ERKIN IQTISODIY ZONALARLARNING YARATILISHI VA FAOLIYAT KO‘RSATISHINING JAHON TAJRIBASI
Yuklangan vaqt
2024-07-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
12
Faytl hajmi
566,4 KB
ERKIN IQTISODIY ZONALARLARNING YARATILISHI VA
FAOLIYAT KO‘RSATISHINING JAHON TAJRIBASI
Tayanch iboralar: erkin savdo zonalari, bojsiz zonalar,erkin portlar, erkin
tadbirkorlik zonalari, ofshor zonalar, texnopolislar, erkin shaharlar, maxsus erkin
savdo zonalari, Butunjahon Savdo Tashkiloti.
Reja: 1.Jaxondagi mavjud EIZ soni va ularning taqsimoti.
2.G‘arbiy Yevropa
3.AQSh.
1.Jaxondagi mavjud EIZ soni va ularning taqsimoti. 2006 yil iyul oyidagi
ma’lumotlarga ko‘ra, turli ekspertlik baholashlari bo‘yicha dunyoda 1 200–2 000 ta
turli tipdagi – bojsiz zonalar va erkin portlardan tortib to erkin tadbirkorlik zonalari,
ofshor zonalar va texnopolislargacha bo‘lgan erkin iqtisodiy zonalar mavjud.
4.1-rasm. EIZ larning dunyo mintaqalararo taqsimlanishi[5].
4.1-jadval
4.2.-rasm. Dunyoda EIZ larning taqsimlanishi[6].
2.G‘arbiy Yevropa. G‘arbiy Yevropa-Germaniyadagi ESZ lar “eng keksa” erkin
savdo zonalari bo‘lib hisoblanadi, ular Gamburg va Bremen erkin shaharlarida XIX
asrda vujudga kelgan. Keyinchalik zonalar Kil, Kuksxafen va boshqa shaharlarda
ham paydo bo‘lgan.
4.3-rasm. G‘arbiy Yevropadagi EIZ taqsimoti[5]
EIZ larning aynan shu shaharlarda paydo bo‘lishi tasodif emas. Gamburg – Elba
daryosi bo‘yida, Shimoliy dengizdan 100 km masofada joylashgan yirik dengiz va
daryo porti, yirik shahardir. U yerda xalqaro aeroport, turli sanoat korxonalari
joylashgan. Gamburgdagi ESZ portdagi ikkita uchastka, Kuksxafendagi boshqa
zona hududining bir qismidan tashkil topgan (“Kuksxafen” ESZ ni Quyi Saksoniya
yerlarining ma’muriyati boshqaradi). «Gamburg» ESZ ko‘p sonli 6 va 8 qavatli
omborlar, pakgauzlar (ularning tovarlarni saqlash uchun foydalaniladigan maydoni
600 ming kv m dan oshiq), meva va sabzavotlar uchun mo‘ljallangan omborlar, neft
va neft mahsulotlari uchun mo‘ljallangan omborlarni o‘z ichiga oladi.
«Gamburg» ESZ ni boshqarish boshqa zonalarni boshqarishdan sezilarli darajada
farq qiladi. Erkin portning erkin savdo zonasini boshqaradigan ma’muriyati
(Gamburg
yerlarini
boshqaradigan
tuzilmalar
tarkibiga
kiradi)
bojxona
funksiyalarini bajarish huquqiga ega (bojlarni yig‘ishdan tashqari). Ko‘pchilik
omborlar va pakgauzlar firmalar va xususiy shaxslar tomonidan mustaqil ravishda
ekspluatatsiya qilinadi. Biroq tovarlarni saqlaydigan yangi ob’ektlarni qurish zona
rahbariyati bilan albatta kelishishni talab qiladi. Mahalliy hokimiyat o‘zining
tarkibida inshootlar bo‘yicha maxsus kompaniyaga ega, u ESZ dagi tranzit
omborlarning katta qismiga egalik qiladi, shuningdek ba’zi bir pakgauzlar ham unga
tegishli.
Daniyada erkin savdo zonasi Kopengagen porti hududida XIX asrning oxirida
shakllangan. Kopengagen faqatgina Daniyaning poytaxti bo‘lib qolmasdan, yirik
dengiz porti, xalqaro aeroport hamdir, bu yerda Malme (Shveyiya) bilan bog‘langan
avtomobil va temir yo‘l paromi faoliyat ko‘rsatadi. Eksportga yo‘naltirilgan sanoat
yuqori darajada rivojlangan, bu yerda eng yirik savdo firmalari va banklar
joylashgan. Hozirgi kunda ESZ ning hududi 700 ming kv m atrofida joyni egallaydi.
Bu yerda ombor binolarining joylashtirish uchun mo‘ljallangan 280 ming kv m dan
oshiq maydonga ega bo‘lgan qudratli va shoxchalangan tarmog‘i yaratilgan (30
ming t ga mo‘ljallangan don omborlari, 30 ta atrofida pakgauzlar, bir necha o‘nlab
transport depolari va hokazolar). Joylashtirish maydonlari kengaymoqda, chunki
tadbiraorlar – zonaning ishtirokchilari ESZ ma’muriyatidan ijaraga olingan yerlarda
yangi omborlarni qurish ishlarini olib bormoqdalar. ESZ ni aksiyadorlik
kompaniyasi orqali Kopengagen portining ma’muriyati boshqaradi (aksiyalarning
to‘liq paketi ma’muriyatga tegishli). Aksiyadorlik kompaniyasi (va demak, port
ma’muriyati) zonada joylashgan barcha inshootlarning xo‘jayini bo‘lib hisoblanadi.
Shuni qayd qilish lozimki, ESZ ning faoliyatini hukumat nazorat qiladi. Maxsus
qonunga muvofiq ESZ tovarlarni saqlash, saralash, tamg‘alash, qayta ishlash va
ekspozitsiyalash huquqiga ega. ESZ da qandaydir bir korxonalarni yaratish,
shuningdek zonaning ichida chakana savdoni tashkil qilish uchun jamoatchilik
ishlari Vazirligining maxsus ruxsatnomasi talab qilinadi. Deklaratsiyalanmagan
tovarlarni iste’mol qilish cheklanadi, ular boj to‘loviga tortiladi.
Avstriyada – Lins, Gras, Zolbad-Xalle va Venada bir nechta erkin iqtisodiy
zonalar (amalda barchasi ESZ lar) faoliyat ko‘rsatadi. Ulardan dastlab tashkil
qilingani – Linsda. Bu Avstriyaning shimolidagi yirik shahar (Yuqori Avstriya
yerlari), Dunaydagi daryo porti, aeroport, mahsulotining katta qismi eksportga
ketadigan rivojlangan sanoatga ega bo‘lgan muhim transport uzelidir. Linsadagi
ESZ kattagina ishlab chiqarish maydonlariga ega: pakgauzlar, tranzit depolar,
omborlarning maydoni taxminan 40 ming kv m ni; ochiq osmon ostida saqlash
uchun mo‘ljallangan maydonlar taxminan 100 ming kv m ni; sovutgich-omborning
maydoni 5,8 ming kv m ni; ishlab chiqarish binolarining maydoni taxminan 13 ming
kv m ni, yig‘ish ustaxonalarining maydoni 5 ming kv m ni tashkil qiladi, ma’muriy
binolar bu hisobga kirmaydi.
Avstriyadagi boshqa ESZ lar o‘zining ko‘lamlari bo‘yicha Linsdagidan orqada
qoladi. Avstriyadagi qonunchilikka ko‘ra, erkin savdo zonalari faqatgina savdo
operatsiyalari, saqlash, tamg‘alash, ekspozitsiyalash emas, balki ishlab chiqarish
faoliyati bilan ham shug‘ullanishi mumkin. Erkin savdo zonalarini uchta zonada
mas’uliyati cheklangan o‘rtoqlik (MChO‘) va bitta zonada – aksiyadorlik jamiyati
boshqaradi. Bu boshqarish tuzilmalarining ishtirokchilari qatoriga mahalliy
hokimiyat organlari ham, banklar, savdo palatalari, sanoat birlashmalari ham kiradi.
Ikkita erkin savdo zonasi Gresiyada faol tarzda faoliyat ko‘rsatadi: biri –
Salonikida, ikkinchisi – Pireyada. Ular tegishlicha 1925 va 1932 yilda tashkil
qilingan. Salonikidagi ESZ ni boshqarish Savdo Floti Vazirligining tarkibiga
kiruvchi avtonom organga, Pireyadagini boshqarish esa – port ma’muriyatiga
yuklatilgan.
ESZ larga taqdim qilingan katta imtiyozlar bilan bir qatorda (masalan, zonalarda
ma’muriyat, Savdo Floti Vazirligi va Moliya Vazirligining ruxsati bilan tashkil
qilingan korxonalar zaruriy xomashyo va materiallarni boj to‘lamasdan olib kirish
huquqiga ega, shuningdek yuklarni tranzit qilish bo‘yicha imtiyozlarga ega va
hokazolar) jiddiy cheklashlar ham mavjud: Gresiya hukumatining monopoliyasini
tashkil qiladigan tovarlarni olib kirish (tuz, kerosin, gugurt, sigaretalar uchun qog‘oz
va boshqalar) ta’qiqlangan; ESZ ga Gresiyada ishlab chiqarilgan tovarlarni olib
kirish maxsus ruxsatnomani talab qiladi; shuningdek Gresiyada foydalanish uchun
mo‘ljallangan tovarlarni qayta ishlash ham bojxona organlarining ruxsatisiz mumkin
emas.
XX asrning 60-yillarida Finlyandiya erkin iqtisodiy zonalarni yaratish bilan jiddiy
shug‘ullana boshlagan. Bu yerda ESZ lar Xanko, Xelsinki, Turkuda paydo bo‘lgan.
Ular aksiyadorlik kompaniyasi tomonidan boshqariladi, biroq aksiyalarning bir
qismi munitsipalitetlarga tegishli. Shuni qayd qilish lozimki, ESZ larning faoliyatini
mahalliy hokimiyat organlaridan tashqari Finlyandiya Hukumati ham nazorat qiladi.
Bunda davlat organlari yuklarni ESZ da saqlash, yuklash-tushirish ishlarining
stavkalarini tasdiqlaydi.
Irlandiya EIZ larni joriy qilishning muvaffaqiyatli tajribasiga ega. Bu yerda 1947
yilda hukumat «Shennon» erkin bojsiz zonani yaratish to‘g‘risida qaror qabul qilgan.
Zonani yaratishdan bosh maqsad yangi ish o‘rinlarini yaratish, shuningdek
«Shennon» aeroporti orqali o‘tadigan yo‘lovchi va transport oqimlarini kuchaytirish
bo‘lgan. EIZ hududida bojsiz eksport-import rejimi joriy qilingan, foyda stavkasi
10% ni tashkil qilgan, bu aeroport orqali o‘tadigan yuk va yo‘lovchi oqimlarining
sezilarli darajada ortishini, yangi sanoat korxonalarining yaratilishi va Irlandiyaning
g‘arbining umumiy rivojlanishini ta’minlagan. Bugungi kunda «Shennon» EIZ –
asosan yuqori texnologiyali korxonalardan tashkil topgan yuqori darajada
rivojlangan sanoat markazi bo‘lib, bu yerda 110 tadan oshiq xorijiy firmalar faoliyat
ko‘rsatadi, 6 mingtadan oshiq ish o‘rinlari yaratilgan, yillik eksport hajmi 1 mlrd
dollardan oshiqni tashkil qiladi.
1980-yillarning o‘rtalarida Shennondan 24 km masofada joylashgan Limerik
portida texnopark faoliyat ko‘rsata boshlagan. Texnoparkda ilmtalab ishlab
chiqarishlarni ishlab chiqish bilan band bo‘lgan 80 taga yaqin firmalar ishtirok etadi.
3.AQSh.Ma’lumki, AQSh global erkin savdo falsafasini faol tarzda qo‘llab-
quvvatlaydi, shu sababli uning iqtisodiyoti maxsus erkin savdo zonalariga muhtoj
ekanligini tasavvur qilish qiyin. Biroq shunga qaramasdan 1934 yilda mamlakat
hududida erkin savdo zonalari bo‘yicha Dastur amal qila boshlagan. O‘zining
vazifalari bo‘yicha maxsus iqtisodiy zonaning rejimiga o‘xshash bo‘lgan bu Dastur
AQSh ga tovarlarni import qilishga ko‘maklashish uchun mo‘ljallangan.
Maxsus erkin savdo zonalari-«Bu maxsus ajratilgan geografik joylar – erkin
savdo zonalari – odatda dengiz portlarida yoki ularning yaqinida yaratiladi va AQSh
bojxona xizmatining nazorati ostida bo‘ladi». Bu Dastur kichik va o‘rta biznes
korxonalari uchun mo‘ljallangan, o‘zining tabiati bo‘yicha uni shahar joylardagi
“sanoat parklari” ga tenglashtirish mumkin. Bu rayonlarga tovarlar xorijdan ham,
AQSh ning o‘zining hududidan ham olib kirilishi mumkin. Bunday zonalar o‘zida
bojxona xizmatining nazorati ostida bo‘ladigan qo‘riqlanadigan hududlarni taqdim
qiladi, biroq bojxona bojlari va boshqa soliq yig‘imlari nuqtai-nazaridan ular
mamlakat hududidan tashqarida bo‘lib hisoblanadi. Import bojlari faqatgina tovarlar
zona hududidan AQSh hududiga olib chiqiladigan hollarda qo‘llaniladi. Bunday
zonalarda ishlaydigan firmalar Amerika firmalari bo‘lishi ham, xorijiy firmalar
bo‘lishi ham mumkin[6].
Dunyodagi aksariyat an’anaviy maxsus iqtisodiy zonalardan farqli o‘laroq, AQSh
dagi ESZ larning asosiy profili tovarlarni import qilishdan iborat emas. Garchi ular
tomonidan yaratiladigan ish o‘rinlari ular joylashgan mintaqaga ijobiy ta’sir
ko‘rsatsada ular to‘g‘ridan-to‘g‘ri mahalliy iqtisodiyotni rivojlantirish uchun ham
mo‘ljallanmagan. 2004 yil holatiga ulardan 157 tasi amaldagi bo‘lgan, ularda
faoliyat ko‘rsatayotgan kompaniyalarning soni esa – 2700 tadan oshiqni tashkil
qilgan bu zonalarning shunchalik uzoq vaqt davomida ishlayotganligi hayron qolarli
hol bo‘lib hisoblanadi. Bu firmalarning faoliyat hajmi 317 mlrd dollar deb
baholangan, ular 22 mlrd dollarlik tovarlarni eksport qilgan va 337 039 ta AQSh
fuqarolariga ish joylarini taqdim qilgan[7]. Ularning rivojlanishi avvalgiday
hukumat e’tiborida bo‘lgan bunday zonalarni yaratishdan maqsad - jahon bozorida
milliy sanoatning raqobatbardoshligini oshirishdan iborat.
Umuman olganda, EIZ larning faoliyati nisbatan unchalik sezilarli bo‘lmagan,
Butunjahon Savdo Tashkiloti ham, NAFTA ham ularga sezilarli ta’sir o‘tkazmagan.
Bu zonalarning ishini erkin savdo zonalari milliy Assotsiatsiyasi (NAFTZ) qo‘llab-
quvvatlaydi. Bu notijorat tashkiloti bo‘lib, uning missiyasi “AQSh ning erkin savdo
zonalari bo‘yicha Dasturi vositasida jahon biznesini mahalliy joylar bilan bog‘lash”
dan iborat[8].
Boshqarish tuzilmasi-yuqorida ko‘rsatib o‘tilganidek, AQSh da erkin savdo
zonalarining maqomi 1934 yilda qabul qilingan xorijiy mamlakatlar bilan savdo
qilish zonalari to‘g‘risidagi Qonun bilan o‘rnatilgan. Hozirgi kunda boshqaruvning
ijro kotibiyati AQSh savdo Departamentining import bo‘yicha ma’muriyati binosida
joylashgan, shu tariqa u asosiy federal vazirliklardan birining bir qismi bo‘lib
hisoblanadi. Mikrodarajada alohida olingan zonada kechayotgan faoliyatni joriy
nazorat qilish funksiyasi uning tasarrufida bo‘lgan portdagi bojxona posti
direktorining zimmasiga yuklatilgan. Shu bilan birgalikda zonalarning faoliyati
berilgan shtat va munitsipalitetning odatdagi qonunchiligi bilan ham tartibga
solinadi.
Shunisi qiziqarliki, ESZ da, yuridik shaxs sifatida, davlat korporatsiyalari yoki
xususiy korporatsiyalar orasidan homiylar bo‘lishi mumkin, ular uning
infratuzilmasini boshqarishi yoki zonaning o‘zi ularda pudratchi sifatida chiqishi
mumkin[9]. Zonalar ochiq faoliyat yuritishi va o‘zlarining xizmatlari va to‘lov
stavkalarini e’lon qilishi lozim. «Odatdagi umumiy mo‘ljallanishli ESZ
iste’molchilarga
o‘zining
ombor
va
distribyutorlik
quvvatlarini,
asosan
transportning har xil turlari kirishi mumkin bo‘lgan ombor binolarini taqdim qiladi.
Erkin savdo zonalarining ko‘pgina loyihalari sanoat parki uchastkasini o‘z ichiga
oladi, bu uchastkada foydalanuvchilar o‘zlarining binolarini qurishi mumkin
bo‘ladi». Agar qandaydir bir tovar o‘zining parametrlari bo‘yicha berilgan zonaning
standart yuklash-tushirish toifasiga to‘g‘ri kelmasa, u holda subzona yaratilishi
mumkin. Biroq ESZ larda tovarlarning spirtli ichimliklar, qurol-yarog‘ va soatlar
kabi turlariga ishlov berish va ularni saqlash ta’qiqlangan.
AQSh mintaqalari bo‘yicha taqsimlanishi: Har bir shtatda hech bo‘lmaganda bitta
ESZ bor(2.4-rasm). Ulardan taxminan 60 tasi bekor turibdi (ya’ni operatsiyalar
bajarish uchun yuridik maqomga ega). Biroq ESZ larning keng tarmog‘i Federal
Hukumat milliy biznesga butun mamlakat hududi bo‘ylab zonalar tomonidan taklif
qilinayotgan imkoniyatlarni taqdim qilish bo‘yicha faol pozitsiyada turganligini
ishonarli tarzda tasdiqlanadi.
4.4-rasm.AQShdagi EIZ taqsimoti[8].
Og‘irlik markazi va afzalliklar-AQSh da ESZ larning asosiy maqsadi milliy
biznesning raqobatbardoshligini qo‘llab-quvvatlashga ko‘maklashish ekanligiga
hech qanday shubha yo‘q. ESZ lar doirasida kompaniyalar tovarlarni saqlashi,
partiyalarga ajratishi, qayta o‘rashi, sotishi, yig‘ishi, distribyusiyalashi, saralashi,
aralashtirishi (jumladan, xorijiy tarkibiy qismlar bilan), ishlov berishi, ishlab
chiqarishi va yo‘q qilishi mumkin. Boshqaruvning ijro kotibiyatini savdo
Departamentining import bo‘yicha ma’muriyati rahbarligi ostiga berilganligi
faktining o‘ziyoq federal ma’muriyat uchun mazkur dastur qanchalik muhimligini
ko‘rsatib turibdi: u shunchaki milliy biznesga o‘zining raqobatbardoshligini ushlab
turishga yordam berishga intilib qolmasdan, balki boshqa mamlakatlardagi EIZ
larda ishlaydigan xorijiy kompaniyalar ega bo‘lgan xuddi o‘sha afzalliklarni taqdim
qilishga ham intilmoqda.
Foreign&Trade Zone, Resource Center dasturining internet-sahifasi Amerikadagi
ESZ larning xizmatlaridan foydalanadigan firmalar uchun 5 ta asosiy afzalliklarni
keltiradi[8]:
“Qaytar” ta’riflardan ozod bo‘lish;
Mahsulot reeksport qilingan taqdirda bojlardan ozod bo‘lish;
Chiqindilar, temir-tersak va hokazolarga bojlardan ozod bo‘lish;
Jo‘natishlar to‘g‘risida har haftalik hisobdorlik (mahsulotni har bir jo‘natish
bo‘yicha hisobdorlikni ko‘zda tutadigan odatdagi tizimdan farqli o‘laroq);
Boj to‘lovlarini kechiktirish mumkinligi.
“Qaytar” tariflardan ozod bo‘lish soliqqa bo‘lg‘usi mahsulotning xorijdan import
qilinadigan tarkibiy qismlari emas, yakuniy mahsulotning o‘zi tortilishini bildiradi.
Bu ESZ da ishlaydigan Amerika kompaniyalarini xuddi shunday mahsulotlarni
AQSh ga eksport qiladigan xorijiy kompaniyalar bilan teng holatga qo‘yadi.
Importga va tarkibiy qismlarga solinadigan soliqlar odatda yakuniy mahsulotga
solinadigan soliq stavkasidan yuqoriroq bo‘ladi. Bundan tashqari, yakuniy
mahsulotni ishlab chiqarish uchun mo‘ljallangan xomashyoning ko‘pgina turlari
kattagina miqdordagi chiqindilarni o‘z ichiga oladi. Chiqindilar portda qolgan
taqdirda bojlar va keyingi transport xarajatlaridan kattagina tejashga erishish
mumkin bo‘ladi. Har haftada barcha yetkazib berishlar bo‘yicha yagona hisobotni
taqdim qilish import qilinadigan yuklarni uzatish uchun yig‘imlardan tejash
imkonini beradi, ular odatda bunday turdagi alohida olingan operatsiyalarning
yig‘im stavkalaridan kelib chiqish bilan hisoblanadi. Va nihoyat, yig‘imni
to‘lashning mahsulotni jo‘natish paytigacha kechiktirilishi iste’molchiga soliqlar va
yig‘imlar bo‘yicha kattagina hajmdagi avans to‘lovlarini tejash imkonini beradi.
Amerikaliklar ESZ larning afzalliklariga befarq emasligi faktini xorijiy EIZ
larning faoliyat ko‘rsatish tajribasini 2004 yilda Amerika erkin savdo zonasi
xodimlari tomonidan o‘tkazilgan tahlil qilish natijalari ham tasdiqlaydi. Ular
dunyoning 63 ta mamlakatida – Argentinadan tortib Yaponiyagacha bunday
zonalarning operatsion parametrlari va afzalliklarini tadqiq qilganlar. Alohida
olingan mamlakat bo‘yicha ma’lumotlar zonalarning tiplari va soni, ularning
geografik joylashuvi, kompaniyalar ishlaydigan inshootlar, zonalar bojxona
hududidan tashqarida joylashgan-joylashmaganligi, mulkchilik masalalari, ularning
faoliyatida hukumatning ishtiroki, imtiyozlar (quyidagi jihatlar ko‘zda tutilgan:
tovarlarni boj to‘lamasdan olib kirish, bojsiz eksport qilish rejimi, ishlab chiqarishga
ruxsat olishga zarurat yo‘qligi, xorijiy yoki mahalliy boshlang‘ich materiallardan
foydalanish, mamlakat hududiga ichki istemol maqsadlari uchun olib kirish, bunday
holda boj to‘lanadimi va agar shunday bo‘lsa – tarkibiy qismlar yoki yakuniy
mahsulot soliqqa tortiladimi), soliqlardan ozod qilish, moliyaviy rag‘batlar (grantlar,
qarzlar, ijara), tartibga solishdagi yengilliklar, cheklashlar (masalan, faqatgina butun
mahsulotni yoki uning ma’lum bir qismini eksport qilish maqsadlarida ishlab
chiqarish, undagi shu joyning o‘zida ishlab chiqarilgan tarkibiy qismlarning foyiz
miqdori, ichki investitsiyalarning foyiz miqdori) va hokazolarga tegishli bo‘lgan.
Bu detalli tadqiqot natijalari axborot massivini tahlil qilish asosida ishlab
chiqilgan va AQSh dagi ESZ larning xorijdagi analoglarga qaraganda
samaradorligini oshirishga yo‘naltirilgan konkret tavsiyalar bilan birgalikda dunyo
yuzini ko‘rgan [10]:
Amaldagi ESZ lar uchun mahsulotni ishlab chiqarishga bo‘lgan oddiy
talabnomalarga ishlov berish vaqtini tezlashtirish;
Kichik va o‘rta biznes korxonalar uchun talabnomalar berish formati va
protsedurasini tezlashtirish va talabnoma berishdan oldin keladigan konsalting
protseduralarini optimallashtirish.
Ravshanki, global iqtisodiyotning mavjud ramkalari AQSh ESZ larida
ishlayotgan kompaniyalarning raqobatbardoshlik darajasini oshirish uchun
protseduralarning ko‘proq yuqori sur’ati va oddiyligini talab qiladi. Ushbu hisobotda
keltirilgan tavsiyalar qanchalik jiddiy qabul qilinganligini “Kichik va o‘rta ishlab
chiqaruvchilarga vaqtinchalik oraliq ishlab chiqarishga ruxsat berish protsedurasini
takomillashtirish” deb nomlangan 2016 yilgi hisobot tasdiqlaydi.
Sanoat sektorining moliyaviy manbalari va mablag‘larning taqsimlanishi-
yuqorida ko‘rsatib o‘tilganidek, AQSh da ESZ larning daromad manbai – ularning
doirasida ishlaydigan kompaniyalar bo‘lib hisoblanadi. ularning aksariyati neft,
avtomobil, farmasevtika, elektronika sanoatida faoliyat ko‘rsatadi. Zonalarga
tovarlarni yetkazib berishning taxminan 64% i AQSh ga, qolgan qismi esa – xorijiy
mamlakatlarga to‘g‘ri keladi. 2004 yilda ESZ larda ishlab chiqarilgan mahsulotning
taxminan 18% i eksportga, qolgani esa ichki bozorga ketgan[8].
Amalga oshirilgan loyihalarning muvaffaqiyatlilik ko‘rsatkichlari va ularni
amalga oshirishda “og‘irlik markazi” ni tanlash tendensiyalari
AQSh da ESZ lar qanchalik muvaffaqiyatli bo‘lib chiqqan? Ularning
faoliyatining mumkin bo‘lgan ko‘rsatkichi sifatida ichki bozorga mahsulot yetkazib
berishni ko‘rib chiqish mumkin. Yuqorida aytilgan hisobotga ko‘ra, bunday tarzda
yetkazib berilgan mahsulot miqdori 305,2 mlrd dollarni tashkil qilgan, 2000 yilda u
238 mlrd dollarga, 1995 yilda esa – bor-yo‘g‘i 143 mlrd dollarga teng bo‘lgan1.
Boshqacha qilib aytganda, o‘tgan 9 yilda mahsulot yetkazib berish ikki martadan
ko‘proqqa o‘sgan, ko‘rsatilgan davrda ZSZ larning soni esa 134 tadan 157 taga
yetgan, 1995 yilda ularda ishlagan firmalar soni 2700 tadan oshiqni tashkil qilgan
va ularda 316 mingta xodimlar ishlagan. O‘tgan 9 yil davomida kompaniyalar va ish
o‘rinlarining soni unchalik ko‘p oshmaganligi fakti esa firmalar va ulardagi
xodimlarning unumdorligining oshganligining yana bir isboti bo‘lib hisoblanadi[8].
Yuqorida keltirilgan ma’lumotlar AQSh da ESZ lar, NAFTA ning rivojlanishi va
erkin savdoning BST (Butunjahon Savdo Tashkiloti) ning yurisdiksiyasi ostida
butun dunyoga tarqalishiga qaramasdan, avvalgiday samarali ekanligidan guvohlik
beradi. Kanada ham bunday tipdagi bor-yo‘g‘i 2 ta zona bor, ular “erkin bojxona
zonasi” deb ataladi. Ular Stivenfill (Nyufaundlend oroli) va Sidney (Yangi
Shotlandiya) shaharlarida joylashgan. Ular, xuddi eksport mahsulotlarni
distribyusiyalash markazlari kabi, Kanada chegara xizmatiga bo‘ysunadi,
O‘zbekistonda ham AQSh tajribasining o‘rganilishi, maqsadga muvofiq bo‘ladi.
1 (http://ia.ita.doc.gov/ftzpage/annual&report.html