Demokratik yangilanish va mamlakatni modernizatsiyalashtirish ijtimoiy barqarorlik va havfsizlik siyosatida yangi davr.(2010-2016 yy.)

Yuklangan vaqt

2024-03-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

24,1 KB


 
 
 
 
 
Demokratik yangilanish va mamlakatni modernizatsiyalashtirish ijtimoiy 
barqarorlik va havfsizlik siyosatida yangi davr.(2010-2016 yy.) 
 
 
 
Reja: 
1. O‘zbekistonning xavfsizlik siyosatida ro‘y bergan muhim jarayonlar va 
o‘zgarishlar (SHXTga a’zolik va boshq.). 
2. Markaziy Osiyoda yadro qurollaridan holi hudud barpo etish                siyosati. 
Mintaqaviy xavfsizlik arxitekturasi yaratishda O‘zbekistonning  faol ishtiroki.  
3. O‘zbekiston 
Respublikasining 
xalqaro 
tashkilotlar 
va 
tuzilmalar 
faoliyatidagi ishtiroki. Xalqaro hamjamiyat oldida turgan dolzarb muammolarni hal 
etish ishiga O‘zbekistonning qo‘shgan salmoqli hissasi.     
4. Mustaqillikni 
asrash 
va 
mustahkamlashda 
milliy 
xavfsizlikni  
ta’minlashning ahamiyati.  
5. Xozirgi zamon va jahon hamjamiyatining rivojlanish tamoyillari, 
globallashuv va ko‘pqutbli dunyoning siyosiy manzarasi.. 
6. “O‘zbekiston Respublikasining tashqi siyosiy faoliyati Konsepsiyasini 
tasdiqlash to‘g‘risida”gi qonun mamlakatimizning tashqi siyosat strategiyasini 
belgilab beruvchi muhim hujjat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Demokratik yangilanish va mamlakatni modernizatsiyalashtirish ijtimoiy barqarorlik va havfsizlik siyosatida yangi davr.(2010-2016 yy.) Reja: 1. O‘zbekistonning xavfsizlik siyosatida ro‘y bergan muhim jarayonlar va o‘zgarishlar (SHXTga a’zolik va boshq.). 2. Markaziy Osiyoda yadro qurollaridan holi hudud barpo etish siyosati. Mintaqaviy xavfsizlik arxitekturasi yaratishda O‘zbekistonning faol ishtiroki. 3. O‘zbekiston Respublikasining xalqaro tashkilotlar va tuzilmalar faoliyatidagi ishtiroki. Xalqaro hamjamiyat oldida turgan dolzarb muammolarni hal etish ishiga O‘zbekistonning qo‘shgan salmoqli hissasi. 4. Mustaqillikni asrash va mustahkamlashda milliy xavfsizlikni ta’minlashning ahamiyati. 5. Xozirgi zamon va jahon hamjamiyatining rivojlanish tamoyillari, globallashuv va ko‘pqutbli dunyoning siyosiy manzarasi.. 6. “O‘zbekiston Respublikasining tashqi siyosiy faoliyati Konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi qonun mamlakatimizning tashqi siyosat strategiyasini belgilab beruvchi muhim hujjat.
 
 
- 
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining 
2010-yil 27-yanvardagi qo‘shma majlisida O‘zbekiston tashqi siyosatining asosiy 
vazifalari quyidagicha belgilandi:  
- 
Mintaqada va butun dunyoda yuzaga kelayotgan murakkab geosiyosiy 
sharoitda O‘Zbekiston xukumati zimmasida  mamlakat xavfsizligi va barqarorligini 
ta’minlash,  
- 
shu muqaddas zaminda hukm surayotgan tinch- osoyishta hayotni saqlash 
- 
 eng muhimi o‘zbek  farzandlarini bugungi va ertangi kunini tinch va 
osotsishta bo‘lishi uchun shart-sharoitlar yaratish. 
- 
Bu davrda  fuqarolik jamiyati va huquqiy davlat qurishning O‘zbek modeli 
asosidagi islohotlarni chuqurlashtirish jarayonida davlatimiz tashqi siyosatining 
asosiy vazifalari quyidagilardan iborat holda belgilandi: 
- 
birinchidan, yaqin va uzoq davlatlar bilan o‘zaro manfaatli va teng huquqli 
hamkorlik munosabatlarini har tomonlama rivojlantirish va mustahkamlash. 
O‘zbekistonning 
jahon 
hamjamiyatiga 
asta-sekin 
va 
har 
tomonlama 
integratsiyalashishida, siyosiy, iqtisodiy, madaniy-ma’rifiy, ilmiy-texnikaviy va 
boshqa sohalarda ochiq va konstruktiv xalqaro hamkorlikni amalga oshirishda ikki 
tomonlama va ko‘p tomonlama diplomatiya mexanizmlaridan samarali foydalanish; 
- 
ikkinchidan, O‘zbekiston rahbariyatining mintaqaviy va xalqaro siyosatning 
dolzarb yo‘nalishlari xususidagi, jumladan, «Afg‘onistondagi vaziyatni tinchyo‘l 
bilan hal etish bo‘yicha «6+3» muloqot guruhini tuzish, «Markaziy Osiyo — Fors 
qo‘ltig‘i» transport-tranzit yo‘lini tuzish, mintaqadagi transchegaraviy daryolarning 
suv resurslaridan oqilona foydalanish va boshqa xalqaro tashabbuslarini ilgari 
surish; 
- 
uchinchidan, Markaziy Osiyoda tinchlik va barqarorlikni saqlash, mintaqani 
barqaror xavfsizlik hududiga aylantirish bilan bog‘liq siyosiy-diplomatik va 
xalqaro-huquqiy masalalarni hal etish. Uzoq va yaqin davlatlar bilan 
munosabatlarda siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy, millatlararo va boshqa muammoli 
ziddiyatlami o‘z vaqtida oldini olish, mojaroli vaziyatlar va boshqa salbiy 
- O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining 2010-yil 27-yanvardagi qo‘shma majlisida O‘zbekiston tashqi siyosatining asosiy vazifalari quyidagicha belgilandi: - Mintaqada va butun dunyoda yuzaga kelayotgan murakkab geosiyosiy sharoitda O‘Zbekiston xukumati zimmasida mamlakat xavfsizligi va barqarorligini ta’minlash, - shu muqaddas zaminda hukm surayotgan tinch- osoyishta hayotni saqlash - eng muhimi o‘zbek farzandlarini bugungi va ertangi kunini tinch va osotsishta bo‘lishi uchun shart-sharoitlar yaratish. - Bu davrda fuqarolik jamiyati va huquqiy davlat qurishning O‘zbek modeli asosidagi islohotlarni chuqurlashtirish jarayonida davlatimiz tashqi siyosatining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat holda belgilandi: - birinchidan, yaqin va uzoq davlatlar bilan o‘zaro manfaatli va teng huquqli hamkorlik munosabatlarini har tomonlama rivojlantirish va mustahkamlash. O‘zbekistonning jahon hamjamiyatiga asta-sekin va har tomonlama integratsiyalashishida, siyosiy, iqtisodiy, madaniy-ma’rifiy, ilmiy-texnikaviy va boshqa sohalarda ochiq va konstruktiv xalqaro hamkorlikni amalga oshirishda ikki tomonlama va ko‘p tomonlama diplomatiya mexanizmlaridan samarali foydalanish; - ikkinchidan, O‘zbekiston rahbariyatining mintaqaviy va xalqaro siyosatning dolzarb yo‘nalishlari xususidagi, jumladan, «Afg‘onistondagi vaziyatni tinchyo‘l bilan hal etish bo‘yicha «6+3» muloqot guruhini tuzish, «Markaziy Osiyo — Fors qo‘ltig‘i» transport-tranzit yo‘lini tuzish, mintaqadagi transchegaraviy daryolarning suv resurslaridan oqilona foydalanish va boshqa xalqaro tashabbuslarini ilgari surish; - uchinchidan, Markaziy Osiyoda tinchlik va barqarorlikni saqlash, mintaqani barqaror xavfsizlik hududiga aylantirish bilan bog‘liq siyosiy-diplomatik va xalqaro-huquqiy masalalarni hal etish. Uzoq va yaqin davlatlar bilan munosabatlarda siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy, millatlararo va boshqa muammoli ziddiyatlami o‘z vaqtida oldini olish, mojaroli vaziyatlar va boshqa salbiy
holatlaming avj olishiga yo‘l qo‘ymaslik uchun diplomatik choralar ko‘rish; 
- 
to‘rtinchidan, mamlakatimizda amalga oshirilayotgan chuqur demokratik 
islohotlarni, 
jamiyatni 
va 
iqtisodiyotni 
modernizatsiyalashning 
dinamik 
jarayonlarini samarali amalga oshirish uchun qulay tashqi siyosiy sharoitlami 
yaratish. Jahondagi mamlakatlar bilan savdo-iqtisodiy munosabatlarni muntazam 
rivojlantirish, milliy iqtisodiyotning ustuvor yo‘nalishlariga to‘g‘ridan to‘g‘ri chet 
el sarmoyalarini va ilg‘or texnologiyalarni jalb qiiish bilan bogiiq siyosiy-diplomatik 
va xalqaro-huquqiy masalalarni amalga oshirish; 
- 
beshinchidan, jahon hamjamiyatida O‘zbekistontashqi va ichki siyosatining 
asosiy jihatlarini aks ettiradigan, uning xalqaro tashabbuslarining mazmuri va 
mohiyatini ifodalovchi obektiv va ishonchli ma’lumotlarni tarqalishiga erishish. 
- 
Prezident I.A.Karimovning tashabbusi bilan 2012-yil sentabrda qabul 
qilingan «O‘zbekiston Respublikasining tashqi siyosiy faoliyati konsepsiyasi»da 
O‘zbekistontashqi siyosatining asosiy prinsiplari sifatida quyidagilar belgilandi: 
- 
dunyoda tinchlik va xavfsizlikni saqlashga hamda umume’tirof etilgan 
xalqaro norma va prinsiplarga rioya etishga sodiqlik; 
- 
mafkuraviy qarashlardan qat’iy nazar hamkorlik uchun ochiqlik; 
- 
teng huquqlilik va o‘zaro manfaatdorlik, davlatlarning suvereniteti, hududiy 
yaxlitligi, chegaralar daxlsizligi, ichki ishlarga aralashmaslik, nizolarni tinch yo‘l 
bilan hal etish, kuch ishlatmaslik yoki kuch bilan tahdid solmaslik. 
- 
O‘zbekiston pragmatik, oqilona va maqsadga muvofiq siyosat yuritish 
tarafdori bo‘lib, tashqi siyosat maqsad va vazifalari davlatning uzoq muddatli 
manfaatlariga, uning resurslari va salohiyatiga mos kelishi prinsiplariga sodiq 
qoladi. 
- 
2010-2016 yillarda Respublikaning Tashqi siyosat sohasidagi islohotlarini 
amalga oshirish davrida O‘zbekistonning jahon xalqlari tinchligi va xavfsizligiga 
mos bo‘lib tushgan tinchliksevar tashqi siyosati, uni jahonda mustaqil davlat sifatida 
tezda tan olinishini ta’minladi. O‘zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligini 165 
ta davlat tan oldi. Bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasi jahonning 142 davlati 
bilan diplomatik aloqalarni o‘rnatdi. Toshkentda 43 ta mamlakatning elchixonalari, 
holatlaming avj olishiga yo‘l qo‘ymaslik uchun diplomatik choralar ko‘rish; - to‘rtinchidan, mamlakatimizda amalga oshirilayotgan chuqur demokratik islohotlarni, jamiyatni va iqtisodiyotni modernizatsiyalashning dinamik jarayonlarini samarali amalga oshirish uchun qulay tashqi siyosiy sharoitlami yaratish. Jahondagi mamlakatlar bilan savdo-iqtisodiy munosabatlarni muntazam rivojlantirish, milliy iqtisodiyotning ustuvor yo‘nalishlariga to‘g‘ridan to‘g‘ri chet el sarmoyalarini va ilg‘or texnologiyalarni jalb qiiish bilan bogiiq siyosiy-diplomatik va xalqaro-huquqiy masalalarni amalga oshirish; - beshinchidan, jahon hamjamiyatida O‘zbekistontashqi va ichki siyosatining asosiy jihatlarini aks ettiradigan, uning xalqaro tashabbuslarining mazmuri va mohiyatini ifodalovchi obektiv va ishonchli ma’lumotlarni tarqalishiga erishish. - Prezident I.A.Karimovning tashabbusi bilan 2012-yil sentabrda qabul qilingan «O‘zbekiston Respublikasining tashqi siyosiy faoliyati konsepsiyasi»da O‘zbekistontashqi siyosatining asosiy prinsiplari sifatida quyidagilar belgilandi: - dunyoda tinchlik va xavfsizlikni saqlashga hamda umume’tirof etilgan xalqaro norma va prinsiplarga rioya etishga sodiqlik; - mafkuraviy qarashlardan qat’iy nazar hamkorlik uchun ochiqlik; - teng huquqlilik va o‘zaro manfaatdorlik, davlatlarning suvereniteti, hududiy yaxlitligi, chegaralar daxlsizligi, ichki ishlarga aralashmaslik, nizolarni tinch yo‘l bilan hal etish, kuch ishlatmaslik yoki kuch bilan tahdid solmaslik. - O‘zbekiston pragmatik, oqilona va maqsadga muvofiq siyosat yuritish tarafdori bo‘lib, tashqi siyosat maqsad va vazifalari davlatning uzoq muddatli manfaatlariga, uning resurslari va salohiyatiga mos kelishi prinsiplariga sodiq qoladi. - 2010-2016 yillarda Respublikaning Tashqi siyosat sohasidagi islohotlarini amalga oshirish davrida O‘zbekistonning jahon xalqlari tinchligi va xavfsizligiga mos bo‘lib tushgan tinchliksevar tashqi siyosati, uni jahonda mustaqil davlat sifatida tezda tan olinishini ta’minladi. O‘zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligini 165 ta davlat tan oldi. Bugungi kunda O‘zbekiston Respublikasi jahonning 142 davlati bilan diplomatik aloqalarni o‘rnatdi. Toshkentda 43 ta mamlakatning elchixonalari,
3 ta savdo vakolatxonasi (Vengriya, Belgiya, AQSH savdo palatasi), 10 ta xalqaro 
tashkilotning vakolatxonasi ishlab turibdi. Mamlakatimizda 7 ta faxriy konsullar 
ishlab 
kelmoqda. 
O‘zbekiston 
Respublikasining 
xorijiy 
davlatlardagi 
elchixonalarining soni esa 30 tani tashkil etadi. Shuningdek, 11 ta bosh konsulxonasi 
mavjud. Respublikada 88 ta xorijiy mamlakat vakolatxonalari akkreditatsiya 
qilingan. O‘zbekiston 41 ta nufuzli xalqaro iqtisodiy va moliya tashkilotlarining teng 
huquqli a’zosi bo‘ldi., ulardan beshtasining vakolatxonasi respublikada faoliyat 
ko‘rsata boshlagan. 
- 
O‘zbekiston hukumati Mingyillik rivojlanish maqsadlarining muhimligini 
e’tirof etgan holda Mingyillik rivojlanish maqsadlarini «Aholi farovonligini oshirish 
strategiyasi bo‘yicha oraliq hujjat»ga moslashtirgan tarzda amalga oshirmoqda. 
Mingyillik deklaratsiyasida qo‘yilgan maqsad va vazifalarni bajarilishi, bu 
jarayondagi muammolar va ularni hal etish masalalari 2010-yil 20-sentabrda bo‘lib 
o‘tgan BMT Bosh Assambleyasining 65-sessiyasida muhokama qilindi. Sessiya 
mingyillik rivojlanish maqsadlariga erishishga doir qator qarorlar qabul qildi. BMT 
Bosh Assambleyasi sessiyasida Prezident l.A.Karimov nutq so‘zladi. U o‘zining 
nutqida quyidagi global muammolarga barham berishga doir masalalarni ko‘tardi: 
- 
30 yildan buyon harbiy harakatlar davom etayotgan jafokash Afg‘oniston 
muammosi va bu muammoni hal etishni harbiy yoi bilan emas, balki uning boshqa 
muqobil yoilarini topish; 
- 
2010-yilning iyunida Qirgizistonda ro‘y bergan fojiali voqealar Markaziy 
Osiyo mintaqasidagi vaziyatni izdan chiqarishga jiddiy xavf solmoqda. Buni oldini 
olish uchun o‘z vaqtida xolis va mustaqil xalqaro tekshiruvlarni o‘tkazish, xalqaro 
hamja- miyatning bu boradagi qat’iy prinsipial pozitsiyasi Qirg‘iziston janubida 
qirg‘iz va kamsonli o‘zbeklarning murosaga kelishi va totuvligini ta’minlash uchun 
yoi ochib berishi mumkinligi; 
- 
Markaziy Osiyoda ekologik muvozanatni buzilishiga olib kelayotgan Orol 
muammosi. Orol bo‘yi hududi ikkita asosiy manba — Amudaryo va Sirdaryo 
hisobidan suv bilan ta’minlanadi. Bu daryolar oqimining kamayishi mazkur keng 
mintaqaning shundoq ham zaif ekologik muvozanatini butunlay o‘zgartirib 
3 ta savdo vakolatxonasi (Vengriya, Belgiya, AQSH savdo palatasi), 10 ta xalqaro tashkilotning vakolatxonasi ishlab turibdi. Mamlakatimizda 7 ta faxriy konsullar ishlab kelmoqda. O‘zbekiston Respublikasining xorijiy davlatlardagi elchixonalarining soni esa 30 tani tashkil etadi. Shuningdek, 11 ta bosh konsulxonasi mavjud. Respublikada 88 ta xorijiy mamlakat vakolatxonalari akkreditatsiya qilingan. O‘zbekiston 41 ta nufuzli xalqaro iqtisodiy va moliya tashkilotlarining teng huquqli a’zosi bo‘ldi., ulardan beshtasining vakolatxonasi respublikada faoliyat ko‘rsata boshlagan. - O‘zbekiston hukumati Mingyillik rivojlanish maqsadlarining muhimligini e’tirof etgan holda Mingyillik rivojlanish maqsadlarini «Aholi farovonligini oshirish strategiyasi bo‘yicha oraliq hujjat»ga moslashtirgan tarzda amalga oshirmoqda. Mingyillik deklaratsiyasida qo‘yilgan maqsad va vazifalarni bajarilishi, bu jarayondagi muammolar va ularni hal etish masalalari 2010-yil 20-sentabrda bo‘lib o‘tgan BMT Bosh Assambleyasining 65-sessiyasida muhokama qilindi. Sessiya mingyillik rivojlanish maqsadlariga erishishga doir qator qarorlar qabul qildi. BMT Bosh Assambleyasi sessiyasida Prezident l.A.Karimov nutq so‘zladi. U o‘zining nutqida quyidagi global muammolarga barham berishga doir masalalarni ko‘tardi: - 30 yildan buyon harbiy harakatlar davom etayotgan jafokash Afg‘oniston muammosi va bu muammoni hal etishni harbiy yoi bilan emas, balki uning boshqa muqobil yoilarini topish; - 2010-yilning iyunida Qirgizistonda ro‘y bergan fojiali voqealar Markaziy Osiyo mintaqasidagi vaziyatni izdan chiqarishga jiddiy xavf solmoqda. Buni oldini olish uchun o‘z vaqtida xolis va mustaqil xalqaro tekshiruvlarni o‘tkazish, xalqaro hamja- miyatning bu boradagi qat’iy prinsipial pozitsiyasi Qirg‘iziston janubida qirg‘iz va kamsonli o‘zbeklarning murosaga kelishi va totuvligini ta’minlash uchun yoi ochib berishi mumkinligi; - Markaziy Osiyoda ekologik muvozanatni buzilishiga olib kelayotgan Orol muammosi. Orol bo‘yi hududi ikkita asosiy manba — Amudaryo va Sirdaryo hisobidan suv bilan ta’minlanadi. Bu daryolar oqimining kamayishi mazkur keng mintaqaning shundoq ham zaif ekologik muvozanatini butunlay o‘zgartirib