ESSE. ESSE TURLARI.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

29,0 KB


ESSE. ESSE TURLARI.
Esse (fransuzcha: essai - urinish, sinash, ocherk) - erkin kompozitsiyali, uncha
katta boʻlmagan nasriy asar. Esse orqali narsa va hodisalarga yoki shaxsga oid
subʼyektiv  fikr  bayon  qilinadi.  Esselar  falsafiy,  tarixiybiografik,  publitsistik,
adabiy-tanqidiy,  ilmiyommabop  yoki  sof  belletristik  xarakterda  boʻladi.  Esse
uslubi obrazliligi, aforistikligi, jonli tilga yaqinligi bilan ajralib turadi. Mazmuni
muayyan sabab yoki masalaga oid tugal tafsilotni yoki aniqlikni talab qilmaydigan
individual taassurot va mulohazalardan iborat boʻladi. Mustaqil janr sifatida A.
Montel ijodida tarkib topdi. Uzbek adabiyotida XX-asrning 70-80-yillaridan Esse
yaratila boshlandi.
Bugungi  kunda  ko'pchilik  "insho"  tushunchasini,  "insho  yozish"  iborasini
eshitishadi.  Bu  so'z  frantsuzcha  bo'lib,  "tajriba,  eskiz,  insho"  degan  ma'noni
anglatadi. Insholar bir nechta mezonlarga ko'ra tasniflanadi:
 insho elementining mavjudligi;
 muallifning mavzuga munosabati;
 muallifning  muayyan  fan  sohasida  bilimga  ega  ekanligini  ko'rsatadigan
asosiy tushunchalar, jumlalar - ta'riflar (ta'riflar) kiritilishi;
 qisqalik, to'liq javobni talab qilmaydi.
Ushbu janr so'nggi yillarda mashhur bo'ldi. M. Montaigne ("Tajribalar",
1580) insho janrining yaratuvchisi hisoblanadi . Bugungi kunda insho ko'pincha
topshiriq  sifatida  taklif  etiladi.  Bu  hujjatlar  to'plamining  asosiy  tarkibiy
qismlaridan biri (ta'lim muassasasiga yoki ishga kirish uchun). Insholar tanlovi eng
yaxshilar orasidan eng yaxshisini tanlashga yordam beradi!
Demak, insho - bu ma'lum bir mavzu bo'yicha sub'ektiv munosabatlarni,
Logotip
ESSE. ESSE TURLARI. Esse (fransuzcha: essai - urinish, sinash, ocherk) - erkin kompozitsiyali, uncha katta boʻlmagan nasriy asar. Esse orqali narsa va hodisalarga yoki shaxsga oid subʼyektiv fikr bayon qilinadi. Esselar falsafiy, tarixiybiografik, publitsistik, adabiy-tanqidiy, ilmiyommabop yoki sof belletristik xarakterda boʻladi. Esse uslubi obrazliligi, aforistikligi, jonli tilga yaqinligi bilan ajralib turadi. Mazmuni muayyan sabab yoki masalaga oid tugal tafsilotni yoki aniqlikni talab qilmaydigan individual taassurot va mulohazalardan iborat boʻladi. Mustaqil janr sifatida A. Montel ijodida tarkib topdi. Uzbek adabiyotida XX-asrning 70-80-yillaridan Esse yaratila boshlandi. Bugungi kunda ko'pchilik "insho" tushunchasini, "insho yozish" iborasini eshitishadi. Bu so'z frantsuzcha bo'lib, "tajriba, eskiz, insho" degan ma'noni anglatadi. Insholar bir nechta mezonlarga ko'ra tasniflanadi:  insho elementining mavjudligi;  muallifning mavzuga munosabati;  muallifning muayyan fan sohasida bilimga ega ekanligini ko'rsatadigan asosiy tushunchalar, jumlalar - ta'riflar (ta'riflar) kiritilishi;  qisqalik, to'liq javobni talab qilmaydi. Ushbu janr so'nggi yillarda mashhur bo'ldi. M. Montaigne ("Tajribalar", 1580) insho janrining yaratuvchisi hisoblanadi . Bugungi kunda insho ko'pincha topshiriq sifatida taklif etiladi. Bu hujjatlar to'plamining asosiy tarkibiy qismlaridan biri (ta'lim muassasasiga yoki ishga kirish uchun). Insholar tanlovi eng yaxshilar orasidan eng yaxshisini tanlashga yordam beradi! Demak, insho - bu ma'lum bir mavzu bo'yicha sub'ektiv munosabatlarni,
bilimlarni  ifoda  etuvchi,  uni  ochib  berishni  to'liq  da'vo  qilmasdan,  erkin
kompozitsiyali kichik hajmdagi insho.
Insho yozish texnikasi. Ish bosqichlari
Shunday qilib, inshoni to'g'ri yozish uchun umumiy qabul qilingan qoidalarga
rioya qilish va ularga rioya qilish kerak, xususan:
 agar  u  oldindan  belgilanmagan  bo'lsa  (USE  tizimi  tomonidan  taklif
qilinganidek) insho mavzusini shakllantirish kerak;
 ushbu mavzuni o'ylab ko'ring, nima o'rganilganligini, qanday ta'riflar va
kalit so'zlar uni ochishi mumkinligini eslang;
 inshoning asosiy qismidan kontur yozishni boshlang, chunki u muhimroq va
taqdimotning mohiyatini qoldiradi;
 dastlab ular qo'pol eskizlarni erkin shaklda yozadilar, aslida, xayolga kelgan
fikrlar;
 konturlar qisqa tezislar, argumentlar shaklida bo'lishi kerak;
 mavzudan chetga chiqmaslik uchun yozganlaringizni bir necha marta qayta
o'qib  chiqishingiz  va  qo'shimcha  kiritish  talab  qilinadigan  joyga  savol
belgilarini qo'yishingiz kerak;
 masalani ko'rsatish uchun inshoning butun matnini paragraflar va kichik
paragraflarga  ajratish  maqsadga  muvofiqdir,  dalillar,  misollar  kichik
paragraflarga aylanishi mumkin.
Insho uch qismdan iborat. Kirish qismida mavzuning asosiy g'oyasi aytiladi
yoki  olim,  siyosatchi,  faylasuf  va  boshqalarning  nufuzli  so'zlari
keltiriladi.Mavzuga munosabat bildirish kerak (qo'shilaman / rozi emasman, mos
keladi / ). rozi emasman).
Asosiy  qismda  muallif  muhokama  qilinayotgan  mavzu  bo'yicha  bilimga
tayanadi, ko'rib chiqilayotgan muammo bo'yicha o'z nuqtai nazarini beradi. U tezis
tuzadi, uni  dalillar, misollar  bilan asoslaydi,  bahsli  yoki  isbotlanishi  mumkin
bo'lgan hukmlarga javob beradi. Aniq hayotiy vaziyatlardan misollar keltirmasa,
insho mazmunan to‘liq bo‘lmaydi. U faqat nazariy jihatdan yozilmasligi kerak.
Inshoning yakuniy qismida muallif tom ma'noda isbotlanayotgan taklifni
Logotip
bilimlarni ifoda etuvchi, uni ochib berishni to'liq da'vo qilmasdan, erkin kompozitsiyali kichik hajmdagi insho. Insho yozish texnikasi. Ish bosqichlari Shunday qilib, inshoni to'g'ri yozish uchun umumiy qabul qilingan qoidalarga rioya qilish va ularga rioya qilish kerak, xususan:  agar u oldindan belgilanmagan bo'lsa (USE tizimi tomonidan taklif qilinganidek) insho mavzusini shakllantirish kerak;  ushbu mavzuni o'ylab ko'ring, nima o'rganilganligini, qanday ta'riflar va kalit so'zlar uni ochishi mumkinligini eslang;  inshoning asosiy qismidan kontur yozishni boshlang, chunki u muhimroq va taqdimotning mohiyatini qoldiradi;  dastlab ular qo'pol eskizlarni erkin shaklda yozadilar, aslida, xayolga kelgan fikrlar;  konturlar qisqa tezislar, argumentlar shaklida bo'lishi kerak;  mavzudan chetga chiqmaslik uchun yozganlaringizni bir necha marta qayta o'qib chiqishingiz va qo'shimcha kiritish talab qilinadigan joyga savol belgilarini qo'yishingiz kerak;  masalani ko'rsatish uchun inshoning butun matnini paragraflar va kichik paragraflarga ajratish maqsadga muvofiqdir, dalillar, misollar kichik paragraflarga aylanishi mumkin. Insho uch qismdan iborat. Kirish qismida mavzuning asosiy g'oyasi aytiladi yoki olim, siyosatchi, faylasuf va boshqalarning nufuzli so'zlari keltiriladi.Mavzuga munosabat bildirish kerak (qo'shilaman / rozi emasman, mos keladi / ). rozi emasman). Asosiy qismda muallif muhokama qilinayotgan mavzu bo'yicha bilimga tayanadi, ko'rib chiqilayotgan muammo bo'yicha o'z nuqtai nazarini beradi. U tezis tuzadi, uni dalillar, misollar bilan asoslaydi, bahsli yoki isbotlanishi mumkin bo'lgan hukmlarga javob beradi. Aniq hayotiy vaziyatlardan misollar keltirmasa, insho mazmunan to‘liq bo‘lmaydi. U faqat nazariy jihatdan yozilmasligi kerak. Inshoning yakuniy qismida muallif tom ma'noda isbotlanayotgan taklifni
takrorlamasligi  kerak,  shunda  tavtologiya  bo'lmaydi.  U  taqdimotning  asosiy
g'oyasini  (yoki  g'oyalarini)  tasdiqlovchi  boshqa  iboralar,  xulosalar  yordamida
ishonchli tarzda yozishi kerak.
Esse ko'p turlari mavjud. Ular falsafiy, tarixiy, diniy, adabiy-tanqidiy, axloq
va axloq, jamiyat  taraqqiyotining iqtisodiy muammolari va boshqa mini esse
turlarilar yozadilar. Ular o'z shakllarida notalar, xatlar, lirik miniatyuralar, falsafiy
nutqlar  shaklida  bo'lishi  mumkin.  Taqdimot  uslubiga  ko'ra  -  erkin,  deyarli
so'zlashuv, tahliliy, tavsifli va boshqalar.
Mavzuning  eng  oddiy  taqdimotini  esse  turlari  tavsifida  uchratamiz.
Darhaqiqat, sub'ektga qandaydir ob'ekt yoki munosabat hissiyotlar va kechinmalar
prizmasi orqali tasvirlanadi (muhabbat esse turlarisi, e'tirof maktubi). Bu yerda
tanqidga o‘rin yo‘q, aksincha, muallif tasvirlangan ob’ekt/mavzuga munosabatga
e’tibor  berishga  harakat  qiladi,  epitet,  metaforalardan  foydalanadi.  Masalan,
tongning barcha jozibasi yoki ov lahzalari va boshqalarning tavsifi. Esse turlari -
tavsif  nafaqat  tarixiy (etnografiya, balki  etnografiya)  ni  o'rganishda  marosim,
marosim,  hodisani  aniqlash  usuli  sifatida  juda  mos  keladi.  arxeologiya  va
boshqalar), shuningdek, geografik, biologik va boshqa fanlar.
Esse  turlari  hikoyasi  .  Bu  erda  diqqat  voqea,  vaqt  va  harakat  yo'nalishiga
qaratiladi. Xulosa qilib aytganda, voqeaning ahamiyati va unda aktyorning roli
ko'rsatilishi kerak.
Esse-ta'rif  u  yoki  bu  tushunchani  tahlil  qilish  zarurligini  ko'rsatadi,  bu  esa
aniqlangan.
Tahlil  qilinayotgan  tushunchalar  qiyoslanganda,  ular  o‘rtasida  parallelliklar
o‘tkazilganda,  o‘xshashlik  va  farqlar  qayd  etilganda  taqqoslash  esse  turlari
yoziladi.
Bunday holda, muallif misollarga o'z munosabatini ko'rsatishi kerak. Agar u bu
rivoyatni illyustratsiyalar (sinov misollari) bilan mustahkamlasa, u illyustratsion
esse turlariga aylanadi.
Esse turlari tasnifi Siz o‘qiyotgan matnni cho‘zilgan esse turlari tasnifi deb atash
mumkin.  Biz  kontseptsiyani  olamiz,  printsipni  ajratamiz,  tasnifni  yaratamiz.
Logotip
takrorlamasligi kerak, shunda tavtologiya bo'lmaydi. U taqdimotning asosiy g'oyasini (yoki g'oyalarini) tasdiqlovchi boshqa iboralar, xulosalar yordamida ishonchli tarzda yozishi kerak. Esse ko'p turlari mavjud. Ular falsafiy, tarixiy, diniy, adabiy-tanqidiy, axloq va axloq, jamiyat taraqqiyotining iqtisodiy muammolari va boshqa mini esse turlarilar yozadilar. Ular o'z shakllarida notalar, xatlar, lirik miniatyuralar, falsafiy nutqlar shaklida bo'lishi mumkin. Taqdimot uslubiga ko'ra - erkin, deyarli so'zlashuv, tahliliy, tavsifli va boshqalar. Mavzuning eng oddiy taqdimotini esse turlari tavsifida uchratamiz. Darhaqiqat, sub'ektga qandaydir ob'ekt yoki munosabat hissiyotlar va kechinmalar prizmasi orqali tasvirlanadi (muhabbat esse turlarisi, e'tirof maktubi). Bu yerda tanqidga o‘rin yo‘q, aksincha, muallif tasvirlangan ob’ekt/mavzuga munosabatga e’tibor berishga harakat qiladi, epitet, metaforalardan foydalanadi. Masalan, tongning barcha jozibasi yoki ov lahzalari va boshqalarning tavsifi. Esse turlari - tavsif nafaqat tarixiy (etnografiya, balki etnografiya) ni o'rganishda marosim, marosim, hodisani aniqlash usuli sifatida juda mos keladi. arxeologiya va boshqalar), shuningdek, geografik, biologik va boshqa fanlar. Esse turlari hikoyasi . Bu erda diqqat voqea, vaqt va harakat yo'nalishiga qaratiladi. Xulosa qilib aytganda, voqeaning ahamiyati va unda aktyorning roli ko'rsatilishi kerak. Esse-ta'rif u yoki bu tushunchani tahlil qilish zarurligini ko'rsatadi, bu esa aniqlangan. Tahlil qilinayotgan tushunchalar qiyoslanganda, ular o‘rtasida parallelliklar o‘tkazilganda, o‘xshashlik va farqlar qayd etilganda taqqoslash esse turlari yoziladi. Bunday holda, muallif misollarga o'z munosabatini ko'rsatishi kerak. Agar u bu rivoyatni illyustratsiyalar (sinov misollari) bilan mustahkamlasa, u illyustratsion esse turlariga aylanadi. Esse turlari tasnifi Siz o‘qiyotgan matnni cho‘zilgan esse turlari tasnifi deb atash mumkin. Biz kontseptsiyani olamiz, printsipni ajratamiz, tasnifni yaratamiz.
Shunday qilib , biz mavzuni chuqurroq ko'rib chiqamiz.
Esse turlari illyustratsiyasiBu erda hamma narsa oddiy: sizning maqsadingiz
bayonotni  isbotlashdir.  Buning  uchun  siz  tanlaysiz  va  misollar  keltirasiz.  Bu
misollar sizning so'zlaringizni isbotlashi juda muhimdir.
Esse turlari- argumentatsiya Agar siz rasmda misollar keltirsangiz, esse turlari-
argumentda - bayonotingizni tasdiqlovchi faktlar. Bu faktlarni mantiqiy tartibga
solish muhimdir. Tasvirdan farqli o'laroq, bu erda muallif his-tuyg'ularga emas,
balki oqilona havolaga bosadi.
tahlili  Sabab → natija. Sizning esse turlariingiz bunga asoslanishi mumkin. Siz
endi  shunchaki  faktlarni  keltirmaysiz,  balki  ularni  tahlil  qilasiz  va  mantiqiy
zanjirga aylantirasiz.
Ko'rib turganingizdek, matn har xil tuzilishga va turli maqsadlarga ega bo'lishi
mumkin. Muayyan janr yoki taqdimot usuli foydasiga tanlov maqsadlarga bog'liq.
Turli xil usullar va janrlar bilan tanishib, siz o'zingizning holatingizda esse turlarini
qanday qilib to'g'ri yozishni allaqachon tushunishingiz mumkin.
Mustaqil ta’lim:
1-topshiriq . Taqdim etilgan tarkibdan birini tanlang va insho yozing .
•
falsafiy,
•
adabiy-tanqidiy,
•
tarixiy,
•
badiiy,
•
badiiy va publitsistik,
•
ma'naviy va diniy va boshqalar.
Vazifa 2 . Radiotexnika tarixi haqida o'qing. O'qishdan oldin, radiotexnika haqida
javob olmoqchi bo'lgan savollarni tuzing. 
RADIOTEXNIKA TARIXI
Logotip
Shunday qilib , biz mavzuni chuqurroq ko'rib chiqamiz. Esse turlari illyustratsiyasiBu erda hamma narsa oddiy: sizning maqsadingiz bayonotni isbotlashdir. Buning uchun siz tanlaysiz va misollar keltirasiz. Bu misollar sizning so'zlaringizni isbotlashi juda muhimdir. Esse turlari- argumentatsiya Agar siz rasmda misollar keltirsangiz, esse turlari- argumentda - bayonotingizni tasdiqlovchi faktlar. Bu faktlarni mantiqiy tartibga solish muhimdir. Tasvirdan farqli o'laroq, bu erda muallif his-tuyg'ularga emas, balki oqilona havolaga bosadi. tahlili Sabab → natija. Sizning esse turlariingiz bunga asoslanishi mumkin. Siz endi shunchaki faktlarni keltirmaysiz, balki ularni tahlil qilasiz va mantiqiy zanjirga aylantirasiz. Ko'rib turganingizdek, matn har xil tuzilishga va turli maqsadlarga ega bo'lishi mumkin. Muayyan janr yoki taqdimot usuli foydasiga tanlov maqsadlarga bog'liq. Turli xil usullar va janrlar bilan tanishib, siz o'zingizning holatingizda esse turlarini qanday qilib to'g'ri yozishni allaqachon tushunishingiz mumkin. Mustaqil ta’lim: 1-topshiriq . Taqdim etilgan tarkibdan birini tanlang va insho yozing . • falsafiy, • adabiy-tanqidiy, • tarixiy, • badiiy, • badiiy va publitsistik, • ma'naviy va diniy va boshqalar. Vazifa 2 . Radiotexnika tarixi haqida o'qing. O'qishdan oldin, radiotexnika haqida javob olmoqchi bo'lgan savollarni tuzing. RADIOTEXNIKA TARIXI
Radiotexnika (radio...  va  texnika)  -  1) elektromagnit  tebranishlar va
radiodiapazondagi (3-31012 Gs) toʻlqinlar, ularni generatsiyalash, kuchaytirish,
nurlatish,  qabul  qilish  hamda  toʻlqinlardan  foydalanish  haqidagi  fan;  2)
texnikaning
 
axborotlarni
 
uzatishda
- radioaloka, radioeshittirish, televideniye, radiolokatsiya va radionavigatsiyada;
mashina, mexanizm hamda texnologik jarayonlarni boshqarish va nazorat qilishda
radiodiapazondagi  toʻlqinlar  bilan  elektromagnit  tebranishlarni  qoʻllaydigan
tarmogʻi. U radiofizika, elektrotexnika, dielektriklar fizikasi, yarimoʻtkazgichlar
fizikasi,  elektroakustika,  antenna  texnikasi,  elektronika  va  boshqalarning
yutuqdariga  asoslanadi.  Radiotexnika  tarixi  M.  Faradey,  J.  Maksvellarning
ishlaridan  boshlangan.  Radiodiapazondagi  elektromagnit  toʻlqinlarni  birinchi
marta G. Gers hosil qilgan va oʻrgangan (1886—89). Gers tajribasida rezonans
hodisasi  katta  rol  oʻynagan.  E.  Branli  (Fransiya)  metall  kukuniga  elektr
tebranishlari  taʼsir  qilganda  ularning  qarshiligi  kamayishi  hodisasini  aniqladi
(1890).  O.  Lodj  (Buyuk  Britaniya)  bu  hodisadan  elektromagnit  toʻlqinlarni
aniqlashda foydalandi (1894).
A. S. Popov elektromagnit toʻlqinlar yordamida simsiz aloqa oʻrnatishga
harakat qildi va signallarni qayd qilish apparatniy yasadi. U 1895-yil 7 mayda
dunyoda birinchi radiopriyomnigini yaratdi.
Dastlab, uzatuvchi va qabul qiluvchi radiostansiyalar qisqa toʻlqinda — tez
soʻnuvchi  radiotoʻlqinlard  a  ishlagan.  Uzun  toʻlqinlarga  oʻtish  va  uzatkichlar
quvvatini,  antenna  oʻlchamlarini  oshirish,  detektorning  qoʻllanilishi  bilan
radioaloqa uzokdigi sekinasta oshirilgan. Nemis fizigi K. F. Braun tomonidan berk
konturning, M. Vin (Germaniya) tomonidan maxsus razryad hosil qilgichning
kashf etilishi, shuningdek radio qurilmalarda yuqori chastotali yoy generatorlari va
generator  mashinalari  bilan  uygʻotiladigan  soʻnmas  toʻlqinlarning  qoʻllanilishi
Radiotexnikaning keyingi rivojida katta qadam boʻldi. 1925-yil rus ixtirochisi V.
P. Vologdinning yuqori chastotali induktor mashinasi yordamida birinchi marta
Moskva bilan Nyu-York orasida radioaloqa oʻrnatilgan. Elektron lampalarning
yaratilishi Radiotexnikaning barcha sohalarida katta burilish yasadi, shu asosda
Logotip
Radiotexnika (radio... va texnika) - 1) elektromagnit tebranishlar va radiodiapazondagi (3-31012 Gs) toʻlqinlar, ularni generatsiyalash, kuchaytirish, nurlatish, qabul qilish hamda toʻlqinlardan foydalanish haqidagi fan; 2) texnikaning axborotlarni uzatishda - radioaloka, radioeshittirish, televideniye, radiolokatsiya va radionavigatsiyada; mashina, mexanizm hamda texnologik jarayonlarni boshqarish va nazorat qilishda radiodiapazondagi toʻlqinlar bilan elektromagnit tebranishlarni qoʻllaydigan tarmogʻi. U radiofizika, elektrotexnika, dielektriklar fizikasi, yarimoʻtkazgichlar fizikasi, elektroakustika, antenna texnikasi, elektronika va boshqalarning yutuqdariga asoslanadi. Radiotexnika tarixi M. Faradey, J. Maksvellarning ishlaridan boshlangan. Radiodiapazondagi elektromagnit toʻlqinlarni birinchi marta G. Gers hosil qilgan va oʻrgangan (1886—89). Gers tajribasida rezonans hodisasi katta rol oʻynagan. E. Branli (Fransiya) metall kukuniga elektr tebranishlari taʼsir qilganda ularning qarshiligi kamayishi hodisasini aniqladi (1890). O. Lodj (Buyuk Britaniya) bu hodisadan elektromagnit toʻlqinlarni aniqlashda foydalandi (1894). A. S. Popov elektromagnit toʻlqinlar yordamida simsiz aloqa oʻrnatishga harakat qildi va signallarni qayd qilish apparatniy yasadi. U 1895-yil 7 mayda dunyoda birinchi radiopriyomnigini yaratdi. Dastlab, uzatuvchi va qabul qiluvchi radiostansiyalar qisqa toʻlqinda — tez soʻnuvchi radiotoʻlqinlard a ishlagan. Uzun toʻlqinlarga oʻtish va uzatkichlar quvvatini, antenna oʻlchamlarini oshirish, detektorning qoʻllanilishi bilan radioaloqa uzokdigi sekinasta oshirilgan. Nemis fizigi K. F. Braun tomonidan berk konturning, M. Vin (Germaniya) tomonidan maxsus razryad hosil qilgichning kashf etilishi, shuningdek radio qurilmalarda yuqori chastotali yoy generatorlari va generator mashinalari bilan uygʻotiladigan soʻnmas toʻlqinlarning qoʻllanilishi Radiotexnikaning keyingi rivojida katta qadam boʻldi. 1925-yil rus ixtirochisi V. P. Vologdinning yuqori chastotali induktor mashinasi yordamida birinchi marta Moskva bilan Nyu-York orasida radioaloqa oʻrnatilgan. Elektron lampalarning yaratilishi Radiotexnikaning barcha sohalarida katta burilish yasadi, shu asosda
soʻnmas tebranishli lampali generator yaratildi. Radiolampalarning qoʻllanilishi
radiotoʻlqinlarni bir necha yuz m dan bir necha km gacha diapazonda samarali
generatsiyalashga imkon berdi.
20-asr  20-yillari  boshlariga  kelib  radiotelegraf  aloka  bilan  birga
radioeshittirish  vujudga  keldi.  Qisqa  va  ultraqisqa  toʻlqin  diapazonlarida
ishlaydigan  radiolampalar,  sxemalar,  antennalar  yaratildi.  20-asr  oʻrtalarida
elektron televideniyening yaratilishi Radiotexnika sohasida burilish yasadi.
Radiolokatsiya, radionavigatsiya Radiotexnikaning alohida boʻlimlari hisoblanadi.
Ularning usullari uzokdagi narsalarning oʻrni, tezligi va boshqalarni aniqlashga
imkon beradi.
Yarimoʻtkazgichli diodlar yaratilishi tranzistorlarning, elektronnur asboblari
esa  rangli  televideniyening  yaratilishiga  olib  keldi.  Radiotexnika  jamiyat
taraqqiyotining barcha sohalariga kirib bordi. Yer sunʼiy yoʻldoshlari, kosmik
apparatlar bilan radioaloqa qilishda, insonning kosmosga uchishini taʼminlashda,
avtomatik boshqarish tizimida, xalq xoʻjaligida (metallarni vakuum va inert gazlar
atmosferasida juda toza eritish uchun, poʻlatdan yasalgan detallarni toblash uchun,
tibbiyot va boshqalar), radiometeorologiya, radioastronomiyaaa, elektroakustikala,
tovushni yozib olish va boshqalarda Radiotexnikaning ahamiyati katta.
3-topshiriq. Ayting: a) qanday savollarga javob oldingiz, b) qanday savollarga
javob olmadingiz.
4-topshiriq. Radiotexnika tarixi haqida savollar tuzing, ularga javob berishingiz
mumkin .
V.K.КABULOV
V.K.Kabulov 1921-yil  5-sentabrda Toshkent  shahrida tunukachi  oilasida
tug‘ilgan. Bu oilada ta’lim-tarbiya, bilim yuksak qadrlanardi. Ko‘p bolali oila
boshlig‘i  Qobiljon  aka  to‘rt  o‘g‘il-qizning  hammasiga  oliy  ma’lumot  berdi,
ularning o‘qishiga hamisha tushunarli munosabatda bo‘ldi, ularning oliy ma’lumot
olishga intilishini rag‘batlantirdi, ular bilan faxrlanardi. Qobiljon akaning o'zi 20-
yillarda. o‘tgan asrda bir muddat maktabda o‘qituvchi bo‘lib ishlagan, so‘ngra
Logotip
soʻnmas tebranishli lampali generator yaratildi. Radiolampalarning qoʻllanilishi radiotoʻlqinlarni bir necha yuz m dan bir necha km gacha diapazonda samarali generatsiyalashga imkon berdi. 20-asr 20-yillari boshlariga kelib radiotelegraf aloka bilan birga radioeshittirish vujudga keldi. Qisqa va ultraqisqa toʻlqin diapazonlarida ishlaydigan radiolampalar, sxemalar, antennalar yaratildi. 20-asr oʻrtalarida elektron televideniyening yaratilishi Radiotexnika sohasida burilish yasadi. Radiolokatsiya, radionavigatsiya Radiotexnikaning alohida boʻlimlari hisoblanadi. Ularning usullari uzokdagi narsalarning oʻrni, tezligi va boshqalarni aniqlashga imkon beradi. Yarimoʻtkazgichli diodlar yaratilishi tranzistorlarning, elektronnur asboblari esa rangli televideniyening yaratilishiga olib keldi. Radiotexnika jamiyat taraqqiyotining barcha sohalariga kirib bordi. Yer sunʼiy yoʻldoshlari, kosmik apparatlar bilan radioaloqa qilishda, insonning kosmosga uchishini taʼminlashda, avtomatik boshqarish tizimida, xalq xoʻjaligida (metallarni vakuum va inert gazlar atmosferasida juda toza eritish uchun, poʻlatdan yasalgan detallarni toblash uchun, tibbiyot va boshqalar), radiometeorologiya, radioastronomiyaaa, elektroakustikala, tovushni yozib olish va boshqalarda Radiotexnikaning ahamiyati katta. 3-topshiriq. Ayting: a) qanday savollarga javob oldingiz, b) qanday savollarga javob olmadingiz. 4-topshiriq. Radiotexnika tarixi haqida savollar tuzing, ularga javob berishingiz mumkin . V.K.КABULOV V.K.Kabulov 1921-yil 5-sentabrda Toshkent shahrida tunukachi oilasida tug‘ilgan. Bu oilada ta’lim-tarbiya, bilim yuksak qadrlanardi. Ko‘p bolali oila boshlig‘i Qobiljon aka to‘rt o‘g‘il-qizning hammasiga oliy ma’lumot berdi, ularning o‘qishiga hamisha tushunarli munosabatda bo‘ldi, ularning oliy ma’lumot olishga intilishini rag‘batlantirdi, ular bilan faxrlanardi. Qobiljon akaning o'zi 20- yillarda. o‘tgan asrda bir muddat maktabda o‘qituvchi bo‘lib ishlagan, so‘ngra
umrining oxirigacha tunukachilik hunari bilan shug‘ullanib, yoshlarga bu hunarni
o‘rgatgan. Kichkina Vosilning tarbiyasiga, eng muhimi, bobosi Fozil-buva ta'sir
ko'rsatdi  .  Bu  g'ayrioddiy  odam  edi.  Kasbi  tunukachi,  oʻz  davrining  ziyoli
kishilaridan boʻlgan, fors va arab tillarini bilgan, Sharq adabiyotini yaxshi bilgan.
Vasil  Qobilovich  bobosini  katta  mehr  va  hurmat  bilan  esladi:  “  Fozil-buva
dunyoviy ilmlar qatori diniy masalalarni ham yaxshi bilardi. Bekor gap-so‘zlarni,
g‘iybatni  yoqtirmas,  faqat  juma  kunlari  namoz  o‘qish  uchun  masjidga  borar,
boshqa  kunlarda  esa  uyda  namoz  o‘qir  edi.  Imonni  daromad  manbaiga
aylantirganlarni ham yoqtirmasdi. U vazmin, xotirjam odam edi, hatto eng kichik
nevaralari bilan ham, kattalardagidek jiddiy gapirardi .
Shu yillarda oila Chorsu tumani Samarqand darboza ko‘chasidagi shahar
uyida yashar edi . 1929 yilda u birinchi sinfga bordi. Birinchi ustozi bilan ham
omad kulib boqdi. V.K.Kabulovning xotiralaridan : “Birinchi ustozim Ishanbek
domla edi . U tabiatan kattakon, juda yumshoq odam edi. Men sinfning eng kichigi
edim, chunki o‘sha paytlarda hatto 12-15 yoshli o‘g‘il-qizlar ham birinchi sinfdan
dars bera boshlashgan. O'qituvchimiz har kimga individual yondashuvni topdi.
Hammamiz  uni  juda  hurmat  qilardik,  maktabdan  keyin  uyiga  kelib  shaxmat
o‘ynashni o‘rganardik”.
V.K.Kabulov o‘rta maktabni tugatgach, O‘rta Osiyo Davlat universitetining
mexanika-matematika  fakultetiga  o‘qishga  kiradi.  Yoshlik  yillaridayoq  uning
xarakterining  maqsadlilik,  o'jarlik,  qat'iyatlilik  kabi  fazilatlari  paydo  bo'ldi.
Fakultetda uch yillik o‘qishdan so‘ng V.K.Kabulov Moskva davlat universitetiga
o‘qishga kirishga qaror qildi. Bir oy davomida u Moskvaga  poezd chiptasini
olishga urinib ko'rdi. Fozil-buva bilan otasi bundan xabar topib , chiptaga yordam
berishdi. Moskvaga kelganida universitetga kirish imtihonlari tugagani ma’lum
bo‘ldi. Shu bois u yana Toshkentga qaytib, o‘z fakultetida o‘qishni davom ettirdi.
Biroq, 1941 yilda Ikkinchi jahon urushi boshlanishi sababli universitetda
o'qish to'xtatildi.
IKKINCHI TUG'ILGAN KUN
Logotip
umrining oxirigacha tunukachilik hunari bilan shug‘ullanib, yoshlarga bu hunarni o‘rgatgan. Kichkina Vosilning tarbiyasiga, eng muhimi, bobosi Fozil-buva ta'sir ko'rsatdi . Bu g'ayrioddiy odam edi. Kasbi tunukachi, oʻz davrining ziyoli kishilaridan boʻlgan, fors va arab tillarini bilgan, Sharq adabiyotini yaxshi bilgan. Vasil Qobilovich bobosini katta mehr va hurmat bilan esladi: “ Fozil-buva dunyoviy ilmlar qatori diniy masalalarni ham yaxshi bilardi. Bekor gap-so‘zlarni, g‘iybatni yoqtirmas, faqat juma kunlari namoz o‘qish uchun masjidga borar, boshqa kunlarda esa uyda namoz o‘qir edi. Imonni daromad manbaiga aylantirganlarni ham yoqtirmasdi. U vazmin, xotirjam odam edi, hatto eng kichik nevaralari bilan ham, kattalardagidek jiddiy gapirardi . Shu yillarda oila Chorsu tumani Samarqand darboza ko‘chasidagi shahar uyida yashar edi . 1929 yilda u birinchi sinfga bordi. Birinchi ustozi bilan ham omad kulib boqdi. V.K.Kabulovning xotiralaridan : “Birinchi ustozim Ishanbek domla edi . U tabiatan kattakon, juda yumshoq odam edi. Men sinfning eng kichigi edim, chunki o‘sha paytlarda hatto 12-15 yoshli o‘g‘il-qizlar ham birinchi sinfdan dars bera boshlashgan. O'qituvchimiz har kimga individual yondashuvni topdi. Hammamiz uni juda hurmat qilardik, maktabdan keyin uyiga kelib shaxmat o‘ynashni o‘rganardik”. V.K.Kabulov o‘rta maktabni tugatgach, O‘rta Osiyo Davlat universitetining mexanika-matematika fakultetiga o‘qishga kiradi. Yoshlik yillaridayoq uning xarakterining maqsadlilik, o'jarlik, qat'iyatlilik kabi fazilatlari paydo bo'ldi. Fakultetda uch yillik o‘qishdan so‘ng V.K.Kabulov Moskva davlat universitetiga o‘qishga kirishga qaror qildi. Bir oy davomida u Moskvaga poezd chiptasini olishga urinib ko'rdi. Fozil-buva bilan otasi bundan xabar topib , chiptaga yordam berishdi. Moskvaga kelganida universitetga kirish imtihonlari tugagani ma’lum bo‘ldi. Shu bois u yana Toshkentga qaytib, o‘z fakultetida o‘qishni davom ettirdi. Biroq, 1941 yilda Ikkinchi jahon urushi boshlanishi sababli universitetda o'qish to'xtatildi. IKKINCHI TUG'ILGAN KUN