DIDAKTIKA - PEDAGOGIK TA’LIM NAZARIYASI. O’QITISH JARAYONI YAXLIT TIZIM SIFATIDA

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

51,6 KB


DIDAKTIKA - PEDAGOGIK TA’LIM NAZARIYASI. O’QITISH
JARAYONI YAXLIT TIZIM SIFATIDA
Reja:
1. Didaktika pedagogikaning tarkibiy qismi sifatida. 
2. Didaktikaning asosiy kategoriyalari.
3. Zamonaviy ta’lim paradigmalari.
4. O’qitish jarayoni mohiyati va uning vazifalari.
5. O’quvchilarning bilish faoliyati va uning tuzilishi.
6. Ta’lim qonuniyatlari va tamoyillari.
Tayanch tushunchalar: didaktika, o’qitish, o’qitish jarayoni, didaktikaning
asosiy  kategoriyalari,  ta’  lim  paradigmalari,  ta’  lim  qoninuyatlari,  ta’lim
tamoyillari.
1. Didaktika pedagogikaning tarkibiy qismi sifatida.
1. Didaktika pedagogikaning tarkibiy qismi sifatida.
Insoniyatning  butun  faoliyati  davomida  o’qitish  har  doim  ham  muhim
ahamiyatga ega bo’lgan.
Uzoq vaqt davomida ko’plab olimlarning ilm olamidagi faoliyati natijasida
maktablar tashkil etildi, asarlar yaratildi va o’zlaridan o’chmas iz qoldirdilar, biroq
ta’limni  nazariy  tahlil  qilish  va  o’rganish  orqali  ta’lim  qonuniyatlari  ishlab
chiqilmadi, XVII asrda esa bunga aloxida e’tibor qaratilgan holda tarixda birinchi
Logotip
DIDAKTIKA - PEDAGOGIK TA’LIM NAZARIYASI. O’QITISH JARAYONI YAXLIT TIZIM SIFATIDA Reja: 1. Didaktika pedagogikaning tarkibiy qismi sifatida. 2. Didaktikaning asosiy kategoriyalari. 3. Zamonaviy ta’lim paradigmalari. 4. O’qitish jarayoni mohiyati va uning vazifalari. 5. O’quvchilarning bilish faoliyati va uning tuzilishi. 6. Ta’lim qonuniyatlari va tamoyillari. Tayanch tushunchalar: didaktika, o’qitish, o’qitish jarayoni, didaktikaning asosiy kategoriyalari, ta’ lim paradigmalari, ta’ lim qoninuyatlari, ta’lim tamoyillari. 1. Didaktika pedagogikaning tarkibiy qismi sifatida. 1. Didaktika pedagogikaning tarkibiy qismi sifatida. Insoniyatning butun faoliyati davomida o’qitish har doim ham muhim ahamiyatga ega bo’lgan. Uzoq vaqt davomida ko’plab olimlarning ilm olamidagi faoliyati natijasida maktablar tashkil etildi, asarlar yaratildi va o’zlaridan o’chmas iz qoldirdilar, biroq ta’limni nazariy tahlil qilish va o’rganish orqali ta’lim qonuniyatlari ishlab chiqilmadi, XVII asrda esa bunga aloxida e’tibor qaratilgan holda tarixda birinchi
marotaba ta’limning asoslangan tizimiga asos solindi uning nomini DIDAKTIKA
deb atashdi.
Pedagogikaning eng asosiy tarmoqlaridan biri bu Didaktika bo’lib Didaktika
«grekcha» so’zdan olingan bo’lib, «didaktos» - o’rgatish, «didasko» o’rganish
ma’nosini bildiradi. Didaktika pedagogika nazariyasining mustaqil qismi bo’lib,
unda o’qitish jarayonining umumiy qonuniyatlari ochib beriladi.
Didaktika - ta’lim jarayoni, mazmuni, qonuniyat va tamoyillari, shakl,
metod  va  vositalarini  ilmiy  asoslab  beruvchi  ta’lim  nazariyasi,
pedagogikaning alohida sohasi hisoblanadi.
“Didaktika”  atamasini  1571-1635  yy  yashab  ijod  etgan  nemis  pedagogi
Volfgang Ratke tomonidan ilk bor 1613 yilda “Didaktika yoki ta’lim san’ati” deb
nomlangan  ma’ruzasida  qo’llagan.  Didaktika  nomi  ostida  fanni  nazariy  va
metodologik asoslarini tadqiq qiladigan ilmiy fanni tushundi.
Didaktikaning  fundamental  ilmiy  asoslari  ilk  bor  1592-1670  yy
yashab ijod etgan chex pedagogi Yan Amos Komenskiy tomonidan
ishlab chiqilgan. U 1657-yilda chex tilida «Buyuk didaktika» asarini
yozdi. Didaktikani Komenskiy «Hammani hamma narsaga o’rgatish
san’ati» deb tushuntirdi.
Didaktikada ta’limni tashkil etishning umumiy masalalari,  o’qitish
jarayonining mohiyati,  ta’limning mazmuni,  o’qitish qonuniyatlari,  o’qitish
tamoyillari, metodlari, uning tashkiliy shakllari yoritiladi.
Pedagog olimlar yillar davomida ta’lim tizimida  Nega o’qitamiz? Nimani
o’qitamiz? Qanday o’qitamiz? Qaerda o’qitamiz? kabi savollarga javob izladilar.
Bu savolga javobni Komenskiy tomonidan Buyuk Didaktika asarida yoritib berdi. 
Didaktikaning  ob’ekti  -  o’sib  kelayotgan  avlodga  ijtimoiy  tajribalarni,
milliy va umuminsoniy madaniyatni tarkib toptirishga yo’naltirilgan ta‘lim berish
jarayoni hisoblanadi.
Didaktikaning predmeti sifatida o’rgatish (o’qituvchi faoliyati) va o’rganish
(o’quvchilarning bilish faoliyati), ularning o’zaro harakati aks etadi.
Logotip
marotaba ta’limning asoslangan tizimiga asos solindi uning nomini DIDAKTIKA deb atashdi. Pedagogikaning eng asosiy tarmoqlaridan biri bu Didaktika bo’lib Didaktika «grekcha» so’zdan olingan bo’lib, «didaktos» - o’rgatish, «didasko» o’rganish ma’nosini bildiradi. Didaktika pedagogika nazariyasining mustaqil qismi bo’lib, unda o’qitish jarayonining umumiy qonuniyatlari ochib beriladi. Didaktika - ta’lim jarayoni, mazmuni, qonuniyat va tamoyillari, shakl, metod va vositalarini ilmiy asoslab beruvchi ta’lim nazariyasi, pedagogikaning alohida sohasi hisoblanadi. “Didaktika” atamasini 1571-1635 yy yashab ijod etgan nemis pedagogi Volfgang Ratke tomonidan ilk bor 1613 yilda “Didaktika yoki ta’lim san’ati” deb nomlangan ma’ruzasida qo’llagan. Didaktika nomi ostida fanni nazariy va metodologik asoslarini tadqiq qiladigan ilmiy fanni tushundi. Didaktikaning fundamental ilmiy asoslari ilk bor 1592-1670 yy yashab ijod etgan chex pedagogi Yan Amos Komenskiy tomonidan ishlab chiqilgan. U 1657-yilda chex tilida «Buyuk didaktika» asarini yozdi. Didaktikani Komenskiy «Hammani hamma narsaga o’rgatish san’ati» deb tushuntirdi. Didaktikada ta’limni tashkil etishning umumiy masalalari, o’qitish jarayonining mohiyati, ta’limning mazmuni, o’qitish qonuniyatlari, o’qitish tamoyillari, metodlari, uning tashkiliy shakllari yoritiladi. Pedagog olimlar yillar davomida ta’lim tizimida Nega o’qitamiz? Nimani o’qitamiz? Qanday o’qitamiz? Qaerda o’qitamiz? kabi savollarga javob izladilar. Bu savolga javobni Komenskiy tomonidan Buyuk Didaktika asarida yoritib berdi. Didaktikaning ob’ekti - o’sib kelayotgan avlodga ijtimoiy tajribalarni, milliy va umuminsoniy madaniyatni tarkib toptirishga yo’naltirilgan ta‘lim berish jarayoni hisoblanadi. Didaktikaning predmeti sifatida o’rgatish (o’qituvchi faoliyati) va o’rganish (o’quvchilarning bilish faoliyati), ularning o’zaro harakati aks etadi.
Didaktikaning  vazifalari;-  ta’lim  jarayonlari  va  ularni  amalga  oshirish
shartlarini ta’riflash va tushuntirish;
-  ta’lim  jarayonini  yanada  mukammal  tashkil  etish,  ta’lim  tizimlari  va
texnologiyalarini  ishlab  chiqish;-  ta’lim  jarayoni  uchun  xos  bo’lgan  umumiy
qonuniyatlarni aniqlash omillarini taxlil qilish va ta’riflash.
2. Didaktikaning asosiy kategoriyalari.
Muayyan  fanga  xos  bo’lgan  tushunchalarda  insoniyat  tomonidan
ijtimoiy taraqqiyot jarayonida to’plangan bilimlar aks etadi.
Didaktikaning  asosiy  kategoriyalari  quyidagilardan  iborat:  o’rgatish,
o’rganish,  o’qitish,  ta’lim, bilim, ko’nikma, malaka, kompetensiya, maqsad,
mazmun, tashkil etish, shakl, metod, vosita, natija.
O’rgatish - o’qitish maqsadini amalga oshirish bo’yicha pedagogning
tartiblangan faoliyati.
O’rganish - anglash, mashq qilish, va egallangan tajribalar asosida xulq-
atvor va faoliyatning yangi shakllarini egallash jarayoni, oldin egallanganlari
o’zgaradi.
O’qitish - qo’yilgan maqsadga erishishga yo’naltirilgan pedagog bilan
o’quvchilarning tartiblangan o’zaro harakati.
Ta’lim - o’qitish jarayonida egallanadigan bilim, ko’nikma, malakalar,
kompetensiya va fikrlash usullari tizimi.
Bilim - ma’lum bir fanni nazariy o’zlashtirishni aks ettiradigan inson g’
oyalari yig’ indisi;
Ko’nikma -  egallangan  bilimlarning  aniq  xatti-harakatdagi  ifodasi,
o’zlashtirilgan bilimlarni amaliyotga qo’llash usullarini egallash.
Malaka -  avtomatlashgan,  biror  bir  usul  bilan  bexato  bajarish,
ko’nikmaning takomillashgan darajasi.
Kompetensiya - egallangan bilim, ko’nikma va malakalarni kundalik va
kasbiy faoliyatda qo’llay olish layoqati.
Maqsad - o’ qitishning nimaga qaratilganligi, uning kuchlari kelgusida
qay yo’sinda safarbar etilishi.
Logotip
Didaktikaning vazifalari;- ta’lim jarayonlari va ularni amalga oshirish shartlarini ta’riflash va tushuntirish; - ta’lim jarayonini yanada mukammal tashkil etish, ta’lim tizimlari va texnologiyalarini ishlab chiqish;- ta’lim jarayoni uchun xos bo’lgan umumiy qonuniyatlarni aniqlash omillarini taxlil qilish va ta’riflash. 2. Didaktikaning asosiy kategoriyalari. Muayyan fanga xos bo’lgan tushunchalarda insoniyat tomonidan ijtimoiy taraqqiyot jarayonida to’plangan bilimlar aks etadi. Didaktikaning asosiy kategoriyalari quyidagilardan iborat: o’rgatish, o’rganish, o’qitish, ta’lim, bilim, ko’nikma, malaka, kompetensiya, maqsad, mazmun, tashkil etish, shakl, metod, vosita, natija. O’rgatish - o’qitish maqsadini amalga oshirish bo’yicha pedagogning tartiblangan faoliyati. O’rganish - anglash, mashq qilish, va egallangan tajribalar asosida xulq- atvor va faoliyatning yangi shakllarini egallash jarayoni, oldin egallanganlari o’zgaradi. O’qitish - qo’yilgan maqsadga erishishga yo’naltirilgan pedagog bilan o’quvchilarning tartiblangan o’zaro harakati. Ta’lim - o’qitish jarayonida egallanadigan bilim, ko’nikma, malakalar, kompetensiya va fikrlash usullari tizimi. Bilim - ma’lum bir fanni nazariy o’zlashtirishni aks ettiradigan inson g’ oyalari yig’ indisi; Ko’nikma - egallangan bilimlarning aniq xatti-harakatdagi ifodasi, o’zlashtirilgan bilimlarni amaliyotga qo’llash usullarini egallash. Malaka - avtomatlashgan, biror bir usul bilan bexato bajarish, ko’nikmaning takomillashgan darajasi. Kompetensiya - egallangan bilim, ko’nikma va malakalarni kundalik va kasbiy faoliyatda qo’llay olish layoqati. Maqsad - o’ qitishning nimaga qaratilganligi, uning kuchlari kelgusida qay yo’sinda safarbar etilishi.
Mazmun -  o’qitish  jarayonida  egallanishi  lozim  bo’lgan  ilmiy  bilim,
amaliy ko’nikma va malakalar, faoliyat, fikrlash usullari tizimi.
Tashkil etish - qo’yilgan maqsadni samarali amalga oshirish uchun unga
zaruriy  shaklni  taqdim  etadigan,  aniq  mezonlar  bo’yicha  tartiblangan
didaktik jarayon.
Shakl - o’quv jarayonining tashqi ifodasi, uning ichki mohiyati, mantig’i,
mazmuni uchun qobiq.
Metod - o’ qitishning maqsad va vazifalariga erishish (amalga oshirish)
yo’li.
Vosita -  o’quv  jarayonining  predmetli  qo’llab-quvvatlanishi,  yangi
materialni  o’zlashtirish  jarayonida  o’qituvchi  va  talabalar  tomonidan
foydalaniladigan ob’ ekt.
Natija 
-  o’quv  jarayonining  so’nggi  mahsuli,  belgilangan
maqsadlarning amalga oshganlik darajasi.
1. Didaktikaning asosiy kategoriyalari.
2. Zamonaviy ta’lim paradigmalari.
3. O’qitish jarayoni mohiyati va uning vazifalari.
4. O’qitish jarayoni bosqichlari.
5. O’quvchilarning bilish faoliyati va uning tuzilishi.
6. Ta’lim tamoyillari va qonuniyatlari.
3. Zamonaviy ta’lim paradigmalari.
Paradigma yunoncha, “paradeigma” so’zidan olingan bo’lib misol, namuna
ma’nosini anglatadi.
Pedagogika fani rivoji va ma’lim bosqichida ta’lim va tarbiya muammolarini
hal  etish  namunasi  (modeli,  standarti)  sifatida  e’tirof  etilgan  nazariy  va
metodologik  ko’rsatmalar  to’plami  hisoblanib,  konseptual  model  sifatida
qo’llaniladi.
Ayni vaqtda ta’lim paradigmalarini belgilashga nisbatan uch xil yondoshuv
mavjud bular quydagilar
Logotip
Mazmun - o’qitish jarayonida egallanishi lozim bo’lgan ilmiy bilim, amaliy ko’nikma va malakalar, faoliyat, fikrlash usullari tizimi. Tashkil etish - qo’yilgan maqsadni samarali amalga oshirish uchun unga zaruriy shaklni taqdim etadigan, aniq mezonlar bo’yicha tartiblangan didaktik jarayon. Shakl - o’quv jarayonining tashqi ifodasi, uning ichki mohiyati, mantig’i, mazmuni uchun qobiq. Metod - o’ qitishning maqsad va vazifalariga erishish (amalga oshirish) yo’li. Vosita - o’quv jarayonining predmetli qo’llab-quvvatlanishi, yangi materialni o’zlashtirish jarayonida o’qituvchi va talabalar tomonidan foydalaniladigan ob’ ekt. Natija - o’quv jarayonining so’nggi mahsuli, belgilangan maqsadlarning amalga oshganlik darajasi. 1. Didaktikaning asosiy kategoriyalari. 2. Zamonaviy ta’lim paradigmalari. 3. O’qitish jarayoni mohiyati va uning vazifalari. 4. O’qitish jarayoni bosqichlari. 5. O’quvchilarning bilish faoliyati va uning tuzilishi. 6. Ta’lim tamoyillari va qonuniyatlari. 3. Zamonaviy ta’lim paradigmalari. Paradigma yunoncha, “paradeigma” so’zidan olingan bo’lib misol, namuna ma’nosini anglatadi. Pedagogika fani rivoji va ma’lim bosqichida ta’lim va tarbiya muammolarini hal etish namunasi (modeli, standarti) sifatida e’tirof etilgan nazariy va metodologik ko’rsatmalar to’plami hisoblanib, konseptual model sifatida qo’llaniladi. Ayni vaqtda ta’lim paradigmalarini belgilashga nisbatan uch xil yondoshuv mavjud bular quydagilar
1-qadriyatli (aksiologik) yondoshuv- madaniyat inson hayotining mazmuni
sifatida tushuniladi.
2-Faoliyatli yondoshuv asosat madaniyat moddiy va ma’naviy boyliklarni
yaratishga yo’naltirilgan faoliyatning sinalgan usullari sifatida talqin etiladi.
3-Shaxsiy yondoshuv –madaniyat muayyan shaxs timsolida namoyon bo’ladi.
Har  bir  paradigma  muayyan  ta’lim  muammolarini  hal  etishga
yo’naltiriladi. Hususan
- ijtimoiy institut sifatida o’quv muassasalarining vazifalari;
- ta’limning samarali tizimi;
- o’quv yurtlari oldida turgan eng muhim ustuvor masala;
- ta’limning ijtimoiy ahamiyatli maqsadlari;
- muayyan bilim, ko’nikma va malakalarning qimmatli hisoblanishi.
Zamonaviy pedagogik paradigmalar quydagi besh qismda farqlanadi.
A n’anaviy –kon servati v (bilim ga yo’nalti rilgan) 
parad igm a;
Ratsionalisti k (bixevioristi k, xulq- atvorga 
doir) p aradigm a; 
G um anisti k (yunoncha phainom enon 
fenom enologik hisoblangan, alohida nodir 
odan, m ashxur) paradigm a :
 Texnokrati k (aniq bilim larni berish) ilm iy-
texnik paradigm a :  
Ezoterik (yunoncha esoterikos, ichki, sirli, yashirin, ) 
paradigm a : 
Logotip
1-qadriyatli (aksiologik) yondoshuv- madaniyat inson hayotining mazmuni sifatida tushuniladi. 2-Faoliyatli yondoshuv asosat madaniyat moddiy va ma’naviy boyliklarni yaratishga yo’naltirilgan faoliyatning sinalgan usullari sifatida talqin etiladi. 3-Shaxsiy yondoshuv –madaniyat muayyan shaxs timsolida namoyon bo’ladi. Har bir paradigma muayyan ta’lim muammolarini hal etishga yo’naltiriladi. Hususan - ijtimoiy institut sifatida o’quv muassasalarining vazifalari; - ta’limning samarali tizimi; - o’quv yurtlari oldida turgan eng muhim ustuvor masala; - ta’limning ijtimoiy ahamiyatli maqsadlari; - muayyan bilim, ko’nikma va malakalarning qimmatli hisoblanishi. Zamonaviy pedagogik paradigmalar quydagi besh qismda farqlanadi. A n’anaviy –kon servati v (bilim ga yo’nalti rilgan) parad igm a; Ratsionalisti k (bixevioristi k, xulq- atvorga doir) p aradigm a; G um anisti k (yunoncha phainom enon fenom enologik hisoblangan, alohida nodir odan, m ashxur) paradigm a : Texnokrati k (aniq bilim larni berish) ilm iy- texnik paradigm a : Ezoterik (yunoncha esoterikos, ichki, sirli, yashirin, ) paradigm a :
An’anaviy –konservativ  (bilimga  yo’naltirilgan) paradigma; J.Majo,
L.Kro, J.Kapel va boshqalar ijod etishgan
Yosh avlodning individual rivojlanishi, madaniy meroslarimizning muhim
elementlari  bilim,  ko’nikma-malaka,  va  qadriyatlarni  saqlab  qolgan  holda
avloddan-avlodga o’tkazish.
Ratsionalistik (bixevioristik, (inglizcha bexavior xulq) xulq- atvorga doir)
paradigma; 
P.Blum, R.Ganye, B,Skinner va boshqalar ijod etishgan
Bu paradigmaning diqqat markazida ta’lim mazmuni emas balki o’quvchilar
tomonidan turli bilimlarni o’zlashtirishini ta’minlovchi samarali usullar haqida
aytilgan.
Insonga  hos  hamma  ta’sirlanishlar  uning  fikrlari,  sezgi  va  harakatlarida
ifodalanadi deb (R.Tayler).
O’quvchilar  faqat  o’zlashtirib  qolmasdan  balki  muvofaqiyatli  o’qishlari
mumkin (P.Blum)
Qachonki ta’lim jarayoniga mos ta’limiy usullar qo’llanilsa degan. 
Gumanistik (yunoncha phainomenon fenomenologik hisoblangan, alohida
nodir odan, mashxur) paradigma:
A.Maslou, A.Kombs. K.Rodjers, L.S.Vugodskiylar ijod etgan.
O’quvchilarning aloxida individual-psixologik hususiyatlarini hisobga olib,
ularning talab va qiziqishlariga hurmat bilan munosabad bildirish. 1991 yidan UZB
da keng qo’llanila boshladi.
Texnokratik (aniq bilimlarni berish) ilmiy-texnik paradigma: 
shaxs muayyan (o’rtacha standartlashtirilgan) bilim yoki xulq-atvor egasi
bo’lsagina jamiyat rivojlanadi o’sish amalga oshadi  paradigmaning bosh g’oyasi
Ezoterik (yunoncha esoterikos, ichki, sirli, yashirin) paradigma: 
bu paradigma haqiqatni bilib bo’lmasligi, unga faqatgina faxmlash asisuda
erishish mumkin dagan asosiy g’oyasi mavjud
4. O’qitish jarayoni mohiyati va uning vazifalari.
Logotip
An’anaviy –konservativ (bilimga yo’naltirilgan) paradigma; J.Majo, L.Kro, J.Kapel va boshqalar ijod etishgan Yosh avlodning individual rivojlanishi, madaniy meroslarimizning muhim elementlari bilim, ko’nikma-malaka, va qadriyatlarni saqlab qolgan holda avloddan-avlodga o’tkazish. Ratsionalistik (bixevioristik, (inglizcha bexavior xulq) xulq- atvorga doir) paradigma; P.Blum, R.Ganye, B,Skinner va boshqalar ijod etishgan Bu paradigmaning diqqat markazida ta’lim mazmuni emas balki o’quvchilar tomonidan turli bilimlarni o’zlashtirishini ta’minlovchi samarali usullar haqida aytilgan. Insonga hos hamma ta’sirlanishlar uning fikrlari, sezgi va harakatlarida ifodalanadi deb (R.Tayler). O’quvchilar faqat o’zlashtirib qolmasdan balki muvofaqiyatli o’qishlari mumkin (P.Blum) Qachonki ta’lim jarayoniga mos ta’limiy usullar qo’llanilsa degan. Gumanistik (yunoncha phainomenon fenomenologik hisoblangan, alohida nodir odan, mashxur) paradigma: A.Maslou, A.Kombs. K.Rodjers, L.S.Vugodskiylar ijod etgan. O’quvchilarning aloxida individual-psixologik hususiyatlarini hisobga olib, ularning talab va qiziqishlariga hurmat bilan munosabad bildirish. 1991 yidan UZB da keng qo’llanila boshladi. Texnokratik (aniq bilimlarni berish) ilmiy-texnik paradigma: shaxs muayyan (o’rtacha standartlashtirilgan) bilim yoki xulq-atvor egasi bo’lsagina jamiyat rivojlanadi o’sish amalga oshadi paradigmaning bosh g’oyasi Ezoterik (yunoncha esoterikos, ichki, sirli, yashirin) paradigma: bu paradigma haqiqatni bilib bo’lmasligi, unga faqatgina faxmlash asisuda erishish mumkin dagan asosiy g’oyasi mavjud 4. O’qitish jarayoni mohiyati va uning vazifalari.