ERKIN IQTISODIY ZONALARNI TASHKIL ETISH

Yuklangan vaqt

2024-02-20

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

128,0 KB


ERKIN IQTISODIY ZONALARNI TASHKIL ETISH,ULARNI AMAL 
QILISHI VA RIVOJLANISH JARAYONLARNI BOSHQARISH 
 
 
 
REJA: 
1. Erkin iktisodiy zonalarning mazmuni, tamoyillari va tuzilish sabablari. 
2. Erkin iktisodiy zonalarning turlari. 
3. Erkin bozorni tashkil etuvchi elementlari.  
4. Erkin iqtisodiy zonalarning turli mamlakatlardagi tajribasi 
ERKIN IQTISODIY ZONALARNI TASHKIL ETISH,ULARNI AMAL QILISHI VA RIVOJLANISH JARAYONLARNI BOSHQARISH REJA: 1. Erkin iktisodiy zonalarning mazmuni, tamoyillari va tuzilish sabablari. 2. Erkin iktisodiy zonalarning turlari. 3. Erkin bozorni tashkil etuvchi elementlari. 4. Erkin iqtisodiy zonalarning turli mamlakatlardagi tajribasi
Erkin iktisodiy zonalarning mazmuni, tamoyillari va tuzilish sabablari. 
Jaxon tajribasi va amaliyotida xar bir mamalakatning o‘z milliy iqtisodiyotiga 
xorijiy investitsiyalarni jalb qilish bo‘yicha o‘ziga xos tajriba va an’analari mavjud. 
Hozirda rivojlangan mamlakatlarning iqtisodiyoti taraqqiy etishiga asos bo‘lgan 
usullardan biri bu mamlakatda ma’lum bir xududni yoki butun bir kichik 
mamlkatlar o‘z iqtisodiyotini erkin iqtisodiy makonga aylantirib rivojlanish sari 
qadam qo‘yganlar. 
Erkin iqtisodiy makonlarni asosan muayyan bir davlatning ma’lum bir 
mintaqasi yoki alohida bir hududida tashkil etish iqtisodiy jihatdan samarali 
hisoblanadi. Ammo hududi va ma’muriy boshqaruv tizimi uncha katta bo‘lmagan 
alohida davlatlarning butun iqtisodiyoti erkin iqtisodiy makonlarga aylantirilgan 
hollar ham uchrab turadi. Erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etishdan asosiy 
maqsad qisqa muddatlarda mamlakatni rivojlangan jahon hamjamiyati a’zolari 
qatoriga qo‘shish va xorijiy investitsiyalarni jalb etishni tezlashtirishdan iborat. 
Ushbu makonlarning tashkiliy tuzilishi va nomlanishi turlicha bo‘lsada, ularni 
tashkil etishdan asosiy maqsad imkon qadar xorijiy investitsiyalarni, zamonaviy 
texnika va texnologiyalarni jalb qilish hisobiga mavjud iqtisodiy, moliyaviy va 
ijtimoiy muammolarni bartaraf etish va jahondagi rivojlangan davlatlar qatoridan 
o‘rin olish orqali aholi turmush darajasini yaxshilashdir. 
Tarixiy manbalar dalolat berishicha, erkin bojxona va tovarlarning tranzit 
makonlari bundan bir necha asr oldin paydo bo‘lgan bo‘lib, ular davlatlar 
o‘rtasidagi savdo-iqtisodiy munosabatlarni rivojlantirishda keng qo‘llanilgan. 
Masalan, SHarq va Evropani bevosita savdo orqali bog‘lab kelgan Buyuk Ipak 
yo‘lini bojxona va mahsulotlarni tranzit qilish erkin makoniga misol bo‘la oladi.  
Erkin iqtisodiy makonlarning qaror topishini tavsiflovchi belgilar orasida 
quyidagi omillar alohida o‘rin tutadi: 
- investor uchun hududning iqtisodiy jug‘rofiy holati juda qulay bo‘lishi shart; 
- kamida mintaqaviy ahamiyat kasb etuvchi magistral yo‘llarning kesishgan 
joylari bo‘lishi lozim; 
- dengiz va daryo portlariga yaqin bo‘lishlari kerak; 
Erkin iktisodiy zonalarning mazmuni, tamoyillari va tuzilish sabablari. Jaxon tajribasi va amaliyotida xar bir mamalakatning o‘z milliy iqtisodiyotiga xorijiy investitsiyalarni jalb qilish bo‘yicha o‘ziga xos tajriba va an’analari mavjud. Hozirda rivojlangan mamlakatlarning iqtisodiyoti taraqqiy etishiga asos bo‘lgan usullardan biri bu mamlakatda ma’lum bir xududni yoki butun bir kichik mamlkatlar o‘z iqtisodiyotini erkin iqtisodiy makonga aylantirib rivojlanish sari qadam qo‘yganlar. Erkin iqtisodiy makonlarni asosan muayyan bir davlatning ma’lum bir mintaqasi yoki alohida bir hududida tashkil etish iqtisodiy jihatdan samarali hisoblanadi. Ammo hududi va ma’muriy boshqaruv tizimi uncha katta bo‘lmagan alohida davlatlarning butun iqtisodiyoti erkin iqtisodiy makonlarga aylantirilgan hollar ham uchrab turadi. Erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etishdan asosiy maqsad qisqa muddatlarda mamlakatni rivojlangan jahon hamjamiyati a’zolari qatoriga qo‘shish va xorijiy investitsiyalarni jalb etishni tezlashtirishdan iborat. Ushbu makonlarning tashkiliy tuzilishi va nomlanishi turlicha bo‘lsada, ularni tashkil etishdan asosiy maqsad imkon qadar xorijiy investitsiyalarni, zamonaviy texnika va texnologiyalarni jalb qilish hisobiga mavjud iqtisodiy, moliyaviy va ijtimoiy muammolarni bartaraf etish va jahondagi rivojlangan davlatlar qatoridan o‘rin olish orqali aholi turmush darajasini yaxshilashdir. Tarixiy manbalar dalolat berishicha, erkin bojxona va tovarlarning tranzit makonlari bundan bir necha asr oldin paydo bo‘lgan bo‘lib, ular davlatlar o‘rtasidagi savdo-iqtisodiy munosabatlarni rivojlantirishda keng qo‘llanilgan. Masalan, SHarq va Evropani bevosita savdo orqali bog‘lab kelgan Buyuk Ipak yo‘lini bojxona va mahsulotlarni tranzit qilish erkin makoniga misol bo‘la oladi. Erkin iqtisodiy makonlarning qaror topishini tavsiflovchi belgilar orasida quyidagi omillar alohida o‘rin tutadi: - investor uchun hududning iqtisodiy jug‘rofiy holati juda qulay bo‘lishi shart; - kamida mintaqaviy ahamiyat kasb etuvchi magistral yo‘llarning kesishgan joylari bo‘lishi lozim; - dengiz va daryo portlariga yaqin bo‘lishlari kerak;
 aeroportlar xalqaro maqom olgan bo‘lishlari lozim. 
Erkin iqtisodiy makonlarda ma’muriy boshqaruv tizimi alohida bir maxsus 
maqomga ega bo‘lib, investorlar xom ashyo va materiallarni import qilish hamda 
tayyor mahsulotlarni eksport qilish jarayonida bojxona to‘lovlaridan to‘liq ozod 
qilinadi yoki makonning ma’muriy boshqaruv organlarini moliyalashtirishga etarli 
darajadagi imtiyozli soliq to‘lovlari o‘rnatiladi. Investorlarning mulkka egalik 
qilish huquqi kengayadi va ularga keng ko‘lamli soliq ta’tillari taqdim etilishi bilan 
birga, bojxona nazorati minimal darajaga tushiriladi. 
Dunyo tajribasida har bir hududning o‘ziga xos xususiyatlarini inobatga olgan 
holda, bir nechga ko‘rinishdagi erkin iqtisodiy makonlar mavjud bo‘lib, ularning 
tarkibi quyidagilardan iborat: 
- Erkin savdo makonlari. Ushbu makonning o‘ziga xos belgilari shundan 
iboratki, ular kamida mintaqa ahamiyatiga ega bo‘lgan magistral yo‘llar kesishgan 
joylarda, shu jumladan, dengiz va daryo bandargohi yonidagi portlar hududida 
tashkil etiladi. Ularda bojxona to‘lovlari va tranzit yig‘imlari minimal darajada 
bo‘lishi shart. 
Ishlab chiqarishsanoat makonlari. Mazkur makonni tashkil etishdan asosiy 
maqsad  xorijiy bozorlarga tayyor mahsulotlarni eksport qilish bo‘lib, davlatning 
iqtisodiy salohiyatini tayyor mahsulotlar orqali reklama va targ‘ibot qilishdir. 
Natijada, mamlakatga chet el investorlarining qo‘shimcha sarfxarajatlarsiz kirib 
kelishi uchun ruhiy ta’sir ko‘rsatish imkoniyatlari paydo bo‘ladi. 
• Ilmiy-texnikaviy va ilmiy ixtiro makonlari. Ushbu makonlar tarkibiga tashqi 
bozorni kompyuter va boshqa hisoblash texnikalari orqali zabt etish maqsadida 
mavjud texnologik parklar zamirida tashkil etilgan «Texnopolis» makonlari kiradi. 
• Xizmat ko‘rsatish (servis) makonlari. Ushbu makon shaklining o‘ziga 
xosligi shundan iboratki, unda turli ko‘rinishdagi moliyabank markazlari, sug‘urta 
bozorlari va fond birjalari tashkil etiladi. Bundan asosiy maqsad  moliyabank 
xizmatidan keng imtiyozlar berish hisobiga yuqorisalohiyatga ega xorijiy 
investorlarning likvidli kapitallarini jalb qilishdir. 
aeroportlar xalqaro maqom olgan bo‘lishlari lozim. Erkin iqtisodiy makonlarda ma’muriy boshqaruv tizimi alohida bir maxsus maqomga ega bo‘lib, investorlar xom ashyo va materiallarni import qilish hamda tayyor mahsulotlarni eksport qilish jarayonida bojxona to‘lovlaridan to‘liq ozod qilinadi yoki makonning ma’muriy boshqaruv organlarini moliyalashtirishga etarli darajadagi imtiyozli soliq to‘lovlari o‘rnatiladi. Investorlarning mulkka egalik qilish huquqi kengayadi va ularga keng ko‘lamli soliq ta’tillari taqdim etilishi bilan birga, bojxona nazorati minimal darajaga tushiriladi. Dunyo tajribasida har bir hududning o‘ziga xos xususiyatlarini inobatga olgan holda, bir nechga ko‘rinishdagi erkin iqtisodiy makonlar mavjud bo‘lib, ularning tarkibi quyidagilardan iborat: - Erkin savdo makonlari. Ushbu makonning o‘ziga xos belgilari shundan iboratki, ular kamida mintaqa ahamiyatiga ega bo‘lgan magistral yo‘llar kesishgan joylarda, shu jumladan, dengiz va daryo bandargohi yonidagi portlar hududida tashkil etiladi. Ularda bojxona to‘lovlari va tranzit yig‘imlari minimal darajada bo‘lishi shart. Ishlab chiqarishsanoat makonlari. Mazkur makonni tashkil etishdan asosiy maqsad xorijiy bozorlarga tayyor mahsulotlarni eksport qilish bo‘lib, davlatning iqtisodiy salohiyatini tayyor mahsulotlar orqali reklama va targ‘ibot qilishdir. Natijada, mamlakatga chet el investorlarining qo‘shimcha sarfxarajatlarsiz kirib kelishi uchun ruhiy ta’sir ko‘rsatish imkoniyatlari paydo bo‘ladi. • Ilmiy-texnikaviy va ilmiy ixtiro makonlari. Ushbu makonlar tarkibiga tashqi bozorni kompyuter va boshqa hisoblash texnikalari orqali zabt etish maqsadida mavjud texnologik parklar zamirida tashkil etilgan «Texnopolis» makonlari kiradi. • Xizmat ko‘rsatish (servis) makonlari. Ushbu makon shaklining o‘ziga xosligi shundan iboratki, unda turli ko‘rinishdagi moliyabank markazlari, sug‘urta bozorlari va fond birjalari tashkil etiladi. Bundan asosiy maqsad moliyabank xizmatidan keng imtiyozlar berish hisobiga yuqorisalohiyatga ega xorijiy investorlarning likvidli kapitallarini jalb qilishdir.
Muayyan ustavga ega bo‘lgan erkin iqtisodiy makonlarning keng tarqalishi 
o‘tgan asrning 50 yillari oxirida boshlangan. 
1959 yilda Irlandiyaning SHenon shahri shunday erkin iqtisodiy makonga 
aylantirilgan. Irlandiya hukumati SHenon xalqaro aeroportiga asosiy e’tiborni 
qaratib, uning hududi yonida xalqaro erkin tadbirkorlik makonini tarkib toptirishga 
rasmiy ruxsat berdi. SHundan keyin jahon iqtisodiyotida turli xil xo‘jalik yuritish 
va faoliyat ko‘rsatish tartibiga amal qiladigan minglab erkin iqtisodiy makonlar 
tarkib topa boshladi. 
Hozirgi paytda erkin iqtisodiy makonlarning aksariyati Amerika va Janubi-
SHarqiy 
Osiyo 
mamlakatlari 
hududlarida 
joylashgan. 
Jahon 
tajribasi 
ko‘rsatishicha, erkin iqtisodiy makonlarning alohida mamlakatdagi samarali tashkil 
etilishi va faoliyat yuritishi avvalo undagi siyosiy barqarorlik, investitsiyalarni 
kafolatlash, sifatli va zamonaviy infratuzilma xizmatlari tashkil etilganligi, ishchi 
va xizmatchilarning mahorati va malakasi, ma’muriy boshqaruv tuzilmalarining 
qulay tashkil etilganligiga bog‘liedir. 
Dunyo amaliyotida, mamlakatlar o‘zlarining iqtisodiy rivojlanish darajasiga 
qarab, o‘z iqtisodiga, jug‘rofiy joylashishiga mos keladigan erkin iqtisodiy makon 
turlarini tanlab, joriy etganlar. Masalan, G‘arbiy Evropa davlatlari dengiz 
portlarida yuklarni ortishtushirish ishlarini ortiqcha rasmiyatchiliksiz va bojxona 
to‘lovlarisiz amalga oshirish maqsadida, ko‘plab erkin savdo makonlari tashkil 
etishgan. Erkin aeroport makonlari tashkil etish Buyuk Britaniya davlatiga xos bir 
amaliyot bo‘lsa, moliyabank markazlari va Offshor makonlar SHveysariya, 
Lixtenshteyn, Normandiya orollarida yaxshi yo‘lga qo‘yilgan. AQSH va 
YAponiyada «Texnopolislar rivojlanishiga qulay sharoit yaratilib, hozir ularda 
keskin yuksalish pallasi boshlandi. Dunyodagi eng katta «Texnopolis AQSHdagi 
erkin iqtisodiy makonda joylashgan bo‘lib, u Silikon vodiysi deb nomlanadi va 
hozirgi paytda jahonda ishlab chiqarilayotgan kompyuter va boshqa hisoblash 
texnikalarining qariyb 20 foizi ayni shu makonda tayyorlanib, dunyoning turli 
mamlakatlariga realizasiya qilinmokda. 
Muayyan ustavga ega bo‘lgan erkin iqtisodiy makonlarning keng tarqalishi o‘tgan asrning 50 yillari oxirida boshlangan. 1959 yilda Irlandiyaning SHenon shahri shunday erkin iqtisodiy makonga aylantirilgan. Irlandiya hukumati SHenon xalqaro aeroportiga asosiy e’tiborni qaratib, uning hududi yonida xalqaro erkin tadbirkorlik makonini tarkib toptirishga rasmiy ruxsat berdi. SHundan keyin jahon iqtisodiyotida turli xil xo‘jalik yuritish va faoliyat ko‘rsatish tartibiga amal qiladigan minglab erkin iqtisodiy makonlar tarkib topa boshladi. Hozirgi paytda erkin iqtisodiy makonlarning aksariyati Amerika va Janubi- SHarqiy Osiyo mamlakatlari hududlarida joylashgan. Jahon tajribasi ko‘rsatishicha, erkin iqtisodiy makonlarning alohida mamlakatdagi samarali tashkil etilishi va faoliyat yuritishi avvalo undagi siyosiy barqarorlik, investitsiyalarni kafolatlash, sifatli va zamonaviy infratuzilma xizmatlari tashkil etilganligi, ishchi va xizmatchilarning mahorati va malakasi, ma’muriy boshqaruv tuzilmalarining qulay tashkil etilganligiga bog‘liedir. Dunyo amaliyotida, mamlakatlar o‘zlarining iqtisodiy rivojlanish darajasiga qarab, o‘z iqtisodiga, jug‘rofiy joylashishiga mos keladigan erkin iqtisodiy makon turlarini tanlab, joriy etganlar. Masalan, G‘arbiy Evropa davlatlari dengiz portlarida yuklarni ortishtushirish ishlarini ortiqcha rasmiyatchiliksiz va bojxona to‘lovlarisiz amalga oshirish maqsadida, ko‘plab erkin savdo makonlari tashkil etishgan. Erkin aeroport makonlari tashkil etish Buyuk Britaniya davlatiga xos bir amaliyot bo‘lsa, moliyabank markazlari va Offshor makonlar SHveysariya, Lixtenshteyn, Normandiya orollarida yaxshi yo‘lga qo‘yilgan. AQSH va YAponiyada «Texnopolislar rivojlanishiga qulay sharoit yaratilib, hozir ularda keskin yuksalish pallasi boshlandi. Dunyodagi eng katta «Texnopolis AQSHdagi erkin iqtisodiy makonda joylashgan bo‘lib, u Silikon vodiysi deb nomlanadi va hozirgi paytda jahonda ishlab chiqarilayotgan kompyuter va boshqa hisoblash texnikalarining qariyb 20 foizi ayni shu makonda tayyorlanib, dunyoning turli mamlakatlariga realizasiya qilinmokda.
SHarqiy Osiyoda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish bo‘yicha Xitoy Xalq 
Respublikasi, Singapur va Tayvan mamlakatlari peshqadamlik qilmokda. Xitoyda 
erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish uchun asosan dengiz bandargohiga yaqin 
bo‘lgan hududlar va mintaqaviy ahamiyat kasb etadigan transport magistrallari 
kesishgan joylar tanlab olindi. Dastlabki makonlar 70-yillar oxirida tashkil etila 
boshlangan. Erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etishda quyidagilarga erishish 
asosiy maqsad qilib belgilangan: 
- xorijiy kapitallarni, texnika va texnologiyalarni jalb etishni maksimal 
rag‘batlantirish hamda intellektual mehnat o‘rnini bosadigan texnika korxonalarini 
tashkil etish; 
tashqi iqtisodiy aloqalarni rivojlantirish va mamlakatning jahon mehnat 
taqsimotida keng ishtirok etishini ta’minlash, eksport hajmini oshirish hisobiga 
valyuta tushumini ko‘paytirish; 
- erkin iqtisodiy makonlarda zamonaviy tovarlarni ko‘plab ishlab chiqarish, 
xizmat ko‘rsatish va boshqaruv tajribalarini o‘rgatadigan maktablardagi ilg‘or 
tajribalarni mamlakatning qolgan xududlariga ham keng joriy etish; 
- erkin iqtisodiy makonlarda faoliyat yuritayotgan ishchi va xizmatchilarning 
turmush darajasini Singapur, Gonkong boshqa industrial davlatlardagi fuqarolar 
turmush darajasiga etkazish; 
- mamlakatda ortiqcha va arzon ishchi kuchidan samarali foydalanib, vujudga 
kelayotgan ijtimoiy iqtisodiy tanglikni oldini olish. 
Sobiq sho‘ro respublikalar o‘rtasidagi rejali iqtisodiy aloqalar uzilganidan 
so‘ng, har bir respublika o‘z hududida imkon qadar erkin iqtisodiy makonlarni 
tashkil etishga kirisha boshladi. Erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish bo‘yicha 
ular orasida Rossiya Federasiyasi etakchi o‘rinni egallamokda. 1990-1991 yillarda 
erkin iqtisodiy makonlar soni 12 ta bo‘lgan bo‘lsa, hozirgi paytda ular 20 tadan 
ortib ketgan. Biroq tashkil etilgan bu makonlarning ayrimlari rivojlana olmayapti. 
Masalan, Ingushetiya Respublikasida tashkil etilgan Xalqaro biznes markazi 
faoliyati hozir to‘xtatilgan. Eng faol rivojlanayotgan erkin iqtisodiy makonlar 
Kaliningrad, Leningrad va Magadan viloyatlari hisoblanadi. Qolgan mintaqalarda 
SHarqiy Osiyoda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish bo‘yicha Xitoy Xalq Respublikasi, Singapur va Tayvan mamlakatlari peshqadamlik qilmokda. Xitoyda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish uchun asosan dengiz bandargohiga yaqin bo‘lgan hududlar va mintaqaviy ahamiyat kasb etadigan transport magistrallari kesishgan joylar tanlab olindi. Dastlabki makonlar 70-yillar oxirida tashkil etila boshlangan. Erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etishda quyidagilarga erishish asosiy maqsad qilib belgilangan: - xorijiy kapitallarni, texnika va texnologiyalarni jalb etishni maksimal rag‘batlantirish hamda intellektual mehnat o‘rnini bosadigan texnika korxonalarini tashkil etish; tashqi iqtisodiy aloqalarni rivojlantirish va mamlakatning jahon mehnat taqsimotida keng ishtirok etishini ta’minlash, eksport hajmini oshirish hisobiga valyuta tushumini ko‘paytirish; - erkin iqtisodiy makonlarda zamonaviy tovarlarni ko‘plab ishlab chiqarish, xizmat ko‘rsatish va boshqaruv tajribalarini o‘rgatadigan maktablardagi ilg‘or tajribalarni mamlakatning qolgan xududlariga ham keng joriy etish; - erkin iqtisodiy makonlarda faoliyat yuritayotgan ishchi va xizmatchilarning turmush darajasini Singapur, Gonkong boshqa industrial davlatlardagi fuqarolar turmush darajasiga etkazish; - mamlakatda ortiqcha va arzon ishchi kuchidan samarali foydalanib, vujudga kelayotgan ijtimoiy iqtisodiy tanglikni oldini olish. Sobiq sho‘ro respublikalar o‘rtasidagi rejali iqtisodiy aloqalar uzilganidan so‘ng, har bir respublika o‘z hududida imkon qadar erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etishga kirisha boshladi. Erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish bo‘yicha ular orasida Rossiya Federasiyasi etakchi o‘rinni egallamokda. 1990-1991 yillarda erkin iqtisodiy makonlar soni 12 ta bo‘lgan bo‘lsa, hozirgi paytda ular 20 tadan ortib ketgan. Biroq tashkil etilgan bu makonlarning ayrimlari rivojlana olmayapti. Masalan, Ingushetiya Respublikasida tashkil etilgan Xalqaro biznes markazi faoliyati hozir to‘xtatilgan. Eng faol rivojlanayotgan erkin iqtisodiy makonlar Kaliningrad, Leningrad va Magadan viloyatlari hisoblanadi. Qolgan mintaqalarda
tashkil etilgan erkin iqtisodiy makonlarning iqtisodiy samarasi ko‘ngildagidek 
bo‘lmayapti. 
Taxlilchilar fikriga qaraganda, rivojlanishga salbiy ta’sir etayotgan asosiy omil  
ko‘pchilik erkin iqtisodiy makonlar mamlakatning ichkarisida joylashganligi, 
ularning dengiz va daryo bandargohidan ancha uzoqligi va infratuzilma 
xizmatlarining talab darajasida emasligi bilan bog‘likdir. CHunki infratuzilmani 
yaxshilashga mahalliy va federal byudjetdan moliyaviy resurslar etarlicha 
saflanmayotir. 
Mamlakatimizda siyosiy mustaqillikka erishilgan dastlabki paytlardan boshlab, 
iqtisodiyotga zamonaviy texnika va texnologiyalarni xorijiy investitsiya shaklida 
jalb qilishga asosiy e’tibor qaratilmokda. Xorijiy investitsiyalarni respublika 
viloyatlarida teng taqsimlashni to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish maqsadida, marketing 
tadqiqotlaridan keng foydalanish bilan bir qatorda, erkin iqtisodiy makonlarni 
tashkil etish va rivojlantirish ishlari ustida ham keng amaliy tadbirlarni bajarish 
davom etmokda. Pirovardida, Andijon, Samarqand, Xorazm, Buxoro, Navoiy va 
Qashqadaryo viloyatlarida xorijiy investitsiyali zamonaviy korxonalar barpo etilib, 
mehnat resurslarini yuqori darajada ish haqi bilan ta’minlaydigan ish o‘rinlari ham 
ochilmokda. SHu jumladan, respublikaning jahon hamjamiyatida salohiyatli a’zo 
sifatida tanilishiga yorqin hissa qo‘shuvchi, davlat byudjetiga salmoqli soliq 
to‘lovchi sub’ektlar paydo bo‘lib, ular byudjet kamomadini qisqartirishga ulkan 
hissa qo‘shmokda. 
Xorijiy investitsiyalarning kirib kelishini tezlashtiruvchi asosiy omil 
mamlakatda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etib, ularning ma’muriy 
boshqaruviga keng huquqiy imtiyozlar, investorlarga esa moliyaviy imtiyozlarni 
kafolatlab berishdir. 
Respublikamizda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish va rivojlantirishga 
bevosita javob beradigan va kafolatlaydigan me’yoriy hujjatlarni qabul qilish va 
iqtisodiyotga joriy etish bizda bir oz kechroq, aniqrog‘i, 1995 yilda boshlandi. 
1995 yil 30 avgustda «Konsessiya to‘g‘risida»gi, 1996 yil 25 aprelda «Erkin 
iqtisodiy zonalar to‘g‘risida»gi, 1996 yil 29 avgustda «Xorijdan mablag‘ jalb qilish 
tashkil etilgan erkin iqtisodiy makonlarning iqtisodiy samarasi ko‘ngildagidek bo‘lmayapti. Taxlilchilar fikriga qaraganda, rivojlanishga salbiy ta’sir etayotgan asosiy omil ko‘pchilik erkin iqtisodiy makonlar mamlakatning ichkarisida joylashganligi, ularning dengiz va daryo bandargohidan ancha uzoqligi va infratuzilma xizmatlarining talab darajasida emasligi bilan bog‘likdir. CHunki infratuzilmani yaxshilashga mahalliy va federal byudjetdan moliyaviy resurslar etarlicha saflanmayotir. Mamlakatimizda siyosiy mustaqillikka erishilgan dastlabki paytlardan boshlab, iqtisodiyotga zamonaviy texnika va texnologiyalarni xorijiy investitsiya shaklida jalb qilishga asosiy e’tibor qaratilmokda. Xorijiy investitsiyalarni respublika viloyatlarida teng taqsimlashni to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish maqsadida, marketing tadqiqotlaridan keng foydalanish bilan bir qatorda, erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish va rivojlantirish ishlari ustida ham keng amaliy tadbirlarni bajarish davom etmokda. Pirovardida, Andijon, Samarqand, Xorazm, Buxoro, Navoiy va Qashqadaryo viloyatlarida xorijiy investitsiyali zamonaviy korxonalar barpo etilib, mehnat resurslarini yuqori darajada ish haqi bilan ta’minlaydigan ish o‘rinlari ham ochilmokda. SHu jumladan, respublikaning jahon hamjamiyatida salohiyatli a’zo sifatida tanilishiga yorqin hissa qo‘shuvchi, davlat byudjetiga salmoqli soliq to‘lovchi sub’ektlar paydo bo‘lib, ular byudjet kamomadini qisqartirishga ulkan hissa qo‘shmokda. Xorijiy investitsiyalarning kirib kelishini tezlashtiruvchi asosiy omil mamlakatda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etib, ularning ma’muriy boshqaruviga keng huquqiy imtiyozlar, investorlarga esa moliyaviy imtiyozlarni kafolatlab berishdir. Respublikamizda erkin iqtisodiy makonlarni tashkil etish va rivojlantirishga bevosita javob beradigan va kafolatlaydigan me’yoriy hujjatlarni qabul qilish va iqtisodiyotga joriy etish bizda bir oz kechroq, aniqrog‘i, 1995 yilda boshlandi. 1995 yil 30 avgustda «Konsessiya to‘g‘risida»gi, 1996 yil 25 aprelda «Erkin iqtisodiy zonalar to‘g‘risida»gi, 1996 yil 29 avgustda «Xorijdan mablag‘ jalb qilish
to‘g‘risida»gi qonunlar qabul qilindi va iqtisodiyotga joriy etildi. Mazkur 
qonunlarning qabul qilinishi xorijiy investitsiyalarning iqtisodiyotimizga kirib 
kelishiga investitsiyalar hajmining yildan yilga oshib borishiga ijobiy ta’sir 
ko‘rsatdi. 
"Erkin iqtisodiy zonalar to‘g‘risida"gi qonunning 5-moddasida jahon amaliy 
tajribasida mavjud bo‘lgan erkin iqtisodiy makon turlarining qariyb barchasi aks 
ettirilgan bo‘lib, xorijiy investorlarni kafolatlash uchun ularda barcha asoslar 
mavjud. Hukumatimiz tomonidan katta imkoniyatlar berilishiga qaramay, mavjud 
holat bizni to‘la qanoatlantirmaydi. Masalan, erkin iqtisodiy makonlarning hech 
bo‘lmaganda bitta turini zamonaviy ko‘rinishda tashkil etish va rivojlantirish 
ishlari yaxshi yo‘lga qo‘yilmagan. 
Xaritaga nazar tashlasak, dunyoning hech bir okeaniga chiqishi uchun bizda 
to‘g‘ridan to‘g‘ri yo‘l yo‘qligi, buning uchun kamida ikkita davlat hududini bosib 
o‘tish kerakligi ma’lum bo‘ladi. Bu jug‘rofiy jihatdan yuqorida tahlil qilgan 
mamlakatlarga nisbatan ancha noqulay joylashganligimizdan dalolat beradi. Bu 
albatta erkin iqtisodiy makonlarni keng ko‘lamda tashkil etishimizga to‘siq bo‘ladi. 
Biroq respublikamiz Buyuk Ipak yo‘li ustida va Markaziy Osiyo davlatlari 
o‘rtasida joylashganligini hisobga oladigan bo‘lsak, aholi soni jihatidan etakchi 
o‘rinni egallashimizni inobatga olib, mintaqa darajasida erkin savdo makonlarini 
tashkil etishimiz uchun etarli imkoniyatlar mavjud ekani ayon bo‘ladi. 
Mamlakatimiz mutaxassislari ilmiy salohiyati jihatidan eng yuqori o‘rinlardan 
birini egallashi bir necha bor qayd etilgan. SHunday ekan, ular salohiyatidan 
samarali foydalanish uchun, avvalo, erkin ilmiy texnikaviy yoki «Texnopolis» 
makonlarini tashkil etish maqsadga muvofiqdir. 
Buning uchun mahalliy ma’muriy tashkilotlar erkin iqtisodiy makonlar 
infratuzilmasini yaxshilashga moliyaviy yordam berishi lozim. SHunda bu 
boradagi maqsadlarga erishish uchun zamin yaratiladi. Natijada, mamlakatimizga 
xorijiy 
investitsiyalar 
kirib 
kelishi 
ko‘payadi, 
shuningdek, 
mahalliy 
investitsiyalarning rivojlanishiga keng imkoniyatlar paydo bo‘lardi. 
to‘g‘risida»gi qonunlar qabul qilindi va iqtisodiyotga joriy etildi. Mazkur qonunlarning qabul qilinishi xorijiy investitsiyalarning iqtisodiyotimizga kirib kelishiga investitsiyalar hajmining yildan yilga oshib borishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatdi. "Erkin iqtisodiy zonalar to‘g‘risida"gi qonunning 5-moddasida jahon amaliy tajribasida mavjud bo‘lgan erkin iqtisodiy makon turlarining qariyb barchasi aks ettirilgan bo‘lib, xorijiy investorlarni kafolatlash uchun ularda barcha asoslar mavjud. Hukumatimiz tomonidan katta imkoniyatlar berilishiga qaramay, mavjud holat bizni to‘la qanoatlantirmaydi. Masalan, erkin iqtisodiy makonlarning hech bo‘lmaganda bitta turini zamonaviy ko‘rinishda tashkil etish va rivojlantirish ishlari yaxshi yo‘lga qo‘yilmagan. Xaritaga nazar tashlasak, dunyoning hech bir okeaniga chiqishi uchun bizda to‘g‘ridan to‘g‘ri yo‘l yo‘qligi, buning uchun kamida ikkita davlat hududini bosib o‘tish kerakligi ma’lum bo‘ladi. Bu jug‘rofiy jihatdan yuqorida tahlil qilgan mamlakatlarga nisbatan ancha noqulay joylashganligimizdan dalolat beradi. Bu albatta erkin iqtisodiy makonlarni keng ko‘lamda tashkil etishimizga to‘siq bo‘ladi. Biroq respublikamiz Buyuk Ipak yo‘li ustida va Markaziy Osiyo davlatlari o‘rtasida joylashganligini hisobga oladigan bo‘lsak, aholi soni jihatidan etakchi o‘rinni egallashimizni inobatga olib, mintaqa darajasida erkin savdo makonlarini tashkil etishimiz uchun etarli imkoniyatlar mavjud ekani ayon bo‘ladi. Mamlakatimiz mutaxassislari ilmiy salohiyati jihatidan eng yuqori o‘rinlardan birini egallashi bir necha bor qayd etilgan. SHunday ekan, ular salohiyatidan samarali foydalanish uchun, avvalo, erkin ilmiy texnikaviy yoki «Texnopolis» makonlarini tashkil etish maqsadga muvofiqdir. Buning uchun mahalliy ma’muriy tashkilotlar erkin iqtisodiy makonlar infratuzilmasini yaxshilashga moliyaviy yordam berishi lozim. SHunda bu boradagi maqsadlarga erishish uchun zamin yaratiladi. Natijada, mamlakatimizga xorijiy investitsiyalar kirib kelishi ko‘payadi, shuningdek, mahalliy investitsiyalarning rivojlanishiga keng imkoniyatlar paydo bo‘lardi.
 Xozirgi 
davrda 
sanoati 
rivojlangan 
mamlakatlar, 
rivojlanayotgan 
mamlakatlarda xam albatta turli maksadlarni kuzlab erkin iktisodiy zonalarni 
vujudga keltirmokdalar. erkin iktisodiy zonalrni kup tariflari mavjud: BMT ning 
TMK markazining shu muammoga  bagishlangan  ishida   20  dan  ortik  tarif 
keltirilgan 1 marta erkin iktisodiy zonalarning yoki "franko zonasi" ning 1973 
yilda Kioto konvensiyasida berilgan. "erkin iktisodiy zonalarni davlat xududining 
muayyan natijalarga erishmok maksadida milliy va xorijiy tadbirkorlar uchun 
iktisodiy faoliyatning preferensial shartlari, boshkaruvning aloxida rejimi va 
boshka tashkiliy mamuriy tadbirlarni joriy etiladigan kismi sifatida tariflash 
mumkin. Bundan tashkari, erkin iktisodiy zonalar chegaralarini kengaytirish va 
iktisodiy faoliyat shartlarining uzi bilan bevosita va bilvosita boglik boshka xujalik 
soxalari, tarmoklari, xududlarga yoyish layokatiga egadir. Erkin iktisodiy zonalar 
malum darajada cheklangan geografik territoriyadir. "Erkin iktisodiy zonalar" tarifi 
ilmiy axborot va tashkilotlar xisobotlarida keng kullanilsada, lekin ushbu xodisa 
mazmunini tula ifodalay olmaydi ularda kullaniladigan iktisodiy koida, maxsus 
mamuriy konunlar, malum yuridik xukukiy va xujalik rejimidan batamom xoli 
kilib kuymasdan, balki ularni osonlashtiradi, tadbirkorlikni ragbatlantiradigan 
imtiyozlarni yaratadi xolos. Davlat ushbu zonani uz aralashuvi doirasini 
kiskartiradi, (Lasser faisser). Rivojlanayotgan mamlakatlar uchun maxsus iktisodiy 
zonalar 
uzining 
territoriyasi 
jixatidan 
ishchi 
xizmatchilarining 
turmush 
darajasining ishlab chikarish potensialini mujassam joylashganligi bilan kuprok 
tugri kelar edi. 
 Xozir jaxonda 4 mingdan ortik erkin iktisodiy zonalar mavjuddir. Ular turli 
vazifalarni bajarishi konkret maksad kilib kuygan. 
 Maxsus imtiyozlar, barkaror konuniy baza va tashkiliy muolajalarni 
soddalashtirish tufayli xorijiy kapitalni va il\or texnologiyalarni jalb etish. 
 Tayyor 
maxsulot eksportini kengaytirish uchun mexnat taksimoti 
afzalliklaridan foydalanish. 
 Mamlakat va mintaka byudjetiga valyuta tushumini usishi. 
 YAngi ish joylarini yaratish. 
Xozirgi davrda sanoati rivojlangan mamlakatlar, rivojlanayotgan mamlakatlarda xam albatta turli maksadlarni kuzlab erkin iktisodiy zonalarni vujudga keltirmokdalar. erkin iktisodiy zonalrni kup tariflari mavjud: BMT ning TMK markazining shu muammoga bagishlangan ishida 20 dan ortik tarif keltirilgan 1 marta erkin iktisodiy zonalarning yoki "franko zonasi" ning 1973 yilda Kioto konvensiyasida berilgan. "erkin iktisodiy zonalarni davlat xududining muayyan natijalarga erishmok maksadida milliy va xorijiy tadbirkorlar uchun iktisodiy faoliyatning preferensial shartlari, boshkaruvning aloxida rejimi va boshka tashkiliy mamuriy tadbirlarni joriy etiladigan kismi sifatida tariflash mumkin. Bundan tashkari, erkin iktisodiy zonalar chegaralarini kengaytirish va iktisodiy faoliyat shartlarining uzi bilan bevosita va bilvosita boglik boshka xujalik soxalari, tarmoklari, xududlarga yoyish layokatiga egadir. Erkin iktisodiy zonalar malum darajada cheklangan geografik territoriyadir. "Erkin iktisodiy zonalar" tarifi ilmiy axborot va tashkilotlar xisobotlarida keng kullanilsada, lekin ushbu xodisa mazmunini tula ifodalay olmaydi ularda kullaniladigan iktisodiy koida, maxsus mamuriy konunlar, malum yuridik xukukiy va xujalik rejimidan batamom xoli kilib kuymasdan, balki ularni osonlashtiradi, tadbirkorlikni ragbatlantiradigan imtiyozlarni yaratadi xolos. Davlat ushbu zonani uz aralashuvi doirasini kiskartiradi, (Lasser faisser). Rivojlanayotgan mamlakatlar uchun maxsus iktisodiy zonalar uzining territoriyasi jixatidan ishchi xizmatchilarining turmush darajasining ishlab chikarish potensialini mujassam joylashganligi bilan kuprok tugri kelar edi. Xozir jaxonda 4 mingdan ortik erkin iktisodiy zonalar mavjuddir. Ular turli vazifalarni bajarishi konkret maksad kilib kuygan. Maxsus imtiyozlar, barkaror konuniy baza va tashkiliy muolajalarni soddalashtirish tufayli xorijiy kapitalni va il\or texnologiyalarni jalb etish. Tayyor maxsulot eksportini kengaytirish uchun mexnat taksimoti afzalliklaridan foydalanish. Mamlakat va mintaka byudjetiga valyuta tushumini usishi. YAngi ish joylarini yaratish.