ESSE. ESSE TURLARI.
Esse (fransuzcha: essai - urinish, sinash, ocherk) - erkin kompozitsiyali, uncha
katta boʻlmagan nasriy asar. Esse orqali narsa va hodisalarga yoki shaxsga oid
subʼyektiv fikr bayon qilinadi. Esselar falsafiy, tarixiybiografik, publitsistik,
adabiy-tanqidiy, ilmiyommabop yoki sof belletristik xarakterda boʻladi. Esse
uslubi obrazliligi, aforistikligi, jonli tilga yaqinligi bilan ajralib turadi. Mazmuni
muayyan sabab yoki masalaga oid tugal tafsilotni yoki aniqlikni talab qilmaydigan
individual taassurot va mulohazalardan iborat boʻladi. Mustaqil janr sifatida A.
Montel ijodida tarkib topdi. Uzbek adabiyotida XX-asrning 70-80-yillaridan Esse
yaratila boshlandi.
Bugungi kunda ko'pchilik "insho" tushunchasini, "insho yozish" iborasini
eshitishadi. Bu so'z frantsuzcha bo'lib, "tajriba, eskiz, insho" degan ma'noni
anglatadi. Insholar bir nechta mezonlarga ko'ra tasniflanadi:
insho elementining mavjudligi;
muallifning mavzuga munosabati;
muallifning muayyan fan sohasida bilimga ega ekanligini ko'rsatadigan
asosiy tushunchalar, jumlalar - ta'riflar (ta'riflar) kiritilishi;
qisqalik, to'liq javobni talab qilmaydi.
Ushbu janr so'nggi yillarda mashhur bo'ldi. M. Montaigne ("Tajribalar",
1580) insho janrining yaratuvchisi hisoblanadi . Bugungi kunda insho ko'pincha
topshiriq sifatida taklif etiladi. Bu hujjatlar to'plamining asosiy tarkibiy
qismlaridan biri (ta'lim muassasasiga yoki ishga kirish uchun). Insholar tanlovi eng
yaxshilar orasidan eng yaxshisini tanlashga yordam beradi!
Demak, insho - bu ma'lum bir mavzu bo'yicha sub'ektiv munosabatlarni,
bilimlarni ifoda etuvchi, uni ochib berishni to'liq da'vo qilmasdan, erkin
kompozitsiyali kichik hajmdagi insho.
Insho yozish texnikasi. Ish bosqichlari
Shunday qilib, inshoni to'g'ri yozish uchun umumiy qabul qilingan qoidalarga
rioya qilish va ularga rioya qilish kerak, xususan:
agar u oldindan belgilanmagan bo'lsa (USE tizimi tomonidan taklif
qilinganidek) insho mavzusini shakllantirish kerak;
ushbu mavzuni o'ylab ko'ring, nima o'rganilganligini, qanday ta'riflar va
kalit so'zlar uni ochishi mumkinligini eslang;
inshoning asosiy qismidan kontur yozishni boshlang, chunki u muhimroq va
taqdimotning mohiyatini qoldiradi;
dastlab ular qo'pol eskizlarni erkin shaklda yozadilar, aslida, xayolga kelgan
fikrlar;
konturlar qisqa tezislar, argumentlar shaklida bo'lishi kerak;
mavzudan chetga chiqmaslik uchun yozganlaringizni bir necha marta qayta
o'qib chiqishingiz va qo'shimcha kiritish talab qilinadigan joyga savol
belgilarini qo'yishingiz kerak;
masalani ko'rsatish uchun inshoning butun matnini paragraflar va kichik
paragraflarga ajratish maqsadga muvofiqdir, dalillar, misollar kichik
paragraflarga aylanishi mumkin.
Insho uch qismdan iborat. Kirish qismida mavzuning asosiy g'oyasi aytiladi
yoki olim, siyosatchi, faylasuf va boshqalarning nufuzli so'zlari
keltiriladi.Mavzuga munosabat bildirish kerak (qo'shilaman / rozi emasman, mos
keladi / ). rozi emasman).
Asosiy qismda muallif muhokama qilinayotgan mavzu bo'yicha bilimga
tayanadi, ko'rib chiqilayotgan muammo bo'yicha o'z nuqtai nazarini beradi. U tezis
tuzadi, uni dalillar, misollar bilan asoslaydi, bahsli yoki isbotlanishi mumkin
bo'lgan hukmlarga javob beradi. Aniq hayotiy vaziyatlardan misollar keltirmasa,
insho mazmunan to‘liq bo‘lmaydi. U faqat nazariy jihatdan yozilmasligi kerak.
Inshoning yakuniy qismida muallif tom ma'noda isbotlanayotgan taklifni
takrorlamasligi kerak, shunda tavtologiya bo'lmaydi. U taqdimotning asosiy
g'oyasini (yoki g'oyalarini) tasdiqlovchi boshqa iboralar, xulosalar yordamida
ishonchli tarzda yozishi kerak.
Esse ko'p turlari mavjud. Ular falsafiy, tarixiy, diniy, adabiy-tanqidiy, axloq
va axloq, jamiyat taraqqiyotining iqtisodiy muammolari va boshqa mini esse
turlarilar yozadilar. Ular o'z shakllarida notalar, xatlar, lirik miniatyuralar, falsafiy
nutqlar shaklida bo'lishi mumkin. Taqdimot uslubiga ko'ra - erkin, deyarli
so'zlashuv, tahliliy, tavsifli va boshqalar.
Mavzuning eng oddiy taqdimotini esse turlari tavsifida uchratamiz.
Darhaqiqat, sub'ektga qandaydir ob'ekt yoki munosabat hissiyotlar va kechinmalar
prizmasi orqali tasvirlanadi (muhabbat esse turlarisi, e'tirof maktubi). Bu yerda
tanqidga o‘rin yo‘q, aksincha, muallif tasvirlangan ob’ekt/mavzuga munosabatga
e’tibor berishga harakat qiladi, epitet, metaforalardan foydalanadi. Masalan,
tongning barcha jozibasi yoki ov lahzalari va boshqalarning tavsifi. Esse turlari -
tavsif nafaqat tarixiy (etnografiya, balki etnografiya) ni o'rganishda marosim,
marosim, hodisani aniqlash usuli sifatida juda mos keladi. arxeologiya va
boshqalar), shuningdek, geografik, biologik va boshqa fanlar.
Esse turlari hikoyasi . Bu erda diqqat voqea, vaqt va harakat yo'nalishiga
qaratiladi. Xulosa qilib aytganda, voqeaning ahamiyati va unda aktyorning roli
ko'rsatilishi kerak.
Esse-ta'rif u yoki bu tushunchani tahlil qilish zarurligini ko'rsatadi, bu esa
aniqlangan.
Tahlil qilinayotgan tushunchalar qiyoslanganda, ular o‘rtasida parallelliklar
o‘tkazilganda, o‘xshashlik va farqlar qayd etilganda taqqoslash esse turlari
yoziladi.
Bunday holda, muallif misollarga o'z munosabatini ko'rsatishi kerak. Agar u bu
rivoyatni illyustratsiyalar (sinov misollari) bilan mustahkamlasa, u illyustratsion
esse turlariga aylanadi.
Esse turlari tasnifi Siz o‘qiyotgan matnni cho‘zilgan esse turlari tasnifi deb atash
mumkin. Biz kontseptsiyani olamiz, printsipni ajratamiz, tasnifni yaratamiz.
Shunday qilib , biz mavzuni chuqurroq ko'rib chiqamiz.
Esse turlari illyustratsiyasiBu erda hamma narsa oddiy: sizning maqsadingiz
bayonotni isbotlashdir. Buning uchun siz tanlaysiz va misollar keltirasiz. Bu
misollar sizning so'zlaringizni isbotlashi juda muhimdir.
Esse turlari- argumentatsiya Agar siz rasmda misollar keltirsangiz, esse turlari-
argumentda - bayonotingizni tasdiqlovchi faktlar. Bu faktlarni mantiqiy tartibga
solish muhimdir. Tasvirdan farqli o'laroq, bu erda muallif his-tuyg'ularga emas,
balki oqilona havolaga bosadi.
tahlili Sabab → natija. Sizning esse turlariingiz bunga asoslanishi mumkin. Siz
endi shunchaki faktlarni keltirmaysiz, balki ularni tahlil qilasiz va mantiqiy
zanjirga aylantirasiz.
Ko'rib turganingizdek, matn har xil tuzilishga va turli maqsadlarga ega bo'lishi
mumkin. Muayyan janr yoki taqdimot usuli foydasiga tanlov maqsadlarga bog'liq.
Turli xil usullar va janrlar bilan tanishib, siz o'zingizning holatingizda esse turlarini
qanday qilib to'g'ri yozishni allaqachon tushunishingiz mumkin.
Mustaqil ta’lim:
1-topshiriq . Taqdim etilgan tarkibdan birini tanlang va insho yozing .
•
falsafiy,
•
adabiy-tanqidiy,
•
tarixiy,
•
badiiy,
•
badiiy va publitsistik,
•
ma'naviy va diniy va boshqalar.
Vazifa 2 . Radiotexnika tarixi haqida o'qing. O'qishdan oldin, radiotexnika haqida
javob olmoqchi bo'lgan savollarni tuzing.
RADIOTEXNIKA TARIXI
Radiotexnika (radio... va texnika) - 1) elektromagnit tebranishlar va
radiodiapazondagi (3-31012 Gs) toʻlqinlar, ularni generatsiyalash, kuchaytirish,
nurlatish, qabul qilish hamda toʻlqinlardan foydalanish haqidagi fan; 2)
texnikaning
axborotlarni
uzatishda
- radioaloka, radioeshittirish, televideniye, radiolokatsiya va radionavigatsiyada;
mashina, mexanizm hamda texnologik jarayonlarni boshqarish va nazorat qilishda
radiodiapazondagi toʻlqinlar bilan elektromagnit tebranishlarni qoʻllaydigan
tarmogʻi. U radiofizika, elektrotexnika, dielektriklar fizikasi, yarimoʻtkazgichlar
fizikasi, elektroakustika, antenna texnikasi, elektronika va boshqalarning
yutuqdariga asoslanadi. Radiotexnika tarixi M. Faradey, J. Maksvellarning
ishlaridan boshlangan. Radiodiapazondagi elektromagnit toʻlqinlarni birinchi
marta G. Gers hosil qilgan va oʻrgangan (1886—89). Gers tajribasida rezonans
hodisasi katta rol oʻynagan. E. Branli (Fransiya) metall kukuniga elektr
tebranishlari taʼsir qilganda ularning qarshiligi kamayishi hodisasini aniqladi
(1890). O. Lodj (Buyuk Britaniya) bu hodisadan elektromagnit toʻlqinlarni
aniqlashda foydalandi (1894).
A. S. Popov elektromagnit toʻlqinlar yordamida simsiz aloqa oʻrnatishga
harakat qildi va signallarni qayd qilish apparatniy yasadi. U 1895-yil 7 mayda
dunyoda birinchi radiopriyomnigini yaratdi.
Dastlab, uzatuvchi va qabul qiluvchi radiostansiyalar qisqa toʻlqinda — tez
soʻnuvchi radiotoʻlqinlard a ishlagan. Uzun toʻlqinlarga oʻtish va uzatkichlar
quvvatini, antenna oʻlchamlarini oshirish, detektorning qoʻllanilishi bilan
radioaloqa uzokdigi sekinasta oshirilgan. Nemis fizigi K. F. Braun tomonidan berk
konturning, M. Vin (Germaniya) tomonidan maxsus razryad hosil qilgichning
kashf etilishi, shuningdek radio qurilmalarda yuqori chastotali yoy generatorlari va
generator mashinalari bilan uygʻotiladigan soʻnmas toʻlqinlarning qoʻllanilishi
Radiotexnikaning keyingi rivojida katta qadam boʻldi. 1925-yil rus ixtirochisi V.
P. Vologdinning yuqori chastotali induktor mashinasi yordamida birinchi marta
Moskva bilan Nyu-York orasida radioaloqa oʻrnatilgan. Elektron lampalarning
yaratilishi Radiotexnikaning barcha sohalarida katta burilish yasadi, shu asosda
soʻnmas tebranishli lampali generator yaratildi. Radiolampalarning qoʻllanilishi
radiotoʻlqinlarni bir necha yuz m dan bir necha km gacha diapazonda samarali
generatsiyalashga imkon berdi.
20-asr 20-yillari boshlariga kelib radiotelegraf aloka bilan birga
radioeshittirish vujudga keldi. Qisqa va ultraqisqa toʻlqin diapazonlarida
ishlaydigan radiolampalar, sxemalar, antennalar yaratildi. 20-asr oʻrtalarida
elektron televideniyening yaratilishi Radiotexnika sohasida burilish yasadi.
Radiolokatsiya, radionavigatsiya Radiotexnikaning alohida boʻlimlari hisoblanadi.
Ularning usullari uzokdagi narsalarning oʻrni, tezligi va boshqalarni aniqlashga
imkon beradi.
Yarimoʻtkazgichli diodlar yaratilishi tranzistorlarning, elektronnur asboblari
esa rangli televideniyening yaratilishiga olib keldi. Radiotexnika jamiyat
taraqqiyotining barcha sohalariga kirib bordi. Yer sunʼiy yoʻldoshlari, kosmik
apparatlar bilan radioaloqa qilishda, insonning kosmosga uchishini taʼminlashda,
avtomatik boshqarish tizimida, xalq xoʻjaligida (metallarni vakuum va inert gazlar
atmosferasida juda toza eritish uchun, poʻlatdan yasalgan detallarni toblash uchun,
tibbiyot va boshqalar), radiometeorologiya, radioastronomiyaaa, elektroakustikala,
tovushni yozib olish va boshqalarda Radiotexnikaning ahamiyati katta.
3-topshiriq. Ayting: a) qanday savollarga javob oldingiz, b) qanday savollarga
javob olmadingiz.
4-topshiriq. Radiotexnika tarixi haqida savollar tuzing, ularga javob berishingiz
mumkin .
V.K.КABULOV
V.K.Kabulov 1921-yil 5-sentabrda Toshkent shahrida tunukachi oilasida
tug‘ilgan. Bu oilada ta’lim-tarbiya, bilim yuksak qadrlanardi. Ko‘p bolali oila
boshlig‘i Qobiljon aka to‘rt o‘g‘il-qizning hammasiga oliy ma’lumot berdi,
ularning o‘qishiga hamisha tushunarli munosabatda bo‘ldi, ularning oliy ma’lumot
olishga intilishini rag‘batlantirdi, ular bilan faxrlanardi. Qobiljon akaning o'zi 20-
yillarda. o‘tgan asrda bir muddat maktabda o‘qituvchi bo‘lib ishlagan, so‘ngra
umrining oxirigacha tunukachilik hunari bilan shug‘ullanib, yoshlarga bu hunarni
o‘rgatgan. Kichkina Vosilning tarbiyasiga, eng muhimi, bobosi Fozil-buva ta'sir
ko'rsatdi . Bu g'ayrioddiy odam edi. Kasbi tunukachi, oʻz davrining ziyoli
kishilaridan boʻlgan, fors va arab tillarini bilgan, Sharq adabiyotini yaxshi bilgan.
Vasil Qobilovich bobosini katta mehr va hurmat bilan esladi: “ Fozil-buva
dunyoviy ilmlar qatori diniy masalalarni ham yaxshi bilardi. Bekor gap-so‘zlarni,
g‘iybatni yoqtirmas, faqat juma kunlari namoz o‘qish uchun masjidga borar,
boshqa kunlarda esa uyda namoz o‘qir edi. Imonni daromad manbaiga
aylantirganlarni ham yoqtirmasdi. U vazmin, xotirjam odam edi, hatto eng kichik
nevaralari bilan ham, kattalardagidek jiddiy gapirardi .
Shu yillarda oila Chorsu tumani Samarqand darboza ko‘chasidagi shahar
uyida yashar edi . 1929 yilda u birinchi sinfga bordi. Birinchi ustozi bilan ham
omad kulib boqdi. V.K.Kabulovning xotiralaridan : “Birinchi ustozim Ishanbek
domla edi . U tabiatan kattakon, juda yumshoq odam edi. Men sinfning eng kichigi
edim, chunki o‘sha paytlarda hatto 12-15 yoshli o‘g‘il-qizlar ham birinchi sinfdan
dars bera boshlashgan. O'qituvchimiz har kimga individual yondashuvni topdi.
Hammamiz uni juda hurmat qilardik, maktabdan keyin uyiga kelib shaxmat
o‘ynashni o‘rganardik”.
V.K.Kabulov o‘rta maktabni tugatgach, O‘rta Osiyo Davlat universitetining
mexanika-matematika fakultetiga o‘qishga kiradi. Yoshlik yillaridayoq uning
xarakterining maqsadlilik, o'jarlik, qat'iyatlilik kabi fazilatlari paydo bo'ldi.
Fakultetda uch yillik o‘qishdan so‘ng V.K.Kabulov Moskva davlat universitetiga
o‘qishga kirishga qaror qildi. Bir oy davomida u Moskvaga poezd chiptasini
olishga urinib ko'rdi. Fozil-buva bilan otasi bundan xabar topib , chiptaga yordam
berishdi. Moskvaga kelganida universitetga kirish imtihonlari tugagani ma’lum
bo‘ldi. Shu bois u yana Toshkentga qaytib, o‘z fakultetida o‘qishni davom ettirdi.
Biroq, 1941 yilda Ikkinchi jahon urushi boshlanishi sababli universitetda
o'qish to'xtatildi.
IKKINCHI TUG'ILGAN KUN