FALSAFANING MЕTOD, QONUNLARI VA KATЕGORIYALARI

Yuklangan vaqt

2024-04-11

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

19,0 KB


 
 
FALSAFANING MЕTOD, QONUNLARI VA KATЕGORIYALARI 
 
 
Falsafa tarixida rivojlanish haqidagi qarashlar evolyutsiyasi. Rivojlanish 
konsepsiyalari 
«Dialektika»   (yunon. dialektike – suhbat qurish san’ati) so‘zining «dialog» (yunon. 
dialogos – ikki yoki bir nechta suhbatdoshlar so‘zlashuvi) so‘zi bilan umumiy jihatlari 
bor.  Dastlab dialektika bahslashish, munozara qilish san’ati sifatida tushunilgan, 
bunda fikrlar, qarashlar qarama-qarshiligi vositasida xaqiqatning tagiga yetish 
maqsadida muammoni o‘zaro manfaatdor muhokama qilishga qaratilgan munozara 
nazarda tutilgan. Dialektik – bu savol berish va javob qaytarishga usta odam, deb 
hisoblangan.   
Geraklit dunyo «jonli olov» yoki «ikki marta kirish» mumkin bo‘lmagan daryo oqimi 
sifatida tasavvur qilgan. Shu sababli dialektikaning tarixan birinchi shakli qadimgi 
faylasuflarning stixiyali dialektikasidir.  
         
Qonun tushunchasi va uning turlari  
     Qonun – bu moddiy va ma’naviy hodisalarning ularning harakat va rivojlanish 
xususiyati va yo‘nalishini belgilovchi ob’ektiv, muhim, zaruriy, barqaror va umumiy 
aloqasi.   
Shuningdek, «qonuniyat» tushunchasi ham ishlatiladi. Qonuniyat qonunga qaraganda 
kengroq tushunchadir. Qonun muayyan sharoitda o‘zini qat’iy va muqarrar tarzda 
namoyon etsa, qonuniyat bir qancha qonunlarning o‘zaro aloqasi, o‘zaro ta’siri sifatida 
namoyon bo‘ladi.       
Falsafaning asosiy qonunlari. Qarama-qarshilik birligi va kurashi qonuni. Miqdor va 
sifat ularning dialektikasi. Inkorni-inkor qonuni va vorisiylik  
Dialektika qonunlari tizimida dialektik ziddiyatlilik qonuni markaziy o‘rinni 
egallaydi. Qarama-qarshiliklar – predmetning bir-birini istisno etuvchi va bir-birini 
FALSAFANING MЕTOD, QONUNLARI VA KATЕGORIYALARI Falsafa tarixida rivojlanish haqidagi qarashlar evolyutsiyasi. Rivojlanish konsepsiyalari «Dialektika» (yunon. dialektike – suhbat qurish san’ati) so‘zining «dialog» (yunon. dialogos – ikki yoki bir nechta suhbatdoshlar so‘zlashuvi) so‘zi bilan umumiy jihatlari bor. Dastlab dialektika bahslashish, munozara qilish san’ati sifatida tushunilgan, bunda fikrlar, qarashlar qarama-qarshiligi vositasida xaqiqatning tagiga yetish maqsadida muammoni o‘zaro manfaatdor muhokama qilishga qaratilgan munozara nazarda tutilgan. Dialektik – bu savol berish va javob qaytarishga usta odam, deb hisoblangan. Geraklit dunyo «jonli olov» yoki «ikki marta kirish» mumkin bo‘lmagan daryo oqimi sifatida tasavvur qilgan. Shu sababli dialektikaning tarixan birinchi shakli qadimgi faylasuflarning stixiyali dialektikasidir. Qonun tushunchasi va uning turlari Qonun – bu moddiy va ma’naviy hodisalarning ularning harakat va rivojlanish xususiyati va yo‘nalishini belgilovchi ob’ektiv, muhim, zaruriy, barqaror va umumiy aloqasi. Shuningdek, «qonuniyat» tushunchasi ham ishlatiladi. Qonuniyat qonunga qaraganda kengroq tushunchadir. Qonun muayyan sharoitda o‘zini qat’iy va muqarrar tarzda namoyon etsa, qonuniyat bir qancha qonunlarning o‘zaro aloqasi, o‘zaro ta’siri sifatida namoyon bo‘ladi. Falsafaning asosiy qonunlari. Qarama-qarshilik birligi va kurashi qonuni. Miqdor va sifat ularning dialektikasi. Inkorni-inkor qonuni va vorisiylik Dialektika qonunlari tizimida dialektik ziddiyatlilik qonuni markaziy o‘rinni egallaydi. Qarama-qarshiliklar – predmetning bir-birini istisno etuvchi va bir-birini nazarda tutuvchi tomonlaridir. Qarama-qarshiliklar – o‘zaro bog‘lanishli bo‘lgan 
tushunchalar. Qarama-qarshiliklar birligi narsaning barqarorligini aks ettiradi va 
nisbiy, o‘tkinchi hisoblanadi. qarama-qarshiliklarning kurashi mutlaq xususiyat kasb 
etadi, u hech qachon to‘xtamaydi.  
Rivojlanish manbaini yorituvchi dialektik ziddiyatlilik qonunidan farqli o‘laroq, 
miqdor va sifat o‘zgarishlarining bir-biriga o‘tishi qonuni rivojlanish jarayonining 
mexanizmini yoritadi, u qay tarzda va qanday shakllarda amalga oshirilishini 
ko‘rsatadi. Bu qonunning xususiyatini, u qanday namoyon bo‘lishi va amal qilishini 
aniqlash uchun uning asosiy tushunchalari: sifat, miqdor, meyor sakrashning 
mazmunini yoritish talab etiladi.  
Inkorni-inkor qonuni – bu shunday bir qonunki, unga muvofiq rivojlanish 
jarayoni yangining eskini dialektik inkor etishlari cheksiz zanjiridan iborat bo‘ladi, 
bunda rivojlanish avvalgi bosqichlarining barcha muhim jihatlari yangida saqlanadi va 
umuman bu jarayon hujumkor, yuksalib boruvchi yo‘nalishga ega bo‘ladi.  
  
Kategoriya gushunchasi va ularning turlari. 
Fan va falsafa kategoriyalarining tasnifi  “Kategoriya” so‘zi qadimga yunon 
tilidan olingan bo‘lib: «izohlash», «tushuntirish», «ko‘rsatish», degan ma’nolarni 
anglatadi. Uning mazmunidagi bunday xilma-xillik qadimga davrlardanoq ilmiy 
tadqiqot yo‘nalishiga aylangan. Falsafa tarixida ularni birinchi bo‘lib, Arastu 
ta’riflab bergan. U o‘zining «Kategoriyalar» degan asarida ularni ob’ektiv 
voqelikning umumlashgan in’kosi sifatida qarab, turg‘umlashtirishga harakat qilin. 
Xususan, uningcha quyidagi kategoriyalar mavjud: «mohiyat» (substansiya), 
«miqdor», «sifat», «munosabat», «o‘rin», «vaqt», «holat», «mavqe», «harakat», «azob-
uqubat». Bu turg‘umlashtirish, o‘z vaqtida ilmiy bilishda juda katta ahamiyatga ega 
bo‘lgan. Keyinchalik Arastu «Metafizika» asarida «mohiyat», «holat» va «munosabat» 
kategoriyalarini ham izohlagan.  
XVII-XIX asrlarga kelib, falsafiy kategoriyalar tahlilida yangi davr vujudga 
keldi. Xususan, I. Kant qarashlarida kategoriyalar «sifat» (reallik, inkor, chegaralash), 
«miqdor» (birlik, ko‘plik, yaxlitlik), «munosabat» (substansiya va xususiyat, sabab va 
nazarda tutuvchi tomonlaridir. Qarama-qarshiliklar – o‘zaro bog‘lanishli bo‘lgan tushunchalar. Qarama-qarshiliklar birligi narsaning barqarorligini aks ettiradi va nisbiy, o‘tkinchi hisoblanadi. qarama-qarshiliklarning kurashi mutlaq xususiyat kasb etadi, u hech qachon to‘xtamaydi. Rivojlanish manbaini yorituvchi dialektik ziddiyatlilik qonunidan farqli o‘laroq, miqdor va sifat o‘zgarishlarining bir-biriga o‘tishi qonuni rivojlanish jarayonining mexanizmini yoritadi, u qay tarzda va qanday shakllarda amalga oshirilishini ko‘rsatadi. Bu qonunning xususiyatini, u qanday namoyon bo‘lishi va amal qilishini aniqlash uchun uning asosiy tushunchalari: sifat, miqdor, meyor sakrashning mazmunini yoritish talab etiladi. Inkorni-inkor qonuni – bu shunday bir qonunki, unga muvofiq rivojlanish jarayoni yangining eskini dialektik inkor etishlari cheksiz zanjiridan iborat bo‘ladi, bunda rivojlanish avvalgi bosqichlarining barcha muhim jihatlari yangida saqlanadi va umuman bu jarayon hujumkor, yuksalib boruvchi yo‘nalishga ega bo‘ladi. Kategoriya gushunchasi va ularning turlari. Fan va falsafa kategoriyalarining tasnifi “Kategoriya” so‘zi qadimga yunon tilidan olingan bo‘lib: «izohlash», «tushuntirish», «ko‘rsatish», degan ma’nolarni anglatadi. Uning mazmunidagi bunday xilma-xillik qadimga davrlardanoq ilmiy tadqiqot yo‘nalishiga aylangan. Falsafa tarixida ularni birinchi bo‘lib, Arastu ta’riflab bergan. U o‘zining «Kategoriyalar» degan asarida ularni ob’ektiv voqelikning umumlashgan in’kosi sifatida qarab, turg‘umlashtirishga harakat qilin. Xususan, uningcha quyidagi kategoriyalar mavjud: «mohiyat» (substansiya), «miqdor», «sifat», «munosabat», «o‘rin», «vaqt», «holat», «mavqe», «harakat», «azob- uqubat». Bu turg‘umlashtirish, o‘z vaqtida ilmiy bilishda juda katta ahamiyatga ega bo‘lgan. Keyinchalik Arastu «Metafizika» asarida «mohiyat», «holat» va «munosabat» kategoriyalarini ham izohlagan. XVII-XIX asrlarga kelib, falsafiy kategoriyalar tahlilida yangi davr vujudga keldi. Xususan, I. Kant qarashlarida kategoriyalar «sifat» (reallik, inkor, chegaralash), «miqdor» (birlik, ko‘plik, yaxlitlik), «munosabat» (substansiya va xususiyat, sabab va harakat, o‘zaro ta’sir), «modallik» (imkoniyat va imkoniyatsizlik, voqelik va 
novoqelik, zaruriyat va tasodif) tarzida izohlangan. Kantdan farqli o‘laroq, Xegel esa 
mantiqiy kategoriyalarni: «borliq» (sifat, miqdor, me’yor), «mohiyat» (asos, xodisa, 
mavjudlik), «tushuncha» (ob’ektiv, sub’ektiv, absolyut g‘oya) tarzida izohlagan.  
  
Ontologiyaning munosabatdosh kategoriyalari 
Falsafiy kategoriyalar fan kategoriyalaridan butunlay farq qiladi. Falsafiy 
kategoriyalarning muhim xususiyati, ular o‘ta keng tushunchalar ekanligidir. Falsafiy 
kategoriyalar – borliqning umumiy, muhim tomonlari, xossalari, aloqalari va 
munosabatlari haqida fikrlash uchun qo‘llaniladigan o‘ta keng tushunchalar majmuidir.   
  
Falsafa kategoriyalarining tibbiyotda namoyon bo‘lishi xususiyatlari 
Alohidalik, xususiylik va umumiylik - narsa va hodisalar, ularning birbiriga o‘xshash 
va farq qiluvchi tomonlarini ifodalaydigan kategoriyalar; olamga xos munosabat va 
aloqadorlikni, olam taraqqiyotining xususiyati, uning makon va zamondagi mavjudlik 
shakllariga, har bir narsa yoki hodisaning ayrim belgilari hamda o‘zaro birlikni 
ifodalovchi umumiy tomonlarni ifodalaydigan tushunchalar  
Sistema, struktura, element falsafaning muhim kategoriyalaridan bo‘lib 
hisoblanadi. Sistema — narsa va hodisalarning bog‘lanishlari, aloqadorligi va 
munosabatining tartibli tadrijiy rivojlanishini ifodalaydi. Struktura esa, narsa 
xodisalar bog‘lanishi, aloqadorligi va munosabatlari tizimining makon va zamondagi 
birligini ta’minlaydigan sistemaning mavjudlik holatidir. Element sistemani tashkil 
qilin 
strukturaning 
o‘zaro 
bog‘lanish, 
aloqadorlik, 
munosabat 
jihatlarini 
ta’minlaydigan nisbatan mustaqil targ‘ibiy qismidir.  
Butun va qism kategoriyalari. Butun narsa, hodisa va uni tashkil etgan qismlarning 
muayyan tartibda joylashgan va o‘zaro bog‘langan yagonalikning ifodasidir. Qism 
butun tarkibiga kiradigan, uning tarkibidagina o‘z vazifasi (funksiyasi)ni bajara 
oladigan alohidalikdir.  
 Zaruriyat va tasodif kategoriyalari. Zaruriyat – narsa, hodisa va jarayonlarning 
taraqqiyoti bilan aniqlanadigan, ichki muhim bog‘lanishlar orqali qonuniy kelib 
harakat, o‘zaro ta’sir), «modallik» (imkoniyat va imkoniyatsizlik, voqelik va novoqelik, zaruriyat va tasodif) tarzida izohlangan. Kantdan farqli o‘laroq, Xegel esa mantiqiy kategoriyalarni: «borliq» (sifat, miqdor, me’yor), «mohiyat» (asos, xodisa, mavjudlik), «tushuncha» (ob’ektiv, sub’ektiv, absolyut g‘oya) tarzida izohlagan. Ontologiyaning munosabatdosh kategoriyalari Falsafiy kategoriyalar fan kategoriyalaridan butunlay farq qiladi. Falsafiy kategoriyalarning muhim xususiyati, ular o‘ta keng tushunchalar ekanligidir. Falsafiy kategoriyalar – borliqning umumiy, muhim tomonlari, xossalari, aloqalari va munosabatlari haqida fikrlash uchun qo‘llaniladigan o‘ta keng tushunchalar majmuidir. Falsafa kategoriyalarining tibbiyotda namoyon bo‘lishi xususiyatlari Alohidalik, xususiylik va umumiylik - narsa va hodisalar, ularning birbiriga o‘xshash va farq qiluvchi tomonlarini ifodalaydigan kategoriyalar; olamga xos munosabat va aloqadorlikni, olam taraqqiyotining xususiyati, uning makon va zamondagi mavjudlik shakllariga, har bir narsa yoki hodisaning ayrim belgilari hamda o‘zaro birlikni ifodalovchi umumiy tomonlarni ifodalaydigan tushunchalar Sistema, struktura, element falsafaning muhim kategoriyalaridan bo‘lib hisoblanadi. Sistema — narsa va hodisalarning bog‘lanishlari, aloqadorligi va munosabatining tartibli tadrijiy rivojlanishini ifodalaydi. Struktura esa, narsa xodisalar bog‘lanishi, aloqadorligi va munosabatlari tizimining makon va zamondagi birligini ta’minlaydigan sistemaning mavjudlik holatidir. Element sistemani tashkil qilin strukturaning o‘zaro bog‘lanish, aloqadorlik, munosabat jihatlarini ta’minlaydigan nisbatan mustaqil targ‘ibiy qismidir. Butun va qism kategoriyalari. Butun narsa, hodisa va uni tashkil etgan qismlarning muayyan tartibda joylashgan va o‘zaro bog‘langan yagonalikning ifodasidir. Qism butun tarkibiga kiradigan, uning tarkibidagina o‘z vazifasi (funksiyasi)ni bajara oladigan alohidalikdir. Zaruriyat va tasodif kategoriyalari. Zaruriyat – narsa, hodisa va jarayonlarning taraqqiyoti bilan aniqlanadigan, ichki muhim bog‘lanishlar orqali qonuniy kelib chiqadigan va shuning uchun yuz berishi muqarrar bo‘lgan hodisadir. Tasodif – 
mohiyatdan, mazkur jarayonning qonuniy rivojlanishidan kelib chiqmaydigan 
hodisadir.  
Imkoniyat va voqelik - olamdagi narsa, hodisa va x.k.lar taraqqiyotining 
davomiyligini, ularning bir-biriga o‘tib turishini anglatadigan falsafiy kategoriyalar.  
Mazmun va shakl - olamdagi turli narsa, hodisa va jarayonlarning dialektikasini 
o‘rganishda, ular o‘rtasidagi aloqa va munosabatlarni bilishda  muhim o‘rin tutadigan 
kategoriyalar. Mazmun muayyan narsa, hodisa, jarayonlarning o‘ziga xos sifati, 
xususiyatlari, muhim belgilari, elementlarning yig‘indisini anglatsa, Shakl 
mazmunning mavjudlik usuli, narsa va hodisalarning ichki hamda tashqi tuzilishini 
ifoda etadi.  
Mohiyat va hodisa – olamdagi narsa, hodisa jarayonlarning ichki, muhim jihatlari 
hamda yuzaki, tashqi tomonlarini ifodalaydigan falsafiy kategoriyalar. Mohiyat, narsa, 
buyum, jarayonlarning ichki, muhim, asosiy, zaruriy, barqaror aloqalari, tomonlari 
munosabatlarning yig‘indisini anglatadi. Hodisa esa mohiyatning tashqi ifodasi, 
namoyon bo‘lishi, narsa va jarayonlarning yuzaki, nisbatan o‘zgaruvchan tomonlarini 
bildiradi.  
Sabab va oqibat - olamdagi narsa va hodisalarning bir-biri bilan aloqadorligi, ta’siri 
va aks ta’sirini, voqelikka xos ana shunday munosabatlar jarayonidagi sabab va oqibat 
bog‘lanishini ifodalaydigan kategoriyalardir. Sabab olamning harakati va biron-bir 
vaqt doirasida bo‘lgan o‘zgarishdan so‘ng ikkinchi boshqa bir natijaning zaruran kelib 
chiqishini ta’minlovchi asosiy hodisani anglatadi. Oqibat esa hodisalar zanjirida 
sababning ta’siridan vujudga keladigan yangi hodisadir, sababning natijasidir. 
chiqadigan va shuning uchun yuz berishi muqarrar bo‘lgan hodisadir. Tasodif – mohiyatdan, mazkur jarayonning qonuniy rivojlanishidan kelib chiqmaydigan hodisadir. Imkoniyat va voqelik - olamdagi narsa, hodisa va x.k.lar taraqqiyotining davomiyligini, ularning bir-biriga o‘tib turishini anglatadigan falsafiy kategoriyalar. Mazmun va shakl - olamdagi turli narsa, hodisa va jarayonlarning dialektikasini o‘rganishda, ular o‘rtasidagi aloqa va munosabatlarni bilishda muhim o‘rin tutadigan kategoriyalar. Mazmun muayyan narsa, hodisa, jarayonlarning o‘ziga xos sifati, xususiyatlari, muhim belgilari, elementlarning yig‘indisini anglatsa, Shakl mazmunning mavjudlik usuli, narsa va hodisalarning ichki hamda tashqi tuzilishini ifoda etadi. Mohiyat va hodisa – olamdagi narsa, hodisa jarayonlarning ichki, muhim jihatlari hamda yuzaki, tashqi tomonlarini ifodalaydigan falsafiy kategoriyalar. Mohiyat, narsa, buyum, jarayonlarning ichki, muhim, asosiy, zaruriy, barqaror aloqalari, tomonlari munosabatlarning yig‘indisini anglatadi. Hodisa esa mohiyatning tashqi ifodasi, namoyon bo‘lishi, narsa va jarayonlarning yuzaki, nisbatan o‘zgaruvchan tomonlarini bildiradi. Sabab va oqibat - olamdagi narsa va hodisalarning bir-biri bilan aloqadorligi, ta’siri va aks ta’sirini, voqelikka xos ana shunday munosabatlar jarayonidagi sabab va oqibat bog‘lanishini ifodalaydigan kategoriyalardir. Sabab olamning harakati va biron-bir vaqt doirasida bo‘lgan o‘zgarishdan so‘ng ikkinchi boshqa bir natijaning zaruran kelib chiqishini ta’minlovchi asosiy hodisani anglatadi. Oqibat esa hodisalar zanjirida sababning ta’siridan vujudga keladigan yangi hodisadir, sababning natijasidir.