Eksperiment metodi
Mavzu rejasi:
1.Eksperimentni o’tkazish metodikasini xilma-xilligi, qoyilgan talablarga amal
qilish.
2. Eksperiment metodi tadqiqotchi tomonidan izlab topilgan faktlar va aniq
pedagogik faoliyat to’g’risidagi qayta ishlash va tahlil qilish ekanligi.
ILMIY QADRIYATLAR – JAMIYAT TARQQIYOTI
OMILI SIFATIDA
«Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» ni amalga oshirishning ikkinchi sifat
bosqichida ta’lim–tarbiya jarayonida yuqori samaradorlikka erishib, yuksak sifat
ko’rsatkichini qo’lga kiritish har qachongidan ham dolzarb muammodir. Bu
muammo yechimlaridan biri, har qanday fan bo’yicha ta’lim berishda ma’naviy
tarbiya vositalaridan foydalanish, ayniqsa ma’naviy qadriyatlardan foydalanish
o’zining ijobiy pedagogik samaralarini beradi. Bu borada ulug’ alloma–
donishmndlarimiz tomonidan qoldirilgan boy intellektual meros va umumbashariy
(umum ilmiy) qadriyatlarimizni yoshlarimiz ongiga muntazam singdirib borishning
ahamiyati beqiyos.
Ma’lumki, intellekt insonning aqliy qobiliyati bo’lib, inson miyasining dunyoni
aks ettirish va shaxsning voqyelikka bo’lgan munosabatlarini boshqarib turadigan
faoliyati, hayotni, atrof-muhitni ongda aynan aks ettirish va o’zgartirish, fikrlash,
o’qish–o’rganish, dunyoni bilish va ijtimoiy tajribasini qabul qilish qobiliyati; turli
muammolarni hal qilish, bir qarorga kelish, oqilona ish tutish, voqyea– hodisalarni
oldindan ko’ra bilish layoqati.
Intellekt tarkibiga idrok qilish xotirlash, fikr yuritish, so’zlash va h. k. psixik
jarayonlar kiradi.
Demak, donishmandlarimiz tomonidan bizga qoldirilgan intellektual meros
ko’proq ilmiy qadriyatlarga tegishli bo’ladi.
Ilmiy qadriyatlar insonlar va insoniyat uchun ahamiyatli bo’lgan intellektual
mulkdan iborat bo’ladi.
Umuman olganda qadriyatlar ijtimoiy–tarixiy taraqqiyot mahsuli, obyekt–
subyekt munosobati natijasida yuzaga chiqadigan hodisalar majmuasidan iborat
bo’lib, qadriyat tushunchasi kishilarning turli sohadagi turmush zarurati asosida
avvalo ishlab chiqarish, turli mehnat yo’nalishlari sohalaridagi faoliyat uchun foyda
keltiradigan narsalar, hodisalar majmuasi bilan bog’liq ravishda yuzaga keladi.
So’ngra asta – sekin subyekt faolligining orta borishi bilan nisbatan mustaqil soha
sifatida amal qila boshlaydi.
Kishilik jamiyati taraqqiyoti bosqichlaridan ma’lumki, ilmiy qadriyatlar
kishilik jamiyati turli davrlarida yashovchi kishilar turmush tarzidan kelib chiqib,
avvalo ular orzu– istak, istiqbolli niyat ifodasida kishilik jamiyati oldida muammo
sifatida paydo bo’ladi. Jumladan, paxta, «Uchar gilam», «Oynai jahon», beshik,
yozuv qog’oz, kitob, kitob bosimi, bosmaxona, soat, radio, televizor, kino, telefon,
kalkulyator, EHM, avtomat, Arximed vinti, avtomobil, atom elektra stansiyasi,
samolyot, aviasiya, atom, atom artelleriyasi, atom bombasi, atom dvigateli va
kosmos shular jumlasidandur.
Shu tariqa yetuk qadriyat ijtimoiy va a’naviy ideallar shaklida tarixan muayyan
ideologik tarkibidan o’rin olib, ma’lum sinflar, guruhlar, ayrim kishilar faoliyati
xatti–harakatlarini ma’lum yo’nalishga buradigan, tegishli normaga soladigan
ma’naviy hodisaga aylanadi.
Ilmiy qadriyatlar (IQ) ideallar shaklida ifodalanishi orzu – umidlar ro’yobga
chiqishi bilan bog’liq bo’lib, u kishilar va jaiyat intiluvchi oliy maqsaddan iborat
bo’ladi.
Kishilar tarixda o’z istiqbolli kelajagiga mos yutuqlarni orzu qilib, bu orzu–
istaklarni nodir qo’lyozmalarda (muqaddas kitoblar, ertaklar, dostonlar)
ifodalaganlar. Jumladan, ertaklardagi «Oynai jahon» orqali televideniye, «Uchar
gilam» orqali samolyotlar, «Avesto» orqali bunyodkorlik g’oyalari, yozma manbalar
orqali ozodlik qahromonlari To’maris, Shiroq, Spitamen, Muqanna, Jaloliddin
Manguberdi, Najmiddin Kubro, Shirin, Layli, Majmun kabi obrazlarda ifodalangan.
Abu Nasr Farobiyning «Fozil odamlar shahri» asari orqali komil inson ta’limoti,
Alisher Navoiy asarlari orqali adolatli jamiyat haqidagi ta’limoti, to’lqinlar
tarqalishi qonuniyatlari orqali radiodan hayotda foydalanish, odamlar qadimdan ot
qo’shmasdan o’zi yuradigan arava yasashni orzu qilib, avtomobilni yasash, nutq va
boshqa tovushlarni istalgan masofaga uzatishni orzu qilib, telefonni yasashni, tez
hisoblashlarni orzu qilib, EHM larni yaratishni, ma’lumotlarni saqlash vositalarini
izlanishda qog’ozni hosil qilish va shular asosida yozuv va kitoblarni yaratishni,
vaqtni hisob - kitob qilish maqsadida soatning yaratilishi va shu kabilarning hamma–
hammasi insoniyat aqliy faoliyati mahsulidir. Aqliy faoliyat esa bevosita ijod bilan
bog’liqdir.
Ijod dastlab inson tasavvurida paydo bo’ladi, keyin ijodga taalluqli masalalar
yuzasidan izlanishlar olib boriladi, muayyan sohadagi boshqalar bajargan ishlar
ilmiy jihatdan tahlil qilinadi, asoslangan xulosalar (yutuq kamchiliklar asosida)
qilinadi, farazlar shakllantiriladi va shu asosda ijodiy faoliyat yo’nalishi loyihalanadi
va shu asosdagi ishlar sinab ko’riladi hamda mazkur yo’l to’g’ri yoki noto’g’ri
ekanligi baholanib (xato bo’lsa rostlanib) ko’zlangan maqsadga erishiladi. Ijod
qilish natijalari esa, odatda ilmiy qadriyatlarga misollar bo’ladi. Ba’zan ijod
namunalaridan to’g’ridan–to’g’ri foydalanib ketib bo’lmaydi. Bunga o’sha davrning
shart–sharoitlari sabab bo’ladi. Bunga misollar juda ko’p. Quyida biz ayrimlarini
keltiramiz: telefon aloqasining ixtiro qilingani bilan uning amalga oshirilishi orasida
56 yil o’tgan, radio uchun 35 yil, televizor uchun 14 yil, atom energiyasi uchun 6
yil, tranzistor uchun 5 yil o’tgan.
Demak, taraqqiyot hyech qachon to’xtab qolmaydi va har bir taraqqiyot
bosqichida ijodkor odamlar topilaveradi shu sababdan ilmiy qadriyatlar hayotiy
zaruratdir.
Bu qayd etilgan yutuqlarning barchasi o’rganilayotgan manba va muammoga
ongli ijodiy munosobatda bo’lish orqali erishiladi va qo’lga kiritilgan natijalardan
kishilar, kishilar jamoasi va jamiyat ommaviy foydalanishga o’tishi bilan ulardagi
yo’nalishlar alohida–alohida bo’lib shakllana boshlaydilar. Bular esa o’z navbatida
ilmiy qadriyatlarning moddiy qadriyatlar (mehnat predmeti, ishlab chiqarish
vositalari, shaxsi iste’mol buyumlari, ijtimoiy iste’mol buyumlari va h. k.), ijtimoiy–
siyosiy qadriyatlar (tenglik, ijtimoiy tenglik, xalqora do’stlik, birodarlik va b.),
madaniy qadriyatlar (ilmiy qarashlar, falsafiy qarashlar, axloqiy qarashlar, estetik
qarashlar, g’oyalar, ideallar, me’yorlar, ta’limotlar va b.) ga aylanishiga olib keladi.
Demak, kundalik turmushimizda ishlatilayotgan gugurt, igna, radio, televizor,
telefon, kitob, soat, turli ish qurollari, kishilar tarnsport vositalari va h. k. lar kishilik
jamiyati taraqqiyoti bosqichlari bilan mos ravishda aqliy ijodiy faoliyat mahsuli
sifatida yuzaga kelgan bo’lib, taraqqiyot bosqichlariga inqilobiy tus bergan bo’lsa,
ulardan iste’molda keng foydalanish orqali kundalik turmushimizdagi odatiy holga
aylanib qoladi. Bu esa ilmiy qadriyatlar bo’yicha natijalarning iste’mol davomida
asta – sekin subyekt faolligining orta borishi bilan u natijalar mustaqil soha tarzida
amal qila boshlaydi.
Demak, bir paytlar (o’z davriga mos taraqqiyot saviyasiga mos) paydo bo’lgan
ilmiy qadriyatlar o’sha davr taraqqiyotida muhim rol o’ynagan, ya’ni kishilik
taraqqiyoti bosqichlariga mos muammolar yechimlari topilib kelingan. Kishilik
taraqqiyoti bosqichlari saviyasi ham o’sha davr fan–texnika yutuqlari bilan
chambarchas bog’liqdir. Demak, aqlli, ijodkor odamlar tomonidan shakllantirilgan
ilg’or fikrlar, g’oyalar, ta’limotlar, qolaversa o’sha davrlardagi axborot inqilablari
ilmiy qadriyatlarning yuzaga kelishida asosiy omillar bo’lgan.
ИЛМИЙ ҚАДРИЯТЛАР
И Қни юзага чиқиши учун асослар (қадрий
асос)
1.1.
ИҚ ни шакллантирувчи
асослар (қадрий онг)
2
2 3
2 4
2 1
2 2
2.6.1-shakl. Ilmiy qadriyatlar paydo bo’lishi va amaliy jihatdan
bosqichlari
SHAKLDAGI, 1.1. – TAFAKKUR ORQALI;
1.2. – FIKR ORQALI;
1.3. - G’OYA ORQALI;
1.4. – TA’LIMOT ORQALI;
1.5. – «AXBOROT INQILOBLARI» ORQALI;
2.1. – AQL;
2.2. – YOZUV;
2.3. – KITOB;
2.4. – FAN;
2.5. – ILM;
2.6. – BILIM;
2.7. – TA’LIM;
2.8. – TARBIYA;
2.9. – PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA;
2.10. – INOVASION TA’LIM;
2.11. – YANGI PEDAGOGIK TEXNOLOGIYA;
2.12. – TA’LIMNING FAOL USULLARI;
2.13. – YANGI AXBOROT TEXNOLOGIYALAR;
2.14. – KOMPYUTERLI DASTUR;
2.15. – DASTUR;
2.16. – KOMPYUTERDA DASTURLASH;
2.17. – TA’LIMNI TEXNOLOGIYALASHTIRISH;
2.18. – DASTURLASHTIRILGAN TA’LIM;
2.19. – TA’LIMNING AVTOMATLASHTIRILGAN TIZIMI;
2.20. – TA’LIM MONITORINGI;
3.1 – TEZIS;
3.2. – MAQOLA;
3.3. – ILMIY MA’RUZA;
3.4. – ANNOTASIYA;
3.5. – USLUBIY TAVSIYANOMA;
3.6. – O’QUV QO’LLANMA;
3.7. – DARSLIK;
3.8. – MONOGRAFIYA;
3.9. – DISSERTASIYA;
3.10. – KASHFIYOT:
3.11. – PATENT;
3.12. – MUALLIFLIK GUVOHNOMASI;
3.13. – IXTIRO;
3.14. – AVTOREFERAT;
4.1. – IQ NI INSONGA TA’SIRI;
4.2. – IQ NI JAMOAGA TA’SIRI;
4.3. – IQ NING DAVLAT TARAQQIYOTIGA TA’SIRI;
4.4. – IQ NING JAMIYAT TARAQQIYOTIGA TA’SIRI;
4.5. – IQ NING BARKAMOL SHAXS TARBIYASIGA TA’SIRI;
4.6. – yoshlar ongida IQ ning shakllanganligini baholash.
Endi shakldagi har bir blokka qisqacha to’xtalamiz. Birinchi blok ilmiy
qadriyatlarning yuzaga chiqish omillarini ta’minlash kerak. Bunda o’z davrining
ilg’or fikrlari va ular asosida shakllangan g’oya hamda ta’limotlari mustahkam asos
bo’ladi, shuningdek har bir davrning axborot inqiloblari mavjud bo’lib, ular
yuqoridagi fikr, g’oya va ta’limotlarning insoniyat orzu–istagiga mos ma’lumotlar
ombori bilan ta’minlashni o’z oldiga asosiy maqsad qilib qo’yadi. Endi ular
to’g’risida qisqacha to’xtalamiz.
Tafakkur – fikr–obyektiv voqyelikning ongda aks etish jarayoni; inson aqliy
faoliyatining oliy shakli. Sezgi, idrok va tasavvur orqali bevosita bilib bo’lmaydigan
manbalar tafakkurda ongli ravishda aks etadi. Tafakkur maxsus aqliy operasiyalar–
taqqoslash, tahlil va sintez, abstraksiyalash, umumlashtirish, alohidalashtirish va shu
kabilar yordamida paydo bo’ladi. Tafakkur jarayonida fikr vujudga keladi. Bu fikrlar
inson ongida hukm va tushunchalar shaklini oladi, so’ng muhokama xulosa,
gipoteza, nazariya va h. k. shakllarda yuzaga chiqadi. Tafakkurni bilish nazariyasi
va logika, psixologiya va neyrofiziologiya, shuningdek kibernetikani o’rganadi.
G’oya – inson tafakkuri mahsuli, tashqi olam, obyektiv voqyelik hodisalarini
fikrda aks ettirish shakli. Bilimning keyingi maqsadi va in’ikosini anglashni va
dunyoni amaliy qayta o’zgartirishni o’z ichiga oladi.
Ta’limot – voqyelikning biron – bir sohasi haqidagi nazariy qoidalar majmui;
biron – bir buyuk donishmandning (allomaning, faylasufning, mutafakkirning)
qarashlari tizimi. Masalan: I. P. Pavlov ta’limoti, Ch. Darvin ta’limoti, Sechenov
ta’limoti, Zardushta ta’limoti, Islom ta’limoti,...
Axborot inqiloblari – agarda jamiyat taraqqiyoti tarixiga nazar tashlaydigan
bo’lsak, insoniyat o’zining rivojlanish tarixi malbaynida modda, quvvat va
axborotlarni o’zlashtirib keldi. Insoniyatning rivojlanishida butun bir bosqichlar
ushbu davrlarning eng ilg’or quyidagi nomlardagi texnologiyalari bilan yuritilib
kelinmoqda:
-«Tosh asri» - mehnat quroli yasash uchun toshlarga ishlov berish
texnologiyaasi;
-«Bronza asri»-metallarga ishlov berish haqidagi turli texnologiyalarni barpo
qilish asri;
-«Elektr asri»-quvvatning yangi turdagi va energiyaning bir turdan ikkinchi
turga aylantirish muammosi hal bo’lgan asr;
«Jamiyatni axborotlashtirish asri» - intelletual, ya’ni aql – zakovat asri va h.
k.
«Axborot» tushunchasi lotincha «informatio» so’zidan kelib chiqqan bo’lib,
biror – bir dalil, voqyea, hodisani bayon qilish, tushuntirishni bildiradi.
Demak, yuqoridagi sanab o’tilgan kishilik jamiyati tarqqiyotidagi asrlardan
ma’lumki, jamiyat rivojlanish tarixida bir necha marta axborot inqiloblari bo’lgan.
Axborot inqiloblari bo’lganligi tufayli o’sha davrlarda ishlab chiqarish va unga
bo’lgan munosobatda sifatiy o’zgarishlar bo’lgan. Bular esa jamiyat taraqqiyot
bosqichlarini ham yuzaga keltirgan. Bu borada eng so’nggi inqilob «XXI asr –
intellektual asr», ya’ni yangi soha bu yangi bilimlar ishlab chiqish uchun (ma’lumot,
ma’lumotlar bazasi, axborot, axborotlar banki va b. q.) texnologiyalar, uslublar,
texnik voitalarni ishlab chiqarish bilan bog’liq axborot sanoatini yuzaga
keltirmoqda. Bu esa axborot texnologiyalarini ham sifat ko’rsatkichlarini zamon
bilan hamnafas qilishni taqozo etadi.
Demak, bugungi kunimiz «manbalar belgilar ma’lumotlar
ma’lumotlar bazasi axborotlar axborotlar banki axborotli texnologiyalar
yangi axborot texnologiyalari» tizimida fikr yuritishni taqozo qilar ekan. Shuning
bilan birga bu asr insoniyatning axborot ishlab chiqarish bo’yicha imkoniyatlarini
kuchaytiruvchi zamonaviy texnologiyalar, axborotlashgan jamiyatning intellektual
salohiyati sifatini ham belgilar ekan va bunday jarayonlar axborotlashtirish sanoatini
muntazam rivojlantirishni ta’minlovchi ilmiy – texnik asos hamdir.
Endi shakldagi ikkinchi blokka to’xtalamiz. Bu blokning vazifasi ilmiy
qadriyatlarni paydo qiluvchi asoslarni ta’minlashdan, ya’ni qadriy ongning asosiy
ko’rsatkichlari majmuasini tashkil etishdan iborat.
Kishilarning aqliy–ijodiy faoliyati natijalari majmuasidan qadriy ongni
mujassamlashtirish imkoniyati tug’iladi. Bugungi kundagi qadriy ongni quyidagi
ko’rsatkichlardan tashkil topgan, desak xato bo’lmaydi: aql, fikr, yozuv, fan, kitob,
bilim, ilm, ta’lim, tarbiya, innovasion ta’lim, yangi pedagogik taxnologiyalar
(ta’limning faol usullari), yangi axborot texnologiyalari (kompyuter uchun dastur,
kompyuterli tizim, avtomatlashtirilgan tizim).
Qadriy ong ilmiy va nazariy bilim bilan qanchalik uzviy bog’lansa, uning
kishilar xulq-atvorini tartibga solish, boshqarishdagi roli shunchalik ta’sirchan va
kuchli bo’ladi. Ular, asosan fikr, g’oya, ta’limot va axborotlashtirish orqali ro’y
beradi. Endi quyida qadriy ong ko’rsatkichlari haqida qisqacha to’xtalamiz. Bu
blokdagi, aql, yozuv, fan, kitob, bilim, ilm, ta’lim, innovasion ta’lim,
dasturlashtirilgan ta’lim va kompyuterda dasturlash to’g’risidagi ma’lumotlar ushbu
monografiyaning 2.6-paragrifida berildi. Shu sababli bu yerda quyidagilar haqida
ma’lumotlar berish bilan chegaralanamiz.
Pedagogik texnologiya – (YuNESKO ta’rifi)–ta’lim berish va o’zlashtirish
usullarini yaratish, qo’llash, ularni yagona tizimga keltirish yo’li bilan inson
salohiyati va texnik vositalarining barcha imkoniyatlaridan muvofiq ravishda
foydalanib, bilimlar o’zlashtrilishining eng maqbul jarayonidir.
Yangi pedagogik texnologiya – ta’lim maqsadlarini aniqlab, o’quv jarayoni
rejasini tuzib, ularni joriy etish yordamida ta’lim samaradorligini oshiruvini
ta’minlovchi o’quv jarayonining optimal boshqaruvini o’z ichiga olgan yagona
tizimdir.
Faol ta’lim – ta’lim jarayonida tarbiya beruvchi va ta’lim oluvchilarning
ongli va faol ishtiroki, mustaqilligi hamda ijodiy qobiliyatlarini ta’minlovchi tizim
– pedagogik jarayon.
Faol ta’lim sharoitida o’zlashtirilgan bilim va ish harakat usullari mazmunan
mukammal tizimli, mantiqal tugal va turli ishlab chiqarish vaziyatlarida qo’llashga
yaroqli bo’ladi.
Bunda, asosan quyidagi ta’lim metodlaridan foydaliniladi:
-
bahs – munozora;
-
fikrlashga jalb qilish;
-
doskada bilimlarni mustahkamlash;
-
ishbilarmonlik o’yini;
-
rolli o’yin;
-
aqliy hujum o’yini;
-
kitob (manba) lar bilan ishlash o’yini;
- kasbiy kompyuterli o’yinlar va boshqalar.
Dastur–yunoncha «programma»-e’lon, ko’rsatma; bajariladigan ish yoki biror
faoliyat rejasi.
Dastur – oldindan tayyorlangan algoritm va hisoblash texnikasi vositalariga
asoslangan holda bajariladigan ishning shart – sharoiti, maqsadi va vazifasini
e’tiborga olib, uning biror–bir formal (shartli) algoritmik tilagi aniq va to’liq
ifodalanishi.
Yangi axborot texnologiyasi – hisoblash texnikasi va vositalari asosida
axborotlarni to’plash, saqlash va kerakli manbalarga uzatishning zamonaviy
usullari.
Ta’limning avtomatlashtirilgan tizimi – ta’lim jarayonida o’rgatish va
o’rganganlikni tekshirish va nazorat qilish imkoniyatini beruvchi dasturiy hisoblash
vositalari tizimi.
Dasturlashtirilgan ta’lim kibernetika, informatika, matematik logika va
hisoblash texnikasining samarali tamoyillari va murakkab tizimlaridagi boshqarish
vositalari pedagogikada joriy etilishi natijasida bo’lib, u XX asrning 50 - yillarida
paydo bo’ldi. Dasturlashtirilgan ta’lim o’quv materialini kichik - kichik qismlarga
bo’lish, uni muayyan tartibda bayon etish, ushbu qismlarning biridan ikkinchisiga
o’tish tartibi (qoidalari) ni belgilash, xususan, har bir qismni o’zlashtirish yuzasidan
aniq ko’rsatmalar, topshiriqlar berish, o’z - o’zini nazorat qilishni ta’minlash kabi
yo’llar bilan amalga oshiriladi. U har bir ta’lim oluvchilarni bilimlarini
o’zlashtirishini, ko’nikmalar, malakalar hosil qilishini boshqarib borishni nazarda
tutadi. Beriladigan topshiriqlarning mantiqiy ravishda o’nlik sanoq sistemasida
ifodalangan materiallar, o’qituvchining o’quvchi-larni mantiqiy fikrlashga va ularni
aqliy mehnatning samarali ko’nikmalarini egallab olishga o’rgatishga yordam
beradi.
Dasturlashtirilgan ta’limning dasturi, ya’ni o’rgatuvchi dastur (o’rgatuvchi
algoritm) maxsus o’rgatuvchi qurilmalar (mashinali dasturlashtirilgan ta’lim) yoki
dasturlashtirilgan darsliklarga (elektron darslik, elektron o’quv qo’llanma va h.k)
kirtiladi.
Bugungi kunda ba’zi hollarda dasturlashtirilgan ta’limni goh o’rgatuvchi va
o’rganuvchi mehnatini ilmiy asosda tashkil etish tizimi sifatida qaralsa, gohida
an’anaviy ta’limning o’rnini egallaydigan pedagogik tizim, ba’zan qandaydir
kibernetik didaktika, ta’limning yangi metodi yoki mustaqil ishlashning alohida
turi deb qaralmoqda. Lekin, bundan qat’i nazar, dasturlashtirilgan ta’limning
maqsadi ravshan, ya’ni u ta’lim oluvchining bilimlarini o’zlashtirish jarayonini
boshqarishni optimallashtirishdir.
Monitoring–ta’lim jarayonining kuchli yoki zaif tomonlarini ko’rsatib
beruvchi, olingan raqamlarni, ma’lumot va ko’rsatkichlarni unumli tahlil etuvchi,
ko’zlangan maqsad sari bosqichma–bosqich rejali qadam bosishni va samarali
natijaga erishish zaminini yaratish faoliyatidir.
Demak, qadriy ongning asosiy ko’rsatkichlari ham intellektual mulk
elementlaridan iborat bo’lib, ular ham o’z navbatida ilmiy qadriyatlarni ifodalar
ekan. Bular esa tadqiqotchining shaxsiy ijodiy faoliyatini yanada yuksaltirishga
asosiy omil bo’ladi. Bu qayd etilgan omilning maqsadga muvofiq shakllanishi va bu
faoliyatning muntazam davom etishi ilmiy tadqiqot ishlari jarayoni hisoblanadi.
Endi ilmiy tadqiqot ishlarini olib borishdagi kutilayotgan natijalar haqida
to’xtalamiz. Ular, asosan quyidagi ko’rinishlarda uchrashi mumkin:
- tezis;
- uslubiy tavsiyanoma;
- o’quv qo’llanma;
- darslik;
- ilmiy ma’ruza;
- maqola;
- monografiya;
- ixtiro;
- patent;
- mualliflik guvohnomasi;
- kashfiyot;
- dissertasiya;
- pedagogik tadqiqotlardagi tajriba-sinov ishlari;
- avtoreferat;
- annotasiya va shu kabilar.
Ular to’g’risida qisqacha ma’lumot berib o’tishni maqsadga muvofiq deb
o’ylaymiz, chunki sir emaski ayrim tadqiqotchilarimiz ilmiy tadqiqot ishlarini
rasmiylashti-rayotganlarida ayrim xatoliklarga yo’l qo’yadilar, ya’ni maqola bilan
ma’ruza tezislarini, ixtiro bilan kashfiyotni, uslubiy qo’llanma bilan o’quv
qo’llanmalarini almashtirgan holatlar ham uchrab turadi.
Tezis - (tezis yunonchada thesis - qoida, isbot - demakdir) - ilmiy asarlar,
maqola, ma’ruza va boshqalardagi bayon etiladigan asosiy (qisqacha) fikr, xulosa.
Tezis tayyorlashda ham o’zining mantiqiy ketma - ketligi bor, ya’ni unda ham
qaralayotgan muammo ( mavzu), ma’ruza bayon qilinadigan axborot dolzarbligi,
maqsad va uni hal qilish texnologiyasi, qo’lga kiritilgan natija hamda uning
ahamiyati haqida qisqacha ma’lumot kiritilsa, yaxshi bo’ladi.
Ilmiy ma’ruza - muayyan maqsadni ko’zlab tayyorlangan fan va texnika
masalalarini yoritishga bag’ishlangan nashr. Bu nashrlar ilmiy masalaning
mohiyatini to’la saqlagan holda uni keng omma uchun tushunarli uslubda bayon
etadi. U ta’lim oluvchining g’oyaviy - ilmiy saviyasini o’stirishga, dunyoqarashini
kengaytirishga yordam beradi
Ilmiy ma’ruzalar tarixi, kitob bosish yo’lga qo’yilishidan ancha ilgari (masalan,
Xitoyda milloddan avvalgi 12 - 10 asrlardan, qadimgi Misrda milloddan avvalgi 2 -
ming yillikning o’rtalarida) boshlangan.
O’rta Osiyoda Abu Nasr Farobiy ("Ilmlarning kelib chiqishi va tasnifi"), Abu
Rayhon Beruniy ("Mineralogiya"), Abu Ali ibn Sino ("Donishnoma", "Tib
qonunlari") va boshqalarda ilmiy ma’ruzalarning ayrim namunalari bo’lgan.
Hozirgi kunda ma’ruzalar matni, ma’ruzalar kursi va shu kabi ko’rinishdagi
ilmiy ma’ruzalar keng qo’llanilmoqda. Hattoki, O’zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi huzuridagi oliy attestaisya komissiyasi talablariga javob beruvchi ilmiy
ma’ruzalar ilmiy daraja olish uchun himoyaga taqdim etilishi mumkin.
Maqola - bunda ijtimoiy hayot hodisalari chuqur tahlil qilinib, nazariy va
amaliy jihatdan umumlashtiriladi, davlat siyosati, iqtisod, texnika, fan va
madaniyatda erishgan yutuqlari, ilg’or ish tajribalari ommalashtiriladi, xalq
xo’jaligidagi nuqsonlar tanqid qilinadi.
Bizni bu soha bo’yicha ko’proq muammoli maqolalar qiziqtiradi va munozara,
bahslashuv mazmunida bo’lib, unda biror masala yuzasidan muallif o’z qarashlarini
o’rtaga tashlaydi. Maqolada kirish, mavzu dolzarbligi, maqsad va uni hal qilish
texnologiyasi (uslubiyati) hamda qo’lga kiritilgan natijalar va ularni tahlili asosida
xulosasi bo’lmog’i lozim. Bular asosida mavzu yo’nalishiga qo’shilgan hissa va
uning nazariy va amaliy ahamiyati yoritiladi.
Monografiya - muayyan mavzu yoki muammoni, biror olim yoki yozuvchi
hayoti va faoliyatini atroflicha, chuqur tadqiq etuvchi ilmiy asar.
Monografiyada
yoritilayotgan
masala
bo’yicha
mavjud
adabiyot
umumlashtiriladi va tahlil etiladi, fanni rivojlantirishga yordam beradigan faraz va
xulosalar olg’a suriladi.
Ixtiro – xalq xo’jaligining turli sohalarida, ijtimoiy - madaniy qurilish va
mudofaa sohalarida ijobiy samara beradigan, o’ziga xos texnikaviy yechimga ega
bo’lgan yangilik tor ma’noda - davlat tomonidan tan olinadigan va tegishli qonun
bilan muhofaza qilinadigan yangi texnikaviy yechim.
Har qanday yangilik ham ixtiro bo’lavermaydi. Masalan, quruq ilmiy qoidalar,
xususan, kashfiyotlar, amalga oshirib bo’lmaydigan va hatto takliflar (masalan,
abadiy dvigatel yaratish haqidagi takliflar) ixtiro hisoblanmaydi. Hal qilinadigan
masala faqat nazariy emas, balki amaliy ehtiyojlarni qondiradigan bo’lishi lozim.
Ixtiro qonun bilan muhofazalangan davlatlarda har bir taklifning ixtiro bo’lish
shartlari belgilanadi. Bu shartlardan asosiysi masalaning eng yangi hisoblangan
texnik yechimidir. Muayyan taklifni ixtiro deb hisoblash uchun undan bir necha
marta foydalanish imkoni ham bo’lishi kerak. Ixtironing yangiligi, ya’ni birinchi
ekanligi (ko’pincha, ixtirochilikka oid tashkilotlarga berilgan hujjat– ariza sanasi)
oldin berilgan mualliflik guvohnomalari va patentlar, ixtirolar e’lon qilinadigan
tegishli adabiyotlar, ko’rgazmalarda namoyish qilingan eksponatlar va boshqalarga
muvofiq aniqlanadi.
O’zbekiston Respublikasida ixtirochi bo’la olish shartlari va uni tasniflash
tartibi O’zbekiston Respublikasi Oliy Kengashi tomonidan 1994 yilda tasdiqlangan
«Ixtirolar, foydali modellar va sanoat namunalari haqida»gi qonunda belgilangan.
Ixtiro bo’yicha talabnomalarni ekspertiza qilish, mualliflik guvohnomasi va
patent berish ishlari O’zR Davlat patent idorasi tomonidan amalga oshiriladi.
Ixtirochilik huquqi – O’zbekistonda fan va texnika sohasida ixtiro yaratish,
uning rasman tan olinishi va qo’llanilishi bilan bog’liq holda vujudga keladigan
ijtimoiy munosabatlarni tartibga solib turadigan fuqorolik – huquqiy me’yorlar
majmui.
Patent - lotincha patenuis – o’rta asrda /arbiy Yevropa mamlakatlarida ma’lum
mansab va unvonni olish huquqini beradigan guvohnoma, yorliq.
Patent, ixtirochining o’z ixtisosiga olgan huquqini tasdiqlovchi hujjat.
Patent qaysi davlat tomonidan berilgan bo’lsa, o’sha davlat hududida yuridik
kuchga ega bo’ladi. Patent 15-20 yil muddatga ham beriladi, ayrim mamlakatlarda
bu muddat uzaytirilishi ham mumkin.
Mualliflik guvohnomasi – muallifning ixtiro va kashfiyot huquqini
tasdiqlovchi hujjat. Ixtirochi o’z hoxishi bilan kashfiyoti uchun mualliflik
guvohnomasi yoki patent olishi mumkin. Patent berilganda muallifning ixtirosiga
mutloq huquq belgilanadi.
Agar ixtiro muallifning ilmiy tadqiqot instituti, konstruktorlik byurosi va
boshqa shunga o’xshash tashkilotlarda ishlash vaqtida yoki davlat, shirkat va boshqa
jamoat tashkilotlarining topshirig’i bilan bajarilgan bo’lsa, shuningdek, muallif
ixtiro ustida ishlash davrida davlat, shirkat va jamoa tashkilotlaridan yordam olgan
bo’lsa, ixtiro uchun patent berilmaydi. Jamoa ixtirosi uchun mualliflik guvohnomasi
berilishi bilan ixtiro ishlab chiqarishga joriy qilinadi.
Mualliflik guvohnomasini olgan shaxs o’z ixtirosi joriy etilishi natijasida tejab
qolingan mablag’ga yoki boshqa ijobiy samaraga yarasha haq olish huquqiga,
shuningdek, amaldagi qonunlarga muvofiq turli imtiyozlar olish huquqiga ega
bo’ladi.
Kashfiyot – izlanish, tadqiqot, ilmiy tadqiqot natijasida, ba’zan esa tasodifan
topilgan, yaratilgan ilmiy yangilik.
Unga tabiat hodisalari va jamiyat qonuniyatlarini ongli ravishda ilmiy idrok
qilish natijasida erishiladi. Kashfiyot tufayli moddiy dunyoning ilgari insoniyatga
ma’lum bo’lmagan obyektiv qonuniyatlari, xossalari va hodisalari ma’lum bo’ladi.
Kashfiyot insoniyatning bilish jarayoni darajasini tubdan o’zgartiradi va u fan
–texnika inqilobining asosini tashkil etadi, ya’ni fan va texnika taraqqiyotiga tubdan
yangi yo’nalishlarni baxsh etadi.
Insoniyat taraqqiyotida juda ko’p kashfiyotlar qilingan. Kashfiyot bilan ixtironi
bir-biridan farqlash kerak, chunki kashfiyot qilish natijasida muayyan qonuniyatlar
yaratiladi, ixtiro natijasida esa muhim yangiliklar yaratiladi. Masalan, Arximedning
suv chiqarish vinti o’ta yangilik bo’lsa ham u ixtiro hisoblanadi. I.Nyutonning butun
olam tortishish qonuni esa olamshumul kashfiyotdir. Hatto ichki yonuv
dvigatelining yaratilishi ham ixtiro, lekin N.Kopernikning Yer o’z o’qi atrofida va
Sayyoralar (shu jumladan, Yer)ning quyosh atrofida aylanish to’g’richidagi g’oyasi
olamshumul kashfiyotdir.
Avtomabil va samolyotning yaratilishi ham ilmga, tabiat qonuniyatlariga
asoslangan ixtiro deyish mumkin. Lekin Galileo Galileyning qushlarni uchishiga
taqlid qilib samolyotning uchish sxemasini yaratish kashfiyot hisoblanadi.
Beruniy, Ibn Sino, Ulug’bek, Al Farg’oniy yaratgan qonuniyatlar ham buyuk
kashfiyotlar jumlasiga kiradi.
Har qanday ixtiro ham kashfiyot bo’la olmaydi, lekin ixtiro kashfiyotga
suyangan holda amalga oshiriladi.
Kashfiyot ham, ixtiro ham qonun bilan muhofazalanadi. Ilmiy kashfiyotlar va
ixtirolarni ro’yxatga olish mualliflik huquqini qonunlar bilan mustahkamlab qo’yish
davlat tizimi mavjud. O’zbekistonda kashfiyot va ixtirolarni muhofaza ishlari bilan
O’zR Davlat patent idorasi shug’ullanadi.
Dissertasiya - (lotincha dissertatio – tadqiqot, mulohaza) – ilmiy daraja olish
uchun taqdim etiladigan va ilmiy jamoatchilik oldida yakka tartibda himoya
qilinadigan ilmiy asar.
Dissertasiya himoya qilish dastlab o’rta asrlarda nemis tilida so’zlashadigan
mamlakatlarning universitetlarida paydo bo’ldi. Bu XVI – XVII asrlarda boshqa
mamlakatlarga ham tarqala boshladi. O’zbekistonda 1934 yildan fan nomzodi va fan
doktori ilmiy darajalarini olish uchun dissertasiya himoya qilish ijro etila boshladi.
Fan nomzodi- ilmiy darajasini olish uchun himoya qilinadigan dissertasiya
yangi ilmiy-amaliy xulosa va tavsiyalarni o’z ichiga olishi, uning muallifi
(dissertant) tanlagan mutaxassislik bo’yicha chuqur ilmiy-nazariy bilimga ega
ekanligini ko’rsatib berishi lozim.
Fan doktori - (Doktor lotincha doctor – ustoz degani) ilmiy darajasini olish
uchun himoya qilinadigan dissertasiya fan va texnikaning muayyan sohasidagi katta
ilmiy-nazariy muammoni hal qilishi, fan va amaliyotning rivojiga ulkan hissa bo’lib
qo’shilishi lozim.
Nomzodlik va doktorlik dissertasiyalari oliy o’quv yurti yoki ilmiy tadqiqot
institutlarida tashkil etilgan ixtisoslashtirilgan ilmiy kengashda himoya qilinadi.
Himoyaga taqdim etiladigan disseratsiyaning asosiy mazmuni alohida kitob
tarzida yoki jurnal, ilmiy ishlar to’plamlari va boshqa nashrlarda e’lon qilinishi
lozim. Ularning soni va hajmi O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi
huzuridagi oliy asttetasiyasi komissiyasi tomonidan belgilanadi. Shuningdek,
muhim ixtiro va kashfiyotlar, ayrim shaxs yoki jamoa tomonidan yangi mashina,
boshqarish tizimi, turli asboblar, qurilma va texnologik jarayonlar yaratishdagi
tugallangan ishlar bir muallif tomonidan tayyorlangan mustaqil ilmiy yoki ilmiy-
metodik asar darajasida bo’lgan orginal darsliklar ham ilmiy ma’ruza shaklida
dissertasiya o’rnida himoyaga taqdim etiladi.
Dissertasiya himoyasi oldidan uning asosiy mazmuni va xulosalar yozilgan
avtoreferat e’lon qilinadi. Himoya qilingan nomzodlik va doktorlik dissertasiyalari
oliy attetasiya komissiyasi tomonidan belgilangan muddatlarda tasdiqlangandan
so’ng dissertasiya himoya qilgan shaxslarga davlat tomonidan tasdiqlangan
namunadagi diplom topshiriladi.
Himoya qilingan dissertasiyalar himoya o’tgan ilmiy muassasa kutubxonasida,
shuningdek, muayyan soha kutubxonalarida saqlanadi.
O’zbekiston Respublikasida 2000-2001 o’quv yilidan boshlab oliy ta’lim
tizimida magistrlar uchun ilmiy yoki ilmiy-texnikaviy mazmundagi magistrlik
dissertasiyasini himoya qilish joriy etildi.
Dissertasiya ishida kirish, boblar va xulosalar hamda ilovalar o’z ifodasini
topadi. Dissertasiyaning kirish qismida mavzu (muammo) dolzarbligini asoslash
tadqiqot maqsadi va uni bajarishdan kelib chiqadigan vazifalar, tadqiqot manbai va
predmeti, tadqiqot metodlari va metodologik asoslari, tadqiqotning ilmiy farazi va
yangiligi, tadqiqotning nazariy va amaliy ahamiyati, dissertasiya ishi bo’yicha
olingan natijalarning ilmiy omma orasidagi muhokamasi haqidagi ma’lumotlar,
tajriba-sinov ishi, himoyaga olib chiqiladigan holatlar va qo’lga kiritilgan natijalar
hamda dissertasiyaning tarkibiy qismi haqidagi ma’lumotlar yoritiladi.
Dissertasiyani rasmiylashtirishdagi boblar, uning asosini tashkil etadi. Undagi
boblar soni muammo salohiyati va uning yechimini bayoni hajmiga qarab turlicha
bo’lishi mumkin. Eng asosiysi ularda muammoni o’rganilganlik tahlili, muammo
bo’yicha maqsad va vazifalarni amalga oshirishdagi samarali ilmiy tadqiqotlar, ya’ni
ilmiy-nazariy asoslari tushunarli, ixcham, yaxlit muammo sifatida bayon qilinishi
lozim. Chunki dissertasiya tasnifidan ham ma’lumki, bunday ilmiy asar xalq
xo’jaligining yirik bir muammosini hal qilishga yoki fan sohasi bo’yicha ilmiy-
nazariy g’oya va uning yechimiga bag’ishlangan bo’ladi hyech bo’lmaganda yangi
ilmiy-amaliy xulosa va tavsiyalar chiqarishga bag’ishlangan bo’ladi.
Dissertasiya xulosasida, asosan, olib borilgan ilmiy tadqiqot bo’yicha qo’lga
kiritilgan natijalar o’z ifodasini topadi. Bu, ayniqsa dissertasiyani bajarishdagi
muammo maqsadi, vazifalari va dissertasiyadagi ilmiy yangiliklar hamda himoyaga
olib chiqiladigan holatlarni o’zida aks ettirsa, yaxshi bo’ladi.
Dissertasiyadagi foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ham muhim rol o’ynaydi,
chunki u muammoning o’rganilganlik darajasini aniqlashda qanday adabiyotlardan
(dunyo bo’yicha, respublika bo’yicha va h.k.) foydalanilganligiga e’tibor berish
ham dissertasiyani baholashda bitta muhim omil bo’lib hisoblanadi.
Ilovalarda esa me’yoriy hujjatlar (ilmiy tadqiqot natijalarini amaliyotga joriy
etish to’g’risidagi dalolatnoma yoki ma’lumotnomalar, shuningdek tajriba-sinov
ishilari bo’yicha boshqa hujjatlar hamda patent, mualliflik guvohnomalari, ixtirolar
haqidagi hujjatlar nusxalari) va dissertasiya hajmi chegaralanganligini e’tiborga olib
ilovaga olib chiqiladigan materiallar o’z ifodasini topadi.
Pedagogik tadqiqotlarda tajriba-sinov ishlari. Bunda, asosan mavzuga oid
ilmiy, ilmiy–uslubiy, tarixiy, falsafiy, pedagogik-psixologik adabiyotlar o’rganilib,
muammoning metodologik asoslari loyihalanadi. Bulardan tashqari, muammoni
o’rganganlik darajasini tahlil qilishda va vazifalarni samarali rejalashtirib olish
maqsadida ta’lim oluvchilar, o’qituvchilar, mutaxassis – olimlar bilan suhbatlar,
anketa savollariga javob berishlarini tashkil qilish va shu kabilar ham amalga
oshiriladi. Shuningdek, pedagogik amaliyotda muammoning holati, ommaviy va
ilg’or tajriba o’rganiladi, ta’limning faol usullari tanlanadi, tajriba-sinov ishilari ning
dasturi, tajribaviy ishlanmalar tayyorlanadi hamda tajriba-sinov ishilari boshlab
yuboriladi. Va nihoyat, olingan natijalar tahlil qilinadi va umumlashtiriladi hamda
tegishli xulosalar chiqarilib, tayyorlangan ishlanmalardan amaliy faoliyatda
foydalanishga tavsiyalar tayyorlanadi.
Avtoreferat - ilmiy asar yoki tadqiqotning muallif tomonidan tayyorlangan
qisqacha mazmuni ifodasi.
Avtoreferatda dissertasiya haqida to’liq ma’lumot olish imkoniyati yaratilgan
bo’lishi lozim. Unda dissertasiya kirish qismi va boblar mazmuni hamda xulosa
ixcham, tushunarli, ilmiy tilda bayon qilingan bo’lmog’i lozim. Bunda bulardan
tashqari avtoreferatda muallif tomonidan dissertasiya ishi bo’yicha e’lon qilingan
ishlar ro’yxati 3.3 –shakl (maxsus shakl bo’lib, u oliy attestasiya komissiyasi
tomonidan tasis etilgan)dagi ma’lumotlarni ifodalaydigan qilib yozilishi kerak.
Agarda avtoreferat o’zbek tilida tayyorlangan bo’lsa, u holda rus va ingiliz tillarida
dissertasiya annotasiyasi ham avtoreferatda o’z aksini topmog’i lozim.
Referat - (lotincha refero–axborot berayapman) –biror ilmiy asar, maqola,
o’qilgan kitob va shu kabilar mazmunining qisqacha yozma yoki og’zaki bayoni.
O’rganilgan ilmiy masalaning natijasi haqidagi axborot yoki tegishli adabiyot va
boshqa manbalar tahlilini o’z ichiga oluvchi ma’ruza.
Referat, odatda, ilmiy-axborotli vazifani o’taydi. Unda muayyan mavzu
yoritilishi bilan birgalikda tegishli ilmiy nazariyalar, xulosalar tahlil etilishi va
tanqid qilinishi mumkin.
Ilmiy–tadqiqot muassasalari, oliy o’quv yurti, xalq universitetlarida ilmiy
ma’ruzalar sifatidagi referatlar keng tarqalgan.
Annotasiya - (lotincha annotatio – qayd) – qisqacha ta’rif bo’lib, u kitob,
maqola, qo’lyozma mundarijasini va boshqa jihatlarini ochib beradi.
Annotasiyani, masalan, kitobning o’zida, bibliografik ko’rsatkichlarda,
referativ jurnallarda va kutubxona kataloglarida uchratish mumkin. Uning vazifasi
ta’lim oluvchilarda muayyan kitob, maqola, qo’lyozma to’g’risida umumiy tasavvur
tug’dirish va ularga adabiyotlar tanlashda yordam berishdir.
Endi IQ ning jamiyat taraqqiyoti va yoshlar ta’lim – tarbiyasiga ta’sirini
qisqacha bayoniga o’tamiz. Biz bu qismni qadriy baho deb atadik, chunki
yuqoridagi keltirilgan «Qadriy asos qadriy ong qadriy natija» tizimini ishlab