FALSAFIY TAFAKKUR TARAQQIYOTI BOSQICHLARI: SHARQ VA G‘ARB FALSAFASI

Yuklangan vaqt

2024-04-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

54,1 KB


 
 
FALSAFIY TAFAKKUR TARAQQIYOTI BOSQICHLARI: SHARQ VA 
G‘ARB FALSAFASI 
 
REJA: 
1. Qadimgi Hindiston falsafiy maktablari. Konfutsiy va Lao Tszi ta’limoti. 
2. Markaziy Osiyoda “Avesto” ta’limotidagi falsafiy fikrlar. 
3. Ilk О`rta asr Sharq falsafasi va uyg’onish davri. 
4. Qadimgi Yunon-Rim falsafiy maktabi. 
5. Ilk О`rta asr G’arb falsafasi rivojlanishining umumiy belgilari. 
6. Yangi va eng yangi davr falsafasining ustuvor yо`nalishlari. 
 
 
 
  
 Mavzuning tayanch iboralari: Tavrot, Vedalar, Tsi, Yan-In, ibtidoiy ong, 
mifologiya, sehrgarlik, falsafiy ta’limot, falsafiy maktab, falsafiy oqim, falsafiy 
yо`nalish; vedalar, upanishad, braxman, prakrit, atman, chorvak,buddizm, lokayata; 
dao, jen, syao, konfutsiylik ''jen''; zardо`shtiylik, ezgu fikr, ezgu sо`z, ezgu ish. 
  
 
1. Qadimgi Hindiston falsafiy maktablari. Konfutsiy va Lao Tszi ta’limoti.  
Falsafaning vujudga kelishi haqiqiy ma’noda eradan oldingi VI asrga tо`g’ri 
keladi. Mana shu davrda qadimgi SHarq mamlakatlari, eng avvalo Hindiston va Xitoy 
va qadimgi YUnonistonda mifologik tushunchalardan falsafiy fikrlashga о`tish 
jarayoni yuz beradi. 
Qadimgi hind falsafasi aniq ifodalangan diniy xarakterga ega 
bо`lgan.  
Hindistonda falsafiy tafakkur shakllanishining ibtidosi braxmanlar (qohinlar) 
ta’limoti bilan uzviy bog’langan. Braxmanizm о`z aqidalarida vedalarga asoslangan. 
FALSAFIY TAFAKKUR TARAQQIYOTI BOSQICHLARI: SHARQ VA G‘ARB FALSAFASI REJA: 1. Qadimgi Hindiston falsafiy maktablari. Konfutsiy va Lao Tszi ta’limoti. 2. Markaziy Osiyoda “Avesto” ta’limotidagi falsafiy fikrlar. 3. Ilk О`rta asr Sharq falsafasi va uyg’onish davri. 4. Qadimgi Yunon-Rim falsafiy maktabi. 5. Ilk О`rta asr G’arb falsafasi rivojlanishining umumiy belgilari. 6. Yangi va eng yangi davr falsafasining ustuvor yо`nalishlari. Mavzuning tayanch iboralari: Tavrot, Vedalar, Tsi, Yan-In, ibtidoiy ong, mifologiya, sehrgarlik, falsafiy ta’limot, falsafiy maktab, falsafiy oqim, falsafiy yо`nalish; vedalar, upanishad, braxman, prakrit, atman, chorvak,buddizm, lokayata; dao, jen, syao, konfutsiylik ''jen''; zardо`shtiylik, ezgu fikr, ezgu sо`z, ezgu ish. 1. Qadimgi Hindiston falsafiy maktablari. Konfutsiy va Lao Tszi ta’limoti. Falsafaning vujudga kelishi haqiqiy ma’noda eradan oldingi VI asrga tо`g’ri keladi. Mana shu davrda qadimgi SHarq mamlakatlari, eng avvalo Hindiston va Xitoy va qadimgi YUnonistonda mifologik tushunchalardan falsafiy fikrlashga о`tish jarayoni yuz beradi. Qadimgi hind falsafasi aniq ifodalangan diniy xarakterga ega bо`lgan. Hindistonda falsafiy tafakkur shakllanishining ibtidosi braxmanlar (qohinlar) ta’limoti bilan uzviy bog’langan. Braxmanizm о`z aqidalarida vedalarga asoslangan.
“Veda”lar e.o. II-I asrlarda yuzaga kelgan bо`lib, qadimgi hind maobudalariga, 
xudolarga bag’ishlangan gimnlar majmuidan iborat (sankrit - ''bilim''). 
Vedalardan joy olgan matnlarning barchasi muqaddas kitoblar sanalgan, ularni 
braxmanlar (e.o. birinchi ming yillik о`rtalari) talqin va targ’ib etganlar. Eradan oldingi 
ikkinchi ming yillikdan to VI asrgacha bо`lgan muddat veda adabiyotlari davri deb 
ataladi. Eng qadimgi vedalarni tо`rt tО`plam (sanxit) tashkil etgan: 1. Regvida - 
gimnlar tо`plami; 2. YAdjurveda - fidoyilik hikmatlari; 3. Samaveda - fidoyilik 
qо`shiqlari; 4. Atxarvaveda - iltijo qо`shiqlari. 
«Veda» larning xulosa qismini Upanishadalar (ustoz oldida tiz chо`kib о`tirish 
degan ma’noni bildiradi) tashkil etgan. Ular falsafa uchun birinchi ahamiyatli bо`lgan 
matnlardan tashkil topgan.  
 
Upanishadalarda barcha narsalarning birligiga, kosmologik mavzularga, 
hodisalarning sabab-oqibatli bog’lanishlariga bag’ishlangan g’oyalar keng о`rin olgan: 
“Quyosh kechasi qaerda bо`ladi?”, “Yulduzlar kunduz kuni qaerga yо`qoladi?”, “Biz 
kimmiz?”, “Biz qaerdan kelib qoldik?”, “Biz qaerga borayapmiz?”. 
 
Upanishadalarda borliqning birinchi asosi sifatida braxman, ya’ni umumiy, 
shaxssiz ''olamiy jon'', ibtido tilga olinadi, olamning boshqa barcha narsalari ana 
shundan kelib chiqqan, deb tushuntiriladi.  
 
Upanishada falsafasining asosiy belgilari quyidagicha:  
 
Birinchidan, tabiat hodisalari va insonning paydo bО`lishi, braxman (ma’naviy 
ibtido, u kО`proq xudo) bilan atman - (ruh, alohida jon) О`rtasidagi munosabat asosida 
tushuntiriladi. Braxman va atman butun hind falsafasining markaziy muammosi, 
markaziy tushunchasiga aylanadi. 
 
Ikkinchidan, ma’naviy mohiyat insonda va tabiatda aynandir. 
 
Uchinchidan, bilimlar ikki turga bО`linadi: sodda bilimlar va oliy bilimlar. 
Sodda bilimlar kО`proq va asosan kundalik amaliy hayot bilan bog’liq bО`ladi, oliy 
bilimlar ma’naviy mutloqlik haqidagi bilim bО`lib, borliqni yaxlit holda idrok etishni 
bildiradi. 
 
Hind falsafasi taraqqiyotdagi epik davr deb ataladigan bosqich eradan oldingi VI 
asrdan boshlanadi. Bu vaqtda hind jamiyatida muhim О`zgarishlar yuz beradi: 
“Veda”lar e.o. II-I asrlarda yuzaga kelgan bо`lib, qadimgi hind maobudalariga, xudolarga bag’ishlangan gimnlar majmuidan iborat (sankrit - ''bilim''). Vedalardan joy olgan matnlarning barchasi muqaddas kitoblar sanalgan, ularni braxmanlar (e.o. birinchi ming yillik о`rtalari) talqin va targ’ib etganlar. Eradan oldingi ikkinchi ming yillikdan to VI asrgacha bо`lgan muddat veda adabiyotlari davri deb ataladi. Eng qadimgi vedalarni tо`rt tО`plam (sanxit) tashkil etgan: 1. Regvida - gimnlar tо`plami; 2. YAdjurveda - fidoyilik hikmatlari; 3. Samaveda - fidoyilik qо`shiqlari; 4. Atxarvaveda - iltijo qо`shiqlari. «Veda» larning xulosa qismini Upanishadalar (ustoz oldida tiz chо`kib о`tirish degan ma’noni bildiradi) tashkil etgan. Ular falsafa uchun birinchi ahamiyatli bо`lgan matnlardan tashkil topgan. Upanishadalarda barcha narsalarning birligiga, kosmologik mavzularga, hodisalarning sabab-oqibatli bog’lanishlariga bag’ishlangan g’oyalar keng о`rin olgan: “Quyosh kechasi qaerda bо`ladi?”, “Yulduzlar kunduz kuni qaerga yо`qoladi?”, “Biz kimmiz?”, “Biz qaerdan kelib qoldik?”, “Biz qaerga borayapmiz?”. Upanishadalarda borliqning birinchi asosi sifatida braxman, ya’ni umumiy, shaxssiz ''olamiy jon'', ibtido tilga olinadi, olamning boshqa barcha narsalari ana shundan kelib chiqqan, deb tushuntiriladi. Upanishada falsafasining asosiy belgilari quyidagicha: Birinchidan, tabiat hodisalari va insonning paydo bО`lishi, braxman (ma’naviy ibtido, u kО`proq xudo) bilan atman - (ruh, alohida jon) О`rtasidagi munosabat asosida tushuntiriladi. Braxman va atman butun hind falsafasining markaziy muammosi, markaziy tushunchasiga aylanadi. Ikkinchidan, ma’naviy mohiyat insonda va tabiatda aynandir. Uchinchidan, bilimlar ikki turga bО`linadi: sodda bilimlar va oliy bilimlar. Sodda bilimlar kО`proq va asosan kundalik amaliy hayot bilan bog’liq bО`ladi, oliy bilimlar ma’naviy mutloqlik haqidagi bilim bО`lib, borliqni yaxlit holda idrok etishni bildiradi. Hind falsafasi taraqqiyotdagi epik davr deb ataladigan bosqich eradan oldingi VI asrdan boshlanadi. Bu vaqtda hind jamiyatida muhim О`zgarishlar yuz beradi:
dehqonchilik va hunarmandchilik rivojlanadi; ijtimoiy tarmoqlanish kengaya boradi; 
qabilaviy hokimiyatchilikka asoslangan siyosiy boshqaruv О`z ta’sirini yО`qotadi; 
monarxiya hukmronligi kuchayadi. SHu bilan birga hind jamiyati dunyoqarashida 
muayyan О`zgarishlar yuz beradi. Xususan, vedalarga asoslangan braxmanizmni 
tanqid qilish tendentsiyasi kuchayadi. Bu davr falsafiy tafakkurining asosiy manbai 
О`n sakkizta kitobdan iborat bО`lgan “Maxabxarata” poemasi hisoblanadi. SHu asar 
janr xususiyatlaridan kelib chiqib, bu davr epik davr deb atalgan. 
“Maxabxarata”da ancha rivojlangan falsafiy kontseptsiyalar, dunyoqarash 
muammolari talqin etiladi. Ular orasida sankhpya, u bilan bog’liq yoga haqidagi 
qarashlar, prakrit (materiya, tabiat) tО`g’risidagi fikrlarga keng О`rin berilgan. Prakrit 
borliqdagi barcha narsalarning manbai bО`lib, ruhiy holat, ong shunga bog’liq holda 
talqin  
etiladi. Prakritdan tashqarida unga bog’liq bО`lmagan holda sof ruh - purusha (u 
Brahman deb ham, atman deb ham nomlanadi) mavjud. SHunday qilib dunyoqarash 
dualistik tarzda, ikki ibtidoga asoslangan tarzda bayon etiladi.  
 
Vedalarga qarshi yangicha qarashlarning kО`plab tarafdorlari ichida charvak, 
jaynizm, buddizm oqimlarini alohida kО`rsatib О`tish lozim. Ular hind falsafasida 
noordodoksal oqimlar hisoblanadi. (Ortodoksiya - yunoncha: ma’lum sohada qatoiy 
qabul qilingan printsip va talablarni sО`zsiz bajarish degan ma’noni bildiradi). 
 
CHarvak - qadimgi va О`rta asr hind falsafasida materialistik yО`nalishdagi 
oqim. Uning keyingi kО`rinishi lokayata hisoblanadi. 
CHarvak bО`yicha borliqning birlamchi asosini tО`rt element - er, suv, havo, olov 
tashkil etadi. Hayot ham, ong ham mana shu birlamchi moddiy elementlarning 
birikuvidan kelib chiqqan. Materiya ham fikrlashi mumkin. О`lim hamma narsaning 
tugashi, intihosidir. 
 
CHarvakning axloqiy kontseptsiyasi asosida cheksiz rohatlanish - gedonizm 
(grekcha - zavqlanish) turadi. SHaxsning azoblanishi va rohatlanishi real hayotiy 
hodisadir, bu maktab insoniyat mavjudligi va yashab turishining maqsadi boylik 
tО`plash va rohatlanishdan iborat, deydi. “Bugungi hayotda eyish kerak, ichish kerak 
va rohatlanish kerak, holbuki, biz hammamiz О`limga mahkum etilganmiz. 
dehqonchilik va hunarmandchilik rivojlanadi; ijtimoiy tarmoqlanish kengaya boradi; qabilaviy hokimiyatchilikka asoslangan siyosiy boshqaruv О`z ta’sirini yО`qotadi; monarxiya hukmronligi kuchayadi. SHu bilan birga hind jamiyati dunyoqarashida muayyan О`zgarishlar yuz beradi. Xususan, vedalarga asoslangan braxmanizmni tanqid qilish tendentsiyasi kuchayadi. Bu davr falsafiy tafakkurining asosiy manbai О`n sakkizta kitobdan iborat bО`lgan “Maxabxarata” poemasi hisoblanadi. SHu asar janr xususiyatlaridan kelib chiqib, bu davr epik davr deb atalgan. “Maxabxarata”da ancha rivojlangan falsafiy kontseptsiyalar, dunyoqarash muammolari talqin etiladi. Ular orasida sankhpya, u bilan bog’liq yoga haqidagi qarashlar, prakrit (materiya, tabiat) tО`g’risidagi fikrlarga keng О`rin berilgan. Prakrit borliqdagi barcha narsalarning manbai bО`lib, ruhiy holat, ong shunga bog’liq holda talqin etiladi. Prakritdan tashqarida unga bog’liq bО`lmagan holda sof ruh - purusha (u Brahman deb ham, atman deb ham nomlanadi) mavjud. SHunday qilib dunyoqarash dualistik tarzda, ikki ibtidoga asoslangan tarzda bayon etiladi. Vedalarga qarshi yangicha qarashlarning kО`plab tarafdorlari ichida charvak, jaynizm, buddizm oqimlarini alohida kО`rsatib О`tish lozim. Ular hind falsafasida noordodoksal oqimlar hisoblanadi. (Ortodoksiya - yunoncha: ma’lum sohada qatoiy qabul qilingan printsip va talablarni sО`zsiz bajarish degan ma’noni bildiradi). CHarvak - qadimgi va О`rta asr hind falsafasida materialistik yО`nalishdagi oqim. Uning keyingi kО`rinishi lokayata hisoblanadi. CHarvak bО`yicha borliqning birlamchi asosini tО`rt element - er, suv, havo, olov tashkil etadi. Hayot ham, ong ham mana shu birlamchi moddiy elementlarning birikuvidan kelib chiqqan. Materiya ham fikrlashi mumkin. О`lim hamma narsaning tugashi, intihosidir. CHarvakning axloqiy kontseptsiyasi asosida cheksiz rohatlanish - gedonizm (grekcha - zavqlanish) turadi. SHaxsning azoblanishi va rohatlanishi real hayotiy hodisadir, bu maktab insoniyat mavjudligi va yashab turishining maqsadi boylik tО`plash va rohatlanishdan iborat, deydi. “Bugungi hayotda eyish kerak, ichish kerak va rohatlanish kerak, holbuki, biz hammamiz О`limga mahkum etilganmiz.
Hozirgacha yashayapmiz, nafas olayapmizmi, rohat qilib yashash kerak, zero, hech 
kim О`limning qО`lidan qutula olmaydi”. Barcha axloqiy meyorlar E’tibor qilishga 
arzimaydigan insoniy shartlar, xolos. Hozirgi zamon hind falsafasining yirik 
namoyandasi S.Radxakrishnan yozganidek, “charvak falsafasi О`ziga zamondosh 
bО`lgan avlodni ular ustidan ta’sir etib turgan yukdan ozod qilishga yО`naltirilgan 
fanatik intilish ifodasidir” (Radxakrishnan S. Indiyskaya filosofiya. V 2x tt., T.I., SPb, 
Stiks, 1994, S.244). 
 
Jaynizm maktabining asoschisi Maxavira Vardxamana (e.o. VI asr) hisoblanadi. 
U ayni vaqtda Jin - G’olib degan taxallus olgan. Bu yО`nalish shaxsning borlig’i 
masalasiga katta E’tibor beradi. Jaynizm nuqtai nazaridan shaxsning mohiyati dualistik 
- ma’naviy (jiva) va moddiy (adjiva) ma’noga ega.  
 
Buddizm ham jaynizm singari eradan oldingi VI asrda yuzaga kelgan. Uning 
asoschisi shahzoda Siddhartha Gautamadir, keyinchalik Budda (uyg’ongan, maorifatli 
degani) nomini olgan, uzoq muddat davomida zohidlik О`tagan va askez tufayli 
uyg’onib, cheklashlarni inkor etadigan hayotni tО`g’ri tushunish yО`liga О`tadi. 
 
Bu ta’limotning negizida 4 ta oliyjanob haqiqat turadi: insonning tavalludidan to 
vafotigacha hayoti azob-uqubat bilan bog’langandir; azob-uqubatning sababi bu - 
hayotga intilish, tashnalikdir; azob-uqubatdan qutulish, uning sabablarini yО`qotish 
mumkin, buning uchun mazkur tashnalikdan xalos bО`lish kerak; azob-uqubatdan 
qutulishga olib boradigan yО`l bu - hayotni faqat hissiy zavqlanish tarzida ham, tarki 
dunyochilik va О`z-О`zini azoblash tarzida ham inkor etishdir. 
 
Azob-uqubatdan qutulish shaxs mavjudligi va borlig’ining pirovard maqsadi, 
ya’ni istaklarni yО`q qilishdan iboratdir. Buddizmning bu printsipi uning axloqiy 
sohadagi kontseptsiyasi - chidamlilik va nisbiylik bilan bog’langandir.  
 
Qadimgi hind falsafiy maktablariga xos umumiy belgilarni quyidagicha 
kО`rsatish mumkin: tevarak olam va shaxs О`zaro bog’langandir; falsafa insonning 
ichki, 
ruhiy, 
botiniy 
dunyosiga 
yО`naltirilishi 
lozim; 
hayotiy 
tamoyillar 
tarkidunyochilik (askez), О`z-О`zini tahlil etish, О`z-О`zini botinan chuqurlashtirish, 
faoliyatsizlikdan iborat; falsafa abstrakt xarakterga ega bО`lib, birinchi sabab 
muammosini hal qiladi. (U inson ruhiga egalik qiladi);  hayot va О`lim mangu aylanib 
Hozirgacha yashayapmiz, nafas olayapmizmi, rohat qilib yashash kerak, zero, hech kim О`limning qО`lidan qutula olmaydi”. Barcha axloqiy meyorlar E’tibor qilishga arzimaydigan insoniy shartlar, xolos. Hozirgi zamon hind falsafasining yirik namoyandasi S.Radxakrishnan yozganidek, “charvak falsafasi О`ziga zamondosh bО`lgan avlodni ular ustidan ta’sir etib turgan yukdan ozod qilishga yО`naltirilgan fanatik intilish ifodasidir” (Radxakrishnan S. Indiyskaya filosofiya. V 2x tt., T.I., SPb, Stiks, 1994, S.244). Jaynizm maktabining asoschisi Maxavira Vardxamana (e.o. VI asr) hisoblanadi. U ayni vaqtda Jin - G’olib degan taxallus olgan. Bu yО`nalish shaxsning borlig’i masalasiga katta E’tibor beradi. Jaynizm nuqtai nazaridan shaxsning mohiyati dualistik - ma’naviy (jiva) va moddiy (adjiva) ma’noga ega. Buddizm ham jaynizm singari eradan oldingi VI asrda yuzaga kelgan. Uning asoschisi shahzoda Siddhartha Gautamadir, keyinchalik Budda (uyg’ongan, maorifatli degani) nomini olgan, uzoq muddat davomida zohidlik О`tagan va askez tufayli uyg’onib, cheklashlarni inkor etadigan hayotni tО`g’ri tushunish yО`liga О`tadi. Bu ta’limotning negizida 4 ta oliyjanob haqiqat turadi: insonning tavalludidan to vafotigacha hayoti azob-uqubat bilan bog’langandir; azob-uqubatning sababi bu - hayotga intilish, tashnalikdir; azob-uqubatdan qutulish, uning sabablarini yО`qotish mumkin, buning uchun mazkur tashnalikdan xalos bО`lish kerak; azob-uqubatdan qutulishga olib boradigan yО`l bu - hayotni faqat hissiy zavqlanish tarzida ham, tarki dunyochilik va О`z-О`zini azoblash tarzida ham inkor etishdir. Azob-uqubatdan qutulish shaxs mavjudligi va borlig’ining pirovard maqsadi, ya’ni istaklarni yО`q qilishdan iboratdir. Buddizmning bu printsipi uning axloqiy sohadagi kontseptsiyasi - chidamlilik va nisbiylik bilan bog’langandir. Qadimgi hind falsafiy maktablariga xos umumiy belgilarni quyidagicha kО`rsatish mumkin: tevarak olam va shaxs О`zaro bog’langandir; falsafa insonning ichki, ruhiy, botiniy dunyosiga yО`naltirilishi lozim; hayotiy tamoyillar tarkidunyochilik (askez), О`z-О`zini tahlil etish, О`z-О`zini botinan chuqurlashtirish, faoliyatsizlikdan iborat; falsafa abstrakt xarakterga ega bО`lib, birinchi sabab muammosini hal qiladi. (U inson ruhiga egalik qiladi); hayot va О`lim mangu aylanib
О`zaro almashinib turadi;   har bir insonning yaxshi va yomon ishlari yig’indisi karma 
tushunchasi orqali beriladi. 
 
Xitoy falsafasi SHan (e.o. 18-12 asrlar) va CHjou (e.o. XI-III asrlar) dinastiyalari 
davrida shakllangan. Uning manbalarini mifologik dunyoqarashlar tashkil etgan. SHan 
dinastiyasi davrida butun olamni yaratuvchi oliy ibtido - ilohiy shandi (Oliy imperator), 
CHjou davrida esa “Osmonning irodasi” bО`lgan. 
SHan dinastiyasi davridayoq zulmat va yorug’lik tО`g’risidagi tasavvurlar tarkib 
topadi, ularda zulmat va yorug’lik predmetlarga xos ichki xususiyat deb qaraladi, ular 
О`rtasidagi О`zaro qarama-qarshilik narsa-hodisalardagi rivojlanish va О`zgarishlarni 
ta’minlaydi, degan fikr yuzaga keladi. Quyoshli kun - yorug’lik, bulutli kun - 
qorong’ulik, zulmat deb hisoblanadi. Davrlar О`tishi bilan yorug’lik bilan zulmat 
О`zining konkretlilik xususiyatini yО`qota borib, abstrakt ma’no kasb eta boshlaydi. 
 
YOrug’lik va qorong’ulik, zulmat haqidagi tasavvurlar “I tszin” (“О`zgarishlar 
kitobi”)da yanada rivojlantiriladi. Bu kitob О`zgarishlarni yorug’lik va zulmat bilan 
bog’lab tavsif etadi. Voqealarga baxtli va baxtsiz deb baho beradi. “О`zgarishlar 
kitobi” mistik ruhda bО`lib, keyinchalik keng qО`llaniladigan falsafiy tushunchalarni 
ishlab chiqadi. 
Bu kitob olamni mifologik aks ettirishdan boshlab to falsafiy anglashgacha bО`lgan 
jarayonlarni aks ettiradi. Unda qadimgi Xitoy miflaridagi boshlang’ich ibtido (ruh)lar 
- In va YAn tushunchalariga keng О`rin beriladi.  
 
YAn - bu erkaklik, yorug’lik va faollik asosi (ruhi), u osmonni boshqaradi. Ino 
- ayollik, qorong’ulik va zaif asos, u erni boshqaradi. In va YAn bir-biridan ajralgan 
holda emas, balki О`zaro aloqadorlikda, О`z kuchlarini birlashtirgan holda harakat 
qiladi. YAn va Inning О`zaro О`rin almashinishi ''YО`l''(dao) bО`lib, butun narsalar 
shu orqali О`tadi. Dao - harakatdagi narsa-hodisalar yО`li, ayni vaqtda olam yО`lidir. 
Insonning eng asosiy va ezgu vazifalaridan biri - olamda О`z О`rnini tushuna olishi, 
“О`z kuchini Osmon va Er bilan qО`sha olishidadir”. 
Xitoy falsafiy fikri keyinchalik besh unsur (birinchi ibtido) haqidagi ta’limotda 
yanada rivoj topadi. Bu ta’limot eradan oldingi birinchi ming yillikning boshida 
yozilgan “Tarix kitobi” (“SHu tszinp”)da bayon etilgan. Bu ta’limotga kО`ra, butun 
О`zaro almashinib turadi; har bir insonning yaxshi va yomon ishlari yig’indisi karma tushunchasi orqali beriladi. Xitoy falsafasi SHan (e.o. 18-12 asrlar) va CHjou (e.o. XI-III asrlar) dinastiyalari davrida shakllangan. Uning manbalarini mifologik dunyoqarashlar tashkil etgan. SHan dinastiyasi davrida butun olamni yaratuvchi oliy ibtido - ilohiy shandi (Oliy imperator), CHjou davrida esa “Osmonning irodasi” bО`lgan. SHan dinastiyasi davridayoq zulmat va yorug’lik tО`g’risidagi tasavvurlar tarkib topadi, ularda zulmat va yorug’lik predmetlarga xos ichki xususiyat deb qaraladi, ular О`rtasidagi О`zaro qarama-qarshilik narsa-hodisalardagi rivojlanish va О`zgarishlarni ta’minlaydi, degan fikr yuzaga keladi. Quyoshli kun - yorug’lik, bulutli kun - qorong’ulik, zulmat deb hisoblanadi. Davrlar О`tishi bilan yorug’lik bilan zulmat О`zining konkretlilik xususiyatini yО`qota borib, abstrakt ma’no kasb eta boshlaydi. YOrug’lik va qorong’ulik, zulmat haqidagi tasavvurlar “I tszin” (“О`zgarishlar kitobi”)da yanada rivojlantiriladi. Bu kitob О`zgarishlarni yorug’lik va zulmat bilan bog’lab tavsif etadi. Voqealarga baxtli va baxtsiz deb baho beradi. “О`zgarishlar kitobi” mistik ruhda bО`lib, keyinchalik keng qО`llaniladigan falsafiy tushunchalarni ishlab chiqadi. Bu kitob olamni mifologik aks ettirishdan boshlab to falsafiy anglashgacha bО`lgan jarayonlarni aks ettiradi. Unda qadimgi Xitoy miflaridagi boshlang’ich ibtido (ruh)lar - In va YAn tushunchalariga keng О`rin beriladi. YAn - bu erkaklik, yorug’lik va faollik asosi (ruhi), u osmonni boshqaradi. Ino - ayollik, qorong’ulik va zaif asos, u erni boshqaradi. In va YAn bir-biridan ajralgan holda emas, balki О`zaro aloqadorlikda, О`z kuchlarini birlashtirgan holda harakat qiladi. YAn va Inning О`zaro О`rin almashinishi ''YО`l''(dao) bО`lib, butun narsalar shu orqali О`tadi. Dao - harakatdagi narsa-hodisalar yО`li, ayni vaqtda olam yО`lidir. Insonning eng asosiy va ezgu vazifalaridan biri - olamda О`z О`rnini tushuna olishi, “О`z kuchini Osmon va Er bilan qО`sha olishidadir”. Xitoy falsafiy fikri keyinchalik besh unsur (birinchi ibtido) haqidagi ta’limotda yanada rivoj topadi. Bu ta’limot eradan oldingi birinchi ming yillikning boshida yozilgan “Tarix kitobi” (“SHu tszinp”)da bayon etilgan. Bu ta’limotga kО`ra, butun
moddiy olam 5 unsur (suv, olov, metall, yog’och, tuproq) birlamchi ibtidodan tashkil 
topgan. 
 
Olamni materialistik tushuntirishni nazarda tutadigan bu ta’limot keyinchalik 
ham rivoj topadi. Xususan, e.o. III asrda yashagan TSzou YAn fikricha, besh unsur - 
boshlang’ich ibtidolar О`rtasidagi aloqa dialektik yО`nalishga ega bО`lib, yog’och - 
olovni, olov - er (kul)ni, er - metallni, metall - suvni (metall- predmetlarda 
tО`planadigan namlik kО`zda tutiladi), suv - yog’ochni hosil qiladi. SHunday qilib 
hayot О`zaro bog’langan zanjirdan iborat. Bunday doira nafaqat hayotga, balki 
О`limga nisbatan ham shunday: yog’och - erni, er - suvni, suv - olovni, olov - metallni, 
metall - yog’ochni engadi. Elementlarning bunday О`zaro almashishiga muvofiq holda 
jamiyatda ham dinastiyalar ham О`rin almashadi. Har bir dinastiya yuqoridagi 
elementlarning biron-bir belgisi ostida hukmronlik qiladi. 
 
Tarixiy manbalarda qayd etilishicha, e.o.VIII-V asrlarda CHuntsyu, e.o. V-III 
asrlarda hukmronlik qilgan CHjango davrlarida Xitoyda yirik ijtimoiy О`zgarishlar yuz 
beradi, “barcha maktablar raqobati” nomini olgan muhit yuzaga keladi. Bu davrda 
quyidagi maktablar tarkib topadi: Konfutsiylik maktabi; Maoizm maktabi;  
Daosistlar maktabi; Legizm maktabi; Nominalistlar maktabi; Naturfaylasuflar 
maktabi. 
 
“Konfutsiylik”. Uning asoschisi e.o.551-479 yillarda yashab ijod etgan 
Konfutsiydir. Adabiyotlarda kО`pincha uni Kun-tszi deb atashadi, bu - О`qituvchi Kun 
degan ma’noni bildiradi. Bunday deyilishi bejiz emas, chunki hali 20 yoshga etmayoq 
Kun Xitoyda mashhur О`qituvchi-ustoz nomiga ega bО`ladi. Uning ta’limotining bosh 
manbai - “Luno yuy” (“Suhbatlar va hukmlar”) kitobidir. Mazkur kitobda ustozning 
О`z О`quvchilari bilan qilgan suhbatlari О`rin olgan. 
 
Konfutsiy ''Osmon'' kategoriyasini tabiat bilan emas, balki eng avvalo inson 
bilan bog’liq holda qarab chiqadi. Inson, uning aqliy va axloqiy kamoli va xulqi 
Konfutsiy falsafasining negizini tashkil etadi. Konfutsiy О`zining asosiy E’tiborini 
ideal insonni tarbiyalash (ideal inson - tszyun-tszi) masalasiga qaratadi: inson О`z 
atrofidagi kishilarga va jamiyatga hurmat ruhida tarbiya topgan bО`lmog’i kerak, inson 
moddiy olam 5 unsur (suv, olov, metall, yog’och, tuproq) birlamchi ibtidodan tashkil topgan. Olamni materialistik tushuntirishni nazarda tutadigan bu ta’limot keyinchalik ham rivoj topadi. Xususan, e.o. III asrda yashagan TSzou YAn fikricha, besh unsur - boshlang’ich ibtidolar О`rtasidagi aloqa dialektik yО`nalishga ega bО`lib, yog’och - olovni, olov - er (kul)ni, er - metallni, metall - suvni (metall- predmetlarda tО`planadigan namlik kО`zda tutiladi), suv - yog’ochni hosil qiladi. SHunday qilib hayot О`zaro bog’langan zanjirdan iborat. Bunday doira nafaqat hayotga, balki О`limga nisbatan ham shunday: yog’och - erni, er - suvni, suv - olovni, olov - metallni, metall - yog’ochni engadi. Elementlarning bunday О`zaro almashishiga muvofiq holda jamiyatda ham dinastiyalar ham О`rin almashadi. Har bir dinastiya yuqoridagi elementlarning biron-bir belgisi ostida hukmronlik qiladi. Tarixiy manbalarda qayd etilishicha, e.o.VIII-V asrlarda CHuntsyu, e.o. V-III asrlarda hukmronlik qilgan CHjango davrlarida Xitoyda yirik ijtimoiy О`zgarishlar yuz beradi, “barcha maktablar raqobati” nomini olgan muhit yuzaga keladi. Bu davrda quyidagi maktablar tarkib topadi: Konfutsiylik maktabi; Maoizm maktabi; Daosistlar maktabi; Legizm maktabi; Nominalistlar maktabi; Naturfaylasuflar maktabi. “Konfutsiylik”. Uning asoschisi e.o.551-479 yillarda yashab ijod etgan Konfutsiydir. Adabiyotlarda kО`pincha uni Kun-tszi deb atashadi, bu - О`qituvchi Kun degan ma’noni bildiradi. Bunday deyilishi bejiz emas, chunki hali 20 yoshga etmayoq Kun Xitoyda mashhur О`qituvchi-ustoz nomiga ega bО`ladi. Uning ta’limotining bosh manbai - “Luno yuy” (“Suhbatlar va hukmlar”) kitobidir. Mazkur kitobda ustozning О`z О`quvchilari bilan qilgan suhbatlari О`rin olgan. Konfutsiy ''Osmon'' kategoriyasini tabiat bilan emas, balki eng avvalo inson bilan bog’liq holda qarab chiqadi. Inson, uning aqliy va axloqiy kamoli va xulqi Konfutsiy falsafasining negizini tashkil etadi. Konfutsiy О`zining asosiy E’tiborini ideal insonni tarbiyalash (ideal inson - tszyun-tszi) masalasiga qaratadi: inson О`z atrofidagi kishilarga va jamiyatga hurmat ruhida tarbiya topgan bО`lmog’i kerak, inson
jamiyatning funktsional elementi bО`lishi, shunga kО`ra, u jamiyatga bО`ysunishi 
lozim. 
 
Xulq-atvor va tarbiyaning barcha ijtimoiy va axloqiy meyorlari Konfutsiy 
ta’limotida diniy tartib-qoida tusini oladi. Konfutsiy tartib-qoidada donishmandlik va 
falsafaning yangi tipini kО`radi. Donishmandlikning mohiyati tartib-qoidaga rioya 
qilish, falsafaning mohiyati esa uni tО`g’ri talqin qilish va tushunishdan iboratdir. 
 
Inson uchun diniy tartib-qoidaning ahamiyatini ta’kidlar ekan, Konfutsiy 
jamiyatdagi noittifoqlik, nifoqlik kabi noxush hodisalarni diniy his-tuyg’ularning 
g’arib holga kelib qolishi va tartib-qoida - ritualga bО`ysunmaslik oqibati deb 
tushuntiradi. Barcha kishilarni birlashtiruvchi umumiy asos va ularning Kosmos bilan 
mustahkam birligi Osmon (yО`l)ga hurmat-ehtirom, ilohiy yakdillik tuyg’usi tufayli 
amal qiladi. Erdagi bu ilohiy kuchni Konfutsiy avvalambor an’anaviy xarakterga ega 
bО`lgan tartib-qoidada kО`radi. 
 
Oliyjanob arboblarni, chinakam er kishilarni tarbiyalash maktabining asoschisi 
bО`lgan Konfutsiy amaliy tarbiyalash borasida О`ziga xos falsafiy tamoyillarni ishlab 
chiqadi. Bu - kishilarni Osmon (xudo) bilan birlashtirishdan iboratdir. Ideal insonni, 
oliyjanob arbobni tarbiyalashning mohiyatini tushunish uchun Konfutsiy О`z 
falsafasida “jen” kategoriyasini keng qО`llaydi. 
 
Konfutsiy talqinida “jen” tushunchasi turlicha ma’noni ifodalaydi: yaxshi 
fazilat, oliyjanoblik, insonni sevish, rahm-shafqat va h.k.  “Jen” mohiyatini insoniylik 
tashkil etadi. Insoniylik - bu insonga qО`yiladigan talab. Konfutsiy “jen” 
kategoriyasini konkretlashtiradi: “О`zingga ravo kО`rmagan narsani birovga ham ravo 
kО`rmagin”, “О`zing erishmoqchi bО`lgan narsada boshqalarga ham kО`mak ber” va 
h.k.  
 
“Jen”ning asosi “syao”dir. Syao ota-onaga, О`zidan yoshi ulug’larga, 
farzandlarga hurmat-ehtiromdir. Syao - mamlakatni bir oila sifatida boshqarishning 
samarali usuli hamdir. SHu sababli hukmdor bilan aholining munosabatlari ota bilan 
О`g’il, aka bilan uka О`rtasidagi munosabatlarga О`xshagan tarzda tashkil etilmog’i 
lozim.  
jamiyatning funktsional elementi bО`lishi, shunga kО`ra, u jamiyatga bО`ysunishi lozim. Xulq-atvor va tarbiyaning barcha ijtimoiy va axloqiy meyorlari Konfutsiy ta’limotida diniy tartib-qoida tusini oladi. Konfutsiy tartib-qoidada donishmandlik va falsafaning yangi tipini kО`radi. Donishmandlikning mohiyati tartib-qoidaga rioya qilish, falsafaning mohiyati esa uni tО`g’ri talqin qilish va tushunishdan iboratdir. Inson uchun diniy tartib-qoidaning ahamiyatini ta’kidlar ekan, Konfutsiy jamiyatdagi noittifoqlik, nifoqlik kabi noxush hodisalarni diniy his-tuyg’ularning g’arib holga kelib qolishi va tartib-qoida - ritualga bО`ysunmaslik oqibati deb tushuntiradi. Barcha kishilarni birlashtiruvchi umumiy asos va ularning Kosmos bilan mustahkam birligi Osmon (yО`l)ga hurmat-ehtirom, ilohiy yakdillik tuyg’usi tufayli amal qiladi. Erdagi bu ilohiy kuchni Konfutsiy avvalambor an’anaviy xarakterga ega bО`lgan tartib-qoidada kО`radi. Oliyjanob arboblarni, chinakam er kishilarni tarbiyalash maktabining asoschisi bО`lgan Konfutsiy amaliy tarbiyalash borasida О`ziga xos falsafiy tamoyillarni ishlab chiqadi. Bu - kishilarni Osmon (xudo) bilan birlashtirishdan iboratdir. Ideal insonni, oliyjanob arbobni tarbiyalashning mohiyatini tushunish uchun Konfutsiy О`z falsafasida “jen” kategoriyasini keng qО`llaydi. Konfutsiy talqinida “jen” tushunchasi turlicha ma’noni ifodalaydi: yaxshi fazilat, oliyjanoblik, insonni sevish, rahm-shafqat va h.k. “Jen” mohiyatini insoniylik tashkil etadi. Insoniylik - bu insonga qО`yiladigan talab. Konfutsiy “jen” kategoriyasini konkretlashtiradi: “О`zingga ravo kО`rmagan narsani birovga ham ravo kО`rmagin”, “О`zing erishmoqchi bО`lgan narsada boshqalarga ham kО`mak ber” va h.k. “Jen”ning asosi “syao”dir. Syao ota-onaga, О`zidan yoshi ulug’larga, farzandlarga hurmat-ehtiromdir. Syao - mamlakatni bir oila sifatida boshqarishning samarali usuli hamdir. SHu sababli hukmdor bilan aholining munosabatlari ota bilan О`g’il, aka bilan uka О`rtasidagi munosabatlarga О`xshagan tarzda tashkil etilmog’i lozim.
 
Ideal insonni tarbiyalashda nomlar (chjen-min)ni tО`g’ri qayd etish muhimdir. 
Hamma buyumlar ularning nomi bilan moslashtirilishi va muvofiqlashtirilishi lozim. 
SHu sababli “hukumatning faoliyati” nomlarni tО`g’ri qayd etish bilan boshlanmog’i, 
chunonchi, oliyjanob arbob “sО`z va ishni tО`g’ri fahm etishi, vaoda berilgach, shunga 
muvofiq harakat qilishi kerak”. Bordi-yu “nomlar tО`g’ri bО`lsa-yu, biroq nutq 
ziddiyatli kechsa, unday taqdirda muvaffaqiyat qozonib bО`lmaydi”. Konfutsiy sО`z 
bilan ishni bir-biridan ajratmaydi, ularni birgalikda idrok etadi. Uning quyidagi 
hikmatli sО`zlariga E’tibor bering: “kishilar sО`zini eshitib, ularning qilayotgan ishiga 
qarayman”. 
 
Maoizm. Bu maktab e.o. 475-395 yillarda yashagan Mo-tszi (Mo Di) nomi bilan 
ataladi, eradan avvalgi V-III asrlarda keng tarqaladi. Bu maktab qatoiy 
harbiylashtirilgan tashkilotga О`xshab ketadi: uning aozolari boshliqlarning 
buyruqlarini sО`zsiz bajarishlari zarur bО`lgan.  
 
“Ustoz Maoning traktatlari” (“Mo-tszi”)da uning asosiy falsafiy tamoyillari 
tО`la aks etadi. Bular: “Donishmandlikning qadriga etish”, “Birlikni qadrlash”, 
“Umumiy muhabbat”, “Harajatlarda iqtisod qilish haqida”, “Musiqa va О`yin-kulguni 
inkor qilish”, “Osmon irodasini inkor etish” va boshqalar. 
 
Daosizm. (Xitoycha dao tszya - dao maktabi). Konfutsiylik bilan bir qatorda e.o. 
birinchi ming yillikning II yarmida vujudga keladi. Uning asoschilari - Lao tszi va 
CHjuan-tszi hisoblanadi. 
Bu falsafiy ta’limotning markazida dao (aynan - yО`l degani) kategoriyasi turadi. 
Dao bu tabiat, jamiyat, inson xulqi va tafakkurining kО`zga kО`rinmaydigan eng 
umumiy tabiiy qonunidir. Dao moddiy olamdan tashqarida alohida yashamaydi, 
binobarin, u olamni boshqaradi. 
 
Dao ta’limotida sodda dialektik fikrning elementlari kО`zga tashlanadi: dao - 
bО`shliq va ayni vaqtda bitmas-tugamas narsa; u harakatsiz, ayni vaqtda hamma 
narsani amalga oshiradi; u sukunatda va ayni vaqtda harakatda bО`ladi; u О`z-О`ziga 
asos, biroq unda na ibtido va intiho mavjud. Daoni bilish ayni vaqtda umumiylikni, 
tabiat va uning tuzilishini bilish bilan tengdir. 
Ideal insonni tarbiyalashda nomlar (chjen-min)ni tО`g’ri qayd etish muhimdir. Hamma buyumlar ularning nomi bilan moslashtirilishi va muvofiqlashtirilishi lozim. SHu sababli “hukumatning faoliyati” nomlarni tО`g’ri qayd etish bilan boshlanmog’i, chunonchi, oliyjanob arbob “sО`z va ishni tО`g’ri fahm etishi, vaoda berilgach, shunga muvofiq harakat qilishi kerak”. Bordi-yu “nomlar tО`g’ri bО`lsa-yu, biroq nutq ziddiyatli kechsa, unday taqdirda muvaffaqiyat qozonib bО`lmaydi”. Konfutsiy sО`z bilan ishni bir-biridan ajratmaydi, ularni birgalikda idrok etadi. Uning quyidagi hikmatli sО`zlariga E’tibor bering: “kishilar sО`zini eshitib, ularning qilayotgan ishiga qarayman”. Maoizm. Bu maktab e.o. 475-395 yillarda yashagan Mo-tszi (Mo Di) nomi bilan ataladi, eradan avvalgi V-III asrlarda keng tarqaladi. Bu maktab qatoiy harbiylashtirilgan tashkilotga О`xshab ketadi: uning aozolari boshliqlarning buyruqlarini sО`zsiz bajarishlari zarur bО`lgan. “Ustoz Maoning traktatlari” (“Mo-tszi”)da uning asosiy falsafiy tamoyillari tО`la aks etadi. Bular: “Donishmandlikning qadriga etish”, “Birlikni qadrlash”, “Umumiy muhabbat”, “Harajatlarda iqtisod qilish haqida”, “Musiqa va О`yin-kulguni inkor qilish”, “Osmon irodasini inkor etish” va boshqalar. Daosizm. (Xitoycha dao tszya - dao maktabi). Konfutsiylik bilan bir qatorda e.o. birinchi ming yillikning II yarmida vujudga keladi. Uning asoschilari - Lao tszi va CHjuan-tszi hisoblanadi. Bu falsafiy ta’limotning markazida dao (aynan - yО`l degani) kategoriyasi turadi. Dao bu tabiat, jamiyat, inson xulqi va tafakkurining kО`zga kО`rinmaydigan eng umumiy tabiiy qonunidir. Dao moddiy olamdan tashqarida alohida yashamaydi, binobarin, u olamni boshqaradi. Dao ta’limotida sodda dialektik fikrning elementlari kО`zga tashlanadi: dao - bО`shliq va ayni vaqtda bitmas-tugamas narsa; u harakatsiz, ayni vaqtda hamma narsani amalga oshiradi; u sukunatda va ayni vaqtda harakatda bО`ladi; u О`z-О`ziga asos, biroq unda na ibtido va intiho mavjud. Daoni bilish ayni vaqtda umumiylikni, tabiat va uning tuzilishini bilish bilan tengdir.
 
Daosizmda osmon ham boshqalar qatori dao irodasiga bО`ysunadi: “inson erga, 
er-osmonga, osmon daoga, dao - О`z-О`ziga bog’liq bО`ladi”. 
 
KО`rinadiki, 
qadimgi 
Xitoy 
falsafasi 
kО`proq 
kundalik 
turmush 
donishmandligini hal etishga qaratiladi, narsa-hodisalarning tabiiy holatini belgilashga 
intiladi. 
  Markaziy Osiyo jahon tsivilizatsiyasining eng qadimgi О`choqlaridan biridir. 
Eradan oldin birinchi ming yillikda hozirgi Markaziy Osiyo xududlarida yunon 
tarixchilari skiflar, eron manbalarida saklar deb ataluvchi xalqlar yashagan. Kaspiy 
orti vodiylarini massagetlar egallagan. Markaziy Osiyoning ana shu xududlarida 
tsivilizatsiyaning ilk markazlari vujudga kelgan. 
 
Eradan avvalgi VI asr oxiri va V asr boshlarida saklar fors davlati tarkibiga 
kirgan, eradan avvalgi IV asrda esa Markaziy Osiyoni Aleksandr Makedonskiy zabt 
etadi. YUnon istilosiga qaramasdan Markaziy Osiyo xalqlari О`zining madaniyatini 
saqlab qoladi. 
 
Bu davrda xО`jalik yuritish, madaniyat va sanoatning rang-barang shakllari rivoj 
topadi. Markaziy Osiyoga aramey alfaviti kirib keladi, uning asosida xorazmiy va 
sО`g’d yozuvlari tarkib topadi. Markaziy Osiyo xalqlari og’zaki ijodiyoti va 
adabiyotining boshlanishi ham xuddi shu davrga tО`g’ri keladi. SHaharlar paydo 
bО`ladi, hunarmandchilik taraqqiy etadi, temir asbob-uskunalardan foydalanish yaxshi 
yО`lga qО`yiladi. “Buyuk ipak yО`li”ning shu erdan О`tishi tufayli aholi Hindiston, 
Xitoy, Misr, Mesopatamiya, hatto YUnoniston va Rum kabi mamlakatlar bilan aloqalar 
О`rnatadi. 
 
Qadimgi Turon zaminda VIII asrgacha bО`lgan falsafiy, ijtimoiy axloqiy 
qarashlarning umumbashariy ahamiyatga molik bО`lganligi bizga qadar etib kelgan 
tarixiy yodgorliklardan ma’lumdir. Turk mifologiyasi, Orxun-Enasoy yozuvlari, 
Kultagin yodgorligi, Beruniyning “Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar”, 
Narshaxiyning “Buxoro tarixi” kabi manbalar О`sha davr ijtimoiy-falsafiy qarashlari 
tО`g’risida muayyan tasavvur hosil qiladi. Tarixiy manbalarda yozilishicha, qadimgi 
Hindistonda va Xitoyda keng tarqalgan, biz yuqorida aytib О`tgan 4-5 elementning 
substantsiyaviyligi haqidagi g’oyalar Markaziy Osiyo xalqlari falsafiy fikrlariga 
Daosizmda osmon ham boshqalar qatori dao irodasiga bО`ysunadi: “inson erga, er-osmonga, osmon daoga, dao - О`z-О`ziga bog’liq bО`ladi”. KО`rinadiki, qadimgi Xitoy falsafasi kО`proq kundalik turmush donishmandligini hal etishga qaratiladi, narsa-hodisalarning tabiiy holatini belgilashga intiladi. Markaziy Osiyo jahon tsivilizatsiyasining eng qadimgi О`choqlaridan biridir. Eradan oldin birinchi ming yillikda hozirgi Markaziy Osiyo xududlarida yunon tarixchilari skiflar, eron manbalarida saklar deb ataluvchi xalqlar yashagan. Kaspiy orti vodiylarini massagetlar egallagan. Markaziy Osiyoning ana shu xududlarida tsivilizatsiyaning ilk markazlari vujudga kelgan. Eradan avvalgi VI asr oxiri va V asr boshlarida saklar fors davlati tarkibiga kirgan, eradan avvalgi IV asrda esa Markaziy Osiyoni Aleksandr Makedonskiy zabt etadi. YUnon istilosiga qaramasdan Markaziy Osiyo xalqlari О`zining madaniyatini saqlab qoladi. Bu davrda xО`jalik yuritish, madaniyat va sanoatning rang-barang shakllari rivoj topadi. Markaziy Osiyoga aramey alfaviti kirib keladi, uning asosida xorazmiy va sО`g’d yozuvlari tarkib topadi. Markaziy Osiyo xalqlari og’zaki ijodiyoti va adabiyotining boshlanishi ham xuddi shu davrga tО`g’ri keladi. SHaharlar paydo bО`ladi, hunarmandchilik taraqqiy etadi, temir asbob-uskunalardan foydalanish yaxshi yО`lga qО`yiladi. “Buyuk ipak yО`li”ning shu erdan О`tishi tufayli aholi Hindiston, Xitoy, Misr, Mesopatamiya, hatto YUnoniston va Rum kabi mamlakatlar bilan aloqalar О`rnatadi. Qadimgi Turon zaminda VIII asrgacha bО`lgan falsafiy, ijtimoiy axloqiy qarashlarning umumbashariy ahamiyatga molik bО`lganligi bizga qadar etib kelgan tarixiy yodgorliklardan ma’lumdir. Turk mifologiyasi, Orxun-Enasoy yozuvlari, Kultagin yodgorligi, Beruniyning “Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar”, Narshaxiyning “Buxoro tarixi” kabi manbalar О`sha davr ijtimoiy-falsafiy qarashlari tО`g’risida muayyan tasavvur hosil qiladi. Tarixiy manbalarda yozilishicha, qadimgi Hindistonda va Xitoyda keng tarqalgan, biz yuqorida aytib О`tgan 4-5 elementning substantsiyaviyligi haqidagi g’oyalar Markaziy Osiyo xalqlari falsafiy fikrlariga
О`ziga xos ta’sir etgan. О`sha zamonning donishmandlari borliq va undagi barcha 
narsa-hodisalarni suv, havo, tuproq va olovdan tashkil topgan deb О`ylaganlar, bu 
tasavvurlar keyinchalik ilohiylashtirilgan. SHu ma’noda havoni bulg’ash eng katta 
gunoh hisoblangan. Olov mehr-muhabbat ramzi bО`lgan. Saklarning epik ertaklarida 
vatanparvarlik, sadoqat va jasurlik g’oyalari kuylangan. О`z qabilasi mustaqilligi 
uchun kurashning yorqin namunalari SHiroq, TО`maris haqidagi afsonalarda aks 
etgan. Sak eposining ayrim belgilari О`zbek, qoraqalpoq, turkman va tojik xalqlari 
og’zaki ijodiyoti namunalarida saqlanib qolgan. 
Milliy qadriyatlarimizning kО`p qirralarini О`zida mujassamlashtirgan eng muhim 
yozma yodgorliklardan biri «Avesto»dir. ZardО`shtiylik dinining muqaddas kitobi 
bО`lmish «Avesto»ning ilk sahifalari bundan uch ming yil ilgari Xorazmda yaratilgan. 
Eramizdan oldingi  VII asrga kelib, uni Amudaryo sohilidagi tuya boquvchi qabilalar 
orasidan etishib chiqqan ZardО`sht qayta ishlab chiqqan. ZardО`sht ''Avestо`'ning 
qadimgi qismi bО`lgan «YAshtlar»dagi kО`pxudolik aqidalariga zid О`laroq, uning 
«Gohlar» qismida yakkaxudolik g’oyalarini targ’ib etgan. 
 
Qadimgi yunon donishmandi Pliniy taobiri bilan aytganda «bir million 
qО`shiqdan iborat» bО`lgan ''Avestо`'da din nazariyasi, amaliyoti bilan bir qatorda 
Movarounnahr va qadimgi Eron xalqlari tarixi, madaniyatiga oid qimmatli dalillar 
mavjud. 
 
«Avesto»da Markaziy Osiyo xalqlarining olam, kosmos nur sochuvchi sfera va 
jannatdan iboratdir, degan tasavvurlari О`rin olgan: koinot Er, okean, osmon bilan 
О`ralgan. Er etti qismdan iborat bО`lib, turlicha iqlim va yil fasllari bilan bog’langan. 
Osmon tО`rt sferadan iborat: birinchisi erga eng yaqin - yulduzlar (Katta Ayiq, Vega, 
Sirius, Kanopus). Ikkinchisi - Oy, uchinchisi - Quyosh sferasi, tО`rtinchisi - yorug’lik 
maydoni yoki jannat sferasi. Oy sferasi olti fazaga bО`linadi, ularning har biri besh 
kundan iborat. YUlduzlar, Oy va Quyosh xudo Axura Mazdaning tanasini О`zlarida 
gavdalantiradi. 
 
ZardО`shtiylik ta’limoti diniy shaklda berilgan, kimki ZardО`sht ta’limotiga 
amal qilsa, u er, suv, yilqi uchun maydon, ayvonli uy, О`n besh yoshli kelinga muyassar 
О`ziga xos ta’sir etgan. О`sha zamonning donishmandlari borliq va undagi barcha narsa-hodisalarni suv, havo, tuproq va olovdan tashkil topgan deb О`ylaganlar, bu tasavvurlar keyinchalik ilohiylashtirilgan. SHu ma’noda havoni bulg’ash eng katta gunoh hisoblangan. Olov mehr-muhabbat ramzi bО`lgan. Saklarning epik ertaklarida vatanparvarlik, sadoqat va jasurlik g’oyalari kuylangan. О`z qabilasi mustaqilligi uchun kurashning yorqin namunalari SHiroq, TО`maris haqidagi afsonalarda aks etgan. Sak eposining ayrim belgilari О`zbek, qoraqalpoq, turkman va tojik xalqlari og’zaki ijodiyoti namunalarida saqlanib qolgan. Milliy qadriyatlarimizning kО`p qirralarini О`zida mujassamlashtirgan eng muhim yozma yodgorliklardan biri «Avesto»dir. ZardО`shtiylik dinining muqaddas kitobi bО`lmish «Avesto»ning ilk sahifalari bundan uch ming yil ilgari Xorazmda yaratilgan. Eramizdan oldingi VII asrga kelib, uni Amudaryo sohilidagi tuya boquvchi qabilalar orasidan etishib chiqqan ZardО`sht qayta ishlab chiqqan. ZardО`sht ''Avestо`'ning qadimgi qismi bО`lgan «YAshtlar»dagi kО`pxudolik aqidalariga zid О`laroq, uning «Gohlar» qismida yakkaxudolik g’oyalarini targ’ib etgan. Qadimgi yunon donishmandi Pliniy taobiri bilan aytganda «bir million qО`shiqdan iborat» bО`lgan ''Avestо`'da din nazariyasi, amaliyoti bilan bir qatorda Movarounnahr va qadimgi Eron xalqlari tarixi, madaniyatiga oid qimmatli dalillar mavjud. «Avesto»da Markaziy Osiyo xalqlarining olam, kosmos nur sochuvchi sfera va jannatdan iboratdir, degan tasavvurlari О`rin olgan: koinot Er, okean, osmon bilan О`ralgan. Er etti qismdan iborat bО`lib, turlicha iqlim va yil fasllari bilan bog’langan. Osmon tО`rt sferadan iborat: birinchisi erga eng yaqin - yulduzlar (Katta Ayiq, Vega, Sirius, Kanopus). Ikkinchisi - Oy, uchinchisi - Quyosh sferasi, tО`rtinchisi - yorug’lik maydoni yoki jannat sferasi. Oy sferasi olti fazaga bО`linadi, ularning har biri besh kundan iborat. YUlduzlar, Oy va Quyosh xudo Axura Mazdaning tanasini О`zlarida gavdalantiradi. ZardО`shtiylik ta’limoti diniy shaklda berilgan, kimki ZardО`sht ta’limotiga amal qilsa, u er, suv, yilqi uchun maydon, ayvonli uy, О`n besh yoshli kelinga muyassar
bО`ladi; kimki О`z uyida xotini bilan tinch-osoyishta yashasa, kО`p farzand kО`rsa, 
oilasini mehnat qilib boqsa, u pokdomondir. 
 
ZardО`shtiylikda axloqiy ta’limot uch asosga: “ezgu fikr” (gumata), “ezgu sО`z” 
(gukta), “ezgu amal” (gvarishta)ga tayanadi. Ezgu fikr - xudo Axura Mazdaning 
timsoli, yomon fikr esa yovuzlik timsoli Axrimanning belgisi. Ezgu fikr, ezgu sО`z, 
ezgu amal - inson butun umri davomida amal qiladigan tamoyillar bО`lib, shu uch 
xislatga ega bО`lgan halol mehnat sohibi inson oliy haqiqatga erishadi. 
 
ZardО`shtiylikda huquqiy qarashlar ham О`z ifodasini topgan. Kishilarning 
jamiyatdagi munsabatlarini tartibga solib turuvchi urf-odatlar va axloqiy qoidalar 
Axura Mazda tarafidan ilohiy qonun darajasiga kО`tarilgan. Huquqiy sohalar jinoyat, 
fuqarolik, oila, er-suv huquqi kabilarga ajratilgan. Suv jazosi О`ta shafqatsiz bО`lgan. 
Jazolashda О`t, qizdirilgan temir, qamchidan keng foydalanilgan. Bosh hakam Axura 
Mazdaning О`zi bО`lgan. 
 
Eramizning II-III asrlarida Markaziy Osiyo va unga qО`shni hududlarda 
iqtisodiy tanazzul va uning g’oyaviy ifodasi sifatida yangi mafkuraviy oqim bО`lgan 
moniylik ta’limoti vujudga keladi. Bu ta’limotning asoschisi 216 yilda Bobilda 
tug’ilgan, 25 yoshida Hindistonga borib О`z hamfikrlari jamoasini tuzgan va 
keyinchalik Fors va Suzada yashagan Moniydir. U bir necha diniy-axloqiy risolalar 
muallifi bО`lib, «moniylik yozuvi» nomi ostida yangi alifbo kashf etib, uni tavsiya 
etgan. Uning orzusi kО`pchilikni savodxon qilish va hammaga maoqul tushadigan 
umumiy yagona dinni yaratish edi. Moniy turmush tarzini О`zgartirish borasida ham 
islohotchi bО`lib, gО`shtni isteomoldan chiqarib, О`rniga sabzavotlardan tayyorlangan 
taomlarni kО`proq eyishni tavsiya etgan. U mayda hunarmandchilikni rivojlantirish 
bilan birgalikda kamtarona, faqirlikda yashashni targ’ib qiladi. Moniy ta’limotini 
targ’ib etish Eron, Markaziy Osiyo, Xitoy, Turkiston bО`ylab yoyilgan. Uning oshib 
borayotgan obrО`sidan hadiksiragan zardО`shtiy kohinlar Moniyni falsafiy bahsga 
chaqirganlar. Ammo bahs bilan chegaralanmay, uni zindonga solganlar va, nihoyat, 
276 yili qatl etganlar. 
 
Moniyning falsafiy-ilohiy ta’limotida ma’naviy qadriyatlarga katta О`rin 
berilgan. Uning fikricha, ikki dunyo - «zulmat va ziyo dunyosi» mavjud bО`lib, 
bО`ladi; kimki О`z uyida xotini bilan tinch-osoyishta yashasa, kО`p farzand kО`rsa, oilasini mehnat qilib boqsa, u pokdomondir. ZardО`shtiylikda axloqiy ta’limot uch asosga: “ezgu fikr” (gumata), “ezgu sО`z” (gukta), “ezgu amal” (gvarishta)ga tayanadi. Ezgu fikr - xudo Axura Mazdaning timsoli, yomon fikr esa yovuzlik timsoli Axrimanning belgisi. Ezgu fikr, ezgu sО`z, ezgu amal - inson butun umri davomida amal qiladigan tamoyillar bО`lib, shu uch xislatga ega bО`lgan halol mehnat sohibi inson oliy haqiqatga erishadi. ZardО`shtiylikda huquqiy qarashlar ham О`z ifodasini topgan. Kishilarning jamiyatdagi munsabatlarini tartibga solib turuvchi urf-odatlar va axloqiy qoidalar Axura Mazda tarafidan ilohiy qonun darajasiga kО`tarilgan. Huquqiy sohalar jinoyat, fuqarolik, oila, er-suv huquqi kabilarga ajratilgan. Suv jazosi О`ta shafqatsiz bО`lgan. Jazolashda О`t, qizdirilgan temir, qamchidan keng foydalanilgan. Bosh hakam Axura Mazdaning О`zi bО`lgan. Eramizning II-III asrlarida Markaziy Osiyo va unga qО`shni hududlarda iqtisodiy tanazzul va uning g’oyaviy ifodasi sifatida yangi mafkuraviy oqim bО`lgan moniylik ta’limoti vujudga keladi. Bu ta’limotning asoschisi 216 yilda Bobilda tug’ilgan, 25 yoshida Hindistonga borib О`z hamfikrlari jamoasini tuzgan va keyinchalik Fors va Suzada yashagan Moniydir. U bir necha diniy-axloqiy risolalar muallifi bО`lib, «moniylik yozuvi» nomi ostida yangi alifbo kashf etib, uni tavsiya etgan. Uning orzusi kО`pchilikni savodxon qilish va hammaga maoqul tushadigan umumiy yagona dinni yaratish edi. Moniy turmush tarzini О`zgartirish borasida ham islohotchi bО`lib, gО`shtni isteomoldan chiqarib, О`rniga sabzavotlardan tayyorlangan taomlarni kО`proq eyishni tavsiya etgan. U mayda hunarmandchilikni rivojlantirish bilan birgalikda kamtarona, faqirlikda yashashni targ’ib qiladi. Moniy ta’limotini targ’ib etish Eron, Markaziy Osiyo, Xitoy, Turkiston bО`ylab yoyilgan. Uning oshib borayotgan obrО`sidan hadiksiragan zardО`shtiy kohinlar Moniyni falsafiy bahsga chaqirganlar. Ammo bahs bilan chegaralanmay, uni zindonga solganlar va, nihoyat, 276 yili qatl etganlar. Moniyning falsafiy-ilohiy ta’limotida ma’naviy qadriyatlarga katta О`rin berilgan. Uning fikricha, ikki dunyo - «zulmat va ziyo dunyosi» mavjud bО`lib,