Di- va poliduragay chatishtirish.
Duragaylash natijasini sxematik ko'rinishda yozish qabul qilingan. Tajriba uchun
olingan shakllarni P harfi bilan (lotincha parentes-ota-ona), birinchi avlodni F1, ikkinchi
avlodni F2 (lotincha - filii bolalar) harflari bilan belgilash qabul qilingan. Erkak organizm
♂ urg’ochi organizm esa ♀ belgilari bilan belgilanadi. Chatishtirish X belgisi bilan
ifodalanadi. Avval ona organizmi genotipi, keyin ota organizmi genotipi yoziladi.
Shunday qilib birinchi qatorga ota-ona genotiplari, ikkinchi qatorga hosil bo’ladigan
gametalar, uchinchi qatorga esa birinchi avlod genotiplari yoziladi.
Yuqoridagi tajribani quyidagicha ifodalash mumkin:
Belgi
Gen
Genotip
no‘xatlar
ranglari
Sariq
A
AA,Aa
yashil
A
Aa
P
♀ AA
X
♂
aa
Gametalar A
A
a
a
F1
Aa:
Aa:
Aa:
Aa:
Natijada fenotipi jihatidan 4A (100%) sariq, genotipi jihatidan
4Aa (100%)geterozigotali avlod kelib chiqadi.
Birinchi avlod duragaylari o’zaro chatishtirilganda ikkinchi avlodda ham dominant,
ham resessiv belgilarning namoyon bo'lganligini ko'ramiz, ya'ni belgilar ajralishi
kuzatiladi. Bu tajribani quyidagicha ifodalash mumkin.
P (F1)
♀ Aa
X
♂ Aa
genotip: 1AA; 2Aa:
1aa
(25%: 50%: 25%)
Gametalar A
a
A
a
F2 :
AA: Aa:
Aa:
aa: fenotip 3A: 1a (75%: 25%)
Bu tajribadan Mendelning ikkinchi qonuni kelib chiqadi: bir juft bir-birini
inkor qiluvchi belgilari bilan farq qiluvchi organizmlar o‘zaro chatishtirilganda
keyingi avlodda belgilar fenotipi bo'yicha 3:1, genotipi bo'yicha 1:2:1 nisbatda
ajraladi. Bu qonun ajralish qonuni deb ataladi.
Shunday qilib geterozigotali organizmlarda faqat dominant belgilar yuzaga chiqadi.
Allel genlar bir -birlari bilan qo'shilib ketmaydilar. Bu hususiyatga asoslanib Mendel
"gametalar sofligi" gipotezasini yaratdi va keyinchalik bu gipoteza sitologik jihatdan
asoslandi va qonunga aylandi.
Allel genlar somatik hujayralarning diploid to‘plamidagi gomologik
xromosomalarning bir xil joylariga (lokuslariga) joylashadi. Demak, geterozigotali
esa resessiv allel joylashadi. Meyoz jarayonida gametalarga gomolog
xromosomalarning faqat bittasi o'tadi, shuning uchun ular allel genlardan faqat
bittasini o‘zida saqlaydi.
Bu qonunni sitologik jihatdan shunday ifodalash mumkin.
P ♀
A- -a
X
♂
A- - a
Gametalar
A-
-a
A
-
-a
F
A- -a
A- -a
A- -a
A- -a
Endi digibrid chatishtirishda belgilarning nasldan-naslga qanday o‘tishi bilan
tanishaylik.
Duragaylash uchun ikki juft bir-birini inkor qiluvchi belgilar olinadi, masalan
rangi va shakli bilan farq qiluvchi no‘xatlar chatishtiriladi.
Belgi
Gen
Genotip
I.No‘xat rangi
Sariq
A
AA, Aa
Yashil
a
aa
II.No‘xat shakli
Silliq
В
ВВ, Вв
Burishgan
в
вв
Digomozigotali organizmlarni chatishtirishdan boshlaymiz:
P:
♀ AABB X ♂ aaвв
Gametalar
:
4 AB
4 aв
F1:
16 AaBв
genotip 16(100%) AaBв
fenotip 16 (100%) Aв
Birinchi avlod bir xilligi qonunining yuzaga chiqqanligini ko'ramiz. So'ngra
hosil bo'lgan digeterozigot duragaylar o’zaro chatishtiriladi.
Hosil bo’lgan gibridlarni tahlil qilish oson bo’lishi uchun ingliz olimi Pennet tavsiya
etgan panjaradan foydalanamiz:
Gametalar
AВ
Ав
аВ
ав
АВ
ААВВ
ААВв
АаВВ
АаВв
Ав
ААВв
ААвв
АаВв
Аавв
АВ
АвВВ
АаВв
АаВВ
ааВв
Ав
АаВв
Аавв
ааВв
аавв
Quyidagi natijani olamiz.
Sariq silliq - AB-9
Sariq burishgan - Aв-3
Yashil silliq - aВ-3
Yashil burishgan - aв-1
Demak, chatishtirish uchun olingan belgilar yig’indisidan tashqari belgilarning
yangi kombinatsiyasi kelib chiqqanligini ko‘rdik (yashil, silliq va sariq, burishgan).
Bu tajribadan Mendel ikkita har xil belgilarning bir- birini inkor etuvchi variantlari
mustaqil kombinatsiyalana olishi mumkin ekan, degan xulosa chiqardi.
Agar har bir belgining ikkinchi avlodda nasldan naslga o‘tishini tahlil qilsak,
ularning har qaysisi 3:1 nisbatda taqsimlanishini ko‘rish qiyin emas.
Hamma sariq belgi - 12 (9A+3A), yashil belgi 4(3a+1a), ya'ni 12A:4a=3A:1a,
Xuddi shunday natija shakl taqsimlanishida ham kuzatilishi mumkin: 12B:4b=3B:1b.
Mendelning uchinchi qonuni quyidagicha ta'riflanadi: ikki yoki undan
ortiq bir-birlarini inkor qiluvchi belgilar bo‘lgan geterozigot organizmlar o‘zaro
chatishtirilganda
belgilarning
mustaqil
nasldan-naslga
o’tishi
yoki
kombinatsiyalanishi kuzatiladi. Lekin shu narsani unutmaslik kerakki, bu qonun
faqat allelmas genlar gomologmas xromosomalarga joylashgandagina amalga oshadi.
Organizmning genotipini aniqlash uchun tahlillovchi chatishitirish usulidan
foydalaniladi. Uning mohiyati shundan iboratki, genotipi aniqlanishi kerak bo‘lgan
organizm resessiv shakl bilan chatishtiriladi. Bunday chatishtirish natijasida hosil
bo‘lgan avlod bir xil bo‘lsa, tekshirilayotgan organizm gomozigotali, agar belgilar
ajralishi kuzatilsa, organizm geterozigotali bo‘ladi. Organizm geterozigotali bo‘lsa
belgilar 1:1 nisbatda ajraladi.
Mashg‘ulotning maqsadi.
Duragaylash usulining mohiyatini, irsiyat fanida qo‘llaniladigan asosiy
atamalarni yaxshi o‘zlashtirib olish; Mendel qonunlarining mohiyatini, ularni belgilar
bilan ifodalashni, sitologik asoslarini puxta o‘zlashtirish, mono- va diduragay
chatishtirishga, tahlil qiluvchi chatishtirishga bag’ishlangan masalalar yechishni
o‘rganish.
Mustaqil tayyorlanish uchun topshiriqlar.
I.Mavzuni o‘rganing va quyidagi savollarga javob berish:
Mendel irsiyat qonunlarni kashf etishga qanday muyassar bo'ldi?
1. Belgilarning ajralishi ehtimollik qonuniyatlariga bo‘yin sinishi mumkinligini
qanday tushuntirib berish mumkin?
2. Sizning fikringizcha irsiyat qonuniyatlari amalga oshishi uchun qanday sharoitlar
zarur?
3. Alternativ, dominant va resessiv belgilar haqida nimalarni bilasiz?
4. Genotip, fenotip, gomozigota va geterozigota tushunchalarining bir-biridan qanday
farqlari bor?
5. Monoduragay va diduragay chatishtirishning sitologik mohiyati nimada?
6. Nima uchun gametalarda allel genlardan faqat bittasi uchraydi?
7. Qaysi holatlarda belgilarning mustaqil kombinatsiyalanish qonunini qo‘llash
mumkin emas?
8. Organizmlarning gomozigotali yoki geterozigotali ekanligini qanday usul
yordamida aniklash mumkin?
II.Masalalarni yeching va test topshiriqlariga javob toping, javoblaringizni
isbotlang.
O‘quv jihozlari.
Monoduragay, diduragay chatishtirish natijalarini ifodolovchi jadvallar,
masalalar shartini ifodalash sxemalari.
Mashg’ulot rejasi.
Talabalar o‘qituvchi ko‘magida irsiyatning asosiy qonuniyatlarini o‘zlashtirib
olganlaridan keyin monoduragay, diduragay va analizlovchi chatishtirishga
bag‘ishlangan masalalarni mustaqil yechadilar. Masalalar va ularning yechilishi
albomga yozib olinadi. Mashg’ulot oxirida albomlar tekshirilib, bilimlar baholanadi
va keyingi mashg‘ulot topshiriqlari tushuntiriladi.
Masalalar.
1. Monogeterozigot
Aa,
digeterozigot
AaBв
va
trigeterozigot
AaВвCc
organizmlarda qancha turdagi gametalar hosil bo‘lishini aniqlang.
Har qanday genetik masalani yechishni gametalarni aniqlashdan boshlash
kerak. Buning uchun avvalo gametalar sofligi qonunini bilish lozim: gametada har bir
оuft allellardan faqat bittasi bo‘yadi. Gametalar turlarining umumiн soni 2n ga teng;
bu yerda n - allellar juftlarining soni. Monogeterozigot (Aa) organizmda faqat ikki
turdagi gametalar hosil bo‘ladi: A va a (22). Digeterozigot organizm (AaBb) da to‘rt
turdagi gametalar bo‘lishi mumkin: AB, Ab, aB, ab (22=4).
Trigeterozigot (AaVvSs) organizmda esa sakkiz turdagi gametalarning
yarmisida A qolgan yarmisida a allellari mavjud, ularni ikkita qatorga yozamiz.
Keyin B va в allellarini avval ikkita dominant, keyin ikkita resessiv qilib yozamiz,
keyin shu ustunchalar yoniga C va c allellarni bir dominant, bir recessiv qilib ketma-
ket yozamiz.
AВС
aВС
AВс
aВс
AвС
aвС
Aвс
aвс
Trigeterozigotali
organizmlarda gametalar Hosil bo‘lishini aniqlashning
ikkinchi usuli ham mavjud:
AaВвСс
A
A
В
в
В
в
С с
С
с
С
с С
с
2.Yuqoridagi usullardan foydalanib quyidagi hollarda qancha va qanday gametalar
hosil bo‘lishini aniqlang:
a) birinchi belgiga nisbatan geterozigotali bo‘lgan shabko‘r va qorasoch ayolda
(ikkala belgi ham dominant);
b) ikkinchi belgiga nisbatan geterozigotali bo‘lgan normal eshitadigan va
polidaktiliyali erkak kishida (normal eshitish va polidaktiliya dominant belgilar
hisoblanadi);
v)hamma
belgilarga
nisbatan
geterozigotali
bo‘lgan
shabko‘r,
qorasoch,
polidaktiliyali bolada
Organizm genotipi ma’lum tartibda o'zaro bir-biriga ta’sir ko'rsatuvchi genlar
sistemasidir. Genlarning asosan ikki xil o‘zaro ta'siri tafovut etiladi: allel genlarning
o‘zaro ta'siri va allelmas genlarning o‘zaro ta'siri.
Genlarning o‘zaro ta'sirini quyidagicha ifodalash mumkin:
I.Allel genlarning o‘zaro ta'siri:
1) dominantlik; 2) to'liqmas dominantlik; 3) o‘ta dominantlik ;
4) resessivlik; 5)kodominantlik; 6) ko‘p allellik
II.Allelmas genlarning o‘zaro ta‘siri:
1) epistaz; 2) komplementarlik; 3)polimeriya.
Ana shu o‘zaro ta‘sir shakllari bilan qiskacha tanishib chiqaylik.
Allel genlarning o‘zaro ta'siri.
1. To’liqmas dominantlik yoki oraliq dominantlik. Organizm geterozigota holatida
bo'lganida resessiv gen dominant genning to’liq namoyon bo’lishiga yol
qo'ymaydi. Natijada fenotip oraliq xususiyatga ega bo'lib qoladi. Masalan,
odamda
ko‘z
soqqasining
normal
rivojlanishini
dominant
gen
(A),
rivojlanmasligini resessiv gen (a) nazorat qiladi. Geterozigota holatida (Aa) chala
dominantlik natijasida ko‘z soqqasi kichik bo‘ladi.
2.
Dominantlik
bilan
avvalgi
mashg’ulotda
tanishib
chiqqanmiz.
Belgi
gomozigotlarda (AA), geterozigotalarda (Aa) kham juzaga chiqadi.
2. Recessivlik belgi faqat gomozigotalarda (aa) yuzaga chiqadi.
2. O‘ta dominantlik. Geterozigota holatida (Aa) dominant genning ta‘siri kuchliroq
namoyon bo‘ladi.
3. Kodominantlik. Geterozigota holatida har ikkala gen biri-biridan mustaqil
ravishda o‘z ta‘sirini yuzaga chiqaradi. Bu usulda odamda IV qon guruhi
aniqlanadi (IAIB).
4. Ko‘p allellik. Ko‘pincha genlar ikkitadan ko‘proq allellarga ega bo‘lishi mumkin.
Bu holat ko‘p allellik deb ataladi. Bunga tipik misol quyonlar rangini aniqlovchi
allelardir: C allel boshqa allellardan dominantlik qiladi, terining qora rangini
belgilaydi.
ch - oyoq panjalari, dum, quloq, burunning qora rangini belgilaydi ( himolay rangi),
cch - shinshilla rangini, c-albinizmni belgilaydi. Ularning bir-biriga ta’sirini
C > ch >cch > c
sifatida ifodalash mumkin.
Ko‘p allelikka boshqa misol qilib qon guruhlari allellarini keltirish mumkin.
Odamdagi O, A, В, AВ qon guruhlarini I0, IA, IB allellarning o‘zaro ta'siri belgilaydi.
Allelmas genlarning o‘zaro ta'siri.
1.Komplementarlik. Tabiatda keng tarqalgan ikki yoki undan ortiq allelmas (odatda
dominant bo‘lgan) genlarning o‘zaro ta'siri natijasida yangi belgi yuzaga chiqadi. Bu
allelarning har biri genotipda alohida uchraganda muayan o'ziga taalluqli belgini
yuzaga chiqaradi. Masalan, odamning normal eshitish qobiliyati D va E allelmas
dominant genlarning o‘zaro ta'siri bilan belgilanadi (D -chig‘anoq rivojlanishini, E-
eshitish nervi rivojlanishini belgilaydi). Har ikkala genlar bo‘yicha dominant
gomozigotalar (DDEE) yoki geterozigotalar (DdEe) da eshitish qobiliyati normal
rivojlanadi. Agar ikkita allelmas genlarning bittasi recessiv gomozigota holida kelsa
(DDee va ddEE) karlik kasalligni kuzatiladi. Interferon oqsili, gemoglobin
polipeptidlari
sintezlanishi,
sochning
pigmentatsiyasi
ham
komplementarlik
xususiyatiga bog‘liq. Komplementarlikda belgilar ajralishi 9:7; 9:6:1; 9:3:4 nisbatda
kuzatiladi.
2.Epistaz - har xil allelga kiruvchi genlarning biri ikkinchisining tasirini bo‘g‘ib
qo‘yishi holati. Agar dominant allel epistazlik xususiyatiga ega bo‘lsa - dominant
epistaz, gomozigot holida resessiv allellar epistazi resessiv epistaz deyiladi. Ta’siri
yuzaga chiqmay qoladigan gen - gipostatik gen, ustun keluvchi gen esa supressor deb
ataladi.
Masalan, tovuqlarda patning rangi, qovoq urug‘i rangi epistaz ta'sir natijasida
yuzaga chiqadi. Odamlarda epistaz ta'sirga "bombey fenomeni" misol bo‘la oladi. IA,
IB allellar resessiv gomozigot holidagi boshqa allel (hh) bilan birga genotipda
uchraganda (IAIAhh IBIBhh) II yoki III emas, balki I qon guruhida kuzatiladi.
Dominant epistazda F2 da belgilar ajralishi 12:3:1 yoki 13:1 nisbatda, resessiv
ehpistazda esa 9:3:4 nisbatda kuzatiladi.
3.Polimeriya. Genlarning o‘zaro ta‘siri shakllaridan biri bo‘lib, har hil dominant
allelmas genlarning bitta belgini kuchaytirishidir. Tabiatda keng tarqalgan. Bunday
genlar polimer genlar deyiladi, belgi esa poligen deb ataladi. Odatda, polimer genlar
bir hil simvollar bilan belgilanadi. (A1A1 va a1a1; A2A2 va a2a2; A3A3 va a3a3...)
Genotipda dominant allellar soni qancha ko‘p bo‘lsa belgi shuncha kuchli namoyon
bo‘ladi. Organizmlarning ogirligi, boyining uzunligi, teri pigmentaciyasi, aqliy
qobiliyat, irsiyatga moyil kasalliklar shu usulda nasldlan-naslga o‘tadi. Masalan,
odamda terining pigmentatsiyalanishi dominant holatdagi melanin geniga bog‘liq.
Lekin bu belgining miqdoriy ko‘rsatkichlari to‘rtta har xil allelga kiruvchi polimer
genlarga bog‘liq. Bu genlarning dominant allellari qancha ko‘p bo‘lsa, teri
pigmentatsiyasi shuncha kuchli namoyon bo’ladi.
Poligen belgilar muhit omillari ta’siriga bog‘liq.
Bitta gen bir qancha belgilarni yuzaga chiqarishiga pleyotropiya deyiladi.
Pleyotropiya gen ta'sirining o‘ziga xos ko‘rinshidir. Masalan, arahnodaktiliya
("o’rgimchak barmoqolilik") kasalligida (Marfan sindromi ham deyiladi) mutatsiyaga
uchragan gen bir vaqtning o‘zida o‘zaro bir-biriga bog‘liq bo‘lgan bir nechta
belgining yuzaga chiqishini belgilaydi. Ko‘z gavhari tuzilishida, tayanch harakat va
yurak-qon tomirlar sistemalarida buzilishlar kuzatiladi.
Shunday qilib, organizmlarning fenotipida genlarning o‘zaro ta‘siri boshqa
omillar qatorida juda katta ahamiyatga ega.
Genotipning bir butun sistema ekanligini, genlarning funksiyasi ular orasidagi
o‘zaro ta'sirga bog’liqligini bilib olish. Allel genlarning o‘zaro ta'sirini, ularning har
xil shakllarining mohiyatini ajrata bilish; komplementarlik, epistaz, polimeriyaning
mohiyatini tushunish, pleyotropiya hodisasining mohiyatini va ahamiyatini
o‘zlashtirish, odam genetikasidan misollar keltirishni o'rganish.
Mustaqil tayyorlanish uchun topshiriqlar.
I.Mavzuni o‘rganing, quyidagi savollarga javob bering.
1. Allel genlarning o‘zaro ta’siri shakllari haqida nimalarni bilasiz?
2. Allelmas genlarning o‘zaro ta'siri shakllari haqidachi?
3. Ko‘p allelik nima? Unga misollar keltiring.
4. Epistaz haqida nimalarni bilasiz?
5. "Joylashish samarasi" haqida tushunchaga egasizmi?
6. Komplementarlik deganda nimani tushunasiz? Unga misollar keltiring.
7. Polimeriya nima? Polimer genlar deb qanday genlarga aytiladi?
8. Pleyotropiyaning mohiyati nimada? Irsiyatda u qanday ahamiyatga ega?
II.Masalalarni yeching, test topshiriqlariga javob toping, javoblaringizni izohlang.
O‘quv jihozlari.
Ko'p allellik, kodominantlik, to‘liqmas dominantlik, epistaz, polimeriya va
komplementarlikni ifodalovchi o‘quv jadvallari, diapozitivlar, slaydlar, kodoskop,
o‘quv videofil'malari.
Mashg‘ulot rejasi.
Talabalar o‘qituvchi yordamida genlarning o‘zaro ta’siri shakllari, ularning
mohiyatlarini puxta o‘zlashtirib olganlaridan keyin to‘liqmas dominantlik,
kodominantlik, qon guruhlarining nasldan-naslga o‘tishi, komplementarlik, epistaz,
polimeriyaga bag’ishlangan masalalarni yechishni o‘rganadilar. Masalalar echilishi
al'bomga yozib olinadi. Mashg‘ulot oxirida al'bomlar tekshirilib, talabalar bilimlari
baholanadi va keyingi mashg‘ulotga topshiriqlar beriladi.
Masalalar: