DENGIZ YO’LLARINING KASHF ETILISHI

Yuklangan vaqt

2024-03-08

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

1,6 MB


Mavzu: DENGIZ YO’LLARINING KASHF ETILISHI 
Darsning maqsadi 
Ta`limiy maqsad:-  O`quvchilarga dengiz  yo’llarining  kashf  etilishi  haqida  ma’lumot  
berish 
Tarbiyaviy maqsad: - O`quvchilarni o’zlikni anglash, mustaqillikni qadrlash , uni asrab-
avaylash  ruhida tarbiyalash 
Rivojlantiruvchi maqsad: -o`quvchilarni dunyoqarashini, nutqini,fikrlash qobilyatini, 
shakllantirish.   
Tayanch kompetentsiyalar:  
Kommunikativlik 
o‘z fikrini og‘zaki va yozma tarzda aniq va tushunarli bayon qila olish, mavzu:dan kelib 
chiqib savollarni mantiqan to‘g‘ri qo‘ya olish va javob berish;  
Milliy va umummadaniy 
umumbashariy ahamiyatga ega bo‘lgan qadriyatlarini (urf odatlar, marosimlar, milliy 
madaniy an’analar va.h.k.) hurmat qilish; 
o‘zgalarga nisbatan mehrmuruvvat, saxiylik, diniy e’tiqodi, milliy hususiyatlari, an’ana va 
marosimlarini hurmat qilish; jamiyatda o‘rnatilgan odob axloq qidalariga rioya qilish 
O‘z-o‘zini rivojlantirish 
shaxs sifatida doimiy ravishda o‘zo‘zini rivojlantirish, ma’naviy va intellektual kamolotga 
intilish; 
o‘z hatti-harakatini adekvat baholash, o‘zini nazorat qila bilish, halollik, to‘g‘rilik kabi 
sifatlarga ega bo‘lish. 
Matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor bo‘lish hamda 
foydalanish 
tarixda yil xisobini o‘qiy olish, tarixiy darvlarga oid chizmalarni o‘qiy olish, rim raqamida 
yozilgan raqamlarni o‘qiy oladi.  
miloddan avvalgi, era, milodiy yillar o‘rtasidagi farqalarni matematik amallar bilan yecha 
oladi. 
Fanga oid kompetensiyalar:  
Tarixiy  voqeilikni tushunish va uni  mantiqiy  izchillikda tushuntira olish 
kompetensiyasi. 
tarixiy davrlar va -yillarni ajrata oladi, tarixiy hisobini tushuntira oladi;  
 mazkur davrni o‘rganish orqali o‘quvchilar tarix fanining o‘rganilayot- gan davriga oid 
tarixiy atamalar mazmunini biladi; 
Tarixiy shaxslar haqida ma’lumot bera oladi,tarixiy sanalarda ro‘y bergan voqealar haqida 
ma’lumot bera oladi 
Tarixiy manba va adabiyotlar bilan ishlash kompetensiyasi. 
Tarixiy illustrasiyalar asosida kichik hikoyalar tuza oladi, tarixiy joylarni xaritadan ko‘rsata 
oladi. 
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: iqtisodiy hayot, ichki va tashqi savdo, pul 
muomalasi, yer egaligining shakllari, Somoniylar hokimiyatining inqirozi. 
Dars turi: Yangi bilim beruvchi 
Dars  metodi: suhbat, tushuntirish, “Savol-javob” metodi, “Jadval texnologiyasi” , 
“Tadqiqotlar yoki loyiha texnologiyasi”,“Rasmlarda aks etgan tarix” 
Mavzu: DENGIZ YO’LLARINING KASHF ETILISHI Darsning maqsadi Ta`limiy maqsad:- O`quvchilarga dengiz yo’llarining kashf etilishi haqida ma’lumot berish Tarbiyaviy maqsad: - O`quvchilarni o’zlikni anglash, mustaqillikni qadrlash , uni asrab- avaylash ruhida tarbiyalash Rivojlantiruvchi maqsad: -o`quvchilarni dunyoqarashini, nutqini,fikrlash qobilyatini, shakllantirish. Tayanch kompetentsiyalar: Kommunikativlik o‘z fikrini og‘zaki va yozma tarzda aniq va tushunarli bayon qila olish, mavzu:dan kelib chiqib savollarni mantiqan to‘g‘ri qo‘ya olish va javob berish; Milliy va umummadaniy umumbashariy ahamiyatga ega bo‘lgan qadriyatlarini (urf odatlar, marosimlar, milliy madaniy an’analar va.h.k.) hurmat qilish; o‘zgalarga nisbatan mehrmuruvvat, saxiylik, diniy e’tiqodi, milliy hususiyatlari, an’ana va marosimlarini hurmat qilish; jamiyatda o‘rnatilgan odob axloq qidalariga rioya qilish O‘z-o‘zini rivojlantirish shaxs sifatida doimiy ravishda o‘zo‘zini rivojlantirish, ma’naviy va intellektual kamolotga intilish; o‘z hatti-harakatini adekvat baholash, o‘zini nazorat qila bilish, halollik, to‘g‘rilik kabi sifatlarga ega bo‘lish. Matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor bo‘lish hamda foydalanish tarixda yil xisobini o‘qiy olish, tarixiy darvlarga oid chizmalarni o‘qiy olish, rim raqamida yozilgan raqamlarni o‘qiy oladi. miloddan avvalgi, era, milodiy yillar o‘rtasidagi farqalarni matematik amallar bilan yecha oladi. Fanga oid kompetensiyalar: Tarixiy voqeilikni tushunish va uni mantiqiy izchillikda tushuntira olish kompetensiyasi. tarixiy davrlar va -yillarni ajrata oladi, tarixiy hisobini tushuntira oladi; mazkur davrni o‘rganish orqali o‘quvchilar tarix fanining o‘rganilayot- gan davriga oid tarixiy atamalar mazmunini biladi; Tarixiy shaxslar haqida ma’lumot bera oladi,tarixiy sanalarda ro‘y bergan voqealar haqida ma’lumot bera oladi Tarixiy manba va adabiyotlar bilan ishlash kompetensiyasi. Tarixiy illustrasiyalar asosida kichik hikoyalar tuza oladi, tarixiy joylarni xaritadan ko‘rsata oladi. Mavzuga oid tayanch tushunchalar: iqtisodiy hayot, ichki va tashqi savdo, pul muomalasi, yer egaligining shakllari, Somoniylar hokimiyatining inqirozi. Dars turi: Yangi bilim beruvchi Dars metodi: suhbat, tushuntirish, “Savol-javob” metodi, “Jadval texnologiyasi” , “Tadqiqotlar yoki loyiha texnologiyasi”,“Rasmlarda aks etgan tarix” Dars  jihozi: I.A.Karimov “Yuksak ma`naviyat-yengilmas kuch”asari darslik,siyosiy 
xarita,tarqatma,rasmli 
ko`rgazma,slayd,kompyuter. 
Darsning blok sxemasi: 
№ Darsning qismlari 
Belgilangan vaqt. 
1. 
Tashkiliy qism 
3 daqiqa 
2. 
O`tilgan mavzuni takrorlash 
12 daqiqa 
3. 
Yangi mavzu bayoni 
14 daqiqa 
4. 
Mustahkamlash  
12 daqiqa 
5. 
Baholash  
2 daqiqa 
6. 
Uyga vazifa 
2 daqiqa 
 
I.Tashkiliy qism: Salomlashish, davomat aniqlanadi , sinf tozaligi kuzatiladi, o`quvchilar 
bugunning Jahonda va  O`zbekistondagi  siyosiy yangiliklari bilan  tanishtiriladi. 
II.O`tilgan mavzuni takrorlash:  
 
O`qituvchi o`tilgan darsni uyga vazifasini tekshiradi, savollar beriladi.  
1.Tangalar  haqida  qaysi  fan  o’rganadi? 
2Savdo  yo’llari  qachon  paydo  bo’lgan? 
3. Buyuk  ipak  yo’li  qachon  vujudga  keldi? 
4. Ayting-chi, nega “Buyuk  ipak  yo’li “ dgan  nom  berilgan? 
5.Buyuk  ipak  yo’li uzunligi  qancha  ? 
Yangi mavzuning bayoni: DENGIZ  YO’LLARINING  KASHF  ETILISHI 
 
 
Dars jihozi: I.A.Karimov “Yuksak ma`naviyat-yengilmas kuch”asari darslik,siyosiy xarita,tarqatma,rasmli ko`rgazma,slayd,kompyuter. Darsning blok sxemasi: № Darsning qismlari Belgilangan vaqt. 1. Tashkiliy qism 3 daqiqa 2. O`tilgan mavzuni takrorlash 12 daqiqa 3. Yangi mavzu bayoni 14 daqiqa 4. Mustahkamlash 12 daqiqa 5. Baholash 2 daqiqa 6. Uyga vazifa 2 daqiqa I.Tashkiliy qism: Salomlashish, davomat aniqlanadi , sinf tozaligi kuzatiladi, o`quvchilar bugunning Jahonda va O`zbekistondagi siyosiy yangiliklari bilan tanishtiriladi. II.O`tilgan mavzuni takrorlash: O`qituvchi o`tilgan darsni uyga vazifasini tekshiradi, savollar beriladi. 1.Tangalar haqida qaysi fan o’rganadi? 2Savdo yo’llari qachon paydo bo’lgan? 3. Buyuk ipak yo’li qachon vujudga keldi? 4. Ayting-chi, nega “Buyuk ipak yo’li “ dgan nom berilgan? 5.Buyuk ipak yo’li uzunligi qancha ? Yangi mavzuning bayoni: DENGIZ YO’LLARINING KASHF ETILISHI  
 
 
 
 
Reja:  
Dengiz savdo yo‘llariga ehtiyojning o‘sishi. 
 Yangi dengiz yo‘llarining ochilishi. 
 Hindistonga va boshqa o‘lkalarga boriladigan dengiz yo‘llarining ochilishi. 
 Jahon savdo aloqalari. 
 
Dengiz savdo yo‘llariga ehtiyojning o‘sishi. Milodning XV asri oxiri vaXVI asr 
boshlarida Yevropa qit’asi davlatlarida yangi dengiz savdo yo‘llariga ehtiyoj yanada 
kuchaygan. Bunga nimalar sabab bo‘lgan edi? 
Birinchidan, XV asr oxiri - XVI asr boshlarida Yevropada tovar ishlab chiqarish yuqori 
sur’atlarda o‘sa boshlagan. Bu esa turli xomashyolarga bo‘lgan talabni oshirib yuborgan. 
Biroq Yevropa qit’asining o‘zida xomashyo kam edi. Shu tufayli uning miqdori talabni 
qondiraolmagan. 
Bundan tashqari, Yevropada savdo-sotiqning rivojlanishi pulga bo‘lgan talabni ham 
oshirib yuborgan. Ko‘p miqdorda pul zarb etish uchun esa ko‘plab oltin va kumush 
kerak edi. Yevropada esa bunday nodir metallar kam edi. Shu tufayli у evropaliklar 
ularni boshqaqit’a mamlakatlaridan olib kelishni o‘ylay boshlaganlar. Ulaming ongini 
o‘zga o‘lkalar xalqlarining oltin-kumushlarini va boshqa boyliklarini egallash fikri 
chulg‘ab olgan. 
Biroq yevropaliklar Buyuk Ipak yo‘lidan va O‘rta dengiz orqali o‘tadigan dengiz savdo 
yo‘lidan foydalanaolmas edilar. Chunki bu yo‘llar yevropaliklarning o‘sha davrdagi asosiy 
raqibiga aylangan Turkiya davlati qo‘liga o‘tib ketgan edi. Binobarin, bu yo‘ liar 
yevropaliklar uchun xatarli bo4lib qolgan. Bunday mushkul vaziyatdan qutulish uchun 
yangi dengiz savdo yo‘llarini ochish zarur edi. Bu davrda yevropaliklarda yangi dengiz 
savdo yo‘llarini ochishga imkon beruvchi qudratli kemalar hamda harbiy qurollar mavjud 
edi. Bundan tashqari, ular dengizda kompas va astrolabiyadan foydalanishni bilar edilar. 
Yangi dengiz yo‘IIarining ochilishi. Portugaliya va Ispaniya dengizchilari yangi dengiz 
yo‘llari 
ochilishining 
tashabbuskorlari 
bo‘lishdi. 
Yangi 
dengiz 
yollari 
ochish 
dengizchilardan dovyxiraklikni ham talab etgan, albatta. 
Yangi dengiz savdo yo‘li ochishga birinchi bo4lib Ispaniya qirolligiga xizmat qilgan dengiz 
sayyohi admiral Xristofor Kolumb rahbarlik qilgan. U o‘z oldiga Yevropadan Atlantika 
okeani orqali Hindistonga boradigan dengiz yo‘li ochishni maqsad qilib qo’ygan. 
Nihoyat, 1492-yilning yozida X.Kolumb bosh- chiligidagi 3 ta kema Atlantika okeani orqali 
harakatni boshladi. Shu yilning oktabr oyida sayohatchilar quruqlikka kelib tushdilar.X. 
Kolumb ochgan o'lkalar Ispaniyaqirolligi mulkiga aylangan. 
Reja: Dengiz savdo yo‘llariga ehtiyojning o‘sishi. Yangi dengiz yo‘llarining ochilishi. Hindistonga va boshqa o‘lkalarga boriladigan dengiz yo‘llarining ochilishi. Jahon savdo aloqalari. Dengiz savdo yo‘llariga ehtiyojning o‘sishi. Milodning XV asri oxiri vaXVI asr boshlarida Yevropa qit’asi davlatlarida yangi dengiz savdo yo‘llariga ehtiyoj yanada kuchaygan. Bunga nimalar sabab bo‘lgan edi? Birinchidan, XV asr oxiri - XVI asr boshlarida Yevropada tovar ishlab chiqarish yuqori sur’atlarda o‘sa boshlagan. Bu esa turli xomashyolarga bo‘lgan talabni oshirib yuborgan. Biroq Yevropa qit’asining o‘zida xomashyo kam edi. Shu tufayli uning miqdori talabni qondiraolmagan. Bundan tashqari, Yevropada savdo-sotiqning rivojlanishi pulga bo‘lgan talabni ham oshirib yuborgan. Ko‘p miqdorda pul zarb etish uchun esa ko‘plab oltin va kumush kerak edi. Yevropada esa bunday nodir metallar kam edi. Shu tufayli у evropaliklar ularni boshqaqit’a mamlakatlaridan olib kelishni o‘ylay boshlaganlar. Ulaming ongini o‘zga o‘lkalar xalqlarining oltin-kumushlarini va boshqa boyliklarini egallash fikri chulg‘ab olgan. Biroq yevropaliklar Buyuk Ipak yo‘lidan va O‘rta dengiz orqali o‘tadigan dengiz savdo yo‘lidan foydalanaolmas edilar. Chunki bu yo‘llar yevropaliklarning o‘sha davrdagi asosiy raqibiga aylangan Turkiya davlati qo‘liga o‘tib ketgan edi. Binobarin, bu yo‘ liar yevropaliklar uchun xatarli bo4lib qolgan. Bunday mushkul vaziyatdan qutulish uchun yangi dengiz savdo yo‘llarini ochish zarur edi. Bu davrda yevropaliklarda yangi dengiz savdo yo‘llarini ochishga imkon beruvchi qudratli kemalar hamda harbiy qurollar mavjud edi. Bundan tashqari, ular dengizda kompas va astrolabiyadan foydalanishni bilar edilar. Yangi dengiz yo‘IIarining ochilishi. Portugaliya va Ispaniya dengizchilari yangi dengiz yo‘llari ochilishining tashabbuskorlari bo‘lishdi. Yangi dengiz yollari ochish dengizchilardan dovyxiraklikni ham talab etgan, albatta. Yangi dengiz savdo yo‘li ochishga birinchi bo4lib Ispaniya qirolligiga xizmat qilgan dengiz sayyohi admiral Xristofor Kolumb rahbarlik qilgan. U o‘z oldiga Yevropadan Atlantika okeani orqali Hindistonga boradigan dengiz yo‘li ochishni maqsad qilib qo’ygan. Nihoyat, 1492-yilning yozida X.Kolumb bosh- chiligidagi 3 ta kema Atlantika okeani orqali harakatni boshladi. Shu yilning oktabr oyida sayohatchilar quruqlikka kelib tushdilar.X. Kolumb ochgan o'lkalar Ispaniyaqirolligi mulkiga aylangan. X.Kolumb Amerikaga 4 marta dengiz 
ekspeditsiyasini uyushtirdi
Birinchi eks-ya 
1492-1493
Ikkinchi eks-ya 
1492-1493
Uchinchi eks-ya 
1492-1493
To’rtinchi eks-ya 
1492-1493
San-Salvador
Dominika
Trinidad
Martiniki
Kuba
Gvadelupa
Karib dengizi
orqali Gaitiga
o’tildi
Gonduras
Gaiti
Kichik Antil
Nikaragua
Puerto-Riko
Yamayka
Kosta-Riko
Panama
 
 
Hindistonga va boshqa o‘lkalarga boriladigan dengiz yo‘llarining ochilishi. 1498-yilda 
Atlantika okeani orqali Hindistonga boriladigan dengiz yo'l ini portugaliyalik sayyoh Vasko 
da Gama ochishga muvaffaq bo'lgan. Vasko da Gama Portugaliyaning Hindistonda egallab 
olgan hududlariga qirol o'rinbosari etib tayinlangan. Mashhur sayyoh Hindistonda vafot 
etgan.Keyinchalik yevropalik boshqa sayyohlar Avstraliya (Janubiy yer) qit’asini ham kashf 
etishdi.Odamlar uchun o'zlari yashagan davrgachanoma’lum bo'lgan yangi yerlaming izlab 
topilganligiga buyuk geografik kashfiyotlar deyilgan. 
Jahon savdo aloqalari. Buyuk geografik kashfiyotlar tufayli yangi savdo yo llari 
ochilgan. Bu yo‘llaming ochilishi, o‘z navbatida, jahon savdosini vujudga keltirgan. 
Natijada kishilikjamiyati rivoji yanada tezlashgan. 
Buyuk geografik kashfiyotlardan keyin Angliya davlati eng muhim dengiz savdo yo‘llari 
ustidagi davlatga aylandi. Bu esa unga jahon savdosida yetakchilikni qo‘lga kirita borishga 
imkoniyat yaratdi. Davlat poytaxti London shahri savdo kemalari to'xtaydigan yirik port 
shahriga aylandi. 
          Atamalar mazmunini bilib oling 
Admiral (dengiz hukmdori) - harbiy dengiz floti qo'mondonlariga beriladigan oliy 
harbiy unvon. 
Astrolabiya - biror joyning geografik joylashuv holatini, vaqtini, yalduzlaming 
chiqish va botish paytini aniqlovchi asbob. 
Kompas - dunyoning tomonlarini aniqlaydigan, mili doimo shimolni ko'rsatib 
turadigan asbob. 
Port - dengiz yoki daryo qirg‘og‘ida kema turadigan va ta’mirlanadigan, yuk ortish 
va 
tushirishga 
mo'ljallangan 
hamdayo'lovchilargaxizmatqiladigan 
maxsus 
jihozlanganjoy. 
Tovar - sotish uchun ishlab chiqariladigan mahsulot. 
IV. Mustahkamlash: 
X.Kolumb Amerikaga 4 marta dengiz ekspeditsiyasini uyushtirdi Birinchi eks-ya 1492-1493 Ikkinchi eks-ya 1492-1493 Uchinchi eks-ya 1492-1493 To’rtinchi eks-ya 1492-1493 San-Salvador Dominika Trinidad Martiniki Kuba Gvadelupa Karib dengizi orqali Gaitiga o’tildi Gonduras Gaiti Kichik Antil Nikaragua Puerto-Riko Yamayka Kosta-Riko Panama Hindistonga va boshqa o‘lkalarga boriladigan dengiz yo‘llarining ochilishi. 1498-yilda Atlantika okeani orqali Hindistonga boriladigan dengiz yo'l ini portugaliyalik sayyoh Vasko da Gama ochishga muvaffaq bo'lgan. Vasko da Gama Portugaliyaning Hindistonda egallab olgan hududlariga qirol o'rinbosari etib tayinlangan. Mashhur sayyoh Hindistonda vafot etgan.Keyinchalik yevropalik boshqa sayyohlar Avstraliya (Janubiy yer) qit’asini ham kashf etishdi.Odamlar uchun o'zlari yashagan davrgachanoma’lum bo'lgan yangi yerlaming izlab topilganligiga buyuk geografik kashfiyotlar deyilgan. Jahon savdo aloqalari. Buyuk geografik kashfiyotlar tufayli yangi savdo yo llari ochilgan. Bu yo‘llaming ochilishi, o‘z navbatida, jahon savdosini vujudga keltirgan. Natijada kishilikjamiyati rivoji yanada tezlashgan. Buyuk geografik kashfiyotlardan keyin Angliya davlati eng muhim dengiz savdo yo‘llari ustidagi davlatga aylandi. Bu esa unga jahon savdosida yetakchilikni qo‘lga kirita borishga imkoniyat yaratdi. Davlat poytaxti London shahri savdo kemalari to'xtaydigan yirik port shahriga aylandi. Atamalar mazmunini bilib oling Admiral (dengiz hukmdori) - harbiy dengiz floti qo'mondonlariga beriladigan oliy harbiy unvon. Astrolabiya - biror joyning geografik joylashuv holatini, vaqtini, yalduzlaming chiqish va botish paytini aniqlovchi asbob. Kompas - dunyoning tomonlarini aniqlaydigan, mili doimo shimolni ko'rsatib turadigan asbob. Port - dengiz yoki daryo qirg‘og‘ida kema turadigan va ta’mirlanadigan, yuk ortish va tushirishga mo'ljallangan hamdayo'lovchilargaxizmatqiladigan maxsus jihozlanganjoy. Tovar - sotish uchun ishlab chiqariladigan mahsulot. IV. Mustahkamlash: Tushuncha 
Mazmuni 
Admiral 
 
Astrolabiya 
 
Kompas 
 
Port 
 
Tovar 
 
 
Savol va topshiriqlar 
1. Qanday omillar yevropaliklar oldiga yangi dengiz yo ‘llari ochish vazifasini 
ko'ndalang qilib qo'ygan? 
2. Yangi dengiz yo'Uarining ochilishida X.Kolumb qanday rol o'ynadi? 
3. Portugaliyalik dengiz sayyohlari yangi dengiz yo‘llari ochilishiga qanday hissa 
qo'shganlar? 
4. Buyuk geografik kashfiyotlar deb nimaga aytilgan va uning tarixiy ahamiyati 
nimalardan iborat bo'lgan? 
V.O’quvchilarni  baholash:Darsda faol  o’quvchilarni  rag’batlantirish  va  baholash. 
VI.Uyga vazifa: Mavzuni o`qib atamalarni va tarixiy sanalarni yodlash, savollarga javob 
yozish. 
 
Tushuncha Mazmuni Admiral Astrolabiya Kompas Port Tovar Savol va topshiriqlar 1. Qanday omillar yevropaliklar oldiga yangi dengiz yo ‘llari ochish vazifasini ko'ndalang qilib qo'ygan? 2. Yangi dengiz yo'Uarining ochilishida X.Kolumb qanday rol o'ynadi? 3. Portugaliyalik dengiz sayyohlari yangi dengiz yo‘llari ochilishiga qanday hissa qo'shganlar? 4. Buyuk geografik kashfiyotlar deb nimaga aytilgan va uning tarixiy ahamiyati nimalardan iborat bo'lgan? V.O’quvchilarni baholash:Darsda faol o’quvchilarni rag’batlantirish va baholash. VI.Uyga vazifa: Mavzuni o`qib atamalarni va tarixiy sanalarni yodlash, savollarga javob yozish.