Deviant xulq – ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida. Oila bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

29,5 KB


Deviant xulq – ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida. 
Oila bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat.
Reja: 
1. Ijtimoiy pedagogik nuqtai nazardan oila turlari. 
2. Ijtimoiy pedagogning oilalar bilan olib boradigan ishlari shakl, metod va
vositalari. 
3. Bola asrab olgan oila bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat.
5. Me’yor va me’yordan og‘ish: tushuncha va tavsif. Me’yordan og‘ish
turlari.
 6. O‘smirlarda deviant xulq-atvorning kelib chiqish sabablari.
7. Reabilitatsion ijtimoiy pedagogik texnologiyalar
Oila va  uning asosiy  vazifalari  Jamiyatda  oilaning roli  o‘zining kuchi
bo‘yicha boshqa hech bir institutlar bilan tenglashtirib bo‘lmaydi. Aynan oilada
insonning  shaxsi  shakllanadi  va  rivojlanadi  bola  jamiyatda  qiyinchiliklarsiz
moslashib ketishi uchun u ijtimoiy vazifalarini egallaydi. Oila birinchi tarbiyaviy
institut sifatida ishtirok etadi, u bilan bog‘liqlikni inson o‘zining butun hayoti
davomida  xis  etadi.  Oilada  insonning  ma’naviyligiga  asos  solinadi  xulqi
qoidalari yuzaga keltiriladi shaxsning ichki dunyosi va individual sifatlari ochib
beriladi.  Statistika  ko‘rsatishicha,  xo‘jalik  yuritish  bozor  siyosatiga  o‘tish
ijtimoiy  institut  sifatida  oila  holatiga  ancha  yomon  og‘ir  ta’sir  ko‘rsatdi.
Demograflar tug‘ilish kamayganini qayd etadilar sotsiologlar asotsial  oilalar
Logotip
Deviant xulq – ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida. Oila bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat. Reja: 1. Ijtimoiy pedagogik nuqtai nazardan oila turlari. 2. Ijtimoiy pedagogning oilalar bilan olib boradigan ishlari shakl, metod va vositalari. 3. Bola asrab olgan oila bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat. 5. Me’yor va me’yordan og‘ish: tushuncha va tavsif. Me’yordan og‘ish turlari. 6. O‘smirlarda deviant xulq-atvorning kelib chiqish sabablari. 7. Reabilitatsion ijtimoiy pedagogik texnologiyalar Oila va uning asosiy vazifalari Jamiyatda oilaning roli o‘zining kuchi bo‘yicha boshqa hech bir institutlar bilan tenglashtirib bo‘lmaydi. Aynan oilada insonning shaxsi shakllanadi va rivojlanadi bola jamiyatda qiyinchiliklarsiz moslashib ketishi uchun u ijtimoiy vazifalarini egallaydi. Oila birinchi tarbiyaviy institut sifatida ishtirok etadi, u bilan bog‘liqlikni inson o‘zining butun hayoti davomida xis etadi. Oilada insonning ma’naviyligiga asos solinadi xulqi qoidalari yuzaga keltiriladi shaxsning ichki dunyosi va individual sifatlari ochib beriladi. Statistika ko‘rsatishicha, xo‘jalik yuritish bozor siyosatiga o‘tish ijtimoiy institut sifatida oila holatiga ancha yomon og‘ir ta’sir ko‘rsatdi. Demograflar tug‘ilish kamayganini qayd etadilar sotsiologlar asotsial oilalar
sonini o‘sib borishini qayd etadilar va turmush darajasining pasayishini taxmin
qiladilar. 
Hamma davrlarda ham oila o‘zining farzandlarini tarbiyalashda yordam
olishga  talabni  xis  etgan.  Tarix  ko‘rsatishicha,  odamlar  katta  oilalar  bilan
yashaganlarida oilaviy hayotning zarur bo‘lgan bilim va ko‘nikmalari avloddan
avlodga tabiiy ravishda va oddiy kundalik o‘tib kelgan. Zamonaviy industrial
jamiyatda  avlodlar  o‘rtasidagi  oilaviy  aloqalar  buzilmoqda.  Shuning  uchun,
jamiyat  oila  tashkil  etish  va  bolalarni  tarbiyalash  haqidagi  zarur  bilimlarni
yetkazish bo‘yicha ishlarni o‘z zimmasiga oladi. Hozirgi paytda ota-onalarga
mutaxassis  psixologlar,  ijtimoiy  ishlar  xodimlari,  ijtimoiy  pedagoglar  va
bolalarni tarbiyalash bo‘yicha boshqa mutaxassislarning yordamlari zarur. Ana
shu  mutaxassislarning  yordamiga  faqatgina  notinch,  yomon  oilalar  emas,
bugungi kunda tinch yaxshi oilalar ham muhtojlar. 
Oila haqida bir necha xil tushunchalar mavjud: 
Birinchidan, oila – bu nikoh va (yoki) qonqarindoshchilikka asoslangan
kichik ijtimoyi  gurux, uning a’zolari  birgalikda yashaydilar  va  uy ishlarini
bajaradilar, bir-biriga nisbatan o‘zaro majburiyatlar bilan birlashganlar.
Ikkinchidan, oila – bu ijtimoiy institut bo‘lib, unda odamlar o‘rtasida o‘zaro
munosabatlar  barqaror  mustahkam  shaklda  bo‘ladi.  Ana  shu  o‘zaro
munosabatlar  doirasida  odamlarning  kundalik  hayoti  asosiy  qismi  amalga
oshiriladi:  jinsiy  munosabatlari,  farzand  ko‘rish,  bolalaning  boshlang‘ich
ijtimoiylashishi, tarbiyalash, ta’lim berish, tibbiy xizmat ko‘rsatish va boshqalar.
Oila-nikoh munosabatlari insoniyatga qadim davrlardan ma’lum. Neolit
davridayoq  (15-20  ming  yil  ilgari)  ongli  inson  paydo  bo‘lganda,  odamlar
jamoasi mavjud bo‘lgandayoq ularning birgalikda xo‘jalik yuritishdagi va bola
tarbiyalashdagi  vazifalari  tabiiy  jinsiyligi,  yoshiga  qarab  (erkak,  ayol)
ajratilishiga asoslangan. Tarixda qayd etilgan oilaviy munosabatlarda farqlar
bo‘lishiga qaramay, hamma oilalarni birlashtiradigan qandaydir umumiylik bor.
Bu  oilaviy  tarzda  hayot  kechirishdir,  bunda  insoniyat  yashashning  yagona
imkoniyatini topgan. Olimlar oilaning turli vazifalarini ko‘rsatadilar. Biz birinchi
navbatda, bolani  tarbiyalash va rivojlantirishga taalluqlilarinigagina to‘xtalib
Logotip
sonini o‘sib borishini qayd etadilar va turmush darajasining pasayishini taxmin qiladilar. Hamma davrlarda ham oila o‘zining farzandlarini tarbiyalashda yordam olishga talabni xis etgan. Tarix ko‘rsatishicha, odamlar katta oilalar bilan yashaganlarida oilaviy hayotning zarur bo‘lgan bilim va ko‘nikmalari avloddan avlodga tabiiy ravishda va oddiy kundalik o‘tib kelgan. Zamonaviy industrial jamiyatda avlodlar o‘rtasidagi oilaviy aloqalar buzilmoqda. Shuning uchun, jamiyat oila tashkil etish va bolalarni tarbiyalash haqidagi zarur bilimlarni yetkazish bo‘yicha ishlarni o‘z zimmasiga oladi. Hozirgi paytda ota-onalarga mutaxassis psixologlar, ijtimoiy ishlar xodimlari, ijtimoiy pedagoglar va bolalarni tarbiyalash bo‘yicha boshqa mutaxassislarning yordamlari zarur. Ana shu mutaxassislarning yordamiga faqatgina notinch, yomon oilalar emas, bugungi kunda tinch yaxshi oilalar ham muhtojlar. Oila haqida bir necha xil tushunchalar mavjud: Birinchidan, oila – bu nikoh va (yoki) qonqarindoshchilikka asoslangan kichik ijtimoyi gurux, uning a’zolari birgalikda yashaydilar va uy ishlarini bajaradilar, bir-biriga nisbatan o‘zaro majburiyatlar bilan birlashganlar. Ikkinchidan, oila – bu ijtimoiy institut bo‘lib, unda odamlar o‘rtasida o‘zaro munosabatlar barqaror mustahkam shaklda bo‘ladi. Ana shu o‘zaro munosabatlar doirasida odamlarning kundalik hayoti asosiy qismi amalga oshiriladi: jinsiy munosabatlari, farzand ko‘rish, bolalaning boshlang‘ich ijtimoiylashishi, tarbiyalash, ta’lim berish, tibbiy xizmat ko‘rsatish va boshqalar. Oila-nikoh munosabatlari insoniyatga qadim davrlardan ma’lum. Neolit davridayoq (15-20 ming yil ilgari) ongli inson paydo bo‘lganda, odamlar jamoasi mavjud bo‘lgandayoq ularning birgalikda xo‘jalik yuritishdagi va bola tarbiyalashdagi vazifalari tabiiy jinsiyligi, yoshiga qarab (erkak, ayol) ajratilishiga asoslangan. Tarixda qayd etilgan oilaviy munosabatlarda farqlar bo‘lishiga qaramay, hamma oilalarni birlashtiradigan qandaydir umumiylik bor. Bu oilaviy tarzda hayot kechirishdir, bunda insoniyat yashashning yagona imkoniyatini topgan. Olimlar oilaning turli vazifalarini ko‘rsatadilar. Biz birinchi navbatda, bolani tarbiyalash va rivojlantirishga taalluqlilarinigagina to‘xtalib
o‘tamiz. Reproduktiv vazifasi  (productio lot, so‘zidan  -  o‘zini  qayta  ishlab
chiqish,  ko‘payish,  avlod  ishlab  chiqarish)  inson  zotini  davom  ettirish
zaruriyatini sababini asoslaydi. 
Oxirgi paytlarda 2-3 odamdan tashkil topgan oilalar soni ortib bormoqda.
Bunday oilalarning aytishlaricha bolalar ota-onalarning erkinliklarini cheklaydi:
ta’lim  olishda,  ishda,  malakasini  oshirishda,  o‘zining  qobiliyatlarini  amalga
oshirishda. Bola ko‘rmaslik afsuski faqatgina mavjud bo‘lmay, ular bolaga ega
bo‘lish yoshidagi er-xotinlar orasida keng tarqalmoqda, bu evropa davlatlari
uchun  xosdir.  Oila  kattaligini  qisqarishi  quyidagi  omillar  sababli  sodir
bo‘lmoqda:  tug‘ilishning  kamayishi,  yosh  oilalarning  ota-onalaridan  ajralib
chiqishlari, ajralishlarning o‘sib borishi natijasida bir ota yoki onalik oilalar soni
ortib  bormoqda.  Aholining  sog‘lig‘i  sifati  va  mamlakatda  sog‘liqni  saqlash
rivojlanish  darajasi.  Ekspertlarning  baholashlari  bo‘yicha  yomon  ekologik
sharoit, axloqsiz hayot kechirishi, kasalligi yomon ovqatlanish va boshqalar
sababli yoshi katta aholining 10-15% sog‘lig‘i holati sababli bolaga ega bo‘lishi
mumkin emas. Iqtisodiy va xo‘jalik-turmush vazifalari azaldan oilasi har doim
jamiyatning xo‘jalik boshlang‘ich tashkiloti bo‘lib kelgan. Ov qilish va don
etishtirish, hunarmandchilik va savdo oilada har doim vazifalar taqsimlangan
bo‘lgani uchun mavjud bo‘la olgan.  Azaldan ayollar butun uy ishlari bilan
mashg‘ul bo‘lganlar, erkaklar kasb-hunar bilan shug‘ullanganlar.
 Ilmiy  texnik  revolyusiya  asriga  kelib  odamlar  hayoti  yumushlarining
ko‘plari (ovqat tayyorlashq Kir yuvish, uy tozalash, kiyim tikish va boshqalar)
qisman maishiy xizmat sohasiga yuklatildi. Iqtisodiy vazifasi oila a’zolari uchun
boylik to‘plash bilan bog‘liq bo‘lgan: kelin uchun sovg‘alar, kuyov uchun qalin,
avlodlarga  qoldiriladigan  buyumlar,  to‘yga,  voyaga  etish  yoshiga  sug‘o‘rta
qilish,  pul  mablag‘lari  to‘plash.  Bizning  jamiyatimizda  sodir  bo‘layotgan
ijtimoiyiqtisodiy o‘zgarishlar oilaning mol-mulk to‘plash, xususiy mulkka ega
bo‘lish,  turar  joyini  xususiylashtirish,  meros  qilib  qoldirish  va  shu  kabi
masalalardagi iqtisodiy vazifasi yana faollashib bormoqda. 
Boshlang‘ich ijtimoiylashtirish vazifasi Oila bolaning shaxsi shakllanishiga
faol  ta’sir  ko‘rsatadigan  birinchi  va  asosiy  ijtimoiy  guruxdir.  Oila  ijtimoy
Logotip
o‘tamiz. Reproduktiv vazifasi (productio lot, so‘zidan - o‘zini qayta ishlab chiqish, ko‘payish, avlod ishlab chiqarish) inson zotini davom ettirish zaruriyatini sababini asoslaydi. Oxirgi paytlarda 2-3 odamdan tashkil topgan oilalar soni ortib bormoqda. Bunday oilalarning aytishlaricha bolalar ota-onalarning erkinliklarini cheklaydi: ta’lim olishda, ishda, malakasini oshirishda, o‘zining qobiliyatlarini amalga oshirishda. Bola ko‘rmaslik afsuski faqatgina mavjud bo‘lmay, ular bolaga ega bo‘lish yoshidagi er-xotinlar orasida keng tarqalmoqda, bu evropa davlatlari uchun xosdir. Oila kattaligini qisqarishi quyidagi omillar sababli sodir bo‘lmoqda: tug‘ilishning kamayishi, yosh oilalarning ota-onalaridan ajralib chiqishlari, ajralishlarning o‘sib borishi natijasida bir ota yoki onalik oilalar soni ortib bormoqda. Aholining sog‘lig‘i sifati va mamlakatda sog‘liqni saqlash rivojlanish darajasi. Ekspertlarning baholashlari bo‘yicha yomon ekologik sharoit, axloqsiz hayot kechirishi, kasalligi yomon ovqatlanish va boshqalar sababli yoshi katta aholining 10-15% sog‘lig‘i holati sababli bolaga ega bo‘lishi mumkin emas. Iqtisodiy va xo‘jalik-turmush vazifalari azaldan oilasi har doim jamiyatning xo‘jalik boshlang‘ich tashkiloti bo‘lib kelgan. Ov qilish va don etishtirish, hunarmandchilik va savdo oilada har doim vazifalar taqsimlangan bo‘lgani uchun mavjud bo‘la olgan. Azaldan ayollar butun uy ishlari bilan mashg‘ul bo‘lganlar, erkaklar kasb-hunar bilan shug‘ullanganlar. Ilmiy texnik revolyusiya asriga kelib odamlar hayoti yumushlarining ko‘plari (ovqat tayyorlashq Kir yuvish, uy tozalash, kiyim tikish va boshqalar) qisman maishiy xizmat sohasiga yuklatildi. Iqtisodiy vazifasi oila a’zolari uchun boylik to‘plash bilan bog‘liq bo‘lgan: kelin uchun sovg‘alar, kuyov uchun qalin, avlodlarga qoldiriladigan buyumlar, to‘yga, voyaga etish yoshiga sug‘o‘rta qilish, pul mablag‘lari to‘plash. Bizning jamiyatimizda sodir bo‘layotgan ijtimoiyiqtisodiy o‘zgarishlar oilaning mol-mulk to‘plash, xususiy mulkka ega bo‘lish, turar joyini xususiylashtirish, meros qilib qoldirish va shu kabi masalalardagi iqtisodiy vazifasi yana faollashib bormoqda. Boshlang‘ich ijtimoiylashtirish vazifasi Oila bolaning shaxsi shakllanishiga faol ta’sir ko‘rsatadigan birinchi va asosiy ijtimoiy guruxdir. Oila ijtimoy
mikromuhitdir.  Ijtimoiy  ta’sir  ko‘rsatish  omillaridan  biridir.  U  bolaning
jismoiny, psixik va ijtimoiy rivojlanishiga ta’sir ko‘rsatadi. Oilaning vazifasi
bolani u dunyoga kelgan mamlakat madaniyatiga va bola tabiatiga mos ravishda
rivojlanib borishi uchun uni astasekin jamiyatga kiritib borishdan iboratdir. 
Insoniyat to‘plagan ijtimoiy tajribalariga, u tug‘ilib o‘sayotgan mamalakat
madaniyatiga,  uning  ma’naviy-axloq  qoidalariga,  xalq  an’analariga  bolani
o‘rgatish – ota-onalarning majburiy vazifasidir. 
Tarbiyaviy vazifa Boshlang‘ich ijtimoiylashish jarayonida bolani oilada
tarbiyalash  muhim  ahamiyatga  ega  bo‘ladi.  Ota-onalar  bolaning  birinchi
tarbiyachilari bo‘lganlar va shunday bo‘lib qoladilar. Bolani oilada tarbiyalash
murakkab ijtimoiy-pedagogik jarayondir. Oiladagi muhit va sharoit bolaning
shaxsi  shakllanishiga  ta’sir  ko‘rsatadi.  Ota  va  ona  o‘z  bolasini  ardoqlaydi,
erkalaydi, tashvishini qiladi, hayot tashvish va qiyinchiliklaridan asraydi. Ota-
onalarning  shaxsiy  ibratlari  –  bolaning  tarbiyasiga  ta’sir  ko‘rsatish  muhim
vositasidir. Uning tarbiyaviy ahamiyati bolaning taqlid etishga qiziqishi, havas
qilishiga asoslangan. Bilim va tajribalarga ega bo‘lmay bola kattalar qilganini
takrorlaydi, ularning harakatlariga taqlid qiladi. Ba’zan bolaning oilada olgan
tajribasi bolaning atrof dunyoga, odamlarga nisbatan yagona o‘lchov belgisi
bo‘lib qoladi. To‘g‘ri ba’zi oilalarda ota-onalari bemor bo‘lganida, buzuq axloqli
hayot  kechirganlarida,  pedagogik  madaniyatga  ega  bo‘lmaganlarida  va  shu
kabilarda tarbiya buzilishi mumkin. 
Albatta,  bola  shaxsi  tarbiyasiga  shunchaki  o‘zining  borligi  bilan  ta’sir
ko‘rsatmaydi, balki qulay ma’naviy-psixologik muhiti, uning a’zolari o‘rtasidagi
sog‘lom munosabatlar bilan ta’sir ko‘rsatadi. 
Rekeatsion (qayta tiklash) va psixoterapevtik vazifalari Buning mazmuni
oila inson o‘zini to‘la himoyalangan deb xis etadigan, to‘la qabul qilingan, uning
mavqei,  tashqi  ko‘rinishi,  hayotdagi  muvaffaqiyatlaridan  moddiy  ahvolidan
qat’iy nazar, oila uni qabul qiladigan boshpana bo‘lishidan iboratdir. “Mening
uyim  –  mening  qasrim”  iborasi  sog‘lom,  tinch  oila  –  dunyodagi  hamma
notinchliklardan vaqtinchalik bo‘lsa ham yashirinishga, dam olib o‘z kuchlarini
to‘plab olishga eng ishonchli va eng yaxshi boshpana degan ma’noni yaxshi
Logotip
mikromuhitdir. Ijtimoiy ta’sir ko‘rsatish omillaridan biridir. U bolaning jismoiny, psixik va ijtimoiy rivojlanishiga ta’sir ko‘rsatadi. Oilaning vazifasi bolani u dunyoga kelgan mamlakat madaniyatiga va bola tabiatiga mos ravishda rivojlanib borishi uchun uni astasekin jamiyatga kiritib borishdan iboratdir. Insoniyat to‘plagan ijtimoiy tajribalariga, u tug‘ilib o‘sayotgan mamalakat madaniyatiga, uning ma’naviy-axloq qoidalariga, xalq an’analariga bolani o‘rgatish – ota-onalarning majburiy vazifasidir. Tarbiyaviy vazifa Boshlang‘ich ijtimoiylashish jarayonida bolani oilada tarbiyalash muhim ahamiyatga ega bo‘ladi. Ota-onalar bolaning birinchi tarbiyachilari bo‘lganlar va shunday bo‘lib qoladilar. Bolani oilada tarbiyalash murakkab ijtimoiy-pedagogik jarayondir. Oiladagi muhit va sharoit bolaning shaxsi shakllanishiga ta’sir ko‘rsatadi. Ota va ona o‘z bolasini ardoqlaydi, erkalaydi, tashvishini qiladi, hayot tashvish va qiyinchiliklaridan asraydi. Ota- onalarning shaxsiy ibratlari – bolaning tarbiyasiga ta’sir ko‘rsatish muhim vositasidir. Uning tarbiyaviy ahamiyati bolaning taqlid etishga qiziqishi, havas qilishiga asoslangan. Bilim va tajribalarga ega bo‘lmay bola kattalar qilganini takrorlaydi, ularning harakatlariga taqlid qiladi. Ba’zan bolaning oilada olgan tajribasi bolaning atrof dunyoga, odamlarga nisbatan yagona o‘lchov belgisi bo‘lib qoladi. To‘g‘ri ba’zi oilalarda ota-onalari bemor bo‘lganida, buzuq axloqli hayot kechirganlarida, pedagogik madaniyatga ega bo‘lmaganlarida va shu kabilarda tarbiya buzilishi mumkin. Albatta, bola shaxsi tarbiyasiga shunchaki o‘zining borligi bilan ta’sir ko‘rsatmaydi, balki qulay ma’naviy-psixologik muhiti, uning a’zolari o‘rtasidagi sog‘lom munosabatlar bilan ta’sir ko‘rsatadi. Rekeatsion (qayta tiklash) va psixoterapevtik vazifalari Buning mazmuni oila inson o‘zini to‘la himoyalangan deb xis etadigan, to‘la qabul qilingan, uning mavqei, tashqi ko‘rinishi, hayotdagi muvaffaqiyatlaridan moddiy ahvolidan qat’iy nazar, oila uni qabul qiladigan boshpana bo‘lishidan iboratdir. “Mening uyim – mening qasrim” iborasi sog‘lom, tinch oila – dunyodagi hamma notinchliklardan vaqtinchalik bo‘lsa ham yashirinishga, dam olib o‘z kuchlarini to‘plab olishga eng ishonchli va eng yaxshi boshpana degan ma’noni yaxshi
ifoda etib beradi. Rafiqasi o‘z uyida o‘zining hokimining hamma kamsitishlari
va jahllariga indamay chidab kelgan an’anaviy modeli endi o‘tmishda qolib
ketmoqda. Ko‘pchilik ayollar ham endi ishga boradilar va uyga charchab, toliqib
qaytadilar.  Oilaviy  sharoitda,  yaqinlari  bilan  munosabatlarda,  bolalari  bilan
bo‘lganida kuchlari ancha yaxshi tiklanadi. Oilaning ijtimoiy mavqei va uning
turlari Oila yaxlit sistemali tashkilotdir. Hozirgi zamonda oila oldida to‘rgan
muammolardan biri – bu oilaning jamiyatda moslashishidir (lotincha adapto -
moslashtiraman),  ya’ni  oilaning  zamonaviy  muhitda  (jamiyatda)  hayot
sharoitlariga  moslashishi  hisoblanadi.  Moslashish  jarayonining  asosiy
xarakteristikasi bo‘lib, ijtimoiy mavqei ishtirok etadi, ya’ni oilaning jamiyatda
moslashish jarayonidagi holati. Oilaning ijtimoiy mavqeini aniqlash uchun uning
bir  qator  tuzilish  –  funksional  xarakteristikalarini  hamda  oila  a’zolarining
individual xususiyatlarini bilish kerak. 
Oilaning tuzilish xarakteristikalari 
1. Nikohli sheriklarning mavjudligi (to‘la, rasman to‘la, to‘la emas).
 2. Oilaning hayotiy sikli bosqichi (yosh, etuk, qari). 
3. Nikoh tuzish tartibi (birinchi, takroriy). 
4. Oiladagi avlodlar soni (bitta yoki bir necha avlodlar). 
5. Bolalar soni (ko‘p bolalik, kam bolalik). 
Oila  a’zolarining  individual  xususiyatlari  Ularga  ijtimoiy-demografik,
fiziologik,  psixologik,  oila  katta  a’zolarining  patologik  odatlari  kiradi  va
bolaning xarakteristikalari kiradi: 
- yoshi, bola yoshiga munosib nutqi rivojlanganligi, jismoniy, psixologik
rivojlanish darajasi; uning qiziqishlari va qobiliyatlari; 
- u boradigan ta’lim tashkilotlari, munosabat va o‘qitish muvaffaqiyatlari;
-  o‘zini  to‘tishda  chetlanishlar,  patologik  odatlari,  nutqiy  va  psixik
buzilishlar mavjudligi.
 Oila a’zolarining individual xususiyatlari  uning tuzilish va funksional
ko‘rsatkichlari bilan birgalikda kompleks xarakteristikalarni tashkil etadi – oila
mavqeini  (lotincha  status-holati,  vaziyati).  O‘smirlik  yoshida  deviatsiya
(me’yordan og‘ishlik) holatlari. 
Logotip
ifoda etib beradi. Rafiqasi o‘z uyida o‘zining hokimining hamma kamsitishlari va jahllariga indamay chidab kelgan an’anaviy modeli endi o‘tmishda qolib ketmoqda. Ko‘pchilik ayollar ham endi ishga boradilar va uyga charchab, toliqib qaytadilar. Oilaviy sharoitda, yaqinlari bilan munosabatlarda, bolalari bilan bo‘lganida kuchlari ancha yaxshi tiklanadi. Oilaning ijtimoiy mavqei va uning turlari Oila yaxlit sistemali tashkilotdir. Hozirgi zamonda oila oldida to‘rgan muammolardan biri – bu oilaning jamiyatda moslashishidir (lotincha adapto - moslashtiraman), ya’ni oilaning zamonaviy muhitda (jamiyatda) hayot sharoitlariga moslashishi hisoblanadi. Moslashish jarayonining asosiy xarakteristikasi bo‘lib, ijtimoiy mavqei ishtirok etadi, ya’ni oilaning jamiyatda moslashish jarayonidagi holati. Oilaning ijtimoiy mavqeini aniqlash uchun uning bir qator tuzilish – funksional xarakteristikalarini hamda oila a’zolarining individual xususiyatlarini bilish kerak. Oilaning tuzilish xarakteristikalari 1. Nikohli sheriklarning mavjudligi (to‘la, rasman to‘la, to‘la emas). 2. Oilaning hayotiy sikli bosqichi (yosh, etuk, qari). 3. Nikoh tuzish tartibi (birinchi, takroriy). 4. Oiladagi avlodlar soni (bitta yoki bir necha avlodlar). 5. Bolalar soni (ko‘p bolalik, kam bolalik). Oila a’zolarining individual xususiyatlari Ularga ijtimoiy-demografik, fiziologik, psixologik, oila katta a’zolarining patologik odatlari kiradi va bolaning xarakteristikalari kiradi: - yoshi, bola yoshiga munosib nutqi rivojlanganligi, jismoniy, psixologik rivojlanish darajasi; uning qiziqishlari va qobiliyatlari; - u boradigan ta’lim tashkilotlari, munosabat va o‘qitish muvaffaqiyatlari; - o‘zini to‘tishda chetlanishlar, patologik odatlari, nutqiy va psixik buzilishlar mavjudligi. Oila a’zolarining individual xususiyatlari uning tuzilish va funksional ko‘rsatkichlari bilan birgalikda kompleks xarakteristikalarni tashkil etadi – oila mavqeini (lotincha status-holati, vaziyati). O‘smirlik yoshida deviatsiya (me’yordan og‘ishlik) holatlari.
Deviatsiya tiplari O‘smirlik davrini o‘tish bosqichi deb ataydilar. Bolalar
yosh ko‘rsatkichlari davrida o‘tish bosqichi eng qiyin va murakkab davrdir. Bu
davrni  yana  shu  sababli  ham  o‘tish  davri  deb  hisoblaydilarki,  bu  o‘sish
bosqichida inson bolalikdan kattalik davriga, bola xarakteridan, etuk inson bo‘lib
shakllanadigan bir, o‘ziga xos jarayonlar davriga o‘tiladi. O‘smirlik yoshida
o‘smirning yaxlit hayoti va faoliyati jiddiy o‘zgaradi va uning psixikasi qayta
shakllanishiga  olib  keladi,  o‘z  tengdoshlari  bilan  o‘zaro  faoliyatda,
munosabatlarining yangi shakllari vujudga keladi. 
O‘smirning jamiyatdagi mavqei, jamoadagi vaziyati, holati almashinadi,
unga kattalar yuqoriroq talablar qo‘ya boshlaydilar. Bu yosh davrida jinsiy
etilish  faollashadi,  biroq  ijtimoiy  shakllanishi  orqada  qoladi.  Bu  esa  jinsiy
tarbiyada ijtimoiypsixologik muammolarni vujudga keltiradi. O‘smirlik yoshida
bolada o‘z-o‘zini anglashga ehtiyoj paydo bo‘ladi. “Men kimman?”- savoliga
javob berish uni tez-tez bezovta qiladi. Unda o‘z-o‘ziga qiziqish paydo bo‘ladi.
U yoki bu faktlarga unda shaxsiy qarash, mulohaza yuritish, o‘z bahosini berish
kabi  xususiyatlar  shakllanadi.  Bu  yoshda  vaqtinchalik  oila  va  maktabdan
psixologik uzoqlashish holatlari bo‘lib turadi. 
O‘smir shaxsining shakllanishida tengdoshlarining ta’siri kuchayib e’tibor
maktab, oilaning ahamiyatiga kamaygandek bo‘ladi. Ko‘pincha, o‘smir haqiqiy
rasmiy jamoa va norasmiy guruh bilan muloqot qilishning qay biri afzal ekanligi
to‘g‘risidagi tanlov oldida turadi. O‘smir o‘zini erkin sezadigan, uni hurmat
qiladigan insonlar bo‘lgan guruh va muhitni ko‘proq xush ko‘radi. Bunday
muhit va jamoaga sport seksiyalari va texnikaga oid to‘garaklar bo‘lishi yoki
o‘smirlar yig‘ilib, muloqot qiladigan, chekadigan va ichadigan va h.k erto‘lalar
ham bo‘lishi mumkin. Bu yoshda ayrim o‘smirlarning kattalar, ayniqsa ota-
onalari bilan muammoli vaziyatda bo‘ladilar. Ota-onalar ularga yosh bolaga,
go‘dakka  g‘amxo‘rlik  qilgandek,  munosabatda  bo‘lishni  davom  ettiradilar.
O‘smir esa bu sharoitdan chiqib ketishga intiladi. Shu sababli kattalar bilan
o‘zaro munosabatda janjalli vaziyatlar ko‘payadi. 
O‘smirda  kattalik  hissi  shakllanadi.  Bu  yoshda  o‘smir  mustaqil,  erkin
harakat qiladi, kattalarning “o‘rgatish”lariga qarshi e’tiroz paydo bo‘ladi. O‘smir
Logotip
Deviatsiya tiplari O‘smirlik davrini o‘tish bosqichi deb ataydilar. Bolalar yosh ko‘rsatkichlari davrida o‘tish bosqichi eng qiyin va murakkab davrdir. Bu davrni yana shu sababli ham o‘tish davri deb hisoblaydilarki, bu o‘sish bosqichida inson bolalikdan kattalik davriga, bola xarakteridan, etuk inson bo‘lib shakllanadigan bir, o‘ziga xos jarayonlar davriga o‘tiladi. O‘smirlik yoshida o‘smirning yaxlit hayoti va faoliyati jiddiy o‘zgaradi va uning psixikasi qayta shakllanishiga olib keladi, o‘z tengdoshlari bilan o‘zaro faoliyatda, munosabatlarining yangi shakllari vujudga keladi. O‘smirning jamiyatdagi mavqei, jamoadagi vaziyati, holati almashinadi, unga kattalar yuqoriroq talablar qo‘ya boshlaydilar. Bu yosh davrida jinsiy etilish faollashadi, biroq ijtimoiy shakllanishi orqada qoladi. Bu esa jinsiy tarbiyada ijtimoiypsixologik muammolarni vujudga keltiradi. O‘smirlik yoshida bolada o‘z-o‘zini anglashga ehtiyoj paydo bo‘ladi. “Men kimman?”- savoliga javob berish uni tez-tez bezovta qiladi. Unda o‘z-o‘ziga qiziqish paydo bo‘ladi. U yoki bu faktlarga unda shaxsiy qarash, mulohaza yuritish, o‘z bahosini berish kabi xususiyatlar shakllanadi. Bu yoshda vaqtinchalik oila va maktabdan psixologik uzoqlashish holatlari bo‘lib turadi. O‘smir shaxsining shakllanishida tengdoshlarining ta’siri kuchayib e’tibor maktab, oilaning ahamiyatiga kamaygandek bo‘ladi. Ko‘pincha, o‘smir haqiqiy rasmiy jamoa va norasmiy guruh bilan muloqot qilishning qay biri afzal ekanligi to‘g‘risidagi tanlov oldida turadi. O‘smir o‘zini erkin sezadigan, uni hurmat qiladigan insonlar bo‘lgan guruh va muhitni ko‘proq xush ko‘radi. Bunday muhit va jamoaga sport seksiyalari va texnikaga oid to‘garaklar bo‘lishi yoki o‘smirlar yig‘ilib, muloqot qiladigan, chekadigan va ichadigan va h.k erto‘lalar ham bo‘lishi mumkin. Bu yoshda ayrim o‘smirlarning kattalar, ayniqsa ota- onalari bilan muammoli vaziyatda bo‘ladilar. Ota-onalar ularga yosh bolaga, go‘dakka g‘amxo‘rlik qilgandek, munosabatda bo‘lishni davom ettiradilar. O‘smir esa bu sharoitdan chiqib ketishga intiladi. Shu sababli kattalar bilan o‘zaro munosabatda janjalli vaziyatlar ko‘payadi. O‘smirda kattalik hissi shakllanadi. Bu yoshda o‘smir mustaqil, erkin harakat qiladi, kattalarning “o‘rgatish”lariga qarshi e’tiroz paydo bo‘ladi. O‘smir
bu yoshda kumir (havas qiladigan insoni), ya’ni film 39 qahramonlari, kuchli
katta yoshdagi inson, ko‘rsatuv qahramoni, mashhur sportchi va boshqalarga
taqlid  qilib:  uning  tashqi  qiyofasi,  xulq-atvoriga  o‘xshashlik  uchun  harakat
qilishi holatlari ko‘p uchraydi. Tashqi qiyofa o‘smir uchun katta ahamiyat kasb
etadi. Ajoyib soch turmagi, ba’zan ikki yoki uch ziraklar, yirtiq jinsi, jidu yorqin
rangdagi kosmetika va boshqa vositalar o‘smirga o‘zini boshqalardan ajralib
turishiga imkon beradi hamda bolalar guruhlarida o‘zini tan olishlariga harakat
qiladi. Shu tariqa, o‘smirlik yoshida ajralib turadigan  xarakter  xususiyatlari
haqida quyidagilarni aytish mumkin; hissiy noetuklik o‘z shaxsiy xulq atvorini
etarli darajada nazorat qila olmaslik, o‘z ehtiyojlarini qondirish imkoniyati va
istaklarini  taqqoslay  olmasligi,  yuqori  ta’sirchanligi,  o‘zini  tan  olishlariga
bo‘lgan istaklari va kattalar kabi o‘zini to‘tish. 
O‘smir – bu etarli darajada etilmagan va etuk aqlga ega bo‘lmagan ijtimoiy
inson. Bu bosqich bolalik va o‘spirinlikning chegarasidir. Katta deb hisoblanishi
uchun etarli darajada rivojlanmagan, biroq shu bilan bir vaqtda atrofdagilar bilan
ongli ravishda muloqotga kirisha oladigan hamda o‘z xulq-atvori va harakatlari
jamiyat  me’yor  va  qoidalariga  javob  berishida  katta  e’tibor  talab  etadigan
bosqich o‘smir shaxsidir. Qonun bu yoshdagi bolalarni voyaga etmagan, biroq
o‘z  xulq-atvori  va  hattiharakatlariga  axloqiy  hamda  huquqiy  jihatdan
mas’uliyatli bo‘lishga layoqatli deb hisoblaydi. Shu sababli o‘smirlar uchun o‘z
hatti-harakati va xulq-atvoriga cheklangan huquqiy javobgarlik o‘rnatilgan. 
Deviatsiya tiplari me’yordan og‘ish jamiyatda qabul qilingan qoida va xulq-
atvor me’yorlaridan og‘ishgan o‘smirlar og‘ir tarbiyalilar deb ataladi. Og‘ir
tarbiyali o‘smir jamiyatda o‘rnatilgan qoida va me’yorlarga rioya qilmaydi.
Bunday  holat  ilmda  deviatsiya  deyiladi  (lotin  tilida  deviation  -  og‘ishlik).
Masalan, fizikada kompas magnit strelkasining og‘ishi, biologiyada organizm
rivojlanishida og‘ishlik uchraydi. Deviyasiya (og‘ishlik) – bir tomondan uni
o‘rab to‘rgan inson va atrofmuhitga xos bo‘lgan o‘zgaruvchanlik hodisasidir.
O‘zgaruvchanlik ijtimoiy muhitda inson xulq-atvori bilan bog‘liq. Ilgari aytib
o‘tilgandek, xulq me’yordagidek yoki og‘ishgan bo‘lishi mumkin. 
Logotip
bu yoshda kumir (havas qiladigan insoni), ya’ni film 39 qahramonlari, kuchli katta yoshdagi inson, ko‘rsatuv qahramoni, mashhur sportchi va boshqalarga taqlid qilib: uning tashqi qiyofasi, xulq-atvoriga o‘xshashlik uchun harakat qilishi holatlari ko‘p uchraydi. Tashqi qiyofa o‘smir uchun katta ahamiyat kasb etadi. Ajoyib soch turmagi, ba’zan ikki yoki uch ziraklar, yirtiq jinsi, jidu yorqin rangdagi kosmetika va boshqa vositalar o‘smirga o‘zini boshqalardan ajralib turishiga imkon beradi hamda bolalar guruhlarida o‘zini tan olishlariga harakat qiladi. Shu tariqa, o‘smirlik yoshida ajralib turadigan xarakter xususiyatlari haqida quyidagilarni aytish mumkin; hissiy noetuklik o‘z shaxsiy xulq atvorini etarli darajada nazorat qila olmaslik, o‘z ehtiyojlarini qondirish imkoniyati va istaklarini taqqoslay olmasligi, yuqori ta’sirchanligi, o‘zini tan olishlariga bo‘lgan istaklari va kattalar kabi o‘zini to‘tish. O‘smir – bu etarli darajada etilmagan va etuk aqlga ega bo‘lmagan ijtimoiy inson. Bu bosqich bolalik va o‘spirinlikning chegarasidir. Katta deb hisoblanishi uchun etarli darajada rivojlanmagan, biroq shu bilan bir vaqtda atrofdagilar bilan ongli ravishda muloqotga kirisha oladigan hamda o‘z xulq-atvori va harakatlari jamiyat me’yor va qoidalariga javob berishida katta e’tibor talab etadigan bosqich o‘smir shaxsidir. Qonun bu yoshdagi bolalarni voyaga etmagan, biroq o‘z xulq-atvori va hattiharakatlariga axloqiy hamda huquqiy jihatdan mas’uliyatli bo‘lishga layoqatli deb hisoblaydi. Shu sababli o‘smirlar uchun o‘z hatti-harakati va xulq-atvoriga cheklangan huquqiy javobgarlik o‘rnatilgan. Deviatsiya tiplari me’yordan og‘ish jamiyatda qabul qilingan qoida va xulq- atvor me’yorlaridan og‘ishgan o‘smirlar og‘ir tarbiyalilar deb ataladi. Og‘ir tarbiyali o‘smir jamiyatda o‘rnatilgan qoida va me’yorlarga rioya qilmaydi. Bunday holat ilmda deviatsiya deyiladi (lotin tilida deviation - og‘ishlik). Masalan, fizikada kompas magnit strelkasining og‘ishi, biologiyada organizm rivojlanishida og‘ishlik uchraydi. Deviyasiya (og‘ishlik) – bir tomondan uni o‘rab to‘rgan inson va atrofmuhitga xos bo‘lgan o‘zgaruvchanlik hodisasidir. O‘zgaruvchanlik ijtimoiy muhitda inson xulq-atvori bilan bog‘liq. Ilgari aytib o‘tilgandek, xulq me’yordagidek yoki og‘ishgan bo‘lishi mumkin.
Me’yoriy  xulq  o‘smirning  rivojlanishidagi  ehtiyojlari  va  imkoniyatlari,
uning ijtimoiylashuviga to‘la javob beruvchi, unga adekvat monand keluvchi
mikrosotsium bilan uning o‘zaro faoliyatidir. Agar bolaning atrofidagi muhit
o‘smirning u yoki bu xususiyatlari, uning xulq-atvoriga doimo (yoki deyarli
doim) o‘z vaqtida va adekvat (monand) bo‘lsa, o‘smirda xulq-atvor me’yoriy
bo‘ladi. Bu fikrdan xulqi  og‘ishganlikning  tavsifi  ham  kelib chiqadi, biroq
bolaning  mikrosotsium  bilan  o‘zaro  faoliyati  sifatida  uning  rivojlanishini
buzuvchi va ijtimoilashuvida va yuzaga keluvchi xulqi, jamiyatda o‘rnatilgan
axloqiy hamda huquqiy og‘ishganlik ijtimoiy dezadaptatsiyaning (bola uchun
ijtimoiy  muhit  sharoitlariga  moslashishga  to‘siqlik  qiladigan  hodisa)
ko‘rinishlaridan biridir. 
Bolalik - o‘smirlik dezadaptatsiyada quyidagi patologiyalar o‘z tasdig‘ini
topgan:  Maktab  yoshidagi  bolalar,  maktabga  bormaydilar,  Yetim-bolalar,
ijtimoiy Yetimlar, giyohvandlik va zaharli (toksinli) vositalarni qabul qiluvchi
o‘smirlar;  jinsiy  ahloqsiz  o‘smirlar,  huquqbuzarlik  faoliyatlariga  berilgan
o‘smirlar.
Deviatsiyaning tarkibiga deviantlik, delinkvent va kriminal xulq-atvorlilar
kiradi. Deviant xulq-atvor-xulqiy og‘ishganlikning bir turi bo‘lib, o‘smirning
yoshiga  muvofiq  bo‘lmagan  ijtimoiy  xulq-atvor  me’yor  va  qoidalarining
buzilishi bilan bog‘liq bo‘lgan mikrosotsium munosabatlar (oilaviy, maktabdagi)
va kichik jinsiy yosh ijtimoiy guruhlari uchun xarakterli bo‘ladi. Ya’ni xulq-
atvorning  bu  tipini  intizomsizlik  deb  atash  mumkin.  Deviant  xulq-atvor
ko‘rinishlariga o‘smirning namoyishkorlik, agressvilik, o‘ziga erk berish, o‘qish
va  mehnat  faoliyatidan  tizimli  og‘ishlik,  uydan  ketib  qolish,  daydilik,
ichkilikbozlikka berilish, alkogolizmga berilish, giyohvandlik va u bilan bog‘liq
assotsial faoliyatlar, jinsiy xarakterdagi jamiyatga qarshi faoliyatlar, suitsid9 .
Delinkvent xulq-atvori – deviantlikdan farqli ravishda bolalar va o‘smirlarning
assotsial  xulq-atvori  bilan  xarakterlanadi.  Bu  xulqiy  harakatlarda  huquqiy
me’yorlarni bola buzib o‘tsada, biroq huquqiy, jinoiy javobgarlikka tortilmaydi.
Sababi  cheklangan  ijtimoiy  xavfli  yoki  bola  jinoiy  javobgarlikka  tortilish
yoshiga etmagan hisoblanadi. Delinkvent xulq-atvorda: asosan inson shaxsiga
Logotip
Me’yoriy xulq o‘smirning rivojlanishidagi ehtiyojlari va imkoniyatlari, uning ijtimoiylashuviga to‘la javob beruvchi, unga adekvat monand keluvchi mikrosotsium bilan uning o‘zaro faoliyatidir. Agar bolaning atrofidagi muhit o‘smirning u yoki bu xususiyatlari, uning xulq-atvoriga doimo (yoki deyarli doim) o‘z vaqtida va adekvat (monand) bo‘lsa, o‘smirda xulq-atvor me’yoriy bo‘ladi. Bu fikrdan xulqi og‘ishganlikning tavsifi ham kelib chiqadi, biroq bolaning mikrosotsium bilan o‘zaro faoliyati sifatida uning rivojlanishini buzuvchi va ijtimoilashuvida va yuzaga keluvchi xulqi, jamiyatda o‘rnatilgan axloqiy hamda huquqiy og‘ishganlik ijtimoiy dezadaptatsiyaning (bola uchun ijtimoiy muhit sharoitlariga moslashishga to‘siqlik qiladigan hodisa) ko‘rinishlaridan biridir. Bolalik - o‘smirlik dezadaptatsiyada quyidagi patologiyalar o‘z tasdig‘ini topgan: Maktab yoshidagi bolalar, maktabga bormaydilar, Yetim-bolalar, ijtimoiy Yetimlar, giyohvandlik va zaharli (toksinli) vositalarni qabul qiluvchi o‘smirlar; jinsiy ahloqsiz o‘smirlar, huquqbuzarlik faoliyatlariga berilgan o‘smirlar. Deviatsiyaning tarkibiga deviantlik, delinkvent va kriminal xulq-atvorlilar kiradi. Deviant xulq-atvor-xulqiy og‘ishganlikning bir turi bo‘lib, o‘smirning yoshiga muvofiq bo‘lmagan ijtimoiy xulq-atvor me’yor va qoidalarining buzilishi bilan bog‘liq bo‘lgan mikrosotsium munosabatlar (oilaviy, maktabdagi) va kichik jinsiy yosh ijtimoiy guruhlari uchun xarakterli bo‘ladi. Ya’ni xulq- atvorning bu tipini intizomsizlik deb atash mumkin. Deviant xulq-atvor ko‘rinishlariga o‘smirning namoyishkorlik, agressvilik, o‘ziga erk berish, o‘qish va mehnat faoliyatidan tizimli og‘ishlik, uydan ketib qolish, daydilik, ichkilikbozlikka berilish, alkogolizmga berilish, giyohvandlik va u bilan bog‘liq assotsial faoliyatlar, jinsiy xarakterdagi jamiyatga qarshi faoliyatlar, suitsid9 . Delinkvent xulq-atvori – deviantlikdan farqli ravishda bolalar va o‘smirlarning assotsial xulq-atvori bilan xarakterlanadi. Bu xulqiy harakatlarda huquqiy me’yorlarni bola buzib o‘tsada, biroq huquqiy, jinoiy javobgarlikka tortilmaydi. Sababi cheklangan ijtimoiy xavfli yoki bola jinoiy javobgarlikka tortilish yoshiga etmagan hisoblanadi. Delinkvent xulq-atvorda: asosan inson shaxsiga
qarshi agressiv-zo‘ravonlik xulqi, haqorat, janjalkashlik, o‘t qo‘yish, sadistlik
harakatlari  ajralib  turadi.  Delinkvent  (lotin  tilidan  delinqveng-huquqbuzar)-
xulqiy og‘ishgan sub’ekt, o‘z harakatlarida jinoiy jazolanadigan faoliyatlarni
amalga  oshiradi.  -  arazli  xulq-atvor,  o‘zida  mayda  o‘g‘rilik,  bosqinchilik,
talonchilik, avtotransportni o‘g‘irlash va boshqalarni amalga oshirib, moddiy
manfaat ko‘rinishning ilinjida mulkiy tajovuz qilishdan iborat. - Giyohvand
moddalarni  tarqatish  va  sotish.  Kriminal  (jinoiy)  xulq-atvor  (lotin  tilidan,
criminalis-jinoyatchilik)  huquqbuzarlik  harakati  bo‘lib,  jinoiy  javobgarlik
yoshiga etguncha, jinoiy ish ochishda asos bo‘lib xizmat qiluvchi va Jinoyat
kodeksining belgilangan moddalari 161 bilan asoslanadigan xulq-atvor. Nazorat
uchun savollar: 1. Oilaning ijtimoiy mavqei va uning turlarini xaqida nimalarni
bilasiz? 2. Diviatsiya tiplari deganda nimani tushunasiz? 20 – mavzu: Pedagogik
mahorat haqida tushuncha, uning o‘
Reabilitatsion ijtimoiy pedagogik texnologiyalar
    Deviant  xulq-atvorga ega o‘smirlar bilan ishlashning reabilitatsiya
dasturlarini tuzishda quyidagilar inobatga olinadi:
1. Voyaga yetmagan bolaning ijobiy hislatlariga suyanish. Ijtimoiy pedagog
deviant xulq-atvorga ega bolani qoralay olmaydi. U uchun muvaffaqiyat vaziyatini
yaratish  orqali  uning  xulq-atvorida  ijobiy  hislatlarni  topish  kerak  va  ijtimoiy
pedagog faoliyatini shunga muvofiq tashkil qilish lozim.
2.  Hayotiy  intilishlarni  shakllantirish.  Odatda  maktabdagi  surunkali
muvaffaqiyatsizliklardan so‘ng o‘smirlar umidsizlikka tushishadi, o‘z kuchlariga
ishonch yo‘qoladi. Bunday o‘smir uchun keyingi kasbiy o‘z-o‘zini anglab olish
muhim  bo‘lib,  bu holatda  ijtimoiy pedagogning  psixolog  bilan hamkorlikdagi
faoliyati uning kelajakdagi kasbiy o‘z-o‘zini anglab olish muhimi bo‘lib bu holatda
ijtimoiy pedagogning psixolog bilan hamkorlikdagi faoliyati uning kelajakdagi
kasbini aniqlashga qaratiladi.
3. Uning keyingi kasbiy taqdiri bilan bog‘liq faoliyatdan tashqari deviant
xulq-atvorli bolani u uchun ahamiyatli bo‘lgan ijtimoiy faoliyatga jalb qilish ham
lozimdir. Bu murakkab vazifa hisoblanadi, chunki odatda bu holatda nafaqat u yoki
Logotip
qarshi agressiv-zo‘ravonlik xulqi, haqorat, janjalkashlik, o‘t qo‘yish, sadistlik harakatlari ajralib turadi. Delinkvent (lotin tilidan delinqveng-huquqbuzar)- xulqiy og‘ishgan sub’ekt, o‘z harakatlarida jinoiy jazolanadigan faoliyatlarni amalga oshiradi. - arazli xulq-atvor, o‘zida mayda o‘g‘rilik, bosqinchilik, talonchilik, avtotransportni o‘g‘irlash va boshqalarni amalga oshirib, moddiy manfaat ko‘rinishning ilinjida mulkiy tajovuz qilishdan iborat. - Giyohvand moddalarni tarqatish va sotish. Kriminal (jinoiy) xulq-atvor (lotin tilidan, criminalis-jinoyatchilik) huquqbuzarlik harakati bo‘lib, jinoiy javobgarlik yoshiga etguncha, jinoiy ish ochishda asos bo‘lib xizmat qiluvchi va Jinoyat kodeksining belgilangan moddalari 161 bilan asoslanadigan xulq-atvor. Nazorat uchun savollar: 1. Oilaning ijtimoiy mavqei va uning turlarini xaqida nimalarni bilasiz? 2. Diviatsiya tiplari deganda nimani tushunasiz? 20 – mavzu: Pedagogik mahorat haqida tushuncha, uning o‘ Reabilitatsion ijtimoiy pedagogik texnologiyalar Deviant xulq-atvorga ega o‘smirlar bilan ishlashning reabilitatsiya dasturlarini tuzishda quyidagilar inobatga olinadi: 1. Voyaga yetmagan bolaning ijobiy hislatlariga suyanish. Ijtimoiy pedagog deviant xulq-atvorga ega bolani qoralay olmaydi. U uchun muvaffaqiyat vaziyatini yaratish orqali uning xulq-atvorida ijobiy hislatlarni topish kerak va ijtimoiy pedagog faoliyatini shunga muvofiq tashkil qilish lozim. 2. Hayotiy intilishlarni shakllantirish. Odatda maktabdagi surunkali muvaffaqiyatsizliklardan so‘ng o‘smirlar umidsizlikka tushishadi, o‘z kuchlariga ishonch yo‘qoladi. Bunday o‘smir uchun keyingi kasbiy o‘z-o‘zini anglab olish muhim bo‘lib, bu holatda ijtimoiy pedagogning psixolog bilan hamkorlikdagi faoliyati uning kelajakdagi kasbiy o‘z-o‘zini anglab olish muhimi bo‘lib bu holatda ijtimoiy pedagogning psixolog bilan hamkorlikdagi faoliyati uning kelajakdagi kasbini aniqlashga qaratiladi. 3. Uning keyingi kasbiy taqdiri bilan bog‘liq faoliyatdan tashqari deviant xulq-atvorli bolani u uchun ahamiyatli bo‘lgan ijtimoiy faoliyatga jalb qilish ham lozimdir. Bu murakkab vazifa hisoblanadi, chunki odatda bu holatda nafaqat u yoki