Elektron vositalar – husnixat darslarining samaradorligini oshirish omili

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

268,5 KB


Elektron vositalar – husnixat darslarining samaradorligini oshirish omili
1. Elektron vositalarga 
2. Elektron interfaol doska
3.  Elektron slayddan foydalanish yo’llari
Informatsion texnologiyalarning jadal rivojlanishi  keyingi yillar ichida
insoniyat  shaxsining  shakllanishiga  ma’lum  darajada  iz  qoldirdi.  Yangi
axborotlar,  reklamalarning  tezda  kirib  kelishi,  televideniyada  kompyuter
texnologiyalarining qo’llanishi, elektron o’yinchoqlar va kompyuterlarning
keng tarqalishi bola tarbiyasiga ta’sir ko’rsatmoqda. Natijada u yaxshi ko’rgan
o’yinlar, sevimli qahramonlari va qiziqishlari ham o’zgaradi.
Maktabda o’qish boshlanganda u ma’lum qulaylikni his etishi mumkin.
Bugungi kunda hali barcha maktablarda texnologik sinflar bor deb bo’lmaydi.
Lekin maktab ta’limini rivojlantirish Davlat umummilliy dasturini amalga
oshirishning  yo’nalishlaridan  biri  “Maktablarni  zamonaviy  o’quv  va
laboratoriya  uskunalari,  kompyuter  texnikasi,  darsliklar  va  o’quv-usubiy
materiallar  bilan  ta’minlash.”  (2004-2009-  yillarda  maktab  ta’limini
rivojlantirish  davlat  umummilliy  dasturi  to’g’risida.  –O’zbekiston
Respublikasi Prezidentining farmoni. Eskirgan o’quv dasturlari va metodik
usullar o’quvchilar bilimining pasayishiga olib keladi. O’qituvchilardan esa
o’qitishning yanada zamonaviy usul va vositalarini izlashga undaydi. Bunday
vositalardan biri bu kompyuterdir.
Televizor, videomagnitafon, kitoblar imkoniyatlarni mujassamlashtirib,
universal o’yinchoq hisoblanib, turli xil o’yinlarga qodir bo’lgan zamonaviy
kompyuter shu bilan birga bola uchun uning savol va harakatlariga javob bera
oladigan teng huquqli hisoblanadi. Maktabning o’quv va o’quv jarayonidan
tashqari faoliyatida kompyuterlarning qo’llanilishi bolada o’qish motivatsiyasi
Logotip
Elektron vositalar – husnixat darslarining samaradorligini oshirish omili 1. Elektron vositalarga 2. Elektron interfaol doska 3. Elektron slayddan foydalanish yo’llari Informatsion texnologiyalarning jadal rivojlanishi keyingi yillar ichida insoniyat shaxsining shakllanishiga ma’lum darajada iz qoldirdi. Yangi axborotlar, reklamalarning tezda kirib kelishi, televideniyada kompyuter texnologiyalarining qo’llanishi, elektron o’yinchoqlar va kompyuterlarning keng tarqalishi bola tarbiyasiga ta’sir ko’rsatmoqda. Natijada u yaxshi ko’rgan o’yinlar, sevimli qahramonlari va qiziqishlari ham o’zgaradi. Maktabda o’qish boshlanganda u ma’lum qulaylikni his etishi mumkin. Bugungi kunda hali barcha maktablarda texnologik sinflar bor deb bo’lmaydi. Lekin maktab ta’limini rivojlantirish Davlat umummilliy dasturini amalga oshirishning yo’nalishlaridan biri “Maktablarni zamonaviy o’quv va laboratoriya uskunalari, kompyuter texnikasi, darsliklar va o’quv-usubiy materiallar bilan ta’minlash.” (2004-2009- yillarda maktab ta’limini rivojlantirish davlat umummilliy dasturi to’g’risida. –O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmoni. Eskirgan o’quv dasturlari va metodik usullar o’quvchilar bilimining pasayishiga olib keladi. O’qituvchilardan esa o’qitishning yanada zamonaviy usul va vositalarini izlashga undaydi. Bunday vositalardan biri bu kompyuterdir. Televizor, videomagnitafon, kitoblar imkoniyatlarni mujassamlashtirib, universal o’yinchoq hisoblanib, turli xil o’yinlarga qodir bo’lgan zamonaviy kompyuter shu bilan birga bola uchun uning savol va harakatlariga javob bera oladigan teng huquqli hisoblanadi. Maktabning o’quv va o’quv jarayonidan tashqari faoliyatida kompyuterlarning qo’llanilishi bolada o’qish motivatsiyasi
o’sishining va ijodiy imkoniyatlari rivojlanishining samarali xususiyatlaridan
biridir.
Bir  qator  pedagoglar  boshlang’ich  sinf  o’quvchilarida  kompyuter
savodxonligining rivojlanishiga ikkilanadilar. Ularning ba’zilari kompyuterlar
faqat sinfda bolaning e’tiborini chalg’ituvchi yana bir vosita deb hisoblasalar,
boshqalari esa hisoblash texnikasi sohasida jiddiy professional tayyorgarliksiz
o’qituvchilarning  darslarda  kompyuterlardan  foydalanishi  va  kompyuter
savodxonligiga  bolalarni  o’rgatish  mumkin  emas  deb  ta’kidlaydilar.
Uchinchilari esa kompyuterlardan doimiy foydalanish maktabda shunday bir
holatga olib keladiki, unda insoniyat kompyutersiz sonlarni na qo’shish, na
hisoblay olishga qodir bo’lishi xavfini ifodalaydilar. Yana bir muhim qarshilik
mavjud  bo’lib,  u  bolalarning  bir-biri  bilan  kam  muloqotda  bo’lishi
muammosidir. Chunki kompyuter zamonida ular vaqtlarining ancha qismini
kompyuterda o’tkazishadi.
Falsafa  shundaki,  maktabni  informatsion  asrga  adaptatsiyalanishidan
boshqa  chorasi  yo’qdir.  Hisoblash  texnikasi  bilan  tanishish  bunday
adaptatsiyaning  faqat  bir  qismi  sanaladi.  Adaptatsiyaning  asosiy  maqsadi
shundaki,  bolalarni  axborot-ma’lumotlarni  qayta  ishlashga  o’rgatish,
topshiriqlarni bajara olishga, insonlar bilan muloqot qilish va jamiyatdagi
o’zgarishlar mohiyatini tushinishga o’rgatish zarurdir. Kompyuter maqsadlari
matematika, ijtimoiy fanlar, tabiyot va ona tili darslarida amalga oshirilishi
lozim.  Bunday  integratsiya  1  yil  davomida  tugatilishi  yoki  bir  qaysidir
loyihani amalga oshirilish natijasi bo’la olmaydi. Aksincha, bu oxiri yo’q
jarayondir.  U  o’quv  jarayonini  umumiy  kompyuterlash  maqsadlarining
birligini o’z ichiga oladi. Uning amalga oshirilishi ma’muriyat o’qituvchi va
pedagoglarning  hamkorlik  ishi  natijasida  erishish  mumkindir.
Kompyuterlashtirishning  sotsial  qirralari,  asosiy  usullar  va  vazifalar
yechimidagi yondashuvlar, ma’lumotlarni qayta kompyuterda ishlash usullari
sekin-asta murakkablashadi va matematika, tabiyot, ijtimoiy fanlar va ona tili
darslarida turli usullar bilan muhokama etiladi. Bunday vaziyatda kompyuter
o’quvchi va o’qituvchi o’rtasida axborot-ma’lumot almashish vositasi bo’lib
qoladi.
Logotip
o’sishining va ijodiy imkoniyatlari rivojlanishining samarali xususiyatlaridan biridir. Bir qator pedagoglar boshlang’ich sinf o’quvchilarida kompyuter savodxonligining rivojlanishiga ikkilanadilar. Ularning ba’zilari kompyuterlar faqat sinfda bolaning e’tiborini chalg’ituvchi yana bir vosita deb hisoblasalar, boshqalari esa hisoblash texnikasi sohasida jiddiy professional tayyorgarliksiz o’qituvchilarning darslarda kompyuterlardan foydalanishi va kompyuter savodxonligiga bolalarni o’rgatish mumkin emas deb ta’kidlaydilar. Uchinchilari esa kompyuterlardan doimiy foydalanish maktabda shunday bir holatga olib keladiki, unda insoniyat kompyutersiz sonlarni na qo’shish, na hisoblay olishga qodir bo’lishi xavfini ifodalaydilar. Yana bir muhim qarshilik mavjud bo’lib, u bolalarning bir-biri bilan kam muloqotda bo’lishi muammosidir. Chunki kompyuter zamonida ular vaqtlarining ancha qismini kompyuterda o’tkazishadi. Falsafa shundaki, maktabni informatsion asrga adaptatsiyalanishidan boshqa chorasi yo’qdir. Hisoblash texnikasi bilan tanishish bunday adaptatsiyaning faqat bir qismi sanaladi. Adaptatsiyaning asosiy maqsadi shundaki, bolalarni axborot-ma’lumotlarni qayta ishlashga o’rgatish, topshiriqlarni bajara olishga, insonlar bilan muloqot qilish va jamiyatdagi o’zgarishlar mohiyatini tushinishga o’rgatish zarurdir. Kompyuter maqsadlari matematika, ijtimoiy fanlar, tabiyot va ona tili darslarida amalga oshirilishi lozim. Bunday integratsiya 1 yil davomida tugatilishi yoki bir qaysidir loyihani amalga oshirilish natijasi bo’la olmaydi. Aksincha, bu oxiri yo’q jarayondir. U o’quv jarayonini umumiy kompyuterlash maqsadlarining birligini o’z ichiga oladi. Uning amalga oshirilishi ma’muriyat o’qituvchi va pedagoglarning hamkorlik ishi natijasida erishish mumkindir. Kompyuterlashtirishning sotsial qirralari, asosiy usullar va vazifalar yechimidagi yondashuvlar, ma’lumotlarni qayta kompyuterda ishlash usullari sekin-asta murakkablashadi va matematika, tabiyot, ijtimoiy fanlar va ona tili darslarida turli usullar bilan muhokama etiladi. Bunday vaziyatda kompyuter o’quvchi va o’qituvchi o’rtasida axborot-ma’lumot almashish vositasi bo’lib qoladi.
O’quv-tarbiyaviy jarayonda kompyuterlarning qo’llanishi diapazoni juda
katta: kompyuter ham ta’lim ob’yekti, ham ta’lim vositasi (usuli)dir. Ya’ni
kompyuterlashtirish ta’limotining 2 yo’nalishi bo’lishi mumkin: informatika
o’rganish  va  turli  predmetlarni  (fanlarni)  o’rganishda  undan  foydalanish.
Bunda  kompyuter  ta’lim,  o’rganish  samaradorligining  oshirilish  usuli
hisoblanadi. Kompyuter o’quv ma’lumotlarini taqdim etish imkoniyatlarini
ancha  kengaytirdi.  Rang,  grafika,  tovush,  videotexnikaning  zamonaviy
vositalarini qo’llash turli holat va muhitni modellashtirishga imkon beradi.
Kompyuter o’quvchi motivatsiyasini kuchaytiradi. Kompyuterda ishlab
turib, o’quvchi  topshiriqning yechimini  kerakli  yordamga tayangan  holda
oxirgacha  yetkazish  imkoniga  ega  bo’ladi.  O’quvchi  bajarayotgan
topshiriqlarning tiplari anchagina kengayadi: tuzish, dasturlash va hokazo.
Kompyuter  o’quvchi  faoliyati  ustidan  nazoratni  sifatli  o’zgartirishga
imkon beradi, kompyuter barcha javoblarni tekshiradi, ko’pgina hollarda esa
nafaqat xatoni hisobga olib ko’rsatadi, balki uning paydo bo’lish sababini o’z
vaqtida aniqlab, bekor qilish uchun xarakterini aniq belgilaydi. Kompyuter
o’quvchilarga  “2”  baho  qo’ysa,  ular  tezda  buni  tuzatishga  shoshiladilar.
O’qituvchi o’quvchini tartib-intizom va e’tiborli bo’lishga chaqirishi shart
emas. Chunki ekranda 2-3 daqiqadan so’ng keyingi topshiriq paydo bo’ladi.
Kompyuter o’quvchilarda o’z faoliyatlari refleksiyasining shakllanishiga
yordam beradi. Kompyuter texnikasining qo’llanilishi darsni yanada qiziqarli,
zamonaviy qiladi, individual o’rganish sodir etiladi, nazorat va yakuniylarni
xulosalash, o’z vaqtida va ob’yektiv bo’ladi.
O’quvchi  shaxsining  ehtiyojlari,  qiziqishlarining  rivojlanishi  va
shakllanishi turli usullar bilan, shuningdek, tasviriy san’at usullari bilan ham
amalga oshiriladi.
O’quvchilar  mustaqil  tasviriy faoliyat  bilan birga rasmlar, haykallar,
arxitektura  va  dekorativ-amaliy  san’at  asarlarini  qabul  qilishga  tayyor
bo’lgandagina muvaffaqiyat bo’lishi mumkin.
Boshlang’ich maktab o’qituvchisi bolalarni o’qishga o’rgatishi, ularning
bilish ehtiyojlarini rivojlantirishi shart. Zaruriy ilmiy asoslarni o’zlashtirib
olish  uchun  bilish  vositalarini  ta’minlashi  lozim.  Shuning  uchun  asosiy
Logotip
O’quv-tarbiyaviy jarayonda kompyuterlarning qo’llanishi diapazoni juda katta: kompyuter ham ta’lim ob’yekti, ham ta’lim vositasi (usuli)dir. Ya’ni kompyuterlashtirish ta’limotining 2 yo’nalishi bo’lishi mumkin: informatika o’rganish va turli predmetlarni (fanlarni) o’rganishda undan foydalanish. Bunda kompyuter ta’lim, o’rganish samaradorligining oshirilish usuli hisoblanadi. Kompyuter o’quv ma’lumotlarini taqdim etish imkoniyatlarini ancha kengaytirdi. Rang, grafika, tovush, videotexnikaning zamonaviy vositalarini qo’llash turli holat va muhitni modellashtirishga imkon beradi. Kompyuter o’quvchi motivatsiyasini kuchaytiradi. Kompyuterda ishlab turib, o’quvchi topshiriqning yechimini kerakli yordamga tayangan holda oxirgacha yetkazish imkoniga ega bo’ladi. O’quvchi bajarayotgan topshiriqlarning tiplari anchagina kengayadi: tuzish, dasturlash va hokazo. Kompyuter o’quvchi faoliyati ustidan nazoratni sifatli o’zgartirishga imkon beradi, kompyuter barcha javoblarni tekshiradi, ko’pgina hollarda esa nafaqat xatoni hisobga olib ko’rsatadi, balki uning paydo bo’lish sababini o’z vaqtida aniqlab, bekor qilish uchun xarakterini aniq belgilaydi. Kompyuter o’quvchilarga “2” baho qo’ysa, ular tezda buni tuzatishga shoshiladilar. O’qituvchi o’quvchini tartib-intizom va e’tiborli bo’lishga chaqirishi shart emas. Chunki ekranda 2-3 daqiqadan so’ng keyingi topshiriq paydo bo’ladi. Kompyuter o’quvchilarda o’z faoliyatlari refleksiyasining shakllanishiga yordam beradi. Kompyuter texnikasining qo’llanilishi darsni yanada qiziqarli, zamonaviy qiladi, individual o’rganish sodir etiladi, nazorat va yakuniylarni xulosalash, o’z vaqtida va ob’yektiv bo’ladi. O’quvchi shaxsining ehtiyojlari, qiziqishlarining rivojlanishi va shakllanishi turli usullar bilan, shuningdek, tasviriy san’at usullari bilan ham amalga oshiriladi. O’quvchilar mustaqil tasviriy faoliyat bilan birga rasmlar, haykallar, arxitektura va dekorativ-amaliy san’at asarlarini qabul qilishga tayyor bo’lgandagina muvaffaqiyat bo’lishi mumkin. Boshlang’ich maktab o’qituvchisi bolalarni o’qishga o’rgatishi, ularning bilish ehtiyojlarini rivojlantirishi shart. Zaruriy ilmiy asoslarni o’zlashtirib olish uchun bilish vositalarini ta’minlashi lozim. Shuning uchun asosiy
maqsadlardan  biri  o’quv-biluv  jarayonlarini  rivojlantirishdir.  O’quv-biluv
faoliyati biluv jarayonlarini, mantiqiy fikrlashni, e’tiborni, xotirani, nutqni,
tasavvurni rivojlantiradi, o’qishga bo’lgan qiziqishni qo’llab-quvvatlaydi. Bu
barcha jarayonlar o’zaro bog’liqdir.
Elektron interfaol doska – bu sensorli kompyuterga ulangan ekran 
bo’lib, kompyuterga ishni boshlash uchun interfaol doska yuziga qo’l 
tegizsangiz bo’ldi u ishlab ketadi.
SMART  Notebook nomli  maxsus  ta’minlash  dasturi  esa  interfaol
doskalarda ishlashni osonlashtiradi, matnlar va audio - videomateriallar ustida
ishlashni ta’minlaydi.
SMART Technologies Inc. (www.smarttech.com)  kompaniyasi 1991-
yil birinchi interfaol doskani chiqardi. Shundan beri SMART mahsuloti butun
dunyoda cheksiz muvaffaqiyat qozondi.
Doska (sinf taxtasi) taraqqiyotining eng yuqori cho’qqisi bu elektron
interfaol  doskalar  hisoblanadi.  Bu  doskalar  ham  xuddi  oddiy  doskalarga
o’xshaydi. Lekin unga har nima yozilsa tezda shaxsiy kompyuter ekraniga
chiqadi.  Yozilgan  informatsiya  fayl  shaklida  saqlanadi  hamda  printerdan
chiqarilishi mumkin. Elektron doskalarning eng yaxshi tomoni shundagi unda
animatsiyalar  imkoniyati  juda  yuqori.  Rasm  chizish,  qo’shish,  ma’ruza
matnlarini  tayyorlash  va  boshqa  shunga  o’xshash  ishlarni  rangli  va
animatsiyalar yordamida tez va sifatli bajarish imkoniyati mavjud.
Rossiyaning umumta’lim maktablarida 1996- yildan beri bu doskalardan
foydalanadilar. Mazkur doskalardan boshlang’ich sinflarda keng foydalanish
yaxshi samara beradi. Elektron interfaol doskalar o’zining katta imkoniyatlari
bilan  kishini  lol  qoldiradi.  O’quvchi  unda  oddiy  bo’r  bilan  emas  rangli
“qalamchalar”  bilan  yozishi  va  chizishi  mumkin.  Bu  ishda  hech  qanday
chegara yo’q. O’quvchilar katta qiziqish bilan bu doskadan foydalanadilar.
O’zlarining layoqatlarini bu doska orqali namoyon etishlari mumkin.
Logotip
maqsadlardan biri o’quv-biluv jarayonlarini rivojlantirishdir. O’quv-biluv faoliyati biluv jarayonlarini, mantiqiy fikrlashni, e’tiborni, xotirani, nutqni, tasavvurni rivojlantiradi, o’qishga bo’lgan qiziqishni qo’llab-quvvatlaydi. Bu barcha jarayonlar o’zaro bog’liqdir. Elektron interfaol doska – bu sensorli kompyuterga ulangan ekran bo’lib, kompyuterga ishni boshlash uchun interfaol doska yuziga qo’l tegizsangiz bo’ldi u ishlab ketadi. SMART Notebook nomli maxsus ta’minlash dasturi esa interfaol doskalarda ishlashni osonlashtiradi, matnlar va audio - videomateriallar ustida ishlashni ta’minlaydi. SMART Technologies Inc. (www.smarttech.com) kompaniyasi 1991- yil birinchi interfaol doskani chiqardi. Shundan beri SMART mahsuloti butun dunyoda cheksiz muvaffaqiyat qozondi. Doska (sinf taxtasi) taraqqiyotining eng yuqori cho’qqisi bu elektron interfaol doskalar hisoblanadi. Bu doskalar ham xuddi oddiy doskalarga o’xshaydi. Lekin unga har nima yozilsa tezda shaxsiy kompyuter ekraniga chiqadi. Yozilgan informatsiya fayl shaklida saqlanadi hamda printerdan chiqarilishi mumkin. Elektron doskalarning eng yaxshi tomoni shundagi unda animatsiyalar imkoniyati juda yuqori. Rasm chizish, qo’shish, ma’ruza matnlarini tayyorlash va boshqa shunga o’xshash ishlarni rangli va animatsiyalar yordamida tez va sifatli bajarish imkoniyati mavjud. Rossiyaning umumta’lim maktablarida 1996- yildan beri bu doskalardan foydalanadilar. Mazkur doskalardan boshlang’ich sinflarda keng foydalanish yaxshi samara beradi. Elektron interfaol doskalar o’zining katta imkoniyatlari bilan kishini lol qoldiradi. O’quvchi unda oddiy bo’r bilan emas rangli “qalamchalar” bilan yozishi va chizishi mumkin. Bu ishda hech qanday chegara yo’q. O’quvchilar katta qiziqish bilan bu doskadan foydalanadilar. O’zlarining layoqatlarini bu doska orqali namoyon etishlari mumkin.