Doklad. Doklad tuzilmasi.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

25,5 KB


Doklad. Doklad tuzilmasi.
Doklad, leksiya - o‘quv materiali, biror masala, ilmiy, siyosiy mavzularning
izchil, tartibli og’zaki bayoni. O‘quv Dokladsi o‘quv jarayonining asosiy shakli;
oliy  o‘quv  yurtlarida  dare  berish  usullaridan  biri.  Doklad,  shuningdek,  o‘rta
maxsus va kasb-hunar ta’limi tizimida, umumiy o‘rta ta’lim maktablarining yuqori
sinflarida ham qo‘llaniladi. Ommaviy Doklad madaniy-ma’rifiy ishlar tizimida
siyosiy va ilmiy bilimlarni tarqatish hamda tashviqot qilish shakllaridan biri.
Dokladning ma’nosi – “o‘qish” bo‘lib, lotin tilidan olingan. Doklad talabalar
o‘sha kunlarda turib bir ustozi uzatish usuli sifatida, faqat falsafa paydo boshladi.
birinchi ming yillik o‘rtalarida, ba’zi rivojlangan mamlakatlarda (Xitoy, Hindiston,
Hellas, Yevropa davlatlari) bir o‘qituvchi tomonidan odamlar ko‘p o‘rganish bir
vaqtning o‘zida Dokladlar uchun ishlatiladi.
O‘sha kunlarda kitoblar juda qimmat va kamyob narsalar sababli, o‘qituvchi
vazifasi davlat o‘qish yoki xotiradan olimlarning asarlarini tayanib bo‘ldi. Delving,
u Doklad chuqur tizimli va nuqtai nazaridan qurilgan nozik mantiqiy strukturaga
ega ma’lumotlarni, taqdim etish, bu usul, qo‘ng’iroq va aniq mavzuni ochib kerak,
deb aytish mumkin.
 
O‘quv dasturlari eng asosiy qismi - bir Doklad. Uning maqsadi hisoblanadi:
 Berilgan mavzu bo‘yicha eng muhim ma’lumotlarni taqdim.
 Albatta fundamental muammolarni rivojlantirishga yordam beradi.
 Ilmiy bilimlar usullarini o‘zlashtirish jarayonini soddalashtirish.
 Zamonaviy ilmiy tafakkur so‘nggi yutuqlaridan ommalashtirish.  Dokladlar
vazifasi.
Logotip
Doklad. Doklad tuzilmasi. Doklad, leksiya - o‘quv materiali, biror masala, ilmiy, siyosiy mavzularning izchil, tartibli og’zaki bayoni. O‘quv Dokladsi o‘quv jarayonining asosiy shakli; oliy o‘quv yurtlarida dare berish usullaridan biri. Doklad, shuningdek, o‘rta maxsus va kasb-hunar ta’limi tizimida, umumiy o‘rta ta’lim maktablarining yuqori sinflarida ham qo‘llaniladi. Ommaviy Doklad madaniy-ma’rifiy ishlar tizimida siyosiy va ilmiy bilimlarni tarqatish hamda tashviqot qilish shakllaridan biri. Dokladning ma’nosi – “o‘qish” bo‘lib, lotin tilidan olingan. Doklad talabalar o‘sha kunlarda turib bir ustozi uzatish usuli sifatida, faqat falsafa paydo boshladi. birinchi ming yillik o‘rtalarida, ba’zi rivojlangan mamlakatlarda (Xitoy, Hindiston, Hellas, Yevropa davlatlari) bir o‘qituvchi tomonidan odamlar ko‘p o‘rganish bir vaqtning o‘zida Dokladlar uchun ishlatiladi. O‘sha kunlarda kitoblar juda qimmat va kamyob narsalar sababli, o‘qituvchi vazifasi davlat o‘qish yoki xotiradan olimlarning asarlarini tayanib bo‘ldi. Delving, u Doklad chuqur tizimli va nuqtai nazaridan qurilgan nozik mantiqiy strukturaga ega ma’lumotlarni, taqdim etish, bu usul, qo‘ng’iroq va aniq mavzuni ochib kerak, deb aytish mumkin. O‘quv dasturlari eng asosiy qismi - bir Doklad. Uning maqsadi hisoblanadi:  Berilgan mavzu bo‘yicha eng muhim ma’lumotlarni taqdim.  Albatta fundamental muammolarni rivojlantirishga yordam beradi.  Ilmiy bilimlar usullarini o‘zlashtirish jarayonini soddalashtirish.  Zamonaviy ilmiy tafakkur so‘nggi yutuqlaridan ommalashtirish. Dokladlar vazifasi.
Uslubiy, tashkiliy, axborot: yuqorida o‘rtaga qo‘yilgan ma’lumotlarni o‘rganish
so‘ng, doklad asosiy xususiyatlarini sanab o‘tish mumkin. Ba’zan ta’lim, bu yo‘l
nafaqat mavjud, masalan, bor bo‘lsa, hech qanday darslik va o‘quv qo‘llanmalar
bo‘ladi. Bu tez-tez atrof va yangi o‘quv dasturlari ishlab chiqish maktablarida sodir
bo‘ladi. Bu holda, bir doklad - uni kontseptual yoki ilm-fan bilimlar ma’lum bir
sohada apparatining, shuningdek, uning muammolarini ochish vositasi hisoblanadi.
Bu mavzu mohiyati nima to‘liq rasm berish va boshqa fanlar bilan bir-biriga
qanday ko‘rsatishga  qodir. Dokladlar  bunday seminar, laboratoriya  va amaliy
mashg’ulotlarda,  kurs  va  tezroq  loyihasi,  maslahat,  test,  sinov  sifatida  ta’lim
faoliyati boshqa shakllarini foydalanish uchun asosiy asoslarini beradi dokladning
afzallik tomonlarikeng qamrovli va ob’ektiv o‘rganish holda nima doklad adolatli
fikr qilish mumkin emas. boshqa har qanday hokimiyat qabul kabi, u ijobiy va
salbiy tomonlari bor. Asosiy foyda ko‘rib chiqaylik:
1. Bu  o‘qituvchi  mas'uliyati  rejalashtirish  va  sinf  harakat  nazorat  qilish
hisoblanadi. Bu ta’lim jarayoni ochiq-oydin tizimiga ega, va rejalashtirilgan
rejasi dan zarracha og’ish tez bartaraf qilinishi mumkin, degan ma’noni
anglatadi. 
2. Tushuntirish - odamlar ko‘p sonli axborot o‘tishi, bir vaqtning o‘zida bir
ajoyib yo‘ldir. Shunday qilib, juda katta auditoriya qamrovi bor.
3. Bundaytizimyordamidasezilarlidarajadashogirdboshigata’limmuassasalarixa
rajatlarinikamaytirishimumkin.  Bu  tezlashtirish  va  ta’lim  jarayonini
soddalashtirish tufaylidir.
DOKLAD TURLARI: XUSUSIYATLARI
Doklad bir necha asosiy turlari. Ular maqsadlari, maqsad va uslub ustida
qilingan  qarab:  Kirish.  Ma’lumot.  Atrof  rasmiy.  Muammo.Imaging.  Binar.
Konferentsiya. Maslahat kabilarga bo`linadi. Kirish dokladlar maktab mavzusini
tashkil  etadi, nima birinchi  fikr berish uchun, beriladi. Shu sababli, talabalar
kelajakda ish uchun tizimida o‘z yo‘lini topish mumkin. dotsent vazifasi deysan
asosiy maqsadi va vazifalari bilan talabalarni tanishtirish oladi. U o‘qish tizimi o‘z
o‘rni va joyi haqida hikoya qilinadi. Talabalar shuningdek muhim natijalarga
Logotip
Uslubiy, tashkiliy, axborot: yuqorida o‘rtaga qo‘yilgan ma’lumotlarni o‘rganish so‘ng, doklad asosiy xususiyatlarini sanab o‘tish mumkin. Ba’zan ta’lim, bu yo‘l nafaqat mavjud, masalan, bor bo‘lsa, hech qanday darslik va o‘quv qo‘llanmalar bo‘ladi. Bu tez-tez atrof va yangi o‘quv dasturlari ishlab chiqish maktablarida sodir bo‘ladi. Bu holda, bir doklad - uni kontseptual yoki ilm-fan bilimlar ma’lum bir sohada apparatining, shuningdek, uning muammolarini ochish vositasi hisoblanadi. Bu mavzu mohiyati nima to‘liq rasm berish va boshqa fanlar bilan bir-biriga qanday ko‘rsatishga qodir. Dokladlar bunday seminar, laboratoriya va amaliy mashg’ulotlarda, kurs va tezroq loyihasi, maslahat, test, sinov sifatida ta’lim faoliyati boshqa shakllarini foydalanish uchun asosiy asoslarini beradi dokladning afzallik tomonlarikeng qamrovli va ob’ektiv o‘rganish holda nima doklad adolatli fikr qilish mumkin emas. boshqa har qanday hokimiyat qabul kabi, u ijobiy va salbiy tomonlari bor. Asosiy foyda ko‘rib chiqaylik: 1. Bu o‘qituvchi mas'uliyati rejalashtirish va sinf harakat nazorat qilish hisoblanadi. Bu ta’lim jarayoni ochiq-oydin tizimiga ega, va rejalashtirilgan rejasi dan zarracha og’ish tez bartaraf qilinishi mumkin, degan ma’noni anglatadi.  2. Tushuntirish - odamlar ko‘p sonli axborot o‘tishi, bir vaqtning o‘zida bir ajoyib yo‘ldir. Shunday qilib, juda katta auditoriya qamrovi bor. 3. Bundaytizimyordamidasezilarlidarajadashogirdboshigata’limmuassasalarixa rajatlarinikamaytirishimumkin. Bu tezlashtirish va ta’lim jarayonini soddalashtirish tufaylidir. DOKLAD TURLARI: XUSUSIYATLARI Doklad bir necha asosiy turlari. Ular maqsadlari, maqsad va uslub ustida qilingan qarab: Kirish. Ma’lumot. Atrof rasmiy. Muammo.Imaging. Binar. Konferentsiya. Maslahat kabilarga bo`linadi. Kirish dokladlar maktab mavzusini tashkil etadi, nima birinchi fikr berish uchun, beriladi. Shu sababli, talabalar kelajakda ish uchun tizimida o‘z yo‘lini topish mumkin. dotsent vazifasi deysan asosiy maqsadi va vazifalari bilan talabalarni tanishtirish oladi. U o‘qish tizimi o‘z o‘rni va joyi haqida hikoya qilinadi. Talabalar shuningdek muhim natijalarga
erishgan, va u amalga qachon olimlar deb, ilm-fan va amaliyot rivojlantirish
toshlaridan haqida bilib, kelajak albatta, bir nutqlarni olish. Bundan tashqari, kirish
doklad tadqiqot istiqbolli yo‘nalishlaridan taqdimoti o‘z ichiga oladi. Shuningdek
o‘qituvchi  maruzalar  va  o‘quv jarayonining  boshqa  tashkiliy  shakllari  nimani
anglatishini talabalarga tushuntirdi. U hisobotlarni qabul qilish va qachon nima
shaklida ular, foydalanish kerak, nima adabiyot ishora.
Ilmiy doklad yaratish uchun:
1.Tanlagan mavzu bo‘yicha yaratgan yangiligingiz (kashfingiz)ni dalillar
asosida isbotlashdan boshlang.
2. Ilmiy doklad og’zaki bayon etilishini nazarda tutib, uni tinglovchilarga
etkazish uchun, og’zaki nutqning qonun-qoidalaridan xabardor bo‘ling.
3. Bosh g’oya(asosiy fikr)ni ochish yo‘lida faqatgina izchillikka, mantiqqa,
faktlarga va isbotga amal qiling. 
4. Yozma nutq   bilan og’zaki nutqning dialektik aloqasiga erishing: biri
ikkinchisini ko‘z-ko‘z qilsin.
 
Doklad, uning o‘quv jarayonida tutgan o‘rni va unga qo‘yiladigan asosiy
talablar
Doklad  o‘quv  jarayonining  asosiy  bo‘g’ini,  dars  o‘tishning  asosiy
shakllaridan biridir. Doklad bilimni so‘z bilan ifodalash, og’zaki bayon qilish
ko‘zda  tutilgan,  liajmining  kattaligi,  mantiqiy  qurilishi,  umumlashtnrnshning
murakkabligi bilan ajralib turadi. Doklad (arabcha, leksiya (lot.  lectio) - o‘qish)
o‘quv materiali, biror masala, mavzu kabilarning mantiqiy izchil, ma’lum bir
tizimga solingan bayonidir. Dokladga ikki nuqnai nazardan yondashish mumkin:
1) o‘quv jarayonining tashkiliy shakli sifatida; 2) bilimni so‘z bilan ifodalash,
og’zaki bayon qilish metodi sifatida.
   
Dokladda  mavzuning  asosiy  savollari  ketma-ketlik  asosida  yoritiladi.
Albatta,  dokladning  metodik  jihatdan  bayon  etilishi  qo‘yilgan  maqsad,
o‘rganilayotgan fanning, mavzuning o‘ziga xos xususiyatlari bilan bog’liq. Doklad
Logotip
erishgan, va u amalga qachon olimlar deb, ilm-fan va amaliyot rivojlantirish toshlaridan haqida bilib, kelajak albatta, bir nutqlarni olish. Bundan tashqari, kirish doklad tadqiqot istiqbolli yo‘nalishlaridan taqdimoti o‘z ichiga oladi. Shuningdek o‘qituvchi maruzalar va o‘quv jarayonining boshqa tashkiliy shakllari nimani anglatishini talabalarga tushuntirdi. U hisobotlarni qabul qilish va qachon nima shaklida ular, foydalanish kerak, nima adabiyot ishora. Ilmiy doklad yaratish uchun: 1.Tanlagan mavzu bo‘yicha yaratgan yangiligingiz (kashfingiz)ni dalillar asosida isbotlashdan boshlang. 2. Ilmiy doklad og’zaki bayon etilishini nazarda tutib, uni tinglovchilarga etkazish uchun, og’zaki nutqning qonun-qoidalaridan xabardor bo‘ling. 3. Bosh g’oya(asosiy fikr)ni ochish yo‘lida faqatgina izchillikka, mantiqqa, faktlarga va isbotga amal qiling. 4. Yozma nutq bilan og’zaki nutqning dialektik aloqasiga erishing: biri ikkinchisini ko‘z-ko‘z qilsin.   Doklad, uning o‘quv jarayonida tutgan o‘rni va unga qo‘yiladigan asosiy talablar Doklad o‘quv jarayonining asosiy bo‘g’ini, dars o‘tishning asosiy shakllaridan biridir. Doklad bilimni so‘z bilan ifodalash, og’zaki bayon qilish ko‘zda tutilgan, liajmining kattaligi, mantiqiy qurilishi, umumlashtnrnshning murakkabligi bilan ajralib turadi. Doklad (arabcha, leksiya (lot. lectio) - o‘qish) o‘quv materiali, biror masala, mavzu kabilarning mantiqiy izchil, ma’lum bir tizimga solingan bayonidir. Dokladga ikki nuqnai nazardan yondashish mumkin: 1) o‘quv jarayonining tashkiliy shakli sifatida; 2) bilimni so‘z bilan ifodalash, og’zaki bayon qilish metodi sifatida. Dokladda mavzuning asosiy savollari ketma-ketlik asosida yoritiladi. Albatta, dokladning metodik jihatdan bayon etilishi qo‘yilgan maqsad, o‘rganilayotgan fanning, mavzuning o‘ziga xos xususiyatlari bilan bog’liq. Doklad
faqatgina  iqtisodiy  rivojlanish  ning  asosiy  qonuniyatlarini  ochib  berish  bilan
cheklanishi kerak emas, fanning so‘nggi yutuqlaridan foydalangan holda ilmning
amaliyotda  qanday  ahamiyatga  ega  ekanligini,  hayotda  real  muammolarni
yechishdagi ahamiyatini, yechish yo‘llarini ham ko‘rsatishikerak.  Doklad qanday
fandan  o‘qilishidan  qat’i  nazar,  ilmiy  xarakterga  ega  bo‘lishi,  turli  nazariy
yo‘nalishlar, ilmiy maktablarning asosiy g’oyalarini talabalar ongiga yetkazishi va
olgan bilimini ishonchga aylantirishi kerak. Har qanday dokladning eng zarur
sharti auditoriya bilan muloqotga kirishishdir. Doklad o‘qish, eng avvalo, unga
tayyorlanishdanboshlanadi.
Ikkinchidan, fan bo‘yicha ishlab chiqilgan dasturga ko‘ra, doklad rejasi va reja
bo‘yicha matn tayyorlanishi hamda darsni o‘tkazishda qo‘llaniladigan metodlarni
tanlab chiqish, dars jarayonini texnologik tizim sifatida tarkibi, ketma-ketligini
aniqlash lozim. Dokladda darsni uch bosqichga bo‘lish mumkin: kirish. Avvalgi
dokladda nimalar o‘rganilgan, uning natijasi nimalar bilan bog’liq, bugungi darsga
qanday maqsad qo‘yilyapti? Awalo dars ilgarigi mavzu bilan bog’lanadi. Keyin
yangi mavzu e’lon qilinadi. Doklad rejasi, mustaqil o‘qish uchun zarur asosiy va
qo‘shimcha  adabiyotlar  ro‘yxati  tavsiya  etiladi. Mavzuni  o‘rganishdagi  asosiy
termin, tushunchalar, mustaqil
Dokladda munozarali savollarni qo‘yish, turli nuq- tayi nazarlarni bayon qilish
maqsadga  muvofiq.  Dokladchining  o‘zi  ma’lum  bir  nuqtayi  nazarni  qo‘llab-
quwatlar  ekan,  talabalarga  ham  ana  shu  qarash  to‘g’riligini tushuntirishi,
auditoriyani ishontirishi kerak. Dokladning ilmiyligi materialni bayon qilishning
izchilligi,  savollarni  aniq,  tushunarli  qo‘yilishini  ko‘zda  tutadi.  Dokladga
tayyorlanish  jarayonida  o‘qituvchi  mavzu  bo‘yicha  savollarni  qanday  bayon
qilishni, qanday uslublar qo‘llashini ko‘z o‘ngiga keltirishi kerak. Ana shundagina
mavzu  bo‘yicha  adabiyotlarni,  zarur  ma’lumotlarni  to‘g’ri  tanlashi  mumkin.
O‘qituvchi, zarur dalillar, ma’lumotlarga ega bo‘lsada, ularni ishonarli, asoslangan
holda bayon qilmasa, fandagi dolzarb savollarga javob berishdan chetlab o‘tishi
yoki chetga chiqishi mumkin. Bu hol talabalarda dokladdan qoniqmaslikka, uning
ishonchliligi  va  tarbiyaviy ahamiyatini  tushirishga olib keladi. Nazariya bilan
Logotip
faqatgina iqtisodiy rivojlanish ning asosiy qonuniyatlarini ochib berish bilan cheklanishi kerak emas, fanning so‘nggi yutuqlaridan foydalangan holda ilmning amaliyotda qanday ahamiyatga ega ekanligini, hayotda real muammolarni yechishdagi ahamiyatini, yechish yo‘llarini ham ko‘rsatishikerak. Doklad qanday fandan o‘qilishidan qat’i nazar, ilmiy xarakterga ega bo‘lishi, turli nazariy yo‘nalishlar, ilmiy maktablarning asosiy g’oyalarini talabalar ongiga yetkazishi va olgan bilimini ishonchga aylantirishi kerak. Har qanday dokladning eng zarur sharti auditoriya bilan muloqotga kirishishdir. Doklad o‘qish, eng avvalo, unga tayyorlanishdanboshlanadi. Ikkinchidan, fan bo‘yicha ishlab chiqilgan dasturga ko‘ra, doklad rejasi va reja bo‘yicha matn tayyorlanishi hamda darsni o‘tkazishda qo‘llaniladigan metodlarni tanlab chiqish, dars jarayonini texnologik tizim sifatida tarkibi, ketma-ketligini aniqlash lozim. Dokladda darsni uch bosqichga bo‘lish mumkin: kirish. Avvalgi dokladda nimalar o‘rganilgan, uning natijasi nimalar bilan bog’liq, bugungi darsga qanday maqsad qo‘yilyapti? Awalo dars ilgarigi mavzu bilan bog’lanadi. Keyin yangi mavzu e’lon qilinadi. Doklad rejasi, mustaqil o‘qish uchun zarur asosiy va qo‘shimcha adabiyotlar ro‘yxati tavsiya etiladi. Mavzuni o‘rganishdagi asosiy termin, tushunchalar, mustaqil Dokladda munozarali savollarni qo‘yish, turli nuq- tayi nazarlarni bayon qilish maqsadga muvofiq. Dokladchining o‘zi ma’lum bir nuqtayi nazarni qo‘llab- quwatlar ekan, talabalarga ham ana shu qarash to‘g’riligini tushuntirishi, auditoriyani ishontirishi kerak. Dokladning ilmiyligi materialni bayon qilishning izchilligi, savollarni aniq, tushunarli qo‘yilishini ko‘zda tutadi. Dokladga tayyorlanish jarayonida o‘qituvchi mavzu bo‘yicha savollarni qanday bayon qilishni, qanday uslublar qo‘llashini ko‘z o‘ngiga keltirishi kerak. Ana shundagina mavzu bo‘yicha adabiyotlarni, zarur ma’lumotlarni to‘g’ri tanlashi mumkin. O‘qituvchi, zarur dalillar, ma’lumotlarga ega bo‘lsada, ularni ishonarli, asoslangan holda bayon qilmasa, fandagi dolzarb savollarga javob berishdan chetlab o‘tishi yoki chetga chiqishi mumkin. Bu hol talabalarda dokladdan qoniqmaslikka, uning ishonchliligi va tarbiyaviy ahamiyatini tushirishga olib keladi. Nazariya bilan
amaliyotning o‘zaro bog’lanishi nihoyatda murakkab jarayon. U turli-tuman: ichki,
tashqi, bilvosita va bevosita, muhim va uncha muhim bo‘lmagan omillar bilan
aniqlanadi. Shuning uchun ham dokladga tayyorlanish paytida ana shu jarayonlarni
chuqur  tahlil  qilishni  bilish,  u  yoki  bu  hodisani  rivojlanishining  asosiy
tendensiyalarini  aniqlash  kerak.  Mavzudan  chetdagi  turli-tuman
misollarbilancheklanishyaramaydi. Nazariyani asoslash uchun xo‘jalik hayotidagi
turli-tuman hodisalarni ijobiy yoki salbiy misol sifatida keltirish unchalik qiyin
emas. Lekin real voqelikni noto‘g’ri ko‘rsatish, faqat yuzaki tashqi aloqalarni
ta’kidlash bilan cheklanish yaramaydi. Ular masalaning mohiyatini ifodalamaydi
va ochib bermaydi. Dokladda real faktlar, ma’lumotlarning o‘rni Iqtisodiy fanlar
bo‘yicha o‘qiladigan dokladda faktlar, real ma’lumotlarning o‘z o‘rni bor. Chunki,
ular iqtisodiy jarayon, muammolarni mohiyatini ochishga yordam beradi. Lekin
ulardan mahorat bilan foydalanishgina kutilgan natijani beradi. Buning uchun
qonuniy bog’lanishlar, tendensiyalarni ko‘rsata oladiganraqamlarniqo‘llashkerak.
Raqamlar,  ma’lumotlar  o‘rganilayotgan  predmetning  mazmunini  tasawur  etish
uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. Albatta, raqamlardan o‘z fikrini tasdiqlash uchun
foydalanish  mumkin.  Lekin  nazariy  qoidalar  iqtisodiy  hodisa  va  jarayonlar
mohiyatiga tushunishda ham muhim rol o‘ynashini yoddan chiqarmaslik kerak.
Har bir pedagog raqamlardan yuzaki, shunchaki foydalanishdan qochishi kerak.
Iqtisodchilarning fikricha, dalillar, raqamlar qaytaishlashni talab etadigan ma’lum
qurilish materiali, xolos. Real ma’lumotlar, raqamlar quyidagi talablarga javob
berishi  kerak:  Chunki  ular  u  yoki  bu  hodisani  mohiyatini  ochib  bera
olmaydi, aksincha, talabalarni chalg’itishi mumkin. Shuning uchun:
 Dokladga tayyorgarlik ko‘rganda yangiligi nuqtayi nazaridan eng so‘nggi
raqamlarni keltirish kerak; 
 tanlangan  dalillar  ishonchli,  sinalgan  bo‘lishi,  hech  kimda  ikkilanish
uyg’otmasligi;   har qanday dokladda faktlarga nazariy qoidalar mohiyatini
ochishga xizmat qiladigan darajada o‘rin berilishiga e’tibor qilish kerak.
Agar nazariya bilan faktlar o‘rtasida optimal nisbat buzilsa, talaba faktlarni
Logotip
amaliyotning o‘zaro bog’lanishi nihoyatda murakkab jarayon. U turli-tuman: ichki, tashqi, bilvosita va bevosita, muhim va uncha muhim bo‘lmagan omillar bilan aniqlanadi. Shuning uchun ham dokladga tayyorlanish paytida ana shu jarayonlarni chuqur tahlil qilishni bilish, u yoki bu hodisani rivojlanishining asosiy tendensiyalarini aniqlash kerak. Mavzudan chetdagi turli-tuman misollarbilancheklanishyaramaydi. Nazariyani asoslash uchun xo‘jalik hayotidagi turli-tuman hodisalarni ijobiy yoki salbiy misol sifatida keltirish unchalik qiyin emas. Lekin real voqelikni noto‘g’ri ko‘rsatish, faqat yuzaki tashqi aloqalarni ta’kidlash bilan cheklanish yaramaydi. Ular masalaning mohiyatini ifodalamaydi va ochib bermaydi. Dokladda real faktlar, ma’lumotlarning o‘rni Iqtisodiy fanlar bo‘yicha o‘qiladigan dokladda faktlar, real ma’lumotlarning o‘z o‘rni bor. Chunki, ular iqtisodiy jarayon, muammolarni mohiyatini ochishga yordam beradi. Lekin ulardan mahorat bilan foydalanishgina kutilgan natijani beradi. Buning uchun qonuniy bog’lanishlar, tendensiyalarni ko‘rsata oladiganraqamlarniqo‘llashkerak. Raqamlar, ma’lumotlar o‘rganilayotgan predmetning mazmunini tasawur etish uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. Albatta, raqamlardan o‘z fikrini tasdiqlash uchun foydalanish mumkin. Lekin nazariy qoidalar iqtisodiy hodisa va jarayonlar mohiyatiga tushunishda ham muhim rol o‘ynashini yoddan chiqarmaslik kerak. Har bir pedagog raqamlardan yuzaki, shunchaki foydalanishdan qochishi kerak. Iqtisodchilarning fikricha, dalillar, raqamlar qaytaishlashni talab etadigan ma’lum qurilish materiali, xolos. Real ma’lumotlar, raqamlar quyidagi talablarga javob berishi kerak: Chunki ular u yoki bu hodisani mohiyatini ochib bera olmaydi, aksincha, talabalarni chalg’itishi mumkin. Shuning uchun:  Dokladga tayyorgarlik ko‘rganda yangiligi nuqtayi nazaridan eng so‘nggi raqamlarni keltirish kerak;  tanlangan dalillar ishonchli, sinalgan bo‘lishi, hech kimda ikkilanish uyg’otmasligi; har qanday dokladda faktlarga nazariy qoidalar mohiyatini ochishga xizmat qiladigan darajada o‘rin berilishiga e’tibor qilish kerak. Agar nazariya bilan faktlar o‘rtasida optimal nisbat buzilsa, talaba faktlarni