chora-tadbirlar amalga 
oshirilishini moliyalashtirish; 
 ishsizlarni, kasb-hunar kollejlari, akademik litseylar, oliy ta’lim muassasalari 
bitiruvchilarini, shuningdek, ish izlashda qiyinchiliklarga duch kelayotgan 
va mehnat bozorida teng shartlar asosida raqobatlasha olmaydigan 
shaxslarni ishga joylashtirish bo’yicha qonun hujjatlarida belgilangan 
kafolatlarni amalga oshirishni moliyalashtirishda ishtirok etish; 
 ishsizlarni kasbga tayyorlash, qayta tayyorlash va ularni ijtimoiy himoya 
qilishga 
hamda 
mehnat 
organlarining 
moddiy-texnik 
bazasini 
mustahkamlashga doir sifatli xizmatlarning ishsizlar va band bo’lmagan 
aholiga, birinchi navbatda, yoshlarga, xotin-qizlarga va nogironligi bo’lgan 
shaxslarga 
ko’rsatilishini 
tashkil 
etishga 
sarflanadigan 
xarajatlarni 
moliyalashtirish. 
Moliya huquqi moduli  
 
I. ТO‘G‘RI JAVOBNI TANLANG: 
 
1. Davlat maqsadli jamg’armalari kim tomonidan 
tashkil etiladi? 
 
6. Davlat maqsadli jamg’armalari ro’yxati kim 
tomonidan tasdiqlanadi? 
 
a) O’zbekiston Respublikasi Prezidenti 
 
 
a) Oliy Majlis 
Logotip
mablag’larini shakllantirish va ulardan foydalanish tartibi to’g’risida nizom tasdiqlangan. Unga ko’ra O’zbekiston Respublikasi Bandlikka ko’maklashish davlat jamg’armasi mehnat, bandlik va mehnatni muhofaza qilish sohasidagi davlat siyosatini amalga oshirishga doir tadbirlarni moliyalashtirishni samarali tashkil etishni ta’minlash, shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligining, uning hududiy tashkilotlarining va idora bo’ysunuvidagi tashkilotlari faoliyatining ustuvor yo’nalishlarini va loyihalarini rivojlantirish maqsadida tashkil etilgan. Bandlik jamg’armasining asosiy yo’nalishlari quyidagilardan iborat:  mehnat bozorining barqaror va mutanosib ravishda rivojlanishini ta’minlash, aholi bandligi darajasini oshirish va mehnat resurslaridan oqilona foydalanish bo’yicha aniq maqsadli kompleks chora-tadbirlar amalga oshirilishini moliyalashtirish;  ishsizlarni, kasb-hunar kollejlari, akademik litseylar, oliy ta’lim muassasalari bitiruvchilarini, shuningdek, ish izlashda qiyinchiliklarga duch kelayotgan va mehnat bozorida teng shartlar asosida raqobatlasha olmaydigan shaxslarni ishga joylashtirish bo’yicha qonun hujjatlarida belgilangan kafolatlarni amalga oshirishni moliyalashtirishda ishtirok etish;  ishsizlarni kasbga tayyorlash, qayta tayyorlash va ularni ijtimoiy himoya qilishga hamda mehnat organlarining moddiy-texnik bazasini mustahkamlashga doir sifatli xizmatlarning ishsizlar va band bo’lmagan aholiga, birinchi navbatda, yoshlarga, xotin-qizlarga va nogironligi bo’lgan shaxslarga ko’rsatilishini tashkil etishga sarflanadigan xarajatlarni moliyalashtirish. Moliya huquqi moduli I. ТO‘G‘RI JAVOBNI TANLANG: 1. Davlat maqsadli jamg’armalari kim tomonidan tashkil etiladi? 6. Davlat maqsadli jamg’armalari ro’yxati kim tomonidan tasdiqlanadi? a) O’zbekiston Respublikasi Prezidenti a) Oliy Majlis
b) O’zbekiston Respublikasi Bosh vaziri 
c) 
O’zbekiston 
Respublikasi 
Prezidenti 
Administratsiyasi 
d) 
O’zbekiston 
Respublikasi 
Vazirlar 
Mahkamasi 
b) Vazirlar Mahkamasi 
c) Moliya vazirligi 
d) Soliq qo’mitasi 
2. Davlat maqsadli jamg’armalari qanday shaklda 
tashkil etiladi? 
 
7. Pensiya jamg’armasining moliyalashtirish 
manbaini ko’rsating 
 
a) yuridik shaxs 
b) yuridik shaxs takshil etmasdan 
c) davlat unitar korxonasi 
d) yuridik shaxs va yuridik shaxs tashkil 
etmasdan 
 
 
a) belgilangan miqdorlardagi yagona 
ijtimoiy to’lov tushumlari; jismoniy 
shaxslar ayrim toifalarining yagona 
ijtimoiy to’lovlari. 
b) pensiya ajratmasi va jismoniy 
shaxslardan olinadigan soliq 
c) pensiyaga majburiya ajratma va 
ixtiyoriy badal 
d) boquvchisini yo’qotganlik uchun 
to’lov 
3. Davlat maqsadli jamg’armalarining moliyaviy 
manbalari qaysi? 
 
8. Pensiya jamg’armasi mablag’lari nimalarga 
yo’naltiriladi? 
 
a) soliqlar, ssudalar, subvensiya 
b) soliq, majburiy to’lov, jarima, byudjet 
subsidiyalari 
c) jarima, dotatsiya, subvensiya 
d) majburiy to’lovlar, yig’imlar, bojlar 
 
 
a) pensiya turlari va kompensatsiya 
to’lovlariga 
b) pensiya va ishsizlik nafaqasiga 
c) pensiya va nafaqaga 
d) pensiya va boquvchisini 
yo’qotganlik uchun 
4. Konsolidatsiyalashgan byudjet nima maqsadda 
tuziladi? 
 
9. Bandlikka ko’maklashish jamg’armasining 
moliyalashtirish manbalarini ko’rsating? 
 
a) soliqlarlar tushumi hisobini olib borish 
uchun 
b) moliya yakunlari bo’yicha tahliliy 
maqsadlar uchun 
c) harajatlar hisobini olib borish uchun 
d) byudjet intizomini ta’minlash uchun 
 
 
a) yagona ijimoiy to’lovdan ajratma 
b) yagona ijtimoiy to’lov va subsidiya 
c) yagona ijtimoiy to’lovdan ajratma 
va byudjetdan ajratmalar 
d) soliq va yig’imlar 
5. O’zbekiston Respublikasining konsolidatsiyalashgan 
byudjeti tarkibi qanday? 
 
10. 
Bandlikka 
ko’maklashish 
jamg’armasi 
nimalarga yo’naltiriladi? 
 
a) Davlat byudjeti; davlat maqsadli 
jamg’armalarining byudjetlari; 
b) Davlat byudjeti; davlat maqsadli 
jamg’armalarining byudjetlari, Pensiya 
jamg’armasi. 
c) Davlat byudjeti; davlat maqsadli 
 
 
a) ishsiz maqomiga ega shaxs sifatida 
ro’yxatdan o’tgan shaxslarni kasbga 
tayyorlash, 
qayta 
tayyorlash 
va 
ularning malakasini oshirish 
b) bandlikka ko’maklashish markazi 
tomonidan to’lanadigan stipendiyalarni 
Logotip
b) O’zbekiston Respublikasi Bosh vaziri c) O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi d) O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi b) Vazirlar Mahkamasi c) Moliya vazirligi d) Soliq qo’mitasi 2. Davlat maqsadli jamg’armalari qanday shaklda tashkil etiladi? 7. Pensiya jamg’armasining moliyalashtirish manbaini ko’rsating a) yuridik shaxs b) yuridik shaxs takshil etmasdan c) davlat unitar korxonasi d) yuridik shaxs va yuridik shaxs tashkil etmasdan a) belgilangan miqdorlardagi yagona ijtimoiy to’lov tushumlari; jismoniy shaxslar ayrim toifalarining yagona ijtimoiy to’lovlari. b) pensiya ajratmasi va jismoniy shaxslardan olinadigan soliq c) pensiyaga majburiya ajratma va ixtiyoriy badal d) boquvchisini yo’qotganlik uchun to’lov 3. Davlat maqsadli jamg’armalarining moliyaviy manbalari qaysi? 8. Pensiya jamg’armasi mablag’lari nimalarga yo’naltiriladi? a) soliqlar, ssudalar, subvensiya b) soliq, majburiy to’lov, jarima, byudjet subsidiyalari c) jarima, dotatsiya, subvensiya d) majburiy to’lovlar, yig’imlar, bojlar a) pensiya turlari va kompensatsiya to’lovlariga b) pensiya va ishsizlik nafaqasiga c) pensiya va nafaqaga d) pensiya va boquvchisini yo’qotganlik uchun 4. Konsolidatsiyalashgan byudjet nima maqsadda tuziladi? 9. Bandlikka ko’maklashish jamg’armasining moliyalashtirish manbalarini ko’rsating? a) soliqlarlar tushumi hisobini olib borish uchun b) moliya yakunlari bo’yicha tahliliy maqsadlar uchun c) harajatlar hisobini olib borish uchun d) byudjet intizomini ta’minlash uchun a) yagona ijimoiy to’lovdan ajratma b) yagona ijtimoiy to’lov va subsidiya c) yagona ijtimoiy to’lovdan ajratma va byudjetdan ajratmalar d) soliq va yig’imlar 5. O’zbekiston Respublikasining konsolidatsiyalashgan byudjeti tarkibi qanday? 10. Bandlikka ko’maklashish jamg’armasi nimalarga yo’naltiriladi? a) Davlat byudjeti; davlat maqsadli jamg’armalarining byudjetlari; b) Davlat byudjeti; davlat maqsadli jamg’armalarining byudjetlari, Pensiya jamg’armasi. c) Davlat byudjeti; davlat maqsadli a) ishsiz maqomiga ega shaxs sifatida ro’yxatdan o’tgan shaxslarni kasbga tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish b) bandlikka ko’maklashish markazi tomonidan to’lanadigan stipendiyalarni