DEFEKTOLOGIYA ASOSLARI FANINING UMUMII MASALALARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

33,1 KB


DEFEKTOLOGIYA ASOSLARI FANINING UMUMII MASALALARI.
.
Reja:
1.Defektologiya fani va uning vazifalari. 
2.Defektologiya faning rivojlanish bosqichi.
3.Maxsus yordamga muhtoj bolalarga differensial va integratsiyalashgan ta’limni
tashkil etish. 
4.Defektologiya fanining tarmoqlari. 
Tayanch iboralar:
 Korreksiya- tuzatish, nuqsonni ta’lim- tarbiya orqali bilinmaydigan holga
keltirish (yumshastish) 
 Kompensatsiya-yuklash, o’rnini qoplash. Biror psixik funksiya qisman yoki
to’la ishdan chiqqanda, uning vazifasini boshqa kuchli rivojlangan sog’ funksiyalar
bajaradi. 
 Defekt – nuqson , kamchilik. 
 Jamiyatimiz oldida turgan dolzarb vazifalardan biri buyuk Vatanimizning
kelajagini  yaratuvchi  yosh  avlodni  har  tomonlama  barkamol  insonlar  qilib
tarbiyalashdir. Bu ishni amalga oshirishda, ya’ni sog’lom avlodni shakillantirish
ishlarida ta’lim-tarbiya asosiy o’rinni egallaydi. 
O’zbekiston Respublikasining nogironlarga nisbatan olib boriladigan davlat
siyosati  “O’zbekiston  Respublikasida  nogironlarining  ijtimoiy  himoyalanishi
to’g’risidagi”gi qonuni bilan belgilandi. Bu qonun aholining mazkur guruhi boshqa
fuqarolar  bilan  teng  asosda  to’la  qonli  hayot  kechirish,  jamiyat  fuqorolik
majburiyatlarini  bajarishga  yordam  beradigan  imkoniyat  va  shart-sharoitlar
Logotip
DEFEKTOLOGIYA ASOSLARI FANINING UMUMII MASALALARI. . Reja: 1.Defektologiya fani va uning vazifalari. 2.Defektologiya faning rivojlanish bosqichi. 3.Maxsus yordamga muhtoj bolalarga differensial va integratsiyalashgan ta’limni tashkil etish. 4.Defektologiya fanining tarmoqlari. Tayanch iboralar: Korreksiya- tuzatish, nuqsonni ta’lim- tarbiya orqali bilinmaydigan holga keltirish (yumshastish) Kompensatsiya-yuklash, o’rnini qoplash. Biror psixik funksiya qisman yoki to’la ishdan chiqqanda, uning vazifasini boshqa kuchli rivojlangan sog’ funksiyalar bajaradi. Defekt – nuqson , kamchilik. Jamiyatimiz oldida turgan dolzarb vazifalardan biri buyuk Vatanimizning kelajagini yaratuvchi yosh avlodni har tomonlama barkamol insonlar qilib tarbiyalashdir. Bu ishni amalga oshirishda, ya’ni sog’lom avlodni shakillantirish ishlarida ta’lim-tarbiya asosiy o’rinni egallaydi. O’zbekiston Respublikasining nogironlarga nisbatan olib boriladigan davlat siyosati “O’zbekiston Respublikasida nogironlarining ijtimoiy himoyalanishi to’g’risidagi”gi qonuni bilan belgilandi. Bu qonun aholining mazkur guruhi boshqa fuqarolar bilan teng asosda to’la qonli hayot kechirish, jamiyat fuqorolik majburiyatlarini bajarishga yordam beradigan imkoniyat va shart-sharoitlar
yaratish  maqsadida  huquq  va  manfaatlarini  himoya  qilish  bo’yicha  tadbirlar
tizimini ko’zda tutadi. Bu qonun aholi sog’ligini himoya qilish, nogironlikning
oldini olish va nogironlarning jamiat hayotiga singib ketishi uchun shart-sharoitlar
yaratishga safarbar qilingan ijtimoiy jamiatlar o’rtasidagi munosabatlarni yo’lga
qo’yadigan dastlabki jiddiy huquqiy hujjatlardan biri hisoblanadi.
Nogironlikni oldini olish maqsadlarining ijobiy hal qilinishi nogironlarning
ijtimoiy tiklash bo’yicha Davlat dasturini ishlab chiqish va hayotga tadbiq qilish
bilan chambarchas bog’liqdir.
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1995-yil 11- noyabrdagi
433-son  qarori  bilan  nogironlar  ijtimoiy  tiklanishining  1996-  2000  yilgacha
mo’ljallangan Davlat dasturi qabul qilindi, ayni vaqtda shu maqsad bilan “Sog’lom
avlod” , “Ulug’bek”, “ Bolalik”, “Ekosan” va shu kabi jamg’armalar tashkil etildi.
“Oila” ilmiy amaliy markazi o’z dasturlarini ishlab chiqdi. Uning maqsadi
nogiron bolalarning ota-onalariga va ularning farzandlariga ilmiy amaliy yordam
ko’rsatishni o’z dasturiga kiritdi. 
Bular qo’yidagilardan iborat: 
-  muhtoj oilalarni qo’llab quvvatlash, ya’ni ota - onalarning bolalar oldidagi asosiy
majburiyatlarini amalga oshirishda yordam berish;
-
bolalarga  g’axo’rlik  qiluvchi  ommaviy  tadbirlarni  yana  ham  samarali
o’tkazish ishlarini amalga oshirish; 
-
bolalar imkoniyatlarini samarali va muvoffaqiyatli rivojlantirish maqsadida
dasturlar , tavsiyalar , qo’llanmalar yaratish;
-
bolalarni  ta’minlash  tizimida  iqtisodiy  o’zgarishlarni  aniqlash  bo’yicha
boshqaruv tashkilotlar bilan ishlash.
 
1989- yil bolalar Konvensiyasi BMT tomonidan qabul qilingan.
1992- yil O’zbekiston bolalar Konvensiyasini tan oldi. Konvensiyada kichik
yoshdagi bolalar bilan ishlash 3 bo’limni o’z ichiga oladi; 
-
bolalarning yashash va rivojlanishi asosiy huquqidir; ( 6 modda ) 
-
ota onalarning bolalarni tarbiyalash va g’amxo’rlik qilish majburiyatlarini
taqsimlashni tushunish (18 modda); 
Logotip
yaratish maqsadida huquq va manfaatlarini himoya qilish bo’yicha tadbirlar tizimini ko’zda tutadi. Bu qonun aholi sog’ligini himoya qilish, nogironlikning oldini olish va nogironlarning jamiat hayotiga singib ketishi uchun shart-sharoitlar yaratishga safarbar qilingan ijtimoiy jamiatlar o’rtasidagi munosabatlarni yo’lga qo’yadigan dastlabki jiddiy huquqiy hujjatlardan biri hisoblanadi. Nogironlikni oldini olish maqsadlarining ijobiy hal qilinishi nogironlarning ijtimoiy tiklash bo’yicha Davlat dasturini ishlab chiqish va hayotga tadbiq qilish bilan chambarchas bog’liqdir. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1995-yil 11- noyabrdagi 433-son qarori bilan nogironlar ijtimoiy tiklanishining 1996- 2000 yilgacha mo’ljallangan Davlat dasturi qabul qilindi, ayni vaqtda shu maqsad bilan “Sog’lom avlod” , “Ulug’bek”, “ Bolalik”, “Ekosan” va shu kabi jamg’armalar tashkil etildi. “Oila” ilmiy amaliy markazi o’z dasturlarini ishlab chiqdi. Uning maqsadi nogiron bolalarning ota-onalariga va ularning farzandlariga ilmiy amaliy yordam ko’rsatishni o’z dasturiga kiritdi. Bular qo’yidagilardan iborat: - muhtoj oilalarni qo’llab quvvatlash, ya’ni ota - onalarning bolalar oldidagi asosiy majburiyatlarini amalga oshirishda yordam berish; - bolalarga g’axo’rlik qiluvchi ommaviy tadbirlarni yana ham samarali o’tkazish ishlarini amalga oshirish; - bolalar imkoniyatlarini samarali va muvoffaqiyatli rivojlantirish maqsadida dasturlar , tavsiyalar , qo’llanmalar yaratish; - bolalarni ta’minlash tizimida iqtisodiy o’zgarishlarni aniqlash bo’yicha boshqaruv tashkilotlar bilan ishlash. 1989- yil bolalar Konvensiyasi BMT tomonidan qabul qilingan. 1992- yil O’zbekiston bolalar Konvensiyasini tan oldi. Konvensiyada kichik yoshdagi bolalar bilan ishlash 3 bo’limni o’z ichiga oladi; - bolalarning yashash va rivojlanishi asosiy huquqidir; ( 6 modda ) - ota onalarning bolalarni tarbiyalash va g’amxo’rlik qilish majburiyatlarini taqsimlashni tushunish (18 modda);
-
har  bir  tadbirning  asosiy  prinsipi  bolalar  qiziqishlari  bo’lishi  shart.  (3
modda).
 Shuningdek bu Konvensiyada nogiron va yordamga muhtoj bolalarning
yashash, rivojlanish , ta’lim olish, hayotga moslashish, sog’lom o’sish huquqlariga
egaligi ko’rsatilgan.
Defektologiya  jismoniy  va  ruhiy  kamchiliklari  bor  bolalarning
psixofiziologik  rivojlanishdagi  xususiyatlarini  o’rganadigan,  ularning  ta’lim  -
tarbiyasi bilan shug’llanadigan fandir.
“Defekt” -  lotincha kamchilik, nuqson,  yunoncha,  “logos”-  ta’limot, fan ,
o’rganish degani . 
 Defektologiyaning vazifasi anomaliyalarning kelib chiqish sabablari, turlarini,
anomal  bolalarning  psixofiziologik  rivojlanishidagi  xususiyatlarini  o’rganish,
ularning ta’lim-tarbiyasi bilan shug’ullanishdir.
 Defektologiya  fanining  maqsadi - nomal  bolalarning  psixofiziologik
kamchiliklarini  iloji  boricha  bartaraf  etish,  tuzatish  yoki  bilinmaydigan  holga
keltirish usullarini belgilash va amaliyotga tadbiq etish yo’llarini tarbiyachi hamda
o’qituvchilarga ko’rsatib berishdan iborat. 
 Defektologiya fanining mavzusi, bahsi anomal bolalardir. Anomaliyalar har xil
bo’ladi. Ularning ba’zilari batamom bartaraf etiladi, ba’zilari bir qadar tuzatiladi,
korreksiyalanadi,  boshqalari  esa  bilinmaydigan  holga  keltiriladi,  ya’ni
kompensatsiyalanadi.  Bola  nutqida  qo’pol  kanchiliklar  bo’lsa,  to’g’ri  tashkil
etilgan logopedik choralarni o’z vaqtida ko’rish yo’li bilan batamom bartaraf etish
mumkin. Boladagi nuqson organik kamchiliklar natijasida paydo bo’lsa, (masalan:
oligofreniya shunday nuqson jumlasiga kiradi) uni to’liq bartaraf etib bo’lmasa
ham, biroq qisman tuzatish mumkin. Defektologiya amaliyotida yana shunday
anomaliyalar  uchraydiki,  ularni  tuzatib  ham  korreksiyalab  ham  bo’lmaydi.
Masalan: tug’ma ko’rlik yoki karlik. Bunda ko’rish analizatorining vazifasini sezgi
organlariga, eshitish analizatorining vazifasini esa ko’rish analizatoriga yuklash
ya’ni kompensatsiyalash, o’rnini bosish mumkin. Ko’rish qobiliyati zaif bolalar
sezgi organlariga tayangan holda barmoqlari bilan Brayl shriftidan foydalaniladi.
Bunda harf 6 ta nuqta konbinatsiyasi bilan belgilanadi. Eshitish qobiliyati zaif
Logotip
- har bir tadbirning asosiy prinsipi bolalar qiziqishlari bo’lishi shart. (3 modda). Shuningdek bu Konvensiyada nogiron va yordamga muhtoj bolalarning yashash, rivojlanish , ta’lim olish, hayotga moslashish, sog’lom o’sish huquqlariga egaligi ko’rsatilgan. Defektologiya jismoniy va ruhiy kamchiliklari bor bolalarning psixofiziologik rivojlanishdagi xususiyatlarini o’rganadigan, ularning ta’lim - tarbiyasi bilan shug’llanadigan fandir. “Defekt” - lotincha kamchilik, nuqson, yunoncha, “logos”- ta’limot, fan , o’rganish degani . Defektologiyaning vazifasi anomaliyalarning kelib chiqish sabablari, turlarini, anomal bolalarning psixofiziologik rivojlanishidagi xususiyatlarini o’rganish, ularning ta’lim-tarbiyasi bilan shug’ullanishdir. Defektologiya fanining maqsadi - nomal bolalarning psixofiziologik kamchiliklarini iloji boricha bartaraf etish, tuzatish yoki bilinmaydigan holga keltirish usullarini belgilash va amaliyotga tadbiq etish yo’llarini tarbiyachi hamda o’qituvchilarga ko’rsatib berishdan iborat. Defektologiya fanining mavzusi, bahsi anomal bolalardir. Anomaliyalar har xil bo’ladi. Ularning ba’zilari batamom bartaraf etiladi, ba’zilari bir qadar tuzatiladi, korreksiyalanadi, boshqalari esa bilinmaydigan holga keltiriladi, ya’ni kompensatsiyalanadi. Bola nutqida qo’pol kanchiliklar bo’lsa, to’g’ri tashkil etilgan logopedik choralarni o’z vaqtida ko’rish yo’li bilan batamom bartaraf etish mumkin. Boladagi nuqson organik kamchiliklar natijasida paydo bo’lsa, (masalan: oligofreniya shunday nuqson jumlasiga kiradi) uni to’liq bartaraf etib bo’lmasa ham, biroq qisman tuzatish mumkin. Defektologiya amaliyotida yana shunday anomaliyalar uchraydiki, ularni tuzatib ham korreksiyalab ham bo’lmaydi. Masalan: tug’ma ko’rlik yoki karlik. Bunda ko’rish analizatorining vazifasini sezgi organlariga, eshitish analizatorining vazifasini esa ko’rish analizatoriga yuklash ya’ni kompensatsiyalash, o’rnini bosish mumkin. Ko’rish qobiliyati zaif bolalar sezgi organlariga tayangan holda barmoqlari bilan Brayl shriftidan foydalaniladi. Bunda harf 6 ta nuqta konbinatsiyasi bilan belgilanadi. Eshitish qobiliyati zaif
bolalar  esa  imo-ishora  ya’ni  daktil  nutqidan  ,  barmoqlar  harakati  bilan
anglatiladigan nutqdan foydalanadilar.  
DEFEKTOLOGIYANING RIVOJLANISH TARIXI.
 Nuqsonli  bolalar  ta’lim-tarbiyasi  bilan  shug’ullanadigan  muassasalar
tarmoqlari  1920-yillardan  keyin  rivojlandi.  Ko’rlar,  karlar  aqli  zaiflar,  nutqi
buzilganlar uchun maxsus , alohida maktablar ochila boshlandi. Maxsus o’quv
rejalari,  dasturlar,  darsliklar,  uslubiy  adabiyotlar  yaratildi.  Aqliy  va  jismoniy
rivojlanishida  kamchiliklari  bo’lgan  bolalarni  o’qitish,  tarbiyalash  va  ishga
joylashtirish haqidagi qarordan keyin turli nuqsonli bolalarga bo’lgan munosabot
birmuncha kuchaydi. 
Pedagok L.I. Navoselova 20-yilda Toshkentda 18 ta o’quvchisi bo’lgan ko’r
va karlar boshpanasini ochdi. Keyinchalik ayrim umumiy maktablar huzurida aqli
zaif bolalar sinflari ochildi. 
1929-yil Yo’ldosh Ohunboboyev tashabbusi bilan nogiron bolalar uchun
alohida maktab ochildi. 1931-yilda nuqsonli bolalarni majburiy ta’limga jalb etish
haqidagi qaror qabul qilindi. Tashkentda 3-pedagogika bilim yurtida o’zbek tilida
maxsus  mutaxasislar  tayyorlana  boshlandi.  Hozirgi  kunda  Respublikamizning
barcha  viloyatlarida  maxsus  yordamga  muhtoj  bolalar  maktabgacha  ta’lim
muassasalari, maktab internatlari faoliyat ko’rsatmoqda. 
 O’zbekistonda  defektologiya  fanining  rivojlanishi  1967-yildan  boshlab
tezlashdi. Nizomiy nomli Toshkent Davlat Pedagogika institutining pedagogika va
psixologiya fakulteti qoshida oligofrenopedagogika bo’limi tashkil etildi. 1973-yili
surdopedagogika  bo’limi  qo’shildi.  1984-yili  mustaqil  fakultet  bo’ldi.  Hozirgi
kunda  Toshkent  Davlat  Pedagogika  Universitetida  defektologiyaning  barcha
yo’nalishlari  bo’yicha  mutaxasislar  tayyorlanayapti.  Bugungi  kunda  jamiatda
nuqsonli  bolalarni  maxsus  o’qitish,  tarbiyalash,  kamchliklarini  korreksiyalash,
psixologik-  pedagogik  reabilitasiya,  ijtimoiy  mehnatga  moslashtirish  va
integratsiyalash , yaxshi sharoitlar yaratish muhum vazifalar sanaladi. Korreksion
ta’lim va tarbiya sistemasini tashkil etish O’zbekistonda  dolzarb va murakkab
muammolardan  iboratdir,  maqsad-integratsiyalashgan  o’qitishni  rivojlantirish;
bolalarni jamiyatga erta ijtimoiy adaptatsiyalash; psixofiziologik nuqsonli bolalar
Logotip
bolalar esa imo-ishora ya’ni daktil nutqidan , barmoqlar harakati bilan anglatiladigan nutqdan foydalanadilar. DEFEKTOLOGIYANING RIVOJLANISH TARIXI. Nuqsonli bolalar ta’lim-tarbiyasi bilan shug’ullanadigan muassasalar tarmoqlari 1920-yillardan keyin rivojlandi. Ko’rlar, karlar aqli zaiflar, nutqi buzilganlar uchun maxsus , alohida maktablar ochila boshlandi. Maxsus o’quv rejalari, dasturlar, darsliklar, uslubiy adabiyotlar yaratildi. Aqliy va jismoniy rivojlanishida kamchiliklari bo’lgan bolalarni o’qitish, tarbiyalash va ishga joylashtirish haqidagi qarordan keyin turli nuqsonli bolalarga bo’lgan munosabot birmuncha kuchaydi. Pedagok L.I. Navoselova 20-yilda Toshkentda 18 ta o’quvchisi bo’lgan ko’r va karlar boshpanasini ochdi. Keyinchalik ayrim umumiy maktablar huzurida aqli zaif bolalar sinflari ochildi. 1929-yil Yo’ldosh Ohunboboyev tashabbusi bilan nogiron bolalar uchun alohida maktab ochildi. 1931-yilda nuqsonli bolalarni majburiy ta’limga jalb etish haqidagi qaror qabul qilindi. Tashkentda 3-pedagogika bilim yurtida o’zbek tilida maxsus mutaxasislar tayyorlana boshlandi. Hozirgi kunda Respublikamizning barcha viloyatlarida maxsus yordamga muhtoj bolalar maktabgacha ta’lim muassasalari, maktab internatlari faoliyat ko’rsatmoqda. O’zbekistonda defektologiya fanining rivojlanishi 1967-yildan boshlab tezlashdi. Nizomiy nomli Toshkent Davlat Pedagogika institutining pedagogika va psixologiya fakulteti qoshida oligofrenopedagogika bo’limi tashkil etildi. 1973-yili surdopedagogika bo’limi qo’shildi. 1984-yili mustaqil fakultet bo’ldi. Hozirgi kunda Toshkent Davlat Pedagogika Universitetida defektologiyaning barcha yo’nalishlari bo’yicha mutaxasislar tayyorlanayapti. Bugungi kunda jamiatda nuqsonli bolalarni maxsus o’qitish, tarbiyalash, kamchliklarini korreksiyalash, psixologik- pedagogik reabilitasiya, ijtimoiy mehnatga moslashtirish va integratsiyalash , yaxshi sharoitlar yaratish muhum vazifalar sanaladi. Korreksion ta’lim va tarbiya sistemasini tashkil etish O’zbekistonda dolzarb va murakkab muammolardan iboratdir, maqsad-integratsiyalashgan o’qitishni rivojlantirish; bolalarni jamiyatga erta ijtimoiy adaptatsiyalash; psixofiziologik nuqsonli bolalar