Didaktik tadqiqot metodlari. O’quvchi bilimini tekshirish va baholash texnologiyasi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

40,4 KB


Didaktik tadqiqot metodlari. O’quvchi bilimini tekshirish va baholash
texnologiyasi
 Ta’lim metodlari:  ,,Metod” so’zining yunoncha tarjimasi ,,tadqiqot, usul,
maqsadga erishish yo’li” kabi ma’nolarni anglatadi. Filofosiya lug’atida ushbu
tushuncha umumiy tarzda ,,maqsadga erishish usullari” deya sharhlangan. 
Ayni vaqtda pedagogik manbalarda ,,ta’lim metodi” tushunchasiga berilgan
ta’riflarning xilma-xil ekanligiga guvoh bo’lish mumkin. Mazkur o’rinda ularning
ayrimlarini keltiramiz: 
Ta’lim  metodi  - zamonaviy  darajada  o’quv-tarbiyaviy  maqsadlarga
erishishga  yo’naltirilgan  pedagog  va  o’quvchilarning  o’zaro  bog’liq  faoliyat
usullaridir (V.I.Zagvyazinskiy). 
Ta’lim  metodlari  - o’quv  jarayonining  murakkab  tarkibiy  unsuri
(komponenti) bo’lib, o’qituvchi va o’quvchi faoliyatining barcha yo’nalishlarini
yoritishga xizmat qiladi, ular o’rtasida ko’p sonli aloqa va bog’lanishlarni yuzaga
keltiradi (G.I.Shukina). 
Ta’lim  metodlari  deganda  o’qituvchining  o’rgatuvchanligi  va
o’quvchilarning o’quv materialini egallashga yo’naltirilgan turli didaktik masalalar
yechimini topishga oid o’quv-bilish faoliyatlarini tashkil etish usullari tushuniladi
(I.F.Xarlamov).
Ta’lim
 
metodi-belgilangan
 
maqsadga
 
erishishni
 
ta’minlovchi
algoritmlashtirilgan, muayyan mazmunga ega harakatlar tizimidir). 
   “Ta’lim metodi” tushunchasining mohiyatini ѐrituvchi qarashlar, shuningdek,
ta’lim metodlarining o’qituvchi va o’quvchilarning o’zaro hamkorlikdagi tartibli
faoliyatlari usullari ekanligi to’g’risidagi fikrlar ham mavjud. 
 “Ta’lim  metodlari  dastlab  pedagog  ongida  muayyan  yo’nalishdagi
faoliyatning  umumlashma  loyihasi  tarzida  namoyon  bo’ladi.  Mazkur  loyiha
Logotip
Didaktik tadqiqot metodlari. O’quvchi bilimini tekshirish va baholash texnologiyasi Ta’lim metodlari: ,,Metod” so’zining yunoncha tarjimasi ,,tadqiqot, usul, maqsadga erishish yo’li” kabi ma’nolarni anglatadi. Filofosiya lug’atida ushbu tushuncha umumiy tarzda ,,maqsadga erishish usullari” deya sharhlangan. Ayni vaqtda pedagogik manbalarda ,,ta’lim metodi” tushunchasiga berilgan ta’riflarning xilma-xil ekanligiga guvoh bo’lish mumkin. Mazkur o’rinda ularning ayrimlarini keltiramiz: Ta’lim metodi - zamonaviy darajada o’quv-tarbiyaviy maqsadlarga erishishga yo’naltirilgan pedagog va o’quvchilarning o’zaro bog’liq faoliyat usullaridir (V.I.Zagvyazinskiy). Ta’lim metodlari - o’quv jarayonining murakkab tarkibiy unsuri (komponenti) bo’lib, o’qituvchi va o’quvchi faoliyatining barcha yo’nalishlarini yoritishga xizmat qiladi, ular o’rtasida ko’p sonli aloqa va bog’lanishlarni yuzaga keltiradi (G.I.Shukina). Ta’lim metodlari deganda o’qituvchining o’rgatuvchanligi va o’quvchilarning o’quv materialini egallashga yo’naltirilgan turli didaktik masalalar yechimini topishga oid o’quv-bilish faoliyatlarini tashkil etish usullari tushuniladi (I.F.Xarlamov). Ta’lim metodi-belgilangan maqsadga erishishni ta’minlovchi algoritmlashtirilgan, muayyan mazmunga ega harakatlar tizimidir). “Ta’lim metodi” tushunchasining mohiyatini ѐrituvchi qarashlar, shuningdek, ta’lim metodlarining o’qituvchi va o’quvchilarning o’zaro hamkorlikdagi tartibli faoliyatlari usullari ekanligi to’g’risidagi fikrlar ham mavjud. “Ta’lim metodlari dastlab pedagog ongida muayyan yo’nalishdagi faoliyatning umumlashma loyihasi tarzida namoyon bo’ladi. Mazkur loyiha
amaliyotga o’qituvchi va o’quvchilar faoliyatining o’zaro tutashuvi, o’qitish va
o’qishga qaratilgan aniq harakatlar, amallar  yoki usullar majmuasi sifatida joriy
etiladi. Metod boshqa shakllarda namoyon bo’lmaydi, buning boisi ta’lim metodi
o’zida umumiy holda faoliyatning didaktik modelini ifoda etadi”. 
Qayd  etilayotgan  tushuncha  mohiyatini  to’laqonli  ѐrituvchi  ta’rifni
aniqlashga bo’lgan urinish bugun ham davom etyapti, yangi-yangi ta’riflar ilgari
surilmoqda. Biroq, ”Ta’lim metodi” tushunchasi mohiyatini yoritishga nisbatan
turlicha  qarashlarning  mavjudligiga  qaramay,  ularni  o’zaro  yaqinlashtiruvchi
umumiylik mavjud. Aksariyat mualliflar “Ta’lim metodlari o’quvchilarning o’quv-
bilish faoliyatini tashkil etish usullari” degan qarashga yon bosadilar. Demak,
ta’lim  metodlari  ta’lim  jarayonida  qo’llanilib,  uning  samarasini  ta’minlovchi
usullar majmuidir. 
Ta’lim metodlari ta’lim maqsadini yoritishga xizmat qiladi, u yordamida
ta’lim mazmunini o’zlashtirish yo’llari ifoda etiladi, o’qituvchi va o’quvchilarning
o’zaro harakati, xususiyati aks ettiriladi. 
Metod, bir tomondan, ta’lim maqsadiga erishish vositasi sifatida namoyon
bo’lsa, boshqa tomondan, boshqariluvchan o’qish faoliyatini amalga oshirish sharti
hisoblanadi. 
Ta’lim metodlari doimo u yoki bu o’qish vositalari yordamida joriy etiladi,
shu bois ularning o’zaro shartlanganligini ta’kidlash joiz. Tabiiyki, umumiy holda
erishilgan natija har doim ham o’qituvchining dars boshida belgilagan maqsadiga
mos kelavermaydi. Ta’lim maqsadi o’qituvchi va o’quvchilar faoliyati asosida,
shuningdek,  ta’lim  vositalari  yordamida  natijalanadi,  ushbu  jaraѐnda  aniq
maqsadga  yo’naltirilgan  mexanizm  ishga  tushadi.  Ta’lim  tizimlari  maqsadga
erishish jarayonida bosh xalqa aynan qanday va qaysi mexanizm asosida hamda
mavjud . Ta’lim metodlari: 
1.Motivatsiyali. 
2.Rivojlantiruvchi. 
3.Tashkiliy. 
4.Tarbiyaviy. 
5.Ta’limiy. 
Tarbiya metodlarining asosiy funktsiyalari. 
Logotip
amaliyotga o’qituvchi va o’quvchilar faoliyatining o’zaro tutashuvi, o’qitish va o’qishga qaratilgan aniq harakatlar, amallar yoki usullar majmuasi sifatida joriy etiladi. Metod boshqa shakllarda namoyon bo’lmaydi, buning boisi ta’lim metodi o’zida umumiy holda faoliyatning didaktik modelini ifoda etadi”. Qayd etilayotgan tushuncha mohiyatini to’laqonli ѐrituvchi ta’rifni aniqlashga bo’lgan urinish bugun ham davom etyapti, yangi-yangi ta’riflar ilgari surilmoqda. Biroq, ”Ta’lim metodi” tushunchasi mohiyatini yoritishga nisbatan turlicha qarashlarning mavjudligiga qaramay, ularni o’zaro yaqinlashtiruvchi umumiylik mavjud. Aksariyat mualliflar “Ta’lim metodlari o’quvchilarning o’quv- bilish faoliyatini tashkil etish usullari” degan qarashga yon bosadilar. Demak, ta’lim metodlari ta’lim jarayonida qo’llanilib, uning samarasini ta’minlovchi usullar majmuidir. Ta’lim metodlari ta’lim maqsadini yoritishga xizmat qiladi, u yordamida ta’lim mazmunini o’zlashtirish yo’llari ifoda etiladi, o’qituvchi va o’quvchilarning o’zaro harakati, xususiyati aks ettiriladi. Metod, bir tomondan, ta’lim maqsadiga erishish vositasi sifatida namoyon bo’lsa, boshqa tomondan, boshqariluvchan o’qish faoliyatini amalga oshirish sharti hisoblanadi. Ta’lim metodlari doimo u yoki bu o’qish vositalari yordamida joriy etiladi, shu bois ularning o’zaro shartlanganligini ta’kidlash joiz. Tabiiyki, umumiy holda erishilgan natija har doim ham o’qituvchining dars boshida belgilagan maqsadiga mos kelavermaydi. Ta’lim maqsadi o’qituvchi va o’quvchilar faoliyati asosida, shuningdek, ta’lim vositalari yordamida natijalanadi, ushbu jaraѐnda aniq maqsadga yo’naltirilgan mexanizm ishga tushadi. Ta’lim tizimlari maqsadga erishish jarayonida bosh xalqa aynan qanday va qaysi mexanizm asosida hamda mavjud . Ta’lim metodlari: 1.Motivatsiyali. 2.Rivojlantiruvchi. 3.Tashkiliy. 4.Tarbiyaviy. 5.Ta’limiy. Tarbiya metodlarining asosiy funktsiyalari.
Bu funktsiyalar ta’lim metodini qo’llash jarayonida bir-biridan ajratilgan
holda yoki ketma-ket joriy etilmaydi, aksincha bir-biriga o’zaro singib ketadi.
Misol  uchun,  tashhisli  funktsiya  o’qituvchining  bir  qator  metodlardan  yaxlit
foydalanishi evaziga bajariladi. 
,,Ta’lim  metodi”  atamasi  bilan  birga  ko’p  hollarda  “Metodik  usul”
(sinonimlari -pedagogik usul, didaktik usul) tushunchasi ham qo’llaniladi. U ta’lim
metodining tarkibiy qismi, uning muhim unsuri, metodni joriy qilishdagi alohida
qadam  sifatida  ta’riflanadi.  Har  bir  ta’lim  metodi  muayyan  ta’lim  usullarini
chog’ishtirish orqali joriy etiladi. Metodik usullarni xilma-xilligi ularni tasniflashga
imkon  bermaydi,  biroq  o’qituvchi  faoliyatida  tez-tez  qo’llaniladigan  usullarni
ajratib ko’rsatish mumkin: 
1.Metodik usullar. 
2.Masalani o’rganish. 
3.Namoyish  (ko’rgazmali,  ob’ektiv  -tajriba,  amaliy  va  aqliy  harakatni
namoyish etish, hokazolar). 
4.Yo’l-yo’riq ko’rsatish. 
5.Topshiriq berish. 
Metodik  usullarning  turlari.  Har  bir  metod  ma’lum  ta’limiy  vazifani
muvaffaqiyatli hal etish, qolganlari esa birmuncha samarasiz bo’lishi mumkin.
Universal ta’lim metodlari mavjud emas, shu bois darsda turli ta’lim metodlaridan
yoki ularning majmuasidan foydalanish mumkin. 
Ta’lim metodlarini tanlash quyidagi mezonlari asosida aniqlanadi: 
- didaktik maqsad asosida; 
- ta’lim mazmuni asosida; 
-  o’quvchilarning  o’quv  ko’nikmalarini  egallash  va  rivojlanish  darajasi
asosida; 
- o’qituvchining tajribasi va kasbiy tayyorgarlik darajasi asosida. 
O’qituvchi  tomonidan  qo’llanilaѐtgan  ta’lim  metodlari  majmuasi
boshlang’ich sinflardan yuqori sinflarga o’tish asosida o’zgarib hamda murakkab
xususiyat kasb eta boradi. Ushbu jarayonda ayrim metodlarni qo’llash chastotasi
oshsa, ayrim metodlarni qo’llashga bo’lgan ehtiyoj kamayadi. Ta’lim metodlaridan
Logotip
Bu funktsiyalar ta’lim metodini qo’llash jarayonida bir-biridan ajratilgan holda yoki ketma-ket joriy etilmaydi, aksincha bir-biriga o’zaro singib ketadi. Misol uchun, tashhisli funktsiya o’qituvchining bir qator metodlardan yaxlit foydalanishi evaziga bajariladi. ,,Ta’lim metodi” atamasi bilan birga ko’p hollarda “Metodik usul” (sinonimlari -pedagogik usul, didaktik usul) tushunchasi ham qo’llaniladi. U ta’lim metodining tarkibiy qismi, uning muhim unsuri, metodni joriy qilishdagi alohida qadam sifatida ta’riflanadi. Har bir ta’lim metodi muayyan ta’lim usullarini chog’ishtirish orqali joriy etiladi. Metodik usullarni xilma-xilligi ularni tasniflashga imkon bermaydi, biroq o’qituvchi faoliyatida tez-tez qo’llaniladigan usullarni ajratib ko’rsatish mumkin: 1.Metodik usullar. 2.Masalani o’rganish. 3.Namoyish (ko’rgazmali, ob’ektiv -tajriba, amaliy va aqliy harakatni namoyish etish, hokazolar). 4.Yo’l-yo’riq ko’rsatish. 5.Topshiriq berish. Metodik usullarning turlari. Har bir metod ma’lum ta’limiy vazifani muvaffaqiyatli hal etish, qolganlari esa birmuncha samarasiz bo’lishi mumkin. Universal ta’lim metodlari mavjud emas, shu bois darsda turli ta’lim metodlaridan yoki ularning majmuasidan foydalanish mumkin. Ta’lim metodlarini tanlash quyidagi mezonlari asosida aniqlanadi: - didaktik maqsad asosida; - ta’lim mazmuni asosida; - o’quvchilarning o’quv ko’nikmalarini egallash va rivojlanish darajasi asosida; - o’qituvchining tajribasi va kasbiy tayyorgarlik darajasi asosida. O’qituvchi tomonidan qo’llanilaѐtgan ta’lim metodlari majmuasi boshlang’ich sinflardan yuqori sinflarga o’tish asosida o’zgarib hamda murakkab xususiyat kasb eta boradi. Ushbu jarayonda ayrim metodlarni qo’llash chastotasi oshsa, ayrim metodlarni qo’llashga bo’lgan ehtiyoj kamayadi. Ta’lim metodlaridan
foydalanish  ko’lami,  holati  o’qituvchining  kasbiy  tayyorgarligi  va  mahorati
darajasiga bog’liq holda o’zgaradi. 
Didaktikada munozaralarga sabab bo’layotgan yana bir muhim ob’ekt ta’lim
metodlarining  tasnifidir.  ,,Ta’lim  metodlari  tasnifi  ularning  ma’lum  belgilari
bo’yicha tartibini  ifodalovchi  tizimdir. Hozirgi vaqtda o’nlab ta’lim  metodlari
ma’lum”, - ekanligini ta’kidlagan holda I.P.Podlasy fikrini quyidagicha davom
ettiradi, - ,,Biroq bugungi kunda yetakchi sanaluvchi didaktik g’oya yagona va
o’zgarmas metodlar majmuini yaratishga intilish samarasiz ekanligini tushunishga
ѐrdam beradi. O’qitish -favqulodda harakatchan, dialektik jarayon. Metodlar tizimi
ham  bu  harakatlanishni  aks  ettiradigan  darajada  jo’shqin  bo’lishi,  metodlarni
qo’llash amaliyotidagi doimiy o’zgarishlarni hisobga olishi kerak”. 
Ta’lim metodlarini tanlash muammosi  uzoq davrdan buyon tadqiq qilib
kelinmoqda. Biroq tadqiqotlar soni ko’p bo’lsada, bu borada yagona to’xtamgan
kelinmagan. Ushbu o’rinda ta’lim  amaliyotida qo’llanilib kelayotgan metodlar
tizimi (tasnifi)ga to’xtalib o’tamiz. 
Ta’lim  metodlarining  tasnifi  asosiy  didaktik  maqsadlar  bo’yicha
tizimlashtiriladi. 
M.A.Danilov va B.P.Esipovlarning qarashlariga ko’ra: 
1. Bilimlarni egallash metodlari. 
2. Ko’nikma va malakalarni shakllantirish metodlari. 
3. Bilimlarni qo’llash metodlari. 
4. Nazorat (bilim, ko’nikma va malakalarni mustahkamlash va tekshirish)
metodlari 
1. Materialni og’zaki baѐn qilish (hikoya, tushuntirish, maktab ma’ruzasi).
O’quvchilar tomonidan bilimlarni o’zlashtirish o’qituvchining tushuntirishini faol
qabul qilish va puxta o’ylash evaziga amalga oshiriladi. Bilimlarni uzatish vositasi
sifatida  o’qituvchi  nutqi  muhim  ahamiyatga  ega.  Bu  o’rinda  o’qituvchining
o’quvchilar faoliyatiga rahbarligi mavzuni qo’yish, rejani e’lon qilish, o’quvchilar
faoliyatini boshqarishdan iborat bo’ladi. 
2.  Suhbat.  O’quvchilar  tomonidan  bilimlarni  o’zlashtirish  jarayoni:  ular
e’tiboriga havola etilayotgan savolning mohiyatini anglash, mavjud bilimlar va
Logotip
foydalanish ko’lami, holati o’qituvchining kasbiy tayyorgarligi va mahorati darajasiga bog’liq holda o’zgaradi. Didaktikada munozaralarga sabab bo’layotgan yana bir muhim ob’ekt ta’lim metodlarining tasnifidir. ,,Ta’lim metodlari tasnifi ularning ma’lum belgilari bo’yicha tartibini ifodalovchi tizimdir. Hozirgi vaqtda o’nlab ta’lim metodlari ma’lum”, - ekanligini ta’kidlagan holda I.P.Podlasy fikrini quyidagicha davom ettiradi, - ,,Biroq bugungi kunda yetakchi sanaluvchi didaktik g’oya yagona va o’zgarmas metodlar majmuini yaratishga intilish samarasiz ekanligini tushunishga ѐrdam beradi. O’qitish -favqulodda harakatchan, dialektik jarayon. Metodlar tizimi ham bu harakatlanishni aks ettiradigan darajada jo’shqin bo’lishi, metodlarni qo’llash amaliyotidagi doimiy o’zgarishlarni hisobga olishi kerak”. Ta’lim metodlarini tanlash muammosi uzoq davrdan buyon tadqiq qilib kelinmoqda. Biroq tadqiqotlar soni ko’p bo’lsada, bu borada yagona to’xtamgan kelinmagan. Ushbu o’rinda ta’lim amaliyotida qo’llanilib kelayotgan metodlar tizimi (tasnifi)ga to’xtalib o’tamiz. Ta’lim metodlarining tasnifi asosiy didaktik maqsadlar bo’yicha tizimlashtiriladi. M.A.Danilov va B.P.Esipovlarning qarashlariga ko’ra: 1. Bilimlarni egallash metodlari. 2. Ko’nikma va malakalarni shakllantirish metodlari. 3. Bilimlarni qo’llash metodlari. 4. Nazorat (bilim, ko’nikma va malakalarni mustahkamlash va tekshirish) metodlari 1. Materialni og’zaki baѐn qilish (hikoya, tushuntirish, maktab ma’ruzasi). O’quvchilar tomonidan bilimlarni o’zlashtirish o’qituvchining tushuntirishini faol qabul qilish va puxta o’ylash evaziga amalga oshiriladi. Bilimlarni uzatish vositasi sifatida o’qituvchi nutqi muhim ahamiyatga ega. Bu o’rinda o’qituvchining o’quvchilar faoliyatiga rahbarligi mavzuni qo’yish, rejani e’lon qilish, o’quvchilar faoliyatini boshqarishdan iborat bo’ladi. 2. Suhbat. O’quvchilar tomonidan bilimlarni o’zlashtirish jarayoni: ular e’tiboriga havola etilayotgan savolning mohiyatini anglash, mavjud bilimlar va