DEVIANT XULQ -IJTIMOIY-PEDAGOGIK MUAMMO SIFATIDA.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

28,9 KB


DEVIANT XULQ -IJTIMOIY-PEDAGOGIK MUAMMO SIFATIDA.
Reja:
1.
Deviatsiya va uning turlari.
2.
O‘smirlarning deviant xulq-atvori sabablari.
3.
Deviant xulq-atvorli bolalar bilan ijtimoiy-pedagogik amaliyot 
yuritish.
4.
Deviatsiya kontseptsiyasida reabilitatsiya, profilaktika va korrektsiya 
masalalari.
Tayanch  tushunchalar: Deviatsiya, anotomik-fiziologik  tuzilishi, xulq-
atvor,  ijtimoiy  dezadaptatsiya,  mikro  ijtimoiy  munosabatlar,  Biologik  omillar,
psixopatiya,  o‘quv dekompensatsiyasi, Profilaktika.
Odatda deviatsiyalar o‘spirinlik davrida yuzaga keladi. O‘spirinlik davri
yoshlik davrlari ichida eng murakkabidir. Uni o‘tish davri ham deb atashadi,
chunki bu davr mobaynida bolalikdan yigitlikka o‘tish ro‘y beradi va bu jarayon
o‘smir rivojlanishining barcha jihatlari-anotomik-fiziologik tuzilishi, aqliy, axloqiy
rivojlanishida  o‘z  ta’sirini  ko‘rsatadi.  O‘smirlik  davrida  o‘smir  hayoti  va
faoliyatida jiddiy o‘zgarishlar ro‘y beradi, bu esa o‘z navbatida ruhiyatning qayta
shakllanishiga,  tengdoshlari  bilan  munosabatlarning  yangi  shakllari  paydo
bo‘lishiga  olib  keladi.  O‘smirning  ijtimoiy  maqomi  o‘zgaradi.  Unga  nisbatan
kattalar tomonidan yanada jiddiyroq talablar qo‘yila boshlaydi.
Deviatsiya  turlari Jamiyatda  qabul  qilingan  qoidalar,  xulq-atvor
normalaridanchetga chiqqan o‘smirlarni qiyin o‘smir yoki qiyin tarbiyalanadigan
o‘smir  deyishadi.  Qiyin  tarbiyalanish  deganda  pedagogik  ta’sirga  qarshilik
Logotip
DEVIANT XULQ -IJTIMOIY-PEDAGOGIK MUAMMO SIFATIDA. Reja: 1. Deviatsiya va uning turlari. 2. O‘smirlarning deviant xulq-atvori sabablari. 3. Deviant xulq-atvorli bolalar bilan ijtimoiy-pedagogik amaliyot yuritish. 4. Deviatsiya kontseptsiyasida reabilitatsiya, profilaktika va korrektsiya masalalari. Tayanch tushunchalar: Deviatsiya, anotomik-fiziologik tuzilishi, xulq- atvor, ijtimoiy dezadaptatsiya, mikro ijtimoiy munosabatlar, Biologik omillar, psixopatiya, o‘quv dekompensatsiyasi, Profilaktika. Odatda deviatsiyalar o‘spirinlik davrida yuzaga keladi. O‘spirinlik davri yoshlik davrlari ichida eng murakkabidir. Uni o‘tish davri ham deb atashadi, chunki bu davr mobaynida bolalikdan yigitlikka o‘tish ro‘y beradi va bu jarayon o‘smir rivojlanishining barcha jihatlari-anotomik-fiziologik tuzilishi, aqliy, axloqiy rivojlanishida o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. O‘smirlik davrida o‘smir hayoti va faoliyatida jiddiy o‘zgarishlar ro‘y beradi, bu esa o‘z navbatida ruhiyatning qayta shakllanishiga, tengdoshlari bilan munosabatlarning yangi shakllari paydo bo‘lishiga olib keladi. O‘smirning ijtimoiy maqomi o‘zgaradi. Unga nisbatan kattalar tomonidan yanada jiddiyroq talablar qo‘yila boshlaydi. Deviatsiya turlari Jamiyatda qabul qilingan qoidalar, xulq-atvor normalaridanchetga chiqqan o‘smirlarni qiyin o‘smir yoki qiyin tarbiyalanadigan o‘smir deyishadi. Qiyin tarbiyalanish deganda pedagogik ta’sirga qarshilik
ko‘rsatish tushuniladi. O‘smirning qiyin tarbiyalanishi, u tomonidan qabul qilingan
norma  va  qoidalarga  amal  qilinmasligini  fanda  deviatsiya  hodisasi  orqali
o‘rganiladi.
Deviatsiya (og‘ish) ham insonga, ham uni o‘rab turgan olamga xos bo‘lgan
o‘zgaruvchanlik  hodisasining  jihatlaridan  biri  hisoblanadi.  ijtimoiy  sohada
o‘zgaruvchanlik  hodisasining  jihatlaridan  biri  hisoblanadi.  ijtimoiy  sohada
o‘zgaruvchanlik  faoliyatga  bog‘liq  va  insonning  atrofdagilar  bilan  o‘zaro
munosabatini  aks  etadigan  xulq-atvorida  o‘z  ifodasini  topadi.  Avval  aytib
o‘tganimizdek, xulq-atvor norma va chetga chiqqan bo‘ladi.
O‘smirning  normal  xulq-atvori  uning  bilan  ijtimoiylashuvi  rivojlanishi
ehtiyojlariga  mos  tuShuvchi  mikrosotsium  o‘zaro  munosabati.  Agar  bolani
atrofdagilari o‘smirning u yoki bu xususiyatlariga o‘z vaqtida e’tibor qaratishsa
uning xulq-atvori doimo normal bo‘ladi. Bundan kelib chiqadiki, me’yordan chetga
chiqqan  xulq-atvorni  jamiyat  rivoji  va  svilizatsiyasini  bola  shaxsiyatining
xususiyatlarini  inobatga  olmaslik  oqibatida  buzilishiga  olib  keluvchi  bolaning
jamiyat bilan munosabati sifatida tuShunsak bo‘ladi. Aftida chetga chiquvchi xulq-
atvor ijtimoiy dezadaptatsiya ko‘rinishlaridan biri hisoblanadi. 
Bolalar  va  o‘smirlar  dezadaptatsiyasi  haqida  gapirganda  bu  jarayonga
giriftor bo‘lgan bolalar toifalarini aniqlab olish lozim:
-maktabga qatnamaydigan maktab yoshidagi bolalar,
-etim bolalar,
- ijtimoiy yetimlar, bolalar uylarida joylar yetishmasligi sababli ular oylab
o‘z navbatlarini ota-onalik huquqidan mahrum etilgan ota-onalari bilan yashagan
holda kutishadi. Shu bilan birga ular tuzuk ovqatlanishmaydi, jismoniy, ruhiy,
jinsiy qiynoqlarga duchor bo‘lishadi.
-giyohvand va toksin moddalar iste’mol qiluvchi bolalar,
-jinsiy intizomsiz bolalar,
-g‘ayrihuquqiy hatti-harakatlar sodir etgan bolalar. Rasmiy ma’lumotlarga
ko‘ra ularning soni kattalarga qaraganda ikki hissa tez oshmoqda.
Deviatsiya  deviant,  delikvent  va  jinoiy  xulq-atvordan  iborat.
Deviant  xulq-atvor -  mikro  ijtimoiy  munosabatlar  (oilaviy,  maktabdagi
Logotip
ko‘rsatish tushuniladi. O‘smirning qiyin tarbiyalanishi, u tomonidan qabul qilingan norma va qoidalarga amal qilinmasligini fanda deviatsiya hodisasi orqali o‘rganiladi. Deviatsiya (og‘ish) ham insonga, ham uni o‘rab turgan olamga xos bo‘lgan o‘zgaruvchanlik hodisasining jihatlaridan biri hisoblanadi. ijtimoiy sohada o‘zgaruvchanlik hodisasining jihatlaridan biri hisoblanadi. ijtimoiy sohada o‘zgaruvchanlik faoliyatga bog‘liq va insonning atrofdagilar bilan o‘zaro munosabatini aks etadigan xulq-atvorida o‘z ifodasini topadi. Avval aytib o‘tganimizdek, xulq-atvor norma va chetga chiqqan bo‘ladi. O‘smirning normal xulq-atvori uning bilan ijtimoiylashuvi rivojlanishi ehtiyojlariga mos tuShuvchi mikrosotsium o‘zaro munosabati. Agar bolani atrofdagilari o‘smirning u yoki bu xususiyatlariga o‘z vaqtida e’tibor qaratishsa uning xulq-atvori doimo normal bo‘ladi. Bundan kelib chiqadiki, me’yordan chetga chiqqan xulq-atvorni jamiyat rivoji va svilizatsiyasini bola shaxsiyatining xususiyatlarini inobatga olmaslik oqibatida buzilishiga olib keluvchi bolaning jamiyat bilan munosabati sifatida tuShunsak bo‘ladi. Aftida chetga chiquvchi xulq- atvor ijtimoiy dezadaptatsiya ko‘rinishlaridan biri hisoblanadi. Bolalar va o‘smirlar dezadaptatsiyasi haqida gapirganda bu jarayonga giriftor bo‘lgan bolalar toifalarini aniqlab olish lozim: -maktabga qatnamaydigan maktab yoshidagi bolalar, -etim bolalar, - ijtimoiy yetimlar, bolalar uylarida joylar yetishmasligi sababli ular oylab o‘z navbatlarini ota-onalik huquqidan mahrum etilgan ota-onalari bilan yashagan holda kutishadi. Shu bilan birga ular tuzuk ovqatlanishmaydi, jismoniy, ruhiy, jinsiy qiynoqlarga duchor bo‘lishadi. -giyohvand va toksin moddalar iste’mol qiluvchi bolalar, -jinsiy intizomsiz bolalar, -g‘ayrihuquqiy hatti-harakatlar sodir etgan bolalar. Rasmiy ma’lumotlarga ko‘ra ularning soni kattalarga qaraganda ikki hissa tez oshmoqda. Deviatsiya deviant, delikvent va jinoiy xulq-atvordan iborat. Deviant xulq-atvor - mikro ijtimoiy munosabatlar (oilaviy, maktabdagi
munosabatlar) va kichik ijtimoiy guruhlarga xos bo‘lgan ijtimoiy normalar va xulq-
atvor qoidalarini buzish bilan bog‘liq me’yordan og‘uvchi xulq-atvor turlaridan
biridir. Bu xulq-atvorni g‘ayriintizomiy deb atasak ham bo‘ladi. 
Deviant xulq-atvorning yorqin namoyon bo‘lishiga namoyish, agressiya,
chaqiruv,  o‘qishdan  qochish  va  daydilik,  boalar  va  o‘smirlarning  aroqxo‘rlik,
giyohvandlik  va  u  bilan  bog‘liq  g‘ayriijtimoiy  harakatlar,  jinsiy  xarakterdagi
g‘ayriijtimoiy hatti-harakatlar,  o‘zigo‘  suiqasd  qilishga  urinishlarni  misol  qilib
keltirsak bo‘ladi.
Delinkvent xulq-atvor deviantdan farqli ravishda bolalar va o‘smirlarning
takrorlanib  turuvchi  g‘ayriijtimoiy  hatti-harakatlar  sifatida  xarakterlanadi.  Bu
harakatlar huquqiy normalarni buzuvchi, biroq ijtimoiy xavf darajasiga ko‘ra jinoiy
javobgarlikni keltirib chiqarmaydigan muayyan harakatlar majmuasiga aylanadi.
Delikvent xulq-atvorning quyidagi turlari mavjud:
-agressiv  xulq-atvor,  bunga  haqoratlash,  sadistik  harakatlar,  o‘t
qo‘yish kabilar kiradi;
-  g‘arazli  xulq-atvor:  kichk  o‘g‘riliklar,  ta’magirlik,  avtoulovlarni  olib
qochish va moddiy daromad olish maqsadidagi boshqa mulkiy tajovuzlar;
-giyohvand moddalarni yetishtirish va tarqatish.
Delikvent  xulq-atvor  nafaqat  tashqi  jihatdan,  balki  ichki-shaxsiy  xulq-
atvorda ham namoyon bo‘ladi. Ya’ni bunda o‘smirda ichki tartibga solish tizimini
nazorat qilishni susayishiga olib keluvchi qadriyatlarning o‘zgarishi ro‘y beradi.
Jinoiy  hatti-harakat jinoiy  javobgarlikka  tortishga,  ma’lum  yoshga
yetganda jinoiy ish qo‘zg‘ashga sabab bo‘luvchi va jinoyat kodeksining muayyan
moddalarida nazarda tutilgan g‘ayrihuquqiy hatti-harakatlar hisoblanadi.
Deviatsiyaning  salbiy  turlari  ijtimoiy  potologiya  hisoblanadi.  Bularga
aroqxo‘rlik, toksikomaniya, giyohvandlik, fohishabozlik, o‘z joniga qasd qilish,
huquqbuzarlik va jinoyatchilikni kiritsak bo‘ladi. Ular tizimni barbod etishadi,
uning  asoslariga  putur  yetkazishadi  va  anchagina  zarar  keltirishadi.
O‘smirlarning deviant xulq-atvori sabablari me’yordan chetga chiquvchi xulq-atvor
murakkab tabiatga ega bo‘lib, turli xil omillar bilan izohlanadi.
Logotip
munosabatlar) va kichik ijtimoiy guruhlarga xos bo‘lgan ijtimoiy normalar va xulq- atvor qoidalarini buzish bilan bog‘liq me’yordan og‘uvchi xulq-atvor turlaridan biridir. Bu xulq-atvorni g‘ayriintizomiy deb atasak ham bo‘ladi. Deviant xulq-atvorning yorqin namoyon bo‘lishiga namoyish, agressiya, chaqiruv, o‘qishdan qochish va daydilik, boalar va o‘smirlarning aroqxo‘rlik, giyohvandlik va u bilan bog‘liq g‘ayriijtimoiy harakatlar, jinsiy xarakterdagi g‘ayriijtimoiy hatti-harakatlar, o‘zigo‘ suiqasd qilishga urinishlarni misol qilib keltirsak bo‘ladi. Delinkvent xulq-atvor deviantdan farqli ravishda bolalar va o‘smirlarning takrorlanib turuvchi g‘ayriijtimoiy hatti-harakatlar sifatida xarakterlanadi. Bu harakatlar huquqiy normalarni buzuvchi, biroq ijtimoiy xavf darajasiga ko‘ra jinoiy javobgarlikni keltirib chiqarmaydigan muayyan harakatlar majmuasiga aylanadi. Delikvent xulq-atvorning quyidagi turlari mavjud: -agressiv xulq-atvor, bunga haqoratlash, sadistik harakatlar, o‘t qo‘yish kabilar kiradi; - g‘arazli xulq-atvor: kichk o‘g‘riliklar, ta’magirlik, avtoulovlarni olib qochish va moddiy daromad olish maqsadidagi boshqa mulkiy tajovuzlar; -giyohvand moddalarni yetishtirish va tarqatish. Delikvent xulq-atvor nafaqat tashqi jihatdan, balki ichki-shaxsiy xulq- atvorda ham namoyon bo‘ladi. Ya’ni bunda o‘smirda ichki tartibga solish tizimini nazorat qilishni susayishiga olib keluvchi qadriyatlarning o‘zgarishi ro‘y beradi. Jinoiy hatti-harakat jinoiy javobgarlikka tortishga, ma’lum yoshga yetganda jinoiy ish qo‘zg‘ashga sabab bo‘luvchi va jinoyat kodeksining muayyan moddalarida nazarda tutilgan g‘ayrihuquqiy hatti-harakatlar hisoblanadi. Deviatsiyaning salbiy turlari ijtimoiy potologiya hisoblanadi. Bularga aroqxo‘rlik, toksikomaniya, giyohvandlik, fohishabozlik, o‘z joniga qasd qilish, huquqbuzarlik va jinoyatchilikni kiritsak bo‘ladi. Ular tizimni barbod etishadi, uning asoslariga putur yetkazishadi va anchagina zarar keltirishadi. O‘smirlarning deviant xulq-atvori sabablari me’yordan chetga chiquvchi xulq-atvor murakkab tabiatga ega bo‘lib, turli xil omillar bilan izohlanadi.
 Voyaga yetmaganlarning deviant xulq-atvorini keltirib chiqaruvchi
omillar quyidagilardir:
1.  Biologik  omillar bola  organizmida  uning  ijtimoiy  adaptatsiyasini
qiyinlashtiruvchi fiziologik yoki anotomik xususiyatlarning borligida o‘z ifodasini
topadi. Ularga quyidagilar kiradi:
-irsiy xsusiyatlar;
-aqliy  rivojlanishning  buzilishi,  eshitish  va  ko‘rishning  susayishi,  asab
tizimining zararlanishi va boshqalar;
-organizmga psixofiziologik zo‘r berish, nizoli holatlar, atrof-muhitning
kimyoviy  tarkibi,  turli  somatik, allergik,  toksik  kasallanishlarga  olib  keluvchi,
ya’ni quvvat manbalari bilan bog‘liq bo‘lgan psixofiziologik xususiyatlar.
2.  Psixologik omillar. Bularga bolada psixopatalogiya yoki xarakterining
aksetkatsiyasining borligi kiradi. Bu me’yordan chetga chiqishlar asab kasalliklari,
psixopatiya, nevrosteniya va bolada g‘ayriadekvant reaksiyalarni paydo qiluvchi
boshqa  omillarda  namoyon  bo‘ladi.  Yorqin  namoyon  bo‘lgan  psixopatiyaga
(tentaklik) ega bolalar psixiatrlar yordamiga muhtojlar. Ruhiy me’yorning eng
keskin varianti hisoblanmish aksentuatsiyaga ega bolalar psixologik ta’sirlar uchun
nihoyatda qaltis hisoblanadilar va ijtimoiytibbiy reabilitatsiyaga ehtiyoj sezadilar.
Bola rivojlanishining har bir davrida shaxsiyat va xarakterning ba’zi ruhiy
hislatlari shakllanadi. O‘smirda ruhiyat rivojlanishining ikki bosqichi kuzatiladi:
yoki u yashaydigan ijtimoiy muhitdan bezib qoladi, yoki ko‘nikib ketadi. Agar
oilada bola ota-onasi tomonidan yetarli mehr his qilmasa unda bu holatda uning
himoya  vositasi  vazifasini  begonalashuv  bajaradi.  Bu  begonalashuv  asabiy
reaksiyalar, atrofdagilar bilna munosabatlarning buzilishi, emotsional  sovuqlik,
psixik rivojlanishning to‘xtab qolishi, turli ruhiy patalogilarda namoyon bo‘ladi.
O‘smirlarga xos bo‘lga rad etish, qarshi chiqish kabi hislatlar odatda bir-
biriga emotsional bog‘liq bo‘lgan oilaviy munosabatlarning oqibati hisoblanadi.
O‘smir  axloqiy  qadriyatlari  tizimining  shakllanmaganligi  holatida  uning
qiziqishlari g‘arazli xarakter kasb eta boshlaydi. Bunaqa o‘smirlarga infantilizm,
ko‘ngilochar hikoyalar xosdir.
Logotip
Voyaga yetmaganlarning deviant xulq-atvorini keltirib chiqaruvchi omillar quyidagilardir: 1. Biologik omillar bola organizmida uning ijtimoiy adaptatsiyasini qiyinlashtiruvchi fiziologik yoki anotomik xususiyatlarning borligida o‘z ifodasini topadi. Ularga quyidagilar kiradi: -irsiy xsusiyatlar; -aqliy rivojlanishning buzilishi, eshitish va ko‘rishning susayishi, asab tizimining zararlanishi va boshqalar; -organizmga psixofiziologik zo‘r berish, nizoli holatlar, atrof-muhitning kimyoviy tarkibi, turli somatik, allergik, toksik kasallanishlarga olib keluvchi, ya’ni quvvat manbalari bilan bog‘liq bo‘lgan psixofiziologik xususiyatlar. 2. Psixologik omillar. Bularga bolada psixopatalogiya yoki xarakterining aksetkatsiyasining borligi kiradi. Bu me’yordan chetga chiqishlar asab kasalliklari, psixopatiya, nevrosteniya va bolada g‘ayriadekvant reaksiyalarni paydo qiluvchi boshqa omillarda namoyon bo‘ladi. Yorqin namoyon bo‘lgan psixopatiyaga (tentaklik) ega bolalar psixiatrlar yordamiga muhtojlar. Ruhiy me’yorning eng keskin varianti hisoblanmish aksentuatsiyaga ega bolalar psixologik ta’sirlar uchun nihoyatda qaltis hisoblanadilar va ijtimoiytibbiy reabilitatsiyaga ehtiyoj sezadilar. Bola rivojlanishining har bir davrida shaxsiyat va xarakterning ba’zi ruhiy hislatlari shakllanadi. O‘smirda ruhiyat rivojlanishining ikki bosqichi kuzatiladi: yoki u yashaydigan ijtimoiy muhitdan bezib qoladi, yoki ko‘nikib ketadi. Agar oilada bola ota-onasi tomonidan yetarli mehr his qilmasa unda bu holatda uning himoya vositasi vazifasini begonalashuv bajaradi. Bu begonalashuv asabiy reaksiyalar, atrofdagilar bilna munosabatlarning buzilishi, emotsional sovuqlik, psixik rivojlanishning to‘xtab qolishi, turli ruhiy patalogilarda namoyon bo‘ladi. O‘smirlarga xos bo‘lga rad etish, qarshi chiqish kabi hislatlar odatda bir- biriga emotsional bog‘liq bo‘lgan oilaviy munosabatlarning oqibati hisoblanadi. O‘smir axloqiy qadriyatlari tizimining shakllanmaganligi holatida uning qiziqishlari g‘arazli xarakter kasb eta boshlaydi. Bunaqa o‘smirlarga infantilizm, ko‘ngilochar hikoyalar xosdir.
3. Ijtimoiy-pedagogik omillar maktab, oila va ijtimoiy tarbiya nuqsonlarida
namoyon bo‘lib, uning asosida yoshlik chog‘ida salbiy tajriba to‘planishligi bilan
bolaning  erta  ijtimoiylashuvidagi  og‘ishlarga  olib  keluvchi  yosh,  jinsiy  va
individual  hususiyatlar  yotadi.  Bunaqa  bolalar  avvalambor  maktabda  yomon
tayyorlanishgan  bo‘lishadi,  uy  vazifalariga  mas’uliyatsizlik bilan  qarashadi,
maktab  baholariga  befarqliklarini  bildirishadi.  Bu  esa  ularning  o‘quv
dezadaptatsiyasidan dalolat beradi.
Maktab  o‘qo‘vchisining  dezadaptatsiyasi  o‘z  rivojlanishida  quyidagi
bosqichlardan o‘tadi:
-o‘quv dekompensatsiyasi-bola bir yoki bir nechta fanlarni o‘zlashtirishida
qayinchiliklra paydo bo‘lishi bilan xarakterlanadigan holat;
-maktab  dezadaptatsiyasi  –o‘qish  jarayonidagi  qiyinchiliklar  bilan  bir
qatorda o‘qituvchilar, sinfdoshlar bilan nizolashishda namoyon bo‘ladigan, xulq-
atvor buzilishi bilan xarakterlanadigan bola holati;
-ijtimoiy dezadaptatsiya-bu holatda o‘qishga, maktab jamoasiga qiziqish
batamom so‘nadi, giyohvandlik, spirtli ichimliklarga qiziqish kuchayadi;
-bo‘sh vaqtni o‘tkazish muhitining kriminallashuvi.
Bolaning psixo ijtimoiy rivojidagi me’yordan chiqishning yana bir muhim
omili noxush oila hisoblanadi. Voyaga yetmagan bolalarda g‘ayriijtimoiy xulq-
atvorni  shakllanishiga  olib  keladigan  oilaviy  munosabatlar  turlarini  ajratib
ko‘rsatish ham muhim ahamiyatga ega. Ular:
-o‘zida bir tomondan bola xohishlariga erk berish, boshqa tomondan esa
bolani nizoli vaziyatlarga undashni yoki oilada ikki axloq-oila uchun yurish-turish
qoidalari, jamiyat uchun umuman boshqa qoidalarni mujassam etgan tariyaviy
munosabatlar turi;
-to‘liqsiz oilada, bolalar va ota-onalarning uzoq muddat ayri yashashlari
sharoitida tarbiyaviy ta’sirlarning beqaror turi;
-spirtli ichmliklar, giyohvand moddalar iste’moli, g‘ayriaxloqiy hayot tarzi,
ota-onalarning jinoiy xulq-atvori bilan bog‘liq a ijtimoiy munosabatlar turi.
Shavqatsiz muomula (haqorat) deb bolaga g‘amxo‘rlik qiluvchi yoki unga
vasiylik  qiluvchilar  tomonidan  unga  zarar  keltiruvchi  harakatlarga  aytiladi.
Logotip
3. Ijtimoiy-pedagogik omillar maktab, oila va ijtimoiy tarbiya nuqsonlarida namoyon bo‘lib, uning asosida yoshlik chog‘ida salbiy tajriba to‘planishligi bilan bolaning erta ijtimoiylashuvidagi og‘ishlarga olib keluvchi yosh, jinsiy va individual hususiyatlar yotadi. Bunaqa bolalar avvalambor maktabda yomon tayyorlanishgan bo‘lishadi, uy vazifalariga mas’uliyatsizlik bilan qarashadi, maktab baholariga befarqliklarini bildirishadi. Bu esa ularning o‘quv dezadaptatsiyasidan dalolat beradi. Maktab o‘qo‘vchisining dezadaptatsiyasi o‘z rivojlanishida quyidagi bosqichlardan o‘tadi: -o‘quv dekompensatsiyasi-bola bir yoki bir nechta fanlarni o‘zlashtirishida qayinchiliklra paydo bo‘lishi bilan xarakterlanadigan holat; -maktab dezadaptatsiyasi –o‘qish jarayonidagi qiyinchiliklar bilan bir qatorda o‘qituvchilar, sinfdoshlar bilan nizolashishda namoyon bo‘ladigan, xulq- atvor buzilishi bilan xarakterlanadigan bola holati; -ijtimoiy dezadaptatsiya-bu holatda o‘qishga, maktab jamoasiga qiziqish batamom so‘nadi, giyohvandlik, spirtli ichimliklarga qiziqish kuchayadi; -bo‘sh vaqtni o‘tkazish muhitining kriminallashuvi. Bolaning psixo ijtimoiy rivojidagi me’yordan chiqishning yana bir muhim omili noxush oila hisoblanadi. Voyaga yetmagan bolalarda g‘ayriijtimoiy xulq- atvorni shakllanishiga olib keladigan oilaviy munosabatlar turlarini ajratib ko‘rsatish ham muhim ahamiyatga ega. Ular: -o‘zida bir tomondan bola xohishlariga erk berish, boshqa tomondan esa bolani nizoli vaziyatlarga undashni yoki oilada ikki axloq-oila uchun yurish-turish qoidalari, jamiyat uchun umuman boshqa qoidalarni mujassam etgan tariyaviy munosabatlar turi; -to‘liqsiz oilada, bolalar va ota-onalarning uzoq muddat ayri yashashlari sharoitida tarbiyaviy ta’sirlarning beqaror turi; -spirtli ichmliklar, giyohvand moddalar iste’moli, g‘ayriaxloqiy hayot tarzi, ota-onalarning jinoiy xulq-atvori bilan bog‘liq a ijtimoiy munosabatlar turi. Shavqatsiz muomula (haqorat) deb bolaga g‘amxo‘rlik qiluvchi yoki unga vasiylik qiluvchilar tomonidan unga zarar keltiruvchi harakatlarga aytiladi.
Bolaning ruhiy-ijtimoiy rivojlanishiga oila va uning ta’sirini tahlil qilish Shuni
ko‘rsatadiki,  aksariyat  bolalarda  ijtimoiylashuv  shartlari  buziladi.  Ularning  bir
qismi  deviatsiya holatiga olib boruvchi  turli  jismoniy va ruhiy xavflar  ostida
yashashadi, boshqalari esa jinoiy faoliyatlarga aralashib qolishgan.
4.  Ijtimoiy-iqtisodiy omillar ijtimoiy  tengsizlik,  jamiyatning  boylar  va
kambag‘allarga  sinflashishi,  axoli  ko‘p  qismining  kambag‘allashib  ketishi,
ishsizlik, inflyatsiya, daromad olish usullarining cheklab qo‘yilishidan iborat.
5.  Axloqiy  omillar bir  tomondan  zamonaviy  jamiyatning past  axloqiy
darajasida, qadriyatlarning yo‘qolib ketishida namoyon bo‘lsa, boshqa tomondan
esa jamiyatning deviant xulq-atvorning namoyon bo‘lishiga befarq qarashida o‘z
aksini topadi.
Deviant  xulq-atvorli  bolalar  bilan ijtimoiy-pedagogik  amaliyot  yuritish.
O‘smirlar  deviant  xulq-atvorining  profilaktikasi.  O‘smirlik  yoshida  deviatsiya
namoyon bo‘lishining tinimisiz oshib borishi ijtimoiy pedagog oldida bu o‘smirlar
bilan ishlashning yangi usullari, texnologiyalarini izlash va ularga tadbiq etish
vazifasini qo‘yadi. Ilmiy nazariy va amaliyotda ikki asosiy texnologiya-profilaktika
va reabilitatsiya keng tarqalgan.
Profilaktika-o‘smirlar xulq-atvorida ijtimoiy normalardan og‘ishning turli
shakllarini  keltirib  chiqaruvchi  asosiy  sabab  va  sharoitlarni  bartaraf  etishga
qaratilga ijtimoiy, tibbiy, tashkiliy, tarbiyaviy va davlat tadbirlarining majmuasidir.
U asosan bolani o‘rab turuvchi muhitga bog‘liq bo‘ladi. 
Profilaktika  chora-tadbirlarini  amalga  oshirayotganda  ijtimoiy  pelagog
quyidagi qoidalarga suyanadi:
1. Ijtimoiy madaniy normani o‘zlashtirish shaxs ijtimoiylashuvi jarayonida
amalga  oshadi.  Qadriyatlar,  g‘oyalar  va  boshqa  ramqiy  tizimlar  majmuasini
o‘zlashtirmay inson jamiyatning to‘la qonli a’zosi sifatida faoliyat yurita olmaydi.
2. Ijtimoiy madaniy normaning muxolifi bolalarning ijtimoiy madaniy va
pedagogik qarovsizligi bo‘lib, u nafaqat bola rivojining g‘ayrinormal alomati balki
uning zimmasiga anomal ijtimoiy holatlarni yuklatishning natijasi sifatida qaraladi.
Logotip
Bolaning ruhiy-ijtimoiy rivojlanishiga oila va uning ta’sirini tahlil qilish Shuni ko‘rsatadiki, aksariyat bolalarda ijtimoiylashuv shartlari buziladi. Ularning bir qismi deviatsiya holatiga olib boruvchi turli jismoniy va ruhiy xavflar ostida yashashadi, boshqalari esa jinoiy faoliyatlarga aralashib qolishgan. 4. Ijtimoiy-iqtisodiy omillar ijtimoiy tengsizlik, jamiyatning boylar va kambag‘allarga sinflashishi, axoli ko‘p qismining kambag‘allashib ketishi, ishsizlik, inflyatsiya, daromad olish usullarining cheklab qo‘yilishidan iborat. 5. Axloqiy omillar bir tomondan zamonaviy jamiyatning past axloqiy darajasida, qadriyatlarning yo‘qolib ketishida namoyon bo‘lsa, boshqa tomondan esa jamiyatning deviant xulq-atvorning namoyon bo‘lishiga befarq qarashida o‘z aksini topadi. Deviant xulq-atvorli bolalar bilan ijtimoiy-pedagogik amaliyot yuritish. O‘smirlar deviant xulq-atvorining profilaktikasi. O‘smirlik yoshida deviatsiya namoyon bo‘lishining tinimisiz oshib borishi ijtimoiy pedagog oldida bu o‘smirlar bilan ishlashning yangi usullari, texnologiyalarini izlash va ularga tadbiq etish vazifasini qo‘yadi. Ilmiy nazariy va amaliyotda ikki asosiy texnologiya-profilaktika va reabilitatsiya keng tarqalgan. Profilaktika-o‘smirlar xulq-atvorida ijtimoiy normalardan og‘ishning turli shakllarini keltirib chiqaruvchi asosiy sabab va sharoitlarni bartaraf etishga qaratilga ijtimoiy, tibbiy, tashkiliy, tarbiyaviy va davlat tadbirlarining majmuasidir. U asosan bolani o‘rab turuvchi muhitga bog‘liq bo‘ladi. Profilaktika chora-tadbirlarini amalga oshirayotganda ijtimoiy pelagog quyidagi qoidalarga suyanadi: 1. Ijtimoiy madaniy normani o‘zlashtirish shaxs ijtimoiylashuvi jarayonida amalga oshadi. Qadriyatlar, g‘oyalar va boshqa ramqiy tizimlar majmuasini o‘zlashtirmay inson jamiyatning to‘la qonli a’zosi sifatida faoliyat yurita olmaydi. 2. Ijtimoiy madaniy normaning muxolifi bolalarning ijtimoiy madaniy va pedagogik qarovsizligi bo‘lib, u nafaqat bola rivojining g‘ayrinormal alomati balki uning zimmasiga anomal ijtimoiy holatlarni yuklatishning natijasi sifatida qaraladi.
3. Bolalar qarovsizligining profilaktikasi nafaqat mavhum ijtimoiy madaniy
normadan  balki  muayyan  sharoitda  yashashga  majbur  bo‘lgan  boladan  kelib
chiqishi lozim.
4.  Bola  reabilitatsiyasi  faoliyat  sub’ekti,  ijtimoiy  sub’ekt  va  shaxs
darajasida amalga oshirilishi kerak.
“Profilaktikasi”  atamasi  o‘zi  noxush  oqibatlarni  keltirib  chiqaruvchi
sabablarni bartaraf etish ma’nosini bildiradi. Ijmimoiy og‘ishlar turli sabab va
holatlardan  kelib  chiqishini  inobatga  olsak,  profilaktik  chora-tadbirlarning  bir
nechta turlarini ajratsa bo‘ladi:
-neytrallashtiruvchi,
-o‘rnini to‘ldiruvchi,
-  ijtimoiy  og‘ishlarga  sabab  bo‘luvchi  holatlarni  yuzaga  kelishidan
ogohlantiruvchi,
-bu holatlarni bartaraf etuvchi,
-o‘tkaziladigan profilaktika ishlarini nazorat qiluvchi.
Ijtimoiy pedagogning o‘smirlar bilan profilaktika ishlari olib borishiga bir
nechta yondashuvlar mavjud:
Informatsion yondashuv - voyaga yetmagan shaxslar ularga davlat va
jamiyat  tomonidan  axloqiy  normalarni  bajarishga  taqdim  etilgan  huquq  va
majburiyatlardan xabardor qilinadilar.
Ijtimoiy profilaktik yondashuv. Bunda asosiy maqsad negativ hodisalarni
aniqlash, bartaraf etish va neytrallashtirishdir. Bu yondaShuning mohiyati davlat,
jamiyat,  muayyan  ijtimoiy  pedagogik  muassasa,  ijtimoiy  pedagog  tomonidan
deviant  xulq-atvorni  keltirib  chiqaruvchi  sabablarni  bartaraf  etishga  qaratilgan
ijtimoiy-iqtisodiy,  ijtimoiy-siyosiy,  tashkiliy,  huquqiy  va  tarbiyaviy  chora
tadbirlarni o‘tkazishdan iborat.
Tibbiy-biologik  yondashuvning mohiyati  esa  ijtimoiy  normalardan
ehtimoliy og‘ishlarni turli ruhiy anomaliyalar bilan aziyat chekuvchi shaxslarga
nisbatan davlat profilaktik xarakterdagi choralar vositasida oldini olish hisoblanadi.
Ijtimoiy  pedagogik  yondaShuv  deviant  xulq-atvorga  ega  o‘smirning  ijobiy
hislatlarini tiklashda namoyon bo‘ladi.
Logotip
3. Bolalar qarovsizligining profilaktikasi nafaqat mavhum ijtimoiy madaniy normadan balki muayyan sharoitda yashashga majbur bo‘lgan boladan kelib chiqishi lozim. 4. Bola reabilitatsiyasi faoliyat sub’ekti, ijtimoiy sub’ekt va shaxs darajasida amalga oshirilishi kerak. “Profilaktikasi” atamasi o‘zi noxush oqibatlarni keltirib chiqaruvchi sabablarni bartaraf etish ma’nosini bildiradi. Ijmimoiy og‘ishlar turli sabab va holatlardan kelib chiqishini inobatga olsak, profilaktik chora-tadbirlarning bir nechta turlarini ajratsa bo‘ladi: -neytrallashtiruvchi, -o‘rnini to‘ldiruvchi, - ijtimoiy og‘ishlarga sabab bo‘luvchi holatlarni yuzaga kelishidan ogohlantiruvchi, -bu holatlarni bartaraf etuvchi, -o‘tkaziladigan profilaktika ishlarini nazorat qiluvchi. Ijtimoiy pedagogning o‘smirlar bilan profilaktika ishlari olib borishiga bir nechta yondashuvlar mavjud: Informatsion yondashuv - voyaga yetmagan shaxslar ularga davlat va jamiyat tomonidan axloqiy normalarni bajarishga taqdim etilgan huquq va majburiyatlardan xabardor qilinadilar. Ijtimoiy profilaktik yondashuv. Bunda asosiy maqsad negativ hodisalarni aniqlash, bartaraf etish va neytrallashtirishdir. Bu yondaShuning mohiyati davlat, jamiyat, muayyan ijtimoiy pedagogik muassasa, ijtimoiy pedagog tomonidan deviant xulq-atvorni keltirib chiqaruvchi sabablarni bartaraf etishga qaratilgan ijtimoiy-iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy, tashkiliy, huquqiy va tarbiyaviy chora tadbirlarni o‘tkazishdan iborat. Tibbiy-biologik yondashuvning mohiyati esa ijtimoiy normalardan ehtimoliy og‘ishlarni turli ruhiy anomaliyalar bilan aziyat chekuvchi shaxslarga nisbatan davlat profilaktik xarakterdagi choralar vositasida oldini olish hisoblanadi. Ijtimoiy pedagogik yondaShuv deviant xulq-atvorga ega o‘smirning ijobiy hislatlarini tiklashda namoyon bo‘ladi.
Deviant  xulq-atvorga ega  bolalarning ijtimoiy-pedagogik  reabilitatsiyasi
Ijtimoiy pedagogning dezadaptatsiya bo‘lgan o‘smirlar bilan ishlashining boshqa
bir texnologiyasi ularning reabilitatsiyasi hisoblanadi. Reabilitatsiya keng turdagi
vazifalar,  elementar  ko‘nikmalardan  tortib  insonning  jamiyatda  to‘liq
integratsiyalaShuvigacha  bo‘lgan  masalalarni  hal  qilishga  qaratilgan  chora-
tadbirlar tizimi sifatida qaralishi mumkin.
Reabilitatsiya ob’ektlari quyidagilar:
1. Ijtimoiy va pedagogik qarovsiz bolalar. Tavakkal guruhidagi bolalarning
eng tarqalgan toifasi bo‘lib, ularning qiyin tarbiyalanishi ruhiy pedagogik sabablar
bilan izohlanadi.  Qarovsizlikning asosiy  belgilari  deb  yetakchilik faoliyatidagi
kamchiliklar,  xulq-atvorda  chetga  og‘ish,  ijtimoiy  adaptatsiya  qiyinchiliklarini
aytsak  bo‘ladi.  Bu  bolalar  va  o‘smirlar  faoliyatning  to‘la  qonli  sub’ekti
bo‘lmaganliklar uchun ularga asosiy yordamni pedagog, psixolog va ota-onalar
ko‘rsatishlari mumkin.
2. Voyaga yetmagan huquqbuzarlar, yetim bolalar, xulq-atvorida chetga
og‘ish bo‘lgan o‘smirlar. Bu toifaga avvlambor ijtimoiy adaptatsiyada, ijtimoiy
rollarni egallashda yordam ko‘rsatish lozim.
Reabilitatsiyaning  asosiy  sub’ekti  ijtimoiy  pedagog  bo‘lib,  u  yuqorida
sanab o‘tilga funksiyalarni bajara olishi, o‘smirlar va bolalarga psixologik yordam
ko‘rsata olishi lozim.
3.  Psixosomatik  va  nerv-psixologik  sog‘ligi  buzilgan  va  funksional
og‘ishlarga ega bolalar.
a) surunkali somatik kasalliklar,
b) funksional buzilishlar,
v) asab-ruhiy hastaliklar,
g) aqliy qoloqlik,
d) nogironlik.
Bu  toifa  bolalar  avvalambor  tibbiy  va  ruhiy  reabilitatsiyaga  ehtiyoj
sezadilar. Uning sub’ektlari shifokorlar va psixologlar bo‘lib, ular Shuningdek
pedagog va ijtimoiy ishchilar bilan hamkorlikda kompleks reabilitatsiyani ham
o‘tkazishlari mumkin. Reabilitatsion yordam xarakteri:
Logotip
Deviant xulq-atvorga ega bolalarning ijtimoiy-pedagogik reabilitatsiyasi Ijtimoiy pedagogning dezadaptatsiya bo‘lgan o‘smirlar bilan ishlashining boshqa bir texnologiyasi ularning reabilitatsiyasi hisoblanadi. Reabilitatsiya keng turdagi vazifalar, elementar ko‘nikmalardan tortib insonning jamiyatda to‘liq integratsiyalaShuvigacha bo‘lgan masalalarni hal qilishga qaratilgan chora- tadbirlar tizimi sifatida qaralishi mumkin. Reabilitatsiya ob’ektlari quyidagilar: 1. Ijtimoiy va pedagogik qarovsiz bolalar. Tavakkal guruhidagi bolalarning eng tarqalgan toifasi bo‘lib, ularning qiyin tarbiyalanishi ruhiy pedagogik sabablar bilan izohlanadi. Qarovsizlikning asosiy belgilari deb yetakchilik faoliyatidagi kamchiliklar, xulq-atvorda chetga og‘ish, ijtimoiy adaptatsiya qiyinchiliklarini aytsak bo‘ladi. Bu bolalar va o‘smirlar faoliyatning to‘la qonli sub’ekti bo‘lmaganliklar uchun ularga asosiy yordamni pedagog, psixolog va ota-onalar ko‘rsatishlari mumkin. 2. Voyaga yetmagan huquqbuzarlar, yetim bolalar, xulq-atvorida chetga og‘ish bo‘lgan o‘smirlar. Bu toifaga avvlambor ijtimoiy adaptatsiyada, ijtimoiy rollarni egallashda yordam ko‘rsatish lozim. Reabilitatsiyaning asosiy sub’ekti ijtimoiy pedagog bo‘lib, u yuqorida sanab o‘tilga funksiyalarni bajara olishi, o‘smirlar va bolalarga psixologik yordam ko‘rsata olishi lozim. 3. Psixosomatik va nerv-psixologik sog‘ligi buzilgan va funksional og‘ishlarga ega bolalar. a) surunkali somatik kasalliklar, b) funksional buzilishlar, v) asab-ruhiy hastaliklar, g) aqliy qoloqlik, d) nogironlik. Bu toifa bolalar avvalambor tibbiy va ruhiy reabilitatsiyaga ehtiyoj sezadilar. Uning sub’ektlari shifokorlar va psixologlar bo‘lib, ular Shuningdek pedagog va ijtimoiy ishchilar bilan hamkorlikda kompleks reabilitatsiyani ham o‘tkazishlari mumkin. Reabilitatsion yordam xarakteri:
-kechikkan yordamdan profilaktik yordamga o‘tish,
-jazolovchi yordamdan ayovchi yordamga o‘tish,
-tasodifiy yordamdan kafolatlangan va kompleks yordamga o‘tish,
-anonim yordamdan shaxsiy yordamga o‘tish.
Adaptatsiyadan farqli o‘laroq reabilitatsiya tiklanish, faollashtirish sifatida
tushuniladi.  Reabilitatsiya  jarayonida  o‘rnini  to‘ldiruvchi  mexanizm  mavjud
nuqsonni yengib o‘tish uchun qo‘llanadi, adaptatsiya jarayonida esa u mavjud
nuqsonga  ko‘nikish  maqsadida  qo‘llanadi.  Demak,  reabilitatsiya  bu  bolani
jamiyatdagi  faol  hayotga  va  ijtimoiy  foydali  mehnatga  qaytarish  maqsadidagi
chora-tadbirlar tizimidir.
Reabilitatsiyaning bir qancha turlari mavjud: tibbiy, psixologik, pedagogik,
ijtimoiy-iqtisodiy, kasbiy, maishiy. 
Tibbiy reabilitatsiya bola organizmining u yoki bu yo‘qotilgan funksiyasini
o‘rnini to‘ldirish yoki to‘liq va qisman tiklashga qaratilgan bo‘ladi. 
Ruhiy  reabilitatsiya  o‘smirning  ruhiy  sohasiga  qaratilgan  bo‘lib,  uning
maqsadi deviant xulq-atvorli bola ongida uning hech kimga kerakmasligi haqidagi
tasavvurni yengib o‘tishdir.
Kasbiy  reabilitatsiya  o‘smirni  biror-bir  kasbga  o‘rgatish,  u  uchun
yengillashtirilgan sharoitli va qisqartirilgan ish kuniga ega ish joylarini qidirishdan
iborat.
Maishiy reabilitatsiya o‘smir uchun normal yashash sharoitlarini yaratishga
qaratiladi.
Ijtimoiy-iqtisodiy reabilitatsiya deganda esa o‘smir huquq va manfaatlarini
himoya qilish, unga tegishli bo‘lgan moddiy mulklar, to‘lovlar bilan ta’minlashga
qaratilgan chora-tadbirlar tushuniladi. 
Ijtimoiy-pedagogik  reabilitatsiya-bola  hayotiy  faoliyatida  muhim
ahamiyatga ega shaxsiy hislatlarni, uning jamiyat integratsiyasiga yordamyordam
beruvchi faol hayotiy pozitsiyasini shakllantirish, ijobiy rollarni, jamiyatda yurish-
turish qoidalarini o‘zlashtirishi, kerakli ma’lumot olishga qaratilgan tarbiyaviy
xarakterdagi chora-tadbirlardir.
Logotip
-kechikkan yordamdan profilaktik yordamga o‘tish, -jazolovchi yordamdan ayovchi yordamga o‘tish, -tasodifiy yordamdan kafolatlangan va kompleks yordamga o‘tish, -anonim yordamdan shaxsiy yordamga o‘tish. Adaptatsiyadan farqli o‘laroq reabilitatsiya tiklanish, faollashtirish sifatida tushuniladi. Reabilitatsiya jarayonida o‘rnini to‘ldiruvchi mexanizm mavjud nuqsonni yengib o‘tish uchun qo‘llanadi, adaptatsiya jarayonida esa u mavjud nuqsonga ko‘nikish maqsadida qo‘llanadi. Demak, reabilitatsiya bu bolani jamiyatdagi faol hayotga va ijtimoiy foydali mehnatga qaytarish maqsadidagi chora-tadbirlar tizimidir. Reabilitatsiyaning bir qancha turlari mavjud: tibbiy, psixologik, pedagogik, ijtimoiy-iqtisodiy, kasbiy, maishiy. Tibbiy reabilitatsiya bola organizmining u yoki bu yo‘qotilgan funksiyasini o‘rnini to‘ldirish yoki to‘liq va qisman tiklashga qaratilgan bo‘ladi. Ruhiy reabilitatsiya o‘smirning ruhiy sohasiga qaratilgan bo‘lib, uning maqsadi deviant xulq-atvorli bola ongida uning hech kimga kerakmasligi haqidagi tasavvurni yengib o‘tishdir. Kasbiy reabilitatsiya o‘smirni biror-bir kasbga o‘rgatish, u uchun yengillashtirilgan sharoitli va qisqartirilgan ish kuniga ega ish joylarini qidirishdan iborat. Maishiy reabilitatsiya o‘smir uchun normal yashash sharoitlarini yaratishga qaratiladi. Ijtimoiy-iqtisodiy reabilitatsiya deganda esa o‘smir huquq va manfaatlarini himoya qilish, unga tegishli bo‘lgan moddiy mulklar, to‘lovlar bilan ta’minlashga qaratilgan chora-tadbirlar tushuniladi. Ijtimoiy-pedagogik reabilitatsiya-bola hayotiy faoliyatida muhim ahamiyatga ega shaxsiy hislatlarni, uning jamiyat integratsiyasiga yordamyordam beruvchi faol hayotiy pozitsiyasini shakllantirish, ijobiy rollarni, jamiyatda yurish- turish qoidalarini o‘zlashtirishi, kerakli ma’lumot olishga qaratilgan tarbiyaviy xarakterdagi chora-tadbirlardir.