ERKIN IQTISODIY ZONALARNI TASHKIL ETISH VA BOSHQARISHNING HORIJIY TAJRIBASI
Yuklangan vaqt
2024-02-19
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
42,1 KB
ERKIN IQTISODIY ZONALARNI TASHKIL ETISH VA
BOSHQARISHNING HORIJIY TAJRIBASI
Reja
Kirish
1. Erkin iqtisodiy zonalar tushunchasi
2. Erkin iqtisodiy zonalarni tashkil etish,ularni amal qilishi va
rivojlanish jarayonlarni boshqarish
3. Erkin iqtisodiy hududlarni tashkil etishda jahon tajribasi
Xulosa
Adabiyotlar
KIRISH
“Biz iqtisodiyotimizga sarmoya kiritishga intiladigan investorlar uchun
hududlar va tarmoqlar bo’yicha investitsiya loyihalarini puxta shakllantira olsak,
bu masalada ijobiy natijaga erishish mumkin. Bu borada erkin iqtisodiy zonalar va
kichik sanoat zonalarida biznes subyektlarini joylashtirish, ularga imtiyoz va
preferensiyalar berishni tashkiliy va huquqiy jihatdan tartibga solish lozim”.
Sh.M.Mirziyoyev
Jahon standartlariga javob beradigan va dunyo bozorlarida talab qilinadigan
mahsulot ishlab chiqarish uchun xorijiy investitsiyalarni, birinchi galda,
to’g„ridanto’g„ri investitsiyalarni jalb etish bo’yicha qulay shart-sharoitlar yaratish
muhim ahamiyat kasb etadi. Hozirgi vaqtda mazkur vazifalarni amalga oshirishda
erkin iqtisodiy hududlar yetakchi o’ringa ega. Shu boisdan dunyoning aksariyat
davlatlari, xususan, Xitoy, AQSh, Fransiya, Janubiy Koreya, Meksika, Vengriya,
Bolgariya
kabi mamlakatlar
misolida hududning geografik va
boshqa
qulayliklaridan kelib chiqqan holda aytish mumkinki, bugungi kunda erkin iqtisodiy
hududlarni tashkil etish zaruriyat va an’anaga aylangan. Birgina o’tgan asr 90
yillarining o’rtalarida dunyoda 1200 ga yaqin erkin iqtisodiy hududlarning har xil
turlari, jumladan, eksportga mo’ljallangan 300 dan ortiq ishlab chiqarish hamda 400
ga yaqin erkin ilmiy-texnikaviy hududlar faoliyat ko’rsatgan. Chunki, bunday
hududlarni tashkil etishdan asosiy maqsad mintaqani jadal ijtimoiyiqtisodiy
rivojlantirish uchun mamlakat va chet el kapitalini, istiqbolli texnologiya hamda
boshqaruv tajribasini jalb etish orqali uning sanoat salohiyatini, ishlab chiqarish,
transport-tranzit va ijtimoiy sohani rivojlantirish barobarida, zamonaviy bozor
infratuzilmalarini tashkil etishdan iboratdir. Erkin iqtisodiy hududlar hozirga kelib
to’xtovsiz rivojlanmoqda. Rivojlanish oddiydan murakkabga, arzon va tez
sotiladigan variantdan ko’p tarmoqli va kapital talab qiluvchiga o’tib bormoqda.
Zamonaviy jahon tajribasida 30 ga yaqin erkin iqtisodiy hududlarning turlari mavjud
bo’lib, ulardan ko’p ulushga ega bo’lganlar bu bojxona hududlari, to’lovlar olib
tashlangan hududlar, bojxona erkin hududlari, erkin eksport hududlari, erkin
eksportga mo’ljallangan ishlab chiqarish hududlari, erkin ishlab chiqarish hududlari,
iqtisodiy barqarorlik hududlari, o’zaro tadbirkorlik hududlari, texnika-iqtisodiy
rivoljantirish hududlari, fan-sanoat parklari va boshqalar iqtisodiyotda muhim
ahamiyat ega kasb etib kelmoqda. O’zbekistonda ham iqtisodiyotni yuqori darajada
rivojlantirish maqsadida mamlakatimizda erkin iqtisodiy hududlarni tashkil etish va
ular faoliyatini rivojlantirishga alohida e’tibor qaratilmoqda. O’zbekistonda erkin
iqtisodiy hududlar faoliyati 1996-yil 25-aprelda qabul qilingan “Erkin iqtisodiy
zonalar to’g„risida”gi O’zbekiston Respublikasi Qonuni bilan tartibga solinadi.
Mamlakatimizda erkin iqtisodiy hududlarni rivojlantirish, ularning faoliyatini
kengaytirish oldimizda turgan eng muhim vazifalardan hisoblanadi. Zero, erkin
iqtisodiy hududlar milliy iqtisodiyotni alohda mintaqalar darajasida rivojlantirish
bilan
birga,
ularning
jahon
iqtisodiyotiga
integratsiyasini
va
xalqaro
raqobatbardoshligini ta’minlashda hamda boshqa bir qator dolzarb masalalarning
ijobiy hal etilishida muhim ahamiyat kasb etadi. Buning uchun mamlakatda mazkur
sohaga oid zamonaviy bilim, ko’nikma va malakaga ega bo’lgan kadrlarni
tayyorlash talab etiladiki, mazkur darslik aynan ushbu vazifani bajarishga qaratilgan
adabiyot sifatida xizmat qiladi. Mazkur darslik o’n ikki bobdan iborat bo’lib, u, o’z
navbatida, zarur ko’rgazmali rasmlar, jadvallar, zaruriy axborotlar va huquqiy-
me’yoriy hujjatlar tahlili bilan to’ldirilgan. Birinchi bobda erkin iqtisodiy
hududlarning mazmuni, rivojlanish tarixi va bosqichlari, maqsadlari hamda jahon
xo’jaligi aloqalaridagi o’rni yoritib berilgan. Ikkinchi bobda erkin iqtisodiy
hududlarni tashkil etish va faoliyat ko’rsatishining huquqiy asoslari va ularni
shakllantirishning xorijiy va milliy tajribalari keng yoritilgan. Uchinchi bobda erkin
iqtisodiy hududlarning tasnifi, turlari, xususiyatlari asoslab berilgan. To’rtinchi
bobda investitsiya muhitining mazmuni, iqtisodiy faollikni va erkin iqtisodiy
hududlarni rivojlantirishdagi ta’minlashdagi ahamiyati hamda undagi imtiyozlar va
ta’sir etuvchi omillar tahlil qilingan va yoritib berilgan. Beshinchi bobda erkin
iqtisodiy hududlarda logistika infratuzilmasining ahamiyatini, uni shakllantirishning
va logistik xizmatlarni samarali yo’lga qo’yishning zarurligi va bu boradagi
O’zbekistondagi amalga oshirilayotgan islohotlar izohlab berilgan. Oltinchi bobda
erkin iqtisodiy hududda bojxona ishi va uni tashkil etishning zarurligi, asoslari,
tartibi va jarayonlari masalalar o’rin olgan. Yettinchi bobda erkin iqtisodiy
hududlarni tashkil etishning jahon tajribalari, jumladan, rivojlangan va
rivojlanayotgan davlatlar tajribalari misolida batafsil yoritilgan. Sakkizinchi bobda
AQShda tashkil etilgan erkin iqtisodiy hududlarning asosiy turlari va ularning
tasnifi, xususiyatlari va ularning investitsiyalarni jalb etishdagi tutgan o’rni
to’g„risidagi ma’lumotlar berilgan. Tuqqizinchi bobda Xitoy Xalq Respublikasida
erkin iqtisodiy hududlarni tashkil etish maqsadlari, ahamiyati va xususiyatlari.
Xitoyda erkin iqtisodiy hududlarning tashkil etilishi va rivojlanishi bosqichlari kabi
masalalar atroflicha yoritilgan. O’ninchi bobda Rossiya Federatsiyasida erkin
iqtisodiy hududlar tashkil etilishi va rivojlanishi tarixi, turlari, maqsadlari va
rivojlanish xususiyatlari ko’rsatib berilgan. O’n birinchi bobda offshor hududlarning
mazmuni, yuzaga kelib sabablari, turlari, ahamiyati, jahon xo’jaligida tutgan o’rni,
undagi imtiyozlar va offshor kompaniyalar faoliyati haqida ma’lumotlar berilgan
berilgan. O’n ikkinchi bobda O’zbekiston Respublikasida tashkil etilgan erkin
iqtisodiy hududlar va ularning rivojlanish xususiyatlari atroflicha yoritilgan. Ushbu
darslikda yoritilgan barcha masalalar erkin iqtisodiy hududlar faoliyatini tashkil
etish, boshqarish va unda investitsiyaarni jalb etish hamda tadbirkorlik faoliyatini
olib borishda muhim asos bo’lib xizmat qilishi mumkin
1. Erkin iqtisodiy zonalar tushunchasi
Erkin iqtisodiy zonalar — davlatlararo kelishuvlarga yoki maxsus
qonunlarga muvofiq, xoʻjalik va tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shugʻullanish uchun
imtiyozli soliq, moliya, huquqiy sharoitlar joriy qilinadigan muayyan hududlar.
Xorijiy va mahalliy tadbirkorlarni jalb etish maqsadlarida tashkil etiladi va ularda
zarur ishlab chiqarish va ish yuritish infratuzilmasi barpo etiladi. Erkin iqtisodiy
zonalarz. koʻp hollarda davlatlararo tutash hududlarda (bir necha davlatlarning
chegaralari tutashgan hudud), xalqaro aeroportlar, port shaharlarda yoki transport
yoʻllari tutashgan hududlarda tashkil etiladi.
Erkin iqtisodiy zonalarz.da alohida xalqaro huquqiy status joriy etiladi.
Lekin u qayerda joylashishidan qatʼi nazar, shu mamlakatning ajralmas boʻlagi
hisoblanadi, barcha amaliyotlar (yer ajratish, firma va kompaniyalarni tashkil etish,
chegaradan yuklarni, tovarlarni olib kirish va olib chiqish, boj toʻlovlari, soliq
toʻlovlari boʻyicha imtiyozlar, qaysi valyuta yoki valyutalar toʻlov vositasini oʻtashi,
hududni boshqarish tartibi va boshqalar) qabul qilingan qoidalar asosida tezkorlik
bilan bajariladi. Erkin iqtisodiy zonalarz.ni tashkil etishdan maqsad koʻplab yangi
texnologiya, investitsiyalarni jalb qilib, rivojlangan iqtisodiy makon yaratish va shu
yoʻl bilan mamlakat iqtisodiyotini tezkorlik bilan rivojlantirishdir.
Erkin
iqtisodiy
zonalarz.ni
hozirgi
zamon
iqtisodiy
integratsiya
jarayonlarining mahsuli, deb qarash unchalik toʻgʻri emas. Uning tarixi juda koʻhna.
Erkin iqtisodiy zonalarz. tarixi mil. boshlariga borib taqaladi. qadimiy finikiyaliklar,
yunonlar va rimliklar savdo ishlarini rivojlantirish maqsadida chet el savdo
kemalarining oʻz portlariga erkin kiribchiqishini va ularning xavfsizligini
taʼminlaganlar. 16 va 17-asrlarda Yevropaning qator shaharlari oʻzlarini „erkin
savdo shaharlari“ deb eʼlon qilganlar. Buyuk Amir Temur davrida Samarqand ana
shunday erkin savdo markazi boʻlgan, mamlakatning barcha karvon yoʻllari
hokimiyat himoyasiga olingan.
Erkin iqtisodiy zonalarning har xil turlari mavjud: erkin omborxonalar, erkin
bojxonalar zonalari, ilmiytexnika zonalari. Ular AQShda texnoparklar, Yaponiyada
texnopolislar deb ataladi. Shuningdek, maxsus iqtisodiy zonalar (asosan, eksportga
ixtisoslashgan) ham mavjud. Dastlabki Erkin iqtisodiy zonalarz.lardan biri
Irlandiyada „Shennon“ aeroportida (1959) tashkil etilgan edi. Keyinroq shunday
zona Angliyadagi „DogAylend“ aeroportida paydo boʻldi. Baʼzi Erkin iqtisodiy
zonalarz, lar ancha yirik hududlarda tashkil etiladi. Mas, Braziliyadagi Manaus,
Xitoydagi maxsus iqtisodiy hudud „Shenjen“ va boshqalar shunday zonalardir.
Jahon amaliyotida Erkin iqtisodiy zonalarz.lar rivojlangan (Buyuk Britaniya,
Germaniya, Niderlandiya, AQSH va boshqalar), shuningdek, rivojlanayotgan
(Braziliya, Koreya Respublikasi, Malayziya va boshqalar) mamlakatlarida ham
tashkil etildi. Erkin iqtisodiy zonalarz.ga chet el kapitalini jalb qilish Xitoy
siyosatida ancha keng qoʻllanildi. 20-asr oxirlarida Erkin iqtisodiy zonalarz.lar
Birlashgan Arab amirliklari, Rossiya va Polshada tashkil etildi. Rossiya va Xitoy
hamkorligida tashkil etilgan Blyagovanichensk — Xeyxe, Qora dengiz boʻyi,
Kaliningrad viloyatidagi „Yantar“ Erkin iqtisodiy zonalarz.lari ham shunday
makonlardir. Hozir jahonda 600 dan ortiq Erkin iqtisodiy zonalarz. mavjud.
Oʻzbekistonda Erkin iqtisodiy zonalarz. gʻoyasi milliy iqtisodiyot
taraqqiyoti uchun ijobiy baholandi. Shu bois 1996-yilning 25-aprelda mamlakat
parlamenti Oʻzbekiston Respublikasining „Erkin iqtisodiy zonalar toʻgʻrisida“
qonunini qabul qildi. Bu qonun chet el investitsiyalari, savdo va sanoat sohalarining
rivojlanishi, aholini ish bilan taʼminlashni yaxshilash uchun qulay sharoit yaratishga
meʼyoriyhuquqiy asos yaratdi.
XX asrning ikkinchi yarimlaridan boshlab erkin iqtisodiy hudud (EIH)
xalqaro iqtisodiyotning ajralmas qismi bo’lib kelmoqda. Jahon xo’jaligi aloqalarida
erkin iqtisodiy hudud xalqaro tovaralmashinuvining faollashuvi, investitsiyalar
mobilizatsiyasi, ish bilan bandlik darajasini o’sishi hisobiga iqtisodiy o’sish
ko’rsatkichini tezlashtiruvchi omil sifatida qaralmoqda. Shu sababdan bugungi
kunga kelib dunyo miqyosida EIHlarni tashkil etish va rivojlantirishga bo’lgan
e’tibor, munosabat tobora ortib bormoqda. Jumladan, ayni vaqtga kelib O’zbekiston
Respublikasida ham mavjud 14 ta hududning 12 tasida 21 ta EIHlar tashkil etilishiga
asos solingan bo’lib, ularning huquqiy asoslari ishlab chiqilgan. Jahon amaliyoti
tajribasi shuni ko’rsatadiki, EIHlar milliy va xorijiy investitsiyalarni jalb qilish bilan
birgalikda, ishlab chiqarishga yangi, energiyatejamkor, zamonaviy yuqori
texnologiyalarni olib kirish, ilg„or xorijiy menejment va marketing tajribalaridan
foydalanish, yangi ishlab chiqarishlar evaziga ichki bozorni import o’rnini bosuvchi
tovarlar bilan to’ldirish, mamlakat eksport salohiyatini yanada oshirish, tashqi
savdoni rivojlantirish, hududlarda yangi ish o’rinlari yaratish, valyuta tushumlari
kirib kelishini ko’paytirish, oltin-valyuta zahirasi hajmini oshirish, iqtisodiy o’sishni
ta’minlash, milliy valyuta barqarorligini mustahkamlash, Davlat budjeti
daromadlarini oshirish va pirovardida, milliy iqtisodiyotning jahon iqtisodiyotiga
integratsiyalashuvi va xalqaro raqobatbardoshligining yanada kuchayishiga keng
yo’l ochib beriladi hamda unga xizmat qiladi. Dunyo miqyosida turli davlatlarda
tashkil etilgan va etilayotgan EIHlar sonining ortib borishi va EIHlarga ega davlatlar
sonining ham ortib borishi (bugungi kunga kelib, ularning soni 140 dan oshdi) ushbu
EIHlarning o’zi nima, uning ahamiyati, muhimligi va samaralari, afzalliklari haqida
yetarlicha tushuncha, tasavvur va bilimga ega bo’lish zaruriyatini kuchaytirib
bormoqda. Shu sababdan ushbu masalaga jiddiy yondashish uni alohida fan sifatida
o’rganish darajasiga ham olib chiqdi. Bu esa mazkur “Erkin iqtisodiy hududlar”
fanini o’zlashtirishda, eng avvalo, EIHlarning mazmun-mohiyatini yaxshi o’rganish,
bilish va u haqda yetarlicha tushunchaga ega bo’lishni taqozo etadi. Erkin iqtisodiy
hududlar faoliyatini jahon fanida chuqur va har tomonlama o’rganish XX asrning 70
yillarida boshlandi. Hozirgi zamon ilmiy adabiyotida, mamuriy hujjatlarda,
amaliyotda, erkin iqtisodiy hududlarni bildiruvchi xilma-xil atamalar qo’llashadi:
“Erkin iqtisodiy hudud”, “Texnologik hudud”, “Erkin bojxona hududi”, “Maxsus
iqtisodiy hudud”, “Erkin tadbirkorlik hududi”, “Erkin eksport hududi”, “Erkin savdo
hududi”, “Bojsiz hudud”, “Qo’shma tadbirkorlik hududi”. XX asrning 80 yillarida
erkin iqtisodiy hududlarning 20 ta1 , o’tgan asrning 90 yillarida 30 ta2 shakli bor deb
hisoblaganlar. Ba’zi hozirgi iqtisodiy adabiyotlarda EIHlarni tavsiflovchi 40 dan
ortiq atamalar borligi ham keltirib o’tilgan. Bugungi kunga qadar EIHlar mazmun-
mohiyatini yoritish, EIHlarni tashkil etish va rivojlantirishga doir xorijiy va mahalliy
1 Смородинская Н. Свободно-экономические зоны (Мировые опыты). Вест. ДВО РАН, 1993., №4,5. – С. 3-22
2 Данкко Т., Окрут З. Свабодний экономические зони в миравом хозястве: Российская экономическая
академия им. Г. В. Плеханова. – М.: Инфра-М., 1998. – С. 168
iqtisodchi-olimlar, mutaxassislar tomonidan turli tadqiqotlar olib borilgan va
shuning natijasida ko’plab ilmiy maqolalar, monografiyalar, dissertatsiya ishlari,
risolalar, o’quv adabiyotlar hamda o’quv-uslubiy qo’llanmalar yaratilgan. Biroq,
olib borilgan o’rganishlar EIHlar tushunchasiga xorijiy va mahalliy iqtisodchi-
olimlar, mutaxassislar tomonidan berilgan turli ta’rif va talqinlar mazkur atamaning
yagona ta’rifga ega emasligini, uning mazmuniga har bir mutaxassis o’z nuqtai
nazari, bilim va faoliyat olib borish sohasiga asoslanib ta’rif berishganligini
ko’rsatadi. Erkin iqtisodiy hududni hududiy xo’jalik jihatidan ham qadimiy, ham
zamonaviy deb atash mumkin. Ularning ildizi qadim o’tmishga borib taqaladi, va
mana shu vaqtning o’zida o’z amaliy faoliyatini zamonaviy rivojlanishda boyitadi.
Amerikalik olimlar M.Fraze va R.Renalar fikricha, “erkin iqtisodiy hudud – bu
iqtisodiy rivojlanish yo’lidagi insoniyatning eng qadimgi va va shu bilan birga eng
zamonaviy g„oyalaridan biridir”3 . Rus olimi I.P.Fominskiy rahbarligi ostida
chiqqan o’quv qo’llanmada4 erkin iqtisodiy hududlarga ushbu mamlakatda qabul
qilingan umumiy xo’jalik faoliyati tartibiga nisbatan imtiyozlar beruvchi ma’lum bir
hudud deb ta’riflanadi. Hozirgi zamon iqtisodiy adabiyotlarida erkin iqtisodiy
hududlar katigoriyasini aniqlashda turli xil yondashuvlar mavjud. Bu munozara,
asosan, ikki muammoni tahlil qilishga borib taqaladi: - umumlashtiruvchi tushuncha
sifatida termin tanlash;
- xodisani kengroq, to’laroq ochib berish maqsadida uning aniq izohini
topish. EIHlarni ta’riflovchi qarashlarning xilma-xilligi quydagilar bilan bog„liq: -
ular asrlar davomida evolyusion tarzda rivojlanib, o’zgarib, takomillashib boradi; -
bu rivojlanish turli mamlakatlarda va davrlarda mavjud bo’lgan turli tuman iqtisodiy
muhitda sodir bo’lgan va bo’lmoqda; - ularning rivoji ichki va tashqi omillarga
(geografik holat, ish kuchining o’ziga xosligi, jahon iqtisodiyoti konyukturasi va
hokazo) juda kuchli ravishda bog„liqdir; - ilmiy-nazariy tushunib etishda,
terminlashda va turkumlash yondashuvida darajaning yetarli emasligidir. Rossiyalik
olimlardan biri D.Adrianov EIHlarga quyidagicha ta’rif beradi: “Erkin iqtisodiy
3 Зименков Р.И. Свободные экономические зоны. Уч. пос. - М.: Юнити, 2005. – С. 5
4 Фоминский И.П. Иностранные инвестиции в России: современое состояние и перспективы. – М.:
Международное отношение,1995. – С. 23
hududlar milliy hududning bir qismi bo’lib, iqtisodiy muammolar yechimini
topishda keng imkoniyatlarni yaratib beradi. Xorijiy hamda milliy tadbirkorlikning
iqtisodiy faoliyatida muhim qulayliklarni yaratadi”5. E.F.Avdokushin esa “Erkin
iqtisodiy hudud mamlakat yoki davlatning bir qismi bo’lib, aniq bir ijtimoiy-
iqtisodiy va texnologiyalarga oid muammolarni yechimini hal qilishga yo’naltirilib,
iqtisodiy faoliyat yurituvchilar uchun maxsus shartsharoitlar yaratib beradigan
boshqaruvning maxsus ma’muriy tizimiga egadir”6, deb ta’kidlab o’tgan edi.
Rossiyalik iqtisodchilardan A.Kuznetsov7 hamda S.A.Ribakov va N.A.Orlovalar8
ning keltirishicha, “Erkin iqtisodiy hudud – xorijiy tovarlar hech qanday bojxona
to’lovlarisiz saqlanishi, sotilishi yoki xarid qilinishi mumkin bo’lgan hudud”.
O’zbekistonlik Vaxabov A.V., Xajibakiev Sh.X., Muminov N.G. 10 va rossiyalik
Danko T.P., Okrut Z.M., Igoshin N.V. kabi mualliflar bir ovozdan: “Erkin iqtisodiy
hudud – bu mahalliy hamda xorijiy tadbirkorlar faoliyat yuritishi uchun maxsus
imtiyozli iqtisodiyot amal qiladigan chegaralangan hudud”, - degan xulosaga
kelishgan. Yuqorida EIHlar mazmuniga berilgan ta’riflardan quyidagi jihatlarni
keltirib o’tish mumkin:
2. Erkin iqtisodiy zonalarni tashkil etish,ularni amal qilishi va
rivojlanish jarayonlarni boshqarish
Jaxon tajribasi va amaliyotida xar bir mamalakatning o‘z milliy
iqtisodiyotiga xorijiy investitsiyalarni jalb qilish bo‘yicha o‘ziga xos tajriba va
an’analari mavjud. Hozirda rivojlangan mamlakatlarning iqtisodiyoti taraqqiy
etishiga asos bo‘lgan usullardan biri bu mamlakatda ma’lum bir xududni yoki butun
bir kichik mamlkatlar o‘z iqtisodiyotini erkin iqtisodiy makonga aylantirib
rivojlanish sari qadam qo‘yganlar.
Erkin iqtisodiy makonlarni asosan muayyan bir davlatning ma’lum bir
mintaqasi yoki alohida bir hududida tashkil etish iqtisodiy jihatdan samarali
hisoblanadi. Ammo hududi va ma’muriy boshqaruv tizimi uncha katta bo‘lmagan
5 Адрианов В.Д. Специальные экономические зоны. Журнал “ЭКО”, 1997. , №3. – С. 42
6 Авдокушин Е.Ф. Международные экономические отношения. Учебное пособие. – М.:, 2004. – С. 120
7 Кузнецов А. Свободные зоны и национальная экономика // Мировая экономика и международные
отношения. - 1990., №12. – С. 24.
8 Рыбаков С.А., Орлова Н.А. Особые экономические зоны в России. – М.: Вершина, 2006. – С. 12
alohida davlatlarning butun iqtisodiyoti erkin iqtisodiy makonlarga aylantirilgan
hollar ham uchrab turadi. Erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etishdan asosiy maqsad
qisqa muddatlarda mamlakatni rivojlangan jahon hamjamiyati a’zolari qatoriga
qo‘shish va xorijiy investitsiyalarni jalb etishni tezlashtirishdan iborat.
Ushbu makonlarning tashkiliy tuzilishi va nomlanishi turlicha bo‘lsada,
ularni tashkil etishdan asosiy maqsad imkon qadar xorijiy investitsiyalarni,
zamonaviy texnika va texnologiyalarni jalb qilish hisobiga mavjud iqtisodiy,
moliyaviy va ijtimoiy muammolarni bartaraf etish va jahondagi rivojlangan davlatlar
qatoridan o‘rin olish orqali aholi turmush darajasini yaxshilashdir.
Tarixiy manbalar dalolat berishicha, erkin bojxona va tovarlarning tranzit
makonlari bundan bir necha asr oldin paydo bo‘lgan bo‘lib, ular davlatlar o‘rtasidagi
savdo-iqtisodiy munosabatlarni rivojlantirishda keng qo‘llanilgan. Masalan, SHarq
va Evropani bevosita savdo orqali bog‘lab kelgan Buyuk Ipak yo‘lini bojxona va
mahsulotlarni tranzit qilish erkin makoniga misol bo‘la oladi.
Erkin iqtisodiy makonlarning qaror topishini tavsiflovchi belgilar orasida
quyidagi omillar alohida o‘rin tutadi:
-investor uchun hududning iqtisodiy jug‘rofiy holati juda qulay bo‘lishi
shart;
-kamida mintaqaviy ahamiyat kasb etuvchi magistral yo‘llarning kesishgan
joylari bo‘lishi lozim;
-dengiz va daryo portlariga yaqin bo‘lishlari kerak;
- aeroportlar xalqaro maqom olgan bo‘lishlari lozim.
Erkin iqtisodiy makonlarda ma’muriy boshqaruv tizimi alohida bir maxsus
maqomga ega bo‘lib, investorlar xom ashyo va materiallarni import qilish hamda
tayyor mahsulotlarni eksport qilish jarayonida bojxona to‘lovlaridan to‘liq ozod
qilinadi yoki makonning ma’muriy boshqaruv organlarini moliyalashtirishga etarli
darajadagi imtiyozli soliq to‘lovlari o‘rnatiladi. Investorlarning mulkka egalik qilish
huquqi kengayadi va ularga keng ko‘lamli soliq ta’tillari taqdim etilishi bilan birga,
bojxona nazorati minimal darajaga tushiriladi.
Dunyo tajribasida har bir hududning o‘ziga xos xususiyatlarini inobatga
olgan holda, bir nechga ko‘rinishdagi erkin iqtisodiy makonlar mavjud bo‘lib,
ularning tarkibi quyidagilardan iborat:
- Erkin savdo makonlari. Ushbu makonning o‘ziga xos belgilari shundan
iboratki, ular kamida mintaqa ahamiyatiga ega bo‘lgan magistral yo‘llar kesishgan
joylarda, shu jumladan, dengiz va daryo bandargohi yonidagi portlar hududida
tashkil etiladi. Ularda bojxona to‘lovlari va tranzit yig‘imlari minimal darajada
bo‘lishi shart.
Ishlab chiqarishsanoat makonlari. Mazkur makonni tashkil etishdan asosiy
maqsad xorijiy bozorlarga tayyor mahsulotlarni eksport qilish bo‘lib, davlatning
iqtisodiy salohiyatini tayyor mahsulotlar orqali reklama va targ‘ibot qilishdir.
Natijada, mamlakatga chet el investorlarining qo‘shimcha sarfxarajatlarsiz kirib
kelishi uchun ruhiy ta’sir ko‘rsatish imkoniyatlari paydo bo‘ladi.
• Ilmiy-texnikaviy va ilmiy ixtiro makonlari. Ushbu makonlar tarkibiga
tashqi bozorni kompyuter va boshqa hisoblash texnikalari orqali zabt etish
maqsadida mavjud texnologik parklar zamirida tashkil etilgan «Texnopolis»
makonlari kiradi.
• Xizmat ko‘rsatish (servis) makonlari. Ushbu makon shaklining o‘ziga
xosligi shundan iboratki, unda turli ko‘rinishdagi moliyabank markazlari, sug‘urta
bozorlari va fond birjalari tashkil etiladi. Bundan asosiy maqsad moliyabank
xizmatidan keng imtiyozlar berish hisobiga yuqorisalohiyatga ega xorijiy
investorlarning likvidli kapitallarini jalb qilishdir.
Muayyan ustavga ega bo‘lgan erkin iqtisodiy makonlarning keng tarqalishi
o‘tgan asrning 50 yillari oxirida boshlangan.
1959 yilda Irlandiyaning SHenon shahri shunday erkin iqtisodiy makonga
aylantirilgan. Irlandiya hukumati SHenon xalqaro aeroportiga asosiy e’tiborni
qaratib, uning hududi yonida xalqaro erkin tadbirkorlik makonini tarkib toptirishga
rasmiy ruxsat berdi. SHundan keyin jahon iqtisodiyotida turli xil xo‘jalik yuritish va
faoliyat ko‘rsatish tartibiga amal qiladigan minglab erkin iqtisodiy makonlar tarkib
topa boshladi.
Hozirgi paytda erkin iqtisodiy makonlarning aksariyati Amerika va Janubi-
SHarqiy Osiyo mamlakatlari hududlarida joylashgan. Jahon tajribasi ko‘rsatishicha,
erkin iqtisodiy makonlarning alohida mamlakatdagi samarali tashkil etilishi va
faoliyat yuritishi avvalo undagi siyosiy barqarorlik, investitsiyalarni kafolatlash,
sifatli va zamonaviy infratuzilma xizmatlari tashkil etilganligi, ishchi va
xizmatchilarning mahorati va malakasi, ma’muriy boshqaruv tuzilmalarining qulay
tashkil etilganligiga bog‘liedir.
Dunyo amaliyotida, mamlakatlar o‘zlarining iqtisodiy rivojlanish darajasiga
qarab, o‘z iqtisodiga, jug‘rofiy joylashishiga mos keladigan erkin iqtisodiy makon
turlarini tanlab, joriy etganlar. Masalan, G‘arbiy Evropa davlatlari dengiz portlarida
yuklarni ortishtushirish ishlarini ortiqcha rasmiyatchiliksiz va bojxona to‘lovlarisiz
amalga oshirish maqsadida, ko‘plab erkin savdo makonlari tashkil etishgan. Erkin
aeroport makonlari tashkil etish Buyuk Britaniya davlatiga xos bir amaliyot bo‘lsa,
moliyabank markazlari va Offshor makonlar SHveysariya, Lixtenshteyn,
Normandiya orollarida yaxshi yo‘lga qo‘yilgan. AQSH va YAponiyada
«Texnopolislar rivojlanishiga qulay sharoit yaratilib, hozir ularda keskin yuksalish
pallasi boshlandi. Dunyodagi eng katta «Texnopolis AQSHdagi erkin iqtisodiy
makonda joylashgan bo‘lib, u Silikon vodiysi deb nomlanadi va hozirgi paytda
jahonda ishlab chiqarilayotgan kompyuter va boshqa hisoblash texnikalarining
qariyb 20 foizi ayni shu makonda tayyorlanib, dunyoning turli mamlakatlariga
realizasiya qilinmokda.
SHarqiy Osiyoda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish bo‘yicha Xitoy
Xalq Respublikasi, Singapur va Tayvan mamlakatlari peshqadamlik qilmokda.
Xitoyda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish uchun asosan dengiz bandargohiga
yaqin bo‘lgan hududlar va mintaqaviy ahamiyat kasb etadigan transport
magistrallari kesishgan joylar tanlab olindi. Dastlabki makonlar 70-yillar oxirida
tashkil etila boshlangan. Erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etishda quyidagilarga
erishish asosiy maqsad qilib belgilangan:
- xorijiy kapitallarni, texnika va texnologiyalarni jalb etishni maksimal
rag‘batlantirish hamda intellektual mehnat o‘rnini bosadigan texnika korxonalarini
tashkil etish;
- tashqi iqtisodiy aloqalarni rivojlantirish va mamlakatning jahon mehnat
taqsimotida keng ishtirok etishini ta’minlash, eksport hajmini oshirish hisobiga
valyuta tushumini ko‘paytirish;
- erkin iqtisodiy makonlarda zamonaviy tovarlarni ko‘plab ishlab chiqarish,
xizmat ko‘rsatish va boshqaruv tajribalarini o‘rgatadigan maktablardagi ilg‘or
tajribalarni mamlakatning qolgan xududlariga ham keng joriy etish;
- erkin iqtisodiy makonlarda faoliyat yuritayotgan ishchi va xizmatchilarning
turmush darajasini Singapur, Gonkong boshqa industrial davlatlardagi fuqarolar
turmush darajasiga etkazish;
- mamlakatda ortiqcha va arzon ishchi kuchidan samarali foydalanib,
vujudga kelayotgan ijtimoiy iqtisodiy tanglikni oldini olish.
Sobiq sho‘ro respublikalar o‘rtasidagi rejali iqtisodiy aloqalar uzilganidan
so‘ng, har bir respublika o‘z hududida imkon qadar erkin iqtisodiy makonlarni
tashkil etishga kirisha boshladi. Erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish bo‘yicha
ular orasida Rossiya Federasiyasi etakchi o‘rinni egallamokda. 1990-1991 yillarda
erkin iqtisodiy makonlar soni 12 ta bo‘lgan bo‘lsa, hozirgi paytda ular 20 tadan ortib
ketgan. Biroq tashkil etilgan bu makonlarning ayrimlari rivojlana olmayapti.
Masalan, Ingushetiya Respublikasida tashkil etilgan Xalqaro biznes markazi
faoliyati hozir to‘xtatilgan. Eng faol rivojlanayotgan erkin iqtisodiy makonlar
Kaliningrad, Leningrad va Magadan viloyatlari hisoblanadi. Qolgan mintaqalarda
tashkil etilgan erkin iqtisodiy makonlarning iqtisodiy samarasi ko‘ngildagidek
bo‘lmayapti.
Taxlilchilar fikriga qaraganda, rivojlanishga salbiy ta’sir etayotgan asosiy
omil ko‘pchilik erkin iqtisodiy makonlar mamlakatning ichkarisida joylashganligi,
ularning dengiz va daryo bandargohidan ancha uzoqligi va infratuzilma
xizmatlarining talab darajasida emasligi bilan bog‘likdir. CHunki infratuzilmani
yaxshilashga mahalliy va federal byudjetdan moliyaviy resurslar etarlicha
saflanmayotir.
Mamlakatimizda siyosiy mustaqillikka erishilgan dastlabki paytlardan
boshlab, iqtisodiyotga zamonaviy texnika va texnologiyalarni xorijiy investitsiya
shaklida jalb qilishga asosiy e’tibor qaratilmokda. Xorijiy investitsiyalarni
respublika viloyatlarida teng taqsimlashni to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish maqsadida,
marketing tadqiqotlaridan keng foydalanish bilan bir qatorda, erkin iqtisodiy
makonlarni tashkil etish va rivojlantirish ishlari ustida ham keng amaliy tadbirlarni
bajarish davom etmokda. Pirovardida, Andijon, Samarqand, Xorazm, Buxoro,
Navoiy va Qashqadaryo viloyatlarida xorijiy investitsiyali zamonaviy korxonalar
barpo etilib, mehnat resurslarini yuqori darajada ish haqi bilan ta’minlaydigan ish
o‘rinlari ham ochilmokda. SHu jumladan, respublikaning jahon hamjamiyatida
salohiyatli a’zo sifatida tanilishiga yorqin hissa qo‘shuvchi, davlat byudjetiga
salmoqli soliq to‘lovchi sub’ektlar paydo bo‘lib, ular byudjet kamomadini
qisqartirishga ulkan hissa qo‘shmokda.
Xorijiy investitsiyalarning kirib kelishini tezlashtiruvchi asosiy omil
mamlakatda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etib, ularning ma’muriy
boshqaruviga keng huquqiy imtiyozlar, investorlarga esa moliyaviy imtiyozlarni
kafolatlab berishdir.
Respublikamizda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish va rivojlantirishga
bevosita javob beradigan va kafolatlaydigan me’yoriy hujjatlarni qabul qilish va
iqtisodiyotga joriy etish bizda bir oz kechroq, aniqrog‘i, 1995 yilda boshlandi. 1995
yil 30 avgustda «Konsessiya to‘g‘risida»gi, 1996 yil 25 aprelda «Erkin iqtisodiy
zonalar to‘g‘risida»gi, 1996 yil 29 avgustda «Xorijdan mablag‘ jalb qilish
to‘g‘risida»gi qonunlar qabul qilindi va iqtisodiyotga joriy etildi. Mazkur
qonunlarning qabul qilinishi xorijiy investitsiyalarning iqtisodiyotimizga kirib
kelishiga investitsiyalar hajmining yildan yilga oshib borishiga ijobiy ta’sir
ko‘rsatdi.
"Erkin iqtisodiy zonalar to‘g‘risida"gi qonunning 5-moddasida jahon amaliy
tajribasida mavjud bo‘lgan erkin iqtisodiy makon turlarining qariyb barchasi aks
ettirilgan bo‘lib, xorijiy investorlarni kafolatlash uchun ularda barcha asoslar
mavjud. Hukumatimiz tomonidan katta imkoniyatlar berilishiga qaramay, mavjud
holat bizni to‘la qanoatlantirmaydi. Masalan, erkin iqtisodiy makonlarning hech
bo‘lmaganda bitta turini zamonaviy ko‘rinishda tashkil etish va rivojlantirish ishlari
yaxshi yo‘lga qo‘yilmagan.
Xaritaga nazar tashlasak, dunyoning hech bir okeaniga chiqishi uchun bizda
to‘g‘ridan to‘g‘ri yo‘l yo‘qligi, buning uchun kamida ikkita davlat hududini bosib
o‘tish kerakligi ma’lum bo‘ladi. Bu jug‘rofiy jihatdan yuqorida tahlil qilgan
mamlakatlarga nisbatan ancha noqulay joylashganligimizdan dalolat beradi. Bu
albatta erkin iqtisodiy makonlarni keng ko‘lamda tashkil etishimizga to‘siq bo‘ladi.
Biroq respublikamiz Buyuk Ipak yo‘li ustida va Markaziy Osiyo davlatlari o‘rtasida
joylashganligini hisobga oladigan bo‘lsak, aholi soni jihatidan etakchi o‘rinni
egallashimizni inobatga olib, mintaqa darajasida erkin savdo makonlarini tashkil
etishimiz uchun etarli imkoniyatlar mavjud ekani ayon bo‘ladi. Mamlakatimiz
mutaxassislari ilmiy salohiyati jihatidan eng yuqori o‘rinlardan birini egallashi bir
necha bor qayd etilgan. SHunday ekan, ular salohiyatidan samarali foydalanish
uchun, avvalo, erkin ilmiy texnikaviy yoki «Texnopolis» makonlarini tashkil etish
maqsadga muvofiqdir.
Buning uchun mahalliy ma’muriy tashkilotlar erkin iqtisodiy makonlar
infratuzilmasini yaxshilashga moliyaviy yordam berishi lozim. SHunda bu boradagi
maqsadlarga erishish uchun zamin yaratiladi. Natijada, mamlakatimizga xorijiy
investitsiyalar kirib kelishi ko‘payadi, shuningdek, mahalliy investitsiyalarning
rivojlanishiga keng imkoniyatlar paydo bo‘lardi.
Xozirgi
davrda
sanoati
rivojlangan
mamlakatlar,
rivojlanayotgan
mamlakatlarda xam albatta turli maksadlarni kuzlab erkin iktisodiy zonalarni
vujudga keltirmokdalar. erkin iktisodiy zonalrni kup tariflari mavjud: BMT ning
TMK markazining shu muammoga bagishlangan ishida 20 dan ortik tarif
keltirilgan 1 marta erkin iktisodiy zonalarning yoki "franko zonasi" ning 1973 yilda
Kioto konvensiyasida berilgan. "erkin iktisodiy zonalarni davlat xududining
muayyan natijalarga erishmok maksadida milliy va xorijiy tadbirkorlar uchun
iktisodiy faoliyatning preferensial shartlari, boshkaruvning aloxida rejimi va boshka
tashkiliy mamuriy tadbirlarni joriy etiladigan kismi sifatida tariflash mumkin.
Bundan tashkari, erkin iktisodiy zonalar chegaralarini kengaytirish va iktisodiy
faoliyat shartlarining uzi bilan bevosita va bilvosita boglik boshka xujalik soxalari,
tarmoklari, xududlarga yoyish layokatiga egadir. Erkin iktisodiy zonalar malum
darajada cheklangan geografik territoriyadir. "Erkin iktisodiy zonalar" tarifi ilmiy
axborot va tashkilotlar xisobotlarida keng kullanilsada, lekin ushbu xodisa
mazmunini tula ifodalay olmaydi ularda kullaniladigan iktisodiy koida, maxsus
mamuriy konunlar, malum yuridik xukukiy va xujalik rejimidan batamom xoli kilib
kuymasdan,
balki
ularni
osonlashtiradi,
tadbirkorlikni
ragbatlantiradigan
imtiyozlarni yaratadi xolos. Davlat ushbu zonani uz aralashuvi doirasini kiskartiradi,
(Lasser faisser). Rivojlanayotgan mamlakatlar uchun maxsus iktisodiy zonalar
uzining territoriyasi jixatidan ishchi xizmatchilarining turmush darajasining ishlab
chikarish potensialini mujassam joylashganligi bilan kuprok tugri kelar edi.
Xozir jaxonda 4 mingdan ortik erkin iktisodiy zonalar mavjuddir. Ular
turli vazifalarni bajarishi konkret maksad kilib kuygan.
Maxsus imtiyozlar, barkaror konuniy baza va tashkiliy muolajalarni
soddalashtirish tufayli xorijiy kapitalni va il\or texnologiyalarni jalb etish.
Tayyor maxsulot eksportini kengaytirish uchun mexnat taksimoti
afzalliklaridan foydalanish.
Mamlakat va mintaka byudjetiga valyuta tushumini usishi.
YAngi ish joylarini yaratish.
Tashkil kilish, boshkarish va moliyalash soxasida jaxon tajribasini
o‘rganish va amaliyotga joriy etish xisobidan ish kuchi malakasini oshirish;
Erkin iktisodiy zonalar ishlab turishini taminlovchi xorijiy investorlar bir
kator afzalliklarga ega buladilar: imtiyozli soliklar, milliy bozorga kirish, kam
unumli chikimlarni taminlash, shu jumladan, arzonroq ish kuchi xisobidan qoplash,
pasaytirilgan foiz stavkalari buyicha moliyalash imkoni, erga mulkchilik xukuki.
Erkin iktisodiy zonalar jaxon mikyosida migratsiya kilib yurgan kapitallar
uchun "qopqon" vazifasini utaydi. Xorijiy kapitalni milliy iktisodiyotga jalb
qilishdan tashqari sanoat erkin iktisodiy zonalarini yaratilishini 3 asosiy vazifa bilan
bo\laydilar:
Sanoat eksportini ra\batlantirish va buning asosida valyuta mabla\larini
qulga kiritish;
Bandlik darajasini oshirish;
Zonalardan xujalik yuritishning yangi metodlarini joriy kilish uchun
sinov maydoni poligon sifatida foydalanish.
Erkin iktisodiy zonalarning yana bir afzallik xususiyati shundaki milliy
mamlakat xorijiy kapital uchun uz iktisodiyotini tula ochib berishni yoki maxsus
investitsion iqlimdan tula foydalanishni xoxlamaydi, maxsus zona sifatida qisman,
lokal ochiqlik sifatida qullaydi.
Turli mamlakatlarda konkret vazifasiga qarab erkin iktisodiy
zanalarning yaratilishi maqsadlari turli tuman bulishi mumkin: AKSH, Buyuk
Britaniya, Germaniya, YAponiya depressiyaga uchragan xududlarda mayda va o‘rta
biznesni jonlantirish maksadida xududiy siyosat sifatida amalga oshadi va
tadbirkorlarga boshka rayonlarga karaganda ko‘proq faoliyat erkinligi moliyaviy
imtiyozlar beriladi. Ushbu programmalar xorijiy kapitalni jalb kilishga
karatilmagan.
Rivojlanayotgan mamlakatlarda xam tuzilayotgan erkin iktisodiy
zonalardan maksad ilgari iktisodiy jixatdan qoloq bulgan rayonlarni rivojlanayotgan
rayonlarga aylantirish bulgan, lekin bu erda diqqat etibor xorijiy kapitalni jalb
kilishga karatilgan.
Erkin iqtisodiy zonalarning turlari.
Erkin iqtisodiy zonalar zonalarning tashkiliy funksional strukturasi turli
tumandir.
Erkin iqtisodiy zonalar turlari:
№
Savdoga
yo‘naltirilganlari
Sanoat
ishlab
chiqarishga
yo‘naltirilgan.
Texnik zonalariga
yo‘naltirilgan
Servis
yo‘naltirilgan
1.
Erkin bojxona
Importni
o‘rnini
bosuvchi
Texnopolis
Offshor
2.
Bond omborlari
Eksport i.ch
Texnopark
Moliyaviy
markazlar
3.
Erkin port
Sanoat parklari
YAngi va yuksak
texnologiyalarni
rivojlantiruvchi
zonalar
Bank xizmatlari
4.
Erkin savdo zonasi Makiladoras
Turistik
xizmatlar
ekopark
Erkin ikisodiy zonalarni tuzishda ikki konseptual yondashish mavjuddir:
territorial va funksional. 1- yondashuvda zonadagi barcha resident korxonalari
xujalik mijozlardan foydalanadilar. 2 -yondashuvda esa zona bu xujalik yurituvchi
muayyan shakliga, soxa, korxonaga nisbatan mamlakatning kaysi nuqtasida
bulmasin imityozli rejim sharoit kullandi. 1 tipga Xitoyning, Braziliyaning Manaus
va rivojlanayotgan mamlakatlatdagi eksport ishlab chikarish zonalar kiradi. 2 tipga
offshor zonalar, "dpyuti fri" magazinlar kiradi.
Vaqt o‘tishi bilan sanoat zonalari uzgarib bordi ularning xududlariga nafakat
tovarlar balki kamyob kam keltiriladigan, ularda ishlab chikarish faoliyati bilan xam
shugullana boshlashdi. Natijada sanoat ishlab chikarish zonalari paydo buldi.
Dastlabki erkin savdo zonalari xalkaro savdoni rivojlantirishga karatilgan
siyosat vositasi bulganligi sababli, ular tovarlar xarakatining xalkaro yunalishlariga
yaqin joylashgan mintakalarda keng yoyilgan.
Sanoat ishlab chikarish zonalari maxsus bojxona rejimi mavjud bulgan
eksportga muljallangan yoki importni urnini koplaydigan maxsulot ishlab
chikariladigan xududda tuziladi. Bu xududlar sezilarli darajada soliq va moliya
imtiyozlaridan foydalanish rejimida davlat sanoatining eng ustivor tarmoklarini
rivojlanishi taminlaydi. Bazan pirovard maxsulot import uskunlar va texnologiyalar
yordamida maxalliy xom ashyodan ishlab chikariladi.
Ilmiy texnologiya zonalari III-avlod zonalaridir. Xozirgi adabiyotda ularni
texnoparklar (A+SH) texnopalislar (YAponiya) deb ataydilar. Ularning xududlarida
yirik ilmiy tadqiqot markazlari Universitet tevaragida joylashgan ko‘p bo‘lim talab
qiluvchi firmalar shaklida ilmiy va ishlab chiqarish texnologik faoliyati birlashadi.
Bunday zonalar barcha moddiy va mexnat resurslarini yani texnologiyani sanoatga
tezkor joriy qilish uchun safarbar etish maqsadida tuzildi. Eng mashxur texnopark
bu silikon Vellidir. U A+SH ning Kaliforniya shtatiga yaqin joylashgan va
komppyuter xisoblash texnikasiga zarur bo‘lgan extiyot qismlarning 20% ni etkazib
beradi. Bu zonada 20 ming ishchi xizmatchi ishlaydi va bunday zonalardan A+SH
da 80 dan ortiq. YAponiyada texnopolislar 20 dan ortiq Xitoyda esa 20 ga yaqin
yangi va yuksak texnologiyalarni rivojlantirish mavjud.
IV-avlod-offshor zonalardir: ro‘yxatdan o‘tkazilgan korxonalar ishlab
chiqarish faoliyati bilan shu\ullanmasdan, faqat vositachilik bilan shu\ullanadi. Bank
va tijorat ishidagi maxfiylik eng oliy darajada. Xozir jaxonda 300 dan ortiq offshor
markazlari bor. Offshor zonalari mavjud bo‘lgan mamlakatlar quyidagilar.
Lixtenshteyn, Panama, Normand orollari, Men oroli, Antilp va Modeyra
orollari, Liberiya. SHvetsariya, Gibraltor, Malpta va Mavrikiydi.
Erkin iqtisodiy zonalarning umumiy xarakterli tomoni shundaki ularda
ushbu mamlakatda tadbirkorlarga qo‘llanadigan umumiy rejimga qaraganda qulay
bojxona investitsion moliyaviy imtiyozlari va afzalliklarning mavjudligidir.
3. ERKIN IQTISODIY HUDUDLARNI TASHKIL ETISHDA JAHON
TAJRIBASI
Qisqa 30 yil mobaynida mamlakatimiz iqtisodiyotining har sohalari bo‘yicha
rivojlanish eshiklari ochildi, ya’ni qishloq ho‘jaligi (paxta, g‘alla, baliqchilik, go‘sht
va sut, dorivor o‘simliklar, meva-sabzovot, poliz va boshqa) mahsulotlarini qayta
ishlashga alohida urg‘u berildi. Og‘ir sanoatning neft va gazni qayta ishlash, tog‘-
kon, kimyo sanoati, mamlakatimizda yangi tarmog‘i hisoblanmish avtomobil
sanoati va boshqa tarmoqlarlarning rivojlanishi orqali O‘zbekiston agrar
respublikadan industrial agrar respublikaga o‘tishi natijasida mamlakatimiz
aholisining turmush darajasini ortishiga olib kelmoqda. Bu amaliy ishlarni
bajarishda mamlakatimizda qulay investitsion muhitning yaratilishi orqali
rivojlangan mamlakatlar bilan qo‘shma korxonalar tuzilmoqda. Investorlarni jalb
etish orqali mamalakat iqtisodiyotini rivojlantirishga, yangi ish o‘rinlarning
yaratilishiga, xom-ashyodan tayyor mahsulotlar ishlab chiqarishga, asosiysi import
ulushini kamaytirishga xizmat qiladi. Mamlakat investitsiya
muhitining
shakllanishiga ta’sir etuvchi omillar9. Iqtisodiy holat- Mamlakat to‘lov balansining
holati, valyuta pul tizimi barqarorligi, tashqi iqtisodiy aloqalarning rivojlanganligi,
ichki bozor sig‘imining kattaligi, inflyatsiya darajasi, YaIM, sanoat va qurilish
xo‘jaligi mahsulotlari ishlab chiqarishning o‘sish sur’atlari. Huquqiy baza – Yangi
sharoitlarga mos keladigan, mamlakat va uning alohida tarmoqlarining ijtimoiy-
iqtisodiy
rivojlanishini
boshqaradigan
farmonlar,
qarorlar,
nizomlar,
yo‘riqnomalarning mavjudligi. Tabiiy xomashyo resurslari - Mineral, xomashyo,
yoqilg‘ienergetika va suv resurslari zaxiralari, qishloq xo‘jaligi xomashyosi ishlab
chiqarish hajmlari. Mehnat resurslari va bandlik – Iqtisodiy faol aholi soni, band
aholi ulushi, ishsizlik darajasi xizmatchilar daromadi darajasi, kadrlarning malaka
darajasi. Ishlab chiqarishning texnik bazasi – Asosiy ishlab chiqarish fondlarining,
ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish darajasi, uskunalarning foydalanish
muddati tarkibi, asosiy fondlarning eskirishi darajasi. Ilmiy-texnika salohiyati –
Iqtisodiy
rivojlanishga
qaratilgan
investitsiyalar,
shu
jumladan,
xorijiy
investitsiyalar hajmlari. Investitsiya tavakkalchilik darajasi. Ishlab chiqarishning
texnik jihozlanishi, fan-texnika yutuqlaridan foydalanish va ITTKI sohasining
rivojlanishi holati, mahsulotning fan sig‘imkorligi katta va yuqori texnologik
turlarini ishlab chiqarish. Moliya-kredittizimi – Soliq va kredit siyosati,
iqtisodiyotning real sektori korxonalarning foydalilik va rentabellik darajasi. Narx
siyosati va narxni shakllantirish siyosati. Infratuzilma – Bank tizimi rivojlanish
holati, transport, kommunikatsiya xizmatlari va mehmonxona xo‘jaligi sohalari,
9 VaxabovA.V.va boshqalar. Xorijiy investitsiyalar. O‘quv qo‘llanma. – T.: «Moliya», 2010.74-b
tovar va fond birjalari, marketing, konsalting, auditorlik xizmatlari, sug‘urta sohasi
tarmog‘ining ishonchliligi. Ekologik vaziyat - Atrof-muhitning ifloslanishi darajasi,
radiatsion fon, zararli chiqindilar. Bugungi kunda mamlakatimizda EIZ tashkil etish
uchun barcha me’yoriy xujjatlar, ichki imkoniyatlar, tabiiy resurslar, xizmat
ko‘rsatish, ilmiy salohiyat, mehnat resurslar yetarlicha tashkil etilgan. O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2016 yil 26 oktabrdagi PF-4853-sonli “Erkin iqtisodiy
zonalar faoliyatini faollashtirish va kengaytirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi, 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-sonli “O‘zbekiston Respublikasini
yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi, 2018 yil 1
avgustdagi PF-5495-sonli “O‘zbekiston Respublikasida investitsiya muhitini tubdan
yaxshilash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi, 2019 yil 13-sentabrdagi PF-5825-sonli
“Chiroqchi erkin iqtisodiy zonasini tashkil etish to‘g‘risida”gi, 2018 yil 18
sentyabrdagi PF-5540-sonli “Termiz erkin iqtisodiy zonasini tashkil etish
to’g’risida”gi, 2021 yil 21 dekabrdagi PF-73 - sonli “Termiz erkin iqtisodiy zonasi
hududini kengaytirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi Farmonlari, 2019 yil 8
yanvardagi PQ-4102-sonli “Hududlarni kompleks ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish
bo‘yicha sektorlar faoliyatini yanada takomillashtirishga doir qo‘shimcha
choratadbirlar to‘g‘risida”gi, 2019 yil 29 iyuldagi PQ-4406-sonli “Qishloq xo‘jaligi
mahsulotlarini chuqur qayta ishlash va oziq-ovqat sanoatini yanada rivojlantirish
bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi, 2020 yil 1 maydagi PQ-4702-
sonli “Hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishni reyting baholash tizimini joriy
etish to‘g‘risida”gi Qarorlari hamda boshqa me’yoriy-huquqiy hujjatlarda
belgilangan vazifalarni amalga oshirish natijasida mamlakatimizda juda katta ijobiy
ishlar amalga oshirilmoqda. Bizga ma’lumki bugungi kunda mamlakatimizning
iqtisodiy taraqqiyotini yanada mustahkamlash maqsadida Prezidentimizning
Qarorlariga asosan 21 ta erkin iqtisodiy zonalar tashkil etilib, ulardan 19 tasi sanoat,
1 tasi qishloq xo‘jaligi va 1 tasi turizm sohasiga ixtisoslashgan. Mamlakatning
iqtisodiy taraqqiyotida erkin iqtisodiy zonalar (EIZ)ning o’rni yuqori bo’ladi. EIZ
deganda nimalarni nazarda tutiladi hamda qaysi sohalarni o’zichiga qamrab olishiga
to’xtalishimiz kerak. Iqtisodiyot fanlari doktori, professor N.To’xliyevning
ta’biricha Erkin iqtisodiy zonalar-davlatlararo kelishuvlarga yoki maxsus
qonunlarga muvofiq, xoʻjalik va tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shugʻullanish uchun
imtiyozli soliq, moliya, huquqiy sharoitlar joriy qilinadigan muayyan hududlar.
Xorijiy va mahalliy tadbirkorlarni jalb etish maqsadlarida tashkil etiladi va ularda
zarur ishlab chiqarish va ish yuritish infratuzilmasi barpo etiladi. Erkin iqtisodiy
zonalar koʻp hollarda davlatlararo tutash hududlarda (bir necha davlatlarning
chegaralari tutashgan hudud), xalqaro aeroportlar, port shaharlarda yoki transport
yoʻllari tutashgan hududlarda tashkil etiladi2 . Bizga ma’lumki, erkin iqtisodiy
zonalarda alohida halqaro huquqiy imkoniyatlar yaratiladi. EIZning joylashishidan
qatʼiy nazar, shu mamlakatning ajralmas maydoni hisoblanadi, barcha amaliyotlar
(yer ajratish, firma va kompaniyalarni tashkil etish, chegaradan yuklarni, tovarlarni
olib kirish va olib chiqish, infratuzilma, boj toʻlovlari, soliq toʻlovlari boʻyicha
imtiyozlar, qaysi valyuta yoki valyutalar toʻlov vositasini oʻtashi, hududni
boshqarish tartibi va boshqalar) qabul qilingan qoidalar asosida tezkorlik bilan
bajariladi. Erkin iqtisodiy zonalarni tashkil etishdan maqsad koʻplab yangi
texnologiya, investitsiyalarni jalb qilib, rivojlangan iqtisodiy makon yaratish va shu
yoʻl bilan mamlakat iqtisodiyotini tezkorlik bilan rivojlantirishdir. Erkin iqtisodiy
zonalarni hozirgi zamon iqtisodiy integratsiya jarayonlarining mahsuli, deb qarash
unchalik toʻgʻri emas. Erkin iqtisodiy zonalarning tarixi qadimiy finikiyaliklar,
yunonlar va rimliklar savdo ishlarini rivojlantirish maqsadida chet el savdo
kemalarining oʻz portlariga erkin kirib chiqishini va ularning xavfsizligini
taʼminlaganlar. XVI va XVII-asrlarda Yevropaning qator shaharlari oʻzlarini "Erkin
savdo shaharlari" deb eʼlon qilganlar. Buyuk Amir Temur davrida Samarqand ana
shunday erkin savdo markazi boʻlgan, mamlakatning barcha karvon yoʻllari
hokimiyat himoyasiga olingan. Erkin iqtisodiy zonalarning har xil turlari mavjud:
erkin omborxonalar, erkin bojxona zonalari, ilmiy texnika zonalari. Ular AQShda
texnoparklar, Yaponiyada texnopolislar deb ataladi. Shuningdek, maxsus iqtisodiy
zonalar asosan, eksportga ixtisoslashgan bo’ladi. Dastlabki Erkin iqtisodiy
zonalarlardan biri Irlandiyada "Shennon" aeroportida (1959) tashkil etilgan.
Keyinroq shunday zona Angliyadagi "DogAylend" aeroportida paydo boʻldi. Baʼzi
Erkin iqtisodiy zonalar ancha yirik hududlarda tashkil etiladi. Masalan,
Braziliyadagi Manaus, Xitoydagi maxsus iqtisodiy hudud "Shenjen" va boshqalar
shunday zonalardir. Jahon amaliyotida Erkin iqtisodiy zonalar rivojlangan (Buyuk
Britaniya, Germaniya, Niderlandiya, AQSH va boshqalar), shuningdek,
rivojlanayotgan (Braziliya, Koreya Respublikasi, Malayziya va boshqalar)
mamlakatlarida ham tashkil etilgan. Erkin iqtisodiy zonalarga chet el kapitalini jalb
qilish Xitoy siyosatida ancha keng qoʻllanildi. 20-asr oxirlarida Erkin iqtisodiy
zonalar Birlashgan Arab amirliklari, Rossiya va Polshada tashkil etildi. Rossiya va
Xitoy hamkorligida tashkil etilgan Blyagovanichensk - Xeyxe, Qoradengiz boʻyi,
Kaliningrad viloyatidagi "Yantar" Erkin iqtisodiy zonalari ham shunday
makonlardir. Hozir jahonda 600 dan ortiq Erkin iqtisodiy zonalar mavjud.
Oʻzbekistonda Erkin iqtisodiy zonalar gʻoyasi milliy iqtisodiyot taraqqiyoti uchun
ijobiy baholandi. Shu bois 1996-yilning 25-aprelda mamlakat parlamenti
Oʻzbekiston Respublikasining "Erkin iqtisodiy zonalar toʻgʻrisida"gi qonunini qabul
qildi. Bu qonun chet el investitsiyalari, savdo va sanoat sohalarining rivojlanishi,
aholini ish bilan taʼminlashni yaxshilash uchun qulay sharoit yaratishga meʼyoriy
huquqiy asos yaratdi. Ma’lumotlarga ko‘ra, bugun Xitoy iqtisodiyotining o‘sish
sur’atlari bo‘yicha jahonda ikkinchi o‘rinda turadi, bunda Xitoy davlati dunyodagi
biznes munosabatlarini zudlik bilan o‘zgartira olganligi sababli erishgan. Arzon ish
kuchi, tizimli mehnat evaziga Yevropadagi oddiy narsalardan tortib jahon talabiga
javob beraoladigan turli mahsulotlarning narxini arzonlashishiga sabab bo‘ldi.
Qolaversa, Xitoy Afrika qit’asining eng yirik investoriga aylandi, Pekin Yevropa
yoki Amerikani emas, aynan “Qora qit’a"ni o‘zining asosiy hamkori hisoblaydi.
Bugungi kunda Xitoy mahsulotlarini dunyoning barcha joylarida ko‘rish mumkin,
XXI asrga kelib u chindan ham “Dunyo fabrikasi"ga aylana oldi. Jahondagi
fotoapparatlarning 50%ini, konditsionerlarning 30 foizi, kiryuvish mashinalarining
25 foizi va sovutgichlarning qariyb 20 foizi aynan shu yerda ishlab chiqarilyapti.
Alohida qayd etish kerakki, Xitoy taraqqiyotida erkin iqtisodiy zonalarning o‘rni
katta bo‘lgan. Ayni vaqtda bu yerda to‘rtta maxsus iqtisodiy zona faoliyat
ko‘rsatmoqda - Shenchjen, Chjuxay, Shantou va Syamen. Bundan tashqari, 14 ta
erkin savdo zonasi, 53 ta yuqori va yangi texnologiyalar zonasi, xorijda tahsil olgan
mutaxassislarga mo‘ljallangan 70 dan ortiq ilmiy-texnik zona, eksportga
mo‘ljallangan mahsulotlarni qayta ishlaydigan 38 ta zonalari bor. Mamlakatimizdagi
erkin iqtisodiy zonalarining rivojlantirishda quyidagi sohalarga e’tibor qaratish
maqsadga muvofiq bo‘lardi:
- Erkin iqtisodiy zonalarda investitsion muhit jozibadorligini boshqaruv
samaradorligi darajasini investitsion faollik va jalb etilgan sarmoyaning
daromadlilik ko‘rsatkichlari asosida reyting baholash tizimi tashkil etish; - Erkin
iqtisodiy zonalarda imkoniyatli va istiqbolli investorlarning «investitsion mavqei»ni
oshirishning har tamonloma boshqaruv strategiyasini shakllantirish; - Erkin
iqtisodiy zonalarda eksportbop mahsulotlarni ishlab chiqarishni yo‘lga qo‘yish; -
Termiz IEZ hududida Afg‘oniston fuqarolari uchun maxsus 10 kunlik vizasiz kirib
chiqish imtiyozlari yaratilganligidan samarali foydalanish; - Termiz IEZ hududdida
Afg‘oniston halqi uchun davolanish, savdo-sotiq, ishlab chiqarish, xizmat
ko‘rsatish, dam olish, qisqa muddatli o‘qishlar, xalqaro sertifikatlar olish uchun
maxsus markazlari va boshqa faoliyat turlarini tashkil etish; - Ma’muriy-iqtisodiy
hududlarning investitsion muhit jozibadorligini «makon investitsion pasporti va
xaritasi»ni kiritish orqali tashkiliy jihatlarini takomillashtirish; - Termiz EIZ
investitsiyalarni jalb etishga har qanday investitsiya hudud aholisi va uning
ehtiyojlarini samarali qondirish, turmush darajasini oshirish, aholining real
daromadlarini ko‘paytirish, ish bilan bandlikni ta’minlash; - Investitsion salohiyatni
barqarorlik ko‘rsatkichlari orqali boshqarish asosida Surxondaryo viloyatining yalpi
hududiy mahsulot xajmini 2025 yilgacha istiqbol ko‘rsatkichlari ishlab chiqish
orqali mamlaktimizning yanada iqtisodiy jihatidan taraqqiy etishiga xizmat qiladi.
XULOSA
Jahon mamlakatlarda tashkil etilgan iqtisodiy erkin zonalarning faoliyati
natijasida mamlakat iqtisodiyotining rivojlanishiga, hom ashyodan tayyor
mahsulotlar ishlab chiqarishga, eksport ulushining oshishiga, yangi ish o’rinlarining
ochilishiga, mamlakat brendining jahon bozoriga kirib borishi, eng asosiysi
aholining yashash sharoitining oshishiga xizmat qiladi. EIHlar mazmunini ochib
berishga bo’lgan katta qiziqish bugungi kunga qadar davom etmoqda. Shu sababdan
turli iqtisodchi-olimlar va mutaxassislar tomonidan uning mazmunini yoritib
berishga bo’lgan urinish va va tadqiqotlar hamda ta’rifini keltirishga oid amaliy
harakatlar davom etib kelayotganligini ko’rish mumkin.
EIHlarni xalqaro iqtisodiy tashkilot sifatida e’tirof etish mumkin. Chunki,
Ular global xarakterga ega, ularning yordamida jahon xo’jaligi aloqalarida butun
mintaqalarda juda intensiv integratsiya jarayoni sodir bo’lmoqda. Xalqaro
integratsiyaning hozirgi zamon bosqichining o’ziga xos xususiyatlaridan biri
iqtisodiy va ilmiy-texnik rivojlanishning lokazatsiyalashuvi hisoblanadi. Buni
tashkiliy jihatdan ifoda etuvchi bo’lib, EIHni yaratish yuzaga chiqmoqda. Shuning
uchun ularni jahon bozorining milliy iqtisodiyotga qurilgan kichik tuzilmalari,
bo’g„inlari deb ham nomlashadi
EIHlar – shunday geografik hududki, unda mamlakatda qabul qilingan
xo’jalik faoliyati tartibiga qaraganda imtiyozli soliq to’lash va bojxona tartibi joriy
etiladi. Boshqacha ifodalaganda, ushbu hududda davlatning iqtisodiy jarayonlarga
aralashuvi kamaytiriladi va bu milliy iqtisodiy makonning bir qismi bo’lib,
mamlakatning boshqa hududlarida qo’llanilmaydigan ma’lum imtiyozlar tizimi
joriy etiladi. Shunga ko’ra, EIH mamlakat hududining imtiyozli bojxona, valyuta,
soliq, viza va mehnat rejimlari joriy etilgan maxsus ajratilgan qismidir. EIHlarga xos
muhim jihat shundan iboratki, u erdagi rag„batlantirishlar, imtiyozlar (soliq,
bojxona, ma’muriy), litsenziyalash, vizalarni rasmiylashtirish, bank faoliyatlari,
mulkchilik munosabatlariga oid yengilliklar EIH joylashgan mamlakatning boshqa
hududlarida aynan amal qilmaydi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. O’zbekiston Respublikasining 1996-yil 25-apreldagi “Erkin iqtisodiy
zonalar to’g„risida”gi O’zbekiston Respublikasi Qonuni.
2. O’zbekiston Respublikasining 1998-yil 30-apreldagi “Chet ellik
investorlar huquqlarining kafolatlari va ularni himoya qilish chora-tadbirlari
to’g„risida”gi Qonuni.
3. O’zbekiston Respublikasi Bojxona kodeksi. 2016-yil 20-yanvar. O’RQ-
400- son.
4. O’zbekiston Respublikasining 2018-yil 18-oktabrdagi “Davlat bojxona
xizmati to’g„risida”gi yangi tahrirdagi Qonuni. Авдокушин Е.Ф. Международные
экономические отношения. Учебное пособие. – М.:, 2004. – 260 с. 30.
Абдурахманов К.Х., Абдуллаев А.М., Дадабаев Ш.Х. Региональная экономика
и управление. – Т.: 2007. – С. 739.
5. Aндирианов В.Д. Россия: Экономический и инвестиционный
потенциал. – M.: Экономика, 1999. – 467 с
6.
Данько Т., Свободные экономические зоны в мировом хозяйстве:
Учебное пособие. // Российская экономическая академия им. Г.В.Плеханова. –
М.: Инфра-М, 1998. – 168 с.
7.
Дерюгина
С.В.
Правовые
аспекты
понятия
свободных
экономических зон. // “Государство и право”, 1997. – №5.
8.
Зименков Р.И. Свободные экономические зоны. Уч.пос. – М.:
Юнити, 2005. – 230 с.
9.
Игошин
Н.В.
Инвестиции.
Организация,
управление
и
финансирование. Учебник для вузов. – М.: Финансы, ЮНИТИ, 2000. – 242 с.
10. Kim Young Rae. The study on issues related between limits of land
development and total control restriction system in the actual conditions within
capital region, Seoul National University of Technology, 2009. – R. 8-75.
11. Логинов Б.Б. Международный банковский бизнес. Мировая
экономика и международный бизнес. – М.: 2005. – 504 с.
Internet-saytlari:
1. www.gov.uz – O’zbekiston Respublikasi hukumat portali.
2. www.lex.uz – O’zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari
milliy bazasi.
3. www.stat.uz – O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi.
4. www.uza.uz – O’zbekiston Milliy Axborot agentligi.
5. www.worldbank.org – Jahon banki rasmiy sayti.
6. www.imf.org – Xalqaro valyuta fondi rasmiy sayti.
7. www.wto. Org – Butunjahon savdo tashkiloti rasmiy sayti.
8. www.ifmr.uz – Prognozlashtirish va makroiqtisodiy tadqiqotlar instituti.
9. www.ziyonet.uz – Ziyonet ta’lim portali.
10. www.economics.ru – “Ekonomicheskaya gazeta” gazetasining rasmiy
sayti.
11. www.tshue.uz – Toshkent davlat iqtisodiyot universiteti sayti.