ERKIN IQTISODIY ZONALARNING TURLARI VA ULARNING ASOSIY XUSUSIYATLARI

Yuklangan vaqt

2024-07-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

26,1 KB


 
 
 
 
 
 
ERKIN IQTISODIY ZONALARNING TURLARI VA ULARNING ASOSIY 
XUSUSIYATLARI 
 
 
Tayanch iboralar: erkin iqtisodiy zona, franko zona, xalqaro konvensiya, 
bojxona hududi, ob’ekt, sanoat-ishlab chiqarish zonasi, offshor zona, texnopolislar, 
texnoparklar innovatsiya markaz. 
 
Reja: 1.ERKIN IQTISODIY ZONAlar tushunchasi. 
2.ERKIN IQTISODIY ZONAlarni asoslash. 
3.ERKIN IQTISODIY ZONAlarni yaratishdan maqsad. 
 
 
1.ERKIN IQTISODIY ZONAlar tushunchasi. Xalqaro konvensiyaning 
hujjatlariga muvofiq erkin zona (yoki “franko zona”) deganda mamlakat hududining 
unda tovarlarga milliy bojxona hududining chegaralaridan tashqarida joylashgan 
ob’ektlar (“bojxona eks’hududiyligi”) sifatida qaraladigan qismi tushuniladi, shu 
sababli bu ob’ektlar bojxona nazorati va soliqqa tortilmaydi. Boshqacha qilib 
aytganda, erkin iqtisodiy zona (ERKIN IQTISODIY ZONA) – bu mamlakat 
hududining maxsus rejim amal qiladigan qismidir[3]. Bu rejimni quyidagi 
masalalarni qamrab oladigan maxsus qonunchilik tartibga soladi: bojxona tartibga 
solishi; soliqqa tortish; litsenziyalash; vizalarni rasmiylashtirish; bank faoliyati; 
mulk va garov munosabatlari (jumladan, yerga egalik qilish huquqiga aloqador 
bo‘lgan); konsessiyalarni taqdim qilish; erkin zonani boshqarish. ERKIN 
ERKIN IQTISODIY ZONALARNING TURLARI VA ULARNING ASOSIY XUSUSIYATLARI Tayanch iboralar: erkin iqtisodiy zona, franko zona, xalqaro konvensiya, bojxona hududi, ob’ekt, sanoat-ishlab chiqarish zonasi, offshor zona, texnopolislar, texnoparklar innovatsiya markaz. Reja: 1.ERKIN IQTISODIY ZONAlar tushunchasi. 2.ERKIN IQTISODIY ZONAlarni asoslash. 3.ERKIN IQTISODIY ZONAlarni yaratishdan maqsad. 1.ERKIN IQTISODIY ZONAlar tushunchasi. Xalqaro konvensiyaning hujjatlariga muvofiq erkin zona (yoki “franko zona”) deganda mamlakat hududining unda tovarlarga milliy bojxona hududining chegaralaridan tashqarida joylashgan ob’ektlar (“bojxona eks’hududiyligi”) sifatida qaraladigan qismi tushuniladi, shu sababli bu ob’ektlar bojxona nazorati va soliqqa tortilmaydi. Boshqacha qilib aytganda, erkin iqtisodiy zona (ERKIN IQTISODIY ZONA) – bu mamlakat hududining maxsus rejim amal qiladigan qismidir[3]. Bu rejimni quyidagi masalalarni qamrab oladigan maxsus qonunchilik tartibga soladi: bojxona tartibga solishi; soliqqa tortish; litsenziyalash; vizalarni rasmiylashtirish; bank faoliyati; mulk va garov munosabatlari (jumladan, yerga egalik qilish huquqiga aloqador bo‘lgan); konsessiyalarni taqdim qilish; erkin zonani boshqarish. ERKIN  
 
IQTISODIY ZONA da mehnat qonunchiligi va ijtimoiy qonunchilik hujjatlari ham 
ma’lum bir spesifikaga ega bo‘lishi mumkin. 
Dunyoda faoliyat yuritayotgan erkin iqtisodiy zonalarning turli-tumanligiga 
qaramasdan, hamma uchun umumiy bo‘lgan ba’zi bir me’zonlarni ajratish mumkin. 
Birinchidan, 
bu 
ERKIN 
IQTISODIY 
ZONA 
yaratiladigan 
hududning 
mahalliyligidir. Ikkinchidan, mazkur hududda butun mamlakatda amal qiladigan 
xo‘jalik yuritish va qonunchilik sharoitlariga qaraganda ko‘proq imtiyozli huquqiy 
va moliyaviy-iqtisodiy rejimning amal qilishidir. Bir qator hollarda ERKIN 
IQTISODIY ZONA ma’muriyatiga iqtisodiy masalalarning keng spektri bo‘yicha 
qarorlar qabul qilish huquqi taqdim qilinadi. Shu bilan bir qatorda ERKIN 
IQTISODIY ZONA sub’ektlarining faoliyati hukumatning har tomonlama qo‘llab-
quvvatlashi va davlat kafolatlariga tayanadi. Uchinchidan, ERKIN IQTISODIY 
ZONA da tadbirkorlik va investitsiya faoliyatining ma’lum bir ixtisoslashuvining 
bo‘lishi. 
Sanoati rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlarda ERKIN IQTISODIY 
ZONA 
larning 
yaratilish 
tajribasi 
tubdan 
farq 
qiladi. 
Rivojlanayotgan 
mamlakatlarda ERKIN IQTISODIY ZONA lar bajarishiga qaratilgan bosh 
funksiyalar sanoatlashishning yanada yuqoriroq darajasiga erishish, mamlakatni 
xalqaro savdoga kiritish yoki xalqaro savdoda uning rolini oshirish bo‘lib 
hisoblanadi. Bunday holda jalb qilinadigan mablag‘larning asosiy yoki hatto birdan-
bir manbasi xorijiy investitsiyalar hisoblanadi. Rivojlangan mamlakatlarda ERKIN 
IQTISODIY ZONA larni yaratishdan asosan mintaqaviy siyosatning instrumenti 
sifatida foydalaniladi, ya’ni ERKIN IQTISODIY ZONA lar aynan iqtisodiy, 
shundan kelib chiqqan holda, ijtimoiy rivojlanish darajasini oshirish zarur 
bo‘ladigan mintaqalarda yaratiladi. Bunda ERKIN IQTISODIY ZONA ni yaratish 
uchun hududni tanlashda me’zon sifatida ishsizlik darajasi va aholining pul 
daromadlari darajasidan foydalaniladi. Ularga maxsus iqtisodiy rivojlanish 
sharoitlari taqdim qilinadigan mintaqalar soni har doim cheklangan bo‘ladi. Shu bois 
sanoati 
rivojlangan 
mamlakatlarda 
ERKIN 
IQTISODIY 
ZONA 
larning 
rivojlanishining xarakterli chizgisi alohida hududlarga iqtisodiy rivojlanishga turtki 
IQTISODIY ZONA da mehnat qonunchiligi va ijtimoiy qonunchilik hujjatlari ham ma’lum bir spesifikaga ega bo‘lishi mumkin. Dunyoda faoliyat yuritayotgan erkin iqtisodiy zonalarning turli-tumanligiga qaramasdan, hamma uchun umumiy bo‘lgan ba’zi bir me’zonlarni ajratish mumkin. Birinchidan, bu ERKIN IQTISODIY ZONA yaratiladigan hududning mahalliyligidir. Ikkinchidan, mazkur hududda butun mamlakatda amal qiladigan xo‘jalik yuritish va qonunchilik sharoitlariga qaraganda ko‘proq imtiyozli huquqiy va moliyaviy-iqtisodiy rejimning amal qilishidir. Bir qator hollarda ERKIN IQTISODIY ZONA ma’muriyatiga iqtisodiy masalalarning keng spektri bo‘yicha qarorlar qabul qilish huquqi taqdim qilinadi. Shu bilan bir qatorda ERKIN IQTISODIY ZONA sub’ektlarining faoliyati hukumatning har tomonlama qo‘llab- quvvatlashi va davlat kafolatlariga tayanadi. Uchinchidan, ERKIN IQTISODIY ZONA da tadbirkorlik va investitsiya faoliyatining ma’lum bir ixtisoslashuvining bo‘lishi. Sanoati rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlarda ERKIN IQTISODIY ZONA larning yaratilish tajribasi tubdan farq qiladi. Rivojlanayotgan mamlakatlarda ERKIN IQTISODIY ZONA lar bajarishiga qaratilgan bosh funksiyalar sanoatlashishning yanada yuqoriroq darajasiga erishish, mamlakatni xalqaro savdoga kiritish yoki xalqaro savdoda uning rolini oshirish bo‘lib hisoblanadi. Bunday holda jalb qilinadigan mablag‘larning asosiy yoki hatto birdan- bir manbasi xorijiy investitsiyalar hisoblanadi. Rivojlangan mamlakatlarda ERKIN IQTISODIY ZONA larni yaratishdan asosan mintaqaviy siyosatning instrumenti sifatida foydalaniladi, ya’ni ERKIN IQTISODIY ZONA lar aynan iqtisodiy, shundan kelib chiqqan holda, ijtimoiy rivojlanish darajasini oshirish zarur bo‘ladigan mintaqalarda yaratiladi. Bunda ERKIN IQTISODIY ZONA ni yaratish uchun hududni tanlashda me’zon sifatida ishsizlik darajasi va aholining pul daromadlari darajasidan foydalaniladi. Ularga maxsus iqtisodiy rivojlanish sharoitlari taqdim qilinadigan mintaqalar soni har doim cheklangan bo‘ladi. Shu bois sanoati rivojlangan mamlakatlarda ERKIN IQTISODIY ZONA larning rivojlanishining xarakterli chizgisi alohida hududlarga iqtisodiy rivojlanishga turtki  
 
berishdan iborat bo‘lib, ularni asosiy harakatlantiruvchi kuch xorijiy investitsiyalar 
emas, balki milliy xususiy kapital, davlat dotatsiyalari va kreditlari hisoblanadi.  
ERKIN IQTISODIY ZONA larning tashkiliy-funksional tuzilishi yetarlicha 
xilma-xil. Ba’zan u yoki bu ERKIN IQTISODIY ZONA ning o‘ziga xos 
xususiyatlarini aniqlash yetarlicha qiyin bo‘ladi, chunki ularning har biri ko‘pgina 
zonalarning chizgilariga ega bo‘ladi. Nazariy adabiyotlarda erkin iqtisodiy 
zonalarning 30 tagacha turli-tuman toifalari (kategoriyalari) ajratiladi, biroq ularni 5 
ta asosiy turlarga keltirish mumkin (1.1-jadval). 
ERKIN IQTISODIY ZONA ni tashkil qilishda ikkita turli konseptual 
yondashuvdan foydalaniladi: hududiy va funksional (nuqtali). Birinchi holatda 
zonaga bu yerda barcha korxona-rezidentlar xo‘jalik yuritishning imtiyozli 
rejimidan foydalanadigan maxsus ajratilgan hudud sifatida qaraladi. Ikkinchi 
yondashuvga ko‘ra, zona – bu tegishli firmaning mamlakatda joylashgan joyidan 
qat’iy nazar, tadbirkorlik faoliyatining ma’lum bir turiga nisbatan qo‘llaniladigan 
imtiyozli rejimdir.  
Birinchi yondashuvni amalga oshirishga Xitoydagi ERKIN IQTISODIY ZONA 
lar, “Manaus” zonasi (Braziliya), rivojlanayotgan mamlakatlardagi ko‘pgina 
eksportga ishlab chiqarish zonalari misol bo‘la oladi. Ikkinchi yondashuvning 
natijasi alohida korxonalar bilan taqdim qilinadigan nuqtali zonalar (ofshor firmalar, 
“dyuti-fri” do‘konlari) hisoblanadi. 
1.1-jadval. 
ERKIN IQTISODIY ZONA larning xo‘jalik ixtisoslashuviga muvofiq tasnifi 
Savdo 
Sanoat-ishlab 
chiqarish 
Texnik-joriy 
qilish 
Servis 
Majmuaviy 
1.Erkin 
bojxona 
2.Bond 
omborlari 
3.Erkin 
portlar 
1.Importning 
o‘rnini 
bosuvchi 
2.Eksportga 
ishlab 
chiqarish 
1.Texnopolislar 
2.Texnoparklar 
3.Innovatsiya 
markazlari 
1.Ofshor 
2.Bank 
xizmatlari va 
sug‘urta 
xizmatlari 
1.Erkin 
tadbirkorlik 
zonalari 
2.Maxsus 
iqtisodiy 
zonalar 
berishdan iborat bo‘lib, ularni asosiy harakatlantiruvchi kuch xorijiy investitsiyalar emas, balki milliy xususiy kapital, davlat dotatsiyalari va kreditlari hisoblanadi. ERKIN IQTISODIY ZONA larning tashkiliy-funksional tuzilishi yetarlicha xilma-xil. Ba’zan u yoki bu ERKIN IQTISODIY ZONA ning o‘ziga xos xususiyatlarini aniqlash yetarlicha qiyin bo‘ladi, chunki ularning har biri ko‘pgina zonalarning chizgilariga ega bo‘ladi. Nazariy adabiyotlarda erkin iqtisodiy zonalarning 30 tagacha turli-tuman toifalari (kategoriyalari) ajratiladi, biroq ularni 5 ta asosiy turlarga keltirish mumkin (1.1-jadval). ERKIN IQTISODIY ZONA ni tashkil qilishda ikkita turli konseptual yondashuvdan foydalaniladi: hududiy va funksional (nuqtali). Birinchi holatda zonaga bu yerda barcha korxona-rezidentlar xo‘jalik yuritishning imtiyozli rejimidan foydalanadigan maxsus ajratilgan hudud sifatida qaraladi. Ikkinchi yondashuvga ko‘ra, zona – bu tegishli firmaning mamlakatda joylashgan joyidan qat’iy nazar, tadbirkorlik faoliyatining ma’lum bir turiga nisbatan qo‘llaniladigan imtiyozli rejimdir. Birinchi yondashuvni amalga oshirishga Xitoydagi ERKIN IQTISODIY ZONA lar, “Manaus” zonasi (Braziliya), rivojlanayotgan mamlakatlardagi ko‘pgina eksportga ishlab chiqarish zonalari misol bo‘la oladi. Ikkinchi yondashuvning natijasi alohida korxonalar bilan taqdim qilinadigan nuqtali zonalar (ofshor firmalar, “dyuti-fri” do‘konlari) hisoblanadi. 1.1-jadval. ERKIN IQTISODIY ZONA larning xo‘jalik ixtisoslashuviga muvofiq tasnifi Savdo Sanoat-ishlab chiqarish Texnik-joriy qilish Servis Majmuaviy 1.Erkin bojxona 2.Bond omborlari 3.Erkin portlar 1.Importning o‘rnini bosuvchi 2.Eksportga ishlab chiqarish 1.Texnopolislar 2.Texnoparklar 3.Innovatsiya markazlari 1.Ofshor 2.Bank xizmatlari va sug‘urta xizmatlari 1.Erkin tadbirkorlik zonalari 2.Maxsus iqtisodiy zonalar  
 
4.Savdo-
ishlab 
chiqarish 
3.Sanoat 
parklari 
4.Ilmiy-sanoat 
parklari 
5.Eksportga 
ishlab 
chiqarish-
importning 
o‘rnini bosish 
3.Sayyohlik 
xizmatlari 
3.Maxsus 
rejimli 
hududlar 
 
2.ERKIN IQTISODIY ZONAlarni asoslash. Milliy iqtisodiyotning islohotlarni 
yanada chuqurlashtirish bo‘yicha bugungi kunda amalga oshirilayotgan har 
tomonlama puxta o‘ylangan siyosat natijasi mamlakat iqtisodiyotini bazaviy 
tarmoqlarini modernizatsiyalash va texnik yangilash bo‘yicha chuqur o‘ylangan 
uzoq muddatli maqsadli loyihalar va dasturlarini ishlab chiqishga undaydi hamda 
O‘zbekistonning yangi sarhadlarga chiqishiga jahon bozorida mamlakatimizning 
raqobatbardoshliligini ta’minlaydigan zamonaviy innovatsion texnologiyalarni joriy 
qilishga olib keladi.  
Bugungi 
kunda 
erkin 
iqtisodiy 
zonalar 
bu 
mamlakat 
iqtisodiyotini 
rivojlantiradigan, uning istiqboliga turtki bo‘ladigan muhim omil hisoblanadi.  
Shuni nazarda tutish kerakki, hamma ERKIN IQTISODIY ZONAlar ham faqat 
ijobiy natijalar beravermaydi. Masalan, ERKIN IQTISODIY ZONAlarni birinchi 
marta joriy etishda O‘zbekistonda ham ayrim muammolarga duch kelgan. Bu 
harakatlar 90-yillarda boshlangan bo‘lib, Samarqandni Turizmga ixtisoslashtirilgan 
erkin iqtisodiy zonani shakllantirishda yuzaga kelgan. Bundan tashqari bu holatlar 
«Jizzax» (1996 y.), «Samarkand» (1997 y.), «Nukus» (1998 y.) takrorlangan. Ushbu 
muammolarni yuzaga kelishiga sabab esa, ekspertiza instituti imkoniyatlaridan 
foydalanib oldinni ko‘ra bilish, prognozlashtirish, ekspertlarning muammoni 
o‘rganib, yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan salbiy holatlar o‘rganilmaganligi 
sabablidir. Hozirgi kunda ushbu muammolarni bartaraf etish maqsadida quyidagi 
yo‘nalishlar bo‘yicha tahlillar o‘tkazilib tegishli qarorlar qabul qilinmoqda:  
4.Savdo- ishlab chiqarish 3.Sanoat parklari 4.Ilmiy-sanoat parklari 5.Eksportga ishlab chiqarish- importning o‘rnini bosish 3.Sayyohlik xizmatlari 3.Maxsus rejimli hududlar 2.ERKIN IQTISODIY ZONAlarni asoslash. Milliy iqtisodiyotning islohotlarni yanada chuqurlashtirish bo‘yicha bugungi kunda amalga oshirilayotgan har tomonlama puxta o‘ylangan siyosat natijasi mamlakat iqtisodiyotini bazaviy tarmoqlarini modernizatsiyalash va texnik yangilash bo‘yicha chuqur o‘ylangan uzoq muddatli maqsadli loyihalar va dasturlarini ishlab chiqishga undaydi hamda O‘zbekistonning yangi sarhadlarga chiqishiga jahon bozorida mamlakatimizning raqobatbardoshliligini ta’minlaydigan zamonaviy innovatsion texnologiyalarni joriy qilishga olib keladi. Bugungi kunda erkin iqtisodiy zonalar bu mamlakat iqtisodiyotini rivojlantiradigan, uning istiqboliga turtki bo‘ladigan muhim omil hisoblanadi. Shuni nazarda tutish kerakki, hamma ERKIN IQTISODIY ZONAlar ham faqat ijobiy natijalar beravermaydi. Masalan, ERKIN IQTISODIY ZONAlarni birinchi marta joriy etishda O‘zbekistonda ham ayrim muammolarga duch kelgan. Bu harakatlar 90-yillarda boshlangan bo‘lib, Samarqandni Turizmga ixtisoslashtirilgan erkin iqtisodiy zonani shakllantirishda yuzaga kelgan. Bundan tashqari bu holatlar «Jizzax» (1996 y.), «Samarkand» (1997 y.), «Nukus» (1998 y.) takrorlangan. Ushbu muammolarni yuzaga kelishiga sabab esa, ekspertiza instituti imkoniyatlaridan foydalanib oldinni ko‘ra bilish, prognozlashtirish, ekspertlarning muammoni o‘rganib, yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan salbiy holatlar o‘rganilmaganligi sabablidir. Hozirgi kunda ushbu muammolarni bartaraf etish maqsadida quyidagi yo‘nalishlar bo‘yicha tahlillar o‘tkazilib tegishli qarorlar qabul qilinmoqda:  
 
-ERKIN IQTISODIY ZONA turini to‘g‘ri tanlay olish (prognozlashtirish);  
-ERKIN IQTISODIY ZONAlarni qaysi hududda joriy etish samarali ekanligini 
aniqlash;  
- ERKIN IQTISODIY ZONAlarni tashkil vaqtini to‘g‘ri aniqlay olish;  
-ERKIN IQTISODIY ZONA qulay joyda joylashtirish (aeroportning, 
ishchilarning borib kelishi va faoliyatiga qulayligi); 
-ERKIN IQTISODIY ZONAga kiritilayotgan investitsiyalarni eng samaralisini 
aniqlashda halol tanlov tizimini joriy qilish;  
-Chet el investorlariga munosib sharoitlarni yaratib berish; - Ularga turli xizmat 
ko‘rsatish turlari paketini taqdim eta olish;  
-Ozod qilinishi lozim bo‘lgan soliq turlarini to‘g‘ri qo‘llay olish;  
-Chel el va milliy tadbirkorlarni tavakkalchiligini inobatga olib ular faoliyatni 
sug‘urtalash;  
-ERKIN IQTISODIY ZONAlarda yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan yoki yuzaga 
kelgan davlat va korxonalar yoki korxonlar o‘rtasidagi nozolarni to‘g‘ri hal qilish;  
-ERKIN 
IQTISODIY 
ZONAlarda 
yuzaga 
kelishi 
mumkin 
bo‘lgan 
muammolarni oldindan ko‘ra bilish;  
- ERKIN IQTISODIY ZONAlardan kutilayotgan natijaga erishish yo‘llarini 
to‘g‘ri anglay olish;  
- Ushbu barcha munosabatlarni tartibga solishga qaratilgan huquqiy bazani 
(qonunchilik tizimini) to‘g‘ri shakllantira olish va boshqa. 
3.ERKIN IQTISODIY ZONAlarni yaratishdan maqsad. Mamlakatimizda 
jahon bozori talablariga javob beradigan, raqobatbardosh mahsulotlar ishlab 
chiqarishni ta’minlaydigan, zamonaviy yuqori texnologiyali yangi ishlab chiqarish 
quvvatlarini tashkil etish uchun xorijiy investitsiyalarni, birinchi galda to‘g‘ridan-
to‘g‘ri investitsiyalarni jalb qilishning muhim omili sifatida erkin iqtisodiy zonalar 
(ERKIN IQTISODIY ZONA) va texnopolislarni (texnoparklarni) yaratish va 
mavjudlarining faoliyatini takomillashtirish muhim ahamiyat kasb etmoqda. 
Ayniqsa, to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar 2019 yil 4,2 milliard dollarni 
tashkil etgan bo‘lib, 2018 yilga nisbatan 3,1 milliard dollarga yoki 3,7 barobar 
-ERKIN IQTISODIY ZONA turini to‘g‘ri tanlay olish (prognozlashtirish); -ERKIN IQTISODIY ZONAlarni qaysi hududda joriy etish samarali ekanligini aniqlash; - ERKIN IQTISODIY ZONAlarni tashkil vaqtini to‘g‘ri aniqlay olish; -ERKIN IQTISODIY ZONA qulay joyda joylashtirish (aeroportning, ishchilarning borib kelishi va faoliyatiga qulayligi); -ERKIN IQTISODIY ZONAga kiritilayotgan investitsiyalarni eng samaralisini aniqlashda halol tanlov tizimini joriy qilish; -Chet el investorlariga munosib sharoitlarni yaratib berish; - Ularga turli xizmat ko‘rsatish turlari paketini taqdim eta olish; -Ozod qilinishi lozim bo‘lgan soliq turlarini to‘g‘ri qo‘llay olish; -Chel el va milliy tadbirkorlarni tavakkalchiligini inobatga olib ular faoliyatni sug‘urtalash; -ERKIN IQTISODIY ZONAlarda yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan yoki yuzaga kelgan davlat va korxonalar yoki korxonlar o‘rtasidagi nozolarni to‘g‘ri hal qilish; -ERKIN IQTISODIY ZONAlarda yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan muammolarni oldindan ko‘ra bilish; - ERKIN IQTISODIY ZONAlardan kutilayotgan natijaga erishish yo‘llarini to‘g‘ri anglay olish; - Ushbu barcha munosabatlarni tartibga solishga qaratilgan huquqiy bazani (qonunchilik tizimini) to‘g‘ri shakllantira olish va boshqa. 3.ERKIN IQTISODIY ZONAlarni yaratishdan maqsad. Mamlakatimizda jahon bozori talablariga javob beradigan, raqobatbardosh mahsulotlar ishlab chiqarishni ta’minlaydigan, zamonaviy yuqori texnologiyali yangi ishlab chiqarish quvvatlarini tashkil etish uchun xorijiy investitsiyalarni, birinchi galda to‘g‘ridan- to‘g‘ri investitsiyalarni jalb qilishning muhim omili sifatida erkin iqtisodiy zonalar (ERKIN IQTISODIY ZONA) va texnopolislarni (texnoparklarni) yaratish va mavjudlarining faoliyatini takomillashtirish muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ayniqsa, to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar 2019 yil 4,2 milliard dollarni tashkil etgan bo‘lib, 2018 yilga nisbatan 3,1 milliard dollarga yoki 3,7 barobar  
 
o‘sgan ya’ni investitsiyalarning yalpi ichki mahsulotdagi ulushi 37 foizga yetdi. 
2019 yil mamlakatimiz ilk bor xalqaro kredit reytingini oldi va jahon moliya 
bozorida 1 milliard dollarlik obligatsiyalarini muvaffaqiyatli joylashtirdi. Iqtisodiy 
hamkorlik va rivojlanish tashkiloti tomonidan O‘zbekistonning kreditga doir 
tavakkalchilik reytingi oxirgi 10 yilda birinchi marta yaxshilandi. “Xalqaro axborot 
kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirish indeksi” bo‘yicha O‘zbekiston 
2019 yilda 8 pog‘onaga ko‘tarildi1. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016 yil 26 oktyabrda qabul qilingan 
«Erkin iqtisodiy zonalar faoliyatini faollashtirish va kengaytirishga doir qo‘shimcha 
chora-tadbirlar to‘g‘risida»gi PF-4853-sonli Farmoni mazkur yo‘nalishdagi eng 
muhim huquqiy hujjatlardan biri bo‘ldi2. Farmonning ahamiyatli tomoni shundaki, 
unga muvofiq, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining tegishli Farmonlari bilan 
tashkil etilgan «Navoiy» erkin industrial-iqtisodiy zonasi, «Angren» maxsus 
industrial zonasi hamda Jizzax va Sirdaryo viloyatlarining hududlarida tashkil 
etilgan «Jizzax» maxsus industrial zonasi kabi nomlar birxillashtirilib, endilikda, 
ular «Navoiy», «Angren» va «Jizzax» erkin iqtisodiy zonalari deb ataladigan bo‘ldi. 
Shu bilan birga, xorijiy investorlarga mamlakatimiz iqtisodiyotining real 
sektorlariga investitsiya kiritishi uchun yanada qulay sharoitlar yaratish maqsadida, 
erkin iqtisodiy zonalar uchun yagona huquqiy rejim belgilanib soliq, bojxona 
imtiyozlari va preferensiyalari birxillashtirildi. Farmonga muvofiq ERKIN 
IQTISODIY ZONA larda tadbirkorlik faoliyatini olib borayotgan xorijiy va 
mahalliy sarmoyadorlarning bir qator soliq va majburiy to‘lovlardan ozod etilgani 
hudud jozibadorligini oshirdi. 
2019 yil O‘zbekistonda sanoatning 12 ta yetakchi tarmog‘ida modernizatsiyalash 
va raqobatdoshlikni kuchaytirish dasturlari jadal amalga oshirildi va natijada 
iqtisodiy o‘sish 5,6 foizni tashkil etib, sanoat mahsuloti ishlab chiqarish hajmi 6,6 
foizga, eksport – 28 foizga ko‘paydi, oltin-valyuta zaxiralari yil davomida 2,2 
milliard dollarga ortib, 28,6 milliard dollarga yetdi3. 
                                                           
1 Ўзбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев 2020 йил 24 январдаги Олий Мажлисга Мурожаатномаси. 
2 Ўзбекистон Президентининг 2016 йил 26 октябрда қабул қилинган ПФ-4853-сонли Фармони. 
3 Ўзбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев 2020 йил 24 январдаги Олий Мажлисга Мурожаатномаси 
o‘sgan ya’ni investitsiyalarning yalpi ichki mahsulotdagi ulushi 37 foizga yetdi. 2019 yil mamlakatimiz ilk bor xalqaro kredit reytingini oldi va jahon moliya bozorida 1 milliard dollarlik obligatsiyalarini muvaffaqiyatli joylashtirdi. Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti tomonidan O‘zbekistonning kreditga doir tavakkalchilik reytingi oxirgi 10 yilda birinchi marta yaxshilandi. “Xalqaro axborot kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirish indeksi” bo‘yicha O‘zbekiston 2019 yilda 8 pog‘onaga ko‘tarildi1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016 yil 26 oktyabrda qabul qilingan «Erkin iqtisodiy zonalar faoliyatini faollashtirish va kengaytirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida»gi PF-4853-sonli Farmoni mazkur yo‘nalishdagi eng muhim huquqiy hujjatlardan biri bo‘ldi2. Farmonning ahamiyatli tomoni shundaki, unga muvofiq, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining tegishli Farmonlari bilan tashkil etilgan «Navoiy» erkin industrial-iqtisodiy zonasi, «Angren» maxsus industrial zonasi hamda Jizzax va Sirdaryo viloyatlarining hududlarida tashkil etilgan «Jizzax» maxsus industrial zonasi kabi nomlar birxillashtirilib, endilikda, ular «Navoiy», «Angren» va «Jizzax» erkin iqtisodiy zonalari deb ataladigan bo‘ldi. Shu bilan birga, xorijiy investorlarga mamlakatimiz iqtisodiyotining real sektorlariga investitsiya kiritishi uchun yanada qulay sharoitlar yaratish maqsadida, erkin iqtisodiy zonalar uchun yagona huquqiy rejim belgilanib soliq, bojxona imtiyozlari va preferensiyalari birxillashtirildi. Farmonga muvofiq ERKIN IQTISODIY ZONA larda tadbirkorlik faoliyatini olib borayotgan xorijiy va mahalliy sarmoyadorlarning bir qator soliq va majburiy to‘lovlardan ozod etilgani hudud jozibadorligini oshirdi. 2019 yil O‘zbekistonda sanoatning 12 ta yetakchi tarmog‘ida modernizatsiyalash va raqobatdoshlikni kuchaytirish dasturlari jadal amalga oshirildi va natijada iqtisodiy o‘sish 5,6 foizni tashkil etib, sanoat mahsuloti ishlab chiqarish hajmi 6,6 foizga, eksport – 28 foizga ko‘paydi, oltin-valyuta zaxiralari yil davomida 2,2 milliard dollarga ortib, 28,6 milliard dollarga yetdi3. 1 Ўзбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев 2020 йил 24 январдаги Олий Мажлисга Мурожаатномаси. 2 Ўзбекистон Президентининг 2016 йил 26 октябрда қабул қилинган ПФ-4853-сонли Фармони. 3 Ўзбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев 2020 йил 24 январдаги Олий Мажлисга Мурожаатномаси  
 
Ushbu tadqiqotdan asosiy maqsadi erkin iqtisodiy hududlarni tashkil qilish, 
logistik markazlar bilan aloqalarni mustahkamlash va davlat tomonidan tartibga 
solish 
jahon 
tajribasini 
tahlil 
qilish 
asosida 
O‘zbekiston 
iqtisodiyotini 
modernizatsiya qilish jarayonida ERKIN IQTISODIY ZONAlarning iqtisodiy 
mexanizmini takomillashtirish bo‘yicha takliflar va tavsiyalar ishlab chiqishdan 
iboratdir.  
 
Ushbu tadqiqotdan asosiy maqsadi erkin iqtisodiy hududlarni tashkil qilish, logistik markazlar bilan aloqalarni mustahkamlash va davlat tomonidan tartibga solish jahon tajribasini tahlil qilish asosida O‘zbekiston iqtisodiyotini modernizatsiya qilish jarayonida ERKIN IQTISODIY ZONAlarning iqtisodiy mexanizmini takomillashtirish bo‘yicha takliflar va tavsiyalar ishlab chiqishdan iboratdir.