Фаол демократик янгиланишлар ва мамлакатни

Yuklangan vaqt

2024-03-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

28,7 KB


 
 
 
 
 
 
 
Фаол демократик янгиланишлар ва мамлакатни 
 
 
 
 
Режа: 
 
1. 
Мамлакатни жадал ислоҳ этиш ва модернизация қилиш  – миллий 
тараққиётимизнинг кейинги босқичи. 
2. 
Давлат 
ва 
жамият 
қурилишининг 
барча 
жабҳаларини 
янада 
демократлаштириш ва эркинлаштириш. 
3. 
“Давлат 
бошқарувини 
янгилаш 
ва 
янада 
демократлаштириш, 
мамлакатни модернизация қилишда сиёсий партиялар ролини кучайтириш 
тўғрисида”ги конституциявий қонуннинг қабул қилиниши. 
Демократик давлат ва фуқаролик жамияти қурилиши жараёнида сиёсий 
партиялар роли ва аҳамиятининг кучайиб бориши.  
4. 
Ўзбекистонда парламентаризм ривожи,  икки палатали парламентнинг 
шаклланиши. Қонунчилик палатаси ва Сенат.   
5.“Мамлакатимизда демократик ислоҳотларни янада чуқурлаштириш ва 
фуқаролик жамиятини ривожлантириш концепцияси”да давлат ҳокимияти ва 
бошқарувини демократлаштириш. 
 
 
Фаол демократик янгиланишлар ва мамлакатни Режа: 1. Мамлакатни жадал ислоҳ этиш ва модернизация қилиш – миллий тараққиётимизнинг кейинги босқичи. 2. Давлат ва жамият қурилишининг барча жабҳаларини янада демократлаштириш ва эркинлаштириш. 3. “Давлат бошқарувини янгилаш ва янада демократлаштириш, мамлакатни модернизация қилишда сиёсий партиялар ролини кучайтириш тўғрисида”ги конституциявий қонуннинг қабул қилиниши. Демократик давлат ва фуқаролик жамияти қурилиши жараёнида сиёсий партиялар роли ва аҳамиятининг кучайиб бориши. 4. Ўзбекистонда парламентаризм ривожи, икки палатали парламентнинг шаклланиши. Қонунчилик палатаси ва Сенат. 5.“Мамлакатимизда демократик ислоҳотларни янада чуқурлаштириш ва фуқаролик жамиятини ривожлантириш концепцияси”да давлат ҳокимияти ва бошқарувини демократлаштириш.
 
 
1. Мамлакатни жадал ислоҳ этиш ва модернизация қилиш  – миллий 
тараққиётимизнинг кейинги босқичи. 
2001-2010 йиллар республикада ислоҳотларнинг иккинчи босқичига   
жадал ислоҳ этиш ва модернизация қилиш даврига қадам 
қўйилди. 
Milliy parlamentarizmning eng yangi tarixi umum e’tirof etilgan uchta asosiy 
davrga bo‘linadi. Birinchi davr: 1991 – 1994 yillar, ikkinchi davr: 1995 – 2004 yillar 
va uchinchi davr: 2005 yildan hozirgi paytgacha. 
Birinchi davr: O‘zbekiston mustaqilligi e’lon qilingan paytda, 1990 yilning 
18 fevralida saylangan qonun chiqaruvchi hakimiyat organi – Oliy Kengash faoliyat 
ko‘rsatmoqda edi. O‘zbekiston demokratik islohotlarni bosqichma – bosqich amalga 
oshirish yo‘lidan borib, birdaniga Oliy Kengashni tarqatib yubormadi. U 1990 – 
1994 yillarda qonun chiqaruvchi hokimiyat organi sifatida faoliyat ko‘rsatdi. 
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashi o‘z faoliyatini boshlagan paytda 
sobiq Ittifoq tuzumining qonunlari amalda bo‘lgan. Mustaqil O‘zbekistonning 
mustaqal taraqqiyoti dastlab ana shu qonunlar doirasida boshlandi. SHunday bo‘lsa-
da, Oliy Kengash O‘zbekistonning mustaqilligini ta’minlashga qaratilgan yangi 
qonunchilik tizimini vujudga keltirish yo‘lidan bordi va uni qadam – baqadam 
shakllantira boshladi. 1990 – 1994 yillarda Oliy Kengash 200 ga yaqin qonun, 500 
dan ziyod qaror qabul qildi, mamlakatimiz tarixida birinchi bor mamlakat 
Prezidentini sayladi, Mustaqallik Deklaratsiyasini qabul qilib, yosh davlatimizning 
suverenitetini 
mustahkamlashga 
qaratilgan 
tarixiy 
qonunlarni, 
jumladan, 
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyani qabul qalganligi ham yurtimiz tarixidagi 
ulkan hodisa hisoblanadi. 
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1994 yil sentyabrda bo‘lib 
o‘tgan XVI sessiyasi даги қарорга асосан 1994 yil 25 dekabr, 1995 йил 8 ва 25 
январда  Oliy Majlisga, viloyat, shahar va tuman кенгашларида сайловлар 
ўтказилди. Уч bosqichda bo‘lib o‘tgan saylov yakunlariga binoan 250 nafar 
1. Мамлакатни жадал ислоҳ этиш ва модернизация қилиш – миллий тараққиётимизнинг кейинги босқичи. 2001-2010 йиллар республикада ислоҳотларнинг иккинчи босқичига жадал ислоҳ этиш ва модернизация қилиш даврига қадам қўйилди. Milliy parlamentarizmning eng yangi tarixi umum e’tirof etilgan uchta asosiy davrga bo‘linadi. Birinchi davr: 1991 – 1994 yillar, ikkinchi davr: 1995 – 2004 yillar va uchinchi davr: 2005 yildan hozirgi paytgacha. Birinchi davr: O‘zbekiston mustaqilligi e’lon qilingan paytda, 1990 yilning 18 fevralida saylangan qonun chiqaruvchi hakimiyat organi – Oliy Kengash faoliyat ko‘rsatmoqda edi. O‘zbekiston demokratik islohotlarni bosqichma – bosqich amalga oshirish yo‘lidan borib, birdaniga Oliy Kengashni tarqatib yubormadi. U 1990 – 1994 yillarda qonun chiqaruvchi hokimiyat organi sifatida faoliyat ko‘rsatdi. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashi o‘z faoliyatini boshlagan paytda sobiq Ittifoq tuzumining qonunlari amalda bo‘lgan. Mustaqil O‘zbekistonning mustaqal taraqqiyoti dastlab ana shu qonunlar doirasida boshlandi. SHunday bo‘lsa- da, Oliy Kengash O‘zbekistonning mustaqilligini ta’minlashga qaratilgan yangi qonunchilik tizimini vujudga keltirish yo‘lidan bordi va uni qadam – baqadam shakllantira boshladi. 1990 – 1994 yillarda Oliy Kengash 200 ga yaqin qonun, 500 dan ziyod qaror qabul qildi, mamlakatimiz tarixida birinchi bor mamlakat Prezidentini sayladi, Mustaqallik Deklaratsiyasini qabul qilib, yosh davlatimizning suverenitetini mustahkamlashga qaratilgan tarixiy qonunlarni, jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyani qabul qalganligi ham yurtimiz tarixidagi ulkan hodisa hisoblanadi. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining 1994 yil sentyabrda bo‘lib o‘tgan XVI sessiyasi даги қарорга асосан 1994 yil 25 dekabr, 1995 йил 8 ва 25 январда Oliy Majlisga, viloyat, shahar va tuman кенгашларида сайловлар ўтказилди. Уч bosqichda bo‘lib o‘tgan saylov yakunlariga binoan 250 nafar
deputatdan iborat tarkibdagi parlament shakllantirildi. Saylov ko‘p partiyaviylik 
asosida o‘tkazildi. SHu tariqa, mamlakatimizda ilk bor yangi parlamentga bo‘lgan 
saylovlar muvaffaqiyatli yakunlandi. Oliy Majlisni demokratik yo‘l bilan 
shakllantirishning mamlakatimiz tarixidagi ilk tajribasi bo‘ldi.  
1995 yil 23 – 24 fevralда  birinchi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy 
Majlisining I sessiyasi bўлди. Sessiyada I.A. Karimov «O‘zbekistonning siyosiy – 
ijtimoiy va iqtisodiy istiqbolining asosiy tamoyillari» to‘g‘risida keng qamrovli 
ma’ruza qildi: «Vakillik hokimiyatini vujudga keltirishning jahondagi eng 
demokratik tizimlaridan biri tashkil etildi. O‘zbekiston Parlamenti — Oliy Majlis 
ilk marta ko‘ppartiyaviylik asosida saylandi», — dedi Prezident Islom Karimov.  
Ushbu sessiyada parlamentchilikning demokratak asoslarini yanada 
rivojlantirishga e’tibor berilib, rahbariyat kengaytirilib rais va to‘rt kishidan iborat 
rais o‘rinbosarlari saylandi. E.X. Xalilov Oliy Majlis raisi, B.I. Bugrov, B.A. 
SHodieva, A.Q. Qosimovlar ham bir ovozdan rais o‘rinbosarlari qilib saylandilar.  
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 84 – moddasiga muvofiq 
Qoraqalpog‘iston Respublikasi vakili – Qoraqalpog‘iston Jo‘qorg‘i Kengesi Raisi 
U. Ashirbekov ham yakdillik bilan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Raisi 
o‘rinbosari qilib saylandi. Qonunlarni ishlab chiqishning asosiy yo‘nalishlarini 
hisobga olgan holda Mandat Komissiyasi tuzildi. Оliy Majlisning quyidagi 12 ta 
qo‘mitasi tashkil etildi: 
 Byudjet, bank va moliyaviy masalalar qo‘mitasi; 
 Iqtisodiy islohotlar va ishbilarmonlikni rivojlantirish qo‘mitasi; 
 Qonunchilik va sud–huquq masalalari qo‘mitasi; 
 Xalqaro ishlar va parlamentlararo aloqalar qo‘mitasi; 
 Fan, ta’lim, madaniyat va sport qo‘mitasi; 
 Sanoat, energetika, transport, aloqa va aholiga xizmat ko‘rsatish qo‘mitasi; 
 Agrar, suv xo‘jaligi masalalari va oziq–ovqat qo‘mitasi; 
 Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish qo‘mitasi; 
 Atrof–muhit va tabiatni muhofaza qilish masalalari qo‘mitasi; 
 Qurilish va uy–joy xo‘jaligi qo‘mitasi; 
deputatdan iborat tarkibdagi parlament shakllantirildi. Saylov ko‘p partiyaviylik asosida o‘tkazildi. SHu tariqa, mamlakatimizda ilk bor yangi parlamentga bo‘lgan saylovlar muvaffaqiyatli yakunlandi. Oliy Majlisni demokratik yo‘l bilan shakllantirishning mamlakatimiz tarixidagi ilk tajribasi bo‘ldi. 1995 yil 23 – 24 fevralда birinchi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining I sessiyasi bўлди. Sessiyada I.A. Karimov «O‘zbekistonning siyosiy – ijtimoiy va iqtisodiy istiqbolining asosiy tamoyillari» to‘g‘risida keng qamrovli ma’ruza qildi: «Vakillik hokimiyatini vujudga keltirishning jahondagi eng demokratik tizimlaridan biri tashkil etildi. O‘zbekiston Parlamenti — Oliy Majlis ilk marta ko‘ppartiyaviylik asosida saylandi», — dedi Prezident Islom Karimov. Ushbu sessiyada parlamentchilikning demokratak asoslarini yanada rivojlantirishga e’tibor berilib, rahbariyat kengaytirilib rais va to‘rt kishidan iborat rais o‘rinbosarlari saylandi. E.X. Xalilov Oliy Majlis raisi, B.I. Bugrov, B.A. SHodieva, A.Q. Qosimovlar ham bir ovozdan rais o‘rinbosarlari qilib saylandilar. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 84 – moddasiga muvofiq Qoraqalpog‘iston Respublikasi vakili – Qoraqalpog‘iston Jo‘qorg‘i Kengesi Raisi U. Ashirbekov ham yakdillik bilan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Raisi o‘rinbosari qilib saylandi. Qonunlarni ishlab chiqishning asosiy yo‘nalishlarini hisobga olgan holda Mandat Komissiyasi tuzildi. Оliy Majlisning quyidagi 12 ta qo‘mitasi tashkil etildi:  Byudjet, bank va moliyaviy masalalar qo‘mitasi;  Iqtisodiy islohotlar va ishbilarmonlikni rivojlantirish qo‘mitasi;  Qonunchilik va sud–huquq masalalari qo‘mitasi;  Xalqaro ishlar va parlamentlararo aloqalar qo‘mitasi;  Fan, ta’lim, madaniyat va sport qo‘mitasi;  Sanoat, energetika, transport, aloqa va aholiga xizmat ko‘rsatish qo‘mitasi;  Agrar, suv xo‘jaligi masalalari va oziq–ovqat qo‘mitasi;  Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish qo‘mitasi;  Atrof–muhit va tabiatni muhofaza qilish masalalari qo‘mitasi;  Qurilish va uy–joy xo‘jaligi qo‘mitasi;
 Matbuot va axborot  qo‘mitasi; 
 Mudofaa va xavfsizlik masalalari qo‘mitasi. 
 
Oliy Majlisining биринчи  sessiyasida «O‘zbekiston Respublikasida 
deputatlarning maqomi to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilindi, Oliy Majlis Raisi 
rahbarligida «Oliy Majis Qo‘mitalari va Komissiyalari to‘g‘risidagi Nizom» qabul 
qilindi. Parlamentning ishini tashkil etish uchun Oliy Majlis Raisi rahbarligida Oliy 
Majlis Kengashi tuzilib, uning tarkibiga Oliy Majlis Raisi o‘rinbosarlari, 
qo‘mitalarning raislari, Mandat komissiyasi raisi, parlamentdagi deputatlar bloki va 
fraksiyalarning rahbarlari kiritildi. 
O‘zbekiston parlamentining birinchi sessiyasida «Inson huquqlari bo‘yicha 
vakili (ombudsman)» instituti ta’sis etildi. 1995 йил февраль 
 1995 – 1997 yillarda Oliy Majlis 100 ga yaqin qonun va 120 dan ortiq qarorlar 
qabul qildi.  
Mustaqillik yillarida Oliy Majlisning xalqaro parlament tashkilotlari bilan 
aloqalari kengaydi va chuqurlashdi. O‘zbekiston Milliy parlament guruhi tuzildi, 
respublikaning Parlamentlararo Ittifoqdagi, Evropada Xavfsizlik va Hamkorlik 
Tashkilotining Parlament Assambleyasidagi va Evroparlament bilan aloqalar 
bo‘yicha parlament guruhlarining rahbarlari tasdiqlandi. Oliy Majlis xay’atlari 
Parlamentlararo Ittifoq 93 va 94 – konferensiyalarida ishtirok etdi. Bunday tadbirlar 
hozirda ham davom etmoqda. 
Birinchi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi 1995 – 1999 yillarda 
15 ta sessiya o‘tkazdi. Sessiyalarda 10 ta kodeks, 2 ta Milliy dastur, 145 qonun, 452 
qaror qabul qilindi. Amaldagi qonunlarga jami 216 ta qo‘shimcha va o‘zgarishlar 
kiritildi. SHuningdek, Oliy Majlis 70 ta xalqaro shartnomani ratifikatsiya 
(tasdiqladi) qildi, xalqaro konvensiyalarga qo‘shilish to‘g‘risida 58 ta qaror qabul 
qildi. 
1999 yil 19 – 20 avgust kunlari bo‘lib o‘tgan birinchi chaqiriq O‘zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisining XV sessiyasida Prezident Islom Karimov ma’ruza 
qilib, uning faoliyatiga yuksak baho berdi.  
 Matbuot va axborot qo‘mitasi;  Mudofaa va xavfsizlik masalalari qo‘mitasi. Oliy Majlisining биринчи sessiyasida «O‘zbekiston Respublikasida deputatlarning maqomi to‘g‘risida»gi Qonun qabul qilindi, Oliy Majlis Raisi rahbarligida «Oliy Majis Qo‘mitalari va Komissiyalari to‘g‘risidagi Nizom» qabul qilindi. Parlamentning ishini tashkil etish uchun Oliy Majlis Raisi rahbarligida Oliy Majlis Kengashi tuzilib, uning tarkibiga Oliy Majlis Raisi o‘rinbosarlari, qo‘mitalarning raislari, Mandat komissiyasi raisi, parlamentdagi deputatlar bloki va fraksiyalarning rahbarlari kiritildi. O‘zbekiston parlamentining birinchi sessiyasida «Inson huquqlari bo‘yicha vakili (ombudsman)» instituti ta’sis etildi. 1995 йил февраль 1995 – 1997 yillarda Oliy Majlis 100 ga yaqin qonun va 120 dan ortiq qarorlar qabul qildi. Mustaqillik yillarida Oliy Majlisning xalqaro parlament tashkilotlari bilan aloqalari kengaydi va chuqurlashdi. O‘zbekiston Milliy parlament guruhi tuzildi, respublikaning Parlamentlararo Ittifoqdagi, Evropada Xavfsizlik va Hamkorlik Tashkilotining Parlament Assambleyasidagi va Evroparlament bilan aloqalar bo‘yicha parlament guruhlarining rahbarlari tasdiqlandi. Oliy Majlis xay’atlari Parlamentlararo Ittifoq 93 va 94 – konferensiyalarida ishtirok etdi. Bunday tadbirlar hozirda ham davom etmoqda. Birinchi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi 1995 – 1999 yillarda 15 ta sessiya o‘tkazdi. Sessiyalarda 10 ta kodeks, 2 ta Milliy dastur, 145 qonun, 452 qaror qabul qilindi. Amaldagi qonunlarga jami 216 ta qo‘shimcha va o‘zgarishlar kiritildi. SHuningdek, Oliy Majlis 70 ta xalqaro shartnomani ratifikatsiya (tasdiqladi) qildi, xalqaro konvensiyalarga qo‘shilish to‘g‘risida 58 ta qaror qabul qildi. 1999 yil 19 – 20 avgust kunlari bo‘lib o‘tgan birinchi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining XV sessiyasida Prezident Islom Karimov ma’ruza qilib, uning faoliyatiga yuksak baho berdi.
Mazkur Oliy Majlisining yakunlovchi XV sessiyasi ikkinchi chaqiriq 
O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi deputatlari saylovini 1999 yil 5 dekabr 
kuniga belgilash to‘g‘risida qaror qabul qildi. Saylov byulletenlariga 5 ta siyosiy 
partiya, hokimiyat vakillik organlari va tashabbuskor guruhlardan 1010 nafar 
nomzod kiritildi. 66 ta saylov okrugida 19 dekabr kuni takroriy saylovlar bo‘lib 
o‘tdi. Qizg‘in siyosiy kurash asosida o‘tgan saylovlarda 250 nafar deputat saylandi. 
Ikkinchi chakiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining I sessiyasining 
birinchi majlisi 2000 yil 22 yanvar kuni bo‘lib o‘tdi. Ikkinchi chaqiriq Oliy Majlis 
tarkibida siyosiy partiyalarning fraksiyalari va deputatlar bloklaridan tashqari 13 ta 
qo‘mita ham faoliyat ko‘rsatdi. Bu ko‘mitalar tarkibiga yuqorida aytib o‘tilgan 
ko‘mitalar bilan birga yangi tuzilgan Demokratik institutlar, nodavlat tashkilotlar 
va fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari qo‘mitasi va YOshlar ishlari 
komissiyasi (mazkur komissiya ikkinchi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy 
Majlisining 2000 yil 30 – 31 avgust kunlari bo‘lgan uchinchi sessiyasi qarori bilan 
«YOshlar ishlari qo‘mitasi» shaklida qayta tuzildi) kirgan. 
Parlamentda, shuningdek 3 ta doimiy komissiya ishlagan: Reglament, odob 
va deputatlar faoliyatining ta’minoti komissiyasi; Oila va ayollar muammolari 
komissiyasi; Normativ – huquqiy atamalar komissiyasi.  
SHuni 
alohida 
ta’kidlashi 
lozimki, 
ikkinchi 
chakiriq 
O‘zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisi ham bir palatali parlament sifatida shakllantirildi. 
Mamlakatimizda bir palatali parlamentining 2000 – 2004 yillarda bo‘lib o‘tgan 16 
sessiyasida 101 ta qonun, 300 dan ortiq qaror qabul qilindi, 55 ta xalqaro shartnoma 
va bitimlar ratifikatsiya qilindi. O‘zbekiston Respublikasining 329 ta qonun 
hujjatiga 1357 ta o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritildi.  
Xalqaro huquqiy tamoyillar va rivojlangan davlatlar 
tajribasiga tayangan holda davr talabi bilan siyosiy 
islohotlar kengaytirilib, O‘zbekistonda bir palatali 
parlament tizimidan ikki palatali parlament tizimiga o‘tish yo‘lga qo‘yildi. Lekin bu 
jarayon muayyan davrni tashkil etdi. 
Ўзбекистонда икки 
палатали парламентнинг 
шаклланиши 
Mazkur Oliy Majlisining yakunlovchi XV sessiyasi ikkinchi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi deputatlari saylovini 1999 yil 5 dekabr kuniga belgilash to‘g‘risida qaror qabul qildi. Saylov byulletenlariga 5 ta siyosiy partiya, hokimiyat vakillik organlari va tashabbuskor guruhlardan 1010 nafar nomzod kiritildi. 66 ta saylov okrugida 19 dekabr kuni takroriy saylovlar bo‘lib o‘tdi. Qizg‘in siyosiy kurash asosida o‘tgan saylovlarda 250 nafar deputat saylandi. Ikkinchi chakiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining I sessiyasining birinchi majlisi 2000 yil 22 yanvar kuni bo‘lib o‘tdi. Ikkinchi chaqiriq Oliy Majlis tarkibida siyosiy partiyalarning fraksiyalari va deputatlar bloklaridan tashqari 13 ta qo‘mita ham faoliyat ko‘rsatdi. Bu ko‘mitalar tarkibiga yuqorida aytib o‘tilgan ko‘mitalar bilan birga yangi tuzilgan Demokratik institutlar, nodavlat tashkilotlar va fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari qo‘mitasi va YOshlar ishlari komissiyasi (mazkur komissiya ikkinchi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining 2000 yil 30 – 31 avgust kunlari bo‘lgan uchinchi sessiyasi qarori bilan «YOshlar ishlari qo‘mitasi» shaklida qayta tuzildi) kirgan. Parlamentda, shuningdek 3 ta doimiy komissiya ishlagan: Reglament, odob va deputatlar faoliyatining ta’minoti komissiyasi; Oila va ayollar muammolari komissiyasi; Normativ – huquqiy atamalar komissiyasi. SHuni alohida ta’kidlashi lozimki, ikkinchi chakiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi ham bir palatali parlament sifatida shakllantirildi. Mamlakatimizda bir palatali parlamentining 2000 – 2004 yillarda bo‘lib o‘tgan 16 sessiyasida 101 ta qonun, 300 dan ortiq qaror qabul qilindi, 55 ta xalqaro shartnoma va bitimlar ratifikatsiya qilindi. O‘zbekiston Respublikasining 329 ta qonun hujjatiga 1357 ta o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritildi. Xalqaro huquqiy tamoyillar va rivojlangan davlatlar tajribasiga tayangan holda davr talabi bilan siyosiy islohotlar kengaytirilib, O‘zbekistonda bir palatali parlament tizimidan ikki palatali parlament tizimiga o‘tish yo‘lga qo‘yildi. Lekin bu jarayon muayyan davrni tashkil etdi. Ўзбекистонда икки палатали парламентнинг шаклланиши
2000 yil 25 may kuni ikkinchi chaqiriq O‘zekiston Respublikasi Oliy 
Majlisining ikkinchi sessiyasida ikki palatali parlament tuzish g‘oyasini ilgari 
surdi. Bunda Prezident Islom Karimov o‘zining «O‘zgarish va yangilanish - hayot 
talabi» nomli ma’ruzasida ikki palatali parlament tuzish g‘oyasini ilgari surdi.  
Bu demokratik islohotlarni bosqichma – bosqich amalga oshirish tamoyiliga 
mos ravishda respublika parlamentini ikki palatali asosda yanada takomillashtirishni 
nazarda tutgan g‘oyadir. 
2001  yil 6 – 7 dekabr kunlari bo‘lib o‘tgan ikkinchi chaqiriq O‘zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisining VIII sessiyasida ikki palatali parlament tuzish 
masalasi muhokama qilindi. Sessiya ikki palatali professional parlament faoliyati 
uchun eng zarur bo‘lgan omil – yuqori malakali siyosatshunoslar, yuristlar, 
iqtisodchilar korpusi shakllanib etilganligini, jamiyatimizda huquqiy madaniyat 
darajasining ortganligini inobatga oldi va parlamentni ikki palatali qilib tuzish zarur, 
degan xulosaga keldi. 
Ikki palatali parlamentni shakllantirish masalasi hayotning o‘zidan, hokimiyat 
tarmoqlarini aniq ajratish asosida milliy davlatchilik institutlarini yanada 
mustahkamlash zaruratidan kelib chiqadi. SHuni alohida ta’kidlash zarurki, 
demokratik mamlakatlarning aksariyatida parlament ikki palatalidir. XX asrning 
so‘nggi o‘n yilliklarida ikki palatali tizim parlamentarizm taraqqiyotining asosiy 
tendensiyasiga aylandi.Agar XX asrning 70 yillarida ikki palatali parlamentlar 45 ta 
davlatda bo‘lgan bu son 70 chiqdi. Hozirda yana o‘nta davlatda ikki palatali 
parlament tashkil qilishga tayyorgarlik ko‘rayapti. Bu ko‘rsatkichlar ikki palatali  
parlamentning ahamiyatini oshib borayotganligidan dalolat beradi.  
2002 yil 27 yanvar kuni «Siz kelgusi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi  
parlamentini ikki palatali qilib saylanishiga rozimisiz?» degan masalada 
referendum bo‘lib o‘tdi. Referendumda qatnashganlarning 93,65 % rozi ekanligini  
bildirib ovoz berdilar. 
2002 yil 4 – 5 aprel kunlari bo‘lib o‘tgan ikkinchi chaqiriq O‘zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisining VIII sessiyasida «Referendum yakunlari hamda 
davlat 
hokimiyati 
tashkil 
etilishining 
asosiy 
prinsiplari 
to‘g‘risida»gi 
2000 yil 25 may kuni ikkinchi chaqiriq O‘zekiston Respublikasi Oliy Majlisining ikkinchi sessiyasida ikki palatali parlament tuzish g‘oyasini ilgari surdi. Bunda Prezident Islom Karimov o‘zining «O‘zgarish va yangilanish - hayot talabi» nomli ma’ruzasida ikki palatali parlament tuzish g‘oyasini ilgari surdi. Bu demokratik islohotlarni bosqichma – bosqich amalga oshirish tamoyiliga mos ravishda respublika parlamentini ikki palatali asosda yanada takomillashtirishni nazarda tutgan g‘oyadir. 2001 yil 6 – 7 dekabr kunlari bo‘lib o‘tgan ikkinchi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining VIII sessiyasida ikki palatali parlament tuzish masalasi muhokama qilindi. Sessiya ikki palatali professional parlament faoliyati uchun eng zarur bo‘lgan omil – yuqori malakali siyosatshunoslar, yuristlar, iqtisodchilar korpusi shakllanib etilganligini, jamiyatimizda huquqiy madaniyat darajasining ortganligini inobatga oldi va parlamentni ikki palatali qilib tuzish zarur, degan xulosaga keldi. Ikki palatali parlamentni shakllantirish masalasi hayotning o‘zidan, hokimiyat tarmoqlarini aniq ajratish asosida milliy davlatchilik institutlarini yanada mustahkamlash zaruratidan kelib chiqadi. SHuni alohida ta’kidlash zarurki, demokratik mamlakatlarning aksariyatida parlament ikki palatalidir. XX asrning so‘nggi o‘n yilliklarida ikki palatali tizim parlamentarizm taraqqiyotining asosiy tendensiyasiga aylandi.Agar XX asrning 70 yillarida ikki palatali parlamentlar 45 ta davlatda bo‘lgan bu son 70 chiqdi. Hozirda yana o‘nta davlatda ikki palatali parlament tashkil qilishga tayyorgarlik ko‘rayapti. Bu ko‘rsatkichlar ikki palatali parlamentning ahamiyatini oshib borayotganligidan dalolat beradi. 2002 yil 27 yanvar kuni «Siz kelgusi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi parlamentini ikki palatali qilib saylanishiga rozimisiz?» degan masalada referendum bo‘lib o‘tdi. Referendumda qatnashganlarning 93,65 % rozi ekanligini bildirib ovoz berdilar. 2002 yil 4 – 5 aprel kunlari bo‘lib o‘tgan ikkinchi chaqiriq O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining VIII sessiyasida «Referendum yakunlari hamda davlat hokimiyati tashkil etilishining asosiy prinsiplari to‘g‘risida»gi