ENEOLIT DAVRI ARXEOLOGIYASI

Yuklangan vaqt

2024-03-27

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

157,3 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
ENEOLIT DAVRI ARXEOLOGIYASI 
 
 
REJA: 
1. Eneolit davri xronologiyasi, tavsifi va o'rganilishi. 
2. Eneolit madaniyatining rivojlanish bosqichlari. 
3. Qurilish va me'morchilik. 
4. Kulolchilikning mukammallashuvi. 
5. Eneolit davri san'ati. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ENEOLIT DAVRI ARXEOLOGIYASI REJA: 1. Eneolit davri xronologiyasi, tavsifi va o'rganilishi. 2. Eneolit madaniyatining rivojlanish bosqichlari. 3. Qurilish va me'morchilik. 4. Kulolchilikning mukammallashuvi. 5. Eneolit davri san'ati.  
 
 
T A YA N CH   S O‘Z L A R 
Eneolit, Sialk va Suza kompleksi, Mundigak, Anov-Nomozgoh, Sarazm, qurilish 
va me‘morchilik, kulolchilik va metall, haykalchalar, Tripole madaniyati va uning 
bosqichlari, g’oyaviy qarashlar, Maykop, Drevneyam va Afanasev madaniyatlari, 
Janubiy Turkmaniston arxeologik kompleks ekspeditsiyasi (JTAKE), Anovtepa, 
Namozgohtepa, Oltintepa, Geoksyur, oilaviy ibodatxonalar, katta oila jamoasi. 
 
Enolit – lotin va yunoncha so’zlaridan yasalgan bo’lib, «alneus» - lotincha 
mis, «litos» - yunoncha tosh degan ma’noni anglatadi. Eneolit atamasi bilan birga 
“Xalkolit” (“xalkos” yunoncha mis demak) ham ishlatiladi. Eneolit neolit bilan bir 
vaqtga to’g’ri keladi. Ammo ular orasida xronologik jihatdan katta farq bo’lmasada, 
madaniy darajalari jihatidan bir-biridan farqlanadi. Masalan, Yevropa va Osiyoning 
ko’p hududlarida miloddan avvalgi IV-III ming yillikda neolit qabilalari yashagan, 
ular bu vaqtda metaldan xabardor bo’lmagan, ovchilik va baliqchilik bilan 
shug’ullangan. Yevropa va Osiyoning boshqa o’lkalarida aynan shu paytda metalldan 
bir oz xabardor eneolit qabilalari yashagan va ularning xo’jaliklari odatda 
dehqonchilik va chorvachilikka asoslangan. Miloddan avvalgi IV ming yillikda 
(mis) metallning qimmatli xususiyatlari bilib olingan. Natijada dastlabki 
metallurgiyaga asos solingan. 
Eneolit davri yodgorliklarida rangli sopol buyumlar ko’plab topilgan. 
Xitoydan Dunaygacha (Ruminiya) «sopol makonlari» sifatida keng tarqalgan 
makonlar xarakterli bo’lib, shu xususiyatga ega bo’lgan makonlarda ijtimoiy 
taraqqiyotning bir xil bosqichi ko’zga tashlanadi. Bir-biriga juda kam o’xshaydigan 
ijtimoiy-iqtisodiy sharoit hamma erda amaliy san’atning bir-biriga o’xshash 
shakllarini taqoza etgan. Ammo sopol buyumlar bir-biriga o’xshasa ham aynan bir 
xil emas. 
T A YA N CH S O‘Z L A R Eneolit, Sialk va Suza kompleksi, Mundigak, Anov-Nomozgoh, Sarazm, qurilish va me‘morchilik, kulolchilik va metall, haykalchalar, Tripole madaniyati va uning bosqichlari, g’oyaviy qarashlar, Maykop, Drevneyam va Afanasev madaniyatlari, Janubiy Turkmaniston arxeologik kompleks ekspeditsiyasi (JTAKE), Anovtepa, Namozgohtepa, Oltintepa, Geoksyur, oilaviy ibodatxonalar, katta oila jamoasi. Enolit – lotin va yunoncha so’zlaridan yasalgan bo’lib, «alneus» - lotincha mis, «litos» - yunoncha tosh degan ma’noni anglatadi. Eneolit atamasi bilan birga “Xalkolit” (“xalkos” yunoncha mis demak) ham ishlatiladi. Eneolit neolit bilan bir vaqtga to’g’ri keladi. Ammo ular orasida xronologik jihatdan katta farq bo’lmasada, madaniy darajalari jihatidan bir-biridan farqlanadi. Masalan, Yevropa va Osiyoning ko’p hududlarida miloddan avvalgi IV-III ming yillikda neolit qabilalari yashagan, ular bu vaqtda metaldan xabardor bo’lmagan, ovchilik va baliqchilik bilan shug’ullangan. Yevropa va Osiyoning boshqa o’lkalarida aynan shu paytda metalldan bir oz xabardor eneolit qabilalari yashagan va ularning xo’jaliklari odatda dehqonchilik va chorvachilikka asoslangan. Miloddan avvalgi IV ming yillikda (mis) metallning qimmatli xususiyatlari bilib olingan. Natijada dastlabki metallurgiyaga asos solingan. Eneolit davri yodgorliklarida rangli sopol buyumlar ko’plab topilgan. Xitoydan Dunaygacha (Ruminiya) «sopol makonlari» sifatida keng tarqalgan makonlar xarakterli bo’lib, shu xususiyatga ega bo’lgan makonlarda ijtimoiy taraqqiyotning bir xil bosqichi ko’zga tashlanadi. Bir-biriga juda kam o’xshaydigan ijtimoiy-iqtisodiy sharoit hamma erda amaliy san’atning bir-biriga o’xshash shakllarini taqoza etgan. Ammo sopol buyumlar bir-biriga o’xshasa ham aynan bir xil emas.  
Eneolit makonlari birinchi bo’lib Ikki daryo oralig’i va Misrda vujudga kelgan. 
Arxeologlar eneolit davriga xos bo’lgan 5 umumiy birlashtiruvchi alomatni ajratib 
ko’rsatadilar: 
1. 
Xo’jalikning 
hamma 
turidan 
ko’ra 
motiga 
bilan 
qilinadigan 
dehqonchilikning ustunligi; 
2. Chaqmoqtosh qurollar ko’p bo’lishi bilan birga mis qurollarining paydo 
bo’lishi. 
3. Katta-katta ibtidoiy jamoa birlashmalarining katta-katta paxsa uylarining 
mavjudligi; 
4. Hayvonlarning loydan yasalgan va onalik urug’iga xos bo’lgan 
haykalchalarning mavjudligi; 
5. Rangdor sopol buyumlari (gul solingan) ning tarqalishi. 
Eneolit makonlari birinchi bo’lib Ikki daryo oralig’i va Misrda vujudga kelgan. Arxeologlar eneolit davriga xos bo’lgan 5 umumiy birlashtiruvchi alomatni ajratib ko’rsatadilar: 1. Xo’jalikning hamma turidan ko’ra motiga bilan qilinadigan dehqonchilikning ustunligi; 2. Chaqmoqtosh qurollar ko’p bo’lishi bilan birga mis qurollarining paydo bo’lishi. 3. Katta-katta ibtidoiy jamoa birlashmalarining katta-katta paxsa uylarining mavjudligi; 4. Hayvonlarning loydan yasalgan va onalik urug’iga xos bo’lgan haykalchalarning mavjudligi; 5. Rangdor sopol buyumlari (gul solingan) ning tarqalishi.  
Yuqoridagi alomatlar Misr, Mesopotamiya makonlarida, keyinroq Yevropa, 
Markaziy Osiyo yodgorliklarida ko’zga tashlanadi. Eneolitda  Mesopatamiyada 
rangdor sopol buyumlarga katakli bezaklar, Misrning rangli sopol buyumlariga esa, 
syujetli suratlar chizilgan. Osiyo va Yevropaning keng hududlarida esa, rangdor 
sopol makonlari tarqalgan. 
Eneolit makonlarining ko’pchiligida, ya’ni dehqonchilikning ibtidoiy usullari 
tarqalgan hududlarida rangdor sopol buyumlar tarqalgan bo’lsada, ba’zilarida 
mutlaqo uchramaydi. Masalan, Germaniya, Frantsiya, Yevropaning yana boshqa 
mamlakatlarida eneolit makonlarida rangli sopol buyumlar yo’q. Aksincha, bu 
yerdagi makonlarda naqshi tasma-tasma qilib o’yilgan kulolchilik buyumlari mavjud 
bo’lgan. Markaziy Osiyo, xususan O’zbekistondagi eneolit makonlarida sopol 
Yuqoridagi alomatlar Misr, Mesopotamiya makonlarida, keyinroq Yevropa, Markaziy Osiyo yodgorliklarida ko’zga tashlanadi. Eneolitda Mesopatamiyada rangdor sopol buyumlarga katakli bezaklar, Misrning rangli sopol buyumlariga esa, syujetli suratlar chizilgan. Osiyo va Yevropaning keng hududlarida esa, rangdor sopol makonlari tarqalgan. Eneolit makonlarining ko’pchiligida, ya’ni dehqonchilikning ibtidoiy usullari tarqalgan hududlarida rangdor sopol buyumlar tarqalgan bo’lsada, ba’zilarida mutlaqo uchramaydi. Masalan, Germaniya, Frantsiya, Yevropaning yana boshqa mamlakatlarida eneolit makonlarida rangli sopol buyumlar yo’q. Aksincha, bu yerdagi makonlarda naqshi tasma-tasma qilib o’yilgan kulolchilik buyumlari mavjud bo’lgan. Markaziy Osiyo, xususan O’zbekistondagi eneolit makonlarida sopol buyumlar sirti qizil yoki qora bo’yoqlardan ishlangan geometrik shakllardan iborat 
bo’lgan. 
 
Eneolit makonlari yer yuzida dastlab Ikkidaryo va Misrda vujudga kelgan. 
Yuqorida ko’rsatilgan eneolit besh alomati bu mamlakatlardagi yodgorliklarda 
mavjud bo’lgan. Masalan, Ikkidaryo oralig’ining rangdor sopol buyumlariga 
bezaklar chizilgan. Misrning rangli sopol buyumlariga syujetli suratlar solingan. 
Miloddan avvalgi IV-III ming yillikda Ikkidaryo oralig’i va Misrda (eneolit hali 
davom etayotgan davrda) quldorlik asosida yuksak madaniyat yuzaga kelgan. Ammo 
bu vaqtda Osiyo va Yevro-paning katta hududlarida unumdor ho’jalik shakllari endi 
rivojlana boshlagan edi. 
Eneolit davriga xos bo’lgan birinchi xususiyat bevosita unumdor xo’jalik 
shakli – dehqonchilik mashg’ulotiga borib taqaladi. Eneolit davrida dehqonchilikda 
motiga bilan ishlov berish ustun darajada bo’lgan. Ammo o’z xususiyatiga ko’ra 
misdan foydalanish mehnat unumdorligini oshirishga xizmat qilgan bo’lsa-da, 
dehqonchilikda motiga tishi sifatida toshdan foydalanilgan. Mis qurollar tosh 
qurollarga nisbatan takomillashgan bo’lsa-da, u kuchli, og’ir va qattiq qurollar 
buyumlar sirti qizil yoki qora bo’yoqlardan ishlangan geometrik shakllardan iborat bo’lgan. Eneolit makonlari yer yuzida dastlab Ikkidaryo va Misrda vujudga kelgan. Yuqorida ko’rsatilgan eneolit besh alomati bu mamlakatlardagi yodgorliklarda mavjud bo’lgan. Masalan, Ikkidaryo oralig’ining rangdor sopol buyumlariga bezaklar chizilgan. Misrning rangli sopol buyumlariga syujetli suratlar solingan. Miloddan avvalgi IV-III ming yillikda Ikkidaryo oralig’i va Misrda (eneolit hali davom etayotgan davrda) quldorlik asosida yuksak madaniyat yuzaga kelgan. Ammo bu vaqtda Osiyo va Yevro-paning katta hududlarida unumdor ho’jalik shakllari endi rivojlana boshlagan edi. Eneolit davriga xos bo’lgan birinchi xususiyat bevosita unumdor xo’jalik shakli – dehqonchilik mashg’ulotiga borib taqaladi. Eneolit davrida dehqonchilikda motiga bilan ishlov berish ustun darajada bo’lgan. Ammo o’z xususiyatiga ko’ra misdan foydalanish mehnat unumdorligini oshirishga xizmat qilgan bo’lsa-da, dehqonchilikda motiga tishi sifatida toshdan foydalanilgan. Mis qurollar tosh qurollarga nisbatan takomillashgan bo’lsa-da, u kuchli, og’ir va qattiq qurollar yasashga yaroqsiz edi. Mis o’z xususiyatiga ko’ra yumshoq va juda tez o’z shaklini 
o’zgartirgan. Shuning uchun ham motiga tishi sifatida toshdan foydalanilgan. 
Mis-tosh davrida odamlar metall bilan tanishadi. Ungacha ibtidoiy odamlar 2-
3 million yillar davomida faqat toshdan, yog’ochdan va suyakdan yasalgan 
qurollardan foydalangan edilar. Mis qurollar qattiq, kuchli bo’lmay, ayrim 
xususiyatlari jihatdan tosh qurollarga nisbatan pastroq darajada bo’lsa-da, o’zining 
shakli, ishlab chiqarish jarayonida qo’llanishidagi qulayligi, shuningdek juda tez turli 
shaklga kelishi oson  bo’lganligi uchun ham chaqmoqtosh qurollar bilan parallel 
holda ishlatila boshlangan. 
 
yasashga yaroqsiz edi. Mis o’z xususiyatiga ko’ra yumshoq va juda tez o’z shaklini o’zgartirgan. Shuning uchun ham motiga tishi sifatida toshdan foydalanilgan. Mis-tosh davrida odamlar metall bilan tanishadi. Ungacha ibtidoiy odamlar 2- 3 million yillar davomida faqat toshdan, yog’ochdan va suyakdan yasalgan qurollardan foydalangan edilar. Mis qurollar qattiq, kuchli bo’lmay, ayrim xususiyatlari jihatdan tosh qurollarga nisbatan pastroq darajada bo’lsa-da, o’zining shakli, ishlab chiqarish jarayonida qo’llanishidagi qulayligi, shuningdek juda tez turli shaklga kelishi oson bo’lganligi uchun ham chaqmoqtosh qurollar bilan parallel holda ishlatila boshlangan. Ma’lumki, eneolit davrida Markaziy Osiyo aholisi madaniyati bir bosqich 
yuqori ko’tarilgan. Lekin ularning ijtimoiy-madaniy taraqqiyoti bir xil darajada 
bo’lmagan. Bu davrda unumdor xo’jalikka asoslangan qabilalar tezroq rivojlangan. 
Qo’shimcha ho’jalik bilan mashg’ul bo’lgan kishilar madaniy jihatdan bir necha yuz 
yillar orqada bo’lgan. Urug’ munosabatlari ham tobora taraqqiy topib, kengaya 
boshlagan. Endi kichik-kichik oilalardan iborat bo’lgan urug’ makonlari o’rniga bir 
necha urug’lar yashagan yirik manzillar paydo bo’ladi, ular jamoa birlashmalarini 
tashkil etadi. O’troq hayot ko’nikmalarini egallayotgan qabilalarning xom g’ishtdan 
yoki paxsalardan qurilgan  katta-katta uylari paydo bo’ladi. 
 
Ma’lumki, eneolit davrida Markaziy Osiyo aholisi madaniyati bir bosqich yuqori ko’tarilgan. Lekin ularning ijtimoiy-madaniy taraqqiyoti bir xil darajada bo’lmagan. Bu davrda unumdor xo’jalikka asoslangan qabilalar tezroq rivojlangan. Qo’shimcha ho’jalik bilan mashg’ul bo’lgan kishilar madaniy jihatdan bir necha yuz yillar orqada bo’lgan. Urug’ munosabatlari ham tobora taraqqiy topib, kengaya boshlagan. Endi kichik-kichik oilalardan iborat bo’lgan urug’ makonlari o’rniga bir necha urug’lar yashagan yirik manzillar paydo bo’ladi, ular jamoa birlashmalarini tashkil etadi. O’troq hayot ko’nikmalarini egallayotgan qabilalarning xom g’ishtdan yoki paxsalardan qurilgan katta-katta uylari paydo bo’ladi. Yirik jamoa birlashmalari yashagan makonlardan ko’plab mehnat ov qurollari, 
zeb-ziynat buyumlari topilgan. Moddiy topilmalar ichida ayollarning ijtimoiy 
hayotdagi e’tibori va mavqeini ko’rsatuvchi haykalchalari ham bo’lgan. 
Eneolit makonlari yer yuzining turli nuqtalari – Xitoy, Eron, Markaziy Osiyo, 
Ukraina, Bolgariya, Gretsiya, Frantsiya, Germaniya hududlaridan topib o’rganilgan. 
Mesopatamiyada Xassuan yodgorligi, Eronda So’za kompleksi, Ukrainada Tripole 
madaniyati, Kavkazortida Shengavit, Turkmanistonda Anov, Nomozgoh makonlari 
eneolit davriga mansubdir. 
Eneolit makonlaridan topilgan qurollarning eng ko’p tarqalgani - retushlangan 
egri o’roqlar va silliqlangan tosh motigalardir. Egri o’roqlar barcha mamlakatlarda 
eng qadimgi dehqonchilik хo’jalik mashg’uloti bilan birga paydo bo’lgan. Yevropa 
va Osiyo hududlaridan topilgan makonlarda 3 xil don - bug’doy, arpa va tariq 
qoldiqlari topilgan. Bu donlarning yovvoyi xillari Yevropada yetishtirilgan. Ular bu 
yerlarga Markaziy Osiyo va Hindiston hududlaridan olib kelingan. 
 
Yer yuzining ko’p hududlarida eneolit davri ibtidoiy dehqonlarning qishloqlari 
keng tarqalgan. Ular ho’jaligida dehqonchilik va chorvachilik asosiy mashg’ulot 
Yirik jamoa birlashmalari yashagan makonlardan ko’plab mehnat ov qurollari, zeb-ziynat buyumlari topilgan. Moddiy topilmalar ichida ayollarning ijtimoiy hayotdagi e’tibori va mavqeini ko’rsatuvchi haykalchalari ham bo’lgan. Eneolit makonlari yer yuzining turli nuqtalari – Xitoy, Eron, Markaziy Osiyo, Ukraina, Bolgariya, Gretsiya, Frantsiya, Germaniya hududlaridan topib o’rganilgan. Mesopatamiyada Xassuan yodgorligi, Eronda So’za kompleksi, Ukrainada Tripole madaniyati, Kavkazortida Shengavit, Turkmanistonda Anov, Nomozgoh makonlari eneolit davriga mansubdir. Eneolit makonlaridan topilgan qurollarning eng ko’p tarqalgani - retushlangan egri o’roqlar va silliqlangan tosh motigalardir. Egri o’roqlar barcha mamlakatlarda eng qadimgi dehqonchilik хo’jalik mashg’uloti bilan birga paydo bo’lgan. Yevropa va Osiyo hududlaridan topilgan makonlarda 3 xil don - bug’doy, arpa va tariq qoldiqlari topilgan. Bu donlarning yovvoyi xillari Yevropada yetishtirilgan. Ular bu yerlarga Markaziy Osiyo va Hindiston hududlaridan olib kelingan. Yer yuzining ko’p hududlarida eneolit davri ibtidoiy dehqonlarning qishloqlari keng tarqalgan. Ular ho’jaligida dehqonchilik va chorvachilik asosiy mashg’ulot bo’lishi bilan birga, ovchilik ham mavjud bo’lgan. Ovchi qabilalarning faoliyati izlari 
ularning mozor qo’rg’onlarida saqlanib qolgan.  Ularning  eneolit davriga xos bo’lgan 
“Qadimiy chuqur” mozor qo’rg’onlari deb atalib, yer yuzida ulardan qadimiyrog’i 
yo’q. Ular miloddan avvalgi III ming yillikka oid. Qabr tagidagi oddiy go’r chuqurlar 
bu davr uchun nom bo’lgan. Qadimiy chuqur mozor-qo’rg’onlarida chaqmoqtosh o’q 
uchlari, qirg’ichlari pichoqsimon tosh qurollar uchraydi. 
 
Eronning Koshon shahri yaqinida ko’p qatlamli eneolit davriga oid manzilgoh 
xarobasi topib o’rganilgan. Bu yerdan turar joy qoldiqlari, qabrlar, sopol idishlar, mis 
va jez (bronza) dan ishlangan qurollar va boshqalar topilgan.   
Sialktepa manzilgohi 3 ga maydonni tashkil etib, bir nech bosqichdan iborat 
va o’ziga xos madaniyatni hosil qilgan (Sialk I). Tehron vohasida aynan shu 
madaniyatga xos, juda ko’p va qiziqarli ashyolarni o’zida jam qilgan Ray shahri 
yaqinida Chashma Ali manzilgohi topib o’rganilgan (Sialk III). Markaziy Eronning 
katta hududida, Qum shahridan Sialk II bosqichiga xos Qalai Duxtar manzilgohi 
topib o’rganilgan. Ularning hammasida olib borilgan qazuv ishlari jarayonida rangli 
sopol buyumlari, turli xil mis va jezdan yasalgan qurollar, paxsa va xom g’ishtdan 
qilingan ko’p xonali uylar, tosh qurollari topilgan. Uylarning asosi xom g’ishtdan 
bo’lishi bilan birga, ovchilik ham mavjud bo’lgan. Ovchi qabilalarning faoliyati izlari ularning mozor qo’rg’onlarida saqlanib qolgan. Ularning eneolit davriga xos bo’lgan “Qadimiy chuqur” mozor qo’rg’onlari deb atalib, yer yuzida ulardan qadimiyrog’i yo’q. Ular miloddan avvalgi III ming yillikka oid. Qabr tagidagi oddiy go’r chuqurlar bu davr uchun nom bo’lgan. Qadimiy chuqur mozor-qo’rg’onlarida chaqmoqtosh o’q uchlari, qirg’ichlari pichoqsimon tosh qurollar uchraydi. Eronning Koshon shahri yaqinida ko’p qatlamli eneolit davriga oid manzilgoh xarobasi topib o’rganilgan. Bu yerdan turar joy qoldiqlari, qabrlar, sopol idishlar, mis va jez (bronza) dan ishlangan qurollar va boshqalar topilgan. Sialktepa manzilgohi 3 ga maydonni tashkil etib, bir nech bosqichdan iborat va o’ziga xos madaniyatni hosil qilgan (Sialk I). Tehron vohasida aynan shu madaniyatga xos, juda ko’p va qiziqarli ashyolarni o’zida jam qilgan Ray shahri yaqinida Chashma Ali manzilgohi topib o’rganilgan (Sialk III). Markaziy Eronning katta hududida, Qum shahridan Sialk II bosqichiga xos Qalai Duxtar manzilgohi topib o’rganilgan. Ularning hammasida olib borilgan qazuv ishlari jarayonida rangli sopol buyumlari, turli xil mis va jezdan yasalgan qurollar, paxsa va xom g’ishtdan qilingan ko’p xonali uylar, tosh qurollari topilgan. Uylarning asosi xom g’ishtdan qilinib devori paxsadan iborat bo’lgan, pol qismi ham ba‘zi hollarda xom g’ishtdan 
iborat bo’lgan, devorlari esa, loy bilan suvalib qizil rang bilan bo’yalgan.  
Sialk manzilgohida bevosita XX asrning 60-yillarida qazuv ishlrini olib borgan 
R.Girshmanning ta’kidiga ko’ra, sopol buyumlarini asosan maxsus xumdonlarda 
pishirishgan. Ular asosan geometrik shakldagi naqshlar bilan bezatilgan, ayrim 
hollarda esa, echki tasviri ko’zga tashlanadi.  
Hozirgi Xuziston viloyatida, Diza yoki Abi-Diza daryosi irmoqlari bo’yida 
1,5-2 ga maydonga ega ko’plab manzilgohlar joylashgan. Ular Eronning Suza 
madaniyatiga xos bo’lgan eneolit davri yodgorliklaridir. Bu protoelam yoki suza 
kompleksi nomini olgan manzilgohlarga Jafarobod, Jovi va Bendebalni kiritish 
mumkin.   
Jovida olib borilgan qazuv ishlari jarayonida mis buyumlari topilmagan 
bo’lsa-da, ko’plab sopol buyumlari, tosh qurollar, ho’kiz, echki va qo’y, ba‘zan ayol 
haykalchalari topilgan. Tosh bolta va motigani bitum bilan mahkamlanganligini 
ko’rish mumkin. Sopol buyumlarning zoomorf va antromorflar belgilar uchraydi.  
Bendebal kompleksidagi sopol buyumlarining katta qismida hayvonlarning 
tasviri tushirilgan.  
O’zbekistonda eneolit yodgorliklar yaxshi o’rganilgan. Arxeolog S.P. Tolstov 
Quyi Amudaryo etaklarida neolitdan mis-tosh davriga o’tish davrini aniqlagan. Quyi 
Zarafshon vohasining  qadimgi eneolit makonlari arxeologlar Ya.G’ulomov, 
A.Asqarov, O’.Islomovlar tomonidan o’rganilgan1. Arxeolog olimlarning fikricha 
Buxoro viloyatining Lavlakon va Beshbuloq qishloqlarida, Zamonbobo I 
qabristonidan topilgan moddiy manbalar eneolit davriga oiddir. Bu makondan 
chaqmoqtosh qurollar bilan birga misdan yasalgan ignalar, munchoqlar ham topilgan. 
Quyi Zarafshonning Kaptarqum va Kattatuzkon manzillarida to’rt joydan 
eneolit yodgorliklari topilgan. Bu yerdan toshdan ishlangan yorg’uchoq-lar, o’roq 
pichoqlar, pichoq qadamalar bilan birga misdan ishlangan qurol siniqlari qazib 
olingan. 
                                                           
1 N.A.Egamberdieva. Arxeologiya. –T.: “Fan va texnologiya”, 2011. –B. 65. 
qilinib devori paxsadan iborat bo’lgan, pol qismi ham ba‘zi hollarda xom g’ishtdan iborat bo’lgan, devorlari esa, loy bilan suvalib qizil rang bilan bo’yalgan. Sialk manzilgohida bevosita XX asrning 60-yillarida qazuv ishlrini olib borgan R.Girshmanning ta’kidiga ko’ra, sopol buyumlarini asosan maxsus xumdonlarda pishirishgan. Ular asosan geometrik shakldagi naqshlar bilan bezatilgan, ayrim hollarda esa, echki tasviri ko’zga tashlanadi. Hozirgi Xuziston viloyatida, Diza yoki Abi-Diza daryosi irmoqlari bo’yida 1,5-2 ga maydonga ega ko’plab manzilgohlar joylashgan. Ular Eronning Suza madaniyatiga xos bo’lgan eneolit davri yodgorliklaridir. Bu protoelam yoki suza kompleksi nomini olgan manzilgohlarga Jafarobod, Jovi va Bendebalni kiritish mumkin. Jovida olib borilgan qazuv ishlari jarayonida mis buyumlari topilmagan bo’lsa-da, ko’plab sopol buyumlari, tosh qurollar, ho’kiz, echki va qo’y, ba‘zan ayol haykalchalari topilgan. Tosh bolta va motigani bitum bilan mahkamlanganligini ko’rish mumkin. Sopol buyumlarning zoomorf va antromorflar belgilar uchraydi. Bendebal kompleksidagi sopol buyumlarining katta qismida hayvonlarning tasviri tushirilgan. O’zbekistonda eneolit yodgorliklar yaxshi o’rganilgan. Arxeolog S.P. Tolstov Quyi Amudaryo etaklarida neolitdan mis-tosh davriga o’tish davrini aniqlagan. Quyi Zarafshon vohasining qadimgi eneolit makonlari arxeologlar Ya.G’ulomov, A.Asqarov, O’.Islomovlar tomonidan o’rganilgan1. Arxeolog olimlarning fikricha Buxoro viloyatining Lavlakon va Beshbuloq qishloqlarida, Zamonbobo I qabristonidan topilgan moddiy manbalar eneolit davriga oiddir. Bu makondan chaqmoqtosh qurollar bilan birga misdan yasalgan ignalar, munchoqlar ham topilgan. Quyi Zarafshonning Kaptarqum va Kattatuzkon manzillarida to’rt joydan eneolit yodgorliklari topilgan. Bu yerdan toshdan ishlangan yorg’uchoq-lar, o’roq pichoqlar, pichoq qadamalar bilan birga misdan ishlangan qurol siniqlari qazib olingan. 1 N.A.Egamberdieva. Arxeologiya. –T.: “Fan va texnologiya”, 2011. –B. 65. 1977 yilda Yuqori Zarafshon (Tojikiston bilan O’zbekiston chegarasida) 
hududida Sarazm qishlog’i xarobasi topilgan. U eneolit davriga oid muhim 
yodgorlik bo’lib, o’rganilgan moddiy manbalar O’zbekistonda dehqonchilik 
qabilalarining O’rta Osiyoning shimoli-sharqiy hududlariga siljiganini ko’rsa-tadi. 
Chunki, shimol ziroatchilari janubiy O’rta Osiyoning Turkmaniston deh-qonchilik 
markazlari bilan bog’langan edi. Sarazm yodgorlikligini olimlar to’rt bosqichga 
bo’ladi. Bu yodgorlik AQSh, Fransiya olimlarini ham e’tiborini tortgan, ular ham 
turli yillarda ilmiy izlanishlar olib borgan. Sarazm yodgorligi eneolit davridan ilk 
bronza davrigacha yashagan bobodehqonlar manzilgohi ekanligi aniqlangan2. 
 
Sarazm 90 ga maydonni egallagan, 10 ta tepalikdan iborat yodgorlikdir. 
Sarazm I eneolit davriga oid bo’lib, bu erdan topilgan idishlarda qora va qizil 
bo’yoqlarda ishlangan geometrik shakllar mavjud. 
Sarazm II so’nggi eneolit va ilk bronza asriga o’tish davriga mansub. Bu 
bosqich naqshsiz sopol buyumlari bilan xususiyatli. Sarazm III-IV esa, bronza 
davriga mansub. 
Sarazm I bosqichida guvaladan kulbalar qurgan dehqonlar manzilga asos 
soladilar. Arxeologlar bu erdan mudofaa devorlari bilan o’ralgan 48 ta kulba, ya’ni 
paxsadan qurilgan uyni topib o’rganganlar. Bu uylar 2-3 xonali qilib qurilgan bo’lib, 
ular yakka, kichik oilalarga mo’ljallangan. Xonalardan kichik, dumaloq shakldagi 
                                                           
2 N.A.Egamberdieva. Arxeologiya. –T.: “Fan va texnologiya”, 2011. –B. 64. 
1977 yilda Yuqori Zarafshon (Tojikiston bilan O’zbekiston chegarasida) hududida Sarazm qishlog’i xarobasi topilgan. U eneolit davriga oid muhim yodgorlik bo’lib, o’rganilgan moddiy manbalar O’zbekistonda dehqonchilik qabilalarining O’rta Osiyoning shimoli-sharqiy hududlariga siljiganini ko’rsa-tadi. Chunki, shimol ziroatchilari janubiy O’rta Osiyoning Turkmaniston deh-qonchilik markazlari bilan bog’langan edi. Sarazm yodgorlikligini olimlar to’rt bosqichga bo’ladi. Bu yodgorlik AQSh, Fransiya olimlarini ham e’tiborini tortgan, ular ham turli yillarda ilmiy izlanishlar olib borgan. Sarazm yodgorligi eneolit davridan ilk bronza davrigacha yashagan bobodehqonlar manzilgohi ekanligi aniqlangan2. Sarazm 90 ga maydonni egallagan, 10 ta tepalikdan iborat yodgorlikdir. Sarazm I eneolit davriga oid bo’lib, bu erdan topilgan idishlarda qora va qizil bo’yoqlarda ishlangan geometrik shakllar mavjud. Sarazm II so’nggi eneolit va ilk bronza asriga o’tish davriga mansub. Bu bosqich naqshsiz sopol buyumlari bilan xususiyatli. Sarazm III-IV esa, bronza davriga mansub. Sarazm I bosqichida guvaladan kulbalar qurgan dehqonlar manzilga asos soladilar. Arxeologlar bu erdan mudofaa devorlari bilan o’ralgan 48 ta kulba, ya’ni paxsadan qurilgan uyni topib o’rganganlar. Bu uylar 2-3 xonali qilib qurilgan bo’lib, ular yakka, kichik oilalarga mo’ljallangan. Xonalardan kichik, dumaloq shakldagi 2 N.A.Egamberdieva. Arxeologiya. –T.: “Fan va texnologiya”, 2011. –B. 64. o’choqlar topilgan. Bular – otashkadalar, jamoa olovi o’rni bo’lib, unda olov 
saqlangan. Otashkadalar e’tiqod markazi yoki joyi hisoblangan3. 
Yana bir eneolit va bronza davriga oid bo’lgan yodgorlik qoldiqlari 
Zamonbobo madaniyati nomi bilan mashhur. Arxeolog Ya.G’ulomov 1950 yil 
qadimgi qabriston qoldiqlarini topib, o’rganadi.  
Ma’lumki, kishilik madaniyatining bir necha ming yillarni o’z ichiga oluvchi 
tarixi yozuv bo’lmagan davrga to’g’ri keladi. 5 ming yillik tarixiy davrdan ilgarigi 
ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy-madaniy jarayonlar moddiy topilmalarni o’rganish 
orqali tiklanadi. Eneolit mis-tosh davrining o’ziga xos tarixi, biz yuqorida keltirib 
o’tgan 5 madaniy jarayonda o’z aksini topgan. Eneolitning besh umumlashtiruvchi 
alomatlari bu davr qabilalari madaniyatining o’zidan oldingi davrlarga nisbatan bir 
bosqich yuqoriga ko’tarilganidan dalolat beradi. 
Sarazm moddiy topilmalari ichida Shimoliy Afg’aniston, Eron, Kaltaminor 
madaniyatiga mansub buyumlar ham bor. Ular eneolit davri qabilalarining keng 
madaniy va iqtisodiy aloqalarda bo’lganligidan dalolat beradi. 
Markaziy Osiyoda eneolit yodgorliklari Turkmaniston hududlarida yaxshi 
o’rganilgan. Turkmanistonda eneolit 3 bosqichga bo’lib o’rganiladi: 
1. Ilk eneolit (Anov I, Nomozgoh I makonlari). 
2. Rivojlangan eneolit (Anov II, Nomozgoh II). 
3. So’nggi eneolit (Nomozgoh III). 
Turkmaniston eneolit makonlaridan tosh qurollar (o’roq va pichoq qadamalar, 
qirg’ichlar, sopol idishlar geometrik shakllar bilan naqshlangan) topib o’rganilgan. 
Bu davr makonlarida uy joylar paxsa yoki g’ishtdan, dumaloq va to’g’ri to’rtburchak 
shaklida qurilgan. Inshootlarning o’rtasida markaziy o’choq bo’lgan. U diniy 
marosimlar o’tkazish va e’tiqod joyi vazifasini o’tagan. Dehqonchilik bilan 
shug’ullanuvchi qabilalar yerga, quyoshga, suvga, hosildorlikka sig’inishgan. 
Murdani ko’mishda urug’ a’zolarining saganalari paydo bo’lgan. Murdaning yoniga 
                                                           
3 N.A.Egamberdieva. Arxeologiya. –T.: “Fan va texnologiya”, 2011. –B. 64-65. 
o’choqlar topilgan. Bular – otashkadalar, jamoa olovi o’rni bo’lib, unda olov saqlangan. Otashkadalar e’tiqod markazi yoki joyi hisoblangan3. Yana bir eneolit va bronza davriga oid bo’lgan yodgorlik qoldiqlari Zamonbobo madaniyati nomi bilan mashhur. Arxeolog Ya.G’ulomov 1950 yil qadimgi qabriston qoldiqlarini topib, o’rganadi. Ma’lumki, kishilik madaniyatining bir necha ming yillarni o’z ichiga oluvchi tarixi yozuv bo’lmagan davrga to’g’ri keladi. 5 ming yillik tarixiy davrdan ilgarigi ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy-madaniy jarayonlar moddiy topilmalarni o’rganish orqali tiklanadi. Eneolit mis-tosh davrining o’ziga xos tarixi, biz yuqorida keltirib o’tgan 5 madaniy jarayonda o’z aksini topgan. Eneolitning besh umumlashtiruvchi alomatlari bu davr qabilalari madaniyatining o’zidan oldingi davrlarga nisbatan bir bosqich yuqoriga ko’tarilganidan dalolat beradi. Sarazm moddiy topilmalari ichida Shimoliy Afg’aniston, Eron, Kaltaminor madaniyatiga mansub buyumlar ham bor. Ular eneolit davri qabilalarining keng madaniy va iqtisodiy aloqalarda bo’lganligidan dalolat beradi. Markaziy Osiyoda eneolit yodgorliklari Turkmaniston hududlarida yaxshi o’rganilgan. Turkmanistonda eneolit 3 bosqichga bo’lib o’rganiladi: 1. Ilk eneolit (Anov I, Nomozgoh I makonlari). 2. Rivojlangan eneolit (Anov II, Nomozgoh II). 3. So’nggi eneolit (Nomozgoh III). Turkmaniston eneolit makonlaridan tosh qurollar (o’roq va pichoq qadamalar, qirg’ichlar, sopol idishlar geometrik shakllar bilan naqshlangan) topib o’rganilgan. Bu davr makonlarida uy joylar paxsa yoki g’ishtdan, dumaloq va to’g’ri to’rtburchak shaklida qurilgan. Inshootlarning o’rtasida markaziy o’choq bo’lgan. U diniy marosimlar o’tkazish va e’tiqod joyi vazifasini o’tagan. Dehqonchilik bilan shug’ullanuvchi qabilalar yerga, quyoshga, suvga, hosildorlikka sig’inishgan. Murdani ko’mishda urug’ a’zolarining saganalari paydo bo’lgan. Murdaning yoniga 3 N.A.Egamberdieva. Arxeologiya. –T.: “Fan va texnologiya”, 2011. –B. 64-65. sopol idishlar, mehnat qurollari va zeb-ziynat buyumlari qo’yilgan. Eneolitda ibtidoiy 
diniy tasavvur – totemizm hayvonlar haykallarini tarqalishida ko’zga tashlanadi.  
Kavkazortining eneolit davriga oid ilk dehqonchilik manzilgohlari mil. avv. VI 
ming yillikning oxiri – IV ming yillik boshlari bilan davrlashtiriladi, ammo bu 
yerdagi birorta manzilgoh to’liq ochib o’rganilmagan. Ular orasida Kyultepa 
(Ozarbayjondagi Naxichevan yaqinida), Shulaverisgora (Gruziya), Texut 
(Armaniston) va boshqalar.  
1-2 ga maydonga ega manzilgohlarda paxsadan yoki xom g’ishtdan qilingan, 
markazida o’chog’i bo’lgan aylana shaklidagi bir xonali uylar bo’lgan. Unda kichik 
bir oila yashagan. Umumiy holda olganda 30-40 uylar o’zaro birlashib mahallachani 
hosil qilgan va undagi aholi 120-150 kishini tashkil etgan. Tadqiqotlar jarayonida 
tosh, shox va suyakdan qilingan qurollar topilgan. Aruxlo I (Armaniston) va 
Imrisgora (Gruziya) da dehqonchilik yerlarini sug’orish uchun sodda, bir martalik 
kanal izlari topilgan. 
Markaziy Kavkazbo’yi hududida Agubekov va Kabardin-Balkariyadagi 
Nalchik mozor-qo’rg’oni topib o’rganilgan. Nalchik mozor-qo’rg’oni shaharning 
markazida joylashgan bo’lib, 147 ta qabr ochib o’rganilgan. Bu yerda odamlar oila-
oila qilib dafn etilgan; erkaklar o’ng, ayollar chap yoni bilan dafn etilgan. Qabrlardan 
mis uzuklar, tosh munchoqlar, yorg’uchoq va motigalar topilgan. Bunga o’xshash 
yodgorliklarni Chechen-Ingushetiyada ham ko’rish mumkin.  
Sharqiy Karpat yoni va O’rta Dnepr bo’ylarida Tripole madaniyati keng 
tarqalgan. Ruminiyada Kukuteni madaniyati deb ataladi. Kiev yaqinidagi Tripole 
qishlog’idan topilgan va shu nom bilan atalgan. 1899 yilda ukrain arxeologi V.V. 
Xvoyko arxeologlar syezdida o’zining yangi topilmasi, ya‘ni “o’liklar uyi” haqida 
ma‘lum qiladi. Deyarli 35 yil davom etgan tortishuvlardan so’ng bu madaniyat 
nafaqat Uraina, balki unga qo’shni hududlardan tortib boshqa joylardan ham aynan 
uning xususiyatlariga xos belgilardan iborat ashyolar topilganligi aniq bo’ldi. V.A. 
Gorodtsov va A.A. Spitsinlar uni yer osti turar joyi deb taxmin qilishadi va V.V. 
Xvoyko xato qilganligini isbotlaydilar. 1934-1938 yillar davomida T.S. Passek va 
Ye.Yu. Krichevskiylar tomonidan 15 ming kv. m. li maydon qazib o’rganiladi va 
sopol idishlar, mehnat qurollari va zeb-ziynat buyumlari qo’yilgan. Eneolitda ibtidoiy diniy tasavvur – totemizm hayvonlar haykallarini tarqalishida ko’zga tashlanadi. Kavkazortining eneolit davriga oid ilk dehqonchilik manzilgohlari mil. avv. VI ming yillikning oxiri – IV ming yillik boshlari bilan davrlashtiriladi, ammo bu yerdagi birorta manzilgoh to’liq ochib o’rganilmagan. Ular orasida Kyultepa (Ozarbayjondagi Naxichevan yaqinida), Shulaverisgora (Gruziya), Texut (Armaniston) va boshqalar. 1-2 ga maydonga ega manzilgohlarda paxsadan yoki xom g’ishtdan qilingan, markazida o’chog’i bo’lgan aylana shaklidagi bir xonali uylar bo’lgan. Unda kichik bir oila yashagan. Umumiy holda olganda 30-40 uylar o’zaro birlashib mahallachani hosil qilgan va undagi aholi 120-150 kishini tashkil etgan. Tadqiqotlar jarayonida tosh, shox va suyakdan qilingan qurollar topilgan. Aruxlo I (Armaniston) va Imrisgora (Gruziya) da dehqonchilik yerlarini sug’orish uchun sodda, bir martalik kanal izlari topilgan. Markaziy Kavkazbo’yi hududida Agubekov va Kabardin-Balkariyadagi Nalchik mozor-qo’rg’oni topib o’rganilgan. Nalchik mozor-qo’rg’oni shaharning markazida joylashgan bo’lib, 147 ta qabr ochib o’rganilgan. Bu yerda odamlar oila- oila qilib dafn etilgan; erkaklar o’ng, ayollar chap yoni bilan dafn etilgan. Qabrlardan mis uzuklar, tosh munchoqlar, yorg’uchoq va motigalar topilgan. Bunga o’xshash yodgorliklarni Chechen-Ingushetiyada ham ko’rish mumkin. Sharqiy Karpat yoni va O’rta Dnepr bo’ylarida Tripole madaniyati keng tarqalgan. Ruminiyada Kukuteni madaniyati deb ataladi. Kiev yaqinidagi Tripole qishlog’idan topilgan va shu nom bilan atalgan. 1899 yilda ukrain arxeologi V.V. Xvoyko arxeologlar syezdida o’zining yangi topilmasi, ya‘ni “o’liklar uyi” haqida ma‘lum qiladi. Deyarli 35 yil davom etgan tortishuvlardan so’ng bu madaniyat nafaqat Uraina, balki unga qo’shni hududlardan tortib boshqa joylardan ham aynan uning xususiyatlariga xos belgilardan iborat ashyolar topilganligi aniq bo’ldi. V.A. Gorodtsov va A.A. Spitsinlar uni yer osti turar joyi deb taxmin qilishadi va V.V. Xvoyko xato qilganligini isbotlaydilar. 1934-1938 yillar davomida T.S. Passek va Ye.Yu. Krichevskiylar tomonidan 15 ming kv. m. li maydon qazib o’rganiladi va dehqonchilik madaniyatini o’zida jam qilgan Tripole madaniyati fanga ma‘lum 
qilinadi.  
 
Tripole madaniyati 3 ta bosqichga: ilk (mil. avv. IV ming yillik), o’rta (mil. 
avv. IV ming yillik oxiri – III ming yillik 1-yarmi), so’nggi (mil. avv. III ming 
yillikning 2-yarmi) bo’linadi. Tripole madaniyati qishloqlari doira yoki  tuxumsimon 
shaklda joylashgan bo’lib, markazida qolgan ochiq joy mollar uchun qo’ton 
vazifasini bajargan. Turar joylar ko’ndalang to’siqlar bilan alohida xonalarga 
ajratilgan. Xonalardan don yanchayotgan ayol haykalchasi, yorg’uchoq, bug’u 
shoxidan yasalgan motiga, yirik xumlar, tandir va boshqa xo’jalik anjomlari, naqsh 
solingan sopol idishlar (850 ta), mis buyumlar (444 ta turli xil buyumlar - bolta, to’rt 
qirrali bigiz, qarmoq, xanjar) topilgan. Tripole madaniyati vakillari misni Bolqon 
yarim orolidan olib kelishgan. Tripole madaniyati vakillari, asosan, chorvachilik, 
dehqonchilik, shuningdek, ovchilik va baliq ovlash bilan shug’ullangan. 
Maykop madaniyati Shimoliy Kavkaz tog’ oldi hududlarida tarqalgan bo’lib, 
mil. avv. III ming yillikning 2-yarmiga oiddir. 1897 yilda tekshirilgan. Maykop 
madaniyatiga 
ko’plab qo’rg’onlar, ba‘zan 
mustahkamlangan 
manzilgohlar 
mansubdir. Maykop madaniyatining so’nggi bosqichida tosh maqbaralar, jumladan, 
dalmenlar paydo bo’lgan. Asosiy jangovar v mehnat qurollari sifatida mis boltalar, 
motiga, cho’qmor, pichoq, xanjar, panshaxa, nayza uchlari hisoblangan. Turli bezak 
buyumlari, Maykop madaniyatiga mansub qabilalar Sharq xalqlari bilan aloqada 
bo’lishgnidan dalolat beradi. Maykop madaniyatining qizil, ba‘zan naqshinkor sopol 
idishlari kulolchilik dastgohida tayyorlangan. Xo’jlikning yetakchi shakli – 
dehqonchilik madaniyatini o’zida jam qilgan Tripole madaniyati fanga ma‘lum qilinadi. Tripole madaniyati 3 ta bosqichga: ilk (mil. avv. IV ming yillik), o’rta (mil. avv. IV ming yillik oxiri – III ming yillik 1-yarmi), so’nggi (mil. avv. III ming yillikning 2-yarmi) bo’linadi. Tripole madaniyati qishloqlari doira yoki tuxumsimon shaklda joylashgan bo’lib, markazida qolgan ochiq joy mollar uchun qo’ton vazifasini bajargan. Turar joylar ko’ndalang to’siqlar bilan alohida xonalarga ajratilgan. Xonalardan don yanchayotgan ayol haykalchasi, yorg’uchoq, bug’u shoxidan yasalgan motiga, yirik xumlar, tandir va boshqa xo’jalik anjomlari, naqsh solingan sopol idishlar (850 ta), mis buyumlar (444 ta turli xil buyumlar - bolta, to’rt qirrali bigiz, qarmoq, xanjar) topilgan. Tripole madaniyati vakillari misni Bolqon yarim orolidan olib kelishgan. Tripole madaniyati vakillari, asosan, chorvachilik, dehqonchilik, shuningdek, ovchilik va baliq ovlash bilan shug’ullangan. Maykop madaniyati Shimoliy Kavkaz tog’ oldi hududlarida tarqalgan bo’lib, mil. avv. III ming yillikning 2-yarmiga oiddir. 1897 yilda tekshirilgan. Maykop madaniyatiga ko’plab qo’rg’onlar, ba‘zan mustahkamlangan manzilgohlar mansubdir. Maykop madaniyatining so’nggi bosqichida tosh maqbaralar, jumladan, dalmenlar paydo bo’lgan. Asosiy jangovar v mehnat qurollari sifatida mis boltalar, motiga, cho’qmor, pichoq, xanjar, panshaxa, nayza uchlari hisoblangan. Turli bezak buyumlari, Maykop madaniyatiga mansub qabilalar Sharq xalqlari bilan aloqada bo’lishgnidan dalolat beradi. Maykop madaniyatining qizil, ba‘zan naqshinkor sopol idishlari kulolchilik dastgohida tayyorlangan. Xo’jlikning yetakchi shakli – chorvachilik va dehqonchilik bo’lgan. Maykop madaniyati qabilalari ibtidoiy jamoa 
bosqichiga yashaganlar. Ba‘zi qo’rg’onlardan topilgan qimmatbaho buyumlar 
jamiyatda mulkiy tabaqalanish ildiz otganligidan dalolat beradi.  
 
Maykop madaniyatiga xos Maykop qo’rg’oni Maykop shahri (RF ga qarashli 
Aligeya Respublikasi poytxti, Kuban daryosi irmog’i Belaya daryosi sohida 
joylashgan) hududida joylashgan. N.I. Veselovskiy tomonidan 1897 yilda 
o’rganilgan. Qo’rg’onning balandligi 11 m bo’lib, undagi boy qabrda qabila sadori 
va uning ikki xotini dafn etilgan. Maykop qo’rg’onidan kumush taqinchoqlar va 
ularga mustahkamlangan 4 ta oltin buqa haykalchalari hamda qimmatbaho guldor 
chodir topilgan. Chodir yopinchig’iga oltin suvi yuritilgan halqalar, sher v buqa 
suratlari solingan. Sardorning yoniga 2 oltin va 14 kumush idish qo’yilgan. Ulardan 
biriga Kavkaz tog’i va bir qator bo’lib ketayotgan hayvonlarni tasvirlovchi manzara 
o’yib ishlangan. Bu idishdagi tasvirlar – eng qadimgi xaritografik rasmlardan biridir. 
Sardor xotinlari qabridan bezak buyumlari – tillaqoshlar, turli xildagi olitn va 
serdolik munchoqlar, feruza va la‘l tumorchalar, shuningdek, malika kiyimlariga 
qadalgaan turli hayvon haykalchalari topilgan. Maykop qo’rg’oni topilmaalari 
Sankt-Peterburgdagi Davlat Ermitajida saqlanadi.         
chorvachilik va dehqonchilik bo’lgan. Maykop madaniyati qabilalari ibtidoiy jamoa bosqichiga yashaganlar. Ba‘zi qo’rg’onlardan topilgan qimmatbaho buyumlar jamiyatda mulkiy tabaqalanish ildiz otganligidan dalolat beradi. Maykop madaniyatiga xos Maykop qo’rg’oni Maykop shahri (RF ga qarashli Aligeya Respublikasi poytxti, Kuban daryosi irmog’i Belaya daryosi sohida joylashgan) hududida joylashgan. N.I. Veselovskiy tomonidan 1897 yilda o’rganilgan. Qo’rg’onning balandligi 11 m bo’lib, undagi boy qabrda qabila sadori va uning ikki xotini dafn etilgan. Maykop qo’rg’onidan kumush taqinchoqlar va ularga mustahkamlangan 4 ta oltin buqa haykalchalari hamda qimmatbaho guldor chodir topilgan. Chodir yopinchig’iga oltin suvi yuritilgan halqalar, sher v buqa suratlari solingan. Sardorning yoniga 2 oltin va 14 kumush idish qo’yilgan. Ulardan biriga Kavkaz tog’i va bir qator bo’lib ketayotgan hayvonlarni tasvirlovchi manzara o’yib ishlangan. Bu idishdagi tasvirlar – eng qadimgi xaritografik rasmlardan biridir. Sardor xotinlari qabridan bezak buyumlari – tillaqoshlar, turli xildagi olitn va serdolik munchoqlar, feruza va la‘l tumorchalar, shuningdek, malika kiyimlariga qadalgaan turli hayvon haykalchalari topilgan. Maykop qo’rg’oni topilmaalari Sankt-Peterburgdagi Davlat Ermitajida saqlanadi.    
Mezolit va neolitda terib-termachlab ovqat topishdan yovvoyi o’simliklar 
ekish va o’tkazish yo’li bilan vujudga kelgan dehqonchilik eneolit zamonida yuqori 
хo’jalik shakliga aylanadi. Dehqonchilik va chorvachilik ortiqcha mahsulotlar 
yetishtirishga va mol ayrboshlashni tartibga solinishiga yordam beradi. Eneolitning 
yana bir xarakterli xususiyati shundaki, Mesopatamiya, Old Osiyo va Osiyo 
hududlarida 
dastlabki 
shahar-davlatlarning 
paydo 
bo’lishi, 
quldorlik 
munosabatlarining shakllanishi jarayoni ko’zga tashlanadi. Bu jarayonlar ijtimoiy 
munosabatlarning keyingi davrlardagi rivojlanishiga juda katta ta’sir ko’rsatadi. 
 
M
A
V
1
.
2
Mezolit va neolitda terib-termachlab ovqat topishdan yovvoyi o’simliklar ekish va o’tkazish yo’li bilan vujudga kelgan dehqonchilik eneolit zamonida yuqori хo’jalik shakliga aylanadi. Dehqonchilik va chorvachilik ortiqcha mahsulotlar yetishtirishga va mol ayrboshlashni tartibga solinishiga yordam beradi. Eneolitning yana bir xarakterli xususiyati shundaki, Mesopatamiya, Old Osiyo va Osiyo hududlarida dastlabki shahar-davlatlarning paydo bo’lishi, quldorlik munosabatlarining shakllanishi jarayoni ko’zga tashlanadi. Bu jarayonlar ijtimoiy munosabatlarning keyingi davrlardagi rivojlanishiga juda katta ta’sir ko’rsatadi. M A V 1 . 2