Elektron vositalar – husnixat darslarining samaradorligini oshirish omili
1. Elektron vositalarga
2. Elektron interfaol doska
3. Elektron slayddan foydalanish yo’llari
Informatsion texnologiyalarning jadal rivojlanishi keyingi yillar ichida
insoniyat shaxsining shakllanishiga ma’lum darajada iz qoldirdi. Yangi
axborotlar, reklamalarning tezda kirib kelishi, televideniyada kompyuter
texnologiyalarining qo’llanishi, elektron o’yinchoqlar va kompyuterlarning
keng tarqalishi bola tarbiyasiga ta’sir ko’rsatmoqda. Natijada u yaxshi ko’rgan
o’yinlar, sevimli qahramonlari va qiziqishlari ham o’zgaradi.
Maktabda o’qish boshlanganda u ma’lum qulaylikni his etishi mumkin.
Bugungi kunda hali barcha maktablarda texnologik sinflar bor deb bo’lmaydi.
Lekin maktab ta’limini rivojlantirish Davlat umummilliy dasturini amalga
oshirishning yo’nalishlaridan biri “Maktablarni zamonaviy o’quv va
laboratoriya uskunalari, kompyuter texnikasi, darsliklar va o’quv-usubiy
materiallar bilan ta’minlash.” (2004-2009- yillarda maktab ta’limini
rivojlantirish davlat umummilliy dasturi to’g’risida. –O’zbekiston
Respublikasi Prezidentining farmoni. Eskirgan o’quv dasturlari va metodik
usullar o’quvchilar bilimining pasayishiga olib keladi. O’qituvchilardan esa
o’qitishning yanada zamonaviy usul va vositalarini izlashga undaydi. Bunday
vositalardan biri bu kompyuterdir.
Televizor, videomagnitafon, kitoblar imkoniyatlarni mujassamlashtirib,
universal o’yinchoq hisoblanib, turli xil o’yinlarga qodir bo’lgan zamonaviy
kompyuter shu bilan birga bola uchun uning savol va harakatlariga javob bera
oladigan teng huquqli hisoblanadi. Maktabning o’quv va o’quv jarayonidan
tashqari faoliyatida kompyuterlarning qo’llanilishi bolada o’qish motivatsiyasi
o’sishining va ijodiy imkoniyatlari rivojlanishining samarali xususiyatlaridan
biridir.
Bir qator pedagoglar boshlang’ich sinf o’quvchilarida kompyuter
savodxonligining rivojlanishiga ikkilanadilar. Ularning ba’zilari kompyuterlar
faqat sinfda bolaning e’tiborini chalg’ituvchi yana bir vosita deb hisoblasalar,
boshqalari esa hisoblash texnikasi sohasida jiddiy professional tayyorgarliksiz
o’qituvchilarning darslarda kompyuterlardan foydalanishi va kompyuter
savodxonligiga bolalarni o’rgatish mumkin emas deb ta’kidlaydilar.
Uchinchilari esa kompyuterlardan doimiy foydalanish maktabda shunday bir
holatga olib keladiki, unda insoniyat kompyutersiz sonlarni na qo’shish, na
hisoblay olishga qodir bo’lishi xavfini ifodalaydilar. Yana bir muhim qarshilik
mavjud bo’lib, u bolalarning bir-biri bilan kam muloqotda bo’lishi
muammosidir. Chunki kompyuter zamonida ular vaqtlarining ancha qismini
kompyuterda o’tkazishadi.
Falsafa shundaki, maktabni informatsion asrga adaptatsiyalanishidan
boshqa chorasi yo’qdir. Hisoblash texnikasi bilan tanishish bunday
adaptatsiyaning faqat bir qismi sanaladi. Adaptatsiyaning asosiy maqsadi
shundaki, bolalarni axborot-ma’lumotlarni qayta ishlashga o’rgatish,
topshiriqlarni bajara olishga, insonlar bilan muloqot qilish va jamiyatdagi
o’zgarishlar mohiyatini tushinishga o’rgatish zarurdir. Kompyuter maqsadlari
matematika, ijtimoiy fanlar, tabiyot va ona tili darslarida amalga oshirilishi
lozim. Bunday integratsiya 1 yil davomida tugatilishi yoki bir qaysidir
loyihani amalga oshirilish natijasi bo’la olmaydi. Aksincha, bu oxiri yo’q
jarayondir. U o’quv jarayonini umumiy kompyuterlash maqsadlarining
birligini o’z ichiga oladi. Uning amalga oshirilishi ma’muriyat o’qituvchi va
pedagoglarning hamkorlik ishi natijasida erishish mumkindir.
Kompyuterlashtirishning sotsial qirralari, asosiy usullar va vazifalar
yechimidagi yondashuvlar, ma’lumotlarni qayta kompyuterda ishlash usullari
sekin-asta murakkablashadi va matematika, tabiyot, ijtimoiy fanlar va ona tili
darslarida turli usullar bilan muhokama etiladi. Bunday vaziyatda kompyuter
o’quvchi va o’qituvchi o’rtasida axborot-ma’lumot almashish vositasi bo’lib
qoladi.
O’quv-tarbiyaviy jarayonda kompyuterlarning qo’llanishi diapazoni juda
katta: kompyuter ham ta’lim ob’yekti, ham ta’lim vositasi (usuli)dir. Ya’ni
kompyuterlashtirish ta’limotining 2 yo’nalishi bo’lishi mumkin: informatika
o’rganish va turli predmetlarni (fanlarni) o’rganishda undan foydalanish.
Bunda kompyuter ta’lim, o’rganish samaradorligining oshirilish usuli
hisoblanadi. Kompyuter o’quv ma’lumotlarini taqdim etish imkoniyatlarini
ancha kengaytirdi. Rang, grafika, tovush, videotexnikaning zamonaviy
vositalarini qo’llash turli holat va muhitni modellashtirishga imkon beradi.
Kompyuter o’quvchi motivatsiyasini kuchaytiradi. Kompyuterda ishlab
turib, o’quvchi topshiriqning yechimini kerakli yordamga tayangan holda
oxirgacha yetkazish imkoniga ega bo’ladi. O’quvchi bajarayotgan
topshiriqlarning tiplari anchagina kengayadi: tuzish, dasturlash va hokazo.
Kompyuter o’quvchi faoliyati ustidan nazoratni sifatli o’zgartirishga
imkon beradi, kompyuter barcha javoblarni tekshiradi, ko’pgina hollarda esa
nafaqat xatoni hisobga olib ko’rsatadi, balki uning paydo bo’lish sababini o’z
vaqtida aniqlab, bekor qilish uchun xarakterini aniq belgilaydi. Kompyuter
o’quvchilarga “2” baho qo’ysa, ular tezda buni tuzatishga shoshiladilar.
O’qituvchi o’quvchini tartib-intizom va e’tiborli bo’lishga chaqirishi shart
emas. Chunki ekranda 2-3 daqiqadan so’ng keyingi topshiriq paydo bo’ladi.
Kompyuter o’quvchilarda o’z faoliyatlari refleksiyasining shakllanishiga
yordam beradi. Kompyuter texnikasining qo’llanilishi darsni yanada qiziqarli,
zamonaviy qiladi, individual o’rganish sodir etiladi, nazorat va yakuniylarni
xulosalash, o’z vaqtida va ob’yektiv bo’ladi.
O’quvchi shaxsining ehtiyojlari, qiziqishlarining rivojlanishi va
shakllanishi turli usullar bilan, shuningdek, tasviriy san’at usullari bilan ham
amalga oshiriladi.
O’quvchilar mustaqil tasviriy faoliyat bilan birga rasmlar, haykallar,
arxitektura va dekorativ-amaliy san’at asarlarini qabul qilishga tayyor
bo’lgandagina muvaffaqiyat bo’lishi mumkin.
Boshlang’ich maktab o’qituvchisi bolalarni o’qishga o’rgatishi, ularning
bilish ehtiyojlarini rivojlantirishi shart. Zaruriy ilmiy asoslarni o’zlashtirib
olish uchun bilish vositalarini ta’minlashi lozim. Shuning uchun asosiy
maqsadlardan biri o’quv-biluv jarayonlarini rivojlantirishdir. O’quv-biluv
faoliyati biluv jarayonlarini, mantiqiy fikrlashni, e’tiborni, xotirani, nutqni,
tasavvurni rivojlantiradi, o’qishga bo’lgan qiziqishni qo’llab-quvvatlaydi. Bu
barcha jarayonlar o’zaro bog’liqdir.
Elektron interfaol doska – bu sensorli kompyuterga ulangan ekran
bo’lib, kompyuterga ishni boshlash uchun interfaol doska yuziga qo’l
tegizsangiz bo’ldi u ishlab ketadi.
SMART Notebook nomli maxsus ta’minlash dasturi esa interfaol
doskalarda ishlashni osonlashtiradi, matnlar va audio - videomateriallar ustida
ishlashni ta’minlaydi.
SMART Technologies Inc. (www.smarttech.com) kompaniyasi 1991-
yil birinchi interfaol doskani chiqardi. Shundan beri SMART mahsuloti butun
dunyoda cheksiz muvaffaqiyat qozondi.
Doska (sinf taxtasi) taraqqiyotining eng yuqori cho’qqisi bu elektron
interfaol doskalar hisoblanadi. Bu doskalar ham xuddi oddiy doskalarga
o’xshaydi. Lekin unga har nima yozilsa tezda shaxsiy kompyuter ekraniga
chiqadi. Yozilgan informatsiya fayl shaklida saqlanadi hamda printerdan
chiqarilishi mumkin. Elektron doskalarning eng yaxshi tomoni shundagi unda
animatsiyalar imkoniyati juda yuqori. Rasm chizish, qo’shish, ma’ruza
matnlarini tayyorlash va boshqa shunga o’xshash ishlarni rangli va
animatsiyalar yordamida tez va sifatli bajarish imkoniyati mavjud.
Rossiyaning umumta’lim maktablarida 1996- yildan beri bu doskalardan
foydalanadilar. Mazkur doskalardan boshlang’ich sinflarda keng foydalanish
yaxshi samara beradi. Elektron interfaol doskalar o’zining katta imkoniyatlari
bilan kishini lol qoldiradi. O’quvchi unda oddiy bo’r bilan emas rangli
“qalamchalar” bilan yozishi va chizishi mumkin. Bu ishda hech qanday
chegara yo’q. O’quvchilar katta qiziqish bilan bu doskadan foydalanadilar.
O’zlarining layoqatlarini bu doska orqali namoyon etishlari mumkin.