ENEOLIT DAVRI ARXEOLOGIYASI
REJA:
1. Eneolit davri xronologiyasi, tavsifi va o'rganilishi.
2. Eneolit madaniyatining rivojlanish bosqichlari.
3. Qurilish va me'morchilik.
4. Kulolchilikning mukammallashuvi.
5. Eneolit davri san'ati.
T A YA N CH S O‘Z L A R
Eneolit, Sialk va Suza kompleksi, Mundigak, Anov-Nomozgoh, Sarazm, qurilish
va me‘morchilik, kulolchilik va metall, haykalchalar, Tripole madaniyati va uning
bosqichlari, g’oyaviy qarashlar, Maykop, Drevneyam va Afanasev madaniyatlari,
Janubiy Turkmaniston arxeologik kompleks ekspeditsiyasi (JTAKE), Anovtepa,
Namozgohtepa, Oltintepa, Geoksyur, oilaviy ibodatxonalar, katta oila jamoasi.
Enolit – lotin va yunoncha so’zlaridan yasalgan bo’lib, «alneus» - lotincha
mis, «litos» - yunoncha tosh degan ma’noni anglatadi. Eneolit atamasi bilan birga
“Xalkolit” (“xalkos” yunoncha mis demak) ham ishlatiladi. Eneolit neolit bilan bir
vaqtga to’g’ri keladi. Ammo ular orasida xronologik jihatdan katta farq bo’lmasada,
madaniy darajalari jihatidan bir-biridan farqlanadi. Masalan, Yevropa va Osiyoning
ko’p hududlarida miloddan avvalgi IV-III ming yillikda neolit qabilalari yashagan,
ular bu vaqtda metaldan xabardor bo’lmagan, ovchilik va baliqchilik bilan
shug’ullangan. Yevropa va Osiyoning boshqa o’lkalarida aynan shu paytda metalldan
bir oz xabardor eneolit qabilalari yashagan va ularning xo’jaliklari odatda
dehqonchilik va chorvachilikka asoslangan. Miloddan avvalgi IV ming yillikda
(mis) metallning qimmatli xususiyatlari bilib olingan. Natijada dastlabki
metallurgiyaga asos solingan.
Eneolit davri yodgorliklarida rangli sopol buyumlar ko’plab topilgan.
Xitoydan Dunaygacha (Ruminiya) «sopol makonlari» sifatida keng tarqalgan
makonlar xarakterli bo’lib, shu xususiyatga ega bo’lgan makonlarda ijtimoiy
taraqqiyotning bir xil bosqichi ko’zga tashlanadi. Bir-biriga juda kam o’xshaydigan
ijtimoiy-iqtisodiy sharoit hamma erda amaliy san’atning bir-biriga o’xshash
shakllarini taqoza etgan. Ammo sopol buyumlar bir-biriga o’xshasa ham aynan bir
xil emas.
Eneolit makonlari birinchi bo’lib Ikki daryo oralig’i va Misrda vujudga kelgan.
Arxeologlar eneolit davriga xos bo’lgan 5 umumiy birlashtiruvchi alomatni ajratib
ko’rsatadilar:
1.
Xo’jalikning
hamma
turidan
ko’ra
motiga
bilan
qilinadigan
dehqonchilikning ustunligi;
2. Chaqmoqtosh qurollar ko’p bo’lishi bilan birga mis qurollarining paydo
bo’lishi.
3. Katta-katta ibtidoiy jamoa birlashmalarining katta-katta paxsa uylarining
mavjudligi;
4. Hayvonlarning loydan yasalgan va onalik urug’iga xos bo’lgan
haykalchalarning mavjudligi;
5. Rangdor sopol buyumlari (gul solingan) ning tarqalishi.
Yuqoridagi alomatlar Misr, Mesopotamiya makonlarida, keyinroq Yevropa,
Markaziy Osiyo yodgorliklarida ko’zga tashlanadi. Eneolitda Mesopatamiyada
rangdor sopol buyumlarga katakli bezaklar, Misrning rangli sopol buyumlariga esa,
syujetli suratlar chizilgan. Osiyo va Yevropaning keng hududlarida esa, rangdor
sopol makonlari tarqalgan.
Eneolit makonlarining ko’pchiligida, ya’ni dehqonchilikning ibtidoiy usullari
tarqalgan hududlarida rangdor sopol buyumlar tarqalgan bo’lsada, ba’zilarida
mutlaqo uchramaydi. Masalan, Germaniya, Frantsiya, Yevropaning yana boshqa
mamlakatlarida eneolit makonlarida rangli sopol buyumlar yo’q. Aksincha, bu
yerdagi makonlarda naqshi tasma-tasma qilib o’yilgan kulolchilik buyumlari mavjud
bo’lgan. Markaziy Osiyo, xususan O’zbekistondagi eneolit makonlarida sopol
buyumlar sirti qizil yoki qora bo’yoqlardan ishlangan geometrik shakllardan iborat
bo’lgan.
Eneolit makonlari yer yuzida dastlab Ikkidaryo va Misrda vujudga kelgan.
Yuqorida ko’rsatilgan eneolit besh alomati bu mamlakatlardagi yodgorliklarda
mavjud bo’lgan. Masalan, Ikkidaryo oralig’ining rangdor sopol buyumlariga
bezaklar chizilgan. Misrning rangli sopol buyumlariga syujetli suratlar solingan.
Miloddan avvalgi IV-III ming yillikda Ikkidaryo oralig’i va Misrda (eneolit hali
davom etayotgan davrda) quldorlik asosida yuksak madaniyat yuzaga kelgan. Ammo
bu vaqtda Osiyo va Yevro-paning katta hududlarida unumdor ho’jalik shakllari endi
rivojlana boshlagan edi.
Eneolit davriga xos bo’lgan birinchi xususiyat bevosita unumdor xo’jalik
shakli – dehqonchilik mashg’ulotiga borib taqaladi. Eneolit davrida dehqonchilikda
motiga bilan ishlov berish ustun darajada bo’lgan. Ammo o’z xususiyatiga ko’ra
misdan foydalanish mehnat unumdorligini oshirishga xizmat qilgan bo’lsa-da,
dehqonchilikda motiga tishi sifatida toshdan foydalanilgan. Mis qurollar tosh
qurollarga nisbatan takomillashgan bo’lsa-da, u kuchli, og’ir va qattiq qurollar
yasashga yaroqsiz edi. Mis o’z xususiyatiga ko’ra yumshoq va juda tez o’z shaklini
o’zgartirgan. Shuning uchun ham motiga tishi sifatida toshdan foydalanilgan.
Mis-tosh davrida odamlar metall bilan tanishadi. Ungacha ibtidoiy odamlar 2-
3 million yillar davomida faqat toshdan, yog’ochdan va suyakdan yasalgan
qurollardan foydalangan edilar. Mis qurollar qattiq, kuchli bo’lmay, ayrim
xususiyatlari jihatdan tosh qurollarga nisbatan pastroq darajada bo’lsa-da, o’zining
shakli, ishlab chiqarish jarayonida qo’llanishidagi qulayligi, shuningdek juda tez turli
shaklga kelishi oson bo’lganligi uchun ham chaqmoqtosh qurollar bilan parallel
holda ishlatila boshlangan.
Ma’lumki, eneolit davrida Markaziy Osiyo aholisi madaniyati bir bosqich
yuqori ko’tarilgan. Lekin ularning ijtimoiy-madaniy taraqqiyoti bir xil darajada
bo’lmagan. Bu davrda unumdor xo’jalikka asoslangan qabilalar tezroq rivojlangan.
Qo’shimcha ho’jalik bilan mashg’ul bo’lgan kishilar madaniy jihatdan bir necha yuz
yillar orqada bo’lgan. Urug’ munosabatlari ham tobora taraqqiy topib, kengaya
boshlagan. Endi kichik-kichik oilalardan iborat bo’lgan urug’ makonlari o’rniga bir
necha urug’lar yashagan yirik manzillar paydo bo’ladi, ular jamoa birlashmalarini
tashkil etadi. O’troq hayot ko’nikmalarini egallayotgan qabilalarning xom g’ishtdan
yoki paxsalardan qurilgan katta-katta uylari paydo bo’ladi.
Yirik jamoa birlashmalari yashagan makonlardan ko’plab mehnat ov qurollari,
zeb-ziynat buyumlari topilgan. Moddiy topilmalar ichida ayollarning ijtimoiy
hayotdagi e’tibori va mavqeini ko’rsatuvchi haykalchalari ham bo’lgan.
Eneolit makonlari yer yuzining turli nuqtalari – Xitoy, Eron, Markaziy Osiyo,
Ukraina, Bolgariya, Gretsiya, Frantsiya, Germaniya hududlaridan topib o’rganilgan.
Mesopatamiyada Xassuan yodgorligi, Eronda So’za kompleksi, Ukrainada Tripole
madaniyati, Kavkazortida Shengavit, Turkmanistonda Anov, Nomozgoh makonlari
eneolit davriga mansubdir.
Eneolit makonlaridan topilgan qurollarning eng ko’p tarqalgani - retushlangan
egri o’roqlar va silliqlangan tosh motigalardir. Egri o’roqlar barcha mamlakatlarda
eng qadimgi dehqonchilik хo’jalik mashg’uloti bilan birga paydo bo’lgan. Yevropa
va Osiyo hududlaridan topilgan makonlarda 3 xil don - bug’doy, arpa va tariq
qoldiqlari topilgan. Bu donlarning yovvoyi xillari Yevropada yetishtirilgan. Ular bu
yerlarga Markaziy Osiyo va Hindiston hududlaridan olib kelingan.
Yer yuzining ko’p hududlarida eneolit davri ibtidoiy dehqonlarning qishloqlari
keng tarqalgan. Ular ho’jaligida dehqonchilik va chorvachilik asosiy mashg’ulot
bo’lishi bilan birga, ovchilik ham mavjud bo’lgan. Ovchi qabilalarning faoliyati izlari
ularning mozor qo’rg’onlarida saqlanib qolgan. Ularning eneolit davriga xos bo’lgan
“Qadimiy chuqur” mozor qo’rg’onlari deb atalib, yer yuzida ulardan qadimiyrog’i
yo’q. Ular miloddan avvalgi III ming yillikka oid. Qabr tagidagi oddiy go’r chuqurlar
bu davr uchun nom bo’lgan. Qadimiy chuqur mozor-qo’rg’onlarida chaqmoqtosh o’q
uchlari, qirg’ichlari pichoqsimon tosh qurollar uchraydi.
Eronning Koshon shahri yaqinida ko’p qatlamli eneolit davriga oid manzilgoh
xarobasi topib o’rganilgan. Bu yerdan turar joy qoldiqlari, qabrlar, sopol idishlar, mis
va jez (bronza) dan ishlangan qurollar va boshqalar topilgan.
Sialktepa manzilgohi 3 ga maydonni tashkil etib, bir nech bosqichdan iborat
va o’ziga xos madaniyatni hosil qilgan (Sialk I). Tehron vohasida aynan shu
madaniyatga xos, juda ko’p va qiziqarli ashyolarni o’zida jam qilgan Ray shahri
yaqinida Chashma Ali manzilgohi topib o’rganilgan (Sialk III). Markaziy Eronning
katta hududida, Qum shahridan Sialk II bosqichiga xos Qalai Duxtar manzilgohi
topib o’rganilgan. Ularning hammasida olib borilgan qazuv ishlari jarayonida rangli
sopol buyumlari, turli xil mis va jezdan yasalgan qurollar, paxsa va xom g’ishtdan
qilingan ko’p xonali uylar, tosh qurollari topilgan. Uylarning asosi xom g’ishtdan
qilinib devori paxsadan iborat bo’lgan, pol qismi ham ba‘zi hollarda xom g’ishtdan
iborat bo’lgan, devorlari esa, loy bilan suvalib qizil rang bilan bo’yalgan.
Sialk manzilgohida bevosita XX asrning 60-yillarida qazuv ishlrini olib borgan
R.Girshmanning ta’kidiga ko’ra, sopol buyumlarini asosan maxsus xumdonlarda
pishirishgan. Ular asosan geometrik shakldagi naqshlar bilan bezatilgan, ayrim
hollarda esa, echki tasviri ko’zga tashlanadi.
Hozirgi Xuziston viloyatida, Diza yoki Abi-Diza daryosi irmoqlari bo’yida
1,5-2 ga maydonga ega ko’plab manzilgohlar joylashgan. Ular Eronning Suza
madaniyatiga xos bo’lgan eneolit davri yodgorliklaridir. Bu protoelam yoki suza
kompleksi nomini olgan manzilgohlarga Jafarobod, Jovi va Bendebalni kiritish
mumkin.
Jovida olib borilgan qazuv ishlari jarayonida mis buyumlari topilmagan
bo’lsa-da, ko’plab sopol buyumlari, tosh qurollar, ho’kiz, echki va qo’y, ba‘zan ayol
haykalchalari topilgan. Tosh bolta va motigani bitum bilan mahkamlanganligini
ko’rish mumkin. Sopol buyumlarning zoomorf va antromorflar belgilar uchraydi.
Bendebal kompleksidagi sopol buyumlarining katta qismida hayvonlarning
tasviri tushirilgan.
O’zbekistonda eneolit yodgorliklar yaxshi o’rganilgan. Arxeolog S.P. Tolstov
Quyi Amudaryo etaklarida neolitdan mis-tosh davriga o’tish davrini aniqlagan. Quyi
Zarafshon vohasining qadimgi eneolit makonlari arxeologlar Ya.G’ulomov,
A.Asqarov, O’.Islomovlar tomonidan o’rganilgan1. Arxeolog olimlarning fikricha
Buxoro viloyatining Lavlakon va Beshbuloq qishloqlarida, Zamonbobo I
qabristonidan topilgan moddiy manbalar eneolit davriga oiddir. Bu makondan
chaqmoqtosh qurollar bilan birga misdan yasalgan ignalar, munchoqlar ham topilgan.
Quyi Zarafshonning Kaptarqum va Kattatuzkon manzillarida to’rt joydan
eneolit yodgorliklari topilgan. Bu yerdan toshdan ishlangan yorg’uchoq-lar, o’roq
pichoqlar, pichoq qadamalar bilan birga misdan ishlangan qurol siniqlari qazib
olingan.
1 N.A.Egamberdieva. Arxeologiya. –T.: “Fan va texnologiya”, 2011. –B. 65.
1977 yilda Yuqori Zarafshon (Tojikiston bilan O’zbekiston chegarasida)
hududida Sarazm qishlog’i xarobasi topilgan. U eneolit davriga oid muhim
yodgorlik bo’lib, o’rganilgan moddiy manbalar O’zbekistonda dehqonchilik
qabilalarining O’rta Osiyoning shimoli-sharqiy hududlariga siljiganini ko’rsa-tadi.
Chunki, shimol ziroatchilari janubiy O’rta Osiyoning Turkmaniston deh-qonchilik
markazlari bilan bog’langan edi. Sarazm yodgorlikligini olimlar to’rt bosqichga
bo’ladi. Bu yodgorlik AQSh, Fransiya olimlarini ham e’tiborini tortgan, ular ham
turli yillarda ilmiy izlanishlar olib borgan. Sarazm yodgorligi eneolit davridan ilk
bronza davrigacha yashagan bobodehqonlar manzilgohi ekanligi aniqlangan2.
Sarazm 90 ga maydonni egallagan, 10 ta tepalikdan iborat yodgorlikdir.
Sarazm I eneolit davriga oid bo’lib, bu erdan topilgan idishlarda qora va qizil
bo’yoqlarda ishlangan geometrik shakllar mavjud.
Sarazm II so’nggi eneolit va ilk bronza asriga o’tish davriga mansub. Bu
bosqich naqshsiz sopol buyumlari bilan xususiyatli. Sarazm III-IV esa, bronza
davriga mansub.
Sarazm I bosqichida guvaladan kulbalar qurgan dehqonlar manzilga asos
soladilar. Arxeologlar bu erdan mudofaa devorlari bilan o’ralgan 48 ta kulba, ya’ni
paxsadan qurilgan uyni topib o’rganganlar. Bu uylar 2-3 xonali qilib qurilgan bo’lib,
ular yakka, kichik oilalarga mo’ljallangan. Xonalardan kichik, dumaloq shakldagi
2 N.A.Egamberdieva. Arxeologiya. –T.: “Fan va texnologiya”, 2011. –B. 64.
o’choqlar topilgan. Bular – otashkadalar, jamoa olovi o’rni bo’lib, unda olov
saqlangan. Otashkadalar e’tiqod markazi yoki joyi hisoblangan3.
Yana bir eneolit va bronza davriga oid bo’lgan yodgorlik qoldiqlari
Zamonbobo madaniyati nomi bilan mashhur. Arxeolog Ya.G’ulomov 1950 yil
qadimgi qabriston qoldiqlarini topib, o’rganadi.
Ma’lumki, kishilik madaniyatining bir necha ming yillarni o’z ichiga oluvchi
tarixi yozuv bo’lmagan davrga to’g’ri keladi. 5 ming yillik tarixiy davrdan ilgarigi
ijtimoiy-siyosiy va iqtisodiy-madaniy jarayonlar moddiy topilmalarni o’rganish
orqali tiklanadi. Eneolit mis-tosh davrining o’ziga xos tarixi, biz yuqorida keltirib
o’tgan 5 madaniy jarayonda o’z aksini topgan. Eneolitning besh umumlashtiruvchi
alomatlari bu davr qabilalari madaniyatining o’zidan oldingi davrlarga nisbatan bir
bosqich yuqoriga ko’tarilganidan dalolat beradi.
Sarazm moddiy topilmalari ichida Shimoliy Afg’aniston, Eron, Kaltaminor
madaniyatiga mansub buyumlar ham bor. Ular eneolit davri qabilalarining keng
madaniy va iqtisodiy aloqalarda bo’lganligidan dalolat beradi.
Markaziy Osiyoda eneolit yodgorliklari Turkmaniston hududlarida yaxshi
o’rganilgan. Turkmanistonda eneolit 3 bosqichga bo’lib o’rganiladi:
1. Ilk eneolit (Anov I, Nomozgoh I makonlari).
2. Rivojlangan eneolit (Anov II, Nomozgoh II).
3. So’nggi eneolit (Nomozgoh III).
Turkmaniston eneolit makonlaridan tosh qurollar (o’roq va pichoq qadamalar,
qirg’ichlar, sopol idishlar geometrik shakllar bilan naqshlangan) topib o’rganilgan.
Bu davr makonlarida uy joylar paxsa yoki g’ishtdan, dumaloq va to’g’ri to’rtburchak
shaklida qurilgan. Inshootlarning o’rtasida markaziy o’choq bo’lgan. U diniy
marosimlar o’tkazish va e’tiqod joyi vazifasini o’tagan. Dehqonchilik bilan
shug’ullanuvchi qabilalar yerga, quyoshga, suvga, hosildorlikka sig’inishgan.
Murdani ko’mishda urug’ a’zolarining saganalari paydo bo’lgan. Murdaning yoniga
3 N.A.Egamberdieva. Arxeologiya. –T.: “Fan va texnologiya”, 2011. –B. 64-65.
sopol idishlar, mehnat qurollari va zeb-ziynat buyumlari qo’yilgan. Eneolitda ibtidoiy
diniy tasavvur – totemizm hayvonlar haykallarini tarqalishida ko’zga tashlanadi.
Kavkazortining eneolit davriga oid ilk dehqonchilik manzilgohlari mil. avv. VI
ming yillikning oxiri – IV ming yillik boshlari bilan davrlashtiriladi, ammo bu
yerdagi birorta manzilgoh to’liq ochib o’rganilmagan. Ular orasida Kyultepa
(Ozarbayjondagi Naxichevan yaqinida), Shulaverisgora (Gruziya), Texut
(Armaniston) va boshqalar.
1-2 ga maydonga ega manzilgohlarda paxsadan yoki xom g’ishtdan qilingan,
markazida o’chog’i bo’lgan aylana shaklidagi bir xonali uylar bo’lgan. Unda kichik
bir oila yashagan. Umumiy holda olganda 30-40 uylar o’zaro birlashib mahallachani
hosil qilgan va undagi aholi 120-150 kishini tashkil etgan. Tadqiqotlar jarayonida
tosh, shox va suyakdan qilingan qurollar topilgan. Aruxlo I (Armaniston) va
Imrisgora (Gruziya) da dehqonchilik yerlarini sug’orish uchun sodda, bir martalik
kanal izlari topilgan.
Markaziy Kavkazbo’yi hududida Agubekov va Kabardin-Balkariyadagi
Nalchik mozor-qo’rg’oni topib o’rganilgan. Nalchik mozor-qo’rg’oni shaharning
markazida joylashgan bo’lib, 147 ta qabr ochib o’rganilgan. Bu yerda odamlar oila-
oila qilib dafn etilgan; erkaklar o’ng, ayollar chap yoni bilan dafn etilgan. Qabrlardan
mis uzuklar, tosh munchoqlar, yorg’uchoq va motigalar topilgan. Bunga o’xshash
yodgorliklarni Chechen-Ingushetiyada ham ko’rish mumkin.
Sharqiy Karpat yoni va O’rta Dnepr bo’ylarida Tripole madaniyati keng
tarqalgan. Ruminiyada Kukuteni madaniyati deb ataladi. Kiev yaqinidagi Tripole
qishlog’idan topilgan va shu nom bilan atalgan. 1899 yilda ukrain arxeologi V.V.
Xvoyko arxeologlar syezdida o’zining yangi topilmasi, ya‘ni “o’liklar uyi” haqida
ma‘lum qiladi. Deyarli 35 yil davom etgan tortishuvlardan so’ng bu madaniyat
nafaqat Uraina, balki unga qo’shni hududlardan tortib boshqa joylardan ham aynan
uning xususiyatlariga xos belgilardan iborat ashyolar topilganligi aniq bo’ldi. V.A.
Gorodtsov va A.A. Spitsinlar uni yer osti turar joyi deb taxmin qilishadi va V.V.
Xvoyko xato qilganligini isbotlaydilar. 1934-1938 yillar davomida T.S. Passek va
Ye.Yu. Krichevskiylar tomonidan 15 ming kv. m. li maydon qazib o’rganiladi va
dehqonchilik madaniyatini o’zida jam qilgan Tripole madaniyati fanga ma‘lum
qilinadi.
Tripole madaniyati 3 ta bosqichga: ilk (mil. avv. IV ming yillik), o’rta (mil.
avv. IV ming yillik oxiri – III ming yillik 1-yarmi), so’nggi (mil. avv. III ming
yillikning 2-yarmi) bo’linadi. Tripole madaniyati qishloqlari doira yoki tuxumsimon
shaklda joylashgan bo’lib, markazida qolgan ochiq joy mollar uchun qo’ton
vazifasini bajargan. Turar joylar ko’ndalang to’siqlar bilan alohida xonalarga
ajratilgan. Xonalardan don yanchayotgan ayol haykalchasi, yorg’uchoq, bug’u
shoxidan yasalgan motiga, yirik xumlar, tandir va boshqa xo’jalik anjomlari, naqsh
solingan sopol idishlar (850 ta), mis buyumlar (444 ta turli xil buyumlar - bolta, to’rt
qirrali bigiz, qarmoq, xanjar) topilgan. Tripole madaniyati vakillari misni Bolqon
yarim orolidan olib kelishgan. Tripole madaniyati vakillari, asosan, chorvachilik,
dehqonchilik, shuningdek, ovchilik va baliq ovlash bilan shug’ullangan.
Maykop madaniyati Shimoliy Kavkaz tog’ oldi hududlarida tarqalgan bo’lib,
mil. avv. III ming yillikning 2-yarmiga oiddir. 1897 yilda tekshirilgan. Maykop
madaniyatiga
ko’plab qo’rg’onlar, ba‘zan
mustahkamlangan
manzilgohlar
mansubdir. Maykop madaniyatining so’nggi bosqichida tosh maqbaralar, jumladan,
dalmenlar paydo bo’lgan. Asosiy jangovar v mehnat qurollari sifatida mis boltalar,
motiga, cho’qmor, pichoq, xanjar, panshaxa, nayza uchlari hisoblangan. Turli bezak
buyumlari, Maykop madaniyatiga mansub qabilalar Sharq xalqlari bilan aloqada
bo’lishgnidan dalolat beradi. Maykop madaniyatining qizil, ba‘zan naqshinkor sopol
idishlari kulolchilik dastgohida tayyorlangan. Xo’jlikning yetakchi shakli –
chorvachilik va dehqonchilik bo’lgan. Maykop madaniyati qabilalari ibtidoiy jamoa
bosqichiga yashaganlar. Ba‘zi qo’rg’onlardan topilgan qimmatbaho buyumlar
jamiyatda mulkiy tabaqalanish ildiz otganligidan dalolat beradi.
Maykop madaniyatiga xos Maykop qo’rg’oni Maykop shahri (RF ga qarashli
Aligeya Respublikasi poytxti, Kuban daryosi irmog’i Belaya daryosi sohida
joylashgan) hududida joylashgan. N.I. Veselovskiy tomonidan 1897 yilda
o’rganilgan. Qo’rg’onning balandligi 11 m bo’lib, undagi boy qabrda qabila sadori
va uning ikki xotini dafn etilgan. Maykop qo’rg’onidan kumush taqinchoqlar va
ularga mustahkamlangan 4 ta oltin buqa haykalchalari hamda qimmatbaho guldor
chodir topilgan. Chodir yopinchig’iga oltin suvi yuritilgan halqalar, sher v buqa
suratlari solingan. Sardorning yoniga 2 oltin va 14 kumush idish qo’yilgan. Ulardan
biriga Kavkaz tog’i va bir qator bo’lib ketayotgan hayvonlarni tasvirlovchi manzara
o’yib ishlangan. Bu idishdagi tasvirlar – eng qadimgi xaritografik rasmlardan biridir.
Sardor xotinlari qabridan bezak buyumlari – tillaqoshlar, turli xildagi olitn va
serdolik munchoqlar, feruza va la‘l tumorchalar, shuningdek, malika kiyimlariga
qadalgaan turli hayvon haykalchalari topilgan. Maykop qo’rg’oni topilmaalari
Sankt-Peterburgdagi Davlat Ermitajida saqlanadi.
Mezolit va neolitda terib-termachlab ovqat topishdan yovvoyi o’simliklar
ekish va o’tkazish yo’li bilan vujudga kelgan dehqonchilik eneolit zamonida yuqori
хo’jalik shakliga aylanadi. Dehqonchilik va chorvachilik ortiqcha mahsulotlar
yetishtirishga va mol ayrboshlashni tartibga solinishiga yordam beradi. Eneolitning
yana bir xarakterli xususiyati shundaki, Mesopatamiya, Old Osiyo va Osiyo
hududlarida
dastlabki
shahar-davlatlarning
paydo
bo’lishi,
quldorlik
munosabatlarining shakllanishi jarayoni ko’zga tashlanadi. Bu jarayonlar ijtimoiy
munosabatlarning keyingi davrlardagi rivojlanishiga juda katta ta’sir ko’rsatadi.
M
A
V
1
.
2